En je deelt de prijs niet even hier?spattex schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:04:
Ook in het bezit van de Marstek Venus E, opgehaald in Dordrecht bij zonnepanelen kampioen.
Vraag naar de prijs, deze is echt belachelijk laag! En ruime voorraad
En dat is dan van de Venus E 5.12 kWh ???
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Thanks. Na inloggen communiceren zij een prijs van €1252,35 (incl?). Ik kan evt nog contact met ze opnemen om de prijs te matchen, mochten ze daar aan doen.
De meesten geven nog een korting als je zelf gaat afhalen...is proberen waard als je niet te ver moet rijden.UnitedJunk schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:17:
[...]
Thanks. Na inloggen communiceren zij een prijs van €1252,35 (incl?). Ik kan evt nog contact met ze opnemen om de prijs te matchen, mochten ze daar aan doen.
Is wel een zeer nette prijs, 200€ minder dan de tweakers actie. Gaat hard met die prijzen, ze willen af van de stock voor dat de V3 beschikbaar is denk ik dan. Je kan er maar je voordeel mee doen.
Das bijna 750€ goedkoper dan in januari.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
V2. 0?
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
De prijs die ik noemde is zonder P1 meter. Hmm toch hoger wat ik betaalde, maar nog steeds het goedkoopste volgens mij. Ik heb ze niet goedkoper gezien en hij heeft ze op voorraad staan. Kijk ook eens bij de Facebook groepen Marstek, daar zie ik hem ook berichten schrijven Kadir heet hij.UnitedJunk schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:17:
[...]
Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07
Vraag is wel, wat met support als het mis gaat. Kan je bij hen terecht voor omruilen? Dat is mij toch wel een paar 100€ waard.spattex schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:25:
[...]
De prijs die ik noemde is zonder P1 meter. Hmm toch hoger wat ik betaalde, maar nog steeds het goedkoopste volgens mij. Ik heb ze niet goedkoper gezien en hij heeft ze op voorraad staan. Kijk ook eens bij de Facebook groepen Marstek, daar zie ik hem ook berichten schrijven Kadir heet hij.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Ben in ongeveer dezelfde situatie (10500WP, EV, airco's...).DSSW schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:53:
[...]
Ik woon in BE en heb ook 3-x400V+N.
Als je veel PV hebt liggen (richting 10kWp), en een EV moet laden en een 3F warmtepomp, dus ook grote afname. Dan zou ik gaan voor op elke fase een Marstek. Spreek uit ervaring van nu +3 maanden.
Iets meer capaciteit creëert ook gebruiksgemak, wij kunnen 's avonds de 3-fase warmtepomp nog laten draaien (nu voor koeling van ganse woning) op de batterijen, een wasje, vaat,...kan ook nog makkelijk. Maar uiteraard leidt dat extra gebruiksgemak van die grotere capaciteit tot een iets langere terugverdientijd. Ik heb er geen omkijks naar en ik moet mijn vrouw ook niet zeggen dat ze enkel mag wassen als de zon schijnt![]()
Heb je geen EV en geen warmtepomp dan zal je misschien wel met 1 toekomen.
Alles hangt af van je PV productie profiel en je verbruiksprofiel.
Maar over keuze tussen HW en Marstek zou ik niet twijfelen de Marstek heeft veel voordelen : veel lagere prijs per kwh, backup poort en laden en ontladen tot 2500w, dat zijn grote troeven.
Ik heb de simulatie gedaan met de kwartierwaarden.
Grof genomen komt het er op neer dat ik met 5kWh zowat 300€ spaar, met 10 kWh net iets meer dan 400€, en met 15 kWh niet meer dan 450€.
Die laatste 5 kWh krijg je ofwel niet vol, ofwel gebruik je ze niet gedurende de nacht.
De eerste batterij krijg ik nog terugverdiend op redelijke termijn, de tweede wordt moeilijk (>10jaar) en de derde gewoon niet als je rekening houdt me de marginale opbrengst van een extra batterij.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb inderdaad nu al een mailtje terug dat ze 'm kunnen matchen met jouw prijs: €980,- ex p1 meter en ex btw.spattex schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:25:
[...]
De prijs die ik noemde is zonder P1 meter. Hmm toch hoger wat ik betaalde, maar nog steeds het goedkoopste volgens mij. Ik heb ze niet goedkoper gezien en hij heeft ze op voorraad staan. Kijk ook eens bij de Facebook groepen Marstek, daar zie ik hem ook berichten schrijven Kadir heet hij.
Voor alle andere hier: vul het contactformulier in op de website en vraag om een offerte voor de bovenstaande prijs.
Daar ga ik hem morgen ophalen.spattex schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:04:
Ook in het bezit van de Marstek Venus E, opgehaald in Dordrecht bij zonnepanelen kampioen.
Vraag naar de prijs, deze is echt belachelijk laag! En ruime voorraad
Wat was je gevoel?
Ze leveren zonnepanelen, omvormers en thuisaccu's.jolandacb schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:30:
[...]
Daar ga ik hem morgen ophalen.
Wat was je gevoel?
Goede gozer, kwam niet verkeerd over. En ze hadden voldoende voorraad volgens hem. Je krijgt ook netjes een factuur en je betaald bij ophalen via overschrijving. Ik deed het terplekke via de ING app .
Als de volgende container aan komt, dan gaat de prijs weer wat zakken, daarvan ben ik overtuigd...UnitedJunk schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:29:
[...]
Ik heb inderdaad nu al een mailtje terug dat ze 'm kunnen matchen met jouw prijs: €980,- ex p1 meter en ex btw.
Voor alle andere hier: vul het contactformulier in op de website en vraag om een offerte voor de bovenstaande prijs.
Het ding voor mij persoonlijk is ook. Hoe rapper je nu in de zomer nog een hebt en je energie van de panelen kan gebruiken, hoe meer 'winst'.
Ik kwam op ongeveer 60 euro dacht ik met een 5kwh batterij voor de maand juli.
Augustus nog iets meer.
Als die V3 er pas is tegen het najaar, missen we de beste periode.
Ik kwam op ongeveer 60 euro dacht ik met een 5kwh batterij voor de maand juli.
Augustus nog iets meer.
Als die V3 er pas is tegen het najaar, missen we de beste periode.
3 stuks nu 3557€ incl BTW en geen omkijken meer, ik zou het wel weten.😉Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:28:
[...]
Ben in ongeveer dezelfde situatie (10500WP, EV, airco's...).
Ik heb de simulatie gedaan met de kwartierwaarden.
Grof genomen komt het er op neer dat ik met 5kWh zowat 300€ spaar, met 10 kWh net iets meer dan 400€, en met 15 kWh niet meer dan 450€.
Die laatste 5 kWh krijg je ofwel niet vol, ofwel gebruik je ze niet gedurende de nacht.
De eerste batterij krijg ik nog terugverdiend op redelijke termijn, de tweede wordt moeilijk (>10jaar) en de derde gewoon niet als je rekening houdt me de marginale opbrengst van een extra batterij.
Voor diegene die de Marstek nog willen aanschaffen. Er is iemand de ze aanbied in de FB groep van Marstek voor €980 ex btw.
Wel zelf ophalen in Dordrecht.
Edit: Ah zie dat het hierboven al vernoemd is.
Wel zelf ophalen in Dordrecht.
Edit: Ah zie dat het hierboven al vernoemd is.
[ Voor 13% gewijzigd door Gohf046 op 01-07-2025 16:50 ]
MT 1x 5.12 kWh V151
Ik heb al een HW P1-meter.
Heb ik nu dan toch nog die meter van Marstek nodig, of niet?
Ik heb ook een pulse meter van Tibber, met een dynamisch contract.
Even een vraagje voor de gevorderde gebruikers.
Ik heb beide apparaten geconfigureerd op wifi. Ik kan ze individueel benaderen maar als ik de CT003 wil koppelen als ct dat krijg continu een foutmelding ze elkaar niet zien via wifi. Nou moet ik erbij zeggen dat de accu even achter in de tuin staat en de CT voor in de meterkast. Ik kan ze vanuit de woonkamer op de bank gewoon benaderen alleen zien ze elkaar niet?
Ik heb beide apparaten geconfigureerd op wifi. Ik kan ze individueel benaderen maar als ik de CT003 wil koppelen als ct dat krijg continu een foutmelding ze elkaar niet zien via wifi. Nou moet ik erbij zeggen dat de accu even achter in de tuin staat en de CT voor in de meterkast. Ik kan ze vanuit de woonkamer op de bank gewoon benaderen alleen zien ze elkaar niet?
:strip_exif()/f/image/ktPvkquXnRC2i5sgy4zN0fWA.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, de HW P1 werkt prima voor 1 enkele batterij. Zie Ondersteunde energiemeters in TS.jolandacb schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:50:
Ik heb al een HW P1-meter.
Ze moeten beiden goed WiFi bereik hebben en op hetzelfde netwerk zitten aangesloten wat geen isolatie tussen de clients doet. Gewoon een traditioneel lokaal (maar sterk) netwerk dus. Dan kunnen ze elkaar lokaal benaderen. Hoe ver ze van elkaar verwijderd staan maakt niet uit, als ze maar goed verbinding hebben met hetzelfde netwerk.spattex schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:50:
[Afbeelding]
Ik zie 2 streepjes Wifi signaal, dat gaat niet lukken. Zet al het MT spul op een aparte router/AP met sterk signaal en het zal werkenspattex schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:50:
[Afbeelding]
Vragen om problemen, zeker met stromen en vermogens waarmee we hier spelen. Er hoeft maar slecht contact te zijn of een klein contact oppervlak en het gaat smeulen en branden. Zou het persoonlijk niet zo in huis willen hebben nadat ik in het echt gezien heb wat er kan gebeuren bij een slecht contact.
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Vraagje,
ik las ergens dat je plugn’play zonnepanelen (800w) op de 220v backup poort van de
Marstek Venus kan aansluiten en dat die ook zo oplaadt,
heeft iemand dat al geprobeerd ?
dat zou wel heel interessant zijn aan de huidige prijs .
ik las ergens dat je plugn’play zonnepanelen (800w) op de 220v backup poort van de
Ik denk dat dit bij een heel groot deel van de dozenschuivers gaat gelden. Zijn wellicht een paar grote partijen hier actief, maar die marstek zie je nu bij ieder bedrijf in het assortiment komen. Ken het bedrijf ziet, als je gaat zoeken bestaan ze sinds 2023, 2 werknemers, 1 google review.DSSW schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:27:
[...]
Vraag is wel, wat met support als het mis gaat. Kan je bij hen terecht voor omruilen? Dat is mij toch wel een paar 100€ waard.
Weet niet wie de garantie gaat afwikkelen bij een mogelijk faillissement, maar dat geldt in principe voor alle bedrijven. Wil je voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dan is dit een hele scherpe prijs en dan hopen dat je geen problemen met je Marstek krijgt...
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Waarom zou je zo'n solar plugin systeem op de backup poort zetten, en niet gewoon in een stopcontact in je huisinstallatie?rb1213 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:10:
Vraagje,
Als de stroom langdurig uitvalt is het natuurlijk een uitkomst. Overdag de panelen op de MT en dan ‘s nachts andere apparaten voorzien van stroom.ech.wel schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:14:
[...]
Waarom zou je zo'n solar plugin systeem op de backup poort zetten, en niet gewoon in een stopcontact in je huisinstallatie?
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Bij black friday gaat die Marstek Venus E v2 echt wel tegen de €1000 of lager te vinden zijn
En als je van iemand 2dehands over koopt die een v3 wil misschien zelfs onder de €800
Zoek maar even op Youtube op Ketel klets off grid. Die heeft het getestrb1213 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:10:
Vraagje,
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Vorig toestel was inderdaad defect bij levering. Vandaag is de nieuwe batterij geleverd, werkt meteen zoals verwacht! Garantie werd prima afgehandeld door Marstek zelf, de doorlooptijd van de omruiling was 2 weken.Avenger 2.0 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:22:
[...]
Een soc op 0% lijkt me niet normaal bij levering. Bij mij zat deze op 80% bij levering. Onder de 11% is sowieso abnormaal (laagste dat hij gaat in normaal gebruik). Probeer manueel laden eens, moest niet werken vrees ik dat je een slecht exemplaar hebt gekregen en moet omruilen. Zijn hier nog zo enkele mensen geweest in forum de laatste dagen.
De communicatie met Marstek verloopt traag en niet altijd erg duidelijk, maar mits wat geduld komt het dus in orde.
Ik heb de MT , de CT003 en KPN box 12 op 50 cm van elkaar.DSSW schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:03:
[...]
Ik zie 2 streepjes Wifi signaal, dat gaat niet lukken. Zet al het MT spul op een aparte router/AP met sterk signaal en het zal werken
Toch heb ik ook maar 2 streepjes omdat het Marstek sul het KPN spul niet lust.
Maakt gewoon verbinding met een oude linksys router die als accespoint fungeert, aan de andere kant vh huis.
En sinds dat elkaar gevonden had werkt het nu al bijna 2 weken prima, met 2 streepjes.
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117
Het is niet dat die Marstek enorme hoeveelheden data gaat slurpen of verzenden, dus zo lang die verbinding wat stabiel is... Ik zou er geen access point voor toevoegen... dat gaat meer stroom vreten dan wat het toe voegt.Metsubsidie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:27:
[...]
Ik heb de MT , de CT003 en KPN box 12 op 50 cm van elkaar.
Maakt gewoon verbinding met een oude linksys router die als accespoint fungeert, aan de andere kant vh huis.
En sinds dat elkaar gevonden had werkt het nu al bijna 2 weken prima, met 2 streepjes.
Mijn netwerk is 20+ jaar oud en ik hergebruik ouder spul, dus dat maakt er al deel van uit.Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:29:
[...]
Het is niet dat die Marstek enorme hoeveelheden data gaat slurpen of verzenden, dus zo lang die verbinding wat stabiel is... Ik zou er geen access point voor toevoegen... dat gaat meer stroom vreten dan wat het toe voegt.
Maar het gaat er om dat de KPN box op 50 cm bij mij problematisch is, geen verbinding maakt en de 2 streepjes toch een goede stabiele verbinding kunnen borgen.
Just my 2c.
Ik zou Ketel Klets niet verkiezen boven alle ervaring die wij hebben hier. Zijn videos zijn soms wel interessant maar niet altijd correct en vaak incompleet.Flesym schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:25:
[...]
Zoek maar even op Youtube op Ketel klets off grid. Die heeft het getest
Wij hebben hier veel meer ervaring met het opladen via Backup stopcontact: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Graag toch even duiding voor de Tweakers onder ons, inclusief mezelfAroha schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:26:
[...]
Vorig toestel was inderdaad defect bij levering. Vandaag is de nieuwe batterij geleverd, werkt meteen zoals verwacht! Garantie werd prima afgehandeld door Marstek zelf, de doorlooptijd van de omruiling was 2 weken.
De communicatie met Marstek verloopt traag en niet altijd erg duidelijk, maar mits wat geduld komt het dus in orde.
Mijn dank is groot!
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Dat is eind november toch pas??Avenger 2.0 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:24:
Bij black friday gaat die Marstek Venus E v2 echt wel tegen de €1000 of lager te vinden zijnEn als je van iemand 2dehands over koopt die een v3 wil misschien zelfs onder de €800
Dan loop je wel heel de zomer mis.
Ik heb hem nu voor €1161,-
[ Voor 3% gewijzigd door jolandacb op 01-07-2025 17:53 ]
Bedoel dan vooral voor een tweede (of derde)jolandacb schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:53:
[...]
Dat is eind november toch pas??
Dat is nog minder dan 980 excl?jolandacb schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:53:
[...]
1 stuk gekocht aan die prijs?
Vind ik ook, inhoudelijk vaak ook mager, ik leer er in ieder geval niet veel van. Maar sluit wel goed aan bij de huidige trend, dus mooi geld verdienen via YouTube.com. Ik zou de topic start en dit topic doorlezen.pascallj schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:39:
[...]
Ik zou Ketel Klets niet verkiezen boven alle ervaring die wij hebben hier. Zijn videos zijn soms wel interessant maar niet altijd correct en vaak incompleet.
Wij hebben hier veel meer ervaring met het opladen via Backup stopcontact: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 01-07-2025 18:19 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Ik denk dat ik hetzelfde Youtube filmpje heb gezien.. En met de extra optie om de Marstek in de camper te duwen om onderweg op te laden met een solarkit om vervolgens je 230V toestellen in de camper te kunnen gebruikenrb1213 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:10:
Vraagje,
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Heb ik ook een tijd gehad met mijn Telenet router, bleef paar weken goed en daarna viel CT verbinding geregeld weg en kwam weer op. Heb dan op advies van andere tweakers een TP-link Archer C50 geplaatst, daar enkel het MT spul op en nu al meer dan 2 maanden geen enkele CT drop en altijd 4 streepjes wifi👍Metsubsidie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:27:
[...]
Ik heb de MT , de CT003 en KPN box 12 op 50 cm van elkaar.
Ik had een bericht gestuurd via de Marstek app om de problemen aan te kaarten. Marstek stelde zelf voor om de omruiling op zich te nemen. Ik heb de dealer wel op de hoogte gehouden van het proces, die stonden dus aan de zijlijn zolang alles goed ging.Gely schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:49:
[...]
Graag toch even duiding voor de Tweakers onder ons, inclusief mezelf, hoe je de omruiling via Marstek zelf hebt geregeld, aangezien je toch nog garantie had bij je leverancier (de verdeler dus).
Mijn dank is groot!
OK, goed, maar hoe liep het logistieke stuk dan? Is het de dealer die jou een Marstek heeft geleverd (op order van Marstek) of kwam die rechtstreeks uit China. Toch wel belangrijke info voor ons allemaal wanneer we garantie moeten inroepen. En wie was dan de dealer?Aroha schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:35:
[...]
Ik had een bericht gestuurd via de Marstek app om de problemen aan te kaarten. Marstek stelde zelf voor om de omruiling op zich te nemen. Ik heb de dealer wel op de hoogte gehouden van het proces, die stonden dus aan de zijlijn zolang alles goed ging.
EDIT: Ter vervollediging: En kwam de dealer die dan bij jou weghalen voor de omruiling, waar ging het defecte toestel naartoe, ook naar de dealer?
[ Voor 10% gewijzigd door Gely op 01-07-2025 18:56 ]
Kloptsonina schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:08:
[...]
Dat is nog minder dan 980 excl?
1 stuk gekocht aan die prijs?
Ik zou niet weten waarom niet (behalve reclame voor je eigen bedrijf of andere vreemde situaties misschien)?
Ander vraagje, zijn er mensen met ervaring rond fysieke beveiliging tegen diefstal?
En dan met de kamper op een weegbrug en een boete voor overladen...Bart Bever schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:32:
[...]
Ik denk dat ik hetzelfde Youtube filmpje heb gezien.. En met de extra optie om de Marstek in de camper te duwen om onderweg op te laden met een solarkit om vervolgens je 230V toestellen in de camper te kunnen gebruiken
Moet je toch wel goed gek zijn als je die tegen de eerder normale prijs ( die niet zo gaan zakken wat te was al een aanbeiding ) van 1899 in onder 1 jaar er even 1099 euro op te verliezen . Dan kun je die beter houden en een v3 erbij kopen als die inmiddels te krijgen is tzt voor de prijs wat je verlies anders zou gaan zijn.jolandacb schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:53:
[...]
Bij mij gaat het niet allemaal om een beetje geld.Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:29:
[...]
Het is niet dat die Marstek enorme hoeveelheden data gaat slurpen of verzenden, dus zo lang die verbinding wat stabiel is... Ik zou er geen access point voor toevoegen... dat gaat meer stroom vreten dan wat het toe voegt.
Gebruiksgemak, comfort en gemoedsrust zijn voor mij veel belangrijker dan 50€ meer of minder.
Als het wekelijks een paar keer uitvalt dan geeft het alleen maar frustraties.
Nu geniet ik elke dag als ik amper een Kwh uit het net haal en de boel stabiel draait zonder geklooi.
Gebruiksgemak…. Ik hoop dat ding aan te sluiten en dan moet het draaien.DSSW schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:28:
[...]
Bij mij gaat het niet allemaal om een beetje geld.
Gebruiksgemak, comfort en gemoedsrust zijn voor mij veel belangrijker dan 50€ meer of minder.
Als het wekelijks een paar keer uitvalt dan geeft het alleen maar frustraties.
Nu geniet ik elke dag als ik amper een Kwh uit het net haal en de boel stabiel draait zonder geklooi.
Dat er nog een paar kWh uit het net komt of nietm daar slaap ik niet beter van.
Maar 1200€ extra uit geven om maar 50€ per jaar te sparen vind ik zinloos.
En waaraan ga je dan 1200 extra uitgeven?Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:43:
[...]
Gebruiksgemak…. Ik hoop dat ding aan te sluiten en dan moet het draaien.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Een extra Marstek….
Met 5 kWh batterij spaar ik ca 300€/jaar, met 10 kWh wordt het 400€ en met 15 kWh ca 450€.
Oei, je hebt er nog geen.Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:43:
[...]
Gebruiksgemak…. Ik hoop dat ding aan te sluiten en dan moet het draaien.
Hopelijk wordt het echt plug en play dan.
Hier zijn er wel met wat andere ervaringen, zeker de early adopters hebben wel wat meegemaakt

Dat je geen 1200€ extra wil uitgeven om 50€ per jaar te besparen, daar geef ik je 100% gelijk in. Op de beurs is misschien meer te rapen
Marstek heeft de logistiek zelf geregeld, dealer had er niks mee te maken. Ze hebben een nieuwe batterij verzonden, via Rhenus Logistics, de locatie van vertrek was Duisburg.Gely schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:45:
[...]
OK, goed, maar hoe liep het logistieke stuk dan? Is het de dealer die jou een Marstek heeft geleverd (op order van Marstek) of kwam die rechtstreeks uit China. Toch wel belangrijke info voor ons allemaal wanneer we garantie moeten inroepen. En wie was dan de dealer?
EDIT: Ter vervollediging: En kwam de dealer die dan bij jou weghalen voor de omruiling, waar ging het defecte toestel naartoe, ook naar de dealer?
Nu ik het nieuwe toestel heb, zal Marstek de ophaling van het oude toestel regelen. Om de status van zending en ophaling op te volgen heb ik een online formulier ontvangen waar ik alles kan volgen. Het defecte toestel gaat vermoedelijk ook rechtstreeks naar Marstek.
De dealer was zaak.shop. Helaas iets te veel betaald, want ik heb pas nadien dit forum ontdekt

OK, bedankt voor de update! Toch nog een niet onbelangrijke vraag. Waarom heeft zaak.shop (mij onbekend, wat een naam trouwens) die omruiling niet zelf verzorgd? Bijv. nieuwe leveren en kapotte direct terug meenemen?Aroha schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:05:
[...]
Marstek heeft de logistiek zelf geregeld, dealer had er niks mee te maken. Ze hebben een nieuwe batterij verzonden, via Rhenus Logistics, de locatie van vertrek was Duisburg.
Nu ik het nieuwe toestel heb, zal Marstek de ophaling van het oude toestel regelen. Om de status van zending en ophaling op te volgen heb ik een online formulier ontvangen waar ik alles kan volgen. Dit toestel gaat vermoedelijk ook rechtstreeks naar Marstek.
De dealer was zaak.shop. Helaas iets te veel betaald, want ik heb pas nadien dit forum ontdekt
Netjes dat ze eerst de nieuwe bezorgen en nadien pas de oude ophalen. Geeft toch vertrouwen dat de service bij MT goed loopt, zelfs zonder tussenkomst van de dealer/verkoper.Aroha schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:05:
[...]
Marstek heeft de logistiek zelf geregeld, dealer had er niks mee te maken. Ze hebben een nieuwe batterij verzonden, via Rhenus Logistics, de locatie van vertrek was Duisburg.
Nu ik het nieuwe toestel heb, zal Marstek de ophaling van het oude toestel regelen. Om de status van zending en ophaling op te volgen heb ik een online formulier ontvangen waar ik alles kan volgen. Dit toestel gaat vermoedelijk ook rechtstreeks naar Marstek.
Hopelijk blijft dat 10 jaar zo lopen
Mooi, maar vandaag zou een dag zijn waarop ik waarschijnlijk de batterij zelf leeg krijg. Airco draait en de auto mag wat stroom krijgen, en dan is 10 kWh snel weg.AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:03:
[...]
10 kWh terugleveren loont nu vanaf 20:00
[Afbeelding]
Heb alleen nog geen dynamisch
Dat is ook een keuze en berekening die ieder voor zich moet uitmaken. En die berekening is bij iedereen ook anders in functie van het verbruiksprofiel en tevens een momentopname. Hoe gaan de injectietarieven evolueren in de toekomst? Mijn mening gaat dat enkel nog minder worden en zelfs betalend worden in de toekomst. Maar misschien ben ik wel helemaal mis en krijgen we achter een jaar weer veel terug voor onze injectie? Wie zal het zeggen.Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:52:
[...]
Een extra Marstek….
Met 5 kWh batterij spaar ik ca 300€/jaar, met 10 kWh wordt het 400€ en met 15 kWh ca 450€.
Ik heb hier schoorvoetend en twijfelend de 1ste MT besteld om eens te kijken wat dat ging geven... En exact 9 dagen later een 2de bijbesteld.
Voor een eventuele derde wil ik eerst even de winter afwachten om te bekijken in welke mate de huidige 2 me in de winter ''kunnen bekoren/bevoorraden''.
Ik weet dat de algemene tendens hier is dat ze in de winter niet vol te krijgen zijn. Maar als ik bekijk hoeveel zonnestroom ik afgelopen winter nog terug op het net gezet heb om dan 's avonds te moeten aankopen (in de duurste periode van het jaar) lijkt mij dat mee te vallen.
Buiten beschouwing gelaten dat er vanzelfsprekend ook gewoon 24u grijze dagen tussenzitten.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Marstek nam meteen zelf het initiatief...Gely schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:09:
[...]
OK, bedankt voor de update! Toch nog een niet onbelangrijke vraag. Waarom heeft zaak.shop (mij onbekend, wat een naam trouwens) die omruiling niet zelf verzorgd? Bijv. nieuwe leveren en kapotte direct terug meenemen?
De dealer reageerde amper op mijn feedback en vond het best OK dat Marstek alles verzorgde in hun plaats (denk ik)?
Voor mij zijn die accu's in zekere zin gewoon zinloos.
Ik kan nog gewoon salderen en geen terugleverkosten met mijn modelcontract.
Maar het plaatje van juni geeft je toch een glimlach, gewoon maar doen en gebruiken waneer het uitkomt ipv rekening houden met waneer de paneeltjes genoeg doen.
En dan over heel de maand minder dan 0,5kwh per dag inkopen.
Maar het plaatje van juni geeft je toch een glimlach, gewoon maar doen en gebruiken waneer het uitkomt ipv rekening houden met waneer de paneeltjes genoeg doen.
:strip_exif()/f/image/K3f4m7DwWomQkkJPGlCIlW14.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Opgelet je haalt geen 10 kwh uit 2 MT's,Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:09:
[...]
Mooi, maar vandaag zou een dag zijn waarop ik waarschijnlijk de batterij zelf leeg krijg. Airco draait en de auto mag wat stroom krijgen, en dan is 10 kWh snel weg.
Netto capaciteit per stuk is +-4,6 kwh, je hebt ongeveer 5,4 kwh PV nodig om hem volledig te vullen en als je hem leeg trekt zal je er ongeveer 4 kwh van kunnen gebruiken.
Dat is gerekend met de reële rendementen over een periode van 3 maanden
Bij Zonnepaneel kampioen in Dordrecht.sonina schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:19:
[...]
Ik zou niet weten waarom niet (behalve reclame voor je eigen bedrijf of andere vreemde situaties misschien)?
Ander vraagje, zijn er mensen met ervaring rond fysieke beveiliging tegen diefstal?
Prijs staat niet op de website. Op te vragen via website of Facebook groep van Marstek. Daar zit de eigenaar van de website ook op.
Inderdaad, ik vond het best OK om alles rechtstreeks te regelen.DSSW schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:09:
[...]
Netjes dat ze eerst de nieuwe bezorgen en nadien pas de oude ophalen. Geeft toch vertrouwen dat de service bij MT goed loopt, zelfs zonder tussenkomst van de dealer/verkoper.
Hopelijk blijft dat 10 jaar zo lopen
Voor wie twijfelt of de dealer een blijvertje is of niet, Marstek zelf handelt het in elk geval correct af.
Ben ik het 100% mee eens.Ronald.42 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:17:
Voor mij zijn die accu's in zekere zin gewoon zinloos.
[Afbeelding]
Het is ook een beetje een hobby en lidgeld in een golfclub of dergelijk kost ook (veel) geld
Dat zat ik me net af te vragen: is de Marstek nog bereikbaar als de stroom (en dus de wifi) eruit ligt?Pe1dtq schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:52:
[...]
Tijdens de uitval van een uur de magnetron gebruikt. Kon de Marstek dus gewoon via Bluetooth benaderen en de backup inschakelen!
Dank je wel, dit is goed om te weten!
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Het staat ook niet minder dan 5 keer vermeld in de TSPietervs schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:27:
[...]
Dat zat ik me net af te vragen: is de Marstek nog bereikbaar als de stroom (en dus de wifi) eruit ligt?
Dank je wel, dit is goed om te weten!

Niet alleen de Quookers. Nespresso, waterkoker, tosti-ijzer, al die dingen zijn beroerd. Ik heb in mijn wandcontactdozen Shelly's zitten en zelfs die zien ze niet of te laat. Alleen als ze lang aanstaan, maar dan hebben ze de eigenschap om door thermostaat kort aan te schakelen waardoor je de piek mist. Dit los je alleen op door constant terug te leveren. Maar dan zit je al snel op constant 2KWh voor de tijd dat je deze apparaten gebruikt. Met een 5KW of zelfs 20KW kom je daar niet mee weg.S2S schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:22:
[...]
Quookers zijn bijvoorbeeld super dramatisch, beter is het om die te negeren. Ik heb er ook 1 en in januari liep dan de hele Marstek in de soep, dat hebben ze nu opgelost in firmware. Zo’n korte hoge vraag (vermogen) s eigenlijk ook helemaal niet interessant in 24 uur. Je batterij reageert na ongeveer 5 seconden . Veel sneller kan ook niet (op dit moment met de technologie aanwezig in de wereld) ze zullen iets afvlakken anders springt zo’n ding van hak op de tak met relais die schakelen en dergelijke .
Dus 0 op de meter is eigenlijk niet ECHT mogelijk , zo moet je het zien. Maar we komen wel aardig in de buurt.
Dus deze pieken wegschaven is moeilijk. Want je automatisering is gewoon te traag (oa door de sensoren).
8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant
Alleen dat gaan ze niet doen , betaalbaar product. Buiten dat ik vind het zelf helemaal niet zo interessant die paar watt op 24 uur / week / maand / jaar. Wij eten hier geen non-stop tosti’s (zou wel heerlijk zijn) hier neem ik gemiddeld de 0,5 - 1 Kw per dag op uit het net, is verwaarloosbaar.WargamingPlayer schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:00:
[...]
Niet alleen de Quookers. Nespresso, waterkoker, tosti-ijzer, al die dingen zijn beroerd. Ik heb in mijn wandcontactdozen Shelly's zitten en zelfs die zien ze niet of te laat. Alleen als ze lang aanstaan, maar dan hebben ze de eigenschap om door thermostaat kort aan te schakelen waardoor je de piek mist. Dit los je alleen op door constant terug te leveren. Maar dan zit je al snel op constant 2KWh voor de tijd dat je deze apparaten gebruikt. Met een 5KW of zelfs 20KW kom je daar niet mee weg.
Dus deze pieken wegschaven is moeilijk. Want je automatisering is gewoon te traag (oa door de sensoren).
[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 01-07-2025 21:12 ]
Mijn beide batterijen zijn nu al een uur allebei op 2500W aan het ontladen, en maken ook een vergelijkbaar geluid. Volume is niet te horen op een filmpje, en mijn geluid klinkt iets minder schel wellicht, maar het is goed hoorbaar in de garage.MrPort schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:20:
Beste forumleden. Na alles in dit forum gelezen te hebben (ben je even mee bezig), heb ik besloten mijn eerst post te plaatsen. Ik ben een groot fan van Tweakers maar eerder een passieve lezer dan een actieve poster.
Sinds drie weken ben ik in bezit van een Marstek Venus 5.12. De bijgeleverde CT003 communiceert niet met mijn meter dus een CT002 geplaatst. Om het stabiel te krijgen een eigen routertje gegeven op 2,4MHz en vanaf dat moment draait ie volledig stabiel. Ik heb echter een klein probleempje.
Sinds afgelopen zondag maakt de Marstek veel geluid wanneer hij ca. 95% vol zit en zijn laadvermogen beperkt to ca. 1200 Watt. Het klinkt meer als coil-whine dan ventilatorgeluid. De ruimte is volledig stil, het volume is ca. 50dB, dus wat zachter dan gespreksniveau. De koelribben zijn wel behoorlijk warm, denk zo rond de 50°C. De MT staat opgesteld in de garage waar het mooi koel is, gisteren einde dag 23,5°C
Ik heb gemaild aan de leverancier en de Marstek fabriek via de app maar nog geen reactie gehad. Is dit iets voor garantie of hoort het erbij. Ik hoop dat de Youtube-link werkt, dat was ook de eerste keer, spannend!
YouTube: Geluid Marstek Venus 5.12
De MT heeft zijn eigen groep, draait op V151. In de meterkast een CT002 op V118.
Tevens zijn mijn beide batterijen hartstikke heet bovenop de koelribben. Als je je hand erop zou houden verbrand je hem, zo heet. In de garage zelf (30m2) is het 23.2 graden op dit moment, en dat is al 0,3 graden opgelopen sinds de batterijen zijn gaan terugleveren.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Wees blij dat de koelribben heet zijn, dat is hun functie 🥂jevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:11:
[...]
Mijn beide batterijen zijn nu al een uur allebei op 2500W aan het ontladen, en maken ook een vergelijkbaar geluid. Volume is niet te horen op een filmpje, en mijn geluid klinkt iets minder schel wellicht, maar het is goed hoorbaar in de garage.
Tevens zijn mijn beide batterijen hartstikke heet bovenop de koelribben. Als je je hand erop zou houden verbrand je hem, zo heet. In de garage zelf (30m2) is het 23.2 graden op dit moment, en dat is al 0,3 graden opgelopen sinds de batterijen zijn gaan terugleveren.
Helaas is mijn Marstek alweer bijna leeg... Maar zometeen toch weer een lekkere €2 te pakken met de Venus
Wie het kleine niet eert...
Al met al zijn dit soort dagen icm solar, airco en een dynamisch contract helemaal prima. Een heerlijk koel huis, gratis (vaat)wassen en een negatieve energierekening
Wie het kleine niet eert...
Al met al zijn dit soort dagen icm solar, airco en een dynamisch contract helemaal prima. Een heerlijk koel huis, gratis (vaat)wassen en een negatieve energierekening
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Het was dan ook een constatering, zonder daar verder iets over te concluderenS2S schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:13:
[...]
Wees blij dat de koelribben heet zijn, dat is hun functie 🥂
Omvormers zetten gelijkstroom om in wisselstroom, die zijn niet 100% efficiënt, en het verlies is warmte. Ik kan niet beoordelen wat veel is. Maar ik snap nu wel dat de efficiëntie lager is dan sommige Tweakers hier hadden gehoopt.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Nee hoor, zelfs beter dan we hadden gedacht . Kijk met zonnestroom opslaan maakt het niet echt uit. Zo is de techniek op dit moment. Je kan die dan op een ander moment gebruiken . Home wizard doet het niet beter trouwens.jevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:19:
[...]
Het was dan ook een constatering, zonder daar verder iets over te concluderen![]()
Omvormers zetten gelijkstroom om in wisselstroom, die zijn niet 100% efficiënt, en het verlies is warmte. Ik kan niet beoordelen wat veel is. Maar ik snap nu wel dat de efficiëntie lager is dan sommige Tweakers hier hadden gehoopt.
Je kunt ook niet opslaan en dan lekker 78 cent per Kw betalen vanavond vanaf 20.00 .. zo zie ik het.
[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 01-07-2025 21:25 ]
Vergeet het dat we in België meer gaan terug krijgen voor injectie.E- uurtarieven gaan alleen maar vaker negatief worden in België ( en Europa ) . Aantal uren negatief nu al zoveel als over heel 2024. Daar bovenop heeft Fluvius extra geld nodig, die gaan dus op zoek hoe ze dat kunnen krijgen en de gebruikers zullen dat op een of andere manier moeten betalen .Als industrie en gezinnen meer zelf gaan opwekken en opslaan gaan energieproducenten/leveranciers en distributeurs minder inkomsten krijgen maar ze moeten uitbreiden om de vraag bij windluwe en grijze dagen toch te kunnen voldoen gezien de vraag alleen maar gaat stijgen dus gaan ze wel iets vinden om die extra inkomsten te krijgen. Op zich is dat ook niet verkeerd, het is de verantwoordelijkheid van een aantal stakeholders om ervoor te zorgen dat iedereen electriciteit heeft. Niemand wil zonder stroom komen te zitten, naast water en voeding toch wel nummer drie op de lijst van noodzakelijkheden denk ik. Helaas ontbreekt er een duidelijke visie, strategie en plannen om dat allemaal betaalbaar en tijdig te realiseren , zowel op Belgisch als Europees niveau vrees ik.Maar wie ben ik ....Ik denk wel dat je goede keuzes maakt🙂Druppeltje_ schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:09:
[...]
Dat is ook een keuze en berekening die ieder voor zich moet uitmaken. En die berekening is bij iedereen ook anders in functie van het verbruiksprofiel en tevens een momentopname. Hoe gaan de injectietarieven evolueren in de toekomst? Mijn mening gaat dat enkel nog minder worden en zelfs betalend worden in de toekomst. Maar misschien ben ik wel helemaal mis en krijgen we achter een jaar weer veel terug voor onze injectie? Wie zal het zeggen.
Ik heb hier schoorvoetend en twijfelend de 1ste MT besteld om eens te kijken wat dat ging geven... En exact 9 dagen later een 2de bijbesteld.
Voor een eventuele derde wil ik eerst even de winter afwachten om te bekijken in welke mate de huidige 2 me in de winter ''kunnen bekoren/bevoorraden''.
Ik weet dat de algemene tendens hier is dat ze in de winter niet vol te krijgen zijn. Maar als ik bekijk hoeveel zonnestroom ik afgelopen winter nog terug op het net gezet heb om dan 's avonds te moeten aankopen (in de duurste periode van het jaar) lijkt mij dat mee te vallen.
Buiten beschouwing gelaten dat er vanzelfsprekend ook gewoon 24u grijze dagen tussenzitten.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
.
[ Voor 99% gewijzigd door PNARI op 01-07-2025 21:30 ]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Dat lukt dus op geen enkele manier met de huidige zonnepanelen op de camper?Bart Bever schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:32:
[...]
Ik denk dat ik hetzelfde Youtube filmpje heb gezien.. En met de extra optie om de Marstek in de camper te duwen om onderweg op te laden met een solarkit om vervolgens je 230V toestellen in de camper te kunnen gebruiken
Ik zou ook niet snel de HW overwegen. Voor mij zou het ook Marstek (goedkoop) of Zendure (laag verlies, en bij sommige varianten rechtstreeks wat zonnepanelen aansluiten) zijn.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:58:
[...]
Mijn persoonlijke mening is dat HW batterij enkel financieel interessant is als je er eentje nodig hebt en sterk in HW ecosysteem verweven zit. Anders Marstek of Zendure als je met 5kW of 10kW toe komt. Voor meer dan 10kW lijkt me vaste installatie dan weer interessanter (bv pylontech modules met hybride omvormer, alles zelf aankopen en elektricien per uur betalen om te installeren en laten keuren als je niet zelf kan).
Het is dat ik op dit moment een verbruik heb waarbij een batterij (door de verliezen) erg ongunstig uitkomt, anders zou het waarschijnlijk een van die twee worden.
Ik ben ook erg benieuwd wat de Marstek V3 wordt. Persoonlijk hoop ik op wat minder verliezen, want dat vind ik wel de Achilleshiel van de Marstek.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Hier worden de koelribben ook behoorlijkl heet. Met de temperatuurmeetfunctie op m'n Pixel 9 Pro meet ik gemiddeld 50-55 graden (natuurlijk niet zo nauwkeurig als met een FLIR, maar het enige wat ik heb ). Dat is overigens gemiddeld, de afgelopen tijd.jevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:11:
[...]
Mijn beide batterijen zijn nu al een uur allebei op 2500W aan het ontladen, en maken ook een vergelijkbaar geluid. Volume is niet te horen op een filmpje, en mijn geluid klinkt iets minder schel wellicht, maar het is goed hoorbaar in de garage.
Vandaag is het natuurlijk echt extreem warm en ik heb de schuur waar de Marstek staat eigenlijk nog niet open gehad....
De temperatuur in de schuur is nu volgens een Cresta thermometertje 45 graden. En ik meet nu wel 66 graden op de koelribben

Volgens de modbus informatie zijn de cell temperatures nu 47 graden, en de mosfets 69 graden.
Misschien moet ik op dit soort dagen de Marstek toch maar in standby gaan houden....... Al ligt het nog wel binnen de operating range die Marstek zelf opgeeft.....
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
MT Venus heeft een RTE van +/- 75 % als die op 2500W ontladen en auto mode staat. Theoretisch 4.56kWh capaciteit aangezien ze maar tot 11% ontlaadt . Ik heb al dagen dat ze 9.5kWh heeft afgegeven dus ruim 2x de capaciteit . Als je nog veel injecteert zou ik me niet druk maken over de verliezen.onlinaius schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:29:
[...]
Ik zou ook niet snel de HW overwegen. Voor mij zou het ook Marstek (goedkoop) of Zendure (laag verlies, en bij sommige varianten rechtstreeks wat zonnepanelen aansluiten) zijn.
Het is dat ik op dit moment een verbruik heb waarbij een batterij (door de verliezen) erg ongunstig uitkomt, anders zou het waarschijnlijk een van die twee worden.
Ik ben ook erg benieuwd wat de Marstek V3 wordt. Persoonlijk hoop ik op wat minder verliezen, want dat vind ik wel de Achilleshiel van de Marstek.
Heb je objectieve data over de verliezen van Zendure ?
Heeft er nog iemand de energy socket van HW tussen zn batterij zitten en heeft deze toegevoegd in home assistent? Het lijkt alsof deze fout zit:
De 6,15kwh heb ik net geladen en heb nog maar 2,75kwh ontladen (ik twijfelde de voorbije dagen ook al maar nu ben ik zeker aangezien mn batterij vannacht leeg was door de airco en ik deze ochtend dus met lege batterij moest starten en er volledige dag zon was)
Ik kan in HA deze echter niet omdraaien…
:strip_exif()/f/image/tVZhZoyYyjJFSnWhD0qs26OH.jpg?f=fotoalbum_large)
De 6,15kwh heb ik net geladen en heb nog maar 2,75kwh ontladen (ik twijfelde de voorbije dagen ook al maar nu ben ik zeker aangezien mn batterij vannacht leeg was door de airco en ik deze ochtend dus met lege batterij moest starten en er volledige dag zon was)
[ Voor 13% gewijzigd door M_N_M op 01-07-2025 22:05 ]
Heb je ze juist geconfigureerd?M_N_M schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:02:
Heeft er nog iemand de energy socket van HW tussen zn batterij zitten en heeft deze toegevoegd in home assistent? Het lijkt alsof deze fout zit:
[Afbeelding]
Je kan zo normaal ook ergens omwisselen alsnog. Of de config omdraaien.
/f/image/IhUi4h4BgDtCi7F0RuZQFYgx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door JeffreyGorissen op 01-07-2025 22:45 ]
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Gevonden!JeffreyGorissen schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:40:
[...]
Heb je ze juist geconfigureerd?
Je kan zo normaal ook ergens omwisselen alsnog. Of de config omdraaien.
[Afbeelding]
Ik leek ze niet te kunnen draaien maar ik kon blijkbaar geen gebruikte sensor kiezen.. ik heb deze eerst even op een andere sensor moeten zetten zodat ik hem kon selecteren.
Top, is ok nu! 👌
Nou ik heb de ct003 aan het praten met de Venus. Deze maar even verhuisd naar de terrasoverkapping, zo staat hij net dicht genoeg om een stabiel signaal te krijgen.
Wel erg warm plus 37 graden!, maar hij blijft nog werken. Eigenlijk weer zinloos omdat ik hem nu toch manueel aan moet sturen omdat ik ook een 15kWh Victron systeem heb draaien.
We moeten nog even wachten tot de Lilygo 485 binnen is zodat ik het kan aansturen via HA en modbus.
Wel erg warm plus 37 graden!, maar hij blijft nog werken. Eigenlijk weer zinloos omdat ik hem nu toch manueel aan moet sturen omdat ik ook een 15kWh Victron systeem heb draaien.
We moeten nog even wachten tot de Lilygo 485 binnen is zodat ik het kan aansturen via HA en modbus.
:strip_exif()/f/image/mRQ5jwYCOzvpkzU0Qo4E4y8C.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door spattex op 01-07-2025 23:19 ]
Dat is bij mij het grote probleem waarom ik tot de saldering afloopt beter niet aan de thuisbatterij kan beginnen: ik kom over een heel jaar (afhankelijk van het aantal zonuren) ongeveer rond de 0 uit.PNARI schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:44:
[...]
MT Venus heeft een RTE van +/- 75 % als die op 2500W ontladen en auto mode staat. Theoretisch 4.56kWh capaciteit aangezien ze maar tot 11% ontlaadt . Ik heb al dagen dat ze 9.5kWh heeft afgegeven dus ruim 2x de capaciteit . Als je nog veel injecteert zou ik me niet druk maken over de verliezen.
Heb je objectieve data over de verliezen van Zendure ?
Een thuisbatterij betekend bij mij dus minder terugleverkosten, maar door verliezen in de batterij ook meer afnamekosten in de winter en daardoor verdampt een aanzienlijk deel van de besparingen.
Er is een andere optie voor mij: nog wat plugin zonnepanelen op het dak van de garage leggen. Kosten zo'n 500 euro, voor 800 watt incl bevestiging. Bijkomend voordeel is dat deze dan op het westen komen, waardoor ze beter presteren in de middag / begin van de avond. Nadeel is dat mijn accu daardoor wel weer 500 euro duurder wordt
Ik kijk al een poosje mee in het Zendure topic, en ze doen afhankelijk van de variant meestal ergens tussen de 80 en de 85%, waarbij het nieuwste model (de AC2400) het meest efficient lijkt.
[ Voor 18% gewijzigd door onlinaius op 02-07-2025 00:54 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Zie je ergens de fabricage datum? Die van mij werd geleverd met 80 SOC.
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Ik heb de Marstek met de koelvinnen naar de open ruimte staan, dus met de voorkant (de leds) naar de muur. Volgens de handleiding moet de achterkant 15 cm van de muur staan voor een goede koeling. Als het bij mij met 2500 watt ontlaad voor de auto wordt de MT bloedheet.spattex schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:17:
Nou ik heb de ct003 aan het praten met de Venus. Deze maar even verhuisd naar de terrasoverkapping, zo staat hij net dicht genoeg om een stabiel signaal te krijgen.
[Afbeelding]
Bij mij draait hij perfect. Hij meet precies wat er in en uit gaat. Je moet in HA wel de ontlaad identiteit activeren want die staat standaard uit. Als je beiden later configureert in de energy tab monitort hij het goed.M_N_M schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:02:
[Afbeelding]
Ik lees de afgelopen pagina's van sommigen dat ze niet zo tevreden zijn met de snelheid waarop de MT 0 op de meter probeert te houden. Vooral bij apperaten zoals de Cooker die snel aan -en uit gaan.
Maar is dit echt intressant?
Als de Marstek bij wijze van spreken 5 minuten later reageert (Erg overdreven) en daarna 5 minuten lang de Cooker verbruik injecteerd, en dit gebeurt in hetzelfde uur (Voor dynamische prijzen) dan is de SOM dat er niets is gebeurt toch? Of zie ik iets over het hoofd.
Als ik realtime kijk zie ik dat hij wel eens wat trager reageert, maar als ik de historie over de nacht zie, zie je op de timeline niets gebeuren op het net. Dus zou je denken dat hij de SOM wel goed compenseert, of hij wat trager is dan alternatieven of niet.
Naja, ben geen techneut dus wellicht zie ik iets over het hoofd.
Maar is dit echt intressant?
Als de Marstek bij wijze van spreken 5 minuten later reageert (Erg overdreven) en daarna 5 minuten lang de Cooker verbruik injecteerd, en dit gebeurt in hetzelfde uur (Voor dynamische prijzen) dan is de SOM dat er niets is gebeurt toch? Of zie ik iets over het hoofd.
Als ik realtime kijk zie ik dat hij wel eens wat trager reageert, maar als ik de historie over de nacht zie, zie je op de timeline niets gebeuren op het net. Dus zou je denken dat hij de SOM wel goed compenseert, of hij wat trager is dan alternatieven of niet.
Naja, ben geen techneut dus wellicht zie ik iets over het hoofd.
Wat was de beweegreden om naast de victron de marstek te nemen ipv bv 5kWh accu extra aan de victron te koppelen?spattex schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:17:
Het was gisteren gedurende lange tijd 36°C in de garage, de 2 MT's waren met 1.8kW aan het opladen en ik kon gemakkelijk mijn hand op de koelribben leggen, die waren wel warm maar eerder lauw. De interne temp. was via Modbus trouwens op hetzelfde moment 48°C. En neen, ik heb geen 2cm eelt op mijn handen staanjevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:11:
[...]
Vermoedelijk zorgt het laden op een lager vermogen (1800 ipv 2500 watt) ervoor dat de temperatuur een stuk lager blijft. Zelf laad ik met max. 1600watt en ontlaad met 800 watt op de goedkoopste, resp. duurste uren.Gely schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:59:
[...]
Het was gisteren gedurende lange tijd 36°C in de garage, de 2 MT's waren met 1.8kW aan het opladen en ik kon gemakkelijk mijn hand op de koelribben leggen, die waren wel warm maar eerder lauw. De interne temp. was via Modbus trouwens op hetzelfde moment 48°C. En neen, ik heb geen 2cm eelt op mijn handen staan
Door de lagere temperatuur van de Marstek hoeft de ventilator ook minder te doen, dat is beter voor de efficiëntie en het geluid.
Zelf laad ik met max. 1600watt en ontlaad met 800 watt op de goedkoopste, resp. duurste uren met een dynamisch contract. (Dus geen NOM, dat doen we misschien vanaf 2027 na afloop saldering)
De efficiëntie die daarmee behaald wordt is 83,3% volgens de interne gegevens van de Marstek accu. (216.6 / 259.9 kWh)
Hoe zijn jullie ervaringen qua efficiëntie?
[ Voor 4% gewijzigd door UsernameIsInUse op 02-07-2025 08:24 ]
Laden met 2500(meestal) en ontladen met (~1600) kom ik op 77-78 procent.UsernameIsInUse schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:22:
[...]
Vermoedelijk zorgt het laden op een lager vermogen (1800 ipv 2500 watt) ervoor dat de temperatuur een stuk lager blijft. Zelf laad ik met max. 1600watt en ontlaad met 800 watt op de goedkoopste, resp. duurste uren.
Door de lagere temperatuur van de Marstek hoeft de ventilator ook minder te doen, dat is beter voor de efficiëntie en het geluid.
Zelf laad ik met max. 1600watt en ontlaad met 800 watt op de goedkoopste, resp. duurste uren met een dynamisch contract. (Dus geen NOM, dat doen we misschien vanaf 2027 na afloop saldering)
De efficiëntie die daarmee behaald wordt is 83,3% volgens de interne gegevens van de Marstek accu. (216.6 / 259.9 kWh)
Hoe zijn jullie ervaringen qua efficiëntie?
MT 1x 5.12 kWh V151
Hier even iets opmerkelijks, de batterij staat op 22% en is gestopt met 0 op de meter te houden ( verbinding CT en WIFI zijn beide ok GROEN )
Verbruik is momenteel een 900watt door de airco en alles komt van het net?
Iemand een idee hoe ik kan zien wat hiervan de reden is? ( geen home assistant integratie!)
*edit** ook merk ik op dat het verbruik van de batterij via een homwizard KWH een 7watt is? dit is toch niet normaal in standby? enkel als hij leeg(11%) is heb ik dit al opgemerkt?
Verbruik is momenteel een 900watt door de airco en alles komt van het net?
Iemand een idee hoe ik kan zien wat hiervan de reden is? ( geen home assistant integratie!)
*edit** ook merk ik op dat het verbruik van de batterij via een homwizard KWH een 7watt is? dit is toch niet normaal in standby? enkel als hij leeg(11%) is heb ik dit al opgemerkt?
[ Voor 22% gewijzigd door The_Belgian_GST op 02-07-2025 09:06 ]
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Waarschijnlijk hetzelfde als altijd, wifi problemen of de ct003 krijgt te weinig stroom voor een reboot. Marstek spul op een eigen router / ap of extender zetten , liefst 2.4 Hz. Al zeggen sommige dat 5 GHz ook werkt. En alle stroom stekkers aansluiten .Maar je accu kan ook kapot zijn. Succes!
[ Voor 22% gewijzigd door S2S op 02-07-2025 09:17 ]
Wifi zit hier echt goed. daar zie ik het probleem niet in ( wifi icoon volledig groen, CT groen, en hierin zie ik waardes van in de grafiek, btw Homewizard p1 van eigen stroom voorzien om problemen te vermijden )
Ook de 7 watt verbruik zou hierdoor niet te verklaren zijn?
Ook de 7 watt verbruik zou hierdoor niet te verklaren zijn?
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.