MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Als je het van een website hebt, is het relevante stuk citeren en linken naar de bron voldoende. Google zelf is sowieso geen bron maar een zoekmachine, maar dit klinkt meer als AI. En aan standaard AI reacties hebben we niets. Jouw reactie moet door jouw geschreven zijn met hooguit een citaat van een ander.3DWim schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:08:
[...]
Volgens mij kunnen/mogen particulieren niet handelen op de onbalansmarkt.
Je kan wel "handelen" (kopen/verkopen) met een dynamisch contract.
Meer, gewoon via google:
Wat is de onbalansmarkt?
De onbalansmarkt is een deel van de energiemarkt waar energieleveranciers en netbeheerders handelen om het elektriciteitsnet in balans te houden. Dit houdt in dat ze vraag en aanbod op elkaar afstemmen en onbalans (verschillen tussen vraag en aanbod) corrigeren.
Waarom niet direct handelen?
De onbalansmarkt is complex en vereist technische expertise en vergunningen om erop te mogen handelen.
Indirecte deelname via thuisbatterij:
Particulieren met een thuisbatterij en een dynamisch energiecontract kunnen hun energieleverancier wel toestemming geven om de batterij te gebruiken om te handelen op de onbalansmarkt. De leverancier kan de batterij dan laden en ontladen op momenten dat de prijzen gunstig zijn, en de opbrengsten hiervan delen met de particulier.
Voordelen van indirecte deelname:
Dit biedt particulieren de mogelijkheid om te profiteren van de onbalansmarkt, bijvoorbeeld door de terugverdientijd van hun thuisbatterij te verkorten en de energierekening te verlagen.
Voorwaarden voor indirecte deelname:
Om hieraan deel te nemen, is een dynamisch energiecontract, een slimme meter en een thuisbatterij met slimme software die de batterij dynamisch aanstuurt, nodig.
Kortom, hoewel particulieren niet direct op de onbalansmarkt kunnen handelen, kunnen ze er wel indirect van profiteren door hun thuisbatterij te laten beheren door hun energieleverancier.
Overigens had ik volgens mij de vraag al beantwoord met dezelfde informatie die jij geeft, maar met dubbel antwoorden is op zich natuurlijk niks mis
Ben nog eens door mijn data gegaan (had daarover al eens iets gepost):Doubt schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:24:
[...]
Dit omdat het net een 30 seconden later was. Het was gisteren rond 22 uur. Dus omvormers stonden allemaal op 0. Zoals ik al zei, met 1 batterij of helemaal zonder is het goed stabiel. Ik snap de communicatie etc, alleen zulke pieken snap ik niet, zie ook niks geen pieken uit accu's etc. Op het moment dat ik er dus 1 uitzet of alles uitzet is het zeer stabiel. De pieken zie ik ook terug in de CT003. Dat je schommelingen hebt met 10 watt allemaal prima maar dit is binnen een seconde 100 watt verschil.
Met CT003 op V114 (en beide batterijen op V151):
Enorm veel fluctuaties rond het "0" punt, zie vooral 's nachts waar mijn vermogensafname constant ong. 500W was. Pieken van wel 100W op en af.
/f/image/H7xHJ8wukmV47uIUR1q11hD9.png?f=fotoalbum_large)
Met CT003 op V116 (en beide batterijen op V153):
Lichte fluctuaties rond het "0" punt, pieken rond max. 10W, vermogensafname nog altijd constant ong. 500W.
/f/image/tqwUlfDmZqlhUpASismeguBU.png?f=fotoalbum_large)
Misschien jouw CT003 eens terug naar fabrieksinstellingen zetten en FW terug installeren (V116)?
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
geen idee, de app kan er niet meer mee verbinden, ik heb het ongeveer een maand zonder problemen kunnen gebruiken tot vandaag
Waar / Hoe kan je een vorige versie van de app vinden en installeren?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:07:
[...]
In laatste app versie zitten wat nieuwe bugs (waaronder bluetooth verbinding). Vorige versie app eens terug installeren?
Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar
2) nee heb je niet. Want je schrijft dat dit wel mogelijk is met accu's van fabrikanten.pascallj schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:20:
[...]
Als je het van een website hebt, is het relevante stuk citeren en linken naar de bron voldoende. Google zelf is sowieso geen bron maar een zoekmachine, maar dit klinkt meer als AI. En aan standaard AI reacties hebben we niets. Jouw reactie moet door jouw geschreven zijn met hooguit een citaat van een ander.
offtopic:
Overigens had ik volgens mij de vraag al beantwoord met dezelfde informatie die jij geeft, maar met dubbel antwoorden is op zich natuurlijk niks mis
Maar ja ze komen allemaal van een fabrikant af.pascallj schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:18:
[...]
Handelen op de onbalansmarkt kan eigenlijk alleen met batterijen geleverd door fabrikanten.
Maar bodem is: particulieren mogen niet handelen op de onbalans markt. Punt.
1) dat ik ter uitleg wat meer post en met name uitleg, kan je je aan storen, maar misschien moet die informatie hier nog duidelijker komen te staan. Want veel mensen lezen het niet, weten het niet en stellen dus dezelfde vraag over en over.
[ Voor 9% gewijzigd door 3DWim op 08-07-2025 13:11 ]
NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Een typfout: bedoelde natuurlijk energieleveranciers...3DWim schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:09:
[...]
2) nee heb je niet. Want je schrijft dat dit wel mogelijk is met accu's van fabrikanten.
[...]
Maar ja ze komen allemaal van een fabrikant af.
Maar bodem is: particulieren mogen niet handelen op de onbalans markt. Punt.
1) dat ik ter uitleg wat meer post en met name uitleg, kan je je aan storen, maar misschien moet die informatie hier nog duidelijker komen te staan. Want veel mensen lezen het niet, weten het niet en stellen dus dezelfde vraag over en over.
Het gaat er niet om dat je informatie post, het gaat erom dat je informatie post, zonder bron (Google is geen bron), die niet van jou afkomstig is. Dat is gewoon niet zoals het hoort en tegen de regels van Tweakers in.
Zoals ik al zei: als je informatie wil posten en die is niet van AI afkomstig, maak je gewoon een quote en zeg je wie het geplaatst heeft met een linkje ernaar.
Er staat in de TS dat handelen niet (automatisch) mogelijk is met deze batterij en dat is genoeg informatie met betrekking tot dit topic. Op welke markten je wel en niet kan handelen als particulier hoeft zeker niet standaard vermeld worden, want dat is wel heel ver van het hoofdonderwerp verwijderd. Je mag het verduidelijken in een reactie, maar wel in je eigen woorden.
Ik kan dit bevestigen. Ik krijg een "Modification failed" als ik de naam probeer aan te passen. Dit overigens zowel met alleen wifi, alleen bluetooth en wifi&bluetooth .Totalen123 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:05:
[...]
Opnieuw opgestart. Nog steeds geen mogelijkheid om te deleten. De app reageert met "Loading ...." zonder op te houden. Bij naam aanpassen kan je een naam invoeren maar na enter de mededeling "Apparaat bewerken mislukt" .
When life gives you lemons, start a battery factory
Oke, graag melden in feedback van de App!KabouterSuper schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:41:
[...]
Ik kan dit bevestigen. Ik krijg een "Modification failed" als ik de naam probeer aan te passen. Dit overigens zowel met alleen wifi, alleen bluetooth en wifi&bluetooth .
Dank!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Die metertjes zijn goed om te zien wat er ongeveer gebeurt... ongeveer dus.Gely schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:21:
[...]
Ben nog eens door mijn data gegaan (had daarover al eens iets gepost):
Met CT003 op V114 (en beide batterijen op V151):
Enorm veel fluctuaties rond het "0" punt, zie vooral 's nachts waar mijn vermogensafname constant ong. 500W was. Pieken van wel 100W op en af.
[Afbeelding]
Met CT003 op V116 (en beide batterijen op V153):
Lichte fluctuaties rond het "0" punt, pieken rond max. 10W, vermogensafname nog altijd constant ong. 500W.
[Afbeelding]
Misschien jouw CT003 eens terug naar fabrieksinstellingen zetten en FW terug installeren (V116)?
Waar ik naar kijk is de hoeveelheid stroom die ik van de grid gebruik per nacht.
Dan zie ik bijna geen verschil met de CT3 tussen v114 of v116.
Minder dan 0,2KWh per nacht.
PS ik zie bij jou een verschil van 0,1KWh ... kan afronding zijn...
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Dank voor jullie feedback. Ik heb uiteindelijk een Homewizard P1 gekocht en aangesloten. Na 30 seconden las ik netjes total power en power per fase uit en werkt de selfconsumption perfect.Guerk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:57:
Hoi,
Wie kan mij helpen?
Ik kocht via Duravolt een Marstek Venus E 5,12 en de bijgeleverde Marstek CT003. Ik probeer al enkele uren om dat ding aan de praat te krijgen, maar zonder succes
- Digitale meter: Sagemcom XT211.
- Poortbeheer aangevraagd en P1 poort deze ochtend vroeg via MijnFluvius opengezet. Icoon op SagemcomXT211 duidt aan dat de poort open staat
Installatie van de Venus E batterij ging vlot. De connectie van de CT003 op Telenet Wifi verliep moeizamer, maar ik slaagde er uiteindelijk wel in om dit aan wifi te linken.
- Op de VenusE staan nu de CT, WIFI en BT leds wit.
- In de Marstek app staat de Venus E ook aangeduid als Wifi & BT gelinkt. De CT003 duidt aan dat Wifi & BT eveneens gelinkt zijn en in de 'CT View' staat in groen 'online'. In device management staat bij de Venus E ook 'Online' linksboven.
- Meter selection in Marstek app staat nu op Sagemcom T211 omdat de XT211 nog niet zichtbaar is.
- Select Mode staat op 'self consumption'
Probleemstelling: De Venus E blijft heel de tijd in 'standby' staan, ook al heb ik al de hele dag een overproductie zonnepanelen van ca. 4kW. Als ik meer verbruikers opzet dan de productie (laden wagen), dan nog levert de batterij geen extra stroom.
Wat me opvalt in de CT003 view, is dat het verbruik van elk van de 3 fases ook gewoon continu op 0 blijft staan. En tot slot zie ik onder de 'CT View' bij 'Output Power Reference 'Diagnosis failed, please try again'. Ik heb de autodiagnosis al een keer of 10 laten lopen maar die faalt telkens.
Wat kan er aan de hand zijn?
Ik kreeg dus allicht een defecte CT003 geleverd?
6,4 KWp Zuid/ SMA Tripower 5kW / HW P1 + / 1x Marstek Venus 5,12 KWh V153 / Kia EV9 / Alfen Eve Single Pro-Line
Done as requested. Ik was trouwens al een tijdje op zoek naar de optie om de naam te veranderen. Ik weet nu waar ik dat moet doen, jammer dat het bij mij niet werktSatScan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:43:
[...]
Oke, graag melden in feedback van de App!
Dank!
When life gives you lemons, start a battery factory
Top, voor meer tips en how to, lees de TS eens staat vol met praktijk voorbeelden en ervaringen.KabouterSuper schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:53:
[...]
Done as requested. Ik was trouwens al een tijdje op zoek naar de optie om de naam te veranderen. Ik weet nu waar ik dat moet doen, jammer dat bij mij niet niet werkt
Ook hier graag melden in feedback van de app.Guerk schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:52:
[...]
Dank voor jullie feedback. Ik heb uiteindelijk een Homewizard P1 gekocht en aangesloten. Na 30 seconden las ik netjes total power en power per fase uit en werkt de selfconsumption perfect.
Ik kreeg dus allicht een defecte CT003 geleverd?
Kan een revisie zijn van je DM die nog niet ondersteund wordt...
Dank!
PS vraag de verkoper om een andere CT003 naar je op te sturen dan kun je het in ieder geval testen!
[ Voor 9% gewijzigd door SatScan op 08-07-2025 14:22 ]
Inderdaad, dat is correct. Ik kijk ook echt maar naar wat ik verbruik, hoe dat gebeurt is eerder van ondergeschikt belang. Maar het verschil in fluctuaties viel me wel direct op. Ook zie ik dat V116 (met V153 op de batterijen) veel lager "moduleert" dan de v114, t.t.z. voorheen wilde de CT meer dan 100W overschot zien alvorens te starten met laden, nu zie regelmatig dat die aan 10~15W al in gang schiet. Toch wel opmerkelijk.SatScan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:49:
[...]
Die metertjes zijn goed om te zien wat er ongeveer gebeurt... ongeveer dus.
Waar ik naar kijk is de hoeveelheid stroom die ik van de grid gebruik per nacht.
Dan zie ik bijna geen verschil met de CT3 tussen v114 of v116.
Minder dan 0,2KWh per nacht.
PS ik zie bij jou een verschil van 0,1KWh ... kan afronding zijn...
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Zeker, probleem wat ik er altijd mee heb is dat ik niet zeker weet of de schaalverdeling etc niet veranderd is...Gely schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:04:
[...]
Inderdaad, dat is correct. Ik kijk ook echt maar naar wat ik verbruik, hoe dat gebeurt is eerder van ondergeschikt belang. Maar het verschil in fluctuaties viel me wel direct op. Ook zie ik dat V116 (met V153 op de batterijen) veel lager "moduleert" dan de v114, t.t.z. voorheen wilde de CT meer dan 100W overschot zien alvorens te starten met laden, nu zie regelmatig dat die aan 10~15W al in gang schiet. Toch wel opmerkelijk.
Maar zeker per nieuwe versie wordt het steeds een stapje beter!
In Marstek app of waar? En dan geen garantie als je via hun gekocht heb of wat bedoelen ze hiermee?Metsubsidie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:12:
Update gehad...
Het probleem is opgelost. Stedin (netbeheerder) heeft de meter vervangen op verdenking van een defecte P1 poort. Na de vervanging ging het direct werken. Het lag dus niet aan de Marstek CT003 oid.
De verkoper moet garantie geven. Als dat één van die bedrijven is, dan moeten die maar iets regelen.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:26:
[...]
In Marstek app of waar? En dan geen garantie als je via hun gekocht heb of wat bedoelen ze hiermee?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hij reageert niet en blijft in standby modus staan. Weet iemand toevallig de oplossing hiervoor?
MT 1x 5.12 kWh V151
Heb je in de Marstek app de diagnostic gelanceerd? Bij de batterij onderaan links CT drukken. Dan Ouput Power Reference, en dan helemaal onderaan "Auto Diagnosis".Gohf046 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:19:
Ik heb mijn Marstek voor het eerst op de NOM modus gezet; echter nu heb ik het volgende probleem.
Hij reageert niet en blijft in standby modus staan. Weet iemand toevallig de oplossing hiervoor?
Ja, bericht in de Marstek app, na aankondiging update. Is blijkbaar eenmalig. Helaas 2e pagina niet vastgelegd. Maar er stond zoiets als geen recht op ondersteuning / updates etcetc. Voor zover ik gezien heb geen beperking garantie. Marstek geeft maatwerk online ondersteuning en updates, dus kan me voorstellen dat je uitgesloten kan worden als het hen schikt.Tommie12 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:00:
[...]
De verkoper moet garantie geven. Als dat één van die bedrijven is, dan moeten die maar iets regelen.
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117
Hij maakt geen verbinding met de P1 meter van Homewizard, terwijl ze wel beide op hetzelfde netwerk zitten.Gely schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:32:
[...]
Heb je in de Marstek app de diagnostic gelanceerd? Bij de batterij onderaan links CT drukken. Dan Ouput Power Reference, en dan helemaal onderaan "Auto Diagnosis".
Dus ook logisch dat ie op die manier geen NOM kan draaien.
[ Voor 7% gewijzigd door Gohf046 op 08-07-2025 15:45 ]
MT 1x 5.12 kWh V151
[ Voor 99% gewijzigd door Metsubsidie op 08-07-2025 15:52 ]
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117
Kijk even hier hoe je de HW P1 moet instellen: Installatie en handleidingen in TS.Gohf046 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:44:
[...]
Hij maakt geen verbinding met de P1 meter van Homewizard, terwijl ze wel beide op hetzelfde netwerk zitten.
Dus ook logisch dat ie op die manier geen NOM kan draaien.
Ja die stappen heb ik doorlopen, probleem is alleen dat hij mijn P1 meter niet vind in de Marstek app.pascallj schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:57:
[...]
Kijk even hier hoe je de HW P1 moet instellen: Installatie en handleidingen in TS.
Zitten beide op hetzelfde 2.4 Wi-Fi netwerk en heb ook alle andere apparatuur van Homewizard al tijdelijk offline gezet.
Krijg steeds de foutmelding: "Kan P1 Meter(beta) in de buurt niet vinden controleer of de apparaten zich in hetzelfde"
MT 1x 5.12 kWh V151
Sorry ik was ervan overtuigd dat het ook in de handleiding stond: heb je ook de Lokale API van de HW P1 aangezet in de HW app?Gohf046 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:14:
[...]
Ja die stappen heb ik doorlopen, probleem is alleen dat hij mijn P1 meter niet vind in de Marstek app.
Zitten beide op hetzelfde 2.4 Wi-Fi netwerk en heb ook alle andere apparatuur van Homewizard al tijdelijk offline gezet.
Krijg steeds de foutmelding: "Kan P1 Meter(beta) in de buurt niet vinden controleer of de apparaten zich in hetzelfde"
Ja die staat ook aan(stond al aan).pascallj schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:17:
[...]
Sorry ik was ervan overtuigd dat het ook in de handleiding stond: heb je ook de Lokale API van de HW P1 aangezet in de HW app?
MT 1x 5.12 kWh V151
Exact hetzelfde gehad, alles loskoppelen van HW, dan P1 herstarten en dan toevoegen.
Ook Enphase systeem? of alleen alles van HW?Doubt schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:28:
[...]
Exact hetzelfde gehad, alles loskoppelen van HW, dan P1 herstarten en dan toevoegen.
MT 1x 5.12 kWh V151
Alle sockets van HW en eventueel watermeter. Als er tussen je Enphase ook sockets zitten die ook.
Alles eruit gegooid, P1 meter opnieuw gekoppeld en hij weigert hem gewoon te vinden in de Marstek app.Doubt schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:40:
[...]
Alle sockets van HW en eventueel watermeter. Als er tussen je Enphase ook sockets zitten die ook.
MT 1x 5.12 kWh V151
Als je nog een TP-Link routertje of dergelijke hebt liggen, zet daar de Marstek en de CT003 of de HW P1 op en het zal werken.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Alles van Homewizard en Marstek zit al op een speciaal 2.4 netwerk.DSSW schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:41:
[...]
Als je nog een TP-Link routertje of dergelijke hebt liggen, zet daar de Marstek en de CT003 of de HW P1 op en het zal werken.
MT 1x 5.12 kWh V151
Dit netwerk is geen speciaal IOT netwerk, gastnetwerk of ander netwerk waar cliënt isolation op wordt toegepast of andere gekke fratsen?Gohf046 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:44:
[...]
Alles van Homewizard en Marstek zit al op een speciaal 2.4 netwerk.
Ik voel me heel dom nu, maar dit was inderdaad het probleem.pascallj schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:56:
[...]
Dit netwerk is geen speciaal IOT netwerk, gastnetwerk of ander netwerk waar cliënt isolation op wordt toegepast of andere gekke fratsen?
Hartelijk bedankt voor het meedenken!
MT 1x 5.12 kWh V151
pascallj schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:18:
[...]
Handelen op de onbalansmarkt kan eigenlijk alleen met batterijen geleverd door fabrikanten energieleveranciers. Volgens mij bestaat er geen systeem zodat je je eigen batterij kan gebruiken voor de onbalansmarkt. Je hebt in dit geval zelf dus ook weinig aan de batterij.
Als je handelen op de spot markt bedoeld op basis van day-ahead prijzen, bedenk je dan wel dat dat, ervanuitgaande dat je in NL woont, zonder salderen een stuk minder interessant wordt. En in die 1,5 jaar dat er nog te salderen is ga je geen significant deel van zo'n systeem terugverdienen. Handelen waarbij je je eigen overschot aan zonnestroom op een later moment verkoopt, kan dan echter nog wel interessant blijven.
Het gaat inderdaad om indirect handelen. Via Zonneplan en Tibber kun je alleen met hun apparaten werken (al levert Tibber easee, wat een redelijke generieke paal is). Via Frank energie zie je een hele lijst aan accu's die ook via andere kanalen te krijgen zijn, maar waarschijnlijk wel aan te sluiten als je Frank neemt.3DWim schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:08:
[...]
Volgens mij kunnen/mogen particulieren niet handelen op de onbalansmarkt.
Je kan wel "handelen" (kopen/verkopen) met een dynamisch contract.
Volgens mijn kun je eigen verbruik combineren met de onbalansmarkt. Je kunt ook op de onbalansmarkt je auto laden. Dit is een extra beloning voor gebruik van je accu en heeft als grote voordeel dat je geen last hebt van energiebelasting.
Momenteel gebruik ik jaarlijks met mn EV meer dan ik opwek, dus geld verdienen met rendementsverlies op de dayaheadmarkt is best pittig.
Iemand dat hier nog eens getest?
Facebook ? Enige echte waarheid over Marstek Venus wordt hier verkondigd 😂NoFate schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:07:
Op facebook blijven er mensen claimen dat de HW P1 meter wel met meerdere batterijen om kan, ook ingesteld met SUM ...
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik gebruik het niet zelf maar zoals ik het lees hebben ze allemaal een batterij per fase en lezen dan per batterij alleen de eigen fase uit, niet de som van de HW P1 meter. En dan werkt het prima (elke batterij is dan beperkt tot laden / ontladen per fase gebaseerd op de waarde van de HW P1 meter).NoFate schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:07:
Op facebook blijven er mensen claimen dat de HW P1 meter wel met meerdere batterijen om kan, ook ingesteld met SUM ...
MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter
Ik heb het getest. Werkt niet voor som 3f. Soms heb je een tijdje dat ze goed samenlopen, plots begint de ene de andere te laden en dat kan hele tijd doorgaan. Conclusie kan niet werken met HWP1, je hebt de CT003 nodig, daar gebeurt enige berekening voor meerdere mt’sNoFate schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:07:
Indien elke MT zijn eigen fase regelt dan kan het wel, maar is niet optimaal
[ Voor 7% gewijzigd door DSSW op 08-07-2025 19:00 ]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Weer een fabel ontkracht... geen Faceboek verhalen hier...DSSW schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:58:
[...]
Ik heb het getest. Werkt niet voor som 3f. Soms heb je een tijdje dat ze goed samenlopen, plots begint de ene de andere te laden en dat kan hele tijd doorgaan. Conclusie kan niet werken met HWP1, je hebt de CT003 nodig, daar gebeurt enige berekening voor meerdere mt’s
Laat de alternatieve 'waarheid' aub vooral daar!
MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp
Mijn IOS app versie is V1.6.43 en FW MT = V151. Werkt perfect, geen enkel probleem.r03n_d schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:27:
Wat is momenteel de consensus wat betreft de iOS app en batterij software? Ik zit nog op 1.6.35 voor de iOS app, en V151 voor de batterij. Alles werkt prima icm. HW P1 dus ik ben een beetje huiverig om te updaten na wat wisselende ervaringen hier.
modus gezet op zelf geiniteerd zelfconsumtiemodel (NOM)
de CT is de hw p1 meter met uitgangsvermogen referentie 3 fasen A + B + C
Ik heb een dynamisch contract bij zonneplan met pv installatie.
wat ik lastig vind is de elektriciteitsprijs instellen welke prijzen hanteren jullie bij een gelijkwaardige setup?
Geen, of 0. Je kan eigenlijk niet zo veel met deze waarde. De berekeningen erop zijn niet precies en vaak zitten er te veel haken en ogen aan om een juist bedrag neer te zetten met alleen die data. Met een dynamisch contract is het al helemaal zinloos want je prijzen zijn niet statisch.Robin2133 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:47:
Eind Middag de Marstek venus E 5.12 kWh opgehaald bij een verkooppunt.
wat ik lastig vind is de elektriciteitsprijs instellen welke prijzen hanteren jullie bij een gelijkwaardige setup?
Als je AI wil gebruiken moet je geloof ik verplicht iets invullen, maar 0 werkt geloof ik prima.
Ik gebruik 0 voor het laden omdat ik eigenlijk enkel zonnestroom op batterij zet en de gemiddelde jaarprijs van mijn elektriciteit/kw voor het ontladen.Robin2133 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:47:
Eind Middag de Marstek venus E 5.12 kWh opgehaald bij een verkooppunt.
idem kan dit ook bevestigen werkt NIET met meerdere batterijen.DSSW schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:58:
[...]
Ik heb het getest. Werkt niet voor som 3f. Soms heb je een tijdje dat ze goed samenlopen, plots begint de ene de andere te laden en dat kan hele tijd doorgaan. Conclusie kan niet werken met HWP1, je hebt de CT003 nodig, daar gebeurt enige berekening voor meerdere mt’s
2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.49 meter Landis&Gyr E360 selectie meter Iskra AM550-P1
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Dit kan misschien helpen https://iotdomotica.nl/tu...en-in-de-goedkoopste-uren
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Hoe is je wifi sterkte? Geen kanaal overlap met andere wifi in de buurt?Gohf046 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:14:
[...]
Ja die stappen heb ik doorlopen, probleem is alleen dat hij mijn P1 meter niet vind in de Marstek app.
Dit is bijna een klassiek wifi probleem.
Koop evt een deco netwerk en zet je modem wifi uit. Ga je wifi managenvanuit je deco netwerk.
Het is friet!
2 accu’s op v154r03n_d schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:27:
Wat is momenteel de consensus wat betreft de iOS app en batterij software? Ik zit nog op 1.6.35 voor de iOS app, en V151 voor de batterij. Alles werkt prima icm. HW P1 dus ik ben een beetje huiverig om te updaten na wat wisselende ervaringen hier.
Ct003 op v116
Werkt perfect. In tegenstelling tot eerder versies is de symmetrie van laden en ontladen beter.
Dit wordt overigens geregeld vanuit de ct003 en vandaar dat hwp1 met 2 of meer accu’s nooit goed gaat werken.
Het is friet!
werkt, alleen niet slim, zie mijn post geschiedenis aub. Verkorte versie werkwijze met twee batterijen:NoFate schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:07:
- 1 batterij kijkt naar fase 1
- 1 batterij kijkt naar som fasen
Werkt al sinds eind april prima, en met prima bedoel ik heb het toen ingesteld en niet meer naar omgekeken (buiten het volgen in de HW app).
[ Voor 28% gewijzigd door dodvip123 op 09-07-2025 09:09 ]
2x Marstek 5.12 v153 HW P1
Kan me iemand eens een meer gedetailleerd voorbeeld geven wat nu eigenlijk het voordeel is van een dynamisch contract?
Ik bedoel met concrete bedragen.
Ongeveer 65% van de prijs bestaat uit taksen en heffingen.
Ik vraag me af of het voordeel wel opweegt tegen het risico van tijdelijke hoge prijzen.
2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪
Omdat je in Nederland (nog) kan salderen met je zonnestroom, hoef je met al die belastingen (nog) geen rekening te houden. Dus dan is het verschil stukken groter.LodeBo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:31:
[...]
Kan me iemand eens een meer gedetailleerd voorbeeld geven wat nu eigenlijk het voordeel is van een dynamisch contract?
Ik vraag me af of het voordeel wel opweegt tegen het risico van tijdelijke hoge prijzen.
Het gemiddelde dagverschil over een jaar tussen hoogste en laagste uurtarief was +/- 0.1 euro in 2024. Als je 3500kWh van het net haalt zou je dus 365 euro op jaarbasis kunnen besparen. Maar dan zal je wel in 2 batterijen moeten investeren.En dan ga ik ervanuit dat je een DM hebt.LodeBo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:31:
[...]
Maar hij woont in België.pascallj schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:36:
[...]
Omdat je in Nederland (nog) kan salderen met je zonnestroom, hoef je met al die belastingen (nog) geen rekening te houden. Dus dan is het verschil stukken groter.
Dat kan wel zijn, maar dat is de reden dat vooral Nederlanders over dynamisch praten.
Ik had daar laatst ook een discussie met iemand die maar bleef volhouden dat het werkte. Ja, het werkt, maar niet goed. Ze gaan elkaar opladen op enig moment.NoFate schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:07:
Waarom zou je zo werken... als een andere (aanbevolen) oplossing wel goed functioneert?dodvip123 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:06:
[...]
werkt, alleen niet slim, zie mijn post geschiedenis aub. Verkorte versie werkwijze met twee batterijen:
- 1 batterij kijkt naar fase 1
- 1 batterij kijkt naar som fasen
Werkt al sinds eind april prima, en met prima bedoel ik heb het toen ingesteld en niet meer naar omgekeken (buiten het volgen in de HW app).
Dan heb je pas echt instellen en niet meer naar omkijken...
Advies aan een ieder met meer dan 1 MT batterij is om de CT002 of C003 als P1 meter te gebruiken.
Eventueel met een actieve splitter om daarnaast ook andere P1 meters te kunnen (blijven) gebruiken.
Alleen dan zullen de batterijen 'slim' samenwerken zoals vanuit de fabrikant bedoeld en in de Topic Start is uitgelegd.
In NL goedkoop inkopen, duur verkopen:LodeBo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:31:
[...]
/f/image/5c4yaepjBDeFLYFaO8nD7Gfk.png?f=fotoalbum_large)
In BE:
Ik zou eens kijken wat de websites van de aanbieders zeggen bvb:
https://www.frankenergie.be/nl/slimme-energie
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Ok, duidelijk. De bedoeling is zeker om in een tweede batterij te investeren.PNARI schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:38:
[...]
Het gemiddelde dagverschil over een jaar tussen hoogste en laagste uurtarief was +/- 0.01 euro in 2024. Als je 3500kWh van het net haalt zou je dus 365 euro op jaarbasis kunnen besparen. Maar dan zal je wel in 2 batterijen moeten investeren.En dan ga ik ervanuit dat je een DM hebt.
Ik was aan het overwegen om dan ook een dynamisch contract te nemen.
We gaan het verder bekijken en nog wat info inwinnen.
Bedankt allemaal !!
Vraag via de feedback gesteld wat de verschillen waren, volgend antwoord vandaag ontvangen :
"Hello, the latest version has optimised the following: 1. Optimised UDP reception and restart optimisation. 2. Added Bluetooth upgrade command for Remote modules. 3. Fixed the 7E1 configuration bug in CT3, optimised SML protocol parsing, and added SML protocol printing functionality. We recommend that you upgrade to the latest version for smoother device operation. If you have any questions, please feel free to contact us."
Update V117 geïnstalleerd en terug in dienst.
Lijkt te werken zoals voordien, de 3 MT's worden mooi verdeeld geladen met respectievelijk 1250w, 1240w en 1200w afname net zit rond de 5 watt
Ik heb eindelijk antwoord van Hame (Marstek) wat betreft de balancing, let op dit is over het B2500 model:Maxwp schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:15:
[...]
mooie data
Begin me af te vragen er zit toch wel belancing in ? Niet dat de max voltage met wat marge gelijk het stop punt is ? Zonder enige top balancing.
De cellen zullen toch echt tot hun 100% dus 3.6 ? Moeten worden geladen ok te kunnen top balanceren.
Of zou dat 1 x per zoveel tijd gebeuren op basis van max v afwijking van de cellen ?
Blijkbaar doen ze dus niet alleen top of bottom balancing maar een combi. Vind het wel vreemd dat ze at rest noemen, een LFP accu heeft in de middenregionen een platte voltagecurve. Dus als hij at rest is bij 30% is er niet veel te balancen. Ook raar dat hij dus zowel top als bottom balancing doet, dit werkt elkaar tegen lijkt mij.Hi, the device is balanced when it is at rest. It will also balance when it is charged to 100%. If you set the DOD to 90,when your device is charged to 10, it will also balance.
Leg eens uit, ik vind er niets vreemds of raars aan.rinux1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:56:
[
Blijkbaar doen ze dus niet alleen top of bottom balancing maar een combi. Vind het wel vreemd dat ze at rest noemen, een LFP accu heeft in de middenregionen een platte voltagecurve. Dus als hij at rest is bij 30% is er niet veel te balancen. Ook raar dat hij dus zowel top als bottom balancing doet, dit werkt elkaar tegen lijkt mij.
Het advies voor mijn EV is ook 1x p2wkn 100% laden en ook 1x p/m tenminste onder de 10%.
Dit om soc drift te voorkomen en de cellen in goede conditie te houden.
Daarbij is balancing noodzakelijk om een juiste weergave van je rijbereik te krijgen.
Misschien dat we eens moeten duiden wat we onder balancing verstaan?
Leuk die prijzen excl BTW voor consumenten..
[ Voor 20% gewijzigd door UnitedJunk op 09-07-2025 13:28 ]
Eerst lang zitten kijken naar HomeWizard accu deze is afgevallen, prijs, garantie, upgrade kosten. Daarna Anker, Zendure en Marstek zitten vergelijken…
Met een basis berekening, aanschaf delen door kosten / upgrade delen door kosten is de Marstek de beste koop. Dan de RTE meegenomen, wanneer is de Marstek duurdere als een gelijkwaardige Anker of Zendure das rond de 55% RTE. Ik verwacht daar boven te blijven…
Nu zie ik de Marstek Vensus E 2 overal nog te koop, de 3.0 is aangekondigd maar het verschil zie ik zo snel niet..
Advies vanuit hier nu versie 2 kopen of straks versie 3?
Als je de V2 kan scoren voor de nu aangeboden prijzen dan zou ik niet twijfelen. Er zijn er de laatste weken verkocht rond de 1200€ incl BTW. De V3 zal waarschijnlijk bij lancering nog een pak duurder zijn. En idd veel verschillen zijn er niet.PB33 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:31:
Goedemiddag!
Eerst lang zitten kijken naar HomeWizard accu deze is afgevallen, prijs, garantie, upgrade kosten. Daarna Anker, Zendure en Marstek zitten vergelijken…
Met een basis berekening, aanschaf delen door kosten / upgrade delen door kosten is de Marstek de beste koop. Dan de RTE meegenomen, wanneer is de Marstek duurdere als een gelijkwaardige Anker of Zendure das rond de 55% RTE. Ik verwacht daar boven te blijven…
Nu zie ik de Marstek Vensus E 2 overal nog te koop, de 3.0 is aangekondigd maar het verschil zie ik zo snel niet..
1200€ heb ik nog niet gezienDSSW schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:06:
[...]
Als je de V2 kan scoren voor de nu aangeboden prijzen dan zou ik niet twijfelen. Er zijn er de laatste weken verkocht rond de 1200€ incl BTW. De V3 zal waarschijnlijk bij lancering nog een pak duurder zijn. En idd veel verschillen zijn er niet.
Maar ik kan me niet voorstellen dat de V3 veel duurder gaat worden, zeker na de 'eerste launch'.
Batterijcellen worden nog elke maand goedkoper, en om competitief te blijven zouden de prijzen niet mogen stijgen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Leuk dit te lezen, ik zit momenteel exact hetzelfde in de race.PB33 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:31:
Goedemiddag!
Waarbij nog de twijfel is nu investeren, of wachten tot iets van een subsidie langs komt. (los van de BTW vrijstelling die momenteel gebruikt kan worden bij aanschaf van een thuisaccu)
De RTE viel mij eerlijk gezegd ook best tegen, dit zal allicht komen door de omvormer die men gebruikt?
[ Voor 4% gewijzigd door Bertsjuhn op 09-07-2025 14:21 ]
☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi
en exl. BTW...UnitedJunk schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:26:
Bij multisolar is de Marstek Venus E nu 1170 excl verzending. Zag 'm voorbij komen online, mooie deal
Leuk die prijzen excl BTW voor consumenten..
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Lager zelfs, ik heb bij de Dordrecht handelaar er 3 gekocht voor omgerekend 1156 inc btw per stuk. Maar er werdt wel gelijk bij gezegd dat dit waarschijnlijk voorlopig de laagste prijzen zijn en omhoog gaan..Tommie12 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:14:
[...]
1200€ heb ik nog niet gezien
Maar ik kan me niet voorstellen dat de V3 veel duurder gaat worden, zeker na de 'eerste launch'.
Batterijcellen worden nog elke maand goedkoper, en om competitief te blijven zouden de prijzen niet mogen stijgen.
De demissionaire minister heeft vorige week gezegd in een interview dat wat haar betreft er geen enkele fiscale prikkel voor thuisbatterijen komt. BTW vrijstelling is er eigenlijk niet, behalve als je gaat handelen en dan wordt je dus ondernemer.Bertsjuhn schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:21:
[...]
Leuk dit te lezen, ik zit momenteel exact hetzelfde in de race.
Waarbij nog de twijfel is nu investeren, of wachten tot iets van een subsidie langs komt. (los van de BTW vrijstelling die momenteel gebruikt kan worden bij aanschaf van een thuisaccu)
De RTE viel mij eerlijk gezegd ook best tegen, dit zal allicht komen door de omvormer die men gebruikt?
Zou fijn zijn zoals in Duitsland, alle batterijen voor consumenten zonder btw, niets te bewijzen gewoon zonder btw
De RTE die ik in mijn post aangeef is relatief, ik ben gewoon gaan kijken. Concurrentie heeft een RTE van 100%, met welke RTE is de Marstek duurder dan de concurrent, daarbij kom ik ongeveer op 55% RTE uit, waarbij ik verwacht, mede op basis van dit forum, dat hij hoger zit dan 55%, 100% zal hij zeker niet halen.Bertsjuhn schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:21:
[...]
Leuk dit te lezen, ik zit momenteel exact hetzelfde in de race.
[ Voor 51% gewijzigd door S2S op 09-07-2025 15:44 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Gecombineerd is het volgens mij 83% voor de Marstek, maar dat voelt wat weinig. 100% zal zeker niet het geval zijn, bij geen enkele. Je hebt altijd wat verlies.PB33 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:43:
[...]
De RTE die ik in mijn post aangeef is relatief, ik ben gewoon gaan kijken. Concurrentie heeft een RTE van 100%, met welke RTE is de Marstek duurder dan de concurrent, daarbij kom ik ongeveer op 55% RTE uit, waarbij ik verwacht, mede op basis van dit forum, dat hij hoger zit dan 55%, 100% zal hij zeker niet halen.
☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi
En wellicht dat ik na de tip van @JoebarRC eens over de grens ga kijken om in Duitsland eentje te bestellen.
Dat klopt exact ik heb de berekening simpel gehouden:pascallj schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:52:
Ik denk dat de RTE waar @PB33 het over heeft, theoretisch is. Als in, stel dat de concurrentie 100 procent zou hebben, wat moet ik dan minimaal met de Marstek halen om voordeliger uit te zijn.
Accu merk A: kost x
Marstek: kost y
wanneer wordt merk A goedkopere als de Marstek op basis van RTE.... voor deze berekening is de concurent met 100% makkelijk bereken, waarheid niet direct maar wel goed voor de indicatie.
Daar gaan de laatste pagina's over rte tussen 67% en 76%
Terwijl er toen nog af gegeven werd op de grote omvormer in de Marstek.
Dus dan heb je een duurdere accu met minder mogelijkheden om over de E codes en omruilacties nog maar niet te beginnen.
Om nu nog te kiezen voor een HW accu lijkt me in ieder geval geen strakke actie.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Mijn RTE van de Marstek gemeten met een Home Wizard kWh meter over 1 maand is 76,5%Ronald.42 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:02:
De rte van de Marstek is beslist niet slechter dan die van bijv. de HW accu.
Daar gaan de laatste pagina's over rte tussen 67% en 76%
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Laat vooral weten als je een leuke deal hebt gevonden.Bertsjuhn schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:55:
Ik zit momenteel vooral in de fase van mezelf overtuigen dat ik de Venus E moet gaan kopen haha.
En wellicht dat ik na de tip van @JoebarRC eens over de grens ga kijken om in Duitsland eentje te bestellen.
Voor mij is Dordrecht (Zonnepaneel Kampioen die het aanbiedt voor 980 excl) vanaf mijn locatie iets te ver, en Duitsland een stuk dichterbij.
Ja dat zeg ik de Marstek doet het wat rte betreft niet slechter dan de duurdere Hw accu.Flesym schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:09:
[...]
Mijn RTE van de Marstek gemeten met een Home Wizard kWh meter over 1 maand is 76,5%
Heb je nog meer kwh's opslag en laad/ontlaadvermogen ook plus een stopcontact voor die horror winter met uitvallende stroom volgens de sensatie media.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Voor mijn Venus E haal ik voor heel 2025 (dat wil dus zeggen: sinds 31 maart tot en met vandaag) 72,3 %Flesym schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:09:
[...]
Mijn RTE van de Marstek gemeten met een Home Wizard kWh meter over 1 maand is 76,5%
juli: 65,7%
juni: 72,2%
mei: 73,1%
april: 71.6%
Overigens is dit gemeten op mijn HomeWizard Energy Socket met behulp van Home Assistant.
Nu denk ik dat mijn omvormer over een jaar of 2, 3 wel aan vervanging toe is: misschien dat ik dan eens moet kijken naar een hybride omvormer om mijn Marstek op aan te sluiten?
[ Voor 31% gewijzigd door Pietervs op 09-07-2025 16:23 ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Dat is inderdaad een realistische waarde.Flesym schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:09:
[...]
Hier met 3 Marsteks waarvan 1 reeds 5 maanden in dienst RTE over die 5 maanden 74% gemeten met MID gecertificeerde KWH meter van HW. De andere 2 hebben dezelfde RTE. Zit elke maand tussen 74% en 75%
Een hybride omvormer is juist om geen AC battery zoals de marstek te moeten nemen. Op een hybride omvormer sluit je direct accu’s aan, de omvormer heb je tenslotte al.Pietervs schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:19:
[...]
Voor mijn Venus E haal ik voor heel 2025 (dat wil dus zeggen: sinds 31 maart tot en met vandaag) 72,3 %
juli: 65,7%
juni: 72,2%
mei: 73,1%
april: 71.6%
Overigens is dit gemeten op mijn HomeWizard Energy Socket met behulp van Home Assistant.
Nu denk ik dat mijn omvormer over een jaar of 2, 3 wel aan vervanging toe is: misschien dat ik dan eens moet kijken naar een hybride omvormer om mijn Marstek op aan te sluiten?
Ik haal met de marstek rond de 77% als RTE, maar moet zeggen dat ik nog nooit onder de 25% ben gekomen dus een volledige cycle heb ik nog niet.
Ik zie wat je bedoelt. Ik heb dat dan verkeerd begrepen. Ik dacht dat hybride omvormers juist waren om een batterij op aan te sluiten, zoals die van Marstek. Daar gaat mijn optie om een betere RTE te halen...JoebarRC schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:27:
[...]
Een hybride omvormer is juist om geen AC battery zoals de marstek te moeten nemen. Op een hybride omvormer sluit je direct accu’s aan, de omvormer heb je tenslotte al.
Ik haal met de marstek rond de 77% als RTE, maar moet zeggen dat ik nog nooit onder de 25% ben gekomen dus een volledige cycle heb ik nog niet.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Ik zit op 82%, toch ontladen/laden of meten jullie anders ?JoebarRC schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:27:
[...]
Een hybride omvormer is juist om geen AC battery zoals de marstek te moeten nemen. Op een hybride omvormer sluit je direct accu’s aan, de omvormer heb je tenslotte al.
Ik moet wel zeggen dat de batterij ‘s avond ongeveer half leeg gaat op maximaal vermogen (2500W).
Dat is waarschijnlijk gerekend met de Marstek gegevens. Met een losse energiemeter kom je iets lager uit.LodeBo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:09:
[...]
Ik zit op 82%, toch ontladen/laden of meten jullie anders ?
Ik moet wel zeggen dat de batterij ‘s avond ongeveer half leeg gaat op maximaal vermogen (2500W).
Ik vermoed dat dit een screen capture is van de marstek app? Voor wie al gekocht heeft (buiten het reguliere circuit)?
Hoe kan een toekomstige klant weten of nakijken wie verkoper is in t reguliere circuit?
Ja klopt maar in hoeverre zijn de losse energiemeters juist ?pascallj schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:11:
[...]
Dat is waarschijnlijk gerekend met de Marstek gegevens. Met een losse energiemeter kom je iets lager uit.
Ik heb er een aantal van Qubino (max 16A).
Ga deze eens proberen.
De Home wizard kWh meters zijn MIT gecertificeerd en daarmee mag ik aannemen dat ze correct zijn. Kleine afwijking kan nog ontstaan met wat restlading in de accu. Een maand meting is niet gauw van vol tot vol of leeg tot leeg.LodeBo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:40:
[...]
Ja klopt maar in hoeverre zijn de losse energiemeters juist ?
Ik heb er een aantal van Qubino (max 16A).
Ga deze eens proberen.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
En dan heb ik het wel over volledige cycles van 11% t/m 100% SOC.
MT 1x 5.12 kWh V151
Waar laad en ontlaad je op dan?Gohf046 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:58:
Ik kom na het finetunen van de wattages bij laden/ontladen tot maximaal 79-80% qua RTE.
En dan heb ik het wel over volledige cycles van 11% t/m 100% SOC.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
:strip_exif()/f/image/95GPp4L0jbEpH1XOjumMIyCI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nIZJ11wb5BNaOQMhebMTZdsQ.jpg?f=fotoalbum_large)
En na de update zie ik ineens deze update nogmaals. En de accu is van 100% naar 65% geschoten….
:strip_exif()/f/image/bWiewE3U6LnVSvLmMjwDivlw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cnUMQqyS0AuklYxEWe9ZIpUd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Doubt op 09-07-2025 18:18 ]
Jep dat is de BMS update waarover ik al een maand loop te klagen: capaciteit neemt toe (waarschijnlijk limieten wat minder strak) maar al snel errors wanneer helemaal leeg en SoC curve klopt niet meer met ontladen (blijft hangen op 15 procent voor het laatste half uur).
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.