Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
julez226 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:41:
Misschien weet hier iemand raad.

Sinds 3 dagen de marstek venus e in huis, iets meer info:
3 fasen in heel het huis , veel zonnepanelen, wifi mesh van tplink, heb al een werkende homewizard p1 die alles correct weergeeft in de app, m'n zonnepanelen leveren op dit moment een kleine 3000watt op (voormiddag) en kunnen nog veel hoger want heb er zo een 26 tal liggen!

Ik installeerde de batterij zonder veel problemen op de app, deed een laatste update, vroeg om een CT aan te sluiten. Het toevoegen van de ct003 in de app was geen probleem, deed een update, toont opbrengst/verbruik maar wanneer ik hem probeer toe te voegen aan de batterij (om samen te werken) duurt het initialiseren echt eeuwig en lukt het gewoon nooit.

Dan maar de homewizard ingesteld, die deed het direct.
Nu geeft de CT knop weer dat er ruim veel wattage opbrengst is maar wat ik ook probeer van instellingen, als ik op AUTO diagnose klik onder menu CT dan zie ik de batterij misschien 10 seconden laden en vervolgens gaat hij direct weer in standby, laadt niet en ontlaadt niet, enkel wanneer ik op auto diagnose klik doet hij het eventjes weer om vervolgens weer in standby te gaan. Hij ziet de P1 info zeer zeker maar reageert gewoon niet. Iemand een idee ?

[Afbeelding]
Als je op diagnose klikt gaat de app gewoon kijken op welke fase hij is aangesloten. Hij gaat eerst even laden met 2000w en vervolgens ontladen met 2000w. Doet hij enkel om te kijken op welke fase de batterij is aangesloten. Heeft verder weinig met het laden/ontladen van de batterij te maken.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julez226
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-09 22:48
Druppeltje_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:58:
[...]

Als je op diagnose klikt gaat de app gewoon kijken op welke fase hij is aangesloten. Hij gaat eerst even laden met 2000w en vervolgens ontladen met 2000w. Doet hij enkel op te kijken op welke fase de batterij is aangesloten. Heeft verder weinig met het laden/ontladen van de batterij te maken.
Ok, dat is duidelijk. Dan kan ik concluderen dat hij gewoon niet reageert op de data van de p1. Is het een probleem met de fasen ? Doe ik best eens een full reset van heel het systeem, ander stopcontact proberen ? Ik kan gewoon nergens een probleem vinden maar hij blijft dus constant in standby :( Heel dure paperweight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Nu online
julez226 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:01:
[...]

Ok, dat is duidelijk. Dan kan ik concluderen dat hij gewoon niet reageert op de data van de p1. Is het een probleem met de fasen ? Doe ik best eens een full reset van heel het systeem, ander stopcontact proberen ? Ik kan gewoon nergens een probleem vinden maar hij blijft dus constant in standby :( Heel dure paperweight
Staat hij wel gewoon ingesteld op zelfconsumptie?
En is het CT logo links onder groen of grijs als je de batterij selecteert?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:27
Airw0lf schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:43:
[...]

Wat is hierin de rol van ESPHome?
Ik gebruik 2 x M5stack Atom lite (met modbus base) via ESPHome van @AUijtdehaag voor de sturing en vooral de monitoring van de 2 Marsteks op Home Assistant. Heb ook nog de MQTT versie (hm2mqtt + hame relay) draaien maar die gaat eruit aangezien daar een enorme (onbruikbare) vertraging op zit.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:03
@SatScan hierbij de bevestiging van Marstek support dat wifi passwoorden met vreemde tekens (bv komma) niet werken (via support antwoord gekregen op deze vraag):
currently using WiFi with a password containing a comma does not work and we have logged and reported the issue. We are confident that the R&D team will optimise and resolve this issue as soon as possible. Stay tuned. We apologise for the inconvenience and thank you again for your support.

[ Voor 5% gewijzigd door scatman op 23-06-2025 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:29
Gely schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:04:
[...]

Ik gebruik 2 x M5stack Atom lite (met modbus base) via ESPHome van @AUijtdehaag voor de sturing en vooral de monitoring van de 2 Marsteks op Home Assistant. Heb ook nog de MQTT versie (hm2mqtt + hame relay) draaien maar die gaat eruit aangezien daar een enorme (onbruikbare) vertraging op zit.
Hier hetzelfde. Ik houd mqtt nog even aan, celvoltages heb je daar wel in, via modbus nog niet.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:32
Inmiddels heb ik een oplossing gevonden voor het niet kunnen koppelen van HomeWizard P1 of de Marstek CT003. Ben er eerst met de HW P1 een uur mee bezig gweest en moest nu weer voor de Marstek CT003 (i.v.m. 2e accu).

Bij mij moesten de Venus E, CT003 en mijn telefoon met de Android App op hetzelfde Wifi accesspoint zitten. Ik had dit ook met de Homewizard P1 API. Deze kon ik niet vinden tot ik alle Wifi AP's stroomloos had gemaakt op eentje na die bereik had bij alle apparaten (ook al was dit een zwak signaal). De CT003 zelfde verhaal, maar die kon ik wel vinden maar niet configureren.

Na het configureren kon ik gewoon alle AP's weer inschakelen. De apparaten kunnen na het koppelen wel prima op verschillende AP's aangesloten worden.

Wellicht werkt deze optie ook voor anderen!

Inmiddels is hier de garage voorbereid op de 2e Marstek. Ik heb besloten ze op eigen groepen en werkschakelaar te plaatsen i.p.v. WCD's. Dit zodat iemand niet zomaar een stekker eruit kan trekken van een accu, het stopcontact kan opdelen met een stekkerdoos of de Masrsteks kan aansluiten op een ander stopcontact wat niet geschikt is om 2500W zomaar in te voeden. Door de werkschakelaars zijn ze wel makkelijk en snel te ontkoppelen van de huis installatie.

Ik kocht nieuwe connectoren van Betteri en neopreen kabel. Hierdoor houdt ik de originele kabel in takt voor garantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFTGeAzKoZinpl5wW_xpdqyEKag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVEyUQ6HW575AWjPwQPpCFZc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door harrr op 23-06-2025 16:09 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julez226
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-09 22:48
Druppeltje_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Staat hij wel gewoon ingesteld op zelfconsumptie?
En is het CT logo links onder groen of grijs als je de batterij selecteert?
Staat als zelfconsumptie (ook al manueel en AI geprobeerd) en linksonder staat het CT logo groen want die kan correct alle data lezen/zien maar reageert er precies niet echt op en blijft constant in standby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Linalina schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:11:
[...]

Ik ben er achter, bedankt!. Op internet staan deze maten:
742 x 600 x 227 mm op stekkerbatterij
Afmetingen: 520mm (b) x 640mm (h) x 224mm (d) op marstek.nl
600*742*227mm op duravolt

De afmetingen die op de doos staan, zijn die van de doos zelf. Niet van de inhoud. Ik heb de doos nog niet open en het gaat al mis 😅...
Die hoogte van 742mm, ik vermoed dat dat is met inbegrip van de wieltjes en de handvaten?
Blijft toch een groot ding...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 22:33
harrr schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:02:
Inmiddels heb ik een oplossing gevonden voor het niet kunnen koppelen van HomeWizard P1 of de Marstek CT003. Ben er eerst met de HW P1 een uur mee bezig gweest en moest nu weer voor de Marstek CT003 (i.v.m. 2e accu).

Bij mij moesten de Venus E, CT003 en mijn telefoon met de Android App op hetzelfde Wifi accesspoint zitten. Ik had dit ook met de Homewizard P1 API. Deze kon ik niet vinden tot ik alle Wifi AP's stroomloos had gemaakt op eentje na die bereik had bij alle apparaten (ook al was dit een zwak signaal). De CT003 zelfde verhaal, maar die kon ik wel vinden maar niet configureren.

Na het configureren kon ik gewoon alle AP's weer inschakelen. De apparaten kunnen na het koppelen wel prima op verschillende AP's aangesloten worden.

Wellicht werkt deze optie ook voor anderen!

Inmiddels is hier de garage voorbereid op de 2e Marstek. Ik heb besloten ze op eigen groepen en werkschakelaar te plaatsen i.p.v. WCD's. Dit zodat iemand niet zomaar een stekker eruit kan trekken van een accu, het stopcontact kan opdelen met een stekkerdoos of de Masrsteks kan aansluiten op een ander stopcontact wat niet geschikt is om 2500W zomaar in te voeden. Door de werkschakelaars zijn ze wel makkelijk en snel te ontkoppelen van de huis installatie.

Ik kocht nieuwe connectoren van Betteri en neopreen kabel. Hierdoor houdt ik de originele kabel in takt voor garantie.

[Afbeelding]
Kan je een link geven naar waar ik deze kabel/connector kan kopen?

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
Hier inmiddels 2 Marsteks hangen inclusief 3 eigen groepen, elk in een andere Fase.

Vraag: heeft iemand ervaring met Enphase en monitoring? Ik krijg nu geregeld foutmeldingen vanuit Enphase dat de meet resultaten vanuit de CT spoelen niet kloppen. Veroorzaakt door de Marsteks die dan terug leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RpIpZHzaoFxUcZuru8HMsiOckE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2mJEEcfd399VZ2va8iDslzR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:05
Mooi gedaan. Naar het schijnt krijgt v4 een 4k scherm aan de voorzijde zodat je TV kan op kijken :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:13:
Mooi gedaan. Naar het schijnt krijgt v4 een 4k scherm aan de voorzijde zodat je TV kan op kijken :+
Word hij daarom nu al door iedereen met een tv-beugel omhoog gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:49
heraut schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:45:
Hier inmiddels 2 Marsteks hangen inclusief 3 eigen groepen, elk in een andere Fase.

Vraag: heeft iemand ervaring met Enphase en monitoring? Ik krijg nu geregeld foutmeldingen vanuit Enphase dat de meet resultaten vanuit de CT spoelen niet kloppen. Veroorzaakt door de Marsteks die dan terug leveren.

[Afbeelding]
Was al eerder gemeld, geen idee hoe dit is afgelopen. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81220284

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
Bedankt. Die had ik gemist. Ik denk niet dat er een oplossing is aangezien ik al 3 productie en 3 consumptie spoelen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Zo, na een halve dag met 2 Marsteks, een CT003 P1 (v114) + HW Splitter (met voeding) + HW P1 + veel wolken afgewisseld met zon.

Ik merk het volgende: zéér trage omschakeling laden / ontladen, ook de HW P1 is zéér traag geworden met het doorsturen van de data. Misschien is dat laatste een placebo effect ;) Heb P1 naar meter in poort 1, daarna CT003 in poort 2, en vervolgens in poort 3 de HW P1 meter. Al van plaats gewisseld, lijkt geen verschil te geven. Met vroeger alleen de HW P1 (zonder of met splitter) en één batterij ging de omschakeling met genoeg zon bijna onmiddellijk naar laden of omgekeerd naar ontladen. De batterijen blijven bijv. na ferme bewolking nog een hele tijd ontladen terwijl er al tientallen seconden > 4kW aan zon wordt geleverd. Laat ons zeggen dat ik nu kamp met een enorme hysteresis en dat was vroeger toch helemaal anders.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Nu online
Gely schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:32:
Zo, na een halve dag met 2 Marsteks, een CT003 P1 (v114) + HW Splitter (met voeding) + HW P1 + veel wolken afgewisseld met zon.

Ik merk het volgende: zéér trage omschakeling laden / ontladen, ook de HW P1 is zéér traag geworden met het doorsturen van de data. Misschien is dat laatste een placebo effect ;) Heb P1 naar meter in poort 1, daarna CT003 in poort 2, en vervolgens in poort 3 de HW P1 meter. Al van plaats gewisseld, lijkt geen verschil te geven. Met vroeger alleen de HW P1 (zonder of met splitter) en één batterij ging de omschakeling met genoeg zon bijna onmiddellijk naar laden of omgekeerd naar ontladen. De batterijen blijven bijv. na ferme bewolking nog een hele tijd ontladen terwijl er al tientallen seconden > 4kW aan zon wordt geleverd. Laat ons zeggen dat ik nu kamp met een enorme hysteresis en dat was vroeger toch helemaal anders.
Dat is vreemd. Zie eigenlijk zelfs niet hoe de werking van de HW P1 op zich trager kan lopen met of zonder splitter.
Dat is toch een meter op zich, los van het feit of die gekoppeld is aan MT of niet.
Ik merk dit fenomeen alvast niet.
Zal niet zeggen dat die a la seconde reageert, maar meer dan 5 tellen zit daar toch niet tussen. Marstek bouwt wel stapsgewijs af. Die gaat niet van 2400W ontladen naar 0 of naar terugleveren. Zou me ook niet zo handig lijken voor de batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Laatst online: 09:29

Ik weet ook niet juist wat er scheelt, hier 1 Marstek met HWP1 meter, en ik heb ook de indruk dat van gisteren precies ook de regelingen trager verlopen. Placebo effect? In de app van HW gaat de P1 meter nog wel om de seconde. Maar de Marstek schakelt ook precies trager...

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hier 2 MT op CT003 en HWP1 samen op een gewone y-splitter met beide opnemers een aparte voeding, werkt al 3 weken zoals het hoort. Ook met quote batterij en beide opnemers al weken goed.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het zal zeker trager gaan met 2 of meer MT's en de CT003 omdat er in de CT003 nu wat gerekend moet worden qua verdeling naar meerdere batterijen.

Ik heb dat hier ook gemerkt sinds ik 3 MT's op de CT003 heb. Maar hier is er absoluut geen spraken van tientallen seconden. Ik zie reacties binnen een 2-3 seconden bij bewolking en vermogensschakelingen van +4kw. Bij dagen met veel zon als er minder geschakels wordt haal ik amper 0.5kwh uit het net, bij dagen als vandaag kan dat 2kwh zijn.
Dag met veel continu zon en lang auto laden :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cgl8HLqmds1N3CfnQ0l-KCAK48=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/82tmy9KeoU97NkbRUO7ZTcuE.jpg?f=user_large
Dag met wisselende bewolking zoals vandaag en 3 uur auto laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5jxZ6B8tpl17Y64X9CsmYhr6A4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Df26QJGcFWrkVl7wy8Cicyav.jpg?f=user_large

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
DSSW schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:00:
[...]

Het zal zeker trager gaan met 2 of meer MT's en de CT003 omdat er in de CT003 nu wat gerekend moet worden qua verdeling naar meerdere batterijen.

Ik heb dat hier ook gemerkt sinds ik 3 MT's op de CT003 heb. Maar hier is er absoluut geen spraken van tientallen seconden. Ik zie reacties binnen een 2-3 seconden bij bewolking en vermogensschakelingen van +4kw. Bij dagen met veel zon als er minder geschakels wordt haal ik amper 0.5kwh uit het net, bij dagen als vandaag kan dat 2kwh zijn.
Dag met veel continu zon en lang auto laden :
[Afbeelding]
Dag met wisselende bewolking zoals vandaag en 3 uur auto laden:
[Afbeelding]
Zal het hier nog eens een paar dagen bekijken. Dat van die HW P1 is misschien maar een gedacht zoals ik schreef. Het is in ieder geval veel minder reactief dan met de HW P1 meter, dat wel. Misschien ook beter voor de batterijen. Ik maak me alvast weinig zorgen maar het valt wel op dat het systeem anders reageert met de CT003. Het is wel zo dat NOM perfect wordt aangehouden, maar de overshoots zijn groter, zowel positief als negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 04-10 09:21
dannyro schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:55:
[...]

Ik weet ook niet juist wat er scheelt, hier 1 Marstek met HWP1 meter, en ik heb ook de indruk dat van gisteren precies ook de regelingen trager verlopen. Placebo effect? In de app van HW gaat de P1 meter nog wel om de seconde. Maar de Marstek schakelt ook precies trager...
en ik zit hier al een hele dag te vloeken op hetzelfde fenomeen.
Vandaag een 0.4KwH van het net getrokken, en dit heb ik enkel nog maar gezien bij het intensief gebruik van de batterij ( toen ik ze echt als buffer gebruikte om de wagen op te laden bvb bij weinig zon)
Pieken van 300watt van 10 minuten die niet uitgevlakt worden, het laden dat vanmorgen pas begon bij 100watt over productie...
Gisteren is de verbinding ook even verbroken geweest tussen HW p1 en marstek....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeZHnKAZN75gI9JRKjf33zxqwv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tRjDQ8odH3rHIJZaiagdXA2H.png?f=fotoalbum_large

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Nu online
The_Belgian_GST schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:11:
[...]

Vandaag een 0.4KwH van het net getrokken, en dit heb ik enkel nog maar gezien bij het intensief gebruik van de batterij ( toen ik ze echt als buffer gebruikte om de wagen op te laden bvb bij weinig zon)
Pieken van 300watt van 10 minuten die niet uitgevlakt worden, het laden dat vanmorgen pas begon bij 100watt over productie...
Gisteren is de verbinding ook even verbroken geweest tussen HW p1 en marstek....

[Afbeelding]
Wat eigenaardig. Heeft dan toch ergens met een of andere update te maken. Ik merk alleszins geen verschil met de afgelopen weken. Enkel wat meer fluctuatie. Maar dat lijkt me tamelijk normaal aangezien de zon vandaag niet zo prominent aanwezig was gedurende de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtlvandeven
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-10 21:21

Wat zie je op dat moment in de Marstek app als je naar de P1 meter en dan Diagnostics kijkt, is dat recente data die overeenkomt met de gegevens in de HomeWizard app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Ik merkte dat de Marstek CT003 minder accuraat werd op de P1 splitter zonder extra voeding. Nu ik hem via USB voed en niet meer vanuit de slimme meter lijkt het stabieler. Ik had net als velen ook de HW P1 ernaast draaien en die wordt nog steeds gevoegd vanuit de meter.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
CoNsPiRaCyBE schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:35:
[...]

Kan je een link geven naar waar ik deze kabel/connector kan kopen?
Deze heb ik gekocht bij Cedel. Het boeit niet dat er Hoymiles bij staat, Betteri is gewoon een merk dat door meerdere fabrikanten gebruikt wordt. Het is volledig identiek.

https://webshop.cedel.nl/...zkixRhr7BRiRoCV5UQAvD_BwE

De BC01 female moet je hebben. Ik heb verder neopreen kabel gebruikt van 3 x 2,5mm2. Let op, daar heb je ook aarde eindhulzen en een aarde eindhulzen tang voor nodig.

Als je bereid bent 2x verzendkosten te betalen wil ik de kabels wel voor je op maat maken en opsturen..:)

[ Voor 8% gewijzigd door harrr op 23-06-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
rtlvandeven schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:23:
[...]

Wat zie je op dat moment in de Marstek app als je naar de P1 meter en dan Diagnostics kijkt, is dat recente data die overeenkomt met de gegevens in de HomeWizard app?
Ga ik eens bekijken. Merci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 10:09
Heeft iemand hier al ervaring met Liander en het verzoek om een digitale meter (eventueel tegen betaling) te laten vervangen? Mijn bestaande Landis Gyr E350 is wel SMR 5.0, echter geeft die 10 seconden lang hetzelfde telegram. Pas na 10 seconden krijg ik een nieuwe waarde door. Mijn zelfsturing van de marsteks zou ik het liefst max op 5 seconden vertraging willen hebben. Ik merk nu dat de accu toch snel gaat pendelen, om moment dat er relatief veel wordt verbruikt. Oven, Airfryer, Kookplaat etc.

Ik dacht eerst dat het aan mijn lange route lag. P1 poort->DSMR reader -> MQTT -> HA -> Node-red. Dus getest met een SlimmeLezer met ESP-link erop en direct aan Node-red gekoppeld. Daarmee kan ik zien dat ik elke seconde netjes een telegram krijg, maar 10 sec dezelfde waarde, geen idee wat dat voor waarde heeft.

Als een nieuwe meter of aanpassing van Liander niet gaat werken, dan ik anders opties verkennen zoals een Shelly Pro 3EM oid. Dus daarom hier de vraag, heeft iemand hier ervaring met Liander en het verzoek om dit aan te passen, desnoods tegen betaling.

Ik heb dit Topic twee mensen gevonden die soortgelijk probleem hadden en beide een DM gestuurd, maar geen antwoord gekregen. Daarom nu hier in het topic een nieuwe poging.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-10 08:43
Is het niet veel simpeler en wellicht zelfs goedkoper om een CT002 te plaatsen?
Dan heb je verder weinig met de DM meer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Nu online
GAEvakYD schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:46:
Heeft iemand hier al ervaring met Liander en het verzoek om een digitale meter (eventueel tegen betaling) te laten vervangen? Mijn bestaande Landis Gyr E350 is wel SMR 5.0, echter geeft die 10 seconden lang hetzelfde telegram. Pas na 10 seconden krijg ik een nieuwe waarde door. Mijn zelfsturing van de marsteks zou ik het liefst max op 5 seconden vertraging willen hebben. Ik merk nu dat de accu toch snel gaat pendelen, om moment dat er relatief veel wordt verbruikt. Oven, Airfryer, Kookplaat etc.

Ik dacht eerst dat het aan mijn lange route lag. P1 poort->DSMR reader -> MQTT -> HA -> Node-red. Dus getest met een SlimmeLezer met ESP-link erop en direct aan Node-red gekoppeld. Daarmee kan ik zien dat ik elke seconde netjes een telegram krijg, maar 10 sec dezelfde waarde, geen idee wat dat voor waarde heeft.

Als een nieuwe meter of aanpassing van Liander niet gaat werken, dan ik anders opties verkennen zoals een Shelly Pro 3EM oid. Dus daarom hier de vraag, heeft iemand hier ervaring met Liander en het verzoek om dit aan te passen, desnoods tegen betaling.

Ik heb dit Topic twee mensen gevonden die soortgelijk probleem hadden en beide een DM gestuurd, maar geen antwoord gekregen. Daarom nu hier in het topic een nieuwe poging.
Ik weet niet wat de prijzen in NL zijn, in BE zou dat alleszins een duur zaakje worden om zomaar op eigen vraag de DM te vervangen.
En het pendelen van de batterij ga je er ook niet volledig mee verhelpen. Bij apparaten met een wisselend vermogen (en dat zijn er nogal wat) reageert de Marstek vanzelf al met wat vertraging. Mijn vrouw was daarstraks in de weer met een stoomstrijkijzer. Dat vermogen neemt zo'n pieken en dalen dat het voor de batterij onmogelijk is om daar op in te spelen. Algemeen genomen over 24u bekeken is dat verbruik nochtans minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Druppeltje_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Ik weet niet wat de prijzen in NL zijn, in BE zou dat alleszins een duur zaakje worden om zomaar op eigen vraag de DM te vervangen.
En het pendelen van de batterij ga je er ook niet volledig mee verhelpen. Bij apparaten met een wisselend vermogen (en dat zijn er nogal wat) reageert de Marstek vanzelf al met wat vertraging. Mijn vrouw was daarstraks in de weer met een stoomstrijkijzer. Dat vermogen neemt zo'n pieken en dalen dat het voor de batterij onmogelijk is om daar op in te spelen. Algemeen genomen over 24u bekeken is dat verbruik nochtans minimaal.
Ik dacht 250 EUR om een nieuwe te plaatsen (Fluvius).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Nu online
Gely schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:38:
[...]

Ik dacht 250 EUR om een nieuwe te plaatsen (Fluvius).
Lijkt mij heel goedkoop.
Fluvius telt 317,25 euro om de meter van werfaansluiting naar binnen te verplaatsen (met behoud van kabel, zonder verzwaring).
Dan denk ik niet dat ze voor 250 euro een nieuwe meter komen plaatsen als dat op jouw vraag gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GAEvakYD Omwikkelen in alu folie?
Komen ze dan niet vanzelf langs?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:22
harrr schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:24:
Ik merkte dat de Marstek CT003 minder accuraat werd op de P1 splitter zonder extra voeding. Nu ik hem via USB voed en niet meer vanuit de slimme meter lijkt het stabieler. Ik had net als velen ook de HW P1 ernaast draaien en die wordt nog steeds gevoegd vanuit de meter.
Dus je voedt zowel de (Homewizard?) P1 splitter als de CT003?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
The_Belgian_GST schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:11:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde vandaag. Mijn batterij ging in pauze tijdens het auto laden en daar zie ik ook hetzelfde. Het was vandaag zeer afwisselend bewolkt en zonnig waardoor er telkens grote pieken ontstaan en de batterij of autolader kunnen niet snel genoeg volgen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
RF1000 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:04:
[...]

Ik heb een Cedel P1 splitter. Ik voed enkel de CT003. De HW P1 meter krijgt voeding van de meter via de splitter.

Haal ik de voeding uit de CT003, dan heb ik direct uitval en verbindingsproblemen tussen de Marstek Venus E en de CT003, ook al is de CT003 afzonderlijk wel te benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RF1000 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:04:
[...]

Alles best aparte voeding geven.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 10:09
AUijtdehaag schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:47:
@GAEvakYD Omwikkelen in alu folie?
Komen ze dan niet vanzelf langs?
Haha dat gaat mij iets te ver om te doen. Ik vermoed dat Liander niets kan doen met mijn verzoek hoor, maar nooit geschoten is altijd mis. Vooral omdat die meter van mij dus wel SMR 5.0 is, zodat die elke seconde een update stuurt. Maar ergens zit een beperking dat dat ding geen nieuwe waardes stuurt binnen 10 sec.

Een CT002 is niet echt een optie, omdat ik de besturing in mijn eigen logica heb zitten. Die ook rekening houd met PV (solcast), stroomprijzen en mijn laadpaal.

Ik vermoed zelf ook dat een extra meter toevoegen uiteindelijk de meest kostenefficiente oplossing gaat zijn. Dacht eerst aan Shelly Pro 3EM.

Echter ontdekte ik ook een leuke ABB kWh meter die in de meterkast is geplaatst door de laadpaal leverancier. Dat ding meet de stroom in de woning, en communiceert via rs485 naar de laadpaal, zodat de laadpaal zijn laadvermogen daar op aan kan passen. Helaas vermoed ik wel dat de laadpaal hier de Rs485 master is en de Abb de slave. In dat geval vind Rs485 het niet leuk als ik een extra master toevoeg en register ga uitlezen, dat kan potentieel problemen geven met pakketten die niet goed aankomen. Heb de vraag voor de zekerheid neergelegd bij de laadpaal leverancier, die de ABB ook geïnstalleerd heeft.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

GAEvakYD schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:47:
[...]

Haha dat gaat mij iets te ver om te doen. Ik vermoed dat Liander niets kan doen met mijn verzoek hoor, maar nooit geschoten is altijd mis. Vooral omdat die meter van mij dus wel SMR 5.0 is, zodat die elke seconde een update stuurt. Maar ergens zit een beperking dat dat ding geen nieuwe waardes stuurt binnen 10 sec.

Een CT002 is niet echt een optie, omdat ik de besturing in mijn eigen logica heb zitten. Die ook rekening houd met PV (solcast), stroomprijzen en mijn laadpaal.

Ik vermoed zelf ook dat een extra meter toevoegen uiteindelijk de meest kostenefficiente oplossing gaat zijn. Dacht eerst aan Shelly Pro 3EM.

Echter ontdekte ik ook een leuke ABB kWh meter die in de meterkast is geplaatst door de laadpaal leverancier. Dat ding meet de stroom in de woning, en communiceert via rs485 naar de laadpaal, zodat de laadpaal zijn laadvermogen daar op aan kan passen. Helaas vermoed ik wel dat de laadpaal hier de Rs485 master is en de Abb de slave. In dat geval vind Rs485 het niet leuk als ik een extra master toevoeg en register ga uitlezen, dat kan potentieel problemen geven met pakketten die niet goed aankomen. Heb de vraag voor de zekerheid neergelegd bij de laadpaal leverancier, die de ABB ook geïnstalleerd heeft.
Log even in bij Liander en voeg een foto van je meter toe, dan kijken ze of ze hem binnenkort* nog gratis vervangen i.v.m. de gprs vervanging.

De 350 is eigenlijk een dsmr 4.2 meter, veelal met gprs.

Als je dan toch ingelogd bent bij Liander zie je ook het bedrag als je hem op je eigenverzoek wilt laten vervangen .

https://mijn-liander.web....login?lang=nl&errorCode=0

*ergens tot 2029

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-10 16:23

[Afbeelding]
Hoe heb je ze zo omhoog gekregen?

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
  • Laatst online: 24-06 07:40
Vandaag mijn ct0003 gehad, hij staat online in de app, ook bij batterij 2 is de CT groen, maar toch bij batterij 1 gaat hij steeds offline :/ iemand E tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heraut
WargamingPlayer schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:56:
[...]

Hoe heb je ze zo omhoog gekregen?
Met 2 man. Hangt aan de bol muurbeugel en tegen een brandwerende voorzetwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Druppeltje_ schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Lijkt mij heel goedkoop.
Fluvius telt 317,25 euro om de meter van werfaansluiting naar binnen te verplaatsen (met behoud van kabel, zonder verzwaring).
Dan denk ik niet dat ze voor 250 euro een nieuwe meter komen plaatsen als dat op jouw vraag gebeurd.
Dat zou dan inclusief meterkast zijn, ik schreef 250EUR omdat ik dat per toeval zag passeren jn dit artikel:
https://www.hln.be/woon/a...essant-voor-jou~ae60a911/

BTW, het is 261EUR zie ik nu, zat er niet ver naast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
harrr schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:36:
[...]

Ik heb een Cedel P1 splitter. Ik voed enkel de CT003. De HW P1 meter krijgt voeding van de meter via de splitter.

Haal ik de voeding uit de CT003, dan heb ik direct uitval en verbindingsproblemen tussen de Marstek Venus E en de CT003, ook al is de CT003 afzonderlijk wel te benaderen.
Als ik het goed begrijp krijg je voeding van de P1 meter via de splitter naar je HW P1 meter. Jouw CT003 hangt ook op die splitter via een kabeltje. Die laatste krijgt dan toch ook voeding via die splitter én je hebt er nog een extra voeding aan hangen die er werd bijgeleverd? Mag dat/ kan dat, Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 10:05
Gely schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 06:27:
[...]
Dat zou dan inclusief meterkast zijn, ik schreef 250EUR omdat ik dat per toeval zag passeren jn dit artikel:
https://www.hln.be/woon/a...essant-voor-jou~ae60a911/

BTW, het is 261EUR zie ik nu, zat er niet ver naast :)
Moest inderdaad aan dit artikel denken. Maar voor een tweede meter lijkt mij inderdaad niet echt interessant momenteel gezien PV van 1 meter niet gaat compenseren op 2de meter om nog maar te zwijgen over dubbele abonnementskosten, herbekabeling elektriciteit en keuring nieuwe kast, etc. Maar die Supply split wat (hopelijk) vanaf 2026 kan en met behoud van 1 DM lijkt me wel interessant. Vraag me wel af hoe ze dit technisch gaan doen (kWh meter?). Vooral interessant voor grootverbruikers zoals een warmtepomp of EV met dynamisch contract om te sturen en voor overige een vast/variabel contract.

[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 24-06-2025 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
heraut schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 01:13:
[...]

Met 2 man. Hangt aan de bol muurbeugel en tegen een brandwerende voorzetwand.
en je plafond? is dat niet brandbaar? daar hangen ze nl bijna tegenaan
ik heb exact zelfde materiaal op wanden en plafond van de garage/berging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royduf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-10 16:15
Interessant rapport Berenschot over terugverdientijd
thuisbatterij https://www.berenschot.nl...-over-thuisbatterijen.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkiagZHchkPh11s3CpGyTbj69aY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQ9YrDpC8GXHanXaPhrbJv8k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door royduf op 24-06-2025 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Een opmerkelijk en eigenlijk verontrustend fenomeen gisteren vooraleer ik ging slapen.

Beide Marsteks staan in "Self Consumption" modus en ik kreeg in de gaten dat beide batterijen elkaar plots cyclisch aan het opladen / ontladen waren. Enkele minuten van de MT1 naar de MT2, dan pauze en daarna van de MT2 terug naar de MT1. Discobar in de garage, om gek van te worden. Heb de CT003 een hardware reset gegeven vanuit de app. Daarna begon de MT1 die maar 40% capaciteit had correct te ontladen (want geen zon meer). De MT2 met 70% capaciteit deed echter niets en bleef op 70% staan en 0W vermogen. BTW: verbinding met de CT003 was niet weg.

Ik veronderstelde dat ze dan in cascade zouden ontladen. Ben dan maar gaan slapen. Deze ochtend was MT1 leeg en stond de MT2 nog altijd op ongev. 70%. Dan nog maar eens de diagnose gelanceerd voor de MT2 want die stond nu plots op "Diagnosis failed". Na enkele minuten begon deze dan toch normaal te ontladen (want nog geen zon).

Iemand dit ooit gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w9081kx_6AlH4RcHMjdw11Iubs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uy8PHBTkV62Idba96l76aRHa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Op bovenstaande bericht .

Op het moment lijkt hun server eruit te liggen ;) dus misschien zijn ze wel bezig geweest of nog bezig . Ik zie beide accu’s niet in de app, ze draaien wel gewoon door. Kan ik zien in HW dashboard. Handig zo’n extra controle met hw p1 en hun dashboard.

[ Voor 51% gewijzigd door S2S op 24-06-2025 08:09 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
De marstek app doet het niet meer sinds vanochtend.
Iemand hetzelfde gezien? En... hij doet het weer...
Hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

MichaelReitsma schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:08:
De marstek app doet het niet meer sinds vanochtend.
Iemand hetzelfde gezien? En... hij doet het weer...
Hmm
Dat krijg je met een relatief jong product, ze zullen toch soms onderhoud moeten doen, tijdstip komt ergens in de wereld nooit goed uit 😆maar geldt ook wel voor langer bestaande producten. In januari/ februari/ april was het erger.

Maar het Home wizard spul ligt er ook wel eens uit, bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 24-06-2025 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-09 11:55
Is er een manier om even manueel de NOM te overrulen en te ontladen? Ik heb hier een Wallbox Pulsar Plus als EV oplader die ingesteld staat op 100% zon-laden. Hij begint dus pas als er genoeg overschot is (~4.4 kW op 3-fase). Nu zou ik graag willen dat eens dat bereikt is de batterij ook gaat ontladen, of eigenlijk ervoor al teruglevert om zo 'sneller' aan het overschot te geraken zodat de auto begint op te laden. Lijkt mij vooral handig te zijn in de avonduren om langer te blijven laden op zonnestroom, zeker eens ik de 2.5kW ontladen heb geactiveerd ergens in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeEnergy
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-09 21:34
royduf schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:47:
Interessant rapport Berenschot over terugverdientijd
thuisbatterij https://www.berenschot.nl...-over-thuisbatterijen.pdf

Bedankt, document eens goed lezen.
Maar een quick scan toont al wat vaagheid (typefout in jaartal: 2021....).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-wQft_nmEI-K_f9pULv48VcIX0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MjKeN3N1t9XtJSUj4u36X3eJ.jpg?f=user_large

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:36
Proim schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:20:
Is er een manier om even manueel de NOM te overrulen en te ontladen? Ik heb hier een Wallbox Pulsar Plus als EV oplader die ingesteld staat op 100% zon-laden. Hij begint dus pas als er genoeg overschot is (~4.4 kW op 3-fase). Nu zou ik graag willen dat eens dat bereikt is de batterij ook gaat ontladen, of eigenlijk ervoor al teruglevert om zo 'sneller' aan het overschot te geraken zodat de auto begint op te laden. Lijkt mij vooral handig te zijn in de avonduren om langer te blijven laden op zonnestroom, zeker eens ik de 2.5kW ontladen heb geactiveerd ergens in de toekomst.
Via bv HA kan je dit doen als je een lilygo of dergelijke aansluit op de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
S2S schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:12:
[...]

Dat krijg je met een relatief jong product, ze zullen toch soms onderhoud moeten doen, tijdstip komt ergens in de wereld nooit goed uit 😆maar geldt ook wel voor langer bestaande producten. In januari/ februari/ april was het erger.

Maar het Home wizard spul ligt er ook wel eens uit, bijvoorbeeld.
Vanmorgen lag rond de zelfde tijd mijn Kia App er ook uit. Dus ik vermoed dat er meer aan de hand was. Ook gezien de stroomstoring bij de NS, wetende dat een groot aantal glas verbindingen langs spoor ligt en ook daaruit gevoed wordt.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soudie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:43
Goedemorgen,

Ik ben net begonnen met bijlezen in dit topic.

Ik ben aan het twijfelen tussen een HW plugin accu of een Marstek.

De vragen die ik stel komen misschien al in het topic al voor, maar het is nogal een omvangrijk topic. Zoeken leverde niet zo snel iets op.

Begrijp ik het goed als:
1. Het opladen van de Marstek NIET te limiteren is op 800 watt? Ik heb geen vrije groep Dus opladen met 2500 gaat hem niet worden. Of wordt het opladen gelimiteerd door de overtollige zonnenergie. Want als ik de wasmachine aanzet dan is er in mijn geval nooit 2500 watt aan zonne energie beschikbaar.
2. Kan ik bij de de Marstek afdwingen (out of the box) dat deze alleen overtollige zonne energie afneemt? Ik wil niet dat er stroom van het net wordt gerbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:58
Soudie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:32:
Goedemorgen,

De vragen die ik stel komen misschien al in het topic al voor, maar het is nogal een omvangrijk topic. Zoeken leverde niet zo snel iets op.

Begrijp ik het goed als:
1. Het opladen van de Marstek NIET te limiteren is op 800 watt? Ik heb geen vrije groep Dus opladen met 2500 gaat hem niet worden. Of wordt het opladen gelimiteerd door de overtollige zonnenergie. Want als ik de wasmachine aanzet dan is er in mijn geval nooit 2500 watt aan zonne energie beschikbaar.
2. Kan ik bij de de Marstek afdwingen (out of the box) dat deze alleen overtollige zonne energie afneemt? Ik wil niet dat er stroom van het net wordt gerbruikt.
1. Dat komt overeen met een grotere verbruiker als bv. een elktrische kachel in verbruik. Dat zou zowieso geen probleem mogen zijn. Opladen als je NOM zet (standaard keuze) dan gaat deze laden aan de snelheid van beschikbare energie van uw zonnepanelen - verbruik van het huis (dus wat je hiervoor in jecteerde op het net).
2. Ja dus. AJe dient een energiemeter in uw elektrische kast te steken - via P1 poort op de digitale meter (zelf te doen) of in de elektrische kast met CT klemmen (door elektrieker te doen). Standaard is een P1 meter meegeleverd ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
Soudie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:32:
Goedemorgen,

Begrijp ik het goed als:
Voor puntje 2 zet je de batterij op "Self Consumption", zelf gebruik dus. Dan neemt hij jouw (overtollige) zonne-energie binnen en verbruikt die terug tot hij leeg is, én houdt dan ondertussen je meter op 0, NOM dus. Geen zon = batterij, terug overtollige zonne-energie = terug laden, en zo eventueel de ganse dag op en af indien mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Gely op 24-06-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soudie
vifra schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:36:
[...]

1. Dat komt overeen met een grotere verbruiker als bv. een elktrische kachel in verbruik. Dat zou zowieso geen probleem mogen zijn. Opladen als je NOM zet (standaard keuze) dan gaat deze laden aan de snelheid van beschikbare energie van uw zonnepanelen - verbruik van het huis (dus wat je hiervoor in jecteerde op het net).
2. Ja dus. AJe dient een energiemeter in uw elektrische kast te steken - via P1 poort op de digitale meter (zelf te doen) of in de elektrische kast met CT klemmen (door elektrieker te doen). Standaard is een P1 meter meegeleverd ...
De HW p1 meter wordt voorzover ik begreep ook ondersteund. Iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Soudie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:42:
[...]

De HW p1 meter wordt voorzover ik begreep ook ondersteund. Iemand daar ervaringen mee?
Stikt van de ervaring hier met HW P1. Voor 1 batterij werkt dat prima. Bij meerdere heb je de meegeleverde meter nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 22:07
GAEvakYD schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:46:

Ik zat met hetzelfde: oude meter uit 2014.
Liander gebeld en kreeg het advies om de slimme meter tegen kosten (70 euro) te laten vervangen. Beetje zonde van het geld, als de meter op termijn toch vervangen moet worden.
Week later nog een keer gebeld en de situatie opnieuw uitgelegd: kreeg de tip om een slimme meter aan te vragen (ondanks dat ik al een slimme meter heb).
En dit is vervolgens gelukt: afgelopen maandag is de meter vervangen door Heijmans (verder zonder vragen of kosten). Liander controleert blijkbaar niet dat je al een slimme meter hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
wezep schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Ik zat met hetzelfde: oude meter uit 2014.
Liander gebeld en kreeg het advies om de slimme meter tegen kosten (70 euro) te laten vervangen. Beetje zonde van het geld, als de meter op termijn toch vervangen moet worden.
Week later nog een keer gebeld en de situatie opnieuw uitgelegd: kreeg de tip om een slimme meter aan te vragen (ondanks dat ik al een slimme meter heb).
En dit is vervolgens gelukt: afgelopen maandag is de meter vervangen door Heijmans (verder zonder vragen of kosten). Liander controleert blijkbaar niet dat je al een slimme meter hebt ;)
Dit is interessante materie. Ik heb een Landis Gyr E350 SMR 4.2 GPRS. Hij moet dus ook vervangen worden op termijn. Ik zit bij Stedin, dus vraag mij af of ik al voor vervanging naar een 5.0 meter in aanmerking kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Gely schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 06:35:
[...]

Als ik het goed begrijp krijg je voeding van de P1 meter via de splitter naar je HW P1 meter. Jouw CT003 hangt ook op die splitter via een kabeltje. Die laatste krijgt dan toch ook voeding via die splitter én je hebt er nog een extra voeding aan hangen die er werd bijgeleverd? Mag dat/ kan dat, Of mis ik iets?
Ja dat kan gewoon. Je hebt ook P1 meters die enkel data geven een geen voeding. Mijn meter doet dit wel, maar heeft blijkbaar te weinig vermogen voor de HWP1 en Marstek P1 meter samen.

Ik voed dus de Marstek P1 via een externe voeding (de bijgeleverde) de marstek pakt dan voeding daaruit en niet uit de meter en is dan stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Iemand ervaring met de CT002 in verhouding tot de CT003 en NOM? Ik heb al CT klemmen op mijn hoofdschakelaar voor mijn Zappi laadpaal, het wordt aardig prutsen om de CT002 erbij te krijgen. Nu wil ik dit wel overwegen, maar enkel als de CT002 veel nauwkeurigere is en meer meetmomenten doorgeeft (realtime bijv.).

Ik heb al een hele nieuwe slimme meter die elke seconde updates geeft i.p.v. elke 5 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:58
harrr schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:52:
Iemand ervaring met de CT002 in verhouding tot de CT003 en NOM? Ik heb al CT klemmen op mijn hoofdschakelaar voor mijn Zappi laadpaal, het wordt aardig prutsen om de CT002 erbij te krijgen. Nu wil ik dit wel overwegen, maar enkel als de CT002 veel nauwkeurigere is en meer meetmomenten doorgeeft (realtime bijv.).

Ik heb al een hele nieuwe slimme meter die elke seconde updates geeft i.p.v. elke 5 seconden.
whoahhahhhaaa ..; "slimme" meter 8)7

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:02

d3x

Soudie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:42:
[...]

eerste werkje:

Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 24-06-2025 11:00 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

realtime is onmogelijk op een batterij met design "plug en play"

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Ongeacht het type battery wordt real-time lastig. Wordt tijd dat mensen dit loslaten en over langere tijd kijken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:49
Gely schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:04:
Een opmerkelijk en eigenlijk verontrustend fenomeen gisteren vooraleer ik ging slapen.

Beide Marsteks staan in "Self Consumption" modus en ik kreeg in de gaten dat beide batterijen elkaar plots cyclisch aan het opladen / ontladen waren. Enkele minuten van de MT1 naar de MT2, dan pauze en daarna van de MT2 terug naar de MT1. Discobar in de garage, om gek van te worden. Heb de CT003 een hardware reset gegeven vanuit de app. Daarna begon de MT1 die maar 40% capaciteit had correct te ontladen (want geen zon meer). De MT2 met 70% capaciteit deed echter niets en bleef op 70% staan en 0W vermogen. BTW: verbinding met de CT003 was niet weg.

Ik veronderstelde dat ze dan in cascade zouden ontladen. Ben dan maar gaan slapen. Deze ochtend was MT1 leeg en stond de MT2 nog altijd op ongev. 70%. Dan nog maar eens de diagnose gelanceerd voor de MT2 want die stond nu plots op "Diagnosis failed". Na enkele minuten begon deze dan toch normaal te ontladen (want nog geen zon).

Iemand dit ooit gezien?

[Afbeelding]
Ik haal uit je footer niet of je 1 of 2 fase hebt, wel dat je nog op V151 zit, ik dacht dat de optimalisaties voor meerdere accu's in de V153 zouden moeten zitten en natuurlijk ook de laatste FW in de CT003

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-10 20:37
Ik zag deze voorbij komen en zie geen reactie hierop. Je hebt wel installateurstoegang nodig. Zie ook:
Eddie in Enphase

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
superduper1969 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Ik haal uit je footer niet of je 1 of 2 fase hebt, wel dat je nog op V151 zit, ik dacht dat de optimalisaties voor meerdere accu's in de V153 zouden moeten zitten en natuurlijk ook de laatste FW in de CT003
Had ik in een paar eerdere posts geschreven, 1 fase. Sinds de hardware reset en de laatste " Auto Diagnostic" van deze ochtend op de CT003/MT2 lijkt alles in zijn plooi te zijn gevallen. Beide batterijen zijn nu trouwens ook simultaan aan het opladen terwijl dat gisteren ook enkel de MT1 was die ik al staan had en die voorheen op de HW P1 hing. Er zal waarschijnlijk ergens een glitch geweest zijn wat betreft de installatie en de overgang van de HW P1 naar de CT003 waarbij de "Auto Diagnostic" voor één batterij goed gelopen was en voor de andere niet. Ik dacht gelezen te hebben dat de V153 eerder verbeteringen had voor 3 fase systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-10 21:24
Ik merk soms verschillen op tussen mijn klemmeting die gekoppeld is met m’n Huawei omvormer en de P1 meter van marstek. Ik spreek hier wel over mss Max 100W, maar toch… P1 lijkt mij het nauwkeurigste om NOM te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
jannen schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:49:
[...]

Ik merk soms verschillen op tussen mijn klemmeting die gekoppeld is met m’n Huawei omvormer en de P1 meter van marstek. Ik spreek hier wel over mss Max 100W, maar toch… P1 lijkt mij het nauwkeurigste om NOM te lopen.
Inductieklemmen zijn sowieso minder nauwkeurig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:19

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Ik heb de Marstek Venus nu een week.
De eerste dagen was problematisch om een stabiele verbinding te behouden.

Afgelopen zaterdag ook de Venus op een eigen groep gezet.

De CT003 en Marstek Venus hebben een probleem met de KPN box 12
Dit staat op nog geen 50-60 cm van elkaar.

Had ook via de App bij Marstek gemeld , en die hebben enkele dagen later een update beschikbaar gesteld.
Netjes die persoonlijke benadering +1

Gelukkig heb ik meerdere oude routers als accespoint in mijn netwerk en de Marstek spulletjes kunnen het heel goed vinden met de oude garde zoals een Linksys ea6700 en een Netgear WNR2200..

Sinds 4 dagen nu een mooi stabiele omgeving die tot nu toe 100 % beschikbaar is.

Ik draai nu op 1 accu NOM (via de P1 dus) en dat werkt echt heel mooi. Per saldo kom ik nagenoeg op 0 uit.
Aan het eind van de dag is dat het saldo van circa 1 kwh in en uit.

Top ! Ben er echt blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PVT8kF3WcJ7yG8t-I35JbOPPDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LDiDYcezTp6nd0sCEg3hEHPv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Metsubsidie op 24-06-2025 12:35 ]

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • +4 Henk 'm!
superduper1969 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Ik draai met 3 batterijen NOM 3-fasen totaal FW MT V151 en FW CT003 V115 en dat loopt als een trein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

DSSW schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:35:
[...]

Ik draai met 3 batterijen NOM 3-fasen totaal FW MT V151 en FW CT003 V115 en dat loopt als een trein :)
Deze 1e Marstek is een zeer goed bevallend experiment.

Ik overweeg ook uitbreiding naar 2 a 3 maar vraag me af of ik die extra capaciteit wel echt rendabel kan krijgen.

Overigens : Nu staat de Marstek op een redelijk ongebruikte fase maar weet iemand of het verstandig is om de Marstek op de fase te plaatsen waar nu de pv panelen en de autolader (3,7 kwh) op draaien ?

[ Voor 20% gewijzigd door Metsubsidie op 24-06-2025 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Metsubsidie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:38:
[...]

Deze 1e Marstek is een zeer goed bevallend experiment.

Ik overweeg ook uitbreiding naar 2 a 3 maar vraag me af of ik die extra capaciteit wel echt rendabel kan krijgen.
Dat hangt volledig af van je verbruiksprofiel en capaciteit van je PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

DSSW schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:44:
[...]

Dat hangt volledig af van je verbruiksprofiel en capaciteit van je PV installatie.
Krijg jij het met die footer rendabel ?

Bij mij is de grootse verbruiker de autolader , ik werk veel thuis dus die kan mooi rond het middaguur laden.

Ik verwacht dat je in de zomermaanden wel een hoge benuttingsgraad hebt maar als het weer minder wordt krijg je waarschijnlijk die 15 kwh al niet meer vol op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Metsubsidie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Bij mij is de grootse verbruiker de autolader , ik werk veel thuis dus die kan mooi rond het middaguur laden.

Ik verwacht dat je in de zomermaanden wel een hoge benuttingsgraad hebt maar als het weer minder wordt krijg je waarschijnlijk die 15 kwh al niet meer vol op een dag.
Met de footer bedoelen ze, de handtekening onderaan elke post waarin je jouw setup beschrijft, dan moet men niet gaan zoeken wat je setup is. ;)

EDIT: Zie hier onmiddellijk onder.

[ Voor 3% gewijzigd door Gely op 24-06-2025 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Gely schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Met de footer bedoelen ze, de handtekening onderaan elke post waarin je jouw setup beschrijft, dan moet men niet gaan zoeken wat je setup is. ;)

EDIT: Zie hier onmiddellijk onder.
Dat snap ik ...

Ter verduidelijking :
Ik vraag aan DSSW of deze met " BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net"
Rendabel krijgt om 3 accus te hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Metsubsidie op 24-06-2025 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Nu online
DSSW schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:35:
[...]

Idem hier maar dan met 2 batterijen. V153 is voor mij zelfs nog niet beschikbaar. En eerlijk gezegd weet ik niet of ik hem update als hij wel beschikbaar word. Kan voor mijn geval geen verbetering geven denk ik zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gely
Metsubsidie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Dat snap ik ...

Ter verduidelijking :
Ik vraag aan DSSW of deze met " BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net"
Rendabel krijgt om 3 accus te hebben.
Ah sorry, wou echt niet belerend overkomen, my bad, lol _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn4keByte
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-09 12:51
Mogelijk lichtjes of topic;

Zijn er mensen hier (ik gok van wel) die het volgende gedaan hebben (heel simplistische weergave):
Maar ik gok wel dat dit de beste oplossing is als je een 3-fase aansluiting geniet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPPqADQ9d83yZ3JMeAo0j4frw_Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ygCYSkF0gA3WUvB0HE2wGJut.jpg?f=user_large
Op elke fase dus een stopcontact met een PiB (al dan niet een Marstek).

Want dan ben ik aan het denken om (wanneer ik in de toekomst een garage zou kunnen zetten) hier een EXVB 5G6 naartoe te trekken om dan in de garage vervolgens een klein verdeelbord te hangen (ook verlichting en dergelijke) op elke fase een designated PiB stopcontact te plaatsen.

Ik hoop dit dan te kunnen slim sturen met een p1 lezer van Loxone, dit moet ik ook nog uitzoeken.

Goed plan? Zijn er betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:46

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Wellicht al 100 keer voorbij gekomen maar alle pagina's doorlezen is ook nogal een ding als het antwoord misschien snel gegeven kan worden.

Ik ben op zoek naar een Marstek Venus E 2.0 5,12kWh met een CT003 P1 meter.
Op dit moment lijkt iedere stroomboer dit ding van rond de 1400-1500 euro te verkopen. De wereld van de huisaccu's is mij nog een onbekende, en wil niet in het oerwoud van cowboys verloren raken met beloftes van levering die niet of veel later komt. En een aftersales van 0.

Bij wie hebben jullie gekocht die betrouwbaar is?

Thnx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soudie
Toch even een casus.
Ik wil de batterij op een groep zetten waar ook de wasmachine op zit.
Mijn redenering is dat de batterij niet 2500 watt kan laden omdat de wasmachine eerst stroom van de zonnepanelen trekt. De accu trekt alleen de overtollige zonnestroom. De zonnepanelen produceren max 2,5 kw (piek).

Dus als de wasmachine opwarmt zal de accu niet volle bak kunnen laden. daar leveren de zonneplanelen niet genoeg stroom voor.

Ik heb geen groep beschikbaar zonder zware apparatuur.

In hoeverre klopt mijn redenering? Is het combineren van de accu op de groep van de wasmachine dan een probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Metsubsidie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Heb mijn MT's in gebruik sinds februari,(testen) in maart de 2de bij voorzien en begin mei de 3de.
PV productie gemiddelde/dag:
- in feb : 16 kwh
- in maart : 40 kwh
- in april : 46 kwh

In de wintermaanden krijg ik ze natuurlijk niet alle dagen vol maar vanaf maart tot einde sept kan ik de 3 stuks zeker goed benutten. Ik wilde er ook één op elke fase omdat ik dan ook mijn 3f warmtepomp en 3F auto lader beter kan opvangen bij wisselend weer.
Mijn berekeningen leren mij dat een ROI van ongeveer 6-7 jaar haalbaar zou moeten zijn. Dan hou ik nog geen rekening met prijsstijgingen, piekbelasting en eventuele injectie boete die je zal moeten betalen.
En met die 3 stuks loopt het gewoon zonder omkijken, Hier kunnen we 's avonds makkelijk nog een vaat of wasmachine laten draaien.

Mijn zelfredzaamheid is vanaf begin maart altijd boven de 95% geweest met een maandverbruik van rond de 1100 kwh. En mijn eigen gebruik van PV is met 30% gestegen. Doel is 2700-3000 kwh minder te injecteren in het net op jaarbasis. ;
Zoals het er nu uit ziet zou dat haalbaar zijn. _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:44

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Soudie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:27:
Toch even een casus.
Mijn redenering is dat de batterij niet 2500 watt kan laden omdat de wasmachine eerst stroom van de zonnepanelen trekt. De accu trekt alleen de overtollige zonnestroom. De zonnepanelen produceren max 2,5 kw (piek).

Dus als de wasmachine opwarmt zal de accu niet volle bak kunnen laden. daar leveren de zonneplanelen niet genoeg stroom voor.

In hoeverre klopt mijn redenering? Is het combineren van de accu op de groep van de wasmachine dan een probleem?
Mag niet. Je kan effectief Marstek + washmachine aan stroom door kabels trekken die er niet op voorzien zijn. Dit is dus niet volgens de regels en verzekeringen zullen zich terug trekken.

Ja, ook als je "ze niet tergelijk gebruikt", of "enkel als de panelen leveren", .... Er kan meer stroom lopen dan er gezekerd is en dat kan voor problemen zorgen.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sn4keByte schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:20:
Mogelijk lichtjes of topic;

Zijn er mensen hier (ik gok van wel) die het volgende gedaan hebben (heel simplistische weergave):
Maar ik gok wel dat dit de beste oplossing is als je een 3-fase aansluiting geniet.

[Afbeelding]
Op elke fase dus een stopcontact met een PiB (al dan niet een Marstek).

Want dan ben ik aan het denken om (wanneer ik in de toekomst een garage zou kunnen zetten) hier een EXVB 5G6 naartoe te trekken om dan in de garage vervolgens een klein verdeelbord te hangen (ook verlichting en dergelijke) op elke fase een designated PiB stopcontact te plaatsen.

Ik hoop dit dan te kunnen slim sturen met een p1 lezer van Loxone, dit moet ik ook nog uitzoeken.

Goed plan? Zijn er betere opties?
Ik heb mijn 3 MT's zo aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Soudie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:27:
Toch even een casus.

[ Voor 10% gewijzigd door DSSW op 24-06-2025 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De_Sint schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:24:
Wellicht al 100 keer voorbij gekomen maar alle pagina's doorlezen is ook nogal een ding als het antwoord misschien snel gegeven kan worden.

Op dit moment lijkt iedere stroomboer dit ding van rond de 1400-1500 euro te verkopen. De wereld van de huisaccu's is mij nog een onbekende, en wil niet in het oerwoud van cowboys verloren raken met beloftes van levering die niet of veel later komt. En een aftersales van 0.

Thnx!!
Ik denk dat je bij Stekker-batterij.nl en duramotion een goeie leverancier hebt. Hebben stock en een goeie service.
Controleer ze zeker voor hun beste prijs en levertermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Thnx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Thnx!!
Ik heb de mijne recent via Ematic gekocht. levering binnen enkele dagen vanuit (vermoedelijk) een depot in de omgeving van Eindhoven. Prijs daar is zeer concurrent.

Ematic had de meeste / volledige documentatie op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JeffreyGorissen schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:39:
[...]
Mag niet. Je kan effectief Marstek + washmachine aan stroom door kabels trekken die er niet op voorzien zijn. Dit is dus niet volgens de regels en verzekeringen zullen zich terug trekken.

Ja, ook als je "ze niet tergelijk gebruikt", of "enkel als de panelen leveren", .... Er kan meer stroom lopen dan er gezekerd is en dat kan voor problemen zorgen.
Het is niet verboden om zekeringen te laten klappen, hoor :)
In veel keukens staat de airfryer ook op dezelfde groep als de waterkoker en espressoapparaat, soms gecombineerd met vaatwasser en oven.

Je hebt gelijk dat het niet altijd verstandig is, maar in tegenstelling tot teruglevering is overbelasting door verbruik wel beveiligd en niet verboden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 19:16
Het viel me zojuist op dat m'n Marstek Venus E SOC op 98% bleef hangen. Bij het checken van de Marstek app zag ik dat instelling ineens op "Manual" staat in plaats van "Zelf geïnitieerd consumptiemodel". Ik heb het weer aangepast nu laad de batterij weer verder. Komt dat iemand bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

DSSW schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Heb mijn MT's in gebruik sinds februari,(testen) in maart de 2de bij voorzien en begin mei de 3de.
PV productie gemiddelde/dag:
- in feb : 16 kwh
- in maart : 40 kwh
- in april : 46 kwh

In de wintermaanden krijg ik ze natuurlijk niet alle dagen vol maar vanaf maart tot einde sept kan ik de 3 stuks zeker goed benutten. Ik wilde er ook één op elke fase omdat ik dan ook mijn 3f warmtepomp en 3F auto lader beter kan opvangen bij wisselend weer.
Mijn berekeningen leren mij dat een ROI van ongeveer 6-7 jaar haalbaar zou moeten zijn. Dan hou ik nog geen rekening met prijsstijgingen, piekbelasting en eventuele injectie boete die je zal moeten betalen.
En met die 3 stuks loopt het gewoon zonder omkijken, Hier kunnen we 's avonds makkelijk nog een vaat of wasmachine laten draaien.

Mijn zelfredzaamheid is vanaf begin maart altijd boven de 95% geweest met een maandverbruik van rond de 1100 kwh. En mijn eigen gebruik van PV is met 30% gestegen. Doel is 2700-3000 kwh minder te injecteren in het net op jaarbasis. ;
Zoals het er nu uit ziet zou dat haalbaar zijn. _/-\o_
Ik heb wat minder panelen maar kan nog bij plaatsen.

Heb je 3*25 A aansluiting of meer ?
3 fase laden = 11 kwh laden ?

Bij mijn 3*25 A zit het aardig vol en wordt echt plannen met meerdere accu's.

Als je 3000 kwh minder wil injecteren komt dat neer op ongeveer (3000/5=) 600 cycli.
Ik haal nu al circa 1,5 cycle per dag, maar moet dan wel de auto plannen.

Dan lijkt mij 2 accu's te doen maar 3 voor mij niet meer rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-10 15:49
Sn4keByte schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:20:
Waarom 3x 2P automaat? Hier gewoon achter een 4P automaat. Maar inderdaad wel via stopcontacten, net om bij defect snel te kunnen vervangen zonder herkeuring als het plots een andere type moet worden.

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Proton_ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:22:
[...]

In veel keukens staat de airfryer ook op dezelfde groep als de waterkoker en espressoapparaat, soms gecombineerd met vaatwasser en oven.

Je hebt gelijk dat het niet altijd verstandig is, maar in tegenstelling tot teruglevering is overbelasting door verbruik wel beveiligd en niet verboden.
Ik heb een 3 * 25 A aansluiting is 17,25 Kwh

Als ik alles aanzet wat ik heb dan kom ik op 38,5 kwh gelijktijdig.

Ik heb alle aansluitingen in een spreadsheet met maximaal vermogen etc per groep en per fase en verdeel de meterkast op die basis. De zekering is er hier nog nooit " uitgeklapt".

Het kan dus wel werken, maar mijn ega moet wel niet tegelijk in het bubbelbad zitten, fohnen, strijken , oven, 4 pits inductie aan en de auto opladen. Dat heb ik verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metsubsidie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:23:
[...]

Ik heb wat minder panelen maar kan nog bij plaatsen.

Heb je 3*25 A aansluiting of meer ?
3 fase laden = 11 kwh laden ?

Bij mijn 3*25 A zit het aardig vol en wordt echt plannen met meerdere accu's.

Als je 3000 kwh minder wil injecteren komt dat neer op ongeveer (3000/5=) 600 cycli.
Ik haal nu al circa 1,5 cycle per dag, maar moet dan wel de auto plannen.

Dan lijkt mij 2 accu's te doen maar 3 voor mij niet meer rendabel.
Inderdaad 3 x 25A
EV laden doe ik meestal tussen de 4kW en 8 kw afhankelijk van de zon.

3000 kwh is geen 600 cycli, de netto capaciteit is ongeveer 4,5 kwh en je moet ook nog rekening houden met de RTE (+-75%) als je de opgeladen kWh's terug gaat gebruiken. je kan ongeveer 3.5kWh per cyclus uit de MT halen.

Door de 3 MT's moet ik ook niet meer heel lange tijd op 2500w laden en ontladen, daardoor blijft de temp lager en worden de ventilatoren in de MT's minder aangestuurd. Ik denk dat dit gustiger is voor de levenduur van de batterijen. Maar dat maakt uiteraard de ROI wat langer tot een jaar of 6-7

In het begin bij gebruik van 1 die was continu aant "werken" op zijn hoogste vermogen om te laden en ontladen, meerdere cycli per dag, ik moest ook veel manueel ingrijpen met loads om het max uit mijn PV te halen. Nu is dat niet meer nodig, geen stress en frustratie om te veel PV die toch het net in gaat en die ik zou kunnen gebruiken. Die drie bakken vangen dat allemaal mooi op. Ik ben heel tevreden met mijn setup.

Maar je moet uiteraard genoeg PV hebben en genoeg verbruik om die 3 M's rendabel te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Metsubsidie schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:32:
[...]

Ik heb een 3 * 25 A aansluiting is 17,25 Kwh

Als ik alles aanzet wat ik heb dan kom ik op 38,5 kwh gelijktijdig.

Ik heb alle aansluitingen in een spreadsheet met maximaal vermogen etc per groep en per fase en verdeel de meterkast op die basis. De zekering is er hier nog nooit " uitgeklapt".

Het kan dus wel werken, maar mijn ega moet wel niet tegelijk in het bubbelbad zitten, fohnen, strijken , oven, 4 pits inductie aan en de auto opladen. Dat heb ik verboden.
Fohnen terwijl je in het bubbelbad zit zou ik ook niet aanraden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soudie
Proton_ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:22:
[...]

Los van wat mag of verstandig is.
Klopt de redenatie dat als de wasmachine 2000 watt aan zonnenergie gebruikt dan kan de de accu toch maximaal met 500 watt opladen (max zonne-energie in mijn geval is 2500 w piek oprengst)? Wil ik toch wel graag weten.

En inderdaad als ik de droger, wasmachine, airfryer, kookplaat, combimagnetron en vaatwasser tegelijk aanzet vliegt ook alles om mijn oren. Ook zonder accu.
Pagina: 1 ... 189 ... 277 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.