Tommie12 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:43:
[...]
Nee, ik ben er helemaal niet negatief over, ik ben aan het evalueren of ik er 1 of 2 neem, maar ze moeten onder mijn trap passen.
Mijn ander alternatief is dat ik één van mijn 2 PV inverters vervang (15jaar oud) door een hybride en daar een batterij van 10 kWh aan hang.
Mijn berekeningen leren me dat ik 400€ per jaar zou besparen met 10 kWh of 250€ met 5kWh.
En ik wil die terugbetaald zien in 6 jaar maximaal. Daarvoor moet de prijs dus rond 1200€ zitten per stuk.
Bovendien is er nog wat onzekerheid rond de P1 meter in B.
De ideale maat van batterij vind ik bij Homewizard, maar die zijn zeker te duur momenteel.
Ze komen er wel, maar het moet "passen".
Als je ZP hebt en uw verbruik kan optialiseren zowel overdag (bvb. bij scommelend weer / zon-wolken ding) een 's nachts (geladen batterij ontlaad de nacht om zoveel mogelijk NOM te houden, dan kan je 300 cycles per jaar rekenen per batterij ... (ik zit aan 1,5 cycle per dag de laattse twee maanden - maar ga er van uit dat de winter dat nihil zal zijn - net zoals zonnepanelen reken ik met 200 dagen zon ... ).
Korte rekensom van 300 x 5 kWh x 85% efficentie x 20 cent per kWh = 255 €
Aankoop is 1500 ... dat maakt terugverdientijd van 6 jaar.
Aannames
- ik ga er van uit dat je slechts 20 cent wint tov injectie ... dat dien je zelf eens na te gaan.
- je kan die 1,5 cycles doen als je ook overdag genoeg verbruikt ... dat zal ook gemakkelijker zijn met één batterij (de eerst 5 kWh). uw aantal cycles per dag daalt met iedere extra batterij ...
Dus adies:
- pak al één ... meet en zie dan of een tweede nuttig is. Ja kan alvast nu al in 6 jaar uw eerste baterij terug verdienen.
- rond onder de trap - zie dat het voldoende verluchting heeft en dat het 'veilig' is ... die dingen geven warmte af en luchtcirculatie is noodzkelijk. Als het krap is - niet doen ... waarom dat niet bij de omvormer bij plaatsen? als je daar een ander type batterij kan steken dan heb je daar toch plaats - die zijn niet kleiner hoor ...
- P1 meter. Dat werkt gewoon ... daar is geen onduidelijkheid op zich echter de wetgeving dient (zal) nog aangepast worden om het volledig met P1 gehomologeerd te kunnen hebben. Denk dat "a la belge" er al velen gewoon geinstalleerd zijn ... je kan altijd ook een shely in uw meterkast steken ...
[
Voor 3% gewijzigd door
vifra op 26-06-2025 12:42
]