Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-07 21:28
MichaelReitsma schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:38:
[...]

Dat heb ik gemist van die externe antenne. Waar staat dat? Ik heb er 2 van de v2 versie, een ervan is wifi3 en de ander wifi4. De wifi 3 heeft slechte verbinding de 4 just wel goed. Ik heb gevraagd via feedback hoe ik een externe antenne kon gebruiken. Daar kwam een onbruikbaar antwoordt op terug.
Vereist wat kennis en kunde.

https://www.elektroda.com/news/news4124039.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:56:
[...]

Das waar. Lage prijs en onmiddellijk leverbaar zijn de troeven waarvoor we gevallen zijn. Ga hier voorlopig bij eentje houden en we zien wel hoe het evolueert. Een nieuw product moet zich toch bewijzen over tijd.
Exact dit. Eerst maar eens kijken en ervaren wat het ding doet in het dagelijks gebruik.
LSDsmurf schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:27:
De Ethernet poort zal een groot voordeel van de toekomstige v3 zijn. Al bij al tevreden maar misschien toch iets te vroeg op de kar gesprongen, de gerealiseerde besparing gaat mogelijks niet opwegen tegenover de prijsdalingen die er binnen nu en het jaar in mijn ogen zitten aan te komen.
Voelt voor mij een beetje aan als: moet ik mijn zonnepanelen schoonmaken. De toestanden en kans op schade wegen imho niet op tegen het (minimale) rendementsverlies.

[ Voor 39% gewijzigd door zeef op 06-07-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 16:09
Moet ook zeggen dat ik ze een beetje heb aangeschaft als leergeld en het idee dat je wat meer van je eigen pv opbrengst kunt gebruiken.

Veel bespaar je er niet mee zolang we nog mogen salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ponzo
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-07 20:36
Is er iemand die de BTW teruggaaf bij de Belastingdienst succesvol heeft afgerond? Voldoe aan de voorwaarden maar heb geen verklaring dat de Marstek een EMS heeft en ben bang dat het daarom me niet lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:30
Misschien een simpele vraag voor mijn mede forum genoten.

Ik heb in mijn schuur een pv verdeler hangen met daarop aangesloten een Goodwe GW-700XS omvormer. Hierop 2 panelen van 380 wp per stuk.

Bovengenoemde configuratie zit in de meterkast op een apart 16A 300ma aardlekautomaat aangesloten.

Kan ik de Marstek batterij aansluiten op het stopcontact van de PV verdeler? Voor de rest is in de schuur alleen 1 led lamp aanwezig en een koelkastje met Max 150 watt verbruik.
En zo ja; blijft de output dan beperkt tot 800watt of is 2500watt veilig mogelijk?

Kan in de 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:08
Dag allen, moest het hier al ergens staan mijn excuses. Ik Heb daarnet de stekker van mijn Telenet router uitgetrokken. Nadat ik hem terug instak had de marstek slechts beperkte wifi connectie en volgt hij mijn P1 meter niet meer. Ik had hem op manueel ontladen gezet en ingesteld dat hij op 2500 moest ontladen. Nu heb ik op dit moment 400 Watt sluimer verbruik maar duwt hij volgens mijn HW P1 meter 2000 Watt op het net ?
Nog mensen die dit hebben meegemaakt?

Edit: ik dacht dat stroom op het net zetten niet meer mogelijk was met de Marstek maar dus enkel in AI modus dat dit niet meer gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door MaJoBe op 06-07-2025 21:30 . Reden: Inzicht! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@DootjuhNL
700 en 2500 = 3200 dus je komt niet eens aan de 3680 watt. (16A)
Ik voorzie geen probleem.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 23:57
Dat lukt wel, maar weten we dan zeker dat er een esp32 board in zit? Ik dacht dat alleen de 2,5kwh was open gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:31
MaJoBe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:21:
Dag allen, moest het hier al ergens staan mijn excuses. Ik Heb daarnet de stekker van mijn Telenet router uitgetrokken. Nadat ik hem terug instak had de marstek slechts beperkte wifi connectie en volgt hij mijn P1 meter niet meer. Ik had hem op manueel ontladen gezet en ingesteld dat hij op 2500 moest ontladen. Nu heb ik op dit moment 400 Watt sluimer verbruik maar duwt hij volgens mijn HW P1 meter 2000 Watt op het net ?
Nog mensen die dit hebben meegemaakt?

Edit: ik dacht dat stroom op het net zetten niet meer mogelijk was met de Marstek maar dus enkel in AI modus dat dit niet meer gaat.
Ik vermoed da meerdere accespunten hebt met dezelfde SSID?
Zoja, dan zou ik alle AP's uittrekken behalve die het kortste bij de Marstek en dan verbinden. Daarna de andere AP's terug opstarten.

Als je manueel 2500W laat ontladen en je verbruikt zelf 400W dan is het normaal dat je +2400W terug naar het net duwt toch?...
Waarom zet je de instelling niet op 'Selfconsumption?

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-07 08:55
JeffreyGorissen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:02:
Inpikken op het cell balancing verhaal.

Als ik naar de afgelopen 3 uur kijk (laden van 11% naar 100%) ziet het er zo uit;[Afbeelding]

Cell 4 geeft 3489 mV aan, cell 2 geeft 3347 mV aan. 142 mV verschil. Redelijk veel, maar hij is net gestopt met laden. Maar van top balancing is er iig geen sprake. Als ik naar de 24 uur data kijk dan zie je dit;

[Afbeelding]
Hoe krijg je die informatie er uit?

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ponzo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:40:
Is er iemand die de BTW teruggaaf bij de Belastingdienst succesvol heeft afgerond? Voldoe aan de voorwaarden maar heb geen verklaring dat de Marstek een EMS heeft en ben bang dat het daarom me niet lukt
Ik heb de BTW succesvol teruggehad. Er is daarbij niet gevraagd naar bewijs. Gewoon het terug te vragen bedrag ingevuld en het werd binnen een paar weken zonder vragen gestort. De vragen kunnen natuurlijk nog wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MichaelReitsma schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:33:
[...]

Dat lukt wel, maar weten we dan zeker dat er een esp32 board in zit? Ik dacht dat alleen de 2,5kwh was open gemaakt.
Ik dacht dat dit misverstand zichzelf wel zou oplossen, maar na vier reacties zijn jullie er nog niet uit. Jij vroeg om het vervangen van de WiFi antenne van de Marstek batterij, maar Chris96 heeft het over het vervangen van de WiFi antenne van de LilyGo voor de Modbus aansluiting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DootjuhNL schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:16:

Ik heb in mijn schuur een pv verdeler hangen met daarop aangesloten een Goodwe GW-700XS omvormer. Hierop 2 panelen van 380 wp per stuk.

Bovengenoemde configuratie zit in de meterkast op een apart 16A 300ma aardlekautomaat aangesloten.

Kan ik de Marstek batterij aansluiten op het stopcontact van de PV verdeler? Voor de rest is in de schuur alleen 1 led lamp aanwezig en een koelkastje met Max 150 watt verbruik.
En zo ja; blijft de output dan beperkt tot 800watt of is 2500watt veilig mogelijk?

Kan in de 5kw
Dit mag wel, maar dan moet de Marstek wel het enige apparaat zijn wat aangesloten is op het stopcontact van de PV verdeler. Dus de lamp en de koelkast mogen daar niet op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:43:
[...]

Via MQTT en bijvoorbeeld Home Assistant kan je deze data uitlezen. Zie de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
pascallj schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:43:
[...]

Dit mag wel, maar dan moet de Marstek wel het enige apparaat zijn wat aangesloten is op het stopcontact van de PV verdeler. Dus de lamp en de koelkast mogen daar niet op zitten.
Koelkast op de backup aansluiting :9B

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 20:31
AUijtdehaag schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:11:
[...]

Koelkast op de backup aansluiting :9B
En dan warm bier als ie leeg is.... 8)7

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 16-07 08:55
[...]

Ja en Nee. Je moet wel weten hoe de PV verdeler is opgebouwd en aangesloten op de meterkast.
Dus zo maar nee is niet het juiste antwoord, net zoals zo maar Ja het ook niet is.

Mijn PV verdeler is met 6mm2 aangesloten via een 12M XMVK kabel op de meterkast bijvoorbeeld. Dan kan ik makkelijk 40A halen over de kabel. Ik heb een HS in mijn PV verdeler gezet. Daarachter de ALAMAT van mijn PV en een Aardlek 40 met 4 groepen.

Daar kan je makkelijk 1 x PV van 3400W + 2 x 2500 Marstek + wasmachine + wasdroger op aansluiten. Mits de verbindingen in de PV verdeler het aankunnen (10mm2 bij mij).

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WargamingPlayer schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:46:
[...]

Ja en Nee. Je moet wel weten hoe de PV verdeler is opgebouwd en aangesloten op de meterkast.
Dus zo maar nee is niet het juiste antwoord, net zoals zo maar Ja het ook niet is.

Mijn PV verdeler is met 6mm2 aangesloten via een 12M XMVK kabel op de meterkast bijvoorbeeld. Dan kan ik makkelijk 40A halen over de kabel. Ik heb een HS in mijn PV verdeler gezet. Daarachter de ALAMAT van mijn PV en een Aardlek 40 met 4 groepen.

Daar kan je makkelijk 1 x PV van 3400W + 2 x 2500 Marstek + wasmachine + wasdroger op aansluiten. Mits de verbindingen in de PV verdeler het aankunnen (10mm2 bij mij).
Goed punt, ik laat dit meestal weg aangezien als je de vragen al moet stellen, de kans dat je wel weet dat het om 6mm2 kabel gaat, klein is. Dus gaan we uit van de standaard 16/20 A.

Daarbij geldt dan nog steeds dat de Marstek op zijn eigen groep op de verdeler moet. Dus het feit dat het Marstek het enige apparaat moet zijn op het stopcontact van de PV verdeler, klopt nog steeds. Ik heb niets gezegd over het mogelijk aanwezig zijn van andere stopcontacten op de verdeler.

Al ging ik eigenlijk uit van 2500 W. Maar nu is de vraag ook voor 800 W: dat is wel in alle gevallen mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door pascallj op 07-07-2025 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Laatst online: 21:36
[...]

Ik heb de BTW succesvol teruggehad. Er is daarbij niet gevraagd naar bewijs. Gewoon het terug te vragen bedrag ingevuld en het werd binnen een paar weken zonder vragen gestort. De vragen kunnen natuurlijk nog wel komen.
Doe je dan ook kwartaal aangifte van de BTW opbrengst? Leek mij erg veel gedoe voor een paar centen daarom namelijk niet gedaan.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32
Gohf046 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:06:
[...]

Doe je dan ook kwartaal aangifte van de BTW opbrengst? Leek mij erg veel gedoe voor een paar centen daarom namelijk niet gedaan.
Juist ;) en dan blijft et weinig over .. je bent dan ook eigenlijk fout bezig als je dat niet doet volgens mij.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gohf046 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:06:
[...]

Paar centen? Ik heb de Marstek gekocht toen die nog vrij prijzig was en de BTW 300 euro bedroeg. Vind ik geen paar centen.

Ja dat doe ik nog wel tot einde van het jaar en dan over naar KOR. Alhoewel het wel gek is dat ik btw moet betalen die ik eigenlijk niet ontvang van mijn energieleverancier. Moet ik hen eigenlijk ook een btw-factuur sturen, maar daar heb ik dan net weer geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
pascallj schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:22:
[...]

Moet ik hen eigenlijk ook een btw-factuur sturen, maar daar heb ik dan net weer geen zin in.
Ik heb dit ooit gedaan om het pv-forfait te omzeilen. Gewoon even een factuurtje maken met stempel "Betaald" erop. De energiemaatschappij kon er om lachen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ponzo schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:40:
Nog niet, wil het wel gaan doen, maar zit ook een beetje te denken om het te laten doen, kost 100€, maar als ik er zelf meer dan 2 uur zoet mee bent is het mij dat wel waard

kan ik weer 2 uur spenderen aan het schrijven van een goede accuregeling in Home assistant
DootjuhNL schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:16:

Kan in de 5kw
Je kunt de verdeler wellicht aanpassen, en er een extra groepje voor de accu of juist de lamp+koelkast bij plaatsen.

Zoiets heb ik ook gedaan namelijk, 1x kabel naar schuurtje op 16A alamat, in het schuurtje een hoofdschakelaar en daarachter 2 groepen voor de beide accus en 1 voor de verlichting+wcd. Daar heb ik 6A voor gepakt, en voor de accu's ook, maar als je 1 accu hebt zou ik eerder 10A of meer pakken zodat je met de volle 2500watt kunt ontladen.
Doordat het eigen groepen zijn, kun je dan veilig* boven de 800 watt ontladen.

*Mits je de boel even doorrekent, dat de stromen niet te groot kunnen worden bij overbelasting of sluiting, maar ik verwacht dat dat wel goed zit.

[ Voor 55% gewijzigd door _ferry_ op 07-07-2025 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
pascallj schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:22:
[...]

Paar centen? Ik heb de Marstek gekocht toen die nog vrij prijzig was en de BTW 300 euro bedroeg. Vind ik geen paar centen.

Ja dat doe ik nog wel tot einde van het jaar en dan over naar KOR. Alhoewel het wel gek is dat ik btw moet betalen die ik eigenlijk niet ontvang van mijn energieleverancier. Moet ik hen eigenlijk ook een btw-factuur sturen, maar daar heb ik dan net weer geen zin in.
Ja de situatie is vrij apart ja want waar moet je dan precies over afdragen? Want normaliter zou je dan de BTW over inkoop verrekenen met de BTW van de verkoop.

Ik heb het overwogen maar aangezien ik al ZZP'er ben en ook niet naar de KOR kan leek het mij gewoon veel gedoe en potentieel gezeik met de belastingdienst waar ik niet op te wachten zit.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:08
Bart Bever schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:36:
[...]
Ik vermoed da meerdere accespunten hebt met dezelfde SSID?
Zoja, dan zou ik alle AP's uittrekken behalve die het kortste bij de Marstek en dan verbinden. Daarna de andere AP's terug opstarten.

Als je manueel 2500W laat ontladen en je verbruikt zelf 400W dan is het normaal dat je +2400W terug naar het net duwt toch?...
Waarom zet je de instelling niet op 'Selfconsumption?
Klopt volledig vandaar mijn edit. Ik dacht (en daar ging het mis) dat terrugleveren niet meer kon ;-) maar is dus enkel in AI modus dat hij niet actief gaat verkopen.Op self consumption deed hij niets vanwege de slechte verbinding met de P1. Heb de batterij toen gereset en idd de Ap's uitgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gohf046 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:49:
[...]

Ja de situatie is vrij apart ja want waar moet je dan precies over afdragen? Want normaliter zou je dan de BTW over inkoop verrekenen met de BTW van de verkoop.

Ik heb het overwogen maar aangezien ik al ZZP'er ben en ook niet naar de KOR kan leek het mij gewoon veel gedoe en potentieel gezeik met de belastingdienst waar ik niet op te wachten zit.
Je zou volgens mij dan een factuur moeten sturen over de btw die je krijgt bij verkoop (want die krijg je dus niet daadwerkelijk uitbetaald). De btw van inkoop zou je ook terug kunnen vragen want die betaal je al zelf. Als je het vergelijkt met een traditioneel goed of dienst is dat wat je doet.

Maar als je dat 5 jaar lang zou moeten doen omdat je niet naar de KOR kan, dan is het het de moeite denk ik niet waard. Misschien als je er meerdere hebt. Maar in mijn geval gaat het slechts om drie kwartalen, dus dat valt wel mee.

Als je het een bedrijf laat doen voor die 99 euro dan is het ook al snel de moeite niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-07 21:28
MichaelReitsma schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:33:
[...]

De beschrijving en de layout komt overeen met wat ik hier heb liggen dus ik ga de weerstand gewoon omzetten en er een antenne aanprikken. Het zal vast helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:07
Gohf046 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:49:
[...]

even een quote van de Belastingdienst.
Btw-aangifte doen
Gebruikt u de thuisbatterij voor de handel in stroom? Dan bent u btw-plichtig en moet u elk kwartaal btw-aangifte doen. In uw btw-aangifte geeft u 21% btw aan over de vergoeding die u het afgelopen kwartaal van uw energiemaatschappij hebt ontvangen.

Hebt u zonnepanelen en levert u de opgewekte stroom (gedeeltelijk) terug aan uw energiemaatschappij?
Ook hierover moet u btw-aangifte doen. Dit geldt ook als u op de aanschaf van de zonnepanelen geen btw hebt betaald. En het geldt ook als u het energiecontract hebt overgenomen van uw partner. Of als uw partner eerder de btw op de zonnepanelen al heeft teruggevraagd.
Dit is ongeacht of je wel of niet belasting op je batterij terugvraagt. Als ZZP'er die niet kan/mag deelnemen aan de KOR ben je dus verplicht je handel met he batterij in je btw aangifte mee te nemen (net als je opbrengst van je zonnepanelen).

[ Voor 21% gewijzigd door ArjoK op 07-07-2025 11:42 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArjoK schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:39:
[...]

even een quote van de Belastingdienst.

[...]

Dit is ongeacht of je wel of niet belasting op je batterij terugvraagt. Als ZZP'er die niet kan/mag deelnemen aan de KOR ben je dus verplicht je handel met he batterij in je btw aangifte mee te nemen (net als je opbrengst van je zonnepanelen).
Uiteraard dan alleen als de batterij onder de goederen van je zaak valt. Maar als je dat doet, kan je net zo goed meteen de btw terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guerk
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-07 23:18
Guerk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:57:
Hoi,
Wie kan mij helpen?

Ik kocht via Duravolt een Marstek Venus E 5,12 en de bijgeleverde Marstek CT003. Ik probeer al enkele uren om dat ding aan de praat te krijgen, maar zonder succes

- Digitale meter: Sagemcom XT211.
- Poortbeheer aangevraagd en P1 poort deze ochtend vroeg via MijnFluvius opengezet. Icoon op SagemcomXT211 duidt aan dat de poort open staat

Installatie van de Venus E batterij ging vlot. De connectie van de CT003 op Telenet Wifi verliep moeizamer, maar ik slaagde er uiteindelijk wel in om dit aan wifi te linken.

- Op de VenusE staan nu de CT, WIFI en BT leds wit.
- In de Marstek app staat de Venus E ook aangeduid als Wifi & BT gelinkt. De CT003 duidt aan dat Wifi & BT eveneens gelinkt zijn en in de 'CT View' staat in groen 'online'. In device management staat bij de Venus E ook 'Online' linksboven.

- Meter selection in Marstek app staat nu op Sagemcom T211 omdat de XT211 nog niet zichtbaar is.
- Select Mode staat op 'self consumption'

Probleemstelling: De Venus E blijft heel de tijd in 'standby' staan, ook al heb ik al de hele dag een overproductie zonnepanelen van ca. 4kW. Als ik meer verbruikers opzet dan de productie (laden wagen), dan nog levert de batterij geen extra stroom.
Wat me opvalt in de CT003 view, is dat het verbruik van elk van de 3 fases ook gewoon continu op 0 blijft staan. En tot slot zie ik onder de 'CT View' bij 'Output Power Reference 'Diagnosis failed, please try again'. Ik heb de autodiagnosis al een keer of 10 laten lopen maar die faalt telkens.

Wat kan er aan de hand zijn?
Intussen heb ik op de CT003 V117 staan en op de Venus E v151, maar ik krijg nog steeds '0' op elk van de 3 fases en 'Self consumption' werkt dus nog steeds niet. Ik kreeg in CT view na autodiagnosis nog steeds 'Diagnosis failed, please try again.'

Heeft iemand nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
pascallj schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Uiteraard dan alleen als de batterij onder de goederen van je zaak valt. Maar als je dat doet, kan je net zo goed meteen de btw terugvragen.
Dat lijkt mij niet waar... Als handelende batterijhouder wordt je (net als met zonnepanelen) gezien als energieleverancier. Dat de goederen niet onder je (oorspronkelijke) onderneming dan wel ondernemings activiteiten vallen is voor de btw verplichting niet relevant.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Guerk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Intussen heb ik op de CT003 V117 staan en op de Venus E v151, maar ik krijg nog steeds '0' op elk van de 3 fases en 'Self consumption' werkt dus nog steeds niet. Heeft iemand nog tips?
Heb je iets van een andere P1 meter om te testen of je P1 poort wel echt werkt? Ivm openzetten in België etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
ArjoK schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:49:
[...]

Dat lijkt mij niet waar... Als handelende batterijhouder wordt je (net als met zonnepanelen) gezien als energieleverancier. Dat de goederen niet onder je (oorspronkelijke) onderneming dan wel ondernemings activiteiten vallen is voor de btw verplichting niet relevant.
Heb PV-systeem/energiecontract/Marstek allen op naam van partner gezet. Dus dan hoeft dat niet.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guerk
pascallj schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Heb je iets van een andere P1 meter om te testen of je P1 poort wel echt werkt? Ivm openzetten in België etc.
Voorlopig niet, maar dat is inderdaad mijn volgende stap als hier niemand verder kan helpen: een Homewizard P1 kopen.
Ik heb Fluvius ook gecontacteerd en wacht op nieuws van hen om te weten of de P1 wel degelijk gegevens stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Gohf046 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:52:
[...]

Heb PV-systeem/energiecontract/Marstek allen op naam van partner gezet. Dus dan hoeft dat niet.
Dat is idd de makkelijkse optie om de btw plicht bij een ander neer te leggen die wel aan de KOR kan deelnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:06

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

[...]

Intussen heb ik op de CT003 V117 staan en op de Venus E v151, maar ik krijg nog steeds '0' op elk van de 3 fases en 'Self consumption' werkt dus nog steeds niet. Ik kreeg in CT view na autodiagnosis nog steeds 'Diagnosis failed, please try again.'

Heeft iemand nog tips?
Wat een raar beleid. Ik had V111, heb verzoek gedaan en verwacht dat ik ook V117 zou krijgen, maar krijg V116.

Overigens heb ik ook 1 fase op 0, maar cumulatief gaat het wel goed. Ook ik uad problemen met diagnose, maar na een paar keer (pv uitgezet en alle stroomvreters uit die het kunnen verstoren) wist hij eindelijk op welke fase elke accu was

Ik neem niet aan dat je in de buurt van Leeuwarden woont? Ik heb nog een ct003 liggen om te testen als je toch in de buurt woont.

Ps, van V111 naar V116 is een enorme vooruitgang met 2 accu's. Geen rare overspannen sprongen meer tussen accu's en op het stroomnet.

[ Voor 7% gewijzigd door De_Sint op 07-07-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:35

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

WargamingPlayer schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:43:
[...]

Via MQTT in Home assistant. Meer info in de TS.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:49
@JeffreyGorissen super irritant dus :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Guerk ben van Hasselt/Diepenbeek als je een ct003 wilt lenen

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ech.wel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-07 11:06
Gohf046 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:53:
Graag hoor ik jullie mening over de SoC van de Marstek; opladen tot 80/90% beter voor de lange termijn dan telkens tot 100%? of is dat een fabeltje?
Marstek zegt zelf dat het voor de balancing van belang is dat de batterij met enige regelmaat tot 100% wordt opgeladen. Dus in de winter, als de batterij gedurende een lange periode niet vol geladen wordt vanuit de zonnepanelen, de batterij handmatig af en toe aftoppen uit het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:29
Ik heb nu ook 116 gekregen, dat is voor mij ook een verbetering. Op 111 stond 1 accu niks te doen de hele tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-07 16:01
In verband met "de eventuele snelle degradatie": in een eerder bericht zag ik dat de cellen tot max 3,48v opgeladen worden.
Normaal mag dit tot 3,60v.
Kan het niet zo zijn dat in de laatste softwareversies die spanning verlaagd is tot 3,48v ; waar die oorspronkelijk misschien hoger was?
Tussen 3,48 en 3,60 kan nog een groot stuk energie opgeslagen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haaibaa2 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:25:
Ik heb nu ook 116 gekregen, dat is voor mij ook een verbetering. Op 111 stond 1 accu niks te doen de hele tijd.
Zoals al vele malen eerder 'Geschreven/TS/Pinned berichten' je hebt tenminste Batt v151 en CT3 v114 (CT2 v118) nodig voor een slimme samenwerking met meerdere MT batterijen...

Bij geen ondersteuning van je DM of onjuiste fase detectie vraag om een nieuwere CT3 versie dan 114.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:18
Beste, ik ben aan het rondneuzen om mijn kosten te drukken

ik zit bij zonneplan als energieleverancier en heb bij hun ook zonnepanelen. contract is dynamisch

Sinds 1 Januari 2025 tot en met vandaag heb ik 3849Kwh afgenomen tegen een prijs van €0,27
Sinds 1 Januari 2025 tot en met vandaag heb ik 1794Kwh teruggelverd tegen een prijs van €0,18

totaal heb ik 10 zonnepanelen van 450wpiek vermogen deze hebben sinds 1 januari tot en met vandaag 3195kwh geproduceerd

mijn stand-by verbruik is 0,41kwh

ik gebruikt dus 1.401 kWh zelf opgewekte stroom direct dit is dus maar ~44% van mijn eigen opwek op basis van 6200 kWh opwek per jaar.

Is zo'n marstek venus E dan iets voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-07 23:28
Luc6580 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:31:
In verband met "de eventuele snelle degradatie": in een eerder bericht zag ik dat de cellen tot max 3,48v opgeladen worden.
Kan het niet zo zijn dat in de laatste softwareversies die spanning verlaagd is tot 3,48v ; waar die oorspronkelijk misschien hoger was?
Net even gekeken hier vandaag ( gen1 ) 3.495 max voltage op basis van 16 cellen en max 55.92 totaal pack voltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamm86
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-07 11:56
Robin2133 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:54:

totaal heb ik 10 zonnepanelen van 450wpiek vermogen deze hebben sinds 1 januari tot en met vandaag 3195kwh geproduceerd

ik gebruikt dus 1.401 kWh zelf opgewekte stroom direct dit is dus maar ~44% van mijn eigen opwek op basis van 6200 kWh opwek per jaar.
6200 kWh opwek met 4.5 kWp aan panelen op jaarbasis? Dat lijkt me niet correct.
Om even in perspectief te plaatsen; Ik heb 8.1 kWp i.c.m. een 6.6 kW omvormer en de laatste 12 maanden kwam ik uit op 6090 kWh...

De lijn van je opbrengst dit jaar, door het uitzonderlijk zonnige voorjaar van 2025, mag je niet zomaar doortrekken over het ganse jaar.

Dat gezegd zijnde, met een sluipverbuik van 410 w is zo'n batterij echt wel interessant. Al is het maar om je verbruik 's nachts te overbruggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Gamm86 op 07-07-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
JeffreyGorissen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:02:
Inpikken op het cell balancing verhaal.

Als ik naar de afgelopen 3 uur kijk (laden van 11% naar 100%) ziet het er zo uit;[Afbeelding]

Cell 4 geeft 3489 mV aan, cell 2 geeft 3347 mV aan. 142 mV verschil. Redelijk veel, maar hij is net gestopt met laden. Maar van top balancing is er iig geen sprake. Als ik naar de 24 uur data kijk dan zie je dit;

[Afbeelding]
mooie data
Begin me af te vragen er zit toch wel belancing in ? Niet dat de max voltage met wat marge gelijk het stop punt is ? Zonder enige top balancing.
De cellen zullen toch echt tot hun 100% dus 3.6 ? Moeten worden geladen ok te kunnen top balanceren.
Of zou dat 1 x per zoveel tijd gebeuren op basis van max v afwijking van de cellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:28:
[...]

In het meest ideale geval zie je dat de spanningen van de cellen ongeveer dezelfde curve volgen. Als de cel niet exact dezelfde capaciteit heeft als een andere cel, zal dit na verloop van tijd uit balans raken. Dit is onvermijdbaar aangezien niets perfect is. Maar hierdoor zal de afwijking alleen maar groter worden omdat je moet stoppen met laden als 1 cel een te hoge spanning heeft en stoppen met ontladen als 1 cel een te lage spanning heeft.

Stel je balanceert bij vol, dan zorg je dus dat elke cel die je beschouwt als vol (bijvoorbeeld bij 3400 mV), uit de roulering haalt en de andere cellen wel blijft doorladen. Op een gegeven moment zijn alle cellen dus weer ongeveer gelijk in spanning en zullen ze elkaar dus weer redelijk volgen bij het op- en ontladen. Op ditzelfde moment kun je ook de SoC curve weer kalibreren aangezien je nu exact zou moeten weten hoeveel energie er aanwezig is.

Ditzelfde trucje kan je ook doen op een spanning wanneer je de cellen beschouwt als leeg.
dan heb je ook nog 2 manieren
1
Je cal de cellen opladen met zeg max 1 amp en elke cel die vol is de energie weglaten lopen dus max 1 amp word in warnte omgezet met een weerstand bij 3.6 volt

2
Een actieve balancing board dat elke cel die vol is zal overbruggen en de enegrgie naar de andere cellen zal laten gaan

2 is de betere optie maar ook duurder dus vermoed dat marstek nr 1 doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:29
SatScan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:42:
[...]

Zoals al vele malen eerder 'Geschreven/TS/Pinned berichten' je hebt tenminste Batt v151 en CT3 v114 (CT2 v118) nodig voor een slimme samenwerking met meerdere MT batterijen...

Bij geen ondersteuning van je DM of onjuiste fase detectie vraag om een nieuwere CT3 versie dan 114.
Klopt, dat had ik natuurlijk wel gezien maar die versie kreeg ik maar niet. Nu wel, en daar ben ik blij mee. Volgens mij rollen ze 116 nu naar iedereen uit. Doe er je voordeel mee (en klaag eens wat minder O+).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
The_Belgian_GST schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:17:
[...]

Antwoord van Marstek:
Hello, thank you for your feedback. This is an issue with SOC calibration. We recommend using manual mode for a complete charge and discharge cycle, which involves fully charging and then discharging to 10% for SOC calibration. We wish you all the best.

Dus er zit wel iets van soc calibratie in het toestel?
We wish you al the best . Good luck and may the spirits be with you.
Your on your own now 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luc6580 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:31:
In mijn geval was degradatie aan het gebeuren voor de update. Na de update kwam de rest van de problemen.

Het probleem voor mij is meer het lage voltage bij het ontladen. Hij schiet na een paar uur na volledig ontladen al in storing en moet dan elke zoveel uur heel kort bijladen. Weet even niet meer wat de voltages daar van waren. Misschien is het allemaal wel binnen de normen, maar staat de BMS strak afgesteld.

Daarbij vind ik de onbalans in de cellen erg groot. Maar het allerliefste wil ik zien dat de curve weer gemaakt wordt. Een batterij waarvan de SoC een half uur lang op 15 procent blijft staan bij ontladen is gewoon onbruikbaar. Daar hamer ik nu op in de feedback. Daarna gaan we weer verder kijken naar de voltages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:58
[...]

Heeft iemand nog tips?
In Roeselare ligt er ook nog een werkloze CT003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Servowire schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:38:
[...]

Update;

Heb de unit van de buitenmuur gehaald omdat hij ook niet meer "uit" wil (groen blijft altijd aan, ook als je 1 min of nog langer blijft drukken).

Toen hoorde ik iets wat niet zo fijn is..... klotsende "vloeistof". Neem aan dat het geen accusap of omvormerolie is ;) - .....
Dit is een gen2 tocg met de handvaten bovrn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:55
Hier de melding dat ik kon updaten van 114 naar 116 maar de marstek app gaf aan bluetooth niet verbonden. Verschillende keren geprobeerd maar niks hielp, overgestapt naar de power zero app en die werkt meteen. Raar

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
Gamm86 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:15:
[...]

Om even in perspectief te plaatsen; Ik heb 8.1 kWp i.c.m. een 6.6 kW omvormer en de laatste 12 maanden kwam ik uit op 6090 kWh...

De lijn van je opbrengst dit jaar, door het uitzonderlijk zonnige voorjaar van 2025, mag je niet zomaar doortrekken over het ganse jaar.

Dat gezegd zijnde, met een sluipverbuik van 410 w is zo'n batterij echt wel interessant. Al is het maar om je verbruik 's nachts te overbruggen.
ik zit nu op een opbrengst van 3200 kWh, best netjes al zeg ik het zelf. Zonneplan maakte een schatting voor 6200 kWh, vandaar! maar bedankt voor je bericht ik neig wel naar aanschaf van 1 om te kijken of het wat is puur voor dat sluipverbruik inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guerk
De_Sint schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:11:
[...]

Wat een raar beleid. Ik had V111, heb verzoek gedaan en verwacht dat ik ook V117 zou krijgen, maar krijg V116.

Overigens heb ik ook 1 fase op 0, maar cumulatief gaat het wel goed. Ook ik uad problemen met diagnose, maar na een paar keer (pv uitgezet en alle stroomvreters uit die het kunnen verstoren) wist hij eindelijk op welke fase elke accu was

Ik neem niet aan dat je in de buurt van Leeuwarden woont? Ik heb nog een ct003 liggen om te testen als je toch in de buurt woont.

Ps, van V111 naar V116 is een enorme vooruitgang met 2 accu's. Geen rare overspannen sprongen meer tussen accu's en op het stroomnet.
Bedankt voor je feedback en aanbod. Ik kom uit de buurt van Antwerpen. Leeuwarden is wat ver om een CT003 te komen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisy88
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-07 19:48
-

[ Voor 99% gewijzigd door noisy88 op 07-07-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Robin2133 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:05:
[...]

ik zit nu op een opbrengst van 3200 kWh, best netjes al zeg ik het zelf. Zonneplan maakte een schatting voor 6200 kWh, vandaar! maar bedankt voor je bericht ik neig wel naar aanschaf van 1 om te kijken of het wat is puur voor dat sluipverbruik inderdaad..
Je moet jezelf afvragen wat je intrinsieke motivatie is om zo'n ding aan te schaffen; aangezien je namelijk een dynamisch contract hebt zou het financieel enigszins rendabel kunnen zijn maar dan moet je de stroom inkopen op de goedkoopste moment(of laden met je eigen goedkope zonnestroom) en dan verkopen op de duurste uren.

Als je de batterij voor je sluipverbruik gaat gebruiken is het maar de vraag of je hem gaat terugverdienen over die 10 jaar.

5,4 kWh laden tegen 15 cent kost je 81 cent totaal.
4,1 kWh ontladen tegen gemiddeld 26 cent is 107 cent.

Dan heeft 1 cyclus je 26 cent opgeleverd, op jaarbasis dus €95.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:32
Gohf046 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:01:
[...]

Je moet jezelf afvragen wat je intrinsieke motivatie is om zo'n ding aan te schaffen; aangezien je namelijk een dynamisch contract hebt zou het financieel enigszins rendabel kunnen zijn maar dan moet je de stroom inkopen op de goedkoopste moment(of laden met je eigen goedkope zonnestroom) en dan verkopen op de duurste uren.

Als je de batterij voor je sluipverbruik gaat gebruiken is het maar de vraag of je hem gaat terugverdienen over die 10 jaar.

Er vanuit gaande dat je in de winter 1 cyclus per dag kan halen. Lijkt me niet echt haalbaar om gewoon 26x365 te doen. Buiten dat punt ga je de batterij vanzelf voor meer dingen gebruiken dan enkel het sluipverbruik.
Hij springt ook bij tijdens de dag, bij een hoog stroomverbruik, bij een bewolkte periode,...

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ ZP 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V151 + CT003 V115 / 3x Tosot airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Druppeltje_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:25:
[...]

Er vanuit gaande dat je in de winter 1 cyclus per dag kan halen. Lijkt me niet echt haalbaar om gewoon 26x365 te doen. Buiten dat punt ga je de batterij vanzelf voor meer dingen gebruiken dan enkel het sluipverbruik.
Hij springt ook bij tijdens de dag, bij een hoog stroomverbruik, bij een bewolkte periode,...
Argument blijft hetzelfde. NOM of welke modus dan ook is niet financieel interessant met een dynamische energiecontract in NL.

Zolang je nog mag salderen is het financieel gezien alleen interessant om op de goedkoopste momenten te laden en op de duurste momenten te verkopen.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2133
Gohf046 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Argument blijft hetzelfde. NOM of welke modus dan ook is niet financieel interessant met een dynamische energiecontract in NL.

Zolang je nog mag salderen is het financieel gezien alleen interessant om op de goedkoopste momenten te laden en op de duurste momenten te verkopen.
Ik begrijp het, ik heb chatgpt er op losgelaten deze zegt bij ideale situatie de batterij in 3,3 jaar terug te verdienen ik wil hem integreren in Home assistant. ik geloof niet dat dit 10 jaar zal duren voordat i terug verdient is. maar hoe dan ook, ik vind het intressant voor de prijs waarvoor je ze kan aanschaffen. en ik wil wat kosten drukken dat moet vast wel lukken toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:47
Robin2133 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Ik begrijp het, ik heb chatgpt er op losgelaten deze zegt bij ideale situatie de batterij in 3,3 jaar terug te verdienen ik wil hem integreren in Home assistant. ik geloof niet dat dit 10 jaar zal duren voordat i terug verdient is. maar hoe dan ook, ik vind het intressant voor de prijs waarvoor je ze kan aanschaffen. en ik wil wat kosten drukken dat moet vast wel lukken toch
ChatGPT die je vertelt dat je je thuisbatterij in 3,3 jaar terugverdiend hebt?
Dan ben ik benieuwd naar je prompt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMWJ
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:41
Beste tweakers,

Ik volg dit topic al een tijdje anoniem en heb hier al veel informatie vandaan gehaald. De beste tip was het gebruik maken van een afzonderlijke AP. Al met al ben ik zeer tevreden over de batterijen. Nu het volgende…

Met het laden van de elektrische auto’s zijn de accu’s zo leeg. Wat is voor mijn situatie nu de beste oplossing? Ik draai nu NOM, maar wil eigenlijk dat de accu’s automatisch op manual gaan zodra de laadpaal aanslingert. Dan heb ik denk ik een HA, HW KWh meter en 3x Lillygo voor nodig? Of wat raden jullie mij aan?

NL / Audi Etron 50 / BMW i4 E40 / Tesla Model 3 AWD LR / Alfen Eve Double Pro-Line / 19x 440Wp Oost-West / WeHeat Sparrow P60 All-Electric / Boiler 300L / 3x Marstek Venus E 5.12kWh (V151) / HWP1-CT003 (V116)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:01
Ik heb een bijzonder fenomeen.

Ik heb een CT003 op V116 en 2x een Venus E v2 op 153. Instellingen staan op NOM.

Nu viel het mij op dat met de HomeWizard P1 meter het verbruik fluctueerde van -50 tot +50 per seconde soms. Af en toe was het keurig 0... Accu's schakelen bijna per seconden na v153 dus dat was een hele verbetering.

Ik heb heel het huis afgezocht waar die pieken vandaan kwamen. Het leek op een defect apparaat want zo snel schakelt bijna niks. Totdat ik 1 van de 2 accu's uitzetten, het verbruik zit nu keurig rond de 0, soms 5 watt erboven of eronder maar niks van te zeggen. Zodra ik met 2 accu's draai heb ik die rare pieken erin zitten. Het maakt niet uit welke van de 2 ik los haal. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:30
_ferry_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:59:
[...]

Nog niet, wil het wel gaan doen, maar zit ook een beetje te denken om het te laten doen, kost 100€, maar als ik er zelf meer dan 2 uur zoet mee bent is het mij dat wel waard

kan ik weer 2 uur spenderen aan het schrijven van een goede accuregeling in Home assistant

[...]

Je kunt de verdeler wellicht aanpassen, en er een extra groepje voor de accu of juist de lamp+koelkast bij plaatsen.

Zoiets heb ik ook gedaan namelijk, 1x kabel naar schuurtje op 16A alamat, in het schuurtje een hoofdschakelaar en daarachter 2 groepen voor de beide accus en 1 voor de verlichting+wcd. Daar heb ik 6A voor gepakt, en voor de accu's ook, maar als je 1 accu hebt zou ik eerder 10A of meer pakken zodat je met de volle 2500watt kunt ontladen.
Doordat het eigen groepen zijn, kun je dan veilig* boven de 800 watt ontladen.

*Mits je de boel even doorrekent, dat de stromen niet te groot kunnen worden bij overbelasting of sluiting, maar ik verwacht dat dat wel goed zit.
Goedenavond,

De situatie is nu als volgt.
Meterkast > 16A 300 ma alamat.
Standaard kabel die er vanaf de bouw lag loopt naar de schuur (3x 2,5?)
Dan de PV verdeler met: 1x hoofschakelaar / 1x groep voor omvormer / 1x groep voor lamp en koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DootjuhNL schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:48:
[...]

Goedenavond,

De situatie is nu als volgt.
Meterkast > 16A 300 ma alamat.
Standaard kabel die er vanaf de bouw lag loopt naar de schuur (3x 2,5?)
Dan de PV verdeler met: 1x hoofschakelaar / 1x groep voor omvormer / 1x groep voor lamp en koelkast.
Dan kan de Marstek op het stopcontact, maar zal je het moeten beschouwen als een bestaande groep en dus max 800 Watt ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shindrac
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-07 10:32
Ik ben geïnteresseerd in 3 Venus E aan te schaffen, gezien we redelijk recent een elektrische wagen hebben aangeschaft en deze overdag vaak op de baan is en dus asynchroon laadt met de opbrengst van mijn pv panelen. Ik weet echter niet zo goed hoe ik die straks moet aansluiten. Ik zou graag een aparte 3-fase groep gebruiken. Iemand die hier een schema voor heeft? Ik vind het voorlopig niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-07 15:59
Gamm86 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:15:
[...]

Die 6200 kilowattuur lijkt mij anders helemaal niet zo heel raar. Ik doe tussen de 5000 en de 5800 per jaar met 4800 kilowatt piek en een 4200 watt omvormer. En dan liggen mijn panelen wel pal op het zuiden maar niet helemaal in de juiste hellingshoek. Dan ligt 6090 kilowattuur met 8.1 KWp daar verder vandaan dan 6090 kilowattuur met 4.5 kWp.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Laatst online: 16:15
Doubt schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:29:

Ik heb een CT003 op V116 en 2x een Venus E v2 op 153. Instellingen staan op NOM.

Nu viel het mij op dat met de HomeWizard P1 meter het verbruik fluctueerde van -50 tot +50 per seconde soms. Af en toe was het keurig 0... Accu's schakelen bijna per seconden na v153 dus dat was een hele verbetering.

Ik heb heel het huis afgezocht waar die pieken vandaan kwamen. Het leek op een defect apparaat want zo snel schakelt bijna niks. Totdat ik 1 van de 2 accu's uitzetten, het verbruik zit nu keurig rond de 0, soms 5 watt erboven of eronder maar niks van te zeggen. Zodra ik met 2 accu's draai heb ik die rare pieken erin zitten. Het maakt niet uit welke van de 2 ik los haal. Iemand enig idee?
Raar maar ik dacht dat je wel met v151 moet werken om correcte nom te krijgen met meer als 1 batterij??? Misschien ligt dit dus aan verkeerde firmware van de batterijen. Ik heb wel 2 batterijen v1.

2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v116 app v1.6.40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Laatst online: 16:15
Ik heb vanmorgen firmware v116 voor mijn ct003 ontvangen. Alles lijkt nog te werken zoals voorheen met 2 batterijen v1 firmware v151 en NOM.

2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v116 app v1.6.40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-07 11:34
Gohf046 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:01:
[...]

Ik zit met vergelijkbare cijfers, en voor afschaffen salderen klopt dit heel aardig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7k5V1icD2vwdSVvd5vJ1SG3WttM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wn80dXMpFfCINNRTjYXB7KU5.jpg?f=fotoalbum_large

Echter met het verdwijnen van salderen veranderd er nogal wat. Voor het gemak even 14 ct er af gehaald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ndcYqpjB9QEhH02f2-9n-3pMtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/angitkV5mIsCctuk6wMMMbmB.jpg?f=fotoalbum_large
En ja, deze berekening is zeker niet kloppend, maar geeft wel een aardige indicatie.

Ik zit nog erg te twijfelen, nu alvast aanschaffen, of toch volgende zomer pas. Ik wil sowieso koppelen met homey, maar dat lijkt nu nog wat gedoe (voor mij dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Hmmm, sinds een aantal dagen (lees hierboven 1 juli, dat zou kunnen kloppen) lijken de batterijen niet goed meer te werken (app update is gedaan, wel bijzonder aangezien de app als het goed is niet de sturing van het laden/ontladen regelt).

Ik heb twee batterijen (elk op een eigen groep en fase), firmware v151, welke in self-consumption mode draaien. De Marstek P1 (ct003) draait op firmware v114.

Deze combinatie werkte een maand of 2 zonder problemen, maar bijvoorbeeld vanmorgen stond 1 batterij op 11% en de andere nog op 99%. Tegelijkertijd was ik op de P1 neter netto aan het terugleveren en werd de batterij niet opgeladen.

Ook lijkt een van de batterijen sinds een dag of 2 problemen te hebben met het wifi, terwijl dit eerder niet zo was.

Er is een firmware versie voor de P1 beschikbaar, maar gezien de problematiek van eerdere versies/compatibility ben ik huiverig om te updaten.

Anderen ook last van dit probleem of wellicht al een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrPort
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-07 12:10
Vanochtend gezien dat er nieuwe firmware klaarstaat voor de CT002. Het betreft versie V119, ik heb deze net geïnstalleerd.
Zolang ik met bluetooth verbonden ben met de CT002 is de update zeer snel, zeker één keer per seconde. Op afstand, als ik 'm de app bij de batterij in de CT kijk, is de update snelheid iets verhoogd van 1x per 6 seconden naar 1x per 5 seconden.
Tot nu toe nog stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:40
Doubt schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:29:

Welke DM heb je, eentje die iedere seconde data doorstuurt of eentje die dat elke 10 seconden doet? Maar het fenomeen is helemaal niet zo bijzonder, is hier al meerdere keer beschreven. De CT moet berekeningen uitvoeren (voor 2 batterijen nu, itt de HW P1), dat is dus een vertraging, ook de batterijen schakelen niet per seconde, daar zit ook vertraging op. Uiteindelijk heb je wel NOM maar met een paar over en under shoots. Niets om je druk over te maken ;)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp (20) Sanyo HIP-HDE1 230W panelen op ZW / Praktijk 4.4 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hermlek schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 02:26:
[...]

Raar maar ik dacht dat je wel met v151 moet werken om correcte nom te krijgen met meer als 1 batterij??? Misschien ligt dit dus aan verkeerde firmware van de batterijen. Ik heb wel 2 batterijen v1.
Je moet versie 151 of hoger hebben voor meerdere batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamm86
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-07 11:56
onlinaius schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 01:32:
[...]

Die 6200 kilowattuur lijkt mij anders helemaal niet zo heel raar. Ik doe tussen de 5000 en de 5800 per jaar met 4800 kilowatt piek en een 4200 watt omvormer. En dan liggen mijn panelen wel pal op het zuiden maar niet helemaal in de juiste hellingshoek. Dan ligt 6090 kilowattuur met 8.1 KWp daar verder vandaan dan 6090 kilowattuur met 4.5 kWp.
Dit jaar zit ik ook al op 5270 kWh, mede door het uitzonderlijk zonnige voorjaar, zoals eerder al aangehaald.
Kijk je echter naar de afgelopen 12 maanden, dan ziet het er ineens minder rooskleurig uit.

Nu heb ik wel gemerkt dat er een foutje in mijn HA geslopen was waardoor juli vorig jaar er niet bijgeteld werd.
De afgelopen 12 maanden moesten niet 6090 kWh zijn, maar 7528 kWh zijn.

Apologies _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 15:08
Ik heb mn Marstek vorige week binnengekregen en ben meteen begonnen met bewolkte dagen. Ik probeer deze rond 17uur vol te hebben, maar door oa electrisch koken en een standaard gebruik van 500-800 is de accu rond een uur of 22 leeg. Mijn berekening zegt dat als ik een beetje buffer wil hebben, ik nog minimaal 1, maar misschien wel 2 of 3 extra accus nodig heb.

Maar als ik naar 15-20kw installatie ga, wil ik eigenlijk ook kunnen handelen op de onbelansmarkt. Hebben jullie deze afweging ook gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 21:12
arjandijk162 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:49:
Ik heb mn Marstek vorige week binnengekregen en ben meteen begonnen met bewolkte dagen. Ik probeer deze rond 17uur vol te hebben, maar door oa electrisch koken en een standaard gebruik van 500-800 is de accu rond een uur of 22 leeg. Mijn berekening zegt dat als ik een beetje buffer wil hebben, ik nog minimaal 1, maar misschien wel 2 of 3 extra accus nodig heb.

Maar als ik naar 15-20kw installatie ga, wil ik eigenlijk ook kunnen handelen op de onbelansmarkt. Hebben jullie deze afweging ook gemaakt?
Waar ben jij 500-800W standaard gebruik aan kwijt? Bitcoins aan het minen? Ben oprecht benieuwd.
In elk geval, dat eens kritisch bekijken en aanpakken gaat ook wat geld besparen.

Ik heb in de zomer tussen 20h en 7h zowat 5 kWh nodig (als ik de auto niet oplaad 's nachts), en dat is dan met airco in de woonkamer tot 22h en in de slaapkamer tot 7h.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 15:08
Tommie12 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:55:
[...]

Waar ben jij 500-800W standaard gebruik aan kwijt? Bitcoins aan het minen? Ben oprecht benieuwd.
In elk geval, dat eens kritisch bekijken en aanpakken gaat ook wat geld besparen.

Ik heb in de zomer tussen 20h en 7h zowat 5 kWh nodig (als ik de auto niet oplaad 's nachts), en dat is dan met airco in de woonkamer tot 22h en in de slaapkamer tot 7h.
Koelkasten, lampen, tv versterker, 3d printer, router, standby kom ik niet onder 300.

[ Voor 3% gewijzigd door arjandijk162 op 08-07-2025 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-07 09:33
Robin2133 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Vraag ChatGP¨T ineens ook uw ideale aansturing via modbus te schrijven om de batterij in uw specifieke situatie van ZP, verbruik, dynamisch contract, ...

tegelijkertijd - vraag deze ook om uw dynamisch contract te onderhandelen naar de meest gunstige ...

ChatGPT rules !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Handelen op de onbalansmarkt kan eigenlijk alleen met batterijen geleverd door fabrikanten energieleveranciers. Volgens mij bestaat er geen systeem zodat je je eigen batterij kan gebruiken voor de onbalansmarkt. Je hebt in dit geval zelf dus ook weinig aan de batterij.

Als je handelen op de spot markt bedoeld op basis van day-ahead prijzen, bedenk je dan wel dat dat, ervanuitgaande dat je in NL woont, zonder salderen een stuk minder interessant wordt. En in die 1,5 jaar dat er nog te salderen is ga je geen significant deel van zo'n systeem terugverdienen. Handelen waarbij je je eigen overschot aan zonnestroom op een later moment verkoopt, kan dan echter nog wel interessant blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-07 09:33
arjandijk162 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:57:
[...]

Koelkasten, lampen, tv versterker, 3d printer, router, standby kom ik niet onder 300.
Je zou verbaasd zijn hoerveel toestellen een mens kan hebben die sluimerverbruik of continue verbruik hebben:
- TV, Radio, digitale tv box, router, spelconsole, ...
- laders van GSM, computer, ...
- koelkast(en)
- sensors (bvb bewegingssensor, ... )
- verwarmingsinstallatie (zowel de gas - beetje - als de verwacht verbruikers zoals warmtepompen ... )
...

Als je bewust zuinige toestellen kiets (A++ labels, led, ... ) dan kom je toch al snel aan een 150 a 200 wh voor maar een paar toestellen ...
Groter huis, wat kinderen in huis, ... en dan ga je al snel naar 350 a 500 ... zonder probleem ...

Eigenlijk voor puur nachtverbruik klein huishouden is een 2500 kWh MT misschien voldoende, meesten gezinnen gaan toch al nut hebben van een 5 kWh MT ... wel te verstaan als ze ZP hebben en die saldering er niet is (bvb. in BE nuttig).
Dynamisch contract - eventueel "spelen" maar wat dit gaat betekenen binnen een jaar of 2 a 3 ... geen idee of dat nog echt is zal opleveren ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@vifra niet akkoord - zelfs bij mijn ouders heeft 5kwh zijn nut al bewezen. Als het een dag minder zon is, kan deze toch voldoende bijladen voor de volgende nacht door te komen...

Prijs verschil tussen 2.5kwh en 5kwh is gering, dus de business case voor 2.5kwh kan ik niet maken.. (1000 vs 1400euro?) dan is de kwh prijs van een 2.5kwh - 400euro per kwh vs 280 euro per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:50
ik zat hier net in de woonkamer en hoorde plots een klikkend geluid, bleek dat dit van de homewizard energy socket te zijn.

Op aanraden van iemand hier had ik die tussen de batterij gestoken om het oplaad en ontlaad vermogen te kunnen zien in homeassistant.

De energy socket was hele tijd aan en uit aan het schakelen, even ervan tussen gehaald en ik voelde dat die enorm warm was.

Wat is hiermee aan de hand, is ie al kapot ofzo ? door het geweldige belgische weer momenteel was de batterij maar 120W aan het ontladen dus daar kan het nu niet aan liggen

[ Voor 52% gewijzigd door Javice19 op 08-07-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Javice19 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:11:
ik zat hier net in de woonkamer en hoorde plots een klikkend geluid, bleek dat dit van de homewizard energy socket te zijn.

Op aanraden van iemand hier had ik die tussen de batterij gestoken om het oplaad en ontlaad vermogen te kunnen zien in homeassistant.

De energy socket was hele tijd aan en uit aan het schakelen, even ervan tussen gehaald en ik voelde dat die enorm warm was.

Wat is hiermee aan de hand, is ie al kapot ofzo ? door het geweldige belgische weer momenteel was de batterij maar 120W aan het ontladen dus daar kan het nu niet aan liggen
Welke socket (typenummer) heb je precies? Schijnt dat sommige sockets meer vermogen aan kunnen dan andere. Kan hebben bijgedragen aan het snel degraderen van de socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
Gely schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:03:
[...]

Welke DM heb je, eentje die iedere seconde data doorstuurt of eentje die dat elke 10 seconden doet? Maar het fenomeen is helemaal niet zo bijzonder, is hier al meerdere keer beschreven. De CT moet berekeningen uitvoeren (voor 2 batterijen nu, itt de HW P1), dat is dus een vertraging, ook de batterijen schakelen niet per seconde, daar zit ook vertraging op. Uiteindelijk heb je wel NOM maar met een paar over en under shoots. Niets om je druk over te maken ;)
Een DM die per seconde doet. In de CT003 met bleutooth zie ik hem ook per seconde. Snap ook dat de accu’s dat niet kunnen en daar maak ik me ook niet druk om. Hieronder een screenshot met 2 accu’s aan en een screenshot van paar tellen later met 1 aan. Als er 1 aanstaat zie ik het eerste ook nooit gebeuren hoelang ik ook kijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_KXwgkBwt-SZ6wvNSOE8xr1zIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86akEJLCZn2hkf81G877Xv0G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALe6BJk6gFwTYVmFF6sue-L7Vhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3gB72WW82M49MZospsBDJAH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 14:34
Javice19 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:11:

Lijkt mij defect te zijn. Volgens mij is die HW Energy Socket gewoon een rebranded shelly plug s gen3. Alternatief kan je een HW kWh meter plaatsen ipv Energy Socket, dat is een rebranded Eastron dus wel stuk betere kwaliteit dan die Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:50
pascallj schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Welke socket (typenummer) heb je precies? Schijnt dat sommige sockets meer vermogen aan kunnen dan andere. Kan hebben bijgedragen aan het snel degraderen van de socket.
Enigste nummer die ik terug vind is HWE-SKT-21, enkel de marstek batterij was erop aangesloten dus max 2500W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Doubt schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:26:
[...]

Een DM die per seconde doet. In de CT003 met bleutooth zie ik hem ook per seconde. Snap ook dat de accu’s dat niet kunnen en daar maak ik me ook niet druk om. Hieronder een screenshot met 2 accu’s aan en een screenshot van paar tellen later met 1 aan. Als er 1 aanstaat zie ik het eerste ook nooit gebeuren hoelang ik ook kijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals ik al zei, er moeten berekeningen (+communicatie) gemaakt worden voor 2 batterijen, daarop moet vermogenverdeling gebeuren zowel voor laden en ontladen, ondertussen verandert ook de P1 waarde en het vermogen van eventueel zonnepanelen, die batterijen zijn niet gesynchroniseerd met elkaar en communiceren 1 op 1 met de CT en vice versa. Plus vertragingen. Wat je ziet is zeer normaal. Je mag het in ieder geval niet vergelijken met de data van 1 enkele batterij. Kijk gewoon naar de "dag" data en niet op "nu" dan zal je zien dat het allemaal niet zo erg is.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp (20) Sanyo HIP-HDE1 230W panelen op ZW / Praktijk 4.4 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gely schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Zoals ik al zei, er moeten berekeningen (+communicatie) gemaakt worden voor 2 batterijen, daarop moet vermogenverdeling gebeuren zowel voor laden en ontladen, ondertussen verandert ook de P1 waarde en het vermogen van eventueel zonnepanelen, die batterijen zijn niet gesynchroniseerd met elkaar en communiceren 1 op 1 met de CT en vice versa. Plus vertragingen. Wat je ziet is zeer normaal. Je mag het in ieder geval niet vergelijken met de data van 1 enkele batterij. Kijk gewoon naar de "dag" data en niet op "nu" dan zal je zien dat het allemaal niet zo erg is.
Ik heb zelf geen ervaringen met de CT003 en/of meerdere batterijen, maar dit lijkt mij toch niet 'zeer normaal'? Volgens mij ook niet in dezelfde lijn als anderen met een meerdere batterijen. Dit lijkt gewoon op een oscillatie bij gelijkblijvende vermogensvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
pascallj schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Ik heb zelf geen ervaringen met de CT003 en/of meerdere batterijen, maar dit lijkt mij toch niet 'zeer normaal'? Volgens mij ook niet in dezelfde lijn als anderen met een meerdere batterijen. Dit lijkt gewoon op een oscillatie bij gelijkblijvende vermogensvraag.
De vraag is uiteraard of die vermogensvraag wel gelijkblijvend is. Ik veronderstel dat er ook een zonnestroomfactor is, en indien wel wat doen die inverter(s) op dat moment? Wat geeft dit op de P1 meter enz... Ik zie hier ook fluctuaties rond het "0" punt. Ik heb er mij nog niet aan gestoord maar wil het wel eens beter monitoren. Heb hier CT003 v116 en V153 voor de batterijen, een gelijkaardige setup dus.

EDIT: trouwens in het voorbeeld hierboven is het duidelijk te zien dat vermogen van B1 + B2 niet gelijk is aan het vermogen van B1 als single.

[ Voor 8% gewijzigd door Gely op 08-07-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
Gely schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:09:
[...]

De vraag is uiteraard of die vermogensvraag wel gelijkblijvend is. Ik veronderstel dat er ook een zonnestroomfactor is, en indien wel wat doen die inverter(s) op dat moment? Wat geeft dit op de P1 meter enz... Ik zie hier ook fluctuaties rond het "0" punt. Ik heb er mij nog niet aan gestoord maar wil het wel eens beter monitoren. Heb hier CT003 v116 en V153 voor de batterijen, een gelijkaardige setup dus.

EDIT: trouwens in het voorbeeld hierboven is het duidelijk te zien dat vermogen van B1 + B2 niet gelijk is aan het vermogen van B1 als single.
Dit omdat het net een 30 seconden later was. Het was gisteren rond 22 uur. Dus omvormers stonden allemaal op 0. Zoals ik al zei, met 1 batterij of helemaal zonder is het goed stabiel. Ik snap de communicatie etc, alleen zulke pieken snap ik niet, zie ook niks geen pieken uit accu's etc. Op het moment dat ik er dus 1 uitzet of alles uitzet is het zeer stabiel. De pieken zie ik ook terug in de CT003. Dat je schommelingen hebt met 10 watt allemaal prima maar dit is binnen een seconde 100 watt verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Doubt schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Dit omdat het net een 30 seconden later was. Het was gisteren rond 22 uur. Dus omvormers stonden allemaal op 0. Zoals ik al zei, met 1 batterij of helemaal zonder is het goed stabiel. Ik snap de communicatie etc, alleen zulke pieken snap ik niet, zie ook niks geen pieken uit accu's etc. Op het moment dat ik er dus 1 uitzet of alles uitzet is het zeer stabiel. De pieken zie ik ook terug in de CT003. Dat je schommelingen hebt met 10 watt allemaal prima maar dit is binnen een seconde 100 watt verschil.
OK, ik zal hier ook eens monitoren op de grootte (en frequentie) van die fluctuaties, specifiek rond het "0" punt.

[ Voor 14% gewijzigd door Gely op 08-07-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-07 23:06
Graag van jullie een reactie mbt het verwijderen van een batterij uit de app. Met het naar links swipen, krijg je een menu om de naam van de batterij te veranderen of de batterij te deleten. Beide werken niet. Hoe dan wel?

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Totalen123 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:52:
Graag van jullie een reactie mbt het verwijderen van een batterij uit de app. Met het naar links swipen, krijg je een menu om de naam van de batterij te veranderen of de batterij te deleten. Beide werken niet. Hoe dan wel?
Mobiel een keer opnw opstarten misschien...

Het naar links swipen zou moeten werken...
Succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door SatScan op 08-07-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-07 23:06
Opnieuw opgestart. Nog steeds geen mogelijkheid om te deleten. De app reageert met "Loading ...." zonder op te houden. Bij naam aanpassen kan je een naam invoeren maar na enter de mededeling "Apparaat bewerken mislukt" .

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 14:34
Totalen123 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:05:
[...]
Opnieuw opgestart. Nog steeds geen mogelijkheid om te deleten. De app reageert met "Loading ...." zonder op te houden. Bij naam aanpassen kan je een naam invoeren maar na enter de mededeling "Apparaat bewerken mislukt" .
In laatste app versie zitten wat nieuwe bugs (waaronder bluetooth verbinding). Vorige versie app eens terug installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 21:47
Maar als ik naar 15-20kw installatie ga, wil ik eigenlijk ook kunnen handelen op de onbelansmarkt.
Volgens mij kunnen/mogen particulieren niet handelen op de onbalansmarkt.

Je kan wel "handelen" (kopen/verkopen) met een dynamisch contract.

Meer, gewoon via google:
Wat is de onbalansmarkt?
De onbalansmarkt is een deel van de energiemarkt waar energieleveranciers en netbeheerders handelen om het elektriciteitsnet in balans te houden. Dit houdt in dat ze vraag en aanbod op elkaar afstemmen en onbalans (verschillen tussen vraag en aanbod) corrigeren.
Waarom niet direct handelen?
De onbalansmarkt is complex en vereist technische expertise en vergunningen om erop te mogen handelen.

Indirecte deelname via thuisbatterij:
Particulieren met een thuisbatterij en een dynamisch energiecontract kunnen hun energieleverancier wel toestemming geven om de batterij te gebruiken om te handelen op de onbalansmarkt. De leverancier kan de batterij dan laden en ontladen op momenten dat de prijzen gunstig zijn, en de opbrengsten hiervan delen met de particulier.

Voordelen van indirecte deelname:
Dit biedt particulieren de mogelijkheid om te profiteren van de onbalansmarkt, bijvoorbeeld door de terugverdientijd van hun thuisbatterij te verkorten en de energierekening te verlagen.
Voorwaarden voor indirecte deelname:
Om hieraan deel te nemen, is een dynamisch energiecontract, een slimme meter en een thuisbatterij met slimme software die de batterij dynamisch aanstuurt, nodig.

Kortom, hoewel particulieren niet direct op de onbalansmarkt kunnen handelen, kunnen ze er wel indirect van profiteren door hun thuisbatterij te laten beheren door hun energieleverancier.

[ Voor 67% gewijzigd door 3DWim op 08-07-2025 12:13 ]

🔋 Marstek Venus E | ver.153, App v1.6.41 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Totalen123 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:05:
[...]
Idd vreemd, dan zou ik de batt uitzetten, stekker eruit , 2min wachten weer aanzetten en stekker aansluiten. Bij Wifi en BT connect opnieuw proberen.

succes!

Pagina: 1 ... 200 ... 210 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.