Misschien een stomme vraag, maar hoe krijg ik mijn Bluetooth verbinding geactiveerd voor deze update?prism103 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:41:
Vandaag is de firmware geupdate via een notificatie in de app. Na paar minuten was het klaar, versie nu is V146 (was V135 na levering).
Ik heb de batterij op 1 fase met 1 klem en via CT draaien gaat zonder problemen. Vandaag was de eerste dag waarop de zon scheen en in de periode heb ik de batterij op "auto" gezet. De afname/terug levering blijft dan +/-20watt regelen.
Goed om te horen, voor deze update deed de CT klem het bij jou ook niet?prism103 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:41:
Vandaag is de firmware geupdate via een notificatie in de app. Na paar minuten was het klaar, versie nu is V146 (was V135 na levering).
Ik heb de batterij op 1 fase met 1 klem en via CT draaien gaat zonder problemen. Vandaag was de eerste dag waarop de zon scheen en in de periode heb ik de batterij op "auto" gezet. De afname/terug levering blijft dan +/-20watt regelen.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik ben naast de batterij gaan staan en er werd automatisch contact gemaakt met de telefoon waar ik de app op heb draaien. De bluetooth op je telefoon moet natuurlijk wel aan staan. Verder heb ik niks bijzonders gedaan.Peter-59 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:18:
[...]
Misschien een stomme vraag, maar hoe krijg ik mijn Bluetooth verbinding geactiveerd voor deze update?
De CT deed het voor de update met de bijgeleverde firmware prima bij mij. Na de update lijkt het iets instabieler (+/- 100watt) maar ik heb nog maar kort op auto gedraaid na de update dus nog even een paar dagen aankijken voor er echt iets over te zeggen valt.gielz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:28:
[...]
Goed om te horen, voor deze update deed de CT klem het bij jou ook niet?
yingli405 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:25:
[...]
Blijkbaar wel voldoende om de vraag en antwoord niet neer te pennen in FAQ van HW. Lekker transparant @HomeWizard_NL
:strip_exif()/f/image/cmYsUvWaMdgPsaejEY1yxtyf.jpg?f=fotoalbum_large)
Specificaties laat het zien hoeveel.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
- Stekkerbatterij
- Registratie: November 2024
- Laatst online: 27-01 12:15
Bedrijfsaccount Stekkerbatterij
Wanneer je bij de batterij in de buurt bent en de app hebt geopend maakt de batterij automatisch verbinding via bluetooth. Op de batterij zal dan het BT lampje branden.Peter-59 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:18:
[...]
Misschien een stomme vraag, maar hoe krijg ik mijn Bluetooth verbinding geactiveerd voor deze update?
Meer dan 30 dB (wist ik) en max 45 dB vind ik veel voor koeling! En het staat nu niet bij FAQ, met reden natuurlijk!Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:37:
[...]
[Afbeelding]
Specificaties laat het zien hoeveel.
[ Voor 3% gewijzigd door yingli405 op 02-01-2025 20:08 ]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Ben ik de enige die zich een beetje zorgen maakt over dit product.
- Papieren lijken niet in orde
- Batterijen die op dit kleine aantal defect worden geleverd
- batterijen die uit eigen wil dingen gaan doen.
- ontwijkende antwoorden van de leverancier, informatie wordt lastig vrijgegeven.
Heeft iemand in Europa al een keer zo'n batterij uit elkaar gehaald en gekeken wat er in zit en of het er aan de binnenkant ook goed uit ziet en er recente cellen.zijn gebruikt
- ontwijkende antwoorden van de leverancier, informatie wordt lastig vrijgegeven.
Heeft iemand in Europa al een keer zo'n batterij uit elkaar gehaald en gekeken wat er in zit en of het er aan de binnenkant ook goed uit ziet en er recente cellen.zijn gebruikt
Het is gelukt. Mijn telefoon heeft een verbindings probleem waar ik steeds weer intrapStekkerbatterij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:47:
[...]
Wanneer je bij de batterij in de buurt bent en de app hebt geopend maakt de batterij automatisch verbinding via bluetooth. Op de batterij zal dan het BT lampje branden.
Bedankt voor de info.
Iets minder NIVEA....... deze gegevens zijn gewoon bekend. Je hoeft hem niet te kopen he.yingli405 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:06:
[...]
Meer dan 30 dB (wist ik) en max 45 dB vind ik veel voor koeling! En het staat nu niet bij FAQ, met reden natuurlijk!
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Als je er geen vertrouwen in hebt even langs de zijlijn blijven staan. Testers zijn bezig en melden wat er goed en minder goed gaat hier. Lekker blijven meelezen. Het is een nieuw product dat zeker wat kinderziektes nog heeft. Dit komt veel voor bij nieuwe producten. Of het nu gaat om een nieuw model auto tot dus jaa een thuisbatterij 😜reb65 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:09:
Worden er in het Hame/Marstek/Duravolt topic vragen over Homewizard gesteld, beantwoord en betwist? Waarom niet in een Nvidia topic ?
De gegevens zijn voor ons - tweakers - wel bekend ja, newbees weten het dus niet he. Wij hebben 2 Marstek besteld ipv HW, puur omdat zij niet transpant zijn naar de klanten toe.Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:11:
[...]
Iets minder NIVEA....... deze gegevens zijn gewoon bekend. Je hoeft hem niet te kopen he.
Mijn vrouw en ik hebben een bedrijf en weten donders goed wat transparantie is naar klanten/buitenwereld toe.
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Ik niet, bij Sessy waren er er ook niet klaar na 1 Firmware update.reb65 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:09:
Natuurlijk zijn ze bij Sessy in (zeer) veel opzichten anders dan Marstek en dit is dan ook zeker geen oordeel over Sessy of Marstek.
En ja, als early adopter heb je soms wat tegenslagen en aanloop problemen.
Ik ben ook ooit ingestapt voor een Button+ en die is nu na 1 jaar met Firmware 2.0 eindelijk ook voor mij bruikbaar.
Of de eerste Tesla's Model 3 draagarmen en zo kan ik nog wel wat voorbeelden verzinnen.
Naar mijn mening zullen de besproken "rare gedragingen" zullen nog wel met een FW updatje gefixed worden.
Ik loop zelf ook aan tegen gebrek van documentatie, ik probeer de Modbus aan de gang te krijgen, maar ik ben er inmiddels achter dat Modbus een complex protocol kan zijn waar ik toch echt een paar belangrijke dingen mis in de documentatie, maar ja, ik heb deze vragen weer uitgezet bij de support van Marstek, dus we zien wel verder.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Ik denk dat dit voor de Sessy en Duravolts ook geldt. Sterker nog ik denk dat een klant (geen tweaker) al uberhaupt niet vraagt om bv omzetverliezen. HW deelt genoeg info. Als je in het topic vraagt om gegevens dan reageerd HW echt netjes. Ik weet niet waarom je zo negatief bent maar ik denk dat de leveranciers hier daar nog een voorbeeld aan kunnen nemen. Ben ik van HW... absoluut Nee. Heb ik er belang bij. Ook absoluut Nee. Dus als transparantie zo hoog in het vaandel staat dan snap ik eigenlijk niet waarom je dan voor Marestek gaat. Ik lees veel gemopper over geen reacties hier. De gegevens die je zocht zijn gewoon beschikbaar.yingli405 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:38:
[...]
De gegevens zijn voor ons - tweakers - wel bekend ja, newbees weten het dus niet he. Wij hebben 2 Marstek besteld ipv HW, puur omdat zij niet transpant zijn naar de klanten toe.Mijn vrouw en ik hebben een bedrijf en weten donders goed wat transparantie is naar klanten/buitenwereld toe.
Kunnen we nu aub weer ontopic verder?
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 02-01-2025 21:04 ]
- Stekkerbatterij
Ik kan garanderen dat de papieren allemaal in orde zijn. Vanmiddag nog even navraag gedaan alle benodigde certificaten zijn aanwezig volgens Marstek. Dit is niet de eerste batterij die ze in Europa verkopen sinds 2009....Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:14:
[...]
Als je er geen vertrouwen in hebt even langs de zijlijn blijven staan. Testers zijn bezig en melden wat er goed en minder goed gaat hier. Lekker blijven meelezen. Het is een nieuw product dat zeker wat kinderziektes nog heeft. Dit komt veel voor bij nieuwe producten. Of het nu gaat om een nieuw model auto tot dus jaa een thuisbatterij 😜
Heel leuk, prima info. Dus... Waar is het document dat wettelijk verplicht is en gedeeld moet worden met de eindconsument, ondertekend door de Fabrikant?Stekkerbatterij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:24:
[...]
Ik kan garanderen dat de papieren allemaal in orde zijn. Vanmiddag nog even navraag gedaan alle benodigde certificaten zijn aanwezig volgens Marstek. Dit is niet de eerste batterij die ze in Europa verkopen sinds 2009....
Het is geen certificaat maar een verklaring vanuit de fabrikant dag het product voldoet aan de relevante Europese wetgeving. Getekend voor juridische doeleinden en verhalen mocht dat nodig zijn .
Ik kan het zelf niet beter uitleggen dan dit:
https://www.google.com/am...onformity/indexamp_en.htm
Ik denk dat jullie deze reactie voor @reb65 bedoelen o.a. en voor poster hierboven. Ik lees vooral mee daar ik niet uit ervaringen kan praten bij dit systeem.Stekkerbatterij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:24:
[...]
Ik kan garanderen dat de papieren allemaal in orde zijn. Vanmiddag nog even navraag gedaan alle benodigde certificaten zijn aanwezig volgens Marstek. Dit is niet de eerste batterij die ze in Europa verkopen sinds 2009....
[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 02-01-2025 21:40 ]
De batterij van Homewizard is per kWh een heel stuk duurder en heeft geen back up functie. Ik vind het een heel prettig idee dat de batterij van Marstek een back up functie heeft. Wanneer de batterij van Marstek niet goed blijkt te werken met p1 meter zou ik voor homewizard gaan, wel minimaal 2 want 800 watt ontladen heb ik tussen 4 en 6 ‘s’ middags tijdens het koken heb je niets aan, juist dan is de prijs hoog. Er is verder niets mis met homewizard alleen de Marstek batterij lijkt me op dit moment een betere keuze door de prijs per kWh en door de extreem grote powerbank functie die Marstek biedt.
- Stekkerbatterij
Marstek is druk bezig om meerdere P1 meters te kunnen koppelen. Dus mocht je niet tevreden zijn over de P1 van Marstek zelf die overigens bij onze showroom perfect werkt kun je altijd een andere proberen. Er is namelijk al een koppeling met de Shelly meter en de homewizward koppeling is ook nagenoeg af. Dus opties genoeg. En er komen er de komende tijd nog meer bij.obed112 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:39:
De batterij van Homewizard is per kWh een heel stuk duurder en heeft geen back up functie. Ik vind het een heel prettig idee dat de batterij van Marstek een back up functie heeft. Wanneer de batterij van Marstek niet goed blijkt te werken met p1 meter zou ik voor homewizard gaan, wel minimaal 2 want 800 watt ontladen heb ik tussen 4 en 6 ‘s’ middags tijdens het koken heb je niets aan, juist dan is de prijs hoog. Er is verder niets mis met homewizard alleen de Marstek batterij lijkt me op dit moment een betere keuze door de prijs per kWh en door de extreem grote powerbank functie die Marstek biedt.
Vraagje. De eigen p1 meter van homewizard werkt dus ook met jullie batterij? Of bedoelen jullie dit anders?Stekkerbatterij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:42:
[...]
Marstek is druk bezig om meerdere P1 meters te kunnen koppelen. Dus mocht je niet tevreden zijn over de P1 van Marstek zelf die overigens bij onze showroom perfect werkt kun je altijd een andere proberen. Er is namelijk al een koppeling met de Shelly meter en de homewizward koppeling is ook nagenoeg af. Dus opties genoeg. En er komen er de komende tijd nog meer bij.
- Stekkerbatterij
Ja het is straks mogelijk om de homewizard P1 dongle als P1 meter te gebruiken voor de Marstek batterij.Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:50:
[...]
Vraagje. De eigen p1 meter van homewizard werkt dus ook met jullie batterij? Of bedoelen jullie dit anders?
@Stekkerbatterij Houdt de batterij bij de automatische instelling ook rekening met je eigen gebruik, of trekt ie hem helemaal leeg bij een gunstig terugleveringstatief?
Als we dan toch aan het vragen zijn: ik ben erg gecharmeerd van de P1 meter van Zonneplan: deze is erg nauwkeurig, snel bijgewerkt en met hun AI (PowerPlay) uitstekend in staat goed te reageren op alle net- en prijsfluctuaties.Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:50:
[...]
Vraagje. De eigen p1 meter van homewizard werkt dus ook met jullie batterij? Of bedoelen jullie dit anders?
Wordt het ook mogelijk om deze van Zonneplan in te zetten voor de Marstek Venus E EnergyCube van 5,12 kWh?
- Stekkerbatterij
Wanneer je op de auto modus werkt bepaalt hij op basis van de gegevens uit de P1 meter wat er gebeurt. Heb je bijvoorbeeld overschot van de zon dan gaat hij de batterij opladen tot max 2500watt per uur. Komt er bijvoorbeeld een wolk voor de zon en geeft je meter verbruik aan dat gaat hij omschakelen en deze stroom tot maximaal 2500 watt per uur uit de batterij trekken. Dit word automatisch geregeld.realdaffy schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:55:
@Stekkerbatterij Houdt de batterij bij de automatische instelling ook rekening met je eigen gebruik, of trekt ie hem helemaal leeg bij een gunstig terugleveringstatief?
- Stekkerbatterij
Ik ga deze voor je navragen wat de mogelijkheden hiervoor zijn. Word vervolgt.Siert192 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Als we dan toch aan het vragen zijn: ik ben erg gecharmeerd van de P1 meter van Zonneplan: deze is erg nauwkeurig, snel bijgewerkt en met hun AI (PowerPlay) uitstekend in staat goed te reageren op alle net- en prijsfluctuaties.
Wordt het ook mogelijk om deze van Zonneplan in te zetten voor de Marstek Venus E EnergyCube van 5,12 kWh?
Ik weet zelf echt niet waarom dit zo speciaal is. Voor de komende 2 jaar kun je hier nog mogelijk iets mee verdienen maar houdt rekening met ongeveer 0,30 cent afschrijving van de batterij per ontlading en 20 procent verlies van stroom, het verschil moet dus al minimaal 15 cent zijn voor je iets verdiend. Verder is dit tijdelijk, 1 Jan 2027 krijg je de energie belasting en btw niet meer terug door einde salderingsregeling dus dan moet het verschil al minimaal 0,30 cent zijn. Laden bij een lage prijs in de winter zou ik wel als nuttige optie zien.realdaffy schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:55:
Ligt dit met name mede ook niet aan je slimme meter? De p1 meter van HW update ook iedere seconde hier.Siert192 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Als we dan toch aan het vragen zijn: ik ben erg gecharmeerd van de P1 meter van Zonneplan: deze is erg nauwkeurig, snel bijgewerkt en met hun AI (PowerPlay) uitstekend in staat goed te reageren op alle net- en prijsfluctuaties.
Hier ben ik het niet eens met je. Het verschil kan nu veel kleiner zijn. Aanschaf 1800 euro. Delen door 5 kWh en 6000 cycli. Neem je 20% omzettingsverlies mee dan zit je op krap 7 ct. Bij 8 ga je dus al een klein plusje draaien.obed112 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:02:
[...]
Ik weet zelf echt niet waarom dit zo speciaal is. Voor de komende 2 jaar kun je hier nog mogelijk iets mee verdienen maar houdt rekening met ongeveer 0,30 cent afschrijving van de batterij per ontlading en 20 procent verlies van stroom, het verschil moet dus al minimaal 15 cent zijn voor je iets verdiend. Verder is dit tijdelijk, 1 Jan 2027 krijg je de energie belasting en btw niet meer terug door einde salderingsregeling dus dan moet het verschil al minimaal 0,30 cent zijn. Laden bij een lage prijs in de winter zou ik wel als nuttige optie zien.
Ben het wel met je eens dat het na 1 jan 2027 een ander verhaal wordt. Btw deze batterij heeft vlgs mij een btw teruggave. Dus die 7 ct per kWh is dan nog te hoog.
Tja gewoon simpel: het zou mij een P1 meter schelen (die van Zonneplan heb ik immers al en een P1 meter minder scheelt een apparaat minder dat kapot kan gaan).Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:03:
[...]
Ligt dit met name mede ook niet aan je slimme meter? De p1 meter van HW update ook iedere seconde hier.
Niet direct noodzakelijk: maar iets voor de toekomst als ze toch bezig zijn met allerlei P1 meters?
Jij hebt het recht om naar het CE stickertje te kijken, andere plichten rond dit stickertje zijn er richting eindconsument niet voor jouw leverancier, ook niet in alle geplaatste DoC links in dit topic, ze zijn al heel aardig voor jeHeinemancp schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:32:
[...]
Heel leuk, prima info. Dus... Waar is het document dat wettelijk verplicht is en gedeeld moet worden met de eindconsument, ondertekend door de Fabrikant?
Het is geen certificaat maar een verklaring vanuit de fabrikant dag het product voldoet aan de relevante Europese wetgeving. Getekend voor juridische doeleinden en verhalen mocht dat nodig zijn .
Ik kan het zelf niet beter uitleggen dan dit:
https://www.google.com/am...onformity/indexamp_en.htm
Ik denk dat je hier geen gelijk hebt. Ik kan me voorstellen dat verzekeringsmaatschappijen het fijn vinden als er een thuisbatterij in de woningen staan die goedgekeurd zijn voor de NL markt. Zonee bestaat de kans dat je niet verzekerd bent. Tip. Altijd checken!Vdvmark schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:10:
[...]
Jij hebt het recht om naar het CE stickertje te kijken, andere plichten rond dit stickertje zijn er richting eindconsument niet voor jouw leverancier, ook niet in alle geplaatste DoC links in dit topic, ze zijn al heel aardig voor je
Bij deze wat info https://www.rdi.nl/onderw...aring-van-overeenstemming
Misschien is 15 cent wat overdreven mijn punt is in elk geval dat je rekening moet houden met 30 cent per cyclus en 20 procent verlies.Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:06:
[...]
Hier ben ik het niet eens met je. Het verschil kan nu veel kleiner zijn. Aanschaf 1800 euro. Delen door 5 kWh en 6000 cycli. Neem je 20% omzettingsverlies mee dan zit je op krap 7 ct. Bij 8 ga je dus al een klein plusje draaien.
Ben het wel met je eens dat het na 1 jan 2027 een ander verhaal wordt. Btw deze batterij heeft vlgs mij een btw teruggave. Dus die 7 ct per kWh is dan nog te hoog.
Dus 7 a 8 cent afschrijving per teruggeleverde kWh en daarbij komt nog 20 procent verlies aan stroom.
Zou zelf de batterij vooral gebruiken om mijn eigen stroom zoveel mogelijk te gebruiken. Dat geeft mij een goed gevoel. De batterij hoeft voor mij niet alleen een verdienmodel te zijn. Wanneer de batterij zichzelf niet terugverdiend komt die er bij mij alsnog. Mijn tv verdien ik namelijk ook niet terug. Wanneer het wel lukt is het mooi meegenomen.
Pfff weer zo'n link met verplichtingen richting autoriteiten.Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:15:
[...]
Ik denk dat je hier geen gelijk hebt. Ik kan me voorstellen dat verzekeringsmaatschappijen het fijn vinden als er een thuisbatterij in de woningen staan die goedgekeurd zijn voor de NL markt. Zonee bestaat de kans dat je niet verzekerd bent. Tip. Altijd checken!
Bij deze wat info https://www.rdi.nl/onderw...aring-van-overeenstemming
Die 8 ct heb ik verlies al bij in zitten. Met btw teruggave kom je zelfs op ruim 6 ct per kWh.obed112 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:19:
[...]
Misschien is 15 cent wat overdreven mijn punt is in elk geval dat je rekening moet houden met 30 cent per cyclus en 20 procent verlies.
Dus 7 a 8 cent afschrijving per teruggeleverde kWh en daarbij komt nog 20 procent verlies aan stroom.
Zou zelf de batterij vooral gebruiken om mijn eigen stroom zoveel mogelijk te gebruiken. Dat geeft mij een goed gevoel. De batterij hoeft voor mij niet alleen een verdienmodel te zijn. Wanneer de batterij zichzelf niet terugverdiend komt die er bij mij alsnog. Mijn tv verdien ik namelijk ook niet terug. Wanneer het wel lukt is het mooi meegenomen.
Dus handel met deze batterij kan wel. Wordt je er rijk van? Nee zeker niet. Dat de optie aangeboden wordt snap ik wel. Bij HW liggen deze kosten net ff iets hoger weer.
Tjaa ik heb het niet bedacht. Maar ik snap het wel. Iedereen wilt toch veilige goedgekeurde producten in zn woning? Winkel? Bedrijfspand?Vdvmark schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:23:
[...]
Pfff weer zo'n link met verplichtingen richting autoriteiten.
Op de Europese site van marstek staat de p1 meter van Home Wizard al vermeld als compatibel.
/f/image/WLbzCGDwE6igSXZXMO3oAkvS.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door JeffreyGorissen op 02-01-2025 22:30 . Reden: Formatering ]
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
- Stekkerbatterij
Klopt alleen de firmware versie hiervoor zit nog in beta en vanmorgen heb ik nog getest de koppeling werkt nog niet. Morgen heb ik weer contact met de leverancier en ik zal dan even navragen wat de verwachting is hiervoor.JeffreyGorissen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:29:
Op de Europese site van marstek staat de p1 meter van Home Wizard al vermeld als compatibel.
[Afbeelding]
Ja, maar nogmaals in al die gelinkte documenten over DoC zijn er plichten richting autoriteiten, NIET een plicht ook maar iets van dit papierwerk te delen met eindconsumenten (anders dan via een CE stickertje)Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:26:
[...]
Tjaa ik heb het niet bedacht. Maar ik snap het wel. Iedereen wilt toch veilige goedgekeurde producten in zn woning? Winkel? Bedrijfspand?
Klopt, CE verklaring is voldoende, alle benodigde documenten moeten beschikbaar bij de fabrikant zijn bij calamiteiten en hoeven niet bij voorbaat gedeeld te worden met de eindverbruiker.Vdvmark schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:34:
[...]
Ja, maar nogmaals in al die gelinkte documenten over DoC zijn er plichten richting autoriteiten, NIET een plicht ook maar iets van dit papierwerk te delen met eindconsumenten (anders dan via een CE stickertje)
Weet iemand toevallig ook wat het stand-by verbruik is van de Marstek Venus?
Dat is zeker niet waar, de DoC is onderdeel van de verplichte documentatie bij een product. Juist voor de consument. Net als een handleiding in je eigen taal, met oa veiligheidsmeldingen, onderhoudsvoorschriften en sinds een aantal jaar, verwijderingsinstructies tbv hergebruik.Vdvmark schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:10:
[...]
Jij hebt het recht om naar het CE stickertje te kijken, andere plichten rond dit stickertje zijn er richting eindconsument niet voor jouw leverancier, ook niet in alle geplaatste DoC links in dit topic, ze zijn al heel aardig voor je
Even opgezocht, de Radio Equipment Directive (die zeker van toepassing is op dit apparaat) geeft twee opties: volledig document of een versimpelde versie van de DoC verstrekken met het product. Verder hangt het dus van de van toepassing zijn de Directives af of de DoC verstrekt moet worden met het product of dat een markering alleen voldoende is.
Echter, pas van toepassing vanaf 1 aug 2025.
https://www.rdi.nl/onderwerpen/handel-en-apparatuur/red-3-3
https://eur-lex.europa.eu...TXT/?uri=CELEX:32014L0053 Article 10, lid 9Manufacturers shall ensure that each item of radio equipment is accompanied by a copy of the EU declaration of conformity or by a simplified EU declaration of conformity.
Verder zijn van toepassing: Low Voltage Directive (geen verplichting tot verstrekken DoC in handleiding) en Electromagnetic Compatibility (geen verplichting tot verstrekken DoC in handleiding)
[ Voor 42% gewijzigd door Heinemancp op 03-01-2025 07:39 . Reden: RED, LVD en EMC info toegevoegd ]
Misschien moet je de regeltjes er eens op naslaan. Voor de 'kwalificatie' 'thuisbatterij'. Deze vallen onder meerdere richtlijnen (bv. LVD, laagspanningsapparaten, EMC, RoHS, Batterijrichtlijn) hiervoor is het verplicht dat de fabrikant een DoC beschikbaar stelt. Dat hebben ze gedaan. Het is niet verplicht deze, voor een thuisbatterij, mee te leveren met het product aan de consument.Heinemancp schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:05:
[...]
Dat is zeker niet waar, de DoC is onderdeel van de verplichte documentatie bij een product. Juist voor de consument. Net als een handleiding in je eigen taal, met oa veiligheidsmeldingen, onderhoudsvoorschriften en sinds een aantal jaar, verwijderingsinstructies tbv hergebruik.
Snap de heisa uberhaupt niet zo of dat papiertje nu in de doos zit of niet.
Als aan al deze voorwaarden word voldaan zijn er geen problemen te verwachten met geluid apparatuur zoals nu wel het geval is.Heinemancp schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:05:
[...]
Dat is zeker niet waar, de DoC is onderdeel van de verplichte documentatie bij een product. Juist voor de consument. Net als een handleiding in je eigen taal, met oa veiligheidsmeldingen, onderhoudsvoorschriften en sinds een aantal jaar, verwijderingsinstructies tbv hergebruik.
Even opgezocht, de Radio Equipment Directive (die zeker van toepassing is op dit apparaat) geeft twee opties: volledig document of een versimpelde versie van de DoC verstrekken met het product. Verder hangt het dus van de van toepassing zijn de Directives af of de DoC verstrekt moet worden met het product of dat een markering alleen voldoende is.
Echter, pas van toepassing vanaf 1 aug 2025.
https://www.rdi.nl/onderwerpen/handel-en-apparatuur/red-3-3
[...]
https://eur-lex.europa.eu...TXT/?uri=CELEX:32014L0053 Article 10, lid 9
Verder zijn van toepassing: Low Voltage Directive (geen verplichting tot verstrekken DoC in handleiding) en Electromagnetic Compatibility (geen verplichting tot verstrekken DoC in handleiding)
Radio apperaten richtlijn
Wacht maar dat je TV begint te storen. dan snap je het wel.GM15 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:42:
[...]
Misschien moet je de regeltjes er eens op naslaan. Voor de 'kwalificatie' 'thuisbatterij'. Deze vallen onder meerdere richtlijnen (bv. LVD, laagspanningsapparaten, EMC, RoHS, Batterijrichtlijn) hiervoor is het verplicht dat de fabrikant een DoC beschikbaar stelt. Dat hebben ze gedaan. Het is niet verplicht deze, voor een thuisbatterij, mee te leveren met het product.
Snap de heisa uberhaupt niet zo of dat papiertje nu in de doos zit of niet.
Daar helpt een papiertje in de doos niet tegen, daar gaat de discussie over.Peterhardenberg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:46:
[...]
Wacht maar dat je TV begint te storen. dan snap je het wel.
Precies. Volgens mij denken we hetzelfde: aangezien het stoort op bestaande apparatuur, zullen we geen DoC kunnen (of willen) afgeven / laten inzien.Peterhardenberg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:44:
[...]
Als aan al deze voorwaarden word voldaan zijn er geen problemen te verwachten met geluid apparatuur zoals nu wel het geval is.
Radio apperaten richtlijn
Ik heb alle vermelde cerificeringen even door Copilot gehaald:
### Grid Connection Regulations:
1. **VDE 4105/0124**: Duitse normen voor de aansluiting van decentrale energieopwekkingssystemen op het laagspanningsnet. VDE 4105 behandelt de technische eisen voor de netaansluiting, terwijl VDE 0124-100 aanvullende testnormen biedt[1](https://www.vde.com/resou...cation---english-data.pdf).
2. **TOR R25**: Oostenrijkse richtlijn voor de netaansluiting van energieopwekkingssystemen, specifiek voor de testmethoden en dataverzameling[2](https://us.solaxpower.com...chtline-r25-certification).
3. **NF EN50549-1**: Europese norm voor de aansluiting van energieopwekkingssystemen op laagspanningsnetwerken, met technische eisen voor bescherming en operationele capaciteiten[3](https://standards.iteh.ai...2/en-50549-1-2019-a1-2023).
4. **UNE217001/217002**: Spaanse normen voor de aansluiting van omvormers op het net, met eisen voor gelijkstroominjectie, overspanningsgeneratie en eilandbedrijfdetectie[4](https://www.en-standard.e...eration-detection-system/).
5. **NTS 631**: Spaanse technische norm voor de conformiteit van energieopwekkingsmodules volgens EU-verordening 2016/631, gericht op de netaansluiting van opwekkingssystemen[5](https://www.arteche.com/e...lications-grid-connection).
6. **CE10-21**: CE-markering richtlijnen en verordeningen voor productconformiteit binnen de EU[6](https://www.compliancegate.com/ce-marking-directives/).
7. **PETREE**: Geen relevante informatie gevonden over een technische of regulerende betekenis van PETREE.
8. **PN-EN 50549-1/-2**: Poolse implementatie van de Europese normen EN 50549-1 en EN 50549-2, die technische eisen stellen aan de aansluiting van energieopwekkingssystemen op laag- en middenspanningsnetwerken[7](https://standards.globalspec.com/std/14649384/en-50549-1).
9. **G98**: Britse richtlijn voor de aansluiting van micro-opwekkingssystemen (tot 16A per fase) op het laagspanningsnet[8](https://www.northernpower...le/explaining-g98-and-g99).
10. **AS4777.2**: Australische en Nieuw-Zeelandse norm voor de netaansluiting van energieopwekkingssystemen via omvormers, met eisen voor de prestaties en het gedrag van omvormers[9](https://www.gses.com.au/a...es-what-you-need-to-know/).
### Regulatory/EMC Standards:
1. **IEC 62040**: Internationale norm voor ononderbroken stroomvoorzieningen (UPS).
2. **IEC 62477**: Internationale norm voor de veiligheid van vermogenselektronica.
3. **IEC/EN 61000-6-1/-2/-3/-4**: EMC-normen voor elektromagnetische compatibiliteit, met eisen voor emissie en immuniteit in verschillende omgevingen.
4. **IEC/EN 61000-3-2/-3**: EMC-normen voor harmonische stroomemissies en spanningsfluctuaties.
5. **EN 300 328**: Europese norm voor breedbandtransmissiesystemen, inclusief draadloze LAN-apparatuur.
6. **EN 301 489-1/-17**: EMC-normen voor radioapparatuur en -diensten.
7. **EN 50665**: Europese norm voor de beoordeling van de blootstelling aan elektromagnetische velden.
8. **CB 62619**: Internationale norm voor de veiligheid van secundaire lithiumcellen en -batterijen voor industriële toepassingen.
### Grid Connection Regulations:
1. **VDE 4105/0124**: Duitse normen voor de aansluiting van decentrale energieopwekkingssystemen op het laagspanningsnet. VDE 4105 behandelt de technische eisen voor de netaansluiting, terwijl VDE 0124-100 aanvullende testnormen biedt[1](https://www.vde.com/resou...cation---english-data.pdf).
2. **TOR R25**: Oostenrijkse richtlijn voor de netaansluiting van energieopwekkingssystemen, specifiek voor de testmethoden en dataverzameling[2](https://us.solaxpower.com...chtline-r25-certification).
3. **NF EN50549-1**: Europese norm voor de aansluiting van energieopwekkingssystemen op laagspanningsnetwerken, met technische eisen voor bescherming en operationele capaciteiten[3](https://standards.iteh.ai...2/en-50549-1-2019-a1-2023).
4. **UNE217001/217002**: Spaanse normen voor de aansluiting van omvormers op het net, met eisen voor gelijkstroominjectie, overspanningsgeneratie en eilandbedrijfdetectie[4](https://www.en-standard.e...eration-detection-system/).
5. **NTS 631**: Spaanse technische norm voor de conformiteit van energieopwekkingsmodules volgens EU-verordening 2016/631, gericht op de netaansluiting van opwekkingssystemen[5](https://www.arteche.com/e...lications-grid-connection).
6. **CE10-21**: CE-markering richtlijnen en verordeningen voor productconformiteit binnen de EU[6](https://www.compliancegate.com/ce-marking-directives/).
7. **PETREE**: Geen relevante informatie gevonden over een technische of regulerende betekenis van PETREE.
8. **PN-EN 50549-1/-2**: Poolse implementatie van de Europese normen EN 50549-1 en EN 50549-2, die technische eisen stellen aan de aansluiting van energieopwekkingssystemen op laag- en middenspanningsnetwerken[7](https://standards.globalspec.com/std/14649384/en-50549-1).
9. **G98**: Britse richtlijn voor de aansluiting van micro-opwekkingssystemen (tot 16A per fase) op het laagspanningsnet[8](https://www.northernpower...le/explaining-g98-and-g99).
10. **AS4777.2**: Australische en Nieuw-Zeelandse norm voor de netaansluiting van energieopwekkingssystemen via omvormers, met eisen voor de prestaties en het gedrag van omvormers[9](https://www.gses.com.au/a...es-what-you-need-to-know/).
### Regulatory/EMC Standards:
1. **IEC 62040**: Internationale norm voor ononderbroken stroomvoorzieningen (UPS).
2. **IEC 62477**: Internationale norm voor de veiligheid van vermogenselektronica.
3. **IEC/EN 61000-6-1/-2/-3/-4**: EMC-normen voor elektromagnetische compatibiliteit, met eisen voor emissie en immuniteit in verschillende omgevingen.
4. **IEC/EN 61000-3-2/-3**: EMC-normen voor harmonische stroomemissies en spanningsfluctuaties.
5. **EN 300 328**: Europese norm voor breedbandtransmissiesystemen, inclusief draadloze LAN-apparatuur.
6. **EN 301 489-1/-17**: EMC-normen voor radioapparatuur en -diensten.
7. **EN 50665**: Europese norm voor de beoordeling van de blootstelling aan elektromagnetische velden.
8. **CB 62619**: Internationale norm voor de veiligheid van secundaire lithiumcellen en -batterijen voor industriële toepassingen.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
CE markering is een eigen verklaring van de fabrikant dat zijn produkt voldoet aan de eisen die de EU stelt om het produkt op de europese markt te mogen verkopen en gebruiken.
Zover ik weet (en volgens de EU site) moet de fabrikant de documentatie beschikbaar hebben als een "competent national authority" dit vraagt:
"Once your product bears the CE marking — if the competent national authority requests — you must provide them with all the information and supporting documentation concerning CE marking."
bron: https://europa.eu/youreur...s/ce-marking/index_en.htm
Dus niet aan consumenten.
Wellicht interessanter om het te hebben over de mogelijkheden van de thuisbatterij i.p.v. welles/nietes discusssie over DoC. Daar zou wellicht een apart topic over gemaakt kunnen worden waar het wantrouwen in allerlei producten besproken kan worden.
Zover ik weet (en volgens de EU site) moet de fabrikant de documentatie beschikbaar hebben als een "competent national authority" dit vraagt:
"Once your product bears the CE marking — if the competent national authority requests — you must provide them with all the information and supporting documentation concerning CE marking."
Wellicht interessanter om het te hebben over de mogelijkheden van de thuisbatterij i.p.v. welles/nietes discusssie over DoC. Daar zou wellicht een apart topic over gemaakt kunnen worden waar het wantrouwen in allerlei producten besproken kan worden.
2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger
Vooralsnog heb ik de batterij uitgezet, stekker eruit en al. Heb mijn bevindingen van 30% -> 10% en opeens bijladen met 1000W (terwijl max 800W ingesteld is) zonder rede gemaild naar Marstek support maar nog geen reactie. Tijdens kerst echt binnen een paar uur reactie, dus ben benieuwd naar de reactie mocht ik die krijgen.
Daarnaast ook het onverwachte resultaat met "NOM"-laden in autostand gedeeld met Duravolt (mijn leverancier) en die heeft ook nog niet gereageerd, maar had een OoO tot 6 jan - dus wellicht volgende week.
Daarnaast ook het onverwachte resultaat met "NOM"-laden in autostand gedeeld met Duravolt (mijn leverancier) en die heeft ook nog niet gereageerd, maar had een OoO tot 6 jan - dus wellicht volgende week.
Werkt de p1 beter tov van de CT? Als je nu bijvoorbeeld de waterkoker aanzet is de reactie dan 1 seconden?Stekkerbatterij schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:32:
Even een korte Update: de Marstek p1 meter is met de nieuwe software versie nu werkend![Afbeelding]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Goed nieuws. Ik hoop dat de p1 meter snel nageleverd kan wordenStekkerbatterij schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:32:
Even een korte Update: de Marstek p1 meter is met de nieuwe software versie nu werkend!
2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger
Ook met de P1-meter van HomeWizard met deze nieuwe software/firmware? Want dat zou een stuk schelen als mijn batterij volgende week binnenkomt.Stekkerbatterij schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:32:
Even een korte Update: de Marstek p1 meter is met de nieuwe software versie nu werkend![Afbeelding]
aka pluim003
Heinemancp schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:28:
Vooralsnog heb ik de batterij uitgezet, stekker eruit en al. Heb mijn bevindingen van 30% -> 10% en opeens bijladen met 1000W (terwijl max 800W ingesteld is) zonder rede gemaild naar Marstek support maar nog geen reactie. Tijdens kerst echt binnen een paar uur reactie, dus ben benieuwd naar de reactie mocht ik die krijgen.
/f/image/OvKocTLfztquU6BAB8wyHVya.png?f=fotoalbum_large)
Dit is visueel het probleem om het lfp batterij percentage te berekenen.
Ik heb zelf nog geen seriele naar USB modbus adapter, maar met deze HA code zou je hopelijk de SoC uit kunnen lezen:superduper1969 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:11:
Weer een stukje van de puzzel:
[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| modbus: - name: "batterij_soc" type: serial method: rtu port: /dev/ttyUSB0 # Seriële poort naar jouw Modbus-apparaat baudrate: 115200 # Baudrate zoals gespecificeerd stopbits: 1 # 1 stopbit bytesize: 8 # 8 databits parity: N # Geen pariteit timeout: 1 # Timeout in seconden delay: 2 # Delay tussen commando's sensors: - name: "Battery SoC" slave: 1 # Modbus-adres van het apparaat address: 32104 # DEC-adres van SoC input_type: holding # Gebruik holding registers count: 1 # Aantal registers data_type: uint # 16-bit unsigned integer scale: 0.1 # Schaalfactor (0.1% per registerwaarde) unit_of_measurement: "%" # Eenheid voor de SoC precision: 1 # 1 decimaal |
Top, kleine foutje ontdenkt (denk ik), de ronde connector is de 2de regel en de platte connector is de 1ste regel in de tabel.superduper1969 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:11:
[Afbeelding]
Net alvast even connectors besteld zodat ik de kabel orgineel kan laten.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004647808207.html
Het is trouwens een 5 aderige kabel in een 6pins aansluiting
Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110
Mijn inziens een terechte discussie die hier is ontstaan over een stukje papier en ook zeker in dit topic hoort.amvolleb schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:15:
CE markering is een eigen verklaring van de fabrikant dat zijn produkt voldoet aan de eisen die de EU stelt om het produkt op de europese markt te mogen verkopen en gebruiken.
Wellesnietes komt tot stand omdat er storingen zijn, die er schijnbaar niet waren voordat de batterij in bedrijf werd genomen.
Of het een staartje voor de 'in verkeer brenger' gaat hebben of niet, ik heb van dichtbij wel gezien dat er in DE dikke boetes werden gecommuniceerd bij het niet voldoen aan de in de DoC gestelde compliance. Je hebt dan een x tijd om de gevraagde documentatie te overleggen uit het dossier, doe je dat niet mag je de boete betalen en je producten terugroepen met alle financiële gevolgen van dien.
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Jep, daar ben ik mee bekend. Echter zou de FW van de batterij daar een oplossing voor moeten hebben (bijv balanceren en daarbij optellen of aftrekken wat er resp. geladen dan wel ontladen is). En dat blijkt dus niet zo te zijn, de SoC van een batterij is wel een van de belangrijkste informatiepunten.Vdvmark schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:06:
[...]
[Afbeelding]
Bij mijn auto gaat het ook goed (LFP), wel eens per week geadviseerd te laden tot 100% (oa voor BMS calibratie)
Maar een correcte batterijweergave valt toch onder de basisvereisten van een batterij voor mij. Ik heb geen probleem met kinderziektes zoals ct-klem die niet goed werkt als ik weet dat er een p1-meter na gestuurd wordt (of compatibel met HomeWizard) maar dit is toch echt van een andere orde.Vdvmark schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:06:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb na een fabrieksreset mijn batterij nog eens getest. Eerst opzetten (stond op 0%), na de reset (22u09) begon hij laden met 1000W tot 22u13 waarna de batterij volgens de app op 22% stond (het is onmogelijk om op 4 min 1kW te laden aan 1kWh).
Om 22u17 heb ik in de app gezegd dat hij manueel moest laden aan 1000W voor een uur. Na 1 minuut stopte hij met laden en zit de batterij volgens de app op 100%. Toen heb ik hem uitgezet. Zojuist heb ik hem terug aangezet. Batterij gaf 100% aan, na net geen 5min ontladen aan 800w viel de batterij terug naar 1%. In mijn geval zal het toch eerder een kapotte batterij/cel zijn vrees ik
Weet niet wat je aan en uit zet. Maar zou iig zorgen dat de BMS stroom blijft krijgen, anders is de schatting voor de lading alleen maar minder nauwkeurig.Horla schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:19:
[...]
Maar een correcte batterijweergave valt toch onder de basisvereisten van een batterij voor mij. Ik heb geen probleem met kinderziektes zoals ct-klem die niet goed werkt als ik weet dat er een p1-meter na gestuurd wordt (of compatibel met HomeWizard) maar dit is toch echt van een andere orde.
Ik heb na een fabrieksreset mijn batterij nog eens getest. Eerst opzetten (stond op 0%), na de reset (22u09) begon hij laden met 1000W tot 22u13 waarna de batterij volgens de app op 22% stond (het is onmogelijk om op 4 min 1kW te laden aan 1kWh).
Om 22u17 heb ik in de app gezegd dat hij manueel moest laden aan 1000W voor een uur. Na 1 minuut stopte hij met laden en zit de batterij volgens de app op 100%. Toen heb ik hem uitgezet. Zojuist heb ik hem terug aangezet. Batterij gaf 100% aan, na net geen 5min ontladen aan 800w viel de batterij terug naar 1%. In mijn geval zal het toch eerder een kapotte batterij/cel zijn vrees ik
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
(en even @matrover taggen.)superduper1969 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:11:
[Afbeelding]
cool.
als ik het goed begrijp hebben we de A en de B en de GND.
daar mee krijg je wel een RS485 mee aan gesloten.
(ik zou dit eigenlijk geen modbus willen noemen eerder een RS485 omdat er maar 1 kanaal is en geen 2de, dus ik verwacht ook niet iets zoals een sunspec indeling op die poort om eerlijk te zijn, maar goed dat hoeft geen probleem te zijn.)
ik zelf ben wel gecharmeerd van node-red om dit soort dingen te debuggen en te "hacken".
https://www.youtube.com/p...zaaLnvBMZwR6idU97ZTRhQl3Y
dus kijk even als je zin hebt, kan soms helpen.
(ik emuleer met node-red een kWh meter die dan weer aan mijn hybride omvormer hangt.
dit wel via sunspec over TCP, is een stuk simpeler als RS485.
succes boy's, hou me op de hoogte.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De vraag waarom de SoC van de batterij plotseling veranderd en dan gaat laden (terwijl niets ingesteld is) is beantwoord vanuit Marstek Support:
Vraag is natuurlijk of 4dgn een "long time" is en of de verandering van 30 naar 11% SoC "normal" is. Na laden was het 11%, dus calibratie lijkt mij niet van toepassing. Anyway, antwoord gegeven op zijn andere vragen nu weer wachten op nieuwe reactie.3. Regarding your mention of the device discharging to 11 stop. After the device has been running for a long time, the battery power level may change abruptly. This is normal and is the process of repairing the battery level. Simply charge the device fully and the device will automatically calibrate and return to normal. Please feel free to use it.
Super bedankt, ik had hem al helemaal voorbereid maar krijg nog geen data omdat ik niet wist of ik holding, input of wat anders moet gebruiken, in had ook slave = 1 gebruikt terwijl het misschien toch 0 moet zijn.diamanten schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:07:
[...]
Ik heb zelf nog geen seriele naar USB modbus adapter, maar met deze HA code zou je hopelijk de SoC uit kunnen lezen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 modbus: - name: "batterij_soc" type: serial method: rtu port: /dev/ttyUSB0 # Seriële poort naar jouw Modbus-apparaat baudrate: 115200 # Baudrate zoals gespecificeerd stopbits: 1 # 1 stopbit bytesize: 8 # 8 databits parity: N # Geen pariteit timeout: 1 # Timeout in seconden delay: 2 # Delay tussen commando's sensors: - name: "Battery SoC" slave: 1 # Modbus-adres van het apparaat address: 32104 # DEC-adres van SoC input_type: holding # Gebruik holding registers count: 1 # Aantal registers data_type: uint # 16-bit unsigned integer scale: 0.1 # Schaalfactor (0.1% per registerwaarde) unit_of_measurement: "%" # Eenheid voor de SoC precision: 1 # 1 decimaal
Maar met deze info kan ik weer verder puzzelen.
Ik heb geen USB maar TCP/Wifi maar dat gedeelte lijkt gewoon te werken, het is puur de modbus datastructuur waarbij ik wat hulp kan gebruiken. Als het draait denk ik er aan om een specifiek topic te starten over de Modbus koppeling.
[ Voor 4% gewijzigd door superduper1969 op 03-01-2025 14:12 ]
Ja ik had inmiddels ook al een kabelset besteld die is morgen binnen:matrover schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:52:
[...]
Top, kleine foutje ontdenkt (denk ik), de ronde connector is de 2de regel en de platte connector is de 1ste regel in de tabel.
Net alvast even connectors besteld zodat ik de kabel orgineel kan laten.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004647808207.html
Het is trouwens een 5 aderige kabel in een 6pins aansluiting
https://www.amazon.nl/dp/B0CRZDDV9X?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Connector is een JST 2,54 XH Female, en ik ga de orginele connector doormeten ter controle.
Ik heb sinds gisteren de Marstek Venus. Omdat ik nog geen p1 meter had ben bezig met de trademodus. Je ziet dan de dynamische tarieven over 1 dag en die kloppen met de tarieven in de app van mijn leverancier. Wat me echter opviel is dat de tarieven voor de volgende dag niet om 0.00 uur worden ververst maar om 1:00 uur, 1 uur te laat dus. De batterij schakelt na 1 uur nachts wel op de juiste momenten, al met al worden de tarieven dus 1 uur te laat ververst. Iemand anders dit ook opgevallen?
Heeft iemand al een aantal laad- en ontlaadsessies gedaan op verschillende vermogens en dit gemeten?
Ben benieuwd hoe de efficiëntie is op diverse vermogens laden en ontladen op 200W heel anders is dan op bijv 2500W
Ben benieuwd hoe de efficiëntie is op diverse vermogens laden en ontladen op 200W heel anders is dan op bijv 2500W
Nee, maar ben hier wel benieuwd naar.Rick- schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:29:
Heeft iemand al een aantal laad- en ontlaadsessies gedaan op verschillende vermogens en dit gemeten?
ik zoek nog een goede powerplug die niet wifi gebaseerd is (dus zwave/zigbee/thread) die zowel positief als negatief kan meten en 2500w+ aankan, iemand suggestie?
heb een probleem als ik de batterij op auto mode zet zegt die dat ct001 ofline is Iemand een idee hoe ik die online krijg daar
Ik wil het later met een homewizard plug doen, maar deze is wel op Wifi.matrover schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:47:
[...]
Nee, maar ben hier wel benieuwd naar.
ik zoek nog een goede powerplug die niet wifi gebaseerd is (dus zwave/zigbee/thread) die zowel positief als negatief kan meten en 2500w+ aankan, iemand suggestie?
@matrover Ik heb hier nog een Fibaro zwave plug liggen van 2500 wattRick- schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:42:
[...]
Ik wil het later met een homewizard plug doen, maar deze is wel op Wifi.
[ Voor 4% gewijzigd door Janp1963 op 03-01-2025 18:59 . Reden: verkeerd gequote ]
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
- Stekkerbatterij
Heb je hem al toegevoegd bij je apparaten en de batterij naar de laatste firmware geüpdate?vrs schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:30:
heb een probleem als ik de batterij op auto mode zet zegt die dat ct001 ofline is Iemand een idee hoe ik die online krijg daar
- Stekkerbatterij
Die koppeling werkt nog niet volledig. Voorbereiding zit wel in de laatste versie. Vandaag de leverancier gesproken ze gaan er haast achter zetten.DikkieDick schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Ook met de P1-meter van HomeWizard met deze nieuwe software/firmware? Want dat zou een stuk schelen als mijn batterij volgende week binnenkomt.
Vandaag het eerste Mini succesje gehad met Modbus over TCP/Wifi met de Elwin EW11.
Ik heb precies 1 maal 1 waarde binnen gekregen, en deze klopte met wat ik verwachte.
Het was de correcte waarde voor "Daily Discharging Energy"
Kabel technisch zit het nogal houtje touwtje aan elkaar omdat ik morgen pas de juiste connector krijg en geen twisted pair gebruik, dus misschien stoort dat.
EW11 Seriele settings:
Baud Rate 115200
Data Bit 8
Stop Bit 1
Parity None
Buffer Size 512
Gap Time 50
Flow Control Half Duplex
Cli Serial String +++
Waiting Time 300
Protocol Modbus
De Seriële verbinding lijkt goed te gaan, maar de EW 11 in Modbus mode controleert de data voordat deze wordt doorgezet naar het netwerk.
De keer dat het wel werkte was er wel data zichtbaar bij netp > Send Bytes. (data over Wifi/netwerkaansluiting)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J3L9YWCK8OSxMpNZ5gdkkI33.jpg?f=user_large)
Dit is mijn HA Config:
De waardes zijn dus op dit moment niet gevuld.
:strip_exif()/f/image/x1A2B41Ri1XAUEXmarSCnaBk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb precies 1 maal 1 waarde binnen gekregen, en deze klopte met wat ik verwachte.
Kabel technisch zit het nogal houtje touwtje aan elkaar omdat ik morgen pas de juiste connector krijg en geen twisted pair gebruik, dus misschien stoort dat.
EW11 Seriele settings:
Baud Rate 115200
Data Bit 8
Stop Bit 1
Parity None
Buffer Size 512
Gap Time 50
Flow Control Half Duplex
Cli Serial String +++
Waiting Time 300
Protocol Modbus
De Seriële verbinding lijkt goed te gaan, maar de EW 11 in Modbus mode controleert de data voordat deze wordt doorgezet naar het netwerk.
De keer dat het wel werkte was er wel data zichtbaar bij netp > Send Bytes. (data over Wifi/netwerkaansluiting)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J3L9YWCK8OSxMpNZ5gdkkI33.jpg?f=user_large)
Dit is mijn HA Config:
:strip_exif()/f/image/x1A2B41Ri1XAUEXmarSCnaBk.jpg?f=fotoalbum_large)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
| # Example configuration.yaml entry for multiple TCP connections modbus: - name: marstekvenus type: tcp host: 192.168.0.5 port: 502 delay: 5 message_wait_milliseconds: 50 timeout: 5 sensors: - name: "Battery Voltage" unique_id: battery_voltage address: 32100 slave: 1 input_type: holding data_type: uint16 unit_of_measurement: V device_class: voltage state_class: measurement scale: 0.01 offset: 0 precision: 1 - name: "Battery Current" unique_id: battery_current address: 32101 slave: 1 input_type: holding data_type: int16 unit_of_measurement: A device_class: current state_class: measurement scale: 0.01 offset: 0 precision: 1 - name: "Battery Power" unique_id: battery_power address: 32102 slave: 1 input_type: holding data_type: int32 unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Battery SOC" unique_id: battery_soc address: 32104 slave: 1 input_type: holding data_type: uint16 # unit_of_measurement: % state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Battery Energy" unique_id: battery_energy address: 32105 slave: 1 input_type: holding data_type: uint16 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "AC Voltage" unique_id: ac_voltage address: 32200 slave: 1 input_type: holding data_type: uint16 unit_of_measurement: V device_class: voltage state_class: measurement scale: 0.01 offset: 0 precision: 1 - name: "AC Current" unique_id: ac_current address: 32201 slave: 1 input_type: holding data_type: int16 unit_of_measurement: A device_class: current state_class: measurement scale: 0.01 offset: 0 precision: 1 - name: "AC Power" unique_id: ac_power address: 32202 slave: 1 input_type: holding data_type: int32 unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "AC Offgrid Voltage" unique_id: ac_offgrid_voltage address: 32300 slave: 1 input_type: holding data_type: uint16 unit_of_measurement: V device_class: voltage state_class: measurement scale: 0.01 offset: 0 precision: 1 - name: "AC Offgrid Current" unique_id: ac_offgrid_current address: 32301 slave: 1 input_type: holding data_type: int16 unit_of_measurement: A device_class: current state_class: measurement scale: 0.01 offset: 0 precision: 1 - name: "AC Offgrid Power" unique_id: ac_offgrid_power address: 32302 slave: 1 input_type: holding data_type: int32 unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Total Charging Energy" unique_id: total_charging_energy address: 33000 slave: 1 input_type: holding data_type: uint32 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Total Discharging Energy" unique_id: total_discharging_energy address: 33002 slave: 1 input_type: holding data_type: uint32 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Daily Charging Energy" unique_id: daily_charging_energy address: 33004 slave: 1 input_type: holding data_type: uint32 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Daily Discharging Energy" unique_id: daily_discharging_energy address: 33006 slave: 1 input_type: holding data_type: uint32 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Monthly Charging Energy" unique_id: monthly_charging_energy address: 33008 slave: 1 input_type: holding data_type: uint32 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Monthly Discharging Energy" unique_id: monthly_discharging_energy address: 33010 slave: 1 input_type: holding data_type: uint32 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 |
Maar weet jij of kun je testen of die negatieve waarden kan rapporteren?Janp1963 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:48:
[...]
@matrover Ik heb hier nog een Fibaro zwave plug liggen van 2500 watt
Is een multimeter geen optie?matrover schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:56:
[...]
Maar weet jij of kun je testen of die negatieve waarden kan rapporteren?
Mooi deze eerste stap!superduper1969 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:41:
Vandaag het eerste Mini succesje gehad met Modbus over TCP/Wifi met de Elwin EW11.
EW11 Seriele settings:
Baud Rate 115200
Data Bit 8
Stop Bit 1
Parity None
Buffer Size 512
Gap Time 50
Flow Control Half Duplex
Cli Serial String +++
Waiting Time 300
Protocol Modbus
[Afbeelding]
Dit is mijn HA Config:
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 # Example configuration.yaml entry for multiple TCP connections modbus: - name: marstekvenus type: tcp host: 192.168.0.5 port: 502 delay: 5 message_wait_milliseconds: 50 timeout: 5 sensors: - name: "Battery Voltage" unique_id: battery_voltage address: 32100 slave: 1 input_type: holding data_type: uint16 unit_of_measurement: V device_class: voltage state_class: measurement scale: 0.01 offset: 0 precision: 1 - name: "Battery Current" unique_id: battery_current address: 32101 slave: 1 input_type: holding data_type: int16 unit_of_measurement: A device_class: current state_class: measurement scale: 0.01 offset: 0 precision: 1 - name: "Battery Power" unique_id: battery_power address: 32102 slave: 1 input_type: holding data_type: int32 unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Battery SOC" unique_id: battery_soc address: 32104 slave: 1 input_type: holding data_type: uint16 # unit_of_measurement: % state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Battery Energy" unique_id: battery_energy address: 32105 slave: 1 input_type: holding data_type: uint16 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "AC Voltage" unique_id: ac_voltage address: 32200 slave: 1 input_type: holding data_type: uint16 unit_of_measurement: V device_class: voltage state_class: measurement scale: 0.01 offset: 0 precision: 1 - name: "AC Current" unique_id: ac_current address: 32201 slave: 1 input_type: holding data_type: int16 unit_of_measurement: A device_class: current state_class: measurement scale: 0.01 offset: 0 precision: 1 - name: "AC Power" unique_id: ac_power address: 32202 slave: 1 input_type: holding data_type: int32 unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "AC Offgrid Voltage" unique_id: ac_offgrid_voltage address: 32300 slave: 1 input_type: holding data_type: uint16 unit_of_measurement: V device_class: voltage state_class: measurement scale: 0.01 offset: 0 precision: 1 - name: "AC Offgrid Current" unique_id: ac_offgrid_current address: 32301 slave: 1 input_type: holding data_type: int16 unit_of_measurement: A device_class: current state_class: measurement scale: 0.01 offset: 0 precision: 1 - name: "AC Offgrid Power" unique_id: ac_offgrid_power address: 32302 slave: 1 input_type: holding data_type: int32 unit_of_measurement: W device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Total Charging Energy" unique_id: total_charging_energy address: 33000 slave: 1 input_type: holding data_type: uint32 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Total Discharging Energy" unique_id: total_discharging_energy address: 33002 slave: 1 input_type: holding data_type: uint32 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Daily Charging Energy" unique_id: daily_charging_energy address: 33004 slave: 1 input_type: holding data_type: uint32 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Daily Discharging Energy" unique_id: daily_discharging_energy address: 33006 slave: 1 input_type: holding data_type: uint32 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Monthly Charging Energy" unique_id: monthly_charging_energy address: 33008 slave: 1 input_type: holding data_type: uint32 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0 - name: "Monthly Discharging Energy" unique_id: monthly_discharging_energy address: 33010 slave: 1 input_type: holding data_type: uint32 unit_of_measurement: kWh device_class: power state_class: measurement scale: 1 offset: 0 precision: 0
Een paar suggesties voor je code:
1) Unit of Measurement voor Battery SOC:
Bij de sensor "Battery SOC" staat de regel unit_of_measurement: % uitgeschakeld. Haal de # weg.
2) Device Class voor Energy Sensors:
De device_class voor sensoren zoals "Battery Energy", "Total Charging Energy", "Total Discharging Energy", enz. is ingesteld op power. Dit moet wellicht gewijzigd worden in energy om de energie-gerelateerde device class te reflecteren.
Ik moet altijd eerst even de app verversen door het scherm naar beneden te verplaatsen (iPhone). Werkt altijd.Stekkerbatterij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:47:
[...]
Wanneer je bij de batterij in de buurt bent en de app hebt geopend maakt de batterij automatisch verbinding via bluetooth. Op de batterij zal dan het BT lampje branden.
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Het lijkt of hij op UK-tijd staat.FritsLa schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:12:
Ik heb sinds gisteren de Marstek Venus. Omdat ik nog geen p1 meter had ben bezig met de trademodus. Je ziet dan de dynamische tarieven over 1 dag en die kloppen met de tarieven in de app van mijn leverancier. Wat me echter opviel is dat de tarieven voor de volgende dag niet om 0.00 uur worden ververst maar om 1:00 uur, 1 uur te laat dus. De batterij schakelt na 1 uur nachts wel op de juiste momenten, al met al worden de tarieven dus 1 uur te laat ververst. Iemand anders dit ook opgevallen?
Vanmorgen iets vreemds aan de hand:mijn 2 batterijen van 5,2 reageerden niet meer. Ook hoevol of hoe leeg ze waren was niet meer te zien. Ze stonden alle 2 in manual mode en niks stond aan. Toch was 1 batterij met 600 wat aan het laden. Wat ik ook deed niets hielp. De batterijen terug naar fabrieksinstelling hielp ook niet Een uur van de stroom af en het werkte weer.
Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A
Heeft geen haast: maar al iets gehoord hierover?Stekkerbatterij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:02:
[...]
Ik ga deze voor je navragen wat de mogelijkheden hiervoor zijn. Word vervolgt.

De documentatie uit het dossier lijkt deels beschikbaar te zijn; er is een screenshot van het certificaat gedeeld.Ersus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:08:
[...]
Mijn inziens een terechte discussie die hier is ontstaan over een stukje papier en ook zeker in dit topic hoort.
Wellesnietes komt tot stand omdat er storingen zijn, die er schijnbaar niet waren voordat de batterij in bedrijf werd genomen.
Of het een staartje voor de 'in verkeer brenger' gaat hebben of niet, ik heb van dichtbij wel gezien dat er in DE dikke boetes werden gecommuniceerd bij het niet voldoen aan de in de DoC gestelde compliance. Je hebt dan een x tijd om de gevraagde documentatie te overleggen uit het dossier, doe je dat niet mag je de boete betalen en je producten terugroepen met alle financiële gevolgen van dien.
Echter, een testcertificaat is niet hetzelfde als een DoC en daar zit hem nu net de crux. Stel je als importeur of distributeur een DoC op, ben je ook meteen aansprakelijk in het geval van problemen met 1 van de normen die op het apparaat van toepassing zijn.
Gaat bijvoorbeeld alle Bluetooth-communicatie in je huis plat wanneer je de accu aanschakelt, dan mag je de importeur/distributeur daar op aanspreken. Schakelt het apparaat niet uit wanneer je de stekker er uit trekt en blijft er vrolijk 230 Vac op de pinnen staan, dan mag je de de importeur/distributeur daar op aanspreken. Sloopt het apparaat de andere apparaten op jouw lichtnet door spanningspieken, dan mag je daar de importeur/distributeur op aanspreken.
Maar nu is er geen DoC - tenzij ik daar overheen gelezen heb, dan excuses - en is niemand aansprakelijk. Elke importeur/distributeur zal in het geval van problemen wijzen naar de fabrikant. Handig, want die is niet gevestigd in de EU en lijkt er ook geen juridisch vertegenwoordiger te hebben.
Je kan het wel papieren geneuzel noemen, liever heb ik een (online) DoC bij een product.
Ik heb altijd begrepen dat wanneer je spullen uit China gaat verkopen (lees vanuit buiten de EU) dan ben jij zelf de fabrikant.
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Het is mij ook opgevallen. Hij ging netjes om 23.00 uur ontladen, maar was om 0.10 uur nog steeds bezig met ontladen terwijl dat niet moest.FritsLa schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:12:
Ik heb gisteren op 2500w geladen tot 100% = 5.12 kwh. Volgens homewizard kostte dit 3600wh. De batterij is echter maar met maximaal 3000wh bijgevuld. ( ik heb helaas geen exacte meting gedaan)Rick- schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:29:
Heb je de connectie in HW gemaakt met behulp HW wallplug??Ellroe32 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:09:
[Afbeelding]
Gisteren laden en ontladen op 2500W.
Ik heb de accu via een vaste connectie verbonden met aparte groep en toen "unlocked" naar 2500 Watt.
Ik heb twijfels of die HW socket dit vermogen kan hebben, gezien eerdere meldingen van doorgebrande of defect rakende sockets.
Niet gerelateerd aan de marstek, maar toch.
Wordt melding van gemaakt in de Homewizard gebruikersgroep op facebook.
[ Voor 3% gewijzigd door Janp1963 op 04-01-2025 11:51 ]
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Idd via een socket van HW. Je hebt daar wel twee varianten van 3680w en 2500w oid.
HW: Maximale belasting: Max. 3680W (16A), Continue belasting: 2760W (12A).
HW: Maximale belasting: Max. 3680W (16A), Continue belasting: 2760W (12A).
[ Voor 35% gewijzigd door Ellroe32 op 04-01-2025 12:21 ]
@Ellroe32 Ik heb de 2500 Watt versie getest voordat ik de vaste aansluiting maakte en temperatuur gemeten met een IR thermometer van de socket met ontladen op 2500 Watt temperatuur liep al snel op naar bijna 50 graden.
Durfde het niet langer af te wachten en ben gestopt met de socket te testen.
Misschien is het anders met de 3600 Watt versie, maar ik zou dit ff monitoren als ik jou was.
Wacht nu met spanning op de intergratie met de HW P1 meter.
Misschien is het anders met de 3600 Watt versie, maar ik zou dit ff monitoren als ik jou was.
Werken de verschillende merken(duravolt/marstek) met dezelfde app? Mij lijkt van wel, hetzelfde apparaat enkel een andere branding? Dat ik mij dit afvraag vloeit voort uit het vraagstuk dat marstek enkel 2500 watt ontladen aangeeft indien aangesloten is door een expert van hun. Volgens mij als je de veiligheidsvoorschriften volgt dan is dit een kwestie van de app om te zetten naar 2500 watt. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Klopt, het is een instelling in de App,Nickhubers1988 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:42:
Werken de verschillende merken(duravolt/marstek) met dezelfde app? Mij lijkt van wel, hetzelfde apparaat enkel een andere branding? Dat ik mij dit afvraag vloeit voort uit het vraagstuk dat marstek enkel 2500 watt ontladen aangeeft indien aangesloten is door een expert van hun. Volgens mij als je de veiligheidsvoorschriften volgt dan is dit een kwestie van de app om te zetten naar 2500 watt. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
De discussie blijft of dit wel zo verstandig is.
Chatgpt er eens bijgehaald:
*knip* integrale AI teksten zijn ongewenst, zie huisregels.
*knip* integrale AI teksten zijn ongewenst, zie huisregels.
[ Voor 72% gewijzigd door Proton_ op 04-01-2025 14:19 ]
Ja klopt uur te laat maar op zich kloppen de tarieven en de tijden wel met de tijd hier in NL (GMT + 1) alles werkt dan ook goed van 1:00 tot 0:00 uur. Alleen de tariefswisseling is dus een uur te laat en wat meest hinderlijk is is dat de batterij sowieso gaat staan laden tussen 0:00 uur en 1:00 uur wat voor tarief je ook hebt ingevuld.
Ok. Wist ik niet. 👍Ellroe32 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:06:
Chatgpt er eens bijgehaald:
[mbr]*knip* integrale AI teksten zijn ongewenst, zie huisregels.[/]
He, dat is vervelend. Heeft het ooit gewerkt of nieuw-uit-doos? Wel dicht bij genoeg ?vrs schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:55:
Alles volgens voorschriften geinstalleerd en laatste firmware Geupdate maar helaas werkt het niet[Afbeelding]
En beide al eens opnieuw opgestart? Dat hielp bij mij toen opeens de verbinding niet meer werkte.
De Socket kan 16A (3680W) aan, met pieken. Continue belasting is 12A (2760W). Daarnaast hebben ze een thermische beveiliging. Ze zouden dus geschikt moeten zijn.Janp1963 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:11:
@Ellroe32 Ik heb de 2500 Watt versie getest voordat ik de vaste aansluiting maakte en temperatuur gemeten met een IR thermometer van de socket met ontladen op 2500 Watt temperatuur liep al snel op naar bijna 50 graden.
Vandaag weer geladen: 2.868wh volgens HW >> 2.360wh volgens Marstek >> nu op 800w geladen.Ellroe32 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:24:
[...]
Ik heb gisteren op 2500w geladen tot 100% = 5.12 kwh. Volgens homewizard kostte dit 3600wh. De batterij is echter maar met maximaal 3000wh bijgevuld. ( ik heb helaas geen exacte meting gedaan)
Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.