Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:02
Metsubsidie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:38:
[...]

Deze 1e Marstek is een zeer goed bevallend experiment.

Ik overweeg ook uitbreiding naar 2 a 3 maar vraag me af of ik die extra capaciteit wel echt rendabel kan krijgen.

Overigens : Nu staat de Marstek op een redelijk ongebruikte fase maar weet iemand of het verstandig is om de Marstek op de fase te plaatsen waar nu de pv panelen en de autolader (3,7 kwh) op draaien ?
De eerste 5 kWh levert het meest op - de tweede wat minder ... maaar natuurlij hangt af van hoeveel buffer je nodig hebt per dag ... is die 5kWh voldoende om aan >90% eigenverbruik te kunnen voldoen dan zal een extra 5 kWh niet veel meer (geldelijk) opleveren ...
Zit je aan pak 70% eigenverbruik dan zou ik voor een 2de gaan ...

Welke fase maakt minder uit - vooral wel dat je ze op ee eigen groep steekt (zonder andere gebruikers) van aanslutiing tot in de zekeringskast ... eens daar mag dat op zelfde fase zijn ... natuurlijk is het netter dat je de stroomleveranciers (zonnepanelen / batterij / ... ) op een fase zet die ook stroomverbruikers heeft.

overigens in Belgie kan dit eventueel wel impact hebben op piek verbruik in Ampère gemeten ... (weet niet de detail of ze dat theoretisch delen over de 3 fasen of effectief pie Ampère per fase gebruiken)

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-10 23:19

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

DSSW schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:51:
[...]

3000 kwh is geen 600 cycli, de netto capaciteit is ongeveer 4,5 kwh en je moet ook nog rekening houden met de RTE (+-75%) als je de opgeladen kWh's terug gaat gebruiken. je kan ongeveer 3.5kWh per cyclus uit de MT halen.
Netto bruikbaar van 5,12 kwh Marstek is ca 90% = 4,5 kwh
Om dat er in te krijgen is 5 kwh nodig bij 10 % verlies.
Als die 4,5 kwh voorraad op is heb je 4 kwh geleverd gekregen

1 cycle is voor mij 5 kwh van het net.

Ik zit hier al vlug op 6 + kwh geleverd door de Marstek is dus al vlug 1,5 cycle per dag.

Maar ik plan dat wel met opladen van de auto.

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Sn4keByte schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:20:
Mogelijk lichtjes of topic;

Zijn er mensen hier (ik gok van wel) die het volgende gedaan hebben (heel simplistische weergave):
Maar ik gok wel dat dit de beste oplossing is als je een 3-fase aansluiting geniet.

[Afbeelding]
Op elke fase dus een stopcontact met een PiB (al dan niet een Marstek).

Want dan ben ik aan het denken om (wanneer ik in de toekomst een garage zou kunnen zetten) hier een EXVB 5G6 naartoe te trekken om dan in de garage vervolgens een klein verdeelbord te hangen (ook verlichting en dergelijke) op elke fase een designated PiB stopcontact te plaatsen.

Ik hoop dit dan te kunnen slim sturen met een p1 lezer van Loxone, dit moet ik ook nog uitzoeken.

Goed plan? Zijn er betere opties?
yep - zelfde (wat meer uitgebreid) maar idd 3 fase naar extra kast getrokken en zo afgezekerd. Voorlopig 1 marstek (maar voorzien om de 3 te kunnen steken) + zonnepanelen + Ev lader ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Soudie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:01:
[...]

Los van wat mag of verstandig is.
Klopt de redenatie dat als de wasmachine 2000 watt aan zonnenergie gebruikt dan kan de de accu toch maximaal met 500 watt opladen (max zonne-energie in mijn geval is 2500 w piek oprengst)? Wil ik toch wel graag weten.

En inderdaad als ik de droger, wasmachine, airfryer, kookplaat, combimagnetron en vaatwasser tegelijk aanzet vliegt ook alles om mijn oren. Ook zonder accu.
In principe klopt dat.

Er zijn natuurlijk wel wat scenario's denkbaar waarbij het mis gaat - vertraging in de P1 data of een firmware update die de reactietijd beïnvloedt bijvoorbeeld. Al vliegt een automaat er niet meteen uit (en ook de kabels vliegen niet meteen in brand), dus ook in die gevallen zal je er lang mee weg komen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vifra
Proton_ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:22:
[...]

Het is niet verboden om zekeringen te laten klappen, hoor :)
In veel keukens staat de airfryer ook op dezelfde groep als de waterkoker en espressoapparaat, soms gecombineerd met vaatwasser en oven.

Je hebt gelijk dat het niet altijd verstandig is, maar in tegenstelling tot teruglevering is overbelasting door verbruik wel beveiligd en niet verboden.
teruglevering is ook verzekerd maar pas na de zekeringskast (stuk tussen batterij en zekeringskast is niet gezekerd). vandaar de beperking om niet en gebruikers en terugleveraars op eenzelfde draad te zetten zonder zekeringen tussen ... .
Als je op dezelfde draad (groep) en een terugleveraar zet van 2500 Watt en bvb 2x een gebruiker van 2500 Watt - dan belast je die draad wel degelijk heel hard, maar de zekering gaat dat niet zien (gezien de stroom niet langs die zekering gaat tussen bron en gebruiker). En dat is de belangrijkste reden om apparte groep te zetten voor terugleveraars ...

De 800 watt norm is omdat de draden lichtjes overgedimensioneerd zijn en dus die 800 watt normaal zonder probleem aan kunnen boven de standaard afzekering (van 16A of meer ... ). tenminste als de bedrading volgens de regels geplaatst is en juist afgezekerd ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-10 08:43
Soudie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:01:
[...]

Los van wat mag of verstandig is.
Klopt de redenatie dat als de wasmachine 2000 watt aan zonnenergie gebruikt dan kan de de accu toch maximaal met 500 watt opladen (max zonne-energie in mijn geval is 2500 w piek oprengst)? Wil ik toch wel graag weten.

En inderdaad als ik de droger, wasmachine, airfryer, kookplaat, combimagnetron en vaatwasser tegelijk aanzet vliegt ook alles om mijn oren. Ook zonder accu.
maar dit zou ook enkel en alleen maar werken, als je hem in manual mode hebt staan of gelimiteerd via modbus tot laden 500w.
Maar ik denk dat de gedachte is om met NOM te werken. Wanneer het wasmachine niets of weinig aan het doen is mag het maximaal laden en anders maar tot 500. Daar is de BMS niet snel genoeg voor.
Op het moment dat het wasmachine start met verwarmen en de batterij nog met 2500w aan het laden is, ga je toch wel een beetje over de limiet van 16A. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Bij 2,5 mm2 draad is de maximale belasting 5000 watt, dus max per groep 3600 watt (16A) is echt aan de veilige kant.

Maar draadbelasting is wel afhankelijk van de lengte en koeling van de draad en wat er nog meer in en om de buis zit.

Ik heb in mijn meterkast 4 mm draad van de fasen naar de groepen en 2,5 mm vanuit de groepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:11

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Proton_ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:22:
[...]

Het is niet verboden om zekeringen te laten klappen, hoor :)
In veel keukens staat de airfryer ook op dezelfde groep als de waterkoker en espressoapparaat, soms gecombineerd met vaatwasser en oven.

Je hebt gelijk dat het niet altijd verstandig is, maar in tegenstelling tot teruglevering is overbelasting door verbruik wel beveiligd en niet verboden.
De gestelde casus is incorrect "Mijn redenering is dat de batterij niet 2500 watt kan laden omdat de wasmachine eerst stroom van de zonnepanelen trekt. De accu trekt alleen de overtollige zonnestroom. De zonnepanelen produceren max 2,5 kw (piek)."

De batterij kan 2500W trekken (manueel) en de wasmachine kan ook nog eens 2000 W a 2500 W trekken. Er is een reden dat wasmachines ook op een aparte groep moeten staan. (Vroeger in NL en nog steeds in BE)

Oude NEN
Volgens de NEN 1010 moeten alle apparaten met een vermogen van meer dan 2000 Watt op een aparte groep worden aangelsoten.
Een oven (die van mij heeft een aansluitwaarde van 2700 W) staat als het goed is ook op een eigen groep. Waterkokers zijn vaak 1800 W.

Een zekering laten klappen is dan wel niet verboden, er zijn nog altijd regels waar je je wel aan moet houden.

[ Voor 1% gewijzigd door JeffreyGorissen op 24-06-2025 16:55 . Reden: typos ]

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

Metsubsidie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:23:
Bij 2,5 mm2 draad is de maximale belasting 5000 watt, dus max per groep 3600 watt (16A) is echt aan de veilige kant.

Maar draadbelasting is wel afhankelijk van de lengte en koeling van de draad en wat er nog meer in en om de buis zit.

Ik heb in mijn meterkast 4 mm draad van de fasen naar de groepen en 2,5 mm vanuit de groepen.
NEN1010 daar staat overduidelijk dat je met 2,5 mm2 niet hoger mag gaan dan 16 A => op 240V is dat 3840 W. Met hoge voltage wanneer er veel zon staat zou je kunnen zeggen ~4000 W. Maar max 16 A.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:02

d3x

JeffreyGorissen schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:26:
[...]

De gestelde casus is incorrect "Mijn redenering is dat de batterij niet 2500 watt kan laden omdat de wasmachine eerst stroom van de zonnepanelen trekt. De accu trekt alleen de overtollige zonnestroom. De zonnepanelen produceren max 2,5 kw (piek)."

De batterij can 2500W trekken (manueel) en de wasmachine can ook nog eens 2000 W a 2500 W trekken. Er is een reden dat wasmachines ook op een aparte groep moeten staan.

[...]

Een oven (die van mij heeft een aansluitwaarde van 2700 W) staat als het goed is ook op een eigen groep. Waterkokers zijn vaak 1800 W.

Een zekering laten klappen is dan wel niet verboden, er zijn nog altijd regels waar je je wel aan moet houden.
en die regels en visies hebben we hier al ter degen besproken met de conclusie dat die hier niet in de topic horen,dit is een MT batterij forum, voor electriciteits regels en bedrading zijn andere specifieke forums op tweakers beschikbaar.

weet je het niet? laat je bijstaan of leer bij, maar al die visies en bedenkingen met 101 andere situaties doen niet ter zake aan de batterij waarbij heel duidelijk staat dat je de teruglever vermogen op 800W mag inpluggen in een gewone stekker en als je de 2500w optie wil je VERPLICHT hem ENKEL en ALLEEN op een apparte zekering mag zetten. einde, punt.

Die PV moet ook op een apparte zekering staan, dus die berekening is los van eender welke stekker batterij, want dit mag NOOIT op eenzelfde kring staan.

[ Voor 9% gewijzigd door d3x op 24-06-2025 16:31 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@JeffreyGorissen Die 2 kW eis is er in 2015 uit gehaald (met reden, het voegt weinig toe) en bovendien is dat voor de bouwer, niet voor de leek.
Casus hier is expliciet met instelling op zero-export.
@d3x het gaat hier niet om de terugleverstroom maar om de laadstroom.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 24-06-2025 16:44 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Proton_ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:31:
@JeffreyGorissen Die 2 kW eis is er in de laatste NEN1010 uit gehaald (met reden, het voegt weinig toe) en bovendien is dat voor de bouwer, niet voor de leek.
de laadstroom is gelijk aan elke standaard product dat je als verbruiker kan kopen, in geval van de MT is dat 2500W tenzij je die met de modbus lager zet of op manueel met eigen keuze vermogen. Als deze zekering eruit knalt dan wil dat zeggen dat je te veel "verbruikers " op je lijn hebt hangen... net als je 2 frituur op eenzelfde verdeelstuk steekt en op een zelfde zekering, de kabels zullen lekker warm worden en afh van je kabel dikte en je zekering zal deze al of niet "PLOF" zeggen.... dat is basis kennis die verwacht wordt van elke normale mens. Weet je dat niet dan zal die meer "plof" zeggen en dan bellen die wel een electricien 8)

de casus 0 teruglever is dan ook niet moeilijk, je hebt je piek PV, je piek batterij en je piek verbruik, daarbovenop heb je een idee nodig van je dageljiks verbruik en de curve van je verbruik afh van periode in het jaar samen met de curve van je PV . DO THE MATH.

momenteel heb ik 1 * MT vol en de andere is aan 2491W aan het opladen wat de max is, alles wat mijn PV nog extra geeft wordt verbruikt door andere ELEC toestellen in huis en de overschot gaat naar het net. normaal kunenn meerdere tegelijk laden en krijg je balans tussen MT, alleen zet ik MT in manueel en NOM zelf als het slecht weer is omdat anders de RTE lager gaat bij zeer lage IN en UIT. ALs je dan maar 1 MT aanzet is dat groot verschil. Ik hoop dit ooit wel in een automatisatie te kunnen steken.

[ Voor 33% gewijzigd door d3x op 24-06-2025 16:48 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thepixel
d3x schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:37:
[...]

het brengt niet op, volgende week staan er hier weer 5 in het forum.... met mag ik die batterij naast mijn frietketel zetten...
Tuurlijk, gewoon in de backup poort steken >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:11
@JeffreyGorissen Die 2 kW eis is er in de laatste NEN1010 uit gehaald (met reden, het voegt weinig toe) en bovendien is dat voor de bouwer, niet voor de leek.
In Nederland dan. In Belgie is het volgens de laatste versie van het AREI nog steeds verplicht om zware verbruikers zoals wasmachine, droger, kookplaat, oven, etc.. op een aparte groep te hebben. Er zijn dan wel weer uitzonderingen voor woningen gebouwd voor 19xx (weet ik niet exact).

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

@JeffreyGorissen Die 2 kW eis is er in 2015 uit gehaald (met reden, het voegt weinig toe) en bovendien is dat voor de bouwer, niet voor de leek.
Ik zie het. Maar: het totale vermogen van de vast aangesloten apparaten niet hoger mag zijn dan de waarde waarop de groep is afgezekerd. Dus alsnog verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

Druppeltje_ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:47:
[...]

In Nederland dan. In Belgie is het volgens de laatste versie van het AREI nog steeds verplicht om zware verbruikers zoals wasmachine, droger, kookplaat, oven, etc.. op een aparte groep te hebben. Er zijn dan wel weer uitzonderingen voor woningen gebouwd voor 19xx (weet ik niet exact).
Inderdaad, dit is ook zo. Vandaar is het belangrijk om niet alles en iedereen over dezelfde kam te scheren. Er is een wirwar van situaties en regels. Kan goed begrijpen dat mensen dan liever de vraag stellen aan de Marstek ervarings deskundigen dan onwetend iets verkeerds te doen omdat ze niet zeker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-10 16:23

Daarom heb ik in mijn onderverdeler dus 6mm2 en 10mm2 kamrail om er voor te zorgen dat daar niks mis kan gaan. De Marsteks staan bij mij op 2500W (dus ook leveren 2500W). In het meest slechte geval is dat dus ~3600W van mijn PV + 5000W van de Marsteks. Dat is dus 8600W, bij een spanning van 240V (ik houd dit aan omdat spanning omhoog gaat als alles gaat terugleveren) is dat dus 35A.
Nu ligt er 6mm2 van onderverdeler naar meterkast. Dat zou 40A aan kunnen maar 35A blijft in de marge.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Metadiscussie opgeruimd, graag in plaats daarvan topicreports gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In mijn electrisch bord heb ik intern 10mm2 en kamgeleiders per module rij.
In theorie zou daar wel wat kunnen passeren met een aansluiting van 3x25A en de 3 MT’s op 2500w ontladen en 10kwp PV. In de praktijk krijg ik uiteraard al die stroom niet tegelijk opgegeten😉Maar ik heb voor de veiligheid gekozen bij de ombouw van mijn bord.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-10 12:25
WargamingPlayer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:49:
[...]

Dit is interessante materie. Ik heb een Landis Gyr E350 SMR 4.2 GPRS. Hij moet dus ook vervangen worden op termijn. Ik zit bij Stedin, dus vraag mij af of ik al voor vervanging naar een 5.0 meter in aanmerking kom.
Je kan ze even bellen/mailen. Hier ook navraag gedaan, maar voorlopig zijn er voor mijn regio geen concrete plannen om ouder meters te vervangen. En als jij niet defect is krijg ik ook geen nieuwe.

Zal alleen niet vreemd opkijken als je een maand later ineens een bericht krijg, we gaan uw meter vervangen. Maar waag er een berichtje aan zou ik zeggen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
Even een random plaatje van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHF8SqFjTpy8WV7ziD7P5X4aKz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTiRIPuc4qzrLjkz9jBzJ8i5.jpg?f=fotoalbum_large

0.94kWh van het net geplukt, 0.76kWh teruggeleverd, en de Marstek houdt het verbruik aardig rond de 0. Zelfs met Quooker en een vaatwasrun tussen 11.00-15.00.

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Vandaag circa 300 watt van het net verbruikt.(was vergissing )
Totaal opwekking PV ruim 20 kwh, eigen gebruik ca 100 %.
Ik heb wel de auto in moeten zetten om op piekmomenten af te romen.
De accu is nu eind van de dag vol voor de nacht.

Schitterend apparaat die Marstek Venus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlK5i8LyyZhfW3CGAfm3p7NgjO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHkS3fEG0AXma3b1TVE3tirM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cAAnxEiPVqTzFhKg3fAegO0dfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQIinvGdkjJth54sU0Z3diG7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:46

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Hey,

Heeft iemand hier ervaring met https://stapnaarduurzaam.nl?
Trustpilot klinkt positief https://nl.trustpilot.com/review/stapnaarduurzaam.nl
Ze zijn via Whatsapp makkelijk bereikbaar en ik wil daar een Marstek kopen. Tegenwoordig echter bied iedereen een Marstek aan en wil ook denken aan afhandeling als de zaken na koop niet zo goed lopen.

Aanrader?
Afrader?
Weet niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:32
De_Sint schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:23:
Hey,

Heeft iemand hier ervaring met https://stapnaarduurzaam.nl?
Trustpilot klinkt positief https://nl.trustpilot.com/review/stapnaarduurzaam.nl
Ze zijn via Whatsapp makkelijk bereikbaar en ik wil daar een Marstek kopen. Tegenwoordig echter bied iedereen een Marstek aan en wil ook denken aan afhandeling als de zaken na koop niet zo goed lopen.

Aanrader?
Afrader?
Weet niet?
Koop hem bij StralendGroen. Ik ken dat bedrijf al jaren, via nalevering leveren ze de Marstek ook binnen een week, voor 1395 euro incl. BTW excl. de CT002 of CT003. Vorige week woensdag daar eentje besteld, kwam gisteren binnen.

StralendGroen is echt een top bedrijf, doe er al jaren zeken mee voor aanschaf van zonnepanelen voor onszelf, mijn ouders en schoonouders. 100% betrouwbaar.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Vanmorgen hadden de Marsteks ineens geen verbinding meer met de CT003. Heel raar, koppelen wou maar dan gaf deze offline, na de Marsrstek CT003 via de APP een hardware reset te geven was het opgelost, maar ik heb er natuurlijk geen zin in om dit regelmatig (dagelijks!!) te doen.

Anderen hier ervaring mee?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

harrr schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:18:
Vanmorgen hadden de Marsteks ineens geen verbinding meer met de CT003. Heel raar, koppelen wou maar dan gaf deze offline, na de Marsrstek CT003 via de APP een hardware reset te geven was het opgelost, maar ik heb er natuurlijk geen zin in om dit regelmatig (dagelijks!!) te doen.

Deze doorgelezen?
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

externe voeding voor CT003 en degelijke wifi opzet, bij voorkeur geen standaard provider boxen.

de zin komt na de basis dingen, werkt bij velen gewoon maanden na elkaar zonder er naar te kijken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 25-06-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
d3x schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:34:
[...]

Deze doorgelezen?
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

externe voeding voor CT003 en degelijke wifi opzet, bij voorkeur geen standaard provider boxen.

de zin komt na de basis dingen, werkt bij velen gewoon maanden na elkaar zonder er naar te kijken ;)
Ja die externe voeding was ik gisteren zelf achter (voeding via P1 splitter op HWP1 en de Marstek CT003 samen is niet zo slim) gekomen en dat heb ik toen direct aangepast. Mijn wifi is naar mijn weten degelijk (4 accsspoints en apart IoT netwerk), maar werkt wel met meerdere accesspoints. Mijn warmtepomp, thermostaat, zonnepanelen en auto zitten er ook allemaal op zonder enige probemen en storingen op.

Als er weer een storing is zal ik eens een apart IoT netwerk maken voor de Marstek op 1 accesspoint en ze daarmee allemaal verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-10 22:41

Zelfde ervaring vanmorgen. Gisterenavond een super verbinding en vanmorgen 1 streepje en op een gegeven moment offline.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn4keByte
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-09 12:51
Nu7s schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Waarom 3x 2P automaat? Hier gewoon achter een 4P automaat. Maar inderdaad wel via stopcontacten, net om bij defect snel te kunnen vervangen zonder herkeuring als het plots een andere type moet worden.
Ik denk eerder voor wat meer controle en moest er toch iets fout gaan met 1 van de 3 PiB's heeft dit ook geen/of minder snel impact op de 4p automaat, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:31

S2S

Zorgen dat de CT003 eigen voeding heeft . Ik zet zelf al het Marstek spul op een AP die op 2.4 GHz draait. Daarvoor had ik deze problemen ook ;) ik draai v114 . Op de CT003.

Draait nu al weken probleemloos.

(Ik weet dat hier sommige zeggen 5 GHz, 2.4 GHz, maakt allemaal niet uit, maar het werkt hier stabiel op 2.4 GHz, niemand heeft trek in dat de boel uitvalt ) kun je nog proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 25-06-2025 09:35 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pleio65 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Zelfde ervaring vanmorgen. Gisterenavond een super verbinding en vanmorgen 1 streepje en op een gegeven moment offline.
Ook gehad
Al het Marstek spul op een aparte AP gezet en nu al 2 maanden geen enkele uitval gehad. Op de 3 MT’s altijd volle ontvangst. Draait als een molentje 😁

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
DSSW schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:44:
[...]

Ook gehad
Al het Marstek spul op een aparte AP gezet en nu al 2 maanden geen enkele uitval gehad. Op de 3 MT’s altijd volle ontvangst. Draait als een molentje 😁
Oké. Dus van de aparte AP een eigen wifi netwerk (naam) maken,

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

pleio65 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Dat heb ik niet. Is gewoon een extender. Met dezelfde netwerknaam. In mijn geval op 2.4 GHz, was hier genoeg . Zit ook wel ander spul bij op op 2.4 GHz, Marstek spul draait draait hier gewoon stabiel door.

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 25-06-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pleio65 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Ik heb een tp-link archer c50 gezet en aparte naam behouden. Ben geen IT specialist maar bij mij werkt het zo perfect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pleio65
@DSSW @sds

Ik heb een AP (2,4 GHz) op een switch aangesloten en de AP een andere naam gegeven dan het hoofd wifi netwerk. Bij het selecteren van het wifi netwerk in de app zag die alleen de naam van het hoofd netwerk. Als oplossing heb ik de iPhone verbonden met het AP netwerk. Vervolgens weer naar de app en toen kon ik het wel het AP netwerk selecteren en was er een goede verbinding. De IPhone weer op het main netwerk gezet en vooralsnog werkt alles goed. In de app zie je dus alleen de naam van het netwerk waar de iPhone / tablet mee verbonden is. Kennelijk geen andere netwerken.

De afstand tussen de AP en de CT003 is ongeveer 50 cm. CT003 heeft een eigen voeding. De verbindingsstreepjes staan op maximaal. Beter dan deze opstelling kan het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door pleio65 op 25-06-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

pleio65 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:34:
@DSSW @sds

Ik heb een AP (2,4 GHz) op een switch aangesloten en de AP een andere naam gegeven dan het hoofd wifi netwerk. Bij het selecteren van het wifi netwerk in de app zag die alleen de naam van het hoofd netwerk. Als oplossing heb ik de iPhone verbonden met het AP netwerk. Vervolgens weer naar de app en toen kon ik het wel het AP netwerk selecteren en was er een goede verbinding. De IPhone weer op het main netwerk gezet en vooralsnog werkt alles goed. In de app zie je dus alleen de naam van het netwerk waar de iPhone / tablet mee verbonden is. Kennelijk geen andere netwerken.
Nou hopelijk werkt dit zo voor je.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Mijn energieleverancier vertrouwd het niet meer zeker.
Ik heb net even gekeken maar in de app van de leverancier komt de data zelfs per dag overeen met wat ik zelf meet per dag.
Maar ja ik doe al 2 maanden nagenoeg niks inkopen en alleen nog maar terugleveren.
Wel blij mee mischien nu straks een meter met per seconde data en kan ik dan de ct003 gaan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tp_A0-AdcVxP1lGdF0MfgudA0rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUrIzrACCNrcoL27tfkUnaxx.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Ronald.42 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:04:
Ik heb net even gekeken maar in de app van de leverancier komt de data zelfs per dag overeen met wat ik zelf meet per dag.
Maar ja ik doe al 2 maanden nagenoeg niks inkopen en alleen nog maar terugleveren.
Wel blij mee mischien nu straks een meter met per seconde data en kan ik dan de ct003 gaan gebruiken.

[Afbeelding]
Had je de batterij wel/niet gemeld op energieleveren.nl? Misschien interessant voor anderen om te weten of het lang onopgemerkt blijft bijv.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mirabis schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Had je de batterij wel/niet gemeld op energieleveren.nl? Misschien interessant voor anderen om te weten of het lang onopgemerkt blijft bijv.
Ik heb niks aangemeld.
Ik heb mijn pv wel allemaal aangemeld maar de accu dus niet.
Die leverd niks aan het net en haalt niks uit het net dus daar beginnen we niet aan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-10 22:06

[Afbeelding]
Wat mij dan zou benieuwen is of de netbeheerder dit geheel zelfstandig heeft vastgesteld en deze actie onderneemt of dat de energieleverancier contact heeft opgenomen met de beheerder omdat zij de meetgegevens niet vertrouwen. Bij welke energieleverancier zit je als ik vragen mag?. Zou het een geïnitieerde actie zijn van de energieleverancier dan zou je meer van dit soort brieven verwachten bij ook ander accu bezitters

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Wat mij dan zou benieuwen is of de netbeheerder dit geheel zelfstandig heeft vastgesteld en deze actie onderneemt of dat de energieleverancier contact heeft opgenomen met de beheerder omdat zij de meetgegevens niet vertrouwen. Bij welke energieleverancier zit je als ik vragen mag?. Zou het een geïnitieerde actie zijn van de energieleverancier dan zou je meer van dit soort brieven verwachten bij ook ander accu bezitters
Ik zit bij Van de Bron met een modelcontract.
Als ik de brief lees dan zou ik zeggen dat het via een melding vanuit Van de Bron is ontstaan.
Ik heb Liander zelf vorig jaar al eens geattendeerd op hoge netspanning boven de norm, tot 257 volt soms.
Die gingen dat dan monitoren via mijn meter en anderen op de buurt om vervolgens enkele weken later een sprong van 10 volt naar beneden te maken.

Ik vind het helemaal prima mooie nieuwe meter volgende week d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-10 22:06
Ronald.42 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:37:
[...]

Ik zit bij Van de Bron met een modelcontract.
Als ik de brief lees dan zou ik zeggen dat het via een melding vanuit Van de Bron is ontstaan.
Ik heb Liander zelf vorig jaar al eens geattendeerd op hoge netspanning boven de norm, tot 257 volt soms.
Die gingen dat dan monitoren via mijn meter en anderen op de buurt om vervolgens enkele weken later een sprong van 10 volt naar beneden te maken.

Ik vind het helemaal prima mooie nieuwe meter volgende week d:)b
Meter zal wel klakkeloos worden vervangen. Benieuwd wat er dan nadien gebeurd. Dan zul je nog steeds nauwelijks afnemen en van de bron zich afvragen of de nieuwe meter als geplaatst is of ook defect :) .

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:39:
[...]

Meter zal wel klakkeloos worden vervangen. Benieuwd wat er dan nadien gebeurd. Dan zul je nog steeds nauwelijks afnemen en van de bron zich afvragen of de nieuwe meter als geplaatst is of ook defect :) .
Nog even in de app gekeken data is gewoon per kwartier aanwezig elke dag.
Alleen het is een stuk minder dan verwacht volgens Van de Bron.
In procenten, in kwh valt dat wel mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qp7YeHNKrh-dHZse-K9uaZfJ2Lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTPgSG5hksKpUWSq3LHlppPn.jpg?f=fotoalbum_large

De maand juni is ook een paar % minder dan verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6YCewVNNJnMOIxIIcihYVofjEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbOkfEIRERWvKSat7xr5oMEB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Erik78
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-07 13:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSRfmdkzpcacEX1Qv-DmUkIFzdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6967wDz1NORGf2aZ5OUhq1P.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hangen, jammer van de V2 ertussen maar je kan niet alles hebben. Ze staan nu alle 3 op 2500W ontladen. Zo mooi zijn als ze er ook een middenweg in zouden hebben van bijvoorbeeld 1500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 08:41
Zoals zovelen ben ik als Belg volgende week van plan een Venus E aan te schaffen om die met mijn HomeWizard P1 te laten samenwerken. Ik heb 1fase omvormer van de zonnepanelen en 3fase elektriciteitskast. ik dacht echter dat 1 rail steeds dezelfde fase was, wat na wat experimenteren met her live verbruik niet zo lijkt te zijn. Maakt het uit op welke fase ik het stopcontact voor de batterijen steek? Ik heb namelijk 2 vrije zekeringen, maar die zitten volgens mij niet op de fase van de zonnepanelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 10:09
Erik78 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:14:
[Afbeelding]

Ze hangen, jammer van de V2 ertussen maar je kan niet alles hebben. Ze staan nu alle 3 op 2500W ontladen. Zo mooi zijn als ze er ook een middenweg in zouden hebben van bijvoorbeeld 1500W.
Nice, mooi hoor. Soortgelijke situatie zoals hier. Alleen heb ik ze op de wieltjes gezet en niet op een beugel.

Als je de Marstek app gebruikt kun je helaas niets kiezen tussen 800 en 2500 watt. Ik doe de besturing zelf via Modbus en stuur zelf het laden/ontladen vermogen. Niet heel complex, maar je moet wel handig zijn met HomeAssistant automations of Node-red, waar de besturing in gebeurd.

Bijkomend voordeel is ook dat je meer accu voor accu kunt laden/ontladen. Bijv 1 accu 2400 Watt ipv 3 accu's 800 Watt. Wat het rendement ten goede komt en tevens de te verwachten levensduur van de accu's.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thepixel
modelstudent schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:19:
Zoals zovelen ben ik als Belg volgende week van plan een Venus E aan te schaffen om die met mijn HomeWizard P1 te laten samenwerken. Ik heb 1fase omvormer van de zonnepanelen en 3fase elektriciteitskast. ik dacht echter dat 1 rail steeds dezelfde fase was, wat na wat experimenteren met her live verbruik niet zo lijkt te zijn. Maakt het uit op welke fase ik het stopcontact voor de batterijen steek? Ik heb namelijk 2 vrije zekeringen, maar die zitten volgens mij niet op de fase van de zonnepanelen...
Welke fase is niet relevant, dat wordt door de DM uiteindelijk gecorrigeerd.

zie ook TS: https://gathering.tweaker...topicstarter%5D=1#groepen

[ Voor 8% gewijzigd door thepixel op 25-06-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik78
GAEvakYD schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:25:
[...]

Nice, mooi hoor. Soortgelijke situatie zoals hier. Alleen heb ik ze op de wieltjes gezet en niet op een beugel.

Als je de Marstek app gebruikt kun je helaas niets kiezen tussen 800 en 2500 watt. Ik doe de besturing zelf via Modbus en stuur zelf het laden/ontladen vermogen. Niet heel complex, maar je moet wel handig zijn met HomeAssistant automations of Node-red, waar de besturing in gebeurd.

Bijkomend voordeel is ook dat je meer accu voor accu kunt laden/ontladen. Bijv 1 accu 2400 Watt ipv 3 accu's 800 Watt. Wat het rendement ten goede komt en tevens de te verwachten levensduur van de accu's.
Misschien moet ik me daar is in gaan verdiepen. Heb ook getwijfeld om ze per accu naar hun eigen fase te laten kijken. Maar dan bestaat de kans weer dat er een fase leeg is en de andere nog ruimschoots vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:27
Ronald.42 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Ik heb niks aangemeld.
Ik heb mijn pv wel allemaal aangemeld maar de accu dus niet.
Die leverd niks aan het net en haalt niks uit het net dus daar beginnen we niet aan.
Die discussie is dacht ik al eens gevoerd. De batterij(en) hoe miniem ook leveren altijd terug aan het net. En op de kwartiersdata bij de energiemaatschappij kan men dat wel zien als men op zoek gaat.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[Afbeelding]

Mooi! Ik ben jaloers. Geen plannen om je backup-stopcontacten allemaal te gebruiken?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 08:41
thepixel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:27:
[...]

Welke fase is niet relevant, dat wordt door de DM uiteindelijk gecorrigeerd.

zie ook TS: https://gathering.tweaker...topicstarter%5D=1#groepen
Bedankt, ik dacht het al gezien het 'plugin' principe, maar diverse ai sprak me tegen en dan begint men al eens te twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

[Afbeelding]
Mooie trigger voor mij om mijn meter administratief weer aan te zetten. Ik verwacht bij de jaarrekening namelijk discussie of de stand klopt. Energiemaatschappijen hebben de neiging om verbruik te schatten als ze de meterstand niet geloven. En het is vrij lastig om de energiemaatschappij te overtuigen (dan moet je foto's gaan sturen via whatsapp die ze vervolgens weer niet goed genoeg vinden of kwijt zijn).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik78
KabouterSuper schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:41:
[...]

Mooi! Ik ben jaloers. Geen plannen om je backup-stopcontacten allemaal te gebruiken?
Moeten ze eerst met de smartbox komen, moet het duidelijk zijn of je pv systeem door blijft draaien en er een beveiliging inzit om het laden te stoppen als de accu's vol zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

Ronald.42 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Nog even in de app gekeken data is gewoon per kwartier aanwezig elke dag.
Alleen het is een stuk minder dan verwacht volgens Van de Bron.
In procenten, in kwh valt dat wel mee

[Afbeelding]

De maand juni is ook een paar % minder dan verwacht.

[Afbeelding]
die denken dus gewoon dat em kapot is en missen revenue _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Erik78 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:58:
[...]

Moeten ze eerst met de smartbox komen, moet het duidelijk zijn of je pv systeem door blijft draaien en er een beveiliging inzit om het laden te stoppen als de accu's vol zijn.
Bij mijn tests (met Soladin 600 op de backup uitgang) schakelde de Marstek de backup uitgang uit op het moment dat de Accu vol was. Ik moest hem in de app weer op aan zetten om de uitgang te aktiveren.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gely schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:34:
[...]

Die discussie is dacht ik al eens gevoerd. De batterij(en) hoe miniem ook leveren altijd terug aan het net. En op de kwartiersdata bij de energiemaatschappij kan men dat wel zien als men op zoek gaat.
Dan moeten ze heel goed zoeken.
Ik vind zelf snachts geen teruglevering enkel 0 watt en 3 watt op het laagste.
Toen ik nog één accu had zag ik wel eens een drupje teruglevering maar nu met een accu per fase niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_N_M
  • Laatst online: 04-10 12:41
Is er een nadeel aan gebruik CT002 tgo HW P1 (of CT003)?
Stel dat die homologatie er niet komt van de P1 en je in orde wil zijn, heb je dan nadeel aan die CT002 of niet?

Zoals ik het zie doet dat compleet hetzelfde maar dan gestuurd vanaf je meterkast ipv DM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
Ronald.42 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:43:
[...]

Dan moeten ze heel goed zoeken.
Ik vind zelf snachts geen teruglevering enkel 0 watt en 3 watt op het laagste.
Toen ik nog één accu had zag ik wel eens een drupje teruglevering maar nu met een accu per fase niet meer.
Goed zoeken, dat klopt natuurlijk, daarvoor bestaan er algoritmes :( .
Een batterij en het daaraan verbonden BMS is spijtig genoeg niet echt realtime, er zit namelijk nogal vertraging op en dat is eigen aan het systeem. Stel dat je 's nachts perfect NOM draait en je diepvriezer(s), je koelkast(en) en airco('s) enz... springen plots aan omdat het een hete zomernacht is dan gaat je batterij daarvoor compenseren naar NOM zoals het hoort. Echter, als jouw diepvriezer(s), koelkast(en) en airco('s) na een paar minuten stoppen dan gaat je batterij nog even door en gaat die een tijdje terugleveren aan het net vooraleer terug op NOM te calibreren. Het zijn die negatieve pieken die kunnen worden gedetecteerd want er is namelijk 0 zon... Los van het feit dat je vroeger wel nachtverbruik had en nu (bijna) niks meer.

EDIT: Ook niet vergeten dat wij als simpele stervelingen P1 data zien, iedere 1 of 10s, de distributeur ziet de S1 data wat in milliseconden is en niet is uitgevlakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Gely op 25-06-2025 16:05 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
pms1 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:18:
[...]
Bij mijn tests (met Soladin 600 op de backup uitgang) schakelde de Marstek de backup uitgang uit op het moment dat de Accu vol was. Ik moest hem in de app weer op aan zetten om de uitgang te aktiveren.
Was de Marstek op dat moment nog aangesloten op het net, of was het een off-grid opstelling?
(over de Marstek backup poort kun je in dit topic meer info vinden)

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 10:05
M_N_M schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:08:
Stel dat die homologatie er niet komt van de P1 en je in orde wil zijn, heb je dan nadeel aan die CT002 of niet?

Zoals ik het zie doet dat compleet hetzelfde maar dan gestuurd vanaf je meterkast ipv DM?
Die zal wel in orde komen, Synergrid is de bevragingsronde voor P1 als EnFluRi sensor gestart trouwens. Dat zal wel nog even duren gok ik (net zoals de Belgische regelgeving 😅)

Enigste nadeel is dat de CT002 iets onnauwkeuriger gaat zijn (CT klemmen zijn gewoon onnauwkeuriger). Als je een EV hebt kan je door herplaatsing CT klem dan weer ervoor zorgen dat je batterij niet gebruikt wordt om je EV te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Hometek schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:35:
[...]

Was de Marstek op dat moment nog aangesloten op het net, of was het een off-grid opstelling?
Als ik nog goed herinner schakelt de backup poort in beide gevallen uit bij 100% batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:40:
[...]
Als ik nog goed herinner schakelt de backup poort in beide gevallen uit bij 100% batterij.
Ik heb opladen via de backup alleen in de off-grid situatie getest, en daar ging de backup poort uit dat omdat de batterij in zijn geheel in storing ging. Dat is iets anders dan het uitschakelen van de backup-functie.
On-grid is dat mogelijk anders. Alleen zie ik geen voordeel in het aansluiten van PV op de backup poort in een on-grid situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:38:
[...]

Die zal wel in orde komen, Synergrid is de bevragingsronde voor P1 als EnFluRi sensor gestart trouwens. Dat zal wel nog even duren gok ik (net zoals de Belgische regelgeving 😅)

Enigste nadeel is dat de CT002 iets onnauwkeuriger gaat zijn (CT klemmen zijn gewoon onnauwkeuriger). Als je een EV hebt kan je door herplaatsing CT klem dan weer ervoor zorgen dat je batterij niet gebruikt wordt om je EV te laden.
Stel nu, CT002 mag en P1 meter mag niet. Ik koop een CT002 en leg die doos in de kast, ik heb wel het factuur, en ik blijf de P1 meter gebruiken voor regeling Marstek. Hoe gaan ze dit controleren? Ik heb in mijn zekeringskast ook een HW kWh meter zitten. De vermogens meting loopt identiek aan die van de P1 Meter, zodus even snel. Ik heb ook ergens gelezen dat Home Wizard bezig is voor de kWh meter ook te kunnen gebruiken voor hun batterijen.

[ Voor 6% gewijzigd door dannyro op 25-06-2025 15:53 ]

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-10 10:37
[Afbeelding]

Zeer mooie opstelling! Ik wil mijn marstek ook in de garage plaatsen.

Hier loopt een 3x 4mm2 kabel naartoe vanuit de meterkast op een eigen alamat. Op deze kabel zit mijn 3 fase omvormer van 5.5kw op aangesloten voor de zonnepanelen. Wat zou betekenen dat op elke fase in theorie (5500/3 is 1833 watt gaat met 230 volt. Dus maximaal 8 ampère.

Kan ik 1 van deze fases ook gebruiken voor 1 marstek? Met 2500 watt, dus afgerond 11 ampère kom ik niet uit boven de 25 ampère/20 ampère continu eruit.
Eventueel met een eigen meterkast in de schuur?

Een extra leiding trekken betekent grondwerk terwijl in theorie ik achter die 3x4mm2 natuurlijk een eigen groep kan maken. Maar loopt dan wel door de zelfde 3x4mm2 naar de meterkast.

Met vriendelijke groeten,
Dj

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
dannyro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Stel nu, CT002 mag en P1 meter mag niet. Ik koop een CT002 en leg die doos in de kast, ik heb wel het factuur, en ik blijf de P1 meter gebruiken voor regeling Marstek. Hoe gaan ze dit controleren? Ik heb in mijn zekeringskast ook een HW kWh meter zitten. De vermogens meting loopt identiek aan die van de P1 Meter, zodus even snel.
Dat kunnen ze inderdaad niet zien. Of ze moeten het komen controleren. En onze gevangenissen zitten al zo vol ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Gely schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:55:
[...]

Dat kunnen ze inderdaad niet zien. Of ze moeten het komen controleren. En onze gevangenissen zitten al zo vol ;w
Inderdaad. En als we moeten aanmelden bij Flufius, factuurtje van de CT002 meesturen.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik78
Twan dz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Hier loopt een 3x 4mm2 kabel naartoe vanuit de meterkast op een eigen alamat. Op deze kabel zit mijn 3 fase omvormer van 5.5kw op aangesloten voor de zonnepanelen. Wat zou betekenen dat op elke fase in theorie (5500/3 is 1833 watt gaat met 230 volt. Dus maximaal 8 ampère.

Kan ik 1 van deze fases ook gebruiken voor 1 marstek? Met 2500 watt, dus afgerond 11 ampère kom ik niet uit boven de 25 ampère/20 ampère continu eruit.

Een extra leiding trekken betekent grondwerk terwijl in theorie ik achter die 3x4mm2 natuurlijk een eigen groep kan maken. Maar loopt dan wel door de zelfde 3x4mm2 naar de meterkast.

Dj
Hier een 5x2,5mm lengte 12 meter. (had ik al liggen voor de pv omvormer), in de meterkast afgezekerd op 20A. Nieuw groepen verdeler geplaatst met hoofdschakelaar 16a kracht groep voor de pv omvormer en 3x een 1 fase groep voor de marsteks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
dannyro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Inderdaad. En als we moeten aanmelden bij Flufius, factuurtje van de CT002 meesturen.
Ze vragen niet eens een factuur. Aanmelden is enkel om te weten hoe de capaciteitsuitbreidingen horen te gebeuren in toekomst. Ze weten ook dat als ze kosten of belastingen ervoor gaan vragen dat niemand nog hun batterij registreert of ineens iedereen ze verkocht heeft die ze geregistreerd had :+ De P1 meter interesseert ook niemand, dat hele gebeuren is bureaucratische indekking. Dus daar zou ik alvast geen schrik voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Avenger 2.0 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:06:
[...]

Ze vragen niet eens een factuur. Aanmelden is enkel om te weten hoe de capaciteitsuitbreidingen horen te gebeuren in toekomst. Ze weten ook dat als ze kosten of belastingen ervoor gaan vragen dat niemand nog hun batterij registreert of ineens iedereen ze verkocht heeft die ze geregistreerd had :+ De P1 meter interesseert ook niemand, dat hele gebeuren is bureaucratische indekking. Dus daar zou ik alvast geen schrik voor hebben.
Inderdaad, iedereen die ooit Kafka gelezen heeft weet waarin we (al héél lang) verzeild geraakt zijn |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Erik78 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:04:
[...]

Hier een 5x2,5mm lengte 12 meter. (had ik al liggen voor de pv omvormer), in de meterkast afgezekerd op 20A. Nieuw groepen verdeler geplaatst met hoofdschakelaar 16a kracht groep voor de pv omvormer en 3x een 1 fase groep voor de marsteks.
Maar jou omvormer is ook richting de 5.5kw? Anders loopt er toch veelste veel door die 2.5mm2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-10 16:25
Twan dz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Dj
Kan prima, heb ook 5G4 kabel naar garage waar drie fase omvormer achter een meterkast zit, in meterkast 2 nieuwe C20 automaten (standaard voor stopcontacten kring in BE) op aparte fases voor twee marsteks. draait al 2 maanden prima en veilig :)

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Hometek schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:35:
[...]

(over de Marstek backup poort kun je in dit topic meer info vinden)
Dat maakte niet uit voor de test.
Dit is natuurlijk alleen interessant in het geval van een lange stroomstoring.
in dat geval kan ik de Soladins 600 (2x500 watt) in de backup poort prikken en dan wordt de accu opgeladen.
Tegelijkertijd kun je natuurlijk ook de backuppoort gebruiken om kleine apparaten te gebruiken op 230 volt.
Marstek heeft hier ook een filmpje online staan van deze Eilandfunctie

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik78
Twan dz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:13:
[...]

Maar jou omvormer is ook richting de 5.5kw? Anders loopt er toch veelste veel door die 2.5mm2?
5kw omvormer hier. Zit allemaal binnen de marges.Als ik geweten had dat de accu's erbij zouden komen dan had ik voor het mooie een 5x4mm gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ze moeten juist blij zijn, wij overbelasten het net tenminste niet... lol. Laten ze eerst maar eens al die zonneparken met panelen uitzetten. Hier mogen ze altijd een brief sturen, en de meter ook vervangen. Krijg ik mooi een snelle :+

[ Voor 25% gewijzigd door S2S op 25-06-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
S2S schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:36:
Ze moeten juist blij zijn, wij overbelasten het net tenminste niet... lol. Laten ze eerst maar eens al die zonneparken met panelen uitzetten. Hier mogen ze altijd een brief sturen, en de meter ook vervangen. Krijg ik mooi een snelle :+
Misverstand! Die zijn alleen maar blij als ze diep in onze zakken kunnen zitten, dus die thuisbatterijen zijn een dikke streep door de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Erik78 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:31:
[...]

5kw omvormer hier. Zit allemaal binnen de marges.Als ik geweten had dat de accu's erbij zouden komen dan had ik voor het mooie een 5x4mm gebruikt.
Is het mogelijk mij te vertellen welke componenten precies er in jou verdeelkast zitten? Als ik kijk voor een verdeelkast moet er perse een , 40a hoofd schakelaar bij terwijl die al 20a afgezekerd is in de meterkast.

Mag eventueel via pb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik78
Twan dz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:54:
[...]

Is het mogelijk mij te vertellen welke componenten precies er in jou verdeelkast zitten? Als ik kijk voor een verdeelkast moet er perse een , 40a hoofd schakelaar bij terwijl die al 20a afgezekerd is in de meterkast.

Mag eventueel via pb?
Zie pb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:50
dannyro schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Stel nu, CT002 mag en P1 meter mag niet. Ik koop een CT002 en leg die doos in de kast, ik heb wel het factuur, en ik blijf de P1 meter gebruiken voor regeling Marstek. Hoe gaan ze dit controleren? Ik heb in mijn zekeringskast ook een HW kWh meter zitten. De vermogens meting loopt identiek aan die van de P1 Meter, zodus even snel. Ik heb ook ergens gelezen dat Home Wizard bezig is voor de kWh meter ook te kunnen gebruiken voor hun batterijen.
Vermits een plug-in niet gekeurd moet worden gaan ze dat nooit merken....
En als ze het zouden merken... wat kunnen ze doen? Dikke vinger geven en kletsen op de blote poep?
Dat wil ik ook nog wel riskeren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gely schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:49:
[...]

Misverstand! Die zijn alleen maar blij als ze diep in onze zakken kunnen zitten, dus die thuisbatterijen zijn een dikke streep door de rekening.
Denk het niet hoor (je gooit trouwens een beetje een populistische dooddoener de groep in).
Hoe meer mensen batterijen hebben, hoe minder last met netwerkonbalans, en hoe langer het duurt voor de lokale netten overbelast raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tommie12 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:15:
[...]

Denk het niet hoor (je gooit trouwens een beetje een populistische dooddoener de groep in).
Hoe meer mensen batterijen hebben, hoe minder last met netwerkonbalans, en hoe langer het duurt voor de lokale netten overbelast raken.
Niet geheel waar.
Ligt eraan of de batterij is ingesteld op handelen/onbalans of NoM.

Zo kan een lokaal net wel degelijk overbelast raken als je lokaal wel zon hebt, en een hoge prijs (bijv omdat een ander (groot) deel van het land in de schaduw zit) en je batterij dus op Epex gaat terugleveren. Of de situatie andersom, dat de batterijen (en EV) gaan laden/importeren ivm lage prijs, terwijl lokaal er weinig zon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Nu online
pms1 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:31:
[...]
Dat maakte niet uit voor de test.
Dit is natuurlijk alleen interessant in het geval van een lange stroomstoring.
in dat geval kan ik de Soladins 600 (2x500 watt) in de backup poort prikken en dan wordt de accu opgeladen.
Tegelijkertijd kun je natuurlijk ook de backuppoort gebruiken om kleine apparaten te gebruiken op 230 volt.
Marstek heeft hier ook een filmpje online staan van deze Eilandfunctie
Mijn ervaring is dat de Marstek in de off-line situatie in storing gaat (rode led brandt) zodra 100% bereikt wordt. Na ca. 1 min. start hij weer op, ook de backup poort, als dan de PV weer actief wordt gaat de Marstek weer in storing, etc.

De Eilandfunctie die Marstek in de promo filmpjes laat zien is op dit moment nog niet plug-and-play realiseerbaar (zie deze post)
En wat ideeën over hoe je het met HA zou kunnen oplossen in deze post.
Ik heb ondertussen vastgesteld dat afschakelen PV bij SOC 100% via modbus te laat is, de Marstek gaat al eerder in storing.

Meer details vind je in het andere topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
stil schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Nee hoor, is gewoon een standaard actie. Ik heb een GPRS meter van rond de 15 jaar oud denk ik. Daar zit een Vodafone sim in en die heeft hier al 15 jaar problemen, Ik krijg 2 brieven per jaar haha
Een nieuwe meter heb ik nooit gekregen terwijl er de eerste jaren steeds een monteur langs kwam en weer weg ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-09 09:03
M_N_M schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:08:

Voor mij zal het simpel zijn.
Als de MT met de CT002 wordt gehomologeerd, zal deze gemonteerd worden.
Maar gelijktijdig lees ik dan de P1 uit en zal het beste van de 2 kiezen om de sturing via Mod-bus te doen.
Of zelfs overschakelen naar 1 van de 2 als er een verbinding weg valt.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-10 15:49
[Afbeelding]

Ik wil m'n V1 wel ruilen voor je V2 ;)

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik78
Nu7s schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:53:
[...]

Ik wil m'n V1 wel ruilen voor je V2 ;)
🙃 Moest de beugel voor de V2 inkorten en dan klopt er helemaal niks meer van de verdeling 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-10 00:15
Vraagje aan degenen die 2 of 3 marsteks hebben staan: is de reden hiervan vooral een hoog eigenverbruik of een dynamisch contract? Als ik eea goed begrijp is een paar volle accu's die de volgende dag met zon nog gedeeltelijk gevuld zijn eigenlijk zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Igor4 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:31:
Vraagje aan degenen die 2 of 3 marsteks hebben staan: is de reden hiervan vooral een hoog eigenverbruik of een dynamisch contract? Als ik eea goed begrijp is een paar volle accu's die de volgende dag met zon nog gedeeltelijk gevuld zijn eigenlijk zonde.
Voornamelijk de zeer lage terugleververgoeding als ik eerlijk ben O-) 2 jaar geleden was de prijs voor hetgeen ik terug op het net zette echt nog wel netjes.
Nu zet je een pak elektriciteit terug en je krijgt er zo goed als niets voor. En 's avonds dan de stroom terug duur aankopen.
Eigenverbruik is hier gigantisch gestegen sinds de komst van de MT's. Ik ben fan alvast.
Ik heb zelf geen last van accu's die 's ochtends nog vol zitten. Maar er word hier dan wel ook niet gekeken om nog een wasmachine, droger of airco's aan te zetten in de avonduren.

[ Voor 10% gewijzigd door Druppeltje_ op 25-06-2025 21:47 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
In de periode november t/m februari is er weinig verschil tussen de tarieven overdag in vergelijking met de avond /nacht (dynamisch contract). Je hebt ook te maken met het rendementsverlies van 20/30%. En de zonnepanelen leveren in die periode nauwelijks wat op. De zon is soms weken niet te zien. Om te renderen zal je het moeten hebben van de andere maanden.
Ik ben voornemens een tweede batterij inzetten om het verbruik van de warmtepomp in die vier maanden te dekken, maar die gaat voor de warmtepomp alleen in maart en april renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-10 00:15
Druppeltje_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:43:
[...]

Voornamelijk de zeer lage terugleververgoeding als ik eerlijk ben O-) 2 jaar geleden was de prijs voor hetgeen ik terug op het net zette echt nog wel netjes.
Nu zet je een pak elektriciteit terug en je krijgt er zo goed als niets voor. En 's avonds dan de stroom terug duur aankopen.
Eigenverbruik is hier gigantisch gestegen sinds de komst van de MT's. Ik ben fan alvast.
Ik heb zelf geen last van accu's die 's ochtends nog vol zitten. Maar er word hier dan wel ook niet gekeken om nog een wasmachine, droger of airco's aan te zetten in de avonduren.
Hmm maar dan heb je dynamisch contract toch? Want ook als je over een jaar netto meer opwekt dan gebruikt, gaat het verplaatsen van het moment van terugleveren je met normaal contract niet helpen, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Igor4 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:34:
[...]

Hmm maar dan heb je dynamisch contract toch? Want ook als je over een jaar netto meer opwekt dan gebruikt, gaat het verplaatsen van het moment van terugleveren je met normaal contract niet helpen, correct?
Ik heb geen dynamisch contract.
Het punt eraan is net om zo weinig mogelijk terug te leveren en zelf te gebruiken. Aantal jaren geleden was dat zo spannend allemaal niet. De teruglevering stond op een mooi bedrag, dan maakte het mij eerlijk gezegd niet uit om 's avonds stroom te moeten aankopen, wetende dat je doorheen de dag de stroom voor een aannemelijk bedrag had terug gezet.
Ik probeer nu gewoon zoveel mogelijk de stroom binnen de 4 muren van het huis te houden. Eerst batterijen opladen, dan EV laden. Wat dan over is kan terug het net op. Maar ik weet dan dat ik 's avonds en 's nachts de zonnestroom kan gebruiken en niet moet aankopen.
In BE zijn ze met hun toekomstige terugleverboetes van het principe: je moet de stroom maar gebruiken als je hem opwekt. Dat is allemaal heel leuk om als standpunt in te nemen, maar helaas zijn er ook nog mensen met een voltijdse job |:( beetje wereldvreemd de politici bij ons :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:16

R-B

Blokkert

pleio65 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:06:
[...]

In de periode november t/m februari is er weinig verschil tussen de tarieven overdag in vergelijking met de avond /nacht (dynamisch contract). Je hebt ook te maken met het rendementsverlies van 20/30%. En de zonnepanelen leveren in die periode nauwelijks wat op. De zon is soms weken niet te zien. Om te renderen zal je het moeten hebben van de andere maanden.
Als het vershil nihil is, dan is de taktiek om "winter" vol te laden in "goedkope" uren ook niet echt praktisch..? Dan is bijna een "normaal" dag/nacht tarief net zo makkelijk?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
R-B schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:24:
[...]

Als het vershil nihil is, dan is de taktiek om "winter" vol te laden in "goedkope" uren ook niet echt praktisch..? Dan is bijna een "normaal" dag/nacht tarief net zo makkelijk?
Je hebt goedkope en dure uren. Het verschil tussen deze uren is gemiddeld minder dan het verlies van de omvormer. Kortom: in de winter maanden is er geen/nauwelijks voordeel om goedkoop te laden en in de dure uren te ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:23
vifra schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:10:
[...]

teruglevering is ook verzekerd maar pas na de zekeringskast (stuk tussen batterij en zekeringskast is niet gezekerd). vandaar de beperking om niet en gebruikers en terugleveraars op eenzelfde draad te zetten zonder zekeringen tussen ... .
Als je op dezelfde draad (groep) en een terugleveraar zet van 2500 Watt en bvb 2x een gebruiker van 2500 Watt - dan belast je die draad wel degelijk heel hard, maar de zekering gaat dat niet zien (gezien de stroom niet langs die zekering gaat tussen bron en gebruiker). En dat is de belangrijkste reden om apparte groep te zetten voor terugleveraars ...
"De zekering ziet het dan niet, omdat de stroom niet langs de zekering gaat."

Maar werkt dat dan ook binnen die groep zo, dat de stroom kortste weg kiest en de rest niet belast?

Want dan zou je theoretisch toch ook een veilig systeem creeren mits je de batterij helemaal achteraan de groep plaatst?

Even als voorstelling van een simpele groep:

16A zekering = 4000w - - - 2000w warmtepomp - - - - 1000w warmtepompboiler - - - - 2500 watt thuisbatterij.

Waar de stroom ook vandaan komt, er loopt nooit meer dan 3000 watt door die draad (mits je thuisbatterij goed regelt, maar als die teveel met de WP en WPB, gebruikt klapt de zekering).

Of snap ik het nu niet goed? Als niet alle stroom door de zekering loopt gaat dit toch ook op voor elk individueel stukje kabel?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Druppeltje_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:44:
[...]

Ik heb geen dynamisch contract.
Het punt eraan is net om zo weinig mogelijk terug te leveren en zelf te gebruiken. Aantal jaren geleden was dat zo spannend allemaal niet. De teruglevering stond op een mooi bedrag, dan maakte het mij eerlijk gezegd niet uit om 's avonds stroom te moeten aankopen, wetende dat je doorheen de dag de stroom voor een aannemelijk bedrag had terug gezet.
Ik probeer nu gewoon zoveel mogelijk de stroom binnen de 4 muren van het huis te houden. Eerst batterijen opladen, dan EV laden. Wat dan over is kan terug het net op. Maar ik weet dan dat ik 's avonds en 's nachts de zonnestroom kan gebruiken en niet moet aankopen.
In BE zijn ze met hun toekomstige terugleverboetes van het principe: je moet de stroom maar gebruiken als je hem opwekt. Dat is allemaal heel leuk om als standpunt in te nemen, maar helaas zijn er ook nog mensen met een voltijdse job |:( beetje wereldvreemd de politici bij ons :)B
Waar lees jij iets over toekomstige terugleverboetes?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 02:41:
[...]

Maar werkt dat dan ook binnen die groep zo, dat de stroom kortste weg kiest en de rest niet belast?

Want dan zou je theoretisch toch ook een veilig systeem creeren mits je de batterij helemaal achteraan de groep plaatst?

16A zekering = 4000w - - - 2000w warmtepomp - - - - 1000w warmtepompboiler - - - - 2500 watt thuisbatterij.

Waar de stroom ook vandaan komt, er loopt nooit meer dan 3000 watt door die draad (mits je thuisbatterij goed regelt, maar als die teveel met de WP en WPB, gebruikt klapt de zekering).

Of snap ik het nu niet goed? Als niet alle stroom door de zekering loopt gaat dit toch ook op voor elk individueel stukje kabel?
Dit is alleen zo in de ‘happyflow’. Als door een defect de warmtepomp 6500 W trekt, dan levert de accu 2500w, zekering 4000W en kan de (bedrading naar de) warmtepomp doorbranden zonder dat er een zekering klapt. Daarom mag je nooit een energiebron > 800W op een groep zetten waar ook andere apparaten op staan.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Nog maar eentje, maar hopelijk in de toekomst een 2de op de kop tikken (zullen bij introductie v3 wel wat goede v2 deals te doen zijn). Eentje is juist te weinig voor NOM en een 2de geeft wat meer ademruimte. Verder lijkt me ook handig als er eentje defect zou gaan (en je bv weken/maanden moet wachten op herstelling) je nog altijd één werkende hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-10 16:23
Avenger 2.0 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 07:41:
[...]

Nog maar eentje, maar hopelijk in de toekomst een 2de op de kop tikken (zullen bij introductie v3 wel wat goede v2 deals te doen zijn). Eentje is juist te weinig voor NOM en een 2de geeft wat meer ademruimte. Verder lijkt me ook handig als er eentje defect zou gaan (en je bv weken/maanden moet wachten op herstelling) je nog altijd één werkende hebt.
Ik heb er 2 en ik ben even aan het wachten op de levering van mijn twee Elwin 11 modules. Dan kan ik mijn handwerk omzetten naar automatisch. Maar dit is hoe ik het doe.

Ik draai op AI modus met twee keer Venus E. En heb gezien dat laden op negatieve prijzen nu sinds twee??? weken redelijk werkt. Iedere avond kijk ik naar de prijzen voor de volgende dag. Dan zet ik de twee de hele nacht op 200W terug levering (om en om). Dat is meer dan ik verbruik.
Afhankelijk van de prijzen de volgende dag maak ik een keuze:
Stroomprijs 0 zon verwachting hoog: Dan pomp ik tussen 6-8 de hele accu tot 20% tegen maximale prijs het net op.
Stoomprijs negatief, zon onbelangrijk: Accu’s leeg tot 20% tegen maximale prijs, en laad accu’s maximaal tijden negatieve stroomprijs (PV en net) want panelen zijn max 3350 en 2xMT = 5000 dus trek ik alsnog minimaal1650W tegen negatief van het net.
Alle overige situaties: AI mode.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
Tommie12 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 06:46:
[...]

Waar lees jij iets over toekomstige terugleverboetes?
Dat is een maand ofzo geleden uitgebreid in zowat elke krant en nieuws verschenen.
Sterker nog, er zijn al energieleveranciers in Belgie die kosten aanrekenen voor stroom terug te zetten.
En neen dat zijn niet enkel diegene met een dynamisch contract.
https://www.hln.be/binnen...p-net-te-zetten~a06d490b/

Dat zit er sowieso aan te komen. Denk niet dat daar nog veel twijfel over bestaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
onlinaius schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 02:41:
[...]

dus:
* 2000 verbruiker + 1000 verbruiker + 2500 verbruiker / leverancier.
* afgezekerd aan 16A dus 3680 Watt
= Worst scenario - 5500 aaan verbruik piek ... Dus neen dat is niet goed ...

en daarnaast - afgaand van 'ik weet wat ik doe en haal alle veiligheidsystemen er uit want ik weet wat ik doe" - versta niet afzekeren op juiste manier - is ook akkoord gaan dat een verzekeraar u totaal niet gaat dekken. (en eigenlijk zeggen ik weet dat ik kan prutsen en ken de regels misschien maar trek het me niet aan ... )

Zou dat nooit doen. Trek gewoon een extra groep - dan is er geen probleem.

Eigenlijk wil je in best scenario alle stroomleveranciers zou dicht mogelijk aan de grid koppelen - dus in de kast .. . zodat de leveranciers "leveren" op de backbone van uw zekeringskast. En dan de vebruikers aanschakelen aan de zekeringskast .... grote verbruikers bij voorkeur 1 op 1 zekeringskast - verbruiker. Anderen op een stroomkring (groep) zodat de verwachte som +- niet komt aan > dan 3500 Watt ...

En daarnaast - als ik een warmtepomp en een warmtepompboiler zou hebben dan zou ik die beiden appart aan kast hangen ... gewoon dat als er één een kortsluiting heeft je toch nog de andere hebt (bvb. boiler geeft fout en triggerd de zekering - dat je nog verwarming hebt ... ). Dat gewoon vanuit praktische overwegingen. Zelfde reden dat ik een thuisbatterij zeker niet op een kring zou zetten met andere essentiele onderdelen van het huis zoals de verwarming en warm water ... (en in mij geval koffiemachine en keuken in het algemeen - big foody).

[ Voor 23% gewijzigd door vifra op 26-06-2025 10:55 ]

Pagina: 1 ... 190 ... 277 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.