Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:22:
[...]

Dat is een maand ofzo geleden uitgebreid in zowat elke krant en nieuws verschenen.
Sterker nog, er zijn al energieleveranciers in Belgie die kosten aanrekenen voor stroom terug te zetten.
En neen dat zijn niet enkel diegene met een dynamisch contract.
https://www.hln.be/binnen...p-net-te-zetten~a06d490b/

Dat zit er sowieso aan te komen. Denk niet dat daar nog veel twijfel over bestaat
HLN is gekend onwille van clickbait titels van hun artikels.
Het gaat dan ook niet over 'boetes', het gaat over negatieve prijzen.

Als ze nu eens hadden geschreven: Op zondag 29 Juni krijg je geld om je auto op te laden...

Of.. 2,5 miljoen gezinnnen verdienen dit weekend geld met hun airco, frietpot en oven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-10 17:51
WargamingPlayer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Ik heb er 2 en ik ben even aan het wachten op de levering van mijn twee Elwin 11 modules. Dan kan ik mijn handwerk omzetten naar automatisch. Maar dit is hoe ik het doe.

Ik draai op AI modus met twee keer Venus E. En heb gezien dat laden op negatieve prijzen nu sinds twee??? weken redelijk werkt. Iedere avond kijk ik naar de prijzen voor de volgende dag. Dan zet ik de twee de hele nacht op 200W terug levering (om en om). Dat is meer dan ik verbruik.
Afhankelijk van de prijzen de volgende dag maak ik een keuze:
Stroomprijs 0 zon verwachting hoog: Dan pomp ik tussen 6-8 de hele accu tot 20% tegen maximale prijs het net op.
Stoomprijs negatief, zon onbelangrijk: Accu’s leeg tot 20% tegen maximale prijs, en laad accu’s maximaal tijden negatieve stroomprijs (PV en net) want panelen zijn max 3350 en 2xMT = 5000 dus trek ik alsnog minimaal1650W tegen negatief van het net.
Alle overige situaties: AI mode.
Is het qua rendement niet verstandiger om je 2 Marsteks te ontladen als de stroomprijs het hoogst is? Meestal is dat tussen 20.00 en 22.00 s'avonds.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UsernameIsInUse
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06:20
pleio65 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:51:
[...]

Je hebt goedkope en dure uren. Het verschil tussen deze uren is gemiddeld minder dan het verlies van de omvormer. Kortom: in de winter maanden is er geen/nauwelijks voordeel om goedkoop te laden en in de dure uren te ontladen.
Kijkende naar de historische prijzen dan kom ik tot een andere conclusie. Het dagellijkse prijsverschil is vrijwel altijd groter dan 25%, dus het omvormerverlies is zeker te compenseren.
https://jeroen.nl/dynamis...25-03-01#prijzen_historie

Als je de prijs van een accu-cycle per kWh ook meeneemt (1450 euro / 6000 cycles / 5 kWh ) dan wordt het misschien iets genuanceerder. Maar aangezien na 6000 cycles er nog 80% capaciteit over is en we dan al 16 jaar verder zijn bij 1 cycle per dag, reken ik dat niet mee.
De accu staat er toch al, heeft een businesscase in de niet-wintermaanden en kan het qua technische levensduur ruimschoots aan om in de wintermaanden ook te functioneren.

Aanvulling: Bovendien hoeft het 25% omvormerverlies niet 100% verlies te zijn. In mijn geval blijft de gegenereerde warmte van de omvormer welkom in huis in de wintermaanden. :)

[ Voor 7% gewijzigd door UsernameIsInUse op 26-06-2025 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:11
Tommie12 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:02:
[...]

HLN is gekend onwille van clickbait titels van hun artikels.
Het gaat dan ook niet over 'boetes', het gaat over negatieve prijzen.

Als ze nu eens hadden geschreven: Op zondag 29 Juni krijg je geld om je auto op te laden...

Of.. 2,5 miljoen gezinnnen verdienen dit weekend geld met hun airco, frietpot en oven.
Waar slaat dat nu weer op?
HLN, de standaard, het één journaal, het vtm nieuws.. ze hebben het allemaal erover gehad. Begin jij hier over clickbaits. Boete, negatieve prijzen,.. je kan het maar een naam geven waar je vrolijk van word. Was trouwens niet de insteek van mijn verhaal. De insteek was dat ik zoveel mogelijk zonnestroom zelf verbruik sinds ik de MT's heb.

Edit: ben ik trouwens de enige die merk dat jij vaak negatief bent? Of de MT's zijn te groot, of ze zijn te duur want ze moeten maar onder de 1200 zakken, of je kan ze niet plat leggen onder je trap, of je vraagt je af of de aangegeven maat incl handvatten is want 'het is toch oh zo groot'

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Waar slaat dat nu weer op?
HLN, de standaard, het één journaal, het vtm nieuws.. ze hebben het allemaal erover gehad. Begin jij hier over clickbaits. Boete, negatieve prijzen,.. je kan het maar een naam geven waar je vrolijk van word. Was trouwens niet de insteek van mijn verhaal. De insteek was dat ik zoveel mogelijk zonnestroom zelf verbruik sinds ik de MT's heb.

Edit: ben ik trouwens de enige die merk dat jij vaak negatief bent? Of de MT's zijn te groot, of ze zijn te duur want ze moeten maar onder de 1200 zakken, of je kan ze niet plat leggen onder je trap, of je vraagt je af of de aangegeven maat incl handvatten is want 'het is toch oh zo groot'
Nee, ik ben er helemaal niet negatief over, ik ben aan het evalueren of ik er 1 of 2 neem, maar ze moeten onder mijn trap passen.

Mijn ander alternatief is dat ik één van mijn 2 PV inverters vervang (15jaar oud) door een hybride en daar een batterij van 10 kWh aan hang.

Mijn berekeningen leren me dat ik 400€ per jaar zou besparen met 10 kWh of 250€ met 5kWh.
En ik wil die terugbetaald zien in 6 jaar maximaal. Daarvoor moet de prijs dus rond 1200€ zitten per stuk.
Bovendien is er nog wat onzekerheid rond de P1 meter in B.

De ideale maat van batterij vind ik bij Homewizard, maar die zijn zeker te duur momenteel.

Ze komen er wel, maar het moet "passen".

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:02
Tommie12 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Nee, ik ben er helemaal niet negatief over, ik ben aan het evalueren of ik er 1 of 2 neem, maar ze moeten onder mijn trap passen.

Mijn ander alternatief is dat ik één van mijn 2 PV inverters vervang (15jaar oud) door een hybride en daar een batterij van 10 kWh aan hang.

Mijn berekeningen leren me dat ik 400€ per jaar zou besparen met 10 kWh of 250€ met 5kWh.
En ik wil die terugbetaald zien in 6 jaar maximaal. Daarvoor moet de prijs dus rond 1200€ zitten per stuk.
Bovendien is er nog wat onzekerheid rond de P1 meter in B.

De ideale maat van batterij vind ik bij Homewizard, maar die zijn zeker te duur momenteel.

Ze komen er wel, maar het moet "passen".
Als je ZP hebt en uw verbruik kan optialiseren zowel overdag (bvb. bij scommelend weer / zon-wolken ding) een 's nachts (geladen batterij ontlaad de nacht om zoveel mogelijk NOM te houden, dan kan je 300 cycles per jaar rekenen per batterij ... (ik zit aan 1,5 cycle per dag de laattse twee maanden - maar ga er van uit dat de winter dat nihil zal zijn - net zoals zonnepanelen reken ik met 200 dagen zon ... ).
Korte rekensom van 300 x 5 kWh x 85% efficentie x 20 cent per kWh = 255 €
Aankoop is 1500 ... dat maakt terugverdientijd van 6 jaar.

Aannames
- ik ga er van uit dat je slechts 20 cent wint tov injectie ... dat dien je zelf eens na te gaan.
- je kan die 1,5 cycles doen als je ook overdag genoeg verbruikt ... dat zal ook gemakkelijker zijn met één batterij (de eerst 5 kWh). uw aantal cycles per dag daalt met iedere extra batterij ...

Dus adies:
- pak al één ... meet en zie dan of een tweede nuttig is. Ja kan alvast nu al in 6 jaar uw eerste baterij terug verdienen.
- rond onder de trap - zie dat het voldoende verluchting heeft en dat het 'veilig' is ... die dingen geven warmte af en luchtcirculatie is noodzkelijk. Als het krap is - niet doen ... waarom dat niet bij de omvormer bij plaatsen? als je daar een ander type batterij kan steken dan heb je daar toch plaats - die zijn niet kleiner hoor ...
- P1 meter. Dat werkt gewoon ... daar is geen onduidelijkheid op zich echter de wetgeving dient (zal) nog aangepast worden om het volledig met P1 gehomologeerd te kunnen hebben. Denk dat "a la belge" er al velen gewoon geinstalleerd zijn ... je kan altijd ook een shely in uw meterkast steken ...

[ Voor 3% gewijzigd door vifra op 26-06-2025 12:42 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-10 20:30
Gisteren de batterij ge-installeerd, hij leek te werken maar vandaag zie ik 1000w naar het net gaan en de batterij laadt niet op.

In de app zie ik dat de ct003 module de (negatieve) stroom ziet dus daar ligt het niet aan. Beide zijn bereikbaar dus communicatie is ok.

Blijkbaar veel problemen met die P1 meters lees ik nu online, is de Shelley het betrouwbaarste alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Rakward schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:55:
Gisteren de batterij ge-installeerd, hij leek te werken maar vandaag zie ik 1000w naar het net gaan en de batterij laadt niet op.

In de app zie ik dat de ct003 module de (negatieve) stroom ziet dus daar ligt het niet aan. Beide zijn bereikbaar dus communicatie is ok.

Blijkbaar veel problemen met die P1 meters lees ik nu online, is de Shelley het betrouwbaarste alternatief?
heb je na software updates enzo alles al eens uitgezet en herstart (wacht een minuutje ...)? Dat reset alles en dan zal mogelijks alles goed werken (was bij mij nodig na iedere update)

En dit gezegd zijnde, best ook alles updaten naar laatste firmware versies ... (en herstarten :-) )

[ Voor 7% gewijzigd door vifra op 26-06-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveb
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 15:11
Ik heb een Marstek Venus aangestuurd door de HomeWziard P1. Gaat prima, maar om de zoveel tijd staat de P1 offline in de Marstek app. Soms even, maar soms heel lang. Nu blijft hij zelfs offline. Ik heb dit nog gelezen, maar heb nog geen oplossing gevonden. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:15
Gohf046 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Is het qua rendement niet verstandiger om je 2 Marsteks te ontladen als de stroomprijs het hoogst is? Meestal is dat tussen 20.00 en 22.00 s'avonds.
Ja en nee, economisch wel. Maar ik heb een ander doel. Primair wil ik zo veel mogelijk van mijn panelen zelf verbruiken. Voorbeeld: terugleveren om 19:00 levert € 2,00 op. Maar mijn verbruik afdekken gedurende de nacht levert maar € 0,50 besparing op. Dan kies ik toch voor het laatste.

Dit is niet de meest logische oplossing denken veel mensen, maar ik verdien mijn geld wel anders. Die paar 100 € per jaar doen mij niet veel. Maar het gevoel dat ik bij ga dragen aan nog meer ellende met gevolgen voor anderen voelt veel slechter.

Ik ben er ook voor dat mensen met een SAP en meer dan 25% boven hun jaarverbruik terug leveren gestraft moeten worden, omdat zij mede de oorzaak zijn van het afschaffen van salderen en ook de mensen zijn die het hardst schreeuwen.

Energie transitie is voor een groep mensen een verdienmodel geworden waarvan anderen de dupe zijn geworden.

Ik heb de accu’s ook aangeschaft van geld wat ik over had en ik zie wel of ik ze terug verdien in 10 jaar.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Rakward schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:55:

1. Alle updates uitvoeren.
  2. Stekker uit wandcontactdoos halen (dus spanningsloos maken).
  3. Uitzetten met groene knop (3-5 seconden vasthouden).
  4. Na 5 minuten stekker er weer in en aanzetten via groene knop.
Na 10-20 minuten werkt hij goed.

Wanneer je een 3 fase aansluiting hebt dan gaat hij uitzoeken op welke fase hij zit. Dat doet hij met 2000W laden en ontladen. Op een 1 fase aansluiting de CT003 ook aangeven dat alle fases samengevoegd zijn.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
WargamingPlayer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:04:
[...]

Ja en nee, economisch wel. Maar ik heb een ander doel. Primair wil ik zo veel mogelijk van mijn panelen zelf verbruiken. Voorbeeld: terugleveren om 19:00 levert € 2,00 op. Maar mijn verbruik afdekken gedurende de nacht levert maar € 0,50 besparing op. Dan kies ik toch voor het laatste.

Dit is niet de meest logische oplossing denken veel mensen, maar ik verdien mijn geld wel anders. Die paar 100 € per jaar doen mij niet veel. Maar het gevoel dat ik bij ga dragen aan nog meer ellende met gevolgen voor anderen voelt veel slechter.
Als de prijs tussen 20.00 en 22.00 het hoogst is betekend dat toch juist dat er relatief veel vraag is naar stroom? Ik snap niet goed hoe dat bij zou dragen aan nog meer ellende? Je draagt juist een steentje om het stroomnet wat te ontlasten en qua rendement is het ook nog eens prima.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Gohf046 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Als de prijs tussen 20.00 en 22.00 het hoogst is betekend dat toch juist dat er relatief veel vraag is naar stroom? Ik snap niet goed hoe dat bij zou dragen aan nog meer ellende? Je draagt juist een steentje om het stroomnet wat te ontlasten en qua rendement is het ook nog eens prima.
Agree
  • Zonnepanelen geven een probleem daar er over-productie kan zijn (meer zonneenergie dan consumptie)
  • Batterijen zijn de oplossing om die overproductie te bufferen (ladn) en terug af te geven (ontladen) als er net niet genoeg productie van ZP zijn en de vraag hoger is
Dus batterijen zijn (één van) de oplossing voor het huidig probleem, tenminste als mensen die juist gebruiken / instellen / ...

[ Voor 3% gewijzigd door vifra op 26-06-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
WargamingPlayer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:12:
[...]
  1. Alle updates uitvoeren.
  2. Stekker uit wandcontactdoos halen (dus spanningsloos maken).
  3. Uitzetten met groene knop (3-5 seconden vasthouden).
  4. Na 5 minuten stekker er weer in en aanzetten via groene knop.
Na 10-20 minuten werkt hij goed.

Wanneer je een 3 fase aansluiting hebt dan gaat hij uitzoeken op welke fase hij zit. Dat doet hij met 2000W laden en ontladen. Op een 1 fase aansluiting de CT003 ook aangeven dat alle fases samengevoegd zijn.
Voorlopig werkt hij terug, hoop wel dat ik me niet elke week hiermee moet bezig houden.

Nog een bijkomende vraag ivm 3-fase want ik had niet nagedacht over het feit dat de batterij monofasig is:
Zou ik niet beter mijn omvormer instellen dat hij de stroom verdeeld afhankelijk van de belasting? Want in de zomer gaat anders een deel van mijn opbrengst toch op het net? Of is dat toch geen goed idee?

Als elke fase 2kwh op wekt per dag bij gelijke verdeling (zoals nu ingesteld is) dan kan ik toch slechts 2kwh in de batterij steken en gaat 4kwh naar het net. Als ik kan regelen dat zo veel mogelijk naar de fase van de batterij gaat stuur ik slechts 1kwh naar het net na het vullen van mijn batterij.

Nu in de zomer krijg ik hem makkelijk vol op 1 fase natuurlijk.

(Solax X3 Hybrid G4, 6kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Gohf046 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Daar heb je gelijk in, ware het niet dat ik de kale stroomprijs krijg. En dat mijn stroom verkocht wordt met 21% BTW, Energie belasting, winstmarge voor Energie maatschappij. En als het even kan gaat daar direct en indirect geen enkele cent naar toe. Het is mijn investering, en daar gaat niemand anders wat aan verdienen, ook al kost het mij rendement over de lange tijd. Het is een principe kwestie. En principes mogen geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Rakward schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:38:
[...]

Voorlopig werkt hij terug, hoop wel dat ik me niet elke week hiermee moet bezig houden.

Nog een bijkomende vraag ivm 3-fase want ik had niet nagedacht over het feit dat de batterij monofasig is:
Zou ik niet beter mijn omvormer instellen dat hij de stroom verdeeld afhankelijk van de belasting? Want in de zomer gaat anders een deel van mijn opbrengst toch op het net? Of is dat toch geen goed idee?

Als elke fase 2kwh op wekt per dag bij gelijke verdeling (zoals nu ingesteld is) dan kan ik toch slechts 2kwh in de batterij steken en gaat 4kwh naar het net. Als ik kan regelen dat zo veel mogelijk naar de fase van de batterij gaat stuur ik slechts 1kwh naar het net na het vullen van mijn batterij.

Nu in de zomer krijg ik hem makkelijk vol op 1 fase natuurlijk.

(Solax X3 Hybrid G4, 6kW)
Je energiemeter verrekend het per fase. Technisch gezien gaat er bijvoorbeeld over L1 stoom naar buiten en L2 en L3 naar binnen. De meter gaat dat verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
WargamingPlayer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:42:
[...]

Daar heb je gelijk in, ware het niet dat ik de kale stroomprijs krijg. En dat mijn stroom verkocht wordt met 21% BTW, Energie belasting, winstmarge voor Energie maatschappij. En als het even kan gaat daar direct en indirect geen enkele cent naar toe. Het is mijn investering, en daar gaat niemand anders wat aan verdienen, ook al kost het mij rendement over de lange tijd. Het is een principe kwestie. En principes mogen geld kosten.
Ah, ja als je alleen de kale stroomprijs krijgt kun je indd beter voor NOM gaan.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
WargamingPlayer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Je energiemeter verrekend het per fase. Technisch gezien gaat er bijvoorbeeld over L1 stoom naar buiten en L2 en L3 naar binnen. De meter gaat dat verrekenen.
Dat snap ik, maar ik heb het niet over de energiemeter maar over de batterijopslag.

Als ik minder dan 5kwh/fase/dag produceer krijg ik de batterij niet vol.

En een niet volle batterij brengt minder op dan een volle.

Enkel als afname/injectie hetzelfde zouden zijn zou het niet uitmaken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
WargamingPlayer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Je energiemeter gaat de som van de 3 fasen in rekening brengen (op uw factuur) ... dus maakt het niet uit op welke fase je werkt (tenzij voor balans naar capaciteit toe ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Rakward schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Dat snap ik, maar ik heb het niet over de energiemeter maar over de batterijopslag.

Als ik minder dan 5kwh/fase/dag produceer krijg ik de batterij niet vol.

En een niet volle batterij brengt minder op dan een volle.

Enkel als afname/injectie hetzelfde zouden zijn zou het niet uitmaken volgens mij.
Zonnepanelen van pak 2 kWh over een zonperiode van 8 uur produceren +- 14 kWh.
Haal daar je verbruik van het huis af en dan weet je wat je "overschot" is voor laden van batterij.

op welke fase maakt niet uit ... het is de som die van belang is ...

Voorbeeld (eigen):
- ik heb ZP van 6.6 kWp liggen / omvormer 5.5 kW - 3 fase
- perfect zonnige dag juni - 40 kWh productie
- afwisseled bewolkt - 20 kWh
- een dag regen deze maand (of vorige) geeft nog 12kWh
- mijn huis (zonder EV laden) verbruikt +- 12 kWh per dag
- wagen verhoogt dat aanzienlijk ...
Alles 3-fase - nu 1 marstek actief. Zelfvoorzienendheid nu > 80% per maand. Voorheen (door EV te laden wanneer er zon was enzo) zat ik aan een 50 tot 60% ...

Op zonnige dagen kom ik met de 5kWh marstek en wat goed plannen van EV laden aan een >98% eigenverbruik ... regendagen en verplicht andere momenten laden (niet alles is in teken van energie optimaliatie) maakt dat over een maand heen het eerder op 80 tot 85% neer komt ...

[ Voor 36% gewijzigd door vifra op 26-06-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
vifra schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:08:
[...]

Zonnepanelen van pak 2 kWh over een zonperiode van 8 uur produceren +- 14 kWh.
Haal daar je verbruik van het huis af en dan weet je wat je "overschot" is voor laden van batterij.

op welke fase maakt niet uit ... het is de som die van belang is ...

Voorbeeld (eigen):
- ik heb ZP van 6.6 kWh liggen / omvormer 5.5 kWh
- perfect zonnige dag juni - 40 kWh productie
- afwisseled bewolkt - 20 kWh
- een dag regen deze (of vorige) maand geeft nog 12kWh
- mijn huis (zonder EV laden) verbruikt +- 12 kWh per dag
- wagen verhoogt dat aanzienlijk ...
Alles 3-fase - nu 1 marstek actief. Zelfvoorzienendheid nu > 80% per maand. Voorheen (door EV te laden wanneer er zon was enzo) zat ik aan een 50 tot 60% ...
Met 2kwh/fase bedoel ik dagopbrengst bij bv weinig zon, snap niet waarom jij vaste kwh's toewijst aan een zonnepaneel, of bedoel je kWp misschien?

Je spreekt over de som, maar de som laadt mijn batterij niet op. Slechts 1 fase doet dat. Als de fase waarme de batterij verbonden is minder dan 5kwh/dag opbrengt dan krijg je de batterij niet vol dus heb je minder besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Rakward schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:21:
[...]

Met 2kwh/fase bedoel ik dagopbrengst bij bv weinig zon, snap niet waarom jij vaste kwh's toewijst aan een zonnepaneel, of bedoel je kWp misschien?

Je spreekt over de som, maar de som laadt mijn batterij niet op. Slechts 1 fase doet dat. Als de fase waarme de batterij verbonden is minder dan 5kwh/dag opbrengt dan krijg je de batterij niet vol dus heb je minder besparing.
Je zonnepanelen leveren hun energie op uw aansluiting af ... uw batterij neemt daar energie van af. het is niet zo dat uw zonnepanelen rechtstreeks praat met uw marstek.
Eigenlijk weet uw marstek niets af van zonnepanelen of andere energieleveranciers - die weet enkel iets af van wat de energiemeter in uw kast vertelt - en die meet ter hoogte van uw aansluiting met de grid.

je kan uw batterij instellen om één fase te bekijken of de 3 fasen (som).
De meeste zullen NOm instellen op de 3 fasen.

NOM 3-fase wilt de som van alle fasen zo veel mogelijk op nul houden ... tenzij je specifiek gaat instellen dat de batterij slechts maar naar 1 fase mag kijken.

Dus als op F1 1000 geleverd wordt naar de grid toe, F2 staat op 0 en F3 ook 1000 wat levering naar grid; dan zal de CT002 of CT003 (indien op SOM ingesteld) de instructie geven aan de marstek batterij om aan 2000 watt te laden ... met als doel de totale som op 0 te krijgen ... (Nul op de Meter - of NOM).
Maakt op zich niet uit aan welke fase de marstek hangt ...

Dit maakt dat er een keine vertraging is ... eerst meten - dan instructie sturen naar de marstek batterij en dan die reageren hoe het hoort) van enkee seconden ...

[ Voor 25% gewijzigd door vifra op 26-06-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:23
vifra schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:37:
[...]

16A zekering = 4000w - - - 2000w warmtepomp - - - - 1000w warmtepompboiler - - - - 2500 watt thuisbatterij.

dus:
* 2000 verbruiker + 1000 verbruiker + 2500 verbruiker / leverancier.
* afgezekerd aan 16A dus 3680 Watt
= Worst scenario - 5500 aaan verbruik piek ... Dus neen dat is niet goed ...
Zeker, dat geef ik ook aan: dan moet je de accu wel afregelen dat deze niet tegelijkertijd met de verbruikers verbruikt, maar dan beschermd de zekering je wel gewoon. Aan de andere kant gaat dat automatisch, als je zonnepanelen 4000 of minder kunnen opbrengen en je NOM draait

Het is voor mij ook vooral een theoretische exercitie, voorlopig is dit niet van toepassing.

Als je dit veilig voor elkaar kunt krijgen kan het echter wel een heleboel flexibiliteit geven in de plaatsing van bijvoorbeeld een thuisaccu.

'Trek gewoon een extra groep' klinkt heel simpel, en dat is het ook. En dan komt de ellende: dan mag je al je muren gaan openbreken om de kabel te trekken (want bijna geen enkel huis is gebouwd met bereikbare kabelgoten waar je gemakkelijk nieuwe kabels door kunt trekken, alleen als je een kruipruimte / grote kelder hebt is kabels trekken vaak nog enigszins te doen).

Het lijkt me dan ook best van meerwaarde om te kijken of het mogelijk is (misschien zelfs in de wet te krijgen) om bestaande kabels efficienter te gebruiken.

Zoals @eatme al aangeeft is een sluiting in 1 van de aangesloten apparaten dan inderdaad wel een risico. Dan zou je dus een zekering per apparaat moeten plaatsen om te voorkomen dat deze bij een defect de kabels overbelasten.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Rakward schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:21:
[...]

snap niet waarom jij vaste kwh's toewijst aan een zonnepaneel, of bedoel je kWp misschien?
aangepast (idd al te snel - einde van een dag werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:23
vifra schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:37:
Zelfde reden dat ik een thuisbatterij zeker niet op een kring zou zetten met andere essentiele onderdelen van het huis zoals de verwarming en warm water ... (en in mij geval koffiemachine en keuken in het algemeen - big foody).
Als je die mogelijkheid vrij eenvoudig hebt (genoeg vrije groepen) zou ik zeker proberen belangrijke apparaten een beetje te spreiden..

Mijn warmtepomp zit ook op een andere kring als de cv ketel.

Bij de warmtepomp komt daar nog bij dat dit niet alleen een grootverbruiker is, maar bij een monoblock (Quatt) loop je ook het risico op bevriezing als de pomp niet kan draaien

Bij bijna alle andere apparaten maak ik me niet enorm veel zorgen. Als ik sluiting heb op 1 van de apparaten (in een oude woning wel eens gehad) heb je over het algemeen vrij snel door welk apparaat dat is.

Die afkoppelen en je kunt weer door.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
vifra schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:26:
[...]

Je zonnepanelen leveren hun energie op uw aansluiting af ... uw batterij neemt daar energie van af. het is niet zo dat uw zonnepanelen rechtstreeks praat met uw marstek.
Eigenlijk weet uw marstek niets af van zonnepanelen of andere energieleveranciers - die weet enkel iets af van wat de energiemeter in uw kast vertelt - en die meet ter hoogte van uw aansluiting met de grid.

je kan uw batterij instellen om één fase te bekijken of de 3 fasen (som).
De meeste zullen NOm instellen op de 3 fasen.

NOM 3-fase wilt de som van alle fasen zo veel mogelijk op nul houden ... tenzij je specifiek gaat instellen dat de batterij slechts maar naar 1 fase mag kijken.
Dat snap ik maar ook al bekijkt de batterij alle 3 de fasen, hij kan enkel van 1 fase stroom afnemen.
Als mijn omvormer op alle 3 de fases 1kW uitstuurt kan hij dus maar aan 1kW opladen, als er maar 2 uurtjes zon zijn die dag dan heeft hij dus maar 2kWh opgeladen terwijl mijn zonnepanelen 3*1kwh*2h = 6kwh hebben geproduceerd, waarvan dus 4 naar het net is gegaan aan 2cent/kwh en ik savonds terugkoop aan 30cent/kwh.

Als ik alle 6kwh op de fase van de batterij kon sturen, dus 3kW voor 2 uur lang, dan was mijn batterij vol geweest en slechts 1kwh naar het net gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
Rakward schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:33:
[...]

Dat snap ik maar ook al bekijkt de batterij alle 3 de fasen, hij kan enkel van 1 fase stroom afnemen.
Als mijn omvormer op alle 3 de fases 1kW uitstuurt kan hij dus maar aan 1kW opladen, als er maar 2 uurtjes zon zijn die dag dan heeft hij dus maar 2kWh opgeladen terwijl mijn zonnepanelen 3*1kwh*2h = 6kwh hebben geproduceerd, waarvan dus 4 naar het net is gegaan aan 2cent/kwh en ik savonds terugkoop aan 30cent/kwh.

Als ik alle 6kwh op de fase van de batterij kon sturen, dus 3kW voor 2 uur lang, dan was mijn batterij vol geweest en slechts 1kwh naar het net gegaan.
Dus 3 fasen F1,F2,F3 voorbeeld: als op F1 1000 geleverd wordt naar de grid toe (ZP overschot), F2 staat op 0 (1000W ZP en 1000W verbruiker - pak vaatwasser) en F3 ook 1000W ZP levering naar grid; dan zal de CT002 of CT003 (indien op SOM ingesteld) de instructie geven aan de marstek batterij om aan 2000 watt te laden ... met als doel de totale som op 0 te krijgen ... (Nul op de Meter - of NOM). +1000W +1000W - 2000W = 0W

Ook voor uw factuur is dat zo - ik denk niet dat je een getal per fase ziet rond afname op uw factuur maar een som getal op uw aansluiting ... dus dat wordt dan 0 afname ... afhankelijk van welke meterkast je hebt (analoge / digitale / moderne digitale) meet die domweg enkel de SOM (analoge), meet die per 15 minuten de SOM (oudere digitale) voor facturatie of om de minuut (moderne digitale).
Vandaag (verbeter me) zijn de contracten nog niet per fase ... maar enkel op SOM. Te andere hoe allesaangesloten zit op welke fase hangt sterk af van welke technieker de installatie gedaan heeft (daar heb je als gebruiker minder impact op).

Maw - ja je kan 2.5 kW sturen naar uw batterij en dit gedurende 2 uur en dan is uw batterij vol (meer dan 2.5 gaat niet lukken - de omvormer doet max 2.5 kW).

Lukt perfect bij mij ...

[ Voor 12% gewijzigd door vifra op 26-06-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
vifra schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:41:
[...]

Dus 3 fasen F1,F2,F3 voorbeeld: als op F1 1000 geleverd wordt naar de grid toe (ZP overschot), F2 staat op 0 (1000W ZP en 1000W verbruiker - pak vaatwasser) en F3 ook 1000W ZP levering naar grid; dan zal de CT002 of CT003 (indien op SOM ingesteld) de instructie geven aan de marstek batterij om aan 2000 watt te laden ... met als doel de totale som op 0 te krijgen ... (Nul op de Meter - of NOM). +1000W +1000W - 2000W = 0W

Ook voor uw factuur is dat zo - ik denk niet dat je een getal per fase ziet rond afname op uw factuur maar een som getal op uw aansluiting ... dus dat wordt dan 0 afname ... afhankelijk van welke meterkast je hebt (analoge / digitale / moderne digitale) meet die domweg enkel de SOM (analoge), meet die per 15 minuten de SOM (oudere digitale) voor facturatie of om de minuut (moderne digitale).
Vandaag (verbeter me) zijn de contracten nog niet per fase ... maar enkel op SOM. Te andere hoe allesaangesloten zit op welke fase hangt sterk af van welke technieker de installatie gedaan heeft (daar heb je als gebruiker minder impact op).

Maw - ja je kan 2.5 kW sturen naar uw batterij en dit gedurende 2 uur en dan is uw batterij vol (meer dan 2.5 gaat niet lukken - de omvormer doet max 2.5 kW).

Lukt perfect bij mij ...
Ah wacht, ik wist niet dat de batterij zich kon opladen via het net.

Dan klopt het waarschijnlijk wel wat je zegt(heb even de tijd niet om tegoei na te denken) en ben ik mis, mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Rakward schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:05:
[...]

Dan klopt het waarschijnlijk wel wat je zegt(heb even de tijd niet om tegoei na te denken) en ben ik mis, mijn excuses.
Batterij kijkt enkel naar de totaalsom als hij op NOM over 3 fases is ingesteld.
Vanaf het moment dat je zonnepanelen overschot hebben tov het huisverbruik zal hij gaan laden met dat overschot tot maximaal 2500w per batterij. Ongeacht of dat overschot zich nu op fase 1, fase 2 of fase 3 bevind.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Reveb schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:38:
Ik heb een Marstek Venus aangestuurd door de HomeWziard P1. Gaat prima, maar om de zoveel tijd staat de P1 offline in de Marstek app. Soms even, maar soms heel lang. Nu blijft hij zelfs offline. Ik heb dit nog gelezen, maar heb nog geen oplossing gevonden. Iemand?
Zet al het Marstek spul en de P1 meter op een aparte AP of router en het zal werken. Heb het ook voorgehad.
Sinds aparte TP-link al +2 maanden geen enkele uitval

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je was inderdaad mis 😉

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:32
pleio65 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Zelfde ervaring vanmorgen. Gisterenavond een super verbinding en vanmorgen 1 streepje en op een gegeven moment offline.
Gisteravond een apart extra Wifi netwerk gemaakt op 1 van de 4 access points die net bereik heeft tot beide accus en de CT003. En nu werkt het al 24 uur goed. Het lijkt er echt op dat meerdere accesspoints niet goed gaat, wellicht door broadcast verkeer.

Andere apparaten gaan wel super op het mesh netwerk, dus ik weet het anders ook niet...

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
WargamingPlayer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:02:
[...]

Ik heb er 2 en ik ben even aan het wachten op de levering van mijn twee Elwin 11 modules. Dan kan ik mijn handwerk omzetten naar automatisch. Maar dit is hoe ik het doe.

Ik draai op AI modus met twee keer Venus E. En heb gezien dat laden op negatieve prijzen nu sinds twee??? weken redelijk werkt. Iedere avond kijk ik naar de prijzen voor de volgende dag. Dan zet ik de twee de hele nacht op 200W terug levering (om en om). Dat is meer dan ik verbruik.
Afhankelijk van de prijzen de volgende dag maak ik een keuze:
Stroomprijs 0 zon verwachting hoog: Dan pomp ik tussen 6-8 de hele accu tot 20% tegen maximale prijs het net op.
Stoomprijs negatief, zon onbelangrijk: Accu’s leeg tot 20% tegen maximale prijs, en laad accu’s maximaal tijden negatieve stroomprijs (PV en net) want panelen zijn max 3350 en 2xMT = 5000 dus trek ik alsnog minimaal1650W tegen negatief van het net.
Alle overige situaties: AI mode.
Je schrijft over de de AI modus. Begrijp ik nu dat je deze als standaard hebt ingesteld, behalve bij een nachtontlading en dan handmatig kiest?

Verder begrijp ik niet goed wat de AI modus nu precies doet? Ik heb deze sinds vandaag ingesteld en als leverancier Tibber gekozen en een api sleutel ingevoerd. Uit dit laatste ga ik er vanuit dat de batterij gegevens van Tibber gebruikt….. Ik had ook Nordpool kunnen gebruiken.

Uit jou verhaal interpreteer ik dat de AI modus rekening houdt met variabele prijzen. Kan je daar meer over vertellen? Laadt die met lagere prijzen meer op dan met minder lage prijzen? Ik ben benieuwd naar jou ervaring :)

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 11:52
vifra schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Als je ZP hebt en uw verbruik kan optialiseren zowel overdag (bvb. bij scommelend weer / zon-wolken ding) een 's nachts (geladen batterij ontlaad de nacht om zoveel mogelijk NOM te houden, dan kan je 300 cycles per jaar rekenen per batterij ... (ik zit aan 1,5 cycle per dag de laattse twee maanden - maar ga er van uit dat de winter dat nihil zal zijn - net zoals zonnepanelen reken ik met 200 dagen zon ... ).
Korte rekensom van 300 x 5 kWh x 85% efficentie x 20 cent per kWh = 255 €
Aankoop is 1500 ... dat maakt terugverdientijd van 6 jaar.

Aannames
- ik ga er van uit dat je slechts 20 cent wint tov injectie ... dat dien je zelf eens na te gaan.
- je kan die 1,5 cycles doen als je ook overdag genoeg verbruikt ... dat zal ook gemakkelijker zijn met één batterij (de eerst 5 kWh). uw aantal cycles per dag daalt met iedere extra batterij ...

Dus adies:
- pak al één ... meet en zie dan of een tweede nuttig is. Ja kan alvast nu al in 6 jaar uw eerste baterij terug verdienen.
- rond onder de trap - zie dat het voldoende verluchting heeft en dat het 'veilig' is ... die dingen geven warmte af en luchtcirculatie is noodzkelijk. Als het krap is - niet doen ... waarom dat niet bij de omvormer bij plaatsen? als je daar een ander type batterij kan steken dan heb je daar toch plaats - die zijn niet kleiner hoor ...
- P1 meter. Dat werkt gewoon ... daar is geen onduidelijkheid op zich echter de wetgeving dient (zal) nog aangepast worden om het volledig met P1 gehomologeerd te kunnen hebben. Denk dat "a la belge" er al velen gewoon geinstalleerd zijn ... je kan altijd ook een shely in uw meterkast steken ...
Ik snap niet goed hoe jullie aan 1,5 cycle gemiddeld komen de laatste periode bij dus voornamelijk ganse dagen zon. Mijn Marstek is tegen de ochtend leeg wegens hoog basisverbruik en is 's ochtends rond 10u-11u al terug vol en dat gedurende de hele middag/namiddag tot ongeveer 20u 's avonds wanneer er minder zon is dan mijn verbruik in de avond, dat is sluipverbruik + TV.
Zelfs koken (inductie) rond 18u haalt zelden iets uit mijn batterij, alle zonnepanelen op het zuiden.

Maximale dat ik volgens het energy dashboard mijn batterij heb zien leveren is 5,7kWh (en dan is er 5,85 in gegaan) volgens de HW socket op bewolkte dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Nu online
harrr schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:55:
[...]

Gisteravond een apart extra Wifi netwerk gemaakt op 1 van de 4 access points die net bereik heeft tot beide accus en de CT003. En nu werkt het al 24 uur goed. Het lijkt er echt op dat meerdere accesspoints niet goed gaat, wellicht door broadcast verkeer.

Andere apparaten gaan wel super op het mesh netwerk, dus ik weet het anders ook niet...
Klopt. Daar ben ik met wat tweakers tips ook achtergekomen. Een eigen wifi netwerk en alles draait als een zonnetje :*)

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Davids
  • Laatst online: 21-09 17:17
Igor4 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:31:
Vraagje aan degenen die 2 of 3 marsteks hebben staan: is de reden hiervan vooral een hoog eigenverbruik of een dynamisch contract? Als ik eea goed begrijp is een paar volle accu's die de volgende dag met zon nog gedeeltelijk gevuld zijn eigenlijk zonde.
Dynamisch contract. Alle energie van de panelen in de zomer in de accus en savonds en snachts eigen gebruik en terugleveren.

In de winter overdag volslurpen uit het net en idem savonds en snachts.

Ook gestuurd met home assistant en modbus om meest goedkope en dure uren te bepalen.

Ik heb 4 accus 5.12 kwh.

Zie dat mijn conf nog niet is bijgewerkt van 3 naar 4 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Marcel Davids op 26-06-2025 20:00 ]

3 x Marstek Venus E. Firmware 1.49. 1 op fase 1, 1 op fase 2 en 1 op alle drie de fases. CT003 P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTCS
  • Laatst online: 02-10 22:04
ik heb sinds gisteren m'n 2e marstek aangesloten, en dus ook de ct003 gebruikt.
voor de eerste batterij gebruikte ik enkel de HW meter, wat altijd perfect heeft gewerkt.

nu heb ik de een p1 splitter van hw en dus de ct003 aangesloten.
Alles werkt als een zonnetje. ik gebruik geen externe voeding voor de splitter of voor de ct003.
Zolang alles werkt lijkt me dat niet nodig? of ben ik hier fout?

ik heb de indruk dat de 2 batterijen een fractie trager reageren dan de 1 batterij aangestuurd door de hw.
Natuurlijk valt dit moeilijk te meten/hard te maken.

2e opmerking is de volgende. ik heb een sagemcom XT211 digitale meter.
Deze kan ik niet instellen de ct003, standaard staat die bij 'meterselectie' op 'Kaifa' - MA304.
Dit werkt, laat ik dit zo staan, of kan ik betere prestaties verwachten mocht hier een ander type meter zijn aangeduid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 19:08
Marcel Davids schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:58:
[...]

Dynamisch contract. Alle energie van de panelen in de zomer in de accus en savonds en snachts eigen gebruik en terugleveren.

In de winter overdag volslurpen uit het net en idem savonds en snachts.

Ook gestuurd met home assistant en modbus om meest goedkope en dure uren te bepalen.

Ik heb 4 accus 5.12 kwh.

Zie dat mijn conf nog niet is bijgewerkt van 3 naar 4 :)
Kan je delen hoe je dat in Home assistant hebt ingesteld?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:32
De prijs daalt nog verder.

Nu €1318 incl. BTW. Leuke prijs als je toch geen CT003 of CT002 nodig bent.

https://solarkopen.nl/col...5-12kwh-thuisbatterij-2-0

[ Voor 44% gewijzigd door twain4me op 28-06-2025 08:43 . Reden: link opgeschoond ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
harrr schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:43:
De prijs daalt nog verder.

Nu €1318 incl. BTW. Leuke prijs als je toch geen CT003 of CT002 nodig bent.

https://solarkopen.nl/col...5-12kwh-thuisbatterij-2-0
De verzendkosten voor het leveren van thuisbatterijen, laadpalen en airco's bedragen 60 euro NL
De verzendkosten voor het leveren van thuisbatterijen, laadpalen en airco's bedragen 90 euro BE
+ nog een P1...

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 28-06-2025 08:43 . Reden: link opgeschoond ]

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
CTCS schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:29:

Deze kan ik niet instellen de ct003, standaard staat die bij 'meterselectie' op 'Kaifa' - MA304.
Dit werkt, laat ik dit zo staan, of kan ik betere prestaties verwachten mocht hier een ander type meter zijn aangeduid?
Er zijn er hier in het verleden al meerdere geweest die een andere meter hadden aangeduid in de lijst dan degene die ze effectief hebben en waar dat werkt zonder problemen.
Los van dat feit zou sagemcom T211 wel gewoon in de lijst moeten staan. Bij mij alleszins toch.. werkte bij mij wel enkel pas na update V115.
Of de MT's accurater gaan presteren daarmee durf ik eigenlijk niet te zeggen . Zit altijd wel wat vertraging op, al vind ik persoonlijk dat behoorlijk meevallen (bekeken op pakweg 24u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand al de nieuwe app versie geinstallleerd?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
BlackShadow schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:19:
[...]

Ik snap niet goed hoe jullie aan 1,5 cycle gemiddeld komen de laatste periode bij dus voornamelijk ganse dagen zon. Mijn Marstek is tegen de ochtend leeg wegens hoog basisverbruik en is 's ochtends rond 10u-11u al terug vol en dat gedurende de hele middag/namiddag tot ongeveer 20u 's avonds wanneer er minder zon is dan mijn verbruik in de avond, dat is sluipverbruik + TV.
Zelfs koken (inductie) rond 18u haalt zelden iets uit mijn batterij, alle zonnepanelen op het zuiden.

Maximale dat ik volgens het energy dashboard mijn batterij heb zien leveren is 5,7kWh (en dan is er 5,85 in gegaan) volgens de HW socket op bewolkte dagen.
Dat hangt sterk af van uw verbruiksprofiel van energie overdag ... in mijn geval:
- nacht is +- 1 cycle (of net wat minder)
- overdag wordt er hier gewerkt, gekookt, auto geladen of niet, ...
Alle variaties overdag maken dat er nog 1/2 cycle bij komt ...
Batterij staat op NOM.

Natuurlijk las je bvb. overdag niet thuis bent dan wordt het al moeilijker om een extra 1/2 cyclus te hebben ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

S2S

voor de eerste batterij gebruikte ik enkel de HW meter, wat altijd perfect heeft gewerkt.

Alles werkt als een zonnetje. ik gebruik geen externe voeding voor de splitter of voor de ct003.

ik heb de indruk dat de 2 batterijen een fractie trager reageren dan de 1 batterij aangestuurd door de hw.
Natuurlijk valt dit moeilijk te meten/hard te maken.

Altijd de voedingen aansluiten . Het kan namelijk maar zo zijn dat je over 2 weken of zelfs een paar dagen uitval krijgt. Was hier wel het geval. Er zit niet voor niets een voeding bij.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonckers1
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-10 07:26
PNARI schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 06:35:
Ik heb hem net geinstalleerd, maar het regent hier en mijn zonnepanelen moeten nog wakker worden ;)
Ik ben benieuwd 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
Ja daarnet... zie nu wel op de startpagina (device management) of de batterij dan wel aan het laden is of aan het ontladen is door een pijltje naar links of rechts.

[ Voor 3% gewijzigd door macedpo op 27-06-2025 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

d3x

pushed automatisch bij mij, dus gisteren update gehad. geen verschil merkbaar.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

d3x

macedpo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:49:
[...]

Ja daarnet... zie nu wel op de startpagina (device management) of de batterij dan wel aan het laden is of aan het ontladen is door een pijltje naar links of rechts.
klopt, klein pijltje 8)7

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:27
d3x schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:11:
[...]

klopt, klein pijltje 8)7
Nog geen melding gekregen van een nieuwe versie, is nog altijd v1.6.41.
Is het (life) wattage of SOC nu eindelijk correct weergegeven in die nieuwe versie, die is nooit correct maar behoeft telkens een refresh om juist te zijn?

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57

Hier ook 3 P1 meters op HW splitter en geen enkele voeding behalve uit de Slimme meter.
Dat al sinds 15 april zonder probleem. Ook na bewust stroom uit- en weer inschakelen (totaal) en van diverse componenten. Zal van type slimme meter afhangen of het werkt.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:26

EDB

macedpo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:58:
[...]

De verzendkosten voor het leveren van thuisbatterijen, laadpalen en airco's bedragen 60 euro NL
De verzendkosten voor het leveren van thuisbatterijen, laadpalen en airco's bedragen 90 euro BE
+ nog een P1...
Ophalen in Zoetermeer scheelt je 60 euro en als je al een HW P1 meter hebt is het wel een leuke prijs.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-09 13:14

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

harrr schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:55:
[...]

Ook dit is niet nodig. Tenzij je 4 unmanaged ap’s hebt. Heb je een deco netwerk van tp-link bijvoorbeeld dan kan je gewoon apparaten toewijzen aan ap’s. Zo hou je een groot plat netwerk….

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
Gely schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:30:
[...]

Is het (life) wattage of SOC nu eindelijk correct weergegeven in die nieuwe versie, die is nooit correct maar behoeft telkens een refresh om juist te zijn?
Nee... zijn nog steeds statische waarden. Er moet nog steeds gerefresht worden door naar de batterij te klikken en terug te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

DePrutser schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:18:
[...]

Ook dit is niet nodig. Tenzij je 4 unmanaged ap’s hebt. Heb je een deco netwerk van tp-link bijvoorbeeld dan kan je gewoon apparaten toewijzen aan ap’s. Zo hou je een groot plat netwerk….
Ik heb ook zo’n Deco netwerkje maar zou niet weten hoe ik een apparaat kan koppelen aan een specifieke Deco.
Per apparaat kan ik wel Mesh aan of uitzetten of een hoge prioriteit geven.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
pleio65 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:09:
[...]

Je schrijft over de de AI modus. Begrijp ik nu dat je deze als standaard hebt ingesteld, behalve bij een nachtontlading en dan handmatig kiest?

Verder begrijp ik niet goed wat de AI modus nu precies doet? Ik heb deze sinds vandaag ingesteld en als leverancier Tibber gekozen en een api sleutel ingevoerd. Uit dit laatste ga ik er vanuit dat de batterij gegevens van Tibber gebruikt….. Ik had ook Nordpool kunnen gebruiken.

Uit jou verhaal interpreteer ik dat de AI modus rekening houdt met variabele prijzen. Kan je daar meer over vertellen? Laadt die met lagere prijzen meer op dan met minder lage prijzen? Ik ben benieuwd naar jou ervaring :)
Inderdaad draai ik voornamelijk op AI modus. Ik heb Nordpol ingesteld hiervoor. En afhankelijk van de dag en wanneer ik het niet vergeet gebruik ik ook de handmatige modus.
De AI modus begint redelijk slim te worden, paar weken geleden moest je zo nu en dan ingrijpen maar het wordt beter.
De AI modus laad en ontlaad aan de hand van een paar parameters waaronder prijs, PV opwek (gebaseerd op teruglevering van de huisinstallatie) en gebruik. Hoe het exact werkt weet ik niet, maar sinds een week of 2 lijkt hij redelijk goed rekening te houden met de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pms1 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:34:
[...]

Hier ook 3 P1 meters op HW splitter en geen enkele voeding behalve uit de Slimme meter.
Dat al sinds 15 april zonder probleem. Ook na bewust stroom uit- en weer inschakelen (totaal) en van diverse componenten. Zal van type slimme meter afhangen of het werkt.
Lucky you...

Maar daarmee is dat niet het slimste advies... Altijd starten met voeding en als dat een tijdje goed werkt kun je proberen zonder de reguliere voeding. Als het stabiel blijft werken ook na een stroomonderbreking dan zou je het zonder de reguliere voeding kunnen laten.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
EDB schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Ik heb ook zo’n Deco netwerkje maar zou niet weten hoe ik een apparaat kan koppelen aan een specifieke Deco.
In de app: Verbonden clients -> bv Marstek -> gewenste verbinding -> dan kan je de gewenste Deco toewijzen.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
WargamingPlayer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Inderdaad draai ik voornamelijk op AI modus. Ik heb Nordpol ingesteld hiervoor. En afhankelijk van de dag en wanneer ik het niet vergeet gebruik ik ook de handmatige modus.
De AI modus begint redelijk slim te worden, paar weken geleden moest je zo nu en dan ingrijpen maar het wordt beter.
De AI modus laad en ontlaad aan de hand van een paar parameters waaronder prijs, PV opwek (gebaseerd op teruglevering van de huisinstallatie) en gebruik. Hoe het exact werkt weet ik niet, maar sinds een week of 2 lijkt hij redelijk goed rekening te houden met de prijzen.
Misschien dom hoor - maar dat wilt zeggen dat je ook een dynamissch contract hebt met uw energieleverancier? Mag ik weten welke en of je hierdoor wel eefctief beter af bent dan pak dezelfde periode ervoor zonder dynamiscch contract ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ow3V53IHOWhmsrTPWC6lL1quNPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGiCsRl81tdOKoZAVgSwOikb.jpg?f=fotoalbum_large

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Nu online
WargamingPlayer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Oké

Hieruit begrijp ik dat de AI wel leert en geduld moet hebben. Jou bevindingen komen overeen met wat in deze pdf over de AI modus staat.

De batterij laadt op tegen een relatieve lage prijs van de dynamische prijs, rekening houdend met uw energieverbruik, dat de batterij in de loop der tijd leert.

https://meanwellpowersupp...-handleiding290525_NL.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

Als ik 1 van de online clients selecteer krijg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOvZZypEiWyAWABXgIZ7a9p_ph4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h40W1kEpaqrId1t73lD5Xw7a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
EDB schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:20:
[...]

[Afbeelding]
Waar bij U Familielid staat, daar staat bij mij, gewenste verbinding. Raar.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 20:32
Yargo schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:49:
Daarnet is me opgevallen dat de tweede batterij even energie moest leveren aan het huis waardoor die nu op 98% staat. Net niet vol dus. Ondertussen is er weer minder verbruik dan zonopbrengst waardoor er momenteel 700W op het net wordt gestoken.

Het rare is dat de tweede batterij die laatste 2 procent niet meer wil laden. Zelf als ik hem op manueel zet en ingeef om 2500W te laden doet hij niets.

Is er een bepaalde grens waar hij eerst onder moet komen eer hij opnieuw begint te laden misschien? Iemand een idee van?
Net antwoord gehad van Marstek hierover, zoals verwacht:
Hi, thanks for your feedback, this is a normal phenomenon, it\'s a self-protection of the battery, the device can only be charged below 95% and can be discharged above 11%, best regards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

EDB schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:20:
[...]

[Afbeelding]
En als je op familie klikt?

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:46

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Hey heren (weet niet of er hier ook vrouwen zijn).

Vandaag mijn 1e Marstek (zoiezo eerste thuisaccu) binnen en aangesloten.

Ik ben dus totaal geen accu expert en heb alleen theoretisch ingelezen hier over de Marstek. Natuurlijk zit je er in het begin bovenop, zo ook ik nu.
Wat is een redelijke respons van de Accu eigenlijk. Ik heb naast de CT003 ook een Plugwise P1 meter waarvan ik de realtime waarden al jaren vertrouw.
Ik heb de accu nu op zelf consumptie en dacht nou mooi. Met een kleine vertraging zal ik op de Plugwise wel ergens 0 zien.
Nu is het regenachtig/bewolkt dus zon is er met intervallen wel/niet en ik snap dat de accu daar ook gek van wordt.

Maar soms zie ik 5 minuten lang de accu vol ontladen terwijl de Plugwise -1,4kWh (dus Accu + PV het net op). Wat is een redelijke vertraging die ik kan verwachten? En is dit, met dit weer, normaal gedrag? En blijft het zo, of wordt dit beter naar gelang je hem hebt draaien?

Thnx voor antwoord en de hulp van alle info van afgelopen 750 pagina's!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
Yargo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:35:
[...]

[...]
Euh vreemd.. ik weet zeer zeker dat ik net door aanzetten van de tapwater functie van de WP de marstek paar minuten meehielp en van 100% op 97 kwam. Die staat nu echt weer op 100 dus absoluut bijgeladen ook boven de 95%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 13:58
[...]
[...]
Welke firmware versie heeft de batterij?
Mijn twee Marstek gaan zonder meer opladen zodra er voldoende PV opwek is. Over het hele bereik van 11% tot 99%.
Alleen het laadvermogen wordt beperkt tot ca. 1200W boven de 95%.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
[...]
[...]
Goed om te weten, is mij ook al opgevallen dat deze op 98 of 99 % niet meer opnieuw gaat laden. Dacht ook wel dat dit was om batterij te beschermen (continu tot 100% laden is ook niet optimaal voor LFP).

Acties:
  • +15 Henk 'm!
Mag ik de topic beheerders feliciteren met meer dan een miljoen views.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fxKtjfeYANCRg1vjSP44wKLly4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0HM9SdTYgVfg5vRR9QZvpZj.jpg?f=fotoalbum_large

*O*

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0bb3rt
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 08:22
Gisteren heb ik de Marstek Venus E besteld via internet.
Eerder had ik de Homewizard PiB in de pre-order staan, maar door vertraging van 4-6 weken besloten om toch de stap te maken naar de Marstek.

Maandag wordt deze geleverd via Transmission.

Nou heb ik al ingelezen hoe ik deze aan de Homewizard P1 meter kan koppelen.
Is er echter ook een mogelijkheid om de Venus E in de energy app van Homewizard zichtbaar te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R0bb3rt schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:07:
Eerder had ik de Homewizard PiB in de pre-order staan, maar door vertraging van 4-6 weken besloten om toch de stap te maken naar de Marstek.

Is er echter ook een mogelijkheid om de Venus E in de energy app van Homewizard zichtbaar te krijgen?
Niet zomaar.
Dan moet je er een HW plug of dinrail meter voor zetten.
Dan kun je hem zichtbaar maken in de HW app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpqU6vWdbpuLfZhRCJApYSQIHCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcmiknXR17pIv5ugWFS4LgWv.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dilirium1978
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 08:59

Dat kan met een energy socket:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSeByobSL3G7zbf9SFnh0saXTSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhl8KQRpqvktHKelaS7eJbHb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

DePrutser schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:39:
[...]

En als je op familie klikt?
Dat lijkt ook geen oplossing te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9jUylxk2wA6Nbbp7e-khyhYRDY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4OE7d9vdX4NkJqwrKHS8Io6I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-09 11:55
De_Sint schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:45:
Hey heren (weet niet of er hier ook vrouwen zijn).

Vandaag mijn 1e Marstek (zoiezo eerste thuisaccu) binnen en aangesloten.

Ik ben dus totaal geen accu expert en heb alleen theoretisch ingelezen hier over de Marstek. Natuurlijk zit je er in het begin bovenop, zo ook ik nu.
Wat is een redelijke respons van de Accu eigenlijk. Ik heb naast de CT003 ook een Plugwise P1 meter waarvan ik de realtime waarden al jaren vertrouw.
Ik heb de accu nu op zelf consumptie en dacht nou mooi. Met een kleine vertraging zal ik op de Plugwise wel ergens 0 zien.
Nu is het regenachtig/bewolkt dus zon is er met intervallen wel/niet en ik snap dat de accu daar ook gek van wordt.

Maar soms zie ik 5 minuten lang de accu vol ontladen terwijl de Plugwise -1,4kWh (dus Accu + PV het net op). Wat is een redelijke vertraging die ik kan verwachten? En is dit, met dit weer, normaal gedrag? En blijft het zo, of wordt dit beter naar gelang je hem hebt draaien?

Thnx voor antwoord en de hulp van alle info van afgelopen 750 pagina's!!
Hier is dat slechts een paar seconden als ik naar de Homewizard P1 app zit te staren als er iets veranderd qua verbruik. Bij mij staat de batterij in dezelfde ruimte als de CT003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Proim schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:06:
[...]

Hier is dat slechts een paar seconden als ik naar de Homewizard P1 app zit te staren als er iets veranderd qua verbruik. Bij mij staat de batterij in dezelfde ruimte als de CT003.
Bij mij staat de Accu op zolder - Fritzbox02 1e verdieping - Fritzbox01 meterkast waar de CT003 ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:34
Ik heb een raar iets, Accu 1 ontlaad tot 50-60% in de nacht, accu2 welke ietsjes minder wifi bereik heeft ontlaadt dan tot 80%. Klopt het dat de CT003 dus voorkeur geeft aan de accu met het beste wifi bereik? Accu 1 draait op 151 en accu 2 op 152.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ech.wel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:46
[...]

Het gaat hier om een Plug In Battery. Voor het electrische systeem is het gewoon een verbruiker als hij laadt. De aansturing gebeurt doordat het ding de P1-meter uitleest. Als er stroom naar het net gaat, gaat hij (indien niet vol) laden, als er stroom van het net komt gaat hij (indien niet 11% of minder geladen) ontladen, dit bij instelling zelfconsumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 20:32
Hometek schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:53:
[...]

Welke firmware versie heeft de batterij?
Mijn twee Marstek gaan zonder meer opladen zodra er voldoende PV opwek is. Over het hele bereik van 11% tot 99%.
Alleen het laadvermogen wordt beperkt tot ca. 1200W boven de 95%.
Beide accu's hebben hier V153. Ik ga niet zeggen dat dit altijd voorvalt, maar heb het toch al verschillende keren opgemerkt. Was op vorige firmware trouwens ook al zo. Als hij op 100 procent stond, er dan door hoger verbruik dan er zonnenergie voorhanden is naar vb 98 procent gaat blijft hij daar op staan. Heb zelf al geprobeerd om hem dan manueel bij te laden omdat er toch zonoverschot was, maar toen deed ie ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Manueel kun je kiezen tussen laden en ontladen. Is er ook een setting waarin ik hem in standby kan zetten? Dus niet laden en niet ontladen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:18
De_Sint schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:43:
Manueel kun je kiezen tussen laden en ontladen. Is er ook een setting waarin ik hem in standby kan zetten? Dus niet laden en niet ontladen?
Als je een Schema maakt:
8:00 - 10:00 laden 200W
en
12:00 - 13:00 Ontladen 200W
Dan gebeurt de rest van de tijd niets, dus dat is je Standby.

Er zijn al meerdere verzoeken gedaan om schema uit te breiden met:

14:00 - 15:00 NOM (Self Consumption)
20:00 - 06:00 AI
Maar dit is nog niet geimplementeerd omdat het niet alleen in de APP maar ook in de FW moet zitten.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 11:52
[...]

Locken van een device aan een AP op deze manier is zeker niet best practice en kan vervelende problemen geven, het komt er op neer dat je tegen alle andere AP's zegt om de client connectie te weigeren.

Beste oplossing is een dedicated SSID te voorzien dat enkel geactiveerd is op het gewenste AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

De_Sint schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:45:

Valt me ook op dat bij CT003 Fase C op 0W blijft terwijl bij de Plugwise -514w wordt aangegeven. Dat zou kunnen verklaren waarom de Accu anders 0 op de meter doet dan de plugwise. Ik ga vooralsnog vanuit dat de plugwise klopt (aanname). Kent iemand van jullie dit? De accu en ct003 is nog maar een paar uur oud en de firmware is up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
De_Sint schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Valt me ook op dat bij CT003 Fase C op 0W blijft terwijl bij de Plugwise -514w wordt aangegeven. Dat zou kunnen verklaren waarom de Accu anders 0 op de meter doet dan de plugwise. Ik ga vooralsnog vanuit dat de plugwise klopt (aanname). Kent iemand van jullie dit? De accu en ct003 is nog maar een paar uur oud en de firmware is up-to-date.
Je informatie is niet compleet genoeg om een beeld te kunnen vormen.
Je plugwise is een Smile V1?
Dus je hebt een (Actieve) spiltter waar de CT003 en Smile V1 op zijn aangesloten?
Dan zou ik zeggen dat PW en CT003 identieke informatie moeten geven omdat dit een kopie moet zijn van de info die je Slimme meter genereerd.

Responstime van MT ligt rond de 7 a 10 seconden en dit gedrag wordt bepaald door FW maar ik verwacht niet dat er veel optimalisaties meer mogelijk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door superduper1969 op 27-06-2025 14:15 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

superduper1969 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:13:
[...]

Je informatie is niet compleet genoeg om een beeld te kunnen vormen.
Je plugwise is een Smile V1?
Dus je hebt een (Actieve) spiltter waar de CT003 en Smile V1 op zijn aangesloten?
Dan zou ik zeggen dat PW en CT003 identieke informatie moeten geven omdat dit een kopie moet zijn van de info die je Slimme meter genereerd.

Responstime van MT ligt rond de 7 a 10 seconden.
Je hebt gelijk.. Ik heb een Smile (weet zo niet welke V). Ik heb gisteren er een active P1 splitter van HW bij gekocht. De Marstek zit op 1e poort (naast de IN (dus fysiek 2e) en de Plugwise op de 2e poort.

Bij de CT003 blijft de 3e fase constant op 0W. Wat natuurlijk onwaarschijnlijk is. Er zou altijd iets moeten gebeuren en dat laat de Plugwise ook zien. Bij de installatie van de CT003 vanmorgen kreeg ik wel een andere meter te zien bij meterselectie. Die heb ik handmatig veranderd naar mijn ISKRA AM550-P1. Ik weet niet of hij voor die tijd wel een actieve 3e fase toonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 13:58
Yargo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:33:
[...]
Beide accu's hebben hier V153. Ik ga niet zeggen dat dit altijd voorvalt, maar heb het toch al verschillende keren opgemerkt. Was op vorige firmware trouwens ook al zo. Als hij op 100 procent stond, er dan door hoger verbruik dan er zonnenergie voorhanden is naar vb 98 procent gaat blijft hij daar op staan. Heb zelf al geprobeerd om hem dan manueel bij te laden omdat er toch zonoverschot was, maar toen deed ie ook niets.
Als Marstek heeft aangegeven dat de batterij normaal functioneert zal het wel goed zijn (al is het jammer van de ongebruikte capaciteit), maar het is vreemd dat er zulke verschillen bestaan tussen individuele apparaten met ogenschijnlijk dezelfde specificaties.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
De_Sint schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:18:
[...]

Je hebt gelijk.. Ik heb een Smile (weet zo niet welke V). Ik heb gisteren er een active P1 splitter van HW bij gekocht. De Marstek zit op 1e poort (naast de IN (dus fysiek 2e) en de Plugwise op de 2e poort.

Bij de CT003 blijft de 3e fase constant op 0W. Wat natuurlijk onwaarschijnlijk is. Er zou altijd iets moeten gebeuren en dat laat de Plugwise ook zien. Bij de installatie van de CT003 vanmorgen kreeg ik wel een andere meter te zien bij meterselectie. Die heb ik handmatig veranderd naar mijn ISKRA AM550-P1. Ik weet niet of hij voor die tijd wel een actieve 3e fase toonde.
Vroeger (December/Jan/Feb) was het een veelgebruikte workaround om van de beschikbare P1 meters in de App er gewoon een te kiezen die werkte.
Wel controleren bij leveren/terugleveren.
En natuurlijk even testen zonder splitter direct aan de P1.
CT003 ALTIJD voeden vanuit USB adapter.
Het P1 protocol is een datastream met data van alle Fases, dus de interpretatie is aan de CT003 FW.
Wat wel hebben gemerkt dat de ISKRA AM550-P1 (en vele andere slimme meters) met hezelfde typenummer in verschillende jaargangen verschillende functionaliteiten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 17:02

Mag ik vragen waar je 'm hebt besteld. Zit in hetzelfde schuitje met HW (vertraging), dus mijn interesse naar Marstek wordt ook groter

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
UnitedJunk schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:36:
[...]

Mag ik vragen waar je 'm hebt besteld. Zit in hetzelfde schuitje met HW (vertraging), dus mijn interesse naar Marstek wordt ook groter
Als hij via Transmission komt gok ik op solar-bouwmarkt.
:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
Doubt schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:16:
Ik heb een raar iets, Accu 1 ontlaad tot 50-60% in de nacht, accu2 welke ietsjes minder wifi bereik heeft ontlaadt dan tot 80%. Klopt het dat de CT003 dus voorkeur geeft aan de accu met het beste wifi bereik? Accu 1 draait op 151 en accu 2 op 152.
Dat kan nogal verschillen van accu tot accu.
Is hier ook vaak dat batterij 1 op 40% staat en batterij 2 nog 70% over heeft 's ochtends. Ik had eerder al gedacht dat de MT toch eerder een voorkeur heeft om op eigen fase terug te leveren (ook al staat hij ingesteld op 3-fasen som). Misschien dat er hier anderen zijn die dit kunnen bevestigen?
Bij mij is batterij 1 de fase waar ook de airco's op staan die in de nacht opstaan. Misschien is het ook gewoon toeval.. De MT's staan bij mij naast elkaar dus met wifi kan dat in mijn geval niets te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
Druppeltje_ schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:59:
[...]

Dat kan nogal verschillen van accu tot accu.
Is hier ook vaak dat batterij 1 op 40% staat en batterij 2 nog 70% over heeft 's ochtends. Ik had eerder al gedacht dat de MT toch eerder een voorkeur heeft om op eigen fase terug te leveren (ook al staat hij ingesteld op 3-fasen som). Misschien dat er hier anderen zijn die dit kunnen bevestigen?
Bij mij is batterij 1 de fase waar ook de airco's op staan die in de nacht opstaan. Misschien is het ook gewoon toeval.. De MT's staan bij mij naast elkaar dus met wifi kan dat in mijn geval niets te maken hebben.
Bij mij is het 1 Fase... Dus dat verhaal gaat hier niet op. Het is wel elke keer dezelfde accu die het minste wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

superduper1969 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:32:
[...]

Vroeger (December/Jan/Feb) was het een veelgebruikte workaround om van de beschikbare P1 meters in de App er gewoon een te kiezen die werkte.
Wel controleren bij leveren/terugleveren.
En natuurlijk even testen zonder splitter direct aan de P1.
CT003 ALTIJD voeden vanuit USB adapter.
Het P1 protocol is een datastream met data van alle Fases, dus de interpretatie is aan de CT003 FW.
Wat wel hebben gemerkt dat de ISKRA AM550-P1 (en vele andere slimme meters) met hezelfde typenummer in verschillende jaargangen verschillende functionaliteiten hebben.
Bedankt voor je hulp. Maar ik geef het vooralsnog even op. Alles ertussenuit gehaald. CT003 direct op de meter. Stroom eraf gehad. Alle meters getest, maar Fase B blijft 0. Ik weet niet waar de Accu naar kijkt, want Totale vermogen is anders dan de som van Fase A en Fase B, dus die zal die info wel apart krijgen van de slimme meter ipv intern de som van 3 fases optellen.

Als de Accu naar de totale vermogen kijkt dan moet ik ervan uit gaan dat de Accu wel goed zijn werk doet op basis van juiste infomatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
Hometek schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:19:
[...]

Als Marstek heeft aangeven dat de batterij normaal functioneert zal het wel goed zijn (al is het jammer van de ongebruikte capaciteit), maar het is vreemd dat er zulke verschillen bestaan tussen individuele apparaten met ogenschijnlijk dezelfde specificaties.
Onder de 95% gaat hij niet bijladen, als hij eronder komt dan wel. Zelfde verhaal als met de 11% als bodemmarge.

Weet iemand hoe zo een stekker aansluiting heet van Schuko naar de accu? Want wil ze vast aansluiten maar heb geen zin om orginele kabel door te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Doubt schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:13:
[...]
Weet iemand hoe zo een stekker aansluiting heet van Schuko naar de accu? Want wil ze vast aansluiten maar heb geen zin om orginele kabel door te knippen.
betteri bc01, te vinden op amazon, reichelt, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:27
De_Sint schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:07:
[...]

Bedankt voor je hulp. Maar ik geef het vooralsnog even op. Alles ertussenuit gehaald. CT003 direct op de meter. Stroom eraf gehad. Alle meters getest, maar Fase B blijft 0. Ik weet niet waar de Accu naar kijkt, want Totale vermogen is anders dan de som van Fase A en Fase B, dus die zal die info wel apart krijgen van de slimme meter ipv intern de som van 3 fases optellen.

Als de Accu naar de totale vermogen kijkt dan moet ik ervan uit gaan dat de Accu wel goed zijn werk doet op basis van juiste infomatie.
Heb je de "Auto Diagnosis" gelanceerd; dus bij de batterij linksonder op "CT" drukken en dan "Output Power Reference" en dan helemaal onderaan "Auto Diagnosis". Niet zelf "Phase A" of iets anders kiezen, wat ik eerst gedaan had. Kan een tijdje duren. Je kan na een paar minuten af te toe eens rechtsboven even op refresh drukken. Bleek in mijn geval primordiaal om de boel deftig te laten werken, ervoor had ik alleen maar zotte en niet voorspelbare kuren zoals wederzijds ontladen tussen de 2 batterijen en duidelijk niet responsief gedrag. Na een update van de eventuele FW van de batterijen ook de stekker eruit trekken (van de batterij) en de groene aan/uit knop een 15 tal seconden inhouden en daarna de stekker er terug in.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Gely schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:41:
[...]

Heb je de "Auto Diagnosis" gelanceerd; dus bij de batterij linksonder op "CT" drukken en dan "Output Power Reference" en dan helemaal onderaan "Auto Diagnosis".
FF diagnose gedaan.. Duurde ongeveer 5 seconden. Fase C blijft nog steeds op 0. Helaas.. Maar was het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
De_Sint schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:52:
[...]

FF diagnose gedaan.. Duurde ongeveer 5 seconden. Fase C blijft nog steeds op 0. Helaas.. Maar was het proberen waard.
Welke FW heeft je CT003?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

V111.. Als ik die aanklik krijg ik de melding 'Is de nieuwste versie'.
App is android: V1.6.42
Accu is: V152

[ Voor 8% gewijzigd door De_Sint op 27-06-2025 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
De_Sint schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:28:
[...]

V111.. Als ik die aanklik krijg ik de melding 'Is de nieuwste versie'.
App is android: V1.6.42
Accu is: V152
Je kan eens proberen met de V115 versie aan te vragen.
Mijn CT003 kon geen enkele fase uitlezen bij mijn digitale meter.
Nieuwere versies worden klaargezet in je app op aanvraag.
Zolang je CT003 niet alle fases kan uitlezen zal je batterij nooit naar behoren gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Druppeltje_ schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:32:
[...]

Je kan eens proberen met de V115 versie aan te vragen.
Mijn CT003 kon geen enkele fase uitlezen bij mijn digitale meter.
Nieuwere versies worden klaargezet in je app op aanvraag.
Zolang je CT003 niet alle fases kan uitlezen zal je batterij nooit naar behoren gaan werken.
Bedankt voor de tip!!.. Ga ik doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
vifra schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Misschien dom hoor - maar dat wilt zeggen dat je ook een dynamissch contract hebt met uw energieleverancier? Mag ik weten welke en of je hierdoor wel eefctief beter af bent dan pak dezelfde periode ervoor zonder dynamiscch contract ?
Zonder accu wel. Ik heb mijn jaar gebruik afgedekt met PV + 20%. Voor de accu saldeerde ik mijn hele gebruik weg op jaarbasis. Nu saldeer ik alles weg en houd ik zelfs meer over. Ik had het nadeel dat ik veel teruglevering had op negatieve prijzen. Nu is dat nagenoeg vervallen.
Maar ik kan het pas over een jaar zien, want dan draai ik exact een jaar cyclus.

Pagina: 1 ... 191 ... 277 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.