Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 17:31
JoebarRC schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 06:58:
[...]

Wat was de beweegreden om naast de victron de marstek te nemen ipv bv 5kWh accu extra aan de victron te koppelen?
In de ruimte waar de Victron en de 3 Pylontech accu's staan, is geen ruimte meer helaas. Dus ik dacht dit is ook een leuk speeltje voor erbij. ;)

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:21
The_Belgian_GST schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:19:
Wifi zit hier echt goed. daar zie ik het probleem niet in ( wifi icoon volledig groen, CT groen, en hierin zie ik waardes van in de grafiek, btw Homewizard p1 van eigen stroom voorzien om problemen te vermijden )
Ook de 7 watt verbruik zou hierdoor niet te verklaren zijn?
Normaal is 5 tot 7 W verbruik alleen in Manual of uitgeschakeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_VrQZYNBAqlo4mdh4jotZMt6g4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P5JEgzIUzi3RQeCLCOEpwyJ5.png?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat je alle standard procedures zoals wisselen modes, uitschakelen, reset etc. al geprobeed hebt?

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Eastman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 01:02:
[...]

Zie je ergens de fabricage datum? Die van mij werd geleverd met 80 SOC.
Een datum zo gauw niet. Die van mij was precies met 50% geladen en heeft firmware V1.52 uit de doos. D CT003 heeft firmware 1.07 uit de doos. Verder nog geen melding gehad van enige update's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:22
@Hometek ben niet thuis dus kan ze helaas niet resetten.
Wel geprobeerd manueel te zetten, en een 800watt te laten ontladen. Echter reageert hij hier ook niet op.

zonde he....

Ik heb het gevoel dat hij aan zijn ondergrens zit ( 11% ) maar dit foutief weergeeft als 22%?
Via de app alweer een berichtje gestuurd om het na te kijken.
Antwoord zal waarschijnlijk wel weer niet relevant zijn maar we kunnen enkel proberen.

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:52:
@Hometek ben niet thuis dus kan ze helaas niet resetten.
Wel geprobeerd manueel te zetten, en een 800watt te laten ontladen. Echter reageert hij hier ook niet op.

zonde he....

Ik heb het gevoel dat hij aan zijn ondergrens zit ( 11% ) maar dit foutief weergeeft als 22%?
Via de app alweer een berichtje gestuurd om het na te kijken.
Antwoord zal waarschijnlijk wel weer niet relevant zijn maar we kunnen enkel proberen.
Het zal mij niet verbazen als ook dit weer een kuur is van die BMS 213 die jij ook hebt. De SoC curve klopt daar voor geen sikkepit. Ben slechts al een maand bezig met feedback om het op te laten lossen. Het zou nu eindelijk zijn doorgezet naar R&D, dus we gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
De support is in mijn ogen ook niet echt top? Veel korte niet relevante antwoorden? Bij het stellen van meerdere vragen word maar een enkele beantwoord?

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:57:
De support is in mijn ogen ook niet echt top? Veel korte niet relevante antwoorden? Bij het stellen van meerdere vragen word maar een enkele beantwoord?
Klopt mensen met technische kennis antwoorden niet meteen de vragen heb ik heb idee. Zou mooi zijn als, zoals ik vroeger bij het bellen naar Ziggo deed, kon vragen naar de technische dienst en dan meteen personen met kennis te pakken had.
Daarbij gaat ook veel verloren in de vertaling. Ik probeer dus te praten als een Engels kind van 5 en hoop dat dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-10 13:34

RumaNoV

Folding

spattex schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:17:
Nou ik heb de ct003 aan het praten met de Venus. Deze maar even verhuisd naar de terrasoverkapping, zo staat hij net dicht genoeg om een stabiel signaal te krijgen.

Wel erg warm plus 37 graden!, maar hij blijft nog werken. Eigenlijk weer zinloos omdat ik hem nu toch manueel aan moet sturen omdat ik ook een 15kWh Victron systeem heb draaien.

We moeten nog even wachten tot de Lilygo 485 binnen is zodat ik het kan aansturen via HA en modbus.
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik de brandblusser wat verder van de batterij plaatsen. Mocht de batterij vuur vatten, dan wil je niet dat je brandblusser vlak naast de brandhaard staat 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
spattex schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:35:
[...]

In de ruimte waar de Victron en de 3 Pylontech accu's staan, is geen ruimte meer helaas. Dus ik dacht dit is ook een leuk speeltje voor erbij. ;)
Had gehoopt op een echt technische reden hahaha. Klinkt logisch nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capibaragup
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-09 06:38
Ik heb twee Marsteks staan. Ik heb nu een dynamisch contract. Draai nu een paar weken op ai. Ik heb veel zonnestroom over, ik begrijp dat de batterijen niet laden als de stroom goedkoop is. Ik twijfel of de ai stand goed werkt.

Gisteren was de stroom in de avond duur. Had ik handmatig kunnen ontladen gisteren en daarna weer naar ai kunnen switchen zonder gedoe? Of begint het inleren van ai dan weer opnieuw?

[ Voor 6% gewijzigd door capibaragup op 02-07-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTAL
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 09:59
dannyro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Ik weet niet of je met Home Assistant werkt, maar dit heb ik gemaakt. Gegevens via de Marstek, in en out met MQTT, en dan ook met een HW socket, ook in en out. Zo kan ik vergelijken. Als je meer info wilt hoor ik het wel.
[Afbeelding]
Kan je eens een korte handleiding geven hoe je dit moet opzetten in HA?

MT Venus 5.12KWh V154 _ CT003 - V117 / Youless LS120 / HW-P1 / Home Assistant / KNX system with Loxone & HA dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:04:
Hier even iets opmerkelijks, de batterij staat op 22% en is gestopt met 0 op de meter te houden ( verbinding CT en WIFI zijn beide ok GROEN )
Verbruik is momenteel een 900watt door de airco en alles komt van het net?
Iemand een idee hoe ik kan zien wat hiervan de reden is? ( geen home assistant integratie!)

*edit** ook merk ik op dat het verbruik van de batterij via een homwizard KWH een 7watt is? dit is toch niet normaal in standby? enkel als hij leeg(11%) is heb ik dit al opgemerkt?
Ik denk dat hij in realiteit op 11% zal staan, is zijn nul even kwijt. Een keer tot 100% laden en dan komt dat weer in orde

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
capibaragup schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:21:
Ik heb twee Marsteks staan. Ik heb nu een dynamisch contract. Draai nu een paar weken op ai. Ik heb veel zonnestroom over, ik begrijp dat de batterijen niet laden als de stroom goedkoop is. Ik twijfel of de ai stand goed werkt.

Gisteren was de stroom in de avond duur. Had ik handmatig kunnen ontladen gisteren en daarna weer naar ai kunnen switchen zonder gedoe? Of begint het inleren van ai dan weer opnieuw?
Opladen zou wel moeten werken in AI. In de winst grafiek zou je gele bolletjes moeten zien op de uren waarin deze zou moeten gaan laden op vol vermogen.

Ligt eraan wat je definitie is van 'zonder gedoe'? Je kunt inderdaad handmatig switchen zonder problemen tussen modi, maar bijvoorbeeld niet switchen via een programma. De AI is geen echte AI, maar slechts een simpel algoritme en leert dus niks. Er is dus ook niets te verliezen aan data ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-10 19:34
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:01:
[...]
Daarbij gaat ook veel verloren in de vertaling. Ik probeer dus te praten als een Engels kind van 5 en hoop dat dat helpt.
Dat is sowieso een goed idee, het klinkt wellicht denigrerend, maar in mijn verleden werk met slecht sprekende Chinese collega's hielp dat wel. Sowieso heb ik geconcludeerd dat je makkelijker kunt communiceren met mensen van wie Engels niet de moedertaal is, als je je aanpast aan het Engels niveau van degene met wie je spreekt.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Het zal mij niet verbazen als ook dit weer een kuur is van die BMS 213 die jij ook hebt. De SoC curve klopt daar voor geen sikkepit. Ben slechts al een maand bezig met feedback om het op te laten lossen. Het zou nu eindelijk zijn doorgezet naar R&D, dus we gaan het zien...
Heb de indruk dat alles van FW dat na de V151 gekomen is voor rariteiten zorgt.

Hier V151 op MT's en V115 op CT003 nu meer dan 2 maanden stabiel, hout vasthouden zeker ;)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Heb de indruk dat alles van FW dat na de V151 gekomen is voor rariteiten zorgt.

Hier V151 op MT's en V115 op CT003 nu meer dan 2 maanden stabiel, hout vasthouden zeker ;)
Ik ben vooral degene die hier veel en hard over klaagt (want er zijn blijkbaar ook alleen een handjevol mensen met dit BMS), maar ben wel enigszins gefrustreerd dat ik al een maand een batterij zonder werkende indicator heb die, naar mijn mening, ook ver buiten zijn voltages gaat. Ook heb ik, toen ik nog wel MQTT toegang had, geen enige vorm van cell balancing gezien (zowel hoog als laag), dus daar ben ik ook niet zo blij mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinJB
  • Laatst online: 07-10 16:20

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

spattex schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:17:
Nou ik heb de ct003 aan het praten met de Venus. Deze maar even verhuisd naar de terrasoverkapping, zo staat hij net dicht genoeg om een stabiel signaal te krijgen.

Wel erg warm plus 37 graden!, maar hij blijft nog werken. Eigenlijk weer zinloos omdat ik hem nu toch manueel aan moet sturen omdat ik ook een 15kWh Victron systeem heb draaien.

We moeten nog even wachten tot de Lilygo 485 binnen is zodat ik het kan aansturen via HA en modbus.
[Afbeelding]
Heel mooi dat je een brandblusser hebt staan; kudo's! (Brandweerman hier)
Je hebt alleen een klasse D blusser nodig eigenlijk; er zit een LiFePO4 batterij in wat vooral metaal in zich heeft.

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gely schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:59:
[...]

Het was gisteren gedurende lange tijd 36°C in de garage, de 2 MT's waren met 1.8kW aan het opladen en ik kon gemakkelijk mijn hand op de koelribben leggen, die waren wel warm maar eerder lauw. De interne temp. was via Modbus trouwens op hetzelfde moment 48°C. En neen, ik heb geen 2cm eelt op mijn handen staan ;)
Hier blijven de temperaturen ook binnen de perken, je ziet ze stijgen bij hogere vermogens, maar niet spectaculair
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM1jpyLTbCy2JZydHukisOkAmaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yy5DlUjmTEdgElN53mAXWJ4J.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel 1 celtemperatuur die een aantal graden lager is dan de andere, die sensor heeft blijkbaar een afwijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
RobinJB schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:45:
[...]
Heel mooi dat je een brandblusser hebt staan; kudo's! (Brandweerman hier)
Je hebt alleen een klasse D blusser nodig eigenlijk; er zit een LiFePO4 batterij in wat vooral metaal in zich heeft.
Zou de brandblusser niet ook beter een paar meter verder moeten staan zodat je hem ook nog veilig kunt pakken nadat de batterij in brand is gevlogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJB
  • Laatst online: 07-10 16:20

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

Hometek schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Zou de brandblusser niet ook beter een paar meter verder moeten staan zodat je hem ook nog veilig kunt pakken nadat de batterij in brand is gevlogen?
Zeker; metaal brandt (als het al brandt) heel erg heet en krijg je moeilijk uit. Gelukkig zal dit niet snel echt branden; maar enige afstand ertussen is wel aan te bevelen ja.

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capibaragup
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Opladen zou wel moeten werken in AI. In de winst grafiek zou je gele bolletjes moeten zien op de uren waarin deze zou moeten gaan laden op vol vermogen.

Ligt eraan wat je definitie is van 'zonder gedoe'? Je kunt inderdaad handmatig switchen zonder problemen tussen modi, maar bijvoorbeeld niet switchen via een programma. De AI is geen echte AI, maar slechts een simpel algoritme en leert dus niks. Er is dus ook niets te verliezen aan data ;).
Ik denk dat de ai functie bij mij niet is gaan laden omdat er voldoende opbrengst uit mijn zonnepanelen is.in mijn beleving is de ai zo slim te constateren niet te hoeven laden omdat er meer dan genoeg zonnestroom is.

Ik zal bij minder zonnig weer kijken of de boel wel gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:25:
[...]
...
De AI is geen echte AI, maar slechts een simpel algoritme en leert dus niks. Er is dus ook niets te verliezen aan data ;).
Ik denk ook dat het geen 'echte' AI is, maar enig leer-effect zou er toch in moeten zitten, al is het maar een gemiddelde bereken over langere tijd. Zie ook de reactie van Hame in deze post.
Ik vermoed dat ze data op de Hame server gebruiken om de 'habits' te 'leren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:55:
[...]

Ik denk ook dat het geen 'echte' AI is, maar enig leer-effect zou er toch in moeten zitten, al is het maar een gemiddelde bereken over langere tijd. Zie ook de reactie van Hame in deze post.
Ik vermoed dat ze data op de Hame server gebruiken om de 'habits' te 'leren'.
Zolang niemand iets rapporteert dat niet verklaart kan worden met "laden op de twee goedkoopste uren, NOM de rest van de tijd", geloof ik daar niets van.

Er valt ook weinig aan habits te leren, je compenseert gewoon het gebruik van de woning en laadt op wanneer er zonnestroom is of goedkope uren. Totdat je ook iets doet met ontladen op dure uren, weersvoorspelling, of iets dergelijks valt er naar mijn beleving weinig te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:59:
[...]
Zolang niemand iets rapporteert dat niet verklaart kan worden met "laden op de twee goedkoopste uren, NOM de rest van de tijd", geloof ik daar niets van.

Er valt ook weinig aan habits te leren, je compenseert gewoon het gebruik van de woning en laadt op wanneer er zonnestroom is of goedkope uren. Totdat je ook iets doet met ontladen op dure uren, weersvoorspelling, of iets dergelijks valt er naar mijn beleving weinig te leren.
Uit de beschikbare data zou je kunnen afleiden hoeveel PV overschot er gemiddeld is en op basis daarvan het opladen op goedkope uren beperken tot het minimum, om zo het verbruik van eigen stroom te maximaliseren.
Verder zou het mogelijk moeten zijn om dagpatronen in het verbruik te herkennen en daar het opladen tijdens goedkopere uren op aan te passen. Als er bijvoorbeel vaak veel verbruik in de ochtend is kun je meer prioriteit aan gedeeltelijk opladen tijdens relatief goedkope uren 's nachts geven ook al zijn de allergoedkoopste uren pas in de middag.

Maar dit soort nuances zullen voor mensen met PV pas in het najaar en de winter merkbaar zijn.
Als de AI mode tenminste meer is dan foute marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinux1
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 20:49
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Ik ben vooral degene die hier veel en hard over klaagt (want er zijn blijkbaar ook alleen een handjevol mensen met dit BMS), maar ben wel enigszins gefrustreerd dat ik al een maand een batterij zonder werkende indicator heb die, naar mijn mening, ook ver buiten zijn voltages gaat. Ook heb ik, toen ik nog wel MQTT toegang had, geen enige vorm van cell balancing gezien (zowel hoog als laag), dus daar ben ik ook niet zo blij mee.
Hoe heb je gezien dat er geen cell balancing plaatsvind? Als dat niet gebeurt ben ik benieuwd naar de cell drift na een paar jaar. Welke voltages heb je gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinux1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:49:
[...]

Hoe heb je gezien dat er geen cell balancing plaatsvind? Als dat niet gebeurt ben ik benieuwd naar de cell drift na een paar jaar. Welke voltages heb je gezien?
Top balancing heb ik sowieso niet gezien. Ik had ongeveer 6 cellen die boven de rest uitliepen vanaf ongeveer 50 procent SoC. Twee uitschieters die tegen de 3600 mV aanliepen terwijl de rest nog niet de 3400 mV had bereikt. Toen was de gerapporteerde SoC 100 procent. Dit balanceerde ook niet, na een nacht staan was er nog steeds een verschil van zeker 100 mV.

Bottom balancing (wat op zich logischer zou zijn bij dit type product) is lastiger te zien gezien de curve van LFP cellen, maar ook daar had ik wat cellen die verder ontlaadden dan de rest, maar niet zo extreem als op de top.

Ik maak alleen maar 11-100 cycles op max vermogen, heb het een week lang gevolgd en dit blijvend zo geconstateerd. De aanleiding was dat ik plotseling geleidelijk capaciteit aan het verliezen was. Niet dramatisch veel, maar daarvoor was het maanden ongeveer gelijk tot op een paar tientallen Wh. Opeens binnen een week 100 Wh verloren.

Toen ben ik gaan monitoren, vragen gaan stellen, kreeg ik eerst BMS 213. Voltages dipten tot 2800 mV op celniveau en kreeg Modbus errors in de nacht als de batterij leeg stond en werd geforceerd bijgeladen. Toen nog meer gaan klagen, kreeg ik v153 en ben ik dus de MQTT monitoring op celniveau verloren. Heeft overigens ook geen verschil gemaakt, want de errors krijg ik nog steeds en de curve is nu ook een drama.

Voor de zekerheid dus maar zelf het ontlaadniveau beperkt tot 14 procent zodat ik geen errors kreeg, maar na een paar weken zo draaien, is de curve nu helemaal slecht. Was opeens 1 kWh kwijt binnen 1 dag. Dus vanaf gisteren weer tijdelijk terug naar 11 procent, heb de capaciteit nu ongeveer terug, maar even kijken hoe het nu gaat blijven.

Ik blijf het een mooi product vinden, maar ben het vertrouwen in de batterij kennis die ze hebben nu wel even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinux1
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Top balancing heb ik sowieso niet gezien. Ik had ongeveer 6 cellen die boven de rest uitliepen vanaf ongeveer 50 procent SoC. Twee uitschieters die tegen de 3600 mV aanliepen terwijl de rest nog niet de 3400 mV had bereikt. Toen was de gerapporteerde SoC 100 procent. Dit balanceerde ook niet, na een nacht staan was er nog steeds een verschil van zeker 100 mV.

Bottom balancing (wat op zich logischer zou zijn bij dit type product) is lastiger te zien gezien de curve van LFP cellen, maar ook daar had ik wat cellen die verder ontlaadden dan de rest, maar niet zo extreem als op de top.

Ik maak alleen maar 11-100 cycles op max vermogen, heb het een week lang gevolgd en dit blijvend zo geconstateerd. De aanleiding was dat ik plotseling geleidelijk capaciteit aan het verliezen was. Niet dramatisch veel, maar daarvoor was het maanden ongeveer gelijk tot op een paar tientallen Wh. Opeens binnen een week 100 Wh verloren.

Toen ben ik gaan monitoren, vragen gaan stellen, kreeg ik eerst BMS 213. Voltages dipten tot 2800 mV op celniveau en kreeg Modbus errors in de nacht als de batterij leeg stond en werd geforceerd bijgeladen. Toen nog meer gaan klagen, kreeg ik v153 en ben ik dus de MQTT monitoring op celniveau verloren. Heeft overigens ook geen verschil gemaakt, want de errors krijg ik nog steeds en de curve is nu ook een drama.

Voor de zekerheid dus maar zelf het ontlaadniveau beperkt tot 14 procent zodat ik geen errors kreeg, maar na een paar weken zo draaien, is de curve nu helemaal slecht. Was opeens 1 kWh kwijt binnen 1 dag. Dus vanaf gisteren weer tijdelijk terug naar 11 procent, heb de capaciteit nu ongeveer terug, maar even kijken hoe het nu gaat blijven.

Ik blijf het een mooi product vinden, maar ben het vertrouwen in de batterij kennis die ze hebben nu wel even kwijt.
Juist met solar zou top balancing goed zijn er vanuitgaande dat de accu elke dag vol gaat. Nu al 100mV verschil lijkt mij geen A kwaliteit matched cellen.

Ik zelf heb ook niet echt vertrouwen in deze gasten, heb 2x een Marstek B2500, die zijn DC gekoppeld tussen 4 panelen en 2 APSystems micro omvormers. Ik mis nu op 1 van de 2 accu’s soms uren opbrengst omdat de BMS de boel uitschakelt, met SOC jumps van meer dan 20%. Support zegt dan de volgende dag oh nu werkt hij weer succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Laatst online: 18:46
JSTAL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Kan je eens een korte handleiding geven hoe je dit moet opzetten in HA?
Stuur mij even een PB, anders vervuilen we dit topic. Ik ben nu op vakantie, als ik terug ben help ik jou verder.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:46
Denk dat je voor de prijs waarvoor het product gefabriceerd wordt (gezien voor €980 excl met winst verkocht wordt, niet meer dan €500 productiekost gok ik) ook geen A-kwaliteit kan verwachten. Heb ook wel mijn bedenkingen bij die 10-jarige garantie (ook niet duidelijk wat er juist onder valt of niet). Moesten er veel problemen komen of de vraag verminderen zal binnen enkele jaren die Venus waarschijnlijk niet meer worden gefabriceerd. Hoe je dan garantie gaat afhandelen is mij een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
The_Belgian_GST schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:52:

Vanaf we een 10 minuten voldoende opwekte met de PV panelen sprong het SOC level naar 11% en begon hij terug te laden.
Zeer opmerkelijk gedrag.
ook het ontbreken van duidelijkheid over de cell balancing/werking/aanwezigheid vind ik opmerkelijk om te lezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:30:
Denk dat je voor de prijs waarvoor het product gefabriceerd wordt (gezien voor €980 excl met winst verkocht wordt, niet meer dan €500 productiekost gok ik) ook geen A-kwaliteit kan verwachten. Heb ook wel mijn bedenkingen bij die 10-jarige garantie (ook niet duidelijk wat er juist onder valt of niet). Moesten er veel problemen komen of de vraag verminderen zal binnen enkele jaren die Venus waarschijnlijk niet meer worden gefabriceerd. Hoe je dan garantie gaat afhandelen is mij een raadsel.
Prima, maar dan moet je die cellen wel goed balanceren om er het beste uit te halen. Als dat niet gebeurt, zit je binnen de kortste keren al met problemen. En misschien gebeurt dat ook wel onder bepaalde voorwaarden, bij een afwijking groter dan een drempelwaarde bijvoorbeeld, maar ik heb het nog niet kunnen constateren. Ik ga het in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:35:
[...]
Prima, maar dan moet je die cellen wel goed balanceren om er het beste uit te halen. Als dat niet gebeurt, zit je binnen de kortste keren al met problemen. En misschien gebeurt dat ook wel onder bepaalde voorwaarden, bij een afwijking groter dan een drempelwaarde bijvoorbeeld, maar ik heb het nog niet kunnen constateren. Ik ga het in de gaten houden.
Ja inderdaad. Laten we hopen dat de hardware van BMS tenminste aanwezig is om load balancing te doen en gewoon software matig nog moet getweakt of geprogrammeerd moet worden. Hou ons zeker op de hoogte met je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:00
Avenger 2.0 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:30:
Zelfde situatie met PV. Veel bedrijven gaven zogenaamde 'fabrieksgarantie' van 10 tot zelfs 20 jaar.
De meeste van die plaatsers van 10 jaar geleden zijn al lang gestopt/failliet etc.
Als ik nu mijn panelen moet claimen, dan moet ik Mitsubishi in Japan gaan aanschrijven.. en ondertussen zijn panelen van 200Wp gewoon niet meer op de markt.

Met batterijen verwacht ik hetzelfde. De verkopers van vandaag zijn er hoogstwaarschijnlijk niet meer binnen 10, laat staan 20 jaar.

Dat een product met een kost van waarschijnlijk minder dan 500€ meteen betekent dat de kwaliteit slecht is zou ik zeker niet durven beweren.
Feit is dat automobielbedrijven nu minder dan 50€ per kWh betalen voor de naakte batterijcellen.
Gezien de volumes van Marstek zullen ze niet veel meer betalen. Doe er nog een simpel BMS, inverter en koeling door ventilator bij en ik weet niet of je dan aan 500€ zit.

Ik verwacht dat de prijs nog wat gaat zakken en naar 1000€ incl BTW evolueert tegen eind van dit jaar.
Maar dat andere merken ook met een goede aanbieding komen zal zeker helpen....
Daar zijn de prijzen nog véél te hoog.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 16:00

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Inpikken op het cell balancing verhaal.

Als ik naar de afgelopen 3 uur kijk (laden van 11% naar 100%) ziet het er zo uit;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8q2U_GrHggnzjjbTgENk5jKWPjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5B9ZE2LEFPtls7vVgNPRDTyY.png?f=fotoalbum_large

Cell 4 geeft 3489 mV aan, cell 2 geeft 3347 mV aan. 142 mV verschil. Redelijk veel, maar hij is net gestopt met laden. Maar van top balancing is er iig geen sprake. Als ik naar de 24 uur data kijk dan zie je dit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5siMdorCy-vAdtSkax5utdnqHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NSAwrC9wwtXVLDwTq9QcoVsr.png?f=fotoalbum_large

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:49
ZIjn er hier meer mensen die hun thuisbatterij in de kruipruimte hebben staan? Mijn kruipruimte is 65 m2 een meter hoog, ik weet niet of dit voldoende is voor een thuisbatterij in combinatie met de warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
JeffreyGorissen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:02:

Als ik naar de afgelopen 3 uur kijk (laden van 11% naar 100%) ziet het er zo uit;[Afbeelding]

Cell 4 geeft 3489 mV aan, cell 2 geeft 3347 mV aan. 142 mV verschil. Redelijk veel, maar hij is net gestopt met laden. Maar van top balancing is er iig geen sprake. Als ik naar de 24 uur data kijk dan zie je dit;

[Afbeelding]
Bedankt voor het delen!
Mijn eerste indruk is dat de cellen bij ca. 45% gebalanceerd worden?
Dat is het enige punt waarbij alle cellen ongeveer dezelfde waarden lijken te hebben.
(of bottom balancing, na bereiken 11% zijn de spanningen ook gelijk)

Apart vind ik ook dat er cellen vanaf 01:00 uur weer in spanning stijgen, terwijld de SOC gelijk blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Hometek op 02-07-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:02:

Als ik naar de afgelopen 3 uur kijk (laden van 11% naar 100%) ziet het er zo uit;[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie grafieken, maar ben geen "batterij-specialist" kan iemand mij uitleggen wat er niet gebeurt of wat er zou moeten gebeuren en wat de impact op de MT's is. Die technische achtergrond interesseert mij wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hometek schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:14:
[...]

Bedankt voor het delen!
Mijn eerste indruk is dat de cellen bij ca. 45% gebalanceerd worden?
Dat is het enige punt waarbij alle cellen ongeveer dezelfde waarden lijken te hebben.

Apart vind ik ook dat er cellen vanaf 01:00 uur weer in spanning stijgen, terwijld de SOC gelijk blijft.
Je kunt cellen niet in het midden balanceren, zeker niet bij LFP. Dit kan alleen bij vol, of bij leeg, afhankelijk van wat je doel is met de batterij. De cellen dalen na het opladen en stijgen na het ontladen langzaam in spanning. Dit komt omdat de cel altijd gaat rusten. Je laad altijd met een hogere spanning om de stroom richting de batterij te sturen (en andersom). Als je dus stopt met laden, zal de cel rusten en op een bepaald voltage stabiliseren, dat is wat je ziet in de grafiek.

Moet wel toegeven dat het interessant is dat niet alle cellen dat gedrag in dezelfde mate vertonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:16:
[...]

Mooie grafieken, maar ben geen "batterij-specialist" kan iemand mij uitleggen wat er niet gebeurt of wat er zou moeten gebeuren en wat de impact op de MT's is. Die technische achtergrond interesseert mij wel.
In het meest ideale geval zie je dat de spanningen van de cellen ongeveer dezelfde curve volgen. Als de cel niet exact dezelfde capaciteit heeft als een andere cel, zal dit na verloop van tijd uit balans raken. Dit is onvermijdbaar aangezien niets perfect is. Maar hierdoor zal de afwijking alleen maar groter worden omdat je moet stoppen met laden als 1 cel een te hoge spanning heeft en stoppen met ontladen als 1 cel een te lage spanning heeft.

Stel je balanceert bij vol, dan zorg je dus dat elke cel die je beschouwt als vol (bijvoorbeeld bij 3400 mV), uit de roulering haalt en de andere cellen wel blijft doorladen. Op een gegeven moment zijn alle cellen dus weer ongeveer gelijk in spanning en zullen ze elkaar dus weer redelijk volgen bij het op- en ontladen. Op ditzelfde moment kun je ook de SoC curve weer kalibreren aangezien je nu exact zou moeten weten hoeveel energie er aanwezig is.

Ditzelfde trucje kan je ook doen op een spanning wanneer je de cellen beschouwt als leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:20:
[...]
Je kunt cellen niet in het midden balanceren, zeker niet bij LFP. Dit kan alleen bij vol, of bij leeg, afhankelijk van wat je doel is met de batterij. De cellen dalen na het opladen en stijgen na het ontladen langzaam in spanning. Dit komt omdat de cel altijd gaat rusten. Je laad altijd met een hogere spanning om de stroom richting de batterij te sturen (en andersom). Als je dus stopt met laden, zal de cel rusten en op een bepaald voltage stabiliseren, dat is wat je ziet in de grafiek.

Moet wel toegeven dat het interessant is dat niet alle cellen dat gedrag in dezelfde mate vertonen.
Op basis van de gedeelde grafieken zouden we dus moeten concluderen dat batterijen met FW V151 bottom balancing zijn?
Lijkt een vreemde keuze voor batterijen met een noodstroom of off-grid functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hometek schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:01:
[...]

Op basis van de gedeelde grafieken zouden we dus moeten concluderen dat batterijen met FW V151 bottom balancing zijn?
Lijkt een vreemde keuze voor batterijen met een noodstroom of off-grid functie.
Of niet, of wel maar pas bij vanaf bepaalde drempelwaarde. Ik herken het (nog) nergens. Je zou het eigenlijk ook aan het opgenomen/afgegeven vermogen kunnen afleiden. Dat zou dan in stappen moeten gaan wanneer er cellen uitschakelen. Maar tot nu toe heb ik alleen, vol vermogen en half vermogen gezien. Bij BMS 212 had je volgens mij ook nog bijna-vol vermogen wanneer de batterij leeg was (zo'n 2000 Watt). Dat is bij BMS 213 ook verdwenen. Het is meteen vol vermogen vanaf 11 procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ribbe82
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 16:31
MrPort schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:50:
[...]

Nu ik toch aan het posten ben geslagen, hartelijk dank aan Hometek voor zijn stekker. Daar moet mij iets van het hart.
De draden van mijn originele MT stekker zaten zó los, dat bij het demonteren de fase en aarde draad onder de schroef uit schoven. De schroeven waren niet nagedraaid. Gelukkig zat het net vast genoeg om niet te vonken, tenminste er was weinig aan de contacten te zien.

Ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar als ik een tweede MT koop is dat het eerste wat ik ga controleren.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja ik vond ze inderdaad ook niet echt mega vast zitten. Heb er meteen een paar fatsoenlijke aderhulsen op gekrompen. Maar dat is niet perse nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ribbe82 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:00:
[...]

Ja ik vond ze inderdaad ook niet echt mega vast zitten. Heb er meteen een paar fatsoenlijke aderhulsen op gekrompen. Maar dat is niet perse nodig.
Flex draadjes zitten er dan zonder aderhulsen in of hebben ze uiteinde nog verhard met soldeersel? Hier in elk geval dan toch ook eens nakijken. Bij Zendure is namelijk zo een batterij vuur gevat door in dat geval slechte connectie van MC4 connector aan binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Avenger 2.0 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:32:
[...]
Flex draadjes zitten er dan zonder aderhulsen in of hebben ze uiteinde nog verhard met soldeersel? Hier in elk geval dan toch ook eens nakijken. Bij Zendure is namelijk zo een batterij vuur gevat door in dat geval slechte connectie van MC4 connector aan binnenzijde.
Bij mij waren de draadeinden verhard met soldeer en zaten ook goed vast (Venus E V1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinux1
Landon schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:14:
ZIjn er hier meer mensen die hun thuisbatterij in de kruipruimte hebben staan? Mijn kruipruimte is 65 m2 een meter hoog, ik weet niet of dit voldoende is voor een thuisbatterij in combinatie met de warmte?
Is het niet te vochtig in de kruipruimte? Die accu’s zijn niet dampdicht toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rinux1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Is het niet te vochtig in de kruipruimte? Die accu’s zijn niet dampdicht toch?
In theorie IP65 gecertificeerd, dus dan zou damp geen probleem moeten zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:51:
[...]
In theorie IP65 gecertificeerd, dus dan zou damp geen probleem moeten zijn lijkt mij.
Inderdaad, als de specs kloppen zou dat geen probleem mogen zijn. Mogelijk is de elektronica ook volledig in hars gegoten zoals bij Zendure en kan vocht er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Heb hier een Marstek die doet heel raar.

WARN lampje is aan. Hij geeft 0% aan in de app, en laadt en ontlaadt niet
Stroom er af, Knop ingedruk, uitgezet.
10 minuten gewacht
Aan, Stroom er weer op.
klikt dan wat (relais) en gaat met 35W laden (terwijl hij op Auto staat en er geen stroom over is??)
Dit doet hij 3 minuten, maar dan is het WARN lampje weer aan, en doet hij verder niets.

Wie herkent dit?

[ Voor 6% gewijzigd door Servowire op 02-07-2025 20:00 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aroha
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-08 11:58
Servowire schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:59:
Heb hier een Marstek die doet heel raar.

WARN lampje is aan. Hij geeft 0% aan in de app, en laadt en ontlaadt niet
Stroom er af, Knop ingedruk, uitgezet.
10 minuten gewacht
Aan, Stroom er weer op.
klikt dan wat (relais) en gaat met 35W laden (terwijl hij op Auto staat en er geen stroom over is??)
Dit doet hij 3 minuten, maar dan is het WARN lampje weer aan, en doet hij verder niets.

Wie herkent dit?
Ik had dit ook, wellicht heb je een defect toestel ontvangen. Er zijn nog gebruikers hier op het forum met hetzelfde probleem.

Ik zou je aanraden om een bericht te sturen naar Marstek via de feedback knop in de app.

Eerst hebben ze een firmware gepushed, toen dat niet hielp hebben ze het toestel omgeruild.
(even zoeken via de search en je zal mijn posts hierover vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:40
Hier een probleem sinds gisteren met 1 van de 3 batterijen, die staat op handmatig ontladen van 20.00 tot 22.00 uur maar hij begint niet. Wifi en ct zijn groen. Nog iemand met dit probleem? Als ik hem uit en weer aan zet begint hij.

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinux1
Avenger 2.0 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:00:
[...]

Inderdaad, als de specs kloppen zou dat geen probleem mogen zijn. Mogelijk is de elektronica ook volledig in hars gegoten zoals bij Zendure en kan vocht er niet bij.
Bij de B2500 is dit niet het geval, zie https://github.com/noone2k/hm2500pub/wiki/Teardown

Kan iemand trouwens op de plaatjes daar zien of er op de BMS print resistors zitten voor cell balancing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Aroha schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:08:
[...]

Ik had dit ook, wellicht heb je een defect toestel ontvangen. Er zijn nog gebruikers hier op het forum met hetzelfde probleem.

Ik zou je aanraden om een bericht te sturen naar Marstek via de feedback knop in de app.

Eerst hebben ze een firmware gepushed, toen dat niet hielp hebben ze het toestel omgeruild.
(even zoeken via de search en je zal mijn posts hierover vinden)
Hij heeft 3 maanden prima gedraaid. Als het terugsturen wordt heb ik de doos niet meer... hoe gaat dat weet iemand dat? leverancier zit op 3 uur rijden............ dus langsbrengen kost mij een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 14:02
Zijn er hier inmiddels al meer mensen met een v2 waar de front vanaf is gevallen?

Lijkt er sterk op dat de front werkt en dat de bevestiging niet zo goed is als bij mijn v1.

Heb de vraag uit staan hoe het zit met IP65 aangezien de unit buiten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capibaragup
waxy50 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:10:
Hier een probleem sinds gisteren met 1 van de 3 batterijen, die staat op handmatig ontladen van 20.00 tot 22.00 uur maar hij begint niet. Wifi en ct zijn groen. Nog iemand met dit probleem? Als ik hem uit en weer aan zet begint hij.
Heb je bij instellingen de tijd ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reb65 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:32:
Zijn er hier inmiddels al meer mensen met een v2 waar de front vanaf is gevallen?

Lijkt er sterk op dat de front werkt en dat de bevestiging niet zo goed is als bij mijn v1.

Ik ben voor de aardigheid maar eens bij de accu's gaan kijken, ze staan er nog net zo bij als 28 april.
Hier dus niks aan de hand.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Servowire schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:19:
[...]

Hij heeft 3 maanden prima gedraaid. Als het terugsturen wordt heb ik de doos niet meer... hoe gaat dat weet iemand dat? leverancier zit op 3 uur rijden............ dus langsbrengen kost mij een dag.
Dat is snel als hij na 3 maanden de geest geeft. Hopelijk wordt dat niet de standaard. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xzile_24
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-09 19:34
Sinds gisteren reageert mijn CT003 meter niet meer.
Alles blijft op 0 staat waardoor mijn batterij niets meer doet… hij is gisteren namiddag gewoon opgeladen maar nadien niets meer.

Nog mensen met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier hangt alles er nog aan, staan wel in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
capibaragup schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:42:
[...]

Heb je bij instellingen de tijd ingesteld?
Natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• capibaragup
Ik had vanavond 1 batterij die ik bij een manuele opdracht niet aan de praat kreeg. Even de tijd instellen hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-09 23:12
Xzile_24 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:52:
Alles blijft op 0 staat waardoor mijn batterij niets meer doet… hij is gisteren namiddag gewoon opgeladen maar nadien niets meer.

Dat had ik gisteren ook. CT003 even van spanning afgehaald, minuutje gewacht en weer aangekoppeld, wat het probleem heeft opgelost. CT003 heeft vanaf 18 juni aan gestaan, maar stopte er dus spontaan mee en had hard reset nodig.
Homewizard P1 meter lijkt stabieler maar helaas werkt dat niet goed bij mij in combinatie met oude meter (Landys&Gyr E350 DSMR 4.2, 10 sec. updates) en de Marstek V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzile_24
gmj2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:18:
[...]

Dat had ik gisteren ook. CT003 even van spanning afgehaald, minuutje gewacht en weer aangekoppeld, wat het probleem heeft opgelost. CT003 heeft vanaf 18 juni aan gestaan, maar stopte er dus spontaan mee en had hard reset nodig.
Homewizard P1 meter lijkt stabieler maar helaas werkt dat niet goed bij mij in combinatie met oude meter (Landys&Gyr E350 DSMR 4.2, 10 sec. updates) en de Marstek V2.
Hoe lang van het de stroom afgehaald? Ik heb daarstraks een half uur eraf gehaald maar helaas geen succes. Hij heeft een maand heel goed gewerkt maar nu ineens niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
@Xzile_24 , heel kort, ong. een minuut. Maar zie je ook niks in de app zelf ? b.v. status dat CT003 wifi heeft ? en kan je hem pingen over het netwerk? Eventueel kan je 'm deleten in de app, en vervolgens weer als een nieuw device toevoegen. Kan wel even duren voordat device weer geregistreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzile_24
gmj2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:28:
@Xzile_24 , heel kort, ong. een minuut. Maar zie je ook niks in de app zelf ? b.v. status dat CT003 wifi heeft ? en kan je hem pingen over het netwerk? Eventueel kan je 'm deleten in de app, en vervolgens weer als een nieuw device toevoegen. Kan wel even duren voordat device weer geregistreerd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nluc1qztZSF8jBwx3pqgkQ9BGUM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c4D4zSMNkbjqMHuvtFrUMty5.png?f=fotoalbum_large

Enkel dit. Ook al verwijderd en opnieuw toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
rinux1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:16:
[...]
Bij de B2500 is dit niet het geval, zie https://github.com/noone2k/hm2500pub/wiki/Teardown

Kan iemand trouwens op de plaatjes daar zien of er op de BMS print resistors zitten voor cell balancing?
Aan de foto's te zien zit de BMS nog in de batterijbehuizing die hij niet open geschroefd heeft. Als de Venus volgens hetzelfde principe gemaakt is hou ik mijn hart toch wat vast. Hopelijk hebben ze van de B2500 geleerd en is de Venus toch een niveau hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
Xzile_24 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:31:
[...]

Enkel dit. Ook al verwijderd en opnieuw toegevoegd
Onder het tandwieltje rechts bovenin kan je ook nog factory reset uitvoeren. En vergeet ook niet om de juiste type meter in te stellen bij meterselectie, dat had ik ook al een keer vergeten.... Hij kan natturlijk ook gewoon stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0st
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-10 16:23
Gisteren mijn marstek uitgepakt en aangesloten. Ontzettend blij mee .

Vraagje:

Zie afbeelding, dit is een laadverlies van meer dan 20%?

Is niet normaal toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cl4TkRhxhTEypgIU4f1ugCnviA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGMrpwkDJr7NsHkfJT8GCpmM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:18
Gh0st schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 00:28:

Vraagje:

Is niet normaal toch?

[Afbeelding]
Ja, dat is wel normaal. Ik denk dat je hier voor aankoop net iets beter had moeten inlezen, want dat is best wel normaal, zeker bij de Marstek.

Zendure lijkt het een tikje beter te doen, maar ook daar mag je blij zijn als je een RTE van 85% haalt.

Zoek maar eens op RTE in dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 03-07-2025 01:06 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:26

Staat die in de zon? Door de warmte de lijm gesmolten ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
The_Belgian_GST schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:30:
[...]

Vanaf we een 10 minuten voldoende opwekte met de PV panelen sprong het SOC level naar 11% en begon hij terug te laden.
Zeer opmerkelijk gedrag.
ook het ontbreken van duidelijkheid over de cell balancing/werking/aanwezigheid vind ik opmerkelijk om te lezen 8)7
Antwoord van Marstek:
Hello, thank you for your feedback. This is an issue with SOC calibration. We recommend using manual mode for a complete charge and discharge cycle, which involves fully charging and then discharging to 10% for SOC calibration. We wish you all the best.

Dus er zit wel iets van soc calibratie in het toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 14:02
NoFate schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 03:15:
[...]

Staat die in de zon? Door de warmte de lijm gesmolten ofzo?
Nee, hij staat niet in de zon. De v1 die er naast staat heeft ook nergens last van.

Maar waar de v1 met kit lijkt vast te zitten heeft de v2 en soort van m3 tape lijm

[ Voor 14% gewijzigd door reb65 op 03-07-2025 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 18:47

S2S

onlinaius schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 01:05:
[...]

Ja, dat is wel normaal. Ik denk dat je hier voor aankoop net iets beter had moeten inlezen, want dat is best wel normaal, zeker bij de Marstek.

Zendure lijkt het een tikje beter te doen, maar ook daar mag je blij zijn als je een RTE van 85% haalt.

Zoek maar eens op RTE in dit topic.
Is bijna allemaal lood om oud ijzer , als je aanschaf prijs hoger is , zoals bijvoorbeeld bij Zendure.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gh0st schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 00:28:

Vraagje:

Is niet normaal toch?

[Afbeelding]
Is normaal, ik heb sinds januari op 25 % met 2500W ontladen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilPo
  • Laatst online: 25-09 19:20
Xzile_24 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:52:

hier precies hetzelfde situatie; deed het een maand perfect, sinds 1 juli na volledig te zijn opgeladen is er met geen mogelijkheid verbinding te maken met de CT (batterij wifi en bluetooth werken gewoon)

enige bijzondere: die dag volgens mij ook een kleine update van de app heeft plaatgevonden (naar V1.6.43)
als ik in de app van de batterij naar de CT003 ga, verliest de batterij de bluetooth-verbinding. Klopt dit?

Frimware van batterij en CT003 is ongewijzigd: V153 en V114).

iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

WilPo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:47:
[...]

hier precies hetzelfde situatie; deed het een maand perfect, sinds 1 juli na volledig te zijn opgeladen is er met geen mogelijkheid verbinding te maken met de CT (batterij wifi en bluetooth werken gewoon)

enige bijzondere: die dag volgens mij ook een kleine update van de app heeft plaatgevonden (naar V1.6.43)
als ik in de app van de batterij naar de CT003 ga, verliest de batterij de bluetooth-verbinding. Klopt dit?

iemand enig idee?
Ik zou het zoeken in wifi en stroom, alle stekkers erin? Loopt het systeem gewoon door? Ik kijk nooit in de CT. Als de sturing maar werkt .

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 03-07-2025 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Servowire schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:19:
[...]

Update;

Heb de unit van de buitenmuur gehaald omdat hij ook niet meer "uit" wil (groen blijft altijd aan, ook als je 1 min of nog langer blijft drukken).

Toen hoorde ik iets wat niet zo fijn is..... klotsende "vloeistof". Neem aan dat het geen accusap of omvormerolie is ;) - .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

Servowire schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:38:
[...]

Update;

Heb de unit van de buitenmuur gehaald omdat hij ook niet meer "uit" wil (groen blijft altijd aan, ook als je 1 min of nog langer blijft drukken).

Toen hoorde ik iets wat niet zo fijn is..... klotsende "vloeistof". Neem aan dat het geen accusap of omvormerolie is ;) - .....
Ai , regenwater . Hopelijk garantie kwestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:17:
[...]

Antwoord van Marstek:
Hello, thank you for your feedback. This is an issue with SOC calibration. We recommend using manual mode for a complete charge and discharge cycle, which involves fully charging and then discharging to 10% for SOC calibration. We wish you all the best.

Dus er zit wel iets van soc calibratie in het toestel?
Als je geen volledige cycles maakt, zijn het voltage en de curve niet meer in balans. Als je dan een keer helemaal ontlaadt (of oplaadt) zijn deze wel weer in balans omdat de batterij aan het voltage bepaald of hij leeg is, niet aan de SoC. Dit wordt inderdaad wel toegepast.

Maar de curve echt kalibreren, dat ze ook de gemeten hoeveelheid energie correct verdelen over de curve, dat gebeurt bij mij niet, want hij hangt een half uur lang op 15 procent bij ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
WilPo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:47:
[...]

iemand enig idee?
Hier het zelfde, sinds de update van de app heb ik gemerkt. Heeft maanden goed gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
PNARI schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:44:
[...]

Is normaal, ik heb sinds januari op 25 % met 2500W ontladen.
Helaas overal veel verlies. Zelfs bij hybride omvormers met direct gekoppelde accu’s zoals de growatt, die zitten ook in de 75-80% RTE terwijl die 1 AC-DC omzetting missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
[...]
Update;

Bedankt voor de update.
Verwelende zaak, hopelijk wordt de batterij vervangen onder garantie.

En hopelijk is dit een geisoleerd incident, er zijn meerdere die de batterij buiten geplaatst hebben.
Ik vermoed dat de platte rubber pakking van het aansluitpaneel (zie deze post) een kwetsbaar punt in de afdichting is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
[...]

Dus de IP65 claim klopt ook niet :+
Vraag mij af of deze onder afdakje wel veilig buiten hangt of dat je met condens na aantal jaren zelfde probleem gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
Binnenkort wordt mijn eerste batterij bezorgd. *O* Vraagje: hebben jullie een brand/rookmelder in de buurt van het apparaat geplaatst?

[ Voor 6% gewijzigd door zeef op 03-07-2025 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
zeef schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:43:
Binnenkort wordt mijn eerste batterij bezorgd. *O* Vraagje: hebben jullie een brand/rookmelder in de buurt van het apparaat geplaatst?
Uiteraard. En best batterij ook niet in evacuatie route plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Na het lezen van de start topic begrijp ik dat vor NOM een P1 lezer (zoals de CT-003) nodig is, en dat je met de AI modus in combinatie met dynamische tarieven kan zorgen dat de batterij oplaadt op de twee goedkoopste uren.
Ik woon in een appartement met een balkonnetje op het noorden en zal dus geen zonnepanelen gaan installeren, dus NOM ga ik nooit halen. In principe zou ik dan ook de P1 niet hoeven uitlezen, want de sturing zou alleen op basis van de stroompijs moeten zijn.
Maar kan de AI functie werken zonder de NOM en dus zonder een P1 lezer?
(wellicht is dit ergens in de 784 pagina's al een keer besproken)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:00
sjimmie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:05:
Na het lezen van de start topic begrijp ik dat vor NOM een P1 lezer (zoals de CT-003) nodig is, en dat je met de AI modus in combinatie met dynamische tarieven kan zorgen dat de batterij oplaadt op de twee goedkoopste uren.
Ik woon in een appartement met een balkonnetje op het noorden en zal dus geen zonnepanelen gaan installeren, dus NOM ga ik nooit halen. In principe zou ik dan ook de P1 niet hoeven uitlezen, want de sturing zou alleen op basis van de stroompijs moeten zijn.
En waarom zou je een batterij willen als je geen PV hebt. Je gaat die nooit terug verdienen. Je kan beter je geld in een goede ETF steken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AI kan werken zonder zonnepanelen, dan laadt het gewoon alleen op op de twee goedkoopste uren, maar niet zonder P1 lezer. De batterij kan nooit weten hoe het jouw verbruik moet compenseren als de slimme meter niet wordt uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:46

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Avenger 2.0 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:52:
[...]

Uiteraard. En best batterij ook niet in evacuatie route plaatsen.
Mocht iemand nog een tip hebben voor brandblusser? Las gisteren een Klasse D.. Op internet zie ik niet dat die ergens op websites te koop zijn (Wel de A.B.F varianten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Voor zover ik weet heeft nog niemand getest of de batterij in AI mode kan opladen tijdens goedkope uren als er geen P1 meter is aangesloten.
Zelfs al zou dat werken lijkt het mij geen praktische toepassing, zonder P1 kun je alleen manueel ontladen, of via het backup stopcontact.

De normale toepassing zonder zonnepanelen is dat de batterij in AI mode tijdens goedkope uren oplaadt, en dan tijdens de duurdere uren ontlaadt door met de P1 meter NOM te realiseren.
Zo kun je goedkope stroom gebruiken op momenten dat de actuele prijs hoger is.
Dit heeft alleen nut met een dynamisch energiecontract. Of het rendabel is hangt van de omstandigheden af, bedenk vooral dat er altijd een verlies van ca. 25% is van opladen naar ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
De_Sint schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:11:
[...]
Mocht iemand nog een tip hebben voor brandblusser? Las gisteren een Klasse D.. Op internet zie ik niet dat die ergens op websites te koop zijn (Wel de A.B.F varianten)
Hier gewoon een klasse ABC staan. Klasse D is duur en niet zeker dat sowieso lukt om te blussen indien intern de batterij zou branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tisniwoar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 00:57
Heeft er al iemand reactie gekregen na het registreren van de Marstek Venus bij Marstek Energy voor de 10 jaar garantie?
Ik heb begin mei deze mail ontvangen:

Shop

Thanks for your submission

Hi, we are getting your submission. We will get back to you shortly.
More information

Name: ABCDE
Email: ABCDE@XYZ.be
Serial Number(SN): xxxxxxxxxxxxxxxxx
Order ID: yyyyyyyy
Phone: 123456789
Comment: Ordered from Duramotion B.V., De Koumen 35, 6433 KG Hoensbroek, Netherlands

Ik heb sindsdien echter geen enkele feedback meer gekregen, ook niet op een reply op die mail met de vraag hoe het nu gesteld is met die 10 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-10 15:49
Zelfde hier, staat op mijn TODO om contact op te nemen met hen

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 14:59
Hallo stomme vraag misschien.

Maar ik wil de voorzieningen treffen voor 2 Venus E verlopig en nadien misschien nog een 3de en eventuele 4de
Ik wil dus op zolder waar een aparte kring loopt 4 opbouw stopcontacten zetten van degelijke kwaliteit. Maar zijn de aansluitingen op de batterij de gewone stekkers ? Want ik zag ook iemand in dit topic ergens die speciale stekkers had…
En zijn de gewone stekkers en kabels meegeleverd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:20
tisniwoar schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:47:
Heeft er al iemand reactie gekregen na het registreren van de Marstek Venus bij Marstek Energy voor de 10 jaar garantie?
Ik heb begin mei deze mail ontvangen:

Shop

Thanks for your submission

Hi, we are getting your submission. We will get back to you shortly.
More information

Name: ABCDE
Email: ABCDE@XYZ.be
Serial Number(SN): xxxxxxxxxxxxxxxxx
Order ID: yyyyyyyy
Phone: 123456789
Comment: Ordered from Duramotion B.V., De Koumen 35, 6433 KG Hoensbroek, Netherlands

Ik heb sindsdien echter geen enkele feedback meer gekregen, ook niet op een reply op die mail met de vraag hoe het nu gesteld is met die 10 jaar garantie.
Hier ook, na mailtje stilte

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KloyenZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:58:
Hallo stomme vraag misschien.

Maar ik wil de voorzieningen treffen voor 2 Venus E verlopig en nadien misschien nog een 3de en eventuele 4de
Ik wil dus op zolder waar een aparte kring loopt 4 opbouw stopcontacten zetten van degelijke kwaliteit. Maar zijn de aansluitingen op de batterij de gewone stekkers ? Want ik zag ook iemand in dit topic ergens die speciale stekkers had…
En zijn de gewone stekkers en kabels meegeleverd ?
Er zit gewoon een Schuko stekker aan de net kant, en een BC01 connector aan de batterij kant.

Elke batterij moet wel op een aparte kring, dus heb je ook een tweede kring naar boven lopen? Of is die kring afgezekerd op 32 A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
Hoezo moet elke batterij op 1 aparte kring ?
Je mag toch meerdere batterijen op 1 kring plaatsen of ben ik mis ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
KloyenZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:13:
Hoezo moet elke batterij op 1 aparte kring ?
Je mag toch meerdere batterijen op 1 kring plaatsen of ben ik mis ?
Er mag maar 1 stroom leverend apparaat per groep worden aangesloten.

edit: correcter is dat er wel meer dan 1 stroom leverend apparaat op 1 groep mogen mits het totaal aan maximale stroomlevering niet te hoog is voor die groep. Er mogen bijvoorbeeld 3 kleine stekker-zonnepanelen op dezelfde groep (met andere gebruikers) worden aangesloten als het gezamelijke piek vermogen niet veel meer is dan 800W.

[ Voor 36% gewijzigd door Hometek op 03-07-2025 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vderput
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-10 19:38
Ik hoop dat er geen buren van mij tussen zitten die vragen stellen over de elektrische installatie. Als je niet weet waar en hoe je een batterij moet aansluiten op electriciteitsnet in huis, bel alstublieft een elektriciën en laat hem/haar het beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
Ik dacht dat beiden dan gewoon zouden samenwerken en samen Max 2500w op die groep zouden afnemen/ zetten maar dat is dus niet ? Ze gaan beide 2 apart van elkaar werken ? Dan is dat idd niet mogelijk om 2 toestellen samen te plaatsen :( daar doet de HW dat dan weer anders met maar 800w laden en 800 ontladen …
Pagina: 1 ... 196 ... 277 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.