Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Moet je wel snel zijn, hoor, want volgens mij is deze grap onderhand volledig uitgeknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:33
Heeft iemand al geprobeerd om z'n Marstek batterij via een Ikea Inspelning smartplug aan te sluiten?

Vraag me af of je daarmee batterij opladen/ontladen kan meten in home assist zonder modbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:41
Zaggy schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:32:
Heeft iemand al geprobeerd om z'n Marstek batterij via een Ikea Inspelning smartplug aan te sluiten?

Vraag me af of je daarmee batterij opladen/ontladen kan meten in home assist zonder modbus.
Ik vermoed (maar weet het niet zeker) dat de IKEA pluggen geen onderscheid maken tussen verbruik en opwek. Er wordt gemeten hoeveel stroom er loopt, maar niet in welke richting.

2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:25
PO74 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:58:
Ik heb nu ook een Marstek thuis accu geinstalleerd. Heb geen zonnepanelen maar een dynamisch contract.
Toen ik de AI-functie via NordPool, Ging hij keurig laden om 14:00 tot hij vol was. Echter ging hij ook meteen weer ontladen, dit terwijl de energietarieven op dat moment juist negatief waren. Iemand een idee hoe dit kan?
Heb hem nu maar op handmatig gezet maar dit zou met AI toch automatisch goed moeten gaan>? Of zie ik iets over het hoofd?
Het schema doet precies wat het nu beloofd. De naam AI is een beetje overkill op dit moment. Nu is AI > gele stip > volladen. de AI functie is er meer voor de combi met zonnepanelen in de winter.
Aangezien de goedkope uren zo goed als altijd rond dezelfde tijd zijn kun je nu alles handmatig met het klokschema doen. Of je maakt een koppeling met HA. Helaas kan het tijdschema nog niet de mode switchen. Dit is wel aangevraagd .

[ Voor 9% gewijzigd door superduper1969 op 21-06-2025 20:23 ]

MTVenus V151 + CT003 V109 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
DSSW schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:41:
Een vraagje wel off topic maar misschien heeft er iemand direct een oplossing :

Ik heb een AP bijgeplaatst in de schuur op die AP zit 1 Home Wizard Energy Socket. Ik kan die socket perfect toevoegen in Homewizard en ook van daar sturen en bedienen.

Ik wil deze HW socket echter ook bijvoegen in HA bij de andere HW apparaten die ik al heb in HA. HA ziet deze nieuwe socket op deze nieuwe AP niet. Wat zie ik over het hoofd? Moet ik nog iets instellen in HA.
Ik heb het IP adres van de nieuwe socket al trachten toe te voegen via apparaten in HA echter HA zegt dat IP adres niet bestaat. Ben geen IT'er...
Het is een AP of een router die een eigen netwerk creëert? Dan heb je alleen maar verbinding met de cloud en kun je niet de andere kant op door de NAT.

MTVenus V151 + CT003 V109 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:59
Het is absoluut geen glas maar plexi. Daarom ook de plastic die erover zit.

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:27:
[...]

Het is een AP of een router die een eigen netwerk creëert? Dan heb je alleen maar verbinding met de cloud en kun je niet de andere kant op door de NAT.
het is een TP-Link Router Archer C80

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:54
Daarnet was mijn Marstek de verbinding met de HW P1 meter kwijt. Alles draait al een maand zonder problemen, maar deze avond hadden we opeens 1.5h lang al afname na zonsondergang en toen ik ging kijken was de P1 in de Marstek app offline. In Home Assistant kreeg ik wel nog netjes data.

Nog iemand die dit al voorgehad heeft?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:50:
Daarnet was mijn Marstek de verbinding met de HW P1 meter kwijt. Alles draait al een maand zonder problemen, maar deze avond hadden we opeens 1.5h lang al afname na zonsondergang en toen ik ging kijken was de P1 in de Marstek app offline. In Home Assistant kreeg ik wel nog netjes data.

Heeft de P1 zijn eigen voeding ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-06 14:26
Wellicht al door iemand gevraagd/beantwoord ergens in de duizend berichten hierboven. Ik dacht dat ik het ooit zag passeren maar ik kan er mijn hand niet opleggen ;) Ook in de TS staat er niet echt iets over vermogens en mijn vraag hieronder.

Mijn 2de Marstek 5.12 kWh komt morgen toe en wordt op een aparte groep aangesloten (20A). De 1ste staat nu ook op een ander aparte groep (20A). 2de wordt nu geleverd met CT003 en die ga ik uiteraard ook gebruiken. Aansturing gebeurt via Modbus.

Scenario: NOM + afvlakken capaciteitstarief

De 1ste staat nu op opladen aan max. 2500W en ontladen ook op max. 2500W en dat werkt fijn.

Dilemma: Zou ik de 2de ook op max. 2500W laden zetten maar ontladen op bijv. lager dan 2500W of ook op max. 2500W?
Lijkt mij nogal veel te zijn want dan kan je in het slechtste (of beste?) geval 5kW batterijvermogen er door sleuren en als daar nog eens een frietketel en bijv. enkele inductievuren / oven bijkomen op kookmomenten... Dat is allicht niet continu, maar toch.
1-fase net hier op 40A (da's goed voor 9.2kW).

Graag feedback van mensen die hun hersenen hierop al te week hebben gelegd :)
Wat zijn jullie inzichten / ervaringen en welke instellingen blijken het beste / veiligste te werken? 1ste bij 2500/2500W en 2de 2500/1500 of 800W bijv.?

.BE [#] Solar: 4.6 kWp (20) Sanyo HIP-HDE1 230W panelen op ZW / Praktijk 4.4 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v151) - CT003 (v114) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-06 10:41
Gely schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:43:
Wellicht al door iemand gevraagd/beantwoord ergens in de duizend berichten hierboven. Ik dacht dat ik het ooit zag passeren maar ik kan er mijn hand niet opleggen ;) Ook in de TS staat er niet echt iets over vermogens en mijn vraag hieronder.

Mijn 2de Marstek 5.12 kWh komt morgen toe en wordt op een aparte groep aangesloten (20A). De 1ste staat nu ook op een ander aparte groep (20A). 2de wordt nu geleverd met CT003 en die ga ik uiteraard ook gebruiken. Aansturing gebeurt via Modbus.

De 1ste staat nu op opladen aan max. 2500W en ontladen ook op max. 2500W en dat werkt fijn.

Dilemma: Zou ik de 2de ook op max. 2500W laden zetten maar ontladen op bijv. lager dan 2500W of ook op max. 2500W?
Lijkt mij nogal veel te zijn want dan kan je in het slechtste (of beste?) geval 5kW batterijvermogen er door sleuren en als daar nog eens een frietketel en bijv. enkele inductievuren / oven bijkomen op kookmomenten... Dat is allicht niet continu, maar toch.

Wat zijn jullie inzichten / ervaringen en welke instellingen blijken het beste / veiligste te werken? 1ste bij 2500/2500W en 2de 2500/1500 of 800W bijv.?
Lijkt mij duidelijk dat allebei op 2500 laden en ontladen een slecht idee is. Dat kan je zowel 5kW leveren als terugleveren en dat is gewoon te veel voor je 20 A. Dus in theorie zet je ze beiden op iets van 1800 W voor laden en ontladen en je zit ook goed met de 80 procent richtlijn.

Maar ik durf ook nog wel te zeggen dat je ze helemaal niet mag combineren op 1 groep. Je mag namelijk geen gebruikers en leveraars op dezelfde groep hebben tenzij de leveraar beperkt is tot 800 W. In theorie kan je tweede accu nu 7,1 kW aan vermogen trekken als er iets mis gaat (4600 W van het net en 2500 W van accu 1), zonder dat de zekeringen springen. Hier is het stopcontact waar het instaat denk ik niet voor gemaakt.

Of zie ik nu dat ik verkeerd heb gelezen en staan ze allebei echt op een eigen aparte groep met eigen bekabeling? Want dan zou er volgens mij geen probleem moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door pascallj op 22-06-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Broodro0ster schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:50:

Idem hier, alles werkte perfect, tot ik gisteren avond op het home wizard schermpje hier merk dat we van het net aan het trekken zijn. En idd, CT offline (hw P1) plug. Homewizard gaf nog mooi grafiekjes dus aan de P1 lag het niet.

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:54
PNARI schreef op zondag 22 juni 2025 @ 07:58:
[...]

Heeft de P1 zijn eigen voeding ?
Nee, het is de HomeWizard P1 en werkt al 2.5 jaar probleemloos in mijn meter.
De P1 meter gaf wel nog data in de HW app en Home Assistant. Dus daar lag niet aan.
The_Belgian_GST schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:52:
[...]

Idem hier, alles werkte perfect, tot ik gisteren avond op het home wizard schermpje hier merk dat we van het net aan het trekken zijn. En idd, CT offline (hw P1) plug. Homewizard gaf nog mooi grafiekjes dus aan de P1 lag het niet.
Exact hetzelfde als hier. Ik heb een reconnect gedaan van de P1 meter in Unifi en toen was het opgelost. Al was het precies groen op het moment dat ik op de knop drukte, dus misschien had het zichzelf al hersteld door eens naar de CT meter te gaan in de MT app.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Exact hetzelfde hier, ik ging in de Marstek app, daar stond de P1 offline, ging naar beneden voor een reset van de batterij, toen ik bij de batterij stond nog even de app open en alles werkte terug zoals het moest.
Nu kan er hier veel gezegd worden dat al die CT connectie problemen door WIFI komen, maar dit begint toch eerder naar iets van een Marstek achtig probleem te ruiken.
En je vind nergens in de app terug waarom of wanneer hij zijn connectie heeft verloren ( het moet gebeurt zijn toen PV nog voldoende opwekte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:37:
[...]

Niet gezegd dat het iets nieuws is. Het is een aanvullende bevinding. Wat brengt jouw reactie als voordeel in het topic?

Die winsten zijn ook "al lang gemeld". Begrijp niet goed dat je denkt dat ik dat "opper" terwijl het al lang bewezen is dat een dynamisch contract voordeliger is dan een vast, zeker in combinatie met een thuisaccu. Dat is "ook niets nieuws".

[Afbeelding]
Sorry , was misschien wat kort door de bocht.
Wat dynamisch contract betreft, als je je hele dagverbruik tijdens de goedkoopste daguren kan verbruiken gaat dat inderdaad het goedkoopste contract zijn maar dat is alleen theoretisch mogelijk .Het gemiddelde dagverschil in 2024 tussen laagste en hoogste uurtarief was +/10€ct in 2024. Het goedkoopste dynamisch contract in Belgie past de prijsformule Belpex*1.065 +6% BTW toe aan energieprijs die je inkoopt. geeft dan 0.113 ct besparing x 10kWhx365 x0.75 = 310€ op jaarbasis maar daar moet je dan wel 2 batterijen kopen, totale payback = 9 jaar. Als je geen terugdraaiende teller hebt / niet meer kan salderen is een batterij alleen maar rendabel als je overschot aan zonneenergie hebt.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
DSSW schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:56:
[...]

het is een TP-Link Router Archer C80
AI-overzicht

+3
Het aansluiten van twee routers achter elkaar, oftewel in cascade, kan problemen veroorzaken zoals IP-adresconflicten, dubbele NAT (Network Address Translation) en verminderde prestaties, vooral als ze op de verkeerde manier zijn aangesloten. Het is belangrijk om te weten dat er verschillende manieren zijn om routers in cascade te plaatsen, elk met hun eigen voor- en nadelen.
Mogelijke problemen:
IP-adresconflicten:
Als beide routers DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) gebruiken en hetzelfde IP-adresbereik hebben, kan dit leiden tot conflicten en apparaten die geen verbinding kunnen maken.
Dubbele NAT:
Dit kan leiden tot problemen met het openen van poorten en het gebruik van bepaalde online diensten, zoals online gaming of sommige video-conferencing tools, omdat apparaten achter de tweede router niet direct benaderbaar zijn vanaf het internet.
Verminderde prestaties:
Een extra router kan de netwerksnelheid vertragen, vooral als deze niet goed is geconfigureerd of als er onvoldoende bandbreedte is om beide routers te voeden.
Verwarring en complexiteit:
Het beheren van een netwerk met twee routers kan complexer zijn, vooral voor gebruikers die niet bekend zijn met netwerkconfiguraties.
Oplossingen:
Modus router-to-switch:
Verbind een LAN-poort van de eerste router (meestal de hoofdrouter) met een LAN-poort van de tweede router. De tweede router fungeert dan als een switch en verlengt het netwerk.
Modus router-to-router:
Verbind een LAN-poort van de eerste router met de WAN-poort van de tweede router. De tweede router krijgt dan een ander IP-adresbereik en werkt als een afzonderlijk netwerk. Dit is handig voor het scheiden van netwerken.
Draadloze repeater/access point:
Gebruik de tweede router als een draadloze repeater om het wifi-signaal van de eerste router te versterken.
Aanbevelingen:
Als je extra LAN-poorten nodig hebt, kies dan voor de router-to-switch methode.
Als je twee gescheiden netwerken wilt, kies dan voor de router-to-router methode.
Overweeg een betrouwbare switch als je meer dan 4 apparaten wilt aansluiten op een netwerk, in plaats van een tweede router te gebruiken.
Zorg ervoor dat de tweede router correct is geconfigureerd om problemen te voorkomen.
Vermijd het gebruik van twee routers als je geen specifieke reden hebt om dit te doen, aangezien een goed geconfigureerde router vaak voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
pascallj schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:51:
[...]

Lijkt mij duidelijk dat allebei op 2500 laden en ontladen een slecht idee is. Dat kan je zowel 5kW leveren als terugleveren en dat is gewoon te veel voor je 20 A. Dus in theorie zet je ze beiden op iets van 1800 W voor laden en ontladen en je zit ook goed met de 80 procent richtlijn.

Maar ik durf ook nog wel te zeggen dat je ze helemaal niet mag combineren op 1 groep. Je mag namelijk geen gebruikers en leveraars op dezelfde groep hebben tenzij de leveraar beperkt is tot 800 W. In theorie kan je tweede accu nu 7,1 kW aan vermogen trekken als er iets mis gaat (4600 W van het net en 2500 W van accu 1), zonder dat de zekeringen springen. Hier is het stopcontact waar het instaat denk ik niet voor gemaakt.

Of zie ik nu dat ik verkeerd heb gelezen en staan ze allebei echt op een eigen aparte groep met eigen bekabeling? Want dan zou er volgens mij geen probleem moeten zijn.
Ja dat zie je verkeerd :) Staat wel duidelijk dat elke Marstek op zijn eigen groep staat, dus elk 20A.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp (20) Sanyo HIP-HDE1 230W panelen op ZW / Praktijk 4.4 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v151) - CT003 (v114) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highcity
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 11:27
The_Belgian_GST schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:12:
Exact hetzelfde hier, ik ging in de Marstek app, daar stond de P1 offline, ging naar beneden voor een reset van de batterij, toen ik bij de batterij stond nog even de app open en alles werkte terug zoals het moest.
Nu kan er hier veel gezegd worden dat al die CT connectie problemen door WIFI komen, maar dit begint toch eerder naar iets van een Marstek achtig probleem te ruiken.
En je vind nergens in de app terug waarom of wanneer hij zijn connectie heeft verloren ( het moet gebeurt zijn toen PV nog voldoende opwekte)
Het probleem dat jullie omschrijven heb ik dus ook met de CT002. Er wordt steeds maar geroepen dat het aan de wifi ligt, maar afgelopen 2 weken precies hetzelfde.
Batterij online, Ct002 online en op een gegeven moment zien ze elkaar niet meer.
CT002 opnieuw opstarten en dan werkt het weer.
Probleem bij Marstek voorgelegd en kreeg V153 op m'n batterij. De CT002 draait op V118, wat ook de laatste versie is.
Mijn gevoel zegt dat het ergens op de servers bij Marstek fout gaat.
Als ik in de grafiek kijken is het altijd om het hele of halve uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:27
highcity schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Het probleem dat jullie omschrijven heb ik dus ook met de CT002. Er wordt steeds maar geroepen dat het aan de wifi ligt, maar afgelopen 2 weken precies hetzelfde.
Batterij online, Ct002 online en op een gegeven moment zien ze elkaar niet meer.
Probleem bij Marstek voorgelegd en kreeg V153 op m'n batterij. De CT002 draait op V118, wat ook de laatste versie is.
Als je op zelf consumptie draait zou er in theorie niets over de Marstek server hoeven , ik weet niet of ze dat doen. Gebeurd dit in zowel AI (Ai haalt tijden op van server ) als zelf consumptie? Ik gebruik geen hw p1. Ik ben over naar de Marstek p1. De hw p1 gebruik ik alleen voor data en hun dashboard . En draai in de zomer NIET op AI.

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 22-06-2025 10:33 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 14:44
The_Belgian_GST schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:12:
Ik heb sinds dinsdagavond de Marstek 5,12 draaien. Die zat al ruim halfvol dus dat was de eerste winst 8)
Eerste dagen veel verbindingsproblematiek (met CT003) gehad , terwijl ik normaal gesproken overal in huis goede wifi heb.

Gisteren de Marstek definitief aangesloten op een geheel eigen groep, en de verbindingsafstand van de verschillende componenten is nog geen 50cm meer.
De verbindingsproblemen zijn zeer sterk verminderd maar treden toch soms op.

Ik denk idd ook dat het een Marstek probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 25-06 11:34

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

highcity schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Ze communiceren lokaal dus geen server fout. Dat je de app af en toe moet refreshen om alles online te zien hebben meer apps die niet op de achtergrond mogen draaien. Hier draait het al maanden super stabiel dankzij super stabiele wifi(3x bedrade decp be25 app’s)

Het is friet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascallj
  • Laatst online: 24-06 10:41
DePrutser schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:29:
[...]

Ze communiceren lokaal dus geen server fout. Dat je de app af en toe moet refreshen om alles online te zien hebben meer apps die niet op de achtergrond mogen draaien. Hier draait het al maanden super stabiel dankzij super stabiele wifi(3x bedrade decp be25 app’s)
En toch is het in dit geval wel bijzonder dat het schijnbaar bij iedereen tegelijk problemen begint te vertonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Metsubsidie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Ik heb sinds dinsdagavond de Marstek 5,12 draaien. Die zat al ruim halfvol dus dat was de eerste winst 8)
Eerste dagen veel verbindingsproblematiek (met CT003) gehad , terwijl ik normaal gesproken overal in huis goede wifi heb.

Gisteren de Marstek definitief aangesloten op een geheel eigen groep, en de verbindingsafstand van de verschillende componenten is nog geen 50cm meer.
De verbindingsproblemen zijn zeer sterk verminderd maar treden toch soms op.

Ik denk idd ook dat het een Marstek probleem is.
Marsteks werken alleen op 2,4 GHz goed , een gecombineerd netwerk met 5 en 2,4 GHz gaat ook niet goed. Dus alles op 2,4 of een aparte router of extender alleen op 2,4 GHz zetten en al het Marstek spul daar op. Draai je dedicated 2,4 GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

pascallj schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:30:
[...]

En toch is het in dit geval wel bijzonder dat het schijnbaar bij iedereen tegelijk problemen begint te vertonen...
Als ik de reacties zo lees snappen veel mensen niets van wifi…..

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
The_Belgian_GST schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:44:
Het is absoluut geen glas maar plexi. Daarom ook de plastic die erover zit.
Nu we het toch over het glas hebben, heeft Iemand al geprobeerd om het plexiglas te verwijderen om de ledlampjes af te plakken? Ik heb nu wat gekleurd pvc-tape op het plexiglas geplakt... Het effect is erg prettig (minder fel en niet van dat blauwige witte licht), maar het zou veel mooier zijn om de tape onder het plexiglas te krijgen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
DePrutser schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:31:
[...]

Als ik de reacties zo lees snappen veel mensen niets van wifi…..
Dat is ook zo, mijn advies aan Marstek , maak het beter en makkelijker. Is een plug and play product he 😉 maar dat zeg ik hier wel vaker vanaf januari. Bijvoorbeeld stabiel laten draaien op 2.4 GHz en 5.

[ Voor 21% gewijzigd door S2S op 22-06-2025 10:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

S2S schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:31:
[...]

Marsteks werken alleen op 2,4 GHz goed , een gecombineerd netwerk met 5 en 2,4 GHz gaat ook niet goed. Dus alles op 2,4 of een aparte router of extender alleen op 2,4 GHz zetten en al het Marstek spul daar op. Draai je dedicated 2,4 GHz?
Onzin een gecombineerd netwerk werkt prima. Meeste mensen hebben geen honderden clients op hun wifi netwerk. Enige wat van belang is dat je accespoints goed bereikbaar zijn voor je marstek spul.
Dus meerdere accespoints gebruiken. Liefst bedraad. Niet een wifi netwerk bouwen op caching capabilities van je eindgebruikers maar op snelle connectie(radio!) naar je acces points.

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
DePrutser schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Onzin een gecombineerd netwerk werkt prima. Meeste mensen hebben geen honderden clients op hun wifi netwerk. Enige wat van belang is dat je accespoints goed bereikbaar zijn voor je marstek spul.
Dus meerdere accespoints gebruiken. Liefst bedraad. Niet een wifi netwerk bouwen op caching capabilities van je eindgebruikers maar op snelle connectie(radio!) naar je acces points.
Was hier helemaal geen onzin. Ik had 8 clients op mijn router (inclusief Marstek) die op zowel 5 als 2,4 GHz draaide maar het werkte niet. Op 2,4 GHz wel ..

Maar mijn punt blijft het product wordt verkocht als plug and play maar de compatibiliteit is niet goed.

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 22-06-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 11:57
S2S schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Was hier helemaal geen onzin. Ik had 8 clients op mijn router die op zowel 5 als 2,4 GHz draaide maar het werkte niet. Op 2,4 GHz wel ..
Zet de radio van je 5Ghz eens op kanaal 44, ipv 'Auto'.

Lost praktisch alle problemen met 5GHz op normaal gesproken, weet niet 100% waarom iets met Aziatische frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
ApexAlpha schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:38:
[...]

Zet de radio van je 5Ghz eens op kanaal 44, ipv 'Auto'.

Lost praktisch alle problemen met 5GHz op normaal gesproken, weet niet 100% waarom iets met Aziatische frequenties.
Marstek adviseert 2,4 GHz .. dus weet niet .. ik ga niet zitten klooien met mijn hoofd router die al jaren alles goed draait behalve Marstek spul. Mijn Marsteks zitten op een 2.4 GHz tp link ap / router, draait hier al weken non-stop stabiel. Er zit ook ander 2.4 GHz spul bij op. Ook geen probleem. Deze had ik al, maar draaide eerst gecombineerd, vonden de Marsteks niet leuk .

[ Voor 32% gewijzigd door S2S op 22-06-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
Ik heb de KPN box 12 router en nog 2 oude routers als accespoint voor wifi in gebruik.
Het draait 2,4 en 5 ghz door elkaar.

Ik had een apart extra 2,4 ghz op de Kpn box aangemaakt maar dat lust de Marstek helemaal niet.

Als de weergegeven verbinding op de Marstek en de CT003 de gebruikte verbinding is dan is er een duidelijke voorkeur voor mijn Linksys die aan de andere kant van het huis staat?

De KPNBox , de accu en de CT003 staan binnen 50 cm van elkaar. De Linksys staat 10 meter verder en met allerlei tussen wanden.

[ Voor 8% gewijzigd door Metsubsidie op 22-06-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Metsubsidie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Ik heb de KPN box 12 router en nog 2 oude routers als accespoint voor wifi in gebruik.

Ik had een apart extra 2,4 ghz op de Kpn box aangemaakt maar dat lust de Marstek helemaal niet.

Als de weergegeven verbinding op de Marstek en de CT003 de gebruikte verbinding is dan is er een duidelijke voorkeur voor mijn Linksys die aan de andere kant van het huis staat?
KPN spul staat er om bekend dat dat spul vaak niet goed werkt . En je vaak extra moet configureren. Ik zou ander spul proberen . In het verleden bij vrienden en kennissen veel aan die dingen gewerkt om ze bijvoorbeeld fatsoenlijk te laten werken met gamen en dergelijke.

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 22-06-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:27
[...]

Kan zijn dat Box12 op WPA3 staat - veel domotica/IoT achtige apparaten hebben het daar moeilijk mee (als het al werkt). Beter is WPA of WPA2 en - inderdaad - een 2.4-GHz-only SSID voor deze apparaten.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Airw0lf schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:46:
[...]

Kan zijn dat Box12 op WPA3 staat - veel domotica/IoT achtige apparaten hebben het daar moeilijk mee (als het al werkt). Beter is WPA of WPA2 en - inderdaad - een 2.4-GHz-only SSID voor deze apparaten.
Goede inderdaad ! WPA3 niet gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

S2S schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:39:
[...]

Marstek adviseert 2,4 GHz .. dus weet niet .. ik ga niet zitten klooien met mijn hoofd router die al jaren alles goed draait behalve Marstek spul. Mijn Marsteks zitten op een 2.4 GHz tp link ap / router, draait hier al weken non-stop stabiel. Er zit ook ander 2.4 GHz bij op.
Raar verhaal en klinkt niet als een solide wifi netwerk. Ik draai +40 clients en lampen en andere iot gewoon op een plat deco netwerk van 3 accespoints. Op elke verdieping staat er 1 en onderling bedraad op 1 hoofd switch. Ik draai ook nog pi-hole. Werkt als een zonnetje.
Dit zijn gewoon standaard wifi snelheden voor mobiele apparaten(alles van apple) in huis.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5tHKbtG9bpO1J1k2Q3uedvCoao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7euvXNONXYOaTPLOSmKdNBX.jpg?f=fotoalbum_large

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
S2S schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Goede inderdaad ! WPA3 niet gebruiken!
Staat bij mij altijd al op WPA2

Plaatje vandaag :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nryzYthYsdFfYovp1n-R4KCgjG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oN6Tpbv6lPFUMd7IXdsc81jS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

[...]

De KPNBox , de accu en de CT003 staan binnen 50 cm van elkaar. De Linksys staat 10 meter verder en met allerlei tussen wanden.
Dit is ook geen plat wifi netwerk maar een wifi netwerk van 3 acces points die toevallig allemaal zelfde ssid staan te schreeuwen. Met een beetje pech ook nog allemaal met chanel op auto en op zelfde kanaal. Zet de wifi in het kpn spul uit nadat je 3x een deco AP hebt gekocht(evt op marktplaats) en bouw daar een wifi netwerk mee.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
DePrutser schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Dit is ook geen plat wifi netwerk maar een wifi netwerk van 3 acces points die toevallig allemaal zelfde ssid staan te schreeuwen. Met een beetje pech ook nog allemaal met chanel op auto en op zelfde kanaal. Zet de wifi in het kpn spul uit nadat je 3x een deco AP hebt gekocht(evt op marktplaats) en bouw daar een wifi netwerk mee.
Wie denkt u dat ik ben?

Gene prutser in ieder geval :)

[ Voor 3% gewijzigd door Metsubsidie op 22-06-2025 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waxy50
  • Laatst online: 01:03
Hier geen wifi problemen met een experiabox v10 met tp-link deco m4 (3 stuks). De deco staat ingesteld op accespoint 2,4 en 5 ghz door elkaar

[ Voor 9% gewijzigd door waxy50 op 22-06-2025 11:04 ]

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
waxy50 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:02:
Hier geen wifi problemen met een experiabox v10 met tp-link deco m4 (3 stuks). De deco staat ingesteld op accespoint 2,4 en 5 ghz door elkaar
Ik heb intern alles 1Ghz bedraad, een hoop workstation pc’s , raspberrys , synology nassen etc homeautomation etc.

Ik heb een hekel aan geld uitgeven als ik al prima heb.

Dat draait allemaal prima, over de kpn box niet echt te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-06 06:36
Wie weet hoe de CT003 te koppelen?

Situatie:
Ik heb 2x de MT v151
CT003 v114
App v1.6.41

Deze combinatie werkt al tijden feilloos nul op de meter.
Ivm vakantie iets te enthousiast een stekkerdoos eruit getrokken, waarop ook mijn hoofddeco was aangesloten.

Na een dag de stekker er weer in laten zetten, maar sindsdien zijn de batterijen niet meer gekoppeld aan de CT003.
Krijg het ook met geen mogelijkheid voor elkaar.
Heb alles al teruggezet naar fabrieksinstellingen, alles uit de app verwijderd. App zelf verwijderd en alles een ochtend van het net gehaald.
Op de wifi komt alles gelijk. CT003 krijgt ook de p1 data. Echter onderling krijg ik het niet gekoppeld.
Wie weet wat te doen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:54
waxy50 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:02:
Hier hetzelfde, wel alle HA dingen een vast IP adres gegeven. Niet alles gaat goed om met IP-adres veranderingen

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Rick- schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:28:
Wie weet hoe de CT003 te koppelen?

Situatie:
Ik heb 2x de MT v151
CT003 v114
App v1.6.41

Deze combinatie werkt al tijden feilloos nul op de meter.
Ivm vakantie iets te enthousiast een stekkerdoos eruit getrokken, waarop ook mijn hoofddeco was aangesloten.

Na een dag de stekker er weer in laten zetten, maar sindsdien zijn de batterijen niet meer gekoppeld aan de CT003.
Krijg het ook met geen mogelijkheid voor elkaar.
Heb alles al teruggezet naar fabrieksinstellingen, alles uit de app verwijderd. App zelf verwijderd en alles een ochtend van het net gehaald.
Op de wifi komt alles gelijk. CT003 krijgt ook de p1 data. Echter onderling krijg ik het niet gekoppeld.
Wie weet wat te doen?

Bedankt!
Mijn standaard aanpak is:
(1) - een eigen ssid op alleen 2,4-Ghz
(2) - alleen wpa/wpa2 gebruiken
(3) - communicatie tussen wifi clients toestaan

Dit zou eigenlijk genoeg moeten zijn voor iets werkends... :)

Inzake (3):
De terminologie wil nog wel eens wisselen.
Maar meestal is het zoiets als "AP Isolation" of "Client Isolation".
Die staat standaard aan bij de meeste gasten wifi ssid.
Maar wil ook nog wel eens aan staan bij een niet-gasten wifi ssid

[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 22-06-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
DePrutser schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:50:
[...]

Raar verhaal en klinkt niet als een solide wifi netwerk. Ik draai +40 clients en lampen en andere iot gewoon op een plat deco netwerk van 3 accespoints. Op elke verdieping staat er 1 en onderling bedraad op 1 hoofd switch. Ik draai ook nog pi-hole. Werkt als een zonnetje.
Dit zijn gewoon standaard wifi snelheden voor mobiele apparaten(alles van apple) in huis.[Afbeelding]
Kan voor jou een mooi raar verhaal wezen , ondertussen draait het hier zonder onderbreking al weken op deze manier. En daar gaat het om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:22
S2S schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:31:
[...]

Dat hoeft niet perse waar te zijn. Ik heb 5 en 2,4 gewoon door elkaar lopen, een extra AP op de 1e verdieping, en alles werkt gewoon feilloos.

MT Venus 5.12KWh V151 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
r03n_d schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Dat hoeft niet perse waar te zijn. Ik heb 5 en 2,4 gewoon door elkaar lopen, een extra AP op de 1e verdieping, en alles werkt gewoon feilloos.
Eens, maar kan bij een andere router weer anders zijn als de de router op gecombineerd staat. Er is veel verschillende hardware en software aansturing voor routers . En blijkbaar zijn Marsteks daar gevoelig voor. Ik heb deze exclusief op 2,4 GHz gezet. Er zijn er hier wel meer die een heel apart netwerk hebben opgebouwd voor de Marsteks op 2,4 GHz. Met gecombineerd ging het hier ook best goed, maar kon zo naar aantal weken toch uitvallen .

Het draait hier nu het stabielst van het afgelopen jaar. Ik heb ook wel eens uitval gehad. Daar zit niemand op te wachten . Helemaal niet als je er pas na een paar dagen achterkomt .

Maar ook het uitvallen van de Marstek P1 omdat hij dan vond dat de voeding niet genoeg vermogen of iets dergelijks leverde .. dat Marstek spul is gewoon gevoelig lijkt het.

Tweaker he .

Maar nu rollen er al weken euro’s zo weer mijn zak in 🤡 dus ik vind het allemaal best, meerdere wegen naar Rome etc ..

[ Voor 39% gewijzigd door S2S op 22-06-2025 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-06 06:36
Airw0lf schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Mijn standaard aanpak is:
(1) - een eigen ssid op alleen 2,4-Ghz
(2) - alleen wpa/wpa2 gebruiken
(3) - communicatie tussen wifi clients toestaan

Dit zou eigenlijk genoeg moeten zijn voor iets werkends... :)

Inzake (3):
De terminologie wil nog wel eens wisselen.
Maar meestal is het zoiets als "AP Isolation" of "Client Isolation".
Die staat standaard aan bij de meeste gasten wifi ssid.
Maar wil ook nog wel eens aan staan bij een niet-gasten wifi ssid
Bedankt.

Toeval wil, kreeg melding voor software update Deco.
Na updaten begint uit het niets beide MT’s weer 0 op de meter te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
superduper1969 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:05:
[...]

AI-overzicht

+3
Het aansluiten van twee routers achter elkaar, oftewel in cascade, kan problemen veroorzaken zoals IP-adresconflicten, dubbele NAT (Network Address Translation) en verminderde prestaties, vooral als ze op de verkeerde manier zijn aangesloten. Het is belangrijk om te weten dat er verschillende manieren zijn om routers in cascade te plaatsen, elk met hun eigen voor- en nadelen.
Mogelijke problemen:
IP-adresconflicten:
Als beide routers DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) gebruiken en hetzelfde IP-adresbereik hebben, kan dit leiden tot conflicten en apparaten die geen verbinding kunnen maken.
Dubbele NAT:
Dit kan leiden tot problemen met het openen van poorten en het gebruik van bepaalde online diensten, zoals online gaming of sommige video-conferencing tools, omdat apparaten achter de tweede router niet direct benaderbaar zijn vanaf het internet.
Verminderde prestaties:
Een extra router kan de netwerksnelheid vertragen, vooral als deze niet goed is geconfigureerd of als er onvoldoende bandbreedte is om beide routers te voeden.
Verwarring en complexiteit:
Het beheren van een netwerk met twee routers kan complexer zijn, vooral voor gebruikers die niet bekend zijn met netwerkconfiguraties.
Oplossingen:
Modus router-to-switch:
Verbind een LAN-poort van de eerste router (meestal de hoofdrouter) met een LAN-poort van de tweede router. De tweede router fungeert dan als een switch en verlengt het netwerk.
Modus router-to-router:
Verbind een LAN-poort van de eerste router met de WAN-poort van de tweede router. De tweede router krijgt dan een ander IP-adresbereik en werkt als een afzonderlijk netwerk. Dit is handig voor het scheiden van netwerken.
Draadloze repeater/access point:
Gebruik de tweede router als een draadloze repeater om het wifi-signaal van de eerste router te versterken.
Aanbevelingen:
Als je extra LAN-poorten nodig hebt, kies dan voor de router-to-switch methode.
Als je twee gescheiden netwerken wilt, kies dan voor de router-to-router methode.
Overweeg een betrouwbare switch als je meer dan 4 apparaten wilt aansluiten op een netwerk, in plaats van een tweede router te gebruiken.
Zorg ervoor dat de tweede router correct is geconfigureerd om problemen te voorkomen.
Vermijd het gebruik van twee routers als je geen specifieke reden hebt om dit te doen, aangezien een goed geconfigureerde router vaak voldoende is.
Bedankt voor de heldere uitleg. Ben een leek in netwerken en WIFI maar heb toch weeral wat bijgeleerd. :)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23:44
Gely schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:43:

Ik zie er eigenlijk niks verkeerd aan met ze beiden op 2500w te laten ontladen. Misschien dat mijn visie erop verkeerd is maar zou niet weten wat er fout kan lopen als je ze beiden toch op aparte groep wil zetten?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ ZP 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V151 + CT003 V115 / 3x Tosot airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
Mijn opstelling:
In België Telenet Modem, Wifi uit. Bedraad aangesloten aan mijn eigen router, Airport Time Machine, in brugmodus gezet. TP-Link Deco X50 met 4 satellieten. 1 bedraad aangesloten aan mijn Airport Time Capsule die geplaatst is aan mijn bureau. In Acces Mode. De 2de in de garage, waar de HWP1 meter, HW kWh meter, Goodwe omvormer zijn mee verbonden. De 3de aan de TV, Telenet TVbox, Apple TV, en de 4de in mijn Tuinhuis, waar de Marstek, HW Socket en de M5STack zijn aangesloten. Werkt al een maand feilloos.

MTVenus V2 V151 APP V1.6.4 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
KabouterSuper schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Nu we het toch over het glas hebben, heeft Iemand al geprobeerd om het plexiglas te verwijderen om de ledlampjes af te plakken? Ik heb nu wat gekleurd pvc-tape op het plexiglas geplakt... Het effect is erg prettig (minder fel en niet van dat blauwige witte licht), maar het zou veel mooier zijn om de tape onder het plexiglas te krijgen.
Ik zag die opmerkingen over het ledlicht hier al vaker passeren. Word dit echt als zo storend ervaren?
(Ik heb de MT's in een ongebruikte kelder staan en heb ze al 6 weken niet meer bekeken)
Vraag me dan, puur uit nieuwsgierigheid, af wat er zo storend is aan die witte ledlichtjes

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ ZP 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V151 + CT003 V115 / 3x Tosot airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metsubsidie
Het werkte zo mooi afgelopen dag / uren, nu komt mij ega op de Linksys en de verbinding is weer verbroken....

Wifi verhuisd naar andere oude 2,4 Ghz router op de 1e verdieping, lijkt weer stabiel te zijn.

Het is puur een wifi probleem lijkt mij. ze hadden beter ook een vaste kabel verbinding standaard aan kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
Druppeltje_ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Ik zag die opmerkingen over het ledlicht hier al vaker passeren. Word dit echt als zo storend ervaren?
(Ik heb de MT's in een ongebruikte kelder staan en heb ze al 6 weken niet meer bekeken)
Vraag me dan, puur uit nieuwsgierigheid, af wat er zo storend is aan die witte ledlichtjes
Ik heb de accu onder een plank en ivm de koeling (de vinnen) de glaskant naar de muur staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Ze zijn te fel en het knipperen is irritant. Tuurlijk staat mijn MT in de garage, maar het is wat mij betreft een gemiste kans om wel een mooie plexiglasplaat te monteren, maar daar dan felle, lelijke witte ledjes achter te doen. Een lijntje pvc-tape is dan een mooie tweakers hack om de lichtjes te verbeteren en je MT uniek te maken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Flesym schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:33:
[...]

Hier hetzelfde, wel alle HA dingen een vast IP adres gegeven. Niet alles gaat goed om met IP-adres veranderingen
Alles op Ubiquiti / Unifi hier. Alles wat ook maar te maken heeft met HA in de garage staat op een "fixed" AP, dus HW Solar meters, HW P1 meter, HW power plugs van de batterijen, de Marstek batterijen zelf en beide M5stack Atom Lites voor de Modbus connectie hangen op één dedicated AP. Alles in huis (70 devices) heeft trouwens een vast IP. Rete stabiel, afwachten of de CT003 die morgen komt er ook zo over denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Druppeltje_ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:46:
[...]

Ik zie er eigenlijk niks verkeerd aan met ze beiden op 2500w te laten ontladen. Misschien dat mijn visie erop verkeerd is maar zou niet weten wat er fout kan lopen als je ze beiden toch op aparte groep wil zetten?
De vraag was eerder om te weten te komen hoe anderen hun instellingen zetten, wetende dat er maar één fase is aan 40A (9.2kW max. vermogen) en hoe dit zich dan vertaalt wanneer er naast 5kW van de batterijen (op uiteraard # groepen) ook nog simultaan een resem andere zware verbruikers aan staan, zoals daar zijn ovens, inductiekookplaten, microgolf. Heb al pieken (gedurende enkele minuten) gemeten van 8kW (zonder batterijen), dat is dus niet zover van de 9.2kW van mijn netverbinding. Het is uiteraard wel zo dat als mijn batterijen 5kW aan vermogen leveren dit niet de deur uitgaat maar intern wordt verbruikt door bovenstaande elementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:55

d3x

Druppeltje_ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:46:
[...]

idem draai hier zo al 2 maanden (in-uit 2500) , elke MT op een eigen 16A lijn. niks mis mee. Trouwens voor een 1 fase omgeving kan je dan al 5KW terugleveren (ongeveer) dan moet je al serieus wat opzetten om die beide te stressen. Het valt wel eens voor dat er ene al vol is en de andere niet waardoor die aan 24xxkw max staat te laden, maar ontladen gaat veelal door beide gelijk en dan moet je al grellig doen met verbruikscombo. Niet iets dat dagelijks of standaard is en dus ook geen enkel probleem, zit je er dan nog boven dan komt het wel van het net.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gely schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:15:
[...]

De vraag was eerder om te weten te komen hoe anderen hun instellingen zetten, wetende dat er maar één fase is aan 40A (9.2kW max. vermogen) en hoe dit zich dan vertaalt wanneer er naast 5kW van de batterijen (op uiteraard # groepen) ook nog simultaan een resem andere zware verbruikers aan staan, zoals daar zijn ovens, inductiekookplaten, microgolf. Heb al pieken (gedurende enkele minuten) gemeten van 8kW (zonder batterijen), dat is dus niet zover van de 9.2kW van mijn netverbinding. Het is uiteraard wel zo dat als mijn batterijen 5kW aan vermogen leveren dit niet de deur uitgaat maar intern wordt verbruikt door bovenstaande elementen.
Als je NOM gaat draaien en MT's staan elk op een apart afgezekerde kring van 16A en je interne bekabeling in je electrisch bord is in orde (voldoende dik) dan zou ik ze zeker beide op 2500W zetten. Heeft alleen maar voordelen qua opvangen van pieken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d3x

d3x

Metsubsidie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Wie denkt u dat ik ben?

Gene prutser in ieder geval :)
tsja dat zegt U ;)

dat weten wij niet he _/-\o_ maar wat we wel al lang weten is dat er verschillende provider boxen problemen geven met wifi, zijn we al maanden bij iedereen aan het testen en proberen duidelijk te maken.. staat trouwens ook in de TS, of dit ook staat met welke merken etc, geen idee. Ik ben gestopt met de TS te lezen na maanden van actief bezig te zijn op dit forum 8)

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
DSSW schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:19:
[...]

Als je NOM gaat draaien en MT's staan elk op een apart afgezekerde kring van 16A en je interne bekabeling in je electrisch bord is in orde (voldoende dik) dan zou ik ze zeker beide op 2500W zetten. Heeft alleen maar voordelen qua opvangen van pieken.
OK bedankt, dat was ik eigenlijk van plan maar wilde eens lezen hoe anderen het doen. 20A hier (BE) met alles op 2.5mm², ook de verlichtingskringen trouwens. Vooral dat verdomde capaciteitstarief hier in BE wil ik de nek omwringen, en NOM véél NOM :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Druppeltje_
Gely schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:25:
[...]

OK bedankt, dat was ik eigenlijk van plan maar wilde eens lezen hoe anderen het doen. 20A hier (BE) met alles op 2.5mm², ook de verlichtingskringen trouwens. Vooral dat verdomde capaciteitstarief hier in BE wil ik de nek omwringen, en NOM véél NOM :)
Dat onnozele capaciteitstarief in BE is de hoofdreden dat ik ze allebei op 2500W ontladen heb staan.
Voor de MT zat ik altijd tussen de 5 en de 8 KW als hoogste kwartierpiek.
Sinds de MT's nooit meer hoger gegaan dan 1.8KW als kwartierpiek. Dus dat is altijd ruim onder de 2,5 die je standaard als minimum betaald.

Mijn verbruik is elke dag tussen de 0,2 en de 0,8 kwh. Als ik dat vergelijk met het (toch wel) zeer hoge verbruik ik dagelijks heb is dat perfect NOM. De wagen laadt hier dagelijks op met zonnestroom en daar springt de batterij soms bij als er pakweg een halfuurtje wolken voor de zon zitten. De airco's draaien hier volop, en op een wasmachine meer of minder word er niet gekeken.

[ Voor 21% gewijzigd door Druppeltje_ op 22-06-2025 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Druppeltje_ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:33:
[...]

Dat onnozele capaciteitstarief in BE is de hoofdreden dat ik ze allebei op 2500W ontladen heb staan.
Voor de MT zat ik altijd tussen de 5 en de 8 KW als hoogste kwartierpiek.
Sinds de MT's nooit meer hoger gegaan dan 1.8KW als kwartierpiek. Dus dat is altijd ruim onder de 2,5 die je standaard als minimum betaald.

Mijn verbruik is elke dag tussen de 0,2 en de 0,8 kwh. Als ik dat vergelijk met het (toch wel) zeer hoge verbruik ik dagelijks heb is dat perfect NOM. De wagen laadt hier dagelijks op met zonnestroom en daar springt de batterij soms bij als er pakweg een halfuurtje wolken voor de zon zitten. De airco's draaien hier volop, en op een wasmachine meer of minder word er niet gekeken.
100%akkoord. Werk op identiek dezelfde manier maar dan met 3MT's, , 1 op elke fase. Loopt perfect, en ja er is wat reserve maar dat maakt het allemaal wat makkelijker en zorgt voor geen omkijken meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newmamoman
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 08:41
Als je al een bestaande homewizard batterij hebt, kan je de marstek dan ook nog erbij plaatsen? Dus kan de combi van beide.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:35
S2S schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:39:
[...]

Marstek adviseert 2,4 GHz .. dus weet niet .. ik ga niet zitten klooien met mijn hoofd router die al jaren alles goed draait behalve Marstek spul. Mijn Marsteks zitten op een 2.4 GHz tp link ap / router, draait hier al weken non-stop stabiel. Er zit ook ander 2.4 GHz spul bij op. Ook geen probleem. Deze had ik al, maar draaide eerst gecombineerd, vonden de Marsteks niet leuk .
Ik draai al mijn IOT spul, Marstek, Huawei, Shelly, Tuya, Ikea op 2.4Ghz. Overige systemen draaien allemaal op 5Ghz. In mijn netwerk zitten nu zo een 50+ devices, containers, VM’s die allemaal een eigen IP nummer hebben.
En het draait gewoon stabiel. De Marstek devices hebben wel een DHCP reservering, zodat ze altijd het zelfde IP adres hebben. Draait nu een 1,5 maand stabiel.
De Wifi AP’s zijn van Delta, type Deco X20. Ze zijn wel met bekabelde backhaul aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door WargamingPlayer op 22-06-2025 16:05 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
newmamoman schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:52:
Als je al een bestaande homewizard batterij hebt, kan je de marstek dan ook nog erbij plaatsen? Dus kan de combi van beide.?
Ik vrees dat je het laden/ontladen van de één naar de andere niet onder controle zal krijgen. Beide kunnen wel in de HW app gemonitored worden, maar volgens mij houdt het daar op. Misschien heeft iemand anders daar al ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vrees dat het niet gaat. 2 of meer batterijen van marstek gaat in auto of AI mode ook enkel met P1 van Marstek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gely
Gely schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:07:
[...]

Ik vrees dat je het laden/ontladen van de één naar de andere niet onder controle zal krijgen. Beide kunnen wel in de HW app gemonitored worden, maar volgens mij houdt het daar op. Misschien heeft iemand anders daar al ervaring mee.
BTW, ik heb maanden uitgekeken naar die HW batterij en het desbetreffende forum hier op Tweakers ook intensief gevolgd. Ik denk dat HW zijn hand heeft overspeeld door 1/ te laat te zijn met het opstarten van een eventuele homologatie 2/ te weigeren om dat ding aan een domme Belg zoals ik te verkopen onder het mom van wat weet ik veel. Ondertussen zijn er naar mijn schatting tal van, om niet te zeggen duizenden, van die Marsteks verkocht terwijl HW nog altijd zijn vingers aan het tellen is. En dan de prijssetting, tja... Pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtlvandeven
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:01
The_Belgian_GST schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:52:
[...]

Ja, al meerdere keren meegemaakt, terwijl andere devices de HW P1 prima uit kunnen lezen, stopt de marstek ermee en doet het met oude data (diagnostics), er worden geen nieuwe waarden uit de P1 opgehaald, dat terwijl beide Wifi symbolen in de marstek app maximaal bereik aangeven. Graag ook doorgeven dat je hier last van hebt, dan ben ik niet de enige.
Ik heb hiervoor trouwens versie V153 gekregen maar daar zie ik het ook gebeuren. HW P1 heeft een vast ip bij mij.
(Ik reboot dan soms de P1 via de api en dan werkt het weer, misschien als je niks doen na een tijd ook)

[ Voor 5% gewijzigd door rtlvandeven op 22-06-2025 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
Gely schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:09:
[...]

BTW, ik heb maanden uitgekeken naar die HW batterij en het desbetreffende forum hier op Tweakers ook intensief gevolgd. Ik denk dat HW zijn hand heeft overspeeld door 1/ te laat te zijn met het opstarten van een eventuele homologatie 2/ te weigeren om dat ding aan een domme Belg zoals ik te verkopen onder het mom van wat weet ik veel. Ondertussen zijn er naar mijn schatting tal van, om niet te zeggen duizenden, van die Marsteks verkocht terwijl HW nog altijd zijn vingers aan het tellen is. En dan de prijssetting, tja... Pech.
Helemaal waar. Ik had een HW batterij besteld via een Nederlandse vriend. 4 maanden wachten. Ondertussen had ik via battery_sim een simulatie lopen in Home assistent, van zowel de HW als de Marstek. Na 2 maanden heb ik de Marstek gekocht, en de HW afgezegd en mijn €50 voorschot teruggekregen. De HW batterij is gewoon te beperkt in kWh. En 800w op en ontladen....Neen, niet mijn ding. En gelukkig maar, want ik ben hier na een maand meer dan tevreden met mijn Marstek.

MTVenus V2 V151 APP V1.6.4 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
rtlvandeven schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:13:
[...]

Ja, al meerdere keren meegemaakt, terwijl andere devices de HW P1 prima uit kunnen lezen, stopt de marstek ermee en doet het met oude data (diagnostics), er worden geen nieuwe waarden uit de P1 opgehaald, dat terwijl beide Wifi symbolen in de marstek app maximaal bereik aangeven. Graag ook doorgeven dat je hier last van hebt, dan ben ik niet de enige.
Ik heb hiervoor trouwens versie V153 gekregen maar daar zie ik het ook gebeuren. HW P1 heeft een vast ip bij mij.
(Ik reboot dan soms de P1 via de api en dan werkt het weer, misschien als je niks doen na een tijd ook)
Hoe reboot je de P1 meter via de api?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKteZ
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-06 14:30
ardana123 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:15:
Is het normaal dat je een licht knetterend geluid van de heatsink langs achter hoort? Hij is op dit moment standby. Heb hem vandaag in gebruik genomen.
Ik heb dit ook. Als ik mijn oor aan de linkerkant tegen de kast duw dan hoor ik het. Zodra ik het grid afschakel is het weg.
Heb jij er nog wat mee gedaan of werkt hij nog steeds goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjiman23
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 10:29
Hallo,

Vraagje: ik lees de batterij uit met een lilygo waar esphome is op geflashed samen met de yaml van deze beginpost.
Op de config / parameter pagina kan de waarde van het ontladen aangepast worden. Echter als ik dit verander, naar bv. 1000watt springt het terug naar de default waarde 800 bij een refresh.
Iemand enig idee hoe dit komt? Hoe kan ik het ontladen instellen op 1000?

Alvast bedankt

Edit: verkeerde thread

[ Voor 3% gewijzigd door Benjiman23 op 22-06-2025 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyro
Benjiman23 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:49:
Hallo,

Vraagje: ik lees de batterij uit met een lilygo waar esphome is op geflashed samen met de yaml van deze beginpost.
Op de config / parameter pagina kan de waarde van het ontladen aangepast worden. Echter als ik dit verander, naar bv. 1000watt springt het terug naar de default waarde 800 bij een refresh.

Alvast bedankt

In de app het de ontlading op 2500w zetten, dan kan je gerust 1000w instellen op de modbus sturing. Dat werkt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dannyro schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:39:
[...]

Helemaal waar. Ik had een HW batterij besteld via een Nederlandse vriend. 4 maanden wachten. Ondertussen had ik via battery_sim een simulatie lopen in Home assistent, van zowel de HW als de Marstek. Na 2 maanden heb ik de Marstek gekocht, en de HW afgezegd en mijn €50 voorschot teruggekregen. De HW batterij is gewoon te beperkt in kWh. En 800w op en ontladen....Neen, niet mijn ding. En gelukkig maar, want ik ben hier na een maand meer dan tevreden met mijn Marstek.
Hier identiek verhaal :+

Home wizard heeft de boot (een beetje) gemist in BE vrees ik.

[ Voor 5% gewijzigd door DSSW op 22-06-2025 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 20:49
DSSW schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:54:
[...]
Home wizard heeft de boot (een beetje) gemist in BE vrees ik.
Inderdaad en moesten ze aan een deftig volume aan NL kunnen leveren hebben, hadden ze ook daar een significant grotere klantenbasis gehad. Veel hebben de Marstek niet enkel voor de prijs maar ook de beschikbaarheid genomen.

Vraag mij af of de HomeWizard ook geen prijsdaling gaat krijgen om relevant te blijven in de toekomst.

[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 22-06-2025 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGrandPaddo
  • Laatst online: 22:23
Just ter info: hier sinds een week de Marstek draaien naar tevredenheid. Eigen groep aangelegd en die op dezelfde fase als de zonnepanelen gezet (hoewel het natuurlijk administratief niet uitmaakt). Dank allen die op dit forum hun templates hebben gedeeld, ik ben gegaan voor de Elfin oplossing op de modus uit te lezen richting HA.

Ook sinds een paar dagen predbat draaien als add-on in HA, bijzondere complexe maar mooie software. Icm elektrische auto's en dynamische energieprijzen een leuk 'spel' waarin predbat de Marstek aanstuurt via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtlvandeven
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18
Avenger 2.0 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:32:
[...]

Inderdaad en moesten ze aan een deftig volume aan NL kunnen leveren hebben, hadden ze ook daar een significant grotere klantenbasis gehad. Veel hebben de Marstek niet enkel voor de prijs maar ook de beschikbaarheid genomen.

Vraag mij af of de HomeWizard ook geen prijsdaling gaat krijgen om relevant te blijven in de toekomst.
Ik ben nog aan het twijfelen. De Marstek lijkt me technisch prima, maar past me wat minder qua afmetingen. Ik wil die nabij de meter onder de trap zetten.

De HW zou daar probleemloos passen. Alleen heeft die als nadeel de prijs en het feit dat die na een onderbreking terugvalt op 800W afgifte.
Ik vermoed wel dat ze er ondertussen alles aan doen om die prijs naar beneden te krijgen…

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
heeft iemand een idee van de ontlaadcurve van de marstek venus?
Ik merk op dat hij bvb onder/rond de 25% SOC al geen 1000watt meer wil leveren,(zowel niet in automatische modus, als in manuele ontlading ) en nu staat hij op 16% SOC en wil hij zelfs de 50 watt die we momenteel verbruiken al niet meer uitvlakken?
Is dit normaal gedrag? vanaf wanneer begint de ontlading af te vlakken?
zou normaal nu geen enkel probleemm ogen geven, batterij gaat op normale dagen maar tussen de 100% en 60% SOC zitten, maar in de wintermaanden gaat het eerder in de lagere regionen moeten presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

The_Belgian_GST schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:03:
Ik merk op dat hij bvb onder/rond de 25% SOC al geen 1000watt meer wil leveren,(zowel niet in automatische modus, als in manuele ontlading ) en nu staat hij op 16% SOC en wil hij zelfs de 50 watt die we momenteel verbruiken al niet meer uitvlakken?
zou normaal nu geen enkel probleemm ogen geven, batterij gaat op normale dagen maar tussen de 100% en 60% SOC zitten, maar in de wintermaanden gaat het eerder in de lagere regionen moeten presteren.
is mij nog nooit opgevallen, zet je sig misschien eens zodat we kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
@d3x dat heb ik inderdaad veel te lang uitgesteld.... straks thuis kijken welke DM er eigenlijk staat en deze nog even aanvullen! thanks voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:15

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

PNARI schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:53:
[...]

Sorry , was misschien wat kort door de bocht.
Wat dynamisch contract betreft, als je je hele dagverbruik tijdens de goedkoopste daguren kan verbruiken gaat dat inderdaad het goedkoopste contract zijn maar dat is alleen theoretisch mogelijk .Het gemiddelde dagverschil in 2024 tussen laagste en hoogste uurtarief was +/10€ct in 2024. Het goedkoopste dynamisch contract in Belgie past de prijsformule Belpex*1.065 +6% BTW toe aan energieprijs die je inkoopt. geeft dan 0.113 ct besparing x 10kWhx365 x0.75 = 310€ op jaarbasis maar daar moet je dan wel 2 batterijen kopen, totale payback = 9 jaar. Als je geen terugdraaiende teller hebt / niet meer kan salderen is een batterij alleen maar rendabel als je overschot aan zonneenergie hebt.
Tja in mijn ervaring spreek ik over een Nederlandse dynamische leverancier, in combinatie met een slimme meter. Wat je allemaal zegt is niet van toepassing voor mij.

Mijn dagverbruik zit tussen 3 kWh en 8 kWh, dus ik kan vrij veel dekken met 1 Marstek.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 20:49
Dat laatste lijkt me niet normaal. Hier kan ik toch 300-400W nachtverbruik trekken tot op 11% als hij stopt. Zit je misschien op die laatste v153 firmware? Want die doet rare dingen heb ik al gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Idem hier aan @Avenger 2.0. Batterij ontlaadt hier ook 's nachts/vroeg in de ochtend nog aan 400w (nachtverbruik van de airco's in nachtstand). Toen ik vanmorgen opstond had 1 batterij 11%. De andere stond op 15% en die gaf gewoon 400w om nom te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:15

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Dacht dat hij minimaal 100 W moet leveren. Tenminste dit is het minimum in the manuele modus.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-06 12:41
Ik heb 3 marsteks, die ik zelf met modbus aanstuur.

De curve is eigenlijk vlak. Alleen boven 95% SOC en onder 15% SOC is het maximum (ont)laden ca 1200W.

Dus zoals bij jou dat de marstek onder 25% geen 1000W kan leveren is niet normaal.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:57
Net even gekeken omdat eerste wat grijze ochtend was.
Om 7:30 was mijn SOC 23% en stond de marstek 2136W te leveren doordat dochter de oven aanzette. Dus nee, hier maximaal ontladen ook bij een lage SOC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Avenger 2.0 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:08:
[...]

Dat laatste lijkt me niet normaal. Hier kan ik toch 300-400W nachtverbruik trekken tot op 11% als hij stopt. Zit je misschien op die laatste v153 firmware? Want die doet rare dingen heb ik al gelezen...
Idem hier, blijft ook zelfs leveren tot 11%, 350w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:48
De exacte curve vanuit Marstek zou ik ook wel eens willen zien. Voor mijn zelfsturing gebruik ik wel een afvlakking bij het opladen. Tot 80% laadt die maximaal vermogen, tot 85% met 2000 Watt, en dan gaat die het afbouwen tot 500 watt bij 95% en druppelen met 200 Watt bij 98%. Maar voor ontladen heb ik nog niet zoiets ingebakken, mede omdat hij niet verder ontlaad dan 12%. Maar misschien geen gek idee?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Hiervoor even via de app feedback gevraagd om het via hun zijde eens na te kijken.
Bedankt allen voor de reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Goedemorgen,

Ik heb nu een aantal dagen de v153 in beide batterij zitten.

Om het stabiel te laten werken en de update uit te voeren zijn dit, volgens mij, de belangrijkste aandachtspunten;

Voordat je de update doet;
- Stekker uit stopcontact.
- Uischakelen -6 sec aan/uit knop
- >1min wachten
- Inschakelen - aan/uit knop
- Connect met app BT en firmware updaten
- Na succesvol flash >3min wachten.
- Stekker weer in stopcontact

- In MT app optie fabrieksinstellingen - Herstellen en bewaren gegevens.
- Groene CT knop in app en Instellen 3 of 1 fase regeling.

Dit proces herhalen uitvoeren voor elke batterij.

Sinds deze procedure per batterij werken beide batterijen bij mij stabiel met de v153 update en op 3fase-som in de NOM modi.

PS gebruik je de modbus aansluiting die eerst loskoppelen en pas weer aankoppelen na voltooien update proces.

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 23-06-2025 11:04 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linalina
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:39
Foto verwijderd.

[ Voor 95% gewijzigd door Linalina op 23-06-2025 16:54 . Reden: Serienummer was zichtbaar. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:22
Linalina schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:03:
[Afbeelding]

Voordat ik de doos open. Heb ik het oude model ontvangen?
Afleidend van het gewicht zou ik gokken op versie 2.
Versie 1 is 71.5kg
Versie 2 is 64kg

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Ik heb geen Homewizard maar een Anker accu.
Ik laad de Anker volgens klokschema ontladen vanaf 21:00> 200W want dat komt overeen met mijn nachtverbruik, natuurlijk weer om 12:00 smiddags laden om te voorkomen dat solar naar het net gaat.
De Marstek staat op NOM.
2 verschillende merken NOM laten draaien gaat niet, of niet handig/stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
Net mijn 2de Marstek van stekker-batterij.nl in ontvangst mogen nemen. Na een klein uurtje volledig up en running met CT003 (voordien HWP1) en heb ook de nodige FW update (v151) uitgevoerd. CT003 (v114) op dedicated Unifi AP specifiek voor alle HW in de garage, alles op vast IP zoals de rest. 2de ESPHome module ook geïnstalleerd en alles in een dashboard van HomeAssistant gegooid. Ziet er goed uit :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gely op 23-06-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Benjiman23 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:49:
Hallo,

Alvast bedankt

Bekijk even de video van Denie van Kleef https://youtu.be/05ydkt3jjhk?si=TckfvN_rkpFKk_1V
En 1000W ontladen kan alleen als je de 2500W hebt ontgrendeld in de APP!
Anders springt deze inderdaad terug naar 800W omdat dit de maximale waarde is.

[ Voor 10% gewijzigd door superduper1969 op 23-06-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linalina
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:39
CoNsPiRaCyBE schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Afleidend van het gewicht zou ik gokken op versie 2.
Versie 1 is 71.5kg
Versie 2 is 64kg
Ik ben er achter, bedankt!. Op internet staan deze maten:
742 x 600 x 227 mm op stekkerbatterij
Afmetingen: 520mm (b) x 640mm (h) x 224mm (d) op marstek.nl
600*742*227mm op duravolt

De afmetingen die op de doos staan, zijn die van de doos zelf. Niet van de inhoud. Ik heb de doos nog niet open en het gaat al mis 😅...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:22
Schuif gewoon de gele bandjes er netjes af, is het niet wat je wil hebben, schuif je ze weer terug.

zo moeilijk is het niet om even te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julez226
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 21:33
Misschien weet hier iemand raad.

Sinds 3 dagen de marstek venus e in huis, iets meer info:
3 fasen in heel het huis , veel zonnepanelen, wifi mesh van tplink, heb al een werkende homewizard p1 die alles correct weergeeft in de app, m'n zonnepanelen leveren op dit moment een kleine 3000watt op (voormiddag) en kunnen nog veel hoger want heb er zo een 26 tal liggen!

Ik installeerde de batterij zonder veel problemen op de app, deed een laatste update, vroeg om een CT aan te sluiten. Het toevoegen van de ct003 in de app was geen probleem, deed een update, toont opbrengst/verbruik maar wanneer ik hem probeer toe te voegen aan de batterij (om samen te werken) duurt het initialiseren echt eeuwig en lukt het gewoon nooit.

Dan maar de homewizard ingesteld, die deed het direct.
Nu geeft de CT knop weer dat er ruim veel wattage opbrengst is maar wat ik ook probeer van instellingen, als ik op AUTO diagnose klik onder menu CT dan zie ik de batterij misschien 10 seconden laden en vervolgens gaat hij direct weer in standby, laadt niet en ontlaadt niet, enkel wanneer ik op auto diagnose klik doet hij het eventjes weer om vervolgens weer in standby te gaan. Hij ziet de P1 info zeer zeker maar reageert gewoon niet. Iemand een idee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZoXPrtKUOX9RwT03ExaakI7KUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGlDu5zhSDmN7QsjsBpmjUxw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Gely schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:36:
Net mijn 2de Marstek van stekker-batterij.nl in ontvangst mogen nemen. Na een klein uurtje volledig up en running met CT003 (voordien HWP1) en heb ook de nodige FW update (v151) uitgevoerd. CT003 (v114) op dedicated Unifi AP specifiek voor alle HW in de garage, alles op vast IP zoals de rest. 2de ESPHome module ook geïnstalleerd en alles in een dashboard van HomeAssistant gegooid. Ziet er goed uit :)
Wat is hierin de rol van ESPHome?

Pagina: 1 ... 188 ... 191 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.