Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:23
pascallj schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:44:
[...]

Buiten het feit dat 5kW terugleveren op 1 kring niet kan, kan je dan ook die kring niet meer gebruiken voor gebruikers als je meer dan 800 W teruglevert. Weet niet of dat een probleem is.
Er gaat een kring met zekering 20A naar boven, en daarna staat er een verdeelkast met aparte zekeringen voor verwarmingsketel, verlichting en stopcontacten. Daar kan ik een zekering aan toevoegen van 20A, en daarop de batterijen zetten.
Dan kunnen de stromen niet optellen en is het veilig, maar niet selectief. In B is dat reglementair.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
pascallj schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:32:
[...]

Maar als die ruimte onder de trap zo krap is, ga je de warmte dan wel kwijt kunnen? Je verliest ongeveer 1kWh per cycle. Dat wordt dus aan warmte de ruimte ingepompt.
Ruimte heeft wel wat ventilatie. Desnoods een ventilator toe voegen met thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Ik durf er toch van uit gaan dat die batterijen niet de meest brandgevoelige tech bevatten.
LFP is toch merkelijk veiliger voor brand….
Inderdaad, als er brand zou ontstaan gaat dit sneller in de inverter gebeuren denk ik (230V en hitte). Op renders lijkt er een metalen scheiding tussen inverter en batterij te zitten wat wel positief is zodat een kortsluiting of brand in de inverter de batterij hopelijk niet aansteekt. Want een LFP in brand is even moeilijk te blussen als een reguliere NFC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:24
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Ik durf er toch van uit gaan dat die batterijen niet de meest brandgevoelige tech bevatten.
LFP is toch merkelijk veiliger voor brand….

https://nl.shieldenchanne...epo4-batteries-catch-fire
dat klopt - het is veiliger dan lood batterijen ... maar ... eens het in brand is, is dat heel moeilijk te blussen ...
Wat is er voorzien:
- lifipo4 batterijen - die moeilijker in brand gaan (maar eens in brand moeilijker uit gaan)
- thermo beheer (dus koeling, sensors, ... )
- compartimentering. cellen in ander compartiment dan de elektronica ...
- minimaliseren van brandbaar materiaal (behuizing, ... kan op zich niet branden)

De veiligheid hier is een discutie zoals sigaretten en vapes. vapes is minder schadelijk (denken we), maar dat wilt niet zeggen dat het gezond is (bewezen).

het risico is en blijft:
- kan branden (heel kleine kans maar niet onbestaand)
- zeer moeilijk te blussen

[ Voor 18% gewijzigd door vifra op 20-06-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CoNsPiRaCyBE schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 06:41:
[...]

Ok. Top! Is helemaal zoals ik het zou doen. Ik had nog 3 ongebruikte zekeringen van 20A liggen (dit is de norm voor een stopcontact kring in België), ik veronderstel dat dit ook wel oké zal zijn.

Ik geloof dat ik gelezen had dat je je installatie moet laten herkeuren bij aanpassingen aan de zekeringen. Heb je dit ook gedaan?
Herkeuring heb ik niet laten doen. Heb gewoon alles veilig gedaan zoals het hoort. Hoeveel installaties in elgië hebben nog een geldig keuringsattest? Enkel bij verkoop gebeuren er herkeuringen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
d3x schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:02:
[...]

dat haal je nooit uit 1 batterij.... een kw pure energie kost (BE) vandaag maar een 12cent bij een ok contract, de verbruiks kosten erbij neem dan totaal16cent. (zelfs als je 2 cycli verbruik zou doen op je PV stroom op een dag kom je maar aan 30eur winst/mnd/batterij.

ik draai nu ook al 2 maanden volledig NOM (op een paar kw down na en enkele 100kw up bijna gratis...) je blijft met de vaste BE kost zitten van ongeveer 22-24eur (basis capacitiet-sociale kosten- etc) en dan moet je al een 0eur abbo contract hebben (wat ik heb).

als jij 75eur haalt dan had je een verbruik van 1000kw per maand en nu heb je 3*MT, best alles in zijn context antwoorden. Heb je dat wel, dan heb je gewoon een wacko contract en kon je beter wat tijd steken in andere leverancier zoeken.

neemt niet weg dat 300eur voor een kw idd een goeie prijs is, maar je ROI gaat naar beneden met meerdere (ik heb er 2) en om goed te zijn met dynamisch moet je eigenlijk afh van je PV orientatie met andere tools de MT gaan schakelen tussen NOM/manueel. in de andere contracten maakt het niet veel uit want dan kijk je vooral dat je batterij capaciteit + pv voldoende is om de 24/7 door NOM te draaien.
Ieder heeft zijn eigen situatie.

Ik verbruik inderdaad tussen de 1000 en 1100kwh per maand, als ik augustus vorige jaar vergelijk met mei dit jaar dan zijn dat vergelijkbare maanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USENqqZ0KdumcsL4erIrJla9HQY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vHApp65qeAy23cRJqWfsTVhO.jpg?f=user_large
Ik heb dus nu bijna 400kwh minder afgenomen uit het net tov vorig jaar zonder batterijen, en daar draait het om.

400 kwh x0.25€ = 80€ minder betaald aan energie. Mijn Elecprijs all in is 0.28€/kwh en injectie = 0.03€ ik heb geen vast kost per jaar.

Dus niet te snel conclusies trekken over een ander zijn rekening ;)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:59
KabouterSuper schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:29:
Ik zie opeens een muurbeugel te koop bij duravolt:
[Afbeelding]

Helaas wel €75,-
Duravolt vraagt wel weer veel geld voor het plakken van een duravolt sticker,
Afgebeelde steun is de Vogel's TVM 3605 Fixed muurbeugel € 59,- gratis verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:26:
[...]

Ieder heeft zijn eigen situatie.

Ik verbruik inderdaad tussen de 1000 en 1100kwh per maand, als ik augustus vorige jaar vergelijk met mei dit jaar dan zijn dat vergelijkbare maanden:
[Afbeelding]
Ik heb dus nu bijna 400kwh minder afgenomen uit het net tov vorig jaar zonder batterijen, en daar draait het om.

400 kwh x0.25€ = 80€ minder betaald aan energie. Mijn Elecprijs all in is 0.28€/kwh en injectie = 0.03€ ik heb geen vast kost per jaar.

Dus niet te snel conclusies trekken over een ander zijn rekening ;)
Je moet niet naar de all-in prijs kijken, maar eerder naar de marginale prijs.
Hoe veel kost 1 extra kWh, en hoe veel krijg je terug voor 1 kWh.
Heb gisteren nog even de berekening gemaakt, en ik kom aan een marginale kost van 28ct (all-in 32ct) en een teruglevertarief van 6ct. (Bolt Online - Plenty)
Dat zijn de prjzen van de tariefkaart voor Juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:38:
[...]

En in onwaarschijnlijke geval van een brand is gelijkvloers toch wel handiger voor blussen, schade en brandweer.
Ik haal dat niet zomaar aan - onder een trap / in een gang / ... dat zijn vluchtwegen waar je dan vuur hebt. is vanuit brandveiligheid niet aangewezen ... vluchtwegen zijden risico vrij gehouden moeten worden (dus geen rommel in de weg, niets brandbaar, ... )

Een zolder is een minder toegankelijke plaats - is ook niet aangewezen ... daarenboven hebben zolders meestal hoge isolatie (dus sneller warmte-opbouw en dus kleine brand zeer snel grote brand) en brandbaar materiaal (dakgebinte, ... ) wat ook niet bevorderlijk is.

Er zijn landen waar die voorschriften wat strenger zijn en met reden.

Nu iedere situatie is natuurlijk anders en niet alles kan zomaar gedaan worden.

Het klopt - de marstek (en de meeste nieuwe generatie systemen) hebben voorzieningen om branden te vermijden en te minimaliseren. 100% waterdicht is dat niet, maar verlaagt het risico aanzienlijk.

Daarnaast, wat ik zeker zou doen als je dat in een (kleine) ruimte onder trap zet, zet er een brandalarm bij zodat je heel snel kunt reageren (bij licht smeulen) ...

Heb eens een demonstratie bij de brandweer gezien van een Lifipo batterij in brand en hoe te blussen - eentje van een fiets (zo'n losse tube) en ééntje van een auto batterij. Zelfs die van de fiest was al indrukwekkend lastig om geblust te krijgen ... die van de auto is onbegonnen werk zonder professionals. (en ik zou zerlfs bij die van de fiets altijd de brandweer erbij roepen).
De dingen kan je even doven maar schieten gewoon terug in brand ... je dient dat echt diep geooft en afgekoeld te krijgen alvorens die terug veilig zijn.
En dan hebben we het nog niet over de giftige dampen gepaard met een dergelijke brand ...

Marstek geeft ook aan dat bij brand je het pand dient te verlaten en het brandalarm (indien aanwezig) dient te activeren. Het blussen dient bij voorkeur door professionelen te gebeuren.

verder uit de handleiding:
  • aanbevolen ondergronden: baksteen, betonnen muren en vloeren, ...
  • alternatieve oppervlakten: als andere materialen worden gebruikt, moeten deze: brandvertragend zijn, voldoen aan de belastbaarheidseisen van de apparatuur.
  • Verboden in de nabije omgeving: brandbare of explosieve materialen
  • en nog tal van waarschuwingen om geen brandbare materialen in de buurt van het toestel te hebben ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Je moet niet naar de all-in prijs kijken, maar eerder naar de marginale prijs.
Hoe veel kost 1 extra kWh, en hoe veel krijg je terug voor 1 kWh.
Heb gisteren nog even de berekening gemaakt, en ik kom aan een marginale kost van 28ct (all-in 32ct) en een teruglevertarief van 6ct. (Bolt Online - Plenty)
Dat zijn de prjzen van de tariefkaart voor Juni.
De prijs die ik betaal per kwh is wat telt, als ik 25cent per kwh betaal dan is dat 400 X 25 cent die er minder van mijn rekening gaat op het einde van de maand. Dat is wat telt en wat de rentabiliteit bepaalt.

Vorig jaar betaalde ik in zijn totaliteit bijna 1200€ voor elec op jaarbasis, dat zal nu in de richting van 300€-400€ op jaarbasis worden.

[ Voor 9% gewijzigd door DSSW op 20-06-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:32:
[...]

De prijs die ik betaal per kwh is wat telt, als ik 25cent per kwh betaal dan is dat 400 X 25 cent die er minder van mijn rekening gaat op het einde van de maand. Dat is wat telt en wat de rentabiliteit bepaalt.

Vorig jaar betaalde ik in zijn totaliteit bijna 1200€ voor elec op jaarbasis, dat zal nu in de richting van 300€-400€ op jaarbasis worden.
Je vaste kosten (abo, ) gaan toch niet veranderen als je batterijen toe voegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Je vaste kosten (abo, ) gaan toch niet veranderen als je batterijen toe voegt...
ieder contract heeft zij formule hoe aansluiting en verbruik betaald wordt ...

Maar het klopt - je dient de verbruikskost van een contract in rekening te nemen volgens:
- kost aankoop kWh
- verkoop (injectie) kWh

Kost - verkoop = wat je met de batterij dus wint per kWh dat je zelf gebruikt.

Eigenlijk dien je de kost van uw marstek ook nog eens af te rekenen - pak aankoop gedeeld door (5 kWh x 6000 cycles ) - en rekening te houden met toch maar een efficientie van 80 a 85% ... (laden en ontladen verlies = de warmte die da toestel afgeeft), en ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Zoals ik al zei, ik heb geen abbo en vaste kosten.
Heb enkel een prijs per kwh voor afname en injectie.
Als ik op het einde van het jaar 0kwh verbruikt heb dan betaal ik NUL €

Dat is zo meer dan 17 jaar geweest met mijn terugdraaiende teller, ik heb al die jaren NUL EURO aan elec betaald.

[ Voor 32% gewijzigd door DSSW op 20-06-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Zoals ik al zei, ik heb geen abbo en vaste kosten.
Heb enkel een prijs per kwh voor afname en injectie.
Als ik op het einde van het jaar 0kwh verbruikt heb dan betaal ik NUL €

Dat is zo meer dan 17 jaar geweest met mijn terugdraaiende teller, ik heb al die jaren NUL EURO aan elec betaald.
OK, wist niet dat dat nog bestond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
vifra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:49:
[...]

ieder contract heeft zij formule hoe aansluiting en verbruik betaald wordt ...

Maar het klopt - je dient de verbruikskost van een contract in rekening te nemen volgens:
- kost aankoop kWh
- verkoop (injectie) kWh

Kost - verkoop = wat je met de batterij dus wint per kWh dat je zelf gebruikt.

Eigenlijk dien je de kost van uw marstek ook nog eens af te rekenen - pak aankoop gedeeld door (5 kWh x 6000 cycles ) - en rekening te houden met toch maar een efficientie van 80 a 85% ... (laden en ontladen verlies = de warmte die da toestel afgeeft), en ...
Dan komen we idd uit bij de terugverdienperiode van een batterij.

Als ik een simulatie doe met mijn kwartierwaarden, dan kom ik uit bij een jaarlijkse besparing van ca 400-450€ bij een batterij van 10 kWh waarvan 8kWh gebruikt worden. (met ca 200-230 cycli per jaar)
Ik ben dan bereid daar 6x400€ voor te betalen.
Dus ik bestel de marstek pas als de prijs naar 1200€ /5kWh gaat, en ik denk dat dat wel gaat gebeuren voor het einde van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:33
Yargo schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:49:
Daarnet is me opgevallen dat de tweede batterij even energie moest leveren aan het huis waardoor die nu op 98% staat. Net niet vol dus. Ondertussen is er weer minder verbruik dan zonopbrengst waardoor er momenteel 700W op het net wordt gestoken.

Het rare is dat de tweede batterij die laatste 2 procent niet meer wil laden. Zelf als ik hem op manueel zet en ingeef om 2500W te laden doet hij niets.

Is er een bepaalde grens waar hij eerst onder moet komen eer hij opnieuw begint te laden misschien? Iemand een idee van?
Deze ochtend antwoord gekregen op deze vraag aan Marstek. Ik heb soms de indruk dat ze beetje naast de kwestie antwoorden:

'' Two devices appear to be charging and discharging each other. If you want to avoid this phenomenon you can switch to single-phase recharge.''

Zoals ik het zie is dat niet het geval. Anders zouden de Energy Sockets dat duidelijk moeten tonen. Als ik op CT druk in de app staat er bovenaan bij '' Uitgangsvermogen Referentie'' Fase A aangeduid. Dat is toch wat hij bedoelt?

Verder is het beetje lastig dat je niet kunt reageren op hun reactie in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:17
Peterhardenberg schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Duravolt vraagt wel weer veel geld voor het plakken van een duravolt sticker,
Afgebeelde steun is de Vogel's TVM 3605 Fixed muurbeugel € 59,- gratis verzenden.
Volgens een verkoper die ik gesproken had zou deze TV-beugel van €22 ook compatibel zijn:
https://www.bol.com/nl/nl...-wm4411/9200000063280103/

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:17:
[...]

Dan komen we idd uit bij de terugverdienperiode van een batterij.

Als ik een simulatie doe met mijn kwartierwaarden, dan kom ik uit bij een jaarlijkse besparing van ca 400-450€ bij een batterij van 10 kWh waarvan 8kWh gebruikt worden. (met ca 200-230 cycli per jaar)
Ik ben dan bereid daar 6x400€ voor te betalen.
Dus ik bestel de marstek pas als de prijs naar 1200€ /5kWh gaat, en ik denk dat dat wel gaat gebeuren voor het einde van dit jaar.
hola - terugverdientijd gaat over hoe je de batterij gebruikt, heb je zonnepanelen, wat is uw verbruiksprofiel, doe je aan dynamisch contract en ga je dan ook handelen op de markt, ... dat is dan een complex verhaal.

berekenen wat de winst is van één kWh gebruik uit batterij tov 1kWh vanuit de grid is eenvoudig ...

u uw berekening snap ik niet zo:
De eerste 5 kWh verdien je altijd sneller terug dan de 2de 5 kWh enzovoort ... dat komt daar je meer gebruik maakt van die eerste 5 kWh (veel kans dat je dat alle dagen 1 of zelfs 1,5x ontlaad / laad) dan van de tweede 5kWh (dat gaat pas gebruikt worden als je eerste 5 kWh gebruikt zijn ... ) ...
Weerom - dat hangt dus af van uw verbruiksprofiel ...

Nu je 6x400 geeft aan dat je een terugverdientijd wilt van 6 jaar wat mooi is. Ga er van uit dat de eerste 5kWh een terugverdientijd heeft van 5 jaar (meer laad en ontlading) en de tweede 5kWh een terugverdientijd heeft van 7 jaar ... allemaal theoretisch ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:05
CoNsPiRaCyBE schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Volgens een verkoper die ik gesproken had zou deze TV-beugel van €22 ook compatibel zijn:
https://www.bol.com/nl/nl...-wm4411/9200000063280103/
Ik kan dit bevestigen, deze beugel werkt en past heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yargo schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Deze ochtend antwoord gekregen op deze vraag aan Marstek. Ik heb soms de indruk dat ze beetje naast de kwestie antwoorden:

'' Two devices appear to be charging and discharging each other. If you want to avoid this phenomenon you can switch to single-phase recharge.''

Zoals ik het zie is dat niet het geval. Anders zouden de Energy Sockets dat duidelijk moeten tonen. Als ik op CT druk in de app staat er bovenaan bij '' Uitgangsvermogen Referentie'' Fase A aangeduid. Dat is toch wat hij bedoelt?

Verder is het beetje lastig dat je niet kunt reageren op hun reactie in de app.
Dat laatste kan wel door op 'blijf vragen stellen' te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
vifra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:37:
[...]

hola - terugverdientijd gaat over hoe je de batterij gebruikt, heb je zonnepanelen, wat is uw verbruiksprofiel, doe je aan dynamisch contract en ga je dan ook handelen op de markt, ... dat is dan een complex verhaal.

berekenen wat de winst is van één kWh gebruik uit batterij tov 1kWh vanuit de grid is eenvoudig ...

u uw berekening snap ik niet zo:
De eerste 5 kWh verdien je altijd sneller terug dan de 2de 5 kWh enzovoort ... dat komt daar je meer gebruik maakt van die eerste 5 kWh (veel kans dat je dat alle dagen 1 of zelfs 1,5x ontlaad / laad) dan van de tweede 5kWh (dat gaat pas gebruikt worden als je eerste 5 kWh gebruikt zijn ... ) ...
Weerom - dat hangt dus af van uw verbruiksprofiel ...

Nu je 6x400 geeft aan dat je een terugverdientijd wilt van 6 jaar wat mooi is. Ga er van uit dat de eerste 5kWh een terugverdientijd heeft van 5 jaar (meer laad en ontlading) en de tweede 5kWh een terugverdientijd heeft van 7 jaar ... allemaal theoretisch ...
Ik heb een simulatie gedaan, en wat je schrijft klopt ook. Als je rekent met 5kWh, dan gaat die batterij wat meer cycli doen dan een 10kWh. Maar het moet ergens de moeite zijn, dus heb ik beslist dat het 10 kWh wordt minimaal. En dan is de jaarlijkse besparing voor 200 cycli aan 25ct zowat 400-450€.

Nu heb ik al offertes gehad van 7000 en 10000€ voor 10 kWh, en als je die aanbieders dan hoort, dan claimen ze 80% besparing op de energierekening... maar kunnen niks onderbouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vifra
heraut schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Ik kan dit bevestigen, deze beugel werkt en past heel goed.
vond deze net wat minimalistischer en iets meer afstand van de muur (4cm) wat ook gevraagd ordt in de manual van martsek ... https://www.bol.com/be/nl...NCGA_0_18.36.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:05
vifra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:45:
[...]

vond deze net wat minimalistischer en iets meer afstand van de muur (4cm) wat ook gevraagd ordt in de manual van martsek ... https://www.bol.com/be/nl...NCGA_0_18.36.ProductTitle
Ik heb rechtstreeks contact gehad met Marstek en die kwamen met deze beugel. Maar inderdaad interessant om te zien dat het niet aansluit met de eis van 4cm vanaf de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:33
pascallj schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Dat laatste kan wel door op 'blijf vragen stellen' te drukken.
Zoals ik het zie stel je dan eigenlijk gewoon een nieuwe vraag. Want je moet weer het type feedback aanduiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Ik heb een simulatie gedaan, en wat je schrijft klopt ook. Als je rekent met 5kWh, dan gaat die batterij wat meer cycli doen dan een 10kWh. Maar het moet ergens de moeite zijn, dus heb ik beslist dat het 10 kWh wordt minimaal. En dan is de jaarlijkse besparing voor 200 cycli aan 25ct zowat 400-450€.

Nu heb ik al offertes gehad van 7000 en 10000€ voor 10 kWh, en als je die aanbieders dan hoort, dan claimen ze 80% besparing op de energierekening... maar kunnen niks onderbouwen.
Ah dat kan ik volgen ... de vaste batterijen met instalatiekosten enzo zijn gewoon niet rendabel. Dat doe je pas als je ook verhandelt op de markt en vanuit besparing op aansluitingskosten (piek) enzo ...

De 3000 € van 2x marstek + een groep of 2 steken (pak 300 €) is snel terugverdiend versus die vaste batterijen ...

Denk dat je met 200 cyclussen gerust kan rekenen voor enkel NOM ... en dus uw 400 er niet ver van is ... als je ook zou verhandelen dan mag je wat meer cyclussen rekenen (eerder naar de 300) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yargo schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Zoals ik het zie stel je dan eigenlijk gewoon een nieuwe vraag. Want je moet weer het type feedback aanduiden.
Gewoon weer hetzelfde invullen als feedback en de vraag komt onder je ticket.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:45:
[...]

10000€ voor residentieel batterij opslag kan je nooit terugverdienen binnen een aanvaardbare tijd. Uiteraard bekijkt ieder op een andere manier wat een aanvaarbare tijd is, maar bij mij ligt die tussen de 5 en 7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:54:
[...]

10000€ voor residentieel batterij opslag kan je nooit terugverdienen binnen een aanvaardbare tijd. Uiteraard bekijkt ieder op een andere manier wat een aanvaarbare tijd is, maar bij mij ligt die tussen de 5 en 7 jaar.
Je moet ook realistisch zijn. Een huihouden verbruikt wat?
- zonder zotte toestellen( armtepomp, wagen, ...) pak een 3000 kWh / jaar
- EV laden - 6000 kWh / jaar
- warmtepomp - 4000 kWh / jaar

Dus ahankelijk van uw verbruikprofiel heb je maar een afname van pak 900 € tot pak 4000 € ....

Eerste wat je zet als het kan is zonnepanelen en slimme sturing van zware verbruikers (ev lader, warmtepomp, ... ) en dat kan je al 30 tot 60% besparen ... (afhankelijk van hou hard je slim kan sturen)

Dan pas batterijen - die vooral de domme momenten gaat oppakken om dan naar de 80 a 95% te kunnen gaan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vifra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:01:
[...]

Dus ahankelijk van uw verbruikprofiel heb je maar een afname van pak 900 € tot pak 4000 € ....

Eerste wat je zet als het kan is zonnepanelen en slimme sturing van zware verbruikers (ev lader, warmtepomp, ... ) en dat kan je al 30 tot 60% besparen ... (afhankelijk van hou hard je slim kan sturen)

Dan pas batterijen - die vooral de domme momenten gaat oppakken om dan naar de 80 a 95% te kunnen gaan ...
Warmtepomp 4000 kWh per jaar?! Ik heb hier een installatie die met een beetje geluk een COP van 3 haalt voor zowel verwarming als warm water en heb maar 760 kWh over 2024... Weliswaar goed geïsoleerd 1-persoonshuishouden, maar toch.

Maar de discussie over verbruik etc kunnen we beter verplaatsen naar dat andere topic want dit heeft weinig meer met de Marstek te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch vandaag een eerste hikje sinds ze met zijn drieën in de schuur staan.
1 van de Marsteks was nu nog maar 83% vol en die had al vol moeten zijn natuurlijk.
Dus ff checken en hij vond dat de shelly offline was.
Toch hadden de andere twee accu's dat niet.
Vreemde zaak.
Dus ik dan maar eens bij wifi configuratie kijken stonden daar allemaal onbekende wifinetwerken die kon ik met de telefoon niet vinden.

Accu gereset naar fabrieksinstellingen met behoud van.
Daarna was ineens wel weer de wifi in de schuur zichtbaar bij wifi configuratie. (Alsook alle andere wifinetwerken in de buurt die wel bekend zijn bij mij)
Ct was ook weer online heb nog wel even de autodiagnose gedaan maar alles lijkt nu weer prima te werken.

Beetje vaag maar goed het is weer opgelost.
Maar even opletten of dat vaker gaat gebeuren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:31
vifra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:45:
[...]

@pascallj kunnen we deze (en andere) geteste muurbeugels toevoegen aan de TS? Thanks!

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-07 16:12
muiske schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Ik heb eindelijk van Marstek antwoord gehad. Van Multisolar waar ik de batterij kocht heb ik na een week nog niets gehoord.

"Hello,We apologize for the inconvenience you have experienced. We would like to offer you a replacement device. If you agree, please proceed as follows:
1. we will send you a device as a priority, you will receive the device and return the damaged device.
2. please pack the device as securely as possible. If you no longer have the original packaging, you can use a cardboard box, as the device is quite heavy, you will need to organize a pallet for transport. If you do not have a pallet, please let us know! Please let us know the size and weight of the package.
3. please let us know the size and weight of the package and a suitable time for collection. We will arrange for a logistics company to collect the parcel.
4. to create a return label, we need the following information: Order number, a screenshot of the order, serial number, purchase channel, shipping address and phone number. If you would like to send attachments, please send them to our e-mail address: support@marstekenergy.com.
Demand is currently very high during the peak season. Processing takes 2-3 weeks in total. We ask for your patience.
Thank you for your cooperation. We look forward to your reply and wish you a pleasant day!"

leo
Gisteren heb ik contact gehad met Duravolt en aankomende dinsdag komen ze hem zelf omruilen voor een nieuwe. Als ik jou was, zou ik ook met de leverancier contact opnemen en dit eisen van hun. Immers heb je de batterij niet bij Marstek gekocht maar bij hun.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V151 CT003 V116 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_N_M
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:44
Vandaag heb ik een aparte kring/stopcontact laten voorzien achteraan mn tuinhuis, in geval van brand - wat niet de bedoeling is en hopelijk nooit gaat gebeuren - ver weg van mijn huis en andere huizen :-) Voor de veiligheid er een slot rond gelegd (hoewel je natuurlijk makkelijk die beugel kan losvijzen) maar met een batterij van 60Kg ga je nu niet zo makkelijk lopen ook.

Blij met het eindresultaat alvast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3GH1dMdEQIU1vWwSErfzsPu7no=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKGW1g6O7pRnva5Vio6ptwkX.jpg?f=fotoalbum_large
(deze staat onder een afdak dus staat nooit in de zon + bij regen zal die ook niet nat worden)

Na 5 dagen gebruik super tevreden met de NOM opstelling. Het doet gewoon zijn ding en dezer zonnige dagen heb ik praktisch geen verbruik meer ('s morgens sta ik op met 0.0 op de dagteller) + 's avonds / 's nachts gratis airco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
heraut schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Ik heb rechtstreeks contact gehad met Marstek en die kwamen met deze beugel. Maar inderdaad interessant om te zien dat het niet aansluit met de eis van 4cm vanaf de muur.
de manual spreekt van 150 mm ... maar dat is als hij lost staat op de vloer ... als je hem op hangt met standaard beugel (MT v1) is dat 4 cm ... vandaar deze benadert dat zeer goed. Wel stevige vijzen gebruiken in de muur gezien er maar twee hechtpunten zijn die het gewicht dragen ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-07 19:04
M_N_M schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:44:
Vandaag heb ik een aparte kring/stopcontact laten voorzien achteraan mn tuinhuis, in geval van brand - wat niet de bedoeling is en hopelijk nooit gaat gebeuren - ver weg van mijn huis en andere huizen :-) Voor de veiligheid er een slot rond gelegd (hoewel je natuurlijk makkelijk die beugel kan losvijzen) maar met een batterij van 60Kg ga je nu niet zo makkelijk lopen ook.

Blij met het eindresultaat alvast:
[Afbeelding]
(deze staat onder een afdak dus staat nooit in de zon + bij regen zal die ook niet nat worden)

Na 5 dagen gebruik super tevreden met de NOM opstelling. Het doet gewoon zijn ding en dezer zonnige dagen heb ik praktisch geen verbruik meer ('s morgens sta ik op met 0.0 op de dagteller) + 's avonds / 's nachts gratis airco!
Hoe is bij jou het handvat bevestigd?:-)

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vifra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:01:
[...]

Das exact wat ik al 17 jaar doe en nu sinds 3 maanden zijn de 3 Marsteks bijgevoegd. Die keuze heb ik gemaakt dmv mijn gebruiks en productie data van de laatste 17 jaar. Meten is weten en data is rmacht ;)

Ik zit al boven die 95% waar je over spreekt en kom van 60% voor de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Hoe is bij jou het handvat bevestigd?:-)
Schroefjes los en gaan met die banaan (Marstek) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08:55
vifra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:53:
[...]

de manual spreekt van 150 mm ... maar dat is als hij lost staat op de vloer ... als je hem op hangt met standaard beugel (MT v1) is dat 4 cm ... vandaar deze benadert dat zeer goed. Wel stevige vijzen gebruiken in de muur gezien er maar twee hechtpunten zijn die het gewicht dragen ...
Bij mij hangen ze ongeveer 25mm van de muur, en misschien nog wel minder. Maar ze hangen buiten. Er is dus een heel groot volume aan lucht aanwezig om warmte aan af te geven. Ze hangen onder een afdak waarbij ze alleen in de morgen van pak hem weg 8:00 tot 11:00 in de zon hangen.
Tot nu toe gaat het goed.

Wanneer je de, One For All WM4411 Vesa 400, gebruikt dan is de wand bevestiging met 5 x 10mm pluggen en schroeven van 6cm lang. De twee rails echter zitten per rail vast met m6 boutjes. Dus 100kg kan makkelijk met die die beugel. De plaat aan de muur kan volgens mij gewoon, wanneer ik met natte vinger reken 100kg neerwaardse druk per schroef hebben, dus 500kg op de muurbeugel. Enige zwakte zal de verbinding tussen Marstek en de rails zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door WargamingPlayer op 20-06-2025 14:43 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:19:
[...]

Das exact wat ik al 17 jaar doe en nu sinds 3 maanden zijn de 3 Marsteks bijgevoegd. Die keuze heb ik gemaakt dmv mijn gebruiks en productie data van de laatste 17 jaar. Meten is weten en data is rmacht ;)

Ik zit al boven die 95% waar je over spreekt en kom van 60% voor de batterijen.
95% in zomer en late lente/vroege herfst kan haalbaar zijn, maar in de winter lukt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-07 18:00

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

M_N_M schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:44:
Voor de veiligheid er een slot rond gelegd (hoewel je natuurlijk makkelijk die beugel kan losvijzen) maar met een batterij van 60Kg ga je nu niet zo makkelijk lopen ook.
Hij zal ook niet weg kunnen waaien nu ;)

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-07 14:56

R-B

Blokkert

WargamingPlayer schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:29:
[...]

Bij mij hangen ze ongeveer 15mm van de muur, en misschien nog wel minder. Maar ze hangen buiten. Er is dus een heel groot volume aan lucht aanwezig om warmte aan af te geven. Ze hangen onder een afdak waarbij ze alleen in de morgen van pak hem weg 8:00 tot 11:00 in de zon hangen.
Tot nu toe gaat het goed.
Interessant, buiten..

Dus omgevingstemperatuur zomers (in schaduw) zegge max 30 °C. S'winters zeggen we 0 tot -5 °C? In principe prima omstandigheden....?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
JeffreyGorissen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Hij zal ook niet weg kunnen waaien nu ;)
Zelf heb ik hem op deze wijze vast gezet:
Keilbout met oog M8x12 in muur verankerd (14mm stalen plug). En een gehard slot er aan door oog en door gat van de ophang beugel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60GW2IxWji0qAbL-HmvsIi8lfnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvjgOwyfbaYWyP7XGoKkOHoK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
R-B schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:48:
[...]

Interessant, buiten..

Dus omgevingstemperatuur zomers (in schaduw) zegge max 30 °C. S'winters zeggen we 0 tot -5 °C? In principe prima omstandigheden....?
Binnen de specificaties. Daarnaast warmen ze op bij laden en ontladen. Maar blijven binnen de specificaties. Mijn EV heeft het zelfde probleem tenslotte en die werkt ook in de zomer en winter.

Wanneer je naar andere merken kijkt, bijvoorbeeld Tesla of SigStore dan staan die ook gewoon vaak buiten onder een afdak, of voor Tesla zelfs gewoon in de open regen.

Daarnaast heeft de batterij voldoende ruimte om koele lucht aan de achterkant aan te zuigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt-bd6EE76IC56iNhIhfifALNhE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/63kUtKl3JVFJaxb2FLllYcIk.png?f=user_large

Ik heb overigens afgezien van de extra ombouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-07 10:57
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:54:
[...]

Berenschot heeft hier recent onderzoek naar gedaan (in opdracht van zonneplan): https://www.berenschot.nl...neerde-verdienstrategieen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-07 14:56

R-B

Blokkert

WargamingPlayer schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:59:
[...]

Binnen de specificaties. Daarnaast warmen ze op bij laden en ontladen. Maar blijven binnen de specificaties. Mijn EV heeft het zelfde probleem tenslotte en die werkt ook in de zomer en winter.

Wanneer je naar andere merken kijkt, bijvoorbeeld Tesla of SigStore dan staan die ook gewoon vaak buiten onder een afdak, of voor Tesla zelfs gewoon in de open regen.

Daarnaast heeft de batterij voldoende ruimte om koele lucht aan de achterkant aan te zuigen.
[Afbeelding]

Ik heb overigens afgezien van de extra ombouw.
True.. Dan is het "buiten" hangen over algemeen nog beter dan in een eenvoudige "schuur" / "berging", waar de temperatuur doorgaans hoger wordt door zonopwarming..

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:31:
[...]

95% in zomer en late lente/vroege herfst kan haalbaar zijn, maar in de winter lukt dat niet.
Uiteraard kan dat niet in de maanden december en januari, (en deels in nov en feb) daar zal ik nog dezelfde afname hebben als vroeger.

Maar vanaf maart zat ik al boven de 94%...mei 96,2% bij een verbruik van boven de 1100kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-07 22:28
twee vragen (en vooral de antwoorden) die ik nog niet voorbij heb zien komen, maar ik mis ook nog wel eens wat, dus bij voorbaat excuus als ik niet heb zitten opletten.

1. Ik zou in deze tijden van veel zon en relatief weinig gebruik, graag zien dat de accu pas begint met laden rond 1200 (/op het moment dat de stroom het goedkoopst is)., maar dan wel alleen op basis van overproductie van de zonnepanelen. Voor die tijd dus wel ontladen, maar nog niet bijladen. Idealiter dan ook nog weer met een ondergrens als de accu op <25% ook bijladen voor die tijd.

2. in het laagseizoen (winter) zou ik graag zien dat de ondergrens van ontladen op 60% komt te liggen, de resterende capaciteit is dan (waarschijnlijk) genoeg om overproductie op te slaan (aangezien de warmtepomp dan ook loopt), maar als er dan een stroomstoring is, heb ik in ieder geval nog wel een beetje stroom.

Iemand al iets dergelijks voor elkaar gekregen?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114; IthoDaalderop CoolCube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:21:
[...]

Uiteraard kan dat niet in de maanden december en januari, (en deels in nov en feb) daar zal ik nog dezelfde afname hebben als vroeger.

Maar vanaf maart zat ik al boven de 94%...mei 96,2% bij een verbruik van boven de 1100kWh.
zonneopbrengst spreiding over de maanden:
jun 13,0%
jul 13,0%
aug 11,0%
sep 10,0%
okt 7,0%
nov 3,0%
dec 2,0%
jan 3,0%
feb 5,0%
maart 8,0%
april 12,0%
mei 13,0%

De periode november tot pak mid febr. is opbrengst van zonnepanelen meestal te laag (tenzij je overgedimensioneerd hebt). Maar inderdaad 8 maanden kan je gerust naar +90% en de andere 4 maanden val je naar 40% - over het jaar heen zal je boven de 80% normaal kunnen gaan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
vifra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:51:
[...]

zonneopbrengst spreiding over de maanden:
jun 13,0%
jul 13,0%
aug 11,0%
sep 10,0%
okt 7,0%
nov 3,0%
dec 2,0%
jan 3,0%
feb 5,0%
maart 8,0%
april 12,0%
mei 13,0%

De periode november tot pak mid febr. is opbrengst van zonnepanelen meestal te laag (tenzij je overgedimensioneerd hebt). Maar inderdaad 8 maanden kan je gerust naar +90% en de andere 4 maanden val je naar 40% - over het jaar heen zal je boven de 80% normaal kunnen gaan ...
Ik heb toevallig ook net gekeken in mijn historische database. Mijn warmtepomp slurpt alle zonneopbrengst volledig op in Nov, Dec, Jan en Feb. In Okt en Feb heb ik ongeveer 7 dagen genoeg overproduktie, de rest van het jaar heb ik elke dag genoeg overproduktie. Ik ga in mijn berekeningen altijd uit van 200 rendabele dagen per jaar, maar de data suggereert ietsjes meer (7.5*30=225 dagen). Ik bekijk alleen dagen met 5kWh netto overproductie. Dagen met 0<overproductie<5 heb ik erg weinig omdat mijn WP dan vrijwel altijd draait (warme dagen met continu regen).

Specs: WP is 14kW, PV is 6400WP, thuisbatterij isMarstek 5.12kWh.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:08:
[...]

Ik heb toevallig ook net gekeken in mijn historische database. Mijn warmtepomp slurpt alle zonneopbrengst volledig op in Nov, Dec, Jan en Feb. In Okt en Feb heb ik ongeveer 7 dagen genoeg overproduktie, de rest van het jaar heb ik elke dag genoeg overproduktie. Ik ga in mijn berekeningen altijd uit van 200 rendabele dagen per jaar, maar de data suggereert ietsjes meer (7.5*30=225 dagen). Ik bekijk alleen dagen met 5kWh netto overproductie. Dagen met 0<overproductie<5 heb ik erg weinig omdat mijn WP dan vrijwel altijd draait (warme dagen met continu regen).

Specs: WP is 14kW, PV is 6400WP, thuisbatterij isMarstek 5.12kWh.
WP 14kW thermisch, toch niet 14kW electrisch veronderstel ik ;)

Volgens data van de voorbije 3 maanden met de 3 Marsteks (maart 1, april de 2de erbij en mei de 3de erbij) verwacht ik om ongeveer 3000kwh minder uit het net te moeten halen op jaarbasis door NOM som 3 fasen. Draait zeer soepel, eigenlijk geen omkijken naar.
En er mag in de avond makkelijk nog een wasje, droger of vaat gedaan worden, dat is geen probleem, ook de WP (14kw thermisch) kan na zonsondergang gerust nog een aantal uren koelen met die warme dagen. Gebruikscomfort is verbeterd en de afname uit het net is rond de 0.5 kWh/dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-07 22:32
johnhemmers schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:03:
[...]
Berenschot heeft hier recent onderzoek naar gedaan (in opdracht van zonneplan): https://www.berenschot.nl...neerde-verdienstrategieen
Interessant, alhoewel ik altijd twijfels heb aan de onafhankelijkheid van onderzoeken uitgevoerd in opdracht van producenten.

Wat ik mis in dit rapport zijn de effecten van inflatie en de veroudering van de batterijen (of ik heb er overheen gelezen).
Ook lijkt mij een RTE van 88% vrij optimistisch, evenals een levensduur van 14 jaar.

2x Venus E (Gen1) V151, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:25:
[...]

Interessant, alhoewel ik altijd twijfels heb aan de onafhankelijkheid van onderzoeken uitgevoerd in opdracht van producenten.

Wat ik mis in dit rapport zijn de effecten van inflatie en de veroudering van de batterijen (of ik heb er overheen gelezen).
Ook lijkt mij een RTE van 88% vrij optimistisch, evenals een levensduur van 14 jaar.
Een RTE van 88% voor een PIB? Onbestaand lijkt mij. Dat zijn marketing aannames voor ROI berekeningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:20:
[...]

WP 14kW thermisch, toch niet 14kW electrisch veronderstel ik ;)

Volgens data van de voorbije 3 maanden met de 3 Marsteks (maart 1, april de 2de erbij en mei de 3de erbij) verwacht ik om ongeveer 3000kwh minder uit het net te moeten halen op jaarbasis door NOM som 3 fasen. Draait zeer soepel, eigenlijk geen omkijken naar.
En er mag in de avond makkelijk nog een wasje, droger of vaat gedaan worden, dat is geen probleem, ook de WP (14kw thermisch) kan na zonsondergang gerust nog een aantal uren koelen met die warme dagen. Gebruikscomfort is verbeterd en de afname uit het net is rond de 0.5 kWh/dag.
Ja, 14kW thermisch.

Ik schat 1000kWh minder uit het grid te halen (met 1 batterij). En inderdaad hoef ik mijn familie niet meer te instrueren om vaatwasser, droger, airco etc alleen aan te hebben als de zon schijnt, heerlijk. Hier ongeveer 1kWh per dag uit het net, dus jij doet het beter dan ik op dit punt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:16
Sinds 2 dagen hier ook een 5.12kWh Marstek staan maar wat me opvalt, is dat de batterij nogal aggressief oplaad. 2500W is natuurlijk Turbocharge maar is dat niet slecht voor de cellen en de slijtage van de cellen? Ik heb 'm terug gezet naar 1800W max., dat lijkt me toch beter. Verder is het laadvermogen maximaal tot 95% SOC, en vervolgens de laatste 5% op ca. 1100W tot 100%, dus fast-charge tot de laatste druppel, wat me ook niet gezond lijkt voor de cellen (zie plaatje hieronder). Kunnen jullie dit gedrag bevestigen of is er iets mis met mijn exemplaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPR3cO-T_CfBXeJoQ-hkf3b1Q68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A44JXk4xplZpLXeU1gLP36zc.png?f=fotoalbum_large

In plaatje: Oplaadvermogen loopt langzaam op tot 1800W met opkomst van zon, bij 95% SOC -> 1100W tot 100%
Hiervoor had ik een homewizard plugin batterij, maar die liep gelijdelijk terug vanaf 80% van 800W naar 0. HW gebruikt volgens mij de zelfde type cellen..
Wat is julllie mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
gmj2 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:49:
Sinds 2 dagen hier ook een 5.12kWh Marstek staan maar wat me opvalt, is dat de batterij nogal aggressief oplaad. 2500W is natuurlijk Turbocharge maar is dat niet slecht voor de cellen en de slijtage van de cellen? Ik heb 'm terug gezet naar 1800W max., dat lijkt me toch beter. Verder is het laadvermogen maximaal tot 95% SOC, en vervolgens de laatste 5% op ca. 1100W tot 100%, dus fast-charge tot de laatste druppel, wat me ook niet gezond lijkt voor de cellen (zie plaatje hieronder). Kunnen jullie dit gedrag bevestigen of is er iets mis met mijn exemplaar?

[Afbeelding]

In plaatje: Oplaadvermogen loopt langzaam op tot 1800W met opkomst van zon, bij 95% SOC -> 1100W tot 100%
Hiervoor had ik een homewizard plugin batterij, maar die liep gelijdelijk terug vanaf 80% van 800W naar 0. HW gebruikt volgens mij de zelfde type cellen..
Wat is julllie mening?
moderne lifopo cellen kunnen wel wat aan ... tegelijkertijd wordt er stevig gemeten met sensoren rond warmte enzo om indien nodig terug te schroeven alvorens er echt schade is ... zou me er niet aan storen ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-07 13:44
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:28:
[...]

Een RTE van 88% voor een PIB? Onbestaand lijkt mij. Dat zijn marketing aannames voor ROI berekeningen
RTE van Marstek 5.12 kWh zit eerder rond de 77-78%. In een RTE van boven de 80% op de langere termijn voor de Marstek heb ik nog 0,0 bewijs gezien.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-07 19:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

RGHW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:41:
twee vragen (en vooral de antwoorden) die ik nog niet voorbij heb zien komen, maar ik mis ook nog wel eens wat, dus bij voorbaat excuus als ik niet heb zitten opletten.

1. Ik zou in deze tijden van veel zon en relatief weinig gebruik, graag zien dat de accu pas begint met laden rond 1200 (/op het moment dat de stroom het goedkoopst is)., maar dan wel alleen op basis van overproductie van de zonnepanelen. Voor die tijd dus wel ontladen, maar nog niet bijladen. Idealiter dan ook nog weer met een ondergrens als de accu op <25% ook bijladen voor die tijd.

2. in het laagseizoen (winter) zou ik graag zien dat de ondergrens van ontladen op 60% komt te liggen, de resterende capaciteit is dan (waarschijnlijk) genoeg om overproductie op te slaan (aangezien de warmtepomp dan ook loopt), maar als er dan een stroomstoring is, heb ik in ieder geval nog wel een beetje stroom.

Allemaal mogelijk: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptohenk
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-07 12:53

Als antwoord op vraag 1:
Als je zorgt dat je de batterij via Modbus kan aansturen en vervolgens koppelt aan HA, dan kun je de Max. Laadsnelheid instellen, terwijl je 0 op de meter draait. Ik heb het dan als volgt ingericht:
- standaard modus is 0 op de meter
- vanaf dynamische prijs onder 1 (bruto stroomprijs) cent, capaciteit max laadvermogen op 1500 watt. Dit kun je ook instellen obv tijd ipv dynamische prijs.
- vanaf dynamische prijs boven 1 of 2 cent, dan max laadvermogen op bijv 100 watt. (Of tijd: vanaf 17u tot 10u sochtends)

Zo profiteer je maximaal van je zonnestroom naar het net, en laadt je op de goedkope momenten. Dit geldt natuurlijk nu voor het mooie weer. Je kunt het vervolgens verder finetunen met bijv. verwachte zonnepanelen opbrengst.
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
KabouterSuper schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:29:
[...]

Ja, 14kW thermisch.

Ik schat 1000kWh minder uit het grid te halen (met 1 batterij). En inderdaad hoef ik mijn familie niet meer te instrueren om vaatwasser, droger, airco etc alleen aan te hebben als de zon schijnt, heerlijk. Hier ongeveer 1kWh per dag uit het net, dus jij doet het beter dan ik op dit punt.
Voor een WP droger en een airco kan dat kloppen, maar een vaatwasser verbruikt vooral tijdens het opwarmen, en dan trekt die makkelijk 2000W, en de Marstek geeft maar 800W.
Hetzelfde heb je met koken, strijken, oven, ….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Laatst online: 10:21
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:11:
[...]

Voor een WP droger en een airco kan dat kloppen, maar een vaatwasser verbruikt vooral tijdens het opwarmen, en dan trekt die makkelijk 2000W, en de Marstek geeft maar 800W.
Hetzelfde heb je met koken, strijken, oven, ….
2500w als hij op aparte groep staat.
En is 800w per MT als hij op gecombineerde groep staat.
Met 2x MT vang je dan al pieken op tot 1600W.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ ZP 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V151 + CT003 V115 / 3x Tosot airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Laatst online: 15-07 19:45

Kun je allemaal naar wens instellen via home assistant. Bijvoorbeeld door te schakelen tussen manueel/schema en NOM. Daar heb je geen progrrameer kennis voor nodig. Natuurlijk wel home assistant en de modbus koppeling.

MTVenus V151 + CT003 V109 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
Gohf046 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:11:
[...]

RTE van Marstek 5.12 kWh zit eerder rond de 77-78%. In een RTE van boven de 80% op de langere termijn voor de Marstek heb ik nog 0,0 bewijs gezien.
ik bevestig op 2.5 maand tijd zit ik aan een RTE van 77,06%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-07 18:00

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

gmj2 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:49:
Sinds 2 dagen hier ook een 5.12kWh Marstek staan maar wat me opvalt, is dat de batterij nogal aggressief oplaad. 2500W is natuurlijk Turbocharge maar is dat niet slecht voor de cellen en de slijtage van de cellen?
Dit is 0.5 C

Dit is geen probleem voor deze cellen. De goedkoopste / slechtste kwaliteit cellen kunnen zelfs 1 C aan.

C rating van 1 betekent dat de batterij in 1 uur vol / leeg geraakt en is dus het verband tussen capaciteit en het vermogen. De huidige elektrische autos laden bij een snellader afhankelijk van het type en de mogelijkheid tussen 1C en 4C.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-07 19:03

d3x

vifra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:20:
[...]

ik bevestig op 2.5 maand tijd zit ik aan een RTE van 77,06%
Met 1*MT was dat voor mij ook mogelijk, bij meerdere is dit nog lager wegens de gemiddelde in/uit per batterij is lager.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!
d3x schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:34:
[...]

Met 1*MT was dat voor mij ook mogelijk, bij meerdere is dit nog lager wegens de gemiddelde in/uit per batterij is lager.
Met 3 zit ik tussen de 74% en 75 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:01
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:39:
[...]

Is dit volgens de HomeWziard plug of op basis van cijfers van batterij zelf? Zie best groot verschil namelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBo27VC7UCG0VJXhyTenl_n1urQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlsKG2RfXcN0CXO3YP2z3kvj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-07 17:41
Sinds 3 dagen ook (eindelijk de Marstek). Hij (lijkt) het prima te doen, alleen zag ik net dit.

Phase A is het totaal van alle fases. (In HA worden opgeteld). Ik had verwacht en volgens mij zag ik dit gisteren ook dat de batterij 580 zou terug leveren ipv 797.

Heb hem ook al op enkelvoudige phase gezet, zelfde resultaat.

Is er iets fout of maak ik een denkfout. ?.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gl3fnCeXwyM7mLgdzNPN91nZUfE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/INumIKYzqRABGk0Dg0e1er2b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Jacko01 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:00:
Sinds 3 dagen ook (eindelijk de Marstek). Hij (lijkt) het prima te doen, alleen zag ik net dit.

Phase A is het totaal van alle fases. (In HA worden opgeteld). Ik had verwacht en volgens mij zag ik dit gisteren ook dat de batterij 580 zou terug leveren ipv 797.

[Afbeelding]
Staat hij wel op zelfverbruik?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ ZP 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V151 + CT003 V115 / 3x Tosot airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10:02
Jacko01 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:00:

[Afbeelding]
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt maar de Marstek (en ook iedere andere accu die aan de P1 poort hangt) ijlt altijd 1 tot enkele seconden na op het echte gebruik. Dus het is normaal dat hij soms wat hoger en soms wat lager zit. Maar als je over de dag kijkt is het resultaat minimale afname van het net. En de Marstek app zelf update heel heeeel traag, dus daar vooralsnog niet te veel waarde aan hechten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln9dl5QMScjLe8qPhiU5Adq2sIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWVgLBovC6sawl8lx9BkW3ph.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJHevyCJ2IVPr3eUZ7GCJfsi1c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLWoM3tqG7InMaC4VhkrAOXW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Flesym op 21-06-2025 08:31 ]

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:54
Hemmik schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:36:
[...]

Is dit volgens de HomeWziard plug of op basis van cijfers van batterij zelf? Zie best groot verschil namelijk

[Afbeelding]
Vanwaar heb je deze rte sensors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-07 17:41
Druppeltje_ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:14:
[...]

Staat hij wel op zelfverbruik?

Ja hij staat op zelf verbruik. ...

En het probleem ook gevonden ... er wordt op dit moment gewoon heeel veel energie verbruik. (Airco's staan al 450w te doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Laatst online: 15-07 19:45
Danny van Kleef heeft weer een nieuwe video.
Specifiek over control over modbus via Home Assistant
https://youtu.be/05ydkt3jjhk

MTVenus V151 + CT003 V109 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-07 19:03

d3x

DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:39:
[...]

Dat is enkel en alleen omdat je ook een gigantische verbruiker bent. Mijn visie is om het altijd niet te rooskleurig aan te geven of verbloemen. Velen zijn niet in staat om te redeneren, merk je genoeg in antwoorden en reviews. Bij lage in/uit zoals bewolkte dagen nacht sluimer is je RTE gewoon pak lager als je ze automatisch gebruikt. Meerdere MT is daar nog gevoeliger aan.

Jij bent ook diegene die zogezegd 75eur op de maand terugverdientijd heeft. Ook wederom sterk afh van je profiel.

[ Voor 13% gewijzigd door d3x op 21-06-2025 08:57 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:00
superduper1969 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:44:
Danny van Kleef heeft weer een nieuwe video.
Specifiek over control over modbus via Home Assistant
https://youtu.be/05ydkt3jjhk
Dat aansturen met modbus gaat mij boven mijn pet.
Als marstek de mogelijkheid bied om ook zelf consumentie(nom)met een tijdspanne in te stellen is het probleem toch ook op te lossen.

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hemmik schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:36:
[...]

[Afbeelding]
Bij mij was het op basis van de HW kwh meters die ik per batterij heb geplaatst. Dat zou correct moeten zijn, deze zijn MID

Acties:
  • +2 Henk 'm!
d3x schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:55:
[...]

Dat is enkel en alleen omdat je ook een gigantische verbruiker bent. Mijn visie is om het altijd niet te rooskleurig aan te geven of verbloemen. Velen zijn niet in staat om te redeneren, merk je genoeg in antwoorden en reviews. Bij lage in/uit zoals bewolkte dagen nacht sluimer is je RTE gewoon pak lager als je ze automatisch gebruikt. Meerdere MT is daar nog gevoeliger aan.

Jij bent ook diegene die zogezegd 75eur op de maand terugverdientijd heeft. Ook wederom sterk afh van je profiel.
Is niet rooskleurig. Is gewoon de realiteit.

Tijdens de nacht leveren mijn 3 MT's tesamen 250W om NOM te houden in de dag gaan ze soms tot 1500w of nog hoger afhankelijk van de belasting en de PV productie.

Voor de ganse maand juni is RTE MT1 : 74%, RTE MT2 : 73% en RTE MT3 : 74%
Voor de ganse maand mei is RTE MT1 : 72%, RTE MT2 : 72% en RTE MT3 : 73%

Ik ben daar best tevreden mee als gemiddelde, zeker met de zeer lage vermogens tijdens de nacht.. Is trouwens enkel PV die erin gaat en er nadien terug uit gaat.

Die 75€ is niet zogezegd, maar de realiteit met de cijfers en data die ik beschikbaar heb.
En klopt dat is afhankelijk van ieder zijn situatie en profiel.
Wij zijn grote verbruikers met EV, warmtepomp (nu voor koeling) electrische boiler, zwembadpomp, grondwaterpomp voor beregening, wassen, drogen enz, all elec. De 3 MT's geven voor ons een enorme weerwaarde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5ziQuG_WqL4dh1sQwPzn6LDtqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IucfvWOOE6j0r1bMmFip1PKc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4Ls8WKAFm3aYYhYj9WHkXTxG3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U05PL9nQW98oYbetlzn6f8SM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door DSSW op 21-06-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Sinds twee dagen zie ik dat de SOH is gedaald van 100 naar 99, batterijen zijn wel consistent, M1 was een dagje later gedaald naar 99 t.o.v. M2 en M3.

Informatie komt uit hm2mqtt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ODwzCD9h3D6fSadxf31hHSwiUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GV6K6NlgQedaDWMf27BFlqL5.png?f=fotoalbum_large

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
M'n dochter maakte bezwaar tegen de naamgeving: 'Venus en Jupiter komen toch niet van Mars, hoezo dan Mars-Tek?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Gwaihir schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:36:
M'n dochter maakte bezwaar tegen de naamgeving: 'Venus en Jupiter komen toch niet van Mars, hoezo dan Mars-Tek?'
Marstek heeft ook nog een Mars en Saturn batterij ;)
Kwestie van in het melkwegstelsel te blijven denk ik zo :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gwaihir Zoek maar met "mars bringt verbrauchte energie sofort zurück" _O- :Y

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:27
Druppeltje_ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Marstek heeft ook nog een Mars en Saturn batterij ;)
Van de Mercurius moet je wel afblijven...worden zó heet ;)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp (20) Sanyo HIP-HDE1 230W panelen op ZW / Praktijk 4.4 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:47:
Zonnestelsel zelfs, maar SolSys-Tek kort zo lastig af voor een sterk op Duitsland georiënteerd merk...

Van de Mars had ik nog niet gehoord trouwens. Is dat het inmiddels van de markt verdwenen origineel wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:12
Een halve interessante… ik gebruik vaak Charles proxy om apps te reverse voor te zien hoe de api werkt…

Echter negeert Marstek gewoon de proxy 😅. Iemand al eens hier mee gespeeld?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Icekiller2k6 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:09:
Een halve interessante… ik gebruik vaak Charles proxy om apps te reverse voor te zien hoe de api werkt…

Heeft de Marstek dan een open API?

.BE [#] Solar: 4.6 kWp (20) Sanyo HIP-HDE1 230W panelen op ZW / Praktijk 4.4 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:12
@Gely bijna alle apps werken gewoon met een API in de achtergrond. Ik wou dus even kijken hoe de calls gebeuren om dit na te bouwen in python ...
Ik wil een flask site bouwen met de batterij info en injectie info zodat mijn schoonouders dit op een tablet aan kunnen laten staan 24/7 en in ene keer ook de temp in huis .. voor de warmtepomp

Ik had dit gedaan oa voor de goodwe omvormers...

[ Voor 7% gewijzigd door Icekiller2k6 op 21-06-2025 15:25 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Icekiller2k6 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:25:
@Gely bijna alle apps werken gewoon met een API in de achtergrond. Ik wou dus even kijken hoe de calls gebeuren om dit na te bouwen in python ...
Ik wil een flask site bouwen met de batterij info en injectie info zodat mijn schoonouders dit op een tablet aan kunnen laten staan 24/7 en in ene keer ook de temp in huis .. voor de warmtepomp

Ik had dit gedaan oa voor de goodwe omvormers...
Ok, Ik zie waar je naartoe wil :) Dus een beetje zoals Wireshark wat ik in het verleden nog heb gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c0ldfux0r
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-07 13:18
Icekiller2k6 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:09:

De Marstek app communiceert volgens mij niet over HTTP(S) maar wel via MQTTS dus vandaar je niks ziet met een web proxy er tussen...
Had het ook al eens geprobeerd :P
Met packet capture zag ik enkel traffic naar hun MQTT broker in AWS op poort 8883.

Edit: ik zie toch traffic op 443 naar eu.hamedata.com, maar kan het niet decrypten natuurlijk.
Dus de vraag is waarom dit niet door een web proxy als Charles of Proxyman gaat.
Misschien iets die ze als app-ontwikkelaar kunnen overrulen zodat die niet door de proxy van mobile device gaat?

[ Voor 20% gewijzigd door c0ldfux0r op 21-06-2025 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PO74
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-06 12:32
Ik heb nu ook een Marstek thuis accu geinstalleerd. Heb geen zonnepanelen maar een dynamisch contract.
Toen ik de AI-functie via NordPool, Ging hij keurig laden om 14:00 tot hij vol was. Echter ging hij ook meteen weer ontladen, dit terwijl de energietarieven op dat moment juist negatief waren. Iemand een idee hoe dit kan?
Heb hem nu maar op handmatig gezet maar dit zou met AI toch automatisch goed moeten gaan>? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 12-07 01:39
Heb een V2 die nog volledig verpakt zit in de doos met folie rond.
Deze adoptie-batterij moet ik transporteren en de doos zal dus plat in de auto moeten.
Nu wil ik weten aan welke zijde de glasplaat zit t.o.v. de zijde met alle info (zie bijlage).
Ga hem natuurlijk op de achterzijde leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uy1KoP26IF4FvhBYc_erdAD24IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eq1JEQQLLP5LbSzb3M3nmQYR.jpg?f=fotoalbum_large

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@Dolf_Tweakers Ik zou mij daar niet te veel zorgen om maken (welke zijde).
Hij zit rondom goed in schuim/foam verpakt. Volgens mij is het trouwens plexiglas of acrylaatplaat.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-07 18:13
Gewoon rechtop vervoeren, anders lopen de accu's leeg.. (vroeger..)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een vraagje wel off topic maar misschien heeft er iemand direct een oplossing :

Ik heb een AP bijgeplaatst in de schuur op die AP zit 1 Home Wizard Energy Socket. Ik kan die socket perfect toevoegen in Homewizard en ook van daar sturen en bedienen.

Ik wil deze HW socket echter ook bijvoegen in HA bij de andere HW apparaten die ik al heb in HA. HA ziet deze nieuwe socket op deze nieuwe AP niet. Wat zie ik over het hoofd? Moet ik nog iets instellen in HA.
Ik heb het IP adres van de nieuwe socket al trachten toe te voegen via apparaten in HA echter HA zegt dat IP adres niet bestaat. Ben geen IT'er...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dolf_Tweakers schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:09:
Deze adoptie-batterij moet ik transporteren en de doos zal dus plat in de auto moeten.
Nu wil ik weten aan welke zijde de glasplaat zit t.o.v. de zijde met alle info (zie bijlage).
[Afbeelding]
Denk niet dat het uit maakt hoe je ze legt. Ik, heb mijn MT's ook zelf afgehaald en totaal niet gelet op achter of voorkant. Is perfect verpakt in foam.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
natural colour schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:31:
Gewoon rechtop vervoeren, anders lopen de accu's leeg.. (vroeger..)
Zal er een dweil onder leggen?
*O*

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werner85
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-07 22:02
DSSW schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:41:
Een vraagje wel off topic maar misschien heeft er iemand direct een oplossing :

Ik heb een AP bijgeplaatst in de schuur op die AP zit 1 Home Wizard Energy Socket. Ik kan die socket perfect toevoegen in Homewizard en ook van daar sturen en bedienen.

Ik wil deze HW socket echter ook bijvoegen in HA bij de andere HW apparaten die ik al heb in HA. HA ziet deze nieuwe socket op deze nieuwe AP niet. Wat zie ik over het hoofd? Moet ik nog iets instellen in HA.
Ik heb het IP adres van de nieuwe socket al trachten toe te voegen via apparaten in HA echter HA zegt dat IP adres niet bestaat. Ben geen IT'er...
Staat lokale api aan in de HWapp voor je nieuwe socket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dolf_Tweakers schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:50:
[...]

Zal er een dweil onder leggen?
*O*
Daarna dweil uitwringen en het opgevangen vocht er terug ingieten, langs de backup poort. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werner85 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:06:
[...]

Staat lokale api aan in de HWapp voor je nieuwe socket?
Ja die staat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dolf_Tweakers schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:09:
[Afbeelding]
Dan zou ik 'm juist op de voorkant leggen. Op de achterkant heb je wellicht nog een kleine kans op het verbuigen van een koelrib.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DSSW schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:08:
[...]

Daarna dweil uitwringen en het opgevangen vocht er terug ingieten, langs de backup poort. :o
Maakt dat uit? Je kunt toch via beide poorten 'm bijvullen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Gwaihir schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:39:
[...]

Maakt dat uit? Je kunt toch via beide poorten 'm bijvullen? :+
Gewoon een kwestie de juiste trechter te vinden.
Zal is kijken bij Ali

Pagina: 1 ... 187 ... 206 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.