De eerste 5 kWh levert het meest op - de tweede wat minder ... maaar natuurlij hangt af van hoeveel buffer je nodig hebt per dag ... is die 5kWh voldoende om aan >90% eigenverbruik te kunnen voldoen dan zal een extra 5 kWh niet veel meer (geldelijk) opleveren ...Metsubsidie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:38:
[...]
Deze 1e Marstek is een zeer goed bevallend experiment.
Ik overweeg ook uitbreiding naar 2 a 3 maar vraag me af of ik die extra capaciteit wel echt rendabel kan krijgen.
Overigens : Nu staat de Marstek op een redelijk ongebruikte fase maar weet iemand of het verstandig is om de Marstek op de fase te plaatsen waar nu de pv panelen en de autolader (3,7 kwh) op draaien ?
Zit je aan pak 70% eigenverbruik dan zou ik voor een 2de gaan ...
Welke fase maakt minder uit - vooral wel dat je ze op ee eigen groep steekt (zonder andere gebruikers) van aanslutiing tot in de zekeringskast ... eens daar mag dat op zelfde fase zijn ... natuurlijk is het netter dat je de stroomleveranciers (zonnepanelen / batterij / ... ) op een fase zet die ook stroomverbruikers heeft.
overigens in Belgie kan dit eventueel wel impact hebben op piek verbruik in Ampère gemeten ... (weet niet de detail of ze dat theoretisch delen over de 3 fasen of effectief pie Ampère per fase gebruiken)
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003