Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LodeBo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:43
The_Belgian_GST schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:00:
en hier vandaag alweer ( out of the blue) CT verbinding weg.
In de app de p1 van HW alweer aan moeten klikken, de melding moeten lezen dat de p1 niet gevonden kan worden om dat terug op het standaard scherm te komen en de CT gewoon terug groen te zien.
echt BAGGER die wifi.
en dan mogen jullie hier met zijn allen beweren dat het aan mijn wifi ligt, er zijn momenteel 34apparaten ( 33zonder marstek ) verbonden met mijn netwerk, geen enkel geeft dit vaag gedrag.
Ik ben al van mijn 14jaar tweaker ( al een dikke 30 jaar of zo!!) en nog nooit heb ik dit gemerkt met een wifi verbinden. absoluut pure rommel! dit kan je niemand aanbelevel die zelf geen tweaker is, want dan sta je om de 2 weken daar om " NIKS TE FIXEN".... ( sorry, maar mijn thee-water kookt even, na de erbarmerlijke BMS in de marstek, het vage gedrag met laden en ontladen dat temperatuur gerelateerd zou zijn, terwijl wij de temp niet zelf kunnen uitlezen, dus hierover nog bevestigend nog ontkennend op kunne reageren zit dit hele marstek verhaal mij echt dwars. we zijn toch op zoek naar een mooie nieuwe woonst, daar komt een echt systeem van VICTRON, en deze plug en play gaat de 2de hands markt op! )
Misschien een domme vraag maar je ververst de app toch als je hem opendoet ?
Als ik de app open doe dan staat wifi en ct bijna altijd in het grijs. Eén keer naar beneden swipen en ze zijn weer groen.

In mijn geval ligt dat gewoon aan de app want als ik op mijn dashboard kijk (dus modbus via HA) dan werkt het altijd.

2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:29
@Ronald.42 ik zeg nergens dat ik hem weggeef he, heb enkel gezegd dat ik hem op de 2de hands markt zwier ( i know dat je een grapje maakt, maar is een duur grapje van 1500€ he het marstek verhaaltje, begint zeer zuur te smaken eigenlijk..... )
@LodeBo heb hem al even, weet ondertussen hoe de slecht gemaakte ( dat er ook nog bij he, die app is lachwekkend he!) app werkt, merk dan echt in mijn home wizard dat ik alweer stroom van het net trek, dus dat de CT verbinding ALWEER verbroken is, en ik alweer op zoek kan naar een oplossing van iets dat geen probleem blijkt te zijn, heeft mijn batterij een aandachts probleem ofzo? als ik X aantal uren niet in de app ben geweest dat hij dit doet voor aandacht? ik weet het niet meer.... ( bedankt om even kort mee te denken, maar het is echt een probleem met de slechte implementatie van wifi in de marstek batterij )

[ Voor 8% gewijzigd door The_Belgian_GST op 19-07-2025 22:15 ]

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:14:
@Ronald.42 ik zeg nergens dat ik hem weggeef he, heb enkel gezegd dat ik hem op de 2de hands markt zwier ( i know dat je een grapje maakt, maar is een duur grapje van 1500€ he het marstek verhaaltje, begint zeer zuur te smaken eigenlijk..... )
@LodeBo heb hem al even, weet ondertussen hoe de slecht gemaakte ( dat er ook nog bij he, die app is lachwekkend he!) app werkt, merk dan echt in mijn home wizard dat ik alweer stroom van het net trek, dus dat de CT verbinding ALWEER verbroken is, en ik alweer op zoek kan naar een oplossing van iets dat geen probleem blijkt te zijn, heeft mijn batterij een aandachts probleem ofzo? als ik X aantal uren niet in de app ben geweest dat hij dit doet voor aandacht? ik weet het niet meer.... ( bedankt om even kort mee te denken, maar het is echt een probleem met de slechte implementatie van wifi in de marstek batterij )
Zet gewoon een dedicated routertje van TP link (20€)en het is opgelost.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Laatst online: 20:27
The_Belgian_GST schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:00:
en hier vandaag alweer ( out of the blue) CT verbinding weg.
In de app de p1 van HW alweer aan moeten klikken, de melding moeten lezen dat de p1 niet gevonden kan worden om dat terug op het standaard scherm te komen en de CT gewoon terug groen te zien.
echt BAGGER die wifi.
en dan mogen jullie hier met zijn allen beweren dat het aan mijn wifi ligt, er zijn momenteel 34apparaten ( 33zonder marstek ) verbonden met mijn netwerk, geen enkel geeft dit vaag gedrag.
Ik ben al van mijn 14jaar tweaker ( al een dikke 30 jaar of zo!!) en nog nooit heb ik dit gemerkt met een wifi verbinden. absoluut pure rommel! dit kan je niemand aanbelevel die zelf geen tweaker is, want dan sta je om de 2 weken daar om " NIKS TE FIXEN".... ( sorry, maar mijn thee-water kookt even, na de erbarmerlijke BMS in de marstek, het vage gedrag met laden en ontladen dat temperatuur gerelateerd zou zijn, terwijl wij de temp niet zelf kunnen uitlezen, dus hierover nog bevestigend nog ontkennend op kunne reageren zit dit hele marstek verhaal mij echt dwars. we zijn toch op zoek naar een mooie nieuwe woonst, daar komt een echt systeem van VICTRON, en deze plug en play gaat de 2de hands markt op! )
Hier gewoon de standaard Telenet router. Geen aparte router, geen gedoe met instellingen van vaste ip en dergelijke of weet ik veel wat ik hier de voorbije maanden al voorbij heb zien komen. (ken ook werkelijk geen fluit van zo'n dingen die verbindingsgerelateerd zijn). Bij mij was de MT echt plug and play, op het leggen van aparte groepen na dan. Draait hier nu 2,5maand en is zijn verbinding nog nooit kwijt geweest met de wifi of de CT.
Vreemd dat de verschillen zo groot zijn, en begrijpelijk dat dat frustraties oplevert.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Hier gewoon de standaard Telenet router. Geen aparte router, geen gedoe met instellingen van vaste ip en dergelijke of weet ik veel wat ik hier de voorbije maanden al voorbij heb zien komen. (ken ook werkelijk geen fluit van zo'n dingen die verbindingsgerelateerd zijn). Bij mij was de MT echt plug and play, op het leggen van aparte groepen na dan. Draait hier nu 2,5maand en is zijn verbinding nog nooit kwijt geweest met de wifi of de CT.
Vreemd dat de verschillen zo groot zijn, en begrijpelijk dat dat frustraties oplevert.
Ik kreeg er hier op laatst ook helemaal het schijt van, er draaien hier ook tientallen apparaten op de bestaande wifi maar die MT lukte niet.
Maar met het travel routertje van een paar knaken draait het al met één accu een half jaar prima en met drie accu's vanaf 28 april zonder klagen.

Dus ja ik dacht ook dat mijn wifi prima was maar dat was het voor de MT niet.
En dan kan ik wel op alle kasten gaan zitten en in alle gordijnen klimmen maar daar wordt het niet beter van.

Het blijft zwarte magie met die wifi rommel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:04:
[...]

Ik kreeg er hier op laatst ook helemaal het schijt van, er draaien hier ook tientallen apparaten op de bestaande wifi maar die MT lukte niet.
Maar met het travel routertje van een paar knaken draait het al met één accu een half jaar prima en met drie accu's vanaf 28 april zonder klagen.

Dus ja ik dacht ook dat mijn wifi prima was maar dat was het voor de MT niet.
En dan kan ik wel op alle kasten gaan zitten en in alle gordijnen klimmen maar daar wordt het niet beter van.

Het blijft zwarte magie met die wifi rommel.
Niets zwarte magie: WIFI kent gewoon standaarden waar iedereen zich aan moet houden waardoor er backwards compatibiliteit is en devices geen connectivity problemen (horen te) hebben.. 99 van de 100x is dit ook zo en de CT003 lijkt die ene uitzondering te zijn. Dus het is aan Marstek om dit probleem op te lossen. Een aparte router (weer een device extra) is een lapmiddel, geen oplossing

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Flesym schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:20:
[...]

Niets zwarte magie: WIFI kent gewoon standaarden waar iedereen zich aan moet houden waardoor er backwards compatibiliteit is en devices geen connectivity problemen (horen te) hebben.. 99 van de 100x is dit ook zo en de CT003 lijkt die ene uitzondering te zijn. Dus het is aan Marstek om dit probleem op te lossen. Een aparte router (weer een device extra) is een lapmiddel, geen oplossing
Ik zou zeggen stuur ze een mailtje, voorlopig is dit wat het is en daar moet je het mee doen.

If you pay peanuts you get monkeys.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 10:51
Door dit topic had ik al door wat het beste zou werken, een dedicated 2,4 Ghz verbinding. Geen dual mode, en al helemaal geen mesh. Dat is overigens bij wel meer smart apparaten het geval. Die oplossing draait hier voor de stofzuigers, camera's en nog wat meer en... het werkt probleemloos. De enige keer dat ik geen verbinding kreeg... had de hulp de stekker van de router uit stopcontact gehaald voor de stofzuiger. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robairo
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-09 06:29
gents,

ik heb intussen van de 3 MT's 2 stuks op 3 fasen nom aardig draaiend.
Inderdaad had ik niet naar de app moeten kijken, dat gaf foute conclusies.

Nu nummer 3, deze geeft heel vaak CT problemen. Ja hij staat naast de router. 5 streepjes. Als ik de antenne aan raak dan vind hij CT, als ik een paar m weg loop valt het weer weg. Overigens lag bij deze MT de antenne los in de doos. Uit de MT stak een stukje draad met iets afgestript. De antenne leek enkel een esthestisch dingetje. Je klikt em zo terug. Maar waarom zou er dan een stukje van de antennekabel gestript zijn??
Verplaats ik de problematische MT naar een plek waar de andere staan (4 streepjes wifi) dan is het nooit gelukt CT contact te maken, terwijl #1 en 2 daar geen enkele hapering mee hadden.
# 1 en 2 hebben op de oude plek van # 3 ook geen probleem.

Zie plaatje van de net uitgepakte antenne van #3

Q: er is duidelijk wat mis met de CT ontvangst, wat zal ik doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzAnsth8mgzXjk5xtIRqTLqYwQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yY0SljgeVhQtsDCztpQI3Fen.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door robairo op 20-07-2025 08:42 . Reden: steeds preciezer verhaal ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die antenne is duidelijk stuk, aan dat draadje zit vaak een soort metalen buisje als antenne. Als hij bij mij zo uit de doos was gekomen dan had ik er een melding van gemaakt, want stuk=stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorisLammar
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:12
Ik heb al enkele maanden 3 MT Venus. In het begin werktte het voor geen zak (2 batterijen gekoppeld aan één fase, want heb 2 sets zonnepanelen op 2 van de 3 fases en 1 batterij voor het totaal). Dan maar zelf aan het programmeren geslagen in Home Assistant. Eerste versie simpel script dat de overschot of tekort verdeelde over de 3 batterijen. Maar laden of ontladen aan laag vermogen is niet efficiënt en een python routine geschreven die optimaal verdeeld. Werkte zeer goed, maar toen begon de discussie rond het flashgeheugen en heb de batterijen terug gekoppeld aan de CT003 (ipv HW p1) en met versie 116 werkt dat redelijk OK. Trouwens, heel veel dank aan @pascallj voor de input die hij hierover heeft gegeven.

Nadeel is dat het vermogen min of meer wordt verdeeld over de 3 batterijen. De batterij hebben een verschillend refreshpunt waardoor de ene batterij compenseert wat de andere 2 aan het doen zijn (zonder over te reageren omdat ze niet meer gelijktijdig reageren om het verschil in vermogen). Ik heb ondertussen nieuwe testen gedaan (post in een andere tweaker) om naar de RTE te meten bij verschillende laad- of aflaadvermogens. Ik zal dit binnenkort delen (conclusie: slecht bij lage vermogens en ook hoge vermogens).
Ik heb nog wat ideetjes om nog te optimaliseren, maar dat doe ik wel als ik het resultaat post van de RTE oefening.

3 (phase) Marstek Venus 5,12kWh V148 - HomeWizard P1 - 3 Lilygo Modbus HA Integration

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DSSW schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:18:
[...]

Zet gewoon een dedicated routertje van TP link (20€)en het is opgelost.
Zal er toch ook vanaf hangen denk ik hoever batterij, P1 opnemer en router van elkaar staan, ook met een tplink. Heb zelf ook gemerkt dat WIFI signaal niet altijd even sterk is, zelfs op dezelfde plaats. Mijn ervaring is dat de wifiaanduiding op de batterij en CT003 pagina minstens het onderste bolletje en dan de volgende 2 streepjes groen moeten zijn. Had een batterij geïnstalleerd bij iemand. Werkte twee weken zonder problemen en toen gaf app aan dat verbinding met CT003 verbroken was terwijl ik wel waarden van CT003 zag. Bij batterij brandde alleen onderste bolletje en eerste streepje . Batterij verplaatst en nu al 2 maanden geen problemen. Was één tplink Archer router.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47

S2S

Ronald.42 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:23:
[...]

Ik zou zeggen stuur ze een mailtje, voorlopig is dit wat het is en daar moet je het mee doen.

If you pay peanuts you get monkeys.
Yup, maar dat wil er hier niet altijd in ;) voor een dubbeltje op de eerste rij. Voor wat je er voor betaald is het prima spul. Hier draait het nu al maanden prima, verder heb ik er geen verwachtingen van. RTE kijk ik niet naar, kun je toch weinig aan veranderen, spul staat er al, al ligt het in lijn met de HW batterij.

[ Voor 20% gewijzigd door S2S op 20-07-2025 09:19 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

zeef schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:29:
Door dit topic had ik al door wat het beste zou werken, een dedicated 2,4 Ghz verbinding. Geen dual mode, en al helemaal geen mesh. Dat is overigens bij wel meer smart apparaten het geval. Die oplossing draait hier voor de stofzuigers, camera's en nog wat meer en... het werkt probleemloos. De enige keer dat ik geen verbinding kreeg... had de hulp de stekker van de router uit stopcontact gehaald voor de stofzuiger. :+
Jep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Je wifi waarschijnlijk. Zie bericht in deze post. Ik heb hier de Marsteks opgezet : https://www.coolblue.nl/p...1WABLyEAQYASABEgKuQ_D_BwE

Maar je hebt vast nog goedkoper , maar dit werkt hier. Op 2,4 GHz, dedicated. Ik had deze al.

[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 20-07-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Vannacht melding gekregen dat FW versie 153.213 klaarstaat voor mijn MT's.
Wat is de mening hierover ondertussen bij de kenners onder ons?
Ik ben eigenlijk gewoon heel tevreden hoe ze nu werken in mijn geval. Ik heb er helemaal geen omkijken naar en de NOM word mooi aangehouden.
Verbindingsproblemen of wegval ervan ook nog niet meegemaakt.
Ik had met de CT alleen even 'problemen' met hoge pieken en dalen nadat die V116 had gekregen. Inmiddels met V117 is dat ook terug verholpen.
Zijn er redenen om de update voor EMS en BMS uit te voeren in dit geval? Of eerder een gevalletje 'better be safe than sorry'?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Je geeft 2 tientjes uit en het is 'set and forget' ...

Met alle respect maar je posts voegen geen nieuwe informatie toe en ik lees geen vraag....
Dit is niet een consumenten klaagmuur zoals je weet is dit tweakers die de kracht bundelt van vele gebruikers om andere gebruikers uit te helpen en op weg te helpen...

Niet tevreden? Leverancier bellen en gemotiveerd retour sturen!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_N_M
  • Laatst online: 09-10 14:35
Ik ben nog steeds super tevreden van de batterij.
In gebruik sinds 16/06 en geen omkijken naar gehad.

Deze maand zit ik (virtueel) aan 11kWh afname of 4 eur (en 91kWh injectie), dat zal een zware maandfactuur worden voor juli :-)

Niet slecht wetende dat ik een EV heb en warmtepomp/airco (welke de laatste maand zijn dienst wel al bewezen heeft). Ik laad wel enkel op als er zon is (ik doe niet genoeg km's om dagelijks te "moeten" laden en in geval van nood, laad ik op bureau op op de niet-thuiswerkdagen). Ook terug wat "luxe" bij met de batterij (Belg hier met DM). Wasjes en vaatwas kunnen terug eens 's avonds en er zijn geen maandpieken meer.

Vraagje: ik heb gezien dat engie ook "super-dal" uren heeft (dacht het hier ook al ergens gelezen te hebben). Lijkt me mogelijks interessant in de winter icm de batterij ('s nachts batterij laten laden en dan overdag met 'goedkopere' stroom van de batterij werken + eventueel nog wat bijladen via de zon) maar ik veronderstel dat je niet automatisch kan switchen tussen 'manueel' en 'NOM'? Lijkt me handig maar volgens mij is de modus enkel handmatig te selecteren en ik ga niet elke ochtend die modus liggen wijzigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:03
M_N_M schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:01:

Deze maand zit ik (virtueel) aan 11kWh afname of 4 eur (en 91kWh injectie), dat zal een zware maandfactuur worden voor juli :-)

Niet slecht wetende dat ik een EV heb en warmtepomp/airco (welke de laatste maand zijn dienst wel al bewezen heeft). Ik laad wel enkel op als er zon is (ik doe niet genoeg km's om dagelijks te "moeten" laden en in geval van nood, laad ik op bureau op op de niet-thuiswerkdagen). Ook terug wat "luxe" bij met de batterij (Belg hier met DM). Wasjes en vaatwas kunnen terug eens 's avonds en er zijn geen maandpieken meer.

Vraagje: ik heb gezien dat engie ook "super-dal" uren heeft (dacht het hier ook al ergens gelezen te hebben). Lijkt me mogelijks interessant in de winter icm de batterij ('s nachts batterij laten laden en dan overdag met 'goedkopere' stroom van de batterij werken + eventueel nog wat bijladen via de zon) maar ik veronderstel dat je niet automatisch kan switchen tussen 'manueel' en 'NOM'? Lijkt me handig maar volgens mij is de modus enkel handmatig te selecteren en ik ga niet elke ochtend die modus liggen wijzigen :+
Als je homeassistant hebt en een lilygo (of gelijkaardig) kan je perfect automatisch wisselen tussen manueel en NOM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:17

Het "super-dal" strooit mijn inziens zand in de ogen.
Je wil tijdens die periode zoveel mogelijk on thé spot verbruiken: (af)wasmachine, droogkast, WP, WPB of SWWB, grote thuisaccu laden (om de rest van de dag aan een duur tarief en maar 1 super-dal te overbruggen), EV, ... waardoor de CAPTAR ook in de spotlights komt te staan.
En je hebt geen waste energie om de RTE af te dekken, dus verhoog de totale energiekost maar met 30% voor het gebruik van de energie vanuit de thuisbatterij.
En dan even maandelijks rekenen met de prijsformules van engie's 3 tarievensysteem (winter) versus uw huidige leverancier. In juni was het super-dal al nadeliger voor mij indien ik de thuisbatterij had moeten opladen met engiestroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyro
  • Laatst online: 20:41

Als Belg heb ik ook gekeken naar super-daluren. Ik heb besloten om toch maar bij mijn vast contract te blijven. Met onze labiele regeringen weten we niet wat ze nog allemaal gaan uitsteken.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Als je homeassistant hebt en een lilygo (of gelijkaardig) kan je perfect automatisch wisselen tussen manueel en NOM.
Met mijn m5stack Atom zie ik deze mogelijkheid niet. Via Hame-relay wel.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
dannyro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:28:
[...]

Met mijn m5stack Atom zie ik deze mogelijkheid niet. Via Hame-relay wel.
Vreemd ik heb zelf de m5stack niet maar ik zie in de ESPhome code wel de werkmodussen staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQPAApzUswm39ZgFdmqYQ5ETu0w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6SuFD6uXMqbqykrcWherLBd6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:18

d3x

zeef schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:29:
En al die dingen draai ik al 4 maanden op mijn Fritz omgeving zonder enig probleem op 2 * MT en ct003. Mesh staat aan, dual band staat aan.

Het enige dat ik gezet heb is voorkeur IP in DHCP en er staat een backhaul extender in de buurt. Is het goed van MT helemaal niet, maar het is al genoeg hier geweten om het op te lossen, toekomstige modellen zijn hopelijk beter, op dat vlak is early tech en early buy altijd een risico hoger.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Vreemd ik heb zelf de m5stack niet maar ik zie in de ESPhome code wel de werkmodussen staan.

[Afbeelding]
Dat is juist, maar ik kan daar geen automatisatie voor instellen. Tussen de modi wisselen gaat wel, maar dat gaat alleen manueel. Zoals in de Marstek app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:18

d3x

dannyro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Als Belg heb ik ook gekeken naar super-daluren. Ik heb besloten om toch maar bij mijn vast contract te blijven. Met onze labiele regeringen weten we niet wat ze nog allemaal gaan uitsteken.
Vast is echt wel het slechtste wat je kan nemen vandaag de dag. Heeft niks met onze regering te maken enkel en alleen wat er misgaat in de wereld dat de prijzen kan beïnvloeden.

Met een deftige PV en batterij opstelling kan je perfect omgaan met een dynamisch contract maar he moet natuurlijk je verbruik wel kennen en weten waaraan je begint. Ik heb hier heel veel verkopers aan de deur gehad met hun systemen, ik heb ze allemaal wandelen gestuurd.

[ Voor 21% gewijzigd door d3x op 20-07-2025 11:52 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:34:
Vannacht melding gekregen dat FW versie 153.213 klaarstaat voor mijn MT's.
Wat is de mening hierover ondertussen bij de kenners onder ons?
Ik ben eigenlijk gewoon heel tevreden hoe ze nu werken in mijn geval. Ik heb er helemaal geen omkijken naar en de NOM word mooi aangehouden.
Verbindingsproblemen of wegval ervan ook nog niet meegemaakt.
Ik had met de CT alleen even 'problemen' met hoge pieken en dalen nadat die V116 had gekregen. Inmiddels met V117 is dat ook terug verholpen.
Zijn er redenen om de update voor EMS en BMS uit te voeren in dit geval? Of eerder een gevalletje 'better be safe than sorry'?
Zelfde situatie, ook V151 op MT's en V117 op CT003, werkt perfect maar heb ook nieuwe firmware V153.213 gepusht gekregen.
Heb hem ook nog niet geïnstalleerd, ik zie voorlopig geen meerwaarde om dat te doen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame
dannyro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Dat is juist, maar ik kan daar geen automatisatie voor instellen. Tussen de modi wisselen gaat wel, maar dat gaat alleen manueel. Zoals in de Marstek app.
Gewoon een nieuwe automatisatie aanmaken en dan instellen. Hieronder even een kort voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_PRr7TW7JbyRsDXcJ22Dt8W3gY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2LbmH3PiAvPGYt0V7HLOG2KL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 19:29
SatScan schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Je geeft 2 tientjes uit en het is 'set and forget' ...

Met alle respect maar je posts voegen geen nieuwe informatie toe en ik lees geen vraag....
Dit is niet een consumenten klaagmuur zoals je weet is dit tweakers die de kracht bundelt van vele gebruikers om andere gebruikers uit te helpen en op weg te helpen...

Niet tevreden? Leverancier bellen en gemotiveerd retour sturen!
Die 2 tientjes zitten al in een dedicated AP enkel voor de marstek op 2.4, meer kan ik hem niet geven. Dus nieuwe gebruikers informeren dat de batterij duidelijke gebreken heeft en je dit niet moet kopen als je zorgeloos NOM wil draaien mag niet? En het in de meeste gevallen geen set and forget apparaat is, wat het wel hoort te zijn.(Enkel al het feit dat je hem manueel maandelijks moet ontladen en laden is niet wenselijk he!) Ook de andere gebruikers hier informeren dat de kans dat deze batterij het 10 jaar uit gaat houden bijna onbestaande is mag niet? En dat iedereen eens even zijn batterij zou moeten controleren op het gedrag dat ik merk van een zeer slechte BMS + kalibratie is geen goed advies? Top! Begrepen! d:)b
Ik kijk verder naar echte dedicated systemen. Het plug in landschap is echt nog niet volwassen genoeg imho.

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
d3x schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Vast is echt wel het slechtste wat je kan nemen vandaag de dag. Heeft niks met onze regering te maken enkel en alleen wat er misgaat in de wereld dat de prijzen kan beïnvloeden.
Ieder zijn gedacht, ik ben zeer tevreden met mijn vast contract. Je hebt gelijk wat betreft de geopolitiek.
En ik weet heus wel waar ik mee bezig ben hoor. :)

[ Voor 6% gewijzigd door dannyro op 20-07-2025 12:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Druppeltje_
The_Belgian_GST schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Die 2 tientjes zitten al in een dedicated AP enkel voor de marstek op 2.4, meer kan ik hem niet geven. Dus nieuwe gebruikers informeren dat de batterij duidelijke gebreken heeft en je dit niet moet kopen als je zorgeloos NOM wil draaien mag niet? En het in de meeste gevallen geen set and forget apparaat is, wat het wel hoort te zijn.(Enkel al het feit dat je hem manueel maandelijks moet ontladen en laden is niet wenselijk he!) Ook de andere gebruikers hier informeren dat de kans dat deze batterij het 10 jaar uit gaat houden bijna onbestaande is mag niet? En dat iedereen eens even zijn batterij zou moeten controleren op het gedrag dat ik merk van een zeer slechte BMS + kalibratie is geen goed advies? Top! Begrepen! d:)b
Ik kijk verder naar echte dedicated systemen. Het plug in landschap is echt nog niet volwassen genoeg imho.
Dat mag wel neem ik aan. Maar je vergeet dan wel de velen hier die geen problemen hebben en die er geen omkijken meer naar hebben.
Voor ieder die hier problemen heeft, zijn er 20 die er geen problemen mee hebben.
Het is lullig dat hij bij jou niet wil lopen zoals zou moeten maar blijft dan wel kort door de bocht om dit door te trekken op alle mt's ter wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Gewoon een nieuwe automatisatie aanmaken en dan instellen. Hieronder even een kort voorbeeld.

[Afbeelding]
Oke, top. Ga ik mij eens mee bezighouden. In de winter bij donkere dagen de Marstek wat opladen om het captar onder controle te houden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:53:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb zelf wat scenes aangemaakt in HA, wwaarbij je de control mode en bijvoorbeeld geforceerd laden/ontladen, en eventueel het gewenste vermogen meteen goed zet. En een andere scène waarin hij weer op NOM staat (control mode uit).
Vervolgens kun je dan weer een switch maken waarmee je makkelijk scenes kunt activeren, en zo kun je de boel steeds verder uitbreiden :+ :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-10 16:25

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

[...]

Bijzonder hoe je dit apparaat met hele grote woorden wegzet. Zeker omdat je het apparaat niet hebt en er geen ervaring mee hebt. Er zitten hier een paar mensen die continu de mt lopen af te zeiken en alles maximaal opblazen. Maar ik denk dat het merendeel van de eigenaren (ik heb er 2) er happy mee is. Mijn elektriciteit rekening is meer dan gehalveerd(door de EV nog steeds inkoop) mijn teruglever boete idem.

Heb je de juiste meter met p1 poort. Heb je een goed wifi netwerk( roepen dat je een losse wifi ap nodig hebt of een dedicated 2,4ghz netwerk nodig hebt, getuigt niet van een goed wifi netwerk of grondige wifi kennis) dan werk een mt probleemloos.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
DePrutser schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Bijzonder hoe je dit apparaat met hele grote woorden wegzet. Zeker omdat je het apparaat niet hebt en er geen ervaring mee hebt. Er zitten hier een paar mensen die continu de mt lopen af te zeiken en alles maximaal opblazen. Maar ik denk dat het merendeel van de eigenaren (ik heb er 2) er happy mee is. Mijn elektriciteit rekening is meer dan gehalveerd(door de EV nog steeds inkoop) mijn teruglever boete idem.

Heb je de juiste meter met p1 poort. Heb je een goed wifi netwerk( roepen dat je een losse wifi ap nodig hebt of een dedicated 2,4ghz netwerk nodig hebt, getuigt niet van een goed wifi netwerk of grondige wifi kennis) dan werk een mt probleemloos.
Om het een feilloos product te noemen vind ik het wat vergaand maar inderdaad indien alles goed loopt in de installatie en configuratie valt het wel mee (zelf die ervaring niet gehad...). Sommige klachten zijn wel zeer correct moet ik zeggen (eerder technische dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

[...]

We weten niet eens of de calibratie slecht is , sterker nog , onderzoekers weten niet eens precies wat de effecten zijn op batterijen . Laatst kwamen ze er achter dat ze verkeerde adviezen hadden gegeven over bijvoorbeeld auto accu’s in elektrische auto’s .. die konden meer hebben dan ze hadden aangenomen en dat zijn de mensen die accu’s ontwikkelen.. mensen zijn er hier gewoon te veel mee bezig. Op het plug and play punt geef ik je wel gelijk , dat zeg ik al vanaf januari , echt plug and play is deze accu vaak niet .. dat is nou eenmaal zo. Werkte hier ook niet goed en er is feitelijk niets mis met mijn netwerk , draai al jaren zo , alle andere apparaten 0,0 problemen mee.

Verder ben ik er tevreden mee, voor het geld, lees het home wizard topic maar eens … vergelijkbare ervaringen en vaak slechtere .

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 20-07-2025 12:34 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
DePrutser schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:06:
[...]

@The_Belgian_GST heeft het apparaat zeker wel en ook al een tijdje. Ik vind dus ook dat hij dat apparaat ondertussen prima kan beoordelen.

De beoordeling had misschien met iets meer nuance gemogen nadat de laatste frustratie was gaan liggen en een bakje koffie genuttigd.

Ik kan mij echter wel vinden in zijn bevindingen. De WiFi problemen zijn ronduit vervelend en amateuristisch. Er is vaak omheen te werken, maar zelf bij de mensen die het lang stabiel hebben met een eigen AP etc. lees je toch ook dat af en toe de verbinding weg is en niet meer terug komt.

De cellen zijn niet geweldig. Ben nu een paar dagen aan het monitoren en er is in elk geval 1 cel die de totale capaciteit naar beneden trekt. Het BMS is ook niet geweldig. Het vermogen wordt niet langzaam afgebouwd, en of het balanceren aanwezig is, is ook nog de vraag. Actieve sowieso niet, maar passieve zou nog wel kunnen alleen te traag lijkt het. Maar daar is nog meer onderzoek voor nodig.

Modbus ondersteuning die wel aanwezig is en gepromoot wordt, maar geen officiële documentatie aanwezig? De firmware updates waar geen touw aan vast te knopen is wie nu wat krijgt en waarom. De app die matig is en na een update opeens slecht werkt wat je met 1 keer testen had kunnen vinden.

Het is een bijzonder product. Het werkt oké en er is best mee om te gaan, maar het is niet geweldig en dat mag je best vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame
pascallj schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:28:
[...]

@The_Belgian_GST heeft het apparaat zeker wel en ook al een tijdje. Ik vind dus ook dat hij dat apparaat ondertussen prima kan beoordelen.

De beoordeling had misschien met iets meer nuance gemogen nadat de laatste frustratie was gaan liggen en een bakje koffie genuttigd.

Ik kan mij echter wel vinden in zijn bevindingen. De WiFi problemen zijn ronduit vervelend en amateuristisch. Er is vaak omheen te werken, maar zelf bij de mensen die het lang stabiel hebben met een eigen AP etc. lees je toch ook dat af en toe de verbinding weg is en niet meer terug komt.

De cellen zijn niet geweldig. Ben nu een paar dagen aan het monitoren en er is in elk geval 1 cel die de totale capaciteit naar beneden trekt. Het BMS is ook niet geweldig. Het vermogen wordt niet langzaam afgebouwd, en of het balanceren aanwezig is, is ook nog de vraag. Actieve sowieso niet, maar passieve zou nog wel kunnen alleen te traag lijkt het. Maar daar is nog meer onderzoek voor nodig.

Modbus ondersteuning die wel aanwezig is en gepromoot wordt, maar geen officiële documentatie aanwezig? De firmware updates waar geen touw aan vast te knopen is wie nu wat krijgt en waarom. De app die matig is en na een update opeens slecht werkt wat je met 1 keer testen had kunnen vinden.

Het is een bijzonder product. Het werkt oké en er is best mee om te gaan, maar het is niet geweldig en dat mag je best vermelden.
Spijtig genoeg is dit allemaal helemaal correct...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
[...]

Jij schrijft: "De cellen zijn niet geweldig. Ben nu een paar dagen aan het monitoren en er is in elk geval 1 cel die de totale capaciteit naar beneden trekt." Kan je dit verduidelijken of via een screenshot wat meer info daar over geven. Als het hier het gepaste topic voor is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
[...]

Maar tussen het vermelden en helemaal afbreken zit ook nog een wereld van verschil.
Kritiek geven mag zeker, daar zijn ook al goede oplossingen en verbeteringen uit voortgekomen.
De MT Venus is ook nog gewoon een jong product in ontwikkeling. Ik volg dit forum al een hele lange tijd, al ver van voor ik er zelf had. Groot respect voor de eerste eigenaars die de MT al van in de begin periode hadden als je die posts terugleest. Ik denk dat ze ondertussen al een hele lange weg afgelegd hebben. Maar ik persoonlijk stoor me ook wel aan de hardnekkige afbrekers die er dan vaak niet eens van in het bezit blijken te zijn (heb het niet over Belgian GST). Er zijn er hier nog andere terugkerenden die niets liever doen. Als het goed werkt mag het gezegd worden, als het niet goed werkt zeer zeker ook. Kan de ontwikkeling alleen maar ten goede komen. Maar als je niet in het bezit bent van de MT, en je hebt hier ondertussen al 5x slechte commentaar gegeven aan de hand van wat je hebt gehoord of gelezen ergens, sluit dit forum dan fijn af en doe iets anders wat je kan plezieren, want dat draagt werkelijk tot niets bij wat de ontwikkeling/verbetering ten goede kan komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dannyro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Jij schrijft: "De cellen zijn niet geweldig. Ben nu een paar dagen aan het monitoren en er is in elk geval 1 cel die de totale capaciteit naar beneden trekt." Kan je dit verduidelijken of via een screenshot wat meer info daar over geven. Als het hier het gepaste topic voor is?
Voordat ik echt een duidelijke conclusie wil trekken, zal ik met meer data moeten komen inderdaad. Ik leer ook met de dag meer bij over accutechniek dus de conclusie daarover verandert ook nog.

Waar het met de cellen op neer komt, is dat je verwacht dat ze ongeveer gelijktijdig dalen in spanning als ze goed gematcht zijn. Laatst heeft mijn batterij een paar dagen vol stil gestaan en was het spanningsverschil tussen de cellen nog maar heel klein (0,003 V) dus een goed begin voor een test. Vervolgens gaan ontladen, en als de batterij stopt met ontladen is het spanningsverschil tussen de meest lege en de meest volle cel bijna 0,2 V. Dat geeft dus duidelijk aan dat ze in elk geval niet goed gematcht zijn / niet allemaal van dezelfde kwaliteit.

Ook bij het laden zou je verwachten dat ze allemaal uiteindelijk weer binnen die 0,003 V uitkomen, maar na 6 uur was het verschil nog steeds 0,04 V. Dat zou betekenen dat je na elke cyclus moet gaan balanceren. In een goede batterij hoeft dit eigenlijk niet of pas na een paar maanden.

Maar goed ik kom nog wel een keer met meer resultaten en hierbij geldt natuurlijk n=1. Misschien is mijne wel een van de mindere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
pascallj schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Voordat ik echt een duidelijke conclusie wil trekken, zal ik met meer data moeten komen inderdaad. Ik leer ook met de dag meer bij over accutechniek dus de conclusie daarover verandert ook nog.

Waar het met de cellen op neer komt, is dat je verwacht dat ze ongeveer gelijktijdig dalen in spanning als ze goed gematcht zijn. Laatst heeft mijn batterij een paar dagen vol stil gestaan en was het spanningsverschil tussen de cellen nog maar heel klein (0,003 V) dus een goed begin voor een test. Vervolgens gaan ontladen, en als de batterij stopt met ontladen is het spanningsverschil tussen de meest lege en de meest volle cel bijna 0,2 V. Dat geeft dus duidelijk aan dat ze in elk geval niet goed gematcht zijn / niet allemaal van dezelfde kwaliteit.

Ook bij het laden zou je verwachten dat ze allemaal uiteindelijk weer binnen die 0,003 V uitkomen, maar na 6 uur was het verschil nog steeds 0,04 V. Dat zou betekenen dat je na elke cyclus moet gaan balanceren. In een goede batterij hoeft dit eigenlijk niet of pas na een paar maanden.

Maar goed ik kom nog wel een keer met meer resultaten en hierbij geldt natuurlijk n=1. Misschien is mijne wel een van de mindere.
Bedankt. Hier een afbeelding van mijn Marstek. Misschien heb jij er wat aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBGwG-WAzL3r3XCJOl9rR04jvWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGYFwbdmSKI0tLs4gzNGAZTP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
dannyro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Bedankt. Hier een afbeelding van mijn Marstek. Misschien heb jij er wat aan.[Afbeelding]
Cell 7 piekt er echt wel boven uit. Heb toevallig de ESPhome code hiervoor ik zou ook graag mijn cellen loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Cell 7 piekt er echt wel boven uit. Heb toevallig de ESPhome code hiervoor ik zou ook graag mijn cellen loggen.
Neen, via modbus heb ik deze ook niet. Ik haal deze uit Hame-relay.
Cell 7 piekt, inderdaad. Maar wordt wel altijd terug naar beneden getrokken. Ik heb daar zelf te weinig kennis over om dat te verklaren als slecht of normaal.

[ Voor 21% gewijzigd door dannyro op 20-07-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dannyro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Bedankt. Hier een afbeelding van mijn Marstek. Misschien heb jij er wat aan.[Afbeelding]
Als je de laagste en hoogste cell pakt
Wat is dan de milivolt verschil op dat moment ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyro
Maxwp schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Als je de laagste en hoogste cell pakt
Wat is dan de milivolt verschil op dat moment ?
0,097mV. Meetstal is het rond de 0,050mV. Altijd gemeten bij 100% SOC.

[ Voor 5% gewijzigd door dannyro op 20-07-2025 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nog niemand die de accu wil openschroeven? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:51:
Heel graag! Wel graag een Venus als donatie of een eurotje of 1300. Jullie mogen best een crowdfunding voor mij opstarten? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:53:
[...]

Heel graag! Wel graag een Venus als donatie of een eurotje of 1300. Jullie mogen best een crowdfunding voor mij opstarten? _/-\o_
Dat aanbod had ik ook al eens voorgesteld. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb dit ook al eens willen doen.
Bedoel er zijn nu zoveel mensen als die 10 euro over hebben om eens goed te zien hoe dat er van binnne uitziet.
Denk dat 5 euro al voldoende is

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dannyro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:50:
[...]

0,097mV. Meetstal is het rond de 0,050mV. Altijd gemeten bij 100% SOC.
Dat is toch super weinig of niet ? Lijkt me ruim binnen de marges
Vraag is wat doen ze over 5 jaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame
Maxwp schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:05:
[...]

Ik denk dat de mV en V verward zijn geraakt en dat het 0,050V was wat dus 50mV is, wat niet super weinig is een goed gebalanceerde pack zit rond 3-4 mV (20 25mV vind ik mijn persoonlijke limiet als ik zelf een pack maak...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:05:
[...]

Valt tegen. Als we kijken naar de Victron Battery Balancer, dan schakelt deze in alarm (let wel een status die eigenlijk na een paar keer balanceren niet voor hoort te komen) wanneer het verschil tussen 2 12V batterijen meer dan 0,2 V is. Nu bevat een 12 V 4 cellen in serie. Bij het vergelijken van 2 12 V batterijen kan je dit verschil dus eigenlijk verdelen over 8 cellen in het ergste geval.

Als we er vanuit gaan dat de 12 V batterij op zichzelf gebalanceerd is, en we het totale verschil delen over 4 cellen heb je het dus al over 0,05 V per cel verschil. En dan gaat het om een alarm status. 'Status oranje' is bij een totaal verschil van 0,1 V (dus 0,025 per cel) en het balanceren start überhaupt bij 0,05 V verschil (dus 0,0125 V per cel).

Nu durf ik niet met zekerheid te zeggen of deze vergelijking honderd procent correct is, maar het geeft wel een beetje aan over wat voor kleine waardes we het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
Ronald.42 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:51:
😂😂😂😂😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame
pascallj schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:23:
[...]

Valt tegen. Als we kijken naar de Victron Battery Balancer, dan schakelt deze in alarm (let wel een status die eigenlijk na een paar keer balanceren niet voor hoort te komen) wanneer het verschil tussen 2 12V batterijen meer dan 0,2 V is. Nu bevat een 12 V 4 cellen in serie. Bij het vergelijken van 2 12 V batterijen kan je dit verschil dus eigenlijk verdelen over 8 cellen in het ergste geval.

Als we er vanuit gaan dat de 12 V batterij op zichzelf gebalanceerd is, en we het totale verschil delen over 4 cellen heb je het dus al over 0,05 V per cel verschil. En dan gaat het om een alarm status. 'Status oranje' is bij een totaal verschil van 0,1 V (dus 0,025 per cel) en het balanceren start überhaupt bij 0,05 V verschil (dus 0,0125 V per cel).

Nu durf ik niet met zekerheid te zeggen of deze vergelijking honderd procent correct is, maar het geeft wel een beetje aan over wat voor kleine waardes we het hebben.
Je kan niet echt je delta verdelen over het aantal cellen want de delta is het verschil tussen hoogste en laagste (er kan 1 uitschieter zijn). Het balanceren inschakelen werkt ook altijd op de delta dus als het inschakelen van balanceren moet dus bv 20mV (0,02V) verschil zien tussen cellen.

(10 jaar ervaring met batterijen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TDSgame
Voor de modbus geïnteresseerden hoogste en laagste cell spanningen en de delta ertussen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
  - name: "Marstek Battery Maximum Cell Voltage"
    platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: mt
    register_type: holding
    address: 37007
    value_type: U_WORD
    unit_of_measurement: "V"
    device_class: voltage
    accuracy_decimals: 2
    state_class: measurement
    filters:
      - multiply: 0.001
    id: marstek_max_cell_voltage
    skip_updates: 10

- name: "Marstek Battery Minimum Cell Voltage"
    address: 37008
    filters:
    id: marstek_min_cell_voltage

- platform: template
    name: "Marstek Battery Cell Voltage Delta"
    accuracy_decimals: 3
    lambda: |-
      if (isnan(id(marstek_max_cell_voltage).state) || isnan(id(marstek_min_cell_voltage).state)) {
        return NAN;
      }
      return id(marstek_max_cell_voltage).state - id(marstek_min_cell_voltage).state;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
Eén dashboard is niet genoeg 😂😂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnwXQ8nRNFaE_RSauKFLSFEH2lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9d8B1RG5Cth2HOzG3toW8idQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:35:
Voor de modbus geïnteresseerden hoogste en laagste cell spanningen en de delta ertussen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
  - name: "Marstek Battery Maximum Cell Voltage"
    address: 37007
    filters:
    id: marstek_max_cell_voltage

- name: "Marstek Battery Minimum Cell Voltage"
    address: 37008
    filters:
    id: marstek_min_cell_voltage

- platform: template
    name: "Marstek Battery Cell Voltage Delta"
    accuracy_decimals: 3
    lambda: |-
      if (isnan(id(marstek_max_cell_voltage).state) || isnan(id(marstek_min_cell_voltage).state)) {
        return NAN;
      }
      return id(marstek_max_cell_voltage).state - id(marstek_min_cell_voltage).state;
Interessant !! Thx 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10 12:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZUzRUCfWx5FrYLMOCVAufYbqsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWh3JT7LnzuWC25OvpWv5ujH.jpg?f=fotoalbum_large

Oke..... Flinke capaciteit wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame
LodeBo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:39:
Een dashboard is niet genoeg 😂😂
[Afbeelding]
Ik heb zelf ook enkele OLED en Epaper displays die rond het huis zijn geplaats (leuker en sneller dan op telefoon kijken), wat gebruik je om de data erop te krijgen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robairo
_ferry_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:58:
Die antenne is duidelijk stuk, aan dat draadje zit vaak een soort metalen buisje als antenne. Als hij bij mij zo uit de doos was gekomen dan had ik er een melding van gemaakt, want stuk=stuk.
jemig man, al die tijd lag het antwoord vol in het zicht.
Kijk ik even goed in dat kunststof 'esthetisch' antennetje, dan zie ik wel degelijk een afgebroken connectie...
Kijk als je zon ding ( draadje+antenne) voor het eerst ziet, dan weet je niet wat normaal is.
@ferry bedankt voor je stelligheid.
Morgen gaat de unit retour naar ****shop voor repair/ ruil.
Ik had bij afhaal aankoop van # 2 en 3 aldaar al mn verbazing uitgesproken over die antenne, maar nu is het duidelijk.

MANNN. weet je wel hoe veel slapeloze nachten - opstaan om 5u om het gedrag te bekijken- ik heb gehad...

had eerder tweakers accountje moeten aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:42:
[...]

Ik heb zelf ook enkele OLED en Epaper displays die rond het huis zijn geplaats (leuker en sneller dan op telefoon kijken), wat gebruik je om de data erop te krijgen?
De sensoren via de modbus met ESPhome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame
Software bug en die haalt heel je grafieken en efficiëntie naar beneden ik heb dat ook al mee gemaakt. Spijtig genoeg dus nog niet opgelost...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtxxeQyD9z-oSgeM7oBpuJOAWd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3CXV8UvyVUAMif0AyCFkJc9Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TDSgame
LodeBo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:44:
[...]

De sensoren via de modbus met ESPhome.
Ah leuk, rechtstreeks aan de batterij met de modbus, bij mij stuur ik al men displays via MQTT die door nodered aangestuurd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Software bug en die haalt heel je grafieken en efficiëntie naar beneden ik heb dat ook al mee gemaakt. Spijtig genoeg dus nog niet opgelost...

[Afbeelding]
Ik weet niet hoe jullie aan die gekke waardes komen, maar volgens mij is dat in de Modbus configuratie nooit veranderd? Bij mij is die al sinds het begin gewoon goed. Overigens als je problemen hebt met de Modbus, kan je het beter in dat topic plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb65
Tot vandaag ook nooit een probleem gehad ( althans niet op dit vlak). Hij schopte alleen vandaag ineens om 4 uur vannacht er ineens ca 1000 kwh aan geladen vermogen bij.

Dit is gewoon foutieve data uit de batterij dus ook in het modbus topic gaan ze hier niets aan kunnen doen.

Ga wel weer een ticket aanmaken.

[ Voor 10% gewijzigd door reb65 op 20-07-2025 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reb65
robairo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:43:
[...]

jemig man, al die tijd lag het antwoord vol in het zicht.
Kijk ik even goed in dat kunststof 'esthetisch' antennetje, dan zie ik wel degelijk een afgebroken connectie...
Kijk als je zon ding ( draadje+antenne) voor het eerst ziet, dan weet je niet wat normaal is.
@ferry bedankt voor je stelligheid.
Morgen gaat de unit retour naar ****shop voor repair/ ruil.
Ik had bij afhaal aankoop van # 2 en 3 aldaar al mn verbazing uitgesproken over die antenne, maar nu is het duidelijk.

MANNN. weet je wel hoe veel slapeloze nachten - opstaan om 5u om het gedrag te bekijken- ik heb gehad...

had eerder tweakers accountje moeten aanmaken.
En nergens in dit hele verhaal had je zoiets van misschien hebben wifi problemen te maken met een kapotte antenne?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame
pascallj schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Ik weet niet hoe jullie aan die gekke waardes komen, maar volgens mij is dat in de Modbus configuratie nooit veranderd? Bij mij is die al sinds het begin gewoon goed. Overigens als je problemen hebt met de Modbus, kan je het beter in dat topic plaatsen.
Nee is helemaal geen probleem langs modbus kant, die waarde is werkelijk uit de batterij gekomen, zie je ook in de app (software bug langs marstek kant) heb daar een ticket voor gemaakt en ze hebben me toen de laatste update gepusht maar blijkbaar zit die bug er nog in. Geen idee wat de oorzaak er van is (lijkt een bit die verspringt ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
@pascallj Ik heb dus inmiddels de delta van mijn batterijen geprogrammeerd en zie nu van de 1 die vol is een 110mV (0,110V) ik hou deze even een nacht vol en zie dan wel wat er gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@pascallj

WIFI problemen zeker! Daarom staat dat ook duidelijk in de TS. Vanaf het allereerste begin heb ik daar diverse berichten aan gewijd en duidelijk gemaakt dat de WIFI onvoorspelbaar is... Plug and Pray.
De 99% werkende oplossing is voorhanden... voor 20euro, verbinding valt dan toch een keer weg, CT ontkoppelen van p1 en stroom en opnieuw koppelen en het werkt weer (in 6 mnd 1x voorgekomen).

Met alle respect jij monitort de cellen in een lab omgeving? Het werkelijke laad en ontlaad vermogen met daarbij ontwikkelde temp alsmede de omgevingstemp hebben behoorlijk invloed op je metingen.
Zijn het daarom goede of minder goede cellen geen ja en geen nee... ik weet het niet! En omdat ik het niet weet zijn het geen slechte cellen! Als je een parallel trekt met de EV wereld daar werden ook heel veel broodjes aap verkocht... Mijn EV bouwt het vermogen ook niet langzaam af en heeft zeker celbalancing aan de bovenzijde (min 4200w).

Modbus ondersteuning die wel aanwezig is en gepromoot wordt, maar geen officiële documentatie aanwezig?
FAIR punt! Wel mee adverteren en kabel toevoegen, wordt later dit jaar opgepakt door MT (Q4 ev)

De firmware updates waar geen touw aan vast te knopen is wie nu wat krijgt en waarom.
Ja klopt en hoeveel andere voorbeelden wil je op dit punt... Chinees of Europesche producten... zie tweakers... ;-)

De app die matig is en na een update opeens slecht werkt wat je met 1 keer testen had kunnen vinden.
Ik heb met IOS geen klagen, kan het beter... zeker veel beter... heb ik de app nodig voor goede werking NOM nope... set and forget...

Het is zeker een bijzonder product, en als ik bij de buren kijk zijn we na aanloop prikkelen niet verkeerd af met dit product... volg ook eens bijvoorbeeld Homewizard of Zendure topic...

Hier klagen helpt niet... wat wel help je leverancier van je problemen op de hoogte stellen en de feedback in de app gebruiken... wat wij kunnen doen is je de juiste richting op duwen bij problemen en indien aanwezig work-arounds aanbieden.

Heb je zin om het product te beoordelen, daar is dacht ik een aparte sectie voor binnen tweakers...

Als je de TS leest en de pinned berichten ben je aardig op de hoogte van de bevindingen en kun je een gewogen beslissing nemen om het wel of niet te kopen. Heb je achteraf spijt, er staat een voorbeeld brief in het topic om de aankoop gemotiveerd te laten ontbinden.

m2c

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:33
6 weken geleden bij familie een MT neergezet en na wat geduld en enkele herstarts na aangeboden firmwareupdate verder geen probleem met WiFi verbinding, de HW-P1 wordt als CT gebruikt (DM is een KAIFA met 10sec interval en modem/router KNP Experia BOX V10A op het standaard netwerk 2,4 Ghz/5 Ghz).
Een kleine laad-/ontlaadtest met NOM gedraad ging perfect, daarna MT uitgezet en stekker uit wcd in afwachting van verstrijken oude energiecontract (geen terugleverkosten en redelijke vergoeding).
Enkele weken geleden nog langs geweest om te checken of bij enkel inpluggen stekker verbindingen (WIFI MT en CT) weer tot stand kwamen en dat bleek ook het geval, weer laad-/ontlaadtest met NOM en dat liep keurig. Daarna MT uitgezet en weer stekker uit wcd.
Deze week was eindelijk het moment van contractwissel en heb ik familielid gevraagd de stekker in wcd te steken. Ik ben even later de status wezen kijken vanaf mijn locatie elders in het land en MT deed keurig NOM en connectie WIFI MT en CT waren perfect..... tot ca. 40 minuten toen viel CT weg... Ik heb het sterke vermoeden dat ik daarvan de oorzaak ben geweest door te ver door te zoeken op de status van de CT waar de app ging zoeken naar de CT in mijn netwetwerk ipv het netwerk weermee de MT verbonden is. Ik kon dit ook niet vanaf mijn locatie herstellen dus als work-around maar een planning gemaakt in manual mode voor laad- en ontlaadtijden. Gister even langs geweest om probleem te verhelpen en enkel het opnieuw checken van de CT status met mobiel die in hetzelfde netwerk hing was voldoende om de verbinding te herstellen. MT loopt sindsdien weer prima NOM en ik blijf voorlopig uit de MT-app als in niet daar op locatie ben :)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
  • Laatst online: 19-09 21:42
Goedemiddag,

Sinds 4 dagen nu 2 marsteks draaien nom, ben niet echt inhoudelijk gespecialiseerd maar ct003 aansluiten via splitter met hw p1 en batterijen aansluiten ging echt verassend makkelijk en binnen 10 minuutjes werkte alles!

Nu heb ik beide batterijen gekoppeld aan een hw socket. Tevens heb ik een elektrische auto, en wil ik graag dat wanneer ik de auto laad de batterijen niet extra ontladen want vind het zonde om stroom van de batterijen te pakken en wil die graag gebruiken voor savonds.
Nu kan ik via homey makkelijk instellen dat wanneer de auto laat de energy sockets uit gaan en wanneer hij stopt weer aan.

Maar nu vroeg ik me af of dit slecht voor de batterijen is als ik abrupt de stroom eraf haal en later weer aanzet. Kan hier nergens via Google of dit forum iets over vinden.

Iemand hier ervaring of technische info mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robairo
reb65 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:03:
[...]

En nergens in dit hele verhaal had je zoiets van misschien hebben wifi problemen te maken met een kapotte antenne?
ha,
nou niet meteen,
een collega zei dat een wifi antenne gewoon een klein draadje was.
dus ik dacht dat het kunststof omhulsel gewoon een esthetisch ding was.

maar ik had meer problms door elkaar, dus dat was lastig

en ik had het al de leverancier gemeld, irl zelfs. en die kwamen niet in beweging..

ik zei nog: waarom is dat esthetisch ding een stuk langer dat dat draadje? das niet logisch..

blijkt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
Jisnb schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:26:
Goedemiddag,

Sinds 4 dagen nu 2 marsteks draaien nom, ben niet echt inhoudelijk gespecialiseerd maar ct003 aansluiten via splitter met hw p1 en batterijen aansluiten ging echt verassend makkelijk en binnen 10 minuutjes werkte alles!

Nu heb ik beide batterijen gekoppeld aan een hw socket. Tevens heb ik een elektrische auto, en wil ik graag dat wanneer ik de auto laad de batterijen niet extra ontladen want vind het zonde om stroom van de batterijen te pakken en wil die graag gebruiken voor savonds.
Nu kan ik via homey makkelijk instellen dat wanneer de auto laat de energy sockets uit gaan en wanneer hij stopt weer aan.

Maar nu vroeg ik me af of dit slecht voor de batterijen is als ik abrupt de stroom eraf haal en later weer aanzet. Kan hier nergens via Google of dit forum iets over vinden.

Echt super slecht zal dit waarschijnlijk niet zijn, echt gezond ook niet denk ik. Ik ging voorstellen dat indien je homeassistant hebt investeert in een lilygo per batterij en dan ze van NOM naar Manueel zet. Maar aangezien je homey hebt heb ik niet echt een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Ik denk dat de mV en V verward zijn geraakt en dat het 0,050V was wat dus 50mV is, wat niet super weinig is een goed gebalanceerde pack zit rond 3-4 mV (20 25mV vind ik mijn persoonlijke limiet als ik zelf een pack maak...)
Volgens de screenshot die ik heb gedeeld gaat het toch om mV dacht ik. Bekijk het nog eens? Met 2 zien we meer hé :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame
dannyro schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:33:
[...]

Volgens de screenshot die ik heb gedeeld gaat het toch om mV dacht ik. Bekijk het nog eens? Met 2 zien we meer hé :)
Ja ik denk in de screenshot dat het gaat om een punt (als in de Europese notatie waarbij het punt het getal makkelijker leesbaar maakt maar verder geen waarde toevoegt) niet om een comma.
Europese duizendtallen (10.000) worden aangegeven met een punt
Dit zou logisch zijn want 3.380mV = 3,380V wat perfect in de range valt van een lifepo4 cell. Anders zouden we veronderstellen dat de cellen aan 3mV staan wat toch wat aan de lage kant is... :9~

[ Voor 7% gewijzigd door TDSgame op 20-07-2025 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph2m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 16:55

ph2m

PopcornHour A-200+Synology 109

Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:11:
[...]

En hopelijk goedkoper....
Niet echt https://marstek-power.eu/...isbatterij-plug-and-play# voorlopig dan maar even wachten op echte voorraad, dan daalt de prijs (hopelijk) van zelf _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:32:
[...]

Echt super slecht zal dit waarschijnlijk niet zijn, echt gezond ook niet denk ik. Ik ging voorstellen dat indien je homeassistant hebt investeert in een lilygo per batterij en dan ze van NOM naar Manueel zet. Maar aangezien je homey hebt heb ik niet echt een oplossing.
Als je niet met sockets wil werken kun je een lilygo kopen en met esphome flashen. De lillygo kun je verbinden met de esphome app van homey en dan kun je ook de parameters zetten via een flow. Zoals max export en max import of maximaal ontlaad niveau.

Ik doe dit ook via mijn homey is even wat werk maar het werkt wel.

Een pagina of 3 geleden was er iemand die het aan marstek gevraagd had en die geven aan dat het geen probleem is om de stroom te onderbreken ( hoort ook geen probleem te zijn bij een apparaat waarvan je de stekker uit het stopcontact kunt trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
reb65 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:14:
[...]

Als je niet met sockets wil werken kun je een lilygo kopen en met esphome flashen. De lillygo kun je verbinden met de esphome app van homey en dan kun je ook de parameters zetten via een flow. Zoals max export en max import of maximaal ontlaad niveau.

Een pagina of 3 geleden was er iemand die het aan marstek gevraagd had en die geven aan dat het geen probleem is om de stroom te onderbreken ( hoort ook geen probleem te zijn bij een apparaat waarvan je de stekker uit het stopcontact kunt trekken)
Ah ja ik wist niet dat er een esphome app van homey was (zelf geen ervaring mee). Het zou inderdaad geen probleem mogen zijn maar het repetitief schakelen van elektronica is toch iets waarvan het beter is dat je het kan vermijden (ook om je stopcontacten wat te sparen moest de accu 2500W laden of ontladen en je dan op dat moment schakelt). Ook als je het net weg doet dan word al het standby verbruik van omvormer verbruikt van de batterij (rond 50W als ik het goed voor heb). Ook dacht ik dat deze uit ging indien het net een eindje weg was (indien er geen lilygo verbonden is). Wat dan weer verbindingsproblemen zou kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 17:54
robairo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:33:
gents,

ik heb intussen van de 3 MT's 2 stuks op 3 fasen nom aardig draaiend.
Inderdaad had ik niet naar de app moeten kijken, dat gaf foute conclusies.

Nu nummer 3, deze geeft heel vaak CT problemen. Ja hij staat naast de router. 5 streepjes. Als ik de antenne aan raak dan vind hij CT, als ik een paar m weg loop valt het weer weg. Overigens lag bij deze MT de antenne los in de doos. Uit de MT stak een stukje draad met iets afgestript. De antenne leek enkel een esthestisch dingetje. Je klikt em zo terug. Maar waarom zou er dan een stukje van de antennekabel gestript zijn??
Verplaats ik de problematische MT naar een plek waar de andere staan (4 streepjes wifi) dan is het nooit gelukt CT contact te maken, terwijl #1 en 2 daar geen enkele hapering mee hadden.
# 1 en 2 hebben op de oude plek van # 3 ook geen probleem.

Zie plaatje van de net uitgepakte antenne van #3

Q: er is duidelijk wat mis met de CT ontvangst, wat zal ik doen?

[Afbeelding]
Is de voet van de antenne trouwens los te draaien? Misschien kan hij dan zelfs vervangen worden door een antenne met een hogere gain (beter ontvangst) Verder viel me op in mijn unifi omgeving dat de MT slechts verbinden met Wifi3 dat verklaard misschien ook het slechtere ontvangst.

Ik heb boven de MT in de schuur een AP hangen maar die heeft al best wel wat verbindingen van diverse smart devices die verbinden allemaal met wifi 4 1x1 mimo -53db, De MT's willen niet met die AP verbinden een simpele AC Light, maar ze verbinden wel met een U6 Light 7 meter verder met een dikke muur met -73dB ontvangst, als ik ze verplicht naar de AC light die op 3 meter line of site zit verbinden ze niet meer.. |:(

Bij mij hielp het ook om de accu's en de Homewizard dongel een vast IP te geven in de dhcp manager ze leken iig toen de CT verbinding stabiel te houden. Normaal blijven mijn devices wel lang(jaren) hun IP lease houden dus had ik er nooit zo de noodzaak voor en gaf ik alleen een paar belangrijke machines een vast IP

[ Voor 7% gewijzigd door RoyVi op 20-07-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jisnb schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:26:
Goedemiddag,

Marstek zelf zegt dat het geen kwaad kan, maar fabrikanten van vergelijkbare apparatuur raden het af. Zolang je op dat moment geen vermogen trekt kan het waarschijnlijk weinig kwaad, maar schakelen met grote belastingen is toch meestal niet ideaal voor dit soort apparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reb65
pascallj schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:46:
[...]

Marstek zelf zegt dat het geen kwaad kan, maar fabrikanten van vergelijkbare apparatuur raden het af. Zolang je op dat moment geen vermogen trekt kan het waarschijnlijk weinig kwaad, maar schakelen met grote belastingen is toch meestal niet ideaal voor dit soort apparatuur.
Met wel als verschil dat omvormers voor pv systemen op 400 tot 500 volt externe opbrengst met een behoorlijk amperage moeten weg managen.

Een SolarEdge omvormer doet er bij een gecontroleerde shutdown ook een seconden of 10 over om het voltage omlaag te krijgen.

Een 48v dc batterij die is gemaakt om snel in te spelen op wisselende vraag is toch een ander verhaal. Zeker als je niet alles direct uit laat klappen maar overschakelt op het noodstroom circuit en je dus niet terug schakelt van 2500 watt naar 0 maar 2500 watt naar zeg 50 watt voor de interne hardware.

[ Voor 11% gewijzigd door reb65 op 20-07-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
reb65 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:14:
[...]

Dank voor de input! Ja ik had een homey in huis om mijn gebrek aan codings/technische kennis te compenseren aangezien homey met flows super makkelijk werkt haha.
Zal me er eens in gaan verdiepen die lilygo en hoe in homey te krijgen, ik heb nog de oude homey dus baal ook een beetje dat hier de energy tab optie niet op beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
pascallj schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:46:
[...]

Ja had zelf al het idee dat het kan maar dat het eigenlijk niet bevordelijk zal werken. Nu zet ik hem elke keer eventjes uit met de aan en uit-knop wanneer hij in stand-by staat dan laat ik de auto op en daarna zet ik de batterijen weer aan, maar vond dit niet echt bij de tijd passen en had toch de hw sockets eraan dus vandaar de optie bedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:21
TDSgame schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:45:
[...]

[Afbeelding]
Hier op sommige dagen ook van die uitschieters naar 1193 kWh. Ik heb de dagen waarop dit optreedt bekeken en dit zijn alleen de dagen waarop ‘s nachts de elektrische auto aan het laden is. Niet op een laadpaal, maar via 230v stopcontact buiten

Komende nacht hangt auto ook aan lader, ben benieuwd op issue weer optreedt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
pascallj schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:55:
[...]

De grafieken in de Marstek app tonen de vreemde waarden ook. 😡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:06
pascallj schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:06:
[...]

Maar dat is normaal gedrag. Daar is bijna niet tegenin te sturen met data uit de P1. Als je een batterij ontwerpt en je weet dat deze altijd via CT spoelen gebruikt wordt, kan je hier wel op ontwerpen, maar dat wordt voor de Marstek lastig.
Zelfs met CT spoelen ben je te laat. Je hebt altijd tijd tussen meting en reactie, dan moet ook nog eens de hardware van de inverter snel genoeg zijn.
Dus zelfs met 1 seconde ben je reactief. Nu zal het verschil tussen 1,2, 5 en 10 seconden wel iets uitmaken, maar een piek van 1000W verbruik voor een seconde of 2 tot 5 zal je altijd wel wat van missen.
De enige oplossing is gebruik van voorspelling waarbij gedrag in het huis meet. Maar in zo een detail dat je misschien wel 10-15 meetpunten moet hebben waaruit geleerd kan worden. Uit dit gedrag kan de perfecte accu “gokken” wanneer die piek komt van het koffiezetapparaat, de koelkast, de vaatwasser. En dan het nodige vermogen een fractie van een seconde eerder leveren.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Druppeltje_
WargamingPlayer schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:38:
[...]

Zelfs met CT spoelen ben je te laat. Je hebt altijd tijd tussen meting en reactie, dan moet ook nog eens de hardware van de inverter snel genoeg zijn.
Dus zelfs met 1 seconde ben je reactief. Nu zal het verschil tussen 1,2, 5 en 10 seconden wel iets uitmaken, maar een piek van 1000W verbruik voor een seconde of 2 tot 5 zal je altijd wel wat van missen.
De enige oplossing is gebruik van voorspelling waarbij gedrag in het huis meet. Maar in zo een detail dat je misschien wel 10-15 meetpunten moet hebben waaruit geleerd kan worden. Uit dit gedrag kan de perfecte accu “gokken” wanneer die piek komt van het koffiezetapparaat, de koelkast, de vaatwasser. En dan het nodige vermogen een fractie van een seconde eerder leveren.
Dat gezwam over gemiste piekjes begint toch vreemde vormen aan te nemen eerlijk gezegd 7(8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-10 18:51
Ik heb in de strijd tegen steeds hoger wordende boetes voor terugleveren sinds donderdagavond een Marstek Venus E voor de meterkast staan, daar was plek, en daar kan ik 'm direct in een aparte groep steken. Met 12 400Wp panelen met IQ7+ micro-omvormers op ZZW (in de volle zon rond de 3500W max, jaarproductie rond de 4200kWh) en de Marstek in "Self Consumption" lijkt me dat een prima keuze, mede vanwege het aloude spreekwoord:
al schijnt de zon nog zo fel
twee gamende pubers achterhalen hem wel O-)
De Marstek kwam met ongeveer 50% lading (stom, niet genoteerd hoeveel precies) en firmware 152 en de installatie met de HomeWizard P1 was werkelijk een fluitje van een cent. Behalve HomeWizard heb ik ook Domoticz draaien op een Raspberry Pi met zijn eigen P1-meter (via een actieve splitter) en een RFXtrx433 zender om de verlichting in huis te schakelen.

Hoe lang de accu het 's nachts volhoudt hangt sterk af van de pubers, soms is die 's ochtends nog net niet leeg, vanavond was die al om 23:30 leeg (nu wordt er weer 1000 watt uit het net getrokken). Het voornaamste doel wordt wel bereikt, want van de vandaag opgewekte 13,6kWh aan zonne-energie (het heeft flink geplenst vandaag) is slechts 2,5kWh teruggeleverd, de rest heb ik zelf verbruikt en over de afgelopen 24 uur is er 1,85kWh van het net gehaald. Behalve voornoemde gamende pubers met ieder een dikke game-PC, heb ik vandaag ook 2 wassen gedraaid, de vaatwasser heeft gedraaid en er zijn pizza's gebakken in de elektrische oven. Gisteren is 16,6kWh opgewekt, daarvan is 6,5kWh teruggeleverd en er is 0,4kWh verbruikt uit het net. Tot nu toe heel tevreden.

Waar ik nog verbetering zie qua eigen installatie:
- Momenteel heb ik een DSMR4 slimme meter met een update-interval van 10 seconden, dus ik denk dat ik qua NOM nog heel wat ruimte voor verbetering is. Installatie van een Shelly 3EM Pro staat op de planning.
- Grove RTE metingen heb ik gedaan en ik kom op 76% uit, maar de HomeWizard Energy Socket waar ik de Marstek in heb geplugd meet niet nauwkeurig, het is geen kWh-meter, het is een serie momentopnamen achter elkaar. Ik zou een kWh-meter achter de groep moeten drukken waar de Marstek in is geplugd, om tot betrouwbare metingen te komen, en dan bijvoorbeeld de avond voor de eerste van de maand de accu volledig ontladen (zodat deze met minimale lading de maand in gaat) en dat dan te herhalen op de laatste dag van de maand (zodat deze wederom volledig ontladen is, althans, tot 11%), vervolgens de meting uitlezen.
- De RS-485 poort van de Marstek uitlezen en aan de Raspberry Pi koppelen, voor nog meer data en fun

Dit topic heeft al 840 pagina's dus ik blijf wel even lezen geloof ik :*)

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
Blijkbaar zijn ze bij marstek overgegaan op het Smart model. Zelfs de foutieve energy export waarde is reden om het device te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:06
Druppeltje_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:14:
[...]

Dat gezwam over gemiste piekjes begint toch vreemde vormen aan te nemen eerlijk gezegd 7(8)7
Alleen maar om aan te geven dat je, hoe goed je systeem ontworpen is, hoe snel je CT/P1 ook is, je bent altijd te laat.
Ik vind het “Marstek” is traag of te laat verhaal ook een beetje teveel uit de context gaan.
Mensen moeten gewoon niet verwachtten dat een Thuisbatterij snel genoeg is. Je bent altijd te laat.
Wil je volledig wegshapen dan hebben een heel ander principe nodig. En dat is volledig off-grid met alle verbruikers.

Ik heb er wel eens over nagedacht om van 1 fase naar 3 fasen te gaan. Iedere Marstek hangt op 1 fase van de grid. De fase van het huis hangt op de backup poort. In UPS termen noemen we dat “inline”. Dan is de inverter snel genoeg. Grote nadeel, maximaal 10A per fase en ik vermoed ook geen fase draaiing meer. Dus in dit soort configuraties kom je gelijk uit op een Sigstore van Sygenergy. En wanneer het accu principe me blijft bevallen dan krijgen mijn Marsteks over 2 jaar een ander doel en ga ik over naar een 48KWh SygEnergy (equivalent) systeem met een off-grid gateway.

[ Voor 8% gewijzigd door WargamingPlayer op 21-07-2025 08:40 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
TweakersOnly schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:26:
[...]

Hier op sommige dagen ook van die uitschieters naar 1193 kWh. Ik heb de dagen waarop dit optreedt bekeken en dit zijn alleen de dagen waarop ‘s nachts de elektrische auto aan het laden is. Niet op een laadpaal, maar via 230v stopcontact buiten

Ah niet leuk om te horen dat het meermaals gebeurt. Bij mij is het nog maar 1 keer voor gekomen. Er moet dan ergens een bug in zitten die door iets ander (hetzij spanning of stroom of nog iets anders) deze foutieve waarde geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
reb65 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:27:
Blijkbaar zijn ze bij marstek overgegaan op het Smart model. Zelfs de foutieve energy export waarde is reden om het device te wisselen.
Dus als je zo een foutieve waarde krijg van 1193kWh is dit reden genoeg om te wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
TweakersOnly schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:26:
[...]

Afgelopen nacht de auto opgeloaden middels 230V stopcontact, maar het issue is vannacht niet opgetreden. Echter omdat auto andersom gepakeerd stond geladen vanaf een ander stopcontact. komende nacht zal ik proef op de som nemen door vanaf andere stopcontact nogmaals op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reb65 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:27:
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
matramurena schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:21:
Waar ik nog verbetering zie qua eigen installatie:
- Momenteel heb ik een DSMR4 slimme meter met een update-interval van 10 seconden, dus ik denk dat ik qua NOM nog heel wat ruimte voor verbetering is. Installatie van een Shelly 3EM Pro staat op de planning.
- Grove RTE metingen heb ik gedaan en ik kom op 76% uit, maar de HomeWizard Energy Socket waar ik de Marstek in heb geplugd meet niet nauwkeurig, het is geen kWh-meter, het is een serie momentopnamen achter elkaar. Ik zou een kWh-meter achter de groep moeten drukken waar de Marstek in is geplugd, om tot betrouwbare metingen te komen, en dan bijvoorbeeld de avond voor de eerste van de maand de accu volledig ontladen (zodat deze met minimale lading de maand in gaat) en dat dan te herhalen op de laatste dag van de maand (zodat deze wederom volledig ontladen is, althans, tot 11%), vervolgens de meting uitlezen.
- De RS-485 poort van de Marstek uitlezen en aan de Raspberry Pi koppelen, voor nog meer data en fun

Dit topic heeft al 840 pagina's dus ik blijf wel even lezen geloof ik :*)
Dank voor je bericht.
Mijn advies is om een CT002 aan te sluiten dan kun je later meerdere MT batterijen slim met elkaar laten samenwerken.

Alleen de CT003 en Ct02 worden actief door Marstek ondersteund voor samenwerking met meerdere MT batterijen.

m2c

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jisnb schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:12:
[...]

Dank voor de input! Ja ik had een homey in huis om mijn gebrek aan codings/technische kennis te compenseren aangezien homey met flows super makkelijk werkt haha.
Zal me er eens in gaan verdiepen die lilygo en hoe in homey te krijgen, ik heb nog de oude homey dus baal ook een beetje dat hier de energy tab optie niet op beschikbaar is.
Kijk hier eens... misschien is daar een tweaker die je verder kan helpen...

Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jisnb schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:14:
[...]

Ja had zelf al het idee dat het kan maar dat het eigenlijk niet bevordelijk zal werken. Nu zet ik hem elke keer eventjes uit met de aan en uit-knop wanneer hij in stand-by staat dan laat ik de auto op en daarna zet ik de batterijen weer aan, maar vond dit niet echt bij de tijd passen en had toch de hw sockets eraan dus vandaar de optie bedacht
Kijk hier eens voor verdere informatie...
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio1953
  • Laatst online: 31-07 12:26
Ls,

Ik heb een aparte groep aangelegd voor mijn bestelde Marstek Venus E.
Is er een installateurscode nodig om het ontladen te verhogen vaan 800 W naar 2500 W?
Of kun je dit via de Marstek app regelen zonder die code?

Mvgr., Dick

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scorpio1953 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:17:
Ls,

Ik heb een aparte groep aangelegd voor mijn bestelde Marstek Venus E.
Is er een installateurscode nodig om het ontladen te verhogen vaan 800 W naar 2500 W?
Of kun je dit via de Marstek app regelen zonder die code?

Mvgr., Dick
In de app zelf te regelen!

PS lees de Topic Start (TS) eens door voordat de batt geleverd is dan weet je hoe en wat bij de installatie.

[ Voor 12% gewijzigd door SatScan op 21-07-2025 09:20 ]

Pagina: 1 ... 210 ... 281 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.