Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisboers
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 20:51
Hallo.
Sinds gisteren ben ook ik de bezitter van een Venus E (versie 2.0). Gisteren en vanochtend druk bezig geweest om te proberen eea geinstalleerd te krijgen. Ik moet zeggen: voor een plug-and-play systeem is het echt een rommeltje. Niet de accu, maar wel die P1 lezer (de CT003) en de app.

De accu zelf is een robuust stuk techniek en is aansluiten-klaar. Tot zover geen enkel probleem.
De app gaat ook nog wel, het installeren ging vlot en de wizard aan het begin ging ook nog wel goed. Echter, bij het verbinden van accu en CT003 aan de app ging het mis.

Waarom kan de Venus E connectie leggen met een 5GHz wifi als die niet ondersteund wordt?
Ok, thuisnetwerk aangepast en alle 5GHz er uit geknikkerd. Daarna was de Venus E aan te sluiten en kan ik ook de lading (standaard 48% uit de doos) zien. Prima.

Vervolgens de CT003. Wat een hopeloos ding is dat. Wat een simpel kastje zou moeten zijn is een warboel van snoeren met (ja echt) een losse antenne.
Erger is, de CT003 kan blijkbaar niet 'gewoon'de P1 poort uitlezen, maar moet specifiek geconfigureerd worden voor de meter die er in zit. Ik heb eerder mijn P1 uitgelezen (via P1mon) en nog nooit iets specifiek voor de meter in moeten stellen.
Edoch, ik dwaal af. Ik heb de CT003 ingesteld op mijn meter, een Landis Gyr+ E360. De Ct003 lijkt connectie te maken, maar alle drie fasen geven alleen 0-waarden.
Na veel proberen heb ik CT003 en Venus E aan elkaar weten te koppelen, in de app rechts ondering CT groen en ik kan hem daar ook openen.

Als de CT003 in diagnose gaat, slaat de Venus E keurig uit met 250W laden en 800 W ontladen, maar de fasen (en het totaal) blijven 0.

Nu de hulpvraag: Heeft iemand ervaring met die CT003 in combinatie met de Landis Gyr+ E360? Iemand enig idee wat ik kan doen om de CT003 werkend te krijgen?
Is er een manier om de verbindingen stabieler te krijgen, de CT003 wil de ene keer wel connecten met de app, de andere keer niet, terwijl de verbinding met de Venus E nu wel constanter lijkt.

Help?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chrisboers schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:49:
Vervolgens de CT003. Wat een hopeloos ding is dat. Wat een simpel kastje zou moeten zijn is een warboel van snoeren met (ja echt) een losse antenne.
Een warboel aan snoeren? Elk apparaat heeft voeding nodig. Nu kan je dit soms uit de P1 halen, maar zeker niet altijd en als het al kan wil het vermogen ook niet altijd voldoende zijn. De kabel naar de P1 spreekt voor zich, en de losse antenne is juist ideaal in een meterkast situatie waar het bereik vaak belabberd is. Kan je tenminste nog een beetje spelen met het signaal. Wel blijft het zo dat hij een heel sterk signaal nodig heeft voor goede werking.
Erger is, de CT003 kan blijkbaar niet 'gewoon'de P1 poort uitlezen, maar moet specifiek geconfigureerd worden voor de meter die er in zit. Ik heb eerder mijn P1 uitgelezen (via P1mon) en nog nooit iets specifiek voor de meter in moeten stellen.
Edoch, ik dwaal af. Ik heb de CT003 ingesteld op mijn meter, een Landis Gyr+ E360. De Ct003 lijkt connectie te maken, maar alle drie fasen geven alleen 0-waarden.
Na veel proberen heb ik CT003 en Venus E aan elkaar weten te koppelen, in de app rechts ondering CT groen en ik kan hem daar ook openen.

Als de CT003 in diagnose gaat, slaat de Venus E keurig uit met 250W laden en 800 W ontladen, maar de fasen (en het totaal) blijven 0.

Nu de hulpvraag: Heeft iemand ervaring met die CT003 in combinatie met de Landis Gyr+ E360? Iemand enig idee wat ik kan doen om de CT003 werkend te krijgen?
Is er een manier om de verbindingen stabieler te krijgen, de CT003 wil de ene keer wel connecten met de app, de andere keer niet, terwijl de verbinding met de Venus E nu wel constanter lijkt.

Help?
Heb je al zowel de batterij als de CT003 geupdate naar de laatste firmware versie? Zoja welke heb je dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hallo.
Sinds gisteren ben ook ik de bezitter van een Venus E (versie 2.0). Gisteren en vanochtend druk bezig geweest om te proberen eea geinstalleerd te krijgen. Ik moet zeggen: voor een plug-and-play systeem is het echt een rommeltje. Niet de accu, maar wel die P1 lezer (de CT003) en de app.

Help?
Goedemorgen, je heb al antwoord... maar als je de TS leest vind je daar de antwoorden op je vragen...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:27
Ik heb mijn Marstek recent bij Groene Vrienden gekocht, naar aanleiding van dit screenshot even contact met ze gezocht. Ze geven aan dat dit komt doordat prijsafspraken niet zijn nagekomen. Marstek hanteert blijkbaar een minimum verkoopprijs van 1599, leveranciers die zich daar niet aan houden komen (tijdelijk?) op een interne lijst. Wat precies de gevolgen zijn voor bv de 10 jaar garantie die Marstek biedt is niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisboers
Heb je al zowel de batterij als de CT003 geupdate naar de laatste firmware versie? Zoja welke heb je dan?
De app is v1.6.44, de accu v152. de CT003 kan ik nu even niet zien (hij connect nu niet), maar ook die kreeg vanmorgen een update, dus ik verwacht dat ie op de nieuwste versie zit.
Voor wie de visuele layout kent: gisteren hadik een aparte grafiek voor de drie fasen, Venus E en Totaal, nu is alles in 1 grafiek, ik denk dat dat aangepast is in de nieuwe firmwareversie.

Overigens: ik heb ook Marstek de vraag gesteld en die reageren heel prettig snel.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chrisboers schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:20:
[...]

De app is v1.6.44, de accu v152. de CT003 kan ik nu even niet zien (hij connect nu niet), maar ook die kreeg vanmorgen een update, dus ik verwacht dat ie op de nieuwste versie zit.
Voor wie de visuele layout kent: gisteren hadik een aparte grafiek voor de drie fasen, Venus E en Totaal, nu is alles in 1 grafiek, ik denk dat dat aangepast is in de nieuwe firmwareversie.

Overigens: ik heb ook Marstek de vraag gesteld en die reageren heel prettig snel.
Je kunt overigens ook eens een beetje spelen met andere meters te selecteren en kijken of je dan wel waardes binnenkrijgt. Er is veel gesproken over de E360, bij de een werkte het wel en bij de ander niet, maar had het idee dat dat met de meest recente versies wel opgelost was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 22:38
thuisbatterij schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:18:
[...]

Let op! dit is geen officiele verkoper en haalt het niet bij officiële verkoop kanalen. Marstek gaat hier in de toekomst naar kijken per serie nummer en weet dan dat je dit niet via officiële Nederlandse kanalen is verkocht. Deze komen uit het buitenland waardoor je geen garantie krijgt op deze unit. Deze informatie komt van een van de 3 officiële distribiteurs.
Waar kan ik een lijst vinden met officiële verkopers?

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
jevin20 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:16:
[...]

Die discussie is hier al tevaak gevoerd. Niet iedereen koopt een batterij om hem rendabel te laten zijn. Veel mensen willen gewoon geen netstroom gebruiken en dus het net niet belasten.
En welk 'voordeel' haal je daar uit? Slaap je daar beter van?

Voor mij is het simpel, meer toestellen in huis is meer zorgen en meer kans dat er iets mis kan gaan.
Het is niet dat die dingen mooi zijn hé.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisboers
pascallj schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Je kunt overigens ook eens een beetje spelen met andere meters te selecteren en kijken of je dan wel waardes binnenkrijgt. Er is veel gesproken over de E360, bij de een werkte het wel en bij de ander niet, maar had het idee dat dat met de meest recente versies wel opgelost was.
Inmiddels ook de CT003 kunnen inzien. Deze is versie V116. In het overzicht van de CT003 zie ik nog de 'oude' fasen apart. wel nog steeds alles 0. Ook de diagnose blijft falen.
Diverse meters geprobeerd, alles blijft 0 geven.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

S2S

johan_L schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Ik heb mijn Marstek recent bij Groene Vrienden gekocht, naar aanleiding van dit screenshot even contact met ze gezocht. Ze geven aan dat dit komt doordat prijsafspraken niet zijn nagekomen. Marstek hanteert blijkbaar een minimum verkoopprijs van 1599, leveranciers die zich daar niet aan houden komen (tijdelijk?) op een interne lijst. Wat precies de gevolgen zijn voor bv de 10 jaar garantie die Marstek biedt is niet duidelijk.
Ik heb dit soort praktijken hier al ooit eens uitgelegd, geloven ze niet ;) marktwerking etc etc , komen ze met: mag wettelijk niet, klopt . Maar dat is wel de realiteit. Producenten / bedrijven hanteren dit soort praktijken al 10 tallen jaren. En niemand gaat daar wat aan doen . Eén wet schrijven is 1, handhaven een heel ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 11-07-2025 11:06 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Hallo.

De accu zelf is een robuust stuk techniek en is aansluiten-klaar. Tot zover geen enkel probleem.
De app gaat ook nog wel, het installeren ging vlot en de wizard aan het begin ging ook nog wel goed. Echter, bij het verbinden van accu en CT003 aan de app ging het mis.

Waarom kan de Venus E connectie leggen met een 5GHz wifi als die niet ondersteund wordt?
Ok, thuisnetwerk aangepast en alle 5GHz er uit geknikkerd. Daarna was de Venus E aan te sluiten en kan ik ook de lading (standaard 48% uit de doos) zien. Prima.

Help?
Gewoon de eerste de beste meter selecteren die alle data doorgeeft. Draai hier ook zo met een landys .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13:20
Heeft iemand dat al eens nagevraagd?
Ik wil dat anders wel doen ?

2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LodeBo schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Heeft iemand dat al eens nagevraagd?
Ik wil dat anders wel doen ?
Staat je natuurlijk helemaal vrij, maar deze reactie biedt geen vertrouwen in een goed antwoord:

3DWim in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
pascallj schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Staat je natuurlijk helemaal vrij, maar deze reactie biedt geen vertrouwen in een goed antwoord:

Pffff…. daar heb je dus echt niks aan.
Ik ga het toch nog eens proberen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capibaragup
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-09 06:38
waxy50 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:00:
Voor android is een nieuwe update voor de app. Maar ik kan niets bijzonders zien wat is gewijzigd. Behalve dat octopus is toegevoegd bij ai en wat visuele veranderingen.

Nieuwe functies:
1、Optimized the user experience.
2、Support Octopus electricity price setting for Venus.
3、Added the maximum power setting and disable the grid connection function for micro-inverters.
Ik heb de update ook gedaan. Inderdaad wat visuele wijzigingen en Octopus toegevoegd.

Wel heeft de update ervoor gezorgd dat mijn ai nu wel lijkt te werken. Ik had al een sleutel van Tibber ingevoerd maar dat werkte niet. Nu worden de prijzen goed weergegeven en staat er een laadmoment ingevoerd. Eens kijken of dat werkt. Dit wil ik in de winter gaan gebruiken, nu eigenlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisboers
S2S schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Gewoon de eerste de beste meter selecteren die alle data doorgeeft. Draai hier ook zo met een landys .
Inmiddels alle mogelijke meters geprobeerd, niet één geeft uitslag anders dan nullen. Kan het zijn dat de meter niet goed ingesteld staat? Hiervoor had ik een P1mon (https://www.ztatz.nl/p1-monitor/) aangesloten en die kon gewoon keurig bemeteren.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-10 18:11
pleio65 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:02:
[...]

Jawel toch?
Dit waren de ex belasting prijzen van vandaag, Vanmiddag maar kort met 4 cent geladen en grotendeels door de zonnepanelen. Vanavond een deel met 14 cent ontladen. Interessanter wordt het in het najaar en voorjaar als er redelijk zon is. En de warmtepomp dan ook draait. Deze kan dan in de avond en nacht goedkoop verwarmen en lever niets aan de leverancier terug :)

[Afbeelding]
Zolang je nog kan salderen en je opwek binnen je verbruik valt(zoals in mijn situatie).

Simpele rekensom bijv. vandaag;

5,3 kWh laden aan 0,186 = 98 cent.

4,1 kWh ontladen aan 0,284 = 116 cent.

Dan zou een cyclus vandaag me maar 18 cent opleveren, €65 op jaarbasis :P veel te weinig dus.
Een volledige cyclus moet minimaal 40 cent opleveren, gemiddeld zit ik net boven de 60 cent.

En laden met "eigen zonnestroom" of met grijze stroom kost en levert exact hetzelfde op.

[ Voor 4% gewijzigd door Gohf046 op 11-07-2025 11:30 ]

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
pascallj schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Punt is... de garantieketting loopt van jouw naar het verkooppunt waar je zelf gekocht hebt, en die moeten zich maar af dekken tov Marstek.

Dus kopen bij een groothandelaar in PV en batterijen lijkt me niet zo risicovol.
Koop je bij een dropshipper die vandaag een partij Marstek batterijen op de kop kon tikken en morgen kinderspeelgoed verkoopt... dan zijn je kansen klein.

Maar wel typisch dat een chinees bedrijf hier wel wil verkopen, maar de regels niet kent.

Heb op Ali ooit een discussie gehand over een voorwerp. Geen garantie na 3 maand vertelden ze me... Ze geven enkel 1 jaar op electronica, en dat was het niet...
De EU regels waren voor hen niet van tel, terwijl ze toch zelf verstuurd hadden... Nu ging het over peanuts, dus ik heb mijn verlies genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0st
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:10
Eastman schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:05:
[...]

Als je alle negatieve resultaten eruit haalt. Wat is dan de jaaropbrengst?

Ik reken trouwens met 15,9 kWh (AC in) laden van 11-100%. Daarin neem ik het laadverlies mee.
12,0 kWh ontladen, AC uit.
Bruikbare capaciteit 13,6 kWh.
15,9 kWh laden (AC in) en 12,0 kWh ontladen (AC uit) kom ik uit op €474,44

Maar hoe kom je uit op 15,9 kwh? de laatste 11 procent van je accu gebruik je toch niet dus hoef je toch ook niet op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Gh0st schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Maar hoe kom je uit op 15,9 kwh? de laatste 11 procent van je accu gebruik je toch niet dus hoef je toch ook niet op te laden?
Ik vermoed 3 batterijen volladen tegen 5,3 kWh is 15,9 kWh.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik meen gelezen te hebben dat voor FW versies voor de MT na V151 de MQTT koppeling niet meer werkt.
Klopt dit, of is dit ondertussen opgelost?

Ik heb een vraag tot updaten gekregen voor mijn 3MT's die nu op V151 draaien, en al een aantal maanden zonder ook maar één probleem werken in NOM. Ik zou het jammer vinden als ik de data van mijn 3 MT's niet meer zou kunnen lezen via MQTT na de update.

Iemand ervaring of advies?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:40
Hallo.

Help?
Heeft er iemand ervaring met de zoekfunctie van Tweakers te gebruiken om te zoeken naar informatie over de Landis Gyr+ E360?
Help!

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gh0st schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Dat is laadverlies. 13,67/0,86=15,9

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chrisboers schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Inmiddels alle mogelijke meters geprobeerd, niet één geeft uitslag anders dan nullen. Kan het zijn dat de meter niet goed ingesteld staat? Hiervoor had ik een P1mon (https://www.ztatz.nl/p1-monitor/) aangesloten en die kon gewoon keurig bemeteren.
Het is inderdaad vreemd dat er überhaupt een meter gekozen moet worden, aangezien P1 berichten relatief gestandaardiseerd zijn. Anders dan een beetje spelen met meters en tussendoor ook eens opnieuw opstarten hier en daar, weet ik het ook even niet meer. In de tussentijd zou ik sowieso even een ticket via Feedback in de app uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:21:
[...]

Punt is... de garantieketting loopt van jouw naar het verkooppunt waar je zelf gekocht hebt, en die moeten zich maar af dekken tov Marstek.

Dus kopen bij een groothandelaar in PV en batterijen lijkt me niet zo risicovol.
Koop je bij een dropshipper die vandaag een partij Marstek batterijen op de kop kon tikken en morgen kinderspeelgoed verkoopt... dan zijn je kansen klein.

Maar wel typisch dat een chinees bedrijf hier wel wil verkopen, maar de regels niet kent.

Heb op Ali ooit een discussie gehand over een voorwerp. Geen garantie na 3 maand vertelden ze me... Ze geven enkel 1 jaar op electronica, en dat was het niet...
De EU regels waren voor hen niet van tel, terwijl ze toch zelf verstuurd hadden... Nu ging het over peanuts, dus ik heb mijn verlies genomen.
Daar heb je helemaal gelijk in en die redenering geef ik ook steeds in dit topic als mensen problemen hebben met defecte batterijen bij aankoop: regelen bij je verkoper.

Maar, aangezien er een soort van 10 jaar garantie gegeven wordt vanuit Marstek, wil je daar het liefste toch aanspraak op kunnen maken. Nee heb je al, en ja kun je nog krijgen. De verkoper zegt waarschijnlijk na een paar jaar: toedeledokie! Of helemaal niks omdat deze er vandoor is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:58:
Ik meen gelezen te hebben dat voor FW versies voor de MT na V151 de MQTT koppeling niet meer werkt.
Klopt dit, of is dit ondertussen opgelost?

Ik heb een vraag tot updaten gekregen voor mijn 3MT's die nu op V151 draaien, en al een aantal maanden zonder ook maar één probleem werken in NOM. Ik zou het jammer vinden als ik de data van mijn 3 MT's niet meer zou kunnen lezen via MQTT na de update.

Iemand ervaring of advies?
Daar is aan gewerkt en er is nu een oplossing beschikbaar! NoFate heeft ons hier laatst van op de hoogte gebracht. Ik heb het hier werkend op v153! Nog wel alleen in de 'develop' branch, maar als je handig bent, kun je het werkend krijgen: https://github.com/tomqui...7#issuecomment-3041300363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

[...]

Bij mij geven genoeg types data door. Je poort staat open zo te lezen. Rebooten iedere keer na meter selectie en anders Marstek berichten via de app. Vragen of ze een firmware update hebben voor de p1 meter .

[ Voor 19% gewijzigd door S2S op 11-07-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterG88
  • Laatst online: 07:36
AUijtdehaag schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:47:
[...]

Ik kan de marstek api nu uitlezen in nodered. (zelfde info als in hame relay en hm2mqtt)
Work in progress.

[Afbeelding]
Welke api roep je hierop aan?
Zou dit misschien ook wel kunnen gebruiken om de data binnen te trekken in mijn Domoticz ...

1 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:58
Sparky schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:21:
[...]

Lijkt wel een AI antwoord?
Laat die "I" maar zitten ;)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 10:48
Zojuist bij de groene vrienden een 5kWh versie 2 besteld voor 1399 euro incl P1 meter
Is home assistant via MQTT nu the way to go of bouw ik een ESP32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Animal schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:32:
Zojuist bij de groene vrienden een 5kWh versie 2 besteld voor 1399 euro incl P1 meter
Wil je lokaal aansturen (en voorbereid zijn op een toekomst waarbij de Cloud niet (goed) meer werkt), dan is ESP32 the way to go. MQTT gaat via de Cloud met alle nadelen van dien. Je zal hier ook een relay voor moeten draaien om dit aan te spreken op een server o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:25

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

[...]

Kabel stuk? Even de meter gebruiken van kennissen? Al meter type: others geprobeerd met een protocol bij model?

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:32
superduper1969 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:01:
[...]
Heeft er iemand ervaring met de zoekfunctie van Tweakers te gebruiken om te zoeken naar informatie over de Landis Gyr+ E360?
Help!
Ik heb daar één en ander over geschreven maar omdat het bij iemand anders wel werkte was mijn verhaal "niet waar".
Ik heb meteen doorgeschakeld naar de HW P1 meter, die werkt prima.

Overigens kan het zo maar zijn dat de CT003 met nieuwere software versies wel werkt op de Landis en Gyr 360.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisboers
3DWim schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:10:
[...]

Ik heb daar één en ander over geschreven maar omdat het bij iemand anders wel werkte was mijn verhaal "niet waar".

Overigens kan het zo maar zijn dat de CT003 met nieuwere software versies wel werkt op de Landis en Gyr 360.
Eerlijk gezegd, die HW staat bij mij al in het Bol.com mandje, samen met een passieve P1 splitter. Die accu lijkt werkt prima te werken maar zonder werkende P1 meter heb ik er niks aan en gaat hij toch terug.
Inmiddels divers contact gehad met Marstek NL (complimenten voor hun snelle reacties), die kwamen er ook niet verder uit, dus een ticket via de app aangemaakt. We wachten af of die net zo snel reageren.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thuisbatterij
  • Laatst online: 08-09 22:46

thuisbatterij

Bedrijfsaccount thuisbatterij.nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9BgF4DT3KLq_SeNbzGLJ5QN3Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aN2TYfacelhmkO3Wmtnefhzc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aT1-wdaKsjmiSeEJTZ9S7CpBs48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/an0o04MnBIEHPV2BKvg14RNR.jpg?f=fotoalbum_large

Deze melding krijg je nu bij het toevoegen van een marstek
Let op zoals eerder gezegd met bedrijven die Marstek niet bij offiecele wedeverkopers verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterG88 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:04:
[...]

Welke api roep je hierop aan?
Zou dit misschien ook wel kunnen gebruiken om de data binnen te trekken in mijn Domoticz ...
De nodered flow die ik al had, staat hier
Verklaring afkortingen hier.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2025 06:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Animal schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:32:
Zelf bouwen hoeft niet

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
thuisbatterij schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:52:
Let op zoals eerder gezegd met bedrijven die Marstek niet bij offiecele wedeverkopers verkopen.
Goed om te weten. Dus eigenlijk als je bij zo een verkoper hebt gekocht kan je fluiten naar ondersteuning en/of de 10-jarige garantie van Marstek. Voor de 2 jarige garantie is het dan hopen dat je nog bij je verkoper terecht kan (want die zal wegens onofficiële verkoper dan ook niet kunnen rekenen op terugname door Marstek zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:58
Sinds ongeveer een week 1 venus draaien op NOM strategie. Ik heb vooralsnog ontladen tot 800watt gelaten (gaat later wel op eigen groep).

Ik gebruik een homewizard P1 meter en heb helaas een heel oude slimme meter met gprs. Deze wordt weliswaar vervangen, maar het duurt minstens 10 seconden voordat de venus kan anticiperen op wijzigingen in de load. De meter proactief laten vervangen is behoorlijk kostbaar, dus ik wacht wel op Enexis in deze.

Mijn vraag is eigenlijk hoe slecht het is voor de batterij om heel frequent te wisselen tussen het vermogen en op of ontladen. Ik stel me voor dat dit voor iedereen geldt met NOM strategie op niet extreem zonnige dagen (waarbij wel wat opwek is, maar ook niet dekkend voor al het gebruik op een dag, zoals af en toe een quooker aan). Kortom, kan de batterij en omvormer er goed tegen om wel 20x per dag van op naar ontladen te springen?

[ Voor 6% gewijzigd door Igor4 op 11-07-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:25

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Igor4 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:17:
Sinds ongeveer een week 1 venus draaien op NOM strategie. Ik heb vooralsnog ontladen tot 800watt gelaten (gaat later wel op eigen groep).

Ik gebruik een homewizard P1 meter en heb helaas een heel oude slimme meter met gprs. Deze wordt weliswaar vervangen, maar het duurt minstens 10 seconden voordat de venus kan anticiperen op wijzigingen in de load. De meter proactief laten vervangen is behoorlijk kostbaar, dus ik wacht wel op Enexis in deze.

Mijn vraag is eigenlijk hoe slecht het is voor de batterij om heel frequent te wisselen tussen het vermogen en op of ontladen. Ik stel me voor dat dit voor iedereen geldt met NOM strategie op niet extreem zonnige dagen (waarbij wel wat opwek is, maar ook niet dekkend voor al het gebruik op een dag, zoals af en toe een quooker aan). Kortom, kan de batterij en omvormer er goed tegen om wel 20x per dag van op naar ontladen te springen?
Daar is het voor gemaakt .

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 16:39
Vandaag ontdekt dat firmware bijwerken van de CT003 en dit vanaf een niet thuis locatie geen goed ieder is. Ding is dood ;-(

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:37:
Vandaag ontdekt dat firmware bijwerken van de CT003 en dit vanaf een niet thuis locatie geen goed ieder is. Ding is dood ;-(
Gaat de firmware bijwerken van de CT003 niet via Bluetooth net als van de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
pascallj schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:38:
[...]

Gaat de firmware bijwerken van de CT003 niet via Bluetooth net als van de batterij?
Klopt, en ben zonder na te denken toen het klaar was in de auto gestapt :-) om er 550km en een P&O ferry later achter te komen dat ie het niet meer doet :) Haastige spoed is zelden goed.

[ Voor 4% gewijzigd door WargamingPlayer op 11-07-2025 18:47 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
Net batterij geüpdate naar v153 en app naar v1.6.44
Alles goed verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:46:
[...]

Klopt, en ben zonder na te denken toen het klaar was in de auto gestapt :-) om er 550km en een P&O ferry later achter te komen dat ie het niet meer doet :) Haastige spoed is zelden goed.
Dus het kan ook gewoon zijn dat hij even opnieuw opgestart moet worden, maar jij intussen al weg was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
pascallj schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:50:
[...]

Dus het kan ook gewoon zijn dat hij even opnieuw opgestart moet worden, maar jij intussen al weg was ;)
Zou wel handig zijn als je dat via de modbus zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
App en P1 firmware (v116) geupdate vandaag, maar batterij (v2) zit nog op laatste v151. Raar dat anderen (die niet specifiek gevraagd hebben) al sneller nieuwe firmware krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 11-07-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
pascallj schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:52:
[...]

Voor de batterij kan dat ;)
Auw, zie dat nergens staan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:01:
[...]

Help!
Ach ja het is een kwestie van (niet) de Topic Start lezen....

Daar staat precies hoe en wat en met een link naar een bestand waarin je kunt zien welke combinaties wel of niet werken...
Daarnaast wat te doen als je combinatie DM/CT niet werkt!

Maar goed blijft het een beetje levendig hier... d:)b

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LodeBo schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:55:
[...]

Auw, zie dat nergens staan ??
0x55AA schrijven naar register 41000. Maar houdt vooral ook het andere topic in de gaten want ben bezig met een nieuw Modbus overzicht *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
LodeBo schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:50:
Net batterij geüpdate naar v153 en app naar v1.6.44
Alles goed verlopen.
hoe komt iedereen aan die nieuwe versies? ik zit op v151 en geeft aan dat dat de nieuwste versie is. Moet je het aanvragen of iets speciaals doen om update te forceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gmj2 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:00:
[...]

hoe komt iedereen aan die nieuwe versies? ik zit op v151 en geeft aan dat dat de nieuwste versie is. Moet je het aanvragen of iets speciaals doen om update te forceren?
Zal je moeten vragen, V151 is de standaard versie op dit moment.

Als het goed werkt (wifi connectie en NOM ) dan zou ik deze blijven gebruiken.

m2c

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LodeBo
pascallj schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:57:
[...]

0x55AA schrijven naar register 41000. Maar houdt vooral ook het andere topic in de gaten want ben bezig met een nieuw Modbus overzicht *O*
Gaan we proberen.

Ik ga zeker volgen.
Nog een dankjewel aan iedereen om dit mogelijk te maken.

De batterij in mijn dashboard, ben er superblij mee!!
Is nog niet helemaal af 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcU2nZayL4rLI40IMHo7OlsHnNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOSC4y2Mlp1WrdvCYfdDVyVU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
gmj2 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:00:
[...]

Geen idee, ik opende daarstraks de app en zag dat de updates klaar stonden. Helemaal niks gevraagd.

[ Voor 3% gewijzigd door LodeBo op 11-07-2025 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:03:
[...]

m2c
Ik heb niets aangevraagd en toch : woensdag melding gekregen dat V117 klaar stond voor de CT003 en gisteren melding gekregen dat er ook een update klaar staat voor mijn 3 Marsteks. Geen idee waaro, ik ben geen vragende partij want mijn combinatie V151 en V115 op CT003 werkt perfect voor meer dan 2 maanden…heb ondertussen CT003 naar 117 gezet, batterijen staan nog op V151, wacht nog even af om die te updaten

[ Voor 8% gewijzigd door DSSW op 11-07-2025 19:23 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
pascallj schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:50:
[...]

Hij is ook niet meer in HA te zien met mijn ICMP ping. Denk dus dat hij een kickje moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMWJ
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:45
3DWim schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:10:
[...]

Ik heb hier ook een Landis Gyr E360 en heb sinds dag 1 (v113) geen problemen met de CT003 (op een slechte KPN wifi verbinding na, middels opgelost met een TP-link AP). Nu met v116 ook geen enkel probleem.

.NL / Audi Etron 50 / BMW i4 E40 / Tesla Model 3 AWD LR / Alfen Eve Double Pro-Line / 19x 440Wp Oost-West / WeHeat Sparrow P60 All-Electric / Boiler 300L / 3x Marstek Venus E 5.12kWh (V151) / HWP1-CT003 (V116) / Modbus-Lilygo-HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 17:28
al zo'n 20x een Diagnose geprobeerd met de CT003 blijf maar foutmeldingen krijgen dat het mislukt is. Batterij is vanmiddag tot 80% geladen en doet nu niks.. iemand een oplossing? HW p1 koppelen werkt ook niet. SMR5.0 aanwezig, wifi werkt (goed signaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin2133 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:10:
al zo'n 20x een Diagnose geprobeerd met de CT003 blijf maar foutmeldingen krijgen dat het mislukt is. Batterij is vanmiddag tot 80% geladen en doet nu niks.. iemand een oplossing? HW p1 koppelen werkt ook niet. SMR5.0 aanwezig, wifi werkt (goed signaal)
Kijk even of er überhaupt waardes binnenkomen, zo niet gaat de diagnose ook niet lukken: dat is alleen om te kijken op welke fase de batterij zit. Welke slimme meter heb je? Staat je P1 poort open (in geval van België)? Heb je de CT003 al geüpgraded naar de laatste firmware? Als je HW P1 wil koppelen, heb je lokale API wel aangezet? Heb je al geprobeerd andere slimme meters te selecteren wanneer je er eentje moet kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie nu ineens een batterij met een ander kleurtje?
Was dat altijd al zo?
En dat pijltje in dat rondje voor het vermogen stond dat er ook al langer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdxkBjZH8o5cDECG-v80YLLclKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6sRWzTqNAbl8chbm10Rdx6f.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:16:
Was dat altijd al zo?

[Afbeelding]
Nee is veranderd sinds de laatste app update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
Was dat altijd al zo?

[Afbeelding]
Nummer 1 is aan het onladen (geel) nummer 2 en 3 zijn aan het laden (groen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robin2133 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:18:
[...]

Dat kleurtje geeft aan hoe vol hij zit, niet wat hij aan het doen is. Volgens mij geeft de richting van de pijl dat nu aan. Bij mij staat hij de andere kant op namelijk (batterij is leeg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robin2133 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:18:
[...]

Ze zijn alledrie aan het ontladen weinig zon nu ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:20:
[...]

Dat kleurtje geeft aan hoe vol hij zit, niet wat hij aan het doen is. Volgens mij geeft de richting van de pijl dat nu aan. Bij mij staat hij de andere kant op namelijk (batterij is leeg).
Dat lijkt mij inderdaad logisch pijltje is erin of eruit.
Kleurtje is een soort van nivo aanduiding al staan de procenten er ook gewoon bij.
Chinese kleurtjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin2133 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:10:
Wifi signaal sterkte zegt niet altijd evenveel bij de Marsteks.
Ik had met de kpn modem ook altijd wel volle bak wifi maar de verbinding met de ct wou niet stabiel werken.

Heb toen een travel router gekocht waar de shelly pro en de drie accu's op zitten en sindsdien nooit meer problemen met verbindingen.
Sinds toen 100% betrouwbaar en operationeel.
Ik kan zelfs prima vanuit mijn werk 40 km verderop via internet de accu's benaderen en instellen.
Met de kpn modem was dat slechts een illusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
Ronald.42 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:30:
[...]

Wifi signaal sterkte zegt niet altijd evenveel bij de Marsteks.
Ik had met de kpn modem ook altijd wel volle bak wifi maar de verbinding met de ct wou niet stabiel werken.

Heb toen een travel router gekocht waar de shelly pro en de drie accu's op zitten en sindsdien nooit meer problemen met verbindingen.
Sinds toen 100% betrouwbaar en operationeel.
Ik kan zelfs prima vanuit mijn werk 40 km verderop via internet de accu's benaderen en instellen.
Met de kpn modem was dat slechts een illusie.
ik heb een tp link omada systeem met 3 flinke ufo's aan eap's in de tuin ook volle bak wifi :D lijkt me echt heel sterk dat het daar aan ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robin2133 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:33:
[...]

ik heb een tp link omada systeem met 3 flinke ufo's aan eap's in de tuin ook volle bak wifi :D lijkt me echt heel sterk dat het daar aan ligt
Je ziet in de hw app wel data uit de hwp1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 07-10 20:15
SatScan schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:03:
[...]

m2c
Vriend van mij heeft woensdag zijn MT geleverd gekregen en bij hem staat deze op V152 recht uit de doos..

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 07:50
Ik kreeg vorige maand deze mail na registratie via Marstek.

Thanks for your submission
Hi, we are getting your submission. We will get back to you shortly.

Is er iemand die hier al een vervolgmail op heeft gekregen? Ik heb maar even een mail gestuurd met de vraag of ze mijn registratie (en hopelijk daaraan gekoppelde verlengde garantie) kunnen bevestigen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:46

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

thuisbatterij schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:52:

Let op zoals eerder gezegd met bedrijven die Marstek niet bij officiële wedeverkopers verkopen.
Ik vind dit btw best wel klote voor de koper. Wie er ook schuldig moge zijn, de koper was hier tijdens koop niet van op de hoogte.
Ja, de inkoper kan een ander kanaal hebben gekozen en daar is wat over te zeggen. Maar ze zorgen er ook voor de snelle adoptie van het merk Marstek op dit moment. En voor Marstek om zo hard in de wedstrijd te staan tegen de koper vind ik niet de juiste keuze, vooral als blijkt dat je als koper niet kan achterhalen wie de officiële verkoopkanalen zijn (dat meen ik van iemand hier te begrijpen).

Ik zou het coulant vinden als Marstek voor de kopers die buiten hun schuld al ergens hebben gekocht van winkels die geen officiële inkopers waren, een uitzondering te maken, als je contact met hun opneemt.

Eerst koop je zonder enige kennis een accu bij een winkel, om enkele weken later bij een willekeurige pop-up te moeten vernemen dat je wellicht geen technische ondersteuning en 10Y garantie te krijgen.

Vind dat geen reclame voor Marstek om dit bij de koper neer te leggen in een periode dat ze dit zelf niet goed hebben ingedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:22:
[...]

Dat lijkt mij inderdaad logisch pijltje is erin of eruit.
Kleurtje is een soort van nivo aanduiding al staan de procenten er ook gewoon bij.
Chinese kleurtjes :+
Pijltje in/uit is er vorige versie bij gekomen. Ik had via feedback aangegeven dat er enkel een waarde bij stond die altijd positief was, zowel tijdens laden als ontladen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
MaJoBe schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:41:
Ik kreeg vorige maand deze mail na registratie via Marstek.

Thanks for your submission
Hi, we are getting your submission. We will get back to you shortly.

Is er iemand die hier al een vervolgmail op heeft gekregen? Ik heb maar even een mail gestuurd met de vraag of ze mijn registratie (en hopelijk daaraan gekoppelde verlengde garantie) kunnen bevestigen...
Idem hier, verwacht ook niet onmiddellijk een antwoord. Gaat er ginds allemaal wat amateuristisch aan toe. Zoals ineens die lijst met onofficiële verkopers waarbij je geen garantie of support krijgt. Misschien moeten ze dan op hun website eens een lijst met officiële verkopers plaatsen, want nu heb je het raden ernaar of je leverancier herkend is of niet en je kan fluiten naar je 10 jarige garantie of niet... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk dat de rechtsbijstand dat wel een hele interessante casus vindt, als ik een accu koop bij een webshop die aangeeft dat er 10 jaar garantie op zit, en marstek zelf die zegt dat er 10 jaar garantie op zit.
Het staat gewoon zo op hun website, evenals het aantal cycli en 15 jaar te verwachten levensduur.

Geregistreerde dealer/partner of niet, dat ding is gewoon door Marstek zelf in elkaar gezet, ergens door hun aan een distributeur geleverd (niet van de vrachtwagen gevallen oid) en ten tijde van verkoop heb ik niets gelezen dat die garantie alleen van toepassing is als je bij een officiële dealer koopt. Terwijl er niet eens een dealer locator oid beschikbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 12-07-2025 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
_ferry_ schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:40:
Ik denk dat de rechtsbijstand dat wel een hele interessante casus vindt, als ik een accu koop bij een webshop die aangeeft dat er 10 jaar garantie op zit, en marstek zelf die zegt dat er 10 jaar garantie op zit.
Het staat gewoon zo op de website.

Geregistreerde dealer/partner of niet, dat ding is gewoon door Marstek zelf in elkaar gezet, ergens door hun aan een distributeur geleverd (niet van de vrachtwagen gevallen oid) en ten tijde van verkoop heb ik niets gelezen dat die garantie alleen van toepassing is als je bij een officiële dealer koopt. Terwijl er niet eens een dealer locator oid beschikbaar is.
Recht hebben en recht krijgen is niet hetzelfde.

Je zal als particulier maar eens een chinees bedrijf moeten voor de rechtbank dagen… je hebt geen leverage om dat te vermijden.

Een dealer die een paar honderd of duizend batterijen af neemt zal wat meer leverage hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Was dat altijd al zo?

[Afbeelding]
Ik snap alleen niet waarom 3 batterijen een miniscule hoeveelheid aan het ontladen zijn ipv 1 batterij alles.

Dit is toch niet echt prettig voor de omvormers en de RTE lijkt mij? Of zie ik iets over het hoofd?

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

_ferry_ schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:40:
Het staat gewoon zo op hun website, evenals het aantal cycli en 15 jaar te verwachten levensduur.

Ja, alleen niemand gaat daar wat mee doen ;) in China gelden deze regels niet … enige wat zou kunnen is Europees recht bij Marstek Duitsland , en de Nederlandse verkopers , dat zij die 10 jaar garantie maar moeten afhandelen. Welkom in de wereld van handelaren en webshops.

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 12-07-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Gohf046 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Ik snap alleen niet waarom 3 batterijen een miniscule hoeveelheid aan het ontladen zijn ipv 1 batterij alles.

Dit is toch niet echt prettig voor de omvormers en de RTE lijkt mij? Of zie ik iets over het hoofd?
Het lijkt dat de omvormers efficiënter zijn op 1250 - 1300 watt. En wat betreft de vele malen lagere af te geven vermogens .. die zijn volgens mij nooit efficiënt. Maar moeten wel opgevangen worden. Maar ze zouden kunnen bepalen 1 batterij eerst . Maar dan lopen ze niet meer synchroon leeg . En kom je dus te zitten als er veel vermogen wordt gevraagd , allemaal afwegingen .

[ Voor 8% gewijzigd door S2S op 12-07-2025 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:09:
[...]

Het lijkt dat de omvormers efficiënter zijn op 1250 - 1300 watt.
Daar wil ik nog met je over redetwisten: volgens mijn berekeningen zit de sweet spot rond de 2000 W. Maar wat wel klopt is dat het onder de ongeveer 300 W niet best is. Maarja dan zijn de absolute verliezen ook weer heel klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De_Sint schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:10:
[...]

Ik vind dit btw best wel klote voor de koper. Wie er ook schuldig moge zijn, de koper was hier tijdens koop niet van op de hoogte.
Ja, de inkoper kan een ander kanaal hebben gekozen en daar is wat over te zeggen. Maar ze zorgen er ook voor de snelle adoptie van het merk Marstek op dit moment. En voor Marstek om zo hard in de wedstrijd te staan tegen de koper vind ik niet de juiste keuze, vooral als blijkt dat je als koper niet kan achterhalen wie de officiële verkoopkanalen zijn (dat meen ik van iemand hier te begrijpen).

Ik zou het coulant vinden als Marstek voor de kopers die buiten hun schuld al ergens hebben gekocht van winkels die geen officiële inkopers waren, een uitzondering te maken, als je contact met hun opneemt.

Eerst koop je zonder enige kennis een accu bij een winkel, om enkele weken later bij een willekeurige pop-up te moeten vernemen dat je wellicht geen technische ondersteuning en 10Y garantie te krijgen.

Vind dat geen reclame voor Marstek om dit bij de koper neer te leggen in een periode dat ze dit zelf niet goed hebben ingedekt.
Een valide reden om de koop te laten ontbinden en elders opnieuw te kopen.

Je koopt de batterij met daarin opgesloten (kopercontract) de 10j fabrieksgarantie, je hebt 2j garantie van de verkoper zoals de EU wet dit voorschrijft (er zijn geen bijzondere bepalingen bij mij bekend).

Die garantie kun je als verkoper alleen afgeven als je deze contractafspraak ook bij de inkoop bij de batterijen met de (EU importeur) fabrikant hebt afgesloten. Als je dat niet heb kun je als verkoper deze garantie dus niet bieden en dat wordt nu blijkbaar door verschillende partijen toch gedaan.

Mijn advies is om contact op te nemen met de genoemde verkopende partij en de koop te laten ontbinden.
Ik verwacht dat we dit de komende periode vaker tegen zullen gaan komen.

Een andere route is om Marstek schriftelijk(mail) te contacten en expliciet te vragen of de batterij met SN xxxx onder de 10j MT fabrieksgarantie garantie valt. Als dat niet het geval is hoe je het beste kunt handelen omdat jij als consument niet op voorhand kunt controleren of je bij handelaar X de fabrieksgarantie van toepassing is of niet.

Ook hier geld goedkoop is soms ook duurkoop...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

pascallj schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:13:
[...]

Daar wil ik nog met je over redetwisten: volgens mijn berekeningen zit de sweet spot rond de 2000 W. Maar wat wel klopt is dat het onder de ongeveer 300 W niet best is. Maarja dan zijn de absolute verliezen ook weer heel klein.
Hoeft niet , mij interesseert het niet meer , de batterijen doen hun ding en het is wat het is. Tot de technologie verbeterd is is dit het. Helemaal met je huidige Marstek. De rest is lood om oud ijzer . Als er zon is heb je minder verlies (niet echt, maar wel gratis verlies met laden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

SatScan schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Een valide reden om de koop te laten ontbinden en elders opnieuw te kopen.
Ik las gisteren dat mijn verkoper er ook tussen zit. Dus mijn eerste stap is vragen wat dit voor mij betekend ivm 10y garantie en technische ondersteuning. Afhankelijk van hun antwoord zal ik er naar handelen.
En de koop laten ontbinden en elders opnieuw kopen neem ik absoluut mee naar gelang hun antwoord.

ps. De zaak was niet goedkoper dan de anderen. Iedereen bied ze zo'n beetje aan voor dat bedrag, dus daar kon ik ook geen 'red flag' uit halen.

[ Voor 12% gewijzigd door De_Sint op 12-07-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De_Sint schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Ik las gisteren dat mijn verkoper er ook tussen zit. Dus mijn eerste stap is vragen wat dit voor mij betekend ivm 10y garantie en technische ondersteuning. Afhankelijk van hun antwoord zal ik er naar handelen.
En de koop laten ontbinden en elders opnieuw kopen neem ik absoluut mee naar gelang hun antwoord.
Met alle respect voor de verkoper... maar als die zegt ja je hebt de 10j garantie en MT zegt van niet, zoals nu al het geval is...

Ik zou alleen gerust gesteld zijn als Marstek expliciet aangeeft dat de 10j garantie van toepassing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

SatScan schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:43:
[...]

Met alle respect voor de verkoper... maar als die zegt ja je hebt de 10j garantie en MT zegt van niet, zoals nu al het geval is...
Als ze mij dit via mail zwart op wit kunnen bevestigen dan sta ik al een beetje sterker (tot op zekere hoogte trouwens).

Ik blijf het gekut via distributeurs wel altijd een genep naar kopers toe, btw. Dit is een behoorlijk fuckup van Marstek om achteraf orde op zaken te stellen met de nodige nevenschade voor kopers.
Maar hetzelfde geklooi ken ik ook uit de warmtepompen en warmtepompboilers. In Nederland zit een flinke subsidie, die het buitenland niet kent. Maar kopen in Nederland via een distributeur maakt de prijs van de apparaten ook meteen duurder ter waarde van de subsidie. Als je het koopt in Spanje buiten de Nederlandse distributeur om, ben je alle garanties kwijt (Niet subsidies).

Voor vele consumenten gaan de subsidies niet naar hun toe maar naar alle tussenpartijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De_Sint schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Als ze mij dit via mail zwart op wit kunnen bevestigen dan sta ik al een beetje sterker (tot op zekere hoogte trouwens).
Idd en dat zou je dan kunnen laten bevestigen door Marstek...
Zou handig om dit eens zo te doen zodat andere kopers hier hun voordeel mee kunnen doen.
Als ik je ergens mee kan helpen dan DM me maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:16:
[...]
Zoals ineens die lijst met onofficiële verkopers waarbij je geen garantie of support krijgt.
Waar vind ik die?

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Nergens, dat is het juist…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Maar @Avenger 2.0 , suggereert dat die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

S2S schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:06:
[...]

Ja, alleen niemand gaat daar wat mee doen ;) in China gelden deze regels niet … enige wat zou kunnen is Europees recht bij Marstek Duitsland , en de Nederlandse verkopers , dat zij die 10 jaar garantie maar moeten afhandelen. Welkom in de wereld van handelaren en webshops.
Texas, volgens de Nederlandse website. Of Duitsland inderdaad, Waar ze uiteindelijk zitten, het zal hoe dan ook een getouwtrek zijn. Maar zelfs binnen de EU kun je gezeik hebben met 2 jaar fbrieksgarantie en het kastje-muur verhaal tussen verkoper en fabrikant als je daar aanspraak op wilt maken.
Hey is misschien een hoop FUD ook. Ik heb de melding niet eens gehad in de app, het is dat ik het hier lees anders had ik van niets geweten, en met mij nog vele meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

_ferry_ schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Texas, volgens de Nederlandse website. Of Duitsland inderdaad, Waar ze uiteindelijk zitten, het zal hoe dan ook een getouwtrek zijn. Maar zelfs binnen de EU kun je gezeik hebben met 2 jaar fabrieksgarantie en het kastje-muur verhaal tussen verkoper en fabrikant als je daar aanspraak op wilt maken.
Hey is misschien een hoop FUD ook. Ik heb de melding niet eens gehad in de app, het is dat ik het hier lees anders had ik van niets geweten, en met mij nog vele meer...
Bij mij kwam het pas bij het toevoegen van een accu (toen stond mijn verkoper er nog niet tussen) en ik kwam mijn verkoper pas tegen toen gisteren een andere gebruiker de screenshot deelde.
Dat maakt alles ook wazig. Want als ik niet op dit forum zou zijn geweest, zou ik als koper nog steeds niet weten dat mijn verkoper volgens Marstek niet via de distributeur is gegaan. Ze hebben ook de mailadressen van iedereen die geregistreerd heeft, dus ze hadden ook eerst kunnen werken aan een goede website met de juiste informatie en die naar de mensen kunnen mailen die hebben geregistreerd. Niet als pop-up als je een accu toevoegt. Want toegegeven, ik voeg niet elke week een nieuwe accu toe waardoor ik up-to-date ben, mocht dat hun enige communicatievorm is. (waarin het bericht overigens maar eenmalig verschijnt en later niet meer terug te lezen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Daarom heb ik ook schermafdruk gemaakt van de garantie claims zodat deze vastgelegd zijn. Niet dat het veel zal uitmaken maar ik heb de nodige kanalen dat ik in staat ben om met juiste juridische informatie de verkoper of personen achter de verkopende partij aansprakelijk te stellen. Dat is voordeel van een baan bij een bepaald type bedrijf 🧑‍💼

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gohf046 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Ik draai met een accu per fase op een shelly pro want ik wacht nog op een nieuwe energie meter die had ik al moeten hebben naar liander belde af.
Wordt nu 18 augustus geloof ik.

De omvormers hebben daar geen last van, de rte is inderdaad wat aan de lagere kant maar niet eens heel slecht.
En dat boeit ook helemaal niet het is toch waardeloze pv stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Ik kreeg gewoon bij openen van de app (12jul25) onderstand bericht te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tT6J57ZCQ7Q_S6PoQZdT6s6b7VM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwK4T5tQjaG5fH5s3wSVnocq.jpg?f=fotoalbum_large

Geen melding van verkopers.
Buiten de app versies om wordt er dus wel gesleuteld aan de "performance".

Best wel apart dat men dus wel kleurtjes en pijltjes kan plaatsen in de app dashboard maar niet bv de temperatuur en SOC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:06:

[Afbeelding]

Best wel apart dat men dus wel kleurtjes en pijltjes kan plaatsen in de app dashboard maar niet bv de temperatuur en SOC.
Bij mij de Nederlandse versie net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1-K-sMtwYD0FzL-FuJ11Y1o1_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1nIuR4lzblX4Xger4mNMPVG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

3DWim schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:06:

Klopt. De zoveelste melding via pop-up. Deze vind ik nog wel onschuldig. Meer een verwijzing. Maar de melding over verkopers die niet de juiste distributeur kanalen bewandelen waren tot nu toe bij mij alleen bij het toevoegen van een accu. (en van anderen die alert genoeg zijn om er screenshots van te maken en hier te plaatsen. Volgens mij was ik de eerste hier). Ik hoop dat ieder hier ons update zodat anderen die al gebruik maken van de accu de nieuwe status kunnen volgen en controleren of hun verkoper ertussen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Staat hier ergens een paar pagina's terug, iemand (die onofficiële Venus heeft?) kreeg die melding in app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:18
Degene waar het voorpaneel lost komt, is dat alleen met V2 , is er al een verklaring voor? Zou het kunnen komen dat de cellen beetje gaan uitzetten in combinatie met slechte lijm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Laatst online: 10:09
NoFate schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:18:
Degene waar het voorpaneel lost komt, is dat alleen met V2 , is er al een verklaring voor? Zou het kunnen komen dat de cellen beetje gaan uitzetten in combinatie met slechte lijm?
Zou me zeer sterk verbazen dat een voorpaneel loskomt omwille van cellen die uitzetten.
Dan zou je hele batterij moeten opzwellen eer dat invloed zou hebben op een voorpaneel.
Lijkt me eerder een kwestie van een slechte tape, lijm of hechting

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Pagina: 1 ... 203 ... 279 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.