Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:58

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

natural colour schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Op volgende bericht zit ik niet op te wachten, dit probleem is voor mij nieuw, net ná jou gepost, https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82847418
Evenals problemen met dubbele accu´s..
Ik ben in de markt voor een uitgebreide thuis accu, dubbele accu, 3 fase, Off grid..., maar het wordt nú geen Marstek.
Als alles ineens met de V3 of een 10kw accu wél goed is :+
De hardware is in orde, nu de aansturing nog.
Toch wel bijzonder dat hier door een paar mensen steeds negatief gepraat wordt over marstek batterijen(vaak zonder dat ze zelf accu’s hebben!). Niemand heeft ze al van binnen gezien. Daarnaast zijn er heel veel positieve gebruikers die niet de hele tijd hun ongenoegen zitten te spuien op fora. Mijn setup up draait al maanden zonder problemen. Mijn inkoop van energie is meer dan gehalveerd. Mijn export van stroom ook met de bijbehorende voordelen van de teruglever vergoeding. 1 van de reden dat ik hier nog maar weinig kom is vanwege het gezeur. Ik zie mensen hier klagen over accu’s maar valen tegelijk door de mand dat ze niets snappen van wifi.

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:02
gmj2 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Ik ben er ook bang voor dat het niet lang mee gaat. Wat ik al eerder heb aangestipt, zie je dat het al fout gaat met opladen. De batterij laadt van 95% to 100% met 1150W en stop dan abrupt. dIt kan nooit goed zijn, mij maak je niet wijs dat ALLE cellen van exact de zelfde kwaliteit zijn en precies op het zelfde moment 100% vol zitten. Zie de oplaad curve hieronder:
[Afbeelding]
Bovenste grafiek is P1 meter, onder de MT batterij. Groen is hier opgenomen (laad) vermogen
Als je op deze manier laad heb je volgens mij binnen een jaar alle cellen kapot, dit kan gewoon niet goed zijn.

Ter vergelijking, ik heb hier ook een tijdje een HW batterij gehad, en dat zag er zo uit:
[Afbeelding]
Let even niet op de kleurtjes, maar hier zie je dat de HW batterij (met zelfde type cellen) aan het opladen is op zonnestroom (paars) tot ca. 92% en dan in stapjes minder vermogen opneemt naarmate meer cellen op de 100% komen tot alles netjes 100% vol is. Zo zou het moeten, en blijven de LFP cellen heel!

De oplaadcurve van de Marstek zou betekenen dat:
Of er zitten maar 2 mega grote cellen in, met een simpele $0,01 BMS die dit regelt ;) , of een stagaire heeft het algoritme geschreven, of ze doen gewoon niet aan balancing, en e.e.a. moet snel stuk zodat je een nieuwe moet kopen.
Ik denk dat ik de feedback optie eens ga gebruiken in de Marstek App. voor opheldering.
Als het snel stuk moet zoals jij zegt dan geven ze toch geen tien jaar garantie? bovendien help je je naam om zeep met zo'n strategie

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 06:39
stil schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:23:
[...]
Als het snel stuk moet zoals jij zegt dan geven ze toch geen tien jaar garantie? bovendien help je je naam om zeep met zo'n strategie
Chinese mentaliteit is wel anders dan Europese. Die 10 jaar garantie wil ik nog wel zien of ze dat gaan waar maken. Voorlopig gewoon een marketing praatje, want nergens gedetailleerde voorwaarden te vinden wat er wel of niet onder valt. Bij de concurrentie is dat duidelijk omschreven.

In elk geval 2 jaar garantie bij importeur. We zien wel wat het geeft, binnen 2 jaar zijn er misschien meer en betere mogelijkheden bij Marstek of de concurrentie. Die markt gaat nog moordend worden denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Avenger 2.0 op 05-07-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:44
DePrutser schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Toch wel bijzonder dat hier door een paar mensen steeds negatief gepraat wordt over marstek batterijen(vaal]k zonder dat ze zelf accu’s hebben!). Niemand heeft ze al van binnen gezien. Daarnaast zijn er heel veel positieve gebruikers die niet de hele tijd hun ongenoegen zitten te spuien op fora. Mijn setup up draait al maanden zonder problemen. Mijn inkoop van energie is meer dan gehalveerd. Mijn export van stroom ook met de bijbehorende voordelen van de teruglever vergoeding. 1 van de reden dat ik hier nog maar weinig kom is vanwege het gezeur. Ik zie mensen hier klagen over accu’s maar valen tegelijk door de mand dat ze niets snappen van wifi.
Is er al iemand hier of elders die een Marstek open heeft gemaakt? vroeger moest bij mij alles open gemaakt worden, ik wilde de binnenkant zien, ik moest weten hoe het werkte!
Wifi probleem is op te lossen, zal met V3 wel worden verbeterd, anders gaan verkopers en klanten naar de concurrent.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:20:
[...]

Ik ben zelf Belg maar zie daar het voordeel niet van in de zomer owv de hoge zonne opbrengst en in de winter owv het wispelturige weer. Temeer omdat het hoogste gemiddelde kwartiervermogen per maand telt. Dan kan je 29 dagen in de wintermaand mooi je best doen, geluk hebben dat er tamelijk wat zonopbrengst is, die piek mooi onder de 2,5 houden om dan de 30ste dag een supergrijze dag te hebben, geen zonopbrengst te hebben en de batterijen leeg. Het klinkt misschien als een slechte film, maar in België kan je effectief met 1 kwartier hoog stroomverbruik je hele piekvermogen van de ganse maand om zeep helpen. Dat moet je denk ik gewoon accepteren in de wintermaanden. En dan moet je nog niet spreken over een warmtepomp of EV. Want dan is dat in de wintermaanden helemaal onbegonnen werk. Dat is ook de hoofdreden dat er ook een maximum capaciteitstarief is en dat het aangerekende tarief een gemiddelde is van de jongste 12 maanden.
Daarmee ben ik van plan om tijdens de donkere maanden de Marstek op 50% te houden met netstroom. Zo vang ik de captar ook op.

MTVenus V2 V151 APP V1.6.4 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-07 19:29
Yargo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:46:
Ik heb gisteren ook een update aangevraagd van de CT003. Momenteel V114. Reden van de update is dat de CT003 net als de batterijen precies niet in staat is om het sterkste beschikbare WiFi netwerk te nemen. Hij hangt naast de modem en heeft maar 1 streepje WiFi bereik waarschijnlijk omdat hij een ander AP in huis neemt. Ook lees ik dat V116 nog stabieler is.

Vanmorgen hebben ze V117 klaar gezet. Iemand ervaring mee? Ik wacht nog even met updaten tot de batterijen weer volgeladen zijn.
Net update naar V117 gedaan. Ging vlot. Jammer genoeg zelfde issue dat ondanks de CT003 misschien 10cm van de modem hangt hij toch een een AP ergens anders in huis neemt waardoor er maar 1 streepje bereik is volgens de app 🥴.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:14
stil schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:23:
[...]

Ik denk niet dat gepland stuk gaan of moeten de insteek is maar eerder lijdzaam toezien hoe een leverancier de mist in gaat. Maar je moet wel je vel/merk redden tov je klanten. Denk maar aan het Stelantis verhaal momenteel.

Ervaring op t forum leert ons al dat de software niet uitontwikkeld was maar ik krijg stilaan de indruk dat dit ook het geval is met de hardware. Dat men stilaan tegen de limieten van de SBC aanloopt. Geen info ivm open API voor de V1/2, een serieuze prijsdrop net voor de lancering van de V3 (zoethoudertje), geen changelogs bij de versies en versies die niet bij iedereen uitrollen (memory limiets?) lijken me te wijzen dat V3 toch wel andere mogelijkheden zal hebben die niet compatibel zijn met vorige versies.

Ik hoop voor allen die reeds gekocht hebben dat ik het bij het verkeerde eind heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 18-07 21:55
[...]
Ik ben er ook bang voor dat het niet lang mee gaat. Wat ik al eerder heb aangestipt, zie je dat het al fout gaat met opladen. De batterij laadt van 95% to 100% met 1150W en stop dan abrupt. dIt kan nooit goed zijn, mij maak je niet wijs dat ALLE cellen van exact de zelfde kwaliteit zijn en precies op het zelfde moment 100% vol zitten.
...
Ik vermoed (hoop) dat de BMS de overtollige energie tijdens het balancen dissipeert in warmte via weerstanden (passive balancing).
Niet erg energie efficient, maar niet slecht voor de cellen.

2x Venus E (Gen1) V151, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Yargo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:45:
[...]

Net update naar V117 gedaan. Ging vlot. Jammer genoeg zelfde issue dat ondanks de CT003 misschien 10cm van de modem hangt hij toch een een AP ergens anders in huis neemt waardoor er maar 1 streepje bereik is volgens de app 🥴.
Of je maakt een extra wifi netwerk met een uniek ssid of je neemt een fatsoenlijke wifi oplossing zoals deco van tp-link zodat je apparaten aan een AP kan toewijzen. Anyway dit is een wifi probleem niet een device error.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
DSSW schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Bij mijn oudste (in gebruik sinds einde januari ) is de SOH 99%, de 2 andere 100%
Waar vind je de soh. Ik kan het niet vinden in de Marstek app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
bruneelm schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:45:
[...]
Ik hoop voor allen die reeds gekocht hebben dat ik het bij het verkeerde eind heb.
En v3 zal ook niet al-helend zijn. Gezien het tempo nu zal v4 er tegen eind dit jaar of begin volgend jaar ook wel komen. Als er te veel problemen komen of andere fabrikanten betere producten hebben zullen klanten en importeurs snel overschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-07 19:29
DePrutser schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Of je maakt een extra wifi netwerk met een uniek ssid of je neemt een fatsoenlijke wifi oplossing zoals deco van tp-link zodat je apparaten aan een AP kan toewijzen. Anyway dit is een wifi probleem niet een device error.
Er hangen al zoveel bakjes in de kast dat ik probeer te vermijden om er weer eentje bij te hangen. In mijn ogen is het wel degelijk een fout in de firmware van de Marstek devices. Mijn gsm gaat bijvoorbeeld nooit mijn AP op de zolder gaan nemen maar heeft altijd een heel sterk Wifi ontvangst. Dus is het toch wel degelijk iets waar ze aan kunnen doen en verhelpen. Toen ik de CT003 installeerde ging het ook niet wegens te slechte ontvangst, tot ik alle AP's in huis uit trok. Dan ging het direct. Ondertussen weer even spanningsloos moeten zetten om de aparte kring te installeren waardoor hij weer slechte ontvangst heeft. 7(8)7

Edit: net eens naar de Wifi configuratie gekeken van de CT003. Zoals je ziet op de screenshot is mijn ontvangst héél pover, enkel het bolletje is groen. Echter staat datzelfde Wifi netwerk waarmee hij verbonden is met volle ontvangst in de lijst 🤔...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPRBAsI-GtKpQBRxOm8nEd10etE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dkvvatq9qkVP8AeVrOsmZTPT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Yargo op 05-07-2025 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
iorses schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 07:17:
...
Sinds gisteren heb ik 2 batterijen, ik stuur deze aan met modbus/HA.
Nu heb ik de situatie dat 1 batterij ver leeg is en de 2e zo goed als vol nog is, nu heb ik voor ogen dat ik met NOM de meter dus op 0 houdt.
Maw batterij 1 laad stroom van de PV en batterij springt bij in piek als bijvoorbeeld de warmtepomp loopt.
....
Ik stuur op het (ont)laadvermogen, 1 batterij mag alleen laden en de ander mag alleen ontladen. Ik knijp het (ont)laad vermogen adhv welke situatie ik wens zodat ik zeker weet dat hij niet constant gaat blijven laden/ontladen.
Ik weet niet of ik jouw systeem opzet helemaal begrijp.
Als je zelf via modbus bepaalt welke batterij laadt of onlaadt maakt het niet veel uit wat de FW mbt tot samenwerking doet.
En als dan de ene batterij de andere oplaadt zit het probleem dan niet eerder in jouw aansturing?

Marsteks FW regeling voor meerdere batterijen houdt denk ik geen rekening met extern ingrijpen.
De lastverdeling over de batterijen stuur je óf helmaal zelf, óf je laat het over aan de FW. Gemengd gaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Ik vermoed (hoop) dat de BMS de overtollige energie tijdens het balancen dissipeert in warmte via weerstanden (passive balancing).
Niet erg energie efficient, maar niet slecht voor de cellen.
Ik betwijfel het, dit is namelijk niet terug te zien in de voltages van de cellen zoals te zien in JeffreyGorissen in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Yargo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Er hangen al zoveel bakjes in de kast dat ik probeer te vermijden om er weer eentje bij te hangen. In mijn ogen is het wel degelijk een fout in de firmware van de Marstek devices. Mijn gsm gaat bijvoorbeeld nooit mijn AP op de zolder gaan nemen maar heeft altijd een heel sterk Wifi ontvangst. Dus is het toch wel degelijk iets waar ze aan kunnen doen en verhelpen. Toen ik de CT003 installeerde ging het ook niet wegens te slechte ontvangst, tot ik alle AP's in huis uit trok. Dan ging het direct. Ondertussen weer even spanningsloos moeten zetten om de aparte kring te installeren waardoor hij weer slechte ontvangst heeft. 7(8)7
Als ap1 sneller reageert op een broadcast voor connectie dan ap2 dan kan het device er niets aan doen dat die altijd connectie maakt met dat apparaat. Je kan ook de wifi uit zetten op je modem en alleen op deco werken. Zeker met meerdere ap’s die niet gemanaged worden maar wel dezelfde ssid uitzenden is vragen om gezeik. Je connecties en je frequenties zijn totaal random of het gaat werken. Frequentie overlap met je buren kan ook niet helpen zoals buren die hun meterkast op dezelfde plek hebben en waar de router ook vrolijk op zelfde kanaal(frequentie staat te bleren) Plus je telefoon praat waarschijnlijk 5ghz en niet 2,4ghz wat veel meer lineaire straling is wat beter helpt bij een ap uitzoeken.

Ergo: je hebt een wifi probleem door slecht geïmplementeerde wifi zoals heel veel huishoudens hebben.

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DePrutser schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Als ap1 sneller reageert op een broadcast voor connectie dan ap2 dan kan het device er niets aan doen dat die altijd connectie maakt met dat apparaat. Je kan ook de wifi uit zetten op je modem en alleen op deco werken. Zeker met meerdere ap’s die niet gemanaged worden maar wel dezelfde ssid uitzenden is vragen om gezeik. Je connecties en je frequenties zijn totaal random of het gaat werken. Frequentie overlap met je buren kan ook niet helpen zoals buren die hun meterkast op dezelfde plek hebben en waar de router ook vrolijk op zelfde kanaal(frequentie staat te bleren) Plus je telefoon praat waarschijnlijk 5ghz en niet 2,4ghz wat veel meer lineaire straling is wat beter helpt bij een ap uitzoeken.

Ergo: je hebt een wifi probleem door slecht geïmplementeerde wifi zoals heel veel huishoudens hebben.
Daar ben ik het niet mee eens. Je hebt altijd dat bepaalde AP's eerder broadcasten dan andere. Er zit bewust willekeur ingebouwd in de WiFi standaard. Apparaten hebben al sinds jaar en dag een algoritme ingebouwd dat zorgt dat ze de maximale broadcast periode afwachten zodat ze een overzicht hebben van alle netwerken, alvorens ze verbinden met 1. Je ziet dat probleem opnieuw terugkomen nu bepaalde WiFi stacks opnieuw gebouwd worden voor IOT devices. In ESPHome is het zelfs een functie genaamd "fast_connect".

Dingen als hand over van ene AP naar de andere zijn wel relatief nieuw, maar voor een stationaire batterij is dat niet van toepassing.

Veel problemen worden inderdaad veroorzaakt door slechte WiFi en netwerk infrastructuur, maar in het geval van de Marstek ligt waarheid meer in het midden. We kunnen niet iedereen de schuld geven van een slechte WiFi, maar wel uitleggen dat dit voor de Marstek aardig kieskeurig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

pascallj schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Je hebt altijd dat bepaalde AP's eerder broadcasten dan andere. Er zit bewust willekeur ingebouwd in de WiFi standaard. Apparaten hebben al sinds jaar en dag een algoritme ingebouwd dat zorgt dat ze de maximale broadcast periode afwachten zodat ze een overzicht hebben van alle netwerken, alvorens ze verbinden met 1. Je ziet dat probleem opnieuw terugkomen nu bepaalde WiFi stacks opnieuw gebouwd worden voor IOT devices. In ESPHome is het zelfs een functie genaamd "fast_connect".

Dingen als hand over van ene AP naar de andere zijn wel relatief nieuw, maar voor een stationaire batterij is dat niet van toepassing.

Veel problemen worden inderdaad veroorzaakt door slechte WiFi en netwerk infrastructuur, maar in het geval van de Marstek ligt waarheid meer in het midden. We kunnen niet iedereen de schuld geven van een slechte WiFi, maar wel uitleggen dat dit voor de Marstek aardig kieskeurig is.
I know maar je sluit frequentie overlap uit door bijvoorbeeld buren uit(ziggo rommel waar de hele buurt op kanaal 1 staat te schreeuwen) Het gedrag van diverse frequentie banden uit.

Hand over is nieuw maar perfect om het omgekeerde te gebruiken door devices toe te wijzen aan 1 app.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

DePrutser schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:23:
[...]

I know maar je sluit frequentie overlap uit door bijvoorbeeld buren uit(ziggo rommel waar de hele buurt op kanaal 1 staat te schreeuwen) Het gedrag van diverse frequentie banden uit.

Hand over is nieuw maar perfect om het omgekeerde te gebruiken door devices toe te wijzen aan 1 app.
Plus als je €90 uitgeeft aan dit bijvoorbeeld heb je in 1 klap een perfect netwerk. Zet je op elke verdieping 1. Heb je overal perfecte verbindingen. 1 modem met losse (unmannaged) ap’s is gewoon geen goed netwerk. Wel het simpelste om te bouwen wellicht. https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet of dot voor €70
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

[ Voor 8% gewijzigd door DePrutser op 05-07-2025 12:33 ]

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:19
[...]
..... De batterij laadt van 95% to 100% met 1150W en stop dan abrupt. dIt kan nooit goed zijn,....
Hier geen mooi grafiekkie maar ik zie de accu gewoon de laatste 10% (?) met minder stroom laden. Dus stopt niet abrupt.
Maar ik heb maar één accu.
Problemen had ik alleen met de CT003, dit is opgelost door de HW P1 te gebruiken. Later een update gehad v153 maar geen CT meer getest.

🔋 Marstek Venus E | ver.153, App v1.6.41 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
3DWim schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:46:
[...]
Hier geen mooi grafiekkie maar ik zie de accu gewoon de laatste 10% (?) met minder stroom laden. Dus stopt niet abrupt.
Problemen had ik alleen met de CT003, dit is opgelost door de HW P1 te gebruiken. Later een update gehad v153 maar geen CT meer getest.
Van 1200W tot 0W is redelijk abrupt en duid erop dat er geen cell balancing gebeurt maar de cel met hoogste voltage einde van laden voor alle cellen betekent. Zelfde bij stoppen ontladen. De slechtste cel zal dus de capaciteit voor hele batterij pack bepalen wat niet ideaal is (zeker niet met Venus die veel cellen lijkt te bevatten)

[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 05-07-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
3DWim schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:46:
[...]
Je kunt het in de app zien.
Ik heb in dit voorbeeld manueel met 1800W geladen. Tussen 95 en 100% wordt het vermogen gereduceert tot 1150W. Bij 100% gaat het vermogen in een keer van 1150W naar 0W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6mwlin4F00MQlNI51KgjjlSN5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAVpAuwYGS2a3WXmnvyoXcv1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:45
Hometek schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:54:
[...]

De grafieken zien er vreemd uit, lijkt alsof je slechts 1 datapunt per minuut hebt die met een vloeiende lijn zijn verbonden.

Als ik naar mijn P1 kijk over 20 minuten ziet het er zo uit:
Ik meet en sla de meeetpunten 1x per minuut op met scriptje in influxdb en grafiek in grafana. Maar grafiek in HA (met 10sec. meetpunten) is identiek maar dan met meer puntjes. Meter geeft eens per 10sec de waarden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stI18HmEkn1_MiKkp-tIn1b9VbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VTkxEuPKzTRdEWBHoVF9Fs9U.png?f=fotoalbum_large

Raar gedrag inderdaad. Ik zal eens verder moeten zoeken wat het kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snottt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:19
Batterij staat in storing ook na reset.

Herkent iemand dit.

Batterij staat in standby te knipperen. Blijkt dat ie uit staat. Groene LED is uit. CT,wifi, grid branden.
Terug aangezet en rode warn gaat aan. Ct,wifi,grid branden en het batterij display knippert in standby. Na 10 maal knipperen van standby display (kwart balk) zie je even volle schaal van het batterij display dit doet ie een paar keer en na enige minuten gaat rode warn uit en schakelt de batterij uit. (groene LED is uit)
Heb al een paar keer de batterij gereset ( 3 sec aan/uit en stekker eruit). Ook via de app terug naar fabrieksinstellingen maar steeds bovenstaand probleem.

Wat zou ik nog verder kunnen doen ?

Batterij 5.12 kWh aangesloten op WCD. (800W)
App versie 1.6.43
Apparaat versie V151
CT003 versie V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
gmj2 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:39:
[...]
Ik meet en sla de meeetpunten 1x per minuut op met scriptje in influxdb en grafiek in grafana. Maar grafiek in HA (met 10sec. meetpunten) is identiek maar dan met meer puntjes. Meter geeft eens per 10sec de waarden.
[Afbeelding]

Raar gedrag inderdaad. Ik zal eens verder moeten zoeken wat het kan zijn.
Dat is een betere grafiek. Hier zie je dat de frequentie veel regelmatiger en bijna 3x hoger dan in de 1 min grafiek.
Alleen de Y-as staat niet op het plaatje, zijn de pieken ca. 500W net als in jouw eerdere post?

Misschien ook de Marstek AC power in dezelfde grafiek zetten?
Dan kunnen wij zien wat er gemeten wordt (P1 power) en hoe het systeem reageert (AC power).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LodeBo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18-07 21:38
[...]

Toch wel bijzonder dat hier door een paar mensen steeds negatief gepraat wordt over marstek batterijen(vaak zonder dat ze zelf accu’s hebben!). Niemand heeft ze al van binnen gezien. Daarnaast zijn er heel veel positieve gebruikers die niet de hele tijd hun ongenoegen zitten te spuien op fora. Mijn setup up draait al maanden zonder problemen. Mijn inkoop van energie is meer dan gehalveerd. Mijn export van stroom ook met de bijbehorende voordelen van de teruglever vergoeding. 1 van de reden dat ik hier nog maar weinig kom is vanwege het gezeur. Ik zie mensen hier klagen over accu’s maar valen tegelijk door de mand dat ze niets snappen van wifi.
Ik zat te wachten op dit bericht.
Afgelopen week was ik nog blij met mijn batterij maar na het lezen van de negatieve reacties is dat nu heel anders.
Oordelen kan ik niet want ik heb de kennis daar niet voor.
Het heeft mij wel aan het denken gezet wat betreft een tweede.

Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
LodeBo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:44:
[...]
Afgelopen week was ik nog blij met mijn batterij maar na het lezen van de negatieve reacties is dat nu heel anders.
Hier werkt de batterij ook wel perfect, beter dan gedacht.
Maar de berichten ivm BMS en cellen doen wel aan het denken zetten om niet hals over kop een tweede of derde te kopen.
Volgens mij weten we tegen volgende lente een stuk meer, zowel over stabiliteit software, hardware, celdegradatie als garantie.
Voor hetzelfde geld gaat v3 of v4 wel cell balancing krijgen en dumpen we massaal de oudere v1 en v2 en kan je eentje voor appel en ei bijkopen of wil je liever de nieuwe versie. Of er komt een geheel ander merk met top batterij. We moeten afwachten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-07 20:53
pascallj schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Ik meen gelezen te hebben op een Duits forum dat de Venus-E begint te zoeken met een wifi signaal op kanaal 1. Niets gevonden dan kijkt/zoekt hij een kanaal hoger. Zit je zwakke AP op kanaal 1 dan pakt hij dus die.
Weet niet of iemand dat hier kan bevestigen/onderzoeken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:30
LodeBo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:44:
[...]

Je moet er ook niet teveel aandacht aan schenken, ik zie dit gedrag ook bij andere Tweakers onderwerpen. Mensen zijn slecht in het benoemen wat goed gaat en goed in het uitvergroten van negatieve bevindingen. Ik ben in ieder geval heel tevreden.

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
Flesym schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:13:
[...]

Je moet er ook niet teveel aandacht aan schenken, ik zie dit gedrag ook bij andere Tweakers onderwerpen. Mensen zijn slecht in het benoemen wat goed gaat en goed in het uitvergroten van negatieve bevindingen. Ik ben in ieder geval heel tevreden.
Misschien zijn mensen er idd. teveel mee bezig.
Daar moet ik helaas mezelf bijtellen.
Fijn om ook wat positieve berichten te lezen. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-07 08:37
Druppeltje_ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:42:
[...]

Maar als jij praat over ''piek'' bedoel je dan de opstartpiek die een elektrisch apparaat vraagt in het begin (of pendelend in sommige gevallen) of effectief je kwartierpieken? Want je opstartpieken ga je altijd blijven hebben, eender hoe je dat zou kunnen aanpassen.
In het 2de geval blijf ik het een aparte benadering vinden hoe je die kwartierpieken ziet. Je koopt dus een aantal thuisbatterijen die je wil instellen pas bij te springen vanaf 2500w. Dus als jij op een mooie winterdag een hele dag elektrisch verwarmd (ik zeg maar wat) op 2400watt wil je dat de hele dag met netstroom doen en hem enkel en alleen maar laten bijtreden vanaf 2500w? En dat enkel en alleen om je kwartierpieken naar beneden te houden?

Edit: in Vlaanderen betaal je in 2025 €52,95/kw piek/jaar.
Dat is €4,41/kw piek/maand bij maandelijkse afrekening. Theoretisch gezien bij een kwartierpiek van 10kw is dat €44,10/maand. En aangezien het capaciteitstarief berekend word over het gemiddelde van 12 maanden kan je met in de zomermaanden te profiteren die makkelijk zat halveren. Kan je er in mijn ogen financieel nooit uithalen als je alles onder 2500w verbruik met netstroom gaat doen op een hele maand in de winter. (Verbeter me als ik fout ben of als mijn kijk erop verkeerd is, ik leer altijd graag bij)
Klopt. Zit met een elektrische auto die moet opladen en met een warmtepomp. Dat verbruikt nogal wat samen. En dan kan ik er inderdaad voor kiezen om de batterij helemaal leeg te laten lopen en daarna een piek te pakken, of bij een laag percentage over te schakelen naar enkel bijspringen bij 2500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
devastator83 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Klopt. Zit met een elektrische auto die moet opladen en met een warmtepomp. Dat verbruikt nogal wat samen. En dan kan ik er inderdaad voor kiezen om de batterij helemaal leeg te laten lopen en daarna een piek te pakken, of bij een laag percentage over te schakelen naar enkel bijspringen bij 2500W.
Kan je niet sturen dat de auto niet laadt tijdens bedrijf warmtepomp? Nu ja in de wintermaanden kan dat moeilijk zijn. De warmtepomp hier draait dan zowat de hele dag & nacht. Maar dan gaat de batterij sowieso niets leveren (gezien zonne-energie direct op verbruikt is). Maar in tussenseizoen moet zo een sturing toch lukken.

Of Marstek een offset gaat toevoegen is niet zeker (maar zou het snelst en meest simpel zijn), maar dan kan je inderdaad met hoge offset enkel de pieken aanpakken.

En anders via externe EMS sturing is altijd mogelijk (zelfs nu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:44
LodeBo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:19:
[...]

Misschien zijn mensen er idd. teveel mee bezig.
Daar moet ik helaas mezelf bijtellen.
Fijn om ook wat positieve berichten te lezen. 😉
Het gaat bij een 3 fase systeem richting 5000 euro, wil ik mij wel eerst goed oriënteren, hoop geld.
Zowel positieve als negatieve berichten zijn dan welkom.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:55:
[...]

En v3 zal ook niet al-helend zijn. Gezien het tempo nu zal v4 er tegen eind dit jaar of begin volgend jaar ook wel komen. Als er te veel problemen komen of andere fabrikanten betere producten hebben zullen klanten en importeurs snel overschakelen.
Zeker en als de hemel valt breken alle boonstaken...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
natural colour schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:30:
[...]
Het gaat bij een 3 fase systeem richting 5000 euro, wil ik mij wel eerst goed oriënteren, hoop geld.
Zowel positieve als negatieve berichten zijn dan welkom.
Inderdaad, bij eentje kan je nog wel erop gokken en zien wat het geeft. In slechtste geval was het een leuk experiment en ga je verder met iets anders. Bij drie stuks is het dan meer een slechte investering die je geld heeft gekost ipv opgebracht en zit je ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:38:
[...]

Inderdaad, bij eentje kan je nog wel erop gokken en zien wat het geeft. In slechtste geval was het een leuk experiment en ga je verder met iets anders. Bij drie stuks is het dan meer een slechte investering die je geld heeft gekost ipv opgebracht en zit je ermee.
We hebben het hier over een nieuw segment waar de ontwikkelingen snel gaan. Iedereen wil 3-sterren eten voor McDonalds prijzen. Natuurlijk is het veel geld maar Marstek kies je voor zijn lage prijs. Dus of je in een nieuwe markt all-in moet gaan voor de laagste prijs..........

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:54
Graag hoor ik jullie mening over de SoC van de Marstek; opladen tot 80/90% beter voor de lange termijn dan telkens tot 100%? of is dat een fabeltje?

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Flesym schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:48:
[...]

We hebben het hier over een nieuw segment waar de ontwikkelingen snel gaan. Iedereen wil 3-sterren eten voor McDonalds prijzen. Natuurlijk is het veel geld maar Marstek kies je voor zijn lage prijs. Dus of je in een nieuwe markt all-in moet gaan voor de laagste prijs..........
Das waar. Lage prijs en onmiddellijk leverbaar zijn de troeven waarvoor we gevallen zijn. Ga hier voorlopig bij eentje houden en we zien wel hoe het evolueert. Een nieuw product moet zich toch bewijzen over tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gohf046 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:53:
Graag hoor ik jullie mening over de SoC van de Marstek; opladen tot 80/90% beter voor de lange termijn dan telkens tot 100%? of is dat een fabeltje?
Gaat weinig verschil maken denk ik. Temperatuur constant houden lijkt mij belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Nouja ik vraag me dat of omdat de algemene consensus is is dat het voor LifePO4(Marstek oa) batterijen beter voor de levensduur zou zijn om ze niet routine matig tot 100% op te laden.

Theoretisch zou dat dus ook voor de Marstek moeten gelden..

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
Gohf046 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:00:
Nouja ik vraag me dat of omdat de algemene consensus is is dat het voor LifePO4(Marstek oa) batterijen beter voor de levensduur zou zijn om ze niet routine matig tot 100% op te laden.

Hebben die standaard geen buffer ingebouwd? Leeg trek je hem sowieso niet, maar denk dat er bovenaan ook een bepaalde ‘ruimte’ is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gohf046 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:00:

Recent onderzoek had inderdaad LifePO4 getest bij hoge temperaturen om degradatie te meten. Bij 0-50% geloof ik was het beste voor de cellen. Maar het is niet zo kritisch als bij NMC waar echt wordt afgeraden om tot 100% te laden. Uiteraard zal maar halfvol of tot 80% op lange termijn beter zijn. Maar we hebben het hier over low-cost batterij met primitieve BMS (geen cel balancing), dus tot 100% laden is laatste waar ik me zorgen over maak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
jannen schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:02:
[...]

Hebben die standaard geen buffer ingebouwd? Leeg trek je hem sowieso niet, maar denk dat er bovenaan ook een bepaalde ‘ruimte’ is.
Dit heb ik ook overwogen, echter aan de onderkant stopt ie automatisch op 11% terwijl dat aan de bovenkant niet zo is; dan zou je verwachten dat je aan de bovenkant ook maar tot 90% oid zou kunnen laden.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Gohf046 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:08:
[...]

Dit heb ik ook overwogen, echter aan de onderkant stopt ie automatisch op 11% terwijl dat aan de bovenkant niet zo is; dan zou je verwachten dat je aan de bovenkant ook maar tot 90% oid zou kunnen laden.
Misschien is de werkelijke capaciteit wel 5,25kwh (> dan 5,12) en verteld de fabrikant ons dat niet

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
stil schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:13:
[...]

Misschien is de werkelijke capaciteit wel 5,25kwh (> dan 5,12) en verteld de fabrikant ons dat niet
Ja nogmaals kan, maar als dat zo zou zijn zou de fabrikant dat toch juist communiceren? Worden ze alleen maar beter van.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gohf046 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:08:
[...]

Ja een programmeerbare boven- en ondergrens zou wel leuk zijn. In de winter is 11% ook te laag als je bv weinig zon voor weken hebt en moet je manueel laden zodat deze niet onder zijn grens gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
stil schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:13:
[...]

Zitten 16 LFP cellen in de Marstek. Bij 5,12kWh deelt dat mooi naar cellen van 320Wh per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:17:
[...]

Zitten 16 LFP cellen in de Marstek. Bij 5,12kWh deelt dat mooi naar cellen van 320Wh per stuk.
of hun percentage indicator is gebaseerd op een bovengrens (100) van 5kwh ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yargo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:45:
[...]

Zet al het Marstek spul op een apart TP link routertje van 25€ en het zal perfect werken.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
obed112 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Waar vind je de soh. Ik kan het niet vinden in de Marstek app.
Ik lees dit uit via MQTT in home Assistant

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Hier werkt de batterij ook wel perfect, beter dan gedacht.
Maar de berichten ivm BMS en cellen doen wel aan het denken zetten om niet hals over kop een tweede of derde te kopen.
Volgens mij weten we tegen volgende lente een stuk meer, zowel over stabiliteit software, hardware, celdegradatie als garantie.
Voor hetzelfde geld gaat v3 of v4 wel cell balancing krijgen en dumpen we massaal de oudere v1 en v2 en kan je eentje voor appel en ei bijkopen of wil je liever de nieuwe versie. Of er komt een geheel ander merk met top batterij. We moeten afwachten...
Begrijp al die negativiteit niet zo goed. Misschien sta ik positiever in het leven en zoek niet naar problemen als ze (er nog) niet zijn. Op dit ogenblik werken mijn MT’s goed, waarom dan problemen gaan zoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gohf046
DSSW schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:49:
[...]

Begrijp al die negativiteit niet zo goed. Misschien sta ik positiever in het leven en zoek niet naar problemen als ze (er nog) niet zijn. Op dit ogenblik werken mijn MT’s goed, waarom dan problemen gaan zoeken?
Wellicht omdat er wat negatieve ervaringen beginnen te komen van diegene die de Marstek al langer in gebruik hebben?

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
DSSW schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:35:
[...]

Zet al het Marstek spul op een apart TP link routertje van 25€ en het zal perfect werken.
Men zou de volgende versies misschien beter uitrusten met een ethernet verbinding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flesym
Gohf046 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:28:
[...]

Wellicht omdat er wat negatieve ervaringen beginnen te komen van diegene die de Marstek al langer in gebruik hebben?
Natuurlijk moeten negatieven ervaringen ook worden besproken, maar een produkt dan gelijk bij de vuilnis te zetten met opmerkingen als " moet stuk", "plug and plee", "goedkoop is duurkoop", enz. vind ik echt on(te)recht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
LodeBo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:39:
[...]
Men zou de volgende versies misschien beter uitrusten met een ethernet verbinding.
Awel v3 gaat een ethernet aansluiting hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LodeBo
jannen schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:02:
[...]

Via de app niet maar met de Lilygo in HA kan je dat wel.
Bij mij laadt hij telkens op tot 100%.
Ik zal hem op 95 zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-07 22:11
Hometek schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:06:
[...]

[...]

Ik weet niet of ik jouw systeem opzet helemaal begrijp.
Als je zelf via modbus bepaalt welke batterij laadt of onlaadt maakt het niet veel uit wat de FW mbt tot samenwerking doet.
En als dan de ene batterij de andere oplaadt zit het probleem dan niet eerder in jouw aansturing?

Marsteks FW regeling voor meerdere batterijen houdt denk ik geen rekening met extern ingrijpen.
De lastverdeling over de batterijen stuur je óf helmaal zelf, óf je laat het over aan de FW. Gemengd gaat niet.
De basis waaruit ik werk is NOM met beide batterijen omdat er anders zoveel modbus commands gestuurd gaan worden om nul op de meter te houden dat vroeg of laat de hardware kapot gaat hiervan daar is modbus niet voor bedoeld.
Dus dat 1e stukje het nul op de meter houden dat moeten de batterijen samen met de CT003 regelen daar kan ik niet veel mee vanuit Home Assistant.
Nadat ik contact heb gehad met Marstek en hun mij na fabrieksreset nog eens dezelfde firmware opnieuw gepusht hadden en ik deze geïnstalleerd had op beide batterijen en CT003 werkte het precies zoals ik voor ogen had.
Ik ben ontzettend blij dat dit stukje basis precies werkt zoals ik het verwacht had, ik schrok namelijk een beetje dat dit niet fatsoenlijk zou gaan werken.
Toch bedankt voor de mensen die meegedacht hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Flesym schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Natuurlijk moeten negatieven ervaringen ook worden besproken, maar een produkt dan gelijk bij de vuilnis te zetten met opmerkingen als " moet stuk", "plug and plee", "goedkoop is duurkoop", enz. vind ik echt on(te)recht
Dat gaat altijd wat in golven blijkbaar.
Nu en dan komen er wat dingetjes voorbij die dan meteen aangegrepen worden om iets af te zeiken.
Dan is het meteen allemaal zooi en waardeloos.

Hame bestaat al vanaf 2009 dus die hebben vast geen flauw idee wat ze doen.

Accu 1 draait hier sinds 10 januari en na wat aanloop problemen met de 10 seconden data uit mijn meter en de communicatie via mijn bestaande wifinetwerk was ik uiteindelijk bijzonder tevreden met de accu.
Accu 2 en 3 draaien sinds 28 april en die hebben nog geen wanklank gegeven.
Dus al met al een tevreden gebruiker hier.
De accu's hebben 1200 kwh pv opwek binnen de deur gehouden.
Rte zit nu wat lager dan met één accu en vooral te wijten aan het lage vermogen dat in de nacht gebruikt wordt.
Het was iets boven de 75% en zit nu rond 72% ik reken erop dat het weer wat bijtrekken in het najaar als de wp wat meer draait en er meer vermogen gevraagd wordt.

Dus het is niet alleen kommer en kwel.
Wat betreft open api en dat soort ongein dat verwacht ik helemaal niet in een accu die voor de gewone burger in de markt wordt gezet.
Dat is alleen leuk voor de tweakers.

Kwaliteit en levensduur moeten we maar afwachten.
Maar dat is niet alleen met de thuisaccu's kijk maar eens naar de problemen met ev en hoe dat allemaal loopt met updates in de software problemen met boordladers en accu degradatie etc.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
Ronald.42 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:23:
[...]

Dat gaat altijd wat in golven blijkbaar.
Nu en dan komen er wat dingetjes voorbij die dan meteen aangegrepen worden om iets af te zeiken.
Dan is het meteen allemaal zooi en waardeloos.

Hame bestaat al vanaf 2009 dus die hebben vast geen flauw idee wat ze doen.

Accu 1 draait hier sinds 10 januari en na wat aanloop problemen met de 10 seconden data uit mijn meter en de communicatie via mijn bestaande wifinetwerk was ik uiteindelijk bijzonder tevreden met de accu.
Accu 2 en 3 draaien sinds 28 april en die hebben nog geen wanklank gegeven.
Dus al met al een tevreden gebruiker hier.
De accu's hebben 1200 kwh pv opwek binnen de deur gehouden.
Rte zit nu wat lager dan met één accu en vooral te wijten aan het lage vermogen dat in de nacht gebruikt wordt.
Het was iets boven de 75% en zit nu rond 72% ik reken erop dat het weer wat bijtrekken in het najaar als de wp wat meer draait en er meer vermogen gevraagd wordt.

Dus het is niet alleen kommer en kwel.
Wat betreft open api en dat soort ongein dat verwacht ik helemaal niet in een accu die voor de gewone burger in de markt wordt gezet.
Dat is alleen leuk voor de tweakers.

Kwaliteit en levensduur moeten we maar afwachten.
Maar dat is niet alleen met de thuisaccu's kijk maar eens naar de problemen met ev en hoe dat allemaal loopt met updates in de software problemen met boordladers en accu degradatie etc.
Je berekent de rte toch door totaal ontladen/ totaal laden of moet ik nog ergens rekening mee houden.
Volgens deze formule kom ik op 82%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LodeBo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:33:
[...]

Je betekent de rte toch door totaal ontladen/ totaal laden of moet ik nog ergens rekening mee houden.
Volgens deze formule kom ik op 82%.
Ik bereken hem met data uit externe kwh meters die dus echt zien wat de Marstek in en uit gaat.
De data die je in de Marstek zelf ziet is wat rooskleuriger volgens mij.

Maar inderdaad het ene delen op het andere.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 16:09
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Ja een programmeerbare boven- en ondergrens zou wel leuk zijn. In de winter is 11% ook te laag als je bv weinig zon voor weken hebt en moet je manueel laden zodat deze niet onder zijn grens gaat.
Via modbus kun je dit instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 16:09
Mijn ervaringen zijn een beetje gemixt.

Eerste marstek v1 is een top apparaat. Doet wat hij moet doen, altijd wifi verbinding top.

Tweede (v2) is een maandag ochtend model. Verliest soms wifi maar dat komt meestal wel weer op tijd terug voordat de andere accu leeg is.

Vervelender is dat hij uit elkaar valt (front paneel zit niet goed vast, en dat is vervelend want hij staat buiten) en dat er behoorlijk wat druk vanuit duravolt nodig is om marstek in beweging te krijgen. De simpele vraag of de front een rol speelt bij de waterdichtheid van de unit is erg moeilijk te beantwoorden blijkbaar.

Ja, ik weet het is formeel het probleem van duravolt, maar ben ook benieuwd hoe marstek in de wedstrijd zit qua garantie... Want uiteindelijk moeten we het daar van hebben komende 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
obed112 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Nee want ik heb geen idee hoe dit moet. Misschien kan je mij uitleggen.
Als je Home assistant hebt, kan je gebruik maken van hm2mqtt en HameRelay om de marstek uit te lezen en aan te sturen.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Om met 2500 Watt te kunnen ontladen moet de batterij op een eigen groep aangesloten worden, zodat dat daar andere apparaten op aangesloten zijn.
Moet deze groep dan een eigen aardlekschakelaar hebben, of kunnen er naast de groep waar de batterij op zit nog meer groepen op dezelfde aardlekschakelaar zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Laatst online: 22:15
jolandacb schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:38:
Om met 2500 Watt te kunnen ontladen moet de batterij op een eigen groep aangesloten worden, zodat dat daar andere apparaten op aangesloten zijn.
Moet deze groep dan een eigen aardlekschakelaar hebben, of kunnen er naast de groep waar de batterij op zit nog meer groepen op dezelfde aardlekschakelaar zitten?
Aparte aardlekschakelaar is niet nodig, enkel aparte groep om met 2500w te kunnen ontladen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ ZP 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V151 + CT003 V115 / 3x Tosot airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
reb65 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:58:
Ja, ik weet het is formeel het probleem van duravolt, maar ben ook benieuwd hoe marstek in de wedstrijd zit qua garantie...
Dat is niet jouw probleem: je koopt bij Duravolt, die geven je een nieuw product of repareren. Afhankelijk van aankoopdatum.
Hoe Duravolt de schade dan claimt bij Marstek is aan hen. Daar zijn ze wederverkoper voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:39:
[...]

Aparte aardlekschakelaar is niet nodig, enkel aparte groep om met 2500w te kunnen ontladen.
Dank voor je snelle reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0

Eerste marstek v1 is een top apparaat. Doet wat hij moet doen, altijd wifi verbinding top.

Tweede (v2) is een maandag ochtend model. Verliest soms wifi maar dat komt meestal wel weer op tijd terug voordat de andere accu leeg is.

Vervelender is dat hij uit elkaar valt (front paneel zit niet goed vast, en dat is vervelend want hij staat buiten) en dat er behoorlijk wat druk vanuit duravolt nodig is om marstek in beweging te krijgen. De simpele vraag of de front een rol speelt bij de waterdichtheid van de unit is erg moeilijk te beantwoorden blijkbaar.

Ja, ik weet het is formeel het probleem van duravolt, maar ben ook benieuwd hoe marstek in de wedstrijd zit qua garantie... Want uiteindelijk moeten we het daar van hebben komende 10 jaar.
Ja v2 is duidelijk een grote kosten besparing geweest (daardoor ook de prijsverlaging gok ik). Hier iemand gelezen waar de batterij defect is gegaan en vol water zat, dus die zou ik zeker niet in de regen/zon hangen :+
Wel blij dat ik ook bij Duravolt gekocht heb (ook al zijn er goedkopere leveranciers), hoop dat de na verkoop service er beter zal zijn en ze wat meer druk op Marstek kunnen uitoefenen indien nodig als grotere speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:22

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Avenger 2.0 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:07:
[...]

Ondertussen mailtje van Marstek gehad.

[...]

Dat is een stuk sneller dan Q4 oorspronkelijk. Gaat daar vlot die nieuwe versies bij Marstek. Tegen lente volgend jaar v5 gok ik :+
Het loont denk ik wel als ik er eentje aan wil schaffen te wachten tot v3.
Iemand een goede site waar je berekening kunt doen hoeveel kw in mijn situatie de ideale capaciteit is?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
martinvdm schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:55:
[...]

Zal van de prijs ook wel afhangen. Geen idee waarom bij die ene leverancier toekomstige v3 aan €1800 staat. Misschien om binnen enkele maanden weer €1400 - €1500 te staan. Maar dan komen de 4 maanden winter er aan waar je batterij niets staat te doen (tenzij je dynamisch contact hebt).

[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 05-07-2025 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3DWim schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:40:
[...]

Dat is niet jouw probleem: je koopt bij Duravolt, die geven je een nieuw product of repareren. Afhankelijk van aankoopdatum.
Hoe Duravolt de schade dan claimt bij Marstek is aan hen. Daar zijn ze wederverkoper voor.
Niet helemaal.... als je bijvoorbeeld een moderne TV of keukenapparatuur koopt bij een winkel/handelaar dan krijg je ook fabrieksgarantie...
Bij problemen komt niet de verkoper langs maar iemand van de servicedienst van de fabrikant.

Als in dit geval de fabrikant aangeeft dat de batterij omgeruild moet worden zullen Duramotion en Stekkerbatterij de omruiling regelen zodat je gelijk ook een andere batterij krijgt zodra de defecte wordt opgehaald.

Ja de verkoper blijft juridisch verantwoordelijk voor de garantieafhandeling.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Is het met Tibber slimmer om de Marstek in te stellen op 0 op de meter of op AI- optimalisatie? En waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jolandacb schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:28:
Is het met Tibber slimmer om de Marstek in te stellen op 0 op de meter of op AI- optimalisatie? En waarom?
Met een dynamisch contract waarmee je nog kan salderen en zonder capaciteitstarief, is het het slimste om handmatig de goedkoopste en duurste uren te programmeren en dan respectievelijk te laden en te ontladen: dan maak je de meeste winst ;). Heb je daar geen zin in dan is AI prima omdat je dan sowieso op de meest goedkope uren kan opladen en je zonnestroom in andere uren lekker voor een hogere prijs verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
pascallj schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Met een dynamisch contract waarmee je nog kan salderen en zonder capaciteitstarief, is het het slimste om handmatig de goedkoopste en duurste uren te programmeren en dan respectievelijk te laden en te ontladen: dan maak je de meeste winst ;). Heb je daar geen zin in dan is AI prima omdat je dan sowieso op de meest goedkope uren kan opladen en je zonnestroom in andere uren lekker voor een hogere prijs verkoopt.
Zin wel, maar geen tijd. 😁
Bedankt, dan laat ik hem zo staan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:55:
[...]

Iemand een goede site waar je berekening kunt doen hoeveel kw in mijn situatie de ideale capaciteit is?
Mijn-thuisbatterij.be

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-07 17:27
S2S schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:15:
[...]

2 x 5 KWh, heeft ook zo zijn voordeel, heb je 1tje niet nodig in de winter , stekker eruit 🎊 gaan ze ook langer mee 🤡
Tja maar het aantal wat je totaal kan aansluiten is beperkt tot 4 stuks. 4 * 5kWh * 80% kan na de saldering wel eens niet voldoende zijn. Maar verder heb je volkomen gelijk. Bovendien is het natuurlijk nog maar de vraag of de 10kWh uitvoering ook gekoppeld kan worden. We gaan het zien, vooralsnog geen haast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-07 17:27
Hoewel ik geen ervaringsdeskundige ben.... maar ik wel vaak lees over lastige of uitvallende wifi verbindingen zag ik op de video van De Green Guys de tip om bij de installatie van de batterij de door Marstek toegekende naam van het wifi punt NIET te wijzigen. Hiermee, althans dat wordt daar beweerd, lijkt het probleem getackeld te zijn.
Afijn, ik dacht ik deel deze tip (maar kan het zelf niet bevestigen).

Flimpje vind je hier YouTube: In zes weken tijd bijna 500 Marstek batterijen verkocht – dit zijn d...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online
royaljoop schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:31:
Hoewel ik geen ervaringsdeskundige ben.... maar ik wel vaak lees over lastige of uitvallende wifi verbindingen zag ik op de video van De Green Guys de tip om bij de installatie van de batterij de door Marstek toegekende naam van het wifi punt NIET te wijzigen. Hiermee, althans dat wordt daar beweerd, lijkt het probleem getackeld te zijn.
Afijn, ik dacht ik deel deze tip (maar kan het zelf niet bevestigen).

Flimpje vind je hier YouTube: In zes weken tijd bijna 500 Marstek batterijen verkocht – dit zijn d...
Toen ze net uit waren in januari was dit volgens mij een bug, dit zou nu opgelost moeten zijn, ik heb ze gewoon hernoemd . Sommige hier hebben ze al 5-6 maanden , inclusief mezelf . Ik ben toen die bug ook tegengekomen. Maar kan alles nú hernoemen.

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 06-07-2025 09:55 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
S2S schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:38:
[...]
.... Maar kan alles nú hernoemen.
Het ligt er maar aan WAAR mensen de naam aanpassen. Ik heb dat vanaf het begin in de marstek aspp gedaan, resultaat geen problemen. Maar zou ik dat zou doen in of vanuit mijn netwerk beheer dan kan ik mij goed voorstellen dat dit niet zomaar gepusht wordt naar de accu.

Hetzelfde geld voor het wachtwoord.
Advies was geen leestekens etc gebruiken als wifi wachtwoord. Dat zouden ze wel willen maar mijn wachtwoord is gewoon voorzien van leestekens, hoofd- en kleine letters en cijfers, resultaat, geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online
3DWim schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Het ligt er maar aan WAAR mensen de naam aanpassen. Ik heb dat vanaf het begin in de marstek aspp gedaan, resultaat geen problemen. Maar zou ik dat zou doen in of vanuit mijn netwerk beheer dan kan ik mij goed voorstellen dat dit niet zomaar gepusht wordt naar de accu.

Hetzelfde geld voor het wachtwoord.
Advies was geen leestekens etc gebruiken als wifi wachtwoord. Dat zouden ze wel willen maar mijn wachtwoord is gewoon voorzien van leestekens, hoofd- en kleine letters en cijfers, resultaat, geen problemen.
In het begin kon ik het ook niet in de app. Het lukte wel maar daarna werkte ze niet meer. Terug hernoemen naar het origineel verhielp het toen.

[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 06-07-2025 12:26 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:07
Voor degene met 153 firmware, en die hame-relay gebruiken, er is een update! Maar de developer heeft feedback nodig....
Dus als iemand zou willen testen...

https://github.com/tomqui...7#issuecomment-3041300363

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NoFate schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:37:
Voor degene met 153 firmware, en die hame-relay gebruiken, er is een update! Maar de developer heeft feedback nodig....
Dus als iemand zou willen testen...

https://github.com/tomqui...7#issuecomment-3041300363
Top! Zojuist getest en had nog wat configuratie issues maar na wat rommelen heb ik het wel werkend gekregen. Het begin is er! Bedankt voor het melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-07 21:50
Ik heb hem nu bijna zes weken in gebruik. Grotendeels positieve ervaringen tot nu toe, grootste ergernis is dat de verbinding met de P1 meter vaak wegvalt. Soms een week aan een stuk geen problemen en dan op sommige dagen valt het heel vaak uit. Het verlies door die problemen is hoogstens een paar kWh per maand. Het staat nog op mijn todo lijst om de WiFi ontvangst te verbeteren, voorlopig werkt het meestal goed genoeg.

De Ethernet poort zal een groot voordeel van de toekomstige v3 zijn. Al bij al tevreden maar misschien toch iets te vroeg op de kar gesprongen, de gerealiseerde besparing gaat mogelijks niet opwegen tegenover de prijsdalingen die er binnen nu en het jaar in mijn ogen zitten aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:52
Klopt het dat je voor hame relay alleen een instelling in Home assistant hoeft te doen en dat het dan zonder extra hardware werkt? Ik heb al een mqtt servetje, die kan ik hiervoor gewoon gebruiken dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haaibaa2 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:28:
Klopt het dat je voor hame relay alleen een instelling in Home assistant hoeft te doen en dat het dan zonder extra hardware werkt? Ik heb al een mqtt servetje, die kan ik hiervoor gewoon gebruiken dan toch?
Ja klopt, je moet een relay draaien (losse container of HA add-on) en een MQTT server hebben. Alles gaat wel via de Cloud, dus een ideale oplossing is het niet. Als je lokale besturing wil, ben je momenteel overgelaten aan Modbus aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
Net een tooltje op mijn Android geopend, maar de batterijen sturen geen Bluetooth uit zo lang ze met wifi gekoppeld zijn zeker? Moet ik eerst de wifi disconnecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haaibaa2 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:54:
Net een tooltje op mijn Android geopend, maar de batterijen sturen geen Bluetooth uit zo lang ze met wifi gekoppeld zijn zeker? Moet ik eerst de wifi disconnecten?
Nee hoor, de batterijen sturen te allen tijden Bluetooth uit. Wat bedoel je met 'een tootje'? Iets anders dan de Marstek app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 10:01
Goed nieuws voor wie op v153 zit en daardoor geen MQTT meer heeft (of was ik de enige? ;), er is een (test)versie van HameRelay waardoor het nu weer werkt. Heb zelf inmiddels een lilygo, maar fijn dat deze optie er ook weer is.

Edit: iets te laat zie ik, sorry voor dubbel post :)

[ Voor 10% gewijzigd door Hemmik op 06-07-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
pascallj schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Nee hoor, de batterijen sturen te allen tijden Bluetooth uit. Wat bedoel je met 'een tootje'? Iets anders dan de Marstek app?
Use this tool to configure the mqtt:
https://tomquist.github.io/hame-relay/b2500.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hemmik schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:03:
Goed nieuws voor wie op v153 zit en daardoor geen MQTT meer heeft (of was ik de enige? ;), er is een (test)versie van HameRelay waardoor het nu weer werkt. Heb zelf inmiddels een lilygo, maar fijn dat deze optie er ook weer is.
Was een paar posts geleden door NoFate ook al gemeld, maar inderdaad fijn! Fijn om de cel voltages weer te kunnen uitlezen! Dus nee je bent niet de enige ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 10:01
pascallj schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Was een paar posts geleden door NoFate ook al gemeld, maar inderdaad fijn! Fijn om de cel voltages weer te kunnen uitlezen! Dus nee je bent niet de enige ;).
Oeps, in m’n enthousiasme overheen gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die tool werkt niet voor de Venus. Je kunt op de Venus geen lokale MQTT broker instellen. Het zal via de Cloud van Marstek moeten gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-07 21:28

[...]

Ik heb mijn marstek nu ruim 1,5 maand en ik lees dit forum nauwelijks, de reden daarvoor is dat mijn marstek doet wat hij moet doen. Geen problemen met communicatie oid. Hij werkt via een lilygo die ik alleen voor de data gebruik niet voor de aansturing. Van de lilygo kan de communicatie beter soms valt wifi weg maar ik heb via hier al ontdekt hoe ik een externe antenne kan gebruiken.

Dus ondanks dat ik een V2 heb geen problemen. Ding staat 15 meter vanaf het KPN accespoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
pascallj schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:08:
[...]

Die tool werkt niet voor de Venus. Je kunt op de Venus geen lokale MQTT broker instellen. Het zal via de Cloud van Marstek moeten gaan.
Aha, ik snap het al. Ik moet het in Home Assistant installeren… maar dat zal niet gaan. Ik heb het even met Chat geprobeerd:

‘Je beschrijving laat zien dat je waarschijnlijk de “Container-installatie” van Home Assistant gebruikt, of een andere installatievorm zonder Supervisor (zoals Home Assistant Core in Docker of Python-omgeving). Daardoor mis je het menu-item “Add-on Store”, wat alleen beschikbaar is in:

✅ Home Assistant OS of Home Assistant Supervised
🚫 Waarom werkt de HAME Relay add-on niet bij jou?

De add-on tomquist/hame-relay is een Home Assistant add-on, en add-ons vereisen Supervisor, die jij niet hebt. Daarom:

❌ Je ziet geen Add-on Store
❌ Je kunt de add-on niet toevoegen
❌ HACS kan het ook niet installeren (want het is geen integratie)”

Acties:
  • +3 Henk 'm!
haaibaa2 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:22:
[...]

Aha, ik snap het al. Ik moet het in Home Assistant installeren… maar dat zal niet gaan. Ik heb het even met Chat geprobeerd:

‘Je beschrijving laat zien dat je waarschijnlijk de “Container-installatie” van Home Assistant gebruikt, of een andere installatievorm zonder Supervisor (zoals Home Assistant Core in Docker of Python-omgeving). Daardoor mis je het menu-item “Add-on Store”, wat alleen beschikbaar is in:

✅ Home Assistant OS of Home Assistant Supervised
🚫 Waarom werkt de HAME Relay add-on niet bij jou?

De add-on tomquist/hame-relay is een Home Assistant add-on, en add-ons vereisen Supervisor, die jij niet hebt. Daarom:

❌ Je ziet geen Add-on Store
❌ Je kunt de add-on niet toevoegen
❌ HACS kan het ook niet installeren (want het is geen integratie)”
Ik vind er wat van dat mensen voor alles en niets maar AI gebruiken en het dan ook nog aannemen als de waarheid, maar dat terzijde.

Je kunt ook zelfstandig een MQTT broker in een container opzetten en Hame relay ook in een container draaien en verbinden met die broker. Daar heb je geen add-on voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
pascallj schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Ik vind er wat van dat mensen voor alles en niets maar AI gebruiken en het dan ook nog aannemen als de waarheid, maar dat terzijde.

Je kunt ook zelfstandig een MQTT broker in een container opzetten en Hame relay ook in een container draaien en verbinden met die broker. Daar heb je geen add-on voor nodig.
Dat eerste heb ik al. Dat 2e ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Laatst online: 17-07 23:57
Chris96 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:19:
[...]

[...]

Ik heb mijn marstek nu ruim 1,5 maand .....Van de lilygo kan de communicatie beter soms valt wifi weg maar ik heb via hier al ontdekt hoe ik een externe antenne kan gebruiken.

Dus ondanks dat ik een V2 heb geen problemen. Ding staat 15 meter vanaf het KPN accespoint.
Dat heb ik gemist van die externe antenne. Waar staat dat? Ik heb er 2 van de v2 versie, een ervan is wifi3 en de ander wifi4. De wifi 3 heeft slechte verbinding de 4 just wel goed. Ik heb gevraagd via feedback hoe ik een externe antenne kon gebruiken. Daar kwam een onbruikbaar antwoordt op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
MichaelReitsma schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:38:
[...]
Dat heb ik gemist van die externe antenne. Waar staat dat? Ik heb er 2 van de v2 versie, een ervan is wifi3 en de ander wifi4. De wifi 3 heeft slechte verbinding de 4 just wel goed. Ik heb gevraagd via feedback hoe ik een externe antenne kon gebruiken. Daar kwam een onbruikbaar antwoordt op terug.
De antenne is spijtig genoeg niet af te schroeven. Volgens mij komen die verschillende wifi versies door de losse bluetooth/wifi chips die ze erop solderen en welke batch ze juist in voorraad hebben. Je kan dat bij de B2500 duidelijk zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
pascallj schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Ik kan de marstek api nu uitlezen in nodered. (zelfde info als in hame relay en hm2mqtt)
Work in progress.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQ05LHxt9HC6wuCL5C2rfkWwa6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tohwCsR0N1Jwo4IGQyUmDGrY.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:47:
[...]

Ik kan de marstek api nu uitlezen in nodered. (zelfde info als in hame relay en hm2mqtt)
Work in progress.

[Afbeelding]
Is de techniek hetzelfde als bij hame-relay? Of heeft jouw manier nog voordelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@pascallj
De techniek is dezelfde volgens mij.
Elke 10 minuten word de data ververst op de eu.hamedata.com server die met een api call is op te vragen
Enkel username en password nodig van het marstek account, de rest gaat vanzelf.
Nog uitzoeken hoe het met meerdere batterijen gaat en welke output ik er van wil maken.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2025 15:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1 ... 199 ... 209 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.