Marstek Venus E 2.0 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber
Ik heb inderdaad voor alle 3 de Marsteks een eigen, opvolgende yaml gebruikt.AUijtdehaag schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:05:
@jbbrans
Heb je voor elke marstek een opvolgende yaml gebruikt?
Kun je niet handmatig de modbus even op enable zetten?
Op marstek control gaan ze natuurlijk van modbus af... je gaat naar marstek control duh.
Full control zou de modbus weer op enable moeten zetten
(uit mijn hoofd, ik werk ook 36 uur pw ergens anders)
Maar na een avondje proberen, ben ik er achter dat mijn PID regelaar presets niet kloppen.
Welke preset ik ook instel, mijn waardes blijven 0. Pas bij een handmatig ingestelde KP, beginnen de andere batterijen iets te doen.
Hierbij wil Marstek M2 de leidende blijven. Deze geeft nu in de avond een basis hoeveelheid af en degene welke geselecteerd is in de cycle mag de verschillen opvangen. Alsof deze nog ergens anders door gestuurd wordt.
Morgen maar een harde reset doen op M2.
Die gebruik ik er zelf ook voor, omdat Marstek mijn problemen met mijn Venus A bleef scharen onder 'slecht wifibereik'.superduper1969 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:17:
[...]
Homeplug Powerline Adapter kitje is ook niet duur.
De ellende daarmee is dat je de batterij alleen via de app kunt benaderen als je bluetooth verbinding hebt met de batterij, daarna kun je via LAN de gegevens uitlezen / instellingen aanpassen.
Toen ik de boel nog op wifi had zitten kon ik ook op afstand contact maken met de batterij als ik niet thuis was, dat gaat nu helaas niet meer. (waarom dat is heb ik werkelijk geen idee van).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
https://github.com/fonske...restore_tariff_3_sma.yaml
icm HBC
Hier ook (vandaag) de blueprint mee getest met 3 SMA's
[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2026 14:09 ]
Er is altijd wel een verbruiker bij ons 😁AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:36:
Schakelt iedereen zijn zonnepanelen morgen uit bij negatieve uurprijzen?
https://github.com/hprax/ha-hbc-blueprints
icm HBC
Eerst de marstek, daarna begint de auto op te laden, en als die vol is en het is de nacht erop vrij koud, begint de warmtepomp reeds de vloer voor te verwarmen.
Als die zaken voldaan zijn is er nog de boiler en de jacuzzi.
Zie net dat de prijs -20c is.... Er zullen een paar zaken parallel moeten draaien 🤣
[ Voor 8% gewijzigd door Kenwood960 op 24-04-2026 23:44 ]
Ja, automatisch via HA (en zojuist ook ingesteld dat dit altijd gaat gebeuren bij zulke negatieve prijzen, dat de warmtepomp op maximaal vermogen gaat, en dat de batterij van het net gaat laden).AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:36:
Schakelt iedereen zijn zonnepanelen morgen uit bij negatieve uurprijzen?
https://github.com/hprax/ha-hbc-blueprints
icm HBC
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Ik denk inmiddels de oorzaak te weten en het is mijn eigen schuld: ik laadde soms met pieken tot 2500W (bijna 0,9C), veel te hoog voor een passieve balancer. Die heeft dan geen schijn van kans als één cel er al tussenuit sprint. Na best wat cycli stapelt dat gewoon op.
Inmiddels laadvermogen begrensd op 1000W, en boven 95% SOC nog maar 50W zodat de balancer rustig zijn werk kan doen. Marstek support heb ik ingeschakeld maar die reageert vooralsnog niet. 😓
Hoe doen jullie dat eigenlijk — begrenzen jullie het laadvermogen actief? En laden jullie altijd naar 100% voor de topbalans of stoppen jullie eerder?
[ Voor 60% gewijzigd door GoBieN-Be op 26-04-2026 23:42 ]