Kun je hierover iets meer info geven wat de code precies doet en hoe je ze implementeert?savale schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:36:
Hier trouwens in mijn esphome yaml het force balancing algoritme toegevoegd:
https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse/?pageNo=1
Ik wil eerst even morgen aankijken wat het doet. Als het lijkt te werken zal ik hem toevoegen aan mijn repo als iemand wil experimenteren.
[Afbeelding]
A, ik wil niet zelf continu de laad/ontlaad waardes sturen naar de batterijen via modbus maar de batterijen zelf Nom laten regelenAUijtdehaag schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:35:
[...]
Dat zit toch al in HBC ingebouwd?
Gebruik je de app dan nog steeds? Hier modbus only.
Ik draai nu alle 3 de batterijen (V1 / V2 en V3) allemaal op een m5stack atom s3 lite omdat de v3 soms ook niet meer reageerde via bedraad modbus tcp/ip. Geen idee of dat met de chinezen te maken had.
Maar heb er nu geen last meer van.
alles werkt perfect met mn eenvoudige cascade of piek shaving mode in HA , was het niet van die FASE die af en toe naar onbekend gaat .
daarom ben ik op zoek naar de modbus registers om de gekoppelde fase uit te lezen en die eventueel te corrigeren als die naar 'onbekend' gaat omdat de app/cloud weer eens een diagnose deed
@rb1213 De vraag of de batterij die informatie wel heeft. Volgens mij zit de logica in de P1 meter, dit om zo meerdere batterijen gecoördineerd aan te kunnen sturen. De batterij krijgt gewoon te horen (ont)laden met X.
deze BLE tool https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/Tazzios schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:45:
@rb1213 De vraag of de batterij die informatie wel heeft. Volgens mij zit de logica in de P1 meter, dit om zo meerdere batterijen gecoördineerd aan te kunnen sturen. De batterij krijgt gewoon te horen (ont)laden met X.
heeft die data als je op een batterij connecteert (0x4C en 0x4D)
maar ik kan (nog?) niet via BLE met de batterij spreken via HA.
Voor BLE connectie was er ook een HA integratie maar weet niet hoever die is door ontwikkelt.
@rb1213 Ik draai die nu een week om de Marstek uit te lezen (staat op NoM). Tot nu toe stabiel en prima voor mijn doel, maar je kunt maar beperkt sturen.Tazzios schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:54:
Voor BLE connectie was er ook een HA integratie maar weet niet hoever die is door ontwikkelt.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
De code probeert de max cell voltage dan tussen een bepaald bereik te houden zodat de accu de cellen blijft balanceren. Ik wil het liefst geen force charge gebruiken zoals het Duitse forum dat doet, dus ik ben nu aan het spelen met de max charge / max discharge, maar nog geen succes. Ik ga er verder mee spelen.WitteVerf schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:11:
[...]
Kun je hierover iets meer info geven wat de code precies doet en hoe je ze implementeert?
Tazzios schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:23:
[...]
Home assistant Blueprint 'Marstek X Range OM' ondersteunt nu ViperRNMC ethernet modbus integration.
Version: 1.9
New: HA integration marstek venus modbus support
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main/blueprints
HA Blueprint 'Marstek X Range OM' 2.0 Simply complex!
SimpelDoor sectie dicht te klappen die niet direct relevant zijn, velden te verplaatsen, veld namen en teksten te herschrijven hoop ik dat het voor de beginners simpeler is geworden ondanks dat er complexe functies zijn bijgekomen.
Verder is er documentatie over elk veld met daarbij voorbeelden:
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/blob/main/blueprints/Documentation.md
Complex
De geavanceerde opties staan nu in dichtgeklapte secties. En zijn uitgebreid met Setpoint template, start conditie, stop acties EN instelbare Sort by soc percentage.
Changelog 2.0
- Breaking: Sort by soc is now a integer instead of boolean
- New: Start condition
- New: Adjustabel Sort by soc percentages
- New: Stop action
- New: Setpoint template
- Fix: Sort by soc was always applied
- Improved: Blueprint inputs, reordered inputs, update text and collapsed sections
- Improved: Code, split max difference and absolute limit
- Improved: Code, search enitities in one place
EDIT: duh in het verkeerde topic gezet, had in Hame / Marstek Venus E - 5.12kWh plug en play thuisaccu #2 moeten komen... Iemand genoeg power om 'm daarheen te verhuizen?
Hoi, nu een paar weken 1 Marstek V3 in huis, aan een HW-p1
Software: 148.116.106
Eigen groep, Grid Power Settings naar 2500 gezet.
Tot nu toe kon ik de grafiekjes redelijk volgen.
Maar afgelopen maandag zou hij 71/58 kWh verstouwd hebben?? Zie hieronder.
Daardoor is het maandoverzichtje ook helemaal van slag (zie plaatje daaronder).
Een normale dag kan ik ook wel wat energie verstouwen, maar zoals je ziet aan het maandoverzichtje staat dat niet in verhouding?
Plaatje daaronder is de HW grafiekje van die maandag.
Vraag:
Hebben meer mensen dit gezien? (Ik heb die dag geen gekke dingen gedaan, anders dan rond 1900 een auto aan een granny loader gehangen)
Is de interne meting misschien door het zeer wisselvallige weer (in combi met zonnepanelen) zo onnauwkeurig geworden?
:strip_exif()/f/image/3f0MrA1ZdXBxeBUn6Uzu8ysS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GpBCzHBNhHOZPG0LmBuxUaLB.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi, nu een paar weken 1 Marstek V3 in huis, aan een HW-p1
Software: 148.116.106
Eigen groep, Grid Power Settings naar 2500 gezet.
Tot nu toe kon ik de grafiekjes redelijk volgen.
Maar afgelopen maandag zou hij 71/58 kWh verstouwd hebben?? Zie hieronder.
Daardoor is het maandoverzichtje ook helemaal van slag (zie plaatje daaronder).
Een normale dag kan ik ook wel wat energie verstouwen, maar zoals je ziet aan het maandoverzichtje staat dat niet in verhouding?
Plaatje daaronder is de HW grafiekje van die maandag.
Vraag:
Hebben meer mensen dit gezien? (Ik heb die dag geen gekke dingen gedaan, anders dan rond 1900 een auto aan een granny loader gehangen)
Is de interne meting misschien door het zeer wisselvallige weer (in combi met zonnepanelen) zo onnauwkeurig geworden?
:strip_exif()/f/image/3f0MrA1ZdXBxeBUn6Uzu8ysS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GpBCzHBNhHOZPG0LmBuxUaLB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door rduivenvoorde op 13-05-2026 22:14 ]
Ik zoek ook een JST stekker voor de modbus.. ik heb de female besteld op een NL site. Alleen je moet eigenlijk een male hebben (die ze op Ali ironisch gezien female noemen).
Heeft iemand nog over, moet er 4 hebben?
Heeft iemand nog over, moet er 4 hebben?
Ik ben nog op zoek naar een MODBUS register die de batterij volledig op STOP zet (niet laden of ontladen)
ik kan 43000 op manual (0) zetten maar dan gaat een batterij 100% opladen ook al steekt er niks gepland in de manual instelling in de app. waarom weet iik niet (V2 fw158.1)
het enige wat ik kan doen is 42000 (rs485 control) aan en uitzetten maar dat is niet de goeie manier, want dan verliest de batterij de CT fase heel vaak...
weet iemand een betere manier via modbus?
ik kan 43000 op manual (0) zetten maar dan gaat een batterij 100% opladen ook al steekt er niks gepland in de manual instelling in de app. waarom weet iik niet (V2 fw158.1)
het enige wat ik kan doen is 42000 (rs485 control) aan en uitzetten maar dat is niet de goeie manier, want dan verliest de batterij de CT fase heel vaak...
weet iemand een betere manier via modbus?
Na wat spelen is dit nu de strategie voor geforceerd topoff balancing. Het doel is om zo veel mogelijk de cell balancing actief te houden. Het is niet echt geforceerd balanceren zoals gedaan wordt in de Duitse link die hier voorbij is gekomen, maar meer blijven balanceren zolang dit kan (zolang je zonnepanelen leveren zeg maar).
Wat het script doet:
indien taper aan: bij > 3.44v rustiger laden met maximaal 200 watt. (zal ik nog instelbaar maken).
indien balancing aan: > 3.61v of als de balancing flag van 0 gaat overschakelen naar max laden met 30 watt. Die 30 watt lijkt voldoende om de cell balancing actief te houden. Mocht de balancing na een tijdje toch stoppen, dan mag hij weer verder opladen (max charge reset) totdat de balancing weer actief wordt.
https://github.com/kiss81/marstek_esphome
Ik hoop met deze aanpassing dat de cell voltage delta over een paar weken al verbeterd is (beetje afhankelijk van hoeveel zon er is). Ik heb het draaien op 4 accu's dus we gaan het zien.
[ Voor 8% gewijzigd door savale op 13-05-2026 21:47 ]
en welke integratie is dat ? kan je een url delen?Flesym schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:32:
[...]
@rb1213 Ik draai die nu een week om de Marstek uit te lezen (staat op NoM). Tot nu toe stabiel en prima voor mijn doel, maar je kunt maar beperkt sturen.