Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:26

d3x

Doubt schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Jij draait op 3 fases? Dan lijkt het echt stabieler idd. Bij 2 accu’s op 1 fase en zelfde versie software als bij jou:

[Afbeelding]

nvm, zie nu je signature 😅
Jakkes wat een overschot van PV dat op het net gaat zelfs op een slechte dag als vandaag. Salderen neem ik aan...

Dit die ik op een dag als vandaag... Netjes mij in en uit in balans. De pieken en dalen natuurlijk door redelijk wat momenten van bewolking... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNXzTeAW9LRhG69mdFsebexR_1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOVKNmjWYvZct9u7uF3Z7tbV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door d3x op 16-07-2025 20:41 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doubt schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:32:
[...]

Ik moet die nog invullen idd, maar 1 fase en 1 sec DM, met 2 accu’s. Sinds de 2e zitten die pieken erin, met 1 is hij veel stabieler. Collega heeft er 3, op elke fase 1, ook veel stabieler. Die hogere pieken lijken zich dus voor te doen bij meerdere accu’s op 1 fase. Misschien wel goed om te checken of meerdere dat hebben? Zit ook te denken 1 accu uit te zetten, puur om te vergelijken, scheelt met bijna 0,5 per dag en in de zomermaanden red ik het makkelijk op 1…
En even melding maken in de Feedback van de app met deze bevindingen misschien dat ze er wat mee kunnen om specifiek bij een 1Fase aansluiting de regeling aan te passen. Let goed op hoe je het schrijft want ze snappen vaak niet wat je bedoel als het te technisch wordt. Jip & Janneke zeggen ze hier...

Succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
d3x schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Jakkes wat een overschot van PV dat op het net gaat zelfs op een slechte dag als vandaag. Salderen neem ik aan...
Valt best mee toch? :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7fo1rFIRzRSCtC3_aT30peR6nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51hkid6CHHiLZxH6B1Y5qxQM.jpg?f=fotoalbum_large

Altijd leuk plaatjes van mooi weer dagen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik moet die nog invullen idd, maar 1 fase en 1 sec DM, met 2 accu’s. Sinds de 2e zitten die pieken erin, met 1 is hij veel stabieler. Collega heeft er 3, op elke fase 1, ook veel stabieler. Die hogere pieken lijken zich dus voor te doen bij meerdere accu’s op 1 fase. Misschien wel goed om te checken of meerdere dat hebben? Zit ook te denken 1 accu uit te zetten, puur om te vergelijken, scheelt met bijna 0,5 per dag en in de zomermaanden red ik het makkelijk op 1…
0,5 kWh per dag, we spreken dan amper over 15 cent...

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:26

d3x

Ronald.42 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Valt best mee toch? :9

[Afbeelding]

Altijd leuk plaatjes van mooi weer dagen.
Binnenkort mag je afschakel plan opzetten met negatieve prijzen _/-\o_

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:59
d3x schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Dit die ik op een dag als vandaag... Netjes mij in en uit in balans. De pieken en dalen natuurlijk door redelijk wat momenten van bewolking... [Afbeelding]
Haha nog wel, heb een plug-in staan met een laadpaal, maar die mag helaas vanwege terugroepactie niet aan de stekker. Beetje zonnige dag gaat er zomaar 30KwH verloren… en tja salderen… ik maak hier liever zelf op maar dat lukt niet 😂
DSSW schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:42:
[...]

Het gaat mij totaal niet om die 15 cent. Het is gewoon bijzonder dat het beter was en minder is geworden na plaatsen 2e accu. Als het om geld te doen is moet je geen accu kopen want terug verdienen ga je ze niet zomaar. Of je moet elke dag zelf gaan laden en ontladen…

[ Voor 21% gewijzigd door Doubt op 16-07-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechTim
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-10 14:52
[...]

Die pieken krijg je doordat de ene accu het verbruik of teruglevering van de andere accu wil compenseren. Dat probleem heb je niet als je iedere accu op een losse fase zet en vervolgens alleen die fase laat bewaken. Maar aangezien jij 1 fase hebt kun je het niet anders aansluiten. Ik begreep dat de Marstek CT002 en CT003 de accu's in jouw situatie beter aanstuurt dan de Shelly.

Voordat je een van deze twee kiest, kijk even naar de SMR versie van je slimme meter. Als die lager ligt dan versie 5 moet je kiezen voor de CT003, is de SMR versie 5 dan kun je de CT002 pakken (die je op de P1-poort van je slimme meter kunt aansluiten). Met de Shelly ga je het helaas in jouw situatie niet stabiel krijgen ben ik bang.

Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:42:
[...]

Met mijn huidige contract was het vorige maand ( juni)2 cent over de hele maand.
Maar het salderen hebben ze niet verwerkt in dat bedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JsOlU5y4Kh7ZH6z_DOJhNPyUC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqR8oAavXLGLx5PslLtm3fJM.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
d3x schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:43:
[...]

Binnenkort mag je afschakel plan opzetten met negatieve prijzen _/-\o_
Ja maar even zien hoe ik dat ga doen, voorlopig kan ik nog salderen met het modelcontract en niet te gekke vaste maand bedragen.
Hoe de toekomst eruit ziet moeten we maar afwachten, voorlopig is de energie markt nog volatieler dan de cryptomarkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doubt
TechTim schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:57:
[...]

Die pieken krijg je doordat de ene accu het verbruik of teruglevering van de andere accu wil compenseren. Dat probleem heb je niet als je iedere accu op een losse fase zet en vervolgens alleen die fase laat bewaken. Maar aangezien jij 1 fase hebt kun je het niet anders aansluiten. Ik begreep dat de Marstek CT002 en CT003 de accu's in jouw situatie beter aanstuurt dan de Shelly.

Voordat je een van deze twee kiest, kijk even naar de SMR versie van je slimme meter. Als die lager ligt dan versie 5 moet je kiezen voor de CT003, is de SMR versie 5 dan kun je de CT002 pakken (die je op de P1-poort van je slimme meter kunt aansluiten). Met de Shelly ga je het helaas in jouw situatie niet stabiel krijgen ben ik bang.
Dat klopt dus echt niet, ik lees ze uit met HW pluggen, ze compenseren elkaar niet, ik heb een CT003 op P1 port. CT002 is met klemmen. Het elkaar compenseren gebeurd wel als je geen CT003 gebruikt met meerdere accu’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechTim
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-10 14:52
Doubt schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:45:
[...]

Dat klopt dus echt niet, ik lees ze uit met HW pluggen, ze compenseren elkaar niet, ik heb een CT003 op P1 port. CT002 is met klemmen. Het elkaar compenseren gebeurd wel als je geen CT003 gebruikt met meerdere accu’s.
Excuus, ik haalde de CT002 en CT003 door elkaar inderdaad.

Mij werd bij aanschaf van de Marstek accu verteld dat als ik meerdere accu's wilde hebben, ik voor een van de twee Marstek CT's moest kiezen. Het verbaast me dus dat de CT002 hetzelfde probleem heeft als de Shelly. Anderzijds ook wel logisch want het is nagenoeg hetzelfde product.

Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doubt schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:45:
[...]

Ik zou die uitspraak wat nuanceren.
Bijv. Als je met drie (dus meerdere) accu's draait op driefasen is dat geen harde werkelijkheid.

Ik heb bijv. 2 accu's die alleen naar L1 en L3 kijken en de derde accu kijkt naar de som van de fasen.
Dat draait al vanaf 28 april prima zonder elkaar dwars te zitten.
Ik gebruik de shelly pro 3em 63.
Het meest vervelende is dat je dus maar 2 accu's als backup hebt voor bijv de warmtepomp die op een enkele fase draait hier.
Dus die kan maar 10kwh uit de accu's gebruiken de andere Accu weet van het bestaan van die warmtepomp niet af.

Komend najaar maar eens zien hoe dat uitpakt met de opwek en het verbruik versus de opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
Ronald.42 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:00:
[...]

Ik zou die uitspraak wat nuanceren.
Bijv. Als je met drie (dus meerdere) accu's draait op driefasen is dat geen harde werkelijkheid.

Ik heb bijv. 2 accu's die alleen naar L1 en L3 kijken en de derde accu kijkt naar de som van de fasen.
Dat draait al vanaf 28 april prima zonder elkaar dwars te zitten.
Ik gebruik de shelly pro 3em 63.
Het meest vervelende is dat je dus maar 2 accu's als backup hebt voor bijv de warmtepomp die op een enkele fase draait hier.
Dus die kan maar 10kwh uit de accu's gebruiken de andere Accu weet van het bestaan van die warmtepomp niet af.

Komend najaar maar eens zien hoe dat uitpakt met de opwek en het verbruik versus de opslag.
Klopt wat je zegt, maar we hebben het hier over meerdere accu’s per fase…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doubt schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:40:
[...]

Klopt wat je zegt, maar we hebben het hier over meerdere accu’s per fase…
Ah inderdaad dat lees ik nu ook als ik nog wat verder terug kijk.
Ik had het uit dat bericht waar ik reageerde niet gehaald.
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:15
Leonardus66 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:05:
[...]

De kleine batterij van de traplift gaan ca 2 dagen mee zonder bijlading. Ik vind het idee om de backup uitgang te gebruiken voor het laden van de traplift om daarmee de groep vrij te maken voor de batterij een prima idee. Als we een stroomstoring van meer dan twee dagen hebben dan heb ik wel een probleem maar ik denk dat ik dat geval niet de enige ben met een probleem. Prima oplossing dus.
Je moet dan alleen in de winter even in de gaten houden dat de batterij wel bijgeladen wordt, als hij enkel door zon overschot wordt geladen zou dit nog wel eens een uitdaging kunnen worden.

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:32

Nikeo

Jawelles

Op de Duitse fora, bijvoorbeeld https://www.photovoltaikf...r-ac-speicher/?pageNo=805 heerst ook al onvrede over de garantieperikelen van Marstek. Ze schijnen de prijs van de batterij rond de 1300€ te willen houden en wie hem goedkoper verkoopt staat niet meer op de goedgekeurde verkoperslijst voor garantieverlening. (Als mijn Duits me niet in de steek laat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:17

Perkouw

Moderator General Chat
@Nikeo Ik op de gelinkte pagina dat er bepaalde retailers uitgesloten zijn van garantie. Waarom, geen idee though. Waar had jij zo ongeveer gezien dat ze dat doen vanwege de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-10 16:25

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Ik kreeg v117 voor mijn ct003 gepushed. Vond v116 beduidend a-symmetrisch laden en ontladen.
Accu’s staan op v153 overigens.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:44
@Gely @JoebarRC

Jullie hebben ook dat bms 212 => 213 issue, laten jullie iets weten als je de oplossing hebt gevonden? ik heb ook een ticket openstaan hiervoor, krijg hem ook niet geupdate op 1 toestel .... de andere lukt dan weer wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
Gely schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:48:
[...]

Ik heb er ondertussen melding van gemaakt bij Marstek. Ben benieuwd of er snel reactie komt. Ik laat in ieder geval iets weten wanneer dat gebeurt.
Net bericht van gehad. Er schijnt een fout in de app mbt deze specifieke update te zitten, wordt geupdate..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
Nikeo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:41:
Op de Duitse fora, bijvoorbeeld https://www.photovoltaikf...r-ac-speicher/?pageNo=805 heerst ook al onvrede over de garantieperikelen van Marstek. Ze schijnen de prijs van de batterij rond de 1300€ te willen houden en wie hem goedkoper verkoopt staat niet meer op de goedgekeurde verkoperslijst voor garantieverlening. (Als mijn Duits me niet in de steek laat)
Klinkt plausibel, hoewel het in dit geval ten nadele komt van hun klant. En dat is m.i. niet correct.

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
JoebarRC schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Net bericht van gehad. Er schijnt een fout in de app mbt deze specifieke update te zitten, wordt geupdate..
heb je daar een mail van gehad? kan je ff posten ? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 22:38
Ik heb een slimme meter met SMR-versie ouder dan 5. Ik vermoed 4 ook omdat ik de P1 meter van HW moet aansluiten met een extra USB-kabel. Is het verstandig om dan nog een CT003 ivm oudere SMR mee te bestellen of is de P1 van HW voldoende?

CardMapr.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-10 15:15

johnwoo

3S-GTE

Ik zie veel discussies over technische zaken en dingen als garantie, wat minder over resultaten (en dan bedoel ik vooral qua stroomverbruik, nog niet eens zozeer qua prijs). Dus nu ik de Venus 5.12kWh anderhalve maand heb draaien, zal ik wat praktijkgegevens delen wat betreft invloed op zelfverbruik en de stroomrekening ;)

De batterij staat sinds 4 juni, nog niet op een aparte groep, dus ontlaadvermogen max. 800W. Verder staat hij op NOM mode (niet handelen; ik heb geen BTW teruggevraagd) omdat het mij vooral om verhogen zelfverbruik en voorkomen van terugleverkosten gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7BPV3KDCIbuW0rMfoNHgioUzMI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7xSlJTnzVH2lniPdaMiXIs8X.png?f=user_large
Cyaanblauw: zelfverbruik
Paars: afname van grid
Groen: teruglevering naar grid

Het verschil tussen mei en juni:
- Zelfverbruik meer dan verdubbeld. Zelfs meer zonnestroom zelf gebruikt dan stroom van het net gekocht (dat terwijl de EV vooral 's nachts tegen daltarief van het net wordt geladen).
- Afname en teruglevering navenant verminderd.
- Terugleverkosten vermeden voor dat stuk lagere teruglevering, en uiteraard stroomkosten bespaard door lagere afname.
- Alsnog is er voldoende teruglevering om winterverbruik nog te kunnen salderen, voor zolang het nog kan.

En dit is zelfs met een EV thuisladen (waar zo'n 500~550km per maand mee wordt gereden, dus in absolute zin geen enorme grootverbruiker, maar wel de grootste verbruiker in ons huis) -- maar nog geen inductiekookplaat of warmtepomp.
Al met al heeft de batterij in juni zo'n 35~40 euro opgeleverd in de combinatie van lagere afname en bespaarde terugleverkosten.
Het zelfverbruik kan nog hoger als hij (later) zijn eigen groep krijgt en ook de pieken van waterkoker / oven kan opvangen. Maar zelfs het dekken van standby usage en kleine verbruikers zoals schermen (en deels van zwaardere apparaten als wasmachine) is erg goed merkbaar!

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:58
JoebarRC schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Die melding kreeg ik ook, moet zeggen dat ze wel snel hebben gereageerd :)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!
UnitedJunk schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:52:
Ik heb een slimme meter met SMR-versie ouder dan 5. Ik vermoed 4 ook omdat ik de P1 meter van HW moet aansluiten met een extra USB-kabel. Is het verstandig om dan nog een CT003 ivm oudere SMR mee te bestellen of is de P1 van HW voldoende?
Zolang je slechts 1 batterij gebruikt, bieden de meters van Marstek eigenlijk geen meerwaarde en als de HW P1 al werkt, heb je die garantie alvast.

Vanuit leveranciers hebben wij al wel gehoord dat de CT003 gratis door Marstek wordt meegeleverd. Dus dat de leveranciers daar extra geld voor vragen is wel een beetje sneaky. Maar aan het eind van de dag is ook dat gewoon ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
NoFate schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:51:
[...]

heb je daar een mail van gehad? kan je ff posten ? :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJkVQvISwqnnJ74EXZLf0pd6FiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzkGKceS1NWaszJVL2MXrJeN.jpg?f=fotoalbum_large

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Gely schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Die melding kreeg ik ook, moet zeggen dat ze wel snel hebben gereageerd :)
waar krijg je die melding? welke meding is het? via mail op je support ticket? of in de app ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:25
wie heeft hier nog al opgemerkt dat de ontlading van de marstek echt niet rechtlijnig is?
Ik heb net een bericht naar de leverancier gestuurd. indien ik manueel ontlaad tegen 2500watt zakt het vermogen echt enorm in, om onder de 20% nog maar 400watt ofzo te leveren.

nog mensen dit getest?

op de afbeelding zie je dat hij begint te ontladen met 2Kw, niet 2.5Kw zoals in de app ingegeven, en dan zie je hem gewoon inzakken. batterij was nog +-70% vol bij het starten.

reden manuele ontlading en lading, opnieuw kalibratie van de SOC, want die gaat ook echt alle kanten op ( 8)7 |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9ScZU5W_EUZRck2kUP5J2EpVQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TRe4YfUurYHI7PMWO3wjvreR.png?f=fotoalbum_large

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Laatst online: 22:18
NoFate schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:33:
@Gely @JoebarRC

Jullie hebben ook dat bms 212 => 213 issue, laten jullie iets weten als je de oplossing hebt gevonden? ik heb ook een ticket openstaan hiervoor, krijg hem ook niet geupdate op 1 toestel .... de andere lukt dan weer wel
Waar vind ik de BMS versie?

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruby01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 18:09
pascallj schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Zolang je slechts 1 batterij gebruikt, bieden de meters van Marstek eigenlijk geen meerwaarde en als de HW P1 al werkt, heb je die garantie alvast.

Vanuit leveranciers hebben wij al wel gehoord dat de CT003 gratis door Marstek wordt meegeleverd. Dus dat de leveranciers daar extra geld voor vragen is wel een beetje sneaky. Maar aan het eind van de dag is ook dat gewoon ondernemen.
Kan je eender welke P1 meter gebruiken om de Marstek aan te sturen? Ik dacht dat je sowieso de CT003 moet bijkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
dannyro schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Waar vind ik de BMS versie?
kan je via de app niet zien, wel als hame-relay gebruikt in HA of modbus

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:04:
wie heeft hier nog al opgemerkt dat de ontlading van de marstek echt niet rechtlijnig is?
Ik heb net een bericht naar de leverancier gestuurd. indien ik manueel ontlaad tegen 2500watt zakt het vermogen echt enorm in, om onder de 20% nog maar 400watt ofzo te leveren.

nog mensen dit getest?

op de afbeelding zie je dat hij begint te ontladen met 2Kw, niet 2.5Kw zoals in de app ingegeven, en dan zie je hem gewoon inzakken. batterij was nog +-70% vol bij het starten.

reden manuele ontlading en lading, opnieuw kalibratie van de SOC, want die gaat ook echt alle kanten op ( 8)7 |:(

[Afbeelding]
Dat van die SoC herken ik natuurlijk al te best *klaag* *klaag* ;). Maar het afgenomen vermogen niet. Bij mij staat het tegenwoordig op 2000 W en haal ik dat vanaf 100-14 procent en daarna iets van 1000 W. En andersom met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ruby01 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Kan je eender welke P1 meter gebruiken om de Marstek aan te sturen? Ik dacht dat je sowieso de CT003 moet bijkopen?
Je kan in de TS onder Ondersteunde energiemeters vinden welke P1 meters ondersteund worden. De CT003 is niet verplicht, de HW P1 wordt hier ook gigantisch vaak gebruikt en werkt prima bij gebruik van 1 batterij. Bij meerdere batterijen zorgt de CT002/3 wel voor de verdeling tussen de batterijen, dus dan is het wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
ik hoop echt dat de leverancier hier een deftig antwoord op gaat kunnen formuleren. of de mijne gaat integraal terug naar Nederland. En de synergrid keuring die er niet van komt, en dan de werking die hier echt vragen begint op te werpen.... mijn vertrouwen in Marstek is zo hard aan het kelderen.

Zonde, het zag er zo een mooi simpel product uit

**edit** hat manueel laden en ontladen is ook eigenlijk een grap he, dat we dit zelf moeten doen, je kan hem nooit onbeheerd bij iemand plaatsen en achterlaten.

[ Voor 19% gewijzigd door The_Belgian_GST op 17-07-2025 11:15 ]

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:12:
ik hoop echt dat de leverancier hier een deftig antwoord op gaat kunnen formuleren. of de mijne gaat intergraal terug naar nederland. En de synergrid keuring die er niet van komt, en dan de werking die hier echt vragen begint op te werpen.... mijn vertrouwen in Marstek is zo hard aan het kelderen.

Ergens hoop ik dat dit heel misschien duidt dat er toch iets van kalibratie/balancing gedaan wordt en daarom het vermogen fluctueert. Laat vooral even weten of het na een volledige cyclus nog steeds zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
@pascallj niet mijn eerste cyclus, en niet de eerste keer dat ik dit gedrag merk. ik zie niets veranderen na een cyclus, geen betere SOC kalibratie, het ontladen dat niet stabiel is, enkel dat ik alweer stroom van het net aan het trekken ben omdat ik hem stabiel tegen 1Kw wil laden tot vol en de zon vandaag niet mee wil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
Ik heb nog een (laatste?) vraag voordat ik overga tot aanschaf…
Op dit moment gebruik ik een zelfbouw-P1-meter op basis van een ESP32. Voor de Marstek moet ik dus een andere of extra P1-meter aansluiten. Welke zouden jullie dan kiezen: die van Homewizard of de CT003?

Eventueel wil ik later — moment onbekend en deels afhankelijk van de ervaring — nog een extra batterij plaatsen. Dan zou de CT003 prima zijn. Maar qua mogelijkheden en integratie (met o.a. Home Assistant) is die van Homewizard wellicht slimmer…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
inderdaad, extra p1 meter, ik raad standaard de home wizard aan omdat ik het gewoon een mooi/leuk (KLEURTJES!) platform vind. maar dan zit je inderdaad binnenkort met 3 p1 meters als er nog een batterij bijgevoegd word en je de homewizard wil behouden ( AH JA KLEURTJES!!)

hier werkt de combinatie 1 marstek en p1 van HW voorbeeldig ( de batterij daarentegen niet zo top zoals hierboven te lezen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
NoFate schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:09:
[...]

kan je via de app niet zien, wel als hame-relay gebruikt in HA of modbus
Bedankt, ondertussen gevonden. Via Hame-relay. Niet via Modbus. Ik werk wel met een m5stack Atom s3. Ik ga ervan uit dat de BMW update in de Firmware update zit? Ik draai nog op V151. BMS 212.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
dannyro schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:23:
[...]

Bedankt, ondertussen gevonden. Via Hame-relay. Niet via Modbus. Ik werk wel met een m5stack Atom s3. Ik ga ervan uit dat de BMW update in de Firmware update zit? Ik draai nog op V151. BMS 212.
nee, de bms kan apart geupdate worden , maar zal idd ook in de fw ook zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-10 15:15

johnwoo

3S-GTE

**edit** hat manueel laden en ontladen is ook eigenlijk een grap he, dat we dit zelf moeten doen, je kan hem nooit onbeheerd bij iemand plaatsen en achterlaten.
Ik zou graag een optie zien om in het handmatig schema, ook periodes van NOM in te kunnen geven.
Momenteel zet ik hem op zonnige dagen wel eens op standby in de ochtend (handmatig zonder actieve schemas) om te voorkomen dat hij om 10u al vol zit en dan de rest van de dag op 100% blijft hangen. Of 's nachts wanneer de EV laadt, om cycles te sparen. Zeker die eerste case zou al opgelost kunnen worden door ook de NOM in het schema te kunnen zetten en hem zo bv pas vanaf 14u te laten opladen.

Als we daarbij dan ook de mogelijkheid zouden hebben om per schema een max. (en evt. min) laadniveau in te stellen zou het nog mooier zijn; dan kan je bv. een ochtend schema met NOM hebben tot maximum 50%, en later tot 100% (of net iets minder voor wie de batterij verder wil sparen). Momenteel lukt zoiets alleen via modbus met een controller (en hoewel ik wel een HomeAssistant heb draaien en een Lilygo heb aangeschaft, heb ik nog geen gelegenheid gehad om dat alles aan elkaar te knopen :+ als de batterij het zelf zou kunnen zou dat fijner zijn).

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
ja de sturing van het laden mag ook wel anders worden.
Want ik zit momenteel naar een RTE van net boven de 70% te kijken omdat we door onze kleine PV installatie ( 3Kw ) en laag verbruik ( gemiddelde is -150watt )altijd met een inefficiënte omvormer te maken hebben.
Graag zou ik kunnen instellen dat de batterij pas laad vanaf XXXXwatt injectie, dan kan ik hem met deze dagen bvb instellen op 1.5Kw en gaat de RTE in mijn ogen direct toenemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dannyro
NoFate schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:24:
[...]

nee, de bms kan apart geupdate worden , maar zal idd ook in de fw ook zitten
Oke, bedankt. Van 21/5 heb ik de Marstek in dienst, en uitgezonderd de app updates heb ik nog geen andere aangeboden gekregen. Hoeft ook niet, alles werkt hier perfect, staat altijd op NOM. Misschien laad ik wel manueel op tijdens de winter om het captar te vermijden, maar voor de rest heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32
Is die RTE echt maar 70%?

Ik twijfel nog om er een te kopen.

Als ik er één koop, dan lijkt de terugverdientijd me redelijk goed, de tweede duurt al wat langer, maar 70% RTE helpt natuurlijk niet om de simulatie gezond te houden...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dannyro schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:23:
[...]

Melding maken in de feedback van de app zodat ze kunnen controleren war er aan de hand is.
Bij een defecte batterij zal die vervangen worden.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:32:

Als ik er één koop, dan lijkt de terugverdientijd me redelijk goed, de tweede duurt al wat langer, maar 70% RTE helpt natuurlijk niet om de simulatie gezond te houden...
Ligt heel erg aan je verbruik. Als je gaat ontladen met vermogens hoger dan grofweg 300 Watt dan ligt het wel hoger. Daar onder wordt het wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
The_Belgian_GST schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:29:
ja de sturing van het laden mag ook wel anders worden.
Want ik zit momenteel naar een RTE van net boven de 70% te kijken omdat we door onze kleine PV installatie ( 3Kw ) en laag verbruik ( gemiddelde is -150watt )altijd met een inefficiënte omvormer te maken hebben.
Graag zou ik kunnen instellen dat de batterij pas laad vanaf XXXXwatt injectie, dan kan ik hem met deze dagen bvb instellen op 1.5Kw en gaat de RTE in mijn ogen direct toenemen.
Bij mij is de RTE toch beter hoor, ook een kleine PV installatie. Ik heb juist een week op vakantie geweest, en dan daalt de RTE wel een beetje, maar nu is het al terug beter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoLO4fRDVU4HtCW6bESzumGvYEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJhqDiK0TaeNOwOxGEjzFaCm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
NoFate schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:03:
[...]

waar krijg je die melding? welke meding is het? via mail op je support ticket? of in de app ?
Zie net erboven, melding gemaakt in de app via feedback en een mail gekregen waarvan je het uittreksel dus in mijn vorige reactie ziet 8) In de app geen feedback trouwens. Net nog eens gekeken, was onder CT003 aan het kijken en niet onder batterij, daar staat wel degelijk dezelfde melding als in de e-mail.

[ Voor 19% gewijzigd door Gely op 17-07-2025 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
SatScan schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Melding maken in de feedback van de app zodat ze kunnen controleren war er aan de hand is.
Bij een defecte batterij zal die vervangen worden.
Er is niets aan de hand volgens mij. Alles werkt hier perfect naar wens. Waarom zou ik dit dan doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 09-10 16:25

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

johnwoo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:54:
Ik zie veel discussies over technische zaken en dingen als garantie, wat minder over resultaten (en dan bedoel ik vooral qua stroomverbruik, nog niet eens zozeer qua prijs). Dus nu ik de Venus 5.12kWh anderhalve maand heb draaien, zal ik wat praktijkgegevens delen wat betreft invloed op zelfverbruik en de stroomrekening ;)

De batterij staat sinds 4 juni, nog niet op een aparte groep, dus ontlaadvermogen max. 800W. Verder staat hij op NOM mode (niet handelen; ik heb geen BTW teruggevraagd) omdat het mij vooral om verhogen zelfverbruik en voorkomen van terugleverkosten gaat.

[Afbeelding]
Cyaanblauw: zelfverbruik
Paars: afname van grid
Groen: teruglevering naar grid

Het verschil tussen mei en juni:
- Zelfverbruik meer dan verdubbeld. Zelfs meer zonnestroom zelf gebruikt dan stroom van het net gekocht (dat terwijl de EV vooral 's nachts tegen daltarief van het net wordt geladen).
- Afname en teruglevering navenant verminderd.
- Terugleverkosten vermeden voor dat stuk lagere teruglevering, en uiteraard stroomkosten bespaard door lagere afname.
- Alsnog is er voldoende teruglevering om winterverbruik nog te kunnen salderen, voor zolang het nog kan.

En dit is zelfs met een EV thuisladen (waar zo'n 500~550km per maand mee wordt gereden, dus in absolute zin geen enorme grootverbruiker, maar wel de grootste verbruiker in ons huis) -- maar nog geen inductiekookplaat of warmtepomp.
Al met al heeft de batterij in juni zo'n 35~40 euro opgeleverd in de combinatie van lagere afname en bespaarde terugleverkosten.
Het zelfverbruik kan nog hoger als hij (later) zijn eigen groep krijgt en ook de pieken van waterkoker / oven kan opvangen. Maar zelfs het dekken van standby usage en kleine verbruikers zoals schermen (en deels van zwaardere apparaten als wasmachine) is erg goed merkbaar!
Ook mijn ervaring. Te veel geleuter over efficiëntie van de accu’s. Mijn verbruik is meer dan gehalveerd. Hoe meer zon deste beter het zelf gebruik.
Hier het vergelijk volgen Rattenval tov vorig jaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cYMA4i3UARfrtXjXumhI7fCZOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHwdjygjAfr4WB1wzt8lykLp.jpg?f=fotoalbum_large

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST

kan zijn dat ik een grote rekenfout maak, maar deze gegevens heb ik i:
gemeten met een homwizard KWH meter

Maand Juni:
131Kwh geladen
94.7Kwh ontladen

ik kom dan op 72.29

vorige week:
34Kwh geladen
23.7 ontladen

69.71%

en zoals aangegeven, hier heel veel kleine verbruiken, op het manueel ontladen en laden na voor de kalibratie van de BMS, en occasioneel manueel dumpen van alle aanwezige stroom richting de wagen.

@DePrutser ik heb in een vorige post ook aangegeven dat het momenteel geen enkel probleem is, daar we voldoende opwekken met deze dagen. Reken echter even naar de winter, met onze alweer beperkte opwek van maar 3080w panelen op het dak, en reken daar 30% af, dan blijft er niet veel meer over.
dus nu, NO PROBLEM, wintermaanden gaat ze waarschijnlijk gewoon uit.

[ Voor 18% gewijzigd door The_Belgian_GST op 17-07-2025 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Heb jij suggesties / verbeteringen / feature requests etc etc...

Geef die door via de feedback optie in de app en daarnaast

HIER droppen en zullen eind deze maand gebundeld aan Marstek Support worden verzonden.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dannyro schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Er is niets aan de hand volgens mij. Alles werkt hier perfect naar wens. Waarom zou ik dit dan doen?
Sorry reactie bij verkeerde post...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
@SatScan en word deze lijst wel gelezen door iemand die het engels machtig is? is hier al feedback uit terug gekomen? worden de functies echt besproken? of geef je dit ook enkel door via de app en that's it?
mijn ervaring met de support is niet bijster positief. het hele hame/marstek verhaal begint hier een beetje een zure nasmaak te krijgen als ik eerlijk ben.

ik denk dat de verkeerde reactie op mij bedoeld was? nogmaals via de support in de app contact gezocht. hopelijk snel antwoord

[ Voor 15% gewijzigd door The_Belgian_GST op 17-07-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DePrutser schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:41:
[...]

Ook mijn ervaring. Te veel geleuter over efficiëntie van de accu’s. Mijn verbruik is meer dan gehalveerd. Hoe meer zon deste beter het zelf gebruik.
Hier het vergelijk volgen Rattenval tov vorig jaar. [Afbeelding]
Hoe kan je nu je praten over de allerbelangrijkste meetwaarde van een batterij: de efficiëntie, afdoen als geleuter? Een procentje meer of minder, is misschien niet het noemen waard, maar als je met 80 rekent en je krijgt 70, is er toch wel significant een verschil.

Als jij niets krijgt voor je zonnestroom maakt het je misschien weinig uit, want alles wat je niet teruglevert is mooi meegenomen, maar anders (en ik krijg op dynamische nog genoeg terug voor de zonnestroom) is het gewoon belangrijk in een goede berekening.

Blijft wel dat er waarschijnlijk geen kant en klare batterij op de markt is die, zelfs met een veel betere RTE, alsnog voordeliger is dan de Marstek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:46:
@SatScan en word deze lijst wel gelezen door iemand die het engels machtig is? is hier al feedback uit terug gekomen? worden de functies echt besproken? of geef je dit ook enkel door via de app en that's it?
mijn ervaring met de support is niet bijster positief. het hele hame/marstek verhaal begint hier een beetje een zure nasmaak te krijgen als ik eerlijk ben.
Gaat via een (grote) dealer rechtstreeks naar Marstek.
Ja het is voor mij lastig om het goed om te zetten in Engels.
Ik ben er niet zo bedreven in, te weinig praktijk ervaring...

Wie zou dit willen doen? Ik zal ze eventueel bundelen en iemand anders vertaalt.

Ja kijk maar in de (niet bijgewerkte) lijst naar de groene items onderop...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:04:

nog mensen dit getest?

[Afbeelding]
Ik heb net mijn accu op L2 op handmatig ontladen 2500watt gezet.
Die fase kan ik wel wat vermogen op kwijt bij de andere twee wordt het krap met de hoofdzekering dan blaas ik die er uit door teveel teruglevering.
Accu was 100% vol ik laat je over 2 uurtjes weten hoe het eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
@SatScan kan je geen AI ( gemini, chatgpt?) inschakelen voor deze taak?
ik ga de lijst eens bekijken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
NoFate schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Mail

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSeJkF130D1t52nT3P9_K3WD3lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21YU4fxpq40lKqI4Ej0f6N4S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:22
Ronald.42 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:58:
[...]
Ik heb net mijn accu op L2 op handmatig ontladen 2500watt gezet.
Dat werkt toch niet? Of wel juist ;-)

Bij grote vermogens dus die 2500W zal het rendement wel goed gaan. Waar het minder goed gaat (?) is bij lagere vermogens leveren dus 400-500W om de NOM te halen. Zo had ik het in ieder geval begrepen.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3DWim schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Bij grote vermogens dus die 2500W zal het rendement wel goed gaan. Waar het minder goed gaat (?) is bij lagere vermogens leveren dus 400-500W om de NOM te halen. Zo had ik het in ieder geval begrepen.
Het ging hier om het feit dat de batterij niet het gevraagde vermogen kon leveren ook al was de capaciteit nog ruim voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3DWim schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Het ging er om dat de accu niet lineair ontlaad terwijl dat wel is ingesteld op een vast vermogen.
Dat test ik even om te zien of dat hier ook gebeurd.
Ik had net op 50% wel een dip in het afgegeven vermogen dat zakte terug terwijl 2500 watt ingesteld was.
Ik ben even bij de accu wezen kijken en heb er een ventilator op gezet daarna ging hij weer richting 2500 watt.
Even kijken hoe hij de overige 50% nu af maakt.

Wat betreft rendement dus de rte is laden en ontladen op lage vermogens niet het beste idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Het ging er om dat de accu niet lineair ontlaad terwijl dat wel is ingesteld op een vast vermogen.
Dat test ik even om te zien of dat hier ook gebeurd.
Ik had net op 50% wel een dip in het afgegeven vermogen dat zakte terug terwijl 2500 watt ingesteld was.
Ik ben even bij de accu wezen kijken en heb er een ventilator op gezet daarna ging hij weer richting 2500 watt.
Even kijken hoe hij de overige 50% nu af maakt.

Wat betreft rendement dus de rte is laden en ontladen op lage vermogens niet het beste idee.
Interessant! Heb je een manier om temperaturen uit te lezen: Modbus/MQTT relay? Waar staat je batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:51:
[...]

Interessant! Heb je een manier om temperaturen uit te lezen: Modbus/MQTT relay? Waar staat je batterij?
Nee ik lees de accu verder niet uit.
Ik heb er net een gekalibreerde thermometer op gelegd kijken wat die zegt.
De accu staat vrij in de schuur het is wel type 2 met handvaten bovenop.
Hij is ook wat luider qua brom dan de v1 viel me op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TNHKn-zLNLWaDLOoNhZRjL0I2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vU95GLZxtxRpK9MaR75fpuNv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald.42 op 17-07-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ligt gemiddeld sinds midden januari rond de 74%. Ik vind dit perfect, werk 100% met laden van stroom die anders zou geïnjecteerd worden, dus een paar % minder of meer RTE maakt echt niks uit.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ik hoop echt dat de leverancier hier een deftig antwoord op gaat kunnen formuleren. of de mijne gaat integraal terug naar Nederland. En de synergrid keuring die er niet van komt, en dan de werking die hier echt vragen begint op te werpen.... mijn vertrouwen in Marstek is zo hard aan het kelderen.

Voor mij is het gewoon een zeer goed product, al sinds midden januari doet het waarvoor het mijns inziens gemaakt is : NOM draaien.
Heb sinds het gebruik van mijn 3 Mt's al bijna 2400 kwh minder uit het net gehaald dan vorig jaar, meer moet dat niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De meter zegt dik 44 graden lucht boven het koelblok.
Mijn hand zegt het koelblok is rond de 60 graden ik kan hem net wel net niet vast houden en dat is ongeveer wat mijn grens is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQkUfrCz7fyr6VAvM8m6kEjRmSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FT77CurQChSOosRbBooHyr6u.jpg?f=fotoalbum_large

Accu is nu 16% vermogen is nog zo'n 2200 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkxlfz0KVSpzEo_Uu2mslX8lF20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWt5ugoOuVdfC6SnQqK5AIsS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Ronald.42 op 17-07-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:16:
Mijn hand zegt het koelblok is rond de 60 graden ik kan hem net wel net niet vast houden en dat is ongeveer wat mijn grens is.

[Afbeelding]
Tsja dat had de mijne ook ongeveer op 2500 W. Maar er was toen geen afname van vermogen. Misschien is dit aangepast met het nieuwe BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32
pascallj schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Blijft wel dat er waarschijnlijk geen kant en klare batterij op de markt is die, zelfs met een veel betere RTE, alsnog voordeliger is dan de Marstek.
Dat klopt.
Ik heb bij verschillende aanbieders prijs gevraagd voor 5 of 10 kWh.
De HomeWizard batterij kost ca het dubbele van de Marstek.
En als ik ga kijken naar een hybride omvormer met 10kWh, dan kom ik zelden onder de 5000€ uit. Er zijn zelfs aanbieders die spreken over 9000€ en dan bij hoog en laag beweren dat ik door handelen makkelijk 900€ per jaar ga besparen... NOT.

Ik blijf hier nog wat meelurken, en zal wel eens toe slaan als de prijs nog wat dichter naar de 1000€ zakt en de werking wat stabieler is. Er blijken toch nog wat problemen hier en daar met de software.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertsjuhn
Ronald.42 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:03:
[...]

Nee ik lees de accu verder niet uit.
Ik heb er net een gekalibreerde thermometer op gelegd kijken wat die zegt.
De accu staat vrij in de schuur het is wel type 2 met handvaten bovenop.
Hij is ook wat luider qua brom dan de v1 viel me op.

[Afbeelding]
Dat is een nette setup zo, interessant te zien wat ze doen als het daar kouder wordt in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nou hij is leeg.
Geëindigd op ongeveer 2200 watt.
Temperatuur nog iets hoger.
Nu op laden gezet en daar begint hij met ongeveer hetzelfde vermogen.

Dus het lijkt hier in ieder geval Temperatuur gerelateerd.
Het eerste dipje was net voor ik de ventilator ervoor heb gezet.
Het einde is denk ik alles gewoon ook intern warmer geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jI0iJIEhgK22XhJWpkkcHpkVfHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsOHPRkFsQmsthhGrByyAW3P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCPiuTgmJIl1g0YCKYt09pYW4eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6RoSTLwrNmOXij4fyutypM3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Sj_sY0TkIDLFUn_8IoEHDruI50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaB720pZC5ieHRrbOiPUzlgE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:36

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

pascallj schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:50:
[...]
Hoe kan je nu je praten over de allerbelangrijkste meetwaarde van een batterij: de efficiëntie, afdoen als geleuter? Een procentje meer of minder, is misschien niet het noemen waard, maar als je met 80 rekent en je krijgt 70, is er toch wel significant een verschil.

Als jij niets krijgt voor je zonnestroom maakt het je misschien weinig uit, want alles wat je niet teruglevert is mooi meegenomen, maar anders (en ik krijg op dynamische nog genoeg terug voor de zonnestroom) is het gewoon belangrijk in een goede berekening.

De twee belangrijkste zaken voor mij, zijn nog steeds niet duidelijk:
  • Balancering van de batterij-cellen. Hoewel dit een basis functionaliteit van het BMS behoort te zijn, lijkt dit niet te gebeuren. Die 6000 ontlaadcycli ga je dan never-nooit halen; je mag blij zijn als er 1000 cycli overblijven, maar daar kom je pas achter als over 2 jaar de eerste batterijen defect raken en de fabrikant al falliet is.
  • Het volatile / non-volatile geheugen van de modbus registers. Ik stuur de Marstek zelf aan via modbus, maar als de geheugencellen straks defect zijn door het overmatig schrijven van modbus registers, heb ik niks meer aan die batterij...
Edit: Tot op heden werkt de batterij nog wel perfect. Vanaf 17 april zo goed als geen netafname meer en een RTE van 72%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpMTB2OBuUdPN4A1yMi7qJC3TkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LNEAj6ODwWd2A9cEbm7bh6B2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 17-07-2025 13:38 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:20
Ronald.42 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:16:

[Afbeelding]

Accu is nu 16% vermogen is nog zo'n 2200 watt.

[Afbeelding]
Ik heb tussen de ribben van het koelblok 52 graden gemeten. Dit weekend gaan er 1 of 2 cool fans op die ik met een eenvoudige temperatuur controller aanstuur

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:22
Ronald.42 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:30:
Dus het lijkt hier in ieder geval Temperatuur gerelateerd.
Kan je de accu niet omdraaien zodat de koelribben meer "ruimte" krijgen?

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 12:58
Ik heb twee 12cm casefans achterop het koelblok geklemt met een (Tuya wifi) thermostaat. Bij >38 graden gemeten op het koelblok gaan de fans draaien. Sinds ik dit actief heb heb ik geen temp niet hoger dan 40 gezien en de interne fan is ook onhoorbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door eatme op 17-07-2025 13:37 ]

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3DWim schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Kan je de accu niet omdraaien zodat de koelribben meer "ruimte" krijgen?
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn inderdaad.
Maar dit was slechts een test voor @The_Belgian_GST ik kom normaal nooit aan die vermogens en dus de warmte die daar bij vrij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 18:46
antonboonstra schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:32:
Balancering van de batterij-cellen. Hoewel dit een basis functionaliteit van het BMS behoort te zijn, lijkt dit niet te gebeuren.
Dit vind ik wel interessant; waaruit blijkt dit als ik vragen mag?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met laden lijkt er minder warmteontwikkeling te zijn hij is nu al weer met 2500watt plus aan het laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dooUYdeH4bXhlw8JG40E10pmSO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKRRLID05aqGVMyJL3N3SQCT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:36

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Richh schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:38:
[...]

Dit vind ik wel interessant; waaruit blijkt dit als ik vragen mag?
JeffreyGorissen in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
En het blijkt eigenlijk ook aan de oplaadcurve. Normaal gesproken neemt deze richting 100% stapsgewijs af, omdat steeds meer cellen vol zitten. Maar bij Marstek gaat het slechts in 2 stappen. Of 2500W of ca 1200W vanaf 95%. Zie ook gmj2 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

[ Voor 36% gewijzigd door antonboonstra op 17-07-2025 13:53 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
@DSSW het NOM draaien is hier ook niet het issue, maar ik zit wel best in met de zaken die ik merk. Het zou toch 10 jaar moeten meegaan om een beetje rendabel geweest te zijn ( ik spreek niet over terugverdiend! dat is een ander verhaal! ) en met het gedrag dat ik merk vrees ikzelf heel hard voor een 10jaar werkende batterij met nog +-80% capaciteit.

Het zou goed kunnen dat uw batterij momenteel zichzelf aan het beschadigen is zonder dat jij dit ziet/merkt, door maar continu over de voltages of onder de voltages van de individuele cellen te gaan.
of dat ze zichzelf roosteren door slecht temp management?

Ik raad iedereen echt eens aan om volledig manueel te ontladen op 2500watt en de curve te bekijken, alsook dan te laden met een vast voltage, en er voornamelijk op te letten hoelang het duurt om de laatste procent ( dus van 99% naar 100% ) bij te vullen en eens te kijken of dit allemaal verloopt zoals het zou moeten.

ik denk dat er hier nog veel verbaasd gaan zijn van de vaststellingen.

want als ik ze nu gewoon zou laten staan hebben sinds ik ze heb had ik ook nooit iets gemerkt. zoals hier al aangegeven hebben we een kleine PV installatie alsook een klein verbruik, ze staat hier nu een kleine 2 maanden, dus ik had enkel maar gezien dat ze 100% vol was en maximaal 70% ontladen ofzo. Dus in de huidige werking merk ik niet direct iets foutief, enkel als je ze echt gaat gebruiken dat er bizarre zaken bovenkomen.

@Ronald.42 thanks voor de test! :9B

Acties:
  • +3 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:50:
@DSSW het NOM draaien is hier ook niet het issue, maar ik zit wel best in met de zaken die ik merk. Het zou toch 10 jaar moeten meegaan om een beetje rendabel geweest te zijn ( ik spreek niet over terugverdiend! dat is een ander verhaal! ) en met het gedrag dat ik merk vrees ikzelf heel hard voor een 10jaar werkende batterij met nog +-80% capaciteit.

Het zou goed kunnen dat uw batterij momenteel zichzelf aan het beschadigen is zonder dat jij dit ziet/merkt, door maar continu over de voltages of onder de voltages van de individuele cellen te gaan.

Ik raad iedereen echt eens aan om volledig manueel te ontladen op 2500watt en de curve te bekijken, alsook dan te laden met een vast voltage, en er voornamelijk op te letten hoelang het duurt om de laatste procent ( dus van 99% naar 100% ) bij te vullen en eens te kijken of dit allemaal verloopt zoals het zou moeten.

want als ik ze nu gewoon zou laten staan hebben sinds ik ze heb had ik ook nooit iets gemerkt. zoals hier al aangegeven hebben we een kleine PV installatie alsook een klein verbruik, ze staat hier nu een kleine 2 maanden, dus ik had enkel maar gezien dat ze 100% vol was en maximaal 70% ontladen ofzo. Dus in de huidige werking merk ik niet direct iets foutief, enkel als je ze echt gaat gebruiken dat er bizarre zaken bovenkomen.

Ik zit inderdaad aan een biertje, vanmorgen 04:30 de laatse wekker voor de werkweek en om 11:00 starte mijn vakantie.
Even huiswaarts rijden en een koude Hertog Jan.
Straks even een paar uurtjes slaap inhalen en dan morgen zitten we weer een beetje in het normale ritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 18:46
antonboonstra schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:44:
[...]

JeffreyGorissen in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
En het blijkt eigenlijk ook aan de oplaadcurve. Normaal gesproken neemt deze richting 100% stapsgewijs af, omdat steeds meer cellen vol zitten. Maar bij Marstek gaat het slechts in 2 stappen. Of 2500W of ca 1200W vanaf 95%. Zie ook gmj2 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Dat heeft mij ook verbaasd inderdaad; mijn auto doet dat inderdaad heel anders en bouwt de laadsnelheid langzaam af naarmate hij voller raakt.

Laten we hopen dat Marstek feedback hierop serieus neemt en wellicht met een software update dit kan fixen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepebe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-07 14:29
Bij mijn beide accus van Marstek kwam (per accu) een kabel mee met aan de ene zijde een blauwe connector met vijf contactpunten, een ronde stekker zeg maar. Aan de andere kant zit een platte witte stekker.

Waarvoor is deze kabel? Ik heb t ding volgens mij niet nodig....Mijn beide accu's werken prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
jepebe schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:29:
Bij mijn beide accus van Marstek kwam (per accu) een kabel mee met aan de ene zijde een blauwe connector met vijf contactpunten, een ronde stekker zeg maar. Aan de andere kant zit een platte witte stekker.

Waarvoor is deze kabel? Ik heb t ding volgens mij niet nodig....Mijn beide accu's werken prima
Dat is de stekker voor de Modbus aansluiting indien je dat wenst te gebruiken.

Hier met een ESP32 Module (M5stack Atom lite met modbus base) van @AUijtdehaag :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RRCZmbFbr63-AHlC1CUBhpjQCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQkozJBEO5PRExcnJl5VRaRJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Gely op 17-07-2025 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:50:

Ben niet zo’n batterij kenner als jij.
Ik laat het gewoon werken op de software van Marstek en hoop dat zij weten hoe het moet werken. Als het dan sneuvelt binnen een paar jaar beroepen we ons op de garantie. De toekomst zal het uitwijzen, maar ik ben er nog altijd blij mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-10 18:11

Ik haal ongeveer 79% RTE met handmatig ont(laden) rond de 1300 watt.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Efficiëntie rond de 75% (daar zit mijne ook op) is in mijn ogen (en volgens verschillende onderzoeken die je kunt vinden op Internet) wat je voor een medium omvormer mag verwachten. Daarbij moet je rekening houden dat je te maken hebt met een dubbele conversie (van Ac naar DC en weer van Dc naar AC). Dus de efficiëntie is conform mijn verwachting en ook wat mensen met een HW accu ervaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydW69uMMlRWAydE6s0JTT6YJWb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4eo7BtdzM34EGI1DkIVprzU.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doubt
Nou nieuws van Marstek over de pieken met 2 batterijen op 1 fase:

Hello, we checked the screenshot you sent and fed back this issue to the technician, the analysis is as follows: 1. The unstable data is due to two devices in the same phase either charging each other or supplying power at the same time, so they interfere with each other causing instability. 2. We are in the process of optimising this problem, we have registered it for you and will inform you as soon as possible if there is any news. 3. In addition, the technician said that your device is also charging and discharging normally, so please don\'t worry too much, you can continue to use your device. We will let you know as soon as we have any news, please feel free to contact us.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 20:59
Leuk effect van NOM met dynamisch contract: de vermindering energiebelasting is soms hoger dan de kosten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91HN9ATdPqCGwxfK5cFVg6dr2jM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vct7kmLGBT63zeDm2BMITO1v.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm3h1-9hADPmpdW5b5nEA6SzM2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OAYIeIhnSiO7R2SkEtrNourp.png?f=fotoalbum_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:17
Situatie:
Batterij: Besteld een Marstek Venus E 2.0 5.12 kWh
P1-dongle: CT003 die wordt meegeleverd bij Batterij
Slimme-meter: Iskra ME382-D1A52-P1 bouwjaar 2012

Vraag1:
Na lezen van veel threads hier vraag ik mij af of bovenstaande combinatie gaat werken of moet er een HomeWizard P1 gekocht worden en werkt die dan wel samen
met deze slimme-meter?

Vraag2:
Stel ik moet de batterij in handmatige modus zetten omdat ik mijn huidige slimme meter niet werkend krijg met de batterij.
Ik configureer de batterij vervolgens op laden tussen 12.00 uur en 16:00 uur (hopelijk met zonnestroom) en ontladen met (maximaal of vast?) 800W tussen 19:00 en 07:00 . Stel dat er gedurende de ontlaadtijd in de avond/nacht elk uur maar 400W daadwerkelijk wordt afgenomen. Is de batterij dan na ca. 6 uur leeg (6 x 800W) en heb ik 's nachts stroom teruggeleverd vanuit de batterij naar het net? of geeft de batterij dan alleen maar die 400W af die gevraagd wordt en is hij na ongeveer een nacht leeg (12 x 400W)?

NL; MT Venus E V2 (V154 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPort
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-10 16:43
antoinevromen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:50:
Situatie:

Vraag1:
Na lezen van veel threads hier vraag ik mij af of bovenstaande combinatie gaat werken of moet er een HomeWizard P1 gekocht worden en werkt die dan wel samen
met deze slimme-meter?

Vraag2:
Stel ik moet de batterij in handmatige modus zetten omdat ik mijn huidige slimme meter niet werkend krijg met de batterij.
Ik configureer de batterij vervolgens op laden tussen 12.00 uur en 16:00 uur (hopelijk met zonnestroom) en ontladen met (maximaal of vast?) 800W tussen 19:00 en 07:00 . Stel dat er gedurende de ontlaadtijd in de avond/nacht elk uur maar 400W daadwerkelijk wordt afgenomen. Is de batterij dan na ca. 6 uur leeg (6 x 800W) en heb ik 's nachts stroom teruggeleverd vanuit de batterij naar het net? of geeft de batterij dan alleen maar die 400W af die gevraagd wordt en is hij na ongeveer een nacht leeg (12 x 400W)?
Naar mijn ervaring communiceert de P1 meter van Marstek (CT003) in het geheel niet met de ME382/MT382. Ik heb een MT382, dus een nieuwere dan de ME versie, met het DSMR protocol uit 2013. Ik heb alle combinaties van meters geprobeerd maar niets werkt. Ook de laatste software versie gekregen (midden juni 2025, versie weet ik niet meer) maar ook dat hielp niet. Navraag bij Marstek, resulteerde in het antwoord dat het niet werkt en ze dit zouden doorgeven aan de betreffende afdeling. Met de Homewizard P1 dongle werkte het wel stabiel. Dit echter pas nadat ik een aparte TP-link router had geplaatst op 2,4 GHz, puur voor de CT en de accu. Omdat ik een tweede batterij wil aanschaffen ben ik overgestapt op een CT002, met drie CT klemmen.

Ik draai alleen NOM en heb nog geen ervaring met handmatige instellingen.

[ Voor 4% gewijzigd door MrPort op 17-07-2025 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:17
MrPort schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:13:
[...]

Naar mijn ervaring communiceert de P1 meter van Marstek (CT003) in het geheel niet met de ME382/MT382. Ik heb een MT382, dus een nieuwere dan de ME versie, met het DSMR protocol uit 2013. Ik heb alle combinaties van meters geprobeerd maar niets werkt. Navraag bij Marstek, resulteerde in het antwoord dat het niet werkt en ze dit zouden doorgeven aan de betreffende afdeling. Met de Homewizard P1 dongle werkte het wel stabiel. Dit echter pas nadat ik een aparte TP-link router had geplaatst op 2,4 GHz, puur voor de CT en de accu. Omdat ik een tweede batterij wil aanschaffen ben ik overgestapt op een CT002, met drie CT klemmen.

Ik draai alleen NOM en heb nog geen ervaring met handmatige instellingen.
Dank je MrPort, Is jouw ervaring met recente firmwareversies van de CT003 en de batterij? Dan weet ik of ik veel energie in de CT003 moet steken of op
zoek moet gaan naar de HomeWizard P1

NL; MT Venus E V2 (V154 BMS:V215); HW P1 (5.1903); App: V1.6.49; Comm.Mod:202409090159; 1 Fase 40A hoofdzek.; Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012; PV 6090 Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O); Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp; EV (Seat Mii 32kWh);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:20
antoinevromen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:50:
Situatie:

Vraag1:
met deze slimme-meter?

Vraag2:
Als je manual instelt op 800 Watt ontladen en je neemt maar 400 Watt af, dan lever je de andere 400 Watt terug aan het net. Je kunt ook het ontladingsvermogen reduceren naar bijvoorbeeld 400 Watt.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPort
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-10 16:43
antoinevromen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:36:
[...]

Dank je MrPort, Is jouw ervaring met recente firmwareversies van de CT003 en de batterij? Dan weet ik of ik veel energie in de CT003 moet steken of op
zoek moet gaan naar de HomeWizard P1
Ik heb de CT003 in juni 2025 uitgeprobeerd, ook met de dan laatste software versie die Marstek voor mij klaar zette. Welke dat precies was weet ik niet meer want ik heb de CT003 uit mijn app verwijderd. Ik zou gewoon de Homewizard P1 kopen voor die paar tientjes. Geeft mooie overzichten en werkt stabiel (middels aparte router)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:33
[...]

• Balancering van de batterij-cellen. Hoewel dit een basis functionaliteit van het BMS behoort te zijn, lijkt dit niet te gebeuren. Die 6000 ontlaadcycli ga je dan never-nooit halen; je mag blij zijn als er 1000 cycli overblijven, maar daar kom je pas achter als over 2 jaar de eerste batterijen defect raken en de fabrikant al falliet is.
  • Het volatile / non-volatile geheugen van de modbus registers. Ik stuur de Marstek zelf aan via modbus, maar als de geheugencellen straks defect zijn door het overmatig schrijven van modbus registers, heb ik niks meer aan die batterij...
Edit: Tot op heden werkt de batterij nog wel perfect. Vanaf 17 april zo goed als geen netafname meer en een RTE van 72%
[Afbeelding]
Is die balancering van de batterij wat dus blijkbaar niet gebeurd, wel gemeld bij Marstek?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 17:28
eatme schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:36:
Ik heb twee 12cm casefans achterop het koelblok geklemt met een (Tuya wifi) thermostaat. Bij >38 graden gemeten op het koelblok gaan de fans draaien. Sinds ik dit actief heb heb ik geen temp niet hoger dan 40 gezien en de interne fan is ook onhoorbaar.
kun je uitleggen wat je allemaal gebruikt hebt en hoe je dit heb gedaan? ik wil ook actief gaan koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Helemaal mee eens. De cellen zullen niet zo heel gauw defect raken (ze raken zelden heel leeg), je raakt alleen wat capaciteit kwijt. Zodra ze fatsoenlijke balancing hebben krijg je dat voor een groot deel weer terug. Echter slijten je cellen in de tussentijd wel onregelmatig.

Sturing via Modbus kan je vervangen door een B2500 meter te emuleren: iets bewerkelijker (want daarin zit dus ook je teruglevering verwerkt) maar het kan wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:49
Gisteren de eerste batterij aangesloten.
Daarna de CT003 P1 meter.
Eerste dag nog opgeladen, eerste nacht batterij leeg.
Goed gedaan. Ik vol enthousiasme vandaag batterij 2 extra aangesloten op een andere fase dan de eerste.
De eerste doet het goed naar NOM, netjes volgeladen dezr voormiddag de curve van de zonnepanelen volgend.
Nu de 2de batterij aangesloten, zelfde meter toegewezen maar wat ik ook doe. Ze wil niet laden wanneer ze op som van de 3 fases staat.
Blijft stand-by.
Manueel laden, start zonder problemen.
1 fase selecteren en dan begint die ook te laden.
Ontladen gaat ook goed wanneer er een toestel op dezelfde fase elektriciteit vraagt.

Wat doe ik best, alles resetten en in een andere volgorde aan de slag?
Geduld hebben?

Update: batterij 1 wil ook niet meer ontladen. :')
Uodate 2:het valt me op dat in de grafieken van de Ct003 melding gemaakt is van 1' Venus E'. Ondertussen zijn dat er dus twee.
Hoewel ze beide gekoppeld zijn aan die meter en af en toe toch iets lijken te doen, werkt dat dus niet 100% vlot. Zal die Ct003 dadelijk eens een reset geven.

Update 3: Reset van de meter gedaan (hoewel ik daar in praktijk niets van zag gebeuren) en reset van batterij 1 gedaan.
Nu is de 2de aan het laden, ik vermoed ongeveer in sync met de zonnepanelen.
Batterij 1 staat op 99%.

Het voelt toch allemaal een beetje amateuristisch die app. Gisteren zelfs plots een hoop Chinese tekst.
5 keer melding dat iets niet lukt. 6de keer weer wel door gewoon te blijven opnieuw peoberen.
En die vertalingen zijn ook niet geweldig. Heb de app in Engels gezet.

[ Voor 36% gewijzigd door sonina op 17-07-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 12:58
Robin2133 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:10:
[...]

kun je uitleggen wat je allemaal gebruikt hebt en hoe je dit heb gedaan? ik wil ook actief gaan koelen
Ik heb 2 fans + fancontroller en Tuya temp sensor/switch aan elkaar geknoopt via een wcd op een plankje. Daarna heb ik lange hout schroeven in muur pluggen geschroefd zodat de 2 fans los/vadt op de ribben geklemd staan.

Tuya switch moet nog in kastje maar werkt mooi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPXL-RzdXmyxcK0VU0fZteGkKMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibvsrLAuY3eTBXr0mQDjGRfh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8emE1Xu6B5654oYeFL2CZ_P7yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UVLVR4xn5stsnKx6jW6VoK0.jpg?f=fotoalbum_large

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Pagina: 1 ... 207 ... 280 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.