Button+ topic

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Mede-auteur:
  • buttonplus
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-04 07:29

buttonplus

Button+ is ontwikkeld door @wijnsema en kan hier besteld worden: https://button.plus/products

Naar aanleiding van de frontpage vandaag (nieuws: Tweaker-project Button+ brengt smarthomebediening terug naar de basis) heb ik een topic geopend, om de use cases en ervaringen met elkaar te delen. mochten er mensen zijn die graag een mooie startpost in elkaar zetten, hoor ik het graag en voeg ik je toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQt0CG7X4yaMQVyNrNHDLFo9J2E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KgpevTpEyqRHdMEzTEf1n0Cg.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Om met mijn eigen situatie af te trappen, deze innovatie komt precies op het juiste moment.
Ik heb heel mijn huis vanaf de bouw al voorbereid op domotica en nu helemaal geautomatiseerd met Loxone (zie mijn bijdrages in het Loxone topic).

Echter begon mijn vrouw te klagen dat ze voor alle functies de telefoon erbij moest pakken.
En domotica is natuurlijk alleen handig als het gebruikt wordt.

Ik heb zelf al getest met de Loxone Touch Pure Flex (https://shop.loxone.com/n...result/?q=touch+pure+flex) functioneel adequaat, maar deze is ruim €260 en heeft geen display, alleen knopjes en ledjes.

De button+ zou deze gap precies kunnen opvullen. Beter geprijsd dan de Pure Flex, meer functionaliteit en ziet er beter uit.
Ik heb daarom een basis set button+ besteld (base + display + 1 bars + voeding).

Ik kan niet wachten om ermee te experimenteren. Als het werkt, ben ik van plan al mijn ruimtes hiermee uit te voeren (8 units).

Twee zaken die ik nu nog niet helder heb is hoe ik het goed kan integreren. MQTT is niet native in Loxone, dus ik moet een bestaande proxy gebruiken (Loxberry) of zelf een MQTT2Loxone proxy bouwen.

Daarnaast zitten al mijn Loxone touch'es op 105cm (schakelaar hoogte) maar ik zou deze button liever op 160cm hebben. Ik moet nog kijken hoe ik dat kan realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:05
Misschien kun / mag je wat van dit topic hergebruiken @wijnsema ?

Uniek domotica bedieningselement, testers gezocht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wijnsema
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-11-2024
Geweldig initiatief!

Uiteraard zal ik jullie met raad en daad bijstaan. De komende dagen ben ik wel druk met de afhandeling van alle andere vragen en zaken, maar ik probeer hier zoveel mogelijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
wijnsema schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:17:
Geweldig initiatief!

Uiteraard zal ik jullie met raad en daad bijstaan. De komende dagen ben ik wel druk met de afhandeling van alle andere vragen en zaken, maar ik probeer hier zoveel mogelijk te zijn.
Die vragen zullen wel binnenstromen wanneer ik eenmaal die button+ in mijn handen heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 15:53
Ik ben vooral benieuwd hoe dit bijvoorbeeld werkt / te programeren is met Homey. Kijk dus graag mee in de use cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijboer
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:22:
Twee zaken die ik nu nog niet helder heb is hoe ik het goed kan integreren. MQTT is niet native in Loxone, dus ik moet een bestaande proxy gebruiken (Loxberry) of zelf een MQTT2Loxone proxy bouwen.
Voor de Shelly’s en HA gebruik ik mqtt ook voor Loxone, heb er een daemon draaien met een fork van deze library als ik mij niet vergis (momenteel op vakantie en niet in de mogelijkheid om de juiste te vinden) moet zeggen dat het erg stabiel werkt beide kanten op, op de basis van de WS api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Nijboer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:24:
[...]

Voor de Shelly’s en HA gebruik ik mqtt ook voor Loxone, heb er een daemon draaien met een fork van deze library als ik mij niet vergis (momenteel op vakantie en in de mogelijkheid om de juiste te vinden) moet zeggen dat het erg stabiel werkt beide kanten op, op de basis van de WS api
Interessant, die moet ik eens gaan bekijken. Ik vind loxberry te heavy en tot nu toe kon ik altijd om de MQTT heen werken met http APIs, maar wellicht is dit het moment om eens echt een MQTT bus te gaan opzetten in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Laatst online: 16:05
Vraagje: wanneer je de startset met voedingsmodule hebt en vlak op de muur wil monteren, wat heb je dan precies aan extra voeding/aansluitingen nodig? Dat is mij nog niet helemaal helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Ik heb net een beetje met die simulator zitten spelen, is het mogelijk om de configuration JSON te exporteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:38
@wijnsema mooi product! ik heb wat vragen:
  1. heeft deze module ook een proximity en licht sensor? Use case: scherm dimmen in avond/afwezigheid
  2. heeft de software ook de mogelijkheid om menus te maken? Dus als je op knop verlichting drukt, de andere knoppen een bepaalde functie krijgen? Of moet dit handmatig via home assistant?
  3. Wordt de configuratie gedaan op de button.plus website of lokaal op de esp? Ik hoop dat laatste :)

[ Voor 13% gewijzigd door balk op 06-08-2023 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijnsema
Ik heb net een beetje met die simulator zitten spelen
De Tolomeo lamp knippert hier continu inderdaad!

Export naar JSON moet ik nog maken. Je kunt de JSON wel uit het Network tabje vissen van de browser developer tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 11:27
voorstad schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:54:
Vraagje: wanneer je de startset met voedingsmodule hebt en vlak op de muur wil monteren, wat heb je dan precies aan extra voeding/aansluitingen nodig? Dat is mij nog niet helemaal helder.
ben ook wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Happens
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 09:38
Wat ik hier aan mis is infinite scrolling!
Meerdere "pagina's" waar je op een manier door kunt scrollen zodat je meerdere functies onder dezelfde knoppen/unit kan krijgen.
Bij wijze van een draaiknop, of extra knoppen op de uiterste flanken in een bar module, of iets als long press.
A la de Beacn Mix Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
balk schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:18:
  1. heeft deze module ook een proximity en licht sensor? Use case: scherm dimmen in avond/afwezigheid
  2. heeft de software ook de mogelijkheid om menus te maken? Dus als je op knop verlichting drukt, de andere knoppen een bepaalde functie krijgen? Of moet dit handmatig via home assistant?
  3. Wordt de configuratie gedaan op de button.plus website of lokaal op de esp? Ik hoop dat laatste :)
En nog wat vragen:
  1. Ben je voornemens de software open te maken? Ik vermoed dat jouw doelgroep dat wel waardeert, en je als beloning zal helpen met de ontwikkeling van der software.
  2. Gebruik je GPL of andere open code? Check even goed wat je met de credits, herdistributie etc moet doen.
  3. Is het mogelijk om eigen, custom software te draaien op dit kastje? Lever je ook een binary van jouw firmware om dan weer terug te gaan naar de officiele firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:24
voorstad schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:54:
Zover ik zie een buisje door de muur voor de aanvoer van de voeding.
Dan aan de andere kant van de muur de voeding. Voor de veilighijd/netheid in een apart doosje, bv: https://www.sandervunderi...rg-lasdoos-mini-25-l.html
Mogelijk ook nog de 3v kabels van de voeding verlengen ivm de afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:35
balk schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:18:
@wijnsema hier ook benieuwd naar!

Met de aangekondigde extension zou ik nu maximaal 7 modules kunnen bestellen voor dezelfde basismodule, correct?

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 07-08-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik wordt hier wel enthousiast van eigenlijk.
Twee dingen zijn me niet helemaal duidelijk geworden nog.
Kan ik dynamisch de knoppen aanpassen? Bijvoorbeeld: ik zie in het voorbeeld op de website staan Sonos, als ik die aankies, dat het dan in een soort Sonos modus komt waarbij 2 andere knoppen veranderen in Volume Up en Down. En als Sonos niet speelt je die volume knoppen niet hebt?

Hoe zit het precies met de stroomaansluiting (ben daar niet zo in thuis). Er is een power supply beschikbaar, kan die op de 230V en dan op de button+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ik ben wel heel erg benieuwd naar het stroomverbruik in Watt is bij een volledig gevulde module, aangezien er van veel schermpjes gebruik gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:00
balk schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:22:
[...]

En nog wat vragen:
  1. Ben je voornemens de software open te maken? Ik vermoed dat jouw doelgroep dat wel waardeert, en je als beloning zal helpen met de ontwikkeling van der software.
  2. Gebruik je GPL of andere open code? Check even goed wat je met de credits, herdistributie etc moet doen.
  3. Is het mogelijk om eigen, custom software te draaien op dit kastje? Lever je ook een binary van jouw firmware om dan weer terug te gaan naar de officiele firmware?
Goede vragen, en eerlijk gezegd zijn dit ook wel dealbreakers als alles potdicht wordt gemaakt.

Verder potentieel een heel interessant en gaaf product!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:52
balk schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:22:
[...]

En nog wat vragen:
Gebaseerd op deze antwoorden, vrees ik van niet:
wijnsema in "Uniek domotica bedieningselement, testers gezocht"
wijnsema in "Uniek domotica bedieningselement, testers gezocht"

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:15
Ik ben vooral benieuwd of het ook mogelijk is om de knoppen zonder het grote display te gebruiken. Dus bijvoorbeeld 4 "bars" op 1 base module. Voor genoeg ruimtes heb ik geen display nodig eigenlijk...Of zou misschien de tekst de status kunnen tonen (bijvoorbeeld de ingestelde temperatuur op de knop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:24
Waah schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:15:
Ik ben vooral benieuwd of het ook mogelijk is om de knoppen zonder het grote display te gebruiken. Dus bijvoorbeeld 4 "bars" op 1 base module.
ja kan, een optie is : 4 BAR modules. Of bv het display met 1 BAR, het is dan volgens mij even groot (maar je heb maar 4 knoppen (2x op bar en 2x op display).
https://button.plus/product/3

zover ik zie kun je alleen op de BAR module de achtergrond verlichten (los van het lamplje op de knop zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@canonball ah top. Ik wist trouwens niet dat het display ook knoppen had :D Dacht enkel een display maar zie nu dat daar ook 2 knopjes op zitten.

Vanavond maar eens kijken hoe ik de electra overal ga krijgen... en wat ik per kamer nodig heb en dan maar bestellen O-) Zat naar een andere optie te kijken maar die is niet te koop, moet je zelf bouwen en programmeren en dat gaat mij niet lukken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
canonball schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

ja kan, een optie is : 4 BAR modules. Of bv het display met 1 BAR, het is dan volgens mij even groot (maar je heb maar 4 knoppen (2x op bar en 2x op display).
https://button.plus/product/3

zover ik zie kun je alleen op de BAR module de achtergrond verlichten (los van het lamplje op de knop zelf).
Je kan onder het scherm nog drie modules kwijt indien je het scherm laat uitsteken aan de bovenkant

Zie ook het filmpje onderin:
https://button.plus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat een tof project zeg! Liefst zou ik alle losse kamers direct voorzien van één Button+ lichtschakelaar.
Eigenlijk dus een bar met twee knoppen die de base afdekt. Hopelijk volgt die nog...

Mijn vriendin baalt er namelijk van dat ze telkens haar telefoon moet pakken om het licht te kunnen schakelen. Er ik baal dat ze daarom regematig toch de knop gebruikt want als je de lamp uitschakelt met de knop, kun je die niet meer met je telefoon bedienen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmJan1990
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-04 15:41
Ziet er echt fantastisch uit en ik zou het zeker weten wel in mijn huis op willen hangen!

Mijn vraag is alleen, en misschien kan iemand die beantwoorden, ik gebruik nu Apple Homekit doormiddel van Homebridge op een Rasperry pi. Is het de moeite waard om daar Home Assistant bij in te betrekken zodat ik dit kan gebruiken? Het is me niet helemaal duidelijk wat de voordelen van Home Assistant dan precies zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Plucky schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:50:
Wat een tof project zeg! Liefst zou ik alle losse kamers direct voorzien van één Button+ lichtschakelaar.
Eigenlijk dus een bar met twee knoppen die de base afdekt. Hopelijk volgt die nog...

Mijn vriendin baalt er namelijk van dat ze telkens haar telefoon moet pakken om het licht te kunnen schakelen. Er ik baal dat ze daarom regematig toch de knop gebruikt want als je de lamp uitschakelt met de knop, kun je die niet meer met je telefoon bedienen... :X
Maar waarom dan de huidige schakelaar niet vervangen door een shelly-variant? Dan heb je een "gewone" knop die werkt die ook te bedienen is met je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
Waah schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:56:
[...]

Maar waarom dan de huidige schakelaar niet vervangen door een shelly-variant? Dan heb je een "gewone" knop die werkt die ook te bedienen is met je telefoon.
Die hebben voor zover ik weet altijd een blauwe draad nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Plucky schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

met een bypass niet:
https://smarthomeshopuk.c...ly-without-neutral-wiring

en er zijn meer merken die zonder neutraaldraad werken trouwens en nog wel kleiner zijn. Vraag me niet welke maar google is your friend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
Waah schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

met een bypass niet:
https://smarthomeshopuk.c...ly-without-neutral-wiring

en er zijn meer merken die zonder neutraaldraad werken trouwens en nog wel kleiner zijn. Vraag me niet welke maar google is your friend :+
offtopic:
Thanks, geloof dat ik weer wat "huiswerk" heb. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Waah schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:15:
Ik ben vooral benieuwd of het ook mogelijk is om de knoppen zonder het grote display te gebruiken. Dus bijvoorbeeld 4 "bars" op 1 base module. Voor genoeg ruimtes heb ik geen display nodig eigenlijk...Of zou misschien de tekst de status kunnen tonen (bijvoorbeeld de ingestelde temperatuur op de knop)
[Offtopic]
Van welk merk zijn de lampen?
Heb zelf deze in elke kamer hangen voor Hue, werkt perfect voor scènes en helderheid.
Denk dat dit project ook beetje overkill is voor enkel een lamp aanzetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 07-08-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-05 10:04
Plucky schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:50:

Je bedoelt dan enkel 2 knoppen zonder het scherm?

Als ik het goed begrijp zit de communicatie en logica in de module met het scherm, dus dat lijkt geen optie.
Bovendien heb je dan enkel 2 knoppen, dan heb je weinig voordelen tov van andere merken schakelaars.

Jouw probleem thuis lijkt dat je een slimme lamp lijkt te hebben waarvan je met de schakelaar nog de spanning eraf kan halen. Je moet dan zorgen dat je lamp/dim/schakelunit altijd spanning krijgt en dat je een schakelaar vervangt door eentje die de lamp/hub aanstuurt. Dan kun je hem altijd met de knop en/of app bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
pickboy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

Als ik het goed begrijp zit de communicatie en logica in de module met het scherm, dus dat lijkt geen optie.
Lijkt mij juist dat de "brains" in het "Button+ Base Module" onderdeel zitten. Daar prik je alles in en is niet voor niets duurder dan het scherm.

Echter is de base 4 modules en ik zie geen afdekkapjes, waardoor er drie lege plekken zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 07-08-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Source90 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

[Offtopic]
Van welk merk zijn de lampen?
Heb zelf deze in elke kamer hangen voor Hue, werkt perfect voor scènes en helderheid.
Denk dat dit project ook beetje overkill is voor enkel een lamp aanzetten?
Gaat niet om enkel lampen. Ik wil ook screens op en neer kunnen laten gaan bijvoorbeeld voor die slaapkamers. Daar heb ik nu een los IKEA knopje voor maar das niet altijd erg zinvol. En later komt er misschien airco of opties om muziek/tv aan te zetten met 1 druk op de knop.

Een display is dan vrij zinloos eigenlijk. Maakt het groter dan nodig. Vandaar de vraag. Maar aangezien de "brains" in de base lijken te zitten, zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen. De productpagina geeft ook gewoon aan dat je 4 modules kan gebruiken ipv 1 scherm + 3 modules. Aan de andere kant: met de wens tot airco op elke kamer zou het niet vreemd zijn om toch een display per kamer te hebben om de huidige settings te bekijken. Maar das dan meer de Tweaker in mij. Miss Waah wil gewoon de airco kouder of warmer zetten. De rest boeit niet. In welke stand die op dat moment staat ook niet. Moet het systeem zelf maar bedenken (en daar heb ik dan automations voor in Home Assistant. Want airco's zijn domme apparaten).

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 07-08-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 12:54
Het valt me op dat op de base plate twee uitsparingen zitten om hem te bevestigen op een inbouwdoos: boven en onder. Nou zijn in mijn huidige en vorige huis alle inbouwdozen juist met schroeven links en rechts.

Is er een manier om de Button+ dan toch te bevestigen? Volgens mij is links+rechts in NL de standaard, je ziet in ieder geval dat de meeste schakelaars de uitsparingen zowel boven als onder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:15

DON PAPA

Tweaker-fan

stevenh schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:14:
Volgens mij is links+rechts in NL de standaard
Geen idee, maar in mijn huis (huurhuis uit begin 1980) zit zowel recht/links en boven/beneden de mogelijkheid om de schakelaar vast te zetten in de inbouwdoos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
stevenh schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:14:
Het valt me op dat op de base plate twee uitsparingen zitten om hem te bevestigen op een inbouwdoos: boven en onder. Nou zijn in mijn huidige en vorige huis alle inbouwdozen juist met schroeven links en rechts.

Is er een manier om de Button+ dan toch te bevestigen? Volgens mij is links+rechts in NL de standaard, je ziet in ieder geval dat de meeste schakelaars de uitsparingen zowel boven als onder hebben.
Van ABB hebben ze van die metalen plaatjes die je links/rechts in je inbouwdoos vast zet en vervolgens boven/onder een gaatje hebt om iets anders op te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Blijft de (achtergrond)verlichting 's nachts fel branden of dimt die mee met het omgevingslicht of de klok?

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-05 09:37
Plucky schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

je hebt ook een hue wall module. Dan verbind je je lamp direct door en heb je een module op accu ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 12:54
JackBol schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:26:
[...]

Van ABB hebben ze van die metalen plaatjes die je links/rechts in je inbouwdoos vast zet en vervolgens boven/onder een gaatje hebt om iets anders op te schroeven.
Ja die heb ik gezien, maar die "nieuwe" gaatjes zitten op een andere afstand van elkaar dan volgens mij, dus dat sluit dan niet aan op de Button+

[ Voor 5% gewijzigd door stevenh op 07-08-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
stevenh schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Ja die heb ik gezien, maar die "nieuwe" gaatjes zitten op een andere afstand van elkaar dan volgens mij, dus dat sluit dan niet aan op de Button+
Je moet googlen op "metaaladapter opbouwdoos". Er zijn verschillende varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Juup schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:27:
Blijft de (achtergrond)verlichting 's nachts fel branden of dimt die mee met het omgevingslicht of de klok?
Alles, dus ook de leds, moet je sturen met mqtt. Je kunt je home automation systeem de leds eenvoudig in de nacht uit zetten, en in de ochtend weer aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
Hallo Tweakers,

Na twee heftige maar super leuke dagen kan ik even wat vragen beantwoorden.

Ik ben nog steeds Ronald Wijnsema maar op verzoek van de moderators post in nu onder dit @buttonplus bedrijfsaccount. Op zich wel zo duidelijk, maar ik ben en blijf een tweaker.

Een belangrijke vraag die vaak voorbij komt: wordt de firmware open source?

Ik weet dit nog niet. Zoals de Button+ nu is zit de complexiteit het meest in de firmware. Als ik dit open source maak verwacht ik veel aanvullingen en fixes, en dat is mooi. Ik zie hier heel veel mogelijkheden.

Maar het wordt dan wel heel makkelijk te kopiëren, bijvoorbeeld door Chinese copycats. De hardware en PCB's zijn al Chinees, en zij kunnen dit gemakkelijk namaken, waarschijnlijk goedkoper. Als de firmware dan ook voor het grijpen ligt kan ik wel ophouden.

Misschien is er iets bedenken om dit te voorkomen, maar tot die tijd moet ik het product ook beschermen. Als het geen geld meer oplevert kan het ook niet groeien.

Voor tweakers die zelf firmware kunnen schrijven: je kunt gewoon je eigen firmware uploaden op de ESP32, maar vergis je niet in de complexiteit. Vooral de aansturing van verschillende typen schermen is moeilijk. Maar de temperatuursensor uitlezen of de LED's aansturen zal geen probleem zijn. Ik wil zelfs wel assisteren hierin, maar de firmware integraal beschikbaar maken kan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
JackBol schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:18:
Ik heb net een beetje met die simulator zitten spelen, is het mogelijk om de configuration JSON te exporteren?
In de huidige versie kan dit nog niet, maar dit komt er in natuurlijk.
Voor de time-being kun je de JSON kopiëren uit de Network tab van je browser developer tools. Je ziet het onder /config

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
Source90 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:07:
[...]

Lijkt mij juist dat de "brains" in het "Button+ Base Module" onderdeel zitten. Daar prik je alles in en is niet voor niets duurder dan het scherm.

Echter is de base 4 modules en ik zie geen afdekkapjes, waardoor er drie lege plekken zijn.
De brains zitten inderdaad op de BASE module, daar zit de ESP32 die alles aanstuurt.

De 1e versie bestaat nu alleen uit een BASE met 4 connectoren, een DISPLAY module en 1 of meer BAR's.

Op de planning voor 2024 staan: extensiemodule met 4 extra connectoren, afdek BARS's, BAR's met dubbele hoogte en luxe BAR's/DISPLAY's in hoogwaardige metalen afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-03 19:55
Ik ben wel benieuwd naar de afmetingen van dit mooie product. Kan ze helaas (nog) nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
buttonplus schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:45:
[...]

De brains zitten inderdaad op de BASE module, daar zit de ESP32 die alles aanstuurt.

De 1e versie bestaat nu alleen uit een BASE met 4 connectoren, een DISPLAY module en 1 of meer BAR's.

Op de planning voor 2024 staan: extensiemodule met 4 extra connectoren, afdek BARS's, BAR's met dubbele hoogte en luxe BAR's/DISPLAY's in hoogwaardige metalen afwerking.
Dank voor de antwoorden!

Mogelijk heb ik dit antwoord gemist (zag hem ook paar keer bij het nieuwsitem langskomen);
Is het mogelijk om de buttons dynamisch te maken (of hoe dat ook heet)? Ofwel: Als er op bijvoorbeeld Sonos/Musiccast wordt geklikt, dat er dan in de daaronder liggende (indien aanwezig) bars een volume up/down komt met eventueel het sluiten van een "menu" door nogmaals op sonos te drukken?

Diezelfde mogelijkheid bij lampen voor feller/minder fel.

Of behoort dit (nog) niet tot de mogelijkheden?

Die metalen bars/display zet mij wel weer aan het twijfelen voor een pre-order :+
Heb je al een render of iets dergelijks of een iets minder grove indicatie wanneer in 2024?

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 08-08-2023 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 00:29:

Mogelijk heb ik dit antwoord gemist (zag hem ook paar keer bij het nieuwsitem langskomen);
Is het mogelijk om de buttons dynamisch te maken (of hoe dat ook heet)? Ofwel: Als er op bijvoorbeeld Sonos/Musiccast wordt geklikt, dat er dan in de daaronder liggende (indien aanwezig) bars een volume up/down komt met eventueel het sluiten van een "menu" door nogmaals op sonos te drukken?
Dit wordt vaker gevraagd. In principe kan dit omdat de labels ook via MQTT kunnen worden aangestuurd. Je hebt volledige controle eigenlijk.

Echter...

Het idee achter de Button+, en de kracht ervan is de eenvoud voor de gebruiker. En als je de functie van de knoppen wisselt maak je het ingewikkeld(er) voor een gebruiker. Dan kun je beter meer knoppen toepassen, bijvoorbeeld met een extensieplaat (dit is niet bedoeld als verkooppraatje).
Heb je al een render of iets dergelijks of een iets minder grove indicatie wanneer in 2024?
Focus ligt nu eerst op een degelijk product uitleveren. Dus kan ik nog niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:19
Eigenlijk wordt het dus een geavanceerde nspanel (sonoff). De modding community van tasmota is op dat ding niet lang doorgegaan, die nextion schermen zijn zo omslachtig te programmeren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Digimusic schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 00:17:
Ik ben wel benieuwd naar de afmetingen van dit mooie product. Kan ze helaas (nog) nergens vinden.
Die PCB lijkt me ongeveer 12x16cm.
Dus de hele button zal ongeveer 13x17cm zijn schat ik in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb er ook een besteld, maar ik vind het wel een gok omdat het vooralsnog niet open source wordt. De lijst van feature requests zal snel groeien, de vraag is of je dit dan bij kan benen in je eentje.
Copy cats heb je altijd wel, als je kijkt naar Prusa 3D printers, die hebben alles open source (hardware en software) en hebben een hoop copy cats, toch hebben ze een hele gezonde business omdat toch velen de hardware willen kopen van de bron zelf, vanwege de support, en omdat mensen snappen dat je de maker moet ondersteunen om later weer updates te krijgen.
Ik denk zelf dat je angst om er geen verdienmodel aan over te houden ongegrond is, maar snap wel dat je er nu zo in staat.
Stel dat er klonen komen, een groter compliment kun je toch niet krijgen? De markt is gigantisch, want de meeste mensen wonen in een huis. Samen de taart groter maken is belangrijker dan de kleine taart alleen voor jezelf proberen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 12:13
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:54:
Heb er ook een besteld, maar ik vind het wel een gok omdat het vooralsnog niet open source wordt. De lijst van feature requests zal snel groeien, de vraag is of je dit dan bij kan benen in je eentje.
Copy cats heb je altijd wel, als je kijkt naar Prusa 3D printers, die hebben alles open source (hardware en software) en hebben een hoop copy cats, toch hebben ze een hele gezonde business omdat toch velen de hardware willen kopen van de bron zelf, vanwege de support, en omdat mensen snappen dat je de maker moet ondersteunen om later weer updates te krijgen.
Ik denk zelf dat je angst om er geen verdienmodel aan over te houden ongegrond is, maar snap wel dat je er nu zo in staat.
Stel dat er klonen komen, een groter compliment kun je toch niet krijgen? De markt is gigantisch, want de meeste mensen wonen in een huis. Samen de taart groter maken is belangrijker dan de kleine taart alleen voor jezelf proberen te houden.
Ik snap goed wat je zegt, hoop ook dat de community zoveel mogelijk kan bijdragen aan het project. Echter volgens mij met het delen van bijvoorbeeld homeassistant scripts die mqtt waardes updaten en elkaars dashboards te delen kunnen we al een heel eind komen. Met de juiste feature requests kunnen wij weer aan de slag. Het bouwen van een menu (tree)structure zoals hier verzocht werd zie ik bijvoorbeeld wel mogelijk met de huidige implementatie van labels die ook te updaten zijn via mqtt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Ik snap de roep om open-source niet zo goed. Als je dit zélf wil maken en je kan meehelpen (programmeren dus) zou je dit project ook zelf kunnen opstarten. Een 3D printer is ook wel wat anders dan een knop aan de muur. En ook daar begon men met filament wat niet standaard was in die tijd maar een meer "eigen" variant.

Het systeem draait volledig lokaal, dus als het bedrijf niet meer bestaat kun je het blijven gebruiken. Het draait mbv MQTT waardoor je prima zelf vanalles kan customizen. Zoveel limitaties zijn er niet. En de prijs is ook nog eens competitief voor westerse begrippen.

Als de source code zo beschikbaar wordt gemaakt, heb je morgen 20 varianten vanuit China waar zowel in prijs als design nauwelijks tegenop te boksen is. Dan moet je het hebben van de community die het project gaat onderhouden... En in een fase waar er nog weinig modules in het veld zijn is die kans gewoon klein dat dit gedaan word.

Leuk over X jaar als het een succes is. Maar in dit eerste stadium geeft volledig open-source vooral risico's op een vroege dood van het project IMHO. Ja, je kan het dan zelf bouwen nog met componenten uit China. Maar het mooie van dit project is juist dat het off-the-shelf is, los van de cloud en grotendeels zelf te customizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-05 00:16
JackBol schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:22:
Om met mijn eigen situatie af te trappen, deze innovatie komt precies op het juiste moment.
Ik heb heel mijn huis vanaf de bouw al voorbereid op domotica en nu helemaal geautomatiseerd met Loxone (zie mijn bijdrages in het Loxone topic).

Echter begon mijn vrouw te klagen dat ze voor alle functies de telefoon erbij moest pakken.
En domotica is natuurlijk alleen handig als het gebruikt wordt.

Ik heb zelf al getest met de Loxone Touch Pure Flex (https://shop.loxone.com/n...result/?q=touch+pure+flex) functioneel adequaat, maar deze is ruim €260 en heeft geen display, alleen knopjes en ledjes.

De button+ zou deze gap precies kunnen opvullen. Beter geprijsd dan de Pure Flex, meer functionaliteit en ziet er beter uit.
Ik heb daarom een basis set button+ besteld (base + display + 1 bars + voeding).

Ik kan niet wachten om ermee te experimenteren. Als het werkt, ben ik van plan al mijn ruimtes hiermee uit te voeren (8 units).

Daarnaast zitten al mijn Loxone touch'es op 105cm (schakelaar hoogte) maar ik zou deze button liever op 160cm hebben. Ik moet nog kijken hoe ik dat kan realiseren.
toon volledige bericht
We moeten wat meer optrekken denk ik. Ik heb sinds 2017 Loxone in gebruik en al die tijd met de app bezig geweest. Eigenlijk vordert het hier traag met schakelaars ed omdat ik maar niet het ultieme kan vinden. Na vandaag deze oplossing gelezen te hebben, heb ik er ook direct 4 besteld. Tegelijkertijd, het is weer geen Loxone oplossing en met MQTT aan de slag en weer een WIFI afhankelijkheid. Maar ik wil het een kans geven.

Ik heb wel de ervaring met MQTT, ook Home Assistant er naast en Node-Red met Shelly e.d. Maar het is toch weer een gepruts van meerdere technieken en ik merk dat het ouder worden en niet continu ermee bezig zijn (voor mij moet het werken en dan raak ik het maanden bijv niet meer aan), het toch vervelend wordt. En ik ben echt wel een techneut, maar kies je voor Loxone dan wil je niet meer hobbyén, althans dat was mijn uitgangspunt, totdat je tegen de beperkingen aanloopt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Ik ben aan het nadenken over de inrichting van het paneel dat ik besteld heb (3bar, 6 knops dus). Ik denk er nu over na om de onderste 4 knoppen te gebruiken als context knoppen. Met de twee bovenste selecteer je de context:
  • Huis
  • muziek
  • Weer
  • verwarming
En dan bijvoorbeeld
  • Play/pause
  • next
  • vol down
  • vol up
Of
  • Slaapstand of alle lichten uit (avond/ochtend)
  • scène 1
  • scène 2
  • scène 3
Onderste deel van het grote scherm is dan voor deze context, bijvoorbeeld het nummer dat nu speelt, temperatuur en regen verwachting, etc.

Hebben jullie al ideeën voor de inrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Waah ook meer uit het oogpunt dat je nu van 1 persoon afhankelijk bent. Stel diegene stopt ermee, dan heb je mogelijk voor honderden euro's aan hardware waar je vervolgens geen updates meer op kan krijgen, tenzij er vanuit de community een nieuwe firmware wordt reverse-engineered.

Maar je hebt gelijk, het komt ook wat negatief over, ik vind het een geweldig product om te zien en dat is ook de reden dat ik een preorder heb geplaatst. Eerst maar ervaren hoe goed het werkt voordat ik er mn hele huis mee ga behangen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:48:
@Waah ook meer uit het oogpunt dat je nu van 1 persoon afhankelijk bent. Stel diegene stopt ermee, dan heb je mogelijk voor honderden euro's aan hardware waar je vervolgens geen updates meer op kan krijgen, tenzij er vanuit de community een nieuwe firmware wordt reverse-engineered.
Aangezien het ESP32 is kun je er donder op zeggen dat er in no time een tasmota firmware geschikt voor wordt gemaakt. Maar laten we wel wezen, al strandt dit project zelfs voor alleen de hardware is dit project niet duur. NSpanel pro met alleen een touchscreen zit al rond de 120 euro, en dan zit je ook vast in het ecosysteem van de sonoff cloud, tenzij je er tasmota op flasht. Sowieso is dit geen consumer grade hardware (welk domotica product is dat wel), maar meer voor de tweaker/prosumer. Ik heb dan ook gepreordered, al is het maar om dit project te steunen en omdat er niks boven Groningen gaat. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:48:

Maar je hebt gelijk, het komt ook wat negatief over, ik vind het een geweldig product om te zien en dat is ook de reden dat ik een preorder heb geplaatst. Eerst maar ervaren hoe goed het werkt voordat ik er mn hele huis mee ga behangen ;)
Geen updates is in dit geval toch ook niet zo'n issue? Dan houd je de functionaliteit die je nu hebt... Het is niet alsof de features niet meer werken. Het is, cru gezegd, een domme MQTT verzender en ontvanger. naast nieuwe functies of bug fixes heeft die geen updates nodig. Dus als het werkt, werkt het gewoon.

Sterker: Genoeg IOT devices hebben niet eens een updatemogelijkheid, zeker als het relatief simpele apparaten zijn met een simpele functie.

Bij genoeg apparaten ben ik het helemaal met je eens. Maar voor een product als dit zie ik een gebrek aan updates bij faillisement niet echt als een issue O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
balk schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:37:
Ik ben aan het nadenken over de inrichting van het paneel dat ik besteld heb (3bar, 6 knops dus). Ik denk er nu over na om de onderste 4 knoppen te gebruiken als context knoppen. Met de twee bovenste selecteer je de context:
  • Huis
  • muziek
  • Weer
  • verwarming
En dan bijvoorbeeld
  • Play/pause
  • next
  • vol down
  • vol up
Of
  • Slaapstand of alle lichten uit (avond/ochtend)
  • scène 1
  • scène 2
  • scène 3
Onderste deel van het grote scherm is dan voor deze context, bijvoorbeeld het nummer dat nu speelt, temperatuur en regen verwachting, etc.

Hebben jullie al ideeën voor de inrichting?
toon volledige bericht
Het nadeel van zoiets is dat je het ingewikkelder maakt. Dat kan een keuze zijn, maar ik ga de lichtknoppen vervangen door deze units. Dus dan moet het gewoon werken.... Als ik moet gaan uitleggen hoe het werkt is het hele idee van dit concept meteen weg :+ Dat iedereen het kan gebruiken.

Misschien een knop om te wisselen tussen de verschillende modussen van de airco. Maar dat is nog wel te doen verwacht ik en ook gebruiksvriendelijk/logisch te maken. Maar als ik echt iets wil maken met pagina's zou ik eerder naar een tablet kijken :+

Maar bedoel je 3 bars + scherm? want dan heb je 8 knoppen (2 bij het scherm, en 6 voor de bars).

Zelf wil ik de volgende info:

huidige temperatuur
Ingestelde temperatuur (als airco aan staat)
aircostand
Kosten/opbrengst elektra
Kosten gas

De knoppen:
- Aircotemp up (hold: airco on)
- Aircotemp down (hold: airco off)
- Airco horizontal
- Airco Vertical
- Lights on (hold: brightness up)
- Lights off (hold: brightness down)
- Screens up (hold: Force up even if window is open)
- Screens down (hold: Force down even if window is open)

Dat betekent dus maximale bezetting al... behalve dat ik nog wat hold-opties over heb. Maar iets nuttigs heb ik daar niet achter. Misschien dat ik het nog ingewikkeld maak door bij "airco on" de actie te wijzigen naar "change mode" als de airco al aan staat ofzo O-) Dat soort veranderingen is IMHO prima. Echter ondersteunen de knoppen nu enkel tekst dacht ik. iets van icoontjes zou een welkome upgrade zijn O-) Bijvoorbeeld de iconen van Material Design die HA ook gebruikt

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 08-08-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLDNL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:54
Ben je toevallig ook van plan om er een te maken met POE?
En dan zo dat je 'm aan een bedraad netwerk kan hangen?

Verder ziet het er erg netjes uit. Ik ga er een in overweging nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Als ze in de toekomst POE ondersteunen koop ik ze ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Zou voor mij ook gewenst zijn, niet zozeer POE (maar zou mooi zijn) maar wired. Maar als ik dan naar deze oplossingen kijk, dan zal vast de benodigde ruimte het probleem worden. https://docs.espressif.co...started-ethernet-kit.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:29

The Zep Man

🏴‍☠️

mgizmo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:57:
Zou voor mij ook gewenst zijn, niet zozeer POE (maar zou mooi zijn) maar wired. Maar als ik dan naar deze oplossingen kijk, dan zal vast de benodigde ruimte het probleem worden.
Dat is een development board. Die zijn altijd groot.

Verder hoef je natuurlijk geen 8P8C connector te gebruiken. Je zou ook 8 draadterminals kunnen hebben waar je met een LSA punch tool de draden in klemt. Je kan het zelfs met 4 draadterminals doen als 100 Mbps voldoende is.

Button+ is een interessant product, maar ik vermijd Wi-Fi waar mogelijk. Soms kan dat niet, maar dan betreft het apparaten die los zijn en direct vervangen kunnen worden. Wi-Fi-apparatuur bouw ik niet in. Voor inbouwspul is er Zigbee of Ethernet.

[edit]
En een product als dit draait (nog) niet opensource software? That's a big no.

[ Voor 29% gewijzigd door The Zep Man op 09-08-2023 07:54 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
The Zep Man schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Dat is een development board. Die zijn altijd groot.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
TLDNL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:46:
Ben je toevallig ook van plan om er een te maken met POE?
En dan zo dat je 'm aan een bedraad netwerk kan hangen?
POE heeft toch altijd een draad nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Erg leuk project, gelijk een module met display en 1 bar besteld.
Ik hoop hem op de plek van het kastje van de mechanische ventilatie in de woonkamer te monteren. Dus de voeding twee verdiepingen hoger, en dan een lange kabel. Tzt maar kijken hoe dat precies mogelijk is.

Ook hoop ik dat de beeldschermen via MQTT kan dimmen/uitzetten om stroom te besparen. Dan zou de Button alleen aan zijn als er iemand in de woonkamer aanwezig is. Ben zeer benieuwd naar alle mogelijkheden!

En het feit dat de ontwikkelaar zich hier al heeft gemeld in het topic biedt ook hoop voor meer mogelijkheden in de toekomst :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dit komt bij mij sowieso enkel voor "er bij" en gaat in geen geval mn huidige schakelaars vervangen. Ik heb hier overal in huis nog de filosofie dat er altijd een fysieke schakelaar moet zijn voor elke lamp. Die via ZWave / Zigbee / Hue, maar ook altijd direct na een stroomstoring te bedienen zijn en niet afhankelijk zijn van een domoticasysteem dat eerst moet opstarten of kan crashen.

Waar het mij handig voor lijkt is om het bij de ingang van mn woonkamer te hangen als centrale schakelaar voor scenes. En dan custom info zoals huidig stroomgebruik / opbrengst zonnepanelen / wanneer de kliko aan de weg moet etc. Ik vind dit 10x mooier dan een oude tablet aan de muur knutselen zonder echte knopjes.

En dan afhankelijk van de tijd van de dag de knoppen andere functies geven. Dus na 22u een knop "bedtijd" maken die alles uitschakelt, maar diezelfde knop kan dan overdag iets anders doen.
Of "actionable" knoppen, die rood knipperen en die je indrukt ter bevestiging dat iets gedaan is, en vervolgens weer blanco worden als er geen andere actie is.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-08-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLDNL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:54
CopyCatz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

POE heeft toch altijd een draad nodig?
Ja dat klopt. Maar betekend niet meteen dat je dat netwerktouwtje ook kan gebruiken voor data icm een esp32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:11:
Dit komt bij mij sowieso enkel voor "er bij" en gaat in geen geval mn huidige schakelaars vervangen. Ik heb hier overal in huis nog de filosofie dat er altijd een fysieke schakelaar moet zijn voor elke lamp. Die via ZWave / Zigbee / Hue, maar ook altijd direct na een stroomstoring te bedienen zijn en niet afhankelijk zijn van een domoticasysteem dat eerst moet opstarten of kan crashen.
Die filosofie had ik ook, totdat ik met de Loxone relais en Dali verlichting aan de gang ging.

Zoals ik eerder al aangaf, heb ik vanaf de bouw mijn huis op domotica voorbereid. Ik heb bewust geen fysieke schakelaars meer. In sommige kamers zouden er 5 of 6 schakelaars naast elkaar komen, dat vond ik iets teveel van het goede :)

En zonder domotica doet Dali geen reet. Gelukkig gaat de verlichting wel naar 100%, dus met stroom maar zonder domotica heb je wel licht maar geen controle.

Dus dat betekend inderdaad dat als mijn miniserver uitbrandt, ik zonder controle zit totdat ik een nieuwe heb.
Echter heb ik wat business continuity planning gedaan en hierin voorzien. Er zit een Loxone leverancier op 20km rijden die een voorraad Miniservers aanhoudt, en er ook nog een paar in een test bench heeft zitten. Mocht dit scenario zich voor doen, heb ik binnen een uur een nieuwe miniserver. Verder heb ik 2 SD cards klaar liggen en geflasht met een redelijk recente versie van het OS en de IP stack al geconfigureerd, zodat ik de miniserver meteen kan booten, bereiken over het netwerk, updaten en de config opnieuw inladen.

[ Voor 24% gewijzigd door JackBol op 08-08-2023 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Zijn er al meer mensen aan het spelen met de simulator?
Het is mij gelukt deze te verbinden met mijn lokale mqtt broker (mosquitto op een Pi, daarvoor websocket 9001 toegevoegd in de configuratie), want de simulator toont "connected" achter mijn mqtt broker in de simulator. Ik kan ook daadwerkelijk een waarde versturen vanaf één van de knoppen (grappig, ventilatie stand veranderen vanuit deze simulator... :-) ). Maar het lukt me niet om een waarde te tonen op het display. Heb netjes een nieuw display item toegevoegd met een mqtt topic die echt zou moeten werken (dezelfde als de button die wel werkt). Via MQTT explorer kan ik alles volgen en werkt alles op de broker goed. Als ik dit doe voor een ander topic vanaf de buttonplus mqtt broker werkt het wel. Ik heb het vermoeden dat het display van de simulator op dit punt (via websocket vanaf een lokale mqtt broker) nog niet goed werkt. Wie heeft dit ook geprobeerd en al werkend gekregen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Torch1969 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:48:
Het is mij gelukt deze te verbinden met mijn lokale mqtt broker (mosquitto op een Pi, daarvoor websocket 9001 toegevoegd in de configuratie), want de simulator toont "connected" achter mijn mqtt broker in de simulator. Ik kan ook daadwerkelijk een waarde versturen vanaf één van de knoppen (grappig, ventilatie stand veranderen vanuit deze simulator... :-) ). Maar het lukt me niet om een waarde te tonen op het display. Heb netjes een nieuw display item toegevoegd met een mqtt topic die echt zou moeten werken (dezelfde als de button die wel werkt). Via MQTT explorer kan ik alles volgen en werkt alles op de broker goed. Als ik dit doe voor een ander topic vanaf de buttonplus mqtt broker werkt het wel. Ik heb het vermoeden dat het display van de simulator op dit punt (via websocket vanaf een lokale mqtt broker) nog niet goed werkt. Wie heeft dit ook geprobeerd en al werkend gekregen?
Ik ben ook lekker bezig met die simulator.
Ik heb nu een Shelly Plug S, een switch in Loxone en een button in de simulator allemaal in sync.
Je drukt op 1 van de drie en allemaal schakelen ze realtime mee!

Ik begin echt super enthousiast te worden over dit project!

@buttonplus ship ship ship!

Toestemming nodig voor bekijken van Streamable

Op deze plek staat ingesloten content die van Streamable afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat Streamable persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op Streamable
IMG_0013

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 08-08-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hier ook besteld! Kan toch niet wachten op de metalen versie B)

5x BAR, een base, scherm en powersupply. Hopelijk komt de extension vroeg in 2024. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijnsema
Geweldig @JackBol en @Torch1969 !!

Ik was heel enthousiast toen ik de simulator maakte, maar niemand die echt begreep hoe het werkte en er de potentie van in zag:

Tot vandaag! Dank.

@Torch1969 ik denk dat het een bugje van mijn kant is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Leuk @JackBol! Wist niet dat de simulator ook echt al op MQTT aangesloten kon :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wijnsema
@JackBol en @Torch1969 en anderen.

Je kunt ook een virtual Button+ maken op de Button+ site onder menu Buttons, en dan Add Virtual.

Er is nu nog keuze uit 1 setje met 2 bars.

Het mooie is dat je deze kunt opslaan in je eigen account, dat kan bij de simulator van de home page namelijk niet.

En als de fysieke Button uit is kun je configuratie in 1x overnemen van de virtual. Je kunt ook meerdere virtual Buttons maken en zo alles voorbereiden. En zelfs nu al gebruiken op de smartphone (site vastmaken op home screen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijnsema
Oei, sorry moderators, per ongeluk onder verkeerde account gepost, ik zal hier beter op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
wijnsema schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 01:00:
@JackBol en @Torch1969 en anderen.

Je kunt ook een virtual Button+ maken op de Button+ site onder menu Buttons, en dan Add Virtual.

Er is nu nog keuze uit 1 setje met 2 bars.

Het mooie is dat je deze kunt opslaan in je eigen account, dat kan bij de simulator van de home page namelijk niet.

En als de fysieke Button uit is kun je configuratie in 1x overnemen van de virtual. Je kunt ook meerdere virtual Buttons maken en zo alles voorbereiden. En zelfs nu al gebruiken op de smartphone (site vastmaken op home screen).
Hoe gaat de programmering van de buttons straks plaats vinden? Via jouw site, of kan je er lokaal een json in pushen?

En heb ben je wellicht van plan een json linter uit te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@JackBol ik dacht te lezen dat dit via de webserver aan boord van elk main board kan. Dus inloggen op de knop en dan configureren en uploaden? Er is immers geen afhankelijkheid van “de cloud”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:25

K!K

Mooi artikel, het zelfde als @JackBol ook zitten spelen met de simulatie erg enthousiast hierover!
Echter wat voor mij ontbreekt om het goed te kunnen implementeren, is de mogelijkheid om een username en password in te vullen bij de MQTT broker.
Dit zou een zeer wenselijk toevoeging zijn voodat ik helaas in het echt er mee aan de slag kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Nu online
wijnsema schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:36:.

@Torch1969 ik denk dat het een bugje van mijn kant is,
@buttonplus Ah, laat je even weten of dat zo is en zo ja wanneer je het hebt kunnen fixen? (Geen haast, je hebt het druk zat vermoed ik). Ik begon al aan mijzelf te twijfelen :?

Die simulator is super _/-\o_ , helemaal als het tonen van data vanuit je eigen lokale mqtt-broker op het display werkt. Ik ga je tip om de simulator via de button pagina te proberen (inclusief opslaan van configuratie) zeker proberen.
In feite faciliteer je hiermee een online dashboard…. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 09-08-2023 08:54 . Reden: Correcte mention ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

K!K schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 07:51:
Mooi artikel, het zelfde als @JackBol ook zitten spelen met de simulatie erg enthousiast hierover!
Echter wat voor mij ontbreekt om het goed te kunnen implementeren, is de mogelijkheid om een username en password in te vullen bij de MQTT broker.
Dit zou een zeer wenselijk toevoeging zijn voodat ik helaas in het echt er mee aan de slag kan!
Ja, dat staat al bij de huidige lijst van open issues: https://button.plus/issues

Maar probeer het met
code:
1
mqtt://USER:PASSWORD@server
Mogelijk werkt dat.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-08-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRenting
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-04 17:36
@buttonplus @wijnsema
Hier ook een display & 3 bar kit besteld. Echt heel enthousiast hierover. Vooral over hoe goed er over nagedacht lijkt te zijn en je enthousiasme.
  • Kunnen we al ergens de formaten van de verschillende onderdelen terugvinden?
  • Zijn de verschillende displays te dimmen in de avond/nacht? Of dat ze pas aangaan bij benadering oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
wijnsema schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

De Tolomeo lamp knippert hier continu inderdaad!

Export naar JSON moet ik nog maken. Je kunt de JSON wel uit het Network tabje vissen van de browser developer tools.
Ik weet niet of er een makkelijkere optie is, maar ik heb je JSON gevonden wanneer je de configuratie exporteert. De JSON is dan de vinden in het "pushbutton" object in de netwerk tab (van Safari).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Torch1969 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:48:
Ik had gisteren nog niet met het display gespeeld, maar zonet wel van alles wel gewoon werkend gekregen. Wellicht heeft @wijnsema snel een patch ingedraaid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSuHThxzC-cyrDVLFMOz5Rx4_n8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K63E9umBHEieCubkTieWi3Jh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrwqPbEjDqz8ttB-cP0RaD9so-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QG0821VxZDYmrFrf08fWgfts.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Nu online
JackBol schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Ik had gisteren nog niet met het display gespeeld, maar zonet wel van alles wel gewoon werkend gekregen. Wellicht heeft @wijnsema snel een patch ingedraaid?
Ja, hier werkt het nu ook :)

deze support van @buttonplus gaf bij mij net dat duwtje dat ik mijn pre-order (die al klaarstond in het winkelmandje) vanochtend ook heb gedaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Torch1969 op 09-08-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvkaam
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-04 15:29
Met de PID thermostat function zou een thermostaat overbodig worden.. maar eh wat heb je dan nog nodig om een modulerende CV aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
jvkaam schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:04:
Met de PID thermostat function zou een thermostaat overbodig worden.. maar eh wat heb je dan nog nodig om een modulerende CV aan te sturen?
Ik heb ooit deze draaiende gehad. Er zijn tegenwoordig ook subtielere bordjes. Ik heb nu een Nefit ketel en dat werkt dit niet op, dus ik kan je niet verder helpen :)

Hier is misschien wel inspiratie te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door balk op 09-08-2023 13:24 . Reden: link naar HA forum toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Waah schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Het nadeel van zoiets is dat je het ingewikkelder maakt. Dat kan een keuze zijn, maar ik ga de lichtknoppen vervangen door deze units. Dus dan moet het gewoon werken.... Als ik moet gaan uitleggen hoe het werkt is het hele idee van dit concept meteen weg :+ Dat iedereen het kan gebruiken.

Misschien een knop om te wisselen tussen de verschillende modussen van de airco. Maar dat is nog wel te doen verwacht ik en ook gebruiksvriendelijk/logisch te maken. Maar als ik echt iets wil maken met pagina's zou ik eerder naar een tablet kijken :+

Maar bedoel je 3 bars + scherm? want dan heb je 8 knoppen (2 bij het scherm, en 6 voor de bars).

Zelf wil ik de volgende info:

huidige temperatuur
Ingestelde temperatuur (als airco aan staat)
aircostand
Kosten/opbrengst elektra
Kosten gas

De knoppen:
- Aircotemp up (hold: airco on)
- Aircotemp down (hold: airco off)
- Airco horizontal
- Airco Vertical
- Lights on (hold: brightness up)
- Lights off (hold: brightness down)
- Screens up (hold: Force up even if window is open)
- Screens down (hold: Force down even if window is open)

Dat betekent dus maximale bezetting al... behalve dat ik nog wat hold-opties over heb. Maar iets nuttigs heb ik daar niet achter. Misschien dat ik het nog ingewikkeld maak door bij "airco on" de actie te wijzigen naar "change mode" als de airco al aan staat ofzo O-) Dat soort veranderingen is IMHO prima. Echter ondersteunen de knoppen nu enkel tekst dacht ik. iets van icoontjes zou een welkome upgrade zijn O-) Bijvoorbeeld de iconen van Material Design die HA ook gebruikt
toon volledige bericht
Oeh! Nog meer knoppen :) dat had ik niet gezien. Ik ga eens wat virtuele bordjes tekenen. Ik denk ook wel dat het voor de gebruiker niet te ingewikkeld moet worden. De individuele lampen heb ik al met zwave geschakeld, met ouderwetse knoppen en met wat rotary encoders. Dus de button+ is extra, vooral ook om de muziek makkelijker twee kunnen bedienen (uit/next/volume)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moxegy
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:01
Torch1969 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Ja, hier werkt het nu ook :)

deze support van @buttonplus gaf bij mij net dat duwtje dat ik mijn pre-order (die al klaarstond in het winkelmandje) vanochtend ook heb gedaan.
Dit heeft mij ook overgehaald.
Had een tijd geleden hetzelfde idee, is helaas bij slecht werkende mini prototype gebleven en ooit naar een streamdeck achtige oplossing gekeken maar dat was het ook niet.

Heb meteen de pre-order display & 3 bar kit doorgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvkaam
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-04 15:29
balk schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb ooit deze draaiende gehad. Er zijn tegenwoordig ook subtielere bordjes. Ik heb nu een Nefit ketel en dat werkt dit niet op, dus ik kan je niet verder helpen :)

Hier is misschien wel inspiratie te vinden.
Al zoekende kwam ik dit tegen. Dat lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

HenkRenting schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:20:
  • Zijn de verschillende displays te dimmen in de avond/nacht? Of dat ze pas aangaan bij benadering oid?
Dat dimmen kun je zo te zien via MQTT regelen, dus dat moet je dan zelf aansturen vanuit je domoticasysteem.
Ik zie geen bewegingssensor in de hardware, dus ook dat zou je dan zelf kunnen regelen op basis van een externe sensor en dan de display helderheid aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Dat dimmen kun je zo te zien via MQTT regelen, dus dat moet je dan zelf aansturen vanuit je domoticasysteem.
Dit heeft sowieso mijn voorkeur. Mijn hele huis is al ingericht op scenes. Ik kan de kleur en brightness van de buttonplus gewoon meenemen in de betreffende scene.

Vraagje, is het ook mogelijk om het display in en uit te schakelen? Ik zou bijv. in mijn nacht scene wel de ledjes voor de knopjes gedimd aan willen hebben, maar het display uit.

[ Voor 20% gewijzigd door JackBol op 09-08-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-04 21:37
Iemand enig idee hoe je nu een specifieke property uit je Json object haalt om te tonen op het display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
rorie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:04:
Iemand enig idee hoe je nu een specifieke property uit je Json object haalt om te tonen op het display?
Volgens mij komen alle waardes op het display via MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Bedankt voor je snelle reactie, dit is dus niet het geval en zou ik ook niet verwachten.

VB van mijn Json

{
"battery": 70,
"humidity": 54.8,
"linkquality": 29,
"power_outage_count": 3,
"pressure": 1017.3,
"temperature": 21.72,
"voltage": 2955
}

Hoe toon ik hier nu alleen de humidity op het scherm?
JackBol schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:33:
[...]

Volgens mij komen alle waardes op het display via MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
rorie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:41:
Bedankt voor je snelle reactie, dit is dus niet het geval en zou ik ook niet verwachten.

VB van mijn Json

{
}

[...]
toon volledige bericht
Die moet je neem ik aan opsplitsen, met alleen een topic en 1 payload (de waarde). Als ik zo het screenshot zie: https://button.plus/docs/2 dan heeft ieder display element een gekoppeld topic. dus naar dat topic 1 waarde sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door CopyCatz op 09-08-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
rorie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:41:

VB van mijn Json

{
}

[...]
toon volledige bericht
Waar komt die JSON vandaan?
Volgens mij is de huidige modus operandi dat je deze JSON ergens anders deconstruct en als losse values als topics de MQTT de bus op pushed. Het display is subscribed op de topics die je wilt displayen en update accordingly.

Hoe zou je het anders willen doen? Die hele JSON in een message stoppen? Dan moet die B+ een JSON parser aan boord hebben en daar heb ik nog niets van gelezen. Volgens mij kan je momenteel alleen pattern matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
JackBol schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:15:
[...]

Waar komt die JSON vandaan?
Volgens mij is de huidige modus operandi dat je deze JSON ergens anders deconstruct en als losse values als topics de MQTT de bus op pushed. Het display is subscribed op de topics die je wilt displayen en update accordingly.

Hoe zou je het anders willen doen? Die hele JSON in een message stoppen? Dan moet die B+ een JSON parser aan boord hebben en daar heb ik nog niets van gelezen. Volgens mij kan je momenteel alleen pattern matchen.
Het voorbeeld komt van mijn Aqaratemperatuur sensor via zigbee2mqtt, een vrij standaard formaat, niks geks aan zou ik zeggen. Ben eigenlijk niet anders gewend vanuit Node-Red waarbij je van een inkomend MQTT bericht vanuit de payload een property kan selecteren. Als dit niet het geval is bij Button+ dan hier zeker wel iets voor te verzinnen maar kan het me bijna niet voorstellen. Zelf veel code geschreven voor verschillende ESP modules die ik gebruik en daar doe ik niet anders dan parsen.

@buttonplus Gaat hier nog een oplossing voor komen of blijft dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
rorie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:43:
[...]

Het voorbeeld komt van mijn Aqaratemperatuur sensor via zigbee2mqtt, een vrij standaard formaat, niks geks aan zou ik zeggen. Ben eigenlijk niet anders gewend vanuit Node-Red waarbij je van een inkomend MQTT bericht vanuit de payload een property kan selecteren. Als dit niet het geval is bij Button+ dan hier zeker wel iets voor te verzinnen maar kan het me bijna niet voorstellen. Zelf veel code geschreven voor verschillende ESP modules die ik gebruik en daar doe ik niet anders dan parsen.

@buttonplus Gaat hier nog een oplossing voor komen of blijft dit zo?
Tuurlijk is het mogelijk, die ESP32 kan prima een JSON parsen. @buttonplus feature request?

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste

Let op:
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.