Een kleine afwijking verwacht ik ook wel. Omdat een deel verlies is. Maar je zou dan denken aan zo’n 10% bij alleen laden en nog eens 10% bij ontladen. Dit is meer dan 10%Ellroe32 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:31:
[...]
Vandaag weer geladen: 2.868wh volgens HW >> 2.360wh volgens Marstek >> nu op 800w geladen.
Lijkt mij niets mis mee. De HW-socket meet hoeveel stroom er via de socket uit het stopcontact wordt getrokken (grid en/of PV). De accu geeft aan hoeveel er daadwerkelijk in de batterij is opgeslagen. Omdat je nu op 800W (terwijl de max capaciteit 2500W is) laadt is dit omzettingsverlies wellicht groter dan wanneer je op 2500W dezelfde test uitvoert. Dan komt er misschien een paar honderd Watt meer in de batterij. Op vol vermogen van de omvormer heb je een beter rendement dan wanneer je op een gereduceerd vermogen laadt. Overigens krijg je dit verlies nog een keer als je de opgeslagen stroom gaat gebruiken.Ellroe32 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:31:
[...]
Vandaag weer geladen: 2.868wh volgens HW >> 2.360wh volgens Marstek >> nu op 800w geladen.
Welke documentatie gebruik je nu voor de modbus registers?superduper1969 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:59:
[...]
Super bedankt, ik had hem al helemaal voorbereid maar krijg nog geen data omdat ik niet wist of ik holding, input of wat anders moet gebruiken, in had ook slave = 1 gebruikt terwijl het misschien toch 0 moet zijn.
Maar met deze info kan ik weer verder puzzelen.
Ik heb geen USB maar TCP/Wifi maar dat gedeelte lijkt gewoon te werken, het is puur de modbus datastructuur waarbij ik wat hulp kan gebruiken. Als het draait denk ik er aan om een specifiek topic te starten over de Modbus koppeling.
Heb zelf mijn batterij nog niet ontvangen maar wil zeker mee helpen om de link met home assistant te maken.
Tip, in het verleden gebruikte ik al eens chatgpt om een pdf met modbus documentatie/registers om te zetten in een yaml file voor Home Assistant (modbus tcp of usb dongle in HA zelf) of esphome (modbus RTU aan een esp die de modbus registers leest of schrijft, zie bijvoorbeeld dit voor een Huawei inverter : https://github.com/jesusr.../main/esphome_huawei.yaml).
Zit er ook voeding op die poort?superduper1969 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:11:
Weer een stukje van de puzzel:
[Afbeelding]
Dat is wel mooi, kun je er gewoon een ESP32 of zo aan hangen (of een ding met Ethernet) en deze uit de thuisbatterij voeden. Scheelt weer een adapter!
Tot nu toe het ontladen van de accu.
Gister avond de accu vol geladen 5.12kwh. Daarna na 00 uur vanacht laten ontladen op 300 watt. Dat is gemiddeld mijn verbruik in de nacht. 220-350 watt schommelt het tussen nu de verwarming aan is. Dus puur om te meten hoeveel verlies er is met dat vermogen.
Afijn. Dus laten ontladen met 300 watt totdat hij leeg was. Bij 11% stopte de accu na zon 13.5 uur ontladen.. 0.51kwh zat er nog in.
Ontladen gaf de marstek 307W aan en de HW plug 288W .
totaal ontladen 3.88kwh gebruikte energie volgens de HW plug. Plus de restant van 0.51Kwh in de accu kom ik uit op 4.4kwh 0.72kwh verlies ( zon 14%) .
Dit is op een laag vermogen. Op een hoger vermogen zou het verlies uiteraad minder zijn maar nu puur om het nachtverbruik na te bootsen en kijken wat de verliezen zijn. Ik verwacht dat de omvormer tussen de ga 40 tot 70% van zen vermogen het meeste efficentie heeft. Bij de volle 2500 watt is er meer warmte dus meer verlies. Wellicht test ik dat later nog en keer:strip_exif()/f/image/ppqcHG4kTxXhpsMwKkGexabh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KZv4tN7TeQOik22e9QkH7ofO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ii2JdwSBrpEVAK4fMaLITTMI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fnsW7j02VC0oxUiCJP9XH9QM.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik de accu aan het laden op 1000 watt een redelijk lage watage weer.
996W op de marstek en 1024W volgens de hw plug. Weet niet of de afwijking bij iedereen zo is maar ik vermoed dat de 28w extra het verlies van de omvormer/lading is. Ben benieuwd hoe hij dat strax gaat regelen met de p1 meter als uitgelezen word dat de panelen 1000 watt overschot hebben en hij dus bij 1000 wat 28w interne afwijking heeft.
In elk geval na het laden lees ik later op de hw plug uit hoeveel Kwh de accu extra nodig is boven het teruggeleverde om de accu weer tot 100% te laden. Word vervolgd.
Gister avond de accu vol geladen 5.12kwh. Daarna na 00 uur vanacht laten ontladen op 300 watt. Dat is gemiddeld mijn verbruik in de nacht. 220-350 watt schommelt het tussen nu de verwarming aan is. Dus puur om te meten hoeveel verlies er is met dat vermogen.
Afijn. Dus laten ontladen met 300 watt totdat hij leeg was. Bij 11% stopte de accu na zon 13.5 uur ontladen.. 0.51kwh zat er nog in.
totaal ontladen 3.88kwh gebruikte energie volgens de HW plug. Plus de restant van 0.51Kwh in de accu kom ik uit op 4.4kwh 0.72kwh verlies ( zon 14%) .
Dit is op een laag vermogen. Op een hoger vermogen zou het verlies uiteraad minder zijn maar nu puur om het nachtverbruik na te bootsen en kijken wat de verliezen zijn. Ik verwacht dat de omvormer tussen de ga 40 tot 70% van zen vermogen het meeste efficentie heeft. Bij de volle 2500 watt is er meer warmte dus meer verlies. Wellicht test ik dat later nog en keer
:strip_exif()/f/image/ppqcHG4kTxXhpsMwKkGexabh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KZv4tN7TeQOik22e9QkH7ofO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ii2JdwSBrpEVAK4fMaLITTMI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fnsW7j02VC0oxUiCJP9XH9QM.jpg?f=fotoalbum_large)
996W op de marstek en 1024W volgens de hw plug. Weet niet of de afwijking bij iedereen zo is maar ik vermoed dat de 28w extra het verlies van de omvormer/lading is. Ben benieuwd hoe hij dat strax gaat regelen met de p1 meter als uitgelezen word dat de panelen 1000 watt overschot hebben en hij dus bij 1000 wat 28w interne afwijking heeft.
In elk geval na het laden lees ik later op de hw plug uit hoeveel Kwh de accu extra nodig is boven het teruggeleverde om de accu weer tot 100% te laden. Word vervolgd.
Een verlies van maar 14 procent is heel positief toch?? Ik hoor dat een thuisbatterij meestal 20 procent verliest tussen laden en ontladen.TinusB schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:09:
Tot nu toe het ontladen van de accu.
Afijn. Dus laten ontladen met 300 watt totdat hij leeg was. Bij 11% stopte de accu na zon 13.5 uur ontladen.. 0.52kwh zat er nog in.
totaal ontladen 3.88kwh gebruikte energie volgens de HW plug. Plus de restant van 0.52Kwh in de accu kom ik uit op 4.4kwh 0.72kwh verlies ( zon 14%) .
Dit is op een laag vermogen. Op een hoger vermogen zou het verlies uiteraad minder zijn maar nu puur om het nachtverbruik na te bootsen en kijken wat de verliezen zijn. Ik verwacht dat de omvormer tussen de ga 40 tot 70% van zen vermogen het meeste efficentie heeft. Bij de volle 2500 watt is er meer warmte dus meer verlies. Wellicht test ik dat later nog en keer[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daar komt het opladen nog bij dit is enkel het ontladen nog.. Mocht dat ook 14 procent zijn dan maakt het 28 totaal.obed112 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:40:
[...]
Een verlies van maar 14 procent is heel positief toch?? Ik hoor dat een thuisbatterij meestal 20 procent verliest tussen laden en ontladen.
Maar ik verwacht dat de laad verliezen minder zullen zijn.
Uitslag volgt later.
Als dat ook 14% is, moet je 5.95 kWh betalen om er 5.12 in de accu te krijgen.
En daarvan krijg je met 14% verlies 4.40 kWh in je huishouden.
Totaal 74% RTE, 26% verlies (niet 28) in dat hypothetische geval.
Hierboven werd gesteld dat maximale efficiëntie ook op maximaal vermogen is. Dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Meten is weten
Hierboven werd gesteld dat maximale efficiëntie ook op maximaal vermogen is. Dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Meten is weten
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar wie zegt dat de HW sockets de juiste waarden aangeven, ik vermoed dat deze ook een afwijking hebben, naar boven / beneden, deze zijn immers niet geijkt.
De accu ontlaad ook niet verder dan 10% dus er blijft altijd nog 0.51kwh in de accu die niet bruikbaar is. Dus eigelijk is er maar 4.61kwh bruikbaar meer kun je niet laden of ontlade En dan komen nog de verliezen van het laden en ontladen. Bij kleinere accu.s van andere leveranciers. Zoals de welbekende 2.7kwh heb je ook dat er maar 90% gebruikt kan worden plus de verliezen. Dan blijft er naar mijn inzien al helemaal weinig over. 🤷♂️ een 5kwh accu lijkt mij toch wel nodig als je er echt iets mee zou willen bereiken...Proton_ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:10:
Als dat ook 14% is, moet je 5.95 kWh betalen om er 5.12 in de accu te krijgen.
Naja als er dan maar een getekende DoC bijzitJanp1963 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:50:
[...]
Heb je de connectie in HW gemaakt met behulp HW wallplug??
Ik heb de accu via een vaste connectie verbonden met aparte groep en toen "unlocked" naar 2500 Watt.
Ik heb twijfels of die HW socket dit vermogen kan hebben, gezien eerdere meldingen van doorgebrande of defect rakende sockets.
Niet gerelateerd aan de marstek, maar toch.
Wordt melding van gemaakt in de Homewizard gebruikersgroep op facebook.
Ze zijn wel stuk voor stuk geijkt staat ook op de website. Met een precisie van 99.5% maar niet officieel met papieren en certificaat Dan zouden de sockets ook duurder worden in de productie.Njord1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:18:
Maar wie zegt dat de HW sockets de juiste waarden aangeven, ik vermoed dat deze ook een afwijking hebben, naar boven / beneden, deze zijn immers niet geijkt.
Wel heb ik er een aantal van. En uiteraad heb ik ze getest van de 8 die ik heb getest ( wel het oude betere model niet de nieuwe die ze nu hebben ) zat er onderling 2w verschil in op ruim 2.4kw. En Met alle verbruikers in huis uit 0w op de meter met de socket verbonden met de wifi via mijn mobiele hotspot. Zit er op een verwarmings element die ruim 2400W vroeg nog geen 4 watt verschil tussen de slimme meter en de socket. Buiten dat heb ik ook een 1fasen meter van hun in de meterkast die zijn wel geijkt met certificaat en hebben dezelfde afwijking. Dus ze zijn wel degelijk aardig precies. Of ze bij teruglever netzo precies zijn kan ik niet zeggen maar ik neem het haast wel aan.
De topic gaat over duravolt/marstek dus laten we het voor nu dan ook daar weer bij houden 😄😄
Waar ik wel benieuwd naar was of meerdere mensen hier al testen hebben uitgevoerd. En of er al het een en ander bekend is over de verwachte levering van de p1 meter vanuit de leverancier ?
[ Voor 87% gewijzigd door TinusB op 04-01-2025 21:19 ]
3 uur lang op 800w ontladen: 2384 volgens HW >> 2670 volgens Marstek >> 11% verlies.Ellroe32 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:31:
[...]
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Het is heel simpel om de Elfin NW11 Modbus naar TCP/IP adapter aan te sluiten maar daarna wordt het veel lastiger. Ik heb nog geen behoefte om met een ESP+Signal adapter aan de slag te gaan, ik heb wel vertrouwen in de Elfin oplossing en de Elfin is maar €20 voor deze kit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ah7emgNWBcPpBcrV8Wy1vV19.jpg?f=user_large)
Modbus sluit je dus aan zonder de Data Ground: (daar ging ik met mijn RS-232 achtergrond al de mist in)
:strip_exif()/f/image/y8yzX41UvmrcBf2o6PAjOBTY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de kabel de helft ingekort en de A+B Twisted gemaakt zoals hoort bij RS485. Natuurlijk alles 3 keer nagemeten voor aansluiten.
Waarschijnlijk is op deze korte kabellengte twisten niet nodig maar ik moest alles uitsluiten.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qPoxQA6Q5xHhtobnB6xdHhNQ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/owJdWMsn9pmDvGJrMdhTa1ny.jpg?f=fotoalbum_large)
In de Marstek/Duravolt Modbus Manual staat het protocol:
Standard Modbus RTU Protocol
Modbus default Address: 1 > Dus dit is het slave adres in HA yaml.
baud:115200, 8bit, No parity bit, 1bit Stopbit > dat is het simpele deel.
HA Modbus Docs
Hier loop ik vast:
Laat ik de Elfin de Modbus connectie regelen dan zet je HA als tcp, ik krijg dan +/- 3 resultaten per dag.
Dit komt omdat de Modbus modus ook een CRC check heeft en kennelijk is hij niet blij met de antwoorden die hij krijgt en stuurt ze dan ook niet door naar HA.
Laat ik HA Modbus RTU doen via rtuovertcp en zet ik de Elfin op NO protocol, dan komen er wel pakketten terug naar HA.
Dit is de instelling die ik bedoel:
:strip_exif()/f/image/QeI7WafHp7nq7EAAqS521u7z.jpg?f=fotoalbum_large)
En in HA:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mNuzFQeXHiXrpXcMffVjX6wM.jpg?f=user_large)
Als ik de data onderschep met Wireshark dan ziet dat er zo uit:
01047d6400016879 > Vraag vanuit HA
018401c082 > Reply vanuit Accu
018401c082 > Reply Reply vanuit Accu
Als ik deze in een Modbus decoder stop dan zie ik dat de vraag correct geformuleerd is: (geprobeerd met read en holding) kan zijn dat er toch iets anders gevraagd wordt?
Of moet ik registernummer 1 nummer lager gebruiken i.v.m. physical/logical?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7CUZmr5CgzEFRp5b82YhUnr3.jpg?f=user_large)
In ieder geval kan HA niets met het antwoord van de accu vanwege een CRC error.
Ik zie nu dat de "Expected CRC 82 C0" precies de 2 laatste karakters zijn in omgekeerde volgorde zijn!
En als ik die andersom zet krijg ik een logisch antwoordt, er zal vast een methode zijn om deze weer om te draaien, heb ik morgen wat te doen!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QT1xfGdVsARwmRfWvMGzx5oK.jpg?f=user_large)
In ieder geval veel geleerd over een protocol uit 1979!
Wordt vervolgd, en als iemand een idee heeft om de CRC om te draaien hoor ik het graag!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ah7emgNWBcPpBcrV8Wy1vV19.jpg?f=user_large)
Modbus sluit je dus aan zonder de Data Ground: (daar ging ik met mijn RS-232 achtergrond al de mist in)
:strip_exif()/f/image/y8yzX41UvmrcBf2o6PAjOBTY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de kabel de helft ingekort en de A+B Twisted gemaakt zoals hoort bij RS485. Natuurlijk alles 3 keer nagemeten voor aansluiten.
Waarschijnlijk is op deze korte kabellengte twisten niet nodig maar ik moest alles uitsluiten.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qPoxQA6Q5xHhtobnB6xdHhNQ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/owJdWMsn9pmDvGJrMdhTa1ny.jpg?f=fotoalbum_large)
In de Marstek/Duravolt Modbus Manual staat het protocol:
Standard Modbus RTU Protocol
Modbus default Address: 1 > Dus dit is het slave adres in HA yaml.
baud:115200, 8bit, No parity bit, 1bit Stopbit > dat is het simpele deel.
HA Modbus Docs
Hier loop ik vast:
Laat ik de Elfin de Modbus connectie regelen dan zet je HA als tcp, ik krijg dan +/- 3 resultaten per dag.
Dit komt omdat de Modbus modus ook een CRC check heeft en kennelijk is hij niet blij met de antwoorden die hij krijgt en stuurt ze dan ook niet door naar HA.
Laat ik HA Modbus RTU doen via rtuovertcp en zet ik de Elfin op NO protocol, dan komen er wel pakketten terug naar HA.
Dit is de instelling die ik bedoel:
:strip_exif()/f/image/QeI7WafHp7nq7EAAqS521u7z.jpg?f=fotoalbum_large)
En in HA:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mNuzFQeXHiXrpXcMffVjX6wM.jpg?f=user_large)
Als ik deze in een Modbus decoder stop dan zie ik dat de vraag correct geformuleerd is: (geprobeerd met read en holding) kan zijn dat er toch iets anders gevraagd wordt?
Of moet ik registernummer 1 nummer lager gebruiken i.v.m. physical/logical?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7CUZmr5CgzEFRp5b82YhUnr3.jpg?f=user_large)
In ieder geval kan HA niets met het antwoord van de accu vanwege een CRC error.
Ik zie nu dat de "Expected CRC 82 C0" precies de 2 laatste karakters zijn in omgekeerde volgorde zijn!
En als ik die andersom zet krijg ik een logisch antwoordt, er zal vast een methode zijn om deze weer om te draaien, heb ik morgen wat te doen!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QT1xfGdVsARwmRfWvMGzx5oK.jpg?f=user_large)
In ieder geval veel geleerd over een protocol uit 1979!
Wordt vervolgd, en als iemand een idee heeft om de CRC om te draaien hoor ik het graag!
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Grappig. Je zou bijna denken dat die 800W ontladen instelling de netto ontlaadstroom is dan. Gezien die netto 2400 van HW lijkt op 3x800 en die 2670 van Marstek niet.Ellroe32 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:55:
[...]
3 uur lang op 800w ontladen: 2384 volgens HW >> 2670 volgens Marstek >> 11% verlies.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
https://duravolt.nl/wp-co...lug-in-Battery-Modbus.pdfscruysberghs schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:23:
[...]
Welke documentatie gebruik je nu voor de modbus registers?
Heb zelf mijn batterij nog niet ontvangen maar wil zeker mee helpen om de link met home assistant te maken.
Tip, in het verleden gebruikte ik al eens chatgpt om een pdf met modbus documentatie/registers om te zetten in een yaml file voor Home Assistant (modbus tcp of usb dongle in HA zelf) of esphome (modbus RTU aan een esp die de modbus registers leest of schrijft, zie bijvoorbeeld dit voor een Huawei inverter : https://github.com/jesusr.../main/esphome_huawei.yaml).
Maar dan een OCR versie alhoewel ik het meeste toch heb overgetikt.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Komt beide op +-82-83% uit. Is dat alleen laden, of incl. ontladen? Want als je al 17-18% verliest bij alleen het laden is de Round Trip Efficiency wel vrij beroerd.Ellroe32 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:31:
[...]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Mag je dat zo wel berekenen?Ellroe32 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:55:
[...]
3 uur lang op 800w ontladen: 2384 volgens HW >> 2670 volgens Marstek >> 11% verlies.
Je vergelijkt de waardes van HW met Marstek.
Ik zou alleen de waardes van HW of van Marstek gebruiken door b.v. bij 90% lading hem 3 uur met 800W te ontladen en daarna 3 uur opladen met 800W.
Dan is laden en ontladen het zelfde op de HW
Het ladingspercentage wat de batterij dan aangeeft is een betere indicatie van het totaal verlies na een ontlaad en laad sessie.
Vannacht hier hetzelfde probleem, batterij heeft 50 minuten staan te laden van 0:00 uur tot 0:50 uur.FritsLa schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:35:
[...]
Ja klopt uur te laat maar op zich kloppen de tarieven en de tijden wel met de tijd hier in NL (GMT + 1) alles werkt dan ook goed van 1:00 tot 0:00 uur. Alleen de tariefswisseling is dus een uur te laat en wat meest hinderlijk is is dat de batterij sowieso gaat staan laden tussen 0:00 uur en 1:00 uur wat voor tarief je ook hebt ingevuld.
Kwam ook hier niet overeen met de ingestelde tarieven.
Accu was gisteren leeg en heeft geladen tot half vol op (2500 Watt).
Wat me verder op valt is dat op " auto" modus alleen de Shelly P1 meter nog maar te selecteren is.
Verder vraag ik me af wat bij de instellingen ingevuld moet worden bij het tabblad "tarieven"?
[ Voor 12% gewijzigd door Janp1963 op 05-01-2025 08:39 . Reden: Aanvulling ]
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
De function code in de request staat op 0x04superduper1969 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:36:
terwijl de spec 0x03, 0x06 of 0x10 aangeeft...
Heeft dit iets met input_type van de sensor te maken ? Kan op input of holding gezet worden...
Dus eerst die 04 proberen veranderen in 03 ?
En dan kijken of de accu nog steeds antwoordt met error 0x84
(foutieve crc voorlopig even negeren)
btw, hoe ziet de volledige definitie van die sensor er uit ?
[ Voor 4% gewijzigd door bvs op 05-01-2025 10:12 ]
Gister een kleine fout gemaakt in de berekening. Ik heb de 11% restant van de accu 0.51kwh bij het totaal opgeteld. Het gaat om de verbruikte energie. Met de 11 % restant er afgerekend heeft de accu 4.61kwh ontladen daarvan heeft het tijdens ontladen 3.88kwh opgeleverd dat is 0.73kwh verlies. Dat maakt tijdens ontladen 15.84% verlies.TinusB schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:09:
Dus laten ontladen met 300 watt totdat hij leeg was. Bij 11% stopte de accu na zon 13.5 uur ontladen.. 0.51kwh zat er nog in.
Intussen heb ik de accu geladen met 1000 watt.
Daarbij gaf de hw meter een totaal aan van 1.27kwh extra verbruik boven op het ontladen. Dus dan heb je gelijk al het verlies op het ontladen en laden bij elkaar 1.27kwh van de 4.61kwh ontladen is 27.55% verlies totaal.
Maar nu wouden we het verlies tijdens het laden ook los van elkaar weten natuurlijk .
De accu moest bijgeladen worden met 4.61kwh tot 100%
De 3.88 kwh met de extra 1.27 bij elkaar opgeteld is 5.15kwh verbruikt om 4.61 bij te moeten laden . 0.54kwh extra. Dat komt uit op een oplaad verlies van 11.71%
Tel je nu de ontlaad 15.84% en de oplaad 11.71% verlies bij elkaar op kom ik ook op een totaal van 27.55% verlies dus zo klopt het.
Inmiddels na het laden de accu nu met 500W ontladen. Toen stopte hij bij 12% 0.61kwh nog in de accu. Kan er van komen dat de accu koud staat.
Nu heeft hij via de HW 4.03kwh ontladen. En min de 0.61 restant 4.51kwh verbruikt. 0.48kwh verlies op 4.51. Op 500w in plaats van 300
Dan is het verlies al een stuk lager en dan kom ik uit op 10.64% op 500w in plaats van de 15.84% die we op 300 watt hadden.
Uitkomst bij een lage ontlaad wattage 300W 15.84% verlies.
1000W laden 11.71%
Totaal 27.55%
Uitkomst tot nu toe 500 watt ontladen 10.64% verlies.
Laden op 1500 watt is nu bezig.
Ik schrik hier ook wel een beetje van. Mijn Marstek Venus wordt einde van de maand geleverd maar weet eigenlijk helemaal niet of ik dit wel wil. Tuurlijk is die veel goedkoper dan de hw naar verhouding maar ik zie mij de batterij echt niet koppelen met home assistant als ik de verhalen hier lees en ik heb al zeker geen zin om elke dag mijn batterij te resetten. De stekker moet in het stopcontact de p1 meter erin en appje erbij dan moet het werken. Even een appie generen voor home assistant en dan moet het klaar zijn. Dit voelt als een drama, ik heb geen tijd om dag en nacht naast de batterij te zitten om te kijken of die nog werkt.zel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:29:
Ik volg de discussie mee, maar echt 'plug-and-play' is dat toch allemaal niet ....
Het is echt de Modbus CRC ik zag dat meerdere merken solar inverters dit ook doen maar het is niet volgens SPEC, ik heb het weer gerapporteerd aan Marstek met een verzoek om de Byte order van de CRC aan te passen of instelbaar te maken.
Ik krijg het niet in HA voor elkaar om dit te doen en de Elfin kan ik ook niets vinden.
Edit: Nu ook een Feature Request aangemaakt bij Home Assistent voor Reverse CRC.
Vraag: AC voltage, verwacht een antwoord tussen de 220V en 240V afgerond op xxx.x.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4755f9FcOT8Up4VMCXy16tSP.jpg?f=user_large)
Correcte Modbus RTU Vraag vanuit Home Assistant:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GjfCn2Lutm877WeAgawcr1E3.jpg?f=user_large)
Foute CRC door Marstek:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ljp4vdK7xgOq1oOnxcq5oDI5.jpg?f=user_large)
CRC handmatig aangepast, en krijg dus ook een correct antwoord: 225.2V
Ik krijg het niet in HA voor elkaar om dit te doen en de Elfin kan ik ook niets vinden.
Edit: Nu ook een Feature Request aangemaakt bij Home Assistent voor Reverse CRC.
Vraag: AC voltage, verwacht een antwoord tussen de 220V en 240V afgerond op xxx.x.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4755f9FcOT8Up4VMCXy16tSP.jpg?f=user_large)
Correcte Modbus RTU Vraag vanuit Home Assistant:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GjfCn2Lutm877WeAgawcr1E3.jpg?f=user_large)
Foute CRC door Marstek:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ljp4vdK7xgOq1oOnxcq5oDI5.jpg?f=user_large)
CRC handmatig aangepast, en krijg dus ook een correct antwoord: 225.2V
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rS8nt136HB9sJdNNvmyafMss.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door superduper1969 op 05-01-2025 13:32 ]
De HW en de marstek kunt u ook niet vergelijken de hw kan alleen het overvloed aan zonne energie tijdelijk voor u opslaan tot u het op een later moment weer kunt gebruiken als de zon weg is om zo minder terugobed112 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:48:
[...]
Ik schrik hier ook wel een beetje van. Mijn Marstek Venus wordt einde van de maand geleverd maar weet eigenlijk helemaal niet of ik dit wel wil. Tuurlijk is die veel goedkoper dan de hw naar verhouding maar..
te leveren. Deze kan niet handelen op de energie markt tussen hoge en lage inkoop prijzen. En ook zo ver ik weet niet handmatig laten laden en ontladen. Enkel zelfstandig via de p1 meter.
Als u hetzelfde wilt doen met de matstek als wat de hw kan dan hoeft u geen extra dingen te doen dan is het plug en play. De p1 meter komt binnenkort beschikbaar en dan is het inpluggen instaleren in de app en dan kan de marstek ook gewoon automatis laden en ontladen na opwek en verbruik via de p1 meter netzo als wat de hw doet.
Dus wilt u alleen uw zonne opwek overschot opslaan tot een later moment dan is het plug en play. De hw heeft de extra opties niet waar over gesproken word.
Marstek heeft momenteel meer mogelijkheden en is prijs technisch goedkoper en een wat betere keus op het moment. Of de kwaliteit van beide even goed is moet nog blijken uiteraad.
Ik weet dat de Marstek op papier een veel betere keuze is daarom heb ik hem ook besteld, ik had/heb bij hw een reservering uit staan en ondanks dat ik mijn geld voor de reservering kwijt zo raken wanneer ik voor de Marstek ga heb ik daar in eerste instantie toch voor gekozen. Ik had zelf de theorie, omdat Marstek veel groter is dan hw wat alleen een Nederlandse speler is en Marstek ook veel langer in deze handel zit kunnen ze met veel betere software komen ook omdat schaal grootte op dat gebied gewoon belangrijk is.TinusB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:58:
[...]
De HW en de marstek kunt u ook niet vergelijken de hw kan alleen het overvloed aan zonne energie tijdelijk voor u opslaan tot u het op een later moment weer kunt gebruiken als de zon weg is om zo minder terug
te leveren. Deze kan niet handelen op de energie markt tussen hoge en lage inkoop prijzen. En ook zo ver ik weet niet handmatig laten laden en ontladen. Enkel zelfstandig via de p1 meter.
Als u hetzelfde wilt doen met de matstek als wat de hw kan dan hoeft u geen extra dingen te doen dan is het plug en play. De p1 meter komt binnenkort beschikbaar en dan is het inpluggen instaleren in de app en dan kan de marstek ook gewoon automatis laden en ontladen na opwek en verbruik via de p1 meter netzo als wat de hw doet.
Dus wilt u alleen uw zonne opwek overschot opslaan tot een later moment dan is het plug en play. De hw heeft de extra opties niet waar over gesproken word.
Marstek heeft momenteel meer mogelijkheden en is prijs technisch goedkoper en een wat betere keus op het moment. Of de kwaliteit van beide even goed is moet nog blijken uiteraad.
Maar het moet wel gewoon werken, wanneer ik de verhalen lees op tweakers krijg ik de indruk dat de Marstek Venus batterij een beta product is wat niet stabiel genoeg is om aan de massa te verkopen.
Je kunt niet dagelijks in de app moeten zetten wat het verschil in prijs moet zijn voor laden en ontladen bij een dynamische contract. Wanneer het verschil tussen hoog en laag eenmaal is ingesteld moet het gewoon werken.
Het is geen optie om elk uur te kijken of je batterij niet in storing is gevallen.
Het is geen optie om dagelijks je batterij te moeten resetten.
Dit zijn allemaal dingen die ik hier voorbij zie komen en daar schrik ik van.
Kijk. Dit experimenteren maakt je een voor mij een echte tweaker. De info en ervaringen delen. Top!TinusB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:46:
[...]
Gister een kleine fout gemaakt in de berekening. Ik heb de 11% restant van de accu 0.51kwh bij het totaal opgeteld. Het gaat om de verbruikte energie. Met de 11 % restant er afgerekend heeft de accu 4.61kwh ontladen daarvan heeft het tijdens ontladen 3.88kwh opgeleverd dat is 0.73kwh verlies. Dat maakt tijdens ontladen 15.84% verlies.
Daarbij gaf de hw meter een totaal aan van 1.27kwh extra verbruik boven op het ontladen. Dus dan heb je gelijk al het verlies op het ontladen en laden bij elkaar 1.27kwh van de 4.61kwh ontladen is 27.55% verlies totaal.
Maar nu wouden we het verlies tijdens het laden ook los van elkaar weten natuurlijk .
De 3.88 kwh met de extra 1.27 bij elkaar opgeteld is 5.15kwh verbruikt om 4.61 bij te moeten laden . 0.54kwh extra. Dat komt uit op een oplaad verlies van 11.71%
Tel je nu de ontlaad 15.84% en de oplaad 11.71% verlies bij elkaar op kom ik ook op een totaal van 27.55% verlies dus zo klopt het.
Inmiddels na het laden de accu nu met 500W ontladen. Toen stopte hij bij 12% 0.61kwh nog in de accu. Kan er van komen dat de accu koud staat.
Nu heeft hij via de HW 4.03kwh ontladen. En min de 0.61 restant 4.51kwh verbruikt. 0.48kwh verlies op 4.51. Op 500w in plaats van 300
Dan is het verlies al een stuk lager en dan kom ik uit op 10.64% op 500w in plaats van de 15.84% die we op 300 watt hadden.
1000W laden 11.71%
Totaal 27.55%
Mooi om te zien dat er "gespeeld" kan worden met verliezen. 27% is ook vrij fors. Al verwacht ik dat de HW batterij van @HomeWizard_NL dit ook haalt. Daarom zou het mooi zijn als je het optimale punt kunt zoeken. Wellicht draai je dan misschien niet helemaal NOM maar haal je wel het meeste rendement uit het systeem. Benieuwd naar de rest.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Je kúnt er mee handelen op prijs met een dynamisch contract, maar zowel de HW als de Marstek zijn door hun beperkte capaciteit primair bedoeld om in de avond en nacht uren de opgeslagen stroom te gebruiken.obed112 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:21:
[...]
Ik weet dat de Marstek op papier een veel betere keuze is daarom heb ik hem ook besteld, ik had/heb bij hw een reservering uit staan en ondanks dat ik mijn geld voor de reservering kwijt zo raken wanneer ik voor de Marstek ga heb ik daar in eerste instantie toch voor gekozen. Ik had zelf de theorie, omdat Marstek veel groter is dan hw wat alleen een Nederlandse speler is en Marstek ook veel langer in deze handel zit kunnen ze met veel betere software komen ook omdat schaal grootte op dat gebied gewoon belangrijk is.
Maar het moet wel gewoon werken, wanneer ik de verhalen lees op tweakers krijg ik de indruk dat de Marstek Venus batterij een beta product is wat niet stabiel genoeg is om aan de massa te verkopen.
Je kunt niet dagelijks in de app moeten zetten wat het verschil in prijs moet zijn voor laden en ontladen bij een dynamische contract. Wanneer het verschil tussen hoog en laag eenmaal is ingesteld moet het gewoon werken.
Het is geen optie om elk uur te kijken of je batterij niet in storing is gevallen.
Hoe warm of koud staat de accu? Kan me namelijk voorstellen dat de accu in een koude garage van 4 graden het minder goed doet dan op huiskamer temperatuur. Elektronische auto’s hebben vaak ook last van koud weer.TinusB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:46:
[...]
Gister een kleine fout gemaakt in de berekening. Ik heb de 11% restant van de accu 0.51kwh bij het totaal opgeteld. Het gaat om de verbruikte energie. Met de 11 % restant er afgerekend heeft de accu 4.61kwh ontladen daarvan heeft het tijdens ontladen 3.88kwh opgeleverd dat is 0.73kwh verlies. Dat maakt tijdens ontladen 15.84% verlies.
1000W laden 11.71%
Totaal 27.55%
Wellicht hoor je alleen de dingen die niet goed gaan? los van de fout lezingen op de CT klemmen (waar de p1 meter voor wordt nageleverd) heb ik niks geen problemen en niet hoeven te resetten.obed112 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:21:
[...]
Ik weet dat de Marstek op papier een veel betere keuze is daarom heb ik hem ook besteld, ik had/heb bij hw een reservering uit staan en ondanks dat ik mijn geld voor de reservering kwijt zo raken wanneer ik voor de Marstek ga heb ik daar in eerste instantie toch voor gekozen. Ik had zelf de theorie, omdat Marstek veel groter is dan hw wat alleen een Nederlandse speler is en Marstek ook veel langer in deze handel zit kunnen ze met veel betere software komen ook omdat schaal grootte op dat gebied gewoon belangrijk is.
Als die p1 meter echt werkt, is het mijn geval echt plug and play geweest.
Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110
Ik deel dezelfde ervaring, ben nu een week aan het experimenteren om de juiste settings te vinden.matrover schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:21:
[...]
Wellicht hoor je alleen de dingen die niet goed gaan? los van de fout lezingen op de CT klemmen (waar de p1 meter voor wordt nageleverd) heb ik niks geen problemen en niet hoeven te resetten.
Als die p1 meter echt werkt, is het mijn geval echt plug and play geweest.
Is ook een leertraject, accu en app zijn stabiel geen reset of iets dergelijks nodig gehad.
Voor mij is het ook ff wachten op de koppeling op hun eigen P1 meter of de werkende koppeling met de HW P1 meter.
Had begrepen van mijn leverancier dat hier hard aan gewerkt wordt en de P1 meters van Marstek kunnen ieder moment uitgeleverd worden.
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Volledig mee akkoord nu.superduper1969 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:57:
Het is echt de Modbus CRC ik zag dat meerdere merken solar inverters dit ook doen maar het is niet volgens SPEC, ik heb het weer gerapporteerd aan Marstek met een verzoek om de Byte order van de CRC aan te passen of instelbaar te maken.
Ik dacht dat het misschien aan de foutieve functie code lag (04 ipv 03).
Maar deze request/response geeft duidelijk aan dat de fout bij marstek zit.
(tenzij de wifi-rs485 adapter de laatste twee bytes van een response swapt voor de lol)
Ofwel is deze omgekeerde byte-order van de crc intentioneel (on purpose) om koppelingen lastiger te maken,
ofwel is de modbus implementatie nooit getest door marstek/hame (ofwel foutief getest)
Laat ons hopen het eerste (maar ik vrees het tweede)
Uiteraard moet marstek/hame dit fixen aan hun kant... anders is het geen modbus meer...
Hier hetzelfde, de accu en app zijn stabiel bij mij. Alleen nog even wachten op de P1 meter koppeling (handmatig is even leuk, maar moet niet te lang durenJanp1963 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Ik deel dezelfde ervaring, ben nu een week aan het experimenteren om de juiste settings te vinden.
Is ook een leertraject, accu en app zijn stabiel geen reset of iets dergelijks nodig gehad.
Voor mij is het ook ff wachten op de koppeling op hun eigen P1 meter of de werkende koppeling met de HW P1 meter.
Had begrepen van mijn leverancier dat hier hard aan gewerkt wordt en de P1 meters van Marstek kunnen ieder moment uitgeleverd worden.
2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger
Zeker niet plug and play met de ct klemmen en ct001 smart meterzel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:29:
Ik volg de discussie mee, maar echt 'plug-and-play' is dat toch allemaal niet ....
Ik snap u helemaal. Maar wij in nederland zij de 1e die de batterij in gebruik hebben . Daar zit in het begin ook een keerzijde aan dat ze even nodig zijn om de puntjes op de i te zetten. Ze zijn ook druk met verbetringen uitvoeren.obed112 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:21:
[...]
Ook bij sessy waren in het begin wat problemen die ze nadien voor het grootste gedeelte hebben opgelost en ook die zullen nog wel eens wat dingen tegen komen.
Ik verwacht dat bij de hw het ook niet in 1x goed zou gaan. Ze spreken wel over test exemplaren die her en der staan maar daar zijn ook nog geen bewijzen van getoond zover ik weet. Toen bij hw iedereen live date op hun tabled ging afspelen en in de kamer ging hangen en vooral toen de display uitkwam kon je ook merken dat de server het er moeilijk mee had. Geen conectie of trage data rare getallen in de app. En ik verwacht dat zodra iedereen de thuisbatterij gaat instaleren er ook weer zulk soort probleempjes gaan komen. Maar dat kan ook mee vallen .
Maar bij elk nieuw systeem zijn eerst wat vetbeterpuntjes en idd marstek is een hele grote firma die al een hoop ervaring heeft in batterijen en hw daar in tegen niet. Maar de softwarematige snufjes zijn ook deels nieuw voor marstek.
De nieuwe software versie van de marstek was ook een beta versie. Een enkel kon het testen. Maar aangezien iedereen via suport naar de nieuwste versie vroeg hebben ze die maar vrijgegeven voor iedereen maar feitelijk is het nog een test versie die ze aan het testen en verbeteren zijn.
Heb er vertrouwen in dat het goed komt .😊
[quote]
De modbus implementatie van Home Assistant is niet meteen een van de meest doorontwikkelde componenten en er doken afgelopen maanden wel wat alternatieven op :
- https://community.home-as...egisters-on-hassio/402028
- zoals ik al eens gesugereerd zag in deze thread; via nodered add-on in HA en die modbus functionaliteit gebruiken.
- deze modbus 2 mqtt bridge add-on : https://community.home-as...istant-modbus2mqtt/764755
Of toch maar een esp device de modbus registers laten uitlezen... Zo veel keuze
Mijn batterij is ondertussen in bestelling ...
Ik zou even proberen met een modbus scan tool op je pc om te kijken wat je terug krijgt. Bijvoorbeeld deze : https://store.chipkin.com/products/tools/cas-modbus-scannersuperduper1969 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:57:
De modbus implementatie van Home Assistant is niet meteen een van de meest doorontwikkelde componenten en er doken afgelopen maanden wel wat alternatieven op :
- zoals ik al eens gesugereerd zag in deze thread; via nodered add-on in HA en die modbus functionaliteit gebruiken.
- deze modbus 2 mqtt bridge add-on : https://community.home-as...istant-modbus2mqtt/764755
Of toch maar een esp device de modbus registers laten uitlezen... Zo veel keuze
Tjonge, wat een geklaag. Het is een nieuw product. Dit soort mankementen zijn niet ongewoon in deze fase. Als je daar niet tegen kan, stuur hem dan terug, ga uit dit forum, wacht een jaar, ga dan weer lezen en maak je keuze. Tegen die tijd zijn de kinderziektes er uitobed112 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:21:
[...]
Ja in hogere vermogen standen zou het rendament vast beter zijn.Devke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:29:
[...]
Kijk. Dit experimenteren maakt je een voor mij een echte tweaker. De info en ervaringen delen. Top!
Mooi om te zien dat er "gespeeld" kan worden met verliezen. 27% is ook vrij fors. Al verwacht ik dat de HW batterij van @HomeWizard_NL dit ook haalt. Daarom zou het mooi zijn als je het optimale punt kunt zoeken. Wellicht draai je dan misschien niet helemaal NOM maar haal je wel het meeste rendement uit het systeem. Benieuwd naar de rest.
Ook bij hw zeggen ze in het live filmpje van laatst dat de verliezen onder labaritorium waarde zijn getest. En het exacte weet ik niet meer maar volgensmij sprak hij toen ook over een rendament tussen de 70 en 88% in de live video webinair van de batterij op yoitube vanaf 14.30 minuut. Interesant om eens te kijken. Maar idd daar spreken ze ook over verliezen die kunnen oplopen tot 30% ook zeggen ze dat de omvormer bij 50% 400 watt nog een goede efficentie heeft maar bij een lager vermogen van bijf 200w hij een stuk minder efficent is. En dan zeggen ze dat een grote omvormer daardoor bij een lage watage niet efficent is. Persoonlijk denk ik dat een kleine omvorner die op zen max moet draaien ook niet efficent is maar dat zal zich later wijzen 🤷♂️
En idd als er later een update zou komen en je kunt instellen met welke vermogen de accu bij automatisch laden zou werken dan kun je hem op het vermogen instellen waarbij hij het efficiëntste is ..
Hij staat in de hal. En daar is het momenteel 10.5 graden. Dus niet zo vrezelijk koud.obed112 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:01:
[...]
Hoe warm of koud staat de accu? Kan me namelijk voorstellen dat de accu in een koude garage van 4 graden het minder goed doet dan op huiskamer temperatuur. Elektronische auto’s hebben vaak ook last van koud weer.
HW was van plan zn API read only te houden maar daar zijn al nuances in aangebracht. Veiligheid staat hoog in het vaandel maar ze kijken wel wat dr mogelijk gaat zijn. Liever zoek ik ook de beste rendementen op. Als laden 800 watt de beste resultaten geeft dan liever pas opladen bij 800 Watt dan wanneer de teruglevering op een zomerse dag pas begint. Dan moet je wel via de API kunnen ingrijpen.TinusB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:07:
[...]
Ja in hogere vermogen standen zou het rendament vast beter zijn.
Ook bij hw zeggen ze in het live filmpje van laatst dat de verliezen onder labaritorium waarde zijn getest. En het exacte weet ik niet meer maar volgensmij sprak hij toen ook over een rendament tussen de 70 en 88% in de live video webinair van de batterij op yoitube vanaf 14.30 minuut. Interesant om eens te kijken. Maar idd daar spreken ze ook over verliezen die kunnen oplopen tot 30% ook zeggen ze dat de omvormer bij 50% 400 watt nog een goede efficentie heeft maar bij een lager vermogen van bijf 200w hij een stuk minder efficent is. En dan zeggen ze dat een grote omvormer daardoor bij een lage watage niet efficent is. Persoonlijk denk ik dat een kleine omvorner die op zen max moet draaien ook niet efficent is maar dat zal zich later wijzen 🤷♂️
En idd als er later een update zou komen en je kunt instellen met welke vermogen de accu bij automatisch laden zou werken dan kun je hem op het vermogen instellen waarbij hij het efficiëntste is ..
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dit komt op mij niet zo aardig over. Ik vind niet dat ik aan het klagen ben. Het is best lastig om de juiste keuze te maken. Volgens mij mag je best kritisch zijn om tot de juiste afweging te komen. Wanneer het product na een paar weken niet stabiel werkt zou ik het inderdaad terugsturen. Ik heb niet betaald om bèta tester te zijn.DJN schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:01:
[...]
Tjonge, wat een geklaag. Het is een nieuw product. Dit soort mankementen zijn niet ongewoon in deze fase. Als je daar niet tegen kan, stuur hem dan terug, ga uit dit forum, wacht een jaar, ga dan weer lezen en maak je keuze. Tegen die tijd zijn de kinderziektes er uit
Als tweaker vergeet je inderdaad wel dat er ook gewone mensen dit product gebruiken (die het gewoon plaatsen zonder na te kijken of firmware te updaten). Zou inderdaad toch al foutloos uit de doos mogen werken. Als ik dit zo lees hadden ze beter nog enkele maanden een bètatest groep (zoals tweakers hier) genomen ipv al direct aan iedereen te koop gezet.
Tegenwoordig is het wel de mode om half klare producten te leveren met veel beloften om dan nog geen jaar later een nieuw product te lanceren en het originele niet meer te updaten en slechts half van de beloften in te vullen. Hopelijk is dat hier niet het geval. Duravolt zal echter sterk afhankelijk zijn van de chinese fabrikant en hier weinig in te zeggen hebben.
Tegenwoordig is het wel de mode om half klare producten te leveren met veel beloften om dan nog geen jaar later een nieuw product te lanceren en het originele niet meer te updaten en slechts half van de beloften in te vullen. Hopelijk is dat hier niet het geval. Duravolt zal echter sterk afhankelijk zijn van de chinese fabrikant en hier weinig in te zeggen hebben.
Exact waar ik bang voor ben. Een halfbakken product die een v2 of nieuwe versie nog geen jaar later krijgt.Avenger 2.0 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:54:
Als tweaker vergeet je inderdaad wel dat er ook gewone mensen dit product gebruiken (die het gewoon plaatsen zonder na te kijken of firmware te updaten). Zou inderdaad toch al foutloos uit de doos mogen werken. Als ik dit zo lees hadden ze beter nog enkele maanden een bètatest groep (zoals tweakers hier) genomen ipv al direct aan iedereen te koop gezet.
Ik denk dat bedrijven sws wat meer gebruik zouden kunnen maken van tweakers. We proberen praktisch ieder detail. Om te testen of een apparaat "hufterproof" is (let op ik bedoel dit positief), is er geen mooiere groep dan al deze techneuten bij elkaar. Al zal een bedrijf hopelijk zelf ook beta testers inzetten en ja een toffe goed lopende lancering heeft als basis wel een product dat 99% doet wat hij beloofd.Avenger 2.0 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:54:
Aanvulling op het vorig bericht.TinusB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:46:
[...]
1000W laden 11.71%
Totaal 27.55%
Ontladen op 500 watt 10.64% verlies.
Laden op 1500 watt 15.3%
Totaal verlies op 4.51kwh 1.17kwh 25.94%
Tot nu toe hogere ontlading betere efficiëntie
En hogere lading slechtere efficiëntie.
Het lijkt er op dit moment op dat de omvormer rond de 50% het meeste efficiëntie heeft.
Tot zover de resultaten.
Ik zal ondertussen nog wat testen uitvoeren maar die resultaten zal ik noteren en pas over een tijdje in 1 post delen om te tonen wat de accu doet in verschillende vermogen standen.

Goed bezig @TinusB !. Wel interessant die meetwaarden, dat betekent dus dat de nacht doorkomen met een accu (wat bij mij rond de 350 watt is) al niet zo efficient is. En als je meerdere accu's hebt is het dus ook niet handig om ze parallel te laten ontladen, kun je dus beter een voor een doen. Dit zijn nou dingen die tweakers zelf willen regelen met een api.
Ik heb dit vandaag gedaan:Polvo176 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 01:27:
[...]
Mag je dat zo wel berekenen?
Je vergelijkt de waardes van HW met Marstek.
Ik zou alleen de waardes van HW of van Marstek gebruiken door b.v. bij 90% lading hem 3 uur met 800W te ontladen en daarna 3 uur opladen met 800W.
Dan is laden en ontladen het zelfde op de HW
Het ladingspercentage wat de batterij dan aangeeft is een betere indicatie van het totaal verlies na een ontlaad en laad sessie.
- Vermogen = 800w
- startpercentage batterij = 90% (= 4608wh)
- 3 uur lang ontladen (kostte aldus HW 2383Wh)
- Batterijstatus = 41% na ontladen =(2100wh)
- 3 uur lang laden (kostte aldus HW 2495Wh)
Eindstatus batterij = 82% (=4198wh)
Conclusie?
(Batterij staat in de schuur op 15 meter van de meterkast)
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Persoonlijk ben ik erg tevreden met de gang van zaken rondom Marstek …
Bravo Tweakers, zo wordt de thuisbatterij steeds beter met jullie (onbetaalde) technische bijdragen aan verbeteringen! Naar ik aanneem, wordt dit zeer serieus genomen door Marstek en meegenomen in volgende versies …
Daar het tot nu toe meestal om software aanpassingen gaat (ik heb tot op heden nog niets gehoord over hardware problemen van de Marstek’s) ben ik ook niet zo bang voor “versies V2 die oude versie V1 verdringen”. Correct me if I am wrong …
Bedankt allemaal!
Ik heb er alle vertrouwen in dat “Plug and Play” werkelijkheid zal worden bij onze Marstek’s … 🥰
Bravo Tweakers, zo wordt de thuisbatterij steeds beter met jullie (onbetaalde) technische bijdragen aan verbeteringen! Naar ik aanneem, wordt dit zeer serieus genomen door Marstek en meegenomen in volgende versies …
Daar het tot nu toe meestal om software aanpassingen gaat (ik heb tot op heden nog niets gehoord over hardware problemen van de Marstek’s) ben ik ook niet zo bang voor “versies V2 die oude versie V1 verdringen”. Correct me if I am wrong …
Bedankt allemaal!
Ik heb er alle vertrouwen in dat “Plug and Play” werkelijkheid zal worden bij onze Marstek’s … 🥰
Je moet denk ik uitgaan van 1 meetpunt. HW meet letterlijk wat erin gaat en wat eruit komt. Wat de batterij je laat zien daar moet nog omvorming overheen (ontladen).Ellroe32 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:44:
[...]
Ik heb dit vandaag gedaan:
- Vermogen = 800w
Conclusie?
Wil je dit lekker testen dan moet je denk ik van leeg naar vol. Kijken wat HW laat zien. Je laadverliezen moet je dan kunnen bepalen.
Idem voor ontladen.
Je kunt ook een hele cyclus nemen. Bv 800 watt laden en 800 Watt ontladen. Wat zegt HW dan? Als je meet.... dan steeds op hetzelfde punt.
Een percentage durf ik er niet uit te concluderen omdat de HW waarden niet gelijk zijn, waren die beide 2400 geweest dan had je 8% verlies gehad, maar zal dus in werkelijkheid iets hoger zijn.Ellroe32 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:44:
[...]
Ik heb dit vandaag gedaan:
- Vermogen = 800w
Conclusie?
Maar nog lang geen 26% van TinusB, want dat vind ik buitensporig veel.
30% is niet erg abnormaal, zie dat hier in Victron topic bij de dynamische handelsoptie Victron ook terug door inkoop met 15% te verhogen en verkoop met 15% te verminderen, in de prijsformules. (Maal 1.15 en gedeeld door 1.15)
Dat is ook redelijk veel. Maar zowel het ontladen als het opladen van de accu is beide met de hw gemeten. Volle batterij tot zover hij leeg wil ( niet lager dan 10%) Dus wat er uit de batterij komt wat het net in gaat en wat tijdens laden de batterij weer in gaat .Polvo176 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:00:
[...]
Een percentage durf ik er niet uit te concluderen omdat de HW waarden niet gelijk zijn, waren die beide 2400 geweest dan had je 8% verlies gehad, maar zal dus in werkelijkheid iets hoger zijn.
Maar nog lang geen 26% van TinusB, want dat vind ik buitensporig veel.
En dan laat hw duidelijk zien wat hij meer aan vermogen kwijt is boven het ontladen. Simpeler en duidelijker is het niet lijkt mij. Rechtstreeks aan de stecker gemeten. Wat de batterij zelf aan geeft kan je geen conclusie uit trekken.
:strip_exif()/f/image/u5CzVjEbFwpna01R3oVC4MK9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door TinusB op 05-01-2025 20:28 ]
22% ruim verlies. Dat is toch 1.17 kWh zo te zien. Een kookwasje 😬. Al heb ik niet de illusie dat de HW batterij straks dit vele malen beter gaat doen. Ik vraag me af...... kan dit in het algemeen nu niet beter? Techniek staat voor niks.TinusB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Dat is ook redelijk veel. Maar zowel het ontladen als het opladen van de accu is beide met de hw gemeten. Volle batterij tot zover hij leeg wil ( niet lager dan 10%) Dus wat er uit de batterij komt wat het net in gaat en wat tijdens laden de batterij weer in gaat .
En dan laat hw duidelijk zien wat hij meer aan vermogen kwijt is boven het ontladen. Simpeler en duidelijker is het niet lijkt mij. Rechtstreeks aan de stecker gemeten. Wat de batterij zelf aan geeft kan je geen conclusie uit trekken.
[Afbeelding]
Gemeten met een socket neem ik aan? Kun je evt laten zien hoe de socket hiermee omgaat? Dan doel ik op onderstaande voorbeeld.TinusB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Dat is ook redelijk veel. Maar zowel het ontladen als het opladen van de accu is beide met de hw gemeten. Volle batterij tot zover hij leeg wil ( niet lager dan 10%) Dus wat er uit de batterij komt wat het net in gaat en wat tijdens laden de batterij weer in gaat .
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/yRC2EnNEY5DKbe70iY5VGlQl.jpg?f=fotoalbum_large)
Staat bij Export nu ook een waarde?
Ik geloof dat die Victron sets die volgens het boekje afgezekerd zijn dat verlies hebben, laat de zekeringen weg en eventuele breaker en je verlies is al een stuk minder
(Meeste van de tijd, totdat...). Ik weet niet of er naast weglaten andere energie zuinigere opties zijn die wel veiligheid geven?
Btw. Mijn Enphase PV installatie heeft nu problemen met de metingen omdat er een AC batterij is toegevoegd.
https://support.enphase.c...nt-error-from-the-gateway
Top! Vlgs HW zou deze socket bij hun batterij niet nodig zijn. Die meet al wat erin en eruit gaat. Ook wel logisch denk ik omdat anders hun hele verbruik en opwekgegevens in de app niet meer kloppen. Ik denk dat je deze socket gegevens dus wilt zien voor een correct beeld inzake omzettingsverliezen.
Productief dagje 🙈. Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Geen omzettingsverliezen 😉
:strip_exif()/f/image/zI4gSOb71f2bUMqfpsBvBGvM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 05-01-2025 21:25 ]
Devke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:56:
[...]
Gemeten met een socket neem ik aan? Kun je evt laten zien
Staat bij Export nu ook een waarde?
:strip_exif()/f/image/UX1HdS25v4FiIsOrkw6vYoJY.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat klopt.
Maar ik doe het zo de socket staat op 0. Ik zet bij 2 metingen de dagmeting weer op 0. Maar bij 1 meting op 1 dag is dat niet nodig.
Dan ontlaad ik de accu. Dan word er aangegeven hoeveel hij bij teruglevering gemeten heeft. Bijvoorbeeld 4.1 maar dat kan 4.05kwh zijn maar ook bij 4.15 in in beide gevallen geeft hij 4.1 aan. Bij 4.06 springt hij naar 4.1 en bij 4.16 springt hij pas weer naar 4 2. Maar als je even een uurtje wacht zodat je zeker weet dat alles bij is gewerkt. Heeft soms even nodig. Dan ga je naar de week meting. Ga je met je vinger op die dag staan dan geeft hij bijvoorbeeld 4.14 aan dus 4.14 teruggeleverd. Ga je laden. Dan loopt die 4.14 terug. Naar 0. Als hij de 0 voorbij is is het getal niet groen maar word hij blauw paars. Als hij later na het laden in paars bijvoorbeeld 1.22 aangeeft. Dan heeft hij dus 1.22 meer nodig gehad om op te laden. Als je het eerste genoteerd hebt. De 4.14. Plus de 1.22 kom je uit op een totaal van 5.36 dus hij heeft 5.36kwh nodig gehad om te laden. Daarvan heeft hij 4.14 kwh dus opgeleverd aan opwek uit de accu.
Als je in dit voorbeeld in makkelijke makkelijk te onthouden vorm het snel wil uitrekenen ga je de 4.14 delen door de 5.36 dan is de uitkomst achter de komma de percentage hoeveel hij van de energie heeft benut 77.23.8 77.24% zeg maar. 22.76% verlies dus in dit voorbeeld.
Via de totaalteller van de socket waar u op doelt kan dat ook natuurlijk alleen die kun je niet resetten dus zou je het vooraf moeten noteren en van elkaar af rekenen en bij tellen.
Uiteraad via 1 meetpunt bijvoorbeeld de hw of een andere meetpunt wat vrij precies is krijg je de beste uitkomst. Dus ontladen. Noteren laden noteren. Je zou ook met 1 socket kunnen ontlade. En andere socket die netzo precies is laden het ontladen van het geladen kwh afrekenen.
Sommige gaan bij 90% ontladen tot 70% en laden hem weer tot 90% bij. Maar het beste is volledig ontladen. En volledig opladen. Een lifepo4 accu is slecht in voltage te meten tussen de 40 en 70% blijft de accu vrij gelijk aan voltage. Dus tussen de ene keer dat hij 90% en de andere keer dat hij 90% aan geeft kan best 0.1 kwh verschil zitten. En vooral op een kleine meting van 1kwh is 0.1kwh afwijking een flinke percentage.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/4YqEitzDusrDmpxPyHhLdqDC.webp?f=user_large)
Bedankt voor het delen! Hier zit ik met een Zendure accu op +-81% RTE, de Sessy's zitten volgens mij zo rond de 82% RTE, alles boven de 20% verlies is bovengemiddeld en als ik deze waarden zie dan vermoed ik dat de Marstek een relatief hoog verlies heeft. De HW heeft 70-90% RTE, daar zit de Marstek dus ook binnen, maar dan wel eerder tussen de 70-80%, dan tussen de 80-90%. Dat maakt verdienen aan handelen wel echt een stuk lastiger.TinusB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:46:
[...]
1000W laden 11.71%
Totaal 27.55%
Het kan zijn dat men die waarden hanteert om niet voor centenwerk cycles te maken en dus een buffer inbouwt, maar volgens mij zit een Victron Mulitplus II 5K aan de bovenkant van het vermogen op zo'n 92-94% efficiency. Doe dat maal 2 ivm laden en ontladen en er dan nog iets vanaf voor idd andere punten in het systeem, dan kom je vermoedelijk rond of boven de 80% RTE uit.Vdvmark schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:23:
30% is niet erg abnormaal, zie dat hier in Victron topic bij de dynamische handelsoptie Victron ook terug door inkoop met 15% te verhogen en verkoop met 15% te verminderen, in de prijsformules. (Maal 1.15 en gedeeld door 1.15)
Daarom is het heel goed om naar de RTE te kijken als je hem wil inzetten om te handelen en daar aan te verdienen. Als het verlies hoger is kan je minder winstgevende cycles maken en dus duurt het terugverdienen veel langer of wordt daardoor zelfs onmogelijk. Wel benieuwd naar de constateringen van anderen zodat we een goed gemiddelde kunnen opmaken.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Is die 15% niet de marge voor de energie boer?Vdvmark schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:23:
Die doet het niet gratis.
Ik kan het zo even niet zo snel terugvinden. Maar ik heb ook eens een test gezien van een sessy en ook daarbij waren verliezen te zien van 26 - 28% in een minder gunstig geval.voornamelijk in de zomermaanden en vol vermogen. De sessy word van zichzelf vrij warm werd gezegd. en gebruikt koelers. Die gebruiken uiteraad ook wat stroom plus warmte is ook verloren enrgie. En de marstek heeft natuurlijke koeling en ook echt stil. En bij 2500W vind ik hem nogsteeds koel aanvoelen .Taro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:59:
[...]
Bedankt voor het delen! Hier zit ik met een Zendure accu op +-81% RTE, de Sessy's zitten volgens mij zo rond de 82% RTE, alles boven de 20% verlies is bovengemiddeld en als ik deze waarden zie dan vermoed ik dat de Marstek een relatief hoog verlies heeft. De HW heeft 70-90% RTE, daar zit de Marstek dus ook binnen, maar dan wel eerder tussen de 70-80%, dan tussen de 80-90%. Dat maakt verdienen aan handelen wel echt een stuk lastiger.
Even ter zijde ik heb geen ervaring met een sessy en heb er nog nooit een in werking gezien haha.maar wel eens wat ervaring en testen over gelezen en de hoge verliezen waren ook bij testen op 200W .
Bij 40 tot 70% van het vermogen weet ik het niet exact maar geloof dat ie dan rond de 16% verlies zat gemiddeld dus dat is best goed en bij vollast boven de 20%
en zover ik nu heb getest is bij ontladen en laden op gelijke vermogen bij ontladen meer verlies . Dat zal ook vast 1 van de redenen zijn dat sessy max 1.7kw ontlaad en met 2.2kw kan laden. Ik neem aan dat hij 1 omvormer heeft in plaats van 2 dus begrenst is en 2.2kw ontladen ook zou kunnen maar dat het uit efficentie en of warmte op max 1.7kw staat.
Nogmaals ik ben niet bekend met de sessy. Het is gewoon een aanname en verbeter mij als ik er naast zit.
Ik heb op lage wattage getest met de marstek en dan zijn de verliezen ook hoger. Op 1000w zijn de verliezen al een flink stuk lager. Een snelle berekening kom ik dan ook onder de 20% dan moet 17 18% te halen zijn. En misschien bij 1250 of 1500 misschien wel beneden de 15%
Maar ook een victron zit gemiddeld tussen de 15 en 25% verlies. Dus 20% is het gemiddelde waar bij de meeste batterijen over gesproken word .
Een batterij waar je rechtstreeks de panelen op aan kan sluiten zoals de marstek jupiter heeft minder verlies. Die laad rechtstreeks vanaf de panelen. Bij de venus gaat het eerst het net op en dan weer van het net in de accu. En extra handeling wat enrgie kost. En volgensmij heeft de sessy ook en mogelijkheid om er panelen rechtstreeks op aan te sluiten ?
Vergeet niet dat de efficientie die vermeld word meestal bij ontladen gemeten word. En niet bij het laden en ontladen samen.
:strip_exif()/f/image/qwCjGqdN8aA5ag5vmGmKPdrY.png?f=user_large)
Bovenstaande was ooit eens in het sessy topic gedeeld
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Daarnaast verbruikt de unit energie ook als ie schijnbaar niks doet. Een Tesla kon je na vakantie ook leeg aantreffen op Schiphol:)
Bij zo'n Victron ESS setje spreekt een youtuber van 150kW per jaar verbruik voor alleen het aangesloten staan van het Victron gedeelte, het accu bms gedeelte verbruikt daarnaast natuurlijk ook nog, daarnaast zit er in accu's die buiten mogen staan vaak verwarming.
Gratis is t niet
Bij zo'n Victron ESS setje spreekt een youtuber van 150kW per jaar verbruik voor alleen het aangesloten staan van het Victron gedeelte, het accu bms gedeelte verbruikt daarnaast natuurlijk ook nog, daarnaast zit er in accu's die buiten mogen staan vaak verwarming.
Gratis is t niet
Dat is nog eens eem mooie duidelijke tabel.gielz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:52:
Bovenstaande was ooit eens in het sessy topic gedeeld
Weet u of dit tabel vanuit de leverancier komt of is dit van een test die uitgevoerd is ?
.
[ Voor 99% gewijzigd door TinusB op 06-01-2025 15:53 ]
Komt hier vandaan, uit het sessy topic:TinusB schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Dat is nog eens eem mooie duidelijke tabel.
Weet u of dit tabel vanuit de leverancier komt of is dit van een test die uitgevoerd is ?
Het Sessy thuisaccu verzameltopic
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Bedankt ik zie het.gielz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:16:
[...]
Komt hier vandaan, uit het sessy topic:
Het Sessy thuisaccu verzameltopic
Tabel van sessy zelf.
Zoals ik lees is dit berekend in een tussenlading. Batterij percentage van 20 tot 80% bijvoorbeeld. Tussen de 80 en 100 % lading zou ie minder efficiënt zijn ?
Ook staan er reacties onder van mensen die het zelf getest en gemeten hebben en de waardes niet halen. Zal ook in de ideale omstandigheden zijn dan.
Maar wel een mooie uitgangspunt vanaf welk vermogen ie het efficiëntst zou zijn.
Maar begrijp ik als leek het goed, dat deze zgn. “lekstroom” (wat mij heel logisch lijkt) bij het laden en ontladen een redelijk verdienmodel van een thuisbatterij in de weg staan? Dat zou vervelend zijn en m.i. dan een aandachtspuntje voor de leveranciers van thuisbatterijen moeten zijn …
Treedt deze lekstroom ook op bij omvormers van zonnepanelen?
(of zeg ik nu iets heel verkeerds omdat ik de leveranciers van zonnepanelen daar helemaal niet over hoor)
(of zeg ik nu iets heel verkeerds omdat ik de leveranciers van zonnepanelen daar helemaal niet over hoor)
Ook een omvormer heeft een kleine verlies. De ene merk doet het beter dan de ander. Maar bij een zonnepaneel omvormer zijn de verschillen onderling niet heel spannend. daarom moet je een omvormer niet te groot of te klein kopen.Siert192 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:41:
Een acculader van een fiets heeft ook verlies. Elke lader is een apparaat op zich die ook zijn werk moet doen en stroom nodig heeft om te werken.
Eerst moet de omvorner werken om.te laden..kleine verlies. Accu zelf heeft een kleine verlies en dan het ontladen kleine verlies. Dat maakt een totaal. Elk apparaat heeft verlies groot of klein. Wel word de techniek steeds beter en worden de verliezen steeds een beetje lager.
Heeft iemand al wat meer vernomen over de P1 CT003 of de P1 Homewizard ondersteuning? Ze hebben namelijk een mooi verhaal op de Marstek website dat dit werkt.
Nu zal die P1 Homewizard geen hogere wiskunde zijn via http://<IP P1 Homewizard>/api/v1/data
Nu zal die P1 Homewizard geen hogere wiskunde zijn via http://<IP P1 Homewizard>/api/v1/data
"active_power_w":608.000,"active_power_l1_w":608.000
Smart Meters from Third-party Providers
Venus Energycube is compatible with Shelly Pro 3em, HomeWizard P1 meter. If you configure your Venus with a smart meter, you can find certain compatible third-party smart meters in the Marstek app, such as the Shelly Pro 3em and HomeWizard P1 Meter. Stay tuned for more third-party meters that we will support in the future.
Marstek CT003 can read the data from the digital electricity meter via the P1 interface or the magnetic IR interface and transmit it to the Venus Energycube in real time to achieve zero feed-in.
[ Voor 9% gewijzigd door gielz op 06-01-2025 11:04 ]
Snap ik: maar waarom hoor ik er hier op dit forum voor het eerst wat over in het kader van zonnepanelen en thuisbatterijen? Ik heb het wel eens aan leveranciers gevraagd, maar die ontkennen zoiets meestal.
Terwijl ik (en wie niet) het inderdaad bij andere apparaten heel goed begrijp, verlies door warmte ontwikkeling en transport van energie!
Maar is lekstroom qua omvang echt een bedreiging voor een redelijk verdienmodel bij thuisbatterijen?
Terwijl ik (en wie niet) het inderdaad bij andere apparaten heel goed begrijp, verlies door warmte ontwikkeling en transport van energie!
Maar is lekstroom qua omvang echt een bedreiging voor een redelijk verdienmodel bij thuisbatterijen?
Bedankt voor de tips!scruysberghs schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:58:
[quote]
[...]
Ik zou even proberen met een modbus scan tool op je pc om te kijken wat je terug krijgt. Bijvoorbeeld deze : https://store.chipkin.com/products/tools/cas-modbus-scanner
Of toch maar een esp device de modbus registers laten uitlezen... Zo veel keuze![]()
Er zijn nog andere Modbus Devices die hetzelfde lijken te doen vandaar dat ik een paar acties heb uitgezet.
Chipkin Modbus scanner reageert ook niet.
Modbus2MQTT bridge werkt ook niet > Auteur aangeschreven voor Feature Request
Home Assistent interne Modbus werkt niet >Feature Reqquest aangemaakt.
Modpol nog niet getest, er zitten maar zoveel uren in een dag...
ESP Home Modbus ondersteund het zo te zien wel voor het aanmaken van een Request, maar zo te zien niet bij het ontvangen van een Reply.
Marstek Support aangeschreven, die begrepen mijn uitleg en hebben mijn vraag doorgezet naar R&D dus dat klinkt goed!
Voor het geval dat ze zelf Modbus gebruiken in hun fabriek voor kwaliteitscontrole heb ik gevraagd of het switchable kan worden gemaakt.
Word vast vervolgt...
:strip_exif()/f/image/0HrFcEvl1QBSYxh0bnQWRyVK.jpg?f=fotoalbum_large)
Batterij hangt op zijn definitieve plek in de hal pal naast de meterkast, vaste aansluiting op aparte groep.
Was wel ff een dingetje qua gewicht om met 2 man te tillen maar blij dat ie hangt.
Radiator staat nooit aan (gasloos) dus geen warmte probleem
[ Voor 5% gewijzigd door Janp1963 op 06-01-2025 12:02 . Reden: Aanvulling ]
Als je de batterij tegen de verwarming aan plaast heb je een mega heatsink er bij voor de batterijJanp1963 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:42:
[Afbeelding]
Baterij hangt op zijn definitieve plek in de hal pal naast de meterkast, vaste aansluiting op aparte groep.
Was wel ff een dingetje qua gewicht om met 2 man te tillen maar blij dat ie hangt.
Ja daar stond hij eerst ook, maar nam teveel ruimte in (plek voor de schoenen) nu vult hij mooi een dooie hoek op.r.reus schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:53:
[...]
Als je de batterij tegen de verwarming aan plaast heb je een mega heatsink er bij voor de batterij
Zou iig die verwarming wel standaard dichtdraaien of bijna dicht.r.reus schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:53:
[...]
Als je de batterij tegen de verwarming aan plaast heb je een mega heatsink er bij voor de batterij
Prima oplossing, maar als je gasloos bent waarom sloop je die radiator dan niet weg?Janp1963 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:42:
[Afbeelding]
Batterij hangt op zijn definitieve plek in de hal pal naast de meterkast, vaste aansluiting op aparte groep.
Goed bezig!
Blijkbaar zijn er doorheen de geschiedenis onbewust fouten gemaakt tegen de crc byte order.
Dat heeft voor een soort van lawine effect gezorgd, waardoor meerdere implementaties met een foutieve byte order werken. De fout werd een beetje de standaard.
Aangezien de marstek een nieuw/recent product is, zou je wel een correcte implementatie mogen verwachten.
Voor oudere bestaande modbus apparaten ligt dit uiteraard anders.
Btw, de marstek accepteert blijkbaar beide byte orders, aangezien HA de correcte verstuurt.
Een mogelijke oplossing is dat de marstek antwoordt met dezelfde crc byte order als deze in de request... maar dat is aan de mensen bij marstek.
Huurhuis, wel toestemming van de woningbouwvereniging om van het gas af te gaan (met geweldige hulp van dit forum) , maar ketel en radiatoren moeten blijven hangen.Peterhardenberg schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:04:
[...]
Prima oplossing, maar als je gasloos bent waarom sloop je die radiator dan niet weg?
Gasmeter en leiding zijn destijds verwijdert door Enexis.
Maar gasloos is nog niet radiator loos, bij mij is de cv ketel vervangen door een warmtepomp, maar het warme water stroomt nog steeds door de bestaande radiatoren.Janp1963 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:42:
[Afbeelding]
De witte radiator moet in ieder geval dicht blijven, je hebt er een zwarte voor terug gekregen.
Is een lucht lucht airco.Polvo176 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:17:
[...]
Maar gasloos is nog niet radiator loos, bij mij is de cv ketel vervangen door een warmtepomp, maar het warme water stroomt nog steeds door de bestaande radiatoren.
De witte radiator moet in ieder geval dicht blijven, je hebt er een zwarte voor terug gekregen.
Iemand al wat vernomen over de P1-meter nalevering?
ik heb zelf de interne modbus van HA nog nooit aan de praat gekregen.superduper1969 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:28:
[...]
Bedankt voor de tips!
Er zijn nog andere Modbus Devices die hetzelfde lijken te doen vandaar dat ik een paar acties heb uitgezet.
Chipkin Modbus scanner reageert ook niet.
Modbus2MQTT bridge werkt ook niet > Auteur aangeschreven voor Feature Request
Home Assistent interne Modbus werkt niet >Feature Reqquest aangemaakt.
Modpol nog niet getest, er zitten maar zoveel uren in een dag...
ESP Home Modbus ondersteund het zo te zien wel voor het aanmaken van een Request, maar zo te zien niet bij het ontvangen van een Reply.
Marstek Support aangeschreven, die begrepen mijn uitleg en hebben mijn vraag doorgezet naar R&D dus dat klinkt goed!
Voor het geval dat ze zelf Modbus gebruiken in hun fabriek voor kwaliteitscontrole heb ik gevraagd of het switchable kan worden gemaakt.
Word vast vervolgt...
(misschien is het wel mogenlijk, en zit het probleem bij mij.
onder HA gebruik in node-red en dat vond ik erg prettig werken.
(gebruik het maar zeer beperkt en verder nog niet veel ervaring, mijn omvormer heeft nog geen accu.)
https://www.youtube.com/p...zaaLnvBMZwR6idU97ZTRhQl3Y
het is wel dat ik via TCP op poort 502 via sunspec kan praten met de omvormer.
en dat is wel een verademing boven RS485. (maakte de bekabeling een stuk simpeler, zit er zelfs aan te denken om ook de meter van de hybride omvormer voor een TCP te vervangen, maakt dingen echt makkelijker voor mij.)
maar goed ik werk met een fronius gen24+, dat is heel iets anders als een marstek heb ik het idee.
mijn oude power-one had wel een RS485 en daar voor heb ik nog oudere converters liggen.
is dan wel geen wireless maar via USB(serieel).
met de power-one heb ik eerst 3 verschillende RS485 converters moeten proberen voordat ik er 1 had die werkte. (ben er nooit achter gekomen of dit nu een linux probleem was of een power-one probleem.)
en die converters heb ik nog wel liggen voor als je wil, heb de power-one toch niet meer..
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De Accu staat op een vaste plek in de schuur en mijn HA draait binnen Virtualbox op een PC.migjes schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:32:
die converters heb ik nog wel liggen voor als je wil, heb de power-one toch niet meer..
In de schuur heb ik geen zin om netwerk aan te leggen vandaar dat Wifi voor mij een perfecte oplossing is.
Nog mooier zou zijn als ze ModBus over IP, of nog mooier MQTT in de Firmware stoppen maar dat is op dit moment nog toekomstmuziek.
Bedankt voor je aanbod maar ik wacht het nog even af.
Je zou even het lucht/lucht verzameltopic kunnen volgen hier staat echt veel informatie. Zelf hier al 2 jaar op lucht/lucht en van 1900 kuub naar onder de 500 kuub gegaan. Ik bereken in Excel het verbruik in KWH en Gas en zit op een gemiddelde besparing van 1500 euro per jaar.
Kan er wel 2 A4tjes over vol schrijven maar niet hier
Aantal KWH per dag, minimum buiten temperatuur. Woonkamer/keuken 20,5 graden (standaard van 06:45 t/m 22:45) overige kamers 16-18 graden ad-hoc verwarmen
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xm8H1P7RoggHnNunpnutPzQe.jpg?f=user_large)
Gisteren nog gevraagd naar de ondersteuning van Homewizard: hier hebben ze nog geen datum voor.gielz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:01:
Heeft iemand al wat meer vernomen over de P1 CT003 of de P1 Homewizard ondersteuning? Ze hebben namelijk een mooi verhaal op de Marstek website dat dit werkt.
[...]
volgens Duravolt vandaag zou die 3de week januari binnenkomen. Maar of dat veel gaat veranderen tov een CT klem betwijfel ik. Of dat veel gaat verbeteren is nog maar de vraag.r.reus schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:16:
Iemand al wat vernomen over de P1-meter nalevering?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Op basis waarvan betwijfel je dat? Gebruik van P1 poort is fundamenteel iets anders dan via CT-klemPNARI schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:26:
[...]
volgens Duravolt vandaag zou die 3de week januari binnenkomen. Maar of dat veel gaat veranderen tov een CT klem betwijfel ik. Of dat veel gaat verbeteren is nog maar de vraag.
2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger
@Ultimate-Dennus, even als aanname dat de Marstek Venus hetzelfde reageerd op de Shelly 3EM Pro als de Marstek P1 meter. Hoe gaat het bij jou 2 weken later met nul op de meter draaien?Ultimate-Dennus schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:51:
[...]
Goedemorgen allemaal,
Ik kan bevestigen dat na de succesvolle update V146 mijn Shelly nu netjes de batterij laad tegen de NOM Nul op de meter. Communicatie tussen batterij en Shelly ontstaat door lokale communicatie via WiFi en poort nummer 1010 (Direct tussen Shelly en Batterij om data te versturen/ontvangen. Ook getest zonder deze poort dan deelt hij geen data met Shelly) Dus vermoedelijk ook voor de toekomstige P1 meters van een HomeWizard zal er iets van een communicatie protocol moeten komen zodat de batterij en universele P1 meter met elkaar kunnen praten vermoed ik.
De Nul op de meter met de Shelly schommelt nu tussen de teruglevering -11 watt tot een + van 28 watt. Deze schakelingen zijn volkomen normaal en ik heb test resultaten in vergelijking met een Zendure Hyper 2000 installatie en kan bevestigen dat hij juist probeerd met de Shelly om zo min mogelijk terug te leveren. Het vermogen blijft soms juist iets in de + dan in de - om echt die teruglevering tegen te gaan. Ten opzichte van de zendure schommelt het wel eens iets meer in de - en trekt zich dan weer snel recht naar de +
Ik kan dus bevestigen dat het Nul op de meter goed functioneert en werkt zoals het zou moeten.
Helemaal strak op 0 draaien gaat je gewoonweg niet lukken door laden/ontladen en het anticiperen van de accu en slimme meter op het directe verbruik in huis. Ik heb voor de test wat oude halogeen lampen getest met een hoog vermogen. Als ik hem inschakel duurt het max +/- 5 seconden voordat de batterij dit vermogen verhoogd. En als ik de halogeen lampen uitzet duurt het gemiddeld tussen de max +/- 5 tot 18 seconden om hem weer ''snel'' nul op de meter te trekken. Dit meerdere malen achter elkaar getest en gemiddeld iedere keer dan binnen 5 seconden, dan 10 seconden. In ieder geval acceptabel en vrij vlot. Je moet je ook realiseren dat zo'n batterij ook telkens moet schakelen...
Dus de verwachting is dat ook met de 3-in 1 P1 tool van Marstek in Januari dat dezelfde resultaten behaald moeten kunnen worden. (Maar dat is dus nog afwachten)
Voor de liefhebbers hier ook nog even een HomeWizard strookje wat het gedrag is van de afgelopen nacht (Lees 00:00 tot 08.00 uur, toen was de batterij leeg met 5,12 KWH)
[Afbeelding]
Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110
Reactie van Marstek support op mijn vragen over waarom toch laden als er geen schema actief is, waarom met 1000W als 800W de instelling is als Max, hoe kan de SoC zo snel veranderen
Waarom zou de batterij opeens 20% missen terwijl er geen laden/ontladen plaats vind, waarom dan met 1000W laden als 800W ingesteld is als max.
Vind de antwoorden een beetje vreemd.Regarding the issue of the device automatically entering the charging state and charging at more than 900 watts: this is due to the fact that the device has a power level of 3, which activates the device to enter the strong charging state. At this time, due to the low power level of the device, even if there is no manual setting for charging, the device will automatically recharge the device with about 1000 watts as long as it is connected to the power grid.
2. Regarding the device charging with more than 900 watts of power: refer to the first point. As the device enters the strong charging state at this time, it will automatically recharge the device with 1000 watts of power from the grid;
3. The device's power level dropping from 26 to 3 is due to the fact that the device has not been fully charged for a long period of time, and the battery power level may change abruptly. This is a normal phenomenon and is the process of repairing the battery power. You only need to charge the device and it will be repaired automatically when the device is charged to 100.
Waarom zou de batterij opeens 20% missen terwijl er geen laden/ontladen plaats vind, waarom dan met 1000W laden als 800W ingesteld is als max.
Onbetrouwbare SOC is niets vreemds, ik lees door laden tot 100% dan komt het wel weer goed.Heinemancp schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:35:
Reactie van Marstek support op mijn vragen over waarom toch laden als er geen schema actief is, waarom met 1000W als 800W de instelling is als Max, hoe kan de SoC zo snel veranderen
[...]
Vind de antwoorden een beetje vreemd.
Meerdere accu fabrikanten geven aan dat er om de SOC te kalibreren regelmatig 100% geladen en tot 0% ontladen moet worden.
Onbetrouwbare SOC hoort nou eenmaal bij LFP accu's, dit ivm de vlakke curve van het voltage, onder de 10% en boven de 90% is dit pas beter in te schatten en daarom moet je een LFP accu ook regelmatig even naar 100% laden zodat de SOC opnieuw bepaald kan worden. Doe je dat nooit of te weinig, dan kan je ook verschillen krijgen tussen meerdere apparaten, of tussen cellen in een enkel apparaat, waardoor niet de volledige capaciteit gebruikt kan worden.
Lekstroom suggereert dat er een lek is dat je op kunt lossen. Het betreft hier laad- en ontlaadverliezen. Bij het transporteren en omzetten van stroom komt bijv. warmte vrij, er zijn optimalisaties door te voeren door componenten met een bepaald materiaal uit te voeren, weerstanden te beperken, de juiste diameter kabels te gebruiken en die zo kort mogelijk te houden, etc. Maar je kunt het niet 100% voorkomen.Siert192 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:41:
Maar begrijp ik als leek het goed, dat deze zgn. “lekstroom” (wat mij heel logisch lijkt) bij het laden en ontladen een redelijk verdienmodel van een thuisbatterij in de weg staan? Dat zou vervelend zijn en m.i. dan een aandachtspuntje voor de leveranciers van thuisbatterijen moeten zijn …
Ook in een zonnepanelen omvormer zijn er laadverliezen. Daar speelt echter iets anders mee: Je ziet minder goed wat de zonnepanelen opwekken en wat er uiteindelijk in de omvormer of meterkast wordt gemeten en dus zie je de laadverliezen niet. Die zijn er echter wel en daarom is het ook belangrijk je zonnepanelen omvormer passend te hebben voor het vermogen van de panelen, zodat die zo efficiënt mogelijk kan werken.
Bij een accu is heel goed te meten wat er uit het stopcontact kwam en wat er weer terug in het stopcontact gaat. En ja, dan zie je hoeveel stroom er daarbij verloren gaat en ja, dat heeft flinke impact op het handelen. Je moet dus zowel de (ont)laadverliezen als je afschrijving goedmaken + nog wat extra om er daadwerkelijk aan te verdienen. Bereken daarom heel goed wanneer je stroom inkoopt en verkoopt, anders schrijf je alleen je thuisaccu enorm snel af en maak je verlies op iedere cycle.
Wacht. Dit begrijp ik niet. Als de Enphase met CT klemmen op de inkomende fase(s) aangesloten zit, waarom levert een batterij dan problemen op? Omdat de batterij in staat is terug te leveren aan het net waardoor je 'opbrengst' hebt die niet van je zonnepanelen komt wat de Enphase niet snapt of?Ellroe32 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:16:
Btw. Mijn Enphase PV installatie heeft nu problemen met de metingen omdat er een AC batterij is toegevoegd.
Wel een belangrijk ding, want ik krijg ook Enphase zonnepanelen.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Wat leken bedoelen met “lekstroom” is stroom die weglekt waar je niets aan kunt doen maar waarmee je wel rekening mee moet houden …
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar hoe groot is het probleem nu gemiddeld eigenlijk?
Dus niet verwaarloosbaar begrijp ik … maar is het wel zo ernstig dat je daardoor nu soms er niets mee opschiet met slim in- en verkopen van stroom via het net?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar hoe groot is het probleem nu gemiddeld eigenlijk?
Dus niet verwaarloosbaar begrijp ik … maar is het wel zo ernstig dat je daardoor nu soms er niets mee opschiet met slim in- en verkopen van stroom via het net?
Ik denk dat iedereen hier zonnepanelen heeft want wat heb je anders aan een accu.jevin20 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:26:
[...]
Wel een belangrijk ding, want ik krijg ook Enphase zonnepanelen.
Ik denk dat het marktaandeel van Enphase behoorlijk is in Nederland en dus in deze groep.
De link gaat ook over een 100AH Homewizard accu?
Er staat niet bij of de foutmelding tijdens het laad of ontlaad proces is of beide.
Ik heb 16 zonnepanelen met de IQ7+ gekoppeld aan de Envoy S standard gateway (dus niet metered) op 1 Fase
Het enige wat de gateway by mij doet is een via een PowerLine protocol de data van de 16 x IQ7+ uit te vragen en te dumpen in de envoy cloud en HA.
Mijn hele PV setup heeft geen idee dat er een Accu is en dat hoeft ook niet.
Heb jij in je offerte een Standard of een Standard-Metered gateway, want alleen die modellen hebben extra CT-klemmen.
Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.