Acties:
  • +1 Henk 'm!
ekops schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:53:
[...]

Is die balancering van de batterij wat dus blijkbaar niet gebeurd, wel gemeld bij Marstek?
Het is onwijs lastig om een goede technische verklaring te krijgen. Ik heb het wel gemeld, maar kreeg elke keer weer zo'n algemeen antwoord in de trend van: alles werkt naar behoren en we doen onze best om de techniek te verbeteren. Zag vandaag wel iets meer technische antwoorden voorbij komen hier, dus het ligt er denk ik maar net aan wie je treft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:17
MrPort schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:45:
[...]

Ik heb de CT003 in juni 2025 uitgeprobeerd, ook met de dan laatste software versie die Marstek voor mij klaar zette. Welke dat precies was weet ik niet meer want ik heb de CT003 uit mijn app verwijderd. Ik zou gewoon de Homewizard P1 kopen voor die paar tientjes. Geeft mooie overzichten en werkt stabiel (middels aparte router)
Thanks MrPort, Ik heb gezien jouw recente ervaring een P1-dongle van HomeWizard besteld.

NL; MT Venus E V2 (V154 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:17
pleio65 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Als je manual instelt op 800 Watt ontladen en je neemt maar 400 Watt af, dan lever je de andere 400 Watt terug aan het net. Je kunt ook het ontladingsvermogen reduceren naar bijvoorbeeld 400 Watt.
Bedankt Pleio65, Voor dit antwoord was ik al bang; Vandaar dat ik zo'n HomeWizard P1-dongle heb besteld zodat ik niet op handmatig hoef in te stellen. Een nieuwere slimme-meter is al snel > 200 euro en dan is het nog maar de vraag of die gaat werken.

NL; MT Venus E V2 (V154 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-10 16:25

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

sonina schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:21:
Gisteren de eerste batterij aangesloten.
Daarna de CT003 P1 meter.
Eerste dag nog opgeladen, eerste nacht batterij leeg.
Goed gedaan. Ik vol enthousiasme vandaag batterij 2 extra aangesloten op een andere fase dan de eerste.
De eerste doet het goed naar NOM, netjes volgeladen dezr voormiddag de curve van de zonnepanelen volgend.
Nu de 2de batterij aangesloten, zelfde meter toegewezen maar wat ik ook doe. Ze wil niet laden wanneer ze op som van de 3 fases staat.
Blijft stand-by.
Manueel laden, start zonder problemen.
1 fase selecteren en dan begint die ook te laden.
Ontladen gaat ook goed wanneer er een toestel op dezelfde fase elektriciteit vraagt.

Wat doe ik best, alles resetten en in een andere volgorde aan de slag?
Geduld hebben?

Update: batterij 1 wil ook niet meer ontladen. :')
Uodate 2:het valt me op dat in de grafieken van de Ct003 melding gemaakt is van 1' Venus E'. Ondertussen zijn dat er dus twee.
Hoewel ze beide gekoppeld zijn aan die meter en af en toe toch iets lijken te doen, werkt dat dus niet 100% vlot. Zal die Ct003 dadelijk eens een reset geven.

Update 3: Reset van de meter gedaan (hoewel ik daar in praktijk niets van zag gebeuren) en reset van batterij 1 gedaan.
Nu is de 2de aan het laden, ik vermoed ongeveer in sync met de zonnepanelen.
Batterij 1 staat op 99%.

Het voelt toch allemaal een beetje amateuristisch die app. Gisteren zelfs plots een hoop Chinese tekst.
5 keer melding dat iets niet lukt. 6de keer weer wel door gewoon te blijven opnieuw peoberen.
En die vertalingen zijn ook niet geweldig. Heb de app in Engels gezet.
Grappig dat je marstek de schuld geeft maar dit gedrag zie je ook bij slechte kwaliteit wifi… benieuwd of je komende dagen stabiel gaat draaien. Anders echt even naar je wifi kijken.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 17:28
eatme schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:24:
[...]

Ik heb 2 fans + fancontroller en Tuya temp sensor/switch aan elkaar geknoopt via een wcd op een plankje. Daarna heb ik lange hout schroeven in muur pluggen geschroefd zodat de 2 fans los/vadt op de ribben geklemd staan.

Tuya switch moet nog in kastje maar werkt mooi

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit en lekker makkelijk, kan je m niet aansluiten direct op de backup van de marstek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 01:08
johnwoo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Ik zou graag een optie zien om in het handmatig schema, ook periodes van NOM in te kunnen geven.
Momenteel zet ik hem op zonnige dagen wel eens op standby in de ochtend (handmatig zonder actieve schemas) om te voorkomen dat hij om 10u al vol zit en dan de rest van de dag op 100% blijft hangen. Of 's nachts wanneer de EV laadt, om cycles te sparen. Zeker die eerste case zou al opgelost kunnen worden door ook de NOM in het schema te kunnen zetten en hem zo bv pas vanaf 14u te laten opladen.

Als we daarbij dan ook de mogelijkheid zouden hebben om per schema een max. (en evt. min) laadniveau in te stellen zou het nog mooier zijn; dan kan je bv. een ochtend schema met NOM hebben tot maximum 50%, en later tot 100% (of net iets minder voor wie de batterij verder wil sparen). Momenteel lukt zoiets alleen via modbus met een controller (en hoewel ik wel een HomeAssistant heb draaien en een Lilygo heb aangeschaft, heb ik nog geen gelegenheid gehad om dat alles aan elkaar te knopen :+ als de batterij het zelf zou kunnen zou dat fijner zijn).
Puur uit nieuwsgierigheid: wat maakt het uit dat de batterij nu om 10u vol zit en de hele middag volzit dan dat die pas 's middags begint te laden?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 12:58
Robin2133 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:09:
[...]

Ziet er goed uit en lekker makkelijk, kan je m niet aansluiten direct op de backup van de marstek?
Dat heb ik inderdaad gedaan :)

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Druppeltje_
The_Belgian_GST schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:29:
ja de sturing van het laden mag ook wel anders worden.
Want ik zit momenteel naar een RTE van net boven de 70% te kijken omdat we door onze kleine PV installatie ( 3Kw ) en laag verbruik ( gemiddelde is -150watt )altijd met een inefficiënte omvormer te maken hebben.
Graag zou ik kunnen instellen dat de batterij pas laad vanaf XXXXwatt injectie, dan kan ik hem met deze dagen bvb instellen op 1.5Kw en gaat de RTE in mijn ogen direct toenemen.
Vanaf het moment dat je alleen met zonnestroom oplaadt vind ik het RTE verhaal zinloos. Zeker in België.
Je wint er werkelijk niets mee als je op het einde van de maand 20kwh meer op het net hebt kunnen injecteren omdat je een betere RTE hebt gehaald. (Ik heb het nu dan over België eh). Terugleververgoeding is peanuts

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sonina schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:21:
Gisteren de eerste batterij aangesloten.
Daarna de CT003 P1 meter.
Eerste dag nog opgeladen, eerste nacht batterij leeg.
Goed gedaan. Ik vol enthousiasme vandaag batterij 2 extra aangesloten op een andere fase dan de eerste.
De eerste doet het goed naar NOM, netjes volgeladen dezr voormiddag de curve van de zonnepanelen volgend.
Nu de 2de batterij aangesloten, zelfde meter toegewezen maar wat ik ook doe. Ze wil niet laden wanneer ze op som van de 3 fases staat.
Blijft stand-by.
Manueel laden, start zonder problemen.
1 fase selecteren en dan begint die ook te laden.
Ontladen gaat ook goed wanneer er een toestel op dezelfde fase elektriciteit vraagt.

Wat doe ik best, alles resetten en in een andere volgorde aan de slag?
Geduld hebben?

Update: batterij 1 wil ook niet meer ontladen. :')
Uodate 2:het valt me op dat in de grafieken van de Ct003 melding gemaakt is van 1' Venus E'. Ondertussen zijn dat er dus twee.
Hoewel ze beide gekoppeld zijn aan die meter en af en toe toch iets lijken te doen, werkt dat dus niet 100% vlot. Zal die Ct003 dadelijk eens een reset geven.

Update 3: Reset van de meter gedaan (hoewel ik daar in praktijk niets van zag gebeuren) en reset van batterij 1 gedaan.
Nu is de 2de aan het laden, ik vermoed ongeveer in sync met de zonnepanelen.
Batterij 1 staat op 99%.

Het voelt toch allemaal een beetje amateuristisch die app. Gisteren zelfs plots een hoop Chinese tekst.
5 keer melding dat iets niet lukt. 6de keer weer wel door gewoon te blijven opnieuw peoberen.
En die vertalingen zijn ook niet geweldig. Heb de app in Engels gezet.
Ach ja heb je de TS doorgelezen...
We kunnen weinig tot niets met deze informatie...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
antoinevromen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:42:
[...]

Thanks MrPort, Ik heb gezien jouw recente ervaring een P1-dongle van HomeWizard besteld.
Als je de TS doorleest daar staat info mbt P1 meters...
En er staat hoe te handelen als de DM (nog) niet wordt ondersteund!
Zelfs een verwijzing naar een bestand met resultaten van werking met diverse configuraties en DMs

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:24:
[...]

Het is onwijs lastig om een goede technische verklaring te krijgen. Ik heb het wel gemeld, maar kreeg elke keer weer zo'n algemeen antwoord in de trend van: alles werkt naar behoren en we doen onze best om de techniek te verbeteren. Zag vandaag wel iets meer technische antwoorden voorbij komen hier, dus het ligt er denk ik maar net aan wie je treft.
De batterij doet volgens mij aan balancing.. ik zie soms dat de batterij zo'n rond de 25w verbruik gedurende langere tijd terwijl die op 100% staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardus66
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Bertsjuhn schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:06:
[...]

Je moet dan alleen in de winter even in de gaten houden dat de batterij wel bijgeladen wordt, als hij enkel door zon overschot wordt geladen zou dit nog wel eens een uitdaging kunnen worden.
In de wintermaanden zet ik de batterij weer op 800 W en plaats de traplift weer terug op de groep van de batterij. Aan de 2500 W heb ik in die maanden immers niet veel. Bedankt voor de reminder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:44:
[...]

De batterij doet volgens mij aan balancing.. ik zie soms dat de batterij zo'n rond de 25w verbruik gedurende langere tijd terwijl die op 100% staat...
Waar zie je dat verbruik? In de losse kWh meter of via Modbus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:47:
[...]

Waar zie je dat verbruik? In de losse kWh meter of via Modbus?
Modbus

Vond het eerst vreemd... toen ik mijn 2de batt kreeg viel me dat ook al op dat die lange tijd op 25w verbruik bleef staan en na enkele dagen was dat weg. Beide battt stonden (staan) op dezelfde FW

Is bij mij is het nu NUL, behalve als batterijen de cel balancing gaan doen dan is het 23w / 25w soms maar 10w

Zodra het zich voordoet zal ik een screenshot maken en delen.

[ Voor 50% gewijzigd door SatScan op 17-07-2025 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:52
Leonardus66 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:46:
[...]

In de wintermaanden zet ik de batterij weer op 800 W en plaats de traplift weer terug op de groep van de batterij. Aan de 2500 W heb ik in die maanden immers niet veel. Bedankt voor de reminder.
Waarom zou je dat omzetten? Maakt dat iets uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leonardus66
  • Niet online
Als het waar is dat een balancering van de cellen ontbreekt is dat een zeer ernstig gebrek maar ik kan me dit eigenlijk niet voorstellen. Dit is toch een van de belangrijkste functies van een BMS dat in vrijwel alle (consumenten) lifepo4 batterijen zoals in mijn camper worden ingebouwd en het kost de producent weinig geld om dat in te bouwen. Het is wat electronica en verbindingen naar de cellen. Er is toch geen enkele reden waarom Marstek dit niet in zou bouwen omdat dat de levensduur aanmerkelijk wordt verkort. Waarom spreken we van "het lijkt er op "dat niet gebalaceerd wordt. Is dat dan niet vast te stellen? Kunnen de cellen dan niet fysiek worden doorgemeten of er verschil is? Hopelijk een broodje aap verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardus66
  • Niet online
[quote]

[ Voor 156% gewijzigd door Leonardus66 op 17-07-2025 20:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:44
Druppeltje_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:14:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid: wat maakt het uit dat de batterij nu om 10u vol zit en de hele middag volzit dan dat die pas 's middags begint te laden?
Ja, snap ik ook niet, beter dat die al om 10h vol is, kan je hem gebruiken al , en savonds nog eens vol, sneller terugverdiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
NoFate schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Ja, snap ik ook niet, beter dat die al om 10h vol is, kan je hem gebruiken al , en savonds nog eens vol, sneller terugverdiend...
Zelfde geldt voor mij over het uitschakelen van de accu als de auto laadt, zeker zomerdag. Ja, ik heb dan 25% accuverlies en 10% laadverlies, dus RTE van 'maar' 67,5%. Maar dat is nog altijd beter dan terugleveren (kWh importprijs is 0,25 en exportprijs -0,12).

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
eatme schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:16:
[...]

Dat heb ik inderdaad gedaan :)
heb je ook een bedradingsschema eventueel? ik kom er niet lekker uit hoe nu aan te sluiten met die temp sensor er tussen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 16:39
Leonardus66 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:15:
Als het waar is dat een balancering van de cellen ontbreekt is dat een zeer ernstig gebrek maar ik kan me dit eigenlijk niet voorstellen. Dit is toch een van de belangrijkste functies van een BMS dat in vrijwel ....
Ik kan het me ook niet voorstellen. Tijdje terug had ik de oplaad curve hier ook gepost, en snap niet echt hoe Marstek het balanceren heeft geimplementeerd. Het kan zijn dat ze een ander algoritme gebruiken om e.e.a. voor elkaar te krijgen. Wat me bijvoorbeeld opviel is dat vandaag de batterij ca. 40 minuten op 99% bleef staan tijdens het laden van rond de 1150W alsof hij op dat moment de spanning van alle cellen intern gelijk aan het trekken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDSgame
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-10 09:38
gmj2 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:16:
[...]

Ik kan het me ook niet voorstellen. Tijdje terug had ik de oplaad curve hier ook gepost, en snap niet echt hoe Marstek het balanceren heeft geimplementeerd. Het kan zijn dat ze een ander algoritme gebruiken om e.e.a. voor elkaar te krijgen. Wat me bijvoorbeeld opviel is dat vandaag de batterij ca. 40 minuten op 99% bleef staan tijdens het laden van rond de 1150W alsof hij op dat moment de spanning van alle cellen intern gelijk aan het trekken is.
Voor zo ver ik weet is dat absorberen niet balanceren, dit komt omdat de SOC niet super accuraat is en hij is aan het wachten tot de stroom die de accu opneemt verminder, de 1150W is om de levensduur te verlengen en omdat je niet met vol vermogen het laatste beetje kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gmj2 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:16:
[...]

Dat stukje duurde hier vandaag 10 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YoCdl729-yVXmFswySNs_l11qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZJsv1eYJKNf9GJ2yFTPe4qJ.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gmj2
Voor wat het waard is, en voor diegene die uitval en wifi problemen hebben met de CT003 P1 meter van Marstek. Ik heb vandaag nog wat zitten rommelen met de CT003 omdat hij bij mij zo nu en dan eens uitvalt. Op mijn wifi router viel het me op dat de CT003 regelmatig (om de ca 30 minuten) wegvalt van de wifi. Aan signaal sterkte kan het niet liggen (router staat in de zelfde meterkast op 1m afstand). Ondanks dat is het signaal redelijk zwak (ca. -50dBm, de HW P1 meter die ernaast ligt geeft -36dBm aan).
De errors die ik in de wifi log zie:

code:
1
2
3
4
Jul 17 12:04:06 wlceventd: wlceventd_proc_event(645): wl0.1: Deauth_ind 00:9C:17:XX:XX:XX, status: 0, reason: Deauthenticated because sending station is leaving (or has left) IBSS or ESS (3), rssi:0
Jul 17 12:04:06 wlceventd: wlceventd_proc_event(662): wl0.1: Disassoc 00:9C:17:XX:XX:XX, status: 0, reason: Disassociated because sending station is leaving (or has left) BSS (8), rssi 0
Jul 17 12:04:09 kernel: SBF: dhd0: INIT [00:9c:17:XX:XX:XX] ID 65535 BFW 65535 THRSH 2048
Jul 17 12:04:09 wlceventd: wlceventd_proc_event(722): wl0.1: Assoc 00:9C:17:XX:XX:XX, status: Successful (0), rssi:-48

Dit blijft zo doorgaan, de CT003 is om het half uur even weg van het netwerk (en soms even "grijs" CT icoon bij de batterij), en na een week "hangt" ie gewoon en is een harde handmatige power reset nodig. Dit gedrag zie ik op zowel v116 als op V117 firmware.

Toevallig had ik nog een nieuwe CT003 in de kast liggen en die heb ik vandaag eens aangesloten op precies zelfde plek in meterkast, en exact zelfde wifi router en instellingen, en wat schets mijn verbazig:
- 38dBm signaal sterkte,
- blijft gewoon geconnect aan de wifi
- veel stabieler i.c.m. de Marstek batterij, ook wat betreft NOM gedrag

Wellicht had ik gewoon een half defect exemplaar, maar het loont de moeite om eens te kijken op je router of je soortgelijk gedrag ziet als je problemen hebt met de CT003.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 23:18
Vervolg op meetfouten Shelly Pro EM-50

Ik heb mijn systeem aangepast en gebruik nu de HW P1 als referentie voor NOM met de Venus (via B2500 meter / Shelly emuator in HA).

Met de P1 lijkt het systeem iets strakker te regelen, vermoedelijk omdat de P1 data veel minder ruis heeft dan de Shelly.

Hieronder een herhaling van de test met de printer en de heater, na elkaar aangesloten op hetzelfde stopcontact.
Blauw: HW P1 meter
Oranje: Shelly Pro EM-50
Rood: batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9rOVdvOFKcztEnSZGH006rX-AQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pLi6KXeGAllX8gBFVXodMaRg.png?f=fotoalbum_large

20:23 3D-printer start
20:36 print-job is klaar
20:39 koelkast slaat aan
20:49 400W heater aan
20:53 heater uit

In de grafiek zie je dat de NOM regeling van de Venus nu ook met de printer goed werkt.
De Shelly meet bij het starten van de printer in eerste instantie hetzelfde vermogen als de P1, maar na ca. 1 minuut gaat de Shelly afwijken en lijkt eerder het batterij vermogen te meten dan de printer.
De eerste minuut van de print-job is het opwarmen van de bouwplaat. Daarna beginnen de XYZ motoren te bewegen. Vermoedelijk veroorzaakt de hoogfrequente aansturing van de stappenmotoren problemen met de Shelly.

Bij de koelkast en de heater is er geen significant verschil tussen P1 en Shelly.

Dit kleine onderzoek is op systeem niveau uitgevoerd, met 1 set apparaten. Je kunt hieruit alleen afleiden dat mijn Shelly problemen heeft met mijn printer in mijn huis.
Het is aannemelijk dat de CT-klem van de Shelly een beperkt frequentie meetbereik heeft, maar of dat de oorzaak van dit probleem is kan alleen bepaald worden door meer metingen met andere Shellys en printers.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
Hometek schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:54:
Vervolg op meetfouten Shelly Pro EM-50

Ik heb mijn systeem aangepast en gebruik nu de HW P1 als referentie voor NOM met de Venus (via B2500 meter / Shelly emuator in HA).

Met de P1 lijkt het systeem iets strakker te regelen, vermoedelijk omdat de P1 data veel minder ruis heeft dan de Shelly.

Hieronder een herhaling van de test met de printer en de heater, na elkaar aangesloten op hetzelfde stopcontact.
Blauw: HW P1 meter
Oranje: Shelly Pro EM-50
Rood: batterij
[Afbeelding]

20:23 3D-printer start
20:36 print-job is klaar
20:39 koelkast slaat aan
20:49 400W heater aan
20:53 heater uit

In de grafiek zie je dat de NOM regeling van de Venus nu ook met de printer goed werkt.
De Shelly meet bij het starten van de printer in eerste instantie hetzelfde vermogen als de P1, maar na ca. 1 minuut gaat de Shelly afwijken en lijkt eerder het batterij vermogen te meten dan de printer.
De eerste minuut van de print-job is het opwarmen van de bouwplaat. Daarna beginnen de XYZ motoren te bewegen. Vermoedelijk veroorzaakt de hoogfrequente aansturing van de stappenmotoren problemen met de Shelly.

Bij de koelkast en de heater is er geen significant verschil tussen P1 en Shelly.

Dit kleine onderzoek is op systeem niveau uitgevoerd, met 1 set apparaten. Je kunt hieruit alleen afleiden dat mijn Shelly problemen heeft met mijn printer in mijn huis.
Het is aannemelijk dat de CT-klem van de Shelly een beperkt frequentie meetbereik heeft, maar of dat de oorzaak van dit probleem is kan alleen bepaald worden door meer metingen met andere Shellys en printers.
dat ziet er inderdaad veel beter uit! het is nu hopen dat Marstek snel een update uitbrengt om via de HW P1 meerdere marsteks te kunnen laten regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Robin2133 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:57:
[...]

dat ziet er inderdaad veel beter uit! het is nu hopen dat Marstek snel een update uitbrengt om via de HW P1 meerdere marsteks te kunnen laten regelen.
Daar zou ik nochtans niet te hard op hopen.
MT heeft daar geen baat bij, en bijkomend doet de CT003 volgens mij meer ivm de sturing van de batterijen dan enkel de fases uitlezen (is mijn idee alleszins, kan er verkeerd in zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Flesym schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:03:
[...]

Zelfde geldt voor mij over het uitschakelen van de accu als de auto laadt, zeker zomerdag. Ja, ik heb dan 25% accuverlies en 10% laadverlies, dus RTE van 'maar' 67,5%. Maar dat is nog altijd beter dan terugleveren (kWh importprijs is 0,25 en exportprijs -0,12).
0,12 exportprijs? Vind ik nog veel eigenlijk :P
Schommelt bij mij maandelijks tussen de 0,02 en 0,04.
Moet ik wel bij zeggen dat ik wel ook geen 0,25 import betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gmj2 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:41:
Voor wat het waard is, en voor diegene die uitval en wifi problemen hebben met de CT003 P1 meter van Marstek. Ik heb vandaag nog wat zitten rommelen met de CT003 omdat hij bij mij zo nu en dan eens uitvalt. Op mijn wifi router viel het me op dat de CT003 regelmatig (om de ca 30 minuten) wegvalt van de wifi. Aan signaal sterkte kan het niet liggen (router staat in de zelfde meterkast op 1m afstand). Ondanks dat is het signaal redelijk zwak (ca. -50dBm, de HW P1 meter die ernaast ligt geeft -36dBm aan).

code:
1
2
3
4
Jul 17 12:04:06 wlceventd: wlceventd_proc_event(645): wl0.1: Deauth_ind 00:9C:17:XX:XX:XX, status: 0, reason: Deauthenticated because sending station is leaving (or has left) IBSS or ESS (3), rssi:0
Jul 17 12:04:06 wlceventd: wlceventd_proc_event(662): wl0.1: Disassoc 00:9C:17:XX:XX:XX, status: 0, reason: Disassociated because sending station is leaving (or has left) BSS (8), rssi 0
Jul 17 12:04:09 kernel: SBF: dhd0: INIT [00:9c:17:XX:XX:XX] ID 65535 BFW 65535 THRSH 2048
Jul 17 12:04:09 wlceventd: wlceventd_proc_event(722): wl0.1: Assoc 00:9C:17:XX:XX:XX, status: Successful (0), rssi:-48

Dit blijft zo doorgaan, de CT003 is om het half uur even weg van het netwerk (en soms even "grijs" CT icoon bij de batterij), en na een week "hangt" ie gewoon en is een harde handmatige power reset nodig. Dit gedrag zie ik op zowel v116 als op V117 firmware.

Toevallig had ik nog een nieuwe CT003 in de kast liggen en die heb ik vandaag eens aangesloten op precies zelfde plek in meterkast, en exact zelfde wifi router en instellingen, en wat schets mijn verbazig:
- 38dBm signaal sterkte,

Wellicht had ik gewoon een half defect exemplaar, maar het loont de moeite om eens te kijken op je router of je soortgelijk gedrag ziet als je problemen hebt met de CT003.
Kan je de antennes ook eens omwisselen om te kijken of dat verschil maakt? Heb er geen baat bij, maar ben slechts benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robin2133 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Marstek kan geen update uitbrengen voor regeling van meer batterijen met de HW P1. Een deel van de regeling voor meer batterijen zit in de CT003, dat kunnen ze niet in de de HW P1 steken

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
pascallj schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Kan je de antennes ook eens omwisselen om te kijken of dat verschil maakt? Heb er geen baat bij, maar ben slechts benieuwd.
Ik heb slechts het kastje verwisseld. Antenne en P1 kabel zijn nog van de oude. Probleem zit dus echt in de electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek35
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-10 15:17
Hoe lees ik het cellvoltage eigenlijk uit?

Heb binnen hm2mqtt "enable cell data" wel enabled, maar er komt niets binnen..

2x Marstek Venus E v153 , CT003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
gmj2 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Ik heb slechts het kastje verwisseld. Antenne en P1 kabel zijn nog van de oude. Probleem zit dus echt in de electronica.
Als aanvulling hierop. Deze "defecte" CT003 was megeleverd met de DOA batterij die ik kreeg (0% lading, en error status, is retour gegaan naar Duravolt). Kan zomaar zijn dat dit van een vroegere productie batch is geweest, inclusief de bijbehorende CT003 die ik heb laten hangen in de meterkast.
De omruil batterij inclusief die tweede CT003 kan zomaar nieuwer zijn qua productie datum, en misschien andere hardware/wifi chip bevat die het beter doet.
Anyway, ik ben happy want een stuk stabieler nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-10 15:15

johnwoo

3S-GTE

NoFate schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Op zonnige dagen wordt de batterij dan niet gebruikt dankzij PV overschot. Hij gaat dan rap vol en kan pas weer ontladen als begin van de avond de zon lager komt en er wat grootverbruikers aan gaan.
En ook voor LFP batterijen geldt dat ze sneller degraderen als ze op 100% blijven hangen.
Als de batterij nou nog wat kon ontladen en zelfverbruik verhogen, dan was het wel de moeite geweest, maar hij zit maar te niksen... Op zonnige dagen dus; als er bewolkte periodes zijn heb je sneller momenten dat hij kan bijspringen. Vandaar dat ik hem wel al direct tot ~50% zou laten laden (om bij wat bewolking wel te kunnen werken) en dan 's middags de rest.

Daarom, als we uit het weerbericht al kunnen opmaken dat het zonnig blijft en de batterij niet/weinig zal ontladen, dan liever pas later laten opladen tot de 100%. Of hij nu vroeg of pas later oplaadt van zonnestroom maakt niet uit qua terugleverkosten of besparing van netafname (dat verplaatst alleen naar een ander tijdstip, aangenomen geen dynamisch contract), maar dus wel voor de gezondheid van de batterij op de langere termijn. Zeker gezien ik vermoed dat deze batterij geen top buffer heeft, 100% is ook echt 100%, ongeveer het plafond van de celchemie (nogmaals, een vermoeden, gezien de extra "ongebruikte" capaciteit van zo'n buffer de prijs opdrijft en het toch een prijsvechter is; vaak wordt zoiets ook in de marketing genoemd als hij erover beschikt).

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
johnwoo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 01:29:
[...]

Op zonnige dagen wordt de batterij dan niet gebruikt dankzij PV overschot. Hij gaat dan rap vol en kan pas weer ontladen als begin van de avond de zon lager komt en er wat grootverbruikers aan gaan.
En ook voor LFP batterijen geldt dat ze sneller degraderen als ze op 100% blijven hangen.
Als de batterij nou nog wat kon ontladen en zelfverbruik verhogen, dan was het wel de moeite geweest, maar hij zit maar te niksen... Op zonnige dagen dus; als er bewolkte periodes zijn heb je sneller momenten dat hij kan bijspringen. Vandaar dat ik hem wel al direct tot ~50% zou laten laden (om bij wat bewolking wel te kunnen werken) en dan 's middags de rest.

Daarom, als we uit het weerbericht al kunnen opmaken dat het zonnig blijft en de batterij niet/weinig zal ontladen, dan liever pas later laten opladen tot de 100%. Of hij nu vroeg of pas later oplaadt van zonnestroom maakt niet uit qua terugleverkosten of besparing van netafname (dat verplaatst alleen naar een ander tijdstip, aangenomen geen dynamisch contract), maar dus wel voor de gezondheid van de batterij op de langere termijn. Zeker gezien ik vermoed dat deze batterij geen top buffer heeft, 100% is ook echt 100%, ongeveer het plafond van de celchemie (nogmaals, een vermoeden, gezien de extra "ongebruikte" capaciteit van zo'n buffer de prijs opdrijft en het toch een prijsvechter is; vaak wordt zoiets ook in de marketing genoemd als hij erover beschikt).
Op zich heb je gelijk dat degradatie sneller gaat bij honderd procent. Of die paar uur per dag echt verschil heeft op de levensduur valt te betwijfelen, maar voor de theoretische levensduur kan het beter zijn om later te laden.

Bij LFP is er geen topbuffer. Je kunt bij LFP pas weten wanneer de cel vol is, als het voltage plotseling omhoog schiet. Je hebt dan dus de top bereikt. Dus er zal in elk geval periodiek tot de daadwerkelijke 100 procent geladen worden om te kunnen kalibreren en (indien nodig en ingebouwd) balanceren.

De buffer kan aan de onderkant zitten. De cellen van de Marstek worden niet heel diep ontladen. Bij een belasting van 2000 W is 3 V ongeveer het laagste. Dat kan dus nog wel verder. Of ze dan later de buffer vrij gaan geven is dan nog maar te zien aangezien je daar zelf geen controle over zou hebben. Eigenlijk is een buffer ook zonde: je hebt meer aan capaciteit die je kan gebruiken, die op den duur afneemt vanwege degradatie, dan capaciteit die afneemt vanwege ouderdom. Maar als de consument graag een gelijk getalletje wil blijven zien, kan je een buffer inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-10 16:25
DSSW schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:40:
[...]

Marstek kan geen update uitbrengen voor regeling van meer batterijen met de HW P1. Een deel van de regeling voor meer batterijen zit in de CT003, dat kunnen ze niet in de de HW P1 steken
het zou nochtans heel simpel kunnen als de batterijen elkaar eindelijk kunnen zien, ik hoop er ook nog op.

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamm86
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-10 15:46
Druppeltje_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:17:
[...]

Vanaf het moment dat je alleen met zonnestroom oplaadt vind ik het RTE verhaal zinloos. Zeker in België.
Je wint er werkelijk niets mee als je op het einde van de maand 20kwh meer op het net hebt kunnen injecteren omdat je een betere RTE hebt gehaald. (Ik heb het nu dan over België eh). Terugleververgoeding is peanuts
Zo zie ik het ook. Mijn huidige variabel contract biedt een terugleververgoeding van 0.036 EUR/kWh... dit is werkelijk peanuts.

Bij mij is mijn RTE wel behoorlijk.
Deze maand zit ik, tot op vandaag, op 82%, niet slecht lijkt me:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUh2pplipUhoNsztlCFKPKnl-VU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3oM1NXHckNfvEfSn59Lpgtx.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn zelfvoorziening zit op 96%, mits alle domotica deftig is aangestuurd via HA.
Airco's, warmtepomp sanitair (incl. vloerverwarming en -koeling), warmtepomp zwembad, inductie kookplaat, laden EV,...)

Het laden heb ik gelimiteerd op 1600 W en het ontladen op 1000 W. Hier heb ik persoonlijk de beste resultaten mee.
Dit alles in combinatie met 8.1 kWp aan panelen, een 6.6 kW omvormer en 1 Marstek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDSgame
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-10 09:38
gmj2 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:41:

code:
1
2
3
4

- 38dBm signaal sterkte,

QC van die meters is niet spectaculair heb ook 1 die wegvalt van WIFI en zelf geen P1 data kan lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:58
Gamm86 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:06:
[...]

Zo zie ik het ook. Mijn huidige variabel contract biedt een terugleververgoeding van 0.036 EUR/kWh... dit is werkelijk peanuts.

Bij mij is mijn RTE wel behoorlijk.
Deze maand zit ik, tot op vandaag, op 82%, niet slecht lijkt me:

[Afbeelding]

Mijn zelfvoorziening zit op 96%, mits alle domotica deftig is aangestuurd via HA.
Airco's, warmtepomp sanitair (incl. vloerverwarming en -koeling), warmtepomp zwembad, inductie kookplaat, laden EV,...)

Het laden heb ik gelimiteerd op 1600 W en het ontladen op 1000 W. Hier heb ik persoonlijk de beste resultaten mee.
Dit alles in combinatie met 8.1 kWp aan panelen, een 6.6 kW omvormer en 1 Marstek.
Neem je voor de RTE sensors (laden/ontladen) de Marstek sensors via Modbus of via HW plugs? Als ik puur op de Marstek sensors die via Modbus aangeleverd worden afga dan ligt mijn RTE op ongeveer 85% sinds de 2 batterijen in dienst zijn. En ik geloof dat niet echt :)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:38
Gely schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:24:
[...]

Neem je voor de RTE sensors (laden/ontladen) de Marstek sensors via Modbus of via HW plugs? Als ik puur op de Marstek sensors die via Modbus aangeleverd worden afga dan ligt mijn RTE op ongeveer 85% sinds de 2 batterijen in dienst zijn. En ik geloof dat niet echt :)
RTE hangt sterk af van aan hoe sterk je laadf : ontlad (efficientie bij lage laad : ontladen zeer laag tov bvb. laad /ontladen aan 1250 ... ).
Ik trek me daar niets van aan, batterij gewoon factory in NOM en kom aan maand van 75% en maand van 84% ... lijkt me top ... doet zijn ding zonder dat ik er naar om kijk.
Moest je dat aansturen via modbus - zou je kunnen instellen dt bvb. de lage laadvermogens niet gebruikt worden zodat alvast bij laden er betere efficientie gehaald worden ... maar wat ga je daarmee winnen ... (een cent of 2 a 3 per dag ?)

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechTim
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-10 14:52
De bangmakerij is nu ook in Nederland begonnen. In een popup die vandaag is verschenen waarschuwt Marstek voor de volgende leveranciers:
  • Pvundso
  • Sunenergy
  • Solarnrg
  • Stralendgroen
  • Elektramat
  • Solar-outlet
  • Etronixcenter
  • Solar-bouwmarkt
Ik kwam onlangs een video van laatstgenoemde tegen op youtube (YouTube: In zes weken tijd bijna 500 Marstek batterijen verkocht – dit zijn d...), waarin ze vertelde dat ze toen al meer dan 500 Marstek-batterijen hadden verkocht. Gaat dus niet om kleine aantallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQ571zdSanhGX7mZfewkY1Jwpnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSKXJgRzIPwAC74sZYSBhQiY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door TechTim op 18-07-2025 09:59 ]

Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamm86
Gely schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:24:
[...]

Ik haal de info momenteel inderdaad via modbus uit de batterij zelf.

Ik heb nog een Shelly Pro 3EM op overschot liggen die ik van plan ben om binnenkort eens aan te sluiten op de zekering van de Marstek.
Daarna zal ik de data kunnen vergelijken.

Meten is weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:22
TechTim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:54:
De bangmakerij is nu ook in Nederland begonnen. In een popup die vandaag is verschenen waarschuwt Marstek voor de volgende leveranciers:
Ik kreeg hem ook, maar in het Engels en er stonden een paar Duitse verkopers bij.
Blijft een vreemde zaak want al die firma's hebben niet ingebroken bij MARSTEK. Die hebben de accu's gewoon gekocht en doorverkocht. Om dan nu de garantie bepalingen te ondermijnen is wel erg bot.
Enige andere optie is dat er een grijze import plaatsvind buiten de officiële Marstek GmbH club om.

[ Voor 31% gewijzigd door 3DWim op 18-07-2025 10:51 ]

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3DWim
Flesym schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:03:
[...]
Zelfde geldt voor mij over het uitschakelen van de accu als de auto laadt, zeker zomerdag.
Wat we missen is een hybride mode: NOM instelling met de optie om bepaalde tijdblokken te blokkeren voor laden/ontladen.
Ik heb dit al eens doorgegeven in de feedback.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
3DWim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Wat we missen is een hybride mode: NOM instelling met de optie om bepaalde tijdblokken te blokkeren voor laden/ontladen.
Ik mis dat niet. Mijn punt is juist dat ik de Marstek NOM laat doen ongeacht het afname gedrag. Sturing op de rest zie ik als optimalisatie in de marge (of op levensduur of op opbrengst).

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-10 18:11
Flesym schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:55:
[...]

Ik mis dat niet. Mijn punt is juist dat ik de Marstek NOM laat doen ongeacht het afname gedrag. Sturing op de rest zie ik als optimalisatie in de marge (of op levensduur of op opbrengst).
Ja met een normaal energiecontract klopt dat wel ja, als je dynamisch hebt echter niet. Dan is NOM echt geld weggooien.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
  • Laatst online: 17:26
[...]

Dat kan je toch sturen via HA.

2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32
3DWim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:42:
[...]

Ik kreeg hem ook, maar in het Engels en er stonden een paar Duitse verkopers bij.
Blijft een vreemde zaak want al die firma's hebben niet ingebroken bij MARSTEK. Die hebben de accu's gewoon gekocht en doorverkocht. Om dan nu de garantie bepalingen te ondermijnen is wel erg bot.
Enige andere optie is dat er een grijze import plaatsvind buiten de officiële Marstek GmbH club om.
Ja, en grijze import bestrijden in EU is niet altijd legaal.
Ze zullen in China bij hun verdelers moeten gaan zoeken wie die spullen in Europa verkoopt en daar optreden.

Maar als ik een batterij koop bij één van die clubs, dan zal die toch garantie moeten geven, al besef ik ook dat die 10 jaar een uitdaging wordt.

In elk geval, zo lang die onzekerheid er is, en de werking ook af en toe twijfelachtig is druk ik nog niet op de koopknop.

Ik verwacht eigenlijk prijzen rond de 1000€ voor 5 kWh.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
LodeBo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:04:
[...]
Dat kan je toch sturen via HA.
Dat schijnt zo te zijn, maar ik heb het (nog) niet.
Zou wel iets zijn als dat in één pakket werkend aangeboden kan worden door marstek. De accu heeft een modbus, dus iemand in de ontwikkelafdeling heeft daar over nagedacht en het is gebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
Ik zie bij mijn batterijen dat af en toe het opladen stopt bij 99% ondanks voldoende overschot aan PV.
De batterij gaat dan naar stand-by.
Ik zie in HA dat de batterij spanning wel gepiekt heeft tot ca. 57V, maar de SOC waarde gaat niet naar 100%.
Lijkt mij eerder een bug in de SOC berekening/update dan een echte fout in de BMS.

Ik meen dat @antonboonstra dit gedrag ook heeft gemeld.
Zijn er nog meer die zien dat de batterij op 99% in stand-by lijkt te blijven 'hangen' ondanks voldoende PV opwek?

Let wel, ik bedoel niet dat de batterij lang op 99% blijft, maar dat de batterij bij deze cycle helemaal niet naar 100% gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Hometek op 18-07-2025 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 22:38
  • Pvundso
  • Sunenergy
  • Solarnrg
  • Stralendgroen
  • Elektramat
  • Solar-outlet
  • Etronixcenter
  • Solar-bouwmarkt
Ik kwam onlangs een video van laatstgenoemde tegen op youtube (YouTube: In zes weken tijd bijna 500 Marstek batterijen verkocht – dit zijn d...), waarin ze vertelde dat ze toen al meer dan 500 Marstek-batterijen hadden verkocht. Gaat dus niet om kleine aantallen.

[Afbeelding]
Zelfs Elektramat, daar had ik deze melding niet bij verwacht..
Vind deze meldingen wel echt mega onproffesioneel van Marstek

CardMapr.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:18
Hometek schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:14:
Ik zie bij mijn batterijen dat af en toe het opladen stopt bij 99% ondanks voldoende overschot aan PV.
Ik zie in HA dat de batterij spanning wel gepiekt heeft tot ca. 57V, maar de SOC waarde gaat niet naar 100%.
Lijkt mij eerder een bug in de SOC berekening/update dan een echte fout in de BMS.

Zijn er nog meer die zien dat de batterij op 99% in stand-by lijkt te blijven 'hangen' ondanks voldoende PV opwek?
Soms, en soms niet. Al gezien dat het 5 minuten duurt, ook al gezien dat het een uur duurt. Maar het komt altijd goed, ik geef er geen aandacht meer aan.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-10 20:24

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

[...]

Ik geloof ooit gelezen te hebben dat dit in het verleden ook zo was. Zelf niet meegemaakt.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechTim
  • Laatst online: 07-10 14:52
UnitedJunk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Zelfs Elektramat, daar had ik deze melding niet bij verwacht..
Daar was ik inderdaad ook erg verbaasd over. Ook over Solar-bouwmarkt overigens, dat is ook geen kleine club (is eigenlijk meer een groothandel).

Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
dannyro schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:26:
[...]
Soms, en soms niet. Al gezien dat het 5 minuten duurt, ook al gezien dat het een uur duurt. Maar het komt altijd goed, ik geef er geen aandacht meer aan.
Ik bedoel niet dat het lang duurt voordat de batterij van 99% naar 100% gaat, maar dat deze echt stop met opladen en helemaal niet naar 100% gaat. Pas na (gedeeltelijk) ontladen en en opnieuw laden berijkt de batterij wel weer de 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
UnitedJunk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:24:
[...]
Onprofessioneel , in welk opzicht ?
Het enige wat ik mis is de reden. Alleen maar melden zonder authorisatie, zegt mij niets. Maar ik ben geen wederverkopert.
Heeft iemand geen kort lijntje naar bv een van die bedrijven om na te vragen hoe en wat. Of gewoon doen wat Marstek meld: heb je daar gekocht vraag je geld retour.

Niemand hier met een juridische achtergrond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 22:38
3DWim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Het enige wat ik mis is de reden. Alleen maar melden zonder authorisatie, zegt mij niets. Maar ik ben geen wederverkopert.
Heeft iemand geen kort lijntje naar bv een van die bedrijven om na te vragen hoe en wat. Of gewoon doen wat Marstek meld: heb je daar gekocht vraag je geld retour.

Niemand hier met een juridische achtergrond?
Gezien de screenshots hier komen deze meldingen vrij vaak naar voren. Zolang Marstek geen lijst "wil" publiceren met officiële dealers vind ik deze meldingen vrij bijzonder. Ik stond op het punt om een batterij te bestellen bij Elektramat, maar dat blijkt dus ook al geen officiële verkoper te zijn. Krijg dan snel het gevoel, laat ook maar, kijken of er andere merken zijn.

CardMapr.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisboers
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 20:51
3DWim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Geen lijst met officiele dealers kunnen/willen overleggen, maar wel aangekochte units -met terugwerkende kracht- buiten de garantie stellen -want volgens hen niet officiele dealers. en dat ook nog eens communiceren in de app van je product ipv ergens op een publieke plek.

Dat is gewoon onprofessioneel.
Publiceer dan een lijst van dealers die wél officieel zijn.
Wie garandeert mij dat bijvoorbeeld marstek.nl (nu niet in de lijst) morgen niet ook als onofficieel betiteld wordt? Voglens mij is de lijst van vandaag ook weer anders dan die van eerder, terwijl toen gesteld werd dat alle sites die NIET in dat lijstje stonden, officieel waren.

Ik vraag me ook echt af in hoeverre deze werkwijze legaal is.

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamm86
3DWim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Dat schijnt zo te zijn, maar ik heb het (nog) niet.
Zou wel iets zijn als dat in één pakket werkend aangeboden kan worden door marstek. De accu heeft een modbus, dus iemand in de ontwikkelafdeling heeft daar over nagedacht en het is gebouwd.
Ik doe het met behulp van v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/marstek venus/...

Plug & play.

Verbinden met het wifi netwerk van de M5stack, surf naar 192.168.4.1 en inloggen op je lokaal thuisnetwerk.
Daarna verbinden met HA via ESPHome en je kan aan de slag.

Op Github staan al enkele Node-Red voorbeelden die je makkelijk zelf kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
chrisboers schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Ik vraag me ook echt af in hoeverre deze werkwijze legaal is.
Wettelijke garantie van 2 jaar is gewoon een zaak tussen koper en verkoper.
Als die handelaar daarna op de kosten blijft zitten is dat zijn probleem.
Maar weerom... garantie hebben en krijgen is niet altijd hetzelfde.

Die 10-jaar neem ik zowieso met een hele dikke korrel zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:50
Er komt steeds ietsje meer info vrij over de Marstek Venus 3.0 :-)

De Marstek Venus 3.0 is een doorontwikkeling van de 2.0 met een compacter formaat, lichter gewicht, LAN-aansluiting en geïntegreerde handvatten voor makkelijker transport en montage.
De Venus 2.0 is qua prestaties gelijkwaardig, maar iets groter, zwaarder en mist LAN-connectiviteit.

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 19:25
@Hometek ja al meerdere malen gezien, op 98 of 99% blijven hangen en niet verder vol te krijgen.( ik weet niet of hij dan niet vol is geraakt, terwijl er voldoende opwek was, of dat hij vol was, er een grotere verbruiker 1-2% afsnoept en hij dat dan niet meer bijlaad, geen home assitent koppeling hier. Ook manueel wil hij dan niets laden. allemaal zeer opmerkelijk gedrag van de marstek zijn opmerkelijke sturing.

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ekops schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:00:

De Marstek Venus 3.0 is een doorontwikkeling van de 2.0 met een compacter formaat, lichter gewicht, LAN-aansluiting en geïntegreerde handvatten voor makkelijker transport en montage.
De Venus 2.0 is qua prestaties gelijkwaardig, maar iets groter, zwaarder en mist LAN-connectiviteit.
En hopelijk goedkoper....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
@Tommie12 laat ons dat nu eens net niet doen. als we nu het gedrag van sommige batterijen bekijken had ik liever 200€ meer uit gegeven en een echt degelijk werkend product gezien waarin ik vertrouwen had dat het 10jaar of meer mee kon gaan. Wat ik nu door de bodem prijzen en "verbeterde" versie ( gewoon nog goedkopere electronica en cellen heb ik de indruk!) absoluut niet meer heb.

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
The_Belgian_GST schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:13:
@Tommie12 laat ons dat nu eens net niet doen. als we nu het gedrag van sommige batterijen bekijken had ik liever 200€ meer uit gegeven en een echt degelijk werkend product gezien waarin ik vertrouwen had dat het 10jaar of meer mee kon gaan. Wat ik nu door de bodem prijzen en "verbeterde" versie ( gewoon nog goedkopere electronica en cellen heb ik de indruk!) absoluut niet meer heb.
Een te dure batterij betaalt zich niet terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Robin2133 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:08:
[...]

heb je ook een bedradingsschema eventueel? ik kom er niet lekker uit hoe nu aan te sluiten met die temp sensor er tussen
De temp-Sensor kan je voeden met 230V. Ik heb deze op een plankje gezet met een wandcontactdoos ernaast.

Bruine draad naar Sensor-voeding 1 en C-contact.
Schakeldraad van NO-contact naar WCD 1
Blauwe draad naar Sensor-voeding 2 en WCD 2.
fancontroller in WCD
Bruine en blauwe draad aan stekker aansluiten en deze in backup-wcd steken.

Als je dit nog lastig vindt raad ik je sterk aan om dit te laten doen door iemand die dit vaker heeft gedaan, het blijft 230V !! Het opvolgen van bovenstaande beschrijving is natuurlijk geheel op eigen risico B)

Je kan de temp-sensor ook voeden met USB-C. Als je dan een Tuya slimme stekker koopt waar je de fan-controller op aansluit en deze laat schakelen op de sensor via tuya dan hoef je geen draden aan te sluiten, alleen stekkers.

[ Voor 10% gewijzigd door eatme op 18-07-2025 12:25 ]

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
een te goedkope batterij is een gevaarlijk stukje technologie, en de kans dat deze lang genoeg meegaat word ook kleiner he.

[ Voor 33% gewijzigd door The_Belgian_GST op 18-07-2025 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Let wel, ik bedoel niet dat de batterij lang op 99% blijft, maar dat de batterij bij deze cycle helemaal niet naar 100% gaat.
Ik heb net als anderen wel opgemerkt dat hij pas vanaf een bepaald percentage weer probeert bij te laden. De accu staat nu al een tijdje op honderd procent en zakt dan terug naar 99 en wil dan niet meer bijladen. Maar tot 100 wil hij eigenlijk altijd wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oeby
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-09 13:18
eatme schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:20:
[...]

De temp-Sensor kan je voeden met 230V. Ik heb deze op een plankje gezet met een wandcontactdoos ernaast.

fancontroller in WCD

Als je dit nog lastig vindt raad ik je sterk aan om dit te laten doen door iemand die dit vaker heeft gedaan, het blijft 230V !! Het opvolgen van bovenstaande beschrijving is natuurlijk geheel op eigen risico B)

Je kan de temp-sensor ook voeden met USB-C. Als je dan een Tuya slimme stekker koopt waar je de fan-controller op aansluit en deze laat schakelen op de sensor via tuya dan hoef je geen draden aan te sluiten, alleen stekkers.
ik heb 6 Marstek Batterijen staan en daar heb ik gewoon een radiatorventilator bovenop de koelribben geplaatst. werkt prima om de temperatuur laag te houden en is heel stil. misschien wel iets duurder maar binnen 1 minuut geplaatst. Met een Flir camera zie je duidelijk het verschil. ik weet niet of de temperatuur een probleem is maar ik vond bij 2500W laden en ontladen dat ze behoorlijk warm werden. nu draai ik alles nog handmatig. 6 batterijen in auto modus werkt bij mij niet lekker. 3 ging prima maar twee per fase durf ik niet aan nog. Tot ik een max. per fase in kan stellen. Als dat niet gaat werken in 2027 dan krijgen 3 batterijen een ander onderkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 13:01
UnitedJunk schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Gezien de screenshots hier komen deze meldingen vrij vaak naar voren. Zolang Marstek geen lijst "wil" publiceren met officiële dealers vind ik deze meldingen vrij bijzonder. Ik stond op het punt om een batterij te bestellen bij Elektramat, maar dat blijkt dus ook al geen officiële verkoper te zijn. Krijg dan snel het gevoel, laat ook maar, kijken of er andere merken zijn.
Dit kwam ik tegen, ik neem aan dat je bij hun geen risico loopt. Lijstje lijkt me wel érg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
chrisboers schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:50:
[...]
Geen lijst met officiele dealers kunnen/willen overleggen, maar wel aangekochte units -met terugwerkende kracht- buiten de garantie stellen -want volgens hen niet officiele dealers. en dat ook nog eens communiceren in de app van je product ipv ergens op een publieke plek.
Ik snap dat dit een issue is. Maar heeft iedereen die hier iets post of die dezelfde melding kreeg en nu "slachtoffer" geworden is dit ook gemeld via de feedback en wat was de reactie van Marstek?
Mijn dozenschuiver staat er nog niet bij.

Op mijn directe vraag kreeg ik dit antwoord. Dat blijkbaar geen waarde heeft.
Hi, recently a message was posted on the app about unauthorized stores, any store that is not on the list and can sell MARSTEK products is an authorized store.

Op mijn vraag wie ze nu eigenlijk zijn kreeg ik volgend antwoord:
Hi, we are HAME, MARSTEK is a brand of our company, those companies you listed may be our distributors.

Ze melden NIET dat ze Marstek NL of GmbH (D) zijn.
Misschien zit het probleem wel bij die firma Marstek GmbH. En hebben die buiten Hame om iets gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
maarte997 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:53:
[...]
Dit kwam ik tegen, ik neem aan dat je bij hun geen risico loopt. Lijstje lijkt me wel érg beperkt.
tsja als je dan onderaan die pagina kijkt zie je waarschijnlijk het probleem: mooi plaatje met Marstek/Hame product en je kan Duravolt reseller worden.
Wie is dan je garantie verstrekker. Hubo (als voorbeeld), Duravolt, Marstek of Hame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:50
Eigenschap Venus 2.0 Venus 3.0
Afmetingen 60 × 70 × 22 cm 48 × 62 × 15 cm
Gewicht ±65 kg ±60 kg

Een stuk kleiner en lichter dus

[ Voor 9% gewijzigd door ekops op 18-07-2025 13:06 ]

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:10

S2S

Kreeg net melding : Elektromat.nl is ook geen officiële verkoper 🤣 best een bekende zaak. Bijzonder allemaal.

Blijkbaar zijn het allemaal handelaren.

[ Voor 15% gewijzigd door S2S op 18-07-2025 13:23 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek35
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-10 15:17
Kreeg al een mailtje van Stralendgroen, de eerste 2 jaar zit het zowieso wel goed. Daarna zien we het wel .. (Net als @Tommie12 neem ik de 10 jaar met een korrel zout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdBOSIkeSlipNYFuXLrTVjUH2cM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WNr5Liue9Y2RSpXU6D3ypAXt.png?f=fotoalbum_large

2x Marstek Venus E v153 , CT003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:36

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik heb dit gedrag nog nooit meegemaakt, maar maak dan ook geen gebruik van de automatische regelingen van de Marstek. Ik stuur alleen via modbus (forcible charge/discharge). Wat ik wel zie is dat het wisselend is hoe lang de batterij op 99% blijft laden, voordat deze 100% bereikt. Maar dus nog nooit dat de Marstek zelf stopt met laden op 99%.

Huidige firmware is V1.48 en BMS 2.10. Na de eerste installatie nooit meer een update gedaan. Ik zie dat Bluetooth ook uit staat en kan 'm ook niet vinden met een bluetooth scan. Batterij is ook niet gekoppeld via Wifi dus de batterij is niet eens meer benaderbaar via de app. Misschien wel na een reset, maar ik heb de app niet nodig.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Druppeltje_
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Ja, en grijze import bestrijden in EU is niet altijd legaal.
Ze zullen in China bij hun verdelers moeten gaan zoeken wie die spullen in Europa verkoopt en daar optreden.

Maar als ik een batterij koop bij één van die clubs, dan zal die toch garantie moeten geven, al besef ik ook dat die 10 jaar een uitdaging wordt.

In elk geval, zo lang die onzekerheid er is, en de werking ook af en toe twijfelachtig is druk ik nog niet op de koopknop.

Ik verwacht eigenlijk prijzen rond de 1000€ voor 5 kWh.
En als ze morgen onder de 1000 zou zakken dan maakt de twijfelachtige werking en de onzekere garantie niet meer uit? Paar weken terug ging je wachten dat ze onder de 1200 zat, nu moet ze zakken tot 1000.. als we nog even wachten kan je ze misschien krijgen met spaarzegeltjes aan de kassa van de Jumbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
niek35 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:24:
Kreeg al een mailtje van Stralendgroen, de eerste 2 jaar zit het zowieso wel goed. Daarna zien we het wel .. (Net als @Tommie12 neem ik de 10 jaar met een korrel zout.

[Afbeelding]
Als dit waar is, dan gooit Marstek zijn eigen verdelers onder de bus?

In elk geval het is onduidelijk, en met die melding koop je niks als de verdeler binnen 2 jaar gewoon stopt of het bedrijf failliet gaat….

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3DWim
Druppeltje_ schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:46:
[...]
.. als we nog even wachten kan je ze misschien krijgen met spaarzegeltjes aan de kassa van de Jumbo.
In ieder geval staat de Jumbo nog niet in de gevreesde pop up ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:28:
[...]

Ik heb dit gedrag nog nooit meegemaakt, maar maak dan ook geen gebruik van de automatische regelingen van de Marstek. Ik stuur alleen via modbus (forcible charge/discharge). Wat ik wel zie is dat het wisselend is hoe lang de batterij op 99% blijft laden, voordat deze 100% bereikt. Maar dus nog nooit dat de Marstek zelf stopt met laden op 99%.

Huidige firmware is V1.48 en BMS 2.10. Na de eerste installatie nooit meer een update gedaan. Ik zie dat Bluetooth ook uit staat en kan 'm ook niet vinden met een bluetooth scan. Batterij is ook niet gekoppeld via Wifi dus de batterij is niet eens meer benaderbaar via de app. Misschien wel na een reset, maar ik heb de app niet nodig.
@Hometek Wat je volgens mij ziet is dat de Marstek afschakelt als de cellspanning snel oploopt. Soms is dat op 100%, soms op 99%. Maar volgens mij heel normaal gedrag voor omvormer voor een LiFePo4 accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfwlHBNHZVXf0Eh07xBp51YY8Z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHyorQGr82BjTpGvQ8rD045g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Druppeltje_ schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:46:
[...]

En als ze morgen onder de 1000 zou zakken dan maakt de twijfelachtige werking en de onzekere garantie niet meer uit? Paar weken terug ging je wachten dat ze onder de 1200 zat, nu moet ze zakken tot 1000.. als we nog even wachten kan je ze misschien krijgen met spaarzegeltjes aan de kassa van de Jumbo.
Ja, ik heb mijn cijfers bij gesteld omdat ik dacht dat de RTE rond de 90% zat… dat lijkt een pak lager te zitten, en dan de onzekerheid over garantie…. Dan wil niet meer zo veel betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:10

S2S

Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:56:
[...]

Ja, ik heb mijn cijfers bij gesteld omdat ik dacht dat de RTE rond de 90% zat… dat lijkt een pak lager te zitten, en dan de onzekerheid over garantie…. Dan wil niet meer zo veel betalen.
90 % RTE???? wel eerst onderzoek doen voordat je wat koopt .. de getallen van de Marstek zijn in lijn met andere Merken. Je kan ook een veel duurdere Home Wizard nemen met minder opslag.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-10 08:23
[...]

Exact mijn idee.
Mijn EV lader staat standaard ingesteld op 'enkel laden met PV overschot' maar ik vrees dat bij fluctuaties door huisgebruik, of een wolk die plots voor de zon opduikt, de batterij zal bijspringen en uiteindelijk volledig wordt leeg getrokken.
Ik lees dat de marstek icm de HW P1 heel snel (3 seconden max?) reageert.
De Huawei laadpaal met CT op omvormer en ingang zekering kast, lijkt eerder tussen 5 a 10 seconden pas te reageren, en het ampèrage naar de auto tegen te sturen. (dit heb ik al bestudeerd in de HW app van de reeds aanwezige P1 aan de DM)
Een manuele sturing icm automatisch NOM zou dus zeer handig zijn. Dan kan ik een 'tijdsslot' reserveren voor het laden van de auto, zonder dat de batterij wordt leeggetrokken. Liefst nog met behoud van de functie 'wel bijladen' zodat bij genoeg overschot of einde laden auto, de batterij toch nog (vol) geladen kan worden.

Maandag ga ik in Dordrecht de batterij ophalen en in de loop van de week installeren.
Dan ga ik ook weten hoe het in de praktijk zit, wie wanneer eerst reageert en hoeveel invloed het heeft op al dan niet bijspringen en compleet leegtrekken van de marstek.
Bij zoveel zonne overschot in de zomer maakt het niet zoveel uit (behalve nutteloze cycli van de batterij) maar bij minder zon is het enorm zonde van de omzetting panelen, wisselstroom, batterij gelijkstroom, dan terug wisselstroom om het uiteindelijk weer als gelijkstroom in de auto te duwen.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BJF005 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Ik lees dat de marstek icm de HW P1 heel snel (3 seconden max?) reageert.
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar dat was niet hier. Ik heb je laatst verteld dat een snellere sturing dan een seconde of 7 je niet hoeft te verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
S2S schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:04:
[...]

90 % RTE???? wel eerst onderzoek doen voordat je wat koopt .. de getallen van de Marstek zijn in lijn met andere Merken. Je kan ook een veel duurdere Home Wizard nemen met minder opslag.
Tja, wat denk je dat ik hier doe.

Mijn rekening ging als volgt:

Met een batterij van 5 kWh zou ik die 200keer kunnen laden en ontladen.
1 cyclus levert me 4kWh x (0,28-0,03) x 75% = 0.75€ op
  • 4 om te laden en ontladen tussen 90 en 10% lading
  • 1 kWh kopen kost me 28ct, en mijn terugleververgoeding is 3ct (gemiddeld)
  • 75% RTE
200x 0,75€ = 150€
Om dan 1000€ terug te verdienen is het alsnog bijna 6.7 jaar. Pas daarna hou je iets over...

Ik zou nog iets van 20-40€ per jaar extra kunnen besparen aan piektarief, maar dat neem ik als extra voor andere negatieve effecten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-10 08:23
pascallj schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar dat was niet hier. Ik heb je laatst verteld dat een snellere sturing dan een seconde of 7 je niet hoeft te verwachten.
Klopt, ik vind het hier op het forum inderdaad ook niet terug. (ik was er echt van overtuigd dat iemand heel recent hier terloops had laten vallen dat de batterij op amper 3 seconden reageerde. het ging toen over NOM nul en dat er toch 0,5 verbruik was per dag en daar was de poster niet blij mee want nul moet nul zijn, of hooguit 0,1)
Misschien moet ik mij gewoon voorlopig niet te druk maken en kijken hoe het concreet werkt als het volgende week allemaal draait 😁
Ik zal sowieso een update van de installatie posten. Waarschijnlijk compleet nutteloze info want alles is hier al honderden keren verteld maar dan kan ik wel even melden hoe de 'marstek installatie door een complete dummy' in de praktijk werkt, na het goed lezen, bestuderen en volgen van de info in de TS 🤣

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:36

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ekops schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:00:

Hopelijk is via de LAN aansluiting ook een lokale aansturing mogelijk via een API en/of modbus TCP.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Hopelijk is via de LAN aansluiting ook een lokale aansturing mogelijk via een API en/of modbus TCP.
Ik reken er niet op, gebaseerd om mijn ervaring met goodwe omvormers. De wifi sticks van goodwe omvormers hebben identieke problemen als de wifi van marstek. De goodwe lan-stick is nog slechter (lees: kabels verkeerd geknepen, stiekem toch via wifi verbinden, etc).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hometek
3D geprinte afscherming voor de felle LED's op de frontplaat en de power button van de Marstek
Bestanden op printables

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJKVr1Z3utBmEWDsZW8-KiP1_7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AEkrTkBL7TU9j7htRVTrxaOB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin2133
eatme schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:20:
[...]

fancontroller in WCD

bedankt voor de uitleg!

ik ben zeker wel goed met elektra maar ik kwam er niet uit met die sensor je er tussen plaatsen ;) stonden geen instructies bij ome alie 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ondanks dat ik zelf een beetje moe word van die distributeur discussie (maar wel begrijp dat het belangrijk is voor degene die nog moeten gaan aanschaffen), laat mij dan de eerste zijn die deze video van Ketel Klets hier deelt:

YouTube: Marstek melding verkoopkanalen

Doe ermee wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeby
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-09 13:18
Hometek schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:56:
3D geprinte afscherming voor de felle LED's op de frontplaat en de power button van de Marstek
Bestanden op printables

[Afbeelding]
Ja die leds zijn veel te fel. maar bij mij werkt zwarte ducttape ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
Robin2133 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:06:
[...]

bedankt voor de uitleg!

ik ben zeker wel goed met elektra maar ik kwam er niet uit met die sensor je er tussen plaatsen ;) stonden geen instructies bij ome alie 8)7
#paint-skills _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RULepUZAYl0s-BJE1zDGomXV6QM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6pzivWfmskEmxviLgzumxty9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
pascallj schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:20:
Ondanks dat ik zelf een beetje moe word van die distributeur discussie (maar wel begrijp dat het belangrijk is voor degene die nog moeten gaan aanschaffen), laat mij dan de eerste zijn die deze video van Ketel Klets hier deelt:
Doe ermee wat je wilt.
Tsja, en WAT zegt hij nu feitelijk? Dat hij via via het ook niet weet. Maar speculeert, net als iedereen hier, wat de reden is.
Verder heeft hij het over Marstek Nederland, wie of wat is dat dan voor partij ?
Al vaker geschreven hier: ik krijg via de app, de pop ups, die ondertekend zijn met Marstek GmbH. Niet Marstek Nederland noch Hame.
Wat Rick ook vergeet: die lijst via pop up is niet definitief !

Als ik aan Hame vraag: wie is de officiële dealer/importeur in NL dan krijg ik GEEN antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
3DWim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:52:
[...]

Tsja, en WAT zegt hij nu feitelijk? Dat hij via via het ook niet weet. Maar speculeert, net als iedereen hier, wat de reden is.
Verder heeft hij het over Marstek Nederland, wie of wat is dat dan voor partij ?
Al vaker geschreven hier: ik krijg via de app de pop ups, die ondertekend zijn met Marstek GmbH. Niet Marstek Nederland noch Hame.
Wat Rick ook vergeet die lijst via pop up is niet definitief !

Als ik aan Hame vraag: wie is de officiële dealer/importeur in NL dan krijg ik GEEN antwoord.
Ik heb het hier al vaak gezegd en ook onder de video gekalkt (ja ik kan mijzelf niet weerhouden KetelKlets te verbeteren), Marstek Nederland bestaat niet. Dat is gewoon SolarDeals BV die een naampje geclaimd heeft. Dus ja oké ze bestaan wel, maar zijn niet anders dan alle anderen.

Hame is het bedrijf en Marstek is een merk. Dat heb jij ook als reactie gehad en is een constructie die je in zoveel bedrijven tegenkomt. Marstek GmbH is voor zover wij weten de importeur in de EU. Wat wil je op dat front nog meer weten?

Zou fijn zijn als we een lijst krijgen wie er officieel mag leveren ipv wie er niet mag leveren, maar verder is de constructie vrij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans van zeijl
  • Laatst online: 03-09 09:00
dit bericht is verwijderd ivm commerciële belangen.

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 29-08-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
hans van zeijl schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:02:
Net voor de zekerheid even gevraagd aan mijn leverancier thuisbatterij.nl zij zijn officieel reseller bij Marstek. Bij een Nederlandse importeur, weet niet of ketel klets ook met hun contact heeft gehad.
En WIE is dan de NL importeur ?
Hame/Marstek kon het mij niet vertellen via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
3DWim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:06:
[...]

En WIE is dan de NL importeur ?
Hame/Marstek kon het mij niet vertellen via de app.
Er kunnen meerdere importeurs zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
  • Pvundso
  • Sunenergy
  • Solarnrg
  • Stralendgroen
  • Elektramat
  • Solar-outlet
  • Etronixcenter
  • Solar-bouwmarkt

[Afbeelding]
Leuk als je er daar 1 of meerdere hebt gekocht…

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Pagina: 1 ... 208 ... 280 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.