Marstek Venus E 2.0 5,12 kWh v153 | 9x Jinko 435 WP met Enphase iQ8+ | HW P1 6.0304 | Quatt | Vvw | Tibber
Ik heb inderdaad voor alle 3 de Marsteks een eigen, opvolgende yaml gebruikt.AUijtdehaag schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:05:
@jbbrans
Heb je voor elke marstek een opvolgende yaml gebruikt?
Kun je niet handmatig de modbus even op enable zetten?
Op marstek control gaan ze natuurlijk van modbus af... je gaat naar marstek control duh.
Full control zou de modbus weer op enable moeten zetten
(uit mijn hoofd, ik werk ook 36 uur pw ergens anders)
Maar na een avondje proberen, ben ik er achter dat mijn PID regelaar presets niet kloppen.
Welke preset ik ook instel, mijn waardes blijven 0. Pas bij een handmatig ingestelde KP, beginnen de andere batterijen iets te doen.
Hierbij wil Marstek M2 de leidende blijven. Deze geeft nu in de avond een basis hoeveelheid af en degene welke geselecteerd is in de cycle mag de verschillen opvangen. Alsof deze nog ergens anders door gestuurd wordt.
Morgen maar een harde reset doen op M2.
Die gebruik ik er zelf ook voor, omdat Marstek mijn problemen met mijn Venus A bleef scharen onder 'slecht wifibereik'.superduper1969 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:17:
[...]
Homeplug Powerline Adapter kitje is ook niet duur.
De ellende daarmee is dat je de batterij alleen via de app kunt benaderen als je bluetooth verbinding hebt met de batterij, daarna kun je via LAN de gegevens uitlezen / instellingen aanpassen.
Toen ik de boel nog op wifi had zitten kon ik ook op afstand contact maken met de batterij als ik niet thuis was, dat gaat nu helaas niet meer. (waarom dat is heb ik werkelijk geen idee van).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
https://github.com/fonske...restore_tariff_3_sma.yaml
icm HBC
Hier ook (vandaag) de blueprint mee getest met 3 SMA's
[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2026 14:09 ]
Er is altijd wel een verbruiker bij ons 😁AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:36:
Schakelt iedereen zijn zonnepanelen morgen uit bij negatieve uurprijzen?
https://github.com/hprax/ha-hbc-blueprints
icm HBC
Eerst de marstek, daarna begint de auto op te laden, en als die vol is en het is de nacht erop vrij koud, begint de warmtepomp reeds de vloer voor te verwarmen.
Als die zaken voldaan zijn is er nog de boiler en de jacuzzi.
Zie net dat de prijs -20c is.... Er zullen een paar zaken parallel moeten draaien 🤣
[ Voor 8% gewijzigd door Kenwood960 op 24-04-2026 23:44 ]
Ja, automatisch via HA (en zojuist ook ingesteld dat dit altijd gaat gebeuren bij zulke negatieve prijzen, dat de warmtepomp op maximaal vermogen gaat, en dat de batterij van het net gaat laden).AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:36:
https://github.com/hprax/ha-hbc-blueprints
icm HBC
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Ik denk inmiddels de oorzaak te weten en het is mijn eigen schuld: ik laadde soms met pieken tot 2500W (bijna 0,9C), veel te hoog voor een passieve balancer. Die heeft dan geen schijn van kans als één cel er al tussenuit sprint. Na best wat cycli stapelt dat gewoon op.
Inmiddels laadvermogen begrensd op 1000W, en boven 95% SOC nog maar 50W zodat de balancer rustig zijn werk kan doen. Marstek support heb ik ingeschakeld maar die reageert vooralsnog niet. 😓
Hoe doen jullie dat eigenlijk — begrenzen jullie het laadvermogen actief? En laden jullie altijd naar 100% voor de topbalans of stoppen jullie eerder?
[ Voor 60% gewijzigd door GoBieN-Be op 26-04-2026 23:42 ]
Home Battery Controller (HBC)
Integratie met custom Marstek-sensorenOplossing via alias/wrapper-laag in Home Assistant
Samenvatting: Pas Home Assistant aan op HBC, niet HBC op Home Assistant. Een alias-laag vertaalt de vaste namen die HBC verwacht naar jouw eigen entity-namen, zonder iets aan de Node-RED flows te hoeven veranderen.
1. Wat is het probleem?
De standaard HBC (Home Battery Controller) Node-RED flows verwachten vaste entity-namen, zoals:sensor.marstek_m1_*
sensor.marstek_m2_*
In veel Home Assistant-installaties (zoals bij Marstek + Venus + RS485) zien de echte entities er anders uit:
sensor.venus_5_12kwh_zolder_marstek_*
sensor.lilygo_rs485_2_marstek_*
Dit leidt tot foutmeldingen zoals:
Entity could not be found in cache for entityId: select.marstek_m1_rs485_control_mode
2. De oplossing: alias-laag
In plaats van de Node-RED flows aan te passen of entities te hernoemen, maken we een alias-laag via HA templates. Deze laag vertaalt de namen die HBC verwacht naar jouw echte hardware-entities.Voordelen
| Voordeel | Toelichting |
| HBC blijft standaard | Je hoeft flows nooit aan te passen bij een update |
| Geen hernoemen nodig | Jouw echte entities blijven intact |
| Centrale mapping | Alles staat op een plek, makkelijk te onderhouden |
| Update-proof | HBC en HA kunnen los van elkaar updaten |
Hoe werkt het? (architectuur)
HBC (Node-RED)v
marstek_m1_* / marstek_m2_* (virtuele namen)
v
HA template alias <-- jouw bestand
v
echte entities (venus / lilygo / marstek)
3. Implementatie
Bestandslocatie
/config/templates/hbc/hbc_marstek_alias.yamlBelangrijkste regels
- Alles staat onder één - sensor: blok
- Gebruik ook select: (voor modes) en number: (voor instelbare waarden)
- Geen nieuwe unique_id's aanmaken
- Bestaande entities zijn altijd de bron van waarheid
4. Voorbeelden
4.1 – Sensor alias (batterijstand)
Leest de echte sensor en geeft 'unknown' terug als de waarde niet beschikbaar is:- sensor:
- name: marstek_m1_battery_state_of_charge
state: >
{% set v = states('sensor.venus_5_12kwh_veranda_marstek_battery_state_of_charge') %}
{{ v if v not in ['unknown','unavailable','none',''] else 'unknown' }}
4.2 – Select alias (besturingsmode)
Koppelt de HBC-keuzelijst door naar de echte entity, inclusief opties en het doorzenden van de gekozen waarde:select:
- name: marstek_m1_rs485_control_mode
{{ states('select.venus_5_12kwh_veranda_marstek_rs485_control_mode') }}
options: >
{{ state_attr('select.venus_5_12kwh_veranda_marstek_rs485_control_mode','options') }}
select_option:
service: select.select_option
target:
entity_id: select.venus_5_12kwh_veranda_marstek_rs485_control_mode
data:
option: "{{ option }}"
4.3 – Number alias (max. laadvermogen)
Cruciaal voor HBC: leest de ingestelde waarde en stuurt nieuwe waarden door naar de echte entity:number:
- name: marstek_m1_max_charge_power
{{ states('number.venus_5_12kwh_veranda_marstek_max_charge_power') | float(0) }}
set_value:
service: number.set_value
target:
entity_id: number.venus_5_12kwh_veranda_marstek_max_charge_power
data:
value: "{{ value }}"
5. Welke entities moet je mappen?
Dit zijn de minimale entities die HBC nodig heeft:| Type | Entity (alias naam) |
| Besturing M1 | select.marstek_m1_rs485_control_mode |
| Besturing M2 | select.marstek_m2_rs485_control_mode |
| Max. laadvermogen M1 | number.marstek_m1_max_charge_power |
| Max. ontlaadvermogen M1 | number.marstek_m1_max_discharge_power |
| Max. laadvermogen M2 | number.marstek_m2_max_charge_power |
| Max. ontlaadvermogen M2 | number.marstek_m2_max_discharge_power |
| Batterijstand M1 | sensor.marstek_m1_battery_state_of_charge |
| Huidig vermogen M1 | sensor.marstek_m1_power |
6. Veelgemaakte fouten
Fout 1 – Verkeerde YAML-structuur
Meerdere losse blokken werken niet:- sensor:
- select: <-- FOUT
Alles moet genest staan onder één blok:
- sensor:
...
select:
...
number:
...
Fout 2 – Entities bestaan niet
HBC verwacht names als marstek_m1_* , maar die zijn er niet. Zolang er geen alias is, blijven de foutmeldingen komen. De alias-laag lost dit op.Fout 3 – Vergeten te herstarten
Na elke wijziging: herstart in de juiste volgorde.- Home Assistant herstarten
- Node-RED herstarten
- Node-RED flows deployen
7. Controleren of het werkt
Gebruik de Developer Tools in Home Assistant (Ontwikkelhulpmiddelen > Sjabloon) om te testen of de aliases actief zijn:{% set bad = ['unknown','unavailable','none',''] %}
{% for e in [
'select.marstek_m1_rs485_control_mode',
'number.marstek_m1_max_charge_power'
] %}
{% set v = states(e) %}
- {{ e }}
status: {% if v in bad %}❌{% else %}✅{% endif %}
value: {{ v }}
{% endfor %}
Als de waarden worden getoond (en niet 'unknown'), is de alias actief.
8. Extra: PV-forecast bug (optioneel)
Gebruik je HBC met PV-forecasting? Let er dan op dat dagopbrengst-sensoren geen lifetime-totaalwaarden doorgeven.Voeg deze controle toe om spikes van duizenden kWh te voorkomen:
{% set pv = pv if pv < 200 else this.state | float(0) %}
Tip: Dagopbrengst zit zelden boven de 200 kWh. Deze controle vangt vrijwel alle gevallen af.
9. Resultaat
| Wat je bereikt | Status |
| HBC werkt met elke Marstek-setup | Opgelost |
| Geen entity-fouten meer | Opgelost |
| Stabiele batterijsturing | Opgelost |
| Update-proof (zowel HBC als HA) | Opgelost |
| Centrale, overzichtelijke mapping | Opgelost |
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 48x | 2 MHI - CC | HA DS224+
Is het niet eenvoudiger de github fonske codes te gebruiken?
Die hebben al de juiste namen
Heb trouwens mijn v3 nu ook op m5stack modbus rtu aangesloten
Modbus tcp connectie verbrak soms in HA, om onduidelijke reden, waardoor HBC hem niet meer zag
Nu weer retestabiel dankzij esphome
[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2026 15:07 ]
Zeker als je nieuw begint! Maar iemand zoals ik die al een fikse HA config heeft draaien en dan HBC wil gebruiken werkt dit sneller en met minder kans op fouten.AUijtdehaag schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:32:
@SatScan
Is het niet eenvoudiger de github fonske codes te gebruiken?
Die hebben al de juiste namen
m2c
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 48x | 2 MHI - CC | HA DS224+
Nee, dump mijn accu’s leeg in de ochtend op hoogste periode en laad accu’s vol vanaf 13:00. Gaat niks naar het net.AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:36:
https://github.com/fonske...restore_tariff_3_sma.yaml
icm HBC
Hier ook (vandaag) de blueprint mee getest met 3 SMA's
[Afbeelding]
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Ja, want ik lever op piek ongeveer 3200-3400 watt op, ik pomp dan gedurende 2,5 - 3 uur ongeveer 4000W mijn 2 accu’s in (want die zijn leeg). Ik buffer dus mijn PV opbrengst weg op het moment dat de prijs onder 0 gaat.AUijtdehaag schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:42:
@WargamingPlayer
Dan laad je de batterijen ook op met zonnestroom?
Dat is toch zonde als je voor verbruik juist betaald krijgt?
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Ik heb de batterij sinds halverwege augustus 2025 en heeft op een 3-tal dagen na iedere dag gewerkt. Maar hoeveel volledige cycli, heb ik geen idee van. Zie je dat in de App misschien? In de modbus sensoren staat het niet zo te zien.florism schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:57:
Klopt, laatste x percent gaan met minder. Hoeveel cycli heb je GoBieN-Be? Probleem ontstond hier recentelijk sinds dit seizoen, eerder was alles prima. Het is mij opgevallen met >220 cycli
Misschien snap ik hem niet helemaal.WargamingPlayer schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:42:
[...]
Ja, want ik lever op piek ongeveer 3200-3400 watt op, ik pomp dan gedurende 2,5 - 3 uur ongeveer 4000W mijn 2 accu’s in (want die zijn leeg). Ik buffer dus mijn PV opbrengst weg op het moment dat de prijs onder 0 gaat.
Jouw PV opbrengst de accu in: 0 cent
OF
PV uit en laden van het net naar de accu: x cent voor wargamingPlayer
Waarom zou je je panelen niet uitzetten?
savale in "Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Hier mijn "Daily Charging Energy" van 12% -> 100% per accu: (ze waren helemaal leeg vanmorgen)
- 2.03 kWh
- 2.2 kWh maar nog aan het laden.
- 2.51 kWh
- 2.96 kWh
/f/image/ynHviZCIhbod0pW2wM4ZQl72.png?f=fotoalbum_large)
Echt slijtage van de cellen kan dit nog niet zijn, maar lijkt me echt de enorme cell voltage delta. Ben wel benieuwd wat jullie er in krijgen? Te zien aan de "Daily Charging Energy". Wel opletten dat je tussendoor weer niet ontladen hebt en weer opgeladen, anders klopt dit uiteraard niet.
[ Voor 9% gewijzigd door savale op 28-04-2026 15:10 ]
Sinds een maand heb ik een dynamisch energiecontract en wil ik mijn Marstek V2 meer benutten.
Ik ben op zoek naar een kant en klare LilyGo om de batterij via Homey mee aan te kunnen sturen. Het in verbinden van kabels en flashen van hardware lijkt mij te complex. Is er een mogelijkheid om een kant en klare LilyGo aan te schaffen?
Dat ziet er inderdaad niet goed uit. Daily Charging is moeilijk. Wij zijn een hele dag thuis. Hier een afbeelding van mijn V2.savale schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:08:
We hebben nog niet de "force balancing" knop gevonden ben ik bang?
savale in "Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Hier mijn "Daily Charging Energy" van 12% -> 100% per accu: (ze waren helemaal leeg vanmorgen)Behoorlijk dramatisch (net als de cell voltage delta)
- 2.03 kWh
- 2.2 kWh maar nog aan het laden.
- 2.51 kWh
- 2.96 kWh
[Afbeelding]
Echt slijtage van de cellen kan dit nog niet zijn, maar lijkt me echt de enorme cell voltage delta. Ben wel benieuwd wat jullie er in krijgen? Te zien aan de "Daily Charging Energy". Wel opletten dat je tussendoor weer niet ontladen hebt en weer opgeladen, anders klopt dit uiteraard niet.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
[ Voor 34% gewijzigd door Avenger 2.0 op 28-04-2026 17:26 ]
Ik zet work mode op antifeed, force mode op stop (0) maar dan schiet hij in bypass mode. Doe ik discharge dan gaat hij volle bak injecteren op de grid (sell electricity)
Ik gebruik de modbus integratie in HA. Die van vyper.
Kun je niet beter meteen overstappen op de nodered code van Bob en github fonske yaml?
Heb je een V2 of V3 marstek venus?
V3, ik heb er 2. Ik zal het eens bekijken.AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:00:
@Marve79
Kun je niet beter meteen overstappen op de nodered code van Bob en github fonske yaml?
Ik gebruik de integratie van Fonske, en daarmee zet ik RS485 aansturing op disabled en de aansturing op antifeed, daarmee is de 'normale' self consumption modus weer geactiveerd.Marve79 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:53:
Hoe forceren jullie self consumption via HA/Modbus?
Ik zet work mode op antifeed, force mode op stop (0) maar dan schiet hij in bypass mode. Doe ik discharge dan gaat hij volle bak injecteren op de grid (sell electricity)
Ik gebruik de modbus integratie in HA. Die van vyper.
Ja dat zei iemand mij net ook, de app staat dan wel op self consumption maar hij laat zien: Sell electricity en begint het net op te duwen maximaal.onlinaius schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:23:
[...]
Ik gebruik de integratie van Fonske, en daarmee zet ik RS485 aansturing op disabled en de aansturing op antifeed, daarmee is de 'normale' self consumption modus weer geactiveerd.
Edit: Hij zegt sell electricity maar hij doet toch enkel self consumption. Die label is gewoon verkeerd.
[ Voor 10% gewijzigd door Marve79 op 28-04-2026 19:53 ]
ik stuur ook m'n marstek batterij v2 aan via HA modbus, (vooral voor piek shaving wat de Marstek app niet biedt)
maar ...schrijven we naar RAM of naar EEPROM (Flash) ?
want als het naar flash is dan schrijven we die snel kapot niet? en doen we dat beter niet !
gewoon op NOM zetten en vergeten dan
Dank. Ik heb alles gefactory reset en verwijderd en ik ga hiermee opnieuw beginnenAUijtdehaag schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:17:
@Marve79
Verwijder dan eerst de integratie van Viper anders botst dat met entity namen.
Discord voor specifieke vragen
De modbus integratie via yaml is ook een stuk simpeler dan de haca module.
nee het was een vraag ! geen beweringAUijtdehaag schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:46:
De vraag is niet zo dringend.
Gaat al een jaar goed met >120 k x schrijven en lezen.
Ik zou wel eens een bewijs willen zien van deze bewering? Zijn er al defecten gemeld?
het is dus geen probleem …oef want ik stuur die ontlaad limiet soms elke 10sec aan! (en nom instellen niet)
[ Voor 4% gewijzigd door rb1213 op 29-04-2026 10:21 ]
:strip_exif()/f/image/rB9Pp5cRNLSx6Y8W8w0NhSnx.png?f=user_large)
Ben nu met 100W heel voorzichtig bezig, eens kijken of dat zo blijft. Zou er iets in de firmware procedure zitten wat we voor balancing/kalibratie kunnen misbruiken? 🙈
Maar je zelf verwijzen in derde persoon?AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:00:
@Marve79
Thank you for your service!
Nu ik je hier toch tref: ik zie wat afwijkende waardes in de SoC van mijn Venus A zoals gemeld via je integratie, en zoals gemeld in de app. Qua verloop bij het laden en ontladen gok ik toch dat de app SoC klopt.
Is dit een bekend probleem?
Op dit moment scheelt het vrij weinig, maar ik heb ook regelmatig gezien dat er meer dan 10% verschil tussen de Marstek app en de integratie zit.
:strip_exif()/f/image/kHOy412kvviwkXqN4CKSzplb.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke BMS heb je nu juist gekregen? Want BMS is hier v216 en firmware v158 sinds enkele maanden. Merk hier niet direct beterschap of moet je nog iets speciaals voor doen?florism schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:00:
Voor het balanceren / SOC kalibrieren heb ik misschien wel iets gevonden - ik had een enorme drift vanaf 95% SOC - ik heb een V2 en upgrade aangevraagd op V156 met BMS V21, ik heb het gevoel dat na firmware upgrade ergens een flag wordt gezet voor SOC kalibratie/balancing want dit gaat nu wel echt goed!
Mijn V2 na de laatste 2 weken vrijwel dagelijks van 11 naar 100% met het mooie weer toch weer de volle capaciteit gekregen na heel de winter met NOM en nooit tot vol geladen.florism schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:00:
Voor het balanceren / SOC kalibrieren heb ik misschien wel iets gevonden - ik had een enorme drift vanaf 95% SOC - ik heb een V2 en upgrade aangevraagd op V156 met BMS V21, ik heb het gevoel dat na firmware upgrade ergens een flag wordt gezet voor SOC kalibratie/balancing want dit gaat nu wel echt goed!
[Afbeelding]
Ben nu met 100W heel voorzichtig bezig, eens kijken of dat zo blijft. Zou er iets in de firmware procedure zitten wat we voor balancing/kalibratie kunnen misbruiken? 🙈
:strip_exif()/f/image/llgelKvSNiilLWUjNPk5Z40r.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmorgen in 1 keer volgeladen zonder grote verbruikers
🇧🇪 3kW 155°/ Venus E (V2) v156, BMS (v216) CT003 (v117) , DM XS212, RPI4+HA
:strip_exif()/f/image/27gjaMJ6afCA3TWCNqTRWao4.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het andere Marstek forum per ongeluk verwijderd?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2262054
Ah, gelukkig, ik ben dus niet de enige....bvansteenselen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:32:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2262054
Wel jammer, er stond veel nuttige info in.
[ Voor 7% gewijzigd door gmj2 op 30-04-2026 11:42 ]
Zal wel weer goedkomen vermoed ik, niks is weg.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik kan m via jouw link op dit moment weer laden. Tijdelijk probleempje mogelijk?bvansteenselen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:32:
[Afbeelding]
Hame / Marstek 5,12kWh plug en play thuisaccu
Een vraag: Ik zie dat HBC niks geen intelligentie van Marstek meer gebruikt, al het charge/discharge is allemaal forced. Heb ik dan die CT003 P1 meter nog nodig of kan ik die in de vuilnisbak gooien?
Je moet natuurlijk wel een P1 meter hebben om die data aan HBC aan te kunnen bieden. Volgens mij maakt het niet veel uit welke, als er maar gezien wordt dat er geïmporteerd of geëxporteerd.Marve79 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:16:
Ik heb nu die homebattery control draaien: OMG. Ik was zelf met node-red al 3 dagen aan het prutsen om iets in elkaar te draaien dat werkte redelijk goed maar dit is toch nog even iets anders, dit is echt next-level!
Een vraag: Ik zie dat HBC niks geen intelligentie van Marstek meer gebruikt, al het charge/discharge is allemaal forced. Heb ik dan die CT003 P1 meter nog nodig of kan ik die in de vuilnisbak gooien?Kan deze conflicteren met HBC?
Ja maar die CT003 werkt enkel met de Marstek niet in HA, ik had al de Homewizard P1 in HA.Witlof schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:45:
[...]
Je moet natuurlijk wel een P1 meter hebben om die data aan HBC aan te kunnen bieden. Volgens mij maakt het niet veel uit welke, als er maar gezien wordt dat er geïmporteerd of geëxporteerd.
Maar ach 40 euro kan ermee leven
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62
Er is ook een HACS integratie voor de marstek in HA.Marve79 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:59:
[...]
Ja maar die CT003 werkt enkel met de Marstek niet in HA, ik had al de Homewizard P1 in HA.
Maar ach 40 euro kan ermee leven
3 x Marstek V3.0 v148 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration
Bij de V2 zat dat bij de batterij.appsec schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:01:
Vanavond komt mijn Elfin EW11, maar ik begrijp niet hoe ik deze moet aansluiten op de E V3. Ik heb de foto's in de TS gezien, maar welk kabeltje moet ik gebruiken? De 4 pins connector zit bij de EW11, maar welk kabeltje is dat met de JST connector? Moet die bij de batterij zitten?
BIj de V3 moet je volgens mij een ethernet kabel gebruiken die je zelf even moet wiren.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Versie 3 is modbus over TCP. Plug and playBroodro0ster schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:34:
[...]
Bij de V2 zat dat bij de batterij.
BIj de V3 moet je volgens mij een ethernet kabel gebruiken die je zelf even moet wiren.
Ook met de EW11? Ik heb geen LAN kabel waar de batterij staat, vandaar dat ik de EW11 ga gebruiken zodat ik via wifi kan uitlezen en aansturen.
Geen probleem, bij mij gaat de ethernet kabel in een wifi mesh POD zonder problemenappsec schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:51:
[...]
Ook met de EW11? Ik heb geen LAN kabel waar de batterij staat, vandaar dat ik de EW11 ga gebruiken zodat ik via wifi kan uitlezen en aansturen.
Ik vraag me af of dat werkt, de EW11 is RS485 naar Ethernet. De E v3 is gewoon LAN.appsec schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:39:
Ja oke, maar dat is wat anders dan waar ik om vraag. Ik wil de EW11 op de batterij aansluiten. De EW11 verbind dan met mijn wifinetwerk.
Kun je niet gewoon powerline adapters gebruiken?
1
2
3
4
5
| UTP‑kleurcodering (T‑568B): A : Oranje‑wit + Blauw / Blauw‑wit - Bruin / Bruin‑wit B : Oranje |
Het was allemaal veel makkelijker geweest als de glasvezelkabel in de meterkast binnen kwam, maar helaas zit ie in de woonkamer en vanaf daar kan ik niet netjes een kabel naar de berging trekken waar de batterij staat.
Ja, als je de netwerk poort gebruikt. Er is ook RS485 poort.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Die integratie wil je toch niet? Gewoon de YAML modbus integratie en Home Battery Control en klaar is kees.appsec schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:39:
De TS verwees mij naar https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus die weer verwijst naar de EW11 als goed ondersteunde optie. De EW11 lijkt me ook een veel goedkoper dan de andere opties, maar nu twijfel ik hoe ik hem moet aansluiten. In de TS staat:code:Kan ik dit zo op de 4 pins connector die bij de EW11 zit aansluiten? Geeft dat genoeg stroom voor de EW11?
1 2 3 4 5 UTP‑kleurcodering (T‑568B): A : Oranje‑wit + Blauw / Blauw‑wit - Bruin / Bruin‑wit B : Oranje
Het was allemaal veel makkelijker geweest als de glasvezelkabel in de meterkast binnen kwam, maar helaas zit ie in de woonkamer en vanaf daar kan ik niet netjes een kabel naar de berging trekken waar de batterij staat.
Ik zou gewoon een powerline adapter aansluiten en een UTP naar de LAN-poort. Klaar. Waarom zo moeilijk gaan doen met die DW11 adapter?
Wat ik zeg, de TS verwijst nieuwe gebruikers van de V3 naar deze integratie.Marve79 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:43:
[...]
Die integratie wil je toch niet? Gewoon de YAML modbus integratie en Home Battery Control en klaar is kees.
Omdat ik geen powerline adapter in mijn woonkamer wil aansluiten. Het zit niet op een handige plek en mijn zoontje gaat hem uit het stopcontact trekken. Daarnaast ligt die EW11 vanmiddag in de brievenbus dus als ik het daarmee kan fixen heb ik dat liever want dan ben ik vanavond online.Marve79 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:43:
[...]
Ik zou gewoon een powerline adapter aansluiten en een UTP naar de LAN-poort. Klaar. Waarom zo moeilijk gaan doen met die DW11 adapter?
Tik op z'n vingers gevenappsec schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:48:
[...]
Wat ik zeg, de TS verwijst nieuwe gebruikers van de V3 naar deze integratie.
[...]
Omdat ik geen powerline adapter in mijn woonkamer wil aansluiten. Het zit niet op een handige plek en mijn zoontje gaat hem uit het stopcontact trekken. Daarnaast ligt die EW11 vanmiddag in de brievenbus dus als ik het daarmee kan fixen heb ik dat liever want dan ben ik vanavond online.
Ik denk dat dit ding enkel modbus > Wifi is. En geen gewoon lan/internet. En dat heb je toch nodig voor fw updates enzo. Maar dat kun je dan wel via wifi doen.
Het zal vast werken alleen is het een beetje omslachtig.
Ik zit al over de 170k sturingen na een jaar gebruik en nog geen problemen. Marstek wil geen antwoord/ondersteuning geven op de vraag of het eeprom of ram geheugen is.rb1213 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:20:
[...]
nee het was een vraag ! geen bewering
het is dus geen probleem …oef want ik stuur die ontlaad limiet soms elke 10sec aan! (en nom instellen niet)
Het kan alsnog eeprom zijn, als ik Wikipedia mag geloven:
Moderne EEPROM's kunnen ten minste een miljoen maal gewist en beschreven worden.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Je bedoelt een wifi repeater zoals dit bijv? https://www.coolblue.be/nl/product/611902/tp-link-re450.htmlappsec schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:51:
Ik heb er nog even over nagedacht en ik ga toch maar over modbus over TCP ipv iets knutselen met de EW11. Ik ben niet vies van een beetje pielen met draadjes, maar als ik de EW11 ook van stroom moet voorzien wordt wat rommelig. Dan kan kan ik beter een bridge in het stopcontact naast de batterij steken en alleen een LAN kabel naar de batterij laten lopen. Wat voor bridge gebruiken jullie hiervoor. De wifi aan die kant van het huis is prima en ik wil eigenlijk geen extra RF noise de lucht in gooien dus ik zoek iets dat zelf geen netwerk opzet of versterkt.
Ik zou toch lekker voor powerline gaan en m'n zoontje zeggen eraf te blijven, dat is toch echt de meest stabiele oplossing. Die repeaters enzo werkt allemaal voor geen meter. Je wilt toch een zo stabiel mogelijk verbinding voor die modbus.
Ik had vandaag een batterij down in HA, ik ging kijken had ineens een ander IP via WIFI. Uiteindelijk bleef hij stug via WIFI praten en niet meer via de LAN poort, uiteindelijk heb ik een apart AP op moeten zetten met een ander naam, hem daarmee laten verbinden en die vervolgens weer uitzetten.
Wat een gedoe.
Ik gebruik het ook al een tijd, werkt probleemloos. Op mijn V2 zit geen modbus-tcp dus is dit de enige optie, maar het werkt echt mooi.appsec schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:29:
Ik heb gisteravond toch maar de EW11 aangesloten. Zoals @Tazzios al zei kan je die gewoon vanaf de RS485 poort van stroom voorzien. Gewoon een ethernet kabel doorknippen en volgens het schema in de TS in het kabeltje van de EW11 schroeven. Ik twijfelde even of het verstandig is om 5W/1A uit de RS485 poort te trekken, maar het lijkt goed te gaan. Als het goed blijft werken maak zal ik er een custom kabeltje voor maken. Ik denk dat dit dan best een nette oplossing is.
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Dat is de oplossing die ik hier al een paar keer voorbij zag komen. Nogal omslachtig inderdaad. De software voelt allemaal een beetje half gebakken aan.Marve79 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:38:
Weet iemand hoe je die Marstek de Wifi kan laten vergeten?
Ik had vandaag een batterij down in HA, ik ging kijken had ineens een ander IP via WIFI. Uiteindelijk bleef hij stug via WIFI praten en niet meer via de LAN poort, uiteindelijk heb ik een apart AP op moeten zetten met een ander naam, hem daarmee laten verbinden en die vervolgens weer uitzetten.
Wat een gedoe.
Ja als je geen HBC gebruikt moet je echt geen Marstek kopen. Die software is echt bagger.appsec schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:50:
[...]
Dat is de oplossing die ik hier al een paar keer voorbij zag komen. Nogal omslachtig inderdaad. De software voelt allemaal een beetje half gebakken aan.
Maar die batterij ook he, ineens stond die op 0% terwijl hij net tot 100 was geladen. Paar keer uit en aangezet en hij gaf weer 100 aan.
Je moet die dingen echt babysitten. Op vakantie zet ik ze maar gewoon uit denk ik.
Er is meer dan HBC, hetzij niet zo goed gepromoot:Maar verder wel eens. Marstek nom gaat meestal nog wel wil je meer een modbus aansturing gebruiken.Marve79 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:07:
[...]
Ja als je geen HBC gebruikt moet je echt geen Marstek kopen. Die software is echt bagger.
...
Ik heb een LillyGo besteld, ondanks dat deze modbus TCP via LAN kan doen, is het waar die staat niet eenvoudig om de batterij op LAN aan te sluiten. Dus dan gaan we via WiFi en modbus via RS485 met een LilyGO. Is ook makkelijker als beide batterijen gewoon dezelfde methode gebruiken.
Ik heb de AstraMeter addon in HA opgezet (voorheen B2500) en emuleer nu een CT002 via waardes van mijn echte Homewizard P1 (met speciale instant integratie). Werkt goed om 2 batterijen aan te sturen.
Ik had voor mijn eerste batterij indertijd een aparte WiFi SSID op 1 dichtste AP moeten aanmaken omdat de Marstek het nodig vond om te verbinden met een AP 2 kamers verder. Ik had het voor deze 2de batterij nog niet gedaan, maar na 12hr was het al prijs, WiFi problemen. Dus hebben we ook weer een apart WiFi SSID op 1 dichtste AP gemaakt en de batterij aangepast.
Dat aanpassen van de WiFi is trouwens nog niet zo makkelijk als je ook de Marstek BLE integratie in HA gebruikt, want dan is de bluetooth van de Marstek bezet, en kan de App niet via BT verbinden. Simpelste was even HA volledig herstarten en dan vlug met de App verbinden.
Ik ben de ontwikkeling van mij YAML gestopt omdat die van Viper gewoon vele malen beter is dan YAML.Marve79 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:43:
[...]
Die integratie wil je toch niet? Gewoon de YAML modbus integratie en Home Battery Control en klaar is kees.
Kun je ook uitleggen waarom? Yaml is toch altijd beter zonder addons? Als die addon niet meer onderhouden wordt of breekt met een firmware update?WargamingPlayer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 05:30:
[...]
Ik ben de ontwikkeling van mij YAML gestopt omdat die van Viper gewoon vele malen beter is dan YAML.
ERROR ESP requests password, but no password given!
WARNING Failed to upload to ['marstek_m2.local']
Ik kom er maar niet achter welk password er nu niet in staat, ik heb m1 gekopieerd en api en ota aangepast.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62
Ik vermoed het OTA password. Of via usb flashen of ota password van je oude yaml overnemen in de nieuwe yamlcorsat schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:04:
Ik ben via esphome mijn 2 marsteks V2 aan het bijwerken met versie 1.4 van Fonske en m1 is geupdate maar bij M2 krijg ik steeds de volgende melding INFO Uploading /data/build/marstek_m2/.pioenvs/marstek_m2/firmware.bin (999232 bytes)
ERROR ESP requests password, but no password given!
WARNING Failed to upload to ['marstek_m2.local']
Ik kom er maar niet achter welk password er nu niet in staat, ik heb m1 gekopieerd en api en ota aangepast.
Ah ja dat is natuurlijk belangrijk om erbij te zeggen. Ik heb V148 draaien. De rest van de version string die ik bij de software update zag kan ik niet terug vinden in de app. Is dit de nieuwste versie?Tazzios schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:06:
@appsec geen idee welke firmware versie je nu draait maar een update zou mogelijk kunnen helpen. (aanvragen via support)
Ben benieuwd of we balancing ooit kunnen gaan forceren!
Ik heb in ieder geval het cell balancing status register (34009) en interpretatie toegevoegd aan:
https://github.com/kiss81/marstek_esphome
(Heb hem zelf nog niet van 0 af zien gaan, maar zodra dat wel gebeurd check ik of de code helemaal klopt)
Ik gebruik de integratie van Viper en ik heb een paar ha scripts geschreven om van mode te wisselen met de volgende varianten:
- idle
- NOM met alleen laden (dus ontlaadtimiet op 0W)
- NOM met alleen ontladen (dus laadlimiet op 0W)
- Laden met een vast vermogen
- Ontladen met een vast vermogen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
| battery_set_idle: sequence: - action: select.select_option target: entity_id: select.marstek_venus_modbus_force_mode data: option: stop - action: switch.turn_on target: entity_id: switch.marstek_venus_modbus_rs485_control_mode - action: number.set_value target: entity_id: - number.marstek_venus_modbus_max_charge_power - number.marstek_venus_modbus_max_discharge_power data: value: '2500' - action: number.set_value target: entity_id: - number.marstek_venus_modbus_set_charge_power - number.marstek_venus_modbus_set_discharge_power data: value: '0' alias: Battery set idle fields: {} battery_set_fixed_charge: sequence: - action: switch.turn_on target: entity_id: switch.marstek_venus_modbus_rs485_control_mode - action: number.set_value target: entity_id: - number.marstek_venus_modbus_max_charge_power - number.marstek_venus_modbus_max_discharge_power data: value: '2500' - action: number.set_value target: entity_id: number.marstek_venus_modbus_set_charge_power data: value: '{{ charge_power }}' - action: number.set_value target: entity_id: number.marstek_venus_modbus_set_discharge_power data: value: '0' - action: select.select_option target: entity_id: select.marstek_venus_modbus_force_mode data: option: charge alias: Battery set fixed charge fields: charge_power: selector: number: min: 0 max: 2500 step: 1 default: 0 name: Charge power required: true battery_set_fixed_discharge: sequence: - action: switch.turn_on target: entity_id: switch.marstek_venus_modbus_rs485_control_mode - action: number.set_value target: entity_id: - number.marstek_venus_modbus_max_charge_power - number.marstek_venus_modbus_max_discharge_power data: value: '2500' - action: number.set_value target: entity_id: number.marstek_venus_modbus_set_discharge_power data: value: '{{ discharge_power }}' - action: number.set_value target: entity_id: number.marstek_venus_modbus_set_charge_power data: value: '0' - action: select.select_option target: entity_id: select.marstek_venus_modbus_force_mode data: option: discharge alias: Battery set fixed discharge fields: discharge_power: selector: number: min: 0 max: 2500 step: 1 default: 0 name: Discharge power required: true battery_set_balance_charge_only: sequence: - action: switch.turn_off target: entity_id: switch.marstek_venus_modbus_rs485_control_mode - action: number.set_value target: entity_id: number.marstek_venus_modbus_max_charge_power data: value: '2500' - action: number.set_value target: entity_id: number.marstek_venus_modbus_max_discharge_power data: value: '0' alias: Battery set balance charge only fields: {} battery_set_balance_discharge_only: sequence: - action: switch.turn_off target: entity_id: switch.marstek_venus_modbus_rs485_control_mode - action: number.set_value target: entity_id: number.marstek_venus_modbus_max_discharge_power data: value: '2500' - action: number.set_value target: entity_id: number.marstek_venus_modbus_max_charge_power data: value: '0' alias: Battery set balance discharge only fields: {} |
Dit lijkt een ander probleem dan wat ik gisteren had waar ik helemaal geen modbusconnectie had want ik kon nu wel settings veranderen en kreeg metingen door.
Ik draai V148 en ik heb de local api niet aan staan.
Begrijp ik goed dat die blueprint direct berekend wat de batterij moet doen om de netafname/teruglevering op nul te krijgen? Ik had verwacht dat je hier een P(I)D controller voor nodig zou hebben. Ik ga er vanuit dat de batterij het zelf ook op die manier doet in de zelf consumptie mode.Tazzios schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:16:
@appsec Hetzelfde kun je met deze(/mijn) blueprint doen en meer, mogelijk werkt dat wel.
rs485 mode uitzetten gebeurd daarbij nooit. Hoe de standaard aansturing van Marstek werkt weet ik eigenlijk niet, nooit gebruikte.
Overigens ben ik niet echt onder de indruk van hoe dat werkt, maar dat kan ook door de per seconde P1 metingen komen. Eigenlijk is dat best wel traag en ze lijken ook een paar tellen achter te lopen op de werkelijkheid.
Ik stuur ook m'n v2 (fw158) batteriijen op mono fase aan via HA modbus
ik zet die via rs485 control (42000) op stop of NoM omdat ik ze in cascade ipv allemaal samen wil doen werken voor een beter rendement (hoger opladen/ontladen)
ik merk dat er om de zoveel dagen batterijen naar onbekende fase gaan en stoppen met werken !
dit is omdat de chinezen af en toe (of dagelijks?) een fase diagnose doen (zonder reden!!)
Als die op dat moment niet kan opladen en ontladen (omdat ik die afgezet heb dus)
dan gaat die naar fase onbekend !
ook zelf al eens getest met manuele diagnose op moment dat een batterij rs485 control aan staat (stop dus)
--> zelfde resultaat gaan naar fase onbekend!
ik vroeg al aan Marstek om dat niet meer automatisch te doen maar helaas zonder resultaat
(of tenminste naar Fase A te gaan ipv onbekend)
heeft er nog iemand dat probleem opgemerkt?
Dat zit toch al in HBC ingebouwd?rb1213 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:28:
ik zet die via rs485 control (42000) op stop of NoM omdat ik ze in cascade ipv allemaal samen wil doen werken voor een beter rendement (hoger opladen/ontladen)
Gebruik je de app dan nog steeds? Hier modbus only.
Ik draai nu alle 3 de batterijen (V1 / V2 en V3) allemaal op een m5stack atom s3 lite omdat de v3 soms ook niet meer reageerde via bedraad modbus tcp/ip. Geen idee of dat met de chinezen te maken had.
Maar heb er nu geen last meer van.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2026 09:39 ]
PID controller is niet perse nodig het nut en instel complexiteit hiervan is ook wel eens bediscussieert. In de blueprint zit, deadband, minimale delta tussen setpoint en 2 gladstrijk opties tegen pieken en laden/ontladen.appsec schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:09:
[...]
Begrijp ik goed dat die blueprint direct berekend wat de batterij moet doen om de netafname/teruglevering op nul te krijgen? Ik had verwacht dat je hier een P(I)D controller voor nodig zou hebben. Ik ga er vanuit dat de batterij het zelf ook op die manier doet in de zelf consumptie mode.
Overigens ben ik niet echt onder de indruk van hoe dat werkt, maar dat kan ook door de per seconde P1 metingen komen. Eigenlijk is dat best wel traag en ze lijken ook een paar tellen achter te lopen op de werkelijkheid.
Indien je P1 per seconde metingen doet mag je blij zijn, genoeg mensen waarbij het 10 seconden is. De blueprint staat per default ook op 10 seconden. Te veel wisselen in setpoint lijkt mij niet goed voor de efficiëntie.
Het is altijd zo dat je eerst een meting hebt en daarna pas de accu het setpoint geeft. Afhankelijk van je apparaten in huis werkt dat goed (genoeg) of krijg je verbruik en teruglevering.
Dank voor de tip en voorbeeld codesavale schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:35:
Deze is al ergens voorbij gekomen in het reguliere marstek venus topic: https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse/?pageNo=1
Ben benieuwd of we balancing ooit kunnen gaan forceren!
Ik heb in ieder geval het cell balancing status register (34009) en interpretatie toegevoegd aan:
https://github.com/kiss81/marstek_esphome
(Heb hem zelf nog niet van 0 af zien gaan, maar zodra dat wel gebeurd check ik of de code helemaal klopt)
Ik heb voor de m5stack en lilygo de code ook aangepast op mijn github voor de marstek v3
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2026 19:36 ]
Voordeel van Addon versus Yaml is eenvoudiger configureren en vanuit mij eenvoudiger te gebruiken.Marve79 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:30:
[...]
Kun je ook uitleggen waarom? Yaml is toch altijd beter zonder addons? Als die addon niet meer onderhouden wordt of breekt met een firmware update?
Ik had 2 Marsteks E V2's. 1 was kapot, dus kreeg een V3 terug. Ben een halve avond bezig geweest om oude entries op te ruimen, en de boel om te gooien.
Nog wel een tip voor mensen die hieraan willen beginnen. De venus E3.0 werkt alleen met modbus over tcp als de netwerkkabel is aangesloten. Op WiFi kreeg ik het niet voor elkaar.
NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS
https://www.photovoltaikforum.com/thread/260078-mythen-rund-ums-top-balancing-der-venuse/?pageNo=1
Ik wil eerst even morgen aankijken wat het doet. Als het lijkt te werken zal ik hem toevoegen aan mijn repo als iemand wil experimenteren.
[ Voor 17% gewijzigd door savale op 11-05-2026 21:37 ]