Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-08 12:34
Guerk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Er staat een driehoekje boven P1 op de DM, wat volgens mijn begrip van de manual aanduidt dat de P1 openstaat. Of vergis ik me?
Zo hoort het ook te zijn.. Maar dat was bij mij ook en toch had ik hetzelfde probleem.
Ik zou nog snel even bellen als ik jou was, bij mij hebben ze via de klantendienst nog een aanpassing moeten doen die niet automatisch gebeurd was....of 'nog' niet gebeurd was na het online activeren.
Na het telefoontje was na 15 minuten mijn P1 poort toegankelijk.

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:39
Guerk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:57:
Hoi,
Wie kan mij helpen?

Ik kocht via Duravolt een Marstek Venus E 5,12 en de bijgeleverde Marstek CT003. Ik probeer al enkele uren om dat ding aan de praat te krijgen, maar zonder succes

- Digitale meter: Sagemcom XT211.
- Poortbeheer aangevraagd en P1 poort deze ochtend vroeg via MijnFluvius opengezet. Icoon op SagemcomXT211 duidt aan dat de poort open staat

Installatie van de Venus E batterij ging vlot. De connectie van de CT003 op Telenet Wifi verliep moeizamer, maar ik slaagde er uiteindelijk wel in om dit aan wifi te linken.

- Op de VenusE staan nu de CT, WIFI en BT leds wit.
- In de Marstek app staat de Venus E ook aangeduid als Wifi & BT gelinkt. De CT003 duidt aan dat Wifi & BT eveneens gelinkt zijn en in de 'CT View' staat in groen 'online'. In device management staat bij de Venus E ook 'Online' linksboven.

- Meter selection in Marstek app staat nu op Sagemcom T211 omdat de XT211 nog niet zichtbaar is.
- Select Mode staat op 'self consumption'

Probleemstelling: De Venus E blijft heel de tijd in 'standby' staan, ook al heb ik al de hele dag een overproductie zonnepanelen van ca. 4kW. Als ik meer verbruikers opzet dan de productie (laden wagen), dan nog levert de batterij geen extra stroom.
Wat me opvalt in de CT003 view, is dat het verbruik van elk van de 3 fases ook gewoon continu op 0 blijft staan. En tot slot zie ik onder de 'CT View' bij 'Output Power Reference 'Diagnosis failed, please try again'. Ik heb de autodiagnosis al een keer of 10 laten lopen maar die faalt telkens.

Wat kan er aan de hand zijn?
Ik had hetzelfde probleem met deze meter.
De oplossing bij mij was via de app van Marstek de update naar v153 vragen.
Na deze update werkte alles onmiddellijk probleemloos.
Kijk eens welke versie er op je CT003 staat.

Het duurt wel een tijdje tot je antwoord krijgt van Marstek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guerk
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 31-07 21:32
sn0w13 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:19:
[...]

Ik had hetzelfde probleem met deze meter.
De oplossing bij mij was via de app van Marstek de update naar v153 vragen.
Na deze update werkte alles onmiddellijk probleemloos.
Kijk eens welke versie er op je CT003 staat.

Het duurt wel een tijdje tot je antwoord krijgt van Marstek.
Thanks, ik vroeg hen idd om hulp.

SW Marstek Venus E: v151
SW CT003: v111

[ Voor 3% gewijzigd door Guerk op 04-07-2025 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-08 22:35

S2S

Gely schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:58:
[...]

Ik denk, ben dus niet zeker, dat bepaalde versies voor hen nog beta zijn (of erger ) en dus wellicht later worden verdeeld. Dat houdt dus in dat we eigenlijk mee ontwikkelen ;)
Dat doen sommige al vanaf januari 😂

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:39
Guerk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Daar zit je probleem
CT003 moet v115 hebben en batterij(en) V151 voor deze meter. (v153 was een typfout van mij)

Vraag in de app speciaal naar V115 in de feedback van de meter en niet de batterij.

[ Voor 11% gewijzigd door sn0w13 op 04-07-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinux1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Cell Balancing is om de cellen die vaak een verschillende interne weerstand hebben nog enigzins gelijk te trekken qua beginvoltage (bottom balance) of eindvoltage (top balance). Meestal schakelt de BMS namelijk af als er een minimaal voltage (undervolt protection) of maximaal voltage (overvolt protection) is bereikt in 1 van de cellen.

Wat jij beschrijft kan ook zonder Cell Balancing, namelijk door OVP of UVP in de BMS, bepaald cell voltage bereikt = OVP = 100% SOC

Het is dus niet duidelijk wat voor Cell Balancing strategie Marstek toepast, of dat ze dit uberhaupt niet doen en gewoon SOC bepalen door cell voltage. Ik heb er naar gevraagd, maar support antwoord niet.
Klopt helemaal en als de capaciteit onder een bepaalde waarde zakt zal er 'reserve capaciteit' worden vrijgeven zodat de opgegeven specs van 5.12KWh worden gehaald. Als ze helemaal niets doen zal er regelmatig iets van een SOC drift ontstaan. Ook de OVP en UVP wordt per cel gedaan volgens mij,

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi,
Wie kan mij helpen?

Ik kocht via Duravolt een Marstek Venus E 5,12 en de bijgeleverde Marstek CT003. Ik probeer al enkele uren om dat ding aan de praat te krijgen, maar zonder succes

- Poortbeheer aangevraagd en P1 poort deze ochtend vroeg via MijnFluvius opengezet. Icoon op SagemcomXT211 duidt aan dat de poort open staat

Installatie van de Venus E batterij ging vlot. De connectie van de CT003 op Telenet Wifi verliep moeizamer, maar ik slaagde er uiteindelijk wel in om dit aan wifi te linken.

- In de Marstek app staat de Venus E ook aangeduid als Wifi & BT gelinkt. De CT003 duidt aan dat Wifi & BT eveneens gelinkt zijn en in de 'CT View' staat in groen 'online'. In device management staat bij de Venus E ook 'Online' linksboven.

- Meter selection in Marstek app staat nu op Sagemcom T211 omdat de XT211 nog niet zichtbaar is.

Probleemstelling: De Venus E blijft heel de tijd in 'standby' staan, ook al heb ik al de hele dag een overproductie zonnepanelen van ca. 4kW. Als ik meer verbruikers opzet dan de productie (laden wagen), dan nog levert de batterij geen extra stroom.
Wat me opvalt in de CT003 view, is dat het verbruik van elk van de 3 fases ook gewoon continu op 0 blijft staan. En tot slot zie ik onder de 'CT View' bij 'Output Power Reference 'Diagnosis failed, please try again'. Ik heb de autodiagnosis al een keer of 10 laten lopen maar die faalt telkens.

Sorry op voorhand maar die uren had je je kunnen besparen door de TS door te lezen....

Wij zijn al een tijdje terug door deze leercurve heengegaan ;-)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:35:
[...]

Dat is de theorie.

Alleen heb ik al meerdere malen hier aangegeven dat toen ik nog op celniveau voltages kon uitlezen, er duidelijk geen balancing zichtbaar is en dat ik nu al een maand een incorrecte SoC curve heb die ook niet opgelost wordt. Als er goed wordt gekalibreerd, zou dat automatisch opgelost moeten worden na een paar cycles.

Dus we moeten nog maar zien of het echt zo werkt, maar het is zeker nog niet bewezen. Het enige wat wel werkt is SoC drift door halve cycles te maken, maar de capaciteit wordt niet goed gemapped over de curve. In elk geval niet bij mijn BMS.
Dat is idd vreemd dat zou moeten werken! De verschillen in de cellen maakt niet uit zolang de capaciteit van de specs wordt gehaald. Bij EV zie je dat wel vaker dat een cel defect raakt maar dat de reserve capaciteit wordt vrijgeven door de BMS zodat je toch de specs KWh haal.

Is wel interessant om eens te testen wat de KWh is van 100% naar 11%.
Zodra de buiten temps gaan zakken zal ik eens met mijn batterijen een test doen door de HW socket ertussen te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-08 22:26
DSSW schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Je kan hem afhalen bij Zonnepaneel kampioen in Dordrecht.
Prijs staat niet op de website. Op te vragen via website of Facebook groep van Marstek. Daar zit de eigenaar van de website ook op.
Verschillende tweakers hebben er daar de laatste dagen 1 afgehaald voor 1185€ incl BTW
Wtf waarom heb ik dan 1470 betaald bij duravolt 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guerk
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 31-07 21:32
SatScan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:53:
[...]

Klopt helemaal en als de capaciteit onder een bepaalde waarde zakt zal er 'reserve capaciteit' worden vrijgeven zodat de opgegeven specs van 5.12KWh worden gehaald. Als ze helemaal niets doen zal er regelmatig iets van een SOC drift ontstaan. Ook de OVP en UVP wordt per cel gedaan volgens mij,
Je zal het niet geloven, maar ik ben al 3 keer door de TS gegaan. Ik zal ondergemiddeld intelligent zijn allicht, maar ik kan er niets aan doen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:00
EreteiP schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Ik het met de gegevens van mijn digitale meter gedaan.
En hoe kom je daar aan?

Ik kan geen bestand downloaden ofzo.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13:56
Guerk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:41:
[...]

Je zal het niet geloven, maar ik ben al 3 keer door de TS gegaan. Ik zal ondergemiddeld intelligent zijn allicht, maar ik kan er niets aan doen. :-)
Als het je kan geruststellen.. hier ook Sagemcom meter en nadat de juiste fw update door Marstek klaargezet werd loopt die hier nu toch al 2,5maand gewoon probleemloos.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:27
ardana123 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:16:
[...]

Wtf waarom heb ik dan 1470 betaald bij duravolt 😅
Dit is wel ongeloofelijk scherpe prijs! Met deze prijzen is het helemaal voor eender welke situatie rendabel.
In vergelijking met andere merken of alternatieven waren deze prijzen nog altijd wel een goeie deal
Maar de inkoopprijzen zijn wel zeer snel heel hard ingezakt blijkbaar...

Nuja met de inkoopacties (en de acties daar rond) is het al een verschil maar er zijn ook nog mensen die aan €1899 of meer gekocht hebben. :X

[ Voor 9% gewijzigd door vanpeers op 04-07-2025 17:05 ]

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:29
SatScan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:02:
[...]

...

Is wel interessant om eens te testen wat de KWh is van 100% naar 11%.
...
Zie
https://gathering.tweaker...message/82542116#82542116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Laatst online: 26-07 08:54
Voor de belgen: als de batterij bijna leeg is, wil ik dat ie pas gaat bijspringen vanaf 2500W afname (capaciteitstarief). Hoe doen jullie dat met meerdere batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
devastator83 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:53:
Voor de belgen: als de batterij bijna leeg is, wil ik dat ie pas gaat bijspringen vanaf 2500W afname (capaciteitstarief). Hoe doen jullie dat met meerdere batterijen?
Tenzij je dat extern gaat programmeren is dat volgens mij niet mogelijk.
Vraag me trouwens af wat je daarmee wenst te bereiken?
Als hij pas gaat bijspringen bij 2500w gaat hij evenzeer nom proberen te houden. En bijgevolg op 2500w leveren.
Dan zal batterij vaneigens snel leeg zijn.
Capaciteitstarief word trouwens berekend volgens het hoogste gemiddeld kwartiervermogen per maand en daar het gemiddelde piekvermogen over 12 maanden van.
5min 2800 watt verbruiken in huis is niet gelijk aan een kwartierpiek van 2800

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Druppeltje_ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:00:
[...]

Als hij pas gaat bijspringen bij 2500w gaat hij evenzeer nom proberen te houden. En bijgevolg op 2500w leveren.
Capaciteitstarief word trouwens berekend volgens het gemiddeld kwartiervermogen per maand en daar het gemiddelde piekvermogen over 12 maanden van.
Edit: mijn maandpiek in mei was trouwens 2.2 en die van juni 1.5
Dat is ruimschoots onder het minimum, gewoon met standaard nom draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPuba
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 15:50
Hoe lang duurt een doorsnee firmware update?

Ik heb vandaag de Venus E binnengekregen, installatie ging in eerste instantie goed, apparaat gevonden, p1 meter van hw gevonden, en firmware geüpload. Nu staat hij al twee uur aan zonder enige lampjes, en een brommend geluid. Solarbouwmark al gebeld en die geven aan dat het zomaar twee uur kan duren. Ik geloof het opzich, maar 2 uur voor een firmware update vind ik erg lang.

Is dit echt normaal?

GoT F1 PlayStation Racing League Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
GrandPuba schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:08:

Ik heb vandaag de Venus E binnengekregen, installatie ging in eerste instantie goed, apparaat gevonden, p1 meter van hw gevonden, en firmware geüpload. Nu staat hij al twee uur aan zonder enige lampjes, en een brommend geluid. Solarbouwmark al gebeld en die geven aan dat het zomaar twee uur kan duren. Ik geloof het opzich, maar 2 uur voor een firmware update vind ik erg lang.

Is dit echt normaal?
Duurde hier helemaal niet lang. 20minuutjes ofzo.
Je moet eens even zoeken op dit forum. Meen mij te herinneren dat er ergens tips staan van de MT uit te schakelen en terug in te schakelen bij eerdere mensen die dit probleem hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Gohf046 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:21:
[...]

Als ik laad met 2500 watt zit ik op 5.4 kWh van leeg(11%) naar vol.
Ben nu een beetje aan het spelen op de manuele stand welke laadsnelheid voor de RTE het efficiënts is.

Heb vandaag geladen met 1650 watt en dan zit ik op 5.2 kWh van leeg naar vol.

Morgen eens testen wat er gebeurd als ik ga laden met 1250 watt.
Vandaag opladen ingesteld op 900W, van 11% naar 100% in 5 uur en 35 minuten. Dat is dus 5kWh op basis van de MQTT data van marstek.

Voorheen heb ik geladen met 1200W, dan duurt het van leeg naar vol laden 4 uur en 10 minuten. dus ook 5kWh.

Op 2500W duurt laden 2 uur + 20 minuten op 1200W. 5,4 kWh

[ Voor 12% gewijzigd door Eastman op 04-07-2025 18:21 ]

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrandPuba
  • Laatst online: 07-07 15:50
Ok stekker eruit en nog maar eens die aan uit ingedrukt.
Apparaat gaat wat doen en startte opnieuw op. Laad nu ook op. Ik laat hem even gaan nu. En even volledig opladen. Ik was even bang dat ik doa zou hebben. Vaag was het zeker!

GoT F1 PlayStation Racing League Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
GrandPuba schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:14:
Ok stekker eruit en nog maar eens die aan uit ingedrukt.
Apparaat gaat wat doen en startte opnieuw op. Laad nu ook op. Ik laat hem even gaan nu. En even volledig opladen. Ik was even bang dat ik doa zou hebben. Vaag was het zeker!
Een beetje vertrouwen hebben erin oOo
Ik denk dat de doa's hier op 1 hand te tellen zijn.
Als je dat tegenover alle MT's gaat zetten die er draaien denk ik dat het behoorlijk meevalt bij MT.
Wat niet wegneemt dat er altijd wel iets verkeerd kan zijn/gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Laatst online: 26-07 08:54
Druppeltje_ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:00:
[...]

Capaciteitstarief word trouwens berekend volgens het hoogste gemiddeld kwartiervermogen per maand en daar het gemiddelde piekvermogen over 12 maanden van.
Nu heeft dat uiteraard 0 zin. In de herfst/winter des te meer. Dan heb ik liever dat ie vanaf een bepaald percentage het teveel bovdn de 2500 compenseert dan NOM. Leuk dat ie dan bv 1u niets van het net neemt bij NOM, maar als daarna de batterij leeg en je trekt een piek later... Dat zou zonde en vooral vermijdbaar zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GrandPuba schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:08:

Is dit echt normaal?
Hier hebben we een Topic Start voor gemaakt... kijk eens bij reset... zou zo maar kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Laatst online: 19-07 15:34
De batterijen van Marstek gaan hard achteruit , gaat nu al 0,3 kWh minder in en uit dan in April. Iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
obed112 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:21:
De batterijen van Marstek gaan hard achteruit , gaat nu al 0,3 kWh minder in en uit dan in April. Iemand dezelfde ervaring?
Ben benieuwd naar je meetmethode en omstandigheden.

Ik heb nu helaas niet de juiste omstandigheden om dit te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
obed112 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:21:
Ja ik had ook plotseling een achteruitgang van capaciteit. Slechts iets van 150 Wh. Toen ben ik gaan klagen en werd de ellende alleen maar groter met die andere BMS. Dus hoop dat ze er even opnieuw voor gaan zitten en dat ding van 0 af aan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
pascallj schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:31:
[...]

Ja ik had ook plotseling een achteruitgang van capaciteit. Slechts iets van 150 Wh. Toen ben ik gaan klagen en werd de ellende alleen maar groter met die andere BMS. Dus hoop dat ze er even opnieuw voor gaan zitten en dat ding van 0 af aan schrijven.
Kreeg deze reactie van hame:

Hello, we apologize for any inconvenience caused. This may be related to the ambient temperature, as low temperatures can affect the charging and discharging efficiency of the battery. Thank you for your feedback.

Heb hier echt helemaal niets aan want ik zie gewoon duidelijk een patroon uit gegevens die ik in home assistant verzamel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
obed112 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:40:
[...]

Hello, we apologize for any inconvenience caused. This may be related to the ambient temperature, as low temperatures can affect the charging and discharging efficiency of the battery. Thank you for your feedback.

Heb hier echt helemaal niets aan want ik zie gewoon duidelijk een patroon uit gegevens die ik in home assistant verzamel.
Je omgeving temp is constant evenals je ontlaad vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En je laadstroom? Hoge laadstroom, met name bij hoge temperaturen, en grote cycles (dus telkens van 11-100) zijn van invloed op de levensduur.

Daarom vind ik het ook erggggg raar dat je de maximale laadstroom niet kunt instellen op pakweg 0.2-0.3C, ofwel 1000-1500watt. De functionaliteit is erg beperkt. Je bent wel gedwongen modbus te gebruiken als je ook maar iets fatsoenlijk wil instellen.

[ Voor 49% gewijzigd door _ferry_ op 04-07-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
SatScan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:42:
[...]

Je omgeving temp is constant evenals je ontlaad vermogen?
In het begin koste laden ongeveer 5,3 kWh en ontladen kwam er ongeveer 4,1 uit. Meestal laadt en ontlaad ik op 1700 omdat de batterij anders wel erg warm wordt.

Er komt nu maximaal nog 3,8 kWh uit en gaat maximaal 5 kWh in wat ik ook doe. Is al een week of 3 en niet plotseling, je ziet hem langzaam teruglopen. Dag op dag zie je niet veel bijzonders maar maand op maand wel.

Ik zit dynamisch dus verplaats elke dag stroom van de middag naar de avond.

[ Voor 6% gewijzigd door obed112 op 04-07-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
obed112 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:57:
[...]

In het begin koste laden ongeveer 5,3 kWh en ontladen kwam er ongeveer 4,1 uit. Meestal laadt en ontlaad ik op 1700 omdat de batterij anders wel erg warm wordt.

Er komt nu maximaal nog 3,8 kWh uit en gaat maximaal 5 kWh in wat ik ook doe. Is al een week of 3 en niet plotseling, je ziet hem langzaam teruglopen. Dag op dag zie je niet veel bijzonders maar maand op maand wel.
Oke, wat belangrijk is om dit af zetten tegen de uit te lezen cel temps mos1 en mos2 en internal temp.
Als die gelijk zijn dan heb je waarschijnlijk idd degradatie te pakken en zou ik MT om een onderzoek vragen.
Die kunnen het uitlezen irt tot aantal cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:53:
En je laadstroom? Hoge laadstroom, met name bij hoge temperaturen, en grote cycles (dus telkens van 11-100) zijn van invloed op de levensduur.

Daarom vind ik het ook erggggg raar dat je de maximale laadstroom niet kunt instellen op pakweg 0.2-0.3C, ofwel 1000-1500watt. De functionaliteit is erg beperkt. Je bent wel gedwongen modbus te gebruiken als je ook maar iets fatsoenlijk wil instellen.
Dat is op zich correct, maar een laadstroom van 0,5 C zoals standaard is, is echt niet bijzonder. Auto's laden met een veelvoud daarvan. Dus dat kan bijna niet de reden zijn van degradatie. Meer zoals eerder vermeld het gebrek aan balancing o.i.d. Nu zullen de cellen natuurlijk niet hetzelfde zijn als die van EV's, maar toch.

Daarbij worden de cellen zelf ook niet heel warm, een graad of 40 maximaal. Dat is echt niet bijzonder.

[ Voor 6% gewijzigd door pascallj op 04-07-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

pascallj schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Dat is op zich correct, maar een laadstroom van 0,5 C zoals standaard is, is echt niet bijzonder. Auto's laden met een veelvoud daarvan. Dus dat kan bijna niet de reden zijn van degradatie. Meer zoals eerder vermeld het gebrek aan balancing o.i.d. Nu zullen de cellen natuurlijk niet hetzelfde zijn als die van EV's, maar toch.

Daarbij worden de cellen zelf ook niet heel warm, een graad of 40 maximaal. Dat is echt niet bijzonder.
Autos zijn dan ook wel anders ontworpen qua accu (li-Ion, koelsystemen etc.)
Best kans dat een EV ook wel wat betere cellen krijgt dan een thuisaccu zoals deze.

40 graden heeft wel al een significante invloed, zie bijvoorbeeld dit bij li-Ion cellen;
Afbeeldingslocatie: https://chargie.org/wp-content/uploads/2024/08/battery-temperature-capacity-1536x782.png
https://chargie.org/batte...rates-on-lithium-ion-cell

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 04-07-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
_ferry_ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:25:
[...]

Autos zijn dan ook wel anders ontworpen qua accu (li-Ion, koelsystemen etc.)
Best kans dat een EV ook wel wat betere cellen krijgt dan een thuisaccu zoals deze.

40 graden heeft wel al een significante invloed, zie bijvoorbeeld dit bij li-Ion cellen;
[Afbeelding]
https://chargie.org/batte...rates-on-lithium-ion-cell
Dit zou inhouden dat zelfs bij een batterij temperatuur van 35 graden na 300 cycles de batterij nog maar 75% heeft terwijl die 6000 cyclus mee zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
obed112 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:46:
[...]

Dit zou inhouden dat zelfs bij een batterij temperatuur van 30 graden na 300 cycles de batterij nog maar 75% heeft terwijl die 6000 cyclus mee zou moeten kunnen.
Dat artikel gaat sowieso over Li Ion en niet over LFP cellen en is heel algemeen. Volgens mij zijn die grafieken gewoon als indicatie en niet gebaseerd op echte resultaten. Het is niet incorrect dat temperatuur invloed heeft op de cellen, maar voor LFP is dat niet zo extreem als in die grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-07 15:04
Gely schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:16:
[...]

Update:

CT003 met v116 en batterijen met v153 is een zeer goede optie gebleken om nog beter NOM te draaien, geen excessieve pieken meer voor afname/teruggave. Beide batterijen krijgen/geven het vermogen netjes verdeeld.
Zeer netjes moet ik zeggen!
Hoe kan je v153 voor de batterij krijgen? ik heb v151, en als ik update apparaat klik krijg ik "Dit is de nieuwste versie"
Is er een mogelijkheid om fw update te forceren? Of is v153 versie alleen van toepassing als je 2 batterijen hebt? NB, ik heb n.l. aardig last van pieken bij NOM mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En daarbij is de 6000 op basis van 70% discharges. Bij 90% ga je naar iets van 3000, waardes zo even uit mijn hoofd, geen zin om de specsheet op te zoeken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gmj2 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:51:
[...]

Hoe kan je v153 voor de batterij krijgen? ik heb v151, en als ik update apparaat klik krijg ik "Dit is de nieuwste versie"
Is er een mogelijkheid om fw update te forceren? Of is v153 versie alleen van toepassing als je 2 batterijen hebt? NB, ik heb n.l. aardig last van pieken bij NOM mode.
Zie Topic Start...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Je hebt v153 niet nodig voor twee batterijen en het is ook niet nodig om deze aan te vragen. Sterker nog, v151 is de meest stabiele versie die je niet beperkt in mogelijkheden later mocht je aansturing via MQTT willen. V153 biedt geen enkele bewezen voordelen. Lekker op v151 blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:51:
En daarbij is de 6000 op basis van 70% discharges. Bij 90% ga je naar iets van 3000, waardes zo even uit mijn hoofd, geen zin om de specsheet op te zoeken :P
6000 is gespecificeerd bij 90 procent DoD en 80 procent lifetime over. Of je dat moet geloven is een tweede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:33
Hoi,
Wie kan mij helpen?

Heb dezelfde meter en identiek hetzelfde probleem gehad.
Heb je V114 op de CT003 dan blijven de meerwaarden om nul. Vraag via de support V115 voor de ct003 en V151 voor de batterij en het zal werken.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Guerk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Enkel update vragen voor CT003 naar V115 . V151 voor batterij is perfect.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
devastator83 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:15:
[...]

Nu heeft dat uiteraard 0 zin. In de herfst/winter des te meer. Dan heb ik liever dat ie vanaf een bepaald percentage het teveel bovdn de 2500 compenseert dan NOM. Leuk dat ie dan bv 1u niets van het net neemt bij NOM, maar als daarna de batterij leeg en je trekt een piek later... Dat zou zonde en vooral vermijdbaar zijn
Maar als jij praat over ''piek'' bedoel je dan de opstartpiek die een elektrisch apparaat vraagt in het begin (of pendelend in sommige gevallen) of effectief je kwartierpieken? Want je opstartpieken ga je altijd blijven hebben, eender hoe je dat zou kunnen aanpassen.
In het 2de geval blijf ik het een aparte benadering vinden hoe je die kwartierpieken ziet. Je koopt dus een aantal thuisbatterijen die je wil instellen pas bij te springen vanaf 2500w. Dus als jij op een mooie winterdag een hele dag elektrisch verwarmd (ik zeg maar wat) op 2400watt wil je dat de hele dag met netstroom doen en hem enkel en alleen maar laten bijtreden vanaf 2500w? En dat enkel en alleen om je kwartierpieken naar beneden te houden?

Edit: in Vlaanderen betaal je in 2025 €52,95/kw piek/jaar.
Dat is €4,41/kw piek/maand bij maandelijkse afrekening. Theoretisch gezien bij een kwartierpiek van 10kw is dat €44,10/maand. En aangezien het capaciteitstarief berekend word over het gemiddelde van 12 maanden kan je met in de zomermaanden te profiteren die makkelijk zat halveren. Kan je er in mijn ogen financieel nooit uithalen als je alles onder 2500w verbruik met netstroom gaat doen op een hele maand in de winter. (Verbeter me als ik fout ben of als mijn kijk erop verkeerd is, ik leer altijd graag bij)

[ Voor 21% gewijzigd door Druppeltje_ op 04-07-2025 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
[...]

Zou V153 niet speciaal aanvragen. V151 draait al meer dan 2 maanden stabiel, hier met 3 Marsteks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:18
Druppeltje_ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:42:
[...]

Maar als jij praat over ''piek'' bedoel je dan de opstartpiek die een elektrisch apparaat vraagt in het begin (of pendelend in sommige gevallen) of effectief je kwartierpieken? Want je opstartpieken ga je altijd blijven hebben, eender hoe je dat zou kunnen aanpassen.
In het 2de geval blijf ik het een aparte benadering vinden hoe je die kwartierpieken ziet. Je koopt dus een aantal thuisbatterijen die je wil instellen pas bij te springen vanaf 2500w. Dus als jij op een mooie winterdag een hele dag elektrisch verwarmd (ik zeg maar wat) op 2400watt wil je dat de hele dag met netstroom doen en hem enkel en alleen maar laten bijtreden vanaf 2500w? En dat enkel en alleen om je kwartierpieken naar beneden te houden?

Edit: in Vlaanderen betaal je in 2025 €52,95/kw piek/jaar.
Dat is €4,41/kw piek/maand bij maandelijkse afrekening. Theoretisch gezien bij een kwartierpiek van 10kw is dat €44,10/maand. En aangezien het capaciteitstarief berekend word over het gemiddelde van 12 maanden kan je met in de zomermaanden te profiteren die makkelijk zat halveren. Kan je er in mijn ogen financieel nooit uithalen als je alles onder 2500w verbruik met netstroom gaat doen op een hele maand in de winter. (Verbeter me als ik fout ben of als mijn kijk erop verkeerd is, ik leer altijd graag bij)
Klinkt als eenzelfde wens die ik heb ingediend bij ze namelijk om een offset op de nom in te kunnen instellen..in mijn geval zou ik liever richten op -50 watt ipv 0. Maar ik kan me voorstellen dat het voor de Belgen interessant is om bijvoorbeeld in te kunnen stellen dat de batterijen het verbruik onder bijvoorbeeld 2300 watt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
obed112 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:40:
[...]

Heb je de SOH ook uitgelezen?

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ribbe82
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-08 17:56
gmj2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:18:
[...]
Homewizard P1 meter lijkt stabieler maar helaas werkt dat niet goed bij mij in combinatie met oude meter (Landys&Gyr E350 DSMR 4.2, 10 sec. updates) en de Marstek V2.
Wat werkt er dan precies beter met de ct003 tov de HWp1? Beide krijgen eens per 10 sec updates van de meter.
Ben benieuwd want ik heb dezelfde meter en hier werkt de HWp1 / Marstek voor zover prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
reb65 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:21:
[...]

Klinkt als eenzelfde wens die ik heb ingediend bij ze namelijk om een offset op de nom in te kunnen instellen..in mijn geval zou ik liever richten op -50 watt ipv 0. Maar ik kan me voorstellen dat het voor de Belgen interessant is om bijvoorbeeld in te kunnen stellen dat de batterijen het verbruik onder bijvoorbeeld 2300 watt houden.
Ik ben zelf Belg maar zie daar het voordeel niet van in de zomer owv de hoge zonne opbrengst en in de winter owv het wispelturige weer. Temeer omdat het hoogste gemiddelde kwartiervermogen per maand telt. Dan kan je 29 dagen in de wintermaand mooi je best doen, geluk hebben dat er tamelijk wat zonopbrengst is, die piek mooi onder de 2,5 houden om dan de 30ste dag een supergrijze dag te hebben, geen zonopbrengst te hebben en de batterijen leeg. Het klinkt misschien als een slechte film, maar in België kan je effectief met 1 kwartier hoog stroomverbruik je hele piekvermogen van de ganse maand om zeep helpen. Dat moet je denk ik gewoon accepteren in de wintermaanden. En dan moet je nog niet spreken over een warmtepomp of EV. Want dan is dat in de wintermaanden helemaal onbegonnen werk. Dat is ook de hoofdreden dat er ook een maximum capaciteitstarief is en dat het aangerekende tarief een gemiddelde is van de jongste 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
ribbe82 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:53:
[...]

Wat werkt er dan precies beter met de ct003 tov de HWp1? Beide krijgen eens per 10 sec updates van de meter.
Ben benieuwd want ik heb dezelfde meter en hier werkt de HWp1 / Marstek voor zover prima.
Met de HW p1 meter zie ik grote pieken in laden/ontladen terwijl de belasting nagenoeg gelijk blijft, alsof hij zichzelf meet en vervolgens zichzelf corrigeerd met ernorme overshoot. Dat kan soms wel 10 minuten duren voordat e.e.a. stabiliseerd. Soms lijkt het wel 20 a 30 seconden te duren voordat de waarde die de HW p1 meter geeft door te komen op de MT. Het lukt de batterij niet om netjes rond de 0W uit te komen met NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

gmj2 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 01:18:
[...]

Met de HW p1 meter zie ik grote pieken in laden/ontladen terwijl de belasting nagenoeg gelijk blijft, alsof hij zichzelf meet en vervolgens zichzelf corrigeerd met ernorme overshoot. Dat kan soms wel 10 minuten duren voordat e.e.a. stabiliseerd. Soms lijkt het wel 20 a 30 seconden te duren voordat de waarde die de HW p1 meter geeft door te komen op de MT. Het lukt de batterij niet om netjes rond de 0W uit te komen met NOM.
Dan heb je waarschijnlijk een boiler / quooker of iets dergelijks dat een kort maar hoog vermogen vraagt, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02:11
Hallo iedereen,

Sinds gisteren heb ik 2 batterijen, ik stuur deze aan met modbus/HA.
Nu heb ik de situatie dat 1 batterij ver leeg is en de 2e zo goed als vol nog is, nu heb ik voor ogen dat ik met NOM de meter dus op 0 houdt.
Maw batterij 1 laad stroom van de PV en batterij springt bij in piek als bijvoorbeeld de warmtepomp loopt.

Ik las overal dat 2 of meerdere batterijen gekoppeld kunnen worden met de Venus E, echter lijkt dit voor geen meter te werken.
Batterij 1 laad stroom van batterij 2 en dit drijven ze onder elkaar steeds verder omhoog met als resultaat dat na een aantal minuten er 500w van de ene naar de andere batterij gaat.
Dit is niet wat ik voor ogen had toen ik las dat het ondersteund werd om meerdere batterijen te koppelen, sterker nog als dit het is en ik doe niks fout dan vind ik het zelfs onbruikbaar.

Ik hoor graag of iemand mij hiermee kan helpen.

4x Marstek Venus E V2 - 5.12KWh - V153

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 13:09
obed112 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:46:
[...]
Dit zou inhouden dat zelfs bij een batterij temperatuur van 35 graden na 300 cycles de batterij nog maar 75% heeft terwijl die 6000 cyclus mee zou moeten kunnen.
Begin hier ook wel schrik te krijgen dat goedkoop is duurkoop betekent. Zal inderdaad weinig quality control op cellen gebeuren en al helemaal geen balancing of dergelijke. Je hebt ook weinig aan 10 jaar garantie als je batterij na (paar) jaar maar halve capaciteit meer heeft en een eventueel vervangend apparaat in garantie dezelfde problemen gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:20
iorses schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 07:17:
Hallo iedereen,

Nu heb ik de situatie dat 1 batterij ver leeg is en de 2e zo goed als vol nog is, nu heb ik voor ogen dat ik met NOM de meter dus op 0 houdt.
Maw batterij 1 laad stroom van de PV en batterij springt bij in piek als bijvoorbeeld de warmtepomp loopt.

Ik las overal dat 2 of meerdere batterijen gekoppeld kunnen worden met de Venus E, echter lijkt dit voor geen meter te werken.
Batterij 1 laad stroom van batterij 2 en dit drijven ze onder elkaar steeds verder omhoog met als resultaat dat na een aantal minuten er 500w van de ene naar de andere batterij gaat.
Dit is niet wat ik voor ogen had toen ik las dat het ondersteund werd om meerdere batterijen te koppelen, sterker nog als dit het is en ik doe niks fout dan vind ik het zelfs onbruikbaar.

In de Topic Start lees ik:

"Ondersteuning meerdere batterijen:
Ondersteuning voor meerdere batterijen is aanwezig. Wil je NOM of AI modi draaien, dan zijn officieel alleen Marsteks eigen meters ondersteund. Als je meerdere batterijen instelt op NOM wordt er gezorgd dat ze samen zorgen voor NOM. Hoe ze dit precies communiceren met elkaar (of met de meter) en wat de strategie is met betrekking to de staat van de accu's is nog onbekend. Deze functie werkt pas goed vanaf firmware versie 151 van de batterij in combinatie met firmware versie 114 van de CT003!"

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
natural colour schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 07:37:
[...]

In de Topic Start lees ik:

"Ondersteuning meerdere batterijen:
Ondersteuning voor meerdere batterijen is aanwezig. Wil je NOM of AI modi draaien, dan zijn officieel alleen Marsteks eigen meters ondersteund. Als je meerdere batterijen instelt op NOM wordt er gezorgd dat ze samen zorgen voor NOM. Hoe ze dit precies communiceren met elkaar (of met de meter) en wat de strategie is met betrekking to de staat van de accu's is nog onbekend. Deze functie werkt pas goed vanaf firmware versie 151 van de batterij in combinatie met firmware versie 114 van de CT003!"
Bedankt voor je reactie, alles hierbinnen voldoe ik.
Uiteraard had ik ook al dit gelezen en proberen rondzoeken hier, het zijn echter zoveel paginas dat dit lastig is buiten de zoekfunctie.
Ongeacht dit alles werkt het dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iorses schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 07:39:
[...]

Bedankt voor je reactie, alles hierbinnen voldoe ik.
Uiteraard had ik ook al dit gelezen en proberen rondzoeken hier, het zijn echter zoveel paginas dat dit lastig is buiten de zoekfunctie.
Ongeacht dit alles werkt het dus niet.
Maar ik lees ook dat je stuurt via ja Modbus of HA. Wat stuur je dan precies? Want de CT003 moet de sturing verzorgen, die zorgt ervoor dat het netjes verdeelt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:19

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Hallo iedereen,

Ik heb sinds gisteren ook 2 accu's en een CT003. In de nacht (met constante vraag) liep alles goed. Maar sinds vanmorgen met regelmatige vraagpiekjes (koffiezetapparaat, magnetron) raken de 2 MT's helemaal op hol. Op een moment zat 1 accu met 1500w te ontladen, terwijl de andere met 1500 laadde voor 5 minuten lang. Dan pompten ze beide onnodig stroom op het stroomnet.
Dit lijkt me zeer ongunstig voor de RTE als ze stroom naar elkaar sturen. Onnodig verlies.

Een week met 1 gedraaid en die ging beter om met NOM dan met 2. Ben daar best wel in teleurgesteld. Met Modbus zou je op z'n minst kunnen programmeren dat in de nacht 1 accu in pauze blijft tot de 1e leeg is en dan overneemt. Bij de CT003 only ben je overgeleverd aan de NOM of AI.

[ Voor 4% gewijzigd door De_Sint op 05-07-2025 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

De_Sint schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:27:
[...]

Ik heb sinds gisteren ook 2 accu's en een CT003. In de nacht (met constante vraag) liep alles goed. Maar sinds vanmorgen met regelmatige vraagpiekjes (koffiezetapparaat, magnetron) raken de 2 MT's helemaal op hol. Op een moment zat 1 accu met 1500w te ontladen, terwijl de andere met 1500 laadde voor 5 minuten lang. Dan pompten ze beide onnodig stroom op het stroomnet.
Dit lijkt me zeer ongunstig voor de RTE als ze stroom naar elkaar sturen. Onnodig verlies.

Een week met 1 gedraaid en die ging beter om met NOM dan met 2. Ben daar best wel in teleurgesteld. Met Modbus zou je op z'n minst kunnen programmeren dat in de nacht 1 accu in pauze blijft tot de 1e leeg is en dan overneemt. Bij de CT003 only ben je overgeleverd aan de NOM of AI.
Hier werkt het prima met 2 accu’s CT003 en 10 seconden meter . Ja hij compenseert op het dynamisch contract , maar 0 cent is nul cent. Zo kom ik de nacht uit. Gaat dan om 0,3 Kw. Mss als je geen dynamisch contract hebt dat het een ander verhaal is .

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 05-07-2025 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:27
pascallj schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Je hebt v153 niet nodig voor twee batterijen en het is ook niet nodig om deze aan te vragen. Sterker nog, v151 is de meest stabiele versie die je niet beperkt in mogelijkheden later mocht je aansturing via MQTT willen. V153 biedt geen enkele bewezen voordelen. Lekker op v151 blijven.
CT003 op v114 en 2x batterij op v151:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Joy1JK6OkxL2Ci_9PVOiVlKTy7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RETBMRqUK9FdSIUWxbF4LkK9.png?f=fotoalbum_large

CT003 op v116 en 2x batterij op v153:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvMhG7lyX8jtmgvFprmRpvRn6uY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i8Vfwvj3B96u9y7KUxgCLkDf.png?f=fotoalbum_large

Duidelijker kan niet :)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp (20) Sanyo HIP-HDE1 230W panelen op ZW / Praktijk 4.4 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gely schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:42:
[...]

CT003 op v114 en 2x batterij op v151:[Afbeelding]

CT003 op v116 en 2x batterij op v153:[Afbeelding]

Duidelijker kan niet :)
Dat komt waarschijnlijk vanwege v116 op de CT003 en niet vanwege v153 op de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
pascallj schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:43:
[...]

Dat komt waarschijnlijk vanwege v116 op de CT003 en niet vanwege v153 op de batterijen.
Dat is mogelijk, maar ik dacht dat je een minimum versie (v153?) nodig had op de batterijen vooraleer hoger te gaan dan v114 op de CT om één en ander beter te matchen? Of vergis ik mij?

.BE [#] Solar: 4.6 kWp (20) Sanyo HIP-HDE1 230W panelen op ZW / Praktijk 4.4 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-07 14:22
Ik heb gisteren ook een update aangevraagd van de CT003. Momenteel V114. Reden van de update is dat de CT003 net als de batterijen precies niet in staat is om het sterkste beschikbare WiFi netwerk te nemen. Hij hangt naast de modem en heeft maar 1 streepje WiFi bereik waarschijnlijk omdat hij een ander AP in huis neemt. Ook lees ik dat V116 nog stabieler is.

Vanmorgen hebben ze V117 klaar gezet. Iemand ervaring mee? Ik wacht nog even met updaten tot de batterijen weer volgeladen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Ik draai op V111. Is dat teveel achterlopen of normaal voor stable ( app geeft zelf aan dat dit de nieuwste versie is, dus nieuwer alleen op aanvraag?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
Yargo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:46:
Ik heb gisteren ook een update aangevraagd van de CT003. Momenteel V114. Reden van de update is dat de CT003 net als de batterijen precies niet in staat is om het sterkste beschikbare WiFi netwerk te nemen. Hij hangt naast de modem en heeft maar 1 streepje WiFi bereik waarschijnlijk omdat hij een ander AP in huis neemt. Ook lees ik dat V116 nog stabieler is.

Vanmorgen hebben ze V117 klaar gezet. Iemand ervaring mee? Ik wacht nog even met updaten tot de batterijen weer volgeladen zijn.
Die gaan nogal een gang met hun versies, zou leuk zijn mocht er een overzichtelijke lijst met "Changes & Improvements" van Marstek bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-07 14:22
Gely schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:48:
[...]

Die gaan nogal een gang met hun versies, zou leuk zijn mocht er een overzichtelijke lijst met "Changes & Improvements" van Marstek bestaan.
Inderdaad, een Changelog zou wel handig zijn 🙃.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
De_Sint schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:48:
Ik draai op V111. Is dat teveel achterlopen of normaal voor stable ( app geeft zelf aan dat dit de nieuwste versie is, dus nieuwer alleen op aanvraag?)
Dit dus. Het is een beetje (veel) nattevingerwerk van Marstek als ik het releasen van FW bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Ik zal ook maar eens een update aanvragen voor de CT003. Ik heb er nog 1 reserve liggen mocht dit fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
  • Laatst online: 02-08 20:57
obed112 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:57:
[...]

Ik zit dynamisch dus verplaats elke dag stroom van de middag naar de avond.
Niet leuk om te lezen.
Ik wou net een tweede gaan bestellen maar misschien even afwachten?
Zou goed zijn als iedereen dat in de gaten zou houden.

Hoe lang heb je de batterijen ?
Ik ga dadelijk iets in mekaar boksen om dat te monitoren in HA.

[ Voor 6% gewijzigd door LodeBo op 05-07-2025 09:06 ]

Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
LodeBo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:04:
[...]
Niet leuk om te lezen.
Ja hier ook even afwachten voordat ik voor een tweede ga.
Want als algemeen probleem is en Marstek niet gefixt krijgt gaat de tweedehands waarde sterk dalen bij verkoop.
Hopelijk is er tegen eind dit jaar, begin volgend jaar meer duidelijkheid en indien niet of een concurrent product (bv Zendure) wel betere performance, levensduur en stabiliteit heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Avenger 2.0 op 05-07-2025 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:43
De_Sint schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:48:
Je hebt meerdere batterijen, V111 ondersteund dat niet.
Zie de TS, quote:
LET OP: Slimme ondersteuning meerdere batterijen werkt pas goed vanaf batterij v151 in samenwerking met CT002 v118 en CT003 v114. Deze zijn vrijgegeven voor iedereen!

Blijkbaar worden niet alle stable FW updates standaard aan alle gebruikers aangeboden?

2x Venus E (Gen1) V153.213, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Hometek schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:19:
[...]

Blijkbaar worden niet alle stable FW updates standaard aan alle gebruikers aangeboden?
Chinese logica dan waarschijnlijk. Hier geeft hij echt aan 'Is de nieuwste versie' dus weet niet hoe MT wereldwijd Firmware als stable versie vrijgeeft.
Bedankt voor deze info.. Maar kijken wanneer ik van hen de laatste versie krijg op verzoek. Tot die tijd maar wat meer de accu's om en om inzetten.

ps. Beide accus staan op V152.

[ Voor 15% gewijzigd door De_Sint op 05-07-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iorses
pascallj schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:03:
[...]

Maar ik lees ook dat je stuurt via ja Modbus of HA. Wat stuur je dan precies? Want de CT003 moet de sturing verzorgen, die zorgt ervoor dat het netjes verdeelt wordt.
Ik stuur op het (ont)laadvermogen, 1 batterij mag alleen laden en de ander mag alleen ontladen. Ik knijp het (ont)laad vermogen adhv welke situatie ik wens zodat ik zeker weet dat hij niet constant gaat blijven laden/ontladen.
Ik ga straks eens alles resetten, kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 02-08 11:48
Yargo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:49:
[...]

Inderdaad, een Changelog zou wel handig zijn 🙃.
dit al eens nagevraagd via support, en enkel als antwoord gekregen dat v153 de laatste was 8)7

zou toch eens graag een dagje door zo een typisch chinees tech bedrijf lopen. waarom zijn die zo karig en vaag met hun info. waarom kan die support niet net dat tikkeltje beter?

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-07 13:50
Vanwege de berichten over afnemende capiciteit vd Marstek heb ik de mijne gisteren handmatig laten ontladen met 800 watt van 100 tot 11%

Dat ging iets langer dan 5 uur goed. Dus 4kWh er uit kunnen halen.
Dit zelfde heb ik eind april ook gedaan toen ik hem net had.
Toen lukte dat net niet: vijf voor 10 was hij op 11%.
Zie het ontladen wat ik handmatig geregistreerd heb en HW stats die zelfs iets meer dan 800 watt registeerde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxp6TqKOPh17GNr8ZFolIGKRzQ4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ar0xqWMPLBJEchqNQo4yHEy8.jpg?f=user_large

Homewizard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10cO3G-U-nUAPIPPhvfyhEK2-Yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiVpTdQUMX130ZUcC3WlFFny.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:14:
[...]

Ja hier ook even afwachten voordat ik voor een tweede ga.
Want als algemeen probleem is en Marstek niet gefixt krijgt gaat de tweedehands waarde sterk dalen bij verkoop.
Hopelijk is er tegen eind dit jaar, begin volgend jaar meer duidelijkheid en indien niet of een concurrent product (bv Zendure) wel betere performance, levensduur en stabiliteit heeft.
2de hands waarde 😊 die dingen kosten nu al bijna niets . Ik verwacht dat ze prima werken tot 10 jaar, en je dus 3 jaar echt winst draait en de boel zo naar grofvuil kan voor recycling. Wie voor goedkoop gaat moet er niet teveel van verwachten, helemaal als early adopter .

Buiten dit , over 10 jaar is er hele andere techniek . En dan zie ik wel weer verder . En er is altijd garantie , wisselen ze ze maar over 4 jaar. Als ze nog bestaan 🤡

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 05-07-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:08
Druppeltje_ schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:20:
[...]

Ik ben zelf Belg maar zie daar het voordeel niet van in de zomer owv de hoge zonne opbrengst en in de winter owv het wispelturige weer. Temeer omdat het hoogste gemiddelde kwartiervermogen per maand telt. Dan kan je 29 dagen in de wintermaand mooi je best doen, geluk hebben dat er tamelijk wat zonopbrengst is, die piek mooi onder de 2,5 houden om dan de 30ste dag een supergrijze dag te hebben, geen zonopbrengst te hebben en de batterijen leeg. Het klinkt misschien als een slechte film, maar in België kan je effectief met 1 kwartier hoog stroomverbruik je hele piekvermogen van de ganse maand om zeep helpen. Dat moet je denk ik gewoon accepteren in de wintermaanden. En dan moet je nog niet spreken over een warmtepomp of EV. Want dan is dat in de wintermaanden helemaal onbegonnen werk. Dat is ook de hoofdreden dat er ook een maximum capaciteitstarief is en dat het aangerekende tarief een gemiddelde is van de jongste 12 maanden.
Ik ben het met je eens dat in de zomer dit automatisch al gebeurd. Echter in de winter niet.

Als je in de winter zou kunnen instellen: minder dan 2500W dan laden, meer dan 2500W dan ontladen. Dan gebruik je je batterij alleen voor de pieken weg te werken. Dat zou dan voor de maanden nov/dec/jan/feb zinnig kunnen zijn.

Voor die 4 maanden gaat je piek max 2.5kw naar beneden. Aangezien het maar 4 maanden zijn van het jaar (piek wordt berekend als gemiddelde over alle maanden), en er ongeveer 45 euro per kw piek betaald moet worden wordt je er niet rijk van. Je moet het dus niet doen om er rijk van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
S2S schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:49:
[...]

2de hands waarde 😊 die dingen kosten nu al bijna niets . Ik verwacht dat ze prima werken tot 10 jaar, en je dus 3 jaar echt winst draait en de boel zo naar grofvuil kan voor recycling. Wie voor goedkoop gaat moet er niet teveel van verwachten, helemaal als early adopter .

Buiten dit , over 10 jaar is er hele andere techniek . En dan zie ik wel weer verder . En er is altijd garantie , wisselen ze ze maar over 4 jaar. Als ze nog bestaan 🤡
Ja goedkoop is inderdaad duurkoop. Maar binnen enkele jaren zijn er misschien weer berere opties. Want betwijfel of er 10 jaar garantie is op de batterijcapaciteit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
LodeBo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:04:
[...]

Niet leuk om te lezen.

Hoe lang heb je de batterijen ?
Ik ga dadelijk iets in mekaar boksen om dat te monitoren in HA.
Sinds eind december maar sinds April pas volop in gebruik omdat toen mijn dynamische energie contract is ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:07:
[...]

Ja goedkoop is inderdaad duurkoop. Maar binnen enkele jaren zijn er misschien weer berere opties. Want betwijfel of er 10 jaar garantie is op de batterijcapaciteit :+
Maar deze investering in dit huishouden is voor 10 jaar, we gaan niet eerdere wisselen , tenzij er wat kapot is. Is allemaal gewoon met gespaard geld gekocht . Buiten dat, dan maar iets minder capaciteit over een aantal jaar . Accu’s lopen nou eenmaal terug, zie auto’s .

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 05-07-2025 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

obed112 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:08:
[...]

Sinds eind december maar sinds April pas volop in gebruik omdat toen mijn dynamische energie contract is ingegaan.
Draai je op maximaal? 2500 watt ontladen? Ik draai hier 2 op 800 watt, mss dat dat beter is voor de batterijen. Ik merk ook dat dat hier prima is zo. Er is vaak ook nog zon die dan het laatste stukje op pakt.

[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 05-07-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-07 09:11
Ik had begrepen dat Marstek ook een 10 KWh accu op de markt brengt dit of het volgende kwartaal. Benieuwd of deze nog een beetje te hanteren is bij uitlevering (130 kg??) en ook voorzien is van een stekker. Vooralsnog hoor en zie ik er weinig van. Iemand meer informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
royaljoop schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:13:
Ik had begrepen dat Marstek ook een 10 KWh accu op de markt brengt dit of het volgende kwartaal. Benieuwd of deze nog een beetje te hanteren is bij uitlevering (130 kg??) en ook voorzien is van een stekker. Vooralsnog hoor en zie ik er weinig van. Iemand meer informatie?
pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

2 x 5 KWh, heeft ook zo zijn voordeel, heb je 1tje niet nodig in de winter , stekker eruit 🎊 gaan ze ook langer mee 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Dacht te herinneren dat deze in de 90kg was. Moet ergens in de datasheets die uitgelekt zijn van intersolar staan hier in topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Eastman schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:37:
[...]

Heb je de SOH ook uitgelezen?
Nee want ik heb geen idee hoe dit moet. Misschien kan je mij uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
reb65 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:21:
[...]

Even inpikken op CAPTAR, die 2500 die eigenlijk 625Wh/15min is.
Het eenvoudigst, progrerogrmaargewijs, is een offset toe te laten op de NOM. Offset 0 is de gekende NOM, 2500 zou dan de befaamde 2500 kunnen zijn.
Echter zo werkt het enkel Indië je een constant verbruik hebt van 2500.
Een betere sturing zou zijn dat je kijkt binnen het kwartier hoeveel kWh of Wh je reeds verbruikt hebt (kan je al niet meer verlagen) en wat je met het huidige vermogen nog zou verbruiken tot het einde van het kwartier en daarop sturen om onder die 625Wh te blijven (of welke ingestelde grenswaarde dan ook). Wel rekening houdend met het geïnstalleerde vermogen van de thuisbatterij. Zo'n thuisbatterij kan je in donkere tijden wel gebruiken voor de aangepaste NOM vanaf een lagere SOC limiet (gelijkaardig aan wat je zou instellen als backup voor een Blackout)

Even een voorbeeld van t omgekeerde aansturen van een EV laadpaal.
Daar kan je ook sturen op NOM (laden met PV stroom). Ieder heeft al ondervonden dat, gezien je kan sturen per 1A) er net injectie en netafname is. Zet je de offset op -230W dan is er bij heldere hemel net geen afname. Zet je de offset op 2500 dan verlaagt het laden bij het aanzetten van een verbruiker en desnoods wordt het laden onderbroken.
Nadeel van het sturen op 2500 is indien je plots een hoger huisverbruik hebt, dan stopt het laden wel maar wat reeds verbruikt werd in dat kwartier kan je niet terugdraaien, dus afhankelijk van de resterende tijd van het bijkomend verbruik ga je de verwachte CAPTAR overschrijden.
Is er een oplossing: Burst mode laden heb ik het genoemd. Je laad de wagen met 6A(min), indien mogelijk tov huisverbruik. Op het eind van t kwartier (4 min ervoor) ga je voor het max vermogen om je CAPTAR te halen (625Wh). Meestal ben je dan aan geladen met 5 of 6 kW waardoor er al die waarde aan huisverbruik er bij moet komen en de wagen stopt met laden zodat je quasi altijd safe zit. Eenmaal het kwartier opnieuw begint ben je opnieuw aan 6A aan t laden.
Uit ervaring kan ik wel meegeven dat een CAPTAR van 625Wh/kwartier in donkere dagen niet haalbaar is en zeker niet met WP verwarming, noch in aangepaste NOM noch in Burst, je moet eerder naar 1000 of 1100 gaan, dus 4000 of 4400 omdat je een wagen maar kan naar beneden regelen naar 6A (Tesla uitgezonderd) en de wagen teveel onderbroken laadmomenten krijgt.
Let wel hoe lager je de CAPTAR zet op net laden (en betaalt voor die stroom) hoe hoger de verliezen tijdens het laden (ook te betalen met netstroom)

Momenteel ben ik de EV aan t laden met een netafnamelimiet van 800W ,de rest komt uit de sterk fluctuerende PV met een verhouding net/PV tussen de 30 en 55%. De afname per kwartier schommelt tussen de 190Wh en de 225Wh wegens over en undershoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
S2S schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 06:56:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk een boiler / quooker of iets dergelijks dat een kort maar hoog vermogen vraagt, klopt dit?
Nee, dat heb ik niet. Maar plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iU45QDRmeJNnAuOYwrrmRNPzjQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z4a9zoEFlNxsu6m2DvKrCSHE.png?f=fotoalbum_large
Bovenste grafiek is HW-P1, onderste is vermogen van de Marstek batterij. Wat je hier ziet is dat gebruik in huis vrij constant is op dat moment (ca. 300W), er staat niets aan behalve de standaard dingen zoals koelkast , WTW etc, en een klein beetje zonne energie opbrengst. Met de HW P1 gaat de marstek "oscileren" Kan soms wel 20 minuten duren voordat ie weer tot bedaren komt. Met de CT003 heb ik dat ook maar in indere mate en minder hoge pieken. Ik heb er ook een HW actieve P1 splitter ertussen zitten, maar ook zonder de plitter zie ik dit gedrag. Geen idee waardoor dit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

gmj2 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:19:
[...]

[Afbeelding]
Bovenste grafiek is HW-P1, onderste is vermogen van de Marstek batterij. Wat je hier ziet is dat gebruik in huis vrij constant is op dat moment (ca. 300W), er staat niets aan behalve de standaard dingen zoals koelkast , WTW etc, en een klein beetje zonne energie opbrengst. Met de HW P1 gaat de marstek "oscileren" Kan soms wel 20 minuten duren voordat ie weer tot bedaren komt. Met de CT003 heb ik dat ook maar in indere mate en minder hoge pieken. Ik heb er ook een HW actieve P1 splitter ertussen zitten, maar ook zonder de plitter zie ik dit gedrag. Geen idee waardoor dit komt.
En je meter is een 1 of 10 seconde meter ? Ik ken dit gedrag wel. Ging bij mij alleen weg met Shelly 1 seconde update en nu ct003 op 1.14. Accu’s op v1.51. Of er moet iets anders aan de hand zijn, splitter er tussen uit ? Alles wel eigen voeding ? Wifi sterk genoeg ?

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 05-07-2025 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Dacht te herinneren dat deze in de 90kg was. Moet ergens in de datasheets die uitgelekt zijn van intersolar staan hier in topic.
Als zij eerst de software maar eens op orde brachten, het wordt hoe langer hoe gekker, geen pagina zonder een probleem :henk

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

natural colour schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Als zij eerst de software maar eens op orde brachten, het wordt hoe langer hoe gekker, geen pagina zonder een probleem :henk
Is plug n plee, niet gehoord ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 09:04

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Leuk artikel over slimme sturing van thuis batterijen door eneco in vlaanderen. https://solarmagazine.nl/...voor-balanceren-stroomnet

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 09:04

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

natural colour schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Je geeft de software de schuld terwijl het merendeel van de problemen te wijten zijn aan wifi problemen.

Het is friet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gmj2
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 07:29:
[...]

Begin hier ook wel schrik te krijgen dat goedkoop is duurkoop betekent. Zal inderdaad weinig quality control op cellen gebeuren en al helemaal geen balancing of dergelijke. Je hebt ook weinig aan 10 jaar garantie als je batterij na (paar) jaar maar halve capaciteit meer heeft en een eventueel vervangend apparaat in garantie dezelfde problemen gaat hebben.
Ik ben er ook bang voor dat het niet lang mee gaat. Wat ik al eerder heb aangestipt, zie je dat het al fout gaat met opladen. De batterij laadt van 95% to 100% met 1150W en stop dan abrupt. dIt kan nooit goed zijn, mij maak je niet wijs dat ALLE cellen van exact de zelfde kwaliteit zijn en precies op het zelfde moment 100% vol zitten. Zie de oplaad curve hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIcgxW8culK7tkT2XLAzaManE4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HNIfzArp4xEW07MxF5vh97iW.png?f=fotoalbum_large
Bovenste grafiek is P1 meter, onder de MT batterij. Groen is hier opgenomen (laad) vermogen
Als je op deze manier laad heb je volgens mij binnen een jaar alle cellen kapot, dit kan gewoon niet goed zijn.

Ter vergelijking, ik heb hier ook een tijdje een HW batterij gehad, en dat zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojy4CCsvdxFCkiL0q_DGyt2R3_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c65LjuVGPuG7s6D01eVrpY82.png?f=fotoalbum_large
Let even niet op de kleurtjes, maar hier zie je dat de HW batterij (met zelfde type cellen) aan het opladen is op zonnestroom (paars) tot ca. 92% en dan in stapjes minder vermogen opneemt naarmate meer cellen op de 100% komen tot alles netjes 100% vol is. Zo zou het moeten, en blijven de LFP cellen heel!

De oplaadcurve van de Marstek zou betekenen dat:
Of er zitten maar 2 mega grote cellen in, met een simpele $0,01 BMS die dit regelt ;) , of een stagaire heeft het algoritme geschreven, of ze doen gewoon niet aan balancing, en e.e.a. moet snel stuk zodat je een nieuwe moet kopen.
Ik denk dat ik de feedback optie eens ga gebruiken in de Marstek App. voor opheldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 13:43
gmj2 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:19:
[...]
...
De grafieken zien er vreemd uit, lijkt alsof je slechts 1 datapunt per minuut hebt die met een vloeiende lijn zijn verbonden.

Als ik naar mijn P1 kijk over 20 minuten ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxU2_9CbcwWVczBfpA5HLtnWe2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sSURjDtZlSCHuLucxj3RpjQF.png?f=fotoalbum_large

2x Venus E (Gen1) V153.213, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
Hallo iedereen,

Hier 3 batterijen geregeld met de CT003, werkt perfect, al meerdere maanden . HA gebruik ik enkel voor monitoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
Gely schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Dat is mogelijk, maar ik dacht dat je een minimum versie (v153?) nodig had op de batterijen vooraleer hoger te gaan dan v114 op de CT om één en ander beter te matchen? Of vergis ik mij?
Je vergist je, V151 op MT en v115 op CT003 gaat perfect met 3 batterijen. Hangt wel af van type DM, de mijne werkte niet met V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
DePrutser schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:49:
[...]

Je geeft de software de schuld terwijl het merendeel van de problemen te wijten zijn aan wifi problemen.
Op volgende bericht zit ik niet op te wachten, dit probleem is voor mij nieuw, net ná jou gepost, https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82847418
Evenals problemen met dubbele accu´s..
Ik ben in de markt voor een uitgebreide thuis accu, dubbele accu, 3 fase, Off grid..., maar het wordt nú geen Marstek.
Als alles ineens met de V3 of een 10kw accu wél goed is :+
De hardware is in orde, nu de aansturing nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
gmj2 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:51:
[...]
De oplaadcurve van de Marstek zou betekenen dat:
Of er zitten maar 2 mega grote cellen in, met een simpele $0,01 BMS die dit regelt ;) , of een stagaire heeft het algoritme geschreven, of ze doen gewoon niet aan balancing, en e.e.a. moet snel stuk zodat je een nieuwe moet kopen.
Vrees het laatste. Aan het tempo dat ze nieuwe producten en versies uitbrengen moet je ook niet verwachten dat er veel extra mogelijkheden of verbeteringen bij de huidige zal bij komen. Op de vraag of Open API naar v1 en v2 kwam heeft men mij zelf niet geantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
obed112 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Nee want ik heb geen idee hoe dit moet. Misschien kan je mij uitleggen.
Bij mijn oudste (in gebruik sinds einde januari ) is de SOH 99%, de 2 andere 100%

Pagina: 1 ... 198 ... 220 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.