Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-06 07:40
Je heb pm terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Airw0lf schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Ok - top - bedankt voor de snelle reactie!

Werkt het in deze (optimale) opstelling dan ook zo dat als de batterij op fase 1 leeg is, dat de andere 2 bij kunnen springen op het verbruik van fase 1?

[...]
Zeker, dat is het standaard gedrag: de batterijen proberen samen al het verbruik in de woning af te dekken, ongeacht op welke fase die staat. De verdeling over de fasen is meer zodat je niet al het vermogen gaat terugleveren op 1 fase, maar voor de werking zou je alles op 1 fase kunnen zetten, dat maakt geen verschil.

Alleen als je toch iets gaat aanleggen, en je hebt drie fasen, is het een logische keuze om meteen een 5-aderige kabel te trekken. Anders moet je een hele dikke kabel gaan trekken met een 63 A zekering erachter. En je hoofdaansluiting gaat het ook niet trekken.

Overigens zou ik het hele zaakje ook achter een aardlekschakelaar (of alamat) zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chucky_666
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34
Airw0lf schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Ok - top - bedankt voor de snelle reactie!

Werkt het in deze (optimale) opstelling dan ook zo dat als de batterij op fase 1 leeg is, dat de andere 2 bij kunnen springen op het verbruik van fase 1?

Worden de Marstek spullen ondersteund door Homey?
Het maakt niet uit voor je meter dat je op bijvoorbeeld fase 3 teruglevert naar het net met 1000W, op fase 1 600W gebruikt en op fase 2 400W gebruikt.
De meter verrekend de 3 fases met elkaar. In bovenstaand voorbeeld is je verbruik en teruglevering 0 watt
Alleen de netto totaal teruglevering of gebruik registreert de meter.

NL / Dynamisch contract / 3 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V116/ 6,7kWp PV SolarEdge / Warmtepomp Quatt Hybrid 6KW / Mercedes CLA 250E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:14
Met de zon van de afgelopen weken is mijn batterij nog nooit tot 11% gezakt. 's morgens altijd nog ongeveer 50 tot 60% over.
Kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:23
Schumaster schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:34:
[...]

Dat was dus ook mijn gedachte. Die WCD is inderdaad apart afgezekerd op 16A. In de PV-verdeler zitten 2 B16 automaten, 1 voor de panelen, 1 voor de WCD. Van daaruit loopt er dus een kabel(via een hoofdschakelaar) naar de meterkast, welke daar aangesloten is op een B16 aardlekautomaat.

Ik ga het dan gewoon zo aansluiten, en mocht het toch problemen geven trek ik een extra kabel van de meterkast naar zolder.

De zolder is overigens met een vaste trap bereikbaar, wordt regelmatig bezocht(thuiskantoor), en is voorzien van een rookmelder.
Ik heb mijn PV verdeler compleet vervangen door een Eaton kastje met 12 posities. Ik had tussen meterkast en PV verdeler al 6mm2 XMVK liggen.
Heb in de meterkast een 40A HS geplaatst. Daarop 1 van mijn EM50 klemmen. De andere klem zit op de netaansluiting.

In het kastje met 12 posities zit een HS van 40A. Deze gaat met 6mm2 naar de hoofd meterkast. Deze kabel is dus niet afgezekerd en alleen maar 2 zijdig af te sluiten. Ik had kunnen kiezen voor een ALAMAT in de hoog kast maar dat had dan een 32-40A/300mA moeten worden. En de kabel ligt in een buis, elke 30cm gebeugeld aan de fundering vast op 60cm boven de aarde in kruipruimte. Dus kans op issues nagenoeg 0.
In het kastje zit met 10mm2 een ALAMAT B16/300 voor de PV. PV kan maximaal iets van 3400W leveren, maar nooit meer dan 3100 gemeten sinds plaatsing. Daarnaast zit er een 40A aardlek via 10mm2 aangesloten op de zelfde HS. En deze zit met een Eaton bar op 4 16A groepen. Groep 1 & 2 zijn voor Marstek. Groep 3 en 4 voor wasmachine en wasdroger. Daarnaast zit er nog een shelly em50 in voor meten van de twee Marsteks. Wasmachine en wasdroger worden gemeten met shelly Gen3 mini.

Ik heb nog nooit wattages gezien hoger dan 3100W. Wat ik wel heb gezien is dat PV stroom rechtstreeks naar accu’s gaat en wanneer de twee accu’s vol zijn dan pas richting rest van huis.
Verbinding tussen twee meterkasten is nooit boven de 3100W geweest in geen enkele situatie. Ik heb wel getest met oven aan en volle PV maar krijg gewoonweg niet genoeg vermogen gevraagd.

Ik heb wel de Marsteks op 800W staan. Reden is simpel, hoger is niet nodig in mijn geval.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Meonline schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:44:
[...]

Akkoord. Maar ik begrijp de vraagsteller wel. Indien de wasmachine of droger niet opstaan is de hele groep leeg/niet ik gebruik. Wat is dan het risico als je de batterij even op 2500 ontladen zet op bijvoorbeeld het verbruik van de oven voor een uurtje op te vangen?
Ik heb die situatie. Gril, oven. En toch heb ik nooit hoge vermogens gezien tussen onderverdelen en meterkast. Ik meet het wel, maar zo veel schokkend is het Eigenlijk niet.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:50
pascallj schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:18:
[...]

Het is zo lastig om daar iets over te zeggen. LFP cellen zijn nog niet eens zo heel lang in gebruik, dus echt veel betrouwbare data is er niet eens. Daarbij heb je natuurlijk ook geen idee wat de kwaliteit van de cellen in de Marstek is. 6000 cycli is een leuk getal, maar zie het maar eens vol te houden. Zou mij benieuwen hoeveel apparaten na 10-15 jaar nog werken.

Ik heb voor mijzelf uitgerekend dat ik, zolang ik nog kan salderen, ongeveer 1/3 van de aanschafprijs kan terug verdienen met het handelen. Dat was voor mij voldoende motivatie. Verder kijken was eigenlijk niet reëel.
Volgens deze calculator zijn de batterijen na 8 jaar terugverdiend: https://jeroen.nl/energie...erugverdientijd-berekenen - de maker van de website geeft aan dat de berekening ook nog eens heel conservatief is.

Voor een ondernemer is de terugverdientijd slechts 5 jaar. Plug in batterijen zijn vanwege de afwezige/ geringe installatie kosten een 'gouden greep'. Betere rendementen daar dan op zonnepanelen.

[ Voor 9% gewijzigd door johnhemmers op 17-06-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 14:55
Hallo allen,

Excuus als dit al eerder is opgelost maar ik kon alleen anderen met dit probleem vinden.
Sinds kort hier ook de marstek venus E 5kw. maar de slimme meter is wat onstabiel moet ik nog naar kijken. las al verschillende mogelijke oplossingen.

En de AI modus met prijzen wil ik graag niet met spot prijzen maar zoals ik die met tibber betaal(day ahead).
Nu heb ik mijn api token ingevuld maar krijg geen prijs te zien.
Met nordpool wel een prijs maar die grafiek heeft soms een andere form dan mijn tibber prijzen.

Nu heb ik die tibber acces token geteset met de api explorer van tibber en Home Assistant beide werken maar marstek niet? Feedback gestuurd maar kreeg als reactie iets als misschien rate limit maar dat lijkt niet als hij andere plekken wel werkt.

iemand nog tips om het te fixen? wacht nog op mijn modbus(RS485) aansluiting op ha maar als dit al zo matig werkt lijkt me dat de enige oplossing voor enigszins automatisch aansturen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
johnhemmers schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:02:
[...]

Volgens deze calculator kom je veel beter uit en zijn de batterijen na 8 jaar terugverdiend: https://jeroen.nl/energie...erugverdientijd-berekenen - de maker van de website geeft aan dat de berekening ook nog eens heel conservatief is.

Voor een ondernemer is de terugverdientijd slechts 5 jaar.
Ik ken die website en zelfs met Jeroen gemaild. De tool is namelijk niet compleet en mist een, in mijn ogen, belangrijke kostenpost, namelijk de kosten van de verliezen. Als jij dure stroom inkoopt moet je de verliezen die je daarmee maakt ook nog terugverdienen, dat wordt niet meegerekend. Dat kan, zeker in de winter (wanneer de laagste prijs, als nog hoog is) een flinke kostenpost zijn.

Jeroen bevestigde dit, maar zei dat het onmogelijk was om alles erin te verwerken en het slechts een schatting was.

Dan als nog, kon ik bij aankoop nog maar 1,75 jaar salderen dus dan zou 8 jaar niet beter zijn? En de tool gaat ook uit van oneindig salderen, wat natuurlijk ook niet het geval is. En hoe de prijzen straks gaat zijn kan ook niemand nog zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tjalling123 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:05:
Hallo allen,

Excuus als dit al eerder is opgelost maar ik kon alleen anderen met dit probleem vinden.
Sinds kort hier ook de marstek venus E 5kw. maar de slimme meter is wat onstabiel moet ik nog naar kijken. las al verschillende mogelijke oplossingen.

En de AI modus met prijzen wil ik graag niet met spot prijzen maar zoals ik die met tibber betaal(day ahead).
Nu heb ik mijn api token ingevuld maar krijg geen prijs te zien.
Met nordpool wel een prijs maar die grafiek heeft soms een andere form dan mijn tibber prijzen.

Nu heb ik die tibber acces token geteset met de api explorer van tibber en Home Assistant beide werken maar marstek niet? Feedback gestuurd maar kreeg als reactie iets als misschien rate limit maar dat lijkt niet als hij andere plekken wel werkt.

iemand nog tips om het te fixen? wacht nog op mijn modbus(RS485) aansluiting op ha maar als dit al zo matig werkt lijkt me dat de enige oplossing voor enigszins automatisch aansturen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Onstabiliteit in de meter ligt altijd aan de WiFi verbinding. De verbinding van zowel de batterij als de meter moeten uitstekend zijn. Iedereen die aangeeft een apart AP gekocht te hebben speciaal voor deze apparaten geeft aan dat dat altijd de problemen oplost. Nu wil ik niet zeggen dat dat een ideaal scenario is, maar het geeft wel aan dat problemen altijd bij het WiFi netwerk liggen.

Met spotprijzen, worden de Day Ahead prijzen bedoeld. De spotmarkt bestaat momenteel uit Day Ahead en Intraday. Op Intraday kan je als consument niet handelen, dus is het automatisch Day Ahead. De grafiek van Nordpool zou hetzelfde moeten zijn en kan je gewoon gebruiken. Misschien dat Tibber de vaste opslag van 2 cent in de grafiek verwerkt, maar die krijg je bij zowel levering als teruglevering en kan je dus net zo goed weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
pascallj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Onstabiliteit in de meter ligt altijd aan de WiFi verbinding. De verbinding van zowel de batterij als de meter moeten uitstekend zijn. Iedereen die aangeeft een apart AP gekocht te hebben speciaal voor deze apparaten geeft aan dat dat altijd de problemen oplost. Nu wil ik niet zeggen dat dat een ideaal scenario is, maar het geeft wel aan dat problemen altijd bij het WiFi netwerk liggen.

Met spotprijzen, worden de Day Ahead prijzen bedoeld. De spotmarkt bestaat momenteel uit Day Ahead en Intraday. Op Intraday kan je als consument niet handelen, dus is het automatisch Day Ahead. De grafiek van Nordpool zou hetzelfde moeten zijn en kan je gewoon gebruiken. Misschien dat Tibber de vaste opslag van 2 cent in de grafiek verwerkt, maar die krijg je bij zowel levering als teruglevering en kan je dus net zo goed weglaten.
ah top dat van die meter met wifi had ik al verwacht moet alleen effe kijken hoever hij mag want staat nu 1 betonnen muur van een dedicated iot netwerk ap af met maar enkele (5) clients erop.

betreffende die prijzen dat wist ik niet vreemd dan dat hij laatst zo anders leek zal wel belasting zijn dan. neemt niet weg dat mijn tibber api key hier niet werkt en elders wel maar dan hoef ik niet zo zeer die prijzen te gebruiken als dat het geval is.

bedankt voor je snelle antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:42
Voor wie nog een Marstek Venus E wil kopen bij StralendGroen. Ze krijgen morgen weer vooraad. De prijs is nog steeds €1395.:)

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linalina
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-09 21:03
harrr schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:41:
Voor wie nog een Marstek Venus E wil kopen bij StralendGroen. Ze krijgen morgen weer vooraad. De prijs is nog steeds €1395.:)
Deze is toch zonder ct003? Dan is het toch voordeliger bij thuisbatterij.nl of stapnaarduurzaam? Of zit die meter er wel bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:50
pascallj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Ik ken die website en zelfs met Jeroen gemaild. De tool is namelijk niet compleet en mist een, in mijn ogen, belangrijke kostenpost, namelijk de kosten van de verliezen. Als jij dure stroom inkoopt moet je de verliezen die je daarmee maakt ook nog terugverdienen, dat wordt niet meegerekend. Dat kan, zeker in de winter (wanneer de laagste prijs, als nog hoog is) een flinke kostenpost zijn.

Jeroen bevestigde dit, maar zei dat het onmogelijk was om alles erin te verwerken en het slechts een schatting was.

Dan als nog, kon ik bij aankoop nog maar 1,75 jaar salderen dus dan zou 8 jaar niet beter zijn? En de tool gaat ook uit van oneindig salderen, wat natuurlijk ook niet het geval is. En hoe de prijzen straks gaat zijn kan ook niemand nog zeggen.
uitgangspunt salderen lijkt me idd een dodelijk argument tegen de rekentool

na het afschaffen van salderen kun je op drie manieren geld verdienen met een batterij icm zonnepanelen:

a) terugleveren van eigen opwek op een later tijdstip - zal gemiddeld iets van 10 cent per kWh doen
b) eigenverbruik in de ochtend en avond compenseren - 30 cent per kWh
c) incidentieel handelen bij een prijsverschil laag/ hoog groter dan belasting + btw + opslag

[ Voor 16% gewijzigd door johnhemmers op 17-06-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Tjalling123 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:47:
[...]

ah top dat van die meter met wifi had ik al verwacht moet alleen effe kijken hoever hij mag want staat nu 1 betonnen muur van een dedicated iot netwerk ap af met maar enkele (5) clients erop.

betreffende die prijzen dat wist ik niet vreemd dan dat hij laatst zo anders leek zal wel belasting zijn dan. neemt niet weg dat mijn tibber api key hier niet werkt en elders wel maar dan hoef ik niet zo zeer die prijzen te gebruiken als dat het geval is.

bedankt voor je snelle antwoord
Ik heb twee Marsteks, Huawei omvormer, ct003, shelly”s, thermostaat allemaal op de IOT netwerk van mijn Deco X20. DHCP draait op mijn NAS.

Enige is dat ik IOT op 2.4 heb staan en 5Ghz daar uitgeschakeld heb. Daarnaast staat voor alle devices Mesh uit en hebben allemaal een voorkeur AP.

De Deco”s werken in AP modus en alle devices hebben een in DHCP vast gezet IP adres buiten de normale DHCP range. De DNS server is mijn Mikrotik switch. Die is snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
WargamingPlayer schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:51:
[...]

Ik heb twee Marsteks, Huawei omvormer, ct003, shelly”s, thermostaat allemaal op de IOT netwerk van mijn Deco X20. DHCP draait op mijn NAS.

Enige is dat ik IOT op 2.4 heb staan en 5Ghz daar uitgeschakeld heb. Daarnaast staat voor alle devices Mesh uit en hebben allemaal een voorkeur AP.

De Deco”s werken in AP modus en alle devices hebben een in DHCP vast gezet IP adres buiten de normale DHCP range. De DNS server is mijn Mikrotik switch. Die is snel.
dit is bijna precies wat ik heb alleen niet de x20 maar de goedkope m5 en geen huawei omvormer. hoever is de deco van de marstek en ct003?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhKwnbqW6FHRM7Lv2R_A3c_XW9g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xqwMt8vcm1HGq8Za4RW6dVM9.png?f=fotoalbum_large
De eerste werkend :) toch nog paar vraagjes…
Wat vullen jullie hier in voor zonneplan tarieven? ( ik zie enkel timber staan )

En hoe voeg ik de batterijen toe in de homewizzard app overzicht zodat ik het zie staan bij me panelen en watermeter enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Revpolen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:23:
[Afbeelding]
De eerste werkend :) toch nog paar vraagjes…
Wat vullen jullie hier in voor zonneplan tarieven? ( ik zie enkel timber staan )

En hoe voeg ik de batterijen toe in de homewizzard app overzicht zodat ik het zie staan bij me panelen en watermeter enz.
Ik zou niet teveel waarde hechten aan die tarieven. De winstberekening is toch niet al te precies dus erg veel heb je er niet aan. Je kunt gewoon 0 en 0 invullen om door te gaan. In de afgelopen dagen is er hier nog gesproken over wat mensen invullen die het wel gebruiken en waarop ze dat baseren.

De batterijen zijn geen HomeWizard compatibel product en kunnen daar dus niet aan worden toegevoegd. Je zou wel tussen de batterijen een HW kWh stopcontact kunnen plaatsen om zo in elk geval het verbruik en vermogen te kunnen meten en inzien in de HW app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:38
Wat mij opviel met de Wifi, is dat hij altijd het accesspoint pakte met de laagste channel. Dus voor mij pakte hij eentje 2 verdiepingen hoger die nog net genoeg bereik had om zichtbaar te zijn. Kon ze met Ubiquiti gelukkig forcering op de juist accesspoint.
Denk dat ze in de software gewoon een `sort` verkeerd hebben staan op channel ipv op strength ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:07
JoebarRC schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 06:45:
[...]

Heb je script en de query versie geprobeerd zowel op een Linux bak waar HA op draait als op mijn Mac.
Met geen mogelijkheid krijg ik contact met de CT003 via het discover of query script.
Uiteindelijk zelfs de keiharde device mac en ip address van de CT in het script gezet en nog geen connectie.
Als ik vanuit de prompt kijkt of Udp 12345 op CT ip address open staat komt daar een ‘open’ op dus de CT staat wel te luisteren, klopt ook want de Marstek heeft gewoon verbinding.

Jammer want mijn idee was inderdaad om de dsmr p1 reader te vervangen door de output van de CT003 naar HA, ruimt weer op.

Enige suggesties wat ik nog kan proberen?
Heb je het juiste meter type opgegeven en de device id’s uit de app (niet het netwerk Mac)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Tjalling123 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:00:
[...]

dit is bijna precies wat ik heb alleen niet de x20 maar de goedkope m5 en geen huawei omvormer. hoever is de deco van de marstek en ct003?
Ik moet even een correctie maken. De Mesh functie staat aan en niet uit zag net in de Deco App. Ze zijn verbonden nu met de Deco in de woonkamer. De twee Marsteks staan 10 meter van de AP af. Daartussen zit nog een buitenmuur met een radiator (3 dikke) en een keuken muur. De Marsteks hangen buiten onder afdak. De CT003 is 2 meter van de AP af. Daartussen zitten nog twee muren van celbeton.

De CT003 zit aangesloten op een Chargee P1 in Serie en heeft GEEN externe voeding!!! Dat heeft de Chargee al.

Ik had wel issues in het begin met de CT003. Maar nadat ik alles een gereserveerd IP adres heb gegeven gaat het goed. Mijn DHCP lease time is 14 dagen. Dus iedere 7 dagen is er een renew.

Daarnaast staat fast-roaming van de Deco’s aan.

IOT = 2.4 Only = 14 devices
Gast = 5 Only = 0 devices (afhankelijk wie er is)
Home = 5 Only = 16 devices
Bekabeld = 19 devices.

Backhaul tussen deco’s is bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muiske
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-08 15:16
sdh1981 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:36:
[...]

Ik ben in conclaaf gegaan met Duravolt. Wisselen van de batterij wordt meestal binnen 3 weken gedaan. Dit is voor mij onacceptabel omdat ik exact hetzelfde probleem heb zoals jij beschrijft. Nieuw uit de verpakking en rode lamp. SOC erg laag tussen de 8-11 procent en na de update zelfs 0%.
Batterij staat hier al een week niks te doen en ben nog niet echt een stap verder.

Ik wacht tot dinsdag en dan lost Duravolt het zelf op voor mij.
Ik heb eindelijk van Marstek antwoord gehad. Van Multisolar waar ik de batterij kocht heb ik na een week nog niets gehoord.

"Hello,We apologize for the inconvenience you have experienced. We would like to offer you a replacement device. If you agree, please proceed as follows:
1. we will send you a device as a priority, you will receive the device and return the damaged device.
2. please pack the device as securely as possible. If you no longer have the original packaging, you can use a cardboard box, as the device is quite heavy, you will need to organize a pallet for transport. If you do not have a pallet, please let us know! Please let us know the size and weight of the package.
3. please let us know the size and weight of the package and a suitable time for collection. We will arrange for a logistics company to collect the parcel.
4. to create a return label, we need the following information: Order number, a screenshot of the order, serial number, purchase channel, shipping address and phone number. If you would like to send attachments, please send them to our e-mail address: support@marstekenergy.com.
Demand is currently very high during the peak season. Processing takes 2-3 weeks in total. We ask for your patience.
Thank you for your cooperation. We look forward to your reply and wish you a pleasant day!"

leo

2x Marstek Venus 5,12kWh V151 / HWP1 - CT300 V114 / 5320Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:12
muiske schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:00:
[...]
Ik heb eindelijk van Marstek antwoord gehad. Van Multisolar waar ik de batterij kocht heb ik na een week nog niets gehoord.
Eentje om te mijden dan die leverancier. Zelfs een DOA niet willen wisselen en je zelf alles laten regelen met de fabrikant. Kan je evengoed bij fabrikant kopen en de winst zelf in je zakken steken (als dat kon uiteraard)...

[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 17-06-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
Revpolen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:09:
[Afbeelding]

Verkeerde mee gekregen ( denk dat mijn Duits niet zo goed is…)
Iemand intresse?
CT002? Ik heb evt wel interesse om deze te gebruiken om scripts voor uitlezen/emulatie te testen. Mocht je deze willen doneren dan heel graag een PB maar als je er iets voor kunt krijgen dan snap ik dat uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RuudBurger schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:28:
Wat mij opviel met de Wifi, is dat hij altijd het accesspoint pakte met de laagste channel. Dus voor mij pakte hij eentje 2 verdiepingen hoger die nog net genoeg bereik had om zichtbaar te zijn. Kon ze met Ubiquiti gelukkig forcering op de juist accesspoint.
Denk dat ze in de software gewoon een `sort` verkeerd hebben staan op channel ipv op strength ;)
Even melden in de feedback van de app aub!

En hier... https://docs.google.com/s...wcbw0hWY/edit?gid=0#gid=0

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revpolen
bommel schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:13:
[...]

CT002? Ik heb evt wel interesse om deze te gebruiken om scripts voor uitlezen/emulatie te testen. Mocht je deze willen doneren dan heel graag een PB maar als je er iets voor kunt krijgen dan snap ik dat uiteraard
Inmiddels al verkocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harrr schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:41:
Let op prijs is zonder CT003!

...appels met appels...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-10 17:18
@b03tz Enorm bedankt voor de mooie 3D print voor de LilyGo. Past perfect en is super handig te plaatsen door de voorbereide schroefgaten ‼️
Een musthave 👊🏻👍🏻.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alzjstQPPwowNC2HricT5fy7x-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPGS0QdeTxwQYtQvwumkX3ir.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Sqv8CkYi2uoAZdOVtogD3KsqiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1tBgUd6Z1cH5FmXgEGzRwwR.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
bommel schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:29:
[...]

Heb je het juiste meter type opgegeven en de device id’s uit de app (niet het netwerk Mac)?
Vanzelfsprekend

Enter CT type (CT002 or CT003): CT003
Enter CT MAC (12 hex digits, from Marstek App -> top left device info): 98A14xxxxxxxx
Scanning subnet 192.168.178.0/24 for CT003...
Checking 192.168.178.254...
No matching device found.

en de CT003 is aanwezig op .95. Geen vlans etc. Antwoorden direct lukt ook;

nc -vz -u 192.168.178.95 12345
192.168.178.95: inverse host lookup failed: Unknown host
(UNKNOWN) [192.168.178.95] 12345 (?) open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
Revpolen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:20:
[Afbeelding]

Vandaag mijn thuisbatterijen ophalen in Duitsland :), er staan er genoeg hierzo :)
Gewelig en hoe ging dat?. Kreeg je nog vragen over de 0% regeling voor Duitsers?
Oh en waar?, ik wil echt een 2e nu al 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
ik ben er net dus achter gekomen dat mijn hoofd router(asus) ook het iot netwerk host(wist ik ergens wel maar nooit bij stil gestaan) en dat die niet kan comuniceren met de rest van het iot netwerk op mijn deco's dus dat anders gedaan nu alleen de deco's het iot netwerk op 2.4ghz only en het werkt prima voor nu.

hoop het zo te houden maar dat zou idd wel eens de reden kunnen zijn ondanks dat de deco dichterbij is pakt hij toch de ander omdat die eerder is in channel oid en door de muur pakt de batterij wel de deco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:41
Chucky_666 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:37:
[...]

Het maakt niet uit voor je meter dat je op bijvoorbeeld fase 3 teruglevert naar het net met 1000W, op fase 1 600W gebruikt en op fase 2 400W gebruikt.
De meter verrekend de 3 fases met elkaar. In bovenstaand voorbeeld is je verbruik en teruglevering 0 watt
Alleen de netto totaal teruglevering of gebruik registreert de meter.
Is dat echt zo?
Telt die 1000W teruglevering op fase 3 niet mee bij de terugleverboete?
Ondanks dat er 1000W verbruik is op fase 1 en 2?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:14
Airw0lf schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Is dat echt zo?
voorlopig wordt de som van de 3 fasen gedaan ... ook bij de energieleverancier. En dus NOM is de som van 3 fasen.

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Airw0lf schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Is dat echt zo?
Klopt helemaal. Alleen het totaal is wat uitmaakt, hoe je dat realiseert over de fasen is (nog) niet belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB70
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-10 10:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-ExAGfkQ8OwTbCLd8TrVzJZJRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlTK6NuzyvpVJTakYcTtuApO.jpg?f=fotoalbum_large

Dankzij de TS uitgekomen bij @b03tz voor de 3D print van de Lilygo.
Ziet er goed en degelijk uit, bedankt.
Nu nog even wachten op het Lilygo bordje zelf, en dan stoeien.
Goede beschrijving door de TS en op youtube van Denie van Kleef, dus dat moet lukken.

Eenmaal in HA wil ik hem echter ook toevoegen aan de Homey Pro via de ESP Home App.
Ik weet niet of daar een goede beschrijving van is, iemand?
Gaat dan om de laatste stap, alles in Homey via de ESP Home app.

Overigens lees ik al e.e.a. uit via MQTT op HA, maar wil dus nu de modbus aansluiting gaan proberen.

V1 Marstek 5,12kWh V153 | HW P1 en CT003 v117 | Dynamisch contract | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b03tz
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 07:38
Tom Jansen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:25:
@b03tz Enorm bedankt voor de mooie 3D print voor de LilyGo. Past perfect en is super handig te plaatsen door de voorbereide schroefgaten ‼️
Een musthave 👊🏻👍🏻.[Afbeelding]

[Afbeelding]
No problem!!

BYD Tang Final Edition | 2x Marstek Venus 5.12KW | HW P1 | Homey Pro 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmlFlcrp9yyOoc9XK7tulS8xiHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RWAfg10tmu7KiPIavXNfdhPZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDT6lpo6yxpDM4Y1K0KYviVIG0Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t7WXeh0ThQVj09to46OAnIIx.png?f=fotoalbum_large

Sorry dat ik zoveel vraag hierzo…. Heb nu 2x Marstek sinds vandaag. 1 op eigen groep, die staat op 2500watt die is vanmiddag tot 95% geladen maar doet nu 0..

1 staat op 800watt (nu nog) op de stekker. maar die staat met 1500 te laden 🤨 iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b03tz
JB70 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:13:
[Afbeelding]

Goede beschrijving door de TS en op youtube van Denie van Kleef, dus dat moet lukken.

Eenmaal in HA wil ik hem echter ook toevoegen aan de Homey Pro via de ESP Home App.

Overigens lees ik al e.e.a. uit via MQTT op HA, maar wil dus nu de modbus aansluiting gaan proberen.
Mooi dat hij goed overgekomen is! Je kan het overigens de USB aansluiting er gewoon langsheen krijgen door de case voorzichtig iets naar buiten te buigen! Just so you know (he Tom!? 😂)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
Revpolen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sorry dat ik zoveel vraag hierzo…. Heb nu 2x Marstek sinds vandaag. 1 op eigen groep, die staat op 2500watt die is vanmiddag tot 95% geladen maar doet nu 0..

1 staat op 800watt (nu nog) op de stekker. maar die staat met 1500 te laden 🤨 iemand een idee?
In mijn ervaring werkt het best ok met 2 accu’s. Waarschijnlijk trekt 1 accu al je opladende vermogen nu weg. Het is op termijn natuurlijk irrelevant of ze beide een beetje opladen, of eentje eerst en dan de andere. Als deze vol is en er is stroom over gaat de andere ook wel weer laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:08
Revpolen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:20:
[Afbeelding]

Vandaag mijn thuisbatterijen ophalen in Duitsland :), er staan er genoeg hierzo :)
Ze kunnen ze aan de straatstenen wel kwijt :9

Inkoop prijs zal erg laag zijn, de lading hoop ik niet.
Ik wacht nog even op de V3, nu nog druk bezig met fancoil-koeling in huis, wordt het voor de accu's nooit te warm.

[ Voor 10% gewijzigd door natural colour op 17-06-2025 17:44 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
vifra schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:00:
[...]

voorlopig wordt de som van de 3 fasen gedaan ... ook bij de energieleverancier. En dus NOM is de som van 3 fasen.
Het is nu in NL wettelijk geregeld dat dit moet, vanwege gelijkheidsrecht van consumenten (je kunt vrijwel niet kiezen of je een 1 of 3 fase meter krijgt en je kunt zeker niet flexibel wisselen). Ik verwacht dat de interne sommering nog lang blijft. Zou ook mooi zijn als half Nederland een meterwissel wil omdat dat goedkoper uitpakt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-10 17:51
pascallj schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:18:
[...]

Het is zo lastig om daar iets over te zeggen. LFP cellen zijn nog niet eens zo heel lang in gebruik, dus echt veel betrouwbare data is er niet eens. Daarbij heb je natuurlijk ook geen idee wat de kwaliteit van de cellen in de Marstek is. 6000 cycli is een leuk getal, maar zie het maar eens vol te houden. Zou mij benieuwen hoeveel apparaten na 10-15 jaar nog werken.

Ik heb voor mijzelf uitgerekend dat ik, zolang ik nog kan salderen, ongeveer 1/3 van de aanschafprijs kan terug verdienen met het handelen. Dat was voor mij voldoende motivatie. Verder kijken was eigenlijk niet reëel.
Zou ik mogen vragen hoe je dit ongeveer berekent heb? Dan heb ik een idee of ik met mijn eigen berekening een beetje in de buurt kom :)

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Revpolen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar wat is je vraag? Als je met 1500 W laden bedoelt, dat is normaal. De 800/2500 W instelling slaat alleen op ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-10 20:53
PisPix schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Dat is vrij vlot! Ik heb (namens m’n buurvrouw) op 11 juni via de feedback optie het probleem gemeld (p1 ziet de slimme meter waardes niet) maar tot op heden geen reactie gehad.
Ik heb er zelfs een mail van gehad.
1. Firmware V115 has been pushed to your CT003. 2. HW P1 and CT003 belong to the same type of meter. If you can connect to HW P1, you don\'t need to change to CT003.

Please do not reply through this email.Thank you.
Hun 2de antwoord klopt niet want de HW meter werkt niet goed met 2 of meerdere Marsteks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
JoebarRC schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:26:
[...]

Vanzelfsprekend

Enter CT type (CT002 or CT003): CT003
Enter CT MAC (12 hex digits, from Marstek App -> top left device info): 98A14xxxxxxxx
Scanning subnet 192.168.178.0/24 for CT003...
Checking 192.168.178.254...
No matching device found.

en de CT003 is aanwezig op .95. Geen vlans etc. Antwoorden direct lukt ook;

nc -vz -u 192.168.178.95 12345
192.168.178.95: inverse host lookup failed: Unknown host
(UNKNOWN) [192.168.178.95] 12345 (?) open
Welke firmware heb je erop? De CT reageert alleen als er een correct bericht gestuurd wordt. Mogelijk verschilt het bericht met andere firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
pascallj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:02:
[...]

Maar wat is je vraag? Als je met 1500 W laden bedoelt, dat is normaal. De 800/2500 W instelling slaat alleen op ontladen.
Ah! Dacht dat het 800 laden en ontladen was! Maar dan is het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:28
@sn0w13 oh? Hier draaien er 2 met Hw p1 tot nu toe gewoon ok…

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:27
thepixel schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:57:
dat wasmachine + droger verhaal is inmiddels ook wel achterhaald.

een nieuwe wp droger heeft een aansluitwaarde van +/- 600 tot 800w
een 9KG wasmachine +/-2300 w.

En nee dat zal niet gelden voor diegene met een Miele van 15 jaar oud, "want die doet het nog steeds".
Maar het punt is dat dergelijke apparaten steeds minder gaan verbruiken en eigenlijk met gemak op 1 groep kunnen.
Tussen kunnen en mogen zit wel nog een wereld van verschil. Met de auto kun je ook 210 gaan rijden.. het is niet omdat het kan dat het wettelijk is.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-10 20:53
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:21:
Maar met 2 MT's op een HW P1 heb je toch een grote kans dat ze elkaar gaan opladen/ontladen.
Heb je dit al eens gekontroleerd?
Dat is ook de reden volgens mij dat MT een eigen meter uitbracht omdat dit de enige is die meerdere batterijen juist aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:21:
Hoe dan? Morgen komt mijn ct003 binnen heb het nu geprobeerd maar deze heeft wat geladen maar blijft nu stand-by staan. ?! De andere doet wel iets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rFqRgaG3yNZFLMHuUTt1_FmGMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2A9hURJRmlWFviMjiceOrVSD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Revpolen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:47:
[...]

Hoe dan? Morgen komt mijn ct003 binnen heb het nu geprobeerd maar deze heeft wat geladen maar blijft nu stand-by staan. ?! De andere doet wel iets
[Afbeelding]
Maar als de andere laadt wat is dan het probleem? Sowieso als je de HW P1 gebruikt is er geen gedrag te voorspellen want er is geen coördinator van wie de stroom verdeelt. De batterijen communiceren niet onderling namelijk. Dus het is compleet willekeur. Als er wordt begonnen met ontladen 's avonds, kan het zomaar zijn dat de ene gaat ontladen en de andere gaat opladen.

Bij de CT003 zal deze als coördinator spelen en de waardes manipuleren zodat de stroom op een of andere manier verdeelt/afgewisseld wordt tussen de batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-10 08:43
Druppeltje_ schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:30:
[...]

Tussen kunnen en mogen zit wel nog een wereld van verschil. Met de auto kun je ook 210 gaan rijden.. het is niet omdat het kan dat het wettelijk is.
Naar mijn weten is de 2000w regel van Nen1010 komen te vervallen en dient de installeur te bepalen of het technisch mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• classiccar
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-06 00:36
Met hulp van hier en met name CoPilot om de oplossing te vinden werkt mijn marstek op de Homewizard p1. Zet alle Homewizard apparaten uit of verwijder ze. Koppel de p1 opnieuw met je wifi en dan met de Marstek.

Wat ik graag zou zien is een optie die de autolader buiten zou sluiten. Beetje onzinnig om daarbij de batterij leeg te zuipen. Is dit al ergens gemeld? Suggesties voor een oplossing/ workaround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
classiccar schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:04:
Met hulp van hier en met name CoPilot om de oplossing te vinden werkt mijn marstek op de Homewizard p1. Zet alle Homewizard apparaten uit of verwijder ze. Koppel de p1 opnieuw met je wifi en dan met de Marstek.

[...]
offtopic:
Is dit niet gewoon IT probleemoplossing 101? Uit en weer aanzetten? Als we daar al AI voor nodig hebben, waar gaat het naartoe met deze mensheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Ik weet niet hoe hij dat doet. Maar ik heb ze beide geconfigureerd op 2 meter van de AP in de woonkamer af. Daarna verplaatst naar lokatie onder afdak in de achtertuin. De X20 in de slaapkamer er boven hangt veel dichterbij dan die in de woonkamer. En toch pakken ze die niet. Ook mijn Huawei die op de vliering van de bijkeuken hangt (zit buitenmuur tussen) pakte altijd de hoofd AP van de X20 Mesh. Nadat ik aan heb gegeven dat hij op de Slaapkamer AP moet, doet ie dat nu pas nadat hij een keer herstart is.

Heel veel van die IOT devices vind ik raar reageren met wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
thepixel schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:02:
[...]

Naar mijn weten is de 2000w regel van Nen1010 komen te vervallen en dient de installeur te bepalen of het technisch mogelijk is.
Het AREI artikel 198.5 (dacht ik) is nochtans tamelijk duidelijk dat ze beiden op aparte groep moeten. Mja maakt ook niet uit, is serieus off topic. Belangrijkste is denk ik dat we het allemaal veilig houden en het gezond verstand aan het werk laten.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Revpolen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:47:
[...]

[Afbeelding]
Beide op NOM zetten en niet AI.
Waarvan eentje alleen voor eigen fase en de andere op 3som.

Dan kunnen ze soms elkaar tegenwerken maar is voor nu de beste oplossing.
Morgen de CT003 en dan beide op 3som.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:14
thepixel schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:02:
[...]

Volgens mij stond de regel nog wel in de nen1010:2007 maar is eruit in nen1010:2015. Als het enigszins kan is het wel een goed idee, maar nier meer verplicht in NL naar mijn weten.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:44
JB70 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:13:
[Afbeelding]

Ik heb het zelf niet getest maar iemand zei dat de mqtt in de bovenste regels bijvoorbeeld onder WEB kan toevoegen.

# Example configuration entry
mqtt:
broker: 10.0.0.2
username: livingroom
password: !secret mqtt_password

Dan kan esphome ook contact maken met je homey mqtt

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:24
classiccar schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:04:
...
Wat ik graag zou zien is een optie die de autolader buiten zou sluiten. Beetje onzinnig om daarbij de batterij leeg te zuipen. Is dit al ergens gemeld? Suggesties voor een oplossing/ workaround?
Hoezo onzinnig? De batterij is toch in basis voor het verschuiven van het gebruik van je pv productie? Of je die 5 kWh nou in je auto stopt of later in de avond tv mee kijkt oid maakt toch niet uit? Levert beide evenveel voordeel op

(Uitgaande van een vast contract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Even een vraag omdat ik niet snap wat ik fout doe. Ik heb mijn Marstek nu 4 dagen en hij werkt prima. Ik ben nog bezig hem via de modbus aan te sluiten maar krijg de spullen morgen binnen. Om hem nu al in HA te zien hangt hij achter een HW KWH meter.
Nu zie ik hem in Energy Flow Card Plus prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDLji1KCU2JghOWA24BBZjj5leM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WnDsheGVWrM4YWnzS3LLZDz.jpg?f=fotoalbum_large
Echter in de Energy Card gebeurt er iets vreemds, de import wordt als negatieve waarde gezien en dus door de Energy Card gezien als teruglevering aan het net. En ik moet in de Energy Card zowel een import als een export waarde opgeven anders had ik de import gewoon weggelaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-rkcAZJOq3GQBXMIkq1t7QI-24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxUd7lx6Ic22ADWgqWVRPOuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24wnansjN0aTAyNvsvUh2U-NMQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9R6xNA4LWVqJm0sBQOlnQ9eU.jpg?f=fotoalbum_large

Op zich niet echt een probleem maar dit zou toch gewoon moeten werken? Maar ik snap niet hoe ik dit wel goed moet krijgen. Iemand een idee?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flesym schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:39:
Even een vraag omdat ik niet snap wat ik fout doe. Ik heb mijn Marstek nu 4 dagen en hij werkt prima. Ik ben nog bezig hem via de modbus aan te sluiten maar krijg de spullen morgen binnen. Om hem nu al in HA te zien hangt hij achter een HW KWH meter.
[Afbeelding]
Echter in de Energy Card gebeurt er iets vreemds, de import wordt als negatieve waarde gezien en dus door de Energy Card gezien als teruglevering aan het net. En ik moet in de Energy Card zowel een import als een export waarde opgeven anders had ik de import gewoon weggelaten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op zich niet echt een probleem maar dit zou toch gewoon moeten werken? Maar ik snap niet hoe ik dit wel goed moet krijgen. Iemand een idee?
Ik draai zelf een oude versie van HA en bij mij staat het niet negatief, maar wel ook aan de onderkant van de grafiek. Ik vind het ook vreemd maar als je over de dag kijkt zie je dus eigenlijk dat energie die je normaal had teruggeleverd, dan geladen wordt. Dus ik ben er ook nog niet helemaal achter hoe ik de grafieken moet interpreteren, maar het ziet er over de dag wel logischer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dL8xOjZbU_UQJE_dGkLftywVjLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aGIiMgEbTvXvQ26Ja0XWuthB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
https://community.home-as...n-energy-dashboard/836296
pascallj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:48:
[...]

Ik draai zelf een oude versie van HA en bij mij staat het niet negatief, maar wel ook aan de onderkant van de grafiek. Ik vind het ook vreemd maar als je over de dag kijkt zie je dus eigenlijk dat energie die je normaal had teruggeleverd, dan geladen wordt. Dus ik ben er ook nog niet helemaal achter hoe ik de grafieken moet interpreteren, maar het ziet er over de dag wel logischer uit.

[Afbeelding]

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]
Als ik het zou mogen inrichten zou ik import-export (dus zeg maar verlies of RTE) boven de 0 geplaatst hebben. Dan zou hij kloppen. Maar zo als het er nu staat heeft het geen zin en gaat ook totaal fout in de opbrengst berekening.
Dus waarschijnlijk ga ik dit dashboard maar vergeten als het niet een fout van mijn kant is,

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flesym schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Als ik het zou mogen inrichten zou ik import-export (dus zeg maar verlies of RTE) boven de 0 geplaatst hebben. Dan zou hij kloppen. Maar zo als het er nu staat heeft het geen zin en gaat ook totaal fout in de opbrengst berekening.
Dus waarschijnlijk ga ik dit dashboard maar vergeten als het niet een fout van mijn kant is,
Waarom gaat het fout in de berekening? Die wordt toch bepaald door de tarieven en waardes van je meter en niet van de batterij. Ik denk dat het meer even een andere manier van interpreteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Thanks, but just a confirmation of my finding. So maybe a helper entity can fix it subtracting import from export

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druppeltje_
Afhankelijk welke EV lader je hebt is dit bij de meeste toch in te stellen met de sturing van de lader zelf. Mijn laadpaal start pas op zodra de zonnepanelen opbrengst hebben. (In de zonnemaanden uiteraard, in de winter gaat dat niet veel geven) De MT reageert sneller dan de laadpaal aangezien die pas opstart als er gedurende 5min minimaal 6A overschot is. Eenmaal de MT opgeladen is, start de EV lader met laden zonder de MT leeg te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:57:
[...]

Waarom gaat het fout in de berekening? Die wordt toch bepaald door de tarieven en waardes van je meter en niet van de batterij. Ik denk dat het meer even een andere manier van interpreteren is.
De Marstek levert niets terug aan het net. KWH's en geld moeten wel gescheiden blijven. In geld kun je nog zeggen dat je het in je terugleververgoeding moet zien. Maar als je het optelt bij de net-export KWH's gaat het weer fout in mijn terrugleverkosten omdat dat staffel-gebaseerd is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:29
Ik heb vorige week bij marstek-power.eu een CT002 besteld. Was binnen een paar dagen binnen. Afgelopen weekend heb ik hem geïnstalleerd, op dezelfde plek in de buurt van m'n Enphase CT, waar de Shelly Pro 50EM zo'n bizar hoge offset geeft.

Ik ben blij te kunnen melden dat de CT002, in lijn met wat ik hier volgens mij ook van anderen zie, echt spot-on is! Met de CT003 met 10 seconden updates was het op zich ook niet slecht, maar zeker op momenten van 'rust' in huis is de lijn van im- en export naar het net (gemeten met Marstek consumptie-CT) echt vrijwel vlak, met ~4W rond de nullijn, met soms een uitschietertje naar 12. _O_. Ook bij wisselingen van vermogen is alles weer net even wat sneller in de buurt van de 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2w7eN2vBD_G0K18VqB0avoVhTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/abRukFqBNWdMdN3HbO1vY6D5.png?f=fotoalbum_large

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flesym schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:05:
[...]

De Marstek levert niets terug aan het net. KWH's en geld moeten wel gescheiden blijven. In geld kun je nog zeggen dat je het in je terugleververgoeding moet zien. Maar als je het optelt bij de net-export KWH's gaat het weer fout in mijn terrugleverkosten omdat dat staffel-gebaseerd is
De waarden worden nergens bij opgeteld. Het is alleen voor de visuele weergave. Voor de teruggeleverde waarde pak je toch gewoon de waarde uit je slimme meter? Daar zie je ook duidelijk dat je nog geen 1 kWh teruglevert.

HA ziet de batterij als een tweede net voor in de weergave. Dus alles wat naar de batterij gaat, is 'teruglevering op het batterij net' en alles wat eruit komt is levering uit 'het batterij net' en teruglevering op het stroomnet (of eigen gebruik). De waarden worden niet gebruikt voor het op- en aftrekken want deze komen rechtstreeks uit de slimme meter en dat is de enige correcte waarde.

Het enige waar je over kunt discussiëren is dat je nu niks aan de weergegeven waarde voor 'totaal teruggeleverd' hebt bij de mouse over, maar dan gebruik je die waarde toch niet. Als je naar onderen scrollt zie je dat voor de berekening van de echte teruglevering, alleen de waarde uit de slimme meter worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:17:
[...]

De waarden worden nergens bij opgeteld. Het is alleen voor de visuele weergave. Voor de teruggeleverde waarde pak je toch gewoon de waarde uit je slimme meter? Daar zie je ook duidelijk dat je nog geen 1 kWh teruglevert.

HA ziet de batterij als een tweede net voor in de weergave. Dus alles wat naar de batterij gaat, is 'teruglevering op het batterij net' en alles wat eruit komt is levering uit 'het batterij net' en teruglevering op het stroomnet (of eigen gebruik). De waarden worden niet gebruikt voor het op- en aftrekken want deze komen rechtstreeks uit de slimme meter en dat is de enige correcte waarde.

Het enige waar je over kunt discussiëren is dat je nu niks aan de weergegeven waarde voor 'totaal teruggeleverd' hebt bij de mouse over, maar dan gebruik je die waarde toch niet. Als je naar onderen scrollt zie je dat voor de berekening van de echte teruglevering, alleen de waarde uit de slimme meter worden gebruikt.
Later we het maar op verschil van inzicht houden. Voor mij staat er letterlijk en vetgedrukt "Totaal teruggeleverd" en daarnaast zijn mensen gewend een grafiek tegen de Y-as af te lezen. Zoals gezegd zou mijn voorkeur zijn om import-export boven de streep op te nemen als "verlies batterij" zoals er nu ook staat "verbruik batterij"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 20:32
Hier even een bedenking. Sinds vandaag een tweede Marstek in gebruik icm de CT003. Ik had hier op het forum gelezen dat de efficiëntie van de batterijen eigenlijk niet zo best is bij lage ontlaadwaardes. Toch zie ik dat 1 batterij momenteel 160W aan het ontladen is, en de andere 140W. Waarom zou Marstek er voor kiezen het ontladen van de batterijen op te splitsen? Is dit puur om ze beiden even veel of weinig te belasten? Of heb ik het verkeerd begrepen dat de RTE bij lage ontlaadwaardes slechter is?

[ Voor 6% gewijzigd door Yargo op 17-06-2025 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revpolen
Heb de in de Marstek app geklikt op ct meter, en toen diagnose, in eens schoten ze beide online! En nu werken ze ( volgens mij goed, op de hw p1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-10 19:51
RF1000 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:34:
[...]

Hoezo onzinnig? De batterij is toch in basis voor het verschuiven van het gebruik van je pv productie? Of je die 5 kWh nou in je auto stopt of later in de avond tv mee kijkt oid maakt toch niet uit? Levert beide evenveel voordeel op

(Uitgaande van een vast contract)
Denk dat je de energie efficienter gebruikt als je ze gewoon op 230v kunt aanwenden.
Voor de auto moet ze nog eens omgevormd worden van 230v naar gelijkspanning voor opslag, en dan nog eens naar een 3f wisselspanning van X volt voor de elektromotor.
De omvormerverliezen doorheen het volledige traject (PV installatie via plug in batterij tot EV) worden uiteindelijk wel heel groot.

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
Gisteren de melding gemaakt van het Wifi probleem dat de Marstek toestellen niet steeds het sterkste signaal kiezen. Vandaag antwoord op gekregen:

Hello. This is a communication issue with the application. Our developers have resolved this issue. We have pushed the latest software to you. After upgrading the application, it can be displayed normally. Please make sure that the Bluetooth connection is not disconnected during the upgrade process. After the upgrade is complete, wait for the product to restart automatically.

Ik krijg inderdaad nu een melding dat er een update klaar staat voor mijn v151. Heb het wel nog niet uitgevoerd 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004

S2S

Yargo schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:32:
Hier even een bedenking. Sinds vandaag een tweede Marstek in gebruik icm de CT003. Ik had hier op het forum gelezen dat de efficiëntie van de batterijen eigenlijk niet zo best is bij lage ontlaadwaardes. Toch zie ik dat 1 batterij momenteel 160W aan het ontladen is, en de andere 140W. Waarom zou Marstek er voor kiezen het ontladen van de batterijen op te splitsen? Is dit puur om ze beiden even veel of weinig te belasten? Of heb ik het verkeerd begrepen dat de RTE bij lage ontlaadwaardes slechter is?
Ik zou me er niet zo druk over maken. Dan heb je iets meer verlies uit je Zonne stroom zeg maar. Normaal is het hoe meer warmte iets produceert hoe hoger het verlies . (Maar of dat hier ook helemaal opgaat) Er staat in het topic wel ergens een grafiek met RTE tests , mss in de eerste post.

superduper1969 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Ziet er allemaal best okay uit. Zoveel mogelijk Zelf consumptie stand gebruiken en in de winter met een dynamisch contract wellicht AI.

[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 18-06-2025 07:52 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
bommel schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:05:
[...]

Welke firmware heb je erop? De CT reageert alleen als er een correct bericht gestuurd wordt. Mogelijk verschilt het bericht met andere firmware
1.14 op de ct003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:44
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is precies zoals ze dit in HA bedacht hebben, je accu is een buffervat wat je later weer aanspreekt.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Laatst online: 22:25
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Welke sensoren gebruik je voor de Marstek? Ik gebruik de totale in en out sensors.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[Afbeelding]
Echter in de Energy Card gebeurt er iets vreemds, de import wordt als negatieve waarde gezien en dus door de Energy Card gezien als teruglevering aan het net.
Om met de laatste te beginnen, ik zie geen pijl van je batterij naar het grid, dus er is volgens mij geen teruglevering aan het grid. Verder, ik interpreteer het plaatje als volgt:
Als je de batterij buiten beschouwing laat, heb je netjes je paarse PV-opwek en blauw/oranje verbruik. Met het laden van je batterij slok je een stuk van je PV-opwek op, je PV-bar wordt gesplitst in tweeën om dit te visualiseren(paars en rood).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtlvandeven
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:21
Ik heb een nieuwe versie van Marstek gekregen maar heb de eerste keer de Venus en app geinstalleerd op een andere telefoon omdat ik toen geen Bluetooth verbinding kon maken met mijn telefoon. Nu probeer ik via mijn telefoon de firmware update te doen. Hoe kan ik zorgen dat ik nu wél bluetooth verbonden ben met de Marstek? Heb een recente android telefoon, via bluetooth/verbinden apparaten ziet de telefoon de Venus wel en gaat het bluetooth lampje op de Venus wel aan, maar blijkbaar doet de telefoon geen bevestiging (dit zal ik de app op de achtergrond gebeuren)
Iemand enig idee? Vreemd dat daar in de app geen mogelijkheid voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtlvandeven schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:12:
Ik heb een nieuwe versie van Marstek gekregen maar heb de eerste keer de Venus en app geinstalleerd op een andere telefoon omdat ik toen geen Bluetooth verbinding kon maken met mijn telefoon. Nu probeer ik via mijn telefoon de firmware update te doen. Hoe kan ik zorgen dat ik nu wél bluetooth verbonden ben met de Marstek? Heb een recente android telefoon, via bluetooth/verbinden apparaten ziet de telefoon de Venus wel en gaat het bluetooth lampje op de Venus wel aan, maar blijkbaar doet de telefoon geen bevestiging (dit zal ik de app op de achtergrond gebeuren)
Iemand enig idee? Vreemd dat daar in de app geen mogelijkheid meer voor is.
Je hoeft niet handmatig te verbinden met de Marsteks via Bluetooth via instellingen. Je opent de App en selecteert de batterij en dan ben je automatisch verbonden. Wel belangrijk is dat de app locatie toegang nodig heeft om te werken.

Wat is er dan veranderd aan de app volgens jou waar vroeger wel mogelijkheid voor was en nu niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yargo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:27:
Gisteren de melding gemaakt van het Wifi probleem dat de Marstek toestellen niet steeds het sterkste signaal kiezen. Vandaag antwoord op gekregen:

Hello. This is a communication issue with the application. Our developers have resolved this issue. We have pushed the latest software to you. After upgrading the application, it can be displayed normally. Please make sure that the Bluetooth connection is not disconnected during the upgrade process. After the upgrade is complete, wait for the product to restart automatically.

Ik krijg inderdaad nu een melding dat er een update klaar staat voor mijn v151. Heb het wel nog niet uitgevoerd 😅.
Goedemorgen,

Welke versie staat er voor je klaar?
Is misschien handig om te weten voor andere als die wifi problemen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yargo
SatScan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:31:
[...]

Goedemorgen,

Welke versie staat er voor je klaar?
Is misschien handig om te weten voor andere als die wifi problemen hebben.
Hey, Ga sebiets upgraden en kijken wat de nieuwe versie juist is. Heb nog niet op verder durven duwen :-). Ben aan het wachten tot de batterijen weer vol zitten. Ik laat straks iets weten.

Edit: ondertussen 1 van de 2 gedaan. Dit is de nieuwe versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOp-r-bcuT_smOIGlECmbWtMZZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxkK8nfhJSJHWN98v9AvyVQv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Yargo op 18-06-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aroha
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-08 11:58
muiske schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:00:
[...]

"Hello,We apologize for the inconvenience you have experienced. We would like to offer you a replacement device. If you agree, please proceed as follows:
1. we will send you a device as a priority, you will receive the device and return the damaged device.
2. please pack the device as securely as possible. If you no longer have the original packaging, you can use a cardboard box, as the device is quite heavy, you will need to organize a pallet for transport. If you do not have a pallet, please let us know! Please let us know the size and weight of the package.
3. please let us know the size and weight of the package and a suitable time for collection. We will arrange for a logistics company to collect the parcel.
4. to create a return label, we need the following information: Order number, a screenshot of the order, serial number, purchase channel, shipping address and phone number. If you would like to send attachments, please send them to our e-mail address: support@marstekenergy.com.
Demand is currently very high during the peak season. Processing takes 2-3 weeks in total. We ask for your patience.
Thank you for your cooperation. We look forward to your reply and wish you a pleasant day!"

leo
Ik heb maandag een gelijkaardig antwoord ontvangen van Marstek support, ik had hetzelfde probleem met de batterij.

Wel interessant om bij jou de te lezen dat het 2 tot 3 weken kan duren, die info had ik niet meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtlvandeven
pascallj schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:14:
[...]

Je hoeft niet handmatig te verbinden met de Marsteks via Bluetooth via instellingen. Je opent de App en selecteert de batterij en dan ben je automatisch verbonden. Wel belangrijk is dat de app locatie toegang nodig heeft om te werken.

Wat is er dan veranderd aan de app volgens jou waar vroeger wel mogelijkheid voor was en nu niet meer?
Ik wordt niet automatisch verbonden met bluetooth. Bluetooth en locatie gegevens staan aan op de telefoon
(Motorola G84). Welke versie klaar staat in de app zie ik niet, alleen een rood bolletje bij mijn huidige versie (V151)

In de app is niks veranderd maar indien je opnieuw moet connecten (wat dus niet hoeft) had ik een functie daarvoor verwacht in de app, verkeerde aanname van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtlvandeven schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:51:
[...]

Ik wordt niet automatisch verbonden met bluetooth. Bluetooth en locatie gegevens staan aan op de telefoon
(Motorola G84). Welke versie klaar staat in de app zie ik niet, alleen een rood bolletje bij mijn huidige versie (V151)

In de app is niks veranderd maar indien je opnieuw moet connecten (wat dus niet hoeft) had ik een functie daarvoor verwacht in de app, verkeerde aanname van mij.
Ook locatierechten voor de Marstek app? Dat bedoelde ik eigenlijk.

Normaliter open je gewoon de app, klikt op je batterij en dan wordt je verbonden. Hooguit even een keer refreshen (naar beneden trekken van je scherm). Heb je de nieuwste versie van de App (1.6.41)? In de vorige versie zat inderdaad een fout dat er niet verbonden werd via Bluetooth. Toen moest je terug naar het batterij keuzemenu linksboven en toen opnieuw de batterij aanklikken om verbinding te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH84
  • Laatst online: 29-09 09:11
Na een tijdje meegelezen te hebben met dit topic heb ik afgelopen week mijn Marstek batterij besteld. Hij wordt deze week bezorgd.

Nu vroeg ik mij af of er al iemand geprobeerd heeft de Homey p1 meter te gebruiken als bron ipv de CT003 of de HomeWizard p1 meter.

Als de Homey p1 meter ook gebruikt kan worden heb ik geen splitter nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtlvandeven
pascallj schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Ook locatierechten voor de Marstek app? Dat bedoelde ik eigenlijk.

Normaliter open je gewoon de app, klikt op je batterij en dan wordt je verbonden. Hooguit even een keer refreshen (naar beneden trekken van je scherm). Heb je de nieuwste versie van de App (1.6.41)? In de vorige versie zat inderdaad een fout dat er niet verbonden werd via Bluetooth. Toen moest je terug naar het batterij keuzemenu linksboven en toen opnieuw de batterij aanklikken om verbinding te maken.
Nu werk het wel, de locatie-rechten stonden uit voor de Marstek app, wilde destijds denk ik niet dat de chinezen mijn locatie hoefden te weten. Nu krijg ik ook V153 binnen. thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SH84 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:02:
Na een tijdje meegelezen te hebben met dit topic heb ik afgelopen week mijn Marstek batterij besteld. Hij wordt deze week bezorgd.

Nu vroeg ik mij af of er al iemand geprobeerd heeft de Homey p1 meter te gebruiken als bron ipv de CT003 of de HomeWizard p1 meter.

Als de Homey p1 meter ook gebruikt kan worden heb ik geen splitter nodig :)
Ondersteunde energiemeters in TS. Homey P1 wordt niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:25
wordt het al aangeraden om te upgraden naar v153 van v151 of houden we het motto aan if it aint broke don't fix/upgrade?

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dodvip123 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:05:
wordt het al aangeraden om te upgraden naar v153 van v151 of houden we het motto aan if it aint broke don't fix/upgrade?
Ik zou lekker op v151 blijven totdat duidelijk is of het echt meerwaarde biedt. Bij v153 verlies je sowieso de 3rd party mogelijkheid tot MQTT en als ze BMS versie 213 erbij doen... Daar ben ik niet ook niet over te spreken. Maar goed dat heb ik al meerdere malen hier aangekaart, misschien ligt het aan mijn model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 14:29
Is hier nog een form voor groepsaankoop zoals dat hier al vaker was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
Er valt me wel iets op sinds dat ik de tweede batterij heb. Waar de eerste batterij wanneer hij vol is gewoon 0W aangeeft in de Homewizard app (via de Energy Socket), schommelt de tweede constant tussen 0W en 1W. Misschien is het muggeziften, maar het valt wel op. Zeker nu ze onder elkaar weergegeven staan. De schommelende batterij is al even 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6SnAe8kfVxLZA92MZjys3WFbwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uDNauyuN0sJgENmAGIT3Msi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Yargo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:12:
Er valt me wel iets op sinds dat ik de tweede batterij heb. Waar de eerste batterij wanneer hij vol is gewoon 0W aangeeft in de Homewizard app (via de Energy Socket), schommelt de tweede constant tussen 0W en 1W. Misschien is het muggeziften, maar het valt wel op. Zeker nu ze onder elkaar weergegeven staan. De schommelende batterij is al even 100%.

[Afbeelding]
Ik heb dit ook maar ik maak er mij ook niet druk om. Alles werkt hier al weken naar wens.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbXRKeVD-jeLQ5Sina-HJxBRvZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mvWWMNs6U3SER5LVIkQ7c3mx.png?f=fotoalbum_large
Gewoon een vaststelling... maar vraag mij toch af wat die piekjes betekenen.

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 04-10 09:21
@pascallj wat zijn uw negatieve ervaringen met die BMS? ik merk niets negatief en draai al even 153. kan zijn dat ik het niet zie? of opmerk?

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
macedpo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:39:
[...]

Ik heb dit ook maar ik maak er mij ook niet druk om. Alles werkt hier al weken naar wens.[Afbeelding]
Gewoon een vaststelling... maar vraag mij toch af wat die piekjes betekenen.
Bij mij trekt ie in rust continue 6 watt. Vraag me eigenlijk af waar dat verschil dan door veroorzaakt word?

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Gohf046 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:07:
[...]

Bij mij trekt ie in rust continue 6 watt. Vraag me eigenlijk af waar dat verschil dan door veroorzaakt word?
Hier gebruik ik 2 energy sockets van HW. Zal wel voeding zijn voor BMS...

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
macedpo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:14:
[...]

Hier gebruik ik 2 energy sockets van HW. Zal wel voeding zijn voor BMS...
Ja ik heb hem ook op een energy socket van HW staan.

Zo ver ik begrepen had zij die 6 watt gewoon verbruik standby/verlichting etc.

MT 1x 5.12 kWh V151

Pagina: 1 ... 185 ... 277 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.