Ik heb laatst ook wat snelle testen gedaan (DC power delen door AC power) met de gegevens uit de Modbus, en daaruit blijkt dat de efficiëntie het beste is rond de 2000 Watt. Was van plan om binnenkort wat gedetailleerdere gegevens te posten maar moet nog een een goede manier zoeken om weer te geven.
Al geïnstalleerd?pascallj schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:08:
[...]
Jep dat is de BMS update waarover ik al een maand loop te klagen: capaciteit neemt toe (waarschijnlijk limieten wat minder strak) maar al snel errors wanneer helemaal leeg en SoC curve klopt niet meer met ontladen (blijft hangen op 15 procent voor het laatste half uur).
2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪
Ik heb hem al bijna 1,5 maand omdat ik had geklaagd over geleidelijk afnemende capaciteit.
En is dat nu opgelost ?pascallj schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:13:
[...]
Ik heb hem al bijna 1,5 maand omdat ik had geklaagd over geleidelijk afnemende capaciteit.
Had ik ook, je moet je app even refreshen dan zie je dat de eerste update al OK was. Bij Marstek lezen ze blijkbaar je app uit voordat die gerefreshed is (na een update) en zo kun je blijven doorgaan met het installeren van dezelfde update want daar blijft de oude versie instaanDoubt schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:06:
Ik kreeg na de vragen over de pieken voor de CT003 versie 117 aangeboden. Daarna kwamen er updates voor de batterijen. Voor het eerst release notes gezien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En na de update zie ik ineens deze update nogmaals. En de accu is van 100% naar 65% geschoten….
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Edit: naar beneden swipen dus, of er even uitgaan
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Beide ? Ja 1250 is hier wel eens voorbij gekomen in een test met een goed rendement . Ik ontlaad niet hoger dag 800 x 2. Tot nu toe werkt dat werkt perfect voor dit huishouden (geen WP) laden op AI gaat soms wel hoger . Ik heb ze wel eens gevraagd om een optie in de app om dit te begrenzen.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Als hij MID gecertificeerd is dan uw hij juistLodeBo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:40:
[...]
Ja klopt maar in hoeverre zijn de losse energiemeters juist ?
Ik heb er een aantal van Qubino (max 16A).
Ga deze eens proberen.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Nouja, ze hebben de limieten verruimd dat dat is heel lastig om te zeggen. Mijn capaciteit is nu hoger dan toen ik hem nieuw had, maar varieert ook meer van dag tot dag.
En dus allemaal andere problemen. Vooral die SoC curve die niet klopt vind ik uitermate irritatant.
[ Voor 14% gewijzigd door pascallj op 09-07-2025 18:53 ]
Ja beide ja.S2S schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:32:
[...]
Beide ? Ja 1250 is hier wel eens voorbij gekomen in een test met een goed rendement . Ik ontlaad niet hoger dag 800 x 2. Tot nu toe werkt dat werkt perfect voor dit huishouden (geen WP) laden op AI gaat soms wel hoger . Ik heb ze wel eens gevraagd om een optie in de app om dit te begrenzen.
MT 1x 5.12 kWh V151
Hoi, kan iemand mij vertellen wat de update van de CT003 inhoud? Dus de versie V116. Kan het niet vinden 🫣
Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153
Release notes zijn er niet, dus je zal het moeten doen met de ervaringen die hier geplaatst zijn: Zoekterm '116'Tom Jansen schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:42:
Hoi, kan iemand mij vertellen wat de update van de CT003 inhoud? Dus de versie V116. Kan het niet vinden 🫣
Kan je hem niet terug sturen?pascallj schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:52:
[...]
Nouja, ze hebben de limieten verruimd dat dat is heel lastig om te zeggen. Mijn capaciteit is nu hoger dan toen ik hem nieuw had, maar varieert ook meer van dag tot dag.
En dus allemaal andere problemen. Vooral die SoC curve die niet klopt vind ik uitermate irritatant.
Valt dat niet onder de garantie?
Als jouw apparaat niet functioneert zoals het hoort moeten ze hem vervangen, toch ?
Zijn er hier nog mensen met deze problemen?
Ik heb het overwogen, maar ik weet niet of ik het zo erg vind. Heb ergens nog wel een klein beetje hoop dat ze het gaan fixen in de firmware. Ik denk niet dat hij fysiek stuk is, haal nog steeds mooie cycles maar aan het BMS kan in mijn ogen heel veel verbeterd worden.LodeBo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:27:
[...]
Kan je hem niet terug sturen?
Valt dat niet onder de garantie?
Als jouw apparaat niet functioneert zoals het hoort moeten ze hem vervangen, toch ?
Zijn er hier nog mensen met deze problemen?
Ik denk dat hij bij anderen niet zo opvalt omdat veel mensen het voor NOM gebruiken. Dan valt het gedrag veel minder op. Daarbij zijn er nog niet veel op BMS 213. Toevallig vandaag wat reacties.
Ik handel met mijn batterij en maak dus een volledige cyclus per dag. Hierbij monitor ik via Modbus. Dus je zou een lineaire relatie verwachten tussen resterende capaciteit en het afgegeven vermogen. Als ik dus geen rechte lijnen zie in mijn grafieken, gaan meteen de alarmbellen af.
Let op! dit is geen officiele verkoper en haalt het niet bij officiële verkoop kanalen. Marstek gaat hier in de toekomst naar kijken per serie nummer en weet dan dat je dit niet via officiële Nederlandse kanalen is verkocht. Deze komen uit het buitenland waardoor je geen garantie krijgt op deze unit. Deze informatie komt van een van de 3 officiële distribiteurs.UnitedJunk schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:09:
[...]
Laat vooral weten als je een leuke deal hebt gevonden.
Voor mij is Dordrecht (Zonnepaneel Kampioen die het aanbiedt voor 980 excl) vanaf mijn locatie iets te ver, en Duitsland een stuk dichterbij.
Voor particulieren loopt garantie gewoon via de winkel.thuisbatterij schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:18:
[...]
Let op! dit is geen officiele verkoper en haalt het niet bij officiële verkoop kanalen. Marstek gaat hier in de toekomst naar kijken per serie nummer en weet dan dat je dit niet via officiële Nederlandse kanalen is verkocht. Deze komen uit het buitenland waardoor je geen garantie krijgt op deze unit. Deze informatie komt van een van de 3 officiële distribiteurs.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
En als de winkel er volgende week mee stopt?WargamingPlayer schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:21:
[...]
Voor particulieren loopt garantie gewoon via de winkel.
Correct maar bij mij was offgridpowerstation al niet meer thuis toe ik reclameerde over twee defecte CT003 meters.WargamingPlayer schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:21:
[...]
Voor particulieren loopt garantie gewoon via de winkel.
NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
idem. uiteindelijke omwisseling van de batterij rechtstreeks via Marstek3DWim schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:28:
[...]
Correct maar bij mij was offgridpowerstation al niet meer thuis toe ik reclameerde over twee defecte CT003 meters.
Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar
Dan ben je aangewezen op coulantie van de leverancier.thuisbatterij schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:22:
[...]
En als de winkel er volgende week mee stopt?
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Ik ben al een week bezig om met mijn Marstek accu een NOM-situatie te creëren. Ik heb een oude slimme meter met SMR v4 met op de P1-poort de P1-meter van HW. Ik kwam er al snel achter dat de output van gegevens eens per 10 seconde plaatsvond en dus rare laad- en ontlaadacties van de Marstek-accu opleverde.
Om dat op te lossen heb ik nu een Shelly Pro 3EM laten installeren door een elektricien. Marstek geeft aan dat die compatibel is.
Ik heb voor mij gevoel alles gedaan om de Shelly verbonden te krijgen met de Marstek-accu, maar de accu kan de Shelly op geen enkele manier vinden:
- In de Shelly heb ik poortnummers 1010 en 2220 geprobeerd bij RPC over UDP
- In mijn TP-link Deco Mesh-netwerk is apparaat isolatie nu uitgeschakeld (om uit te sluiten dat dit het probleem veroorzaakt)
- Ik heb zowel de batterij als de Shelly op dezelfde deco gezet, ook dan ziet de batterij de Shelly niet.
- Ik heb een test netwerk opgezet met een oudere Asus router (met een andere SSID en nauwelijks beveiliging) en alleen de Shelly en de Marstek daaraan gekoppeld. Ook dat loste het niet op.
- De HW P1-meter heb ik ontkoppeld en ook uit het wifi-netwerk verbannen om te voorkomen dat de Marstek daarop zou terugvallen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die tegen dit probleem is aangelopen. Mijn doos met trucs is leeg, heeft iemand wellicht nog een ingeving wat het zou kunnen zijn?
Om dat op te lossen heb ik nu een Shelly Pro 3EM laten installeren door een elektricien. Marstek geeft aan dat die compatibel is.
Ik heb voor mij gevoel alles gedaan om de Shelly verbonden te krijgen met de Marstek-accu, maar de accu kan de Shelly op geen enkele manier vinden:
- In mijn TP-link Deco Mesh-netwerk is apparaat isolatie nu uitgeschakeld (om uit te sluiten dat dit het probleem veroorzaakt)
- Ik heb zowel de batterij als de Shelly op dezelfde deco gezet, ook dan ziet de batterij de Shelly niet.
- Ik heb een test netwerk opgezet met een oudere Asus router (met een andere SSID en nauwelijks beveiliging) en alleen de Shelly en de Marstek daaraan gekoppeld. Ook dat loste het niet op.
- De HW P1-meter heb ik ontkoppeld en ook uit het wifi-netwerk verbannen om te voorkomen dat de Marstek daarop zou terugvallen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die tegen dit probleem is aangelopen. Mijn doos met trucs is leeg, heeft iemand wellicht nog een ingeving wat het zou kunnen zijn?
Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0
Staat je locatiemachtiging en GPS aan voor de marstek app ?TechTim schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:04:
Ik ben al een week bezig om met mijn Marstek accu een NOM-situatie te creëren. Ik heb een oude slimme meter met SMR v4 met op de P1-poort de P1-meter van HW. Ik kwam er al snel achter dat de output van gegevens eens per 10 seconde plaatsvond en dus rare laad- en ontlaadacties van de Marstek-accu opleverde.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Vanwege de manier waarop je dit zegt wil ik toch even zeggen dat dit gegarandeerd problemen veroorzaakt. Als apparaten elkaar niet mogen zien, kunnen ze elkaar dus ook niet vindenTechTim schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:04:
Volgens mij moeten ook broadcasts doorkomen, dus daar mag je ook niet op filteren o.i.d. Ik heb ook eerder gelezen dat grote subnetten problemen veroorzaken, dus neem een standaard /24 subnet.
Wat of wie zijn de officiele distri's dan?thuisbatterij schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:18:
[...]
Let op! dit is geen officiele verkoper en haalt het niet bij officiële verkoop kanalen. Marstek gaat hier in de toekomst naar kijken per serie nummer en weet dan dat je dit niet via officiële Nederlandse kanalen is verkocht. Deze komen uit het buitenland waardoor je geen garantie krijgt op deze unit. Deze informatie komt van een van de 3 officiële distribiteurs.
Ja, die staan aan. Om uit te sluiten dat het aan een device lag heb ik het zowel vanuit de Marstek-app op Android als op iOS geprobeerd.Staat je locatiemachtiging en GPS aan voor de marstek app ?
Hier heb ik geen afwijkende instellingen gemaakt in mijn netwerken. Staat allemaal standaard. Ik heb nog nooit iets gedaan met subnetten.Ik heb ook eerder gelezen dat grote subnetten problemen veroorzaken, dus neem een standaard /24 subnet.
Marstek V2 5.12 KWh (v 153) , Shelly Pro 3EM, HW-P1, 3 fase. 16 x 410 WP Solar, 16x Enphase I8Plus, Enphase Envoy Metered S, 6x Enphase CT-100, Landis-Gyr E350 GPRS DSMR 4.0
Goede vraag inderdaad.
NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Waarom hebben zonnepanelen en omvormers zonder accu nog BTW vrijstelling? VreemdJoebarRC schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:13:
[...]
De demissionaire minister heeft vorige week gezegd in een interview dat wat haar betreft er geen enkele fiscale prikkel voor thuisbatterijen komt. BTW vrijstelling is er eigenlijk niet, behalve als je gaat handelen en dan wordt je dus ondernemer.
Zou fijn zijn zoals in Duitsland, alle batterijen voor consumenten zonder btw, niets te bewijzen gewoon zonder btw
Waarschijnlijk omdat je EV top balanced bij 99% en voor de SOC calibratie (voor de hele pack, niet de losse cellen) een idee moet hebben wanneer de cellen bijna leeg zijn dus voldoende lage voltages halen (onder de 10% zoals jij zegt).SatScan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:14:
[...]
Leg eens uit, ik vind er niets vreemds of raars aan.
Het advies voor mijn EV is ook 1x p2wkn 100% laden en ook 1x p/m tenminste onder de 10%.
Dit om soc drift te voorkomen en de cellen in goede conditie te houden.
Daarbij is balancing noodzakelijk om een juiste weergave van je rijbereik te krijgen.
Misschien dat we eens moeten duiden wat we onder balancing verstaan?
Will Prowse legt het duidelijk uit: YouTube: LiFePO4 Charging Guidelines: What is 100%? What is 0%?! How to Balan...
Maar misschien passen ze deze techniek toe, geen idee hoe dat precies werkt bij LFP: https://www.zitara.com/re...tifying-battery-balancing
Ik hem de melding nieuwe sw voor de ct003 ontvangen maar ik krijg met geen mogelijkheid meer bt contact met de ct003 en dat heb ik ook gemeld aan Marstek. Heb alle pogingen mbt een reset al uitgeprobeerd. Ook wifi contact is er niet meer. De 2 batterijen zijn gekoppeld aan mijn Shelly maar wil toch graag de ct003 weer werkend krijgen.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Hoe goed is het wifisignaal bij de batterij en CT003. Mijn ervaring is dat het bolletje en minstens de onderste twee streepjes groen moeten zijn.Ik neem aan dat de CT003 waarden aangeeft en je BTverbinding hebt met je batterij. Je kan ook de app WIFI monitor installeren en de signaalsterkte bij de batterij en CT003 meten. Waarde moet groen zijn.TechTim schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:29:
[...]
Ja, die staan aan. Om uit te sluiten dat het aan een device lag heb ik het zowel vanuit de Marstek-app op Android als op iOS geprobeerd.
[...]
Hier heb ik geen afwijkende instellingen gemaakt in mijn netwerken. Staat allemaal standaard. Ik heb nog nooit iets gedaan met subnetten.
:strip_exif()/f/image/xeFzP0Oi3hKoMyE6AO14r4yD.jpg?f=fotoalbum_large)
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik heb dezelfde situatie. RPC over UDP staat op 1010 in mijn Shelly Pro 3EM. Verder heb ik op een access point een apart 2.4 GHz netwerk aangemaakt en daar de Marstek op laten connecten. Daarna kon de Marstek connectie maken met de Shelly.TechTim schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:04:
Heel goede vraag, best ook even op de eerste pagina vermelden dan...
Ik heb een TP-link Deco mesh-netwerk in huis. De Shelly hangt naast een Mesh-punt (en heeft dus zeer sterk signaal) en de Marstek staat naast een ander Mesh-punt en heeft ook sterk signaal. (Geven ze beide ook aan).PNARI schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:25:
[...]
Hoe goed is het wifisignaal bij de batterij en CT003.
Voor de beeldvorming: de HW P1-meter die eveneens in de meterkast hangt, detecteert de Marstek direct. Je zou daarom verwachten dat het probleem niet in de Marstek-batterij zit, maar in de Shelly. Maar aangezien de Marstek-app erg brak is, en ik de Shelly gewoon in het Wifi-netwerk zie en kan benaderen. sluit ik de Marstek-batterij als oorzaak niet uit.
Vanmorgen een los IoT-netwerk aangemaakt, 2,4 GHz-only. Daarin enkel de Marstek en de Shelly gehangen. Beide zichtbaar op de router. Maar helaas wederom hetzelfde resultaat. De Marstek ziet / vindt de Shelly niet._Z3 schreef
Ik heb dezelfde situatie. RPC over UDP staat op 1010 in mijn Shelly Pro 3EM. Verder heb ik op een access point een apart 2.4 GHz netwerk aangemaakt en daar de Marstek op laten connecten. Daarna kon de Marstek connectie maken met de Shelly.
Ik heb de Device-name van de Shelly zelfs aangepast in de naam die in de losse handleiding voor de Shelly wordt gebruikt. Ook dat mocht niet baten.
Was je test met de HW P1 meter ook op het IOT netwerk? Mijn IOT netwerk staat geen verkeer tussen verschillende hosts toe.TechTim schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:43:
[...]
Vanmorgen een los IoT-netwerk aangemaakt, 2,4 GHz-only. Daarin enkel de Marstek en de Shelly gehangen. Beide zichtbaar op de router. Maar helaas wederom hetzelfde resultaat. De Marstek ziet / vindt de Shelly niet.
Ik heb de Device-name van de Shelly zelfs aangepast in de naam die in de losse handleiding voor de Shelly wordt gebruikt. Ook dat mocht niet baten.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Euh zeggen we niet hetzelfde ???Icekiller2k6 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:05:
@vifra niet akkoord - zelfs bij mijn ouders heeft 5kwh zijn nut al bewezen. Als het een dag minder zon is, kan deze toch voldoende bijladen voor de volgende nacht door te komen...
Prijs verschil tussen 2.5kwh en 5kwh is gering, dus de business case voor 2.5kwh kan ik niet maken.. (1000 vs 1400euro?) dan is de kwh prijs van een 2.5kwh - 400euro per kwh vs 280 euro per kwh.
Nu als je 's nachts pak slechts 1700 wH verbruikt - zelf aan de duurde prijs per kWh van de kleine MT, het is toch minder geld uitgeven ... die business case is in sommige gevallen verdedigbaar.
Al denk ik hetzelfde, de geringe meerprijs voor de 5kWh versie zou ik altijd die pakken ...
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Nee, de P1-meter heb ik niet op het IoT-netwerk gehad. Ik zal dat nog even voor de zekerheid testen. Maar op het IoT-netwerk heb ik apparaatisolatie uit staan, zoals ik ook heb gedaan op het reguliere netwerk (waar de Marstek en de P1-meter elkaar konden vinden).Flesym schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:47:
[...]
Was je test met de HW P1 meter ook op het IOT netwerk? Mijn IOT netwerk staat geen verkeer tussen verschillende hosts toe.
Edit: P1 meter op het IoT-netwerk gezet en die wordt (wederom) wel direct gevonden door de Marstek.
[ Voor 9% gewijzigd door TechTim op 10-07-2025 09:24 . Reden: Testresultaten toegevoegd ]
Lijkt me stug dat men dit achteraf met terugwerkende kracht gaat doorvoeren.thuisbatterij schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:18:
[...]
Na de koop de garantievoorwaarde eenzijdig wijzigen, weet niet of dat zo netjes is en of dat wel mag?
De distributeur is in deze geen goede bron, want hij is juist gebaat bij het feit dat jij iets in NL (dus indirect wellicht bij hem) koopt.
☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi
Dat is een probleem voor de verkoper indien de koper garantie komt claimen, geen probleem voor de koper.
(In theorie)
(In theorie)
Terugkomend op de suggestie om de batterij regelmatig helemaal te laden en ontladen, weet iemand waarom bij gebruik van de LILYGO RS485, de sensor Marstek Discharging Cutoff Capacity op 12 % is gezet, terwijl bij manual ontlading je naar 11% gaat?
Misschien zodat de backup poort niet uitschakelt?Totalen123 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:40:
Terugkomend op de suggestie om de batterij regelmatig helemaal te laden en ontladen, weet iemand waarom bij gebruik van de LILYGO RS485, de sensor Marstek Discharging Cutoff Capacity op 12 % is gezet, terwijl bij manual ontlading je naar 11% gaat?
Wat zou overigens de handigste setup zijn indien meerdere Marstek accu's geplaatst zouden moeten gaan worden (3 stuks), en CT spoelen geen optie zijn? Gezien ik gelezen heb dat HW P1 met meerdere accu's een no-go is? Zou het helpen om 1 accu per fase te plaatsen? De meterkast geeft ook niet genoeg ruimte om overal een Shelly tussen te plaatsen.
☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi
Gewoon een CT003 voorzien en instellen op NOM 3-fasen som. Op elke fase staat een batterij op aparte kring 2500W ontladen maar regel wel naar som 3 fasen ipv elke fase apart. Je hebt wel een DSMR5 digitale meter nodig qua snelheid meting.Bertsjuhn schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:52:
Wat zou overigens de handigste setup zijn indien meerdere Marstek accu's geplaatst zouden moeten gaan worden (3 stuks), en CT spoelen geen optie zijn? Gezien ik gelezen heb dat HW P1 met meerdere accu's een no-go is? Zou het helpen om 1 accu per fase te plaatsen? De meterkast geeft ook niet genoeg ruimte om overal een Shelly tussen te plaatsen.
Werkt bij mij zo al een aantal maanden zonder problemen.
[ Voor 4% gewijzigd door DSSW op 10-07-2025 09:56 ]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Een CT002 bij 10 sec DM en bij 1, 5 sec DM een CT003 gebruiken.Bertsjuhn schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:52:
Alle batt op 3som, instellen en vergeten...
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Firmware versie? Poorten? Shelly bekabeld aan je netwerk hangen? Wat zegt de deco app over de wifi sterkte naar je accu toe?TechTim schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:04:
Het is friet!
Even het forum terug lezen want er is iemand die dit al heeft en alles keurig hier heeft beschreven.Bertsjuhn schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:52:
Het is friet!
Bedankt voor de link naar Zitara, goed onderbouwde uitleg dat de SOC die de gebruiker te zien krijgt meestal slechts een schatting is en geen harde meetwaarde.rinux1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:54:
[...]
Waarschijnlijk omdat je EV top balanced bij 99% en voor de SOC calibratie (voor de hele pack, niet de losse cellen) een idee moet hebben wanneer de cellen bijna leeg zijn dus voldoende lage voltages halen (onder de 10% zoals jij zegt).
Will Prowse legt het duidelijk uit: YouTube: LiFePO4 Charging Guidelines: What is 100%? What is 0%?! How to Balan...
Maar misschien passen ze deze techniek toe, geen idee hoe dat precies werkt bij LFP: https://www.zitara.com/re...tifying-battery-balancing
Ook interessant om te lezen dat er idd technieken zijn om continu te balancen ipv alleen top of bottom.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
En in de rcp over ud moet je 1010 invullen en mag je geen ip adres invullenTechTim schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:43:
[...]
Ik heb een TP-link Deco mesh-netwerk in huis. De Shelly hangt naast een Mesh-punt (en heeft dus zeer sterk signaal) en de Marstek staat naast een ander Mesh-punt en heeft ook sterk signaal. (Geven ze beide ook aan).
Voor de beeldvorming: de HW P1-meter die eveneens in de meterkast hangt, detecteert de Marstek direct. Je zou daarom verwachten dat het probleem niet in de Marstek-batterij zit, maar in de Shelly. Maar aangezien de Marstek-app erg brak is, en ik de Shelly gewoon in het Wifi-netwerk zie en kan benaderen. sluit ik de Marstek-batterij als oorzaak niet uit.
[...]
Vanmorgen een los IoT-netwerk aangemaakt, 2,4 GHz-only. Daarin enkel de Marstek en de Shelly gehangen. Beide zichtbaar op de router. Maar helaas wederom hetzelfde resultaat. De Marstek ziet / vindt de Shelly niet.
Ten aanzien van de problemen met de Shelly PRO 3EM die ik op pagina 805 beschreef: Marstek heeft zojuist een nieuwe firmware update gepushed naar mijn Marstek Venus E V2. (Firmwareversie V153). Daarmee is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Marstek geeft in deze nieuwe firmwareversie alleen nog de CT's aan die hij direct in het netwerk vindt. Je hebt (voor zover ik kan zien) niet meer de optie om handmatig een CT te kiezen uit een langere lijst.
Maar de firmware versie beïnvloedt niet hoe de app werkt lijkt mij? De app bepaalt toch welke apparaten zichtbaar worden, want dit werkt zelfs zonder batterij. Ik heb al heel lang 153 en krijg nog steeds de lijst met alle ondersteunde CT's (HW P1, Ecotracker etc.) of bedoel je wat anders?TechTim schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:14:
Ten aanzien van de problemen met de Shelly PRO 3EM die ik op pagina 805 beschreef: Marstek heeft zojuist een nieuwe firmware update gepushed naar mijn Marstek Venus E V2. (Firmwareversie V153). Daarmee is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Marstek geeft in deze nieuwe firmwareversie alleen nog de CT's aan die hij direct in het netwerk vindt. Je hebt (voor zover ik kan zien) niet meer de optie om handmatig een CT te kiezen uit een langere lijst.
Vanwege het hardop redeneren hierboven schoot mij ineens te binnen dat de telefoon waarschijnlijk ook op hetzelfde netwerk moet zitten als de batterij en de CT. Was dat in jouw geval ook zo in alle gevallen?
[ Voor 10% gewijzigd door pascallj op 10-07-2025 12:26 ]
In de softwareversie die ik nu heb (bij het updaten kreeg ik een veel langer getal te zien), zie ik als ik op CT klik alleen nog de twee CT-opties die ik in mijn netwerk heb (de HW P1-meter en gelukkig nu ook de Shelly Pro 3EM). Andere opties zoals de CT003, CT002 etc die er eerst wel stonden, staan er nu niet meer.pascallj schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:20:
[...]
Maar de firmware versie beïnvloedt niet hoe de app werkt lijkt mij? De app bepaalt toch welke apparaten zichtbaar worden, want dit werkt zelfs zonder batterij. Ik heb al heel lang 153 en krijg nog steeds de lijst met alle ondersteunde CT's (HW P1, Ecotracker etc.) of bedoel je wat anders?
Daar heb ik inderdaad wel telkens voor gezorgd. Mijn ervaring is trouwens ondertussen dat het instellen van de Marstek het beste werkt als je alleen via bluetooth met de Marstek bent verbonden (ik schakel wifi en mijn mobiele data op mijn telefoon uit). Dan weet je zeker dat alle communicatie via de Marstek verloopt. De marstek zelf is dan wel verbonden met Wifi.pascallj schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:20:
[...]
Vanwege het hardop redeneren hierboven schoot mij ineens te binnen dat de telefoon waarschijnlijk ook op hetzelfde netwerk moet zitten als de batterij en de CT. Was dat in jouw geval ook zo in alle gevallen?
Ik had vanmorgen ook via mail contact opgenomen met Marstek, ik krijg zojuist de onderstaande reactie:
De update die ik zojuist heb gehad is dus een niet reguliere update.Hello, we have pushed you the latest version of the firmware. You can try updating it on the app to solve the problem. If you encounter any issues, please read the Venus FAQ. https://cdn.shopify.com/s...-Germany_Version-V1.4.pdf If your issue is still not resolved, please contact us through "Settings" ->"User Feedback". Everything goes well for you.
Please do not reply through this email.Thank you.
Dit vind ik toch wel interessant. Om zeker te weten dat we het over hetzelfde hebben, als jij via het overzicht van de batterij op 'CT' klikt, krijg je niet dit scherm:TechTim schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:30:
[...]
In de softwareversie die ik nu heb (bij het updaten kreeg ik een veel langer getal te zien), zie ik als ik op CT klik alleen nog de twee CT-opties die ik in mijn netwerk heb (de HW P1-meter en gelukkig nu ook de Shelly Pro 3EM). Andere opties zoals de CT003, CT002 etc die er eerst wel stonden, staan er nu niet meer.
[...]
Daar heb ik inderdaad wel telkens voor gezorgd. Mijn ervaring is trouwens ondertussen dat het instellen van de Marstek het beste werkt als je alleen via bluetooth met de Marstek bent verbonden (ik schakel wifi en mijn mobiele data op mijn telefoon uit). Dan weet je zeker dat alle communicatie via de Marstek verloopt. De marstek zelf is dan wel verbonden met Wifi.
/f/image/zmoAOlfbaUWFUUk9AB0kLqqZ.png?f=fotoalbum_large)
Je zou toch verwachten dat die interface vast in de app zou zitten en niet via de firmware bepaald wordt.
En via die redenatie had ik ook verwacht dat je telefoon apparaten scant en het juiste apparaat doorgeeft aan de batterij (dus dan zou WiFi uitzetten niet werken), maar als jij zegt dat het nu ook gelukt is met alleen Bluetooth aan...
Jij hebt niet toevallig het volledige versienummer opgeslagen? Zou je eens in het instellingen menu kunnen kijken welke versie van de communicatiemodule je hebt?
Nadat ik twee weken geleden al rapporteerde dat de CT003 zijn wifi verbinding was verloren, is dat gisteravond ook gebeurd. Erg irritant, want de batterijen doen gewoon niks meer dan.
Ik heb een goed dekkend wifi mesh netwerk, en 1/3 routers staat op hetzelfde plankje in de meterkast als waar de CT003 ligt...
Dit schiet dus niet op. Hoe is het tegenwoordig met de HW P1 meter, werkt die al goed en betrouwbaar samen met de batterijen? Eventueel moet ik dat maar gaan proberen dan.
Ik heb een goed dekkend wifi mesh netwerk, en 1/3 routers staat op hetzelfde plankje in de meterkast als waar de CT003 ligt...
Dit schiet dus niet op. Hoe is het tegenwoordig met de HW P1 meter, werkt die al goed en betrouwbaar samen met de batterijen? Eventueel moet ik dat maar gaan proberen dan.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Als je 2 batterijen in auto of AI mode wilt gebruiken werkt dat alleen met CT003 of CT002jevin20 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:23:
Nadat ik twee weken geleden al rapporteerde dat de CT003 zijn wifi verbinding was verloren, is dat gisteravond ook gebeurd. Erg irritant, want de batterijen doen gewoon niks meer dan.
Zie ook 'Ondersteuning meerdere batterijen' in de TS
De HWP1 werkt prima met 1 Marstek batterij in auto of AI mode.
Ik heb ook een goed dekkend mesh netwerk. Bij de HW P1 meter (hangt ook in de meterkast naast de router) gebeurt dat ook zomaar. Soms weken goed, en dan ineens, terwijl je net op vakantie bent gegaan, hop de verbinding weg. Ik heb de batterij daarna in manual gezet op afstand, wij hebben zoveel opwek dat ik in de middag de uren wel kan dekken qua vullen. Dan levert hij uiteindelijk in de avond en nacht wel net iets meer terug dan nodig, maar heb ik toch profijt van de batterij gehad.jevin20 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:23:
Mijn CT003 ligt in de la omdat het mij niet lukte hem aan te sluiten. Ik zit nog wel te denken aan een tweede batterij (maar tot nu toe krijg ik batterij 1 als hij op auto staat al niet leeg in de avond/nacht, dus ik kijk het nog even een paar maanden aan om te zien wanneer ik wel profijt van een tweede batterij zou hebben) dus daar zou ik hem dan voor nodig hebben. Verder werkt de HW P1 meestal goed.
Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,
Als ik nu ga kijken zie ik inderdaad weer het normale lijstje. Toen ik na de firmware-update keek, stonden daar alleen de Shelly en de HW P1-meter. Nu wel spijt van dat ik er geen screenshot van heb gemaakt.pascallj schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:39:
[...]
Dit vind ik toch wel interessant. Om zeker te weten dat we het over hetzelfde hebben, als jij via het overzicht van de batterij op 'CT' klikt, krijg je niet dit scherm:
Apparaat: V153pascallj schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:39:
[...]
Jij hebt niet toevallig het volledige versienummer opgeslagen? Zou je eens in het instellingen menu kunnen kijken welke versie van de communicatiemodule je hebt?
App: V1.6.43
Communicatiemodule: 202409090159
Meerdere batterijen Werken alleen goed met ct002 en ct003. Je probleem ligt waarschijnlijk bij stroom of je netwerk , 2,4 GHz is aan te raden. Al het Marstek spul op 1 router / access point. Werkt hier nu al maanden . Ik heb geen vast ips toegewezen. Alle apparaten voorzien van een deugdelijke voeding .jevin20 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:23:
[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 10-07-2025 14:38 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Kijk eerst even naar je slimme meter. Oudere slimme meters (SMR 4.0 of SMR 4.2) poepen maar één keer in de vijf tot tien seconde een meterstand uit. Als je op zo'n slimme meter de P1-meter van HW aansluit en die vervolgens verbindt met je Marstek, dan krijg je hele rare gedragingen.jevin20 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:23:
Hoe is het tegenwoordig met de HW P1 meter, werkt die al goed en betrouwbaar samen met de batterijen? Eventueel moet ik dat maar gaan proberen dan.
Heb je een slimme meter met SMR 5.0, dan heb je iedere seconde een meting. Die kan de P1-meter van HW doorgeven aan je Marstek en die kan daar prima mee overweg.
MAAR: je kunt maar één batterij aansturen met de P1-meter van HW. Heb je meerdere batterijen, dan ben je toch aangewezen op de CT002, CT003 of bijvoorbeeld de Shelly Pro 3EM.
Wanneer je geen Home Assistant gebruikt met de nodige plugins om de CT002/003 te emuleren dan heeft meer dan 1 accu op een HW P1 geen enkele zin. Dit omdat het gewoonweg niet goed werkt. Dit komt door de samenwerking met CT002/003 met de Marstek Venus. Wil je meer dan 1 gebruiken zonder extra hard/software heb je dus de CT002/003 nodig.jevin20 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:23:
Heel veel problemen treden op door verkeerd configureren. En vergeten een full power cycle te doen van de Venus en de CT na een firmware update of andere wijziging.
Om problemen te voorkomen je telefoon verbinden met het SSID waar de Marstek (HWI/Shelly) hardware mee verbonden moet worden. Het liefst alles op 2.4 zetten (apart IOT netwerk is aan te bevelen, maar niet nodig). Probleem van een SSID dat op 2.4 en 5 beschikbaar is, is dat soms bij signaalverlies er getracht verbonden te worden met 5 terwijl de configuratie op 2.4 wil (waardoor Keys en dergelijke niet kloppen).
Dus probeer een 2.4 Only netwerk.
Tijdinstellingen goed configureren, heeft invloed op gedrag bij key Exchanges in netwerk.
IP adressen reserveren op DHCP, liefst buiten de normale reeks. Meeste devices kunnen dit zonder problemen. Soms lijkt de MT met de P1 te willen communiceren en deze heeft dan een ander IP address. Reserveringen helpt daar mee.
Na een firmware update, netwerk wijziging (bijvoorbeeld DHCP) reservering altijd een full power cycle. Ook na toevoegen aan App kan dit goed zijn. Cycle altijd de CT eerst. Doe dit met een reser vanuit de app of een volledige power off (P1 los en USB power off).
Marstek reset je als volgt:
1 Grid kabel los
2 Paar minuten wachten
3 Power knop 3-10 seconden indrukken
4 Wachten tot hij uit is
5 Even minuutje wachten
6 Stekker er weer in
7 Aanzetten en na 5-20 minuten is hij operationeel
Hierna zouden er geen problemen meer moeten zijn.
Belangrijk wanneer je een firewall hebt, blokkeer geen NTP verkeer.
Heb dit de eerste maand ook geregeld gehad.metam schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:50:
[...]
Ik heb ook een goed dekkend mesh netwerk. Bij de HW P1 meter (hangt ook in de meterkast naast de router) gebeurt dat ook zomaar. Soms weken goed, en dan ineens, terwijl je net op vakantie bent gegaan, hop de verbinding weg. Ik heb de batterij daarna in manual gezet op afstand, wij hebben zoveel opwek dat ik in de middag de uren wel kan dekken qua vullen. Dan levert hij uiteindelijk in de avond en nacht wel net iets meer terug dan nodig, maar heb ik toch profijt van de batterij gehad.
Mijn CT003 ligt in de la omdat het mij niet lukte hem aan te sluiten. Ik zit nog wel te denken aan een tweede batterij (maar tot nu toe krijg ik batterij 1 als hij op auto staat al niet leeg in de avond/nacht, dus ik kijk het nog even een paar maanden aan om te zien wanneer ik wel profijt van een tweede batterij zou hebben) dus daar zou ik hem dan voor nodig hebben. Verder werkt de HW P1 meestal goed.
Op aanraden van andere tweaker al het Marstek spul op een apart TP-Link routertje gezet en is nu al meer dan 3 maanden nooit meer uitgevallen. Altijd 100% verbinding. Voor 30€ was het opgelost.
Shelly 3 ProEM ondersteund niet meerdere batterijen.TechTim schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:54:
[...]
Kijk eerst even naar je slimme meter. Oudere slimme meters (SMR 4.0 of SMR 4.2) poepen maar één keer in de vijf tot tien seconde een meterstand uit. Als je op zo'n slimme meter de P1-meter van HW aansluit en die vervolgens verbindt met je Marstek, dan krijg je hele rare gedragingen.
Heb je een slimme meter met SMR 5.0, dan heb je iedere seconde een meting. Die kan de P1-meter van HW doorgeven aan je Marstek en die kan daar prima mee overweg.
MAAR: je kunt maar één batterij aansturen met de P1-meter van HW. Heb je meerdere batterijen, dan ben je toch aangewezen op de CT002, CT003 of bijvoorbeeld de Shelly Pro 3EM.
Ik heb nog niet getest door die alle 3 op Drie-fasensom te plaatsen maar in een drie-fase net werken die perfect bij:PNARI schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:14:
[...]
Shelly 3 ProEM ondersteund niet meerdere batterijen.
Bat 1 op Fase A
Bat 2 op Fase B
Bat 3 op Fase C
of
Bat 1 op Die-fasensom
Bat 2 op Fase B
Bat 3 op Fase C
(of één van de andere batterijen, dit is perfect als 2 volgeladen zijn en één nog wat moet bijladen)
"Shelly 3 ProEM ondersteund niet meerdere batterijen." is kort door de bocht.
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Dit is precies de nuance die elke keer weer voorbij komt; ook met de HW P1 meter. Ja als je sommige batterijen limiteert tot 1 fase kan het werken en is je overshoot beperkt tot een paar metingen en zal het altijd stabiliseren.Nu7s schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:20:
[...]
Ik heb nog niet getest door die alle 3 op Drie-fasensom te plaatsen maar in een drie-fase net werken die perfect bij:
Bat 1 op Fase A
Bat 2 op Fase B
Bat 3 op Fase C
of
Bat 1 op Die-fasensom
Bat 2 op Fase B
Bat 3 op Fase C
(of één van de andere batterijen, dit is perfect als 2 volgeladen zijn en één nog wat moet bijladen)
"Shelly 3 ProEM ondersteund niet meerdere batterijen." is kort door de bocht.
Maar dit kan je toch niet samenwerken noemen? Batterij 2 en 3 zullen alleen laden met zonnestroom op die fasen. Heb je een 1-fase omvormer, zullen batterij 2 en 3 nooit opladen. Heb je een grote load op fase 1? Batterij 2 en 3 zullen niet bijspringen. Is batterij 1 leeg? Voor de rest van de dag zal fase 1 niet meer gecompenseerd worden ook al zijn batterij 2 en 3 vol. Als je je situatie anders inricht in je huis, je batterijen gaat schuiven, je groepenkast aanpast of met een extern regelsysteem werkt, is hier wel omheen te werken.
Dat het toevallig zo werkt, komt voor sommigen goed uit en is een mooie tussenoplossing. Maar het is dus niet ondersteund vanuit de fabrikant.
Dank allemaal voor de feedback.
Ik was vergeten dat de HW P1 niet werkt met meerdere batterijen. Dat schiet niet op dus.
Ik heb sowieso gesplitste 2.4 en 5 GHz netwerken, dus de CT003 zit op 2.4. Tevens is hij voorzien van zijn voeding. Hij zit wel op een HW splitter vanwege alle andere P1 meters, maar dat zou volgens mij niet uit moeten maken. Tevens knippert de splitter ook gewoon dat hij data doorgeeft, alleen de MT is gewoon zijn wifi kwijt. Ik heb dit zoals gezegd al eerder gehad, en als ik met bluetooth verbinding maak met de CT003 en even opnieuw de wifi netwerk credentials invul werkt het binnen 30s allemaal weer. Het is gewoon frustrerend dat hij wegvalt terwijl er een router naast staat. Ik zal hem vanmiddag opnieuw verbinden en dan gelijk in de router de CT003 binden met de AIMesh node waar hij naast staat. Hopelijk helpt dat.
Ik was vergeten dat de HW P1 niet werkt met meerdere batterijen. Dat schiet niet op dus.
Ik heb sowieso gesplitste 2.4 en 5 GHz netwerken, dus de CT003 zit op 2.4. Tevens is hij voorzien van zijn voeding. Hij zit wel op een HW splitter vanwege alle andere P1 meters, maar dat zou volgens mij niet uit moeten maken. Tevens knippert de splitter ook gewoon dat hij data doorgeeft, alleen de MT is gewoon zijn wifi kwijt. Ik heb dit zoals gezegd al eerder gehad, en als ik met bluetooth verbinding maak met de CT003 en even opnieuw de wifi netwerk credentials invul werkt het binnen 30s allemaal weer. Het is gewoon frustrerend dat hij wegvalt terwijl er een router naast staat. Ik zal hem vanmiddag opnieuw verbinden en dan gelijk in de router de CT003 binden met de AIMesh node waar hij naast staat. Hopelijk helpt dat.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Vraag, ik heb 1 batterij en ben overdag niet thuis. Nu hou ik in de ochtend rond de 3,5Kwh beschikbaar. Batterij is nooit leeg tijdens deze zomermaanden. Draai AI mode. Laad hem weer vol tijdens goedkoop tarief, heb een dynamisch contract. Zou het niet verstandig zijn in de avond wat terug te leveren? En zo ja moet dat dan handmatig?
Ben een leek in deze.
Ben een leek in deze.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Volgens mij zijn de omstandigheden niet veranderd ten opzichte van 1,5 maand terug: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Erik1805 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:52:
Vraag, ik heb 1 batterij en ben overdag niet thuis. Nu hou ik in de ochtend rond de 3,5Kwh beschikbaar. Batterij is nooit leeg tijdens deze zomermaanden. Draai AI mode. Laad hem weer vol tijdens goedkoop tarief, heb een dynamisch contract. Zou het niet verstandig zijn in de avond wat terug te leveren? En zo ja moet dat dan handmatig?
Ben een leek in deze.
Bij een dynamisch contract in Nederland waarbij je alle belasting kan salderen en genoeg eigen verbruik ook kan salderen, geldt nog steeds: laden op de goedkoopste momenten, ontladen op de duurste momenten en niets zelf gebruiken (op momenten die anders zijn dan de meest dure) zorgt voor de meeste opbrengst. Maar dit zal inderdaad handmatig (via Modbus of tijdschema's) moeten gebeuren.
Hier ook een dynamisch tarief.Erik1805 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:52:
Ben een leek in deze.
Ben ook aan wachten op een intelligentere AI instelling om met dynamisch om te gaan.
Tot nu toe is voor mij de manual mode het meest effectiefst gebleken:
Van 13:00-18:00 laden met 1600 watt. (geen 2500 vanwege geluid ventilator en toch efficiënt)
Van 19:00- 23:59 ontladen met 800 watt.
Van 02:00-05:00 laden met 1500 watt staat klaar voor de winter, maar nu nog gedeactiveerd.
Van 6:00-10:00u ontladen met 800 watt. (Momenteel doet deze bijna niets omdat de accu dan nagenoeg leeg is.
Afgelopen dagen wel een aantal keren de start van de ontlaadtijd van 19:00 naar 20:00u aangepast en de eindtijd van 23:59 naar 22:59, afhankeijk van de prijzen.
De ontlaadperiode van 6:00-10:00u heeft dan iets meer te doen.
Zo kun je per dag eventueel een kleine optimalisatie doen, echter het hoeft niet per se. De grote lijn werkt nu zo in de zomerperiode.
In de winterperiode is er een ander patroon, waarbij in de nacht vooral goedkope (wind)stroom is.
Herfst en voorjaar zit daar een beetje tussenin.
Ik snap niet waarom mensen met een dynamisch contract niet standaard laden tijdens de goedkope uren en ontladen tijdens de dure uren.Erik1805 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:52:
Ben een leek in deze.
AI is gewoon NOM modus met de bonus dat hij zich vollaad tijdens de goedkoopste uren. Maar als hij daarna de stroom in NOM modus gaat terugleveren is zo'n Marstek helemaal niet rendabel.
MT 1x 5.12 kWh V151
Sterker nog deze week heb ik de Marstek al een aantal dagen niet gebruikt omdat de spread in de stroomprijzen nauwelijks kosten dekkend zijn voor het RTE verlies laat staan dat je je Marstek ook nog moet terugverdienen.UsernameIsInUse schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:06:
[...]
Hier ook een dynamisch tarief.
Ben ook aan wachten op een intelligentere AI instelling om met dynamisch om te gaan.
Van 13:00-18:00 laden met 1600 watt. (geen 2500 vanwege geluid ventilator en toch efficiënt)
Van 02:00-05:00 laden met 1500 watt staat klaar voor de winter, maar nu nog gedeactiveerd.
Van 6:00-10:00u ontladen met 800 watt. (Momenteel doet deze bijna niets omdat de accu dan nagenoeg leeg is.
Afgelopen dagen wel een aantal keren de start van de ontlaadtijd van 19:00 naar 20:00u aangepast en de eindtijd van 23:59 naar 22:59, afhankeijk van de prijzen.
Zo kun je per dag eventueel een kleine optimalisatie doen, echter het hoeft niet per se. De grote lijn werkt nu zo in de zomerperiode.
In de winterperiode is er een ander patroon, waarbij in de nacht vooral goedkope (wind)stroom is.
MT 1x 5.12 kWh V151
Dus eigenlijk zou ik zoiets als onderstaande moeten doen?Gohf046 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:18:
[...]
Ik snap niet waarom mensen met een dynamisch contract niet standaard laden tijdens de goedkope uren en ontladen tijdens de dure uren.
AI is gewoon NOM modus met de bonus dat hij zich vollaad tijdens de goedkoopste uren. Maar als hij daarna de stroom in NOM modus gaat terugleveren is zo'n Marstek helemaal niet rendabel.
Manual mode
Van 13:00-15:00 laden
Van 17:00- 23:59 ontladen met 800 watt.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Vandaag is mijn Marstek Venus E met CT003 in België geleverd via Stralend Groen.
Was erg benieuwd hoe het ging met de installatie.
Achteraf; had het niet zo makkelijk verwacht...
In de meterkast de CT003 geprikt naast de SlimmeLezer+ in de HomeWizard actieve splitter. Installeren van dat ding was een eitje; 3 minuten en kreeg meteen een update van 1.11 naar 1.16. Mijn Meter (Sagemcom XT211 stond niet op de lijst, maar de T211-P1 gekozen. Direct verbinding en juiste data te zien (ff gecheckt in HomeAssistant). Batterij staat in de garage, zo'n 20-25 meter van de meterkast af. Ook de batterij was erg snel gekoppeld aan het wifi netwerk zonder problemen (ik heb Ubiquity met 3 U-schoteltjes) op standje NOM. Daarvoor geen update automatische gekregen: zit nu op V152. Zit wel nog op 800W ontladen, daarvoor moet er eerst nog een nieuwe groep aangelegd worden. Tot die tijd moet de Marstek die groep delen met een wificamera en wat (led-)lampen.
Had niet gedacht dat alles zo soepel zou gaan, maar heb ondertussen al 10% geladen. Ben eens benieuwd hoe het de komende tijd gaat.
ps. Ik wil alle tweakers in dit topic bedanken voor het delen van hun ervaringen en kennis; dat had me overtuigd om voor de Marstek te gaan!
Was erg benieuwd hoe het ging met de installatie.
Achteraf; had het niet zo makkelijk verwacht...
In de meterkast de CT003 geprikt naast de SlimmeLezer+ in de HomeWizard actieve splitter. Installeren van dat ding was een eitje; 3 minuten en kreeg meteen een update van 1.11 naar 1.16. Mijn Meter (Sagemcom XT211 stond niet op de lijst, maar de T211-P1 gekozen. Direct verbinding en juiste data te zien (ff gecheckt in HomeAssistant). Batterij staat in de garage, zo'n 20-25 meter van de meterkast af. Ook de batterij was erg snel gekoppeld aan het wifi netwerk zonder problemen (ik heb Ubiquity met 3 U-schoteltjes) op standje NOM. Daarvoor geen update automatische gekregen: zit nu op V152. Zit wel nog op 800W ontladen, daarvoor moet er eerst nog een nieuwe groep aangelegd worden. Tot die tijd moet de Marstek die groep delen met een wificamera en wat (led-)lampen.
Had niet gedacht dat alles zo soepel zou gaan, maar heb ondertussen al 10% geladen. Ben eens benieuwd hoe het de komende tijd gaat.
ps. Ik wil alle tweakers in dit topic bedanken voor het delen van hun ervaringen en kennis; dat had me overtuigd om voor de Marstek te gaan!
[ Voor 6% gewijzigd door terminator-1977 op 10-07-2025 16:49 . Reden: update ivm bedankje ]
Yes, indien mogelijk zou ontladen met 1000-1300 watt beter zijn want dan ben je in 4-5 uurtjes leeg.Erik1805 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:32:
[...]
Dus eigenlijk zou ik zoiets als onderstaande moeten doen?
Manual mode
Van 13:00-15:00 laden
Van 17:00- 23:59 ontladen met 800 watt.
van 19.00/20.00 t/m 00.00.
MT 1x 5.12 kWh V151
Oeps, niet bij stilgestaan. Ik heb nog geen tweede maar wil die wel eventueel aanschaffen.pascallj schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:28:
[...]
Dit is precies de nuance die elke keer weer voorbij komt; ook met de HW P1 meter. Ja als je sommige batterijen limiteert tot 1 fase kan het werken en is je overshoot beperkt tot een paar metingen en zal het altijd stabiliseren.
Maar dit kan je toch niet samenwerken noemen? Batterij 2 en 3 zullen alleen laden met zonnestroom op die fasen. Heb je een 1-fase omvormer, zullen batterij 2 en 3 nooit opladen. Heb je een grote load op fase 1? Batterij 2 en 3 zullen niet bijspringen. Is batterij 1 leeg? Voor de rest van de dag zal fase 1 niet meer gecompenseerd worden ook al zijn batterij 2 en 3 vol. Als je je situatie anders inricht in je huis, je batterijen gaat schuiven, je groepenkast aanpast of met een extern regelsysteem werkt, is hier wel omheen te werken.
Dat het toevallig zo werkt, komt voor sommigen goed uit en is een mooie tussenoplossing. Maar het is dus niet ondersteund vanuit de fabrikant.
Hoe doe je dat dan ? We hebben een monofase aansluiting.
tijdje terug min of meer hetzelfde. Me werkelijk suf gezocht en uiteindelijk de CT003 losgekoppeld, zowel de voeding ALS HET STEKKERTJE VAN DE DATAVERBINING met de DMcorsat schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:16:
Ik hem de melding nieuwe sw voor de ct003 ontvangen maar ik krijg met geen mogelijkheid meer bt contact met de ct003 en dat heb ik ook gemeld aan Marstek. Heb alle pogingen mbt een reset al uitgeprobeerd. Ook wifi contact is er niet meer. De 2 batterijen zijn gekoppeld aan mijn Shelly maar wil toch graag de ct003 weer werkend krijgen.
vraag niet waarom, maar daarna werkte het weer. Niet geschoten...
De verbinding met de DM is niet uitsluitend data, maar ook voeding.WilPo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:58:
[...]
tijdje terug min of meer hetzelfde. Me werkelijk suf gezocht en uiteindelijk de CT003 losgekoppeld, zowel de voeding ALS HET STEKKERTJE VAN DE DATAVERBINING met de DM
vraag niet waarom, maar daarna werkte het weer. Niet geschoten...
Zolang de CT003 met de DM verbonden is wordt hij niet ge-reboot.
De de externe voeding is bij de CT003 eigenlijk alleen nodig als de voeding van de DM niet voldoende vermogen heeft.
Als je monofase hebt, kan je dit soort omwegen om niet ondersteunde meters toch te gebruiken, niet gebruiken.LodeBo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:48:
[...]
Oeps, niet bij stilgestaan. Ik heb nog geen tweede maar wil die wel eventueel aanschaffen.
Hoe doe je dat dan ? We hebben een monofase aansluiting.
Maar met een Marstek CT002/3 kan je prima meerdere batterijen samen laten werken, zowel op mono- als op 3-fase.
De ct003 zat bij de batterij maar ik heb hem nog niet geprobeerd. Met de HW P1 werkt het voorlopig prima.pascallj schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:34:
[...]
Als je monofase hebt, kan je dit soort omwegen om niet ondersteunde meters toch te gebruiken, niet gebruiken.
Maar met een Marstek CT002/3 kan je prima meerdere batterijen samen laten werken, zowel op mono- als op 3-fase.
Toch maar eens aan de slag gaan met dat ding.
Voor android is een nieuwe update voor de app. Maar ik kan niets bijzonders zien wat is gewijzigd. Behalve dat octopus is toegevoegd bij ai en wat visuele veranderingen.
Nieuwe functies:
1、Optimized the user experience.
2、Support Octopus electricity price setting for Venus.
3、Added the maximum power setting and disable the grid connection function for micro-inverters.
Nieuwe functies:
1、Optimized the user experience.
2、Support Octopus electricity price setting for Venus.
3、Added the maximum power setting and disable the grid connection function for micro-inverters.
[ Voor 38% gewijzigd door waxy50 op 10-07-2025 21:05 ]
Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A
Dit is de enige juiste denkwijze. Wanneer je in Nederland woont en zo veel mogelijk wil verdienen. Rest van de dag de batterij uit/stop.Gohf046 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:18:
[...]
Ik snap niet waarom mensen met een dynamisch contract niet standaard laden tijdens de goedkope uren en ontladen tijdens de dure uren.
[ Voor 3% gewijzigd door Ellroe32 op 10-07-2025 21:12 ]
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Marstek via app gevraagd naar officiële importeurs/verkopers.
Dit is hun antwoord. Geeft weinig hoop op de toekomst.
Hello. We are not quite sure if offgridpowerstation is our distributor. so sorry. We have submitted your question to the R&D department and will optimize and address it as soon as possible.
R&D, is bij mij Research en Developement, geen idee wat dit met verkoop te doen heeft.
Hello. We are not quite sure if offgridpowerstation is our distributor. so sorry. We have submitted your question to the R&D department and will optimize and address it as soon as possible.
R&D, is bij mij Research en Developement, geen idee wat dit met verkoop te doen heeft.
Offgridpowerstation beweert toch een officiële verdeler te zijn van marstek?3DWim schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:14:
Dus als marstek zelf al niet weet wie hun verdelers zijn, hoe moeten wij het als argeloze consument dan weten?
Ik zou graag bij Zonnepaneelkampioen Dordrecht bestellen, aangezien mede tweakers op het forum daar gekocht hebben aan een zéér interessante prijs. Makkelijk 300 euro minder dan wat 'officiële' dealers vragen voor de 5kWh batterij versie.
Met de prijzen nu 1450 tot 1185 als laagste, is het qua terugverdientijd eigenlijk wel interessant om een thuisbatterij te kopen. Ik volg dit forum de laatste weken dus ook met zeer veel interesse.
Een HW batterij vind ik eigenlijk te duur maar met de prijzen van marstek, zeker voor de 5kWh variant, begint het wel interessant te worden om toch een batterij te plaatsen thuis.
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
Lijkt wel een AI antwoord?3DWim schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:14:
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Ik heb met homey flow een schema gemaakt dat kijkt naar de dynamische prijzen en op basis daarvan laad/ ontlaad. Als de intraday delta niet meer dan 14 cent per kWh is, zouden de batterijen die dag stil staan. Mijn ervaring nu is dat laden tussen 900W en 1400W de sweetspot is voor efficiëntie.UsernameIsInUse schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:06:
[...]
Hier ook een dynamisch tarief.
Ik heb dat recent veranderd naar NOM tijdens de goedkope uren ontladen tijdens de dure uren, dit om alvast ervaring op te doen voor na saldering.
/f/image/VwW8jMTacTWffD3Iyb4WhVeH.png?f=fotoalbum_large)
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Ik zou AI alleen in de winter gebruiken. Je hebt 5 zonnepanelen, dat is toch goedkoper dan stroom inkopen?Erik1805 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:52:
Ben een leek in deze.
Als je specifiek wilt handelen, weet dan dat dit niet heel veel zoden aan de dijk zet. Maar dan gebruik je een klokschema. De pieken en dalen zijn meestal in dezelfde uren. Hoogstens 1 keer in de maand klokschema finetunen.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Kan je toelichten hoe je aan dat bedrag komt?Eastman schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:24:
[...]
......Als de intraday delta niet meer dan 14 cent per kWh is, zouden de batterijen die dag stil staan.
[Afbeelding]
Jawel toch?Gohf046 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:21:
[...]
Sterker nog deze week heb ik de Marstek al een aantal dagen niet gebruikt omdat de spread in de stroomprijzen nauwelijks kosten dekkend zijn voor het RTE verlies laat staan dat je je Marstek ook nog moet terugverdienen.
Dit waren de ex belasting prijzen van vandaag, Vanmiddag maar kort met 4 cent geladen en grotendeels door de zonnepanelen. Vanavond een deel met 14 cent ontladen. Interessanter wordt het in het najaar en voorjaar als er redelijk zon is. En de warmtepomp dan ook draait. Deze kan dan in de avond en nacht goedkoop verwarmen en lever niets aan de leverancier terug
/f/image/EEPGbeMRjfRqWTldWtUarsDk.png?f=fotoalbum_small)
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh
Mijn berekening is 1800/6000/((5.1-0.56)*0.75)=0.088 euro. waarbij 1800 de aanschaf prijs was, 6000 het aantal cycli, 5.1-0.56 kwh de effectieve batterij capaciteit en 0.75, de efficientie. Is deze redenering OK? Ik gebruik derhalve als minimale spread 0.10 euro.
Afschrijving batterij over 6000 cycles is voor mij 5 cent per kWh.Totalen123 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:01:
[...]
Kan je toelichten hoe je aan dat bedrag komt?
Daarnaast moet je laad en ontlaad verliezen meerekenen. Bij een energieprijs tijdens laden van 15cent/0,75 = 20 cent.
Bij een laadprijs van 15 cent, is de kostprijs 25 cent voor elke kWh ontladen.
Als je dezelfde formule toepast op 20 cent laadprijs. Kom je uit op 32 cent. Bij 25 cent is de kostprijs 39 cent.
Je kan niet alles in 1 uur laden en ontladen. Daarom heb ik gekozen voor een delta van 14 cent tussen laagste en hoogste prijs van de dag.
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Als ik je goed begrijp, moet ik twee maal het verlies door inefficiëntie incalculeren. Dan wordt het 1800/6000/((5.1-0.56)*0.75*2)=0.176 euro. Dan is de conclusie dat, in mijn geval, er niet vaak zich zo'n situatie voor doen.. Maar als de Round-trip efficiency 75% is, zou de minimale spread toch 0.088 euro zijn, of niet?
[ Voor 18% gewijzigd door Totalen123 op 10-07-2025 23:40 ]
Afschrijving batterij heb ik gedaan over 6000 cycles a 5,12kwh per cycle. SOC van 100 naar 11 naar 100 is 0,89 cycle.Totalen123 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:30:
Als ik het goed begrijp, moet ik twee maal het verlies door inefficiëntie incalculeren. Dan wordt het 1800/6000/((5.1-0.56)*0.75*2)=0.176 euro. Dan is de conclusie dat, in mijn geval, er niet vaak zich zo'n situatie voor doen.. Maar als de Round-trip efficiency 75% is, zou de minimale spread toch 0.088 euro zijn, of niet?
Ik heb is even zitten rekenen,
Mocht ik vorig jaar op 09-07-2024 3x een Marstek Venus E 5kwh hebben gekocht voor puur het handelen op de day ahead markt zou ik nu €385 euro hebben verdiend......
dan is de terugverdien tijd meer dan 10 jaar....
natuurlijk straks met het opslaan van zonnestroom is het weer een ander verhaal maar ik wou dit toch even uit gerekend hebben.
Hoe heb ik het berekend?
Ik heb een export uit me Home assistant gehaald met de hoogste prijs voor die dag en de laagste prijs (nederlandse day ahead dynamische prijzen incl. btw etc.)
laad verliezen etc. erbij berekend en kwam ik op de volgende data uit.
Is dit een correcte berekening of hebben jullie hier nog op/aanmerkingen op?
Uiteraard snap ik dat dit zelfs het meest gunstigste geval is aangezien je niet alles in 1 uur kan opladen en ontladen. maar ik hoop toch stiekem een fout te hebben gemaakt in mijn berekeningen gezien dit wel een heel magere opbrengst is.
/f/image/WGa77bh1XcpAqEV25IXBf3rz.png?f=fotoalbum_large)
Voor het gemak even de eerste 20 dagen van me berekening laten zien:
Mocht ik vorig jaar op 09-07-2024 3x een Marstek Venus E 5kwh hebben gekocht voor puur het handelen op de day ahead markt zou ik nu €385 euro hebben verdiend......
natuurlijk straks met het opslaan van zonnestroom is het weer een ander verhaal maar ik wou dit toch even uit gerekend hebben.
Hoe heb ik het berekend?
Ik heb een export uit me Home assistant gehaald met de hoogste prijs voor die dag en de laagste prijs (nederlandse day ahead dynamische prijzen incl. btw etc.)
Uiteraard snap ik dat dit zelfs het meest gunstigste geval is aangezien je niet alles in 1 uur kan opladen en ontladen. maar ik hoop toch stiekem een fout te hebben gemaakt in mijn berekeningen gezien dit wel een heel magere opbrengst is.
/f/image/WGa77bh1XcpAqEV25IXBf3rz.png?f=fotoalbum_large)
Datum | LaagstePrijs | HoogstePrijs | Inkoop (13.5 kWh * laagste prijs) | Verkoop (10.1 kWh * hoogste prijs) | Winst per dag |
2024-07-10 | 0.1486 | 0.3319 | 2.0061 | 3.3522 | 1.3461 |
2024-07-11 | 0.2035 | 0.3653 | 2.7472 | 3.6895 | 0.9423 |
2024-07-12 | 0.2394 | 0.2782 | 3.2319 | 2.8098 | -0.4221 |
2024-07-13 | 0.1318 | 0.2576 | 1.7793 | 2.6018 | 0.8225 |
2024-07-14 | 0.0604 | 0.2863 | 0.8154 | 2.8916 | 2.0762 |
2024-07-15 | 0.148 | 0.409 | 1.998 | 4.1309 | 2.1329 |
2024-07-16 | 0.1376 | 0.2967 | 1.8576 | 2.9967 | 1.1391 |
2024-07-17 | 0.1642 | 0.3708 | 2.2167 | 3.7451 | 1.5284 |
2024-07-18 | 0.192 | 0.4063 | 2.592 | 4.1036 | 1.5116 |
2024-07-19 | 0.1943 | 0.369 | 2.6231 | 3.7269 | 1.1038 |
2024-07-20 | 0.1433 | 0.3148 | 1.9346 | 3.1795 | 1.2449 |
2024-07-21 | 0.1496 | 0.3005 | 2.0196 | 3.035 | 1.0154 |
2024-07-22 | 0.167 | 0.3195 | 2.2545 | 3.2269 | 0.9724 |
2024-07-23 | 0.1853 | 0.2913 | 2.5015 | 2.9421 | 0.4406 |
2024-07-24 | 0.1377 | 0.2968 | 1.8589 | 2.9977 | 1.1387 |
2024-07-25 | 0.1659 | 0.3292 | 2.2396 | 3.3249 | 1.0853 |
2024-07-26 | 0.2103 | 0.3266 | 2.839 | 3.2987 | 0.4596 |
2024-07-27 | 0.1713 | 0.2971 | 2.3125 | 3.0007 | 0.6882 |
2024-07-28 | 0.0722 | 0.2858 | 0.9747 | 2.8866 | 1.9119 |
2024-07-29 | 0.1456 | 0.3582 | 1.9656 | 3.6178 | 1.6522 |
[ Voor 3% gewijzigd door Gh0st op 11-07-2025 00:09 ]
De RTE is al een combinatie van zowel laden als ontladen dus twee keer is niet helemaal juist.Totalen123 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:30:
Als ik het goed begrijp, moet ik twee maal het verlies door inefficiëntie incalculeren. Dan wordt het 1800/6000/((5.1-0.56)*0.75*2)=0.176 euro. Dan is de conclusie dat, in mijn geval, er niet vaak zich zo'n situatie voor zal doen.
De juiste manier om spread te berekenen is:
aanschafprijs / (cycles * (effectieve capaciteit * RTE)) + ((1 / RTE) - 1) * laadprijs
De spread is namelijk voor een gedeelte variabel: het hangt af van bij welke prijs je laadt, bij welke prijs je moet ontladen. Bij een hogere laadprijs, gooi je namelijk meer geld weg met de inefficiëntie wat dus terugverdiend moet worden over de overgebleven capaciteit.
Dus met een laadprijs van 5 cent en verder jouw getallen:
1800 / (6000 * ((5,12 - 0,56) * 0,75)) + (1 / 0,75 - 1) * 0,05
0,0877 (vast) + 0,0166 (variabel) = 0,1044 euro
Bij 10 cent:
0,0877 (vast) + 0,033 (variabel) = 0,1207 euro
@Eastman zijn jouw getallen slechts voorbeelden? Want die laadprijzen vind ik wel heel hoog. Die zijn al heel lang niet voorgekomen. Ik neem even aan dat je niet met belasting rekent ivm salderen enzo.
Ik reken met energieprijzen inclusief belastingen aan zowel laad als ontlaadprijs. Dat maakt zolang je mag salderen niet zoveel uit.pascallj schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:02:
[...]
De RTE is al een combinatie van zowel laden als ontladen dus twee keer is niet helemaal juist.
De juiste manier om spread te berekenen is:
aanschafprijs / (cycles * (effectieve capaciteit * RTE)) + ((1 / RTE) - 1) * laadprijs
De spread is namelijk voor een gedeelte variabel: het hangt af van bij welke prijs je laadt, bij welke prijs je moet ontladen. Bij een hogere laadprijs, gooi je namelijk meer geld weg met de inefficiëntie wat dus terugverdiend moet worden over de overgebleven capaciteit.
Dus met een laadprijs van 5 cent en verder jouw getallen:
1800 / (6000 * ((5,12 - 0,56) * 0,75)) + (1 / 0,75 - 1) * 0,05
0,0877 (vast) + 0,0166 (variabel) = 0,1044 euro
Bij 10 cent:
0,0877 (vast) + 0,033 (variabel) = 0,1207 euro
@Eastman zijn jouw getallen slechts voorbeelden? Want die laadprijzen vind ik wel heel hoog. Die zijn al heel lang niet voorgekomen. Ik neem even aan dat je niet met belasting rekent ivm salderen enzo.
Het heeft wel significant invloed op de spread aangezien een deel variabel is zoals ik hierboven beschreef. Je spread is dan hoger dan dat nodig was.Eastman schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:12:
[...]
Ik reken met energieprijzen inclusief belastingen aan zowel laad als ontlaadprijs. Dat maakt zolang je mag salderen niet zoveel uit.
Uiteindelijk gebruik ik de delta om te bepalen of de batterij wel of niet wordt ingezet op de dag. Of je nu rekent met of zonder belastingen, je komt op het zelfde uit.pascallj schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:15:
[...]
Het heeft wel significant invloed op de spread aangezien een deel variabel is zoals ik hierboven beschreef. Je spread is dan hoger dan dat nodig was.
Zonder belastingen lagere minimale delta, maar de spread is ook kleiner. De homey flow kaarten die ik tot mijn beschikking heb, zijn allemaal inclusief belastingen.
Als je alle negatieve resultaten eruit haalt. Wat is dan de jaaropbrengst?Gh0st schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:59:
Ik heb is even zitten rekenen,
Hoe heb ik het berekend?
[Afbeelding]
Datum LaagstePrijs HoogstePrijs Inkoop (13.5 kWh * laagste prijs) Verkoop (10.1 kWh * hoogste prijs) Winst per dag 2024-07-10 0.1486 0.3319 2.0061 3.3522 1.3461 2024-07-11 0.2035 0.3653 2.7472 3.6895 0.9423 2024-07-12 0.2394 0.2782 3.2319 2.8098 -0.4221 2024-07-13 0.1318 0.2576 1.7793 2.6018 0.8225 2024-07-14 0.0604 0.2863 0.8154 2.8916 2.0762 2024-07-15 0.148 0.409 1.998 4.1309 2.1329 2024-07-16 0.1376 0.2967 1.8576 2.9967 1.1391 2024-07-17 0.1642 0.3708 2.2167 3.7451 1.5284 2024-07-18 0.192 0.4063 2.592 4.1036 1.5116 2024-07-19 0.1943 0.369 2.6231 3.7269 1.1038 2024-07-20 0.1433 0.3148 1.9346 3.1795 1.2449 2024-07-21 0.1496 0.3005 2.0196 3.035 1.0154 2024-07-22 0.167 0.3195 2.2545 3.2269 0.9724 2024-07-23 0.1853 0.2913 2.5015 2.9421 0.4406 2024-07-24 0.1377 0.2968 1.8589 2.9977 1.1387 2024-07-25 0.1659 0.3292 2.2396 3.3249 1.0853 2024-07-26 0.2103 0.3266 2.839 3.2987 0.4596 2024-07-27 0.1713 0.2971 2.3125 3.0007 0.6882 2024-07-28 0.0722 0.2858 0.9747 2.8866 1.9119 2024-07-29 0.1456 0.3582 1.9656 3.6178 1.6522
Ik reken trouwens met 15,9 kWh (AC in) laden van 11-100%. Daarin neem ik het laadverlies mee.
12,0 kWh ontladen, AC uit.
Bruikbare capaciteit 13,6 kWh.
Die discussie is hier al tevaak gevoerd. Niet iedereen koopt een batterij om hem rendabel te laten zijn. Veel mensen willen gewoon geen netstroom gebruiken en dus het net niet belasten.Gohf046 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:18:
[...]
Geldt ook voor mij. Verder zoveel mogelijk PV opslaan en gebruiken om sluipstroom in de nacht op te vangen en de terugleverboete (ik heb wederom een jaar vast tarief) te verminderen.jevin20 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:16:
[...]
Die discussie is hier al tevaak gevoerd. Niet iedereen koopt een batterij om hem rendabel te laten zijn. Veel mensen willen gewoon geen netstroom gebruiken en dus het net niet belasten.
Dat levert tov de situatie zonder accu's maar € 170/jaar op. In 2027 ca € 350/jaar en dan bij overgang naar dynamisch € 650/jaar (ruwe schatting).
Wil je echt "verdienen" dan moet je van gas naar een monoblock warmtepomp overstappen. Dat levert mij (bij 2000m3 gas en 3500kWh warmtepomp) een financiële besparing op van ca € 1700/jaar. De aanschaf van de warmtepomp (€ 7000 incl zelfinstallatie) heb je er dan in 4 seizoenen eruit.
Het gaat mij daarnaast vooral voor de ervaring en het leuke programmeren van de software

[ Voor 36% gewijzigd door JanAllElectric op 11-07-2025 09:43 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Mijn inziens, als je het net wil ontlasten, moet je inkopen wanneer er te veel is en verkopen wanneer er te weinig is. Dat is dus iets anders dan NOM, of niet?
Als je het net 'maximaal' wilt ontlasten welTotalen123 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:29:
Mijn inziens, als je het net wil ontlasten, moet je inkopen wanneer er te veel is en verkopen wanneer er te weinig is. Dat is dus iets anders dan NOM, of niet?
Door beperkt aanwezig te zijn op het net, ontlast je het ook natuurlijk.
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.