Kun je hierover iets meer info geven wat de code precies doet en hoe je ze implementeert?savale schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:36:
Hier trouwens in mijn esphome yaml het force balancing algoritme toegevoegd:
https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse/?pageNo=1
Ik wil eerst even morgen aankijken wat het doet. Als het lijkt te werken zal ik hem toevoegen aan mijn repo als iemand wil experimenteren.
[Afbeelding]
A, ik wil niet zelf continu de laad/ontlaad waardes sturen naar de batterijen via modbus maar de batterijen zelf Nom laten regelenAUijtdehaag schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:35:
[...]
Dat zit toch al in HBC ingebouwd?
Gebruik je de app dan nog steeds? Hier modbus only.
Ik draai nu alle 3 de batterijen (V1 / V2 en V3) allemaal op een m5stack atom s3 lite omdat de v3 soms ook niet meer reageerde via bedraad modbus tcp/ip. Geen idee of dat met de chinezen te maken had.
Maar heb er nu geen last meer van.
alles werkt perfect met mn eenvoudige cascade of piek shaving mode in HA , was het niet van die FASE die af en toe naar onbekend gaat .
daarom ben ik op zoek naar de modbus registers om de gekoppelde fase uit te lezen en die eventueel te corrigeren als die naar 'onbekend' gaat omdat de app/cloud weer eens een diagnose deed
@rb1213 De vraag of de batterij die informatie wel heeft. Volgens mij zit de logica in de P1 meter, dit om zo meerdere batterijen gecoördineerd aan te kunnen sturen. De batterij krijgt gewoon te horen (ont)laden met X.
deze BLE tool https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/Tazzios schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:45:
@rb1213 De vraag of de batterij die informatie wel heeft. Volgens mij zit de logica in de P1 meter, dit om zo meerdere batterijen gecoördineerd aan te kunnen sturen. De batterij krijgt gewoon te horen (ont)laden met X.
heeft die data als je op een batterij connecteert (0x4C en 0x4D)
maar ik kan (nog?) niet via BLE met de batterij spreken via HA.
Voor BLE connectie was er ook een HA integratie maar weet niet hoever die is door ontwikkelt.
@rb1213 Ik draai die nu een week om de Marstek uit te lezen (staat op NoM). Tot nu toe stabiel en prima voor mijn doel, maar je kunt maar beperkt sturen.Tazzios schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:54:
Voor BLE connectie was er ook een HA integratie maar weet niet hoever die is door ontwikkelt.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.
De code probeert de max cell voltage dan tussen een bepaald bereik te houden zodat de accu de cellen blijft balanceren. Ik wil het liefst geen force charge gebruiken zoals het Duitse forum dat doet, dus ik ben nu aan het spelen met de max charge / max discharge, maar nog geen succes. Ik ga er verder mee spelen.WitteVerf schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:11:
[...]
Kun je hierover iets meer info geven wat de code precies doet en hoe je ze implementeert?
Tazzios schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:23:
[...]
Home assistant Blueprint 'Marstek X Range OM' ondersteunt nu ViperRNMC ethernet modbus integration.
Version: 1.9
New: HA integration marstek venus modbus support
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main/blueprints
HA Blueprint 'Marstek X Range OM' 2.0 Simply complex!
SimpelDoor sectie dicht te klappen die niet direct relevant zijn, velden te verplaatsen, veld namen en teksten te herschrijven hoop ik dat het voor de beginners simpeler is geworden ondanks dat er complexe functies zijn bijgekomen.
Verder is er documentatie over elk veld met daarbij voorbeelden:
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/blob/main/blueprints/Documentation.md
Complex
De geavanceerde opties staan nu in dichtgeklapte secties. En zijn uitgebreid met Setpoint template, start conditie, stop acties EN instelbare Sort by soc percentage.
Changelog 2.0
- Breaking: Sort by soc is now a integer instead of boolean
- New: Start condition
- New: Adjustabel Sort by soc percentages
- New: Stop action
- New: Setpoint template
- Fix: Sort by soc was always applied
- Improved: Blueprint inputs, reordered inputs, update text and collapsed sections
- Improved: Code, split max difference and absolute limit
- Improved: Code, search enitities in one place
EDIT: duh in het verkeerde topic gezet, had in Hame / Marstek Venus E - 5.12kWh plug en play thuisaccu #2 moeten komen... Iemand genoeg power om 'm daarheen te verhuizen?
Hoi, nu een paar weken 1 Marstek V3 in huis, aan een HW-p1
Software: 148.116.106
Eigen groep, Grid Power Settings naar 2500 gezet.
Tot nu toe kon ik de grafiekjes redelijk volgen.
Maar afgelopen maandag zou hij 71/58 kWh verstouwd hebben?? Zie hieronder.
Daardoor is het maandoverzichtje ook helemaal van slag (zie plaatje daaronder).
Een normale dag kan ik ook wel wat energie verstouwen, maar zoals je ziet aan het maandoverzichtje staat dat niet in verhouding?
Plaatje daaronder is de HW grafiekje van die maandag.
Vraag:
Hebben meer mensen dit gezien? (Ik heb die dag geen gekke dingen gedaan, anders dan rond 1900 een auto aan een granny loader gehangen)
Is de interne meting misschien door het zeer wisselvallige weer (in combi met zonnepanelen) zo onnauwkeurig geworden?
:strip_exif()/f/image/3f0MrA1ZdXBxeBUn6Uzu8ysS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GpBCzHBNhHOZPG0LmBuxUaLB.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi, nu een paar weken 1 Marstek V3 in huis, aan een HW-p1
Software: 148.116.106
Eigen groep, Grid Power Settings naar 2500 gezet.
Tot nu toe kon ik de grafiekjes redelijk volgen.
Maar afgelopen maandag zou hij 71/58 kWh verstouwd hebben?? Zie hieronder.
Daardoor is het maandoverzichtje ook helemaal van slag (zie plaatje daaronder).
Een normale dag kan ik ook wel wat energie verstouwen, maar zoals je ziet aan het maandoverzichtje staat dat niet in verhouding?
Plaatje daaronder is de HW grafiekje van die maandag.
Vraag:
Hebben meer mensen dit gezien? (Ik heb die dag geen gekke dingen gedaan, anders dan rond 1900 een auto aan een granny loader gehangen)
Is de interne meting misschien door het zeer wisselvallige weer (in combi met zonnepanelen) zo onnauwkeurig geworden?
:strip_exif()/f/image/3f0MrA1ZdXBxeBUn6Uzu8ysS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GpBCzHBNhHOZPG0LmBuxUaLB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door rduivenvoorde op 13-05-2026 22:14 ]
Ik zoek ook een JST stekker voor de modbus.. ik heb de female besteld op een NL site. Alleen je moet eigenlijk een male hebben (die ze op Ali ironisch gezien female noemen).
Heeft iemand nog over, moet er 4 hebben?
Ik ben nog op zoek naar een MODBUS register die de batterij volledig op STOP zet (niet laden of ontladen)
ik kan 43000 op manual (0) zetten maar dan gaat een batterij 100% opladen ook al steekt er niks gepland in de manual instelling in de app. waarom weet iik niet (V2 fw158.1)
het enige wat ik kan doen is 42000 (rs485 control) aan en uitzetten maar dat is niet de goeie manier, want dan verliest de batterij de CT fase heel vaak...
weet iemand een betere manier via modbus?
ik kan 43000 op manual (0) zetten maar dan gaat een batterij 100% opladen ook al steekt er niks gepland in de manual instelling in de app. waarom weet iik niet (V2 fw158.1)
het enige wat ik kan doen is 42000 (rs485 control) aan en uitzetten maar dat is niet de goeie manier, want dan verliest de batterij de CT fase heel vaak...
Na wat spelen is dit nu de strategie voor geforceerd topoff balancing. Het doel is om zo veel mogelijk de cell balancing actief te houden. Het is niet echt geforceerd balanceren zoals gedaan wordt in de Duitse link die hier voorbij is gekomen, maar meer blijven balanceren zolang dit kan (zolang je zonnepanelen leveren zeg maar).
Wat het script doet:
indien taper aan: bij > 3.44v rustiger laden met maximaal 200 watt. (zal ik nog instelbaar maken).
indien balancing aan: > 3.61v of als de balancing flag van 0 gaat overschakelen naar max laden met 30 watt. Die 30 watt lijkt voldoende om de cell balancing actief te houden. Mocht de balancing na een tijdje toch stoppen, dan mag hij weer verder opladen (max charge reset) totdat de balancing weer actief wordt.
https://github.com/kiss81/marstek_esphome
Ik hoop met deze aanpassing dat de cell voltage delta over een paar weken al verbeterd is (beetje afhankelijk van hoeveel zon er is). Ik heb het draaien op 4 accu's dus we gaan het zien.
[ Voor 8% gewijzigd door savale op 13-05-2026 21:47 ]
en welke integratie is dat ? kan je een url delen?Flesym schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:32:
[...]
@rb1213 Ik draai die nu een week om de Marstek uit te lezen (staat op NoM). Tot nu toe stabiel en prima voor mijn doel, maar je kunt maar beperkt sturen.
Deze integratie:rb1213 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:49:
[...]
en welke integratie is dat ? kan je een url delen?
https://github.com/jaapp/ha-marstek-ble/tree/main
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.
Heeft iemand gemeten wat de reactietijd is als je de batterij via modbus instructie geeft om te gaan laden of ontladen? Het gaat mij erom wanneer de stroom echt gaat lopen en wanneer je het nieuwe vermogen weer uitleest via modbus. Voor dat eerste moet je denk ik een externe meter gebruiken en ik heb er geen waarvan ik weet dat die snel reageerd.
Stuur ff een DMMr_Viking schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:58:
Ik zoek ook een JST stekker voor de modbus.. ik heb de female besteld op een NL site. Alleen je moet eigenlijk een male hebben (die ze op Ali ironisch gezien female noemen).
Heb er genoeg liggen
[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2026 09:39 ]
Ik heb er een integratie van gefabriceerd. Deze POC is om de animo te peilen en om te zien of er ervaren HA ontwikkelaars willen meehelpen. https://github.com/Tazzios/HA-Energy-flow/tree/mainTazzios schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:44:
@appsec
Ik had wel zin in een uitdaging en heb onderstaande concept gemaakt, bruikbaar in de sjabloon-editor van HA.code:Code
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32{% set solar_production = 0.500 | float(0) %} {% set grid_export = 0.100 | float(0) %} {% set battery_charge = 0.600 | float(0) %} {% set battery_discharge = 0.000 | float(0) %} {# --- batterij export deel (van accu naar net) --- #} {% set export_from_battery = min(battery_discharge, grid_export) %} {# --- zon export naar net --- #} {% set export_from_solar = max(grid_export - export_from_battery, 0) %} {# --- totale export van zon = net + batterij laden --- #} {% set solar_available_for_battery = max(solar_production - export_from_solar, 0) %} {% set battery_from_solar = min(battery_charge, solar_available_for_battery) %} {% set export_total = export_from_solar + battery_from_solar %} {# --- direct zonverbruik --- #} {% set direct_use = max(solar_production - export_total, 0) %} {# --- batterij naar huis --- #} {% set battery_to_home = max(battery_discharge - export_from_battery, 0) %} {# --- Net naar batterij --- #} {% set battery_from_grid = max(battery_charge - battery_from_solar, 0) %} {# --- RESULTATEN --- #} Zon → huis: {{ direct_use }} Zon → grid: {{ export_from_solar }} Zon → batterij: {{ battery_from_solar }} Grid → batterij: {{ battery_from_grid }} Batterij → huis: {{ battery_to_home }} Batterij → grid: {{ export_from_battery }}
- Code gaat er vanuit dat je AL je zon en batterij energy meters toevoegt, anders kun je vreemde resultaten krijgen.
- Aanname die ik (naar mijn idee) moest maken: Zon wordt eerst in huis gebruikt. Dit indien er zonproductie was en er ook een discharge van de batterij is geweest. Of dit verder voor jou persoonlijk uitmaakt, hangt er vanaf of je er verschillende prijzen je aankoppelt.
- Er zullen ongetwijfeld ook nog bugs in zitten. (edit: eerste al geplet)
Wat kun je ermee?
1. De handmatige cijfers kun je vervangen door utility meter kwartier meters op de desbetreffende Energy entiteiten te zetten.
2. Deze code kun je omzetten in een sensor, ik zou zelf 1 sensor maken en de resultaten als attributen publiceren. Je hebt dan het aantal kWh per kwartier voor elk item.
3. De kWh kun je maal de kwartier prijzen(naar believen de afname of terugleverprijs) doen om zo de opbrengst te bepalen per attribute. Alle 3 de zon waardes kun je natuurlijk ook in 1 sensor template berekenen.
4. met utility meter kun je dit weer sommen naar uur/dag/maand/jaar.
Wat doet het?
Deze integratie splitst de energiestromen in huis op in:
- Zon → huis
- Zon → grid
- Zon → batterij
- Grid → batterij
- Batterij → huis
- Batterij → grid
Waarom?
Bij het berekenen van de opbrengst in euro’s is het vaak persoonlijk (of landelijk bepaald) hoeveel waarde je toekent aan direct verbruikte zonne-energie en teruggeleverde zonne-energie. Met deze integratie kun je verschillende prijzen koppelen aan de verschillende energiestromen.
Weet iemand of het mogelijk is ipv Mobbus de Local API te gebruiken voor het Home Assitant systeem van gitcodebob? De marstek-venus-rs485-node-red implementatie/dashboard?
met papier mache kun je alles maken!!
Cell belancing?savale schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:43:
[Afbeelding]
Na wat spelen is dit nu de strategie voor geforceerd topoff balancing. Het doel is om zo veel mogelijk de cell balancing actief te houden. Het is niet echt geforceerd balanceren zoals gedaan wordt in de Duitse link die hier voorbij is gekomen, maar meer blijven balanceren zolang dit kan (zolang je zonnepanelen leveren zeg maar).
Wat het script doet:
indien taper aan: bij > 3.44v rustiger laden met maximaal 200 watt. (zal ik nog instelbaar maken).
indien balancing aan: > 3.61v of als de balancing flag van 0 gaat overschakelen naar max laden met 30 watt. Die 30 watt lijkt voldoende om de cell balancing actief te houden. Mocht de balancing na een tijdje toch stoppen, dan mag hij weer verder opladen (max charge reset) totdat de balancing weer actief wordt.
Ik hoop met deze aanpassing dat de cell voltage delta over een paar weken al verbeterd is (beetje afhankelijk van hoeveel zon er is). Ik heb het draaien op 4 accu's dus we gaan het zien.
Wie heeft dat bevestigd
Uit het Duits topic lijkt dat er een soort van passieve cell balancing actief is bij de laatste % tot 100%. Al duurt het bij gewoon gebruik heeeel lang voordat er enige ballancing zichtbaar is. Daarmee proberen ze de batterij in die laatste % zo lang mogelijk in ballancing te houden door laden/ontladen te manipuleren.
https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse
Voorlopig nog niet kunnen testen, moet even wat zonniger worden
Als je marstek vraag of er cell balacing in zit en hoe deze werkt krijg je of geen antwoord of een ontwijkende.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:54:
[...]
Uit het Duits topic lijkt dat er een soort van passieve cell balancing actief is bij de laatste % tot 100%. Al duurt het bij gewoon gebruik heeeel lang voordat er enige ballancing zichtbaar is. Daarmee proberen ze de batterij in die laatste % zo lang mogelijk in ballancing te houden door laden/ontladen te manipuleren.
Waarom niet gewoon net als andere zeggen dat er passive of active in zit e.d.
Ik zie zoals andere zo goed als niks en als men ditmoet gaan forceren zodat het beter werkt ?
Andere systeem ook passieve doen er een paar uur over niet dagen.
Er zit gewoon niks op
Dit wat men denk te zien is gewoon de cellen die langzaam stabilizen ij voltage omdat ze langer op 100% blijven zitten en dit type cellen nou eenmaal een vrij vergelijkbare cell spanning hebben zonder al te veel schommelingen
Lees het Duits topic maar even na, lijkt mij toch enig bewijs in te zitten dat er iets passief van balancing in zit (je ziet de weerstanden ook op BMS PCB zitten). Maar uiteindelijk niet afdoende geactiveerd of voldoende voorzien gezien onder normale omstandigheden de cellen niet genoeg gebalanceerd worden.
Wat ik nog niet snap; werkt dit alleen via de Modbus/RS485 poort of zou dit ook moeten werken via Modbus TCP die de Venus E3 ondersteunt?Tazzios schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:22:
[...]HA Blueprint 'Marstek X Range OM' 2.0 Simply complex!
Simpel
Door sectie dicht te klappen die niet direct relevant zijn, velden te verplaatsen, veld namen en teksten te herschrijven hoop ik dat het voor de beginners simpeler is geworden ondanks dat er complexe functies zijn bijgekomen.
Verder is er documentatie over elk veld met daarbij voorbeelden:
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/blob/main/blueprints/Documentation.md
Complex
De geavanceerde opties staan nu in dichtgeklapte secties. En zijn uitgebreid met Setpoint template, start conditie, stop acties EN instelbare Sort by soc percentage.
Changelog 2.0https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main/blueprints
- Breaking: Sort by soc is now a integer instead of boolean
- New: Start condition
- New: Adjustabel Sort by soc percentages
- New: Stop action
- New: Setpoint template
- Fix: Sort by soc was always applied
- Improved: Blueprint inputs, reordered inputs, update text and collapsed sections
- Improved: Code, split max difference and absolute limit
- Improved: Code, search enitities in one place
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
@Willem2 Ook modbus TCP d.m.v. deze integratie: https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus/tree/main
Via de YAML file werkt niet omdat de entiteiten dan niet als een device gebundeld zijn. In de blueprint dien je het device te kiezen.
Via de YAML file werkt niet omdat de entiteiten dan niet als een device gebundeld zijn. In de blueprint dien je het device te kiezen.
Grappig. Ik heb dit ook gemakkelijk in mijn Homey app:Tazzios schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:12:
[...]
Ik heb er een integratie van gefabriceerd. Deze POC is om de animo te peilen en om te zien of er ervaren HA ontwikkelaars willen meehelpen. https://github.com/Tazzios/HA-Energy-flow/tree/main
Wat doet het?
Deze integratie splitst de energiestromen in huis op in:Per minuut wordt het aantal kWh bepaald. In combinatie met deze integratie dynamic_energy_cost kun je die vervolgens weer omzetten naar euro’s (15min,dag,maand,jaar).
- Zon → huis
- Zon → grid
- Zon → batterij
- Grid → batterij
- Batterij → huis
- Batterij → grid
/f/image/catoQbayOyAJHMRl7q9y8P77.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cnNPciaegbunIqqJjMD2F0Uw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Gp5wA6Itcb9ejXxch9h3SEjy.png?f=fotoalbum_large)
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Je gebruikt het goede register maar mogelijk stuur je het te snel achter elkaar. Kijk via het marstek linkje hieronder hoe ik het aanstuur. Het is helemaal in node-red gemaakt.rb1213 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:31:
Ik ben nog op zoek naar een MODBUS register die de batterij volledig op STOP zet (niet laden of ontladen)
[ Voor 22% gewijzigd door sun62 op 17-05-2026 06:44 ]
Die Viper integratie heb ik inderdaad geladen; op manual gezet omdat ik ervanuit ga dat de automation het gaat regelen en niet de Marstek zelf:Tazzios schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:47:
@Willem2 Ook modbus TCP d.m.v. deze integratie: https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus/tree/main
De blueprint heb ik hierop ingesteld (de shelly Phase C is mijn meter; mijn P1 meter is nogal langzaam :-)
Maar laden/ontladen ho maar. Ik heb het gevoel dat ik heel dichtbij zit, maar ergens nog iets over het hoofd zie?
Ik heb dus een Venus E3 aangesloten via ethernet (hoewel hij weigert van wifi af te komen, maar modbus integratie wijst naar ethernet IP adres).
De automation lijkt wel degelijk iets te doen, alleen het echte laden/ontladen gebeurt niet als ik het zo zie:
/f/image/2y9aWKBW2720jPohgJheGGTS.png?f=fotoalbum_large)
Hmm, als ik set charge/discharge power invul, dan doet hij het wel, maar charge wordt dan altijd bv, 500W en discharge ook, dus het lijkt erop dat hij het vermogen voor (ont)laden niet zelf ingevuld krijgt?
[ Voor 20% gewijzigd door Willem2 op 17-05-2026 14:06 ]
@Willem2
Ik zie weinig vreemds: Op je eerste screenshot staat Modbus uit, op de 2e staat die wel aan.
state of charge zie ik niet maar neem aan dat die er ook is.
Voor precieze rond de 0 gebruik ik zelf liever de P1 ook als is de langzamer dan de shelly. Bij mijn shelly zie ik zo -50 terwijl de P1 0 geeft. Hier net even gewisseld van de lilygo naar integratie (v2026.3.5) maar gaat hier goed (op een mogelijk stop fout na).
Kijk even bij de trace van de automation. Heb je nog instellingen aangepast bij power settings of smoothing?
Ik zie weinig vreemds: Op je eerste screenshot staat Modbus uit, op de 2e staat die wel aan.
Voor precieze rond de 0 gebruik ik zelf liever de P1 ook als is de langzamer dan de shelly. Bij mijn shelly zie ik zo -50 terwijl de P1 0 geeft. Hier net even gewisseld van de lilygo naar integratie (v2026.3.5) maar gaat hier goed (op een mogelijk stop fout na).
Kijk even bij de trace van de automation. Heb je nog instellingen aangepast bij power settings of smoothing?
Top, ik heb die BLE nu ook draaien en heb de gekoppelde phase toegevoegd, nu kan ik die in de gaten houden en een email sturen wanneer die naar unknown gaat !Flesym schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:32:
[...]
@rb1213 Ik draai die nu een week om de Marstek uit te lezen (staat op NoM). Tot nu toe stabiel en prima voor mijn doel, maar je kunt maar beperkt sturen.
Ik heb SoC in de blueprint op 12% gezet, Marstek en Shelly Phase C geselecteerd, de rest nog niet aangeraakt.
SoC staat standaard op 0% in de Modbus integration.
SoC staat standaard op 0% in de Modbus integration.
Hier lijkt iets fout te gaan, maar ik zie nog ff niet wat....Tazzios schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:25:
@Willem2
@Willem2 kijk op tab "step details" van de betreffende stap. En onder 'scripts options' heb je nog debug log voor meer info. is iets met setpointcharge. Daar verwacht ik een entiteit die eindigd met een van het volgende, (forcible_charge_power|set_forcible_charge_power|forceer_laadvermogen|ladeleistung_einstellen)$"
maar kan ook aan de value liggen.
@Tazzios Er is ook een snellere HW P1 integratie met een interval van 1 Sec i.p.v. 5.
HomeWizard Instant: https://github.com/taurgis/homeassistant-homewizard-instant
HomeWizard Instant: https://github.com/taurgis/homeassistant-homewizard-instant
[ Voor 3% gewijzigd door superduper1969 op 17-05-2026 17:14 ]
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
dit is de eerste error:Tazzios schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:39:
@Willem2 kijk op tab "step details" van de betreffende stap. En onder 'scripts options' heb je nog debug log voor meer info. is iets met setpointcharge. Daar verwacht ik een entiteit die eindigd met een van het volgende, (forcible_charge_power|set_forcible_charge_power|forceer_laadvermogen|ladeleistung_einstellen)$"
en dit de tweede:
verkeerde entitity probeert hij aan te roepen denk ik?
Zet de in het vorige bericht gemelde debug aan en kijk op de tijdlijn, dan zie iets als:
Debug () battery_setpoints: [{'setpointcharge': 'number.marstek_m1_forcible_charge_power', 'setpointdischarge': 'number.marstek_m1_forcible_discharge_power', 'rs485_control': 'select.marstek_m1_rs485_control_mode', 'mode': 'select.marstek_m1_forcible_charge_discharge', 'integration': 'esphome', 'value': 0}] ['select.marstek_m1_rs485_control_mode']
Als setpointdischarge leeg is kijk dan of jouw setpointdischarge wel eindigt met de naam van mijn vorige bericht.
update:
Zet je grid targets op 5000 en hij gaat wel laden(of je verbruik moet daar al boven zitten
)
Debug () battery_setpoints: [{'setpointcharge': 'number.marstek_m1_forcible_charge_power', 'setpointdischarge': 'number.marstek_m1_forcible_discharge_power', 'rs485_control': 'select.marstek_m1_rs485_control_mode', 'mode': 'select.marstek_m1_forcible_charge_discharge', 'integration': 'esphome', 'value': 0}] ['select.marstek_m1_rs485_control_mode']
Als setpointdischarge leeg is kijk dan of jouw setpointdischarge wel eindigt met de naam van mijn vorige bericht.
update:
Zet je grid targets op 5000 en hij gaat wel laden(of je verbruik moet daar al boven zitten
[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 17-05-2026 18:33 ]
sorry, over debug heen gelezen, nu aangezet, maar aangezien de batterij nu leeg is en de zon zo goed als weg, verwacht ik dat de volgende logging pas morgen weer gaat komen :-)
@Willem2 je kan zo'n screenprint ook in Gemini gooien, dan krijg je verrassend vaak een antwoord waarmee je verder kan :-)
tja, dat is ook een optie, maar Gemini moet ik akkoord gaan met algemene voorwaarden die ik niet kan overzien. Call me paranoid....djiedjee schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:34:
@Willem2 je kan zo'n screenprint ook in Gemini gooien, dan krijg je verrassend vaak een antwoord waarmee je verder kan :-)
Anyways; nu komt deze foutmelding eruit rollen. Lijkt erop dat hij standby niet herkend? Wel gek, want dat is wel de status van de inverter als ik in de modbus integratie kijk...
Oh, wacht ff, force mode kent geen standby in de modbus integratie idd:
/f/image/6Sef6b5id28Y9APaFpOZixSD.png?f=fotoalbum_large)
Voor de volledigheid:
Marstek Venus E3
BMS Version 112
EMS Version 148
VMS Version 117
Update:
Ik heb ik de yaml (regel 576) 'standby' veranderd in 'stop'; ik neem aan dat dat het probleem veroorzaakt?
data:
option: "{% if repeat.item.integration == 'esphome' %}\n stop\n{%
elif repeat.item.integration == 'marstek_modbus' %}\n stop\n{%endif%}\n"
- action: number.set_value
continue_on_error: true
target:
entity_id: '{{ repeat.item.setpointcharge }}
Foutmelding lijkt voorlopig weg, even kijken of er actie komt als de zon genoeg schijnt :-)
Blijft bokken, nu dit toegevoegd:
esv_setpointcharge: (forcible_charge_power|set_forcible_charge_power|set_charge_power|forceer_laadvermogen|ladeleistung_einstellen)$
esv_setpointdischarge: (forcible_discharge_power|set_forcible_discharge_power|set_discharge_power|forceer_ontlaadvermogen|entladeleistung_einstellen)$
Dat zijn bij mij de juiste entities, geen idee waarom alles afwijkt bij mij :-)
So far, so good lijkt het....
[ Voor 44% gewijzigd door Willem2 op 18-05-2026 12:04 ]
qoute mijzelf weer even
:
Ik zal de entiteit namen even nakijken en anders ook toevoegen.
Ik ben er nu achter dat de entiteit namen afhankelijk zijn van wanneer je hem geïnstalleerd, want in de tijd wijzigde die wel eens
, en in welke taal.
Ik heb dus nog de oude namen. Ik zal de door jouw genoemde erbij zetten, bedankt voor het uitzoeken.
Het was standby toen wijzigde viperRNMC het naar stop en in de beta`s weer naar standby. De beta naar productie laat op zich wachten. Misschien moet ik hem dan toch nog even terug wijzigen. @[RNMC] Viper wat is handig?Tazzios schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:25:
...
...
Ik zal de entiteit namen even nakijken en anders ook toevoegen.
Je hebt de onderstreepte toegevoegd niet de dik gedrukte.Willem2 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:50:
Blijft bokken, nu dit toegevoegd:
esv_setpointcharge: (forcible_charge_power|set_forcible_charge_power|set_charge_power|forceer_laadvermogen|ladeleistung_einstellen)$
esv_setpointdischarge: (forcible_discharge_power|set_forcible_discharge_power|set_discharge_power|forceer_ontlaadvermogen|entladeleistung_einstellen)$
Dat zijn bij mij de juiste entities, geen idee waarom alles afwijkt bij mij :-)
Ik ben er nu achter dat de entiteit namen afhankelijk zijn van wanneer je hem geïnstalleerd, want in de tijd wijzigde die wel eens
Ik heb dus nog de oude namen. Ik zal de door jouw genoemde erbij zetten, bedankt voor het uitzoeken.
[ Voor 46% gewijzigd door Tazzios op 18-05-2026 11:48 ]
Ik begreep jouw opmerking over 'stop' pas toen ik de debug logging begon te begrijpen :-)
Tweede punt heb ik verkeerd gemarkeerd; even aangepast om verwarring te voorkomen.
Jij ook bedankt voor mij op het goede spoor zetten!
Tweede punt heb ik verkeerd gemarkeerd; even aangepast om verwarring te voorkomen.
Jij ook bedankt voor mij op het goede spoor zetten!
De force mode heeft een historie, none gaf problemen in HA, daarom werd het standby. Tussentijds is het stop geweest, maar voor consistente UI/vertalingen is/wordt het weer standby. De onderliggende waarde (0) is steeds hetzelfde.
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Vraagje over Home Battery Control wat me niet helemaal duidelijk is:
Mijn laadperiode is 5 uur, maar soms is hij eerder klaar met laden, bijv 4u30. En de batterijen zitten op 100%.
Vervolgens heb ik gezegd bij batteries full, gewoon self consumption starten.
Maar, hij gaat dan ontladen wat goed is, maar hij zit dan nog in zijn laad window (cheapest hours) en zodra hij een beetje ontladen is begint hij weer te laden. Dus beetje ping-pong gedrag.
Hoe kan ik zorgen dat hij op 100% gewoon self consumption gaat doen, en dus maar 1x op een dag tot 100% laad? Of moet ik mijn cheapest hours verlagen zodat hij nooit de 100% haalt?
Mijn laadperiode is 5 uur, maar soms is hij eerder klaar met laden, bijv 4u30. En de batterijen zitten op 100%.
Vervolgens heb ik gezegd bij batteries full, gewoon self consumption starten.
Maar, hij gaat dan ontladen wat goed is, maar hij zit dan nog in zijn laad window (cheapest hours) en zodra hij een beetje ontladen is begint hij weer te laden. Dus beetje ping-pong gedrag.
Hoe kan ik zorgen dat hij op 100% gewoon self consumption gaat doen, en dus maar 1x op een dag tot 100% laad? Of moet ik mijn cheapest hours verlagen zodat hij nooit de 100% haalt?
In het eerste bericht staan 2 verschillende pinouts voor de modbus via UTP/RJ45 aansluiting.
Dus pin 1 = RS485-A en niet B zoals verkeerdelijk staat in de eerste quote.
Overigens nog een kleine tip voor anderen.
Ik heb letterlijk een paar uur zitten sukkelen, ik kreeg de modbus via RS485 niet aan de praat.
Kabel verschillende keren opnieuw gedaan.
Ook de batterij aan & uit gezet met de knop.
Uiteindelijk via de Marstek app "Reset met behoud van data" gedaan en direct werkte modbus via RS485.
PS: Ja, ik kies bewust voor RS485 i.p.v. Modbus TCP.
Modbus connector V3 pinout
Pin 1 – RS485‑B
Pin 2 – RS485‑A
Pin 4/5 – +5V
Pin 7/8 – GND
Oranje-wit = pin1 en oranje = pin 2 op een T-568B UTP kabel.UTP‑kleurcodering (T‑568B):
A : Oranje‑wit
+ Blauw / Blauw‑wit
- Bruin / Bruin‑wit
B : Oranje
Dus pin 1 = RS485-A en niet B zoals verkeerdelijk staat in de eerste quote.
Overigens nog een kleine tip voor anderen.
Ik heb letterlijk een paar uur zitten sukkelen, ik kreeg de modbus via RS485 niet aan de praat.
Kabel verschillende keren opnieuw gedaan.
Ook de batterij aan & uit gezet met de knop.
Uiteindelijk via de Marstek app "Reset met behoud van data" gedaan en direct werkte modbus via RS485.
PS: Ja, ik kies bewust voor RS485 i.p.v. Modbus TCP.
Na van alles geprobeerd te hebben met 4 Venus v3's:
Ik heb 1 script die heel specifiek is voor mijn eigen situatie: die limiteert de stroom die de marsteks in totaal mogen gebruiken / leveren zodat de automaat er niet uit kan knallen + wat override situaties voor als de auto aan het laden is. Wat het in feite doet is het manipuleren van de P1 data voordat deze naar Astrameter gaat.
Op aanvraag kan ik dit delen, maar dat is echt heel specifiek.
Het andere script daarentegen is een script per Marstek batterij en is juist voor iedereen inzetbaar./f/image/cBA9QPV8BXSmu8oLT28bRQvL.webp?f=fotoalbum_large)
https://github.com/tomquist/AstraMeter
deze esphome lilygo firmware (of tcp modbus met aanpassing om ook de cell balancing flag uit te lezen):
(de firmware ondersteund ook optie 1,2 en 3 mocht je geen Astrameter willen gebruiken, maar dat staat nu standaard uit)
home assistant automation script: (aanpassen zodat het je eigen sensoren gebruikt)
bron cell balancing:
https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse/?pageNo=29
- enkel marstek + shelly pro
- node red (volledig modbus aangestuurd)
- Astrameter + eigen lilygo firmware met cell balancing en topoff charging inteligentie
Astrameter + Home assistant automation scripts
Modbus gebruik ik puur als input voor de script. Het grote voordeel: je hoeft niks meer aan te sturen met modbus! Ik kan dit echt iedereen aanraden!Ik heb 1 script die heel specifiek is voor mijn eigen situatie: die limiteert de stroom die de marsteks in totaal mogen gebruiken / leveren zodat de automaat er niet uit kan knallen + wat override situaties voor als de auto aan het laden is. Wat het in feite doet is het manipuleren van de P1 data voordat deze naar Astrameter gaat.
Op aanvraag kan ik dit delen, maar dat is echt heel specifiek.
Het andere script daarentegen is een script per Marstek batterij en is juist voor iedereen inzetbaar.
Het Home assistant script
- langzamer laden vanaf 3.45v (helpt denk ik zelf de levensduur en voorkomt dat de batterij ineens vol zit voordat cell balancing actief gemaakt kan worden)
- Of de laatste procent langzaam volladen om de marstek SOC te kalibreren of overgaan naar de top off cell balancing. Topoff balancing zorgt er voor dat indien bijna vol de batterij in het voltage gebied wordt gehouden waarin de cellen worden gekalibreerd.
- ontladen stoppen onder 3.20v (niet echt nodig lijkt het, maar kun je er uit slopen natuurlijk)
- Optie toevoegen om geforceerd te balanceren. Dat is handig als je accu capaciteit over hebt zodat je accu voor accu kunt balanceren. Let op: volledig top off balancing kan echt aantal weken duren... (zie deze foto)
/f/image/cBA9QPV8BXSmu8oLT28bRQvL.webp?f=fotoalbum_large)
Wat heb je nodig:
Astrameter (versie 2 of hoger nodig)https://github.com/tomquist/AstraMeter
deze esphome lilygo firmware (of tcp modbus met aanpassing om ook de cell balancing flag uit te lezen):
(de firmware ondersteund ook optie 1,2 en 3 mocht je geen Astrameter willen gebruiken, maar dat staat nu standaard uit)
home assistant automation script: (aanpassen zodat het je eigen sensoren gebruikt)
bron cell balancing:
https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse/?pageNo=29
[ Voor 6% gewijzigd door savale op 21-05-2026 15:49 ]
Heb je hier wat aan?rb1213 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:31:
registers die ik gebruik maar zijn wel voor de v3.
https://github.com/Siewer.../marstek_modbus_class.php
☀️Enphase IQ8+ 8,1kWp (8x Oost / 11x West) 🇳🇱
🔋12,8kWh DIY Thuisbatterij & MT Venus E v3
❄️MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W
🛵Segway E125s
🔋piBattery Project @ GitHub
Regelkring vraagje.
De p1 van onze Landis+Gyr E360 zit op een P1 splitter met daarop een CT003 en een ESP. De data wordt naar HA gelogd. Onderstaande is de ESP P1 data op meetinterval 1 seconde en de modbus Marstek data https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus op meetinterval 2 seconde. De 2 Marstek Venus E 3.0 accus zitten met netwerkkabel direct op de router aangesloten.
Wat mij opvalt is dat er ca. 1,5 kWh levering&teruglevering is door dit soort korte pieken.
De p1 van onze Landis+Gyr E360 zit op een P1 splitter met daarop een CT003 en een ESP. De data wordt naar HA gelogd. Onderstaande is de ESP P1 data op meetinterval 1 seconde en de modbus Marstek data https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus op meetinterval 2 seconde. De 2 Marstek Venus E 3.0 accus zitten met netwerkkabel direct op de router aangesloten.
Wat mij opvalt is dat er ca. 1,5 kWh levering&teruglevering is door dit soort korte pieken.
- Herkennen jullie dit gedrag? Ik vraag me af of dit een vraagprobleem (iets gebruikt werkelijk veel stroom en piekt elke x tijd) of een terugleveringsprobleem (accu levert overshoot) is.
- Is dit te wijten aan een vertraging in de CT003 regeling?
- Zou Node-red hier verbetering in brengen? https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Ik herken dit gedrag zeker. Ik gebruik ook een CT003 regeling en dan zie je duidelijke vertraging. Wat op een hele dag ook ca. 1 kWh aan levering en teruglevering oplevert. Voor mij ook de reden dat ik naar Node-red ben overgestapt, ik lees dat sommigen deze “onbalans” hebben weten terug te regelen naar ca. 0,3 kWh.Nilvo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:21:
Regelkring vraagje.
De p1 van onze Landis+Gyr E360 zit op een P1 splitter met daarop een CT003 en een ESP. De data wordt naar HA gelogd. Onderstaande is de ESP P1 data op meetinterval 1 seconde en de modbus Marstek data https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus op meetinterval 2 seconde. De 2 Marstek Venus E 3.0 accus zitten met netwerkkabel direct op de router aangesloten.[Afbeelding]
Wat mij opvalt is dat er ca. 1,5 kWh levering&teruglevering is door dit soort korte pieken.Accu v148 Bms v1125 vms v116
- Herkennen jullie dit gedrag? Ik vraag me af of dit een vraagprobleem (iets gebruikt werkelijk veel stroom en piekt elke x tijd) of een terugleveringsprobleem (accu levert overshoot) is.
- Zou Node-red hier verbetering in brengen? https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Anyway, ikzelf loop er nu tegen aan, dat mijn Home Assistant wel netjes 1 seconde data opvraagt, maar dat de PID regelaar lijkt in 5 seconde stapjes te werken, zie schermafdruk. Dat schiet niet op zo. Ben er nog niet achter hoe dit komt…. Verder overigens is Node-red wel een mooie toepassing.
Dit is onvermijdelijk, maar de mate waarin je dit ziet hangt af van de vertragingen in je aanstuursysteem. Allereerst heb je de vertraging van de meting. Mijn P1 meter geeft secondedata, maar die lijkt enkele seconden achter te lopen op de werkelijkheid. Dat zie ik bijvoorbeeld als ik de magnetron aan zet. Ik ga er vanuit dat die zo goed als direct op vol vermogen aanslaat maar dan duurt het toch nog een paar tellen voordat ik dat zie op de SlimmerLezer+ die de P1 meter uitleest. Daarbovenop komt dan de vertraging van de batterij zelf. Volgens mij kunnen ze dat niet te snel maken want dan krijg je oscillaties. Daarnaast zal er een limiet zijn aan hoe snel de omvormer kan reageren.Nilvo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:21:
Regelkring vraagje.
De p1 van onze Landis+Gyr E360 zit op een P1 splitter met daarop een CT003 en een ESP. De data wordt naar HA gelogd. Onderstaande is de ESP P1 data op meetinterval 1 seconde en de modbus Marstek data https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus op meetinterval 2 seconde. De 2 Marstek Venus E 3.0 accus zitten met netwerkkabel direct op de router aangesloten.[Afbeelding]
Wat mij opvalt is dat er ca. 1,5 kWh levering&teruglevering is door dit soort korte pieken.Accu v148 Bms v1125 vms v116
Ik heb een Quooker en die trekt elk half uur voor een paar seconden 2kW. Met alle vertragingen reageert leidt dat ertoe dat er eerst 2kW wordt afgenomen als het verwarmingselement aanslaat en daarna 2kW wordt teruggeleverd waneer die weer afslaat.
Ik herken dat absoluut niet.Nilvo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:21:
Regelkring vraagje.
Hier met een Quooker die elk uur soms half uur voor 10 seconden 1600w trekt, Airco die te pas en te on pas aanspringen kom ik van 0:00uur tot laten wij zeggen zonsopkomst met 0.075kWh de nacht uit.
Let wel ik gebruik geen HA maar stuur mijn MT e v3.0 en zelfbouw stekker batterij zelf aan met php scripts middels een Raspberry.
Deze scripts draaien via cron elke 10seconden want van start script en berekeningen uitvoeren t/m het sturen en daadwerkelijk aansturen en dus dat de omvormer de nieuwe baseload heet ontvangen duurt gemiddeld 2 tot 3 seconden via modbus.
Dus aansturen op 5 seconden is te snel als er even wat latency is krijg je dubbels runs dus 10seconden is hier minimale aansturingstijd.
De MT zelf is snel genoeg dus in jouw geval ligt het echt niet daar aan.
Wat mij wel is opgevallen voordat ik hem via modbus aanstuurde is dat met zowel de HW p1-meter als ct300 die aanstuur tijd langer duurde.
Iemand in de Marstek groep op FB had daar wel een verklaring voor na enkele testen.
Komt erop neer dat de CPU te licht is om tot een snelle berekening te komen.
En het lijkt als hij het druk heeft het niet kan bijbenen.
Deze issue word nog groter als je de MT via WiFi hebt verbonden want die heeft aardig wat resources nodig.
In self consumption mode is dat probleem minder tot nihil en draait het als een trein.
Ook zie je dat soms in de app als je klikt op CT dat er staat diagnose ipv jouw fases.
Dat helpt ook niet want dan flipt de MT omdat hij ondanks zelf aansturen zegt ik kan de fases niet lezen dus ik stuur niks aan.
MT moet dit eigenlijks loskoppelen omdat wij zelf aansturen en dus niks met zijn eigen fase berekening van doen hebben, dat gezegd hebbende heb ik daar geen last meer van na het aansturen via ModBus over LAN.
En aangezien ik zelf de berekening middels php doe en alleen de baseload naar de Marstek stuur reageert hij rete snel.
Wat ook niet helpt bij de MT en wel bekend is de OpenAPI en zeker niet in combinatie met ModBus.
OpenAPI moet echt uit want dat hebben ze nog niet goed op de rit.
Verder is zoals bekend LAN een must.
MT heeft nog wel wat te fixen qua software, hardware zal in nieuwe units wel verbeterd moeten worden.
🛵Segway E125s
Ik zal dit eens nakijken. Ik heb mijne met v148 volgens op apart vlan zonder internet en herken dit (nog) niet.AUijtdehaag schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:37:
Was deze al eens voorbij gekomen?
Via de discord server van HBC:
[Afbeelding]
@krijn1985
Ik heb nu ook de wifi IP geblokkeerd via de router en de netwerk stekker eruit getrokken
Ik lees en bestuur hem toch via een ESP en RS485
Ben benieuwd!
Edit: V1 en V2 ook maar meteen de mond gesnoerd richting china Marstek
Ik heb nu ook de wifi IP geblokkeerd via de router en de netwerk stekker eruit getrokken
Ben benieuwd!
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2026 21:11 ]
@aartvark013 @appsec @Siewert
Ik ben nog even verder op zoek gegaan naar de oorzaak. Het bleek dat er een aantal verbruikers zijn die kort inschakelen. De Marstek CT003 regelt daar niet zo lekker op. En als de inschakelduur heel kort is valt het des te meer op.
In het rood onderstreept: 2 kW keukenboiler die door de thermostaat een korte hysterese heeft. Ik heb daar een tijdklok geïnstalleerd zodat die alleen overdag verwarmt.
In het blauw onderstreept, de warm water boiler voor de douche. Die had al een temperatuursensor en relais-sturing. Zodoende daar een 3 graden hysterese toegepast en gelijk een boost functie in HA geschreven voor zonnestroom gebruik.
In het zwart onderstreept een verbruiker die ik nog niet heb geïdentificeerd. Het is ca 500 watt dus best significant. Is mogelijk onze warmtepomp die aan het koelen was en dus lijkt te pendelen.
Al met al probeer ik eerst het aantal pieken te verminderen voordat ik overstap naar een node-red oplossing. Hoe minder piek-vragen, hoe minder last op de accu.
Ik ben nog even verder op zoek gegaan naar de oorzaak. Het bleek dat er een aantal verbruikers zijn die kort inschakelen. De Marstek CT003 regelt daar niet zo lekker op. En als de inschakelduur heel kort is valt het des te meer op.
In het rood onderstreept: 2 kW keukenboiler die door de thermostaat een korte hysterese heeft. Ik heb daar een tijdklok geïnstalleerd zodat die alleen overdag verwarmt.
In het blauw onderstreept, de warm water boiler voor de douche. Die had al een temperatuursensor en relais-sturing. Zodoende daar een 3 graden hysterese toegepast en gelijk een boost functie in HA geschreven voor zonnestroom gebruik.
In het zwart onderstreept een verbruiker die ik nog niet heb geïdentificeerd. Het is ca 500 watt dus best significant. Is mogelijk onze warmtepomp die aan het koelen was en dus lijkt te pendelen.
Al met al probeer ik eerst het aantal pieken te verminderen voordat ik overstap naar een node-red oplossing. Hoe minder piek-vragen, hoe minder last op de accu.
Hallo allemaal,
Ik wil mijn Marstek Venus E v3.0 via Modbus gaan uitlezen en aansturen met Home Battery Control.
Ik ben inmiddels al een heel eind, denk ik zelf. Ik heb een LilyGO T-CAN RS485 gekocht en deze via ESPHome geflasht vanuit Home Assistant. De webpagina van de module is netjes bereikbaar.
Op dit moment worden er nog geen gegevens uitgelezen, omdat ik de RS485-kabel nog niet correct heb aangesloten.
Mijn vraag is: welke aders van een standaard UTP-kabel moet ik aansluiten op RS-A en RS-B?
Volgens het schema lijkt het te gaan om pin 4 en 5, dus blauw en blauw/wit, maar met die aansluiting werkt het bij mij nog niet.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie of weet iemand welke aders ik precies moet gebruiken voor RS-A en RS-B?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik wil mijn Marstek Venus E v3.0 via Modbus gaan uitlezen en aansturen met Home Battery Control.
Ik ben inmiddels al een heel eind, denk ik zelf. Ik heb een LilyGO T-CAN RS485 gekocht en deze via ESPHome geflasht vanuit Home Assistant. De webpagina van de module is netjes bereikbaar.
Op dit moment worden er nog geen gegevens uitgelezen, omdat ik de RS485-kabel nog niet correct heb aangesloten.
Mijn vraag is: welke aders van een standaard UTP-kabel moet ik aansluiten op RS-A en RS-B?
Volgens het schema lijkt het te gaan om pin 4 en 5, dus blauw en blauw/wit, maar met die aansluiting werkt het bij mij nog niet.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie of weet iemand welke aders ik precies moet gebruiken voor RS-A en RS-B?
[ Voor 17% gewijzigd door ComPeter op 26-05-2026 20:21 ]
iddqd idkfa
Welke aders kan ik je geen antwoord op geven ;-)ComPeter schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:21:
Hallo allemaal,
Maar mag ik vragen waarom je jouw V3 niet te samen met "Home Battery Control" en ModBus over LAN wil gaan uitlezen dan wel aansturen?
Scheelt weer extra componenten ;-)
🛵Segway E125s
Gevonden!!!!ComPeter schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:21:
Hallo allemaal,
iddqd idkfa
Ik heb de pin layout nog geplaatst enkele berichten hierboven:
GoBieN-Be in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"
Sorry gemist!!GoBieN-Be schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:17:
Ik heb de pin layout nog geplaatst enkele berichten hierboven:
iddqd idkfa
En in de topic start staat het ook in tekst en met een foto.
Na een aantal maanden met de local API te vechten wil eindelijk kunnen monitoren met home assistent zonder de kans dat de Marstek Venus 3.0 er de bui aan geeft. Ik heb geen LAN kabels liggen in de buurt van de batterij dus de ethernet poort was enkel een optie met een kleine Wi-Fi Pocket Router maar doordat je er dan apart stroom naar moet trekken leek me dit omslachtig.
Toen kwam ik deze dongel oplossing tegen op een Franse website (CBT-solutions) en het leek wel een elegante oplossing. Een plug, geen aparte stroom nodig, creëert zijn eigen captive portal en ESPHome gebaseerd dus geen aparte Home Assistant integratie nodig.
Alleen vind ik geen Nederlandstalige of Engelstalige reviews (Enkel een Franse Facebook review). Heeft er iemand hier ervaring met deze CBT-Solutions module?
Toen kwam ik deze dongel oplossing tegen op een Franse website (CBT-solutions) en het leek wel een elegante oplossing. Een plug, geen aparte stroom nodig, creëert zijn eigen captive portal en ESPHome gebaseerd dus geen aparte Home Assistant integratie nodig.
Alleen vind ik geen Nederlandstalige of Engelstalige reviews (Enkel een Franse Facebook review). Heeft er iemand hier ervaring met deze CBT-Solutions module?
Geen ervaring met deze, maar wel met dit: https://github.com/fonske/MarstekVenus-M5stackRS485/tree/mainLennert_hd schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:53:
Na een aantal maanden met de local API te vechten wil eindelijk kunnen monitoren met home assistent zonder de kans dat de Marstek Venus 3.0 er de bui aan geeft. Ik heb geen LAN kabels liggen in de buurt van de batterij dus de ethernet poort was enkel een optie met een kleine Wi-Fi Pocket Router maar doordat je er dan apart stroom naar moet trekken leek me dit omslachtig.
[Afbeelding]
Staat ook benoemd in het TS, en komt van @AUijtdehaag
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)
Ik heb nog even gecontroleerd, maar het netwerk waar mijn marstek op zit heeft inderdaad geen internet en ik heb tot op heden niet het idee gehad dat de MT gecrasht was. Wel 1 keer dat modbus uitlezen in home assistant niet meer leek up te daten maar dat kon ook een andere oorzaak dan gecrashte MT hebben aangezien een restart van integratie het weer werkend maakte. Ik moet wel zeggen mijn MT heeft nooit aan een netwerk gehangen waarbij hij internet had.AUijtdehaag schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:26:
@krijn1985
Ben benieuwd!
Eergister uitgeprobeerd op mijn Venus E V3 (versie 148) en ik had exact hetzelfde probleem. Daarnaast was het terugleververmogen weer teruggezet van 2500 -> 800AUijtdehaag schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:37:
Was deze al eens voorbij gekomen?
Via de discord server van HBC:
[Afbeelding]
Marstek Venus E3.0 5.12kWh - CT003
@krijn1985 @newz
Ik heb ze allemaal de mond gesnoerd, v3 netwerk stekker eruit, wifi geblokkeerd, v1 en v2 ook van de wifi (geblokkeerd)
En ervaar de problemen niet.
Ik heb 1x gehad dat hij naar 800 watt ging, maar dat is vast een reset geweest of iets dergelijks na de firmware update..
Daarna is het gewoon allemaal prima blijven functioneren sinds maandag
Ik heb ze allemaal de mond gesnoerd, v3 netwerk stekker eruit, wifi geblokkeerd, v1 en v2 ook van de wifi (geblokkeerd)
En ervaar de problemen niet.
Ik heb 1x gehad dat hij naar 800 watt ging, maar dat is vast een reset geweest of iets dergelijks na de firmware update..
Daarna is het gewoon allemaal prima blijven functioneren sinds maandag
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2026 17:25 ]
Kun je ook (pas) stoppen bij bv 3.00V ?savale schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:12:https://github.com/kiss81/marstek_esphome
- Stoppen met onladen bij (bijvoorbeeld) 3.20v cell voltage (In feite voltage versie van DOD percentage)
# Marstek Venus EV3 | V147 | using LAN # HACS op RPi 5 #
Bij een v3 in ieder geval niet helaas. 3.2v is de 12% stop
Ahhhh, jammer idd.... zou dat ooit nog eens te "hacken" zijn ?savale schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:36:
[...]
Bij een v3 in ieder geval niet helaas. 3.2v is de 12% stop
# Marstek Venus EV3 | V147 | using LAN # HACS op RPi 5 #
Ik dacht alles op orde to hebben met 2 Venus v2 met lillygo en esphome en Open P1 meter, maar nu ik eindelijk tijd had om er serieus naar te kijken kom ik erachter dat die hele communicatie in de soep ligt omdat mijn firmware (v153) het allemaal niet zo leuk vind om te luisteren naar die lillygo? En zit nu al hele avond uit te zoeken wat ik ermee moet doen.
Maar als ik het goed begrijp is de enige oplossing om mijn batterijen in HA te krijgen en door mijn p1 meter aan te sturen door een downgrade te vragen bij Marstek? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Maar als ik het goed begrijp is de enige oplossing om mijn batterijen in HA te krijgen en door mijn p1 meter aan te sturen door een downgrade te vragen bij Marstek? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Wat gaat er precies mis? Ik heb die versie ook gehad met een V2. Maar nu v154 en dat werkt ook prima met de lillygo. Belangrijk dat als je iets wil aanpassen dat de RS485 control mode eerst aan staat.Haas_nl schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:55:
Ik dacht alles op orde to hebben met 2 Venus v2 met lillygo en esphome en Open P1 meter, maar nu ik eindelijk tijd had om er serieus naar te kijken kom ik erachter dat die hele communicatie in de soep ligt omdat mijn firmware (v153) het allemaal niet zo leuk vind om te luisteren naar die lillygo? En zit nu al hele avond uit te zoeken wat ik ermee moet doen.
Ik gebruik dit bijvoorbeeld in home assistant om de Marstek te pauzeren. Zodra mijn autolader aangeeft "laden" gaat de marstek control mode aan en vervolgens op stop.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Ik ben aardig tevreden met mijn modbus sturing. Het resultaat voor de maand mei is dat ik minder dan 0,2 kWh netafname nodig heb gehad. En als ik alle kWh die in/uit de batterij is gegaan, leg naast de Day Ahead prijzen, dan laad ik een stuk goedkoper dan dat ik ontlaad (prijzen excl belastingen). Maar met ca 55 euro per jaar (incl BTW) de accu snel terugverdienen, gaat niet lukken...
[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 30-05-2026 15:39 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
@antonboonstra
Zat jij niet bij zonneplan?
Als ik de btw eraf haal voor terugleveren heb ik het beter dan jouw 13 ct gedaan
Je jaartallen is allemaal 2026?
:strip_exif()/f/image/9jA5i9DLC4nEOCL3xSBCkJ6B.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonneplan hacs integratie laatste update laat ook ex btw zien
Lijkt groter dan 21% verschil
Als ik de btw eraf haal voor terugleveren heb ik het beter dan jouw 13 ct gedaan
:strip_exif()/f/image/9jA5i9DLC4nEOCL3xSBCkJ6B.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2026 15:59 ]
Als ik de energiebelasting bij Zonneplan aanvink, kom ik op 24,39 ct/kWh. Dan is jouw 28,4 ct erg netjes. Hoe haal je dat? Curtailment? Of volle bak laden/ontladen op de goedkoopste/duurste uren?AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:46:
@antonboonstra
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De eerste maanden in mijn tabel, had natuurlijk 2025 moeten zijn. Foutje...
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
@antonboonstra
Ik maak gebruik van HBC en volle bak laden (indien nodig via solcast voorspelling) en ontladen op het duurste uur inderdaad, met genoeg reserve voor de nacht
3 batterijen verdeeld over 3 fase.
Er is nu ook balancing keuze van de batterijen zodat ze allemaal even vol zitten met laden en ontladen zodat er maximaal van geprofiteerd kan worden met ontladen.
Ik maak gebruik van HBC en volle bak laden (indien nodig via solcast voorspelling) en ontladen op het duurste uur inderdaad, met genoeg reserve voor de nacht
3 batterijen verdeeld over 3 fase.
Er is nu ook balancing keuze van de batterijen zodat ze allemaal even vol zitten met laden en ontladen zodat er maximaal van geprofiteerd kan worden met ontladen.
[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2026 16:13 ]
@AUijtdehaag Ik probeer iets 'netvriendelijker' te regelen. Bij de 3 tot 4 dure avonduren dus iets terugleveren (bijvoorbeeld 500W) en de rest van de uren NOM. Belangrijkste parameter voor mij is: zo weinig mogelijk netafname in de zomermaanden. Dat dit een paar euro minder oplevert, heb ik er wel voor over. En het lukt mij al best aardig, met slechts 1 batterij.
Als je echt voor maximale terugleverprijs gaat, het kan nog beter: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Als je echt voor maximale terugleverprijs gaat, het kan nog beter: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 30-05-2026 16:21 ]
:strip_exif()/f/image/hzzXQRO09jDWD7HHVm84Rq1o.jpg?f=fotoalbum_large)