Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeEnergy
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-09 21:34
Gohf046 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:07:
[...]

Bij mij trekt ie in rust continue 6 watt. Vraag me eigenlijk af waar dat verschil dan door veroorzaakt word?
Welke software versie gebruik je? Indien je dit in je signature zet is dit meteen duidelijk.
Eerdere software versies gebruikten continue van het net. Nu gebruiken ze intern van de batterij (althans eigen waarneming).

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 16:01

R-B

Blokkert

BeeEnergy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:24:
[...]

Welke software versie gebruik je? Indien je dit in je signature zet is dit meteen duidelijk.
Eerdere software versies gebruikten continue van het net. Nu gebruiken ze intern van de batterij (althans eigen waarneming).
Hier ook continu 6 W. Dit is op moment als hij "leeg" is (11%) en wacht op op te laden (NOM).
Bij nu 100% vol zijn (en nog opwek) is het wel 0W.

[ Voor 5% gewijzigd door R-B op 18-06-2025 14:29 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-10 17:51
BeeEnergy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:24:
[...]

V151.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JG JG
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-09 16:29
Anderhalve week geleden heb ik deze batterij (5kWh versie) ook maar bestelt en gisteren netjes thuis ontvangen. De couponcode voor de tweakers korting werkte tijdens de bestelling nog, maar ik zag vandaag dat de prijs van de batterij op de Duravolt website sowieso verlaagd was, waardoor die code helemaal niet nodig was geweest (of kwam dit doordat ik die coupon code al eerder had gebruikt?).

Ik had de batterij eerst op de zolder willen zetten, maar ik zag er toch maar van af om het 70kg wegende apparaat twee trappen omhoog te moeten tillen. Het eindigde daarom in een nis in de hal vlak bij de meterkast op de begane grond.

Nadat ik de handleiding netjes gedownload had en punt voor punt afwerkte, kwam ik er opeens achter dat de handleiding over een CT apparaatje sprak - iets waar ik nog nooit van gehoord had. Ik vermoedde dat dit de meegeleverde P1 meter was, maar kon dit nergens in de handleiding of in de/op de verpakking of op de P1 meter zelf terugvinden.

Pas na 20 pagina's googlen werd mijn vermoeden bevestigd en kon ik verder met de installatie en werkte ie verder vrijwel meteen zonder echte problemen.

Wel had het systeem problemen met het vinden van mijn WIFI modem van Ziggo, dat er één meter (zonder muur ertussen) vandaan stond. Gelukkig had ik in de tuin ook nog een 2e extra wifi router staan, wat ie wel vond (al was het signaal niet al te sterk bij de meterkast). Toch maar gebruikt en de installatie hiermee afgemaakt.

Achteraf kon ik de koppeling met de juiste router nog maken via het Instellingen menu in de App, Wel was het vreemd dat als ik na enkele minuten weer terug naar de instellingen in de App ging, nog steeds de tuin router vermeld stond. Pas na twee uur stond er plots wel de goede router (het Ziggo modem) bij de instellingen, terwijl ik het op een gegeven moment maar had laten staan op het tuinmodem. Beetje vreemd, maar het resultaat was verder goed, dus ik zit er niet meer mee.

Gisteren heeft de batterij zich nog netjes helemaal opgeladen en vannacht langzaam ontladen en vanmorgen weer opnieuw op gaan laden. Na het aanzetten van de wasmachine en droger, ging de batterij weer netjes stroom terugleveren aan het net, zodat ik niet veel stroom van Essent meer hoefde te kopen. Ondertussen is de was gedaan en is ie weer gaan opladen.

Ben zeer tevreden met het eindresultaat en vind het jammer dat ik de batterij niet eerder gekocht had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:12
JG JG schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:01:
Ben zeer tevreden met het eindresultaat en vind het jammer dat ik de batterij niet eerder gekocht had.
Ja was hier ook sceptisch in begin, maar voorlopig werkt batterij hier beter en stabieler dan verwacht. Buiten de DOA van sommigen hier ook weinig problemen gelezen laatste tijd in tegenstelling tot in HomeWizard topic. Hier ook blij met de aankoop 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Ook hier heel tevreden met de Marstek, probleemloos gewoon op de HW P1 meter. Dus eventueel heb ik nog een CT003 nieuw in ongeopende doos ter overname.

En ook super tevreden met mijn M5Stack modbus integratie op Home Assistant dankzij @AUijtdehaag .waardoor ik hem beter kan monitoren en de ontlaadsnelheid heb kunnen beperken op 1,5kWh

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:25
Flesym schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:07:
Ook hier heel tevreden met de Marstek, probleemloos gewoon op de HW P1 meter. Dus eventueel heb ik nog een CT003 nieuw in ongeopende doos ter overname.

En ook super tevreden met mijn M5Stack modbus integratie op Home Assistant dankzij @AUijtdehaag .waardoor ik hem beter kan monitoren en de ontlaadsnelheid heb kunnen beperken op 1,5kWh
Tussen nu en 19:00h brengen ze mijn M5Stack....Ook van Alphons...Ben benieuwd.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
dannyro schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Tussen nu en 19:00h brengen ze mijn M5Stack....Ook van Alphons...Ben benieuwd.
Als je ESPHome al hebt draaien (had ik ivm bluetooth proxy) is het echt 5 minuten werk (de M5STACK even aan je WIFI hangen waarna hij als nieuw device wordt gezien in HA) omdat de code er al op staat.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:41
Ik volg dit topic nu een tijdje en zie regelmatig dat een HW socket gebruikt wordt voor metingen.
Is er een speciale reden waarom juist die (dat merk)? En geen ander merk/model?

Ik zie ook regelmatig de P1 van HW en Marstek (CT003?) voorbij komen (positief of negatief).
Heeft die van Marstek iets waardoor die beter zou moeten werken? En wat?

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:40:
Ik volg dit topic nu een tijdje en zie regelmatig dat een HW socket gebruikt wordt voor metingen.

Ik zie ook regelmatig de P1 van HW en Marstek (CT003?) voorbij komen (positief of negatief).
HW P1 werkt prima als je 1 Marstek hebt. Als je meerdere Marsteks hebt kan de CT het laden managen over de verschillende units. Dat doet de HW P1 niet dus loop je het risico dat de ene Marstek zich vult door het ontladen van de andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26

Denk dat de keuze vooral gemaakt wordt door mensen omdat ze al 1 P1 meter hebben en er niet nog 1 bij willen prikken. Ik had toevallig al een splitter (HomeWizard) en heb nu 3 P1 meters hangen, 1 voor Home Assistant, 1 voor Easee laadpaal en 1 voor de Marstek. Ga er vanuit dat die Marstek + Marstek combinatie het soepelste zou moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02:49

Veel mensen hadden al een HW P1 meter, dan is het handig om ook de sockets van HW te gebruiken.
Zelf gebruik ik Shelly sockets omdat ik ook een Shelly CT heb. (kwaliteit Shelly sockets is niet geweldig)
Belangrijke specs om op te letten bij slimme sockets:
  • max vermogen
  • onderscheid verbruik en opwek (veel types geven alleen absoluut vermogen, geen +/-)
  • koppeling met software/apps van andere?
De CT003 van Marstek heeft alleen voordelen als je meerdere batterijen hebt, zonder CT003 en de juiste firmware versies gaan de batterijen niet goed samenwerken.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
  • Laatst online: 24-06 07:40
Yargo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:12:
Er valt me wel iets op sinds dat ik de tweede batterij heb. Waar de eerste batterij wanneer hij vol is gewoon 0W aangeeft in de Homewizard app (via de Energy Socket), schommelt de tweede constant tussen 0W en 1W. Misschien is het muggeziften, maar het valt wel op. Zeker nu ze onder elkaar weergegeven staan. De schommelende batterij is al even 100%.

[Afbeelding]
Hoe heb je dit in de app gekregen? Of via de hw socket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 20:32
Revpolen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:42:
[...]

Hoe heb je dit in de app gekregen? Of via de hw socket?
Is idd data van de Energy Socket's van Homewizard in de Energy app (van Homewizard).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 15:26
Eergisteren de Gordiaanse knoop doorgehakt. Ik heb mijn eerste Marstek 5.12 nu exact een maand in dienst en ik merk dat ik nog steeds tussen min. 6 en 14kWh teruglever aan een aalmoes van 0.06 EUR. Daarenboven zie ik dat de batterij gemiddeld rond 2hr30 AM leeg is (heb een continu verbruik van ongev. 500W, servers en dergelijke). Vanaf dat tijdstip trek ik totdat de zon >500W levert en terug ondergaat toch nog tot 5kWh van het net.

Long story short 😉 , vrijdag wordt een 2de batterij geleverd door stekker-batterij.nl , had een mailtje gestuurd naar Joey en nog wat korting gevraagd. De 2de batterij wordt aan dezelfde prijs geleverd als tijdens de actie maar inclusief de Marstek P1 CT003 die ik nodig heb voor NOM met 2 batterijen. Levering naar België is ook terug gratis.

Vandaag kwam de HW plug voor de monitoring al toe + de HW splitter met voeding. De 2x M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/marstek venus/etc) van @AUijtdehaag zijn ook onderweg.

Gedurende de wintermaanden zal de 2de batterij wel overkill zijn, zeker in een zogenaamd “terugverdienmodel”, maar hey, we zijn tweakers en NOM draaien is toch een technisch nobel doel 😁

[ Voor 4% gewijzigd door Gely op 18-06-2025 20:18 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-10 10:39
Airw0lf schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Ok - top - bedankt voor de snelle reactie!

Werkt het in deze (optimale) opstelling dan ook zo dat als de batterij op fase 1 leeg is, dat de andere 2 bij kunnen springen op het verbruik van fase 1?

Worden de Marstek spullen ondersteund door Homey?
Via de Lilygo wel gewoon via Homey te besturen hoor.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred-pal
  • Laatst online: 16:42
RuudBurger schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:56:
[...]

Denk dat de keuze vooral gemaakt wordt door mensen omdat ze al 1 P1 meter hebben en er niet nog 1 bij willen prikken. Ik had toevallig al een splitter (HomeWizard) en heb nu 3 P1 meters hangen, 1 voor Home Assistant, 1 voor Easee laadpaal en 1 voor de Marstek. Ga er vanuit dat die Marstek + Marstek combinatie het soepelste zou moeten lopen.
Ik heb de HW splitter met HW P1 meter en de Easee equalizer.
Sinds de equalizer is ingeplugd in de spitter valt de equalizer regelmatig uit (rood lampje). Dit gebeurt gemiddeld 1 x per dag of om de 2 dagen. Ik hoopte dat het opgelost was met een voeding.
De voeding had ik eerst in de splitter gestoken, probleem was niet opgelost.
Dan de voeding in de p1 meter gestoken en probleem nog niet opgelost.
Misschien moet ik beide toestellen (P1 meter + splitter) van een voeding voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fred-pal schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:52:
[...]

Sinds de equalizer is ingeplugd in de spitter valt de equalizer regelmatig uit (rood lampje). Dit gebeurt gemiddeld 1 x per dag of om de 2 dagen. Ik hoopte dat het opgelost was met een voeding.
Misschien moet ik beide toestellen (P1 meter + splitter) van een voeding voorzien?
Bij problemen altijd eerst alles van voeding voorzien en pas los gaan halen als het stabiel werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 07:50
Vandaag een kleine week na de bestelling werd onze thuisbatterij geleverd.
Het stopcontact op de aparte groep was reeds geïnstalleerd en na het lezen van de reviews hier werd de batterij geplaatst in een ongebruikte hoek van onze garage waar het wifi signaal onder de 50dBm zit.
Het monteren van de wielen ging vlot en na het inpluggen van het stopcontact installeerde ik de app op mijn telefoon. Deze bleef zichzelf echter afsluiten toen ik een nieuw device probeerde toe te voegen. Uiteindelijk is het wel gelukt met de telefoon van mijn vrouw maar de app blijkt niet de meest stabiele of performante.
Bij de eerste poging om onze P1 meter van Homewizard toe te voegen vertelde de app mij dat het niet gelukt was maar hij bleek wel correct toegevoegd.
Al bij al was de batterij op 20 minuten up and running maar dit hadden er evengoed 5 kunnen zijn als de app deftig had gewerkt. Ondertussen staat ze op NOM stand en ik ben benieuwd hoe ik ze de komende weken verder kan integreren in het energie management van onze woning. Daarna hoop ik op elke fase van onze installatie een batterij te plaatsen al ben ik bereid te wachten op Q4 2025 om eventueel 1 of 2 10kw exemplaren aan te schaffen. Tot die tijd ga aan de slag met het 5kw exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:27
Fred-pal schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:52:
[...]

Easee equalizer heeft daar wel eens vaker last van. Mijne heeft daar 1j last van gehad. Toen was van splitter of Marstek nog geen sprake. Was toen het enige dat ingeplugd was in de P1. Anderhalf jaar geleden heeft de equalizer nieuwe FW gekregen en sedertdien nooit meer last van gehad. Bij mij is opstelling momenteel: HW Splitter met HW P1 + CT003 + Easee equalizer. Loopt nu 8 weken op deze manier. Nergens externe voeding, enkel de P1 poort.

[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 18-06-2025 20:45 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
RuudBurger schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:56:
[...]
Ga er vanuit dat die Marstek + Marstek combinatie het soepelste zou moeten lopen.
Als ik de berichten zo lees vermoed ik eerder het tegenovergestelde. Ik had een feilloze setup waarbij alles direct werkte, terwijl er toch wel wat mensen zijn met de Marstek P1 waarbij ze moeten rotzooien met de wifi om het aan de praat te krijgen. Zolang je 1 accu hebt maakt het ook niet uit in functionaliteit.

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:42
Linalina schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:46:
[...]

Deze is toch zonder ct003? Dan is het toch voordeliger bij thuisbatterij.nl of stapnaarduurzaam? Of zit die meter er wel bij?
Klopt. Maar als je die al hebt of niet wilt gebruiken...

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aldzek schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:11:
Is hier nog een form voor groepsaankoop zoals dat hier al vaker was?
Goedemorgen,

Kijk maar even op de websites... ik zie dat door de vele acties nu de prijs standaard verlaagt is (duravolt.nl) naar de eerdere actieprijs... dus zonder een kortingscode of dergelijke...

Succes

[ Voor 32% gewijzigd door SatScan op 19-06-2025 09:26 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zie opeens een muurbeugel te koop bij duravolt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBe8MrGqb1cXcB1fQ3ETWJenXTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fhgoWBbilJISRYIOv865mpN.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas wel €75,-

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-10 08:43
is gewoon een Vogel's beugel, die kun je wss her en der ook wel vinden voor een andere prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ja even onofficieel als de bol beugel, want wie weet is er binnenkort ineens geen schroefdraad meer op de batterij om te bevestigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:41
In de handleiding van de Marstek staat dat er een UPS functie op zit:
"BACKUP: AC socket (EU standard) for powering loads during outages."

Twee pagina's verderop wordt er gesproken over "Whole-house Backup Solution".
Wat dan zou werken via een Marstek SmartBox.

Maar over geen van twee kan ik iets vinden over hoe in te zetten.
En ook niet wat die Marstek SmartBox dan zou moeten kosten.

Iemand enig idee - al dan niet met een praktijk voorbeeld?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
Avenger 2.0 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:39:
Ja even onofficieel als de bol beugel, want wie weet is er binnenkort ineens geen schroefdraad meer op de batterij om te bevestigen :+
Onbegrijpelijk als je het mij vraagt. Vrijwel iedereen die er meer dan 1 koopt zal ze, verwacht ik, op willen hangen. Zonder muurbeugel en zelfs niet eens los bij te bestellen geven ze het signaal dat dat ze verwachten dat men er maar 1 koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Airw0lf schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:53:
In de handleiding van de Marstek staat dat er een UPS functie op zit:
"BACKUP: AC socket (EU standard) for powering loads during outages."

Twee pagina's verderop wordt er gesproken over "Whole-house Backup Solution".
Wat dan zou werken via een Marstek SmartBox.

Maar over geen van twee kan ik iets vinden over hoe in te zetten.
En ook niet wat die Marstek SmartBox dan zou moeten kosten.

Iemand enig idee - al dan niet met een praktijk voorbeeld?
Over het back-upstopcontact staat veel vermeld onder Back-upstopcontact in de TS.

De Smartbox is nog niet beschikbaar, maar er is wel veel over gesproken in dit topic. Zoekterm: 'smartbox'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:44

Niwla

dat dus....

Een algemene vraag:

Laat ik voorop stellen dat ik het thema thuisbatterij erg interessant vind (ik wek per jaar 2 keer meer op dan mijn huidige verbruik) en ook gek ben op gadgets, maar ik saldeer nog tot 01-01-27 met een leuke terugleververgoeding. Ook zie ik dat de prijs van batterijen alleen maar daalt.

Daarom vraag ik mij af: wat is de motivatie van de gebruikers hier om nu (al) te investeren in een thuisaccu? Iedere situatie zal anders zijn maar grosso modo zit iedereen in hetzelfde schuitje zolang er nog gesaldeerd mag worden... Of mis ik iets hierin?

Ik zie julie reactie graag tegemoet. _/-\o_

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dannyro
Niwla schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:45:
Een algemene vraag:

Laat ik voorop stellen dat ik het thema thuisbatterij erg interessant vind (ik wek per jaar 2 keer meer op dan mijn huidige verbruik) en ook gek ben op gadgets, maar ik saldeer nog tot 01-01-27 met een leuke terugleververgoeding. Ook zie ik dat de prijs van batterijen alleen maar daalt.

Daarom vraag ik mij af: wat is de motivatie van de gebruikers hier om nu (al) te investeren in een thuisaccu? Iedere situatie zal anders zijn maar grosso modo zit iedereen in hetzelfde schuitje zolang er nog gesaldeerd mag worden... Of mis ik iets hierin?

Bij de Belgen ligt het wat anders...Verplichte digitale meter, en peanuts voor teruglevering. Zodus was de keuze vlug gemaakt. Heel tevreden na een maand de Marstek in bedrijf.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Een algemene vraag:

1) ervaring opdoen met een nieuwe gadget (fun) en met automation van verbruikers (leren)
2) doel is voor mij NOM (verkleinen footprint), niet zo zeer terugverdienen. Dus hoe kan ik van ongeveer 35% eigen gebruik naar >80%
3) het bespaart bij mij nu al wel wat omdat mijn terugleverkosten gestaffeld zijn. Dus ik verwacht 2 staffels maar beneden te gaan (= ongeveer 120,-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
dannyro schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:55:
[...]

Bij de Belgen ligt het wat anders...Verplichte digitale meter, en peanuts voor teruglevering. Zodus was de keuze vlug gemaakt. Heel tevreden na een maand de Marstek in bedrijf.
Inderdaad, aan de huidige elektriciteit prijzen gaat de Marstek na 4-5 jaar al rendabel zijn hier 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Avenger 2.0 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:00:
[...]

Inderdaad, aan de huidige elektriciteit prijzen gaat de Marstek na 5 jaar al rendabel zijn hier 8)
Ik had op 1/6 exact 1 jaar de DM. Nu vanaf 21/5 de Marstek in huis. Zelfvoorziening van 40% naar >90%. Enorm verschil. Maar er zal wel een belasting komen op thuisbatterijen zeker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dannyro schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:55:
[...]

Ik ook, eerste batterij in gebruik sinds 18 januari, tweede sinds half mei. Tweede batterij voor mij wat minder rendabel maar maakt leven wat makkelijker voor mijn vrouw omdat ze dan niet zo moet opletten met wat ze tegelijkertijd mag aanzetten en helpt ook wel met verlaging van het capaciteitstarief. Happy wife happy life 😁Ik ga nu even afwachten wat die tweede batterij in werkelijkheid bespaart. Belangrijk is dat je de tarieffiche van je contract controleert wat die vastlegt over de vergoeding die je krijgt voor injectie. Bijna bij alle leveranciers zit er een prijsformule in die gekoppeld is met Belpex. In sommige gevallen betaal je al voor injectie bij positieve marktprijzen.Ik heb hardwarematig in elk geval alles voorzien voor een derde batterij onder het motto wat je zelf produceert,produceer je beter 😁

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
dannyro schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:05:
[...]

Ik had op 1/6 exact 1 jaar de DM. Nu vanaf 21/5 de Marstek in huis. Zelfvoorziening van 40% naar >90%. Enorm verschil. Maar er zal wel een belasting komen op thuisbatterijen zeker?
Op off-grid gaan is ook geen belasting, dus dat wordt moeilijk. Wat er wel komt is een herziening van capaciteitstarief naar dal, normaal en piekuren. De nacht en dag wordt dan goedkoper (wanneer er zon is of je batterij ontlaad). En in de avond als je kookt kan de plugin (max 800W limiet in toekomst) niet genoeg bijleveren als het piekmoment is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:38

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Update voor de return trip efficienct:

Sinds ontvangen ziet de grafiek er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4TZbVIwAzSkgdHR_fRab53FP0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GnCvxl7FYoOT0Ys2EqTptRx6.png?f=fotoalbum_large

Als we een beetje meer in detail kijken dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bp9Fw4itpZiu5sNrQV_zGl7fvxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rJF8slV6gHvgdaXjPJ3ypSBC.png?f=fotoalbum_large

Het is zich aan het stabilizeren tussen 72% en 73%

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:23
Een algemene vraag:

Punt 1: De techniek bekijken, wat is er mogelijk, hoe werkt het.
Punt 2: Ik heb een dynamisch contract, ik heb productie op tijden dat stroomprijs negatief of nul is. Ik wil dan mijn vermogen de accu in om deze later te gebruiken.
Punt 3: Ik wil zo min mogelijk stroom terugleveren waar de energie maatschappijen aan verdienen of de overheid belasting over krijgt. Ik wil geen NOM maar MOM (min op meter).
Punt 4: Verbruik afdekken met eigen of goedkope stroom op momenten dat stroom duurder is.
Punt 5: Zelfvoorzienend omhoog. Ben nu naar 94% gegaan. Op zoek naar 100% (utopie?).

Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk in 2027 mijn PV verdubbelen met bijbehorende accu’s om voldoende energie in de winter te hebben zodat zelfvoorzienend het hele jaar hoog zit. En eventueel nu al kijken of een Total of-grid mogelijk gaat zijn en wat ik daarvoor moet regelen.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:23
Avenger 2.0 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:18:
[...]

Op off-grid gaan is ook geen belasting, dus dat wordt moeilijk. Wat er wel komt is een herziening van capaciteitstarief naar dal, normaal en piekuren. De nacht en dag wordt dan goedkoper (wanneer er zon is of je batterij ontlaad). En in de avond als je kookt kan de plugin (max 800W limiet in toekomst) niet genoeg bijleveren als het piekmoment is.
Met 2 x 2500W kan die piek wel geleverd worden.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:22:
Update voor de return trip efficienct:

Sinds ontvangen ziet de grafiek er zo uit.
[Afbeelding]

Als we een beetje meer in detail kijken dan:
[Afbeelding]

Het is zich aan het stabilizeren tussen 72% en 73%
Is niets nieuws, al lang gemeld dat het rond 75 % is. Wanneer ga je de grote winsten laten zien die je enkele maanden geleden opperde voor een dynamisch contract ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
WargamingPlayer schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:28:
[...]

Met 2 x 2500W kan die piek wel geleverd worden.
Inderdaad, maar als de wetgeving er komt en de fabrikanten de apparaten meer gaan limiteren voor BE (800W) wordt dat natuurlijk moeilijker. Maar nu met 2500W op eigen circuit is dit voor mij al voldoende om zowat alle pieken op te vangen (als je beetje slim stuurt). Hoop dat ze bij Marstek niet teveel gaan reguleren zoals nu al bij Zendure en co het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*ongefundeerde speculatie, offtopic

[ Voor 110% gewijzigd door Proton_ op 19-06-2025 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pling
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 15:22

pling

Lekker Kepjoeteren

wat is de motivatie van de gebruikers hier om nu (al) te investeren in een thuisaccu? Iedere situatie zal anders zijn maar grosso modo zit iedereen in hetzelfde schuitje zolang er nog gesaldeerd mag worden... Of mis ik iets hierin?
1) Ervaring opdoen. Wat doet zo'n relatief kleine batterij. En wat doet laden met 2500 en ontladen met 800 watt in de praktijk. Wat ik geleerd heb is dat je met zo'n batterij veel flexibeler bent met het gebruiken van je eigen stroom. Je kan bijvoorbeeld eerder op de dag je wasmachine of auto aan de lader zetten en toch volledig je eigen stroom gebruiken.
2) Wellicht kan de batterij zichzelf terugverdienen. Ik betaalde 13 cent voor elke kilowatt uur die ik teruglever. Dat hebben ze echter veranderd (Essent). Per 1/7 krijg ik in ene 2 cent. Deze verandering is zo maar uit de lucht gevallen. Hoe het na 2027 er uit gaat zien, heb ik nog niet zo'n helder beeld bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 22:33
Hallo. Ik heb mijn bestelling van 3 Marstek 5kWh batterijen vandaag ontvangen en zit met volgende situatie:

Ik heb 3 fase in mijn woning. Vorige week zijn ze een digitale meter komen installeren. Ervoor had ik een analoge meter met terugdraaiende teller.
Nu merk ik op dat mijn zonnepanelen enkel verbonden lijken te zijn met 1 van de 3 fasen. Is dit normaal?
Als ik kijk in de app zie ik dat er enkel stroom terug gestuurd wordt op 1 fase.
Mijn PV omvormer (Growatt 5500MTL-S) ondersteunt blijkbaar ook maar 1 fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNCIX95uyYW8ztVjSeL97pE5WPE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/16KS0yyFMfFNBEsURpCT3eVs.png?f=fotoalbum_large

Ik had mijn 3 batterijen graag aangesloten elk op zijn eigen fase. Maar zoals mijn zonnepanelen nu zijn aangesloten, lijkt het mij dat enkel de batterij die op dezelfde fase als mijn zonnepanelen zit zal opladen dan. Klopt dit?

Wat zijn mijn opties hier?
- Omvormer vervangen? Lijkt me een dure optie.
- Al mijn toestellen op 1 fase zetten? Lijkt me ook niet ideaal.

Het ideale zou zijn dat mijn batterijen kunnen opladen via de fase van mijn PV-installatie en vervolgens kunnen ontladen op de 2 andere fases.

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CoNsPiRaCyBE schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:42:
Hallo. Ik heb mijn bestelling van 3 Marstek 5kWh batterijen vandaag ontvangen en zit met volgende situatie:

Ik heb 3 fase in mijn woning. Vorige week zijn ze een digitale meter komen installeren. Ervoor had ik een analoge meter met terugdraaiende teller.
Nu merk ik op dat mijn zonnepanelen enkel verbonden lijken te zijn met 1 van de 3 fasen. Is dit normaal?
Als ik kijk in de app zie ik dat er enkel stroom terug gestuurd wordt op 1 fase.
Mijn PV omvormer (Growatt 5500MTL-S) ondersteunt blijkbaar ook maar 1 fase.

[Afbeelding]

Ik had mijn 3 batterijen graag aangesloten elk op zijn eigen fase. Maar zoals mijn zonnepanelen nu zijn aangesloten, lijkt het mij dat enkel de batterij die op dezelfde fase als mijn zonnepanelen zit zal opladen dan. Klopt dit?

Wat zijn mijn opties hier?
- Omvormer vervangen? Lijkt me een dure optie.
- Al mijn toestellen op 1 fase zetten? Lijkt me ook niet ideaal.

Het ideale zou zijn dat mijn batterijen kunnen opladen via de fase van mijn PV-installatie en vervolgens kunnen ontladen op de 2 andere fases.
Eigenlijk staan al je antwoorden beschreven onder Groepen en fases in de TS.

TL; DR, het maakt allemaal niet uit. De meter zal alles rekenkundig op 0 houden ongeacht op welke fase je dingen zet. Voor de verdeling zet je het beste alles op een andere fase. Je zal dan invoeden op 1 fase en terugleveren op een andere bijvoorbeeld, maar dat maakt niet uit.

Bij gebruik van meerdere batterijen moet je de CT003 P1 meter gebruiken. Deze zal ook gewoon naar het totaal van je meter kijken en opladen met wat er beschikbaar is. Op welke fase dan ook.

Blijf mij verbazen dat mensen wel van het bestaan van verschillende fasen afweten, maar niet dat dit voor de energierekening niet uitmaakt. Deze vraag komt wekelijks voorbij hier. Maar goed, voor alles is een eerste keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
pascallj schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:50:
[...]

Eigenlijk staan al je antwoorden beschreven onder Groepen en fases in de TS.

TL; DR, het maakt allemaal niet uit. De meter zal alles rekenkundig op 0 houden ongeacht op welke fase je dingen zet. Voor de verdeling zet je het beste alles op een andere fase. Je zal dan invoeden op 1 fase en terugleveren op een andere bijvoorbeeld, maar dat maakt niet uit.

Bij gebruik van meerdere batterijen moet je de CT003 P1 meter gebruiken. Deze zal ook gewoon naar het totaal van je meter kijken en opladen met wat er beschikbaar is. Op welke fase dan ook.

Blijf mij verbazen dat mensen wel van het bestaan van verschillende fasen afweten, maar niet dat dit voor de energierekening niet uitmaakt. Deze vraag komt wekelijks voorbij hier. Maar goed, voor alles is een eerste keer.
Thx voor de info. Mijn excuses voor de herhaalde vraag! Ik ben letterlijk al 2 weken aan het lezen over het onderwerp, maar die info was ik nog niet tegen gekomen of heb ik blijkbaar over het hoofd gezien.

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!
pling schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:58:
[...]

1) Ervaring opdoen. Wat doet zo'n relatief kleine batterij. En wat doet laden met 2500 en ontladen met 800 watt in de praktijk. Wat ik geleerd heb is dat je met zo'n batterij veel flexibeler bent met het gebruiken van je eigen stroom. Je kan bijvoorbeeld eerder op de dag je wasmachine of auto aan de lader zetten en toch volledig je eigen stroom gebruiken.
2) Wellicht kan de batterij zichzelf terugverdienen. Ik betaalde 13 cent voor elke kilowatt uur die ik teruglever. Dat hebben ze echter veranderd (Essent). Per 1/7 krijg ik in ene 2 cent. Deze verandering is zo maar uit de lucht gevallen. Hoe het na 2027 er uit gaat zien, heb ik nog niet zo'n helder beeld bij.
In NL nog salderen, in Vlaanderen eind dit jaar voor iedereen niks meer te salderen en bij sommigen al betalen voor injectie. 3 jaar geleden nog 0.12 €/kWh voor injectie nu met veel geluk 0.03. Zal in Nl niet anders worden . Batterij voor de meesten met huidige tarieven in 4 à 5 jaar terugbetaald maar hoe meer er in batterijen geïnvesteerd wordt hoe minder inkomsten voor E-producenten, leveranciers en distributeurs hebben en die zullen nochtans moeten investeren om in de winter ons van E te voorzien dus er zal wel weer na prosumententarief en capaciteitstarief wel een injectietarief of gebruikvanhetnettarief uitgevonden worden. Wanneer gaat er een duidelijk visie, beleid en uitvoeringsplan komen over hoe het de electriciteitsgebruik ,-productie en -verdeling er moet gaan uit zien de komende 25 jaar en dat op Europese schaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ech.wel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-10 17:16
Een algemene vraag:

Ik ben op deze manier de terugleverkosten aan het ontwijken. Ik kan dan wel salderen, maar elke terug geleverde KWh kost me ongeveer 15 cent, dus ongeveer een halve euro per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:38

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

PNARI schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:45:
[...]

Is niets nieuws, al lang gemeld dat het rond 75 % is. Wanneer ga je de grote winsten laten zien die je enkele maanden geleden opperde voor een dynamisch contract ?
Niet gezegd dat het iets nieuws is. Het is een aanvullende bevinding. Wat brengt jouw reactie als voordeel in het topic?

Die winsten zijn ook "al lang gemeld". Begrijp niet goed dat je denkt dat ik dat "opper" terwijl het al lang bewezen is dat een dynamisch contract voordeliger is dan een vast, zeker in combinatie met een thuisaccu. Dat is "ook niets nieuws".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yOacR5YCw8hld1qGnw4Ve8eBWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7RwbBxOmiOVWnQrao02RDrba.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door JeffreyGorissen op 19-06-2025 17:53 . Reden: Typo ]

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-10 10:04
Een algemene vraag:

Zonnepanelen hier. En een vast energiecontract. Daarom ging het mij bij de aanschaf van een batterij om terugleverkosten ontwijken en daarnaast 's-avonds en 's-nachts minder uit het net trekken. Kortom, meer zonnestroom intern verbruiken.
Sinds begin mei ervaring mee en de eerste cijfers zijn hoopgevend. Pas na een vol jaar batterij gebruik kan ik echt goed oordelen, verwacht er gedurende de winter nl. niet al te veel van. Over anderhalf jaar komt de salderingsregeling ten einde en met de kWh vergoedingen die reeds bekend zijn (spoiler alert: ~niks) is een batterij welhaast een must als je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yargo
Daarnet is me opgevallen dat de tweede batterij even energie moest leveren aan het huis waardoor die nu op 98% staat. Net niet vol dus. Ondertussen is er weer minder verbruik dan zonopbrengst waardoor er momenteel 700W op het net wordt gestoken.

Het rare is dat de tweede batterij die laatste 2 procent niet meer wil laden. Zelf als ik hem op manueel zet en ingeef om 2500W te laden doet hij niets.

Is er een bepaalde grens waar hij eerst onder moet komen eer hij opnieuw begint te laden misschien? Iemand een idee van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
JeffreyGorissen schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:37:
[...]

... terwijl het al lang bewezen is dat een dynamisch contract voordeliger is dan een vast, zeker in combinatie met een thuisaccu.
Totdat er iets heel extreem gebeurt en in één keer al je voordeel uit je dynamische contract verdampt: https://www.rtl.nl/nieuws...nterweer-bizarre-bedragen

Maar zo extreem zal het in BeNe hopelijk nooit worden. En een thuisbatterij kan een korte piek van hoge dynamische prijzen zeker opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Yargo schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:49:
Daarnet is me opgevallen dat de tweede batterij even energie moest leveren aan het huis waardoor die nu op 98% staat. Net niet vol dus. Ondertussen is er weer minder verbruik dan zonopbrengst waardoor er momenteel 700W op het net wordt gestoken.

Het rare is dat de tweede batterij die laatste 2 procent niet meer wil laden. Zelf als ik hem op manueel zet en ingeef om 2500W te laden doet hij niets.

Is er een bepaalde grens waar hij eerst onder moet komen eer hij opnieuw begint te laden misschien? Iemand een idee van?
Heb hier dat ook al opgemerkt. Laadt wel eerst vol, maar als ik maar 1 of 2 percent af neem gaat hij niet terug tot 100% laden gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:00:
[...]

Totdat er iets heel extreem gebeurt en in één keer al je voordeel uit je dynamische contract verdampt: https://www.rtl.nl/nieuws...nterweer-bizarre-bedragen

Maar zo extreem zal het in BeNe hopelijk nooit worden. En een thuisbatterij kan een korte piek van hoge dynamische prijzen zeker opvangen.
Het zal niet gauw voorkomen en voor korte periodes zijn de prijzen gecapped op 4 euro per kWh voor leveren (en trouwens ook 50 cent per kWh bij negatief), dus als je een beetje oplet kan je echt extreme bedragen wel voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibrandstaessen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-10 13:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPCg2TB-GOM2GKLd79Itam8bwhU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D4QLFOLSA8bbcL9YQen444Sb.png?f=fotoalbum_large

Ik had een ticket bij Marstek geopend doch de aangeboden oplossing lijkt niet te werken (firmware update). Batterij laadt op tot 99% en verbruikt vervolgens nog +1000W voor bijna een half uur zonder naar 100% te geraken. Waar is die 0.5kWh naartoe ?! Iemand iets gelijkaardigs meegemaakt en hoe terug in orde gekregen ?

[ Voor 5% gewijzigd door sibrandstaessen op 19-06-2025 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sibrandstaessen schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:23:
[Afbeelding]

Ik had een ticket bij Marstek geopend doch de aangeboden oplossing lijkt niet te werken (firmware update). Batterij laadt op tot 99% en verbruikt vervolgens nog +1000W voor bijna een half uur zonder naar 100% te geraken. Waar is die 0.5kWh naartoe ?! Iemand iets gelijkaardigs meegemaakt en hoe terug in orde gekregen ?
Hoeveel energie heb je geladen in totaal?

Waarschijnlijk is je SoC curve gewoon niet goed. Ik heb hetzelfde probleem sinds de upgrade naar de nieuwste BMS versie. Maar het is een uitdaging om Marstek te overtuigen dat het niet hoort zoals het nu is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yargo
Primeur: Marstek Venus E officieel toegelaten in België als gehomologeerde thuisbatterij

https://thuisbatterij.nl/...gehomologeerde-in-beglie/

Niet dat het zoveel uitmaakt maar toch 🤪.

[ Voor 45% gewijzigd door Yargo op 19-06-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Yargo schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:16:
Primeur: Marstek Venus E officieel toegelaten in België als gehomologeerde thuisbatterij

https://thuisbatterij.nl/...gehomologeerde-in-beglie/

Niet dat het zoveel uitmaakt maar toch 🤪.
Met CT002 gekeurd, waardeloos eigenlijk! |:(

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gely schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:21:
[...]
De CT002 werkt toch degelijk. Is ook de enigste (buiten CT003) die meerdere Marsteks ondersteund. Een Shelly of andere gaat dat niet bij.

Trouwens eerst zien voordat ik het geloof. Men zegt al weken dat het deze of volgende week is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Avenger 2.0 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:23:
[...]

De CT002 werkt toch degelijk. Is ook de enigste (buiten CT003) die meerdere Marsteks ondersteund. Een Shelly of andere gaat dat niet bij.

Trouwens eerst zien voordat ik het geloof. Men zegt al weken dat het deze of volgende week is...
Ik vind dit waardeloos omdat het hier gaat over een plug-in batterij en er niet moet worden verondersteld dat iemand een schakelkast moet open schroeven om die plug-in werkend te krijgen. Ik ben technisch aangelegd en wellicht de meesten hier, maar dit product moet de tweakers-league overstijgen. Terug naar af dus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
Ik heb nu 2 Marstek Venus batterijen en vraag me af hoe is makkelijk een totaal overzicht kan krijgen van beide accu's. In de App is die optie er niet. Heeft iemand een idee hoe dit te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18
Gely schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:21:
[...]

Zo lang Fluvius niet toelaat om de P1 daarvoor te gebruiken kunnen ze niks anders doen.

Ben sterke interesse aan het krijgen, maar zou de prijs toch rond de 1200€ willen zien, zeker als er nog een wifi-kWh meter bij moet.

Heb al een beetje gelezen, maar 740 pagina’s ga ik noet redden.

[ Voor 29% gewijzigd door Tommie12 op 19-06-2025 21:14 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
heraut schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:38:
Ik heb nu 2 Marstek Venus batterijen en vraag me af hoe is makkelijk een totaal overzicht kan krijgen van beide accu's. In de App is die optie er niet. Heeft iemand een idee hoe dit te maken?
Zoals velen hier heb ik 2 energy sockets van HW geïnstalleerd... mooie grafieken en ook op PC te monitoren.

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CoNsPiRaCyBE schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:59:
[...]

Thx voor de info. Mijn excuses voor de herhaalde vraag! Ik ben letterlijk al 2 weken aan het lezen over het onderwerp, maar die info was ik nog niet tegen gekomen of heb ik blijkbaar over het hoofd gezien.
Dus vrij eenvoudig te realiseren. Op elke fase een kring bij voorzien afgezekerd met 16A, daar één stopcontact op met telkens één batterij. CT003 installeren. 3 Batterijen en CT003 op een simpele aparte AP aansluiten. batterijen en CT configureren in de APP, alle batteren instellen op NOM voor som van de 3 fasen

En het zal werken als een fluitje. Bij mij hier ook zelfde situatie (analoge meter ook vervangen door digitale) draait al paar maanden zonder omziens.
Zelfredzaamheid hoger dan 96% en eigen PV gebruik meer dan verdubbeld in vergelijking met de 11 maanden digitale meter zonder batterijen :+

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gely schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:35:
[...]
Ik vind dit waardeloos omdat het hier gaat over een plug-in batterij en er niet moet worden verondersteld dat iemand een schakelkast moet open schroeven om die plug-in werkend te krijgen. Ik ben technisch aangelegd en wellicht de meesten hier, maar dit product moet de tweakers-league overstijgen. Terug naar af dus :(
Gewoon de P1 gebruiken, wordt binnen enkele maanden toch toegelaten. En anders wat ventileren in het Belgie kast naar de muur topic helpt ook wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibrandstaessen
pascallj schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:33:
[...]

Hoeveel energie heb je geladen in totaal?

Waarschijnlijk is je SoC curve gewoon niet goed. Ik heb hetzelfde probleem sinds de upgrade naar de nieuwste BMS versie. Maar het is een uitdaging om Marstek te overtuigen dat het niet hoort zoals het nu is...
Goeie vraag, met NOM-strategie moeilijk te zeggen natuurlijk.
Ik ga ' m vannacht tot 11% laten zakken en morgen handmatig à 1000W laten opladen. Dan kan ik makkelijk zien wat er is ingegaan zonder dat er iets uitgegaan is. Heb ook HW socket ertussen om te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Tommie12 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:12:
[...]
Ben sterke interesse aan het krijgen, maar zou de prijs toch rond de 1200€ willen zien, zeker als er nog een wifi-kWh meter bij moet.
Bij black friday moet dat wel lukken, de prijs van v2 zal dan nog wel serieus zakken met v3 die dan uitgebracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
sibrandstaessen schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:31:
[...]
Ik ga ' m vannacht tot 11% laten zakken en morgen handmatig à 1000W laten opladen. Dan kan ik makkelijk zien wat er is ingegaan zonder dat er iets uitgegaan is. Heb ook HW socket ertussen om te verifiëren.
Welke firmware versie had je toen er problemen waren en welke versie hebben ze je gepushed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibrandstaessen
Van V151 naar V153 gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Avenger 2.0 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:29:
[...]

Gewoon de P1 gebruiken, wordt binnen enkele maanden toch toegelaten. En anders wat ventileren in het Belgie kast naar de muur topic helpt ook wel :+
Ja uiteraard 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:12:
[...]

Zo lang Fluvius niet toelaat om de P1 daarvoor te gebruiken kunnen ze niks anders doen.

Heb al een beetje gelezen, maar 740 pagina’s ga ik noet redden.
Elke maand die ik zou gewacht hebben zou ik 75€ verloren zijn...300€/kwh is een goeie prijs

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Laatst online: 02:13
pascallj schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:49:
[...]

Over het niet tegelijkertijd aanstaan van de wasmachine, droger en batterij werd niet gesproken, maar dan als nog. Je zou dit dan hardwarematig moeten afdwingen met bijvoorbeeld een trekschakelaar.

Je hebt gelijk dat er op dat moment geen risico is, maar als je het elke keer moet gaan wisselen is het wachten tot het moment dat je het vergeet en je dan wel een risico neemt. Of een onwetende toch wel een ander apparaat op die groep inprikt. Gewoon niet doen.
Ik kwam pas bij een youtuber die ik volg het volgende apparaat tegen:

https://splitvolt.com/col...plitter-switch-nema-10-30

Even aangenomen dat dit ook werkt met een apparaat dat teruglevert is dat misschien ook nog een optie?

Iemand ooit een vergelijkbaar apparaat tegengekomen met europese stekker? Dit lijkt mij namelijk ook wel een uitkomst als ik ooit nog een warmtepompboiler wil gaan installeren omdat ik deze dan op dezelfde groep als de wasmachine kan plaatsen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onlinaius schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:00:
[...]

Ik kwam pas bij een youtuber die ik volg het volgende apparaat tegen:

https://splitvolt.com/col...plitter-switch-nema-10-30

Even aangenomen dat dit ook werkt met een apparaat dat teruglevert is dat misschien ook nog een optie?

Iemand ooit een vergelijkbaar apparaat tegengekomen met europese stekker? Dit lijkt mij namelijk ook wel een uitkomst als ik ooit nog een warmtepompboiler wil gaan installeren omdat ik deze dan op dezelfde groep als de wasmachine kan plaatsen.
Ik denk niet dat dit werkt met een apparaat dat teruglevert. Het gaat er om dat de groep of met alleen leveraars is, of alleen gebruikers, maar niet tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzah
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 11:28
Vraag me af of er een nieuwe versie gaat uitkomen?

Vind het vreemd dat de prijs ondertussen is gezakt naar 1400-1500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blitzah schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:14:
Vraag me af of er een nieuwe versie gaat uitkomen?

Vind het vreemd dat de prijs ondertussen is gezakt naar 1400-1500 euro
Zie V3 onder Hardware revisies in TS en zoekterm v3. Zo noemen wij dat in dit topic tenminste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:08

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mijn Venusje blijft al enkele dagen hangen op stand-by :|

Draait fw 151, heeft prima wifi en kan ook uitstekend babbelen met de CT003 (fw v114). Hij staat ingesteld op AI modus maar ontraadt dus ineens niet meer...

Iemand enig idee? Heb alles natuurlijk al uitgezet (Venus van grid af, uitgezet met 3 sec powerknop, en ct003 uit, en beiden na een kwartier weer aan).

Update
* Thijsmans voelt zich een beetje dom

Ik gebruik een lilygo voor uitlezen via modbus. Ook de aansturing zit erin. De slider "ontladen stoppen bij:" stond op 100%. Nu begrijp ik waarom kindlief zei dat het licht niet aanging.

[ Voor 25% gewijzigd door Thijsmans op 19-06-2025 22:52 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yargo
Thijsmans schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:41:
Mijn Venusje blijft al enkele dagen hangen op stand-by :|

Draait fw 151, heeft prima wifi en kan ook uitstekend babbelen met de CT003 (fw v114). Hij staat ingesteld op AI modus maar ontraadt dus ineens niet meer...

Iemand enig idee? Heb alles natuurlijk al uitgezet (Venus van grid af, uitgezet met 3 sec powerknop, en ct003 uit, en beiden na een kwartier weer aan).

Update
* Thijsmans voelt zich een beetje dom

Ik gebruik een lilygo voor uitlezen via modbus. Ook de aansturing zit erin. De slider "ontladen stoppen bij:" stond op 100%. Nu begrijp ik waarom kindlief zei dat het licht niet aanging.
Misschien eens volledig opnieuw beginnen? Dus zowel de batterij als de CT003 verwijderen (naar links swipen en op vuilbakje duwen) op het eerste scherm in de app. En dan opnieuw starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
DSSW schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:28:
[...]

Dus vrij eenvoudig te realiseren. Op elke fase een kring bij voorzien afgezekerd met 16A, daar één stopcontact op met telkens één batterij. CT003 installeren. 3 Batterijen en CT003 op een simpele aparte AP aansluiten. batterijen en CT configureren in de APP, alle batteren instellen op NOM voor som van de 3 fasen

En het zal werken als een fluitje. Bij mij hier ook zelfde situatie (analoge meter ook vervangen door digitale) draait al paar maanden zonder omziens.
Zelfredzaamheid hoger dan 96% en eigen PV gebruik meer dan verdubbeld in vergelijking met de 11 maanden digitale meter zonder batterijen :+
Ok. Top! Is helemaal zoals ik het zou doen. Ik had nog 3 ongebruikte zekeringen van 20A liggen (dit is de norm voor een stopcontact kring in België), ik veronderstel dat dit ook wel oké zal zijn.

Ik geloof dat ik gelezen had dat je je installatie moet laten herkeuren bij aanpassingen aan de zekeringen. Heb je dit ook gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
pascallj schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:17:
[...]

Het zal niet gauw voorkomen en voor korte periodes zijn de prijzen gecapped op 4 euro per kWh voor leveren (en trouwens ook 50 cent per kWh bij negatief), dus als je een beetje oplet kan je echt extreme bedragen wel voorkomen.
Eens, zo gek als in Amerika gaat het in Europa niet zijn (4 euro is nog steeds heel erg). Maar zelfs dan, we hebben al eens gezien dat een oorlog de prijzen lange tijd kunnen verhogen. Dynamische prijzen zijn niet bewezen goedkoper dan vaste prijzen, dat is wat ik probeerde te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
CoNsPiRaCyBE schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 06:41:
[...]

Ok. Top! Is helemaal zoals ik het zou doen. Ik had nog 3 ongebruikte zekeringen van 20A liggen (dit is de norm voor een stopcontact kring in België), ik veronderstel dat dit ook wel oké zal zijn.

Ik geloof dat ik gelezen had dat je je installatie moet laten herkeuren bij aanpassingen aan de zekeringen. Heb je dit ook gedaan?
Had hier gelukkig nog een ongebruikte kring (monofase). Officieel is kring toevoegen herkeuring en voldoen aan nieuwe arei regelgeving (voor nieuwe deel). Komt natuurlijk wel wat bij kijken (draadschema, herkeuringskost), dus als je officieel wil doen misschien ook moment om wat andere aanpassingen te bundelen die je al gedaan hebt of nog wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibrandstaessen
sibrandstaessen schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:31:
[...]

Deze nacht heb ik hem manueel opgeladen van 11 tot 100%. Daar is volgens de HW socket 5,3 kWh voor nodig geweest. Komt neer op oplaadefficiëntie van ca. 85%, geen idee of dat normaal is ?

Volgens de statistics in de Marstek app heeft 'ie 5140Wh binnengetrokkken deze nacht.

[ Voor 8% gewijzigd door sibrandstaessen op 20-06-2025 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:32

d3x

sibrandstaessen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:44:
[...]
Deze nacht heb ik hem manueel opgeladen van 11 tot 100%. Daar is 5,3 kWh voor nodig geweest. Komt neer op oplaadefficiëntie van ca. 85%, geen idee of dat normaal is ?
ja dat is meer dan normaal. Als je lagere wattages in /uit gaat hebben van normaal gebruik en beperkt oplkaden dan is die RTE nog wat lager.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-10 13:14
Gely schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:35:
[...]

correct - maar dit wilt twe zaken zeggen:
- de batterij is gehomologeerd. Die mag je gebruiken ...
- ct002 is gehomologeerd - lastig want die dien je in de kast in te bouwen. CT003 (P poort) is nog niet gehomologeerd want in Belgie is gebruik van P1 poort wettelijk nog niet ondertsend voor deze doeleinden. Regelgeving zal aangepast worden maar dat is aan politieke snelheid ... dus even geduld en dan heb je de plug and play approach van P1 meter en stekker insteken en klaar ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:32

d3x

DSSW schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Elke maand die ik zou gewacht hebben zou ik 75€ verloren zijn...300€/kwh is een goeie prijs
dat haal je nooit uit 1 batterij.... een kw pure energie kost (BE) vandaag maar een 12cent bij een ok contract, de verbruiks kosten erbij neem dan totaal16cent. (zelfs als je 2 cycli verbruik zou doen op je PV stroom op een dag kom je maar aan 30eur winst/mnd/batterij.

ik draai nu ook al 2 maanden volledig NOM (op een paar kw down na en enkele 100kw up bijna gratis...) je blijft met de vaste BE kost zitten van ongeveer 22-24eur (basis capacitiet-sociale kosten- etc) en dan moet je al een 0eur abbo contract hebben (wat ik heb).

als jij 75eur haalt dan had je een verbruik van 1000kw per maand en nu heb je 3*MT, best alles in zijn context antwoorden. Heb je dat wel, dan heb je gewoon een wacko contract en kon je beter wat tijd steken in andere leverancier zoeken.

neemt niet weg dat 300eur voor een kw idd een goeie prijs is, maar je ROI gaat naar beneden met meerdere (ik heb er 2) en om goed te zijn met dynamisch moet je eigenlijk afh van je PV orientatie met andere tools de MT gaan schakelen tussen NOM/manueel. in de andere contracten maakt het niet veel uit want dan kijk je vooral dat je batterij capaciteit + pv voldoende is om de 24/7 door NOM te draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door d3x op 20-06-2025 08:07 ]

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Avenger 2.0 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:29:
[...]

Dat verwacht ik ook

Als je die P1 gebruikt, moet die dan direct verbinden met je batterij, of loopt dal via je wifi netwerk?

Als ik batterijen zet (ik zou er 2 nemen), dan kan ik er waarschijnlijk 1 kwijt nabij de meter, maar de tweede moet op zolder. En daar is wifi, maar dan wel via een ander AP dan bij de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sibrandstaessen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:44:
[...]
Deze nacht heb ik hem manueel opgeladen van 11 tot 100%. Daar is volgens de HW socket 5,3 kWh voor nodig geweest. Komt neer op oplaadefficiëntie van ca. 85%, geen idee of dat normaal is ?

Volgens de statistics in de Marstek app heeft 'ie 5140Wh binnengetrokkken deze nacht.
Met de nieuwe versie klopt dit wel aardig! Ben bang dat ook jouw SoC curve incorrect is. Ik ben nog steeds Marstek aan het overtuigen dat er van alles fout is, maar nee hoor 'wij zien niets geks'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:18:
[...]

Dat verwacht ik ook

Als je die P1 gebruikt, moet die dan direct verbinden met je batterij, of loopt dal via je wifi netwerk?

Als ik batterijen zet (ik zou er 2 nemen), dan kan ik er waarschijnlijk 1 kwijt nabij de meter, maar de tweede moet op zolder. En daar is wifi, maar dan wel via een ander AP dan bij de meter.
Het werkt via WiFi. Maar het is wel belangrijk dat je thuisnetwerk goed is. Dus zorg dat apparaten elkaar kunnen benaderen ondanks verschillende AP, geen rare IOT instellingen, gastnetwerken, dubbele NAT etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pascallj schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:24:
[...]

Het werkt via WiFi. Maar het is wel belangrijk dat je thuisnetwerk goed is. Dus zorg dat apparaten elkaar kunnen benaderen ondanks verschillende AP, geen rare IOT instellingen, gastnetwerken, dubbele NAT etc.
Dat is wel Ok. Alle AP’s geven volle toegang en hebben hetzelfde SSID en PW.

Ik had de vraag gesteld aan Marstek of je die batterijen ook mag plat leggen… dat mag helaas niet.
Mijn meter staat onder de trap, en die ruimte is al beperkt.
Mogelijk krijg ik er daar 1 onder gebracht, maar waarschijnlijk geen 2. Dat was heel handig geweest, want dan heb ik zo een aparte kring opgezet.
Als ik ze op zolder neer zet, dan kan ik dat niet zo makkelijk, en is het niet 100% reglementair om ze op meer dan 800W te zetten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:29:
[...]

Ik had de vraag gesteld aan Marstek of je die batterijen ook mag plat leggen… dat mag helaas niet.
Mogelijk krijg ik er daar 1 onder gebracht, maar waarschijnlijk geen 2. Dat was heel handig geweest, want dan heb ik zo een aparte kring opgezet.
Als ik ze op zolder neer zet, dan kan ik dat niet zo makkelijk, en is het niet 100% reglementair om ze op meer dan 800W te zetten….
Maar als die ruimte onder de trap zo krap is, ga je de warmte dan wel kwijt kunnen? Je verliest ongeveer 1kWh per cycle. Dat wordt dus aan warmte de ruimte ingepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
[...]

Dat verwacht ik ook

Marstek CT003 is wat je nodig hebt voor 2 batterijen via P1 poort aan te sturen. Die CT003 plug je in in de P1 poort en vervolgs via de app verbinden met wifi ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
[...]
Loopt inderdaad via wifi access point en niet rechtstreeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:29:
[...]

kleine ruimtes, zolder, ... advies voor thuisbatterijen is altijd een verluchte (koele) plaats die best brandveilig is ... bvb. een schuur, garage (als die niet bloedheet wordt), tuinhuis (indien goed verlucht), buitenmuur, ...
Ik zou het altijd regenvrij zetten (afdak) en weg van direct zonlicht (voor warmte) maar indien mogelijk in een ruimte dat indien er iets mis gaat (versta brand) de schade al bij al beperkt is ...
Onder een trap of zolder lijkt me bijna altijd de minst aangewezen plaats ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:21:
[...]
Met de nieuwe versie klopt dit wel aardig! Ben bang dat ook jouw SoC curve incorrect is. Ik ben nog steeds Marstek aan het overtuigen dat er van alles fout is, maar nee hoor 'wij zien niets geks'...
V153 bedoel je dan? V151 is nog correct? Hier trouwens op mijn v2 is V151 laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:37:
[...]

V153 bedoel je dan? V151 is nog correct? Hier trouwens op mijn v2 is V151 laatste firmware.
Ja eigenlijk v153 met BMS 213. Heb het idee dat als er iets wordt uitgerold, die nu samen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
vifra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:36:
[...]
En in onwaarschijnlijke geval van een brand is gelijkvloers toch wel handiger voor blussen, schade en brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
pascallj schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:38:
[...]
Ja eigenlijk v153 met BMS 213. Heb het idee dat als er iets wordt uitgerold, die nu samen gaan.
Gezien hier v151 laatste versie is zullen ze v153 ook nog niet voor iedereen uitrollen en weten ze dat deze mogelijk nog experimenteel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
vifra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:36:
[...]

kleine ruimtes, zolder, ... advies voor thuisbatterijen is altijd een verluchte (koele) plaats die best brandveilig is ... bvb. een schuur, garage (als die niet bloedheet wordt), tuinhuis (indien goed verlucht), buitenmuur, ...
Ik zou het altijd regenvrij zetten (afdak) en weg van direct zonlicht (voor warmte) maar indien mogelijk in een ruimte dat indien er iets mis gaat (versta brand) de schade al bij al beperkt is ...
Buiten gaat het niet lukken. Zolder is hier goed verlucht, maar ik heb maar 1 kring die naar boven gaat en om daar dan 5000W door te trekken, dat is nogal wat.
Meter en PV omvormers staan onder de trap….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:38:
[...]

En in onwaarschijnlijke geval van een brand is gelijkvloers toch wel handiger voor blussen, schade en brandweer.
Ik durf er toch van uit gaan dat die batterijen niet de meest brandgevoelige tech bevatten.
LFP is toch merkelijk veiliger voor brand….

https://nl.shieldenchanne...epo4-batteries-catch-fire

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 20-06-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:41:
[...]

Gezien hier v151 laatste versie is zullen ze v153 ook nog niet voor iedereen uitrollen en weten ze dat deze mogelijk nog experimenteel is.
Dat blijkt, maar sibrandstaessen heeft deze wel. Ik kan er geen touw aan vastknopen wat hun uitrolstrategie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:41:
[...]

Buiten gaat het niet lukken. Zolder is hier goed verlucht, maar ik heb maar 1 kring die naar boven gaat en om daar dan 5000W door te trekken, dat is nogal wat.
Meter en PV omvormers staan onder de trap….
Buiten het feit dat 5kW terugleveren op 1 kring niet kan, kan je dan ook die kring niet meer gebruiken voor gebruikers als je meer dan 800 W teruglevert. Weet niet of dat een probleem is.
Pagina: 1 ... 186 ... 277 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.