Ik haal dat niet zomaar aan - onder een trap / in een gang / ... dat zijn vluchtwegen waar je dan vuur hebt. is vanuit brandveiligheid niet aangewezen ... vluchtwegen zijden risico vrij gehouden moeten worden (dus geen rommel in de weg, niets brandbaar, ... )
Een zolder is een minder toegankelijke plaats - is ook niet aangewezen ... daarenboven hebben zolders meestal hoge isolatie (dus sneller warmte-opbouw en dus kleine brand zeer snel grote brand) en brandbaar materiaal (dakgebinte, ... ) wat ook niet bevorderlijk is.
Er zijn landen waar die voorschriften wat strenger zijn en met reden.
Nu iedere situatie is natuurlijk anders en niet alles kan zomaar gedaan worden.
Het klopt - de marstek (en de meeste nieuwe generatie systemen) hebben voorzieningen om branden te vermijden en te minimaliseren. 100% waterdicht is dat niet, maar verlaagt het risico aanzienlijk.
Daarnaast, wat ik zeker zou doen als je dat in een (kleine) ruimte onder trap zet, zet er een brandalarm bij zodat je heel snel kunt reageren (bij licht smeulen) ...
Heb eens een demonstratie bij de brandweer gezien van een Lifipo batterij in brand en hoe te blussen - eentje van een fiets (zo'n losse tube) en ééntje van een auto batterij. Zelfs die van de fiest was al indrukwekkend lastig om geblust te krijgen ... die van de auto is onbegonnen werk zonder professionals. (en ik zou zerlfs bij die van de fiets altijd de brandweer erbij roepen).
De dingen kan je even doven maar schieten gewoon terug in brand ... je dient dat echt diep geooft en afgekoeld te krijgen alvorens die terug veilig zijn.
En dan hebben we het nog niet over de giftige dampen gepaard met een dergelijke brand ...
Marstek geeft ook aan dat bij brand je het pand dient te verlaten en het brandalarm (indien aanwezig) dient te activeren. Het blussen dient bij voorkeur door professionelen te gebeuren.
verder uit de handleiding:
- aanbevolen ondergronden: baksteen, betonnen muren en vloeren, ...
- alternatieve oppervlakten: als andere materialen worden gebruikt, moeten deze: brandvertragend zijn, voldoen aan de belastbaarheidseisen van de apparatuur.
- Verboden in de nabije omgeving: brandbare of explosieve materialen
- en nog tal van waarschuwingen om geen brandbare materialen in de buurt van het toestel te hebben ...