reb65 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:21:
[...]
Klinkt als eenzelfde wens die ik heb ingediend bij ze namelijk om een offset op de nom in te kunnen instellen..in mijn geval zou ik liever richten op -50 watt ipv 0. Maar ik kan me voorstellen dat het voor de Belgen interessant is om bijvoorbeeld in te kunnen stellen dat de batterijen het verbruik onder bijvoorbeeld 2300 watt houden.
Even inpikken op CAPTAR, die 2500 die eigenlijk 625Wh/15min is.
Het eenvoudigst, progrerogrmaargewijs, is een offset toe te laten op de NOM. Offset 0 is de gekende NOM, 2500 zou dan de befaamde 2500 kunnen zijn.
Echter zo werkt het enkel Indië je een constant verbruik hebt van 2500.
Een betere sturing zou zijn dat je kijkt binnen het kwartier hoeveel kWh of Wh je reeds verbruikt hebt (kan je al niet meer verlagen) en wat je met het huidige vermogen nog zou verbruiken tot het einde van het kwartier en daarop sturen om onder die 625Wh te blijven (of welke ingestelde grenswaarde dan ook). Wel rekening houdend met het geïnstalleerde vermogen van de thuisbatterij. Zo'n thuisbatterij kan je in donkere tijden wel gebruiken voor de aangepaste NOM vanaf een lagere SOC limiet (gelijkaardig aan wat je zou instellen als backup voor een Blackout)
Even een voorbeeld van t omgekeerde aansturen van een EV laadpaal.
Daar kan je ook sturen op NOM (laden met PV stroom). Ieder heeft al ondervonden dat, gezien je kan sturen per 1A) er net injectie en netafname is. Zet je de offset op -230W dan is er bij heldere hemel net geen afname. Zet je de offset op 2500 dan verlaagt het laden bij het aanzetten van een verbruiker en desnoods wordt het laden onderbroken.
Nadeel van het sturen op 2500 is indien je plots een hoger huisverbruik hebt, dan stopt het laden wel maar wat reeds verbruikt werd in dat kwartier kan je niet terugdraaien, dus afhankelijk van de resterende tijd van het bijkomend verbruik ga je de verwachte CAPTAR overschrijden.
Is er een oplossing: Burst mode laden heb ik het genoemd. Je laad de wagen met 6A(min), indien mogelijk tov huisverbruik. Op het eind van t kwartier (4 min ervoor) ga je voor het max vermogen om je CAPTAR te halen (625Wh). Meestal ben je dan aan geladen met 5 of 6 kW waardoor er al die waarde aan huisverbruik er bij moet komen en de wagen stopt met laden zodat je quasi altijd safe zit. Eenmaal het kwartier opnieuw begint ben je opnieuw aan 6A aan t laden.
Uit ervaring kan ik wel meegeven dat een CAPTAR van 625Wh/kwartier in donkere dagen niet haalbaar is en zeker niet met WP verwarming, noch in aangepaste NOM noch in Burst, je moet eerder naar 1000 of 1100 gaan, dus 4000 of 4400 omdat je een wagen maar kan naar beneden regelen naar 6A (Tesla uitgezonderd) en de wagen teveel onderbroken laadmomenten krijgt.
Let wel hoe lager je de CAPTAR zet op net laden (en betaalt voor die stroom) hoe hoger de verliezen tijdens het laden (ook te betalen met netstroom)
Momenteel ben ik de EV aan t laden met een netafnamelimiet van 800W ,de rest komt uit de sterk fluctuerende PV met een verhouding net/PV tussen de 30 en 55%. De afname per kwartier schommelt tussen de 190Wh en de 225Wh wegens over en undershoot.