• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Animal schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:53:
In de laatste update van Home assistant is de state of charge ook in het energy dashboard te integreren.

Helaas is de sensor.lilygo_rs485_marstek_battery_state_of_charge hier niet geschikt voor. De entity staat gewoon op procent maar hij is niet toe te passen als state of charge in het energy dashboard.

Suggestie voor de ESHome config? Ik gebruik nu esphome:

name: lilygo-rs485

friendly_name: LILYGO RS485

min_version: 2024.11.0
Ik heb hem hier aangepast
Maak er een template sensor van en hij verkleurd mooi van groen naar rood.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• AUijtdehaag
  • Niet online
Fr3ggel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:56:
@AUijtdehaag
Ja wellicht was het dat berichtje inderdaad. :D

Inderdaad erg snel. Ik ben benieuwd wat het resultaat is. Laat aub even weten.
Ik wil een aantal van mijn devices (net alleen accu's) ook gaan loskoppelen van het internet.
Te vroeg om te juichen maar het gaat al 1 dag goed zonder e,t, phone home,
Ik kijk het nog een weekje aan in ieder geval en meld me weer.

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:04
Heb vandaag Home Battery Control van Bob geïnstalleerd.

3 Venus E's gekoppeld alles in YAML en Node Red geinstalleerd dashboard in orde gezet.

Alle data van batterijen komt binnen en dashboard lijkt in orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4nLwztQwMZFhl02Y_4dLuuTwzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyB3i7iY7iZHLSAV7Ux1LyBl.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste test gedaan : Control mode in full control gezet, Chosen strategy in Self Consumption. Maar de executing strategy blijft op onbekend staan en de batterijen worden niet aangestuurd.

Iemand een idee wat de oorzaak is? Ben ik nog iets vergeten?

De PID start blijkbaar niet

@TrueOrigin waarschijnlijk heb jij wel de oplossing ;)

[ Voor 32% gewijzigd door DSSW op 10-06-2026 16:55 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:36

ComPeter

iddqd idkfa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDDA8Jq8t0fiOUn_-uLbNJFSDaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4hVmgd1mhSvxdwbnmjAOO5IF.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dus bijna het zelfde en ik zie mijn batterij niet aan de rechterkant, alle gegevens komen keurig binnen in modbus

iddqd idkfa

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:22

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Na ontvangst en installatie van de M5stack Atom lite en de installatie van HBC op mijn twee Marsteks v2 accu's voelde ik me de koning te rijk.

Maar op 10 juni stond de Node-Red update klaar en die heb ik (in vertrouwen) uitgevoerd.
Wat er gebeurd is kan ik niet begrijpen als HA-noob, maar mijn HBC kwam tot stilstand. Iets met ui_base, maar ik kon niet terugvinden waar dat in zat en wat ik er aan zou moeten doen.
Dus ik heb de oude Node-Red versie weer teruggerold en nu werkt het gelukkig weer.
Kan iemand mij uitleggen waarom het niet werkte?
En wat ik moet doen om HBC met de nieuwe versie van Node-Red aan de gang te krijgen?
Ik leer elke dag weer wat bij _/-\o_

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• StarFox76
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:04
Nico-G schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 00:34:
Na ontvangst en installatie van de M5stack Atom lite en de installatie van HBC op mijn twee Marsteks v2 accu's voelde ik me de koning te rijk.

Maar op 10 juni stond de Node-Red update klaar en die heb ik (in vertrouwen) uitgevoerd.
Wat er gebeurd is kan ik niet begrijpen als HA-noob, maar mijn HBC kwam tot stilstand. Iets met ui_base, maar ik kon niet terugvinden waar dat in zat en wat ik er aan zou moeten doen.
Dus ik heb de oude Node-Red versie weer teruggerold en nu werkt het gelukkig weer.
Kan iemand mij uitleggen waarom het niet werkte?
En wat ik moet doen om HBC met de nieuwe versie van Node-Red aan de gang te krijgen?
Ik leer elke dag weer wat bij _/-\o_
Ik liep tegen exact hetzelfde aan en heb het net op kunnen lossen door dit even goed te lezen: https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red/issues/144

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

StarFox76 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Ik liep tegen exact hetzelfde aan en heb het net op kunnen lossen door dit even goed te lezen: https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red/issues/144
Inderdaad, dat was'm. Dubbelklik op het geselecteerde item en delete. Dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Nico-G op 12-06-2026 15:56 ]

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• comfix
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-06 23:09
Ik moet zeggen, deze is wel top dank aan de creator: https://github.com/ffunes/Marstek-Venus-Energy-Manager

Zelf kan ik (nog?) niet gebruiken, want ik werk met 1 modbus en die maakt TCP connections per devices, de app dus. Heb geprobeerd aan te passen in type van connecties naar rtu, maar ik krijg toch een id error: "ERROR: request ask for id=1 but got id=2,"

Dus zal ik elke batterij moeten aansluiten via de LAN. Zou ook handiger zijn omdat momenteel zo is dat wanneer batterij 2 herstart, ik telkens het slave ID terug op 2 moet zetten.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:17
Sorry, verkeerd.

[ Voor 96% gewijzigd door Bravertal op 14-06-2026 07:24 ]

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:10
Hebben we ergens staan welke sensor e.d. we het beste toe kunnen voegen in de Marstek Energy Manager om alles goed te laten draaien? Heb even snel gekeken, maar kon het nog niet vinden.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:37
Ik heb al een tijdje nu een probleem met 1 van mijn Marstek Venus E V3 thuisbatterijen. Deze stuur ik via modbus aan, eerst via TCP en nu weer via de M5stackRS485. De batterij vertoont gedrag die ik niet echt kan verklaren. Hij lijkt altijd in de ochtend prima te werken, maar ineens bij het opladen van de batterij stopt hij met laden, en reageert niet meer op Forcible Charge Power waardes. Hij valt terug naar 0 Watt en daar blijft het bij.

Ik heb hem gisteren al geupdate naar V148.117.113 (EMS.VMS.BMS) maar helaas heeft dit zo blijkt niks geholpen. Heeft iemand hier toevallig dit gedrad ook gezien, en zo ja heb je dit ook kunnen oplossen?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 21:06
adjego schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:52:
Ik heb al een tijdje nu een probleem met 1 van mijn Marstek Venus E V3 thuisbatterijen. Deze stuur ik via modbus aan, eerst via TCP en nu weer via de M5stackRS485. De batterij vertoont gedrag die ik niet echt kan verklaren. Hij lijkt altijd in de ochtend prima te werken, maar ineens bij het opladen van de batterij stopt hij met laden, en reageert niet meer op Forcible Charge Power waardes. Hij valt terug naar 0 Watt en daar blijft het bij.

Ik heb hem gisteren al geupdate naar V148.117.113 (EMS.VMS.BMS) maar helaas heeft dit zo blijkt niks geholpen. Heeft iemand hier toevallig dit gedrad ook gezien, en zo ja heb je dit ook kunnen oplossen?
Wellicht niet hetzelfde probleem, maar ik had dat de max output teruggezet werd van 2500W naar 800W waardoor het geforceerd ontladen boven 800W niets meer deed. Via de app weer terugzetten naar 2500W werkte niet. Als oplossing moest ik de batterij een reboot geven door de aan-/uitknop 10 seconden ingedrukt te houden op de batterij.

Nadat ik dit gerapporteerd had via de app (en soms opvolging moest geven, omdat er maar geen reactie kwam) kreeg ik op een gegeven moment de update naar V149. Werkt nu al een week probleemloos.

Marstek Venus E3.0 5.12kWh - CT003

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-06 20:32
adjego schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:52:

Ik had zo ook nu en dan het probleem dat er settings veranderd waren, en dat de accu ermee ophield.

Als je via modbus stuurt kun je de wifi verbinding blokkeren in je router.

Hij is dan offline en kan niks meer van de marstek servers ontvangen. Je kunt de accu wel nog instellen indien nodig als je ernaast staat via bluetooth met de app.

Dit lijkt voor mij al een paar weken de oplossing ....

• adjego
newz schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:06:
[...]

Wellicht niet hetzelfde probleem, maar ik had dat de max output teruggezet werd van 2500W naar 800W waardoor het geforceerd ontladen boven 800W niets meer deed. Via de app weer terugzetten naar 2500W werkte niet. Als oplossing moest ik de batterij een reboot geven door de aan-/uitknop 10 seconden ingedrukt te houden op de batterij.

Nadat ik dit gerapporteerd had via de app (en soms opvolging moest geven, omdat er maar geen reactie kwam) kreeg ik op een gegeven moment de update naar V149. Werkt nu al een week probleemloos.
Ik heb hem gisteren gereset, en ga vandaag kijken of het heeft geholpen. Ik denk ook dat het hiermee te maken heeft, want ontladen gaat gewoon prima op 2500 Watt. Dus ergens staat een grens in die er voor zorgt dat het laden stopt zodra die over die grens heen komt.
Kenwood960 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:40:
[...]

Ik had zo ook nu en dan het probleem dat er settings veranderd waren, en dat de accu ermee ophield.

Als je via modbus stuurt kun je de wifi verbinding blokkeren in je router.

Hij is dan offline en kan niks meer van de marstek servers ontvangen. Je kunt de accu wel nog instellen indien nodig als je ernaast staat via bluetooth met de app.

Dit lijkt voor mij al een paar weken deze oplossing ....
Ja dat is ook nog wel het proberen waard. Maar eerst hem weer werkend en dan de wifi uit ;)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:09
Hallo,

Op dit moment lees ik mijn MT uit via een eigen ( & Claude AI) geknutselde domoticz plugin. Hij draait standaard op anti-feed via een CT003.

Ik ben nu aan het spelen om een eigen RS485 sturing te maken richting mijn MT V2 om hem periodiek geforceerd te laden.

Ik heb een test-script gemaakt om te kijken of de MT doet wat ik vraag :)

Doel: de batterij via Modbus TCP dwingen om 2500W te ontladen, en controleren of dat ook echt gebeurt.

Ik heb de batterij op manual ontladen 100W staan om goed de verschillen te zien.

Volgorde van acties:
  1. Verbinden via Modbus TCP naar het batterij-IP, poort 502, slave-id 1.
  2. Register 42000 (RS485 control mode) schrijven met waarde 0x55AA → bedoeld om "RS485 control mode" aan te zetten. (Volgens de PDF-documentatie geldt: 0x55AA = enable, 0x55BB = disable. We hebben dit experimenteel bevestigd: na het schrijven van 0x55BB lazen we dat ook terug en leek de externe besturing uit te staan.)
  3. Register 43000 (user work mode) schrijven met waarde → moet de werkmodus op "manual" zetten (0=manual, 1=anti-feed, 2=trade volgens de PDF). Dit register reageert merkbaar: zodra we later weer 1 (anti-feed) schrijven, springt het gedrag direct terug.
  4. Register 42010 (forcible charge/discharge) schrijven met waarde 2 → moet "discharge" activeren (0=stop, 1=charge, 2=discharge volgens de PDF).
  5. Register 42021 (forcible discharge power) schrijven met waarde 2500 (decimaal, 0x9C4 hex) → moet de batterij vragen om met 2500W te ontladen (range 0–2500W volgens de PDF).
  6. 30 seconden wachten, en elke 5 seconden twee waarden uitlezen:
    • Register 32102 (battery power, het vermogen van de batterij zelf)
    • Register 32202 (AC power, vermogen richting het net)
  7. Na de wachttijd weer terugzetten:
    • Register 42010 → 0 (stop)
    • Register 43000 → 1 (anti-feed)
    • Register 42000 → 0x55BB (RS485 control uit)
Resultaat van de test: alle schrijfacties slagen en worden correct teruggelezen (geen Modbus-fouten), inclusief register 42010=2 en 42021=2500. Maar register 32102 (battery power) blijft rond -100 tot -135W hangen (lichte lading, geen ontlading), in plaats van richting -2500W (of +2500W, afhankelijk van tekenconventie) te gaan. De batterij accepteert het commando dus op protocolniveau, maar voert het niet uit.

Aanvullende context die mogelijk relevant is:
  • Max discharge power (register 44003) staat op 2500W — geen limiet daar.
  • Discharging cutoff capacity (register 44001) staat op 12%.
Kan iemand mij een tip geven wat ik mis?

Nevermind :

Het is gelukt . Om de forceren moet ik eerst 42020/42021, daarna 42010 en 42000. Dan werkt het.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:21
edit:
gefixt*

[ Voor 97% gewijzigd door Bossi13 op 22-06-2026 08:14 ]

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• adjego
adjego schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Ik heb hem gisteren gereset, en ga vandaag kijken of het heeft geholpen. Ik denk ook dat het hiermee te maken heeft, want ontladen gaat gewoon prima op 2500 Watt. Dus ergens staat een grens in die er voor zorgt dat het laden stopt zodra die over die grens heen komt.

[...]

Ja dat is ook nog wel het proberen waard. Maar eerst hem weer werkend en dan de wifi uit ;)
Helaas heeft al het bovenstaande niet geholpen. Ik kan een manuele laadactie instellen op de Marstek en die begint soms prima maar blijft steken op 700. Ook stopt hij sporadisch en blijft dan steeds een beetje laden, en dan weer uit. Ik krijg de batterij niet echt verder opgeladen dan 40%. Ontladen gaat dan wel weer gewoon met 2500 Watt, en werkt de aansturing ook via Modbus prima. Het laden is echt het probleem, dat hij niet boven de 700 Watt wil, en dat hij er gewoon mee stopt sporadisch. Ik krijg Marstek helaas nog niet zover dat ze me v149 pushen.

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:55:
[...]

De 3 batterijen staan allemaal op 2500W/2500W ingesteld. Per fase dus 2500 watt
Ik heb ze op losse ABB 1-fase aardlekautomaten, maar een 3-fase aardlekautomaat voor 3 batterijen kan ook. Daarachter stopcontacten of werkschakelaars
De modbus sturing loopt via een M5stack atom met rs485 converter met esphome erop
De "entities" worden uitgelezen en aangestuurd door HBC (link in vorige post)
Die stuurt dus de batterijen aan op capacitieit behoefte en dynamische prijzen.
Tussen 7 en 8 dump ik ze sowieso ff leeg om vervolgens weer geladen te worden door de zon (HA automation)

Batterijen zijn nu vol.
Maar mijn buffervat is nu aan het verwarmen met aton power to heat op overschot zonenergie
Dus weer 50 graden 450 ltr cv water (met hygienespiraal tapwater) straks

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi @AUijtdehaag
Als ik het goed zie, heb je een extra tabblad (vóór het 1e) toegevoegd aan HBC, waarin je een aantal handige overzichtjes hebt opgenomen, waarmee je in één oogopslag kunt zien hoe de zaken er voor staan. Ik heb twee Marsteks versie 2 en ook een Zonneplan dynamisch contract.
Zou je dat extra tabblad willen delen? En hoe ik dit toe kan voegen? _/-\o_

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 10:22

SilentSimon

Have you been hopped?

Voor de geïnteresseerden:

Ik heb een python plugin geknutsteld voor Domoticz voor een Marstek V3 met modbus DR134 koppeling.

https://github.com/hopSilentSimon/Domoticz_Marstek_Modbus

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
Vraagje. Ik overweeg de aanschaf van een Marstek, om de restjes op te snoepen die de 1-fase (3,6KW) EV's laten liggen. Ik denk dan vooral wanneer 1 van de EV's van huis is. Mijn piekvermogen PV is 6Kw en opbrengst +/- 8Mwh. In de zomer zal dit dus veel zijn, in de winter weinig (dan moet ik kiezen).

Nu draai ik EVCC om dit allemaal te sturen. Kan ik de Marstek op de volgende manier in gebruik nemen?
  • EV's krijgen voorrang vanuit EVCC
  • Marstek mag niet ontladen, alleen PV overschot laden dat overblijft
  • 's avonds tot 's ochtends mag hij in modus NOM
EVCC stuurt al op NOM maar met vertraging. Ik wil niet dat de Marstek gaat flapperen en de accu steeds gaat wisselen tussen ontladen en laden. Misschien door de hele dag een minimaal laadvermogen aan te houden van 50w bijv?

Iemand ervaring?

• Tazzios
  • Laatst online: 16:29

Tazzios

..

@fRiEtJeSaTe Je vraagt weinig spannends indien een bestaand project zoals HBC of Marstek Venus Energy Manager toch niet aanstuurt zoals je wilt kun je zelf helemaal los gaan in het maken van een eigen aansturing vanuit HA. Optioneel gebruikend maken van deze/mijn blueprint.

Ondersteunt EVCC geen Marstek. Daarbij, ik heb een Sessy en een marstek welke beide ook wel eens tegelijk op NOM staan zonder dat het gaat flapperen.

[ Voor 18% gewijzigd door Tazzios op 26-06-2026 12:12 ]

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 22:03

[RNMC] Viper

📱Air ⌚️8 💻13" M5 🖥 M1

fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:37:
Vraagje. Ik overweeg de aanschaf van een Marstek, om de restjes op te snoepen die de 1-fase (3,6KW) EV's laten liggen. Ik denk dan vooral wanneer 1 van de EV's van huis is. Mijn piekvermogen PV is 6Kw en opbrengst +/- 8Mwh. In de zomer zal dit dus veel zijn, in de winter weinig (dan moet ik kiezen).

Nu draai ik EVCC om dit allemaal te sturen. Kan ik de Marstek op de volgende manier in gebruik nemen?
  • EV's krijgen voorrang vanuit EVCC
  • Marstek mag niet ontladen, alleen PV overschot laden dat overblijft
  • 's avonds tot 's ochtends mag hij in modus NOM
EVCC stuurt al op NOM maar met vertraging. Ik wil niet dat de Marstek gaat flapperen en de accu steeds gaat wisselen tussen ontladen en laden. Misschien door de hele dag een minimaal laadvermogen aan te houden van 50w bijv?

Iemand ervaring?
In evcc kun je aangeven of de batterij voorrang krijgt of de ev, marstek wordt ondersteund middels modbus.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• Tazzios

Tazzios

..

Tazzios schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:22:
[...]

HA Blueprint 'Marstek X Range OM' 2.0 Simply complex!

Simpel
Door sectie dicht te klappen die niet direct relevant zijn, velden te verplaatsen, veld namen en teksten te herschrijven hoop ik dat het voor de beginners simpeler is geworden ondanks dat er complexe functies zijn bijgekomen.

Verder is er documentatie over elk veld met daarbij voorbeelden:
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/blob/main/blueprints/Documentation.md

Complex
De geavanceerde opties staan nu in dichtgeklapte secties. En zijn uitgebreid met Setpoint template, start conditie, stop acties EN instelbare Sort by soc percentage.

Changelog 2.0
  • Breaking: Sort by soc is now a integer instead of boolean
  • New: Start condition
  • New: Adjustabel Sort by soc percentages
  • New: Stop action
  • New: Setpoint template
  • Fix: Sort by soc was always applied
  • Improved: Blueprint inputs, reordered inputs, update text and collapsed sections
  • Improved: Code, split max difference and absolute limit
  • Improved: Code, search enitities in one place
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main/blueprints
Omdat ik zelf ook Marstek Venus Energy Manager eens wilde proberen heb ik support toegevoegd aan de blueprint zodat je beide kunt gebuiken.

HA Blueprint 'Marstek X Range OM' 2.1

Because the changes is regex there are might be some problems with entity names that i did not for see. Enable debug and check debug message 3 to see which entity does not get recognized check what it should be and let me know.

Changelog
New: Support for [Marstek Venus Energy Manager
Improved: entity regex recognition
Improved: debug messages numbered and added entity names in debug

https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main/blueprints

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-06 20:35

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Kan ik een normale Ethernet kabel gebruiken om de elfin aan te sluiten op de v3?

Of niet ik een ethernet kabel knippen en daar de juiste draden van gebruiken?

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱Air ⌚️8 💻13" M5 🖥 M1

v3 heeft geen ew11 nodig, kan rechtstreeks op lan

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nico-G schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:25:
[...]

Hoi @AUijtdehaag
Als ik het goed zie, heb je een extra tabblad (vóór het 1e) toegevoegd aan HBC, waarin je een aantal handige overzichtjes hebt opgenomen, waarmee je in één oogopslag kunt zien hoe de zaken er voor staan. Ik heb twee Marsteks versie 2 en ook een Zonneplan dynamisch contract.
Zou je dat extra tabblad willen delen? En hoe ik dit toe kan voegen? _/-\o_
Heeft even geduurd maar hier staat hij
https://github.com/fonske...85/tree/main/zonneplan_HA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yc8E22oJtodT9ESFFoL88sr8PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZmn6bElC3CfU76o51vmwPSx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2026 20:02 ]

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Mijn dank is groot. Vooral de duidelijke manual is geweldig. d:)b
Ik ga weer lekker knobbelen oOo

• sander817

sander817

[RNMC] Viper schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:13:
v3 heeft geen ew11 nodig, kan rechtstreeks op lan
ja, maar heb geen lan beschikbaar op de locatie waar die staat

[ Voor 57% gewijzigd door sander817 op 28-06-2026 09:50 ]

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱Air ⌚️8 💻13" M5 🖥 M1

Ja dan is een ew11 wel een optie, in de topic start is vast een afbeelding hoe aan te sluiten

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sander817 Je kan ook een m5stack gebruiken met kant en klaar kabeltje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN56RKmDRg8ZtCGkBNRmxTgJvyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KV2JnxwTEokWe93pZQHFux2M.jpg?f=fotoalbum_tile

• sander817

sander817

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZQNWWIxFN9xN3arPfg5aECIonA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/gQb5SfwO3kticKPioieyO3JP.avif?f=user_large

Dat linkse deel, zit dat bij de V3 erbij?

• Tazzios

Tazzios

..

@sander817 lees hoofdstuk "5. Let op! Er zijn nu 3 kabels!" van de TS, daar staat het voor elke versie uitgelegd.
Voor de v3 staat geen foto`s met de Elfin. WEL met de lilygo. draden die je aan moet sluiten bij Elfin en Lilygo zijn identiek,.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 28-06 21:38
sander817 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:29:
[Afbeelding]

Dat linkse deel, zit dat bij de V3 erbij?
V3 moet je een ethernet kabel voor opofferen. Doorknoppen en juiste kleurtjes verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwR-kO2gOFN-SGe9HyC5D0q_uLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V58sQWuIe0Q6PPAdrA4eOLm9.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een standaard UTP kabel zijn dat dus: (Gecorrigeerd):
  • Pin 1 - Oranje/Wit - RS485A
  • Pin 2 - Oranje - RS485B
  • Pin 4 - Blauw - +5V
  • Pin 5 - Bauw/Wit - +5V
  • Pin 7 - Bruin/Wit - GND
  • Pin 8 - Bruin - GND

[ Voor 24% gewijzigd door WargamingPlayer op 28-06-2026 16:43 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb A en B andersom (post hierboven is inmiddels gecorrigeerd)
AUijtdehaag in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2026 17:07 ]

• WargamingPlayer

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• sander817

sander817

WargamingPlayer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:08:
[...]

V3 moet je een ethernet kabel voor opofferen. Doorknoppen en juiste kleurtjes verbinden.

[Afbeelding]

Bij een standaard UTP kabel zijn dat dus: (Gecorrigeerd):
  • Pin 1 - Oranje/Wit - RS485A
  • Pin 2 - Oranje - RS485B
  • Pin 4 - Blauw - +5V
  • Pin 5 - Bauw/Wit - +5V
  • Pin 7 - Bruin/Wit - GND
  • Pin 8 - Bruin - GND
thanx, duidelijk nu

• Tazzios

Tazzios

..

WargamingPlayer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:31:
[...]

Klopt ik ook, de startpost is fout.
Indien je aangeeft waar er dan wat aangepast moet worden in de TS kan dat ook worden ogelost.

• WargamingPlayer
Tazzios schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:30:
[...]

Indien je aangeeft waar er dan wat aangepast moet worden in de TS kan dat ook worden ogelost.
A EN B zijn omgedraaid bij Venus E 3.0 modbus.

• Tazzios

Tazzios

..

uit de TS:
UTP‑kleurcodering (T‑568B):
A : Oranje‑wit
+ Blauw / Blauw‑wit
- Bruin / Bruin‑wit
B : Oranje

• WargamingPlayer
Onder 4. documentatie, staat het fout. Nooit verder gekeken dan daar.

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste