Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Ja, en grijze import bestrijden in EU is niet altijd legaal.
Ze zullen in China bij hun verdelers moeten gaan zoeken wie die spullen in Europa verkoopt en daar optreden.

Maar als ik een batterij koop bij één van die clubs, dan zal die toch garantie moeten geven, al besef ik ook dat die 10 jaar een uitdaging wordt.

In elk geval, zo lang die onzekerheid er is, en de werking ook af en toe twijfelachtig is druk ik nog niet op de koopknop.

Ik verwacht eigenlijk prijzen rond de 1000€ voor 5 kWh.
Elke zomermaand dat je wacht verlies je ook geld.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:56
DSSW schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:28:
[...]

Elke zomermaand dat je wacht verlies je ook geld.
Mijn geld slaapt niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Een te dure batterij betaalt zich niet terug...
Een 5kwh batterij van 1400€ betaalt zich makkelijk terug, je hebt daar geen 10 jaar garantie voor nodig

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 22:04
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Ik verwacht eigenlijk prijzen rond de 1000€ voor 5 kWh.
Nog wel minder hoor, op t moment scoor je 5kwh aan cellen voor 400 dollar (https://www.lifepo4prices.com/). Natuurlijk moet er nog wat omheen en R&D, maar op de schaal zoals marstek zn spul maakt.....

En dat is niet eens wholesale. Ik lees al een tijdje mee in dit draadje maar naar mijn inziens is nu kopen ook nog niet rendabel en vooral leuk voor de Fun factor, de prijzen gaan nog wel dalen, en eigenlijk wordt het dan pas echt interessant als we niet meer kunnen salderen (en ook eerst nog maar zien of dat doorgaat) zodat je je eigen opgewekte stroom op kan slaan en/of goedkoop in kan kopen voor de rest van de dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:56:
[...]

Ja, ik heb mijn cijfers bij gesteld omdat ik dacht dat de RTE rond de 90% zat… dat lijkt een pak lager te zitten, en dan de onzekerheid over garantie…. Dan wil niet meer zo veel betalen.
Gewoon geen batterij kopen?, denk dat je beter zal 😴

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:28:
[...]

Tja, wat denk je dat ik hier doe.

Mijn rekening ging als volgt:

Met een batterij van 5 kWh zou ik die 200keer kunnen laden en ontladen.
1 cyclus levert me 4kWh x (0,28-0,03) x 75% = 0.75€ op
  • 4 om te laden en ontladen tussen 90 en 10% lading
  • 1 kWh kopen kost me 28ct, en mijn terugleververgoeding is 3ct (gemiddeld)
  • 75% RTE
200x 0,75€ = 150€
Om dan 1000€ terug te verdienen is het alsnog bijna 6.7 jaar. Pas daarna hou je iets over...

Ik zou nog iets van 20-40€ per jaar extra kunnen besparen aan piektarief, maar dat neem ik als extra voor andere negatieve effecten.
Als je maar 200 cycli denkt te kunnen draaien dan beter geen batterij van 5kwh kopen. Dan kun je beter investeren in ETF’s voor 1400€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LodeBo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13:43
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:28:
[...]

Tja, wat denk je dat ik hier doe.

Mijn rekening ging als volgt:

Met een batterij van 5 kWh zou ik die 200keer kunnen laden en ontladen.
1 cyclus levert me 4kWh x (0,28-0,03) x 75% = 0.75€ op
  • 4 om te laden en ontladen tussen 90 en 10% lading
  • 1 kWh kopen kost me 28ct, en mijn terugleververgoeding is 3ct (gemiddeld)
  • 75% RTE
200x 0,75€ = 150€
Om dan 1000€ terug te verdienen is het alsnog bijna 6.7 jaar. Pas daarna hou je iets over...

Ik zou nog iets van 20-40€ per jaar extra kunnen besparen aan piektarief, maar dat neem ik als extra voor andere negatieve effecten.
Ik heb mijn batterij geïnstalleerd op 20/6.
Vandaag in totaal 136 kWh ontladen.
136 x 0,35 = 47,6 €.
Ik begrijp niet zo goed hoe jij bij die 150€ per jaar komt.

Daarnaast kan je nooit het aantal laadcycli bepalen op voorhand.
Zo heb ik afgelopen week bij een hoog elektriciteitsverbruik bijna 10 KWh ontladen op één dag. Dat komt uiteraard niet elke dag voor maar toch.

De afvlakking van je piekverbruik heb je helemaal te danken aan je batterij dus ook dat moet je erbij tellen.

[ Voor 14% gewijzigd door LodeBo op 18-07-2025 18:44 ]

2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04:27
Voor wat het waard is.. ik heb onlangs 2 stuks bij de zonnepaneelkampioen gehaald en via support de nieuwste firmware op kunnen vragen zowel voor de batterijen als de ct. Dus dat soort ondersteuning is er in ieder geval.

De batterijen kwamen met v152 en de ct met v111. Beide dus nu op de laatste versie via de feedback optie.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:42
Zou het kunnen dat Marstek GmbH denkt de alleen importeur te zijn, dat resellers andere wegen bewandeld hebben om omzet te draaien, maar dat via de app de garantieclaims bij Marstek GmbH terecht komen?
Evident dat alleen Marstek GmbH hierop reageert en niet de fabrikant want er is geen lijst van officiële distributeurs vanuit hun oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:40
bruneelm schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:30:
Evident dat alleen Marstek GmbH hierop reageert en niet de fabrikant want er is geen lijst van officiële distributeurs vanuit hun oogpunt.
Dat lijkt mij niet.
Als ik een container vol bestel bij Hame, dan zou men daar moeten melden, dat is mooi maar onze importeur heet janklaasen en is verantwoordelijk voor NL, BeNeLux, Duitsland, of de EU.

Het wordt anders als ik vraag een janklaasen model te leveren, identiek qua techniek maar nu met XYZ er op.
Het model Klaas 1, wordt dan verkocht door mij en als je appt kom je bij Katrien uit, die doet de feedback.

Als ik een VW importeer uit Duitsland en ik ga klagen bij de importeur Pon dan hoeft hij mij helemaal niet te helpen. En VW Wolfsburg geeft Pon dan gelijk want daar hebben ze de NL helpdesk aan uitbesteed.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
LodeBo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Ik heb mijn batterij geïnstalleerd op 20/6.
Vandaag in totaal 136 kWh ontladen.
136 x 0,35 = 47,6 €.
Ik begrijp niet zo goed hoe jij bij die 150€ per jaar komt.

Daarnaast kan je nooit het aantal laadcycli bepalen op voorhand.
Zo heb ik afgelopen week bij een hoog elektriciteitsverbruik bijna 10 KWh ontladen op één dag. Dat komt uiteraard niet elke dag voor maar toch.

De afvlakking van je piekverbruik heb je helemaal te danken aan je batterij dus ook dat moet je erbij tellen.
Ik denk dat je je rekening wil doen kloppen.
Je gaat uit van 0€ terugleververgoeding en een marginale electriciteitsprijs van 35ct. Je moet de vaste kosten er uit halen.

Het aantal laadcycli heb ik kunnen simuleren via https://mijn-thuisbatterij.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DSSW schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:37:
[...]

Een 5kwh batterij van 1400€ betaalt zich makkelijk terug, je hebt daar geen 10 jaar garantie voor nodig
Omdat jij het zegt, of kan je dat onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
LigeTRy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:39:
[...]

Nog wel minder hoor, op t moment scoor je 5kwh aan cellen voor 400 dollar (https://www.lifepo4prices.com/). Natuurlijk moet er nog wat omheen en R&D, maar op de schaal zoals marstek zn spul maakt.....

En dat is niet eens wholesale. Ik lees al een tijdje mee in dit draadje maar naar mijn inziens is nu kopen ook nog niet rendabel en vooral leuk voor de Fun factor, de prijzen gaan nog wel dalen, en eigenlijk wordt het dan pas echt interessant als we niet meer kunnen salderen (en ook eerst nog maar zien of dat doorgaat) zodat je je eigen opgewekte stroom op kan slaan en/of goedkoop in kan kopen voor de rest van de dag.
De grote afnemers betalen minder dan 50€ per kWh voor de naakte cellen.
Met grote aantallen gaan die thuisbatterijen nog wel goedkoper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:16:
[...]

Omdat jij het zegt, of kan je dat onderbouwen?
Als je wat terugzoekt kan je mijn onderbouw vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Laatst online: 12:54
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:15:
[...]

Je gaat uit van 0€ terugleververgoeding en een marginale electriciteitsprijs van 35ct. Je moet de vaste kosten er uit halen.

Terugleververgoeding blijft gewoon verwaarloosbaar. Met een beetje geluk kan je een colaatje uit de automaat gaan halen ermee, ergens op een terras eentje bestellen zal je alvast niet lukken want dan kom je er niet met de prijzen van tegenwoordig. Punt blijft zoals ik al vaker heb aangehaald hier: iedereen moet dat voor zich uitmaken of hij het rendabel vind of niet. Is voor elke situatie anders. Kan ook niemand in jouw plaats uitmaken. In mijn geval gewoon heel tevreden ermee. Al 2,5 maand quasi geen verbruik meer, een eigen zonnestroomverbruik wat gigantisch hoger ligt dan voorheen en een piekcapaciteit wat nu al 2 maanden een stuk lager ligt dan de 2,5kw die je sowieso minimaal al aangerekend krijgt.

Edit: voor in de winterperiode heeft Engie in België een interessante formule voor de grijze dagen op te vangen.
Een vast ingesteld superdaltarief tussen 1u en 7u in de nacht. Lijkt me wel interessant om dan de batterijen kunnen vol te laden aan een lager laadvermogen (owv capaciteitstarief). Om dan doorheen de dag je batterijen te kunnen gebruiken met goedkope stroom. Moet me er nog eens in verdiepen maar leek me wel interessant op het eerste zicht.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LigeTRy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:39:
[...]

Ja ja, salderen en terugdraaiende teller maken het niet interessant maar zij die niet kunnen salderen en geen terugdraaiende teller hebben in Vlaanderen kunnen als ze zonnepanelen hebben op +/- 4 jaar een batterij terugverdienen, beter dan 1500 € op de bank te laten staan dus lees rustig mee en saldeer nog zo lang je kan.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoekpieter
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-08 10:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ99K5psCxci-xxcGMCTHLtAE-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svIJ2Xkg3XGx2yxaoPloqgBd.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dat de persoon bij Marstek die dit bericht heeft geplaatst op de app zo snel mogelijk ontslagen wordt.

Minj reactie naar Marstek:

Beste,

Nav de melding in de app en telefonisch contact,

Beste, uw melding waarin in de app wordt aangegeven dat oa Elektramat en Stralendgroen Marstek batterijen verkopen waar geen garantie op zit en welke zouden moeten worden teruggestuurd naar de leverancier is ondoordacht en legt problemen die Marstek moet oplossen bij de consument.

Allereerst is er helemaal geen officiele lijst voor consumenten beschibaar om na te gaan wie de officiele leveranciers zijn

Ten tweede zet u met uw bericht de grootste en meest betrouwbare nederlandse leveranciers Elektramat en Zonnigewinkel neer als onbetrouwbaar wat vermoedelijk nog wel wat impact zal hebben

Ten derde legt u de problemen bij de consument neer terwijl de consument volgens de wet recht heeft op 2 jaar fabrieksgarantie en uw verhaal juridisch op drijfzand berust immers de consument heeft geen weet van wie leveranciers zijn en dit is ook niet door marstek gecommuniceerd.

Een correctie op het vorige bericht zou richting de consumenten en voor uw eigen merk zou toepasselijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoekpieter schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:29:
[Afbeelding]

Hoop dat de persoon bij Marstek die dit bericht heeft geplaatst op de app zo snel mogelijk ontslagen wordt.

Minj reactie naar Marstek:

Beste,

Nav de melding in de app en telefonisch contact,

Beste, uw melding waarin in de app wordt aangegeven dat oa Elektramat en Stralendgroen Marstek batterijen verkopen waar geen garantie op zit en welke zouden moeten worden teruggestuurd naar de leverancier is ondoordacht en legt problemen die Marstek moet oplossen bij de consument.

Allereerst is er helemaal geen officiele lijst voor consumenten beschibaar om na te gaan wie de officiele leveranciers zijn

Ten tweede zet u met uw bericht de grootste en meest betrouwbare nederlandse leveranciers Elektramat en Zonnigewinkel neer als onbetrouwbaar wat vermoedelijk nog wel wat impact zal hebben

Ten derde legt u de problemen bij de consument neer terwijl de consument volgens de wet recht heeft op 2 jaar fabrieksgarantie en uw verhaal juridisch op drijfzand berust immers de consument heeft geen weet van wie leveranciers zijn en dit is ook niet door marstek gecommuniceerd.

Een correctie op het vorige bericht zou richting de consumenten en voor uw eigen merk zou toepasselijk zijn
Tsja we hebben die melding nu al heel veel gezien hier. Zou mij benieuwen of zo'n bericht veel uitmaakt. Alleen ze spreken bij Marstek geen Nederlands, dus wel in het Engels/Chinees dan?

Overigens heb je geen recht op twee jaar fabrieksgarantie. Je hebt recht op wettelijke garantie van de verkoper voor een redelijke termijn. Die twee jaar staat niet vast, en het is niet vanuit de fabriek. Die verkopers garantie heb je dus ook gewoon, alleen mogelijk niet de aanvullende fabrieksgarantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoekpieter
pascallj schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:34:
[...]

Tsja we hebben die melding nu al heel veel gezien hier. Zou mij benieuwen of zo'n bericht veel uitmaakt. Alleen ze spreken bij Marstek geen Nederlands, dus wel in het Engels/Chinees dan?

Overigens heb je geen recht op twee jaar fabrieksgarantie. Je hebt recht op wettelijke garantie van de verkoper voor een redelijke termijn. Die twee jaar staat niet vast, en het is niet vanuit de fabriek. Die verkopers garantie heb je dus ook gewoon, alleen mogelijk niet de aanvullende fabrieksgarantie.
ik vind het gewoon complete onzin om dit richting de consumet te schuiven,
Ik heb de importeur van marstek nederland (MEAN WELL Europe N.V.) vandaag gebeld en gezegd dat ik het een onprofessioneel zooitje vindt. er is geen lijst van officiele dealers, dus complete onzin om dit richting de consument te schuiven, en om een club als Elektramat te durven noemen, die geven misschien wel de beste service en garantie van nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-10 09:38
hoekpieter schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Ik heb de importeur van marstek nederland (MEAN WELL Europe N.V.) vandaag gebeld en gezegd dat ik het een onprofessioneel zooitje vindt. er is geen lijst van officiele dealers, dus complete onzin om dit richting de consument te schuiven, en om een club als Elektramat te durven noemen, die geven misschien wel de beste service en garantie van nederland.
Mag ik uit interesse eens vragen wat MEAN WELL met marstek te maken heeft en hoe je hier achter bent gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoekpieter
TDSgame schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:48:
[...]

Mag ik uit interesse eens vragen wat MEAN WELL met marstek te maken heeft en hoe je hier achter bent gekomen?
Nou, ik zocht op internet en zag dat:

De distributeur van Marstek in Nederland is MEAN WELL Europe N.V.. Ze zijn de officiële importeur en vertegenwoordiger van Marstek-producten in Nederland en verzorgen training, ondersteuning en distributie via erkende dealers, aldus Marstek-energy.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoekpieter schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Dat gedeelte van Mean Well Europe wist ik niet en ziet er wel redelijk legitiem uit. Dat vindt @3DWim ook vast heel interessant.

Dat het onduidelijk en onprofessioneel is ben ik het ergens wel met je eens, maar je hebt geen idee wat Elektramat gedaan heeft en of het terecht is of niet. Dat jij goede ervaringen ermee hebt is helemaal prima maar om te zeggen dat "het nog wel impact heeft" om zo'n grote betrouwbare naam te noemen zonder dat je het verhaal kent, is natuurlijk ook uit de lucht gegrepen.

Misschien volgende keer eerst even bij zinnen komen (en zorgen dat je de feiten met garantie even correct hebt) voordat je een net ogend bericht wil sturen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ergens wel mooi deze discussie.

Beter dan allemaal defecte accu's en omruilperikelen etc.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoekpieter
pascallj schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:57:
[...]

Dat gedeelte van Mean Well Europe wist ik niet en ziet er wel redelijk legitiem uit. Dat vindt @3DWim ook vast heel interessant.

Dat het onduidelijk en onprofessioneel is ben ik het ergens wel met je eens, maar je hebt geen idee wat Elektramat gedaan heeft en of het terecht is of niet. Dat jij goede ervaringen ermee hebt is helemaal prima maar om te zeggen dat "het nog wel impact heeft" om zo'n grote betrouwbare naam te noemen zonder dat je het verhaal kent, is natuurlijk ook uit de lucht gegrepen.

Misschien volgende keer eerst even bij zinnen komen (en zorgen dat je de feiten met garantie even correct hebt) voordat je een net ogend bericht wil sturen.
Vind ik niet,

Als consument moet je niet lastig gevallen worden met een bericht in een app die je alleen pas zou zien als je al iets gekocht hebt over officiele distributeurs, als er helemaal geen overzicht van officiele distributeurs is gemaakt....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jerrymcburg
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-10 21:37
Inmiddels hebben wij onze batterij ook een maandje draaien. De aanleiding voor aanschaf was om onze opgewekte zonne-energie zelf te gebruiken in de daluren.

- De batterij is degelijke hardware. Hou er rekening mee dat hij wel flink zwaar is (65 kg) dus dat je hem niet even zomaar naar de zolder tilt. Verder geeft hij veel licht aan de voorkant door led indicators, goed om rekening mee te houden.

- De app werkt maar blinkt niet uit in gebruikersgemak. De drie modi (manual, AI en self consumption (nul op de meter) zijn aardig. Afgezien van de manual tijdschema's kun je niet zelf regels instellen hoe je zou willen dat de batterij oplaad of ontlaad.

- De CT003 P1 meter is geen aanrader, hij werkt totaal niet op mijn slimme meter (Kaifa 105a). Na contact met support kreeg ik een firmware update, toen ik aangaf dat hij nog steeds niet werkte kreeg ik als reactie dat mijn meter dan niet werd ondersteund. Zonder P1 meter werkt de batterij alleen in manual modus. Daarna homewizard gekoppeld en werkte zonder problemen.

- Integratie home assistant: helaas is er geen API of officiele plugin voor home assistant om de batterij uit te lezen. Wel kun je gebruik maken van Hame Relay & hm2mqqt van TomQuist. Dat werkt echt nice. Letop! als je firmware 153 of hoger hebt moet je de develop versie van Hame Relay hebben, anders werkt het niet. Zie hier voor meer info > https://github.com/tomquist/hame-relay/issues/37.

Overal werkt de batterij voor mij nu goed en kunnen we met "normaal" gebruik 0 op de meter houden icm de zonnepanelen. Maar het voelt allemaal een beetje buggy en niet echt betrouwbaar voor de lange termijn. Zou qua gebruikersgemak misschien de volgende keer eerder kiezen voor een HomeWizard Batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:15:
[...]

In Belgie is er geen terugleververgoeding.
Wat bedoel je met een marginale electriciteitsprijs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
LodeBo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:04:
[...]

In Belgie is er geen terugleververgoeding.
Wat bedoel je met een marginale electriciteitsprijs ?
Natuurlijk is er terugleververgoeding. Deze maand zelfs 6 ct bij Bolt.

De marginale prijs is de prijs van 1 extra kWh, dus zonder abonnementskosten en baste vergoedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-10 09:38
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:08:
[...]

De marginale prijs is de prijs van 1 extra kWh, dus zonder abonnementskosten en baste vergoedingen.
2 cent van ecopower terugleververgoeding... zo goed als niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Laatst online: 12:54
pascallj schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:34:
[...]

Correctie, die 2j garantie aan consumenten is wel degelijk een wettelijke verplichting. Dat is Europees geregeld en in een wetgeving gegoten. Waar de kleine lettertjes en uitzonderingen zich begeven (onoordeelkundig gebruik, etc...) dat is een ander verhaal. Maar iedere consument in de EU heeft wel degelijk recht op 2j garantie. In hoeverre een Chinees/Amerikaans/Verwegistanees bedrijf daar omheen kan fietsen weet ik niet. Maar aangezien de producten ingevoerd worden in de EU, moeten ze ook aangegeven zich in orde te stellen met de in de EU geldende wetgeving.

Edit: ik ga mezelf ook even verbeteren. Die 2j wettelijke Europese garantie is van de verkoper van het product. Niet van de fabrikant. Waar je verkoper de mosterd dan moet gaan halen is zijn probleem, niet het jouwe.

[ Voor 8% gewijzigd door Druppeltje_ op 18-07-2025 21:23 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
pascallj schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:57:
[...]
Inderdaad ook weer een nieuwe naam. Maar dat geeft ook meteen weer te denken.
1) ze zijn niet de partij die reageert via de app.
2) Hame geeft die naam ook niet op als je er naar vraagt. Één vraag in simpel engels.
3) Dat ze trainingen etc. verkopen is 1 maar verkopen ze ook echt de accu's aan al die dozenschuivers?

Dus als er al iemand belt met ze, zou dat mijn enige directe vraag zijn.
2e vraag zou zijn: weten jullie wat er in Marstek acculand nu speelt met pop ups?

Daarna kan je wellicht gaan vingerwijzen. Wat wellicht heeft elektramat wel een container uit China laten komen zoals anderen dit in een YT filmpje trots melden.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:37
Druppeltje_ schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:12:
[...]

Correctie, die 2j garantie aan consumenten is wel degelijk een wettelijke verplichting. Dat is Europees geregeld en in een wetgeving gegoten. Waar de kleine lettertjes en uitzonderingen zich begeven (onoordeelkundig gebruik, etc...) dat is een ander verhaal. Maar iedere consument in de EU heeft wel degelijk recht op 2j garantie. In hoeverre een Chinees/Amerikaans/Verwegistanees bedrijf daar omheen kan fietsen weet ik niet. Maar aangezien de producten ingevoerd worden in de EU, moeten ze ook aangegeven zich in orde te stellen met de in de EU geldende wetgeving.

Edit: ik ga mezelf ook even verbeteren. Die 2j wettelijke Europese garantie is van de verkoper van het product. Niet van de fabrikant. Waar je verkoper de mosterd dan moet gaan halen is zijn probleem, niet het jouwe.
Misschien wat meer duidelijkheid inzake afhandeling van garantie en dergelijke via een actie van de ACM? Staan meerdere voorbeelden van do's en dont's in die brief. Ik neem aan dat het om algemene regels gaat richting consumenten. Ja, faillissementen wordt problematisch.
https://www.acm.nl/nl/pub...r-naleving-garantieregels

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
jerrymcburg schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:02:
Zou qua gebruikersgemak misschien de volgende keer eerder kiezen voor een HomeWizard Batterij.
Wat kent die app dan wel ?
De rest wisten we al: zwaar, CT meter werkt niet bij iedereen, en er zijn drie instel modi.

HW > 50% lichter, 50% minder energie, geen modbus (dacht ik), geen noodstroom en geen gedoe met garantie bepalingen (toch ?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
3DWim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:13:
[...]

De rest wisten we al: zwaar, CT meter werkt niet bij iedereen, en er zijn drie instel modi.

HW > 50% lichter, 50% minder energie, geen modbus (dacht ik), geen noodstroom en geen gedoe met garantie bepalingen (toch ?)
Sowieso.. als ik dat topic een beetje volg ben ik ook niet overtuigd van de kwaliteit en alle service.
Ben voorlopig zeer content met mijn 3 chinese bakjes.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-10 18:51
TDSgame schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:48:
Ik wist dat toevallig ook, omdat het op een sticker op de doos zat van de Marstek Venus E die gisteren bij me werd geleverd.
https://marstek-energy.nl/over-ons/

en ze hebben een lijstje met resellers, maar daar staan er slechts een handjevol op.
https://marstek-energy.nl/dealers/

Geen idee wat Hame/Marstek nou voor verkoopstrategie heeft, want wat je bij een reseller op hun zwarte lijst ex btw betaalt, betaal je ongeveer hetzelfde maar dan inclusief btw bij een "officiële" reseller.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:13:
[...]

En 2 keer zo duur

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:31
TDSgame schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:10:
[...]

2 cent van ecopower terugleververgoeding... zo goed als niets
Het Nederlandse en Belgische systeem verschilt aanzienlijk. Aangezien wij salderen in Vlaanderen niet meer hebben (terugdraaiende analoge meter) en (voorlopig) nog geen terugleververgoeding moeten betalen, ziet het terugverdien plaatje er anders uit.
Ik heb op https://mijn-thuisbatterij.nl/ een heel jaar aan historische kwartierwaarden gezet, gehaald bij de Vlaamse netbeheerder fluvius. De simulatie met de waardes over een heel jaar verbruik/injectie, geven een terugverdientijd van 3,7 jaar, bij een prijs van 1200 euro. (Zoveel heb ik de marstek betaald)
De 40 tot 80 euro besparing capaciteitstarief (piekbelasting) zit hier nog niet mee in.

De marginale stroomprijs komt bij mij ook op 0,35 euro hoor. Naakte stroom 0,13 euro. Tel daar BTW, netkosten, taksen voor WKK, extra belasting om de put groenestroomcertificaten te vullen, en je komt aan 0,35 euro. Het is algemeen geweten dat bij ons slechts 1/3 van de stroomprijs effectief naakte stroom is. Al de rest verdwijnt in de bodemloze Belgische schatkist en in de zakken van intercommunales. (in ons geval zijn dat blijkbaar de gemeentes, als aandeelhouder)

Ik injecteer mijn zonnestroom overdag op het net en ik krijg daar 0,02 euro per kWh voor. Als ik diezelfde (bij wijze van spreken ) kWh er 's avonds, of de volgende dag, weer af haal, dan kost mij die gewoon weer 0,35 euro.
Nu de prijzen voor thuisbatterijen (en zeker de stekkerbatterijen) zo gezakt zijn, begint het wel rendabel te worden.
Ik had eerder al gekeken naar Homewizard. Maar 1400 euro voor een batterij van maar de helft capaciteit tegenover marstek, nee dat was niet rendabel.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-10 14:15
Gohf046 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Ja met een normaal energiecontract klopt dat wel ja, als je dynamisch hebt echter niet. Dan is NOM echt geld weggooien.
Waarom is volgens jou NOM weggegooid geld met een dynamisch contract?

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:03

S2S

Bertsjuhn schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:25:
[...]

Waarom is volgens jou NOM weggegooid geld met een dynamisch contract?
Waarschijnlijk omdat als je alles het net op pompt je er meer aan verdient. Ligt er wel aan wat voor elektra je thuis draait. En hoeveel zonnepanelen je hebt. Met 2 airco’s aan hier zijn de accu’s leeg in de morgen. (Dat was anders dure stroom geweest van het net ) En dus het zelfredzaamheid op de 2de plaats staat en ook het ontlasten van het net. Maar vroeg of laat krijgt iedereen hier mee te maken , kun je er beter nu alvast aan wennen . En je gebruikspatroon van elektra aanpassen , ik zie het persoonlijk meer als een investering voor de nabije toekomst, maar dat is mijn mening .

[ Voor 27% gewijzigd door S2S op 19-07-2025 07:41 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robairo
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-09 06:29
gentlemen,
na aanschaf 3x marstek en ct003 op mn 3fase huis ben ik er ook ingestonken. Want zo wil ik het wel noemen. v153 en 116, alleen nom. kaifa smr5.5
Na opmerking van @Ronald.42 dat hij sind april 2x single fase en 1x a+b+c heeft draaien dit ook geprobeerd. Account op got aangemaakt.

- Het lijkt er sterk op dat marstek via de app wil voorkomen dat je met meerdere accus a+b+c nom doet.

Ik heb al 2x het volgende gereproduceerd:

gedurende de dag zijn ze 100% geladen met 3x single fase. Dan zet ik er eentje op a+b+c.
Sochtends zet ik mn app aan en zie de a+b+c in standby, terwijl hij iets moest leveren. snachts heeft hij het wel gedaan, gezien de soc.
Zet ik hem op single fase: gelijk aan de slag.
Weer op a+b+c, na enige seconden op standby.

Gentlemen let nu op:

die ene staat dus op a+b+c en in standby. Zet ik nu de 2 andere handmatig uit: jawel de a+b+c gaat aan de slag!

plaatje is van de abc, dipje om 6:30u is me net wakker die de app checked, en even later op single zet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxaJ-7ABQPpywzD9AXuiF7Z5tag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7hUwbD0zM57n05jIERLEdFW.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende test wordt:
3x single opladen, eentje op abc zetten. En dan de app een dag niet openen.( Heel moeilijk!)
Ik heb nog een sdm630 meedraaien, daarmee kan de fases wel volgen.😎

[ Voor 6% gewijzigd door robairo op 19-07-2025 08:20 . Reden: bypass veranderd in standby en steeds kompleter er exacter verhaal maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

robairo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:48:
gentlemen,
na aanschaf 3x marstek en ct003 op mn 3fase huis ben ik er ook ingestonken. Want zo wil ik het wel noemen. v153 en 116, alleen nom. kaifa smr5.5
Na opmerking van @Ronald.42 dat hij sind april 2x single fase en 1x a+b+c heeft draaien dit ook geprobeerd. Account op got aangemaakt.

- Het lijkt er sterk op dat marstek via de app wil voorkomen dat je met meerdere accus a+b+c nom doet.

gedurende de dag zijn ze 100% geladen met 3x single fase. Dan zet ik er eentje op a+b+c.
Sochtends zet ik mn app aan en zie de a+b+c in bypass, terwijl hij iets moest leveren. snachts heeft hij het wel gedaan, gezien de soc.
Weer op a+b+c, na enige seconden op bypass.

Gentlemen let nu op:

die ene staat dus op a+b+c en in bypass. Zet ik nu de 2 andere handmatig uit: jawel de a+b+c gaat aan de slag!

plaatje is van de abc, dipje om 6:30u is me net wakker die de app checked, en even later op single zet.[Afbeelding]

De volgende test wordt:
3x single opladen, eentje op abc zetten. En dan de app een dag niet openen.( Heel moeilijk!)
Volgens mij gebruikt hij een Shelly voor de aansturing. Dat is dan je verschil. Marstek ct spul, doet extra berekeningen, een Shelly is in dat opzicht dom (stuurt alleen data door) maar volgens mij wel beter voor zo’n setup. Typisch gevalletje “gets the job done”

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 19-07-2025 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gentlemen,

Sochtends zet ik mn app aan en zie de a+b+c in bypass, terwijl hij iets moest leveren. snachts heeft hij het wel gedaan, gezien de soc.
Weer op a+b+c, na enige seconden op bypass.

Gentlemen let nu op:

die ene staat dus op a+b+c en in bypass. Zet ik nu de 2 andere handmatig uit: jawel de a+b+c gaat aan de slag!

plaatje is van de abc, dipje om 6:30u is me net wakker die de app checked, en even later op single zet.[Afbeelding]
Ik vind het een aardig lastig verhaal om doorheen te komen. Met bypass, bedoel je dat die status in de app staat? Dan staat hij dus eigenlijk gewoon stand-by alleen heb je het back-up stopcontact aanstaan. Niet erg, maar misschien is stand-by een betere term voor je verhaal.

Om te beginnen, waarom switch je zoveel tussen monofase en a+b+c? In principe kan je met een CT003 gewoon alles op a+b+c laten staan en zou het moeten werken. Als je switcht, ook elke keer netjes de diagnose afwachten.

En opzich is het gedrag wat je beschrijft nog wel te verklaren. Als de accu op a+b+c staat, maar een andere staat op alleen b, en die compenseert al voor alles op b (en er is geen load op fase a), dan hoeft accu 1 niets te doen. Zelfde geldt voor accu 3 op fase c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robairo
klopt bypass is stand by. tnx het is aangepast.

Dat zo vaak schakelrn doe ik niet voor de grap, het is omdat het niet werkt en oorzaak zoeken.
Die diagnose is het vinden van de fase. Dat is secondenwerk.

copy: en opzich is het gedrag wat je beschrijft nog wel te verklaren. Als de accu op a+b+c staat, maar een andere staat op alleen b, en die compenseert al voor alles op b, dan hoeft accu 1 niets te doen. Zelfde geldt voor accu 3 op fase c./copy

Dat is niet juist: accu1 staat op fase a en doet abc. 2 op b en doet b, 3 op c en doet c.
Omdat b en c al gecompenseerd zijn zal a met zn abc voornamelijk a doen.
Maar ook de leftovertjes van b en c. Want met 3.5kw pv op 1 fase blijft er 1kw over ( de marstek laadt max 2.5kw) Je verdubbeld hiermee fe laadcapaciteit en de bruikbare capaciteit. En dat was nou net de bedoeling

[ Voor 4% gewijzigd door robairo op 19-07-2025 08:34 . Reden: ik kon ineens wel oude post aanpassen dus gedaan :-) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

robairo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:17:
klopt bypass is stand by. sorry ( het was vroeg)
Omdat er gereageerd is kan ik het niet meer editen ( denk ik)
Dat zo vaak schakelrn doe ik niet voor de grap, het is omdat het niet werkt en oorzaak zoeken.

copy: en opzich is het gedrag wat je beschrijft nog wel te verklaren. Als de accu op a+b+c staat, maar een andere staat op alleen b, en die compenseert al voor alles op b, dan hoeft accu 1 niets te doen. Zelfde geldt voor accu 3 op fase c.

Dat is niet juist: accu1 staat op fase a en doet abc. 2 op b en doet b, 3 op c en doet c.
Maar ook de leftovertjes van b en c. Want met 3.5kw pv op 1 fase blijft er 1kw over ( de marstek laadt max 2.5kw) Je verdubbeld hiermee fe laadcapaciteit en de bruikbare capaciteit. En dat was nou net de bedoeling
Zie mijn bericht , Shelly ;) anders vraag het Ronald even of zoek een oud bericht van hem op. Ik zou er verder voor nu niet te veel tijd aan besteden. Ik verwacht dat je het met de Marstek sturing niet op een gemakkelijke manier goed voor elkaar krijgt, anders automation en modus er tussen .

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 19-07-2025 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robairo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:17:
klopt bypass is stand by. sorry ( het was vroeg)
Omdat er gereageerd is kan ik het niet meer editen ( denk ik)

copy: en opzich is het gedrag wat je beschrijft nog wel te verklaren. Als de accu op a+b+c staat, maar een andere staat op alleen b, en die compenseert al voor alles op b, dan hoeft accu 1 niets te doen. Zelfde geldt voor accu 3 op fase c.

Je kan je bericht nog twee dagen na plaatsing bewerken.

Dan klopt het dus wel: als er geen vermogen gevraagd wordt op A 's nachts, zal de accu op ABC niets doen als B en C al afgedekt zijn.

Maar eigenlijk blijft mijn belangrijkste punt nog onbeantwoord: waarom niet alles op ABC? Zie je daar problemen mee? Want dat zou moeten werken in jouw geval. Zoals @S2S ook al aangeeft is de methode 1 op ABC en de andere op een enkele fase specifiek bedacht voor mensen die geen gebruik maken van Marstek meters. Marstek meters zullen de P1 waardes manipuleren naar de batterijen toe zodat het vermogen verdeeld wordt. Dus dan kan je gewoon alles naar alle fasen laten kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14:00
BJF005 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:41:
[...]

Het Nederlandse en Belgische systeem verschilt aanzienlijk. Aangezien wij salderen in Vlaanderen niet meer hebben (terugdraaiende analoge meter) en (voorlopig) nog geen terugleververgoeding moeten betalen, ziet het terugverdien plaatje er anders uit.
Ik heb op https://mijn-thuisbatterij.nl/ een heel jaar aan historische kwartierwaarden gezet, gehaald bij de Vlaamse netbeheerder fluvius. De simulatie met de waardes over een heel jaar verbruik/injectie, geven een terugverdientijd van 3,7 jaar, bij een prijs van 1200 euro. (Zoveel heb ik de marstek betaald)
De 40 tot 80 euro besparing capaciteitstarief (piekbelasting) zit hier nog niet mee in.

De marginale stroomprijs komt bij mij ook op 0,35 euro hoor. Naakte stroom 0,13 euro. Tel daar BTW, netkosten, taksen voor WKK, extra belasting om de put groenestroomcertificaten te vullen, en je komt aan 0,35 euro. Het is algemeen geweten dat bij ons slechts 1/3 van de stroomprijs effectief naakte stroom is. Al de rest verdwijnt in de bodemloze Belgische schatkist en in de zakken van intercommunales. (in ons geval zijn dat blijkbaar de gemeentes, als aandeelhouder)

Ik injecteer mijn zonnestroom overdag op het net en ik krijg daar 0,02 euro per kWh voor. Als ik diezelfde (bij wijze van spreken ) kWh er 's avonds, of de volgende dag, weer af haal, dan kost mij die gewoon weer 0,35 euro.
Nu de prijzen voor thuisbatterijen (en zeker de stekkerbatterijen) zo gezakt zijn, begint het wel rendabel te worden.
Ik had eerder al gekeken naar Homewizard. Maar 1400 euro voor een batterij van maar de helft capaciteit tegenover marstek, nee dat was niet rendabel.
Dit is volledig juist. Voor de Belgen is het helemaal anders dan voor de Nederlanders. Ik heb ook de HW geannuleerd en voor de Marstek gegaan. Deze draait nu al probleemloos van 21/5 en ik ben er super tevreden mee. Tussen de 0,5 en 1 kWh/dag afname. Voor ik PV en Marstek had zat ik gemiddeld aan 13 kWh/dag. Ik steek mijn tijd zelfs niet in de ROI berekeningen, alleen de metertjes op mijn Home Assistant Dashboard bekijken maakt mij zeer blij. :*)

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Laatst online: 14:00
jerrymcburg schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:02:
Inmiddels hebben wij onze batterij ook een maandje draaien. De aanleiding voor aanschaf was om onze opgewekte zonne-energie zelf te gebruiken in de daluren.

- De batterij is degelijke hardware. Hou er rekening mee dat hij wel flink zwaar is (65 kg) dus dat je hem niet even zomaar naar de zolder tilt. Verder geeft hij veel licht aan de voorkant door led indicators, goed om rekening mee te houden.

- De app werkt maar blinkt niet uit in gebruikersgemak. De drie modi (manual, AI en self consumption (nul op de meter) zijn aardig. Afgezien van de manual tijdschema's kun je niet zelf regels instellen hoe je zou willen dat de batterij oplaad of ontlaad.

- De CT003 P1 meter is geen aanrader, hij werkt totaal niet op mijn slimme meter (Kaifa 105a). Na contact met support kreeg ik een firmware update, toen ik aangaf dat hij nog steeds niet werkte kreeg ik als reactie dat mijn meter dan niet werd ondersteund. Zonder P1 meter werkt de batterij alleen in manual modus. Daarna homewizard gekoppeld en werkte zonder problemen.

- Integratie home assistant: helaas is er geen API of officiele plugin voor home assistant om de batterij uit te lezen. Wel kun je gebruik maken van Hame Relay & hm2mqqt van TomQuist. Dat werkt echt nice. Letop! als je firmware 153 of hoger hebt moet je de develop versie van Hame Relay hebben, anders werkt het niet. Zie hier voor meer info > https://github.com/tomquist/hame-relay/issues/37.

Overal werkt de batterij voor mij nu goed en kunnen we met "normaal" gebruik 0 op de meter houden icm de zonnepanelen. Maar het voelt allemaal een beetje buggy en niet echt betrouwbaar voor de lange termijn. Zou qua gebruikersgemak misschien de volgende keer eerder kiezen voor een HomeWizard Batterij.
Ik ervaar dat toch helemaal anders hoor. Maar ja, verschillende meningen moeten kunnen. Een Batterij installeren is natuurlijk wel wat anders dan een lampje aansteken...

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robairo
Ha,

nou ik begon uiteraard met alles op abc nom.
Maar de regeling was enorm instabiel. Snachts als er weinig verbruik was zonder schakelpieken dan was er nog steeds +/- 200w rond de nul.
Ik zag ook een moment dat 1je met 1kw stond te laden en de andere 1kw stond te leveren..

Maar ik kom er ook achter dat de waardes in de app soms verouderd zijn of niet worden geupdatet. Dat maakt echt conclusies trekken lastig.

En het vervelende is dat marstek aan geeft dat je met meerdere altijd single fase moet gaan. Maar men adverteerd wel dat je per fase 3 stuks, dus wel tot 9 stuks kan stapelen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robairo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:33:
Ha,

Maar de regeling was enorm instabiel. Snachts als er weinig verbruik was zonder schakelpieken dan was er nog steeds +/- 200w rond de nul.
Ik zag ook een moment dat 1je met 1kw stond te laden en de andere 1kw stond te leveren..

Maar ik kom er ook achter dat de waardes in de app soms verouderd zijn of niet worden geupdatet. Dat maakt echt conclusies trekken lastig.

En het vervelende is dat marstek aan geeft dat je met meerdere altijd single fase moet gaan. Maar men adverteerd wel dat je per fase 3 stuks, dus wel tot 9 stuks kan stapelen..
Oh je gebruikt de waardes uit de app om te bekijken? Nee dat moet je zeker niet doen, die kunnen soms wel 10 minuten oud zijn.

Dat de ene batterij de andere ontlaadt zou opgelost moeten zijn in latere firmware versies. Maar dit kan je via de App niet nauwkeurig volgen.

Ik zou even terug naar de tekentafel gaan, alle firmware updaten, alles op ABC zetten en dan monitoren met een ander soort P1 meter (je had toch iets anders om te monitoren?) om te kijken of je meter ongeveer rond de 0 blijft. Dat is uiteindelijk het doel. Verwacht ook geen perfectie er zit altijd wat vertraging in, zeker bij onvoorspelbare vermogens (inductie, magnetron etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

dannyro schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:32:
[...]

Ik ervaar dat toch helemaal anders hoor. Maar ja, verschillende meningen moeten kunnen. Een Batterij installeren is natuurlijk wel wat anders dan een lampje aansteken...
Maar wordt verkocht als plug n play … dus er is wat voor te zeggen. (Zeg ik al vanaf het begin) Een batterij installeren is meer een vaste unit … maar dat is mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoekpieter
Ik heb 6 stuks marsteks in gebruik, en allen op het standje zelfconsumptie

Eigenlijk werkt alles best wel goed, enige probleem waar ik tegenaanloop is dat de smart p1 meter er soms mee leek te stoppen, inmiddels heb ik de p1 meter achter een tuya stekker gezet die 2x per dag even herstart.
Ik heb nog een aantal p1 meters in de doos liggen, is het een optie om en andere te proberen, of om 2 p1 meters tegelijk te gebruiken en de 6 marsteks te verdelen over 2 meters?

mocht iemand afvragen waarom zoveel, we hebben een b&b met zwembad, aircos en 3 fase warmtepomp icm 50 zonnepanelen vandaar de hoeveelheid marsteks

bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 14:20
hoekpieter schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:06:
Ik heb 6 stuks marsteks in gebruik, en allen op het standje zelfconsumptie

Eigenlijk werkt alles best wel goed, enige probleem waar ik tegenaanloop is dat de smart p1 meter er soms mee leek te stoppen, inmiddels heb ik de p1 meter achter een tuya stekker gezet die 2x per dag even herstart.
Ik heb nog een aantal p1 meters in de doos liggen, is het een optie om en andere te proberen, of om 2 p1 meters tegelijk te gebruiken en de 6 marsteks te verdelen over 2 meters?

mocht iemand afvragen waarom zoveel, we hebben een b&b met zwembad, aircos en 3 fase warmtepomp icm 50 zonnepanelen vandaar de hoeveelheid marsteks

bedankt voor de tips
Een andere proberen kan natuurlijk altijd.
2 lijkt me geen goed idee.
Natuurlijk apart voeden maar dat zal je wel hebben als je op die manier reboot.
Die Tuya reboot werkt waarschijnlijk niet helemaal als je slimme (DSMR5.x) meter ook nog (deels) voedt. Maar het klinkt als een goede workaround.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
superduper1969 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Een andere proberen kan natuurlijk altijd.
2 lijkt me geen goed idee.
Natuurlijk apart voeden maar dat zal je wel hebben als je op die manier reboot.
Die Tuya reboot werkt waarschijnlijk niet helemaal als je slimme (DSMR5.x) meter ook nog (deels) voedt. Maar het klinkt als een goede workaround.
@hoekpieter Een gokje maar mogelijk helpt de P1 meter koelen wat? Hij moet wat extra werk verzetten dus kan wat warm(mer) worden.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-10 17:18
Hoi, ben bij familie nu ook een Marstek Venus E 5kwh aan het installeren. Geeft de nodige problemen. Inmiddels van Marstek na mailen, een push naar een nieuwe versie CT003 gehad. Nu worden de fases wel gezien, maar weer de melding diagnoses failed. Vervolgens wil de accu ook nu niet communiceren. Ik vraag mij af, omdat de accu met wifi connected is, ik deze op manual zet, deze dan toch niet zou moeten gaan laden?
Iemand dit al eens geprobeerd? 🧐
Heb zelf het idee dat er iets mis is met de accu.....🫤

UPDATE:

Na het resetten van het "fijne V12 KPN 🥵, een toewijzen van een nieuw statisch ipadres kon ik plotseling wel de HWP1 koppelen in de app. Nu werkt het over 3 fases....
Logica ontgaat mij hier, maar ik laat het maar even zo.

Ik vermoed combinatie kpn V12, de Landis Gyr+ E360 en CT003 en versies firmware.🤔
Breng in ieder geval Marstek op de hoogte dat de firmware V117 voor de CT003 in deze combinatie niet werkt....

[ Voor 30% gewijzigd door Tom Jansen op 19-07-2025 12:05 ]

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Tom Jansen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:17:
Hoi, ben bij familie nu ook een Marstek Venus E 5kwh aan het installeren. Geeft de nodige problemen. Inmiddels van Marstek na mailen, een push naar een nieuwe versie CT003 gehad. Nu worden de fases wel gezien, maar weer de melding diagnoses failed. Vervolgens wil de accu ook nu niet communiceren. Ik vraag mij af, omdat de accu met wifi connected is, ik deze op manual zet, deze dan toch niet zou moeten gaan laden?
Ik zie in je footnote dat je ook een HW P1 meter hebt. Wat als je hem daarmee verbindt? Mijn ervaring is dat de HW P1 meter veel stabieler is (mits je maar 1 Marstek hebt).

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
Flesym schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Ik zie in je footnote dat je ook een HW P1 meter hebt. Wat als je hem daarmee verbindt? Mijn ervaring is dat de HW P1 meter veel stabieler is (mits je maar 1 Marstek hebt).
Thanks voor de reactie. Helaas heb ik ook hier al gelijk een het p1 mee besteld. Werkt perfect met de Home Wizard app, maar is op geen enkele manier te connecten in de Marstek app. Hij wordt gewoon niet gevonden..... Ik heb bij mij thuis overigens beide mogelijkheden en zowel de ct003 als de hwp1 werken perfect.... Geen enkel probleem.
Het ging mij erom of iemand eventueel kon proberen om de accu even zonder ct ‼️ op manual te kunnen laden!
Dan weet ik of het probleem eventueel in de accu zit....🤔

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
Tom Jansen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Thanks voor de reactie. Helaas heb ik ook hier al gelijk een het p1 mee besteld. Werkt perfect met de Home Wizard app, maar is op geen enkele manier te connecten in de Marstek app.
Het klinkt dom maar op wat voor taal staat de app?
Bij mij ging het in één keer wel met de HWP1 toen de app weer op engels stond. Geen diee of toeval hier een rol speelde.

Als de accu geen CT dus P1 meter ziet/contact heeft doet ie niets. Lijkt mij een veilig gevoel. De accu weet dan immers niet wat er op het net gebeurt.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tom Jansen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Thanks voor de reactie. Helaas heb ik ook hier al gelijk een het p1 mee besteld. Werkt perfect met de Home Wizard app, maar is op geen enkele manier te connecten in de Marstek app. Hij wordt gewoon niet gevonden..... Ik heb bij mij thuis overigens beide mogelijkheden en zowel de ct003 als de hwp1 werken perfect.... Geen enkel probleem.
Het ging mij erom of iemand eventueel kon proberen om de accu even zonder ct ‼️ op manual te kunnen laden!
Dan weet ik of het probleem eventueel in de accu zit....🤔
Dat zou gewoon moeten werken.
Mits je de juiste communicatie via wifi hebt.
Ik kon de accu altijd lastig benaderen via de wifi icm het kpn modem.
Met de aparte ap (travel router) bekabeld aan de kpn modem en de accu's op die ap via wifi kan ik gewoon vanaf mijn werk de accu's vertellen wat ze moeten doen.

Zonder wifi kan ik de accu's thuis benaderen via Bluetooth althans ik heb al eens het backup stopcontact geactiveerd toen de stroom op de buurt uitgevallen was.
Laden en ontladen ging toen natuurlijk niet zonder aanwezig grid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3DWim schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Bij mij ging het in één keer wel met de HWP1 toen de app weer op engels stond. Geen diee of toeval hier een rol speelde.

Als de accu geen CT dus P1 meter ziet/contact heeft doet ie niets. Lijkt mij een veilig gevoel. De accu weet dan immers niet wat er op het net gebeurt.

Succes.
Op manueel moet hij het dan gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenmichel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 09:07
Staat de API aan van je HW P1, bij mij zag ie hem wel meteen

2x Marstek Venus e V2 (V153 + BMS V215) - CT003 (V117) - EW11 Modbus HA integration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
3DWim schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Succes.
Taal maakt niet uit. Btw staat op Engels. Voor manual laden of ontladen zonder ct zou geen punt moeten zijn zonder ct. Hij laad tot max 100% of ontlaad tot min 11%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
ikbenmichel schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:42:
Staat de API aan van je HW P1, bij mij zag ie hem wel meteen
Dank je. Is inderdaad een veel gemaakte fout. Maar staat aan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
gentlemen,

Sochtends zet ik mn app aan en zie de a+b+c in standby, terwijl hij iets moest leveren. snachts heeft hij het wel gedaan, gezien de soc.

Gentlemen let nu op:

die ene staat dus op a+b+c en in standby. Zet ik nu de 2 andere handmatig uit: jawel de a+b+c gaat aan de slag!

De volgende test wordt:
Waarom zet je ze niet alle 3 op 3-fasen som, bij mij loopt dat al 3 maanden zo en gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robairo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:33:
Ha,

Heb je de V117 op de CT003 en de V151 in de Marsteks? Hier loopt dat goed, ook tijdens de nacht, balanceert echt rond de 0 wattAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_BBO47l8980_F5kPfOGos_vbAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UChqPZIEdarhAewgoUCQDsuv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tom Jansen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:43:
[...]

Taal maakt niet uit. Btw staat op Engels. Voor manual laden of ontladen zonder ct zou geen punt moeten zijn zonder ct. Hij laad tot max 100% of ontlaad tot min 11%.
Dat wil dus inderdaad niet zonder wifi en via Bluetooth.
Net de ap van de stroom alle accu's dus off line en geen ct zichtbaar.
Vervolgens via Bluetooth ingesteld op één van de accu's om te ontladen.

Njente prakke.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo_SqiRSxwOD4qdqhk10c1Cw4D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSEI3o46X5HIUFa99kNE3V05.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW4udOKM1tB0nVox44ksT4hZuSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmV4T3cBntvVMnAZyiTtacyh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sfzrBho7ts8UvgS7MighxkND7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3j2aZNnYzWXJc1Lunt2aD3br.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vz8PCSI0sqH-wr5sJPGmY8ML-po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcvPuxAZCyr9Xpl8BLraD1Ub.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4edd1_hu8WPH7Y8dbL0_Y2mnHyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9GyRTiTUxxxyXt1K6mmFYyL.jpg?f=fotoalbum_large

Dat gaat dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Jansen
Ronald.42 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Dat wil dus inderdaad niet zonder wifi en via Bluetooth.
Net de ap van de stroom alle accu's dus off line en geen ct zichtbaar.
Vervolgens via Bluetooth ingesteld op één van de accu's om te ontladen.

Njente prakke.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat gaat dus niet.
He Top ! Thanks👊🏻 Dan weet ik dat ik het niet op die manier kan kortsluiten 🫣‼️
Dan wordt het verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:47
gentlemen,

Gentlemen let nu op:

De volgende test wordt:
Ik heb zelf monofase, kan het dus niet uitproberen. Maar volgens de FAQ ondersteunt Marstek uitsluitend 3 Venus op 3 fasen indien elke Venus slechts naar 1 fase kijkt, andere combinaties werken misschien onder bepaalde omstandigheden, maar worden niet officieel ondersteund.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtOgzsW5tCFVkjNlBjgyUtS9D_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5hbEf9a6L2HjHzaNtfRvESP.png?f=fotoalbum_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tom Jansen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:56:
[...]

He Top ! Thanks👊🏻 Dan weet ik dat ik het niet op die manier kan kortsluiten 🫣‼️
Dan wordt het verder zoeken.
Overigens hoorde ik wel wat klikken in de accu bij het switchen tussen NOM en manueel.

En hij kwam nu in tegenstelling tot de andere twee accu's ook niet weer online.
Hij vond ineens een andere wifi dus ik moest hem weer instellen op de travel router inclusief wachtwoord...

Note to self, als het werkt blijf er dan af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
DSSW schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Heb je de V117 op de CT003 en de V151 in de Marsteks? Hier loopt dat goed, ook tijdens de nacht, balanceert echt rond de 0 watt[Afbeelding]
Hier op deze locatie heb ik V117 en de V152.
Overigens is de slimme meter een Landis Gyr+ E360.
Deze zou officieel door de ct003 ondersteund moeten worden. De hwp1 is in bèta fase.
Ergens heb ik hier een communicatie probleem of defecte hardware......
Btw op dit moment staan de accu, de ct en de router naast elkaar op 1 meter afstand..... Gek wordt je hier van😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
Ronald.42 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Overigens hoorde ik wel wat klikken in de accu bij het switchen tussen NOM en manueel.

En hij kwam nu in tegenstelling tot de andere twee accu's ook niet weer online.
Hij vond ineens een andere wifi dus ik moest hem weer instellen op de travel router inclusief wachtwoord...

Note to self, als het werkt blijf er dan af
😱 Sorry, dat was niet de bedoeling.... Dus mocht je stroom uitvalt hebben , Grid weg, dan heb je dus gelijk een probleem.....🥴

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tom Jansen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:05:
[...]

😱 Sorry, dat was niet de bedoeling.... Dus mocht je stroom uitvalt hebben , Grid weg, dan heb je dus gelijk een probleem.....🥴
Owh geen probleem hoor.
Wifi opnieuw conecten was minder dan een minuut werk wachtwoord zit in mijn grijze massa.

Als de grid weg valt wat ik dus al gehad heb kon ik wel het stopcontact op de accu activeren voor noodstroom.
De rest heb je op dat moment toch niks aan.

Het enige wat vervelend is dat die ene accu niet weer vanzelf online kwam en die andere 2 wel.
Maar nu had ik ook aan die accu lopen prutsen.
Zal zo nog eens de ap uitgooien en nergens aanzitten kijken of hij dan wel weer automagisch online komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Ik heb zelf monofase, kan het dus niet uitproberen. Maar volgens de FAQ ondersteunt Marstek uitsluitend 3 Venus op 3 fasen indien elke Venus slechts naar 1 fase kijkt, andere combinaties werken misschien onder bepaalde omstandigheden, maar worden niet officieel ondersteund.
[Afbeelding]
Klopt niet, Marstek ondersteunt wel 3 MT’s in 3 fasen net regeling NOM naar sim 3 fasen, wel enkel met CT003 of CT002

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tom Jansen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Deze zou officieel door de ct003 ondersteund moeten worden. De hwp1 is in bèta fase.
Btw op dit moment staan de accu, de ct en de router naast elkaar op 1 meter afstand..... Gek wordt je hier van😱
Zitten ze op een apart dedicated routertje? Bij mij was dit nodig, heb een TP linkje van 30€ voorzien en nu al 3 maanden stabiel, geen omkijken meer. Heb sindsdien niets meer gewijzigd aan instellingen draaien gewoon alle 3 tesamen NOM 3 fasen som.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Tom Jansen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Niet toevallig op een IOT of guest netwerk met isolatie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even getest met de router weer uit en aan.
Accu's na een aantal seconden of line, lampjes bij wifi en ct uit toen de router weer aan en alledrie de accu's komen ook weer keurig online.
Dus als je er niet aan prutst komt hij wel weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
Flesym schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Niet toevallig op een IOT of guest netwerk met isolatie aan?
Snap wat je bedoelt😁 Maar nee, alles zit in dezelfde ip range met statistische adressen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LodeBo
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:08:
[...]

Terugleververgoeding, ja natuurlijk is er die.
Ik had even een brainfog of zoiets denk ik 😂

Maar die vergoeding kan je binnen een paar jaar op je buik schrijven. Dat weet iedereen!
Dan ga je betalen voor je teruggeleverde stroom.

https://www.tijd.be/netto...nafwendbaar/10596313.html

Die 0,35 € is wat ik effectief betaal.
Ik heb een contract waarbij je maandelijks je verbruik betaalt dus geen afrekening.

Maar hé, aangezien je enkel maar negatieve opvattingen hebt over deze batterij zou ik er zeker geen kopen.

Het is erg opvallend dat de meest negatieve reacties bijna altijd komen van mensen die zelf geen batterij hebben.

Kan het tegenvallen met deze batterij?
Ja, absoluut dat zullen we pas binnen een paar jaar weten.

Niks doen is uiteraard de meest makkelijke optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LodeBo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Terugleververgoeding, ja natuurlijk is er die.
Ik had even een brainfog of zoiets denk ik 😂

Maar die vergoeding kan je binnen een paar jaar op je buik schrijven. Dat weet iedereen!
Dan ga je betalen voor je teruggeleverde stroom.

https://www.tijd.be/netto...nafwendbaar/10596313.html

Die 0,35 € is wat ik effectief betaal.
Ik heb een contract waarbij je maandelijks je verbruik betaalt dus geen afrekening.

Maar hé, aangezien je enkel maar negatieve opvattingen hebt over deze batterij zou ik er zeker geen kopen.

Het is erg opvallend dat de meest negatieve reacties bijna altijd komen van mensen die zelf geen batterij hebben.

Kan het tegenvallen met deze batterij?
Ja, absoluut dat zullen we pas binnen een paar jaar weten.

Niks doen is uiteraard de meest makkelijke optie.
Voor mij is het kapitaal vernietiging ik mag nog gewoon alles salderen.
Dus de accu's kosten momenteel geld.
Ik lever namelijk minder overschot terug wegens verdampende kwh's iets met rte van rond de 75%
Maar ik heb wel het eigen verbruik uit de paneeltjes een enorm stuk hoger gekregen.
Wat er voor regelingen komen wat betreft vergoedingen en kosten in de toekomst dat weet niemand.
Maar ga er maar vanuit dat de particulier moet betalen ten gunste van de energiehandelaren.

Als je lang genoeg wacht ben je vanzelf te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
DSSW schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:09:
[...]
Klopt niet, Marstek ondersteunt wel 3 MT’s in 3 fasen net regeling NOM naar sim 3 fasen, wel enkel met CT003 of CT002
Die zin is voor mij iets te cryptisch (ik ben van de generatie die nog volzinnen gebruikt)
Met 'net regeling NOM' bedoel je vermoedelijk dat het netto vermogen over 3 fasen naar nul geregeld word.
Maar wat betent 'naar sim 3 fasen' ??

Zoals ik het systeem begrijp kunnen 3 Venus icm een CT003 of CT002 en de juiste FW elk 1 fase naar nul regelen. Met 3 Venus heb je dan NOM op 3 fasen.
Of is de FAQ niet meer up to date en hebben de laatste FW updates de mogelijkheden uitgebreid zodat de Venusen nu meerdere fasen gezamenlijk kunnen regelen zonder elkaar tegen te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
Ronald.42 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Voor mij is het kapitaal vernietiging ik mag nog gewoon alles salderen.
Dus de accu's kosten momenteel geld.
Ik lever namelijk minder overschot terug wegens verdampende kwh's iets met rte van rond de 75%
Maar ik heb wel het eigen verbruik uit de paneeltjes een enorm stuk hoger gekregen.
Wat er voor regelingen komen wat betreft vergoedingen en kosten in de toekomst dat weet niemand.
Maar ga er maar vanuit dat de particulier moet betalen ten gunste van de energiehandelaren.

Als je lang genoeg wacht ben je vanzelf te laat.
Uiteraard ligt het voor Nederlanders anders.
Zo heeft mijn broer, hier in Belgistan, ook nog een oude terugdraaiende teller.
Zo verbruik je natuurlijk 100% van je eigen opgewekte energie en heeft een batterij totaal geen nut.
Maar ook dat is bijna verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Die zin is voor mij iets te cryptisch (ik ben van de generatie die nog volzinnen gebruikt)
Met 'net regeling NOM' bedoel je vermoedelijk dat het netto vermogen over 3 fasen naar nul geregeld word.
Maar wat betent 'naar sim 3 fasen' ??

Zoals ik het systeem begrijp kunnen 3 Venus icm een CT003 of CT002 en de juiste FW elk 1 fase naar nul regelen. Met 3 Venus heb je dan NOM op 3 fasen.
Of is de FAQ niet meer up to date en hebben de laatste FW updates de mogelijkheden uitgebreid zodat de Venusen nu meerdere fasen gezamenlijk kunnen regelen zonder elkaar tegen te werken?
Je moet niet elke Marstek naar zijn fase laten regelen maar naar de som van de 3 fasen, dat werkt perfect met CT003 en zo benut je de 3 batterijen maximaal, de software zal de 3 batterijen tesamen sturen ifv de som van de 3 fasen .
Zie hieronderAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbn5up0JU6WLGw6ZnyONO19XXoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTx7dAf6TRJaPDCu2YFdIROo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tom Jansen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:17:

UPDATE:

Na het resetten van het "fijne V12 KPN 🥵, een toewijzen van een nieuw statisch ipadres kon ik plotseling wel de HWP1 koppelen in de app. Nu werkt het over 3 fases....
Logica ontgaat mij hier, maar ik laat het maar even zo.

Ik vermoed combinatie kpn V12, de Landis Gyr+ E360 en CT003 en versies firmware.🤔
Breng in ieder geval Marstek op de hoogte dat de firmware V117 voor de CT003 in deze combinatie niet werkt....
@Ronald.42

De batterij moet op manueel gewoon werken zonder WiFi en Bluetooth zoals ingesteld. Ik heb de CT nog nooit gebruikt en gebruik hem al sinds begin op manueel met tijdschema's (daarna via Modbus). Zorg dat de tijd en de schema's goed staan.

Net getest, ook zonder Bluetooth en Wifi begint het schema gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:56:
[...]

[Afbeelding]
Dat document is volgens mij uit de begintijd. Ondertussen werkt 3-fasensom prima met meerdere batterijen op verschillende fasen zolang je maar de Marstek meters gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELTUNO
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-10 18:48
Bij mij is alles UniFi thuis maar wifi voor de batterijen niet stabiel te krijgen.

Sinds 4 weken probleemloos met:

https://www.amazon.de/-/e...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Heb overigens ook een Landys 360 op HW splitter met P1s: HW-Tibber-CT

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ELTUNO schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:23:
Bij mij is alles UniFi thuis maar wifi voor de batterijen niet stabiel te krijgen.

Hoe moderner je netwerk, hoe minder goed het werkt heb ik het idee :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:12:
[...]

@Ronald.42

De batterij moet op manueel gewoon werken zonder WiFi en Bluetooth zoals ingesteld. Ik heb de CT nog nooit gebruikt en gebruik hem al sinds begin op manueel met tijdschema's (daarna via Modbus). Zorg dat de tijd en de schema's goed staan.

Net getest, ook zonder Bluetooth en Wifi begint het schema gewoon.
Ik heb de eerste ook een tijd zo gebruikt maar de v2 krijg ik niet op manueel aan de gang zonder wifi.
Toen had ik overigens ook nog een oudere FW dan nu.

Als ik hem nu in de app via wifi op manueel zet met dezelfde regel begint hij wel per direct te ontladen volgens die regel.
Draai ik wifi de nek om en zet ik hem via Bluetooth op manueel doet hij niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:30:
[...]

Ik heb de eerste ook een tijd zo gebruikt maar de v2 krijg ik niet op manueel aan de gang zonder wifi.
Toen had ik overigens ook nog een oudere FW dan nu.

Als ik hem nu in de app via wifi op manueel zet met dezelfde regel begint hij wel per direct te ontladen volgens die regel.
Draai ik wifi de nek om en zet ik hem via Bluetooth op manueel doet hij niks.
Vreemd, je kunt nog eens handmatig proberen om de tijd goed te zetten via de App.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pascallj schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Vreemd, je kunt nog eens handmatig proberen om de tijd goed te zetten via de App.
Ik vind nog een instelling onder die drie puntjes.
Inschakelen uitschakelen.

Mischien dat ik daar bij Bluetooth nog weer wat mee moet.

Zo eens proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fGRnH_-M2LHk3huN1c4B0sNcME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9oFZUz8Z28I8jOplwwf9aSS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wifi en ct weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slAv-dlWSLsd_CfUdWPxNdkJTDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stlEmXLejZR47hZB0TgL6TBb.jpg?f=fotoalbum_large

Bluetooth aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIOBPBf9Ve2LrEi4SSBtbmryzgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLDGRlNgOe5IqJb3tWPzqREW.jpg?f=fotoalbum_large

Regel inschakelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgK2JoouvUOMfduNmQayzXAexmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVCinV4XsD9nFblicWiKCw8e.jpg?f=fotoalbum_large

En verdomd hij doet het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leB1h4_HcuDX6VCZB4spS97l_k8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAM38uABsulmkIuhIOKTF0OU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1THsyrcnwxDCd2wqtFQUvQhfR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/injvQYsNK60xcobhWFNWV59H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:11

Hier ook alles Unifi. Heb geen andere router hoeven plaatsen. Heb het stabiel gekregen door:
- Een AP op 2m afstand te plaatsen van de accu en CT, geen muren ertussen.
- IoT netwerk op 2.4GHz
- Static IP adressen
- Fixed AP voor de Marstek en CT

Sindsdien geen connectiviteitproblemen meer met de opstelling.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat is inderdaad de oplossing als je Wifi problemen hebt en uitval communicatie met de CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:20
Ronald.42 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:44:
Wifi en ct weg.

[Afbeelding]

Bluetooth aan.

[Afbeelding]

Regel inschakelen

[Afbeelding]

En verdomd hij doet het.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook nogal last van muggen tegenwoordig, ik denk dat ik er mij nog eentje zal aanschaffen voor in de slaapkamer. Ik merk dat het bij jou zéér efficiënt werkt :D

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
pascallj schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:15:
[...]
Dat document is volgens mij uit de begintijd. Ondertussen werkt 3-fasensom prima met meerdere batterijen op verschillende fasen zolang je maar de Marstek meters gebruikt.
De help in de app (laatste versie) toont nog wel dit document (althans de pagina mbt 3 fasen is nog hetzelfde).
Ik weet dat de 3-fasensom instelling bij diverse mensen goed lijkt te werken, maar is deze functionaliteit ook door Marstek bevestigd?

En misschien in de TS toevoegen wat de beste instelling is met 3 fasen (ik kon het tenminste niet vinden), want er zijn meerdere opties:
  1. Elke batterij zijn eigen fase laten regelen
  2. 2 batterijen hun eigen fase laten regelen en en de derde op de som van de 3 fasen
  3. Alle batterijen op de som van de 3 fasen laten regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:00:
[...]

De help in de app (laatste versie) toont nog wel dit document (althans de pagina mbt 3 fasen is nog hetzelfde).
Ik weet dat de 3-fasensom instelling bij diverse mensen goed lijkt te werken, maar is deze functionaliteit ook door Marstek bevestigd?

En misschien in de TS toevoegen wat de beste instelling is met 3 fasen (ik kon het tenminste niet vinden), want er zijn meerdere opties:
  2. 2 batterijen hun eigen fase laten regelen en en de derde op de som van de 3 fasen
Marstek ondersteunt enkel optie 1 en optie 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Ik nam eigenlijk aan dat alles op 3-fasensom de standaard is en daarom staat er in de TS dat het pas vanaf firmware x en y werkt. Als in, dan hoef je er niet over na te denken. Die andere zijn nog meer geavanceerde gebruiksscenarios's in mijn ogen en voor goede werking moet je je belasting in huis goed kennen voor optimale werking etc. Als ik nog een keer door de TS ga, kan ik daar wel een stukje over opnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gely schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Ik heb ook nogal last van muggen tegenwoordig, ik denk dat ik er mij nog eentje zal aanschaffen voor in de slaapkamer. Ik merk dat het bij jou zéér efficiënt werkt :D
Ja die onozelaars vliegen zich met tientallen tegelijk te barsten tegen dat raam erboven.
Dus dan moet je hem wel onder een raam zetten anders werkt het niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
DSSW schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:03:
[...]
Marstek ondersteunt enkel optie 1 en optie 3
Dat zijn idd logische combinaties, ieder voor zich 1 fase, dan is geen samenwerking nodig, of allemaal op alle fasen samen, dan is de samenwerking in feite hetzelfde als bij monofase.

Wat denk ik voor enige verwarring hier zorgt is dat @Ronald.42 optie 2 gebruikt, maar icm met een Shelly pro 3em 63.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:38:
[...]

Dat zijn idd logische combinaties, ieder voor zich 1 fase, dan is geen samenwerking nodig, of allemaal op alle fasen samen, dan is de samenwerking in feite hetzelfde als bij monofase.

Wat denk ik voor enige verwarring hier zorgt is dat @Ronald.42 optie 2 gebruikt, maar icm met een Shelly pro 3em 63.
En dat werkt voor nu prima zonder vervelende acties tussen de accu's.
Maar ik zit nu ook nog met een royale opwek het zou maar zo kunnen dat het in het najaar niet of minder goed werkt.
En ik heb voor L1 en L3 twee accu's beschikbaar omdat die van L2 het wel overneemt zodra één van die anderen leeg is.
Is de accu op L2 leeg dan neemt niemand dat over.

Één en ander werkt nu prima omdat ik ook de verbruikers en opwek op een voor deze situatie goed manier heb verdeeld.

Op 18 augustus zou ik een nieuwe meter moeten krijgen welke hopelijk wel per seconde data leverd nu moet ik het doen met 10 seconden en daar was ik niet tevreden mee.

Tegen die tijd maar weer eens een ct003 uit de verpakking halen kijken of dat dan wel naar tevredenheid werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:57
Zijn er mensen die na aanleiding van het kopen van een Marstek uit grijze import verhaal of hun geld terug gaan vragen bij de webshop waar ze hem gekocht hebben?

Ik zelf kocht hem bij Stralend groen en ga zeker verhaal halen. Vooral omdat het product vrij waardeloos is als software updates zouden stoppen. Garantie is ook wel een dingetje...

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 07:40
en hier vandaag alweer ( out of the blue) CT verbinding weg.
In de app de p1 van HW alweer aan moeten klikken, de melding moeten lezen dat de p1 niet gevonden kan worden om dat terug op het standaard scherm te komen en de CT gewoon terug groen te zien.
echt BAGGER die wifi.
en dan mogen jullie hier met zijn allen beweren dat het aan mijn wifi ligt, er zijn momenteel 34apparaten ( 33zonder marstek ) verbonden met mijn netwerk, geen enkel geeft dit vaag gedrag.
Ik ben al van mijn 14jaar tweaker ( al een dikke 30 jaar of zo!!) en nog nooit heb ik dit gemerkt met een wifi verbinden. absoluut pure rommel! dit kan je niemand aanbelevel die zelf geen tweaker is, want dan sta je om de 2 weken daar om " NIKS TE FIXEN".... ( sorry, maar mijn thee-water kookt even, na de erbarmerlijke BMS in de marstek, het vage gedrag met laden en ontladen dat temperatuur gerelateerd zou zijn, terwijl wij de temp niet zelf kunnen uitlezen, dus hierover nog bevestigend nog ontkennend op kunne reageren zit dit hele marstek verhaal mij echt dwars. we zijn toch op zoek naar een mooie nieuwe woonst, daar komt een echt systeem van VICTRON, en deze plug en play gaat de 2de hands markt op! )

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:00:
en hier vandaag alweer ( out of the blue) CT verbinding weg.
In de app de p1 van HW alweer aan moeten klikken, de melding moeten lezen dat de p1 niet gevonden kan worden om dat terug op het standaard scherm te komen en de CT gewoon terug groen te zien.
echt BAGGER die wifi.
en dan mogen jullie hier met zijn allen beweren dat het aan mijn wifi ligt, er zijn momenteel 34apparaten ( 33zonder marstek ) verbonden met mijn netwerk, geen enkel geeft dit vaag gedrag.
Ik ben al van mijn 14jaar tweaker ( al een dikke 30 jaar of zo!!) en nog nooit heb ik dit gemerkt met een wifi verbinden. absoluut pure rommel! dit kan je niemand aanbelevel die zelf geen tweaker is, want dan sta je om de 2 weken daar om " NIKS TE FIXEN".... ( sorry, maar mijn thee-water kookt even, na de erbarmerlijke BMS in de marstek, het vage gedrag met laden en ontladen dat temperatuur gerelateerd zou zijn, terwijl wij de temp niet zelf kunnen uitlezen, dus hierover nog bevestigend nog ontkennend op kunne reageren zit dit hele marstek verhaal mij echt dwars. we zijn toch op zoek naar een mooie nieuwe woonst, daar komt een echt systeem van VICTRON, en deze plug en play gaat de 2de hands markt op! )
:9B

3 tientjes kom ik hem morgen halen d:)b

Pagina: 1 ... 209 ... 281 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.