Een soc op 0% lijkt me niet normaal bij levering. Bij mij zat deze op 80% bij levering. Onder de 11% is sowieso abnormaal (laagste dat hij gaat in normaal gebruik). Probeer manueel laden eens, moest niet werken vrees ik dat je een slecht exemplaar hebt gekregen en moet omruilen. Zijn hier nog zo enkele mensen geweest in forum de laatste dagen.Aroha schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:34:
Geen al te beste ervaring tot nu toe.
Na heel wat problemen met het koppelen van de CT (uiteindelijk gelukt) doet de batterij simpelweg niks.
De soc blijft op 0% staan, reset en laatste versie van de firmware halen niks uit.
Ik vrees ook voor een slecht exemplaar, contact genomen met de Marstek support...Avenger 2.0 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:22:
[...]
Een soc op 0% lijkt me niet normaal bij levering. Bij mij zat deze op 80% bij levering. Onder de 11% is sowieso abnormaal (laagste dat hij gaat in normaal gebruik). Probeer manueel laden eens, moest niet werken vrees ik dat je een slecht exemplaar hebt gekregen en moet omruilen. Zijn hier nog zo enkele mensen geweest in forum de laatste dagen.
Bedankt weer!pascallj schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:41:
[...]
Op 'AI' kan dit wel, dan gaat de Marstek op de goedkoopste uren gewoon met netstroom laden (wat bij negatief + belasting niet erg is). Dus je omvormer stopt met leveren van zonnestroom en op als de Marstek wil laden, doet hij dat dus met netstroom in de goedkoopste uren. Je kunt niet, zonder zelf te gaan programmeren, deze systemen met elkaar koppelen dat de omvormer 'net genoeg' teruglevert om de batterij op te laden bijvoorbeeld.
Maar als ik dan een smartmeter zou plaatsen (€50-60), dan kan de omvormer volgens mij wel lezen hoeveel het huis nodig heeft. Maar volgens mij is dit niet nodig met de instellingen die nu mogelijk zijn. Of denk ik te makkelijk?
Volgens mij heeft de Marstek op dit moment toch meer voordelen en is deze bovendien uiteindelijk aanzienlijk goedkoper dan de growatt ark.
Bedankt voor je reactie. Wat zijn sw regelingen? Ik krijg het niet bedacht en Google helpt me ook niet verder.d3x schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:51:
[...]
met een hybride omvormer en die prijs ben je beter af met een growatt van hetzelfde merk als zijn wat SW regelingen hebben

De Growatt komt uiteindelijk denk ik makkelijk op €2.500,- om de batterij te laten plaatsen met de bijbehorende spullen. Vandaar dat ik zoek naar de reden om voor de Growatt te gaan. Hij is wel €1.000 meer, dat is bijna een 2e batterij.
Het nadeel vind ik dat de omvormer op zolder hangt en dus de batterij van Growatt daar ook moet. Ik zou deze liever in de schuur hebben.
Bedankt voor je reactie. Het vermogen van de Growatt is zeker hoger. Maar mijn meterkast lijkt ook aardig vol te zitten. Dus ik weet niet in hoeverre dat nog aangepast zou moeten worden. 😉Avenger 2.0 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:18:
[...]
Inderdaad en de RTE zal ook stuk beter zijn, hogere omvormer limiet dan 2,5kW, slimme functies, uitbreidbaarheid, etc... De Marstek lijkt me beter geschikt als retrofit want hybride omvormer installeren en laten keuren is hetgene wat het kostenlijk maakt. Als je al een hybride omvormer hebt is een heel ander verhaal.
Mijn hybride omvormer is geplaatst door de installateur, maar nooit gekeurd.
Ik twijfel echt heel erg. Ik heb nog een beetje de angst ook dat ze wat gaan verzinnen voor de thuisbatterijen, dus ik wil niet te veel investeren. Mijn zonnepanelen ben ik nog terug aan het verdienen, dat red ik net voordat het salderen stopt hoop ik.
Wordt deze automatisch berekend, of moet ik hier nog iets voor doen?Totalen123 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:39:
[...]
Maar Frank energie heeft wel een hele goed welkomstbonus bij overstappen 290 euro /jaar = 24 /maand
Kan iemand me zeggen of deze batterij een bijhorende website/app heeft om makkelijk de gegevens van laden/ontladen per dag/maand te exporteren?
@Rakward de data uit de app zijn in mijn ogen niet echt bruikbaar.( En ik zie niet direct een mogelijkheid de data te exporteren )Ik heb een homewizard KWH meter toegevoegd voor dit doel.
[ Voor 20% gewijzigd door The_Belgian_GST op 16-06-2025 06:47 ]
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Ik heb hier wat berekeningen gedaan maar vind de prijs van een martsek per kWh zeer gunstig (nu 300 € / kWh) tov meeste batterijen die je op een hybride omvormer aansluit , versta zelfs als je de omvormer al hebt (bvb. growatt 10 kWh komt op 380 € / kWh zonder installatie en zonder omvormer).Avenger 2.0 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:18:
[...]
Inderdaad en de RTE zal ook stuk beter zijn, hogere omvormer limiet dan 2,5kW, slimme functies, uitbreidbaarheid, etc... De Marstek lijkt me beter geschikt als retrofit want hybride omvormer installeren en laten keuren is hetgene wat het kostenlijk maakt. Als je al een hybride omvormer hebt is een heel ander verhaal.
Komt erbij dat je de marstek dan nog eens zelf mag plaatsen en je een batterij steeds moet laten plaatsen door professionelen ...
Ik weet dat er heel veel elektriekers hard beweren dat die plug-in batterijen niet zo goed zijn en niet zo veilig en ... maar dat is vooral praten naar hun eigen bankrekening ...
Zelf een huawei installtaie hybride zonder batterij en toch gekozen voor de marstek ... de investering van de batterij rechtstreeks aan de omvormer was me het niet waard (terugverdientijd van meer dan 10 jaar) - en die van de marstek echt wel rendabel (terugverdientijd van 4 a 5 jaar)
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Kijk eens kritisch naar je wifi netwerk. Zonder goede communicatie met de ct003 gaat je accu nooit wat doen.Aroha schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:34:
Geen al te beste ervaring tot nu toe.
Na heel wat problemen met het koppelen van de CT (uiteindelijk gelukt) doet de batterij simpelweg niks.
De soc blijft op 0% staan, reset en laatste versie van de firmware halen niks uit.
Het is friet!
Idem hier, zelfde probleem. De batterij werd geleverd met SoC 0% en ging steeds in stand-by/warn.sdh1981 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:41:
[...]
Mijn batterij staat weer ingepakt en staat te wachten tot hij omgeruild wordt door Marstek. Conclusie van Duravolt en Marstek zelf, hij is stuk geleverd.
Marstek gaat de de batterij omruilen.
Door een overcapaciteit van onze zonnepanelen wil ik deze meer zelf gaan gebruiken om wel bekende redenen.
Een thuisaccu om sluipverbruik op te vangen is onze eerste keuze.
Situatie:
Woonhuis, 3 fase aansluiting met een laadpaal.
21 panelen enphase (metered) verdeelt over de 3 fase.
Meterkast 4 aardlekschakelaars met daaronder 4 groepen, totaal dus 16 groepen.
Hierdoor 8 groepen op 1 fase.
Mijn idee is om op 1 fase 7 groepen zoveel mogelijk sluipverbruik aan te sluiten en 1 groep exclusief voor de thuisaccu.
Mijn probleem is dat ik de oude (grote) CT klemmen voor de Enphase metered heb waar ik geen ruimte meer heb voor nog een nog 3 CT klem voor de CT002.
De CT003 werkt via P1 meter maar kan ik dan selecteren op welke Fase de accu is aangesloten?
Situatie:
Mijn idee is om op 1 fase 7 groepen zoveel mogelijk sluipverbruik aan te sluiten en 1 groep exclusief voor de thuisaccu.
Mijn probleem is dat ik de oude (grote) CT klemmen voor de Enphase metered heb waar ik geen ruimte meer heb voor nog een nog 3 CT klem voor de CT002.
De CT003 werkt via P1 meter maar kan ik dan selecteren op welke Fase de accu is aangesloten?
Als je weet welk stopkontakt op welke fase steekt ... de keuze is aan u waar je de marstek in het stopkontakt steekt ...TheoQ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:33:
Door een overcapaciteit van onze zonnepanelen wil ik deze meer zelf gaan gebruiken om wel bekende redenen.
Situatie:
Je kunt niet aangeven op welke fase hij staat, maar je kunt wel aangeven dat hij alleen moet kijken naar de fase waarop deze is aangesloten. Dit is ook logisch, want anders zou de accu zijn eigen teruglevering niet kunnen zien als dat op een andere fase is en zou dan ook niet weten hoe te compenseren. Let wel dat hij dan dus ook alleen zal opladen met de hoeveelheid zonnestroom die op die fase beschikbaar is.TheoQ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:33:
Situatie:
Maar heb je nu 1 fase leeg dat alle 16 groepen op 2 fases verdeeld zitten? Of is die exclusief voor de laadpaal?
Is er een reden waarom je slechts op 1 fase wil compenseren en niet gewoon (rekenkundig) op alle drie de fasen?
de CT0003 ziet normaal gesproken vanzelf op welke fase de batterij is aangesloten.TheoQ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:33:
Situatie:
Duidelijk, dank je wel.pascallj schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:38:
[...]
Je kunt niet aangeven op welke fase hij staat, maar je kunt wel aangeven dat hij alleen moet kijken naar de fase waarop deze is aangesloten. Dit is ook logisch, want anders zou de accu zijn eigen teruglevering niet kunnen zien als dat op een andere fase is en zou dan ook niet weten hoe te compenseren. Let wel dat hij dan dus ook alleen zal opladen met de hoeveelheid zonnestroom die op die fase beschikbaar is.
Maar heb je nu 1 fase leeg dat alle 16 groepen op 2 fases verdeeld zitten? Of is die exclusief voor de laadpaal?
Is er een reden waarom je slechts op 1 fase wil compenseren en niet gewoon (rekenkundig) op alle drie de fasen?
L1 heeft 8 groepen, L2 en L3 hebben er elk 4.
Geen idee waarom ik dat bedacht heb, waarschijnlijk omdat de accu op 1 fase wordt aangeloten
Best is de 3 fase in balance te gebruiken ... dus zware verbruikers verdelen over de 3 fases ... al sje bvb. 3 fase hebt 40A, dan heb je max 3x 4à of 120 A aan verbrui mogelijk, maar per fase max. 40A ...TheoQ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:12:
[...]
Duidelijk, dank je wel.
L1 heeft 8 groepen, L2 en L3 hebben er elk 4.
Geen idee waarom ik dat bedacht heb, waarschijnlijk omdat de accu op 1 fase wordt aangeloten. het idee was om 1 fase naar 0 verbruik te brengen, maar kan dat 'rekenkundig' over 3 fase instellen. Dank voor je tip
.
3-fase is dus pas nuttig als je goede verdeling doet ...
Ter info - een marstek is en zware verbruiker van 2500 W ...
[ Voor 4% gewijzigd door vifra op 16-06-2025 10:34 ]
Het verbruik is per fase is, zover mogelijk, evenredig verdeeld over 3 fases.vifra schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:33:
[...]
Best is de 3 fase in balance te gebruiken ... dus zware verbruikers verdelen over de 3 fases ... al sje bvb. 3 fase hebt 40A, dan heb je max 3x 4à of 120 A aan verbrui mogelijk, maar per fase max. 40A ...
3-fase is dus pas nuttig als je goede verdeling doet ...
Ter info - een marstek is en zware verbruiker van 2500 W ...
Ja je kan gewoon nu de Marstek gebruiken en als in toekomst de prijzen serieus zakken nog altijd een vaste batterij halen voor de Huawei. De Marstek kan je nog tweedehands verkopen danvifra schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:40:
[...]
Zelf een huawei installtaie hybride zonder batterij en toch gekozen voor de marstek ... de investering van de batterij rechtstreeks aan de omvormer was me het niet waard (terugverdientijd van meer dan 10 jaar) - en die van de marstek echt wel rendabel (terugverdientijd van 4 a 5 jaar)
(Eindelijk) aangekomen hier (via duravolt tweakers actie) en gelukkig geen DOA!
Installatie was echt super eenvoudig en is me alleen gelukt op een kwartiertje: 4 wieltjes er onder zetten, kabel inpluggen, firmware update uitvoeren, enkele stapjes in de app volgen en werkend! (icm homewizard P1 die ik reeds had)
Auto aan het laden aan 10A en de overschot gaat automatisch naar de batterij (de batterij is aangekomen met +- 4kWh dus erg veel zal die niet meer moeten bijladen vandaag).
Installatie was echt super eenvoudig en is me alleen gelukt op een kwartiertje: 4 wieltjes er onder zetten, kabel inpluggen, firmware update uitvoeren, enkele stapjes in de app volgen en werkend! (icm homewizard P1 die ik reeds had)
Auto aan het laden aan 10A en de overschot gaat automatisch naar de batterij (de batterij is aangekomen met +- 4kWh dus erg veel zal die niet meer moeten bijladen vandaag).
vandaag de accu gevoeld aan het linkerstuk van het het Koellichaam en deze word zo warn dat ik hem bijna niet kan vast houden. van 30-90% 2500watt laden.
Dit kan toch niet goed zijn voor de cellen....
is dit bij jullie ook ?
is dit bij jullie ook ?
Zelfde hier. Via Modbus zijn temperaturen uit te lezen. De interne temperaturen lopen bij mij op tot boven de 65 graden. De cellen liggen echter onderin en worden niet zo warm, maximaal 35 graden (wat waarschijnlijk alleen komt omdat het intern zo warm is). Over de cellen zou ik me geen zorgen maken.Dewim1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:56:
vandaag de accu gevoeld en het linkerstuk van het het Koellichaam word zo warn dat ik hem bijna niet kan vast houden. van 30-90 2500watt laden.
is dit bij jullie ook ?
Ik zit te denken om er een casefan van 20cm op te zetten.pascallj schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Zelfde hier. Via Modbus zijn temperaturen uit te lezen. De interne temperaturen lopen bij mij op tot boven de 65 graden. De cellen liggen echter onderin en worden niet zo warm, maximaal 35 graden (wat waarschijnlijk alleen komt omdat het intern zo warm is). Over de cellen zou ik me geen zorgen maken.
Ik zit helaas nog beetje vast aan domoticz hoe kan je die rs485 ook zonder home assitant instellen en bekijken?
Hier een radiator ventilator gezet bovenop koelvin en op een plug die ik stuur als deze >1000W laad/ontlaad.Dewim1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:11:
[...]
Ik zit te denken om er een casefan van 20cm op te zetten.
Batterijen zitten onderin en dat deel wordt precies nooit echt warm, dus zou er mij persoonlijk geen zorgen over maken.
in de app de totaal in/uit zijn volgens mij de enige betrouwbare data.The_Belgian_GST schreef op maandag 16 juni 2025 @ 06:46:
@Rakward de data uit de app zijn in mijn ogen niet echt bruikbaar.( En ik zie niet direct een mogelijkheid de data te exporteren )Ik heb een homewizard KWH meter toegevoegd voor dit doel.
BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Home Assistant is niet nodig om de RS485 uit te lezen, alleen het meest gebruikte. Maar het gaat vrijwel altijd via een tussenstap: Modbus naar TCP/IP bijvoorbeeld. Ik ben niet bekend met Domoticz, maar misschien kan je daar ook een ESPHome apparaatje mee uitlezen. Via MQTT bijvoorbeeld. LilyGo o.i.d. flashen met ESPHome (zie andere Modbus topic), koppelen via RS485, MQTT configuratie toevoegen en toevoegen aan Domoticz?Dewim1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:11:
[...]
Ik zit te denken om er een casefan van 20cm op te zetten.
Ik zit helaas nog beetje vast aan domoticz hoe kan je die rs485 ook zonder home assitant instellen en bekijken?
Dit is voor mij nieuw terrein...pascallj schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Zelfde hier. Via Modbus zijn temperaturen uit te lezen. De interne temperaturen lopen bij mij op tot boven de 65 graden. De cellen liggen echter onderin en worden niet zo warm, maximaal 35 graden (wat waarschijnlijk alleen komt omdat het intern zo warm is). Over de cellen zou ik me geen zorgen maken.
Hoe zorg je er voor dat die Marstek-modbus via een eth-touwtje of WiFi aan te spreken is?
makes it run like clockwork
Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppelingAirw0lf schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:42:
[...]
Dit is voor mij nieuw terrein...![]()
Hoe zorg je er voor dat die Marstek-modbus via een eth-touwtje of WiFi aan te spreken is?
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Afgaande op de specs lijkt het erop dat revisie 3 de modbus ook via wifi en een eth touwtje kan?
Nee dat lijkt mij niet. Daar is overigens nog niets over gezegd, dus speculeren is het sowieso, maar Modbus over RS485 is een veelgebruikte standaard in de industrie dus neem niet aan dat dat weg gaat. Misschien dat het ook Modbus over TCP/IP ondersteund, maar heeft weinig zin om daarop vooruit te lopen.Airw0lf schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:03:
[...]
Afgaande op de specs lijkt het erop dat revisie 3 de modbus ook via wifi en een eth touwtje kan?
Als het goed is krijg ik morgen ook mijn Marstek 5.12kw binnen, besteld bij Duravolt.
Mijn zonnepanelen(3000kwh) zitten nu op een aparte groep, zonder verdere verbruikers. De omvormer hangt op zolder, en er zit een PV-verdeler tussen. Deze is verder ongebruikt, dus ik wil dat stopcontact graag gebruiken voor mijn accu. Mag dat?
En mag ik dan ook met 2500watt ontladen, als ik deze in de NOM modus gebruik? Dat zal immers nooit gelijktijdig zijn met het opwekken van stroom vanuit de panelen, en bij storing zal de installatieautomaat dat evt opvangen?
Mijn zonnepanelen(3000kwh) zitten nu op een aparte groep, zonder verdere verbruikers. De omvormer hangt op zolder, en er zit een PV-verdeler tussen. Deze is verder ongebruikt, dus ik wil dat stopcontact graag gebruiken voor mijn accu. Mag dat?
En mag ik dan ook met 2500watt ontladen, als ik deze in de NOM modus gebruik? Dat zal immers nooit gelijktijdig zijn met het opwekken van stroom vanuit de panelen, en bij storing zal de installatieautomaat dat evt opvangen?
Lijkt mij niet mogen 2 leveraars op 1 groep.Schumaster schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:50:
Als het goed is krijg ik morgen ook mijn Marstek 5.12kw binnen, besteld bij Duravolt.
In potentie kan je dan 2500W (max vermogen Batterij) + 3000W (max omvormer vermogen PV) = 5500 W = 24A door de groep (van 16A??) jagen. Ook ontladen met 800W brengt je al in problemen samen met een PV-omvormer van 3000W (samen meer dan 16A).
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ja - eens met het speculeren... maar zou wel mooi zijn...pascallj schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:08:
[...]
Nee dat lijkt mij niet. Daar is overigens nog niets over gezegd, dus speculeren is het sowieso, maar Modbus over RS485 is een veelgebruikte standaard in de industrie dus neem niet aan dat dat weg gaat. Misschien dat het ook Modbus over TCP/IP ondersteund, maar heeft weinig zin om daarop vooruit te lopen.
Want ik verwacht 3 van deze Marstek apparaten nodig te hebben.
Waarbij ik dan 3 keer iets in elkaar moet knutselen via die RS485 aansluiting om de gegevens in Homey Pro te krijgen? Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 16-06-2025 15:06 ]
Vandaag binnen gekregen,
Krijg enkel met geen succes de ct03 aangesloten, hij leest alles uit etc. Meerdere malen opnieuw geprobeerd.
Iemand een trucje om het werkend te krijgen? Splitter krijg ook voeding etc. Ben geen leek kwa techniek maar na 3 uurtjes beetje de moed opgegeven.
Krijg enkel met geen succes de ct03 aangesloten, hij leest alles uit etc. Meerdere malen opnieuw geprobeerd.
Iemand een trucje om het werkend te krijgen? Splitter krijg ook voeding etc. Ben geen leek kwa techniek maar na 3 uurtjes beetje de moed opgegeven.
Als je CT003 in de APP alles correct uitleest dan doet hij het gewoon, alleen je Accu kan hem niet bereiken.SultanPindakaas schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:08:
Vandaag binnen gekregen,
- Bluetooth AAN
- Lokatie AAN
- Geen gescheiden / IoT netwerken want ze moeten met elkaar kunnen praten, eventueel testen met telefoon hotspot.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Je zegt, leest alles uit maar werkt eigenlijk niet? Wat doet precies wel/niet? Bleutooth? Wifi?SultanPindakaas schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:08:
Vandaag binnen gekregen,
Voor wifi wat zaken..;
Wifi geen speciale tekens..
Password geen speciale tekens.
Geen gecombineerde 2.4 / 5Ghz..
[ Voor 17% gewijzigd door R-B op 16-06-2025 15:26 ]
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Zoals ArjoK ook al aangeeft kan dit helaas niet op 1 16 A groep. Zelfs al laat je hem op 800 W, kan je zeer langdurig meer dan 16 A 'duwen' en daar is het niet op gemaakt. Ik zie niet meteen een veiligheidsrisico, als in, volgens mij zijn alle groepen van de PV verdeler afgezekerd en ook de groep zelf waar de verdeler op zit is afgezekerd, dus de bekabeling is beveiligd. Maar daar wil ik niet voor garant staan in elk geval.Schumaster schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:50:
Oke duidelijk, zal dit eens proberen. Krijg de p1 niet verbonden met de batterij. Maar je tips zal ik eens volgen.R-B schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:26:
[...]
Je zegt, leest alles uit maar werkt eigenlijk niet? Wat doet precies wel/niet? Bleutooth? Wifi?
Voor wifi wat zaken..;
Wifi geen speciale tekens..
Password geen speciale tekens.
Geen gecombineerde 2.4 / 5Ghz..
SultanPindakaas schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:08:
Vandaag binnen gekregen,
- zorg dat ze op laatste firmware zijn zowel batterij als de ct003.
- Zorg dat ze op dezelfde wifi zitten
- zorg dat je bij batterij onderaan links in de app de ct kiest
Refresh de app - de marstek app is eigenlijk niet zo stabiel geschreven - heeft wat last om connectie te maken met de ct en de batterij - herstarten is daar dus dan ook de oplossing voor
Heeft er iemand al eens respons gehad via de Marstek website of via de feedback knop op de app?
Ik zit nog steeds verveeld met een batterij die vanuit fabriek op versie V152 draait ipv de laatste nieuwe V151 versie waar die op zou moeten draaien.
Hierdoor krijg ik geen CT toegevoegd.
Ik zit nog steeds verveeld met een batterij die vanuit fabriek op versie V152 draait ipv de laatste nieuwe V151 versie waar die op zou moeten draaien.
Twee energieleveranciers op één groep is sowieso niet aangeraden / niet volgens de regels.Schumaster schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:50:
Best iedere energieleverancier op eigen groep (zonder andere verbruikers enzo ...).
Dat je op NOM werkt en verwacht nooit samen en 3000Watt (ZP) en 2500 Watt / 800 Watt te leveren is eigenlijk spelen met vuur, gezien die NOM steeds met wat vertraging werkt (paar seconden). Ter info - het doet er zelfs niet toe of je hem op 2500 of 800 teruglevring zet, hij kan al 2500 trekken en uw zonnepanelen 3000 leveren - de regels vereisen dat je beiden optelt om na te gaan wat het max. belasting Ampère op de groep is.
Ik lees ook "omvormer op zolder" en daar zou je de batterij willen bij zetten. Zou ik ook niet doen:
- zolders kunnen warm worden en dat zal de batterij niet graag hebben ... (slecht voor de cellen, slecht voor de koeling, ... )
- batterij, hoe minimaal ook, kan branden. Eens in brand heel moeilijk te doven (LiFePO4 cellen) ... zolders bevatten wel eens brandbaar materiaal (houten constructie, ... ) en die combinatie is niet al te leuk. ter info - net als de omvormer die kan oververhitten en branden ... maar die brand is minder intens en minder gevoed vanuit brandbaar materiaal (meeste is ijzer en brandvetragend kunststof). Als je dat op een zolder zet waar je (bijna) nooit komt en waar de directe toegang toch wat moeilijker is dan is de kans dat je kunt ingrijpen al sterk bemoeilijkt.
Alvast - zorg dat de koelelementen proper blijven, zet er een brandalarm bij, en trek een extra groep naar die batterij ... veiligheid eerst en dan genieten zonder zorgen. (je kan op zolder een zekeringskast bij steken en van daar uit de omvormer en de batterij appart aansturen. Laat wel nakijken dat de draad die naar zolder gaat welke Ampère die mag afgezekerd worden ... ).
[ Voor 17% gewijzigd door vifra op 16-06-2025 16:55 ]
Vorige week 2 marsteks willen aansluiten aan de CT003 meter.CreBa schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:39:
Heeft er iemand al eens respons gehad via de Marstek website of via de feedback knop op de app?
Alles op laatste versie maar ct003 kreeg geen gegevens door.
Via de marstek feedback app 's avonds de problemen gemeld en paar uur later kreeg ik al bericht dat de firmware v115 gepushed is naar de ct003.
Deze doorgevoerd en alles werkt nu perfect.
@CreBa mag ik het ingewikkeld maken? De meest gebruikte of aanwezige firmware is 151. Ikzelf heb 153 via de app gekregen.( Zonder deze te vragen, de meeste krijgen deze gepusht bij problemen)
Ik vermoed dat de 152 ook zou moeten werken maar dat je even de standaard stappen zoals hierboven moet overlopen. Wifi echt in orde?
Ik vermoed dat de 152 ook zou moeten werken maar dat je even de standaard stappen zoals hierboven moet overlopen. Wifi echt in orde?
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Super! Verbonden, aparte wifi netwerk aangelegd enkel voor de batterij!
Nogmaals bedankt voor de tips.
Gebruikers van zonnenplan
, hoe stel je hem goed in? Heb enkel de optie’s van tiber en nordpool?
Nogmaals bedankt voor de tips.
Gebruikers van zonnenplan
[ Voor 8% gewijzigd door SultanPindakaas op 16-06-2025 17:18 ]
Ziet er mooi uit, die radiator aan de linkerkant kan op pensioen gaanErik78 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:51:
[Afbeelding]
Start gemaakt om 3 stuks in de garage op te hangen. Helaas geen 3 stuks V1 maar 2x V1 en 1xV2. V2 maar in het midden plaatsen.
Ik heb de unit verplaatst zodat het wifi signaal sterker is en zoals je al aangaf, nu werkt de batterij prima! Raar want ik kon wel via 4G op de instellingen en metingen van de batterij geraken maar blijkbaar was het signaal te zwak voor de P1 meter uit te lezen.The_Belgian_GST schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:04:
@CreBa mag ik het ingewikkeld maken? De meest gebruikte of aanwezige firmware is 151. Ikzelf heb 153 via de app gekregen.( Zonder deze te vragen, de meeste krijgen deze gepusht bij problemen)
Alvast bedankt!
Als de wandcontactdoos van de accu apart is afgezekerd met 16A dan is alles beveiligd en kan er dus in geen enkele leiding langdurig > 16A lopen. Als je zonnepanelen 3000W leveren en de rest van je huis > 5500W gebruik dan gaat je accu 2500W meeleveren. Als dit langer dan 1,5 a 2 minuten duurt dan slaat de B16 automaat in je meterkast eruit. De vraag is of dit gebeurt: in mijn huis wordt overdag zelden >3600W gebruikt en 's middags / 's avonds als ik elektrisch kook of de oven aanzet leveren de panelen nog maar 1000W wat dus kan samen met de 2500W aan accu. Ik zie het risico niet behalve dat de zekering springt, maar als de leiding tussen de meterkast en de tussenverdeler 2,5mm2 is en niet te lang (< 25m ?) dan mag je deze volgens mij ook in NL verhogen naar 20A.Schumaster schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:50:
NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Eerder een airco bij plaatsenAvenger 2.0 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:10:
[...]
Ziet er mooi uit, die radiator aan de linkerkant kan op pensioen gaan
Bedoel verlies per unit x watt omgezet in warmte via die koelribben en dat maal 3.
[ Voor 15% gewijzigd door Maxwp op 16-06-2025 20:13 ]
Staat de auto lekker warm 🙃Maxwp schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:13:
[...]
Eerder een airco bij plaatsen
Bedoel verlies per unit x watt omgezet in warmte via die koelribben en dat maal 3.
Hier ook van 46% zelfvoorzienend naar 91%Erik1805 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:52:
Merk wel dat er meer stroom mijn huis ingaat sinds de batterij. ☺️. Maand juni tot nu
Eigen verbruik van 35% naar 78%.
Ik ben zeer tevreden, mede dankzij de zonnige dagen natuurlijk…
:strip_exif()/f/image/KNHU15PKL6hG7YUVSNWRdswM.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is vrij vlot! Ik heb (namens m’n buurvrouw) op 11 juni via de feedback optie het probleem gemeld (p1 ziet de slimme meter waardes niet) maar tot op heden geen reactie gehad.sn0w13 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:58:
[...]
Vorige week 2 marsteks willen aansluiten aan de CT003 meter.
Alles op laatste versie maar ct003 kreeg geen gegevens door.
Via de marstek feedback app 's avonds de problemen gemeld en paar uur later kreeg ik al bericht dat de firmware v115 gepushed is naar de ct003.
Deze doorgevoerd en alles werkt nu perfect.
Iemand al eens nagedacht over het rendement na 10j? 6000 cycli is ongeveer 15j. Kan je dat vergelijken met een batterij van een gsm die dan ook niets meer waard is? Of is dit anders?
Dacht na 6000 cycli dat er nog 80% capaciteit beschikbaar is. Laten we eerlijk zijn, de rest van de hardware (omvormer, etc) gaat eerder dood zijn dan dat de batterijcapaciteit te laag wordt om nog bruikbaar te zijn. En binnen 10 à 15 jaar zijn we allemaal al met ander nieuwer/beter/performanter speelgoedMeonline schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:07:
Iemand al eens nagedacht over het rendement na 10j? 6000 cycli is ongeveer 15j. Kan je dat vergelijken met een batterij van een gsm die dan ook niets meer waard is? Of is dit anders?
Het is zo lastig om daar iets over te zeggen. LFP cellen zijn nog niet eens zo heel lang in gebruik, dus echt veel betrouwbare data is er niet eens. Daarbij heb je natuurlijk ook geen idee wat de kwaliteit van de cellen in de Marstek is. 6000 cycli is een leuk getal, maar zie het maar eens vol te houden. Zou mij benieuwen hoeveel apparaten na 10-15 jaar nog werken.Meonline schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:07:
Ik heb voor mijzelf uitgerekend dat ik, zolang ik nog kan salderen, ongeveer 1/3 van de aanschafprijs kan terug verdienen met het handelen. Dat was voor mij voldoende motivatie. Verder kijken was eigenlijk niet reëel.
Dat was dus ook mijn gedachte. Die WCD is inderdaad apart afgezekerd op 16A. In de PV-verdeler zitten 2 B16 automaten, 1 voor de panelen, 1 voor de WCD. Van daaruit loopt er dus een kabel(via een hoofdschakelaar) naar de meterkast, welke daar aangesloten is op een B16 aardlekautomaat.eatme schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:33:
[...]
Als de wandcontactdoos van de accu apart is afgezekerd met 16A dan is alles beveiligd en kan er dus in geen enkele leiding langdurig > 16A lopen. Als je zonnepanelen 3000W leveren en de rest van je huis > 5500W gebruik dan gaat je accu 2500W meeleveren. Als dit langer dan 1,5 a 2 minuten duurt dan slaat de B16 automaat in je meterkast eruit. De vraag is of dit gebeurt: in mijn huis wordt overdag zelden >3600W gebruikt en 's middags / 's avonds als ik elektrisch kook of de oven aanzet leveren de panelen nog maar 1000W wat dus kan samen met de 2500W aan accu. Ik zie het risico niet behalve dat de zekering springt, maar als de leiding tussen de meterkast en de tussenverdeler 2,5mm2 is en niet te lang (< 25m ?) dan mag je deze volgens mij ook in NL verhogen naar 20A.
Ik ga het dan gewoon zo aansluiten, en mocht het toch problemen geven trek ik een extra kabel van de meterkast naar zolder.
De zolder is overigens met een vaste trap bereikbaar, wordt regelmatig bezocht(thuiskantoor), en is voorzien van een rookmelder.
Het kan ook wel redelijk veilig alleen zou je normaal in huis nooit iets op deze manier aansluiten. Je kan nu wel langdurig de kabels belasten met 16 A ampère, wat niet het beste is. Normaal doe je 80 procent van de zekeringswaarde voor langdurige belasting, dus maximaal 3000 W. Plus je mist de selectiviteit van de zekeringen (16 A na 16 A, welke springt eruit?) heb ik hier opgepikt.Schumaster schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:34:
[...]
Dat was dus ook mijn gedachte. Die WCD is inderdaad apart afgezekerd op 16A. In de PV-verdeler zitten 2 B16 automaten, 1 voor de panelen, 1 voor de WCD. Van daaruit loopt er dus een kabel(via een hoofdschakelaar) naar de meterkast, welke daar aangesloten is op een B16 aardlekautomaat.
Ik ga het dan gewoon zo aansluiten, en mocht het toch problemen geven trek ik een extra kabel van de meterkast naar zolder.
De zolder is overigens met een vaste trap bereikbaar, wordt regelmatig bezocht(thuiskantoor), en is voorzien van een rookmelder.
Ok, misschien een overbodige vraag, maar zekerheid voor alles.
Ik heb een groep waar alleen mijn wasmachine en warmtepompdroger opzitten. Dat gaat prima: die twee staan af en toe tegelijk aan zonder problemen, al ruim 7 jaar.
Ik heb het idee om daar de Marstek (Venus E, dus 5,12 kWh) bij te zetten en die dan op 2500W te zetten. Dat voelt beter dan de Marstek op 2500W te zetten op een groep waar veel andere apparatuur op zit (maar dat is puur onderbuikje
Maar ook omdat er geadviseerd wordt om de Marstek op een eigen groep te zetten als je met 2500W aan het huis gaat leveren).
Tegelijkertijd twijfel ik een beetje hoeveel zin het zal hebben: afgezien van het koken en af en toe de vaatwasser en/of de wasmachine is het verbruik nagenoeg nooit boven de 800W.
Maar ik zie wel wat “sluipverbruik”: er wordt zo’n 0,6-0,8 kWh per dag verbruikt wat uit de batterij zou kunnen komen volgens mij (maand mei: totaal 24,46 kWh).
/f/image/mgzlZLH4sKpZZZo8X0VIMJx5.png?f=fotoalbum_large)
Zou dat afgedekt worden als de batterij meer terug kan leveren? Ik verwacht het niet, eigenlijk.
Dus: verhogen teruglevering naar 2500W, goed idee? Of heeft het geen zin?
Ik heb een groep waar alleen mijn wasmachine en warmtepompdroger opzitten. Dat gaat prima: die twee staan af en toe tegelijk aan zonder problemen, al ruim 7 jaar.
Ik heb het idee om daar de Marstek (Venus E, dus 5,12 kWh) bij te zetten en die dan op 2500W te zetten. Dat voelt beter dan de Marstek op 2500W te zetten op een groep waar veel andere apparatuur op zit (maar dat is puur onderbuikje
Tegelijkertijd twijfel ik een beetje hoeveel zin het zal hebben: afgezien van het koken en af en toe de vaatwasser en/of de wasmachine is het verbruik nagenoeg nooit boven de 800W.
Maar ik zie wel wat “sluipverbruik”: er wordt zo’n 0,6-0,8 kWh per dag verbruikt wat uit de batterij zou kunnen komen volgens mij (maand mei: totaal 24,46 kWh).
/f/image/mgzlZLH4sKpZZZo8X0VIMJx5.png?f=fotoalbum_large)
Zou dat afgedekt worden als de batterij meer terug kan leveren? Ik verwacht het niet, eigenlijk.
[ Voor 0% gewijzigd door Pietervs op 16-06-2025 23:31 . Reden: E ipv C ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Je mag geen verbruikers en opwekkers op 1 groep combineren, tenzij de opwekker gelimiteerd is tot 800 W. Zie ook Ontrendelen van 2500 W ontlaadunctie. Dus de eigen groep is geen advies, maar een verplichting bij 2500 W. Of tenzij je een soort PV verdeler er tussen zou plaatsen en er verder niets tussen de verdeler en de groepenkast zit.Pietervs schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:29:
Ik heb het idee om daar de Marstek (Venus C, dus 5,12 kWh) bij te zetten en die dan op 2500W te zetten. Dat voelt beter dan de Marstek op 2500W te zetten op een groep waar veel andere apparatuur op zit (maar dat is puur onderbuikjeMaar ook omdat er geadviseerd wordt om de Marstek op een eigen groep te zetten als je met 2500W aan het huis gaat leveren).
[Afbeelding]
Ik vind terugleveren met 2500w net het grote pluspunt van de Marstek. Net om ook het verbruik van de grote verbruikers in huis te dekken. Maar... Ik zou die echt wel op een aparte groep zetten dan. Normalerwijze hoort een droger en wasmachine al niet op 1 groep te zitten, laat staan dat je daar dan ook nog eens de Marstek bij gaat zetten. Droger en wasmachine horen beiden apart te zitten (in België alleszins).Pietervs schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:29:
Ik heb het idee om daar de Marstek (Venus E, dus 5,12 kWh) bij te zetten en die dan op 2500W te zetten. Dat voelt beter dan de Marstek op 2500W te zetten op een groep waar veel andere apparatuur op zit (maar dat is puur onderbuikjeMaar ook omdat er geadviseerd wordt om de Marstek op een eigen groep te zetten als je met 2500W aan het huis gaat leveren).
[Afbeelding]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Akkoord. Maar ik begrijp de vraagsteller wel. Indien de wasmachine of droger niet opstaan is de hele groep leeg/niet ik gebruik. Wat is dan het risico als je de batterij even op 2500 ontladen zet op bijvoorbeeld het verbruik van de oven voor een uurtje op te vangen?pascallj schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:33:
[...]
Je mag geen verbruikers en opwekkers op 1 groep combineren, tenzij de opwekker gelimiteerd is tot 800 W. Zie ook Ontrendelen van 2500 W ontlaadunctie. Dus de eigen groep is geen advies, maar een verplichting bij 2500 W. Of tenzij je een soort PV verdeler er tussen zou plaatsen en er verder niets tussen de verdeler en de groepenkast zit.
Buiten het feit dat het wettelijk niet ok is.. lijkt het mij ook een ellendig gedoe om heel de tijd te gaan schakelen tussen 800 en 2500 als je wasmachine of droger niet in gebruik hebt. Is het dan niet handiger een nieuwe groep te maken en hem 24/7 op 2500 in te stellen.Meonline schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:44:
[...]
Akkoord. Maar ik begrijp de vraagsteller wel. Indien de wasmachine of droger niet opstaan is de hele groep leeg/niet ik gebruik. Wat is dan het risico als je de batterij even op 2500 ontladen zet op bijvoorbeeld het verbruik van de oven voor een uurtje op te vangen?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kWh V153 + CT003 V117 / 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Over het niet tegelijkertijd aanstaan van de wasmachine, droger en batterij werd niet gesproken, maar dan als nog. Je zou dit dan hardwarematig moeten afdwingen met bijvoorbeeld een trekschakelaar.Meonline schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:44:
[...]
Akkoord. Maar ik begrijp de vraagsteller wel. Indien de wasmachine of droger niet opstaan is de hele groep leeg/niet ik gebruik. Wat is dan het risico als je de batterij even op 2500 ontladen zet op bijvoorbeeld het verbruik van de oven voor een uurtje op te vangen?
Je hebt gelijk dat er op dat moment geen risico is, maar als je het elke keer moet gaan wisselen is het wachten tot het moment dat je het vergeet en je dan wel een risico neemt. Of een onwetende toch wel een ander apparaat op die groep inprikt. Gewoon niet doen.
Dezelfde reden waarom ze een wasmachine of een droger beide op aparte groepen zetten... zie je batt met 2500w ontgrendeling ook als een wasmachine of droger...Meonline schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:44:
[...]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Heb je script en de query versie geprobeerd zowel op een Linux bak waar HA op draait als op mijn Mac.bommel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:38:
Script om de CT uit te lezen ge-update, output is nu volledig parsed en in json (en werkt nu voor zowel CT002 als CT003).
[/code]
Waar ik benieuwd naar ben -> hoe ziet de data eruit met meerdere batterijen en wat is de betekenis van info_idx, loopt dit getal op bijv. bij successvolle meting?
Met geen mogelijkheid krijg ik contact met de CT003 via het discover of query script.
Uiteindelijk zelfs de keiharde device mac en ip address van de CT in het script gezet en nog geen connectie.
Als ik vanuit de prompt kijkt of Udp 12345 op CT ip address open staat komt daar een ‘open’ op dus de CT staat wel te luisteren, klopt ook want de Marstek heeft gewoon verbinding.
Jammer want mijn idee was inderdaad om de dsmr p1 reader te vervangen door de output van de CT003 naar HA, ruimt weer op.
Enige suggesties wat ik nog kan proberen?
Ik merk iets op: batterij vanmorgen nog een kleine 70% dus ik wou alle overgebleven energie nog even dumpen richting de wagen, zodat de batterij van 11% volledig kan doorladen.nu komt de batterij rond de 35% en zakt de teruglevering van de batterij in , manueel op 2.3Kw gezet, en hij kan maar 1.8Kw geven? Is dit normaal gedrag? Het is nog fris en er staat een actieve ventilator op de batterij dus over verhitten vermoed ik niet?
En zakt onder de 30procent ook onder de 1Kw(900watt)....
[ Voor 6% gewijzigd door The_Belgian_GST op 17-06-2025 06:48 ]
Waar ik me het meeste zorgen over maar is die ventilator.Meonline schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:07:
Hoelang gaat die mee .... zo hard als die af en toe moet werken en welke kwaliteit is het.
Dan denknik dat die het eerste stuk zal gaan binnen een paar jaar .
En dan de hele unit daarvoor op sturen?
Normaal heb ik bij ontladen alleen een beperking naar 1 kW voor de laatste paar procent en verder eigenlijk niet.The_Belgian_GST schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 06:46:
Ik merk iets op: batterij vanmorgen nog een kleine 70% dus ik wou alle overgebleven energie nog even dumpen richting de wagen, zodat de batterij van 11% volledig kan doorladen.nu komt de batterij rond de 35% en zakt de teruglevering van de batterij in , manueel op 2.3Kw gezet, en hij kan maar 1.8Kw geven? Is dit normaal gedrag? Het is nog fris en er staat een actieve ventilator op de batterij dus over verhitten vermoed ik niet?
Een apparaat wat stroom levert is toch wel iets anders dan een verbruiker. Als je een MT accu met een ander apparaat op een groep zet, dan kan dat apparaat 6100W (2500+3600 j gebruiken voordat de zekering springt. Dan kunnen je draden (en huis) verbranden). Dat is veel gevaarlijker dan 2 wasmachines op een groep, want dan springt bij >3600W gewoon de zekering.SatScan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:51:
[...]
Dezelfde reden waarom ze een wasmachine of een droger beide op aparte groepen zetten... zie je batt met 2500w ontgrendeling ook als een wasmachine of droger...
[ Voor 4% gewijzigd door eatme op 17-06-2025 07:20 ]
NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
De kans is aanwezig dat de belasting lager wordt door de accu op de tussenverdeler aan te sluiten. Bij laden met zonnestroom loopt de stroom alleen door de tussenverdeler in plaats van door de kabel naar de groepenkast. Bij ontladen ‘s nachts loopt er langer minder stroom bij ontladen. Het ligt helemaal aan de belasting van de rest van het huis.pascallj schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:41:
[...]
Het kan ook wel redelijk veilig alleen zou je normaal in huis nooit iets op deze manier aansluiten. Je kan nu wel langdurig de kabels belasten met 16 A ampère, wat niet het beste is. Normaal doe je 80 procent van de zekeringswaarde voor langdurige belasting, dus maximaal 3000 W. Plus je mist de selectiviteit van de zekeringen (16 A na 16 A, welke springt eruit?) heb ik hier opgepikt.
Bij een normaal gebruikspatroon wel, maar het gaat hier om wat kan. De installatie is ingericht om eigenlijk continu te veel vermogen te geven en dat is niet ideaal.eatme schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:30:
[...]
De kans is aanwezig dat de belasting lager wordt door de accu op de tussenverdeler aan te sluiten. Bij laden met zonnestroom loopt de stroom alleen door de tussenverdeler in plaats van door de kabel naar de groepenkast. Bij ontladen ‘s nachts loopt er langer minder stroom bij ontladen. Het ligt helemaal aan de belasting van de rest van het huis.
@pascallj @Druppeltje_
Ok, helder. Dank voor de input
Even een groep erbij maken is helaas geen optie, trekschakelaar ertussen is mij teveel gedoe (iedere keer naar zolder moeten rennen om de schakelaar om te zetten? Goed voor de conditie, dat dan weer wel
).
Dus ik laat het maar zoals het nu is.
Even een groep erbij maken is helaas geen optie, trekschakelaar ertussen is mij teveel gedoe (iedere keer naar zolder moeten rennen om de schakelaar om te zetten? Goed voor de conditie, dat dan weer wel
Of een PV verdeler ertussen kan ook nog. Moet je wel eentje zien te vinden die een stekker als ingang kan nemen, of de stekker van de Marstek afknippen en direct aansluiten. Maar dan blijft de vraag of jij er inderdaad winst mee gaat halen. Waarschijnlijk niet genoeg om die verdeler mee terug te verdienen...Pietervs schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:01:
@pascallj @Druppeltje_
Even een groep erbij maken is helaas geen optie, trekschakelaar ertussen is mij teveel gedoe (iedere keer naar zolder moeten rennen om de schakelaar om te zetten? Goed voor de conditie, dat dan weer wel).
Ik vind het gevaarlijk hoe makkelijk sommige mensen met stroom omgaan.Pietervs schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:01:
@pascallj @Druppeltje_
Even een groep erbij maken is helaas geen optie, trekschakelaar ertussen is mij teveel gedoe (iedere keer naar zolder moeten rennen om de schakelaar om te zetten? Goed voor de conditie, dat dan weer wel).
De zekering is je laatste bescherming, die moet je niet gebruiken als basis regeling om het uit te zetten als er te veel stroom doorheen gaat.
Er is niet voor niets regelgeving voor via de nen1010.
Ook wens ik je nog veel succes als er iets gebeurd. Dit is een makkelijke uitweg voor je brand verzekering om niet uit te betalen, aangezien je niet voldoet aan de regelgeving.
NL / Dynamisch contract / 3 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V116/ 6,7kWp PV SolarEdge / Warmtepomp Quatt Hybrid 6KW / Mercedes CLA 250E
Ik ben wel blij dat mensen die het niet zeker weten, toch maar eerst hier vragen, alleen ik weet zeker dat voor elke persoon die het wel vraagt, er genoeg anderen zijn die het niet vragen en gewoon maar doen. Maak mij daar ondertussen toch wel een beetje zorgen om.Chucky_666 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:43:
[...]
Ik vind het gevaarlijk hoe makkelijk sommige mensen met stroom omgaan.
De zekering is je laatste bescherming, die moet je niet gebruiken als basis regeling om het uit te zetten als er te veel stroom doorheen gaat.
Ook wens ik je nog veel succes als er iets gebeurd. Dit is een makkelijke uitweg voor je brand verzekering om niet uit te betalen, aangezien je niet voldoet aan de regelgeving.
Wat dat betreft vind ik de waarschuwingen die je in de Home Wizard app krijgt voor het ontgrendelen (als je er meerdere hebt) toch wel meer impact hebben.
dat wasmachine + droger verhaal is inmiddels ook wel achterhaald.
een nieuwe wp droger heeft een aansluitwaarde van +/- 600 tot 800w
een 9KG wasmachine +/-2300 w.
En nee dat zal niet gelden voor diegene met een Miele van 15 jaar oud, "want die doet het nog steeds".
Maar het punt is dat dergelijke apparaten steeds minder gaan verbruiken en eigenlijk met gemak op 1 groep kunnen.
een nieuwe wp droger heeft een aansluitwaarde van +/- 600 tot 800w
een 9KG wasmachine +/-2300 w.
En nee dat zal niet gelden voor diegene met een Miele van 15 jaar oud, "want die doet het nog steeds".
Maar het punt is dat dergelijke apparaten steeds minder gaan verbruiken en eigenlijk met gemak op 1 groep kunnen.
Elke elektricien kan een tweede zekeringskast plaatsen daar en daar dus extra groepen maken ... maar zoals ik schrijf laat dat doen door een elektricien ....Pietervs schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:01:
@pascallj @Druppeltje_
Al eerder vermeld - een batterij op een zolder is wel niet echt de best aangerade plaats ... beter een kelder, schuur, buitenmuur, ... alvast waar geen houten brandbare constructie is en waar je gemakkelijker aan kan als er iets mis gaat ... tegelijkertijd best ook verlucht (warmte is geen vriend van een thuisbatterij)
Hoi allemaal,
intussen de batterij enkele dagen in gebruik, dat liep allemaal heel vlot. De batterij doet waar ik hem voor gekocht had.
2 vraagjes:
- de voorkant van de batterij (het glazen paneel zeg maar), moet die ook vrij zijn of kan het geen kwaad dat die ergens anders tegenaan staat? (achterkant bij de koelvinnen is vrij)
- ik las hier ergens iets van een power plug gebruiken om die in HomeAssistant te zien (laden en ontladen, de SOC kan je dan niet zien). Hoe die je dat dan juist? Je moet 2 sensors opgeven: 1 voor laden, 1 voor ontladen, maar met een power plug heb ik enkel de "total consumption" of de "consumption today". (Tasmota plug)
Groeten,
intussen de batterij enkele dagen in gebruik, dat liep allemaal heel vlot. De batterij doet waar ik hem voor gekocht had.
2 vraagjes:
- de voorkant van de batterij (het glazen paneel zeg maar), moet die ook vrij zijn of kan het geen kwaad dat die ergens anders tegenaan staat? (achterkant bij de koelvinnen is vrij)
- ik las hier ergens iets van een power plug gebruiken om die in HomeAssistant te zien (laden en ontladen, de SOC kan je dan niet zien). Hoe die je dat dan juist? Je moet 2 sensors opgeven: 1 voor laden, 1 voor ontladen, maar met een power plug heb ik enkel de "total consumption" of de "consumption today". (Tasmota plug)
Groeten,
Dat is dus ook reden waarom ik hier eerst navraag doe voor ik iets verklootChucky_666 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:43:
[...]
Ik vind het gevaarlijk hoe makkelijk sommige mensen met stroom omgaan.
Ik kan wel iets met stroom, maar weet mijn beperkingen en ga dus niet helemaal blind overal van alles lopen verbouwen.
Eens. Elektra aanpassen buiten wetten/regelgeving/normen zit voor mij in dezelfde categorie als echte kaarsjes in de kerstboom of 300kg losse tegels achter in je auto vervoeren:pascallj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:51:
[...]
Ik ben wel blij dat mensen die het niet zeker weten, toch maar eerst hier vragen, alleen ik weet zeker dat voor elke persoon die het wel vraagt, er genoeg anderen zijn die het niet vragen en gewoon maar doen. Maak mij daar ondertussen toch wel een beetje zorgen om.
Het gaat goed tot het fout gaat...gewoon niet doen dus.
Zelfs als jij het onder controle meent te hebben, geldt dat niet voor de mensen in je omgeving.
Laten we blij zijn dat er tweakers zijn die wel advies vragen.
When life gives you lemons, start a battery factory
Andere plug kopen.. één die wel "import" en "export" apart van elkaar biedt.Eve182 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:26:
Hoi allemaal,
Groeten,
Daarom heb ik een Homewizard Plug gekocht.
Haha inderdaad, gaat wel hard met die Marstek. Zijn er eigenlijk enige cijfers hoeveel ze wereldwijd al verkocht hebben?Revpolen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:20:
[Afbeelding]
Vandaag mijn thuisbatterijen ophalen in Duitsland, er staan er genoeg hierzo
Ik weet niet of je met Home Assistant werkt, maar dit heb ik gemaakt. Gegevens via de Marstek, in en out met MQTT, en dan ook met een HW socket, ook in en out. Zo kan ik vergelijken. Als je meer info wilt hoor ik het wel.Eve182 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:26:
Hoi allemaal,
2 vraagjes:
Groeten,
:strip_exif()/f/image/qsLTU0jCPxHZSOVbkS2XatJv.jpg?f=fotoalbum_large)
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Vandaag de tweede batterij van Duravolt ontvangen en direct geïnstalleerd. Deze keer ging het toch veel minder vlot dan bij de eerste . Die kon ik aansturen via de Homewizard P1 meter, maar daar ik nu een tweede wou moest ik wel via de CT003 van Marstek aansturen. De app vond de CT003 direct, maar toch wou die niet verbinden. Het Wifi icoontje was wel groen, maar geen streepjes. Enkel het bolletje was groen. De Telenet router op 2,4Ghz forceren deed ook niets. Marstek CT003 hangt echt naast de Telenet router. Dan maar eerst de zoon weest halen van zijn examen en toen viel me tebinnen dat er hier op het forum eens een tip was gepasseerd om alle AP's in huis uit te zetten. Thuis gekomen, dit gedaan en direct verbinding! Yes. Begon al gefrustreerd te geraken haha. Toch iets bijzonder dat Marstek niet kan bekomen dat hij het sterkste beschikbare signaal kiest.
Gewoon een PV verdeler monteren op de wasmachine/droger groep. Dan twee B16's met twee WCD's. Eentje voor de wasmachine een eentje voor de batterij.pascallj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:07:
[...]
Of een PV verdeler ertussen kan ook nog. Moet je wel eentje zien te vinden die een stekker als ingang kan nemen, of de stekker van de Marstek afknippen en direct aansluiten. Maar dan blijft de vraag of jij er inderdaad winst mee gaat halen. Waarschijnlijk niet genoeg om die verdeler mee terug te verdienen...
Kost echt niet zo veel 50-75 euro moet lukken met wat spullen van bijv. Elektramat.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Als je de YAML-code wil delen stel ik dat wel op prijsdannyro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:56:
[...]
Ik weet niet of je met Home Assistant werkt, maar dit heb ik gemaakt. Gegevens via de Marstek, in en out met MQTT, en dan ook met een HW socket, ook in en out. Zo kan ik vergelijken. Als je meer info wilt hoor ik het wel.
[Afbeelding]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Deze werd vorige week getipt. Toen nog twee op voorraad. Nu via nabestelling.harrr schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:17:
Iemand nog een kortingscode of is 1499 nu wel de laagste prijs op de markt?
https://www.stralendgroen...gieopslag/?v=1a13105b7e4e
Stuur even een PB, anders vervuilen we dit topic.Mirabis schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:20:
[...]
Als je de YAML-code wil delen stel ik dat wel op prijs
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Hier in huis is het volgende geinstalleerd:
* 3 fases met 25A per fase
* fase 1 en 2 bevatten 2 SMA omvormers en alle verbruikers
* fase 3 is niet in gebruik
* 3 fase SMA-SHM20 meter die ook de SMA omvormers kan aansturen
* P1 van HW
* Homey Pro model 2023
* SMA omvormers en meter worden uitgelezen via modbus
Als ik de verbruikscijfers bekijk verwacht ik tenminste 2 thuisbatterijen nodig te hebben.
Als daar op een later moment airco en een wpb bij komt wellicht 3.
Ook al vanwege het kunnen opvangen van incidenteel piekgebruik.
Wat is er nodig om optimaal (en veilig!) gebruik te kunnen maken van (max) 3 Marstek thuisbatterijen?
* P1 van HW
* Homey Pro model 2023
Als ik de verbruikscijfers bekijk verwacht ik tenminste 2 thuisbatterijen nodig te hebben.
Wat is er nodig om optimaal (en veilig!) gebruik te kunnen maken van (max) 3 Marstek thuisbatterijen?
Optimaal? Dan drie losse eigen groepen verdeeld over drie fases en een CT003 meter en P1 splitter om het hele zaakje samen te laten werken en tevens je HW P1 te kunnen blijven gebruiken. Kan je de Marsteks veilig ontgrendelen naar 2500 W. Misschien overal een HW kWh plug tussenzetten zodat je ook in het HW ecosysteem het vermogen van de batterijen kunt uitlezen.Airw0lf schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:39:
Hier in huis is het volgende geinstalleerd:
* P1 van HW
* Homey Pro model 2023
Minder optimaal: de batterijen inprikken op bestaande groepen maar wel drie verschillende. Dan hoef je niets te wijzigen aan je infrastructuur, maar moet je ze wel op 800 W laten staan.
Ik heb 1x de meter er bij gekocht, volgens de verkoper moet ik voor elke batterij een eigen ct0003 hebben?
Onjuist, één CT003 to "rule them all". (max 3?)Revpolen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:46:
Ik heb 1x de meter er bij gekocht, volgens de verkoper moet ik voor elke batterij een eigen ct0003 hebben?
One CT003 to rule them all and Marstek will bind them,
Ok - top - bedankt voor de snelle reactie!pascallj schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:43:
[...]
Optimaal? Dan drie losse eigen groepen verdeeld over drie fases en een CT003 meter en P1 splitter om het hele zaakje samen te laten werken en tevens je HW P1 te kunnen blijven gebruiken. Kan je de Marsteks veilig ontgrendelen naar 2500 W. Misschien overal een HW kWh plug tussenzetten zodat je ook in het HW ecosysteem het vermogen van de batterijen kunt uitlezen.
[...]
Werkt het in deze (optimale) opstelling dan ook zo dat als de batterij op fase 1 leeg is, dat de andere 2 bij kunnen springen op het verbruik van fase 1?
Worden de Marstek spullen ondersteund door Homey?
Ja dat zijn de CT klemmen (CT002 ipv CT003). Hier wel interesse, zal je PM sturenRevpolen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:09:
[Afbeelding]
Verkeerde mee gekregen ( denk dat mijn Duits niet zo goed is…)
Iemand intresse?
Nog niet spijtig genoeg. Maar je kan een HW Plug gebruiken eventueel en zo de stats (enkel laden/ontladen) in Homey Energy krijgen.Airw0lf schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:09:
[...]
Worden de Marstek spullen ondersteund door Homey?
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.