Uniek domotica bedieningselement, testers gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 5.953 views

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wijnsema
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tp00lOBnwqbJjNjNhkMe6-emvZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7jJWUpgsdRIx2Ot0q0Mkg9A.jpg?f=fotoalbum_large

Graag willen ik jullie voorstellen aan een door mij ontwikkeld bedieningselement/thermostaat met programmeerbare knoppen en voelbare ‘tactile’ klik.Het is een alternatief voor de professionele KNX schakelaars/thermostaten, maar dan werkend met Wifi en MQTT. Aangesloten op een van de vele mainstream domotica-platformen bedien je bijvoorbeeld Philips Hue lampen, Somfy zonweringen of Sonos audio. Getoonde foto betreft een prototype van het product dat ik op de markt wil zetten.

Als naam heb ik eerst gekozen voor Button+ maar ik hoop een betere te vinden. Ik heb een start gemaakt met een website voor alle informatie en beheer van buttons onder de url:
https://button.plus
Hier vind je ook een simulator waarmee het element direct kun uitproberen.

Knoppen (niet zo maar knoppen)

Elke knop is voorzien van een tactile schakelaar en een mini kleuren TFT-schermpje. Zo weet je altijd wat een knop doet. De knoppen hebben ook een programmeerbaar status LED.

Display

Het element is voorzien van een vrij programmeerbaar 320x240 TFT-informatiescherm. Hier kun je waarden van MQTT-topics tonen van een broker in je huis en/of openbare brokers. Een paar voorbeelden van openbare topics: huidige tijd in CET-tijdzone (system/time/amsterdam) of het laatste nieuws van BBC Tech (buttonplus/rss/bbctech).

Thermostaat

Voor het regelen van de temperatuur in een ruimte heb je echt geen dure Google Nest thermostaat nodig. Gebruik de ingebouwde PID-regeling van dit element of gebruik de regeling in het domotica-systeem, gebruikmakend van de temperatuursensor in het element en servomotoren op ventielen van radiotoren of vloerverwarming.

En verder

• Configuratie vindt plaats via de ingebouwde webserver. De configuratie kan worden geladen via een JSON-object
  • Ingebouwde configuratieprogramma in de vorm van een responsive website. Geen app nodig.
  • Op afstand bedienbaar via hetzelfde configuratieprogramma.
  • Gebaseerd op de ESP32 microcontroller met Bluetooth en Wifi.
  • Niet afhankelijk van een cloud of een abonnement.
  • Modulaire opzet: basisplaat met 5 connectoren en ‘bars’ met 2 knoppen of een display. Verschillende combinaties mogelijk.
  • Kan worden voorzien van andere sensoren via I2C connector.

Doelen

• In elke verblijfsruimte een element, in ieder huis met serieuze domotica
  • Dit product krijgt een high-end design
  • Dit product moet betaalbaar zijn (doel is rond de 100 Euro)
  • Eerste producten moeten leverbaar zijn vanaf begin 2023
  • Geen niche product worden maar een mainstream product
  • Een goed businessmodel om de ontwikkeling te stimuleren, geen plaats voor externe investeerders die snel rijk willen worden

Wie wil een prototype testen?

Ik heb binnenkort 5 tot 10 prototypes beschikbaar die kunnen worden getest. Welke tweaker wil er een proberen?
Je hebt nodig:
  • Stabiele Wifi
  • Een werkend domotica platform en een MQTT-broker
  • Je bent als tweaker handig met verschillende domotica-producten en MQTT
  • De bereidheid om een artikel te schrijven over jouw toepassing van het element

Probeer de simulator

Het configuratieprogramma is tevens een simulator. In de browser wordt met javascript verbinding gemaakt met de gedefinieerde MQTT brokers en zo kunnen de MQTT berichten worden ontvangen en verzonden.

Het is de moeite waard dit eens uit te proberen. Er zijn al enkele publieke items beschikbaar. Probeer mijn Toilomeo lamp eens aan of uit te zetten of verhoog de Likes.

Ook kun je een eigen lokale MQTT broker definiëren en bijvoorbeeld eigen lampen schakelen. Als je een account hebt kun je zelfs je configuratie opslaan.

Wat vinden jullie ervan?

Misschien wil je nog niet meteen meedoen, maar heb je wel een mening? Kritiek mag ook.
  1. Zou je bereid zijn dit product te kopen als het is uitontwikkeld?
  2. Wat mis je aan functies, of welke functies vind je overbodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 16:32
Ik ben zeer geïnteresseerd in een product als dit, echter ik heb het basis principe dat domotica voor mij volledig automatisch moet zijn. Hoofdreden hiervoor is de acceptatie van de gezinsleden, zij gaan absoluut niet akkoord met allerlei buttons, graphische interafaces ed.

Thuis gebruiken we Home-assistant en al de verlichting is zigbee. De kamer thermostaat is aangesloten mbv mqtt en mijn media is een mix van sonos en apperatuur aangestuurd dmv harmony hub.
Alles is dus volledig aan te sturen dmv MQTT.

Wat mij zelf aanspreekt is de mogelijkheid om snel statussen uit te kunnen lezen op het apparaat, zoals bijv mijn post sensor (zigbee) media inschakelen en een deuropener op een centrale plaats (Nuki).

Ik ga in ieder geval de simulator testen.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
Hallo Pieter,

Dank je voor je reactie!

Helemaal mee eens dat domotica automatisch moet zijn, dat probeer ik ook zelf altijd te bewerkstelligen (voornamelijk met Node Red). Er zijn echter af en toe situaties dat je toch even in wilt grijpen: de scene 'Eten' als de borden op tafel staan, de zonwering even wat lager of het volume van de radio iets zachter. Ik heb ook kritische gezinsleden zich er 'niet zo voor interesseren', maar over de knoppen zijn ze heel enthousiast.

Je kunt overigens ook met minder knoppen toe. Je kunt twee 'bars' weghalen (je houdt twee bars over) en de display twee posities naar beneden plaatsen. Zo heb toch nog een thermostaat en status display.

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
kan je niet met een speaker werken? a la google nest?
dan kan je gewoon zeggen "zet scene eten aan" .

of dat hij automatisch aan gaat als de inductiekookplaat x minuten heeft aangestaan en uit gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
Mensen die van praten houden kunnen natuurlijk gebruik maken van Google, Alexa of Siri.
Ik zelf houd meer van knopjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:51
Leuk idee en zeker de moeite waard om verder te ontwikkelen. Veel knoppen zijn nog steeds een beetje mager ontworpen. Voorlopig nog geen werkende Domotica setup maar blijf de ontwikkeling in de gaten houden.

Spraak is ook een optie voor bepaalde taken maar het is een toevoeging op je ecosysteem en zal zeker niet de enige interactie met je slimme huis zijn naar mijn mening.

Daarnaast is de congnitieve inspanning om iets aan Google te vragen gigantisch veel hoger dan semi onbewust naar een knop grijpen en je muscle memory het werk te laten doen. Plus dat je instant gratification hebt met een knop. Bij een voice assistant moet je wachten en dan hopen dat hij je goed verstaan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Ik ben zeker geïnteresseerd. Binnenkort wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd en werk ik met domoticz en shelly schakelaars. Ik hoor graag en volg dit topic.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-09 09:19
Helaas geen ervaring met MQTT maar ik ga dit zeker volgen, lijkt me ideaal om in meerdere ruimtes een button+ te hebben. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
De weinige knoppen die ik heb zouden hier goed op samengevoegd kunnen worden.
Zoals een Hue switch bij de eetkamer tafel, en de switch om de gordijnen op de slaapkamer te openen, dat zijn met name dingen die ik nog lastig kan automatiseren.

Is het ook mogelijk om iconen te tonen in het display ipv alleen tekst?

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
Ben het eens met @walletje-w
Naast de cognitieve inspanning is het ook moeilijk om te weten wat het huis kan, welke instructies je kunt geven. Voor gasten is het eigenlijk niet bruikbaar. En als je je huis verkoopt is het een moeilijk verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:35
Ik mis een plaatje met een banaantje voor schaal! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heel gaaf. Ben zelf tijdelijk gestopt met het centraliseren van mijn DHZ domotica, maar anders had deze MQTT-aanpak goed bij me gepast. Interessant dat je noemt dat er een PID regeling in zit, er zit geen relaiscontact op om een eventuele CV of iets aan te sturen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@pjeterinfo Het productdesign is bezig en het grafisch design moet nog. Icoontjes zouden natuurlijk heel mooi zijn. De schermpjes kunnen ook kleuren weergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42
Prachtig, echt een mooi apparaat. Zou ik zo ophangen aan de muur. Sterker nog, als hij in productie gaat plaats ik met liefde een preorder.
Tuurlijk, icoontjes/finetuning enzo, maar het is nog niet af, hoe dit er nu al uitziet laat zien wat voor potentie erin zit.

Als er nou ook nog een manier is om een HomeAssistant plugin te maken, zodat je vanuit HomeAssistant kan configureren en aansturen, is je userbase meteen enorm groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@Bigs Er zit inderdaad geen relais op, anders wordt het te ingewikkeld. Er zijn namelijk ook weer Opentherm ketels. Je zult dit apart moeten oplossen, dit product is alleen de temperatuurvoeler en regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben al tijden aan het rondkijken voor zoiets, maar ik overweeg nu toch hard om gewoon een dunne tablet aan de muur te bevestigen.
Heb zelf Zigbee & MQTT en Home Assistant, dus dat zit allemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Leuk product, zou geïnteresseerd zijn om te testen.

Knoppen om een 'status' van een kamer/de woning te zien en aan te passen zou echt ideaal zijn.
Huidige Home Assistant setup (incl. Zigbee2mqtt) heeft genoeg mogelijkheden voor iets dergelijks.

Waar ik het waarschijnlijk voor zou inzetten:
In het huidige 'kantoor' waar ook de PC staat is het vaak koud, om dan met een knop de temp even omhoog te knallen als je er gaat zitten zou relaxt zijn.
Per kamer de muziek gemakkelijk aan/uit icm Sonos.
Of als je de woning verlaat, dat op het dashboard aan te geven en er away modus aangaat icm Roborock die aangaat & aanwezigheidssimulatie aanzet.

Als het allemaal te integreren is in HA met bijv. Sonos, Tado en Roborock zou dat ideaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:48

Bob

Ziet er leuk uit en vooral interessant. Zoals anderen, iets als dit of een tablet kan een oplossing zijn als user interface.

Heb je al een idee van wat dit uiteindelijk zou kosten? Wat het zou verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@TheGhostInc Een tablet kan een oplossing zijn. Maar daar zit geen temperatuursensor in. Verder is mijn ervaring dat een tablet veel kan, maar dat is ook het risico. Dat er net weer een verkeerd scherm staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:02
Leuk project!

Ben ondertussen hier in huis aardig op weg met het domotica speelgoed. Draai homecenter, HUE, Somfy en een en ander aan scripts in docker. Bedien nu alles met zwave knopjes, en met voice.

Eigenlijk wil ik ooit nog eens een fancy bedienings paneel. Zal daarom zeker dit project gaan volgen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@Bob Ik ben zelf ook een tweaker, en ik vind de prijzen van veel KNX producten veel te hoog. Mijn doel is om dit product zo goedkoop mogelijk in de markt te zetten, maar ik wil niet bezuinigen op kwaliteit.

Er zitten best veel componenten op. De minischermpjes bijvoorbeeld kosten in China tussen de 1 en 2 dollar, maar je hebt er tussen de 4 en 10 nodig.

Het zou mooi zijn als onder de 100 euro kan voor de eenvoudigste uitvoering met 4 knoppen en 1 display met thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:48

Bob

wijnsema schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:00:
@Bob Ik ben zelf ook een tweaker, en ik vind de prijzen van veel KNX producten veel te hoog. Mijn doel is om dit product zo goedkoop mogelijk in de markt te zetten, maar ik wil niet bezuinigen op kwaliteit.

Er zitten best veel componenten op. De minischermpjes bijvoorbeeld kosten in China tussen de 1 en 2 dollar, maar je hebt er tussen de 4 en 10 nodig.

Het zou mooi zijn als onder de 100 euro kan voor de eenvoudigste uitvoering met 4 knoppen en 1 display met thermostaat.
Awesome. Ik sta volledig achter Europese (ontwerp en beheer) hardware aan consumer friendly prijzen, Shelly is hier een mooi voorbeeld van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:15

Illusion

(the art of)

Superleuk ding. Lijkt een veel betere variant op de Sonoff NSpanel: https://sonoff.tech/product/smart-wall-swtich/nspanel/

Dingen die ik nog zie als mogelijke verbeterpunten:
-nabijheidssensor, zodat het scherm dimt/uitgaat als je er niet voor staat
-voeding: voorbereiden voor PoE, 5V, 12V, 230V. Mag als losse module verkocht worden
-open source firmware?
-is het een touchscreen?
-is er een mogelijkheid voor een kleine variant die in bestaande inbouwramen (bijf Gira 55) past.
-die leds aan de zij-/achterkant zouden ook afgeschermd moeten/kunnen worden. Dat is op veel muren echt niet mooi, en vooral veel te opvallend
-is het noodzakelijk dat dit Wifi gebruikt? Uit privacy-oogpunt zou ik liever zigbee hebben. Dat weet ik zeker dat hij nooit naar huis/china kan bellen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

99ruud99 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:14:
kan je niet met een speaker werken? a la google nest?
dan kan je gewoon zeggen "zet scene eten aan" .

of dat hij automatisch aan gaat als de inductiekookplaat x minuten heeft aangestaan en uit gat.
Ik hang liever geen microfoons in huis als het niet hoeft. Al mijn sonos-devices zijn ook de SL-versie, zonder mic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 10:20
Als je iemand zoekt om het te combineren met Homey (Pro), ik ben in bezit van Homey en een hieraan gekoppelde Toon (root), diverse Zigbee lampen en ook genoeg Tasmota spul via MQTT. Dus als je er wat aan hebt, wil ik het graag voor je testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 16:43
Leuk project. En help je graag met de ontwikkeling. Het lijkt een beetje op het knoppen paneel van Neets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9cIvcCF5lArvqdEUmyKDCN8NDc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tJ5LR1PyevUnesQl9wil4k9p.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:27
lijkt me een top product!
Ik heb een homey, maar ben gewoon gebruiker, dus niet een hele goede tester, maar leuk dat je dit doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42
Bob schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:04:
[...]

Awesome. Ik sta volledig achter Europese (ontwerp en beheer) hardware aan consumer friendly prijzen, Shelly is hier een mooi voorbeeld van.
Eens, hier hangt een huis vol met Shellies. Een unit van €100-€150,- met een display en 4 tot 6 knoppen zou ik helemaal niet raar geprijsd vinden.
Sterker nog: ik zou allang blij zijn dat het beschikbaar is, want er is in dit segment ámper iets beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
Lijkt mij ook leuk om er eentje te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:35
Illusion schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:07:
Dingen die ik nog zie als mogelijke verbeterpunten:
-nabijheidssensor, zodat het scherm dimt/uitgaat als je er niet voor staat
Ook een lichtsensortje zou misschien geen overbodige luxe zijn om de helderheid van al die schermpjes te kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@Illusion Dank je voor je suggesties.
Door het modulaire design is het ook makkelijker om te ontwikkelen.
De huidige basisplaat is bijvoorbeeld ESP32 Wifi, maar je zou ook een ESP32 Ethernet POE kunnen maken met behoud van knoppen en functies. Of een KNX basisplaat.
Het element heeft 3.3 Volt nodig, dit is voorlopig een losse module.

Nabijheid misschien als onderdeel van een bar?
Het is bewust geen touchscreen, voor bediening zijn er de knoppen.
De firmware is niet open source, anders wordt het wel heel makkelijk voor de Chinese copy cats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

wijnsema schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:31:
@Illusion Dank je voor je suggesties.
...
Nabijheid misschien als onderdeel van een bar?
Het is bewust geen touchscreen, voor bediening zijn er de knoppen.
De firmware is niet open source, anders wordt het wel heel makkelijk voor de Chinese copy cats.
Dank voor je reactie.

- Nabijheid lijkt me onderdeel van het scherm. Daar is het het belangrijkste. Maar misschien past hij ook wel op de baseplate en dat hij dan tussen de bars door detecteert.
- Geen touchscreen lijkt me een gemiste kans. Even een slidertje voor helderheid van iets, of snel 16 virtual buttons tonen maakt het veel bruikbaarder dan alleen de tijd tonen.
- Dit gaat een ontzettend niche-product worden (99,9% van de mensen heeft geen idee wat mqtt is). En ik vermoed dat de mensen die dit zouden kopen, closed-source firmware een afknapper zouden vinden.

Ik had zef bijna een paar Sonof NSpanels gekocht, maar juist het niet hebben van opensource firmware, en de klachten over gebrek aan ontwikkeling hebben mij ervan weerhouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 22-04-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 10:02
Nu ben ik voor een projectje op zoek naar deze type buttons, zou je de source van deze scherm-buttons kunnen delen?

En bijkomende vraag, zie ik het goed dat je een accu gebruikt voor de unit? Of wordt het met een netvoeding gevoed? al beantwoord zo te zien, lijkt op ESP voeding gewoon.

Als laatste, is het de bedoeling om de hardware/software opensource te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
Hoe monteer je zoiets aan de muur? Heb je iets wat in een 'inbouwdoos' past of iets dergelijks? Ook qua voeding? (Bijv evohome doet dat).

Toevallig laast een https://opencircuit.nl/pr...mart-scene-wall-switch-eu gekocht (moet nog goed ingesteld / gemonteerd worden). Juist omdat ik opzoek was naar zo iets. Zou wat stats willen weergeven (PV status bijvoorbeeld) en wat dedidated knoppen willen. Draai zelf HomeAssistant (zowel Zigbee als Zwave).

Op dat nspanel heb ik nu https://github.com/joBr99/nspanel-lovelace-ui staan maar dat doet de navigatie helemaal via MQTT (dus; next page please -> mqtt -> HA -> hier is de content -> mqtt -> panel). Je merkt wel dat er dan net ff te veel lag tussen zit.

Staat hier alles 'lokaal'?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@harmz Lijk er wel op die Neetz, kende ik niet. Lijkt iets meer voor de presentatie wereld, ingebouwde relais? Kan het niet helemaal inschatten.
Paper display heeft zijn voordelen, maar de letters lijken brokkelig. Je kunt niet anti-aliasen omdat er geen grijswaarden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@P-Storm Ik kan je misschien wat op weg helpen met een library. Integraal de firmware open source maken is vooralsnog niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@Mattie112 Montage kan inderdaad met een muurplaat die op een inbouwdoos past. Je kunt natuurlijk je eigen gaten maken. Voeding is een losse module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@Mattie112 Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met het nspanel.

Als het gaat om de configuratie: die gaat heel vlot via een SPA (Single Page Application) die in je browser draait. De simulator werkt hetzelfde als de configurator van een echte button. Alleen het bewaren duurt iets langer vanwege natuurlijk niet hyper snelle ESP32 webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 16:43
@wijnsema Klopt je kan dit paneel configureren samen met een projector of een lcd scherm. Er zit ook een MQTT functie in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Ben al een tijdje opzoek naar een module/apparaat om snel dingen aangepast te krijgen en daar lijkt me dit uitermate geschikt voor. Dit zou ook iets zijn wat ik wel zou willen kopen. Ik ben momenteel aan het kijken naar een tablet aan de muur maar ben van mening dat daar teveel zaken zijn die je moet regelen om netjes aan de muur te krijgen.

Ik help graag met testen! Helpen met evaluatie/ontwikkeling kan ik uiteraard ook.

Ik werk momenteel met home assistant en MQTT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 16:21
Ik heb toevallig net in inbouwdoos op ooghoogte geplaatst voor zo iets, maar ben nog opzoek naar de juiste oplossing.

Ik zou het graag willen testen en ik ben bereid alvast een order te plaatsen voor de final versie (als soort van kickstart investering)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18
Erg mooi ontwerp zeg! Mocht je nog op zoek zijn naar meer testers dan wil ik graag helpen.

Ik heb nu domoticz draaien met een tablet op een tafeltje. Van hieraf bedien ik de warmtepomp, lampen, zonneschermen. Ook zichtbaar is mijn opbrengst van zonnepanelen en verbruik elektra. Zou mooi zijn als dat hier ook mee kon en dan dus ook gelijk een goede thermostaat zou hebben.

Alvast een tip: Bouw een aanwezigheidssensor in zodat het scherm alleen aangaat als je in de buurt bent. Heel de avond een TFT scherm die aanstaat is denk ik voor veel mensen een no-go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:34
Ik ben ook wel geinteresseerd in het test proces. Ik ben zelf, op basis van een Ditto + Mosquitto + InfluxDB back-end eigen Domotica systeem aan het bouwen en zoek nog een mooie user interface voor in de woonkamer. Ook ik heb met de gedachte gespeeld om een tablet te gebruiken maar verwacht ook dat ik dit niet netjes gemonteerd krijg. Het hobby gehalte vind ik persoonlijk niet erg, en ik zou er ook best voor willen betalen.

Dat gezegd hebbende: MQTT is een open protocol, maar het blijft een niche, zeker als het niet out-of-the-box gaat werken met de bekende domotica systemen (die op zich zelf al niche zijn). Als je je doelgroep wilt vergroten zul je denk ik toch met een rechtstreekse Google Home of Apple HomeKit integratie aan de slag moeten. Mijn advies (als product manager): zoek je niche (tweakers ;-)), en probeer vanuit daar verder te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:13
@wijnsema Ga je ook de Homie conventie voor MQTT volgen? Dat is handig voor auto-discovery door andere systemen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:14
1. Zou je bereid zijn dit product te kopen als het is uitontwikkeld?
2. Wat mis je aan functies, of welke functies vind je overbodig?
Ja! Mijn hele huis is nagenoeg in HA gehangen, maar de WAF en KIDS factor vragen om ook fysieke bediening, zo ook de oppas tijdens vakanties en de schoonmaakster.
Goeie HOWTO en programmeerbare knoppen zouden nice zijn, moet het perse MQTT zijn of de HA instance aanroepen ook een optie?
Touchscreen zou mooi zijn zoals eerder geopperd. En in het wit pls, ben wel klaar met zwarte kastjes in huis en aan de muur :)

Ziet er iig mooier uit dan mijn zelfbouw RPI4+touchscreen en HA in een kiosk install

[ Voor 6% gewijzigd door Bockelaar op 22-04-2022 21:27 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnsema
@The Lord
Ga je ook de Homie conventie voor MQTT volgen?
Daar zal ik me eens in gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoe interessant ook, daar de insteek commercieel is gaat hier toch een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.