Acties:
  • +1 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:03:
[...]

Probleem daarbij is dat er momenteel geen lijst met erkende distributeurs bestaat volgens Marstek |:(
Word een korte lijst dan
Yep zelf aangevraagd, Werkt tot nu toe een stuk beter dan v116. Heb vandaag ook de EV geladen kan hierdoor nog niets zeggen over bewolkte dagen... maar tot nu toe prima! Wat mij betreft een aanrader om uit te proberen.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:01:
[...]

Ik had de V115 en vorige week ergens stond V116 klaar en die heb ik geinstalleerd (moet mijn id hieronder nog aanpassen).
Ik merk wel verschil tussen de V115 en de V116.
Als ik toen wist wat ik nu weet had ik de V115 laten staan. Maarja dat is achteraf praten natuurlijk.
Had ik ook, nu met v117 werkt het weer als 'vanouds'...

Nieuwste update voor CT003 V117

"Hello, the latest version has optimised the following: 1. Optimised UDP reception and restart optimisation. 2. Added Bluetooth upgrade command for Remote modules. 3. Fixed the 7E1 configuration bug in CT3, optimised SML protocol parsing, and added SML protocol printing functionality.

[ Voor 26% gewijzigd door SatScan op 15-07-2025 20:51 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:47:
[...]

Misschien is het een idee om de inhoudsopgave uit te breiden met officiële meldingen van Marstek ?
Of wel/niet geautoriseerde dealers.
Soms gaat het hier nl. erg snel en dan mis je de bladzijde of 3 terug.
Extra voordeel zou dan ook zijn dat je kan zoeken op dealer namen. Nu post iedereen een plaatje en that's it.
Hoi goed idee maar in de uitvoering erg lastig.. er is geen lijst...

We kijken het nog even aan, als het zo rommelig vanuit Marstek blijft kunnen we altijd nog een apart Topic openen waar we actuele prijzen en ervaringen met dealers etc kunnen droppen.
Dan blijft dit topic meer voor gebruikerservaringen, updates, eerste installatie, nieuwe ontwikkelingen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 17:28
ik heb zojuist MT venus E nr 2 en 3 aangeschaft en aangesloten, Elk op een eigen groep (3 fase) nu heb ik in de accu's als volgt ingesteld

MT1 aangesloten op L1 instelling CT op fase A (zelfconcupite)
MT2 aangesloten op L2 instelling CT op fase B (zelfconcuptie)
MT3 aangesloten op L3 instelling CT fase C (zelfconcuptie)

Pv installatie zit op fase B (L2) heeft dit effect op het laden van de 3 Marsteks? oftuwel kan ik ze dan beter alle 3 op A+B+C CT instelling zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin2133 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:53:
ik heb zojuist MT venus E nr 2 en 3 aangeschaft en aangesloten, Elk op een eigen groep (3 fase) nu heb ik in de accu's als volgt ingesteld

Pv installatie zit op fase B (L2) heeft dit effect op het laden van de 3 Marsteks? oftuwel kan ik ze dan beter alle 3 op A+B+C CT instelling zetten?
Dan gaan 2 accu's nooit laden want die zien L2 niet...
Welke meter gebruik je? Ct003?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin2133
Ronald.42 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:59:
[...]

Dan gaan 2 accu's nooit laden want die zien L2 niet...
Welke meter gebruik je? Ct003?
Yes Ct003

dus 2 accu's op 3 fase zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09-10 17:51
DSSW schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:08:
[...]

Kan je de V115 dan niet terug vragen via de feedback?
Dat is een mogelijkheid, ik twijfelde tussen 115 en 117.
Maar wist dat @SatScan iets gelijkaardigs aan de hand had, vandaar dat ik even wou polsen toen ik zag dat hij op V117 draaide nu.
V116 draait niet dramatisch maar de sprongen zijn toch merkwaardig. Had ik voorheen geen last van. Bedankt

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robin2133 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:32:
[...]

Yes Ct003

dus 2 accu's op 3 fase zetten?
Ik heb zelf een shelly dus met zekerheid zeggen ik het niet.
Maar volgend mij kun je ze dan alledrie naar de fasensom laten kijken.
En dan zou de ct003 moeten regelen dat het allemaal samen werkt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RF1000 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:51:
Interesting 🤔 had verwacht dat dit niet oke zou zijn voor de levensduur.

[Afbeelding]
Ik zou het zeker niet doen. 9/10 keer komt je vraag niet goed begrepen aan dus je kan in mijn ogen niet veel waarde hechten aan dit antwoord.

Als je wil schakelen, moet je gewoon of via Modbus of via de onofficiële MQTT API werken maar niet zomaar de grid gaan ontkoppelen. De techniek in de omvormers van de Marstek is zeker niet nieuwer, beter of robuuster dan wat de A-merken bieden, en die raden het allemaal af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:35
Is er een error messaging toegevoegd in de app? Kreeg heel kort een grote rode 404 + dacht ik heel kort op mij scherm

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.49 meter Landis&Gyr E360 selectie meter Iskra AM550-P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hermlek schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:01:
Is er een error messaging toegevoegd in de app? Kreeg heel kort een grote rode 404 + dacht ik heel kort op mij scherm
Ja heb ik vanmiddag hier ook heel even gezien. Komt vast door de notificatie functie die ze speciaal hebben ingebouwd om ons te bewijzen op het distributeur verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hermlek schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:01:
Idd had ik ook, misschien dat de cloud een hick-up had... of toch lokaal kan het een en ander niet uitsluiten op dit moment.

@pascallj jou verklaring vind ik aannemelijker.

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 15-07-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:58
pascallj schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:56:
[...]Als je wil schakelen, moet je gewoon of via Modbus of via de onofficiële MQTT API werken maar niet zomaar de grid gaan ontkoppelen. De techniek in de omvormers van de Marstek is zeker niet nieuwer, beter of robuuster dan wat de A-merken bieden, en die raden het allemaal af.
Wat is het probleem dan met de fase schakelen? Ik denk dat het eerder een probleem is voor de smartswitch dan voor de Marstek om het vermogen te schakelen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jim423 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:14:
[...]

Wat is het probleem dan met de fase schakelen? Ik denk dat het eerder een probleem is voor de smartswitch dan voor de Marstek om het vermogen te schakelen.
Ik durf je de reden niet te zeggen, maar de techniek is vergelijkbaar met het schakelen van inverters van zonnepanelen, ook dat wordt door elke fabrikant afgeraden. Ik vermoed dat het meer iets met de omzetting te maken heeft dan met het schakelen. De smartswitches zullen er niet zo een probleem mee hebben (mits ze ervoor ontworpen zijn). Mijn vaatwasser en wasmachine schakelen allebei al jaren lang 2000 W zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doubt schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:17:
[...]

Ja de DM is 1 sec inderdaad. Welke helper gebruik je?
Zie hier, https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82011626

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:21:
[...]

Ik durf je de reden niet te zeggen, maar de techniek is vergelijkbaar met het schakelen van inverters van zonnepanelen, ook dat wordt door elke fabrikant afgeraden. Ik vermoed dat het meer iets met de omzetting te maken heeft dan met het schakelen. De smartswitches zullen er niet zo een probleem mee hebben (mits ze ervoor ontworpen zijn). Mijn vaatwasser en wasmachine schakelen allebei al jaren lang 2000 W zonder problemen.
Zou voor de HW socket wel een mooie nieuwe feature zijn de keuze te hebben om gefaseerd in stroomsterkte te kunnen uitschakelen.. bijvoorbeeld binnen 1 tot 3sec of zo...

Waarschijnlijk lezen ze hier mee... dus wie weet... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:33:
[...]

Zou voor de HW socket wel een mooie nieuwe feature zijn de keuze te hebben om gefaseerd in stroomsterkte te kunnen uitschakelen.. bijvoorbeeld binnen 1 tot 3sec of zo...

Waarschijnlijk lezen ze hier mee... dus wie weet... ;-)
Ik vrees dat dat technisch niet mogelijk of wenselijk is. Je gaat dan als dimmer spelen eigenlijk. Het kan werken, maar niet elke load gaat dat leuk vinden.

Ik snap wel waarom mensen dit graag willen: ze zitten al in het HW ecosysteem en willen geen extra apparatuur buiten het ecosysteem om te gaan sturen. Ik heb zelf geen ervaring met HW, maar ik denk dat als het mogelijk is om de Modbus te integreren direct in HW (dus de LilyGo o.i.d. aansturen), dat meer mensen daarin geïnteresseerd raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin2133 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:53:

Zet ze gewoon alle 3 op 3-fasen som, werkt bij al maanden zeer goed op deze manier met CT003

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
DSSW schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:37:
[...]

Zet ze gewoon alle 3 op 3-fasen som, werkt bij al maanden zeer goed op deze manier met CT003
yes ben er achter dat dat beter werkt! nu nog de vraag alles op Ai of zelfconsumptie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin2133 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:48:
[...]

yes ben er achter dat dat beter werkt! nu nog de vraag alles op Ai of zelfconsumptie..
Alles op zelfconsumptie 👍

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:27
Wat raden jullie aan bij bestellen van meerdere batterijen?
Bij meerdere leveranciers kopen lijkt mij interessanter omdat je het risico spreid en meer aanspreekpunten hebt.

Ik heb geen goede ervaringen met mijn zonnepaneel installatie, zowel mijn verkopende partij als fabrikant zijn failliet, weg garantie.

Nu heb ik wel veel meer vertrouwen in Marstek, ze bestaan sinds 2009 en leveren al meer dan 10 jaar in Europa. Met offices in meerdere werelddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:38
Druppeltje_ schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:07:
[...]

Welke groep heb jij in huis afgezekerd op 24 of 32a?
Voor huishoudelijke stopcontacten word dit toch niet gedaan? Dan moet je nog al eens dikke bekabeling voorzien?
Huishoudelijke stopcontacten is in België 20a en in Nederland 16a (denk ik bij dat laatste)
24 en 32A voor technische ruimte, attelier(garage) en keuken - idd met aangepast dikkere bedrading en aangepaste stopcontacten ...
De rest zit op 16A of 20A (deel oude bedrading / nieuwe bedrading in huis)

groepen voor verlichting allen op 16A

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisboers
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 20:51
Ik heb mijn CT003 nu een ruime dag draaiend en ik zie dat het allemaal redelijk goed werkt. Toch zie ik dat de Venus E best even achterloopt, waardoor ik veel kleine en grote uitschieters in gebruik/teruglevering zie. In normale operatie is dat misschien 10W, maar met uitschieters naar 50W. Is dit normaal gedrag?
Effect is in ieder geval dat ik over 24 uur niet '0 op de teller' heb, maar ongeveer 0,5KWh gebruik en teruglevering. Ik had dat eigenlijk wat scherper verwacht. Ben ik daar te optimistisch in?
Nog een vraag: Ik heb nu mijn CT003 werkend, maar heb ook een HomeWizard P1 meter liggen. Is er een kwaliteitsverschil tussen de twee, ofwel werkt de ene beter samen met de Venus E dan de ander?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisboers
BlackShadow schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:27:
Bij meerdere leveranciers kopen lijkt mij interessanter omdat je het risico spreid en meer aanspreekpunten hebt.

Ik heb geen goede ervaringen met mijn zonnepaneel installatie, zowel mijn verkopende partij als fabrikant zijn failliet, weg garantie.

Nu heb ik wel veel meer vertrouwen in Marstek, ze bestaan sinds 2009 en leveren al meer dan 10 jaar in Europa. Met offices in meerdere werelddelen.
Ik zou zeggen, rechtstreeks bij Marstek, dan loop je het minste risico. Kunnen natuurlijk altijd failliet gaan, maar dat risico loop je bij alle partijen.

-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vifra
chrisboers schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:12:
Ik heb mijn CT003 nu een ruime dag draaiend en ik zie dat het allemaal redelijk goed werkt. Toch zie ik dat de Venus E best even achterloopt, waardoor ik veel kleine en grote uitschieters in gebruik/teruglevering zie. In normale operatie is dat misschien 10W, maar met uitschieters naar 50W. Is dit normaal gedrag?
Effect is in ieder geval dat ik over 24 uur niet '0 op de teller' heb, maar ongeveer 0,5KWh gebruik en teruglevering. Ik had dat eigenlijk wat scherper verwacht. Ben ik daar te optimistisch in?
Nog een vraag: Ik heb nu mijn CT003 werkend, maar heb ook een HomeWizard P1 meter liggen. Is er een kwaliteitsverschil tussen de twee, ofwel werkt de ene beter samen met de Venus E dan de ander?
alles hangt van hoe stabiel uw verbruik is ... en het is normaal dat er een rest verbruik is ... 500Wh valt reuze mee ...hoe grilliger uw verbruik, hoe meer piekjes en dus ook hoe meer totaal rest verbruik op een dag ...

Piekje van 50 wat valt reuze mee hoor (heb er wat andere) ... als verbruik stabiel is dan stuurt de CT003 aan naar rond de 10W ...

Voor 1 MT batterij is er niet echt verschil tussen de CT003 of de HW P1 - als je ooit meer dan 1 batterij wilt aansturen dien je de CT003 te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij netjes! Er zijn heel veel belastingen in huis die lastig te compenseren zijn omdat ze niet voorspelbaar zijn. Denk aan inductieplaten, magnetrons etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chrisboers schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Ik zou zeggen, rechtstreeks bij Marstek, dan loop je het minste risico. Kunnen natuurlijk altijd failliet gaan, maar dat risico loop je bij alle partijen.
Als dat had gekund had het mooi geweest, maar dat kan helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisboers
vifra schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:17:
[...]

alles hangt van hoe stabiel uw verbruik is ... en het is normaal dat er een rest verbruik is ... 500Wh valt reuze mee ...hoe grilliger uw verbruik, hoe meer piekjes en dus ook hoe meer totaal rest verbruik op een dag ...

Piekje van 50 wat walt reuze mee hoor (heb er wat andere) ... als verbruik stabiel is dan stuurt de CT003 aan naar rond de 10W ...

Voor 1 MT batterij is er niet echt verschil tussen de CT003 of de HW P1 - als je ooit meer dan 1 batterij wilt aansturen dien je de CT003 te gebruiken
Merci, bedankt voor de antwoorden.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Is perfect normaal dat er nog minimaal verbruik zit ivm de vertraging die erop zit. 0,5kwh per dag is toch echt wel verwaarloosbaar.
Met V115 zat ik ook daar ergens rond.
Nu met V116 tik ik dagelijk over de 1kwh aan omdat de uitschieters groter zijn. Natuurlijk kan je de ene dag ook niet vergelijken met de andere dag qua zon/bewolking.
Ik heb wel terug de V115 of V117 aangevraagd voor mijn CT003.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisboers
pascallj schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Als dat had gekund had het mooi geweest, maar dat kan helaas niet.
Huh? Natuurlijk wel.
https://www.marstek.nl/shop/

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Derde paragraaf onder Informatie Marstek in TS.

Dat is ook gewoon een wederverkoper die simpelweg de naam van Marstek misbruikt als bedrijfsnaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisboers
pascallj schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Derde paragraaf onder Informatie Marstek in TS.

Dat is ook gewoon een wederverkoper die simpelweg de naam van Marstek misbruikt als bedrijfsnaam.
Dat is tricky, zeg...

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:06
Persoonlijk zou ik marstek.nl vermijden. Op hun website is er nergens informatie te vinden over de echte bedrijfsnaam, BTW-nummer of Ondernemingsnummer. Enkel een adres en telefoonnummer.Ik dacht dat dit in strijd was met Europese wetgeving mbt online-handel ?

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-09 09:07
Marco_64 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:56:
Persoonlijk zou ik marstek.nl vermijden. Op hun website is er nergens informatie te vinden over de echte bedrijfsnaam, BTW-nummer of Ondernemingsnummer. Enkel een adres en telefoonnummer.Ik dacht dat dit in strijd was met Europese wetgeving mbt online-handel ?
Bij contact zie ik: info@marstek.nl KvK-nummer: 91406463 BTW-nummer: NL865646090B01. Overigens heb ik geen ervaring met dit bedrijf.

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco_64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:06
Sorry, ik had erover gekeken. Bedrijfsnaam ontbreekt echter wel.

Een opzoeking bij de EU BTW levert als bedrijfsnaam SOLARDEALS B.V. op.
Opzoeking via domeinnaam levert PREZON B.V. op.

Wat mij betreft weinig vertrouwenswekkend.

3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 10:04
Marco_64 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:14:

Ik heb er besteld. Correcte winkel. Snel verzonden en ontvangen. Ze doen ook niet geheimzinnig over het feit dat ze Solardeals zijn ipv Marstek. Website is er gewoon voor hun Marstek producten.

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlackShadow schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:27:

Ik heb goede ervaringen met Acculife in Merksplas, heb daar mijn eerste gekocht, die had kuren na 2 weken en heb ze daar kunnen omruilen zonder gedoe. Draait nu al sinds einde januari.
Heb er ook één gekocht bij stekker-batterij.nl, ook daar goede ervaring gehad, ben ze daar ook gaan afhalen.

Denk dat prijzen bij beiden rond de 1400€ incl BTW liggen, als je er meerdere wil kopen zou ik zeker een offerte vragen denk dat ze dan nog wel een inspanning doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Is dit wel een betrouwbare website?

https://marstek-power.eu/nl/

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marco_64 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:14:

Klopt, ik heb mijn eerste batterij daar gekocht omdat ik dacht dat het de formele importeur voor NL was.
Bleek later via dit forum dat dit niet het geval is.

De afhandeling van de bestelling ging volgens afspraak, ze leverde sneller dan aangegeven en het naleveren van de CT003 ging ook zeer snel toen die beschikbaar kwam vanuit Marstek. Telefonisch contact was professioneel en behulpzaam.

Maar goed blijft een beetje vreemd dat je kopers eigenlijk op het verkeerde been zet door deze naam te gebruiken zonder aan te geven dat je niet de formele importeur voor Nederland bent. Trouwens die is er ook niet, Marstek Europe(?) coördineert schijnbaar zelf de wederverkopers in de EU.

De gevolgen hebben we vorige en deze week in de app kunnen lezen ....

m2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:15
Bij mij gaat het nog tussen Elektramat, goede ervaringen mee maar wat duurder, en thuisbatterij.nl, oogt prima en is iets goedkoper (incl gratis powerbank haha).
En natuurlijk de twijfel om nu te kopen of nog (even) te wachten..

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk even met google maps naar waar het bedrijf staat... en trek je eigen conclusie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
En als ik op de officiële website kijk, is alles uitverkocht... bijzonder dit...

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:22
Tsja, qua officiële leveranciers kunnen we nog wel een apart topic openen vrees ik. Heel vreemde benadering vanuit Marstek zelf (via de app).
Zouden meer mensen hier eens dezelfde vraag kunenn stellen om te zien of dit een eenmalig antwoord is of niet?
Marstek publiceert dus wel NIET officiële bedrijven, let op, pas nadat je dus iets gekocht hebt. Want communicatie gaat via de app. Maar ze hebben dus geen lijst met wel goede wederverkopers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYyqmw_bwcioC0fdLgUaPGW-vJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpE194iZgdts2KdZzE2BlFWI.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien een (ver)taaltruuk: ... and can sell Marstek products ....

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
[...]
Probleem daarbij is dat er momenteel geen lijst met erkende distributeurs bestaat volgens Marstek |:(
Word een korte lijst dan
Ligt er aan, als ze wel blijven melden wie GEEN dealer is ben je net zo ver toch ?

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechTim
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-10 14:52
Excuses als deze vraag al is beantwoord in dit ondertussen 821 pagina's tellende topic. Ik heb met Google het topic doorzicht, maar volgens mij is deze vraag nog niet gesteld.

Is iemand er al in geslaagd om de status leds aan de voorzijde van de baterij uit te zetten? Er komt dermate veel licht vanaf en het knippert zo fel dat we er 's nachts last van hebben.

Ik heb het nu op de MacGyver-manier opgelost door gewoon ducttape eroverheen te plakken (de beschermfolie zit nog over de buitenzijde, dus de ducttape zit op de beschermfolie in plaats van op de accu zelf). Maar een hele nette oplossing is dit natuurlijk ook weer niet.

Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TechTim schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:34:
Excuses als deze vraag al is beantwoord in dit ondertussen 821 pagina's tellende topic. Ik heb met Google het topic doorzicht, maar volgens mij is deze vraag nog niet gesteld.

Is iemand er al in geslaagd om de status leds aan de voorzijde van de baterij uit te zetten? Er komt dermate veel licht vanaf en het knippert zo fel dat we er 's nachts last van hebben.

Ik heb het nu op de MacGyver-manier opgelost door gewoon ducttape eroverheen te plakken (de beschermfolie zit nog over de buitenzijde, dus de ducttape zit op de beschermfolie in plaats van op de accu zelf). Maar een hele nette oplossing is dit natuurlijk ook weer niet.
Nee helaas, de MacGyver oplossing is de beste die we hebben. Sommigen hebben van dat zwarte semi transparante tape/folie gebruikt zodat je nog wel iets kan zien van de status.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3DWim
TechTim schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:34:

Omdraaien en de leds naar de muur richten? Dat is ook beter voor de koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 06:25
ik snap het systeem van geen garantie/ondersteuning te geven niet?
Toestel is gemaakt in Marstek fabriek, net als diegene die ook verkocht worden door ''officiele verkopers" is door Marstek gemaakt en dus ook verkocht aan een verdeler aan een prijs die zij acceptabel vonden. Dan moet je daar toch ook gewoon garantie op kunnen geven?
Of er moeten containers gestolen zijn? maar dat is dan toch net iets anders he?

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamm86
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-10 15:46
Ik heb daar 24/06 besteld en werd op 27/06 netjes geleverd in BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
The_Belgian_GST schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:48:
ik snap het systeem van geen garantie/ondersteuning te geven niet?
1) garantie hebben en/of krijgen over 9,5 jaar zijn twee verschillende zaken. Dat is hier al eens gesteld.

2) volgens mij bestaat er zelfs geen Marstek fabriek maar is dit Hame. En ook hier geld, wie is wie?

Ik kan makkelijk 20 jaar garantie geven als ik eind van het jaar de zaak sluit.
Kijk maar eens bij : https://marstek-power.eu/...u/Affiliate-Particulieren, ga dan maar bij die particulieren garantie claimen.

Ik heb ondertussen de vraag gesteld WIE nu eigenlijk antwoord in de app. Ik denk dat dat de "echte" firma is.

Leveren is geen probleem, offgridpowerstation kan ook prima leveren maar kom niet terug met garantie vragen. Dan wordt je gewoon genegeerd. En van marstek heb ik ook nog niets gehoord in deze zaak.

[ Voor 11% gewijzigd door 3DWim op 16-07-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
3DWim schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:14:
Tsja, qua officiële leveranciers kunnen we nog wel een apart topic openen vrees ik. Heel vreemde benadering vanuit Marstek zelf (via de app).
Zouden meer mensen hier eens dezelfde vraag kunenn stellen om te zien of dit een eenmalig antwoord is of niet?
Marstek publiceert dus wel NIET officiële bedrijven, let op, pas nadat je dus iets gekocht hebt. Want communicatie gaat via de app. Maar ze hebben dus geen lijst met wel goede wederverkopers.

[Afbeelding]

Misschien een (ver)taaltruuk: ... and can sell Marstek products ....
Het is een hot product en je ziet winkels die niets te maken hebben met energiemarkt dit ook verkopen. Die zien dat puur als box-moving ...en daar zal je dan ook maar belabberde service krijgen als er iets fout gaat.

Puur vanuit consumentenrecht - de winkel die het verkoopt is en blijft de eerste verantwoordelijke voor garantie-problemen. Moest pakweg LIDL dit verkopen dan is LIDL uw eerste aanspreekpunt.

Dat Marstek geen controle heeft rond wie het verhaal verkoopt en hoe goed deze hun service is ... daar zit het probleem.
De winkels die ze opsommen zijn dus verdelers die om whatever reden dit product doorverkopen en waarbij MArstek problemen heeft met geleverde service (via feedback vermoed ik vastgesteld ... ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
vifra schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Het is een hot product en je ziet winkels die niets te maken hebben met energiemarkt dit ook verkopen. Die zien dat puur als box-moving ...en daar zal je dan ook maar belabberde service krijgen als er iets fout gaat.

Puur vanuit consumentenrecht - de winkel die het verkoopt is en blijft de eerste verantwoordelijke voor garantie-problemen. Moest pakweg LIDL dit verkopen dan is LIDL uw eerste aanspreekpunt.

Dat Marstek geen controle heeft rond wie het verhaal verkoopt en hoe goed deze hun service is ... daar zit het probleem.
De winkels die ze opsommen zijn dus verdelers die om whatever reden dit product doorverkopen en waarbij MArstek problemen heeft met geleverde service (via feedback vermoed ik vastgesteld ... ).
Dus je zegt eigenlijk: geen Marstek kopen want er is geen officiële dealer in NL ?
De officiële site van MT, marstekenergy.com , is al maanden uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:26
Deze nacht V153 met BMS v213 gepushed gekregen van Marstek. Ik heb zelf niets gevraagd. Stond blijkbaar op V153 met BMS v212. Maar...hoezeer ik ook probeer, ik krijg die update niet geïnstalleerd.

Na 6 pogingen op elk van de 2 batterijen heb ik er de brui aan gegeven. Ik heb het fenomeen dat de batterijen ogenschijnlijk succesvol updaten, daarna automatisch herstarten maar waarbij de app telkens weer de update wil installeren. Ook al gezien bij andere updates, maar daar was dan een refresh (swipe down) of zelfs het herstarten van de app de oplossing omdat de app het veld van de versie niet correct weergaf. Na een refresh wel. @Doubt had denk ik hetzelfde probleem maar ik weet niet hij dat heeft opgelost met een refresh, ik dacht dat het bij hem ging over de CT003 update waarbij ook voor mij het voorgenoemde de oplossing bleek. Iemand hetzelfde gemerkt met een batterij update?

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doubt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:59
Gely schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:27:
Deze nacht V153 met BMS v213 gepushed gekregen van Marstek. Ik heb zelf niets gevraagd. Stond blijkbaar op V153 met BMS v212. Maar...hoezeer ik ook probeer, ik krijg die update niet geïnstalleerd.

Na 6 pogingen op elk van de 2 batterijen heb ik er de brui aan gegeven. Ik heb het fenomeen dat de batterijen ogenschijnlijk succesvol updaten, daarna automatisch herstarten maar waarbij de app telkens weer de update wil installeren. Ook al gezien bij andere updates, maar daar was dan een refresh (swipe down) of zelfs het herstarten van de app de oplossing omdat de app het veld van de versie niet correct weergaf. Na een refresh wel. @Doubt had denk ik hetzelfde probleem maar ik weet niet hij dat heeft opgelost met een refresh, ik dacht dat het bij hem ging over de CT003 update waarbij ook voor mij het voorgenoemde de oplossing bleek. Iemand hetzelfde gemerkt met een batterij update?
Het was bij mij ook de batterij update inderdaad. App helemaal sluiten was bij mij voldoende. Anders zou je nog een volledige herstart van batterij kunnen doen. Stekker eruit, 10 sec op knop, dan weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
3DWim schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:58:
[...]
2) volgens mij bestaat er zelfs geen Marstek fabriek maar is dit Hame. En ook hier geld, wie is wie?
Dat weet ik wel vrij zeker, gezien je op de website van Hame het logo van Marstek op de plaatjes ziet staan..
https://www.hametech.com/SolarGenerator/263.html

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
3DWim schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:33:
[...]

Ligt er aan, als ze wel blijven melden wie GEEN dealer is ben je net zo ver toch ?
Een lijst die je nota bene pas te zien krijgt ná dat je gekocht hebt en ná x aantal weken/maanden.
Je kan het draaien en keren zoals je wil, blijft een vreemde affaire. Je moet dan maar ergens gaan zoeken wie de MT niet mag verkopen, ipv naar een erkende dealer. Die logica van jou volgend zou je er toch ook niet vrolijk van worden als je bij een vraag naar een probleem met je MT een lijst krijgt met alles wat er wel correct werkt, moet je enkel maar zoeken naar hetgeen er niet op staat.
Dus zoals het nu voorligt volgens Marstek: elke firma KAN een MT verkopen, met uitzondering van de firma's die opgelijst stonden in een pop-up van de app.
Doet mij vermoeden dat het dan toch bedrijven zijn die ergens tegen het verkeerde been getrapt hebben bij Marstek ivm prijsafspraken of iets in die aard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
3DWim schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:20:
[...]

Dus je zegt eigenlijk: geen Marstek kopen want er is geen officiële dealer in NL ?
De officiële site van MT, marstekenergy.com , is al maanden uitverkocht.
ik zeg dat je best koopt bij een zaak die betrouwbaar is. Het is een boxed product die zonder installtieservice over de toog verkocht wordt. Marstek publiceert geen "officiele dealers" en een wettelijk kader die verkoop verbiedt door anderen is er niet ...

Dus de zaak die verkoopt dient de nodige services aan te bieden / of marstek dient een beter beheer van dealernetwerk op te zetten.

Niettegenstaande de fabrikant blijft nog steeds een verantwoordelijkheid te hebben onafhankelijk of dit via een juiste dealer of niet aangekocht is. De "verkoop over de toog" heeft geen impact op de kwaliteit van het verpakte product. What's in the box ... is de fabrikants verantwoordelijkheid.
Alleen - als je een defect toestel hebt is het wettelijk kader dat je naar uw verkooppunt contact opneemt en deze de nodige acties doet (terugnemen / vervangen / opsturen voor herstel / ... ) en daar zit dan mogelijks wel een probleem bij niet erkende dealers en wel erkende dealers ...

[ Voor 20% gewijzigd door vifra op 16-07-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechTim
3DWim schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:58:
[...]

Ik heb ondertussen de vraag gesteld WIE nu eigenlijk antwoord in de app. Ik denk dat dat de "echte" firma is.
Heb ik al getest. Als je een supportvraag stelt via de officiële website (marstekenergy.com) dan krijg je ook reactie vanaf het e-mailadres support@marstekenergy.com met als afzendernaam Support - Marstek.

Als je de feedback-optie gebruikt in de app, komt de reactie vanaf het e-mailadres user@besscenter.com met als afzendernaam Hame. Dit is een no-reply mailadres staat in de reactie.

Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechTim
Iemand hetzelfde gemerkt met een batterij update?
Wat je schrijft heb ik inderdaad ook gehad. Het lukte mij niet om mijn Shelly Pro 3EM gekoppeld te krijgen aan mijn Marstek batterij. Uiteindelijk via de feedback-optie in de app contact opgenomen met Marstek en toen kreeg ik net als jij een update gepushed. Ik kreeg na installatie van de update nog twee keer extra ogenschijnlijk dezelfde update gepushed. Na de derde keer installeren kwam de update niet meer. Maar mijn probleem met de Shelly was toen wel opgelost.

Ik heb het idee dat de update die ze handmatig pushen naar klanten die erom vragen nog een beta-versie is en dat de OTA-updatefunctie van Marstek nog niet helemaal lekker werkt. Anderzijds is de app zo transparant als een dichte deur, dus het kan goed zijn dat er drie verschillende updates zijn gedraaid (bijvoorbeeld app, bms en firmware), zonder dat de app dit goed communiceert. Het viel mij ook op hoe tenenkrommend slecht de updatefunctie is vertaald. Ik kreeg daarnaast placeholders te zien op de plek waar de resterende tijd moest komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Doubt schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Het was bij mij ook de batterij update inderdaad. App helemaal sluiten was bij mij voldoende. Anders zou je nog een volledige herstart van batterij kunnen doen. Stekker eruit, 10 sec op knop, dan weer aan.
Bedankt voor de reactie, die volledige restart had ik al een paar keer geprobeerd zonder effect. Ga dit even met Marstek opnemen.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
TechTim schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:06:
[...]
Heb ik al getest. Als je een supportvraag stelt via de officiële website (marstekenergy.com) dan krijg je ook reactie vanaf het e-mailadres support@marstekenergy.com met als afzendernaam Support - Marstek.
Ik heb via de app een paar keer al de afzender Marstek GmbH gehad.
De mail kopie van het app antwoord komt inderdaad via Hame besscenter.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
TechTim schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Wat je schrijft heb ik inderdaad ook gehad. Het lukte mij niet om mijn Shelly Pro 3EM gekoppeld te krijgen aan mijn Marstek batterij. Uiteindelijk via de feedback-optie in de app contact opgenomen met Marstek en toen kreeg ik net als jij een update gepushed. Ik kreeg na installatie van de update nog twee keer extra ogenschijnlijk dezelfde update gepushed. Na de derde keer installeren kwam de update niet meer. Maar mijn probleem met de Shelly was toen wel opgelost.

Ik heb het idee dat de update die ze handmatig pushen naar klanten die erom vragen nog een beta-versie is en dat de OTA-updatefunctie van Marstek nog niet helemaal lekker werkt. Anderzijds is de app zo transparant als een dichte deur, dus het kan goed zijn dat er drie verschillende updates zijn gedraaid (bijvoorbeeld app, bms en firmware), zonder dat de app dit goed communiceert. Het viel mij ook op hoe tenenkrommend slecht de updatefunctie is vertaald. Ik kreeg daarnaast placeholders te zien op de plek waar de resterende tijd moest komen te staan.
Inderdaad, die OTA updates lijken mij nogal te rammelen en de app, tja, die placeholders had ik ook al gezien, volgens mij kregen er enkele Chinezen een weekend cursus basic Swift voor iOS en bleef het daarbij 8) , ik vraag mij af of de Android versie ook zo belabberd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gely schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:59:
[...]

Bedankt voor de reactie, die volledige restart had ik al een paar keer geprobeerd zonder effect. Ga dit even met Marstek opnemen.
Hier hebben ze de V153 ook gepusht op mijn 3 Marsteks maar ik ga ze toch nog even laten draaien op de V151, werkt goed in combinatie met V117 op de CT003. Ook de mqtt koppeling in HA werkt nu goed.

Als iemand ervaring (verbetering?) heeft met de V153 in combinatie met de V117 op de CT003, laat maar horen

[ Voor 3% gewijzigd door DSSW op 16-07-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
DSSW schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:03:
[...]

Hier hebben ze de V153 ook gepusht op mijn 3 Marsteks maar ik ga ze toch nog even laten draaien op de V151, werkt goed in combinatie met V117 op de CT003.

Als iemand ervaring (verbetering?) heeft met de V153 in combinatie met de V117 op de CT003, laat maar horen
Bij mij is het lichtjes anders, ik had namelijk al v153 op de batterijen maar met met BMS v212 en plotseling komt dan uit het niets een BMS update voor v153 (BMS v213)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leonardus66
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Vorige week heb ik mijn bestelling voor een batterij bij homewizard geannuleerd omdat de (augustus) levering vertraagd was . Vervolgens heb ik voor vrijwel dezelfde prijs een Marstek venus e besteld met de dubbele capaciteit van de homewizard en met zelfs een backup mogelijkheid al is dat laatste niet heel erg nodig en moet je maar afwachten hoe vol je batterij is als een eventuele calamiteit zich voordoet.. De Marstek is maandag jl geleverd en draait als een zonnetje. Hij staat in de hal onder een open trap en als het donker is het net een lichtorgel. Een nachtlamp is daar niet meer nodig.
Wel zie ik nu al dat de ontlading met maximaal 800 W toch wat beperkt is. Voor het s’avonds elektrisch koken , afwassen en koffiemachine zie je toch dat er nogal wat extra stoom van het net wordt gehaald en terwijl de batterij na 1 nacht gebruik nog steeds ruim de helft van zijn capaciteit heeft.
De Marstek is nu via de stekker aangesloten op een groep die alleen wordt gebruikt om een kleine batterij van de traplift op te laden, een zeer beperkt gebruik dus.
Omdat ik graag de optie van 2500 W output wil inschakelen moet ik de batterij volgens de instructie rechtstreeks aansluiten in de meterkast.. Er is in de meterkast voldoende ruimte voor het bijplaatsen van een schakelgroep maar geen ruimte meer om aan te sluiten aan een van de bestaande aardlekschakelaars. Er moet dus een schakelgroep en een aardlekschakelaar bijgeplaatst worden maar om kosten te besparen is mijn plan om de Marstek via een schakelautomaat rechtstreeks op een fase aan te sluiten, vergelijkbaar met de aansluiting van de omvormer van mijn zonnepanelen.
Kan ik dat zo doen en zijn er zaken waar ik extra op moet letten of vooral niet moet doen ?
Een tweede vraag betreft het aansluiten bij de batterij zelf. Kan ik de stekker van de gridkabel afknippen en de aansluiting via een lasdoos aan de muur bevestigen of moet dat op een andere wijze. Uiteraard wil ik graag voldoen aan de NEN 1010 ivm met veiligheid en verzekeringsvoorwaarden? Graag advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:03:
[...]

Hier hebben ze de V153 ook gepusht op mijn 3 Marsteks maar ik ga ze toch nog even laten draaien op de V151, werkt goed in combinatie met V117 op de CT003. Ook de mqtt koppeling in HA werkt nu goed.

Nee hoor geen verbetering, de combinatie B v151 met CT v115 is ook uitstekend bevallen.
De combinatie die ik nu heb ook, weet wel dat de HA relay add-on etc. niet meer werken met B v153 (alleen met beta versie).

Als er geen noodzaak is gewoon op B v151 blijven met CT v115 of v117

m2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leonardus66 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:17:
De Marstek is nu via de stekker aangesloten op een groep die alleen wordt gebruikt om een kleine batterij van de traplift op te laden, een zeer beperkt gebruik dus.
Omdat ik graag de optie van 2500 W output wil inschakelen moet ik de batterij volgens de instructie rechtstreeks aansluiten in de meterkast.
Top dat het gelijk goed bij je werkt en dat je dit hier komt delen.

Bij het overschakelen naar 2500w is het advies dat de batterij is aangesloten op aparte groep/kring.
Dus dat hoeft niet in de meterkast of zoiets. De stekker is van goede kwaliteit er is geen noodzaak om die af te knippen.

Dus formeel zou het niet mogen om die op de groep van de traplift aan te sluiten.

PS hier kun je veel terugvinden Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 16-07-2025 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TechTim
Gely schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:03:
[...]

Inderdaad, die OTA updates lijken mij nogal te rammelen en de app, tja, die placeholders had ik ook al gezien, volgens mij kregen er enkele Chinezen een weekend cursus basic Swift voor iOS en bleef het daarbij 8) , ik vraag mij af of de Android versie ook zo belabberd is.
Ik heb de app op zowel mijn iPad als op mijn Android-smartphone staan. Ik kan je vertellen dat de app op beide platforms even brak is ;-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechTim
Leonardus66 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:17:

Verstandig dat je dit conform de regels wilt aansluiten. Formeel mogen er geen andere verbruikers op de groep aanwezig zijn als je met meer dan 800 W gaat terugleveren op die groep. Medenkend: kun je de accu van de traplift eenvoudig op een ander stopcontact aansluiten? Dat zou wellicht de makkelijkste oplossing zijn.

Ik had hier in huis een groep die puur en alleen voor de droger werd gebruikt. Ik heb de droger nu op hetzelfde stopcontact gezet als de wasmachine, in de wetenschap dat ze toch nooit tegelijk draaien. Vervolgens had ik dus de voormalige droger-groep helemaal vrij voor de Marstek-accu en lever ik nu zonder problemen 2500 watt terug via het stopcontact.

Wat hierboven al werd gezegd, als je het op een vrije groep doet in een goed geïnstalleerd stopcontact met daarachter bedrading die aan de normen voldoet, kan het zonder problemen. De kabel en de stekker van de Marstek-batterij zijn van uitstekende kwaliteit. De kabel die vanaf de groepenkast naar het stopcontact voor mijn droger loopt is 3x 2,5m2 en kan dus maximaal 25A / ca. 5750W aan. Dat is meer dan de afgezekerde waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertsjuhn
Misschien een stom idee, stel je zou de traplift aansluiten op de noodstroomuitgang van de Marstek, en de Marstek dus als enige op de groep hangen is het al geregeld. Of denk ik nu te creatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:18
Bertsjuhn schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:17:
Misschien een stom idee, stel je zou de traplift aansluiten op de noodstroomuitgang van de Marstek, en de Marstek dus als enige op de groep hangen is het al geregeld. Of denk ik nu te creatief?
Volgens mij de perfecte oplossing 🤔👍

🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dit zou werken, totdat de accu leeg raakt. Dan gaat het stopcontact uit en werkt je traplift niet meer. Als je afhankelijk bent van een traplift misschien niet de situatie waar je in wil komen en rekening mee moet gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
Ik waarneem wat apparts, de accu is nu al zo’n 2 uur lang aan het laden met +- 500w en staat de gehele 2 uur op
99% heeft iemand hier een verklaring voor? Iets zal er niet moeten kloppen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ym6xnjIWESUSS5ssn6Fdnn7AwO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XnlO2KMVpZ6nbAXqyq0pRk1c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Robin2133 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:24:
Ik waarneem wat apparts, de accu is nu al zo’n 2 uur lang aan het laden met +- 500w en staat de gehele 2 uur op
99% heeft iemand hier een verklaring voor? Iets zal er niet moeten kloppen [Afbeelding]
Dit klopt prima. De SoC is slechts een benadering. Zeker als je niet elke keer de accu helemaal leeg en/of helemaal vol laadt, klopt de curve na verloop van tijd niet meer. Dat is een karakteristiek van LFP cellen, waar je aan het voltage in het middenbereik niet kan zien hoe vol de cel is. Door de batterij helemaal vol te laden zouden alle tellertjes weer moeten gaan kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertsjuhn
pascallj schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:22:
[...]

Dit zou werken, totdat de accu leeg raakt. Dan gaat het stopcontact uit en werkt je traplift niet meer. Als je afhankelijk bent van een traplift misschien niet de situatie waar je in wil komen en rekening mee moet gaan houden.
Het lijkt mij toch logisch dat zolang er stroom staat op de normale stekker van de batterij, hij ook stroom doorgeeft naar het noodstroom stopcontact?
Het zou heel gek zijn als hij dat niet meer doet als de accu leeg is, dat zou echt een grote ontwerpfout zijn m.i.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bertsjuhn schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Het lijkt mij toch logisch dat zolang er stroom staat op de normale stekker van de batterij, hij ook stroom doorgeeft naar het noodstroom stopcontact?
Het zou heel gek zijn als hij dat niet meer doet als de accu leeg is, dat zou echt een grote ontwerpfout zijn m.i.
Tsja je mag er van vinden wat je wilt (en ik ben het helemaal met je eens dat dat ideaal zou zijn), maar er zijn door onze Tweakers al genoeg testen gedraaid, en dit is nu eenmaal hoe de Marstek werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:18
Hier Venus v151 CT v116 werkt niet goed, reageert veel langzamer dan v115.
Gevraagd om v115 terug te zetten, krijg ik v153 met bms v213 gepushd en melding dat CT v116 laatste versie is. Iemand al v115 terug gekregen of moet ik gewoon v117 vragen?

🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
tinamar schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:33:
Gevraagd om v115 terug te zetten, krijg ik v153 met bms v213 gepushd en melding dat CT v116 laatste versie is. Iemand al v115 terug gekregen of moet ik gewoon v117 vragen?
Dan zou ik 117 vragen. Die is net zo snel over het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58

Same,de bms update lukt niet. 3 batterijen, iedere combinatie geprobeerd incl alles van grid, 10 min down, geen modbus, wifi losgekoppeld enz enz. BMS update succesvol en … niet dus blijft 2.12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechTim
De noodstroomuitgang moet je activeren / aanzetten. Staat standaard uit. Ik vermoed met een reden. Als je die uitgang activeert, schakelt de omvormer permanent in, dus loopt je accu leeg ook als je geen energie verbruikt. Ik betwijfel daarom of dit een goede oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TechTim schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:56:
[...]

De noodstroomuitgang moet je activeren / aanzetten. Staat standaard uit. Ik vermoed met een reden. Als je die uitgang activeert, schakelt de omvormer permanent in, dus loopt je accu leeg ook als je geen energie verbruikt. Ik betwijfel daarom of dit een goede oplossing is.
Als je batterij op een andere stand gebruikt dan 'handmatig', staat de omvormer ook permanent aan. Zo staat er ook spanning op het stopcontact wanneer de batterij op NOM staat. Dus voor de meesten maakt het denk weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechTim
pascallj schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:58:
[...]

Als je batterij op een andere stand gebruikt dan 'handmatig', staat de omvormer ook permanent aan. Zo staat er ook spanning op het stopcontact wanneer de batterij op NOM staat. Dus voor de meesten maakt het denk weinig verschil.
Bij NOM schakelt de omvormer zichzelf uit zodra de accu vol is (overtollige opwek gaat dan het net op). Ook bij het AI-model zijn er diverse momenten dat de accu niets staat te doen (omdat het dan niet gunstig is te laden of te ontladen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny220i
  • Laatst online: 19-09 14:09
Doubt schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Dan zou ik 117 vragen. Die is net zo snel over het algemeen.
Bij mij reageert het geheel ook enorm traag (+-10s).
Als je een kookvuur van 1200W aan hebt en deze doet 8s AAN / 30s UIT dan gaat de batterij na 10s 800W terugsturen op het net terwijl de volle 1200W voor mijn rekening is. M.a.w. de batterij doet maar wat...
Hier ook V116 / V1.6.44 + batterij: V151

Marstek Venus E 5kWh V151, app V1.6.44 CT003 V117 / 3 fase DM Sagemcom T211 (1s) / ZP 5.25kWp / Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TechTim schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:00:
[...]

Bij NOM schakelt de omvormer zichzelf uit zodra de accu vol is (overtollige opwek gaat dan het net op). Ook bij het AI-model zijn er diverse momenten dat de accu niets staat te doen (omdat het dan niet gunstig is te laden of te ontladen).
Het ligt er een beetje aan of het backup stopcontact een echte bypass heeft of via de omvormer gevoed wordt. We weten namelijk dat het backup stopcontact in die modi altijd aan staat. Ook al staat de optie uitgeschakeld. We weten ook dat er geen relays klikken bij het schakelen van het backup stopcontact wanneer de batterij vol is. Dus als er al een echte bypass aanwezig is, dan moet dit op een andere manier geregeld worden dan via relays.

Vandaar dat ik vermoed dat het backup stopcontact altijd via de omvormer gevoed wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechTim
Danny220i schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:01:
[...]

Als je een kookvuur van 1200W aan hebt en deze doet 8s AAN / 30s UIT dan gaat de batterij na 10s 800W terugsturen op het net terwijl de volle 1200W voor mijn rekening is. M.a.w. de batterij doet maar wat...
Je hebt geen onderschrift wat voor configuratie je hebt. Hoe stuur je je batterij aan? Doe je dat toevallig via een p1-meter op je slimme elektriciteitsmeter? Controleer dan even welke versie je hebt. Is je meter lager dan SMR versie 5, dan poept je meter maar één keer in de 5 tot 10 seconde data uit en kan je accu dus heel slecht een NOM-situatie creëren. Ik heb hier ook zo'n 'slimme' meter en daarom werk ik nu met een Shelly Pro 3EM. Je zou ook de CT002 van Marstek in je meterkast kunnen installeren, zelfde effect als de Shelly (die geeft realtime je verbruik door aan de accu zodat je accu veel sneller kan reageren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Maar dat is normaal gedrag. Daar is bijna niet tegenin te sturen met data uit de P1. Als je een batterij ontwerpt en je weet dat deze altijd via CT spoelen gebruikt wordt, kan je hier wel op ontwerpen, maar dat wordt voor de Marstek lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
tinamar schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:33:
Ik heb gisterenavond V117 aangevraagd.
Was ook niet helemaal tevreden van de update van 115 naar 116.
Vanmiddag bericht dat V117 klaarstaat.
Vanavond gelijk updaten zodra ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
pascallj schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Het ligt er een beetje aan of het backup stopcontact een echte bypass heeft of via de omvormer gevoed wordt. We weten namelijk dat het backup stopcontact in die modi altijd aan staat. Ook al staat de optie uitgeschakeld. We weten ook dat er geen relays klikken bij het schakelen van het backup stopcontact wanneer de batterij vol is. Dus als er al een echte bypass aanwezig is, dan moet dit op een andere manier geregeld worden dan via relays.

Vandaar dat ik vermoed dat het backup stopcontact altijd via de omvormer gevoed wordt.
Is dit niet te testen door de spanning te meten? Bij een bypass is de spanning sowieso gelijk aan de spanning van de fase. Via de omvormer verwacht ik dat er netjes 230V uitkomt. Of is dat te simpel gedacht? Mijn fasen zijn altijd rond de 230V (weinig zonnepanelen in de buurt), dus dat maakt het lastig om een conclusie te trekken. Maar misschien is er iemand van wie de fase spanning behoorlijk afwijkt van 230V.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
[...]

Dat is toch een paar keer benoemd? Dan vraag je dus 117 aan. Ik kreeg toen dit als antwoord erover:

Hello, we have made two upgrades based on version 115, which will provide a smoother and more stable user experience. Since your version is already up to date, we recommend that you continue using version 117

Waarbij ik dus al 117 gebruikte en dus niet kon / hoef te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:26:
[...]

Is dit niet te testen door de spanning te meten? Bij een bypass is de spanning sowieso gelijk aan de spanning van de fase. Via de omvormer verwacht ik dat er netjes 230V uitkomt. Of is dat te simpel gedacht? Mijn fasen zijn altijd rond de 230V (weinig zonnepanelen in de buurt), dus dat maakt het lastig om een conclusie te trekken. Maar misschien is er iemand van wie de fase spanning behoorlijk afwijkt van 230V.
Goed punt! De spanning is ongeveer gelijk aan de fasespanning. Maar hier kan ik inderdaad nog wat mee experimenteren met zowel on- als off-grid en het energiegebruik vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leonardus66
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
De kleine batterij van de traplift gaan ca 2 dagen mee zonder bijlading. Ik vind het idee om de backup uitgang te gebruiken voor het laden van de traplift om daarmee de groep vrij te maken voor de batterij een prima idee. Als we een stroomstoring van meer dan twee dagen hebben dan heb ik wel een probleem maar ik denk dat ik dat geval niet de enige ben met een probleem. Prima oplossing dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
JoebarRC schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:51:
[...]

Same,de bms update lukt niet. 3 batterijen, iedere combinatie geprobeerd incl alles van grid, 10 min down, geen modbus, wifi losgekoppeld enz enz. BMS update succesvol en … niet dus blijft 2.12
Ik heb er ondertussen melding van gemaakt bij Marstek. Ben benieuwd of er snel reactie komt. Ik laat in ieder geval iets weten wanneer dat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
  • Laatst online: 13:06
[...]

Word een korte lijst dan
Ja, dat antwoord heb ik ook gehad.
Je houdt het niet voor mogelijk !!

2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:01
JoebarRC schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:51:
[...]

Hier idem, 1 batterij wel kunnen updaten met bms versie 212 naar 213, de andere lukt gewoon niet, geeft succesvol aan, na reboot, nog steeds 212...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 12:58
Bij mij ging de update van CT003, MT en BMS probleemloos. Hoe kan ik in de APP checken of BMS update gelukt is? Ik zie alleen V117 en V153

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Lees de TS eens door... de batterij doet precies waar die voor bedoeld is... Ik heb op de hele dag doorgaans minder dan 0,4KWh grid verbruik incl inductie koken, quooker , aico's, wassen, droger etc... met een 1sec DM

Zie mijn signatuur voor verdere details. Misschien dat jou installatie een 10sec DM heeft?
Als dat het geval is kun je beter kiezen voor een CT002 ipv de CT003.
Bij een 5sec DM hangt het af van de verbruikers of het de investering waard is.

Even een overzicht van vandaag ter illustratie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65lFSs96KKAjY4uoXtE1Fdz0Pvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BUcEGAPgQrHI9SowxZC2t2qr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door SatScan op 16-07-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
SatScan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:34:
[...]

Lees de TS eens door... de batterij doet precies waar die voor bedoeld is... Ik heb op de hele dag doorgaans minder dan 0,4KWh grid verbruik incl inductie koken, quooker , aico's, wassen, droger etc... met een 1sec DM

Zie mijn signatuur voor verdere details. Misschien dat jou installatie een 10sec DM heeft?
Als dat het geval is kun je beter kiezen voor een CT002 ipv de CT003.
Bij een 5sec DM hangt het af van de verbruikers of het de investering waard is.

Even een overzicht van vandaag ter illustratie
[Afbeelding]
Jij draait op 3 fases? Dan lijkt het echt stabieler idd. Bij 2 accu’s op 1 fase en zelfde versie software als bij jou:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EY5OIeE6X5q8hjEIY7poYyO5fy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIvTeijQxggSEGJGtsEbgYfU.jpg?f=fotoalbum_large

nvm, zie nu je signature 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doubt schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:24:
[...]
Jij draait op 3 fases? Dan lijkt het echt stabieler idd. Bij 2 accu’s op 1 fase en zelfde versie software als bij jou:
3fase, en 1sec DM En Jij?

Even je signatuur vullen ...

[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 16-07-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
SatScan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:26:
[...]

3fase, en 1sec DM En Jij?

Even je signatuur vullen ...
Ik moet die nog invullen idd, maar 1 fase en 1 sec DM, met 2 accu’s. Sinds de 2e zitten die pieken erin, met 1 is hij veel stabieler. Collega heeft er 3, op elke fase 1, ook veel stabieler. Die hogere pieken lijken zich dus voor te doen bij meerdere accu’s op 1 fase. Misschien wel goed om te checken of meerdere dat hebben? Zit ook te denken 1 accu uit te zetten, puur om te vergelijken, scheelt met bijna 0,5 per dag en in de zomermaanden red ik het makkelijk op 1…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:26

d3x

[...]

Dat heeft niks met je ct003 en versie te maken jij hebt gewoon een slechte DM. Om dat op te lossen ga je andere enfluri sturing moeten gebruiken

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Pagina: 1 ... 206 ... 280 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.