Acties:
  • 0 Henk 'm!
julez226 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:20:
[...]

Ik heb maar 1 batterij hoor, ik heb wél 2 aparte zonne installaties.
Staat je MT zo ingesteld onder de CT :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZbKvIMtC5lwmuAzJumTuGM5v48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dwr0toAB3BvHRZTmGe0ZacMA.jpg?f=fotoalbum_large

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:12
julez226 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:20:
[...]

Ik heb maar 1 batterij hoor, ik heb wél 2 aparte zonne installaties.
OK, best verwarrend want ik zag dit in een eerdere post van je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tq36xUSCsyW1DLCrgqC1Bkh25W4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UgsQbTVtvuFaA4DNMK94J7iB.png?f=user_large

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julez226
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-09 22:48
DSSW schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:29:
[...]

Staat je MT zo ingesteld onder de CT :
[Afbeelding]
Hij staat idd op 3 fasen som

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julez226
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-09 22:48
Gely schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:30:
[...]

OK, best verwarrend want ik zag dit in een eerdere post van je.

[Afbeelding]
Dat zijn de 2 aparte zonne installaties denk ik ?

Ik heb 'm vandaag even op manueel gezet maar ik kan toch moeilijk elke dag op de app zitten kamperen :+

[ Voor 11% gewijzigd door julez226 op 30-06-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:16

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Ik heb ook 29 en 30 juni inlog problemen met de App gehad.
Gelijktijdig problematiek met KPN box 12 voor TV ? Wat met wat aan/uit wel weer werkend te krijgen was.

De Marstek accu en de CT003 bleven echter stug doorgaan met NOM.
Dat kon ik zien op mijn aparte P1 meter.

Het probleem is denk ik dat als de App het niet doet (met stroomuitval) je ook weinig hebt aan een BT verbinding want er zijn geen apparaten zichtbaar in de App.

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!
julez226 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:39:
[...]

Hij staat idd op 3 fasen som
Lijkt dat alles correct is ingesteld, mijn doos met advies is leeg.
Zou probleem melden in feedback app.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R0bb3rt
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 08:22
Een kleine 45 minuten terug is mijn Marstek Venus E geleverd.
Het was even een karweitje om de wielen erop te zetten.

Hierna ingeplugd, aangezet. Aangemeld voor de app en de accu draait nu al zeker 15 minuten.
Totale installatie tijd minder dan 30 minuten (ik gebruik een bestaande P1 meter van Homewizard)

Momenteel trekt de accu 2kW aan energie de accu in en dan hoop ik vanavond NoM te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:51
amvolleb schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Heb je de RS485 control mode aan staan in Home Assistant? Ik meen dat de batterij naar manual overschakelt als dit actief is (om aan te kunnen sturen via modbus)
Die switch staat altijd uit.
UsernameIsInUse schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:32:
[...]

Kijk eens in het Home Assistant logboek van het apparaat voor meer informatie over de trigger. Wellicht brengt dat je op het spoor.
Volgens mij is dit gewoon een automation om de input select te syncen via modbus; het lijkt mij echt dat het de Marstek zelf is die naar Manual schakelt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9OZ0J7o-9Yn7QjWsCkMxSyE8ZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tl7DC7ioShEbV8DqhHtYaprP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 21:04
Bart Bever schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:49:
[...]

Normaal kan je dit zien op het display vd meter.. er moet dan een vinkje staan bij P1
Zojuist gekeken maar dat staat het goed. Ik heb Stedin gebeld, die komen 8 juli langs om te checken of de p1 poort wel werkt van deze meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:46
Farmie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:01:
[...]

Die switch staat altijd uit.

[...]

Volgens mij is dit gewoon een automation om de input select te syncen via modbus; het lijkt mij echt dat het de Marstek zelf is die naar Manual schakelt?
[Afbeelding]
Hoe staat het ingesteld in de APP?

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsernameIsInUse
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06:20
Volgens de afbeelding wordt de Marstek op Manuel gezet vanuit de automation "My Battery Sync Modbus and Input Select".

De inhoud van My Battery User Work Modus is volgens mij bij aansturing via Modbus enabled "leeg" en bij gebruik van Manual, AI of NOM niet leeg.
Kan het zijn dat bij het de automatisering My Battery Sync Modbus and Input Select het resultaat is dat de accu daarom niet op "leeg" maar op "Manual" wordt gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:15
PisPix schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:30:
[...]

Zojuist gekeken maar dat staat het goed. Ik heb Stedin gebeld, die komen 8 juli langs om te checken of de p1 poort wel werkt van deze meter.
Ben benieuwd.. Hou ons op de hoogte _/-\o_

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-10 19:34
Hebben jullie al wel eens uitval van de CT003 gehad? Wij waren twee weken op vakantie, en na 1 week perfect gewerkt te hebben waren beide MT's het CT signaal kwijt. Helaas kon ik op afstand niks, want ondanks stroom eraf halen etc van de CT003 (door schoonvader), verbond hij zelf niet meer met wifi.
Na terugkomst werkte het binnen 1 minuut weer, via bluetooth wifi opnieuw geconfigureerd op de CT003 en alles draaide perfect.
In de tussentijd maar even met manual schema gewerkt om geen grid stroom te gebruiken gedurende de nachten.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron
  • Laatst online: 04-09 13:09
julez226 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:24:
Weet iemand of er problemen zijn met meerdere fasen ? Mijn 40 panelen geven momenteel 5000+ watt maar de batterij blijft gewoon constant in standby, nochtans alles correct geinstalleerd , alles staat op groen, data wordt correct gelezen van homewizard p1.
Staat in de marstek app op :

fase a : -2500
fase b : -3000
fase c: 1000
venus e: 0 (en blijft voor eeuwig op 0)
CT , wifi op groen, geconnecteerd, geen flauw benul wat er gaande is
trek p1 meter eens even uit?

BE, Marstek 5,12kw v151, CT003 v114, SMA 5kw, boiler 150L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jevin20 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:46:
Hebben jullie al wel eens uitval van de CT003 gehad? Wij waren twee weken op vakantie, en na 1 week perfect gewerkt te hebben waren beide MT's het CT signaal kwijt. Helaas kon ik op afstand niks, want ondanks stroom eraf halen etc van de CT003 (door schoonvader), verbond hij zelf niet meer met wifi.
Na terugkomst werkte het binnen 1 minuut weer, via bluetooth wifi opnieuw geconfigureerd op de CT003 en alles draaide perfect.
In de tussentijd maar even met manual schema gewerkt om geen grid stroom te gebruiken gedurende de nachten.
Twee weken geleden ook gehad bij een vriend. Omdat hij ook een HWP1 heeft heb ik die als CT geïnstalleerd. Gaat goed tot nu toe

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Kan iemand mij eens iets uitleggen in mensentaal :-)

De Marstek mag opladen aan 2500, maar enkel ontladen aan 800, tenzij op een aparte groep.

Of het nu ontladen of opladen is, er gaat toch 2500 door die kabel? Indien niet op een aparte groep zou dat teveel zijn?

Ook begrijp ik niet zo goed dat indien je de batterij op een groep bijplaatst, een gewoon stopcontact dus, dat de zekering deze niet kan beveiligen.

Momenteel heb ik de batterij op een kring staan, samen met wat LED-verlichting, afgezekerd aan 16a. In principe mag het niet (2500), maar ik zie er ook geen probleem in...

Dank voor wat uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:11
Meonline schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:04:

De Marstek mag opladen aan 2500, maar enkel ontladen aan 800, tenzij op een aparte groep.

Of het nu ontladen of opladen is, er gaat toch 2500 door die kabel? Indien niet op een aparte groep zou dat teveel zijn?

Ook begrijp ik niet zo goed dat indien je de batterij op een groep bijplaatst, een gewoon stopcontact dus, dat de zekering deze niet kan beveiligen.

Momenteel heb ik de batterij op een kring staan, samen met wat LED-verlichting, afgezekerd aan 16a. In principe mag het niet (2500), maar ik zie er ook geen probleem in...

Dank voor wat uitleg.
Als je zeker weet dat er enkel wat verlichting en bijv. een TV op een groep zit zie ik niet direct een probleem met ont(laden) met 2500 watt.

Maar hoor het graag als ik het mis heb.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meonline schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:04:

Dank voor wat uitleg.
Geef in de zoekfunctie het woord "brand" eens in, je zal veel uitleg en enkele tekeningen tegenkomen die uitleggen waarom je steeds een aparte kring moet voorzien als je op 2500W ontladen gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
Ik heb de nieuwe iOS app v1.6.42 net gedownload en het valt me op dat in de main page waar je de accu's (ik heb er 2) en P1 meter ziet de standaard waarde telkens 11% is. Tot je elke batterij even opent en dan terug gaat. Pas dan zie je de actuele lading. Dat was voorheen niet zo. Hebben anderen dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meonline
  • Nu online
DSSW schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:32:
[...]

Geef in de zoekfunctie het woord "brand" eens in, je zal veel uitleg en enkele tekeningen tegenkomen die uitleggen waarom je steeds een aparte kring moet voorzien als je op 2500W ontladen gaat werken.
Gedaan, maar dan krijg ik 13blz aan info waar veel overbodig is.
Had gehoopt een simpele verstaanbare uitleg te krijgen van gewoon iemand ...
Ik begrijp niet hoe het komt dat een zekering de stroom niet kan zien.
En voor opladen is 2500 dan geen probleem? Dat zou wel samen met een friteuse op 1 groep mogen?

[ Voor 8% gewijzigd door Meonline op 30-06-2025 19:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:47
Meonline schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:40:
[...]

En voor opladen is 2500 dan geen probleem? Dat zou wel samen met een friteuse op 1 groep mogen?
Omdat de groepenkast 3800 watt kan leveren, en de accu nog eens 2500 watt, dat is totaal 6300 Watt.. dat is dus 27 ampere door elektrische draadjes die dat niet aan kunnen en gemakkelijk brand kunnen veroorzaken als een apparaat op die ene groep aangesloten niet meer in orde is (en in beide stroom bronnen gaat de zekering er niet uit) :henk

[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 30-06-2025 20:06 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
  • Laatst online: 02-10 10:53
[...]

Staat in deze post meerdere malen beschreven.

Maar stel je hebt twee groot verbruikers op een groep die veel vragen van het net.
Dat gaat dan vanuit het net door de zekering, die knalt er dan uit.

Nu stel je hebt daar ook de batterij bij op die levert.
De batterij levert aan je grootverbruikers rechtstreeks binnen de groep, en je grootverbruikers vragen het overige aan het net.
De zekering zal er misschien niet uit knallen omdat de batterij binnen de groep rechtstreeks wat levert.
Je bedrading zal wel smelten binnen die groep dan.

Zou brand kunnen veroorzaken.

Je batterij is qua opladen gewoon een groot verbruiker.
Die moet je niet samen met andere grootverbruikers op een groep zetten.

V1 Marstek 5,12kWh V153 | HW P1 en CT003 v117 | Dynamisch contract | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB70
Mijn Marstek loopt nu een paar maanden zeer goed, geen problemen. Uitbreiding met de modbus aansturing (homey en HomeAssistant) ben ik ook zeer tevreden mee.

In Augustus kan ik overstappen van energie leverancier, en ik ga de sprong wagen naar een dynamisch contract.
Ben wel aan het puzzelen hoe ik het ga aansturen.

Ik wil de zelf consumptie mode aanhouden, opladen via de zon en zoveel mogelijk NOM draaien.
Maar ik wil niet dat de batterij ‘s avonds leeg is getrokken door bv de auto of koken of zo. Helemaal op de dagen dat er minder zon is.
De prijs ‘s avonds (kijk naar vanavond en morgenavond) van energie is behoorlijk hoog. En dat is dan zonde.

Dus ik overweeg via de modbus de laatste 1 a 2 uur van de goedkoopste periode te kijken hoe vol de batterij is, en dan te beslissen om hem geforceerd van het net te laten laden.
En dan daar slim mogelijk mee om te gaan.

Verder wil ik via esp32 met schermpje de goedkoopste tarieven en uren tonen, zodat men thuis ook weet wanneer een wasje gedraaid kan worden.

Leuk projectje, niet om te verdienen maar meer als sport zeg maar.

V1 Marstek 5,12kWh V153 | HW P1 en CT003 v117 | Dynamisch contract | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:45
[...]

Op eigen groep is gewoon een soort veiligheid. Het gaat ook geen problemen opleveren wanneer je het combineert met bijvoorbeeld een wasmachine of vaatwasser, want dan knalt gewoon je zekering er uit wanneer hij 2500 laad en dan komt je wasmachine er met 2000 bij. Niks aan het handje met 2,5mm2.
Het probleem zit meer bij het plaatsen op de zelfde groep als zonnepanelen. Stel je zonnepanelen leveren 3800W. En je vraagt 2500W dan is er niks aan de hand. Maar door een fout levert je Accu 2500W terug terwijl je panelen dat ook leveren. Dan zal je zekering er uit knallen. Maar heb je tot die tijd de kans dat je kabels te heet worden, of kabels in je meterkast. Een doemscenario is echter nog anders. Stel je hebt zonnepanelen die leveren 3800W terug. 1 wandcontactdoos voor de zonnepanelen levert je Marstek 2500W terug door een fout. Daarvoor heb je een afnemer, bijvoorbeeld een wasmachine en die trekt 2000W. In dat geval staat er op je zekering 3800+2500-2000 =4.300 W. Dan duurt het even met klasse B tot deze er uit klapt. Echter staat er tussen wasmachine en Marstek 2500+3800=6.300 W. En dat ongeveer 5 tot 10 minuten en zal de kabel verbranden tot de zekering er uit knalt.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
heraut schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:36:
Ik heb de nieuwe iOS app v1.6.42 net gedownload en het valt me op dat in de main page waar je de accu's (ik heb er 2) en P1 meter ziet de standaard waarde telkens 11% is. Tot je elke batterij even opent en dan terug gaat. Pas dan zie je de actuele lading. Dat was voorheen niet zo. Hebben anderen dat ook?
Ik heb ook 2 accus en zie ook ik ook op de startpagina verkeerde waardes, ook na refesh dmv "swipe down"
Na openen kloppen de waarden weer. Ik zie wisselende waarden, niet 11%, maar 60-90%

Mijn IOS app versie is V1.6.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laOvk6-kz1YtyimrWQhvGtWqrWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68bHFroyxunHSCNPIpOCVBMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ziehier mijn aansluiting. Een apart stopcontact is geplaatst bij deze groep en afgezekerd met 16a.
Is dit wat OK? Zonnepanelen zijn apart rechtsbeneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meonline schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:58:
[Afbeelding]

Ziehier mijn aansluiting. Een apart stopcontact is geplaatst bij deze groep en afgezekerd met 16a.
Zolang er verder geen andere gebruikers op deze groep staan is het prima om je batterij hierop aan te sluiten en op 2500 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:06:
[...]

Zolang er verder geen andere gebruikers op deze groep staan is het prima om je batterij hierop aan te sluiten en op 2500 te zetten.
Enkel wat Ledverlichting en een buitencamera. Geen grote verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:18
Ik ben vandaag over op Tibber, en dus ook dynamische energieprijzen voor het eerst. Is het een kwestie van de Marstek's op AI zetten? Lijkt mij mooi om het goedkoopste moment te laden (al heb ik ook zonnepanelen) en op dure momenten te verkopen, met wat marge voor mijn eigen sluipverbruik tot de zon weer op komt. Maar doen ze dat ook in AI mode? :) In de TS lees ik alleen over laden op de goedkoopste momenten.

[ Voor 13% gewijzigd door vinom op 30-06-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meonline schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:16:
[...]

Enkel wat Ledverlichting en een buitencamera. Geen grote verbruikers.
Volgens mij is het naar aanleiding van je vraag geprobeerd het hierboven uit te leggen, maar het gaat niet om de grootte van de verbruiker, maar om wat er mogelijk is om te leveren bij foutsituaties.

Als er iets misgaat waardoor er toch veel stroom getrokken wordt door een apparaat, kan je op een groep 11 A van de Marstek, plus 16 A vanuit de meterkast trekken. Hierdoor kan er dus ergens in je bekabeling mogelijk 27 A gaan lopen en daar is de bekabeling niet op gemaakt. Daarom mogen verbruikers en leveraars niet op 1 groep gecombineerd worden tenzij 800 W want dat valt binnen de veilige marge.

Oftewel compleet eigen groep, 2500, en anders gewoon 800 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinom schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:27:
Ik ben vandaag over op Tibber, en dus ook dynamische energieprijzen voor het eerst. Is het een kwestie van de Marstek's op AI zetten? Lijkt mij mooi om het goedkoopste moment te laden (al heb ik ook zonnepanelen) en op dure momenten te verkopen, met wat marge voor mijn eigen sluipverbruik tot de zon weer op komt. Maar doen ze dat ook in AI mode? :) In de TS lees ik alleen over laden op de goedkoopste momenten.
Wat je in de TS leest klopt precies. De batterij kan niet automatisch stroom verkopen in de dure uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:14
pascallj schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:32:
[...]
Oftewel compleet eigen groep, 2500, en anders gewoon 800 Watt.
Inderdaad, zet die ledverlichting en buitencamera gewoon op een andere zekering, dan heb je eigen zekering voor de Marstek. Anders bij defect of kortsluiting kans dat die kabels gaan smelten (zie uitleg hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Inderdaad, zet die ledverlichting en buitencamera gewoon op een andere zekering, dan heb je eigen zekering voor de Marstek. Anders bij defect of kortsluiting kans dat die kabels gaan smelten (zie uitleg hierboven).
Stel dat ik een nieuw zekering zet, waar tak ik dan elektriciteit af in deze kast? Kan iemand dat aanduiden op mijn foto? Wil zeker zijn dat ik niks verkeerd doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
JB70 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:21:
Ik wil de zelf consumptie mode aanhouden, opladen via de zon en zoveel mogelijk NOM draaien.
Maar ik wil niet dat de batterij ‘s avonds leeg is getrokken door bv de auto of koken of zo. Helemaal op de dagen dat er minder zon is.
De prijs ‘s avonds (kijk naar vanavond en morgenavond) van energie is behoorlijk hoog. En dat is dan zonde.
Hmm, met een dynamisch contract zijn nou juist de uren dat iedereen thuis komt van werk en gaat koken het duurste. Die wil je dus juist compenseren met je batterij. Het maakt niet uit waardoor je batterij wordt leeggetrokken, maar bij voorkeur wel op momenten dat de stroom duur is.
Morgenavond om 20.00 is de stroom 77 cent en een uur later 71 cent, dan ga ik gelijk 2 uur lang (handmatig) beide batterijen volop terug laten leveren om zoveel mogelijk stroom het net op te sturen. Niet alleen is dat rendabel, de stroomprijs is zo hoog omdat het net zwaarder belast wordt, en er dus grijze stroom gebruikt wordt. Het is dan dus gunstig om stroom terug te leveren zodat anderen mijn groene stroom kunnen gebruiken voor hun airco bijv.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meonline
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Zonet gedaan. Op deze zekering zit nu enkel de batterij. Dus nu ben ik 100% veilig om te ontladen aan 2500watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meonline schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:59:
[...]

Zonet gedaan. Op deze zekering zit nu enkel de batterij. Dus nu ben ik 100% veilig om te ontladen aan 2500watt?
Perfect zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Nu online
Bedankt voor je advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovani
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-07 20:56
PNARI schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:53:
[...]

Volgens mij kan dat wel als je BT verbinding hebt met de batterij
Een tijd geleden flitste in de app een melding voorbij in verband met DECT.
Weet iemand of de batterij (-en) en CT003 onderling via DECT communiceren?

Zou een verklaring kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jovani schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:26:
[...]

Een tijd geleden flitste in de app een melding voorbij in verband met DECT.
Weet iemand of de batterij (-en) en CT003 onderling via DECT communiceren?

Zou een verklaring kunnen zijn...
Nee gewoon via het netwerk waar ze mee verbinden via WiFi. Dat is al lang en breed uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Meonline schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:58:
[Afbeelding]

2 aders op 1 schroef zonder verdeel stukje?

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
jevin20 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:48:
[...]

Hmm, met een dynamisch contract zijn nou juist de uren dat iedereen thuis komt van werk en gaat koken het duurste. Die wil je dus juist compenseren met je batterij. Het maakt niet uit waardoor je batterij wordt leeggetrokken, maar bij voorkeur wel op momenten dat de stroom duur is.
Morgenavond om 20.00 is de stroom 77 cent en een uur later 71 cent, dan ga ik gelijk 2 uur lang (handmatig) beide batterijen volop terug laten leveren om zoveel mogelijk stroom het net op te sturen. Niet alleen is dat rendabel, de stroomprijs is zo hoog omdat het net zwaarder belast wordt, en er dus grijze stroom gebruikt wordt. Het is dan dus gunstig om stroom terug te leveren zodat anderen mijn groene stroom kunnen gebruiken voor hun airco bijv.
Vandaag bijna 8KW het net op geduwd metbde accu’s + nog 2KW met PV met de top prijs van €0,37. Morgen avond precies het zelfde maar dan tegen €0,63 per KWH. Dan ben ik nog 1KW over om de nacht tot 7:00 te dekken wanneer de panelen weer gaan leveren.
Dynamische tarieven zijn zo slecht nog niet 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB70
jevin20 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:48:
[...]

We bedoelen denk ik ongeveer hetzelfde.
Tijdens die 70ct om 20:00 uur gebruik ik geen stroom van het net, maar pak het uit de batterij.
Alleen jij levert terug aan het net, ik gebruik het zelf.
Beide belasten we tijdens de spits als iedereen thuis is het net niet.

Tijdens de goedkope uren (waar het net ook minder belast is) laad ik eventueel bij als de zon niet genoeg was.
Het is dan niet voor niets goedkoop, het net is minder belast.

Ik heb maar 1 batterij en wil die stroom zelf gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door JB70 op 30-06-2025 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JB70 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:02:
[...]

Tijdens die 70ct om 20:00 uur gebruik ik geen stroom van het net, maar pak het uit de batterij.

Tijdens de goedkope uren (waar het net ook minder belast is) laad ik eventueel bij als de zon niet genoeg was.

Hier ook doel max PV zelf verbruiken(geen dynamisch contract), laatste 2 dagen goed gelukt met de MT's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnuEwhXU9uUsoTGLj1TKNHhL3Mc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jF0SH5XkvdGdVppNGa8YbJuA.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:13
Meonline schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:37:
[...]

Stel dat ik een nieuw zekering zet, waar tak ik dan elektriciteit af in deze kast? Kan iemand dat aanduiden op mijn foto? Wil zeker zijn dat ik niks verkeerd doe.
Niet verkeerd bedoeld ofzo, maar het feit dat die vraag hier gesteld word op zo'n manier.. daar gaan de haren op mijn armen recht van omhoog staan.
Ik ben van mening dat wanneer dat een serieuze vraag is, je eigenlijk de zekeringkast enkel hoort open te doen om het plastic venstertje af te stoffen aan de binnenzijde.
En dat is dan nog iemand die de vraag eerlijk stelt, willen we weten hoeveel batterijen er zo ergens in de kast tussendoor geflatst worden op een zekering of een kabel die 'toevallig makkelijk bereikbaar is' ?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Nu online
WargamingPlayer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:55:
[...]

2 aders op 1 schroef zonder verdeel stukje?
Euh... Ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Laatst online: 15:46
Dat is het recept om 320 v te krijgen op een kring van 220 v. Spreek van ondervinding - mijn electriciens die de installatie in mijn woning gedaan hadden hadden dit niet gedaan maar ze hadden de vijzen niet allemaal vastgedraaid waardoor er op elk moment pieken van 320 v door de leidingen konden lopen. Met zo n dubbele kabel in 1 gat is het ricisico enorm om dit ook voor te hebben.

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.49 meter Landis&Gyr E360 selectie meter Iskra AM550-P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
hermlek schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 04:50:
[...]

Dat is het recept om 320 v te krijgen op een kring van 220 v. Spreek van ondervinding - mijn electriciens die de installatie in mijn woning gedaan hadden hadden dit niet gedaan maar ze hadden de vijzen niet allemaal vastgedraaid waardoor er op elk moment pieken van 320 v door de leidingen konden lopen. Met zo n dubbele kabel in 1 gat is het ricisico enorm om dit ook voor te hebben.
Zwevend sterpunt noemen ze dat. Maar dit is wel enkel van toepassing op 3p+n automaten. Bij een 1p + n automaat is dit niet van toepassing.
In België is het trouwens wel toegelaten om 2 aders achter 1 aansluitschroef van de automaat aan te sluiten.
Vanaf 3 aders moet verdeelstuk gebruikt worden.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Nu online
Nu7s schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:20:
Vanmorgen lag de elektriciteit in de gemeente voor ruim 5u uit, ze zijn goed van pas gekomen voor de ijskast en diepvries.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Werkt dit goed? Daar de batterij trager reageert (enkele seconden), zou ik denken dat het gevraagde toestel op sommige momenten teveel of te weinig elektriciteit geleverd krijgt?
Ik heb bv. een pelletkachel die ik hierop zou kunnen laten branden in de winter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meonline schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:16:
[...]

Werkt dit goed? Daar de batterij trager reageert (enkele seconden), zou ik denken dat het gevraagde toestel op sommige momenten teveel of te weinig elektriciteit geleverd krijgt?
Ik heb bv. een pelletkachel die ik hierop zou kunnen laten branden in de winter..
De backupaansluiting heeft een heel kleine vertraging. Als ups waarschijnlijk net te traag.

[ Voor 5% gewijzigd door PNARI op 01-07-2025 09:17 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
[...]

Het backup stopcontact is gewoon een stopcontact zoals alle andere stopcontacten in huis (tot 2500w dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Je doelt denk ik op de verbinding tussen meter en batterij. Daar is geen sprake van bij je backup stopcontact

Maar je spanning kan wat inzakken als je (te)veel vermogen vraagt, de zogenaamde spanningsdip.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Druppeltje_ schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 00:26:
[...].
En dat is dan nog iemand die de vraag eerlijk stelt, willen we weten hoeveel batterijen er zo ergens in de kast tussendoor geflatst worden op een zekering of een kabel die 'toevallig makkelijk bereikbaar is' ?
Je wil niet weten hoeveel Marsteks er op 2500W gezet worden op een gedeeld circuit. Snel optie aanzetten en waarschuwing niet lezen, wegklikken of verkeerd begrijpen. Ben al blij dat er hier uitleg gevraagd wordt en we raad kunnen geven, maar moest ik de kennis van TS hebben zou ik er eigenlijk niet zelf aan durven komen en gewoon elektricien bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jonckers1
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-10 07:26
Zonet twee updates gekregen,
Marstek App: 1.6.43
HomeWizzard P1 app: 1.25.7 (122)
Benieuwd of er iets veranderd is, de Marstek moet nog wakker worden :Z ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
vinom schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:27:
Ik heb al een jaar Tibber en nu ook een batterij. Staat in AI mode. Laad de batterij vol op de goedkoopste momenten (werkt goed) en ontlaad op de duurdere momenten voor eigen gebruik. Werkt tot nu toe prima.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
JB70 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:02:
[...]

Ah zo, omdat je schreef dat je de batterij niet leeg wilt trekken met koken bijv, ging ik er vanuit dat je dan grid stroom wilt gebruiken.
Ik gebruik ook trouwens altijd self consumption modus hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:16
Erik1805 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:44:
[...]

Ik heb al een jaar Tibber en nu ook een batterij. Staat in AI mode. Laad de batterij vol op de goedkoopste momenten (werkt goed) en ontlaad op de duurdere momenten voor eigen gebruik. Werkt tot nu toe prima.
Ontladen jouw batterijen in ai modus?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:15:
[...]

Ontladen jouw batterijen in ai modus?
Ik moest ook twee keer lezen maar het belangrijke gedeelte is voor eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:16
pascallj schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:16:
[...]

Ik moest ook twee keer lezen maar het belangrijke gedeelte is voor eigen gebruik.
toch benieuwd naar het antwoord van @jevin20

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB70
jevin20 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:02:
[...]

Ah zo, omdat je schreef dat je de batterij niet leeg wilt trekken met koken bijv, ging ik er vanuit dat je dan grid stroom wilt gebruiken.
Ik gebruik ook trouwens altijd self consumption modus hoor.
Ah ja.
"niet leeg wilt trekken met koken" bedoel ik dan eigenlijk "door koken"
:-)

Die zelf consumptie mode werkt prima, maar ik miste dat je geforceerd (en vooral ook automatisch) kon zeggen dat hij even op pauze moest met laden/ontladen, of een andere strategie kon kiezen voor even.
Dat kan nu prima met die LilyGo modbus aansturing.
Echt heel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPort
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-09 16:52
Beste forumleden. Na alles in dit forum gelezen te hebben (ben je even mee bezig), heb ik besloten mijn eerst post te plaatsen. Ik ben een groot fan van Tweakers maar eerder een passieve lezer dan een actieve poster.

Sinds drie weken ben ik in bezit van een Marstek Venus 5.12. De bijgeleverde CT003 communiceert niet met mijn meter dus een CT002 geplaatst. Om het stabiel te krijgen een eigen routertje gegeven op 2,4MHz en vanaf dat moment draait ie volledig stabiel. Ik heb echter een klein probleempje.

Sinds afgelopen zondag maakt de Marstek veel geluid wanneer hij ca. 95% vol zit en zijn laadvermogen beperkt to ca. 1200 Watt. Het klinkt meer als coil-whine dan ventilatorgeluid. De ruimte is volledig stil, het volume is ca. 50dB, dus wat zachter dan gespreksniveau. De koelribben zijn wel behoorlijk warm, denk zo rond de 50°C. De MT staat opgesteld in de garage waar het mooi koel is, gisteren einde dag 23,5°C
Ik heb gemaild aan de leverancier en de Marstek fabriek via de app maar nog geen reactie gehad. Is dit iets voor garantie of hoort het erbij. Ik hoop dat de Youtube-link werkt, dat was ook de eerste keer, spannend!

YouTube: Geluid Marstek Venus 5.12

De MT heeft zijn eigen groep, draait op V151. In de meterkast een CT002 op V118.

[ Voor 4% gewijzigd door MrPort op 01-07-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrPort schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:20:
Beste forumleden. Na alles in dit forum gelezen te hebben (ben je even mee bezig), heb ik besloten mijn eerst post te plaatsen. Ik ben een groot fan van Tweakers maar eerder een passieve lezer dan een actieve poster.

Sinds drie weken ben ik in bezit van een Marstek Venus 5.12. De bijgeleverde CT003 communiceert niet met mijn meter dus een CT002 geplaatst. Om het stabiel te krijgen een eigen routertje gegeven op 2,4MHz en vanaf dat moment draait ie volledig stabiel. Ik heb echter een klein probleempje.

Sinds afgelopen zondag maakt de Marstek veel geluid wanneer hij ca. 95% vol zit en zijn laadvermogen beperkt to ca. 1200 Watt. Het klinkt meer als coil-whine dan ventilatorgeluid. De koelribben zijn wel behoorlijk warm. De MT staat opgesteld in de garage waar het mooi koel is, gisteren einde dag 23,5°C
Ik heb gemaild aan de leverancier en de Marstek fabriek via de app maar nog geen reactie gehad. Is dit iets voor garantie of hoort het erbij. Ik hoop dat de Youtube-link werkt, dat was ook de eerste keer, spannend!

De MT heeft zijn eigen groep, draait op V151. In de meterkast een CT002 op V118.
Is het verder stil in de ruimte? Klinkt wel alsof je een ijzeren buis aan het doorslijpen bent. Ik vind het lastig om het volume te beoordelen maar klinkt niet echt goed in mijn horen. Alsof de ventilator aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrPort schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:20:

Sinds afgelopen zondag maakt de Marstek veel geluid wanneer hij ca. 95% vol zit en zijn laadvermogen beperkt to ca. 1200 Watt. Het klinkt meer als coil-whine dan ventilatorgeluid. De koelribben zijn wel behoorlijk warm. De MT staat opgesteld in de garage waar het mooi koel is, gisteren einde dag 23,5°C

Dat geluid heb ik nog nooit gehoord. Wat is " behoorlijk warm " ? De koelribben worden hier niet warmer dan 42 °. Batterij staat in de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:18
[...]

Dat is al een mooie stap, zeker bruikbaar in de winter. Maar ik denk als je ook nog stroom kan verkopen op de duurste momenten, dat nog een mooie bijkomstigheid is. Zoals vanavond is het interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Sinds wanneer kan AI mode automatisch ontladen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
PNARI schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:31:
[...]

Sinds wanneer kan AI mode automatisch ontladen ?
Hier zie je van gisteren. Laden tijdens de goedkope momenten (rond 12:00) en tijdens koken (elektrische, rond 18:00) weer terug. Maar goed ik heb er niet super veel verstand van hoor ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwDJXn3KR6FeXY31-2iLFSbhBe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpDhgPghdcQBH9qB6kqPplqv.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
stil schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:18:
[...]

toch benieuwd naar het antwoord van @jevin20
Voglens mij was ik niet deel van die reacties, maar wat wil je van mij weten? :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrPort
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-09 16:52
Hometek schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:53:
Betteri BC01 haakse stekker 3D print

Omdat de haakse stekkers op Amazon niet leverbaar lijken te zijn heb ik een 3D print versie gemaakt.
(ik had er ook nog nodig voor een ander project)

Model staat op printables

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu ik toch aan het posten ben geslagen, hartelijk dank aan Hometek voor zijn stekker. Daar moet mij iets van het hart.
De draden van mijn originele MT stekker zaten zó los, dat bij het demonteren de fase en aarde draad onder de schroef uit schoven. De schroeven waren niet nagedraaid. Gelukkig zat het net vast genoeg om niet te vonken, tenminste er was weinig aan de contacten te zien.

Ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar als ik een tweede MT koop is dat het eerste wat ik ga controleren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl5jIqTkSNorlDcgKcN6itn5ym4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zv4tQsBiu7OBjNCZU2bmCnkX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xI53PY1hza37m04np8doUmWUoj8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9S7KWut9vyaBZdCSKxAnYu4P.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKSo9Dc3pwnrEjl0i7X3k68lLaQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wg2s4tT3LTlOCdOZIgKzyHMU.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door MrPort op 01-07-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 22:33
PNARI schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:31:
[...]

De backupaansluiting heeft een heel kleine vertraging. Als ups waarschijnlijk net te traag.
Ik kan dit bevestigen dat het net te traag is.
We hadden hier een geplande stroom onderbreking in de straat van enkele uren. Mijn UPS waar mijn server/netwerk installatie aan hangt gaat maar 30min mee als de stroom weg valt. Ik had hem daarom preventief aangesloten op de backup aansluiting van de Marstek. Toen de stroom effectief weg viel heb ik op enkele seconden van elkaar de mail ontvangen dat mijn UPS op battery modus is gevallen en dan terug naar AC modus.

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek35
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:18
Hier staan sinds kort 2 Venus-E batterijen icm een CT003 meter.

Eea werkte niet lekker samen, dus had bij Marstek een fw update aangevraagd voor de CT003.

Vanochtend stond voor de CT003 firmware v116 klaar & voor de batterijen v153.

Direct uitgevoerd & tot nu werkt alles stabiel :)

2x Marstek Venus E v153 , CT003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Laatst online: 06-10 23:26
Merken de mensen met de laatste firmware of the pieken beter worden afgevangen? Ik zie onze Quooker elke 20min aanslaan voor een halve minuut. Meestal wordt het opgevangen, maar soms dan weer niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KS3Xa232xp8nHfjP8CHb8keK1wU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6bx8fop6LM1ai8S3xmansK1T.png?f=fotoalbum_large

2xMarstek + CT003 op moderne meter die elke 1s signaal geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RuudBurger schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:49:
Merken de mensen met de laatste firmware of the pieken beter worden afgevangen? Ik zie onze Quooker elke 20min aanslaan voor een halve minuut. Meestal wordt het opgevangen, maar soms dan weer niet.

[Afbeelding]

2xMarstek + CT003 op moderne meter die elke 1s signaal geeft.
Misschien moet het ook maar in de TS gaan komen, maar zoals al vaker hier aangegeven: NOM is geen norm. Het is een leidraad. Het is onmogelijk om alles op te vangen en zeker korte pieken zijn onmogelijk om perfect af te vangen. Overal zitten compensaties in: vertraging van de meting, vertraging van de verwerking in de meter, vertraging in de WiFi, vertraging in de aansturing, vertraging van het hermeten van de nieuwe belasting etc. Je moet er niet naar streven dit soort korte pieken te willen opvangen: dat gaat je niet lukken en op de energierekening zal je ze ook nauwelijks zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erik1805 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Hier zie je van gisteren. Laden tijdens de goedkope momenten (rond 12:00) en tijdens koken (elektrische, rond 18:00) weer terug. Maar goed ik heb er niet super veel verstand van hoor ;)

[Afbeelding]
Bij AI gaat die bijladen op de goedkoopste twee uren en verder nom regelen. De duurste uren waren gisteren tussen 20u en 22u. Wat jij ziet tijdens koken is gewoon nom regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrPort schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:50:
[...]

Nu ik toch aan het posten ben geslagen, hartelijk dank aan Hometek voor zijn stekker. Daar moet mij iets van het hart.
De draden van mijn originele MT stekker zaten zó los, dat bij het demonteren de fase en aarde draad onder de schroef uit schoven. De schroeven waren niet nagedraaid. Gelukkig zat het net vast genoeg om niet te vonken, tenminste er was weinig aan de contacten te zien.

Ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar als ik een tweede MT koop is dat het eerste wat ik ga controleren.
Melden in de feedback v/d app svp.

Dank!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Laatst online: 06-10 23:26
pascallj schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:55:
[...]

Misschien moet het ook maar in de TS gaan komen, maar zoals al vaker hier aangegeven: NOM is geen norm. Het is een leidraad. Het is onmogelijk om alles op te vangen en zeker korte pieken zijn onmogelijk om perfect af te vangen. Overal zitten compensaties in: vertraging van de meting, vertraging van de verwerking in de meter, vertraging in de WiFi, vertraging in de aansturing, vertraging van het hermeten van de nieuwe belasting etc. Je moet er niet naar streven dit soort korte pieken te willen opvangen: dat gaat je niet lukken en op de energierekening zal je ze ook nauwelijks zien.
Dat snap ik en dat is toch ook niet mijn vraag? Ik vraag om of er meer consistentie te zien is met de firmware updates. Zoals je in mijn grafiek ziet wordt meer dan de helft wel afgevangen en de rest niet.
De meeste dingen die je noemt zijn juist dingen die in de firmware verbeterd kunnen worden, omdat ik zie dat het meestal wel lukt door de dag heen. Dus het kan dan wel niet een streven zijn, maar als het aantoonbaar wel goed gaat, dan is de vraag waarom op de andere momenten niet. Daarom zitten we hier toch allemaal op het forum, om ervaring te delen, discussies te hebben en "de fun" uit dit soort dingetjes te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RuudBurger schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Dat snap ik en dat is toch ook niet mijn vraag? Ik vraag om of er meer consistentie te zien is met de firmware updates. Zoals je in mijn grafiek ziet wordt meer dan de helft wel afgevangen en de rest niet.
De meeste dingen die je noemt zijn juist dingen die in de firmware verbeterd kunnen worden, omdat ik zie dat het meestal wel lukt door de dag heen. Dus het kan dan wel niet een streven zijn, maar als het aantoonbaar wel goed gaat, dan is de vraag waarom op de andere momenten niet. Daarom zitten we hier toch allemaal op het forum, om ervaring te delen, discussies te hebben en "de fun" uit dit soort dingetjes te halen.
Altijd goed om dingen te delen op dit forum!

De verklaring dat het de ene keer wel lukt en de andere keer niet, is omdat het eraan ligt wanneer de meting gebeurd, waar in het compensatie proces je zit etc. Er kan wellicht altijd iets verbeterd worden, maar het systeem vertrouwt op een infrastructuur die het zelf niet beheert, en zal dus moeten uitgaan van slechte scenario's. Dus misschien kan er een paar seconde hier of daar worden weggesnoept, maar voor dit systeem is het in mijn ogen niet de prioriteit om daarop te richten.

Als je Quooker echt elke 20 min aan slaat, en je ziet niet eens die eerste piek, dan kan het ook zijn dat je data niet razendsnel ververst (of wel ververst, maar niet vernieuwd) en je het daarom niet ziet.

Heb je trouwens ook twee batterijen en vandaar twee keer 'Power'? Dan wordt er nog extra complexiteit toegevoegd natuurlijk om te zorgen dat ze niet allebei aangaan. Daar zou dan misschien wel ruimte zijn voor verbetering, door bijvoorbeeld 1 batterij paraat te zetten die altijd direct reageert, om daarna, bij gelijkblijvende belasting, de belasting gelijkmatig te gaan verdelen. Misschien gebeurt dit ook wel, maar is slechts een gedachtespinsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 18:47

S2S

RuudBurger schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Quookers zijn bijvoorbeeld super dramatisch, beter is het om die te negeren. Ik heb er ook 1 en in januari liep dan de hele Marstek in de soep, dat hebben ze nu opgelost in firmware. Zo’n korte hoge vraag (vermogen) s eigenlijk ook helemaal niet interessant in 24 uur. Je batterij reageert na ongeveer 5 seconden . Veel sneller kan ook niet (op dit moment met de technologie aanwezig in de wereld) ze zullen iets afvlakken anders springt zo’n ding van hak op de tak met relais die schakelen en dergelijke .

Dus 0 op de meter is eigenlijk niet ECHT mogelijk , zo moet je het zien. Maar we komen wel aardig in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 01-07-2025 12:25 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Morgenmiddag ontvang ik de Marstek venus E 5.12.
Kan ik deze hierop aansluiten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpuKL2IoJDmg5VEtaPOEZ-Mp4js=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRe0xRKEhB7wFEVVk1i8htRL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:01

Perkouw

Moderator General Chat
@jolandacb Puur op basis van een foto lastig te zeggen. Waarvoor worden de groepen nu gebruikt? Ze staan aan. . . maar hebben geen label?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05-10 11:58

Pe1dtq

It's all about electronics

Hometek schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:35:
Als de Marstek app niet werkt zonder verbinding met de server, betekend dat dan ook dat je bij een grote blackout, waarbij ook de internetproviders uitvallen, het niet meer mogelijk is om de backup functie te activeren?
Hier inmiddels ook 3 x Venus 2.0. Vanochtend een geplande stroomuitval. De buurt draait nu 2 dagen op een diesel aggregaat. Upgrade transformator.

Tijdens de uitval van een uur de magnetron gebruikt. Kon de Marstek dus gewoon via Bluetooth benaderen en de backup inschakelen!

Verder na opkomen lichtnet stond de V116 firmware klaar voor de CT-003. Van 107 naar 116 gegaan.

Grt. Willart

3x MT Venus 2 V153-215, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, 14 kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Perkouw schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:42:
@jolandacb Puur op basis van een foto lastig te zeggen. Waarvoor worden de groepen nu gebruikt? Ze staan aan. . . maar hebben geen label?
Dank voor je snelle reactie.
Volgens de electrien die de meterkast heeft uitgebreid, zijn deze groepen over.
Maar ik heb dus totaal geen verstand van elektriciteit.
En ik heb eigenlijk meer vertrouwen in de kennis van de mensen hier.🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
  • Laatst online: 06-10 14:31
jolandacb schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:53:
[...]
Dan die electrien gewoon alles laten aansluiten.

Vertrouwen is prima, maar niemand hier gaat fysiek iets wijzigen in jouw meterkast. Noch aansprakelijk zijn voor eventuele ellende.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik denk dat het voor ons heel lastig gaat worden om hier een oordeel over te vellen. De Marstek is een stekkerbatterij en zal dus in een stopcontact moeten. Dus de groepen kunnen wel vrij zijn, maar er moet dan wel een stopcontact op aangesloten zitten ergens in huis. En als je de batterij wil ontgrendelen, ook exclusief 1 stopcontact en meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:01

Perkouw

Moderator General Chat
[...]

No problemo. Denk wel goed om dit dan aan een, gedegen, elektricien over te laten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:00
Kan je de Marstek ook op 1500W of 2000W aan afgiftevermogen beperken?

En als je er 2 plaatst, kan je dan in totaal 3000W instellen, of is het altijd kiezen tussen 800W of 2500W per toestel?

Kan iemand me een foto maken van de wieltjes, en hoe die vast zitten?

Ik blijf denken aan ééntje onder de trap, maar moet dan aan 69cm geraken. Dus ik zou willen nagaan of je de wieltjes kan vervangen door een rubberen of plastic dop.

[ Voor 38% gewijzigd door Tommie12 op 01-07-2025 13:16 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:14:
Kan je de Marstek ook op 1500W of 2000W aan afgiftevermogen beperken?

En als je er 2 plaatst, kan je dan in totaal 3000W instellen, of is het altijd kiezen tussen 800W of 2500W per toestel?
Dat kan alleen via Modbus ingesteld worden. En ook alleen ieder voor zich, niet een gecombineerd vermogen.

Dan alsnog zou je dit niet kunnen gebruiken om twee batterijen op 1 groep te zetten, zonder ze apart los af te zekeren, mocht dat het doel zijn dat je voor ogen zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
  • Laatst online: 19:31
Ik zag daarnet terwijl de batterij aan het opladen was 1200W naar de batterij gaan en 800W naar het net. Van de zonnepanelen uiteraard.
Batterij was voor 96% gevuld.

Kan het zijn dat deze niet op vol vermogen laadt door de warmte?
Het is momenteel 34 gr. waar de batterij staat.

2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LodeBo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:17:
Ik zag daarnet terwijl de batterij aan het opladen was 1200W naar de batterij gaan en 800W naar het net. Van de zonnepanelen uiteraard.
Batterij was voor 96% gevuld.

Kan het zijn dat deze niet op vol vermogen laadt door de warmte?
Het is momenteel 34 gr. waar de batterij staat.
De laatste x procent gaan nooit op vol vermogen, maar altijd op ongeveer half. Ik heb de batterij nog nooit zien beperken vanwege de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
CoNsPiRaCyBE schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:06:
[...]
Ik kan dit bevestigen dat het net te traag is.
We hadden hier een geplande stroom onderbreking in de straat van enkele uren. Mijn UPS waar mijn server/netwerk installatie aan hangt gaat maar 30min mee als de stroom weg valt. Ik had hem daarom preventief aangesloten op de backup aansluiting van de Marstek. Toen de stroom effectief weg viel heb ik op enkele seconden van elkaar de mail ontvangen dat mijn UPS op battery modus is gevallen en dan terug naar AC modus.
Dan klopt die specs van 20ms omschakeltijd ook niet? Misschien daarom dat we ook niets meer over die home backup box horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
[...]

Duidelijk gebrek aan quality control dan :-(
Lijkt me niet alleen bij Marstek het geval, maar ook bij Zendure zo al dingen gezien (iemand die extra gebroken ferriet kern in zijn omvormer had liggen die kortsluiting kon maken en rammelde in de behuizing).
Probleem is dat dit intern ook wel het geval kan zijn, dan weten we dus niet. Hoop dat er ooit eens iemand met wat technische kennis eentje open vijst ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:14:
Kan iemand me een foto maken van de wieltjes, en hoe die vast zitten?
Hoogte van de plastic frontplaat is bij mij 64,2mm. Deze plaat steekt onder en boven iets uit dus vlak op de grond gaat alleen met onderlegplaatjes en boven idem.
Wieltjes zitten niet vast en krijg je los in de doos om zelf te monteren, net als de draagbeugels voor bovenop.

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:26:
[...]
Duidelijk gebrek aan quality control dan :-(
......... Hoop dat er ooit eens iemand met wat technische kennis eentje open vijst ter controle.
Bij mij zaten de draden wel vast, dat maakt dus 1:1.
Of één testapparaat het verschil gaat maken weten we niet. Maar als iedereen nu de stekker verbinding checkt dan weten we bij hoeveel apparaten het niet goed gaat. Daar kan je dan wat mee richting Hame.

Quality control wil niet zeggen dat alles 100% in orde is maar X% van een charge is OK en gecontroleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
3DWim schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Bij mij zaten de draden wel vast, dat maakt dus 1:1.
Of één testapparaat het verschil gaat maken weten we niet. Maar als iedereen nu de stekker verbinding checkt dan weten we bij hoeveel apparaten het niet goed gaat. Daar kan je dan wat mee richting Hame.

Quality control wil niet zeggen dat alles 100% in orde is maar X% van een charge is OK en gecontroleerd.
Ik heb mijn 2 stekkers vervangen door een haakse stekker en bij mij zaten de originelen draden ook goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodeBo
  • Laatst online: 19:31
pascallj schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:18:
[...]

De laatste x procent gaan nooit op vol vermogen, maar altijd op ongeveer half. Ik heb de batterij nog nooit zien beperken vanwege de warmte.
Ik had twee scenario’s in gedachten.
Ofwel de warmte ofwel de laatste procenten.
Het is dat laatste dus.

Bedankt !

2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:43
[...]

rl]]
Bedankt, ik schroef de stekker eerdaags open om te controleren

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
[...]
Ha, dat had ik ook gevraagd aan mij leverancier: offgridpowerstation maar daar wilde men niets weten van aftersales.
Maar goed daar kom je altijd pas achter als je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinDbr
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-08 12:55
Ik ben aan het twijfelen om een Marstek Venus E aan te schaffen. Eerst wou ik 2 a 3 van de Home Wizard batterijen aanschaffen eens deze beschikbaar komen in België, maar dat blijft toch maar duren en ik lees ook zeer uiteenlopende ervaringen met die batterijen. Wat zouden jullie aanraden? Mss niet relevant, maar ik heb een 3x400V+N aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
KevinDbr schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:51:
Ik ben aan het twijfelen om een Marstek Venus E aan te schaffen. Eerst wou ik 2 a 3 van de Home Wizard batterijen aanschaffen eens deze beschikbaar komen in België, maar dat blijft toch maar duren en ik lees ook zeer uiteenlopende ervaringen met die batterijen. Wat zouden jullie aanraden? Mss niet relevant, maar ik heb een 3x400V+N aansluiting.
A ) er is een apart Belgen stroomnet topic.
B ) met 775 pagina's aan ervaringen moet het toch wel lukken om zelf een keuze te maken?

Van wat ik begrijp zijn geen van alle merken stekker accu's toegelaten in België.
Maar als je het geld hebt voor drie HW accu's dan zou ik kiezen voor twee Marstek Venus E accu's. Maar ik woon niet in België, noch ken ik uw situatie/handigheid/etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik woon in BE en heb ook 3-x400V+N.
Als je veel PV hebt liggen (richting 10kWp), en een EV moet laden en een 3F warmtepomp, dus ook grote afname. Dan zou ik gaan voor op elke fase een Marstek. Spreek uit ervaring van nu +3 maanden.

Iets meer capaciteit creëert ook gebruiksgemak, wij kunnen 's avonds de 3-fase warmtepomp nog laten draaien (nu voor koeling van ganse woning) op de batterijen, een wasje, vaat,...kan ook nog makkelijk. Maar uiteraard leidt dat extra gebruiksgemak van die grotere capaciteit tot een iets langere terugverdientijd. Ik heb er geen omkijks naar en ik moet mijn vrouw ook niet zeggen dat ze enkel mag wassen als de zon schijnt 8)

Heb je geen EV en geen warmtepomp dan zal je misschien wel met 1 toekomen.

Alles hangt af van je PV productie profiel en je verbruiksprofiel.

Maar over keuze tussen HW en Marstek zou ik niet twijfelen de Marstek heeft veel voordelen : veel lagere prijs per kwh, backup poort en laden en ontladen tot 2500w, dat zijn grote troeven.

[ Voor 30% gewijzigd door DSSW op 01-07-2025 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Mijn persoonlijke mening is dat HW batterij enkel financieel interessant is als je er eentje nodig hebt en sterk in HW ecosysteem verweven zit. Anders Marstek of Zendure als je met 5kW of 10kW toe komt. Voor meer dan 10kW lijkt me vaste installatie dan weer interessanter (bv pylontech modules met hybride omvormer, alles zelf aankopen en elektricien per uur betalen om te installeren en laten keuren als je niet zelf kan).

[ Voor 9% gewijzigd door Avenger 2.0 op 01-07-2025 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:31
Ook in het bezit van de Marstek Venus E, opgehaald in Dordrecht bij zonnepanelen kampioen.
Vraag naar de prijs, deze is echt belachelijk laag! En ruime voorraad

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Pagina: 1 ... 194 ... 277 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.