Button+ Backend Development

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:11
Mede-auteurs:
  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-06 00:18

Koen Hendriks

Dit topic is afgesplitst van het algemene Button+ topic, omdat de algemene vragen wat ondergesneeuwd werden.

Doel van deze post

Bijeenbrengen van ideëen voor een backend voor de Button+. Samenwerken bij uitwerken van de ideëen.

Wat is er tot nu toe gedaan?

Home Assistant integratie
Ontwikkeling gestart van een Home Assistant integratie. Zie:
Koen Hendriks in "Button+ topic"
Koen Hendriks in "Button+ topic"

Belangrijkste functionaliteit
  • Frontend voor via MQTT instelbare velden van Button+, in Home Assistant
  • Verversen van de Button+ configuratie
Node Red flow
Ontwikkeling gestart van een Node Red flow. Zie balk in "Button+ topic" en GitHub repo

Belangrijkste functionaliteit
  • Logica achter menu structuur
  • Ontvangen van knop-intents en uitvoeren van bijbehorende acties
  • Verversen van de Button+ configuratie
Homey integratie
De Homey integratie is ook lekker op stoom; met veel dank aan Adrian Rockall (Engelstalig)!
Alternatieve ESPhome firmware
@DiXY heeft uitgevogeld hoe je ESPHome kunt gebruiken om de Button+ te programmeren en integreren. Dit is een alternatieve firmware, dus zonder de mooie interface.
Zie dit dit topic en deze repo.
Geharmonizeerde MQTT structuur (voorstel)
Er wordt gewerkt aan een geharmonzieerde MQTT structuur. Idee is dat verschillende integraties op die manier samen kunnen werken. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als de Home Assistant integratie te combineren is met Node Red, omdat iemand het creëren van de menu-logica eenvoudiger vindt Node Red.

De volgende structuur is voor het scherm:
buttonplus/<deviceID>/screen/<displayitemID>/value → waarde
buttonplus/<deviceID>/screen/<displayitemID>/label → label boven de waarde
buttonplus/<deviceID>/screen/<displayitemID>/uom → eenheid achter de waarde
Hierbij is de <deviceID> een unieke code, bijvoorbeeld "woonkamer"; <displayitemID> is een nummer. Elk "blokje" op het hoofdscherm heeft dan z'n eigen nummer. In de Node Red flow zit bijvoorbeeld een functie om zo'n blok uit te schakelen; het blijft dan wel bestaan in de backend maar is niet zichtbaar op de B+

Voor de knoppen is het als volgt. <buttonID> is de ID die intern door de B+ gebruikt wordt.
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/state → pressed bij indrukken, released bij release, double/long/triple/etc
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/led_front → true = aan, false = uit
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/led_wall → true = aan, false = uit
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/ledcolorfront/decimal → decimal color (for instance 15140872)
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/label
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/toplabel
etc
We kunnen de kleuren later uitbreiden naar /hex, /red, /green, /rgb etc.

[ Voor 52% gewijzigd door balk op 25-10-2024 19:48 . Reden: Toevoeging ESPHome ]

• balk
gereserveerd

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Als eerste:

Complimenten dat er al zo snel al iets staat :) Mijn ButtonPlus is volgens de tracking net aangekomen in Nederland dus hopelijk kan ik er ook snel mee spelen :)

Deze ruimte is te huur!

• HenkRenting
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-06 08:15
De Homey integratie is ook lekker op stoom; met veel dank aan Adrian Rockall (Engelstalig)!
App:
https://homey.app/nl-nl/a...utton_plus/Button-+/test/
Forumtopic:
https://community.homey.app/t/89931
Github:
https://github.com/AdyRock/com.ady.button_plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Geharmonizeerde MQTT structuur (voorstel)
Er wordt gewerkt aan een geharmonzieerde MQTT structuur. Idee is dat verschillende integraties op die manier samen kunnen werken. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als de Home Assistant integratie te combineren is met Node Red, omdat iemand het creëren van de menu-logica eenvoudiger vindt Node Red.

Mijn voorstel is om de volgende structuur te gebruiken voor het scherm:
buttonplus/<deviceID>/main/<displayitemID>/value → waarde
buttonplus/<deviceID>/main/<displayitemID>/label → label boven de waarde
buttonplus/<deviceID>/main/<displayitemID>/uom → eenheid achter de waarde
Hierbij is de <deviceID> een unieke code, bijvoorbeeld "woonkamer"; <displayitemID> is een nummer. Elk "blokje" op het hoofdscherm heeft dan z'n eigen nummer. In de Node Red flow zit bijvoorbeeld een functie om zo'n blok uit te schakelen; het blijft dan wel bestaan in de backend maar is niet zichtbaar op de B+

Voor de knoppen stel ik voor om dit te gebruiken. <buttonID> is de ID die intern door de B+ gebruikt wordt.
buttonplus/<deviceID>/bars/<buttonID>/click → true bij indrukken, false bij release
buttonplus/<deviceID>/bars/<buttonID>/led_front → true = aan, false = uit
buttonplus/<deviceID>/bars/<buttonID>/led_wall → true = aan, false = uit
buttonplus/<deviceID>/bars/<buttonID>/ledcolorfront → decimal color (for instance 15140872)
buttonplus/<deviceID>/bars/<buttonID>/label
buttonplus/<deviceID>/bars/<buttonID>/toplabel
etc
Wat denken jullie van deze structuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Zoiets klinkt niet onredelijk (heb zelf nog geen B+ om te kijken in hoeverre het 'klopt')

Wat ik wel vreemd vind:

In je eerste voorbeeld 'main' is dan het hoofdscherm? Daar zitten toch ook knoppen bij?

Daarna zeg je /bars/ maar vervolgens geef je een buttonID. Wat is buttonID dan precies?

Wil je niet eerder
/screens/0..n
/buttons/0..n

doen? Dan maakt het niet "waar" je knop zit.

(en wat als je later een bar er bij doet, moet je dan alles hernummeren of loopt dat netjes door / op).

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:26

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Het mooie is dat als je een voorstel doet, er tenminste iets is om op te schieten, ofwel: goed plan.
Zo zou ik status button niet boolean maken, zodat het ook gebruikt kan worden als double click en/of long press in de firmware gebouwd wordt.
Dus een soort enum released, pressed, long pressed, doublepress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Mattie112 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:51:
Zoiets klinkt niet onredelijk (heb zelf nog geen B+ om te kijken in hoeverre het 'klopt')

Wat ik wel vreemd vind:

In je eerste voorbeeld 'main' is dan het hoofdscherm? Daar zitten toch ook knoppen bij?

Daarna zeg je /bars/ maar vervolgens geef je een buttonID. Wat is buttonID dan precies?

Wil je niet eerder
/screens/0..n
/buttons/0..n

doen? Dan maakt het niet "waar" je knop zit.

(en wat als je later een bar er bij doet, moet je dan alles hernummeren of loopt dat netjes door / op).
ik ben het met je eens. Het kan inderdaad ook zonder bar. Nummering weet ik ook nog niet precies. mijn B+ heeft samen met die van @Mattie112 films zitten kijken op weg naar NL en wacht nu tot DHL zo ver is. Maar uitgaande van de simulator is het een getal van 0 tot 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

rene037 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:22:
Het mooie is dat als je een voorstel doet, er tenminste iets is om op te schieten, ofwel: goed plan.
Zo zou ik status button niet boolean maken, zodat het ook gebruikt kan worden als double click en/of long press in de firmware gebouwd wordt.
Ja dat is voor mij een onbekende, heeft de B+ zelf al support om te snappen of iets een enkele klik, dubbel, tripple klik is? Anders is een press & release niet heel gek?

Maar een enum kan ook 'pressed' en 'released' maakt het duidelijker en kan je in de toekomst op verder bouwen.

Zelfde geld voor de leds, evt kan je iets doen als
/leds/front/decimal = 15140872
/leds/back/hex = #12aa34
/leds/front/red = 255
/leds/front/blue = 255
/leds/front/green = 255

Maar ergens mee beginnen is al heel snel beter dan niks hebben :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
rene037 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:22:
DIt was inderdaad precies wat ik zocht. Ook hier ben ik het mee eens.
buttonplus/<deviceID>/screen/<displayitemID>/value → waarde
buttonplus/<deviceID>/screen/<displayitemID>/label → label boven de waarde
buttonplus/<deviceID>/screen/<displayitemID>/uom → eenheid achter de waarde
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/state → pressed bij indrukken, released bij release, double/long/triple/etc
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/led_front → true = aan, false = uit
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/led_wall → true = aan, false = uit
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/ledcolorfront → decimal color (for instance 15140872)
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/label
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/toplabel
etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
Mattie112 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:36:
[...]

Ja dat is voor mij een onbekende, heeft de B+ zelf al support om te snappen of iets een enkele klik, dubbel, tripple klik is? Anders is een press & release niet heel gek?

Maar een enum kan ook 'pressed' en 'released' maakt het duidelijker en kan je in de toekomst op verder bouwen.

Zelfde geld voor de leds, evt kan je iets doen als
/leds/front/decimal = 15140872
/leds/back/hex = #12aa34
/leds/front/red = 255
/leds/front/blue = 255
/leds/front/green = 255

Maar ergens mee beginnen is al heel snel beter dan niks hebben :)
Dan stel ik voor het als volgt te doen, omdat "ledcolorfront" de B+ interne benaming is voor de led kleur. Intern wordt ook decimal gebruikt. We kunnen later uitbreiden naar /hex, /red, /green, /rgb etc.
buttonplus/<deviceID>/button/<buttonID>/ledcolorfront/decimal → decimal color (for instance 15140872)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

/Hex en/of /rgb is niet nodig. De payload komt binnen als string, dus als deze begint met '#', is de rest hex. Zitten er komma's (',') in de string, is het RGB. (Ik neem aan dat we RGBA maar even vergeten voor de ledjes.).
Het lijkt me geen beperking dat je niet apart ook nog eens een r-g of b-niveau van 0-255 op kunt geven.
Dit blijft dan direct ook backward compatible met de huidige decimale waarde. (Mocht die niet als string binnenkomen maar als 4 bytes int, ook geen probleem. Is de payload 4 lang is het int.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simba1
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-02-2024
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik de Button+ HA integratie kan installeren?
Ik gebruik HA nog niet zo heel lang, en via instellingen of Hacs lukt het me niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

simba1 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:53:
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik de Button+ HA integratie kan installeren?
Ik gebruik HA nog niet zo heel lang, en via instellingen of Hacs lukt het me niet...
Even snel gekeken voor je (ben alleen nog 'los' er mee bezig geweest Mattie112 in "Button+ topic")

edit:

Gebruik niet deze manier, gebruik HACS zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77689108

Download de zip/source vanaf https://github.com/koenhendriks/ha-button-plus
Stop deze in "config/custom_components" (dus daarin een mapje ha-button-plus)
(ik heb ssh aan staan waarmee ik via scp dat kan uploaden)
Restart de boel

En dan zie ik hem er tussen staan

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/9606-screenshot_2023-12-31_150400.png

Maar heb vandaag geen tijd om daar mee te spelen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mattie112 op 04-01-2024 16:28 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
De integratie doet nog helemaal niks op het moment behalve wat entiteiten aanmaken. Zitten nog in een enorme alfa fase ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simba1
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-02-2024
Mattie112 schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:04:
[...]

Even snel gekeken voor je (ben alleen nog 'los' er mee bezig geweest Mattie112 in "Button+ topic")

Restart de boel

Bedankt voor de snelle reactie!
Had ssh en winscp al eerder geinstalleerd, dus nu ik weet waar het heen moet is het simpel..
Zo leer steeds meer over HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casparz
  • Laatst online: 11:40
Ik zou graag mee testen en indien nodig mee ontwikkelen. Heb de huidige versie van de integratie aan de gang gekregen. (misschien goed om te vermelden wat de minimale firmware-versie van de B+ is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
Koen Hendriks schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:21:
Ik heb zojuist de hele integratie werkend gekregen zonder al te veel moeite op een clean installatie van Home Assistant.

Bij Home Assistant de mosquito addon toegevoegd zonder verdere configuratie. Vervolgens de mqtt integratie aangezet en de via HACS kan je nu de custom repo nu toevoegen en de button plus integratie downloaden.

De repo (zoals eerder gedeelt) is https://github.com/koenhendriks/ha-button-plus

De integratie voegt automatisch de broker toe en een topic voor elke button. Deze kan je vervolgens in Home Assistant gebruiken voor automatiseringen.

Het gaat hier nog wel om een alfa versie maar hij zou het in principe moeten doen voor verschillende button plus configuraties.
Hier en post gemaakt voor 0.0.1 die via HACS te installeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-06 09:12
Bedankt voor je werk tot zover Koen!
Ik heb hier net de integratie eens geladen, vielen me een paar dingetjes op die waarschijnlijk zeer specifiek zijn in mijn situatie ;)
- Mijn button heeft 2 bars en 1 display, De webinterface detecteert dat de integratie laat 3 bars zien. als het display op de 2e positie zit gebruikt hij Btn2 (links) en Btn3 (rechts), 0 en 1 worden dan dus niet gebruikt. geen echt issue maar deze info scheelt je misschien testen ;)
- Mijn B+ zit in een ander netwerk als vanwaar ik normaal mijn HA benader. De integratie maakt netjes een broker aan in de B+ maar deze heeft dan het ip adres van de hoofd interface en niet die van de MQTT broker. na het aanpassen van het IP adres van de broker liep het ook zoals het zou moeten.

Ik kan nu eens voorzichtig aan de gang met wat automations!

[ Voor 9% gewijzigd door DiXY op 02-01-2024 18:49 ]

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
ik heb zitten stoeien met de het sturen van een JSON naar de B+. Er lijkt een limiet te zitten op het aantal topics voor de buttons, ik kreeg er niet meer dan 45. Dat heeft me veel tijd gekost :) Ik kreeg het niet voor elkaar om per button alle eventtypes te definieren met een topic. Er komt dan een wazige error. Issue staat op de B+ website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casparz
  • Laatst online: 11:40
DiXY schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:44:
- Mijn button heeft 2 bars en 1 display, De webinterface detecteert dat de integratie laat 3 bars zien. als het display op de 2e positie zit gebruikt hij Btn2 (links) en Btn3 (rechts), 0 en 1 worden dan dus niet gebruikt. geen echt issue maar deze info scheelt je misschien testen ;)
Hier is al een issue voor op github.
@Koen Hendriks wil je dat we dit soort punten direct in de repo melden? En sta je al open voor PR’s, of liever nog even niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
casparz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Hier is al een issue voor op github.
@Koen Hendriks wil je dat we dit soort punten direct in de repo melden? En sta je al open voor PR’s, of liever nog even niet?
Ja github lijkt me de beste plek hiervoor. PR's zijn altijd welkom maar ik kan nog niet garenderen dat elke week de code base er weer heel anders uit ziet :P

[ Voor 48% gewijzigd door Koen Hendriks op 02-01-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter

Dit is inderdaad nu hard coded (had er al een issue van gemaakt), dit zal ik later op gaan pakken.
- Mijn B+ zit in een ander netwerk als vanwaar ik normaal mijn HA benader. De integratie maakt netjes een broker aan in de B+ maar deze heeft dan het ip adres van de hoofd interface en niet die van de MQTT broker. na het aanpassen van het IP adres van de broker liep het ook zoals het zou moeten.
Hij zou alleen het IP van de HA moeten oppakken als je bijvoorbeeld de interne mosquitto addon gebruikt. Deze krijgt namelijk de docker hostname (core-mosquitto). Als dit zo is pakt hij de hostname uit de standaard home assistant config (config.api.host).

Ik wil eigenlijk dit veld nog in de configuratie toevoegen en dan prefilled, dan kan je gewoon doorklikken en als je hem nog wilt aanpassen kan je dit dan meteen doen.

Bedankt voor de feedback alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
balk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:57:
ik heb zitten stoeien met de het sturen van een JSON naar de B+. Er lijkt een limiet te zitten op het aantal topics voor de buttons, ik kreeg er niet meer dan 45. Dat heeft me veel tijd gekost :) Ik kreeg het niet voor elkaar om per button alle eventtypes te definieren met een topic. Er komt dan een wazige error. Issue staat op de B+ website.
Dat is misschien nog wel iets om in de gaten te houden inderdaad. Als straks alle lampen, knoppen en labels in HASS gekoppeld worden zullen er redelijk wat topics + events zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter

Als volgt opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWKBlhmxnddKN9SIuzBvgjCDc78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZU4V7HT7dydMXFtr97CXuzdn.png?f=user_large

Ik ga er even vanuit dat er geen complexe port routing of dergelijke in zit dat die wel gewoon de port en authenticatie uit de MQTT integratie gebruikt. Nu kan je iig je eigen mqtt broker endpoint updaten. :)

v0.0.2 staat nu op HACS dus je kan updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Koen Hendriks schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:59:
[...]

Dat is misschien nog wel iets om in de gaten te houden inderdaad. Als straks alle lampen, knoppen en labels in HASS gekoppeld worden zullen er redelijk wat topics + events zijn.
ik heb red/green/blue en "led" er uit gegooid. Met ledrgb kun je elke kleur kiezen; en 0 is uit. Je kunt alleen de wall en front led niet afzonderlijk sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moxegy
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:10
Vandaag de button+ binnengekregen en meteen 0.0.2 geïnstalleerd, was even de broker localhost aanpassen naar de daadwerkelijke ip van HA(mosquito addon) en toen kreeg ik alle knoppen netjes binnen!
zelf maar even de topics voor de labels e.d. gemaakt maargoed dat is logisch.

Tot nu toe erg verrast hoe snel het ging en hoeveel moeite hier ingestoken wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
moxegy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:59:
Vandaag de button+ binnengekregen en meteen 0.0.2 geïnstalleerd, was even de broker localhost aanpassen naar de daadwerkelijke ip van HA(mosquito addon) en toen kreeg ik alle knoppen netjes binnen!
zelf maar even de topics voor de labels e.d. gemaakt maargoed dat is logisch.

Tot nu toe erg verrast hoe snel het ging en hoeveel moeite hier ingestoken wordt!
Mooi om te horen, ik ga proberen binnenkort ook de topics voor de labels en leds te maken.

Kan je mij vertellen wat je precies moest aanpassen? Kwam er letterlijk 'localhost' te staan als broker? Juist voor de mosquito addon had ik een workaround ingebouwd die, bij mij althans, werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
Koen Hendriks schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Hier en post gemaakt voor 0.0.1 die via HACS te installeren is.
Ik kan via HACS de Button+ integratie downloaden en installeren, maar hier raak ik de weg kwijt: 'De integratie voegt automatisch de broker toe en een topic voor elke button. Deze kan je vervolgens in Home Assistant gebruiken voor automatiseringen.'

Moet ik niet ergens de URL van Button+ ingeven?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
bartve schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:18:
[...]

Moet ik niet ergens de URL van Button+ ingeven?
Heb je na het downloaden van de integratie met HACS home assistant gerestart? Vervolgens moet je via home assistant de integratie nog toevoegen. deze stelt de broker voor de button+ in.

[ Voor 35% gewijzigd door Koen Hendriks op 03-01-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moxegy
Koen Hendriks schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Mooi om te horen, ik ga proberen binnenkort ook de topics voor de labels en leds te maken.

Kan je mij vertellen wat je precies moest aanpassen? Kwam er letterlijk 'localhost' te staan als broker? Juist voor de mosquito addon had ik een workaround ingebouwd die, bij mij althans, werkte.
Ja klopt, kwam letterlijk localhost te staan en dat zou ook wel moeten werken neem ik aan.
Zal dit morgen avond nog eens testen gezien mosquito gewoon als addon in HA draait en dus "localhost", vermoed dat dit dus gewoon aan mij lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
Koen Hendriks schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:09:
[...]
Vervolgens moet je via home assistant de integratie nog toevoegen.
Al opgelost door ipv de automastische installatie met inloggevens / Auth cookie te kiezen voor het handmatig invoeren van de URL van mijn Button+

[ Voor 40% gewijzigd door bartve op 03-01-2024 22:24 ]

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moxegy
Ik heb vanochtend de integratie nogmaals toegevoegd en localhost geprobeerd. dit werkte inderdaad niet.
Heb toen handmatig via webinterface de broker ip naar mijn HA ip veranderd en websocket naar 1884 en toen werkte het weer.
Wellicht gebrek aan kennis maar als er in de button+ "localhost" als broker staat, gaat hij dan niet naar zichzelf kijken i.p.v home assistant?
(Beide zitten op hetzelfde netwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
moxegy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:11:
Ik heb vanochtend de integratie nogmaals toegevoegd en localhost geprobeerd. dit werkte inderdaad niet.
Heb toen handmatig via webinterface de broker ip naar mijn HA ip veranderd en websocket naar 1884 en toen werkte het weer.
Wellicht gebrek aan kennis maar als er in de button+ "localhost" als broker staat, gaat hij dan niet naar zichzelf kijken i.p.v home assistant?
(Beide zitten op hetzelfde netwerk)
Ja dat is exact het probleem, hij zou daar nooit localhost moeten invullen, maar de home assistant detectie werkt niet helemaal lekker volgens mij.

Ik moet een uitzondering toevoegen voor localhost , 127.0.0.1 en dergelijke.

Voor de add-on die via de supervisor komt heb ik dit wel gedaan, ik zal straks even kijken of ik dit kan fixen in 0.0.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
bartve schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:06:
[...]

Al opgelost door ipv de automastische installatie met inloggevens / Auth cookie te kiezen voor het handmatig invoeren van de URL van mijn Button+
Ah juist. Als je via de website haalt hoef je niet de URL van de Button+ op te geven omdat die bekend is bij de website, maar dat betekend ook dat je al een keer je configuratie opgeslagen moet hebben naar de website toe anders weet die natuurlijk niet van het bestaan van jou device.

Het ophalen vanuit de website is ontstaan omdat ik het device toen nog niet fysiek beschikbaar had, ik denk dat ik deze functionaliteit er ook uit ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
@moxegy v0.0.3 staat nu op HACS, kan je deze is proberen? die zou het probleem moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moxegy
@Koen Hendriks Nu werkt het wel inderdaad, alleen moet ik de websocket poort naar 1884 veranderen maar dat is begrijpelijk.

[ Voor 142% gewijzigd door moxegy op 04-01-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 11:20
Mattie112 schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:04:
[...]

Restart de boel

[Afbeelding]

Bedankt voor de uitleg! Ik heb nog niet eerder met HA gewerkt en het is erg veel uitzoeken merk ik. Veel werkt niet gelijk, maar het is gelukt om het werkend te krijgen met HACS.

Wanneer ik alles in het zip bestand dat in de map "custom_components\button_plus" staat uitpak en in deze map zet: /docker/homeassistant/config/custom_components/ha-button-plus

En HA heb herstart, dan komt Button+ in de lijst van integraties toevoegen, maar ik doe vast iets fout. Wanneer ik erop klik is de "wizard" vrij leeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aohR6nfgJTPzqyKHCT-nD9dV1A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e15JtVZIPf5XeJUjsqcxcBEW.jpg?f=user_large

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Kan dit soms met Docker te maken hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
DeaT schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:46:
[...]

Bedankt voor de uitleg! Ik heb nog niet eerder met HA gewerkt en het is erg veel uitzoeken merk ik. Veel werkt niet gelijk, maar het is gelukt om het werkend te krijgen met HACS.

Wanneer ik alles in het zip bestand dat in de map "custom_components\button_plus" staat uitpak en in deze map zet: /docker/homeassistant/config/custom_components/ha-button-plus

En HA heb herstart, dan komt Button+ in de lijst van integraties toevoegen, maar ik doe vast iets fout. Wanneer ik erop klik is de "wizard" vrij leeg:

[Afbeelding]

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Kan dit soms met Docker te maken hebben?
Het klinkt alsof je 2 dingen door elkaar hebt gedaan. Je moet of de integratie handmatig instaleren (raad ik sterk af) of je moet het via HACS doen. Je hebt nu beide gedaan waardoor je de nieuwe versie van HACS deels hebt gemerged met de oude code van github.

Wat @Mattie112 aangaf was toen het nog druk in ontwikkeling was als je alvast een kijkje wou nemen. Voor nu is eigenlijk alleen de installatie via HACS supported, dit betekend dat je niks hoeft te downloaden of uit te pakken. Alleen de repository van github (https://github.com/koenhendriks/ha-button-plus) toevoegen en dan via HACS downloaden.

Voor meer info kun je de docs van HACS lezen

[ Voor 3% gewijzigd door Koen Hendriks op 04-01-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
moxegy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:20:
@Koen Hendriks Nu werkt het wel inderdaad, alleen moet ik de websocket poort naar 1884 veranderen maar dat is begrijpelijk.
Top! Ja de websocket port gegevens kan ik niet uit Home assistant halen, maar is in principe ook niet nodig voor deze integratie, die is alleen voor de frontend van de Button+ interface

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
Ik heb 0.0.4 nu live staan, deze voegt support toe voor het aanpassen van de labels via home assistant. Hoor graag of het bij jullie ook werkt

cc @balk @DiXY @moxegy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
Ik heb hem net geupdate, de velden verschijnen in HA. De button ligt boven. Ik heb morgenvroeg een uurtje over, ik zal hem dan even aan de tand voelen

P.S. Leuk om eens mee te kijken, ik probeer zelf een integratie te bouwen voor Siemens PLC's (de basis hier in huis draait dara op) Maar dat valt nog niet mee ;)

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moxegy
@Koen Hendriks
Heb ze allemaal getest en ze werken prima!
Ben ze ook al aan het integreren in mijn test automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
DiXY schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:07:
Ik heb hem net geupdate, de velden verschijnen in HA. De button ligt boven. Ik heb morgenvroeg een uurtje over, ik zal hem dan even aan de tand voelen

P.S. Leuk om eens mee te kijken, ik probeer zelf een integratie te bouwen voor Siemens PLC's (de basis hier in huis draait dara op) Maar dat valt nog niet mee ;)
Dit is ook mijn eerste home assistant integratie, python is ook geen primaire language van mij maar het is wel leuk om te doen!
moxegy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:54:
@Koen Hendriks
Heb ze allemaal getest en ze werken prima!
Ben ze ook al aan het integreren in mijn test automations.
Top! Goed nieuws dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:26
* P-Storm meld zich aan

Wanneer ik mijn device binnen heb (en dus ook tijd heb) kan ik kijken wat ik ook kan betekenen voor de development. Zijn er bepaalde issues/features waaraan gewerkt wil/kan worden?

Ik vind het zelf niets, maar wellicht is een issue openen dat vertalingen welkom zijn? Misschien is dat ook nog veel te vroeg en zijn alle teksten nog best veranderlijk

Net nog een documentatie gevonden voor auto discovery, dat zou uiteraard voor later in de development heel leuk zijn. Heb deze ook toegevoegd in de HA-Button issue tracker :)

[ Voor 18% gewijzigd door P-Storm op 05-01-2024 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:34
Koen Hendriks schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:53:
Ik heb 0.0.4 nu live staan, deze voegt support toe voor het aanpassen van de labels via home assistant. Hoor graag of het bij jullie ook werkt

cc @balk @DiXY @moxegy
Werkt perfect hier. _/-\o_

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:34
Nog een klein dingetje, ik heb gisteren in de button+ config nog een knopje geconfigureerd met labels. Is het mogelijk de status op te halen vanuit de button+? In HA hebben ze nog de standaard waarde "Label" en "Btn3".

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-66
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-02 15:29
Probleem met installatie 0.0.4

Link toegevoegd aan HACS en B+ integratie gedownload. Ik zie de 0.0.4 repository in het HACS overview staan.

daarna "Add Integration", geeft Error: Config flow could not be loaded ("message":"Invalid handler specified")

Enig idee wat hier mis gaat?

Alles verwijderd en nogmaals geïnstalleerd, met nodige reboots, nu wel goed.

En goede nieuws, wijziging labels werkt goed

[ Voor 19% gewijzigd door Wim-66 op 05-01-2024 11:46 . Reden: Probleem opgelost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiXY
Zojuist getest, na de update moest ik het device wel opnieuw toevoegen om de nieuwe topics aan de buttons te koppelen. Dat werkte gewoon zoals je het zou verwachten.
Ik kreeg trouwens gewoon het IP van HA voorgeschoteld als suggestie voor de broker. Geen idee hoe je die IP adressen verkrijgt, maar misschien kun in de config_flow het vragen van de B+ IP en de Broker omdraaien. Je zou dan als je meerder IP adressen van HA krijgt de subnets met elkaar kunnen vergelijken en zo een "logischere" keuze kunnen maken?

Verder niks opgevallen

EDIT: misschien is dit nog een idee?: https://developers.home-a...p-network-from-an-adapter

[ Voor 11% gewijzigd door DiXY op 05-01-2024 11:52 ]

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 11:20
Koen Hendriks schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Het klinkt alsof je 2 dingen door elkaar hebt gedaan. Je moet of de integratie handmatig instaleren (raad ik sterk af) of je moet het via HACS doen. Je hebt nu beide gedaan waardoor je de nieuwe versie van HACS deels hebt gemerged met de oude code van github.

Wat @Mattie112 aangaf was toen het nog druk in ontwikkeling was als je alvast een kijkje wou nemen. Voor nu is eigenlijk alleen de installatie via HACS supported, dit betekend dat je niks hoeft te downloaden of uit te pakken. Alleen de repository van github (https://github.com/koenhendriks/ha-button-plus) toevoegen en dan via HACS downloaden.

Voor meer info kun je de docs van HACS lezen
Ha dank! Dit werkt goed. Ook v0.0.4 op Home Assistant gezet. Button+ draait na een firmware update op 1.07. Alles wordt ingeladen in Home Assistant zie ik d:)b

Maar gek genoeg staat er niet "Connected" in de Button+ "app" zoals hier weergegeven al voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://ik.imagekit.io/buttonplus/138?tr=w-2400

Ik heb ook een topic aangemaakt en deze kan ik zien in de MQTT Explorer, maar toch krijg ik het niet op de display na het volgen van de uitleg van @sorted.bits op: https://sortedbits.nl/blog/publish-value-to-mqtt
(fijne uitleg trouwens!)

Is er dan toch een probleem in de verbinding van de Button+ met de MQTT broker?

Edit: Oh, lachen zeg, loop ik naar de wc, zie ik op het display dat het wel werkt 8)7 De "app" heeft alleen moeite om te snappen wat er op het display staat ofzo? Heel vaag

Kan ik weer verder met prutsen :)

[ Voor 6% gewijzigd door DeaT op 05-01-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Koen Hendriks schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:53:

cc @balk @DiXY @moxegy
Goed werk! De integratie laadt wel, maar de topics komen niet door. Ik zie niets in MQTT Explorer verschijnen. Ik vermoed dat het te maken heeft met (het gebrek aan) een wachtwoord. Ik maak een issue aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
Na een minuut of 10 vallen de values weg. ik verwacht dat de topics als retain gemaakt moeten worden. ik ga een Issue aanmaken

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
DiXY schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:18:
Na een minuut of 10 vallen de values weg. ik verwacht dat de topics als retain gemaakt moeten worden. ik ga een Issue aanmaken
Deze is opgelost in de nieuwe v0.0.5 :> Bedankt voor je issue!
balk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Goed werk! De integratie laadt wel, maar de topics komen niet door. Ik zie niets in MQTT Explorer verschijnen. Ik vermoed dat het te maken heeft met (het gebrek aan) een wachtwoord. Ik maak een issue aan.
DiXY schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:44:
Zojuist getest, na de update moest ik het device wel opnieuw toevoegen om de nieuwe topics aan de buttons te koppelen. Dat werkte gewoon zoals je het zou verwachten.
Ik heb nog geen config flow 'migraties' geimplementeerd. Dus bij elke nieuwe topics die er bij gaan komen in de komende versies zul je de integratie moeten weggooien en weer opnieuw toevoegen.
DeaT schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Maar gek genoeg staat er niet "Connected" in de Button+ "app" zoals hier weergegeven al voorbeeld:
Klopt, die verbinding gaat namelijk over de web interface van de button+ en de broker die via de websocket verloopt. Als daar geen connected staat maakt dat niks uit, dan werkt de Button+ nog wel gewoon met de Home assistant integratie. Beetje verwarrend is het wel en ook al eens aangekaart bij Ruben geloof ik. Maar je kan dat dus gewoon negeren.
DiXY schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:44:

Ik kreeg trouwens gewoon het IP van HA voorgeschoteld als suggestie voor de broker. Geen idee hoe je die IP adressen verkrijgt, maar misschien kun in de config_flow het vragen van de B+ IP en de Broker omdraaien. Je zou dan als je meerder IP adressen van HA krijgt de subnets met elkaar kunnen vergelijken en zo een "logischere" keuze kunnen maken?

Verder niks opgevallen

EDIT: misschien is dit nog een idee?: https://developers.home-a...p-network-from-an-adapter
Naar zoiets was ik nog opzoek ja, heb daar nu de config.hass.host voor gepakt maar dit lijkt me een betere oplossing! Ga ik naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
Wouter2403 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:02:
Nog een klein dingetje, ik heb gisteren in de button+ config nog een knopje geconfigureerd met labels. Is het mogelijk de status op te halen vanuit de button+? In HA hebben ze nog de standaard waarde "Label" en "Btn3".
Nee dit is helaas een 1-way street :P De Button+ heeft zover ik kan zien geen MQTT topic waar ik op kan subscriben om de values te krijgen.

Ik zou ze wel met een HTTP call uit de config kunnen halen, maar liever vermijd ik alle HTTP requests na de setup van de integratie. Een losse service die je kan callen hiervoor zou een idee kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-06 10:07
Bij mij lijkt ook alles te werken, bedankt voor alle moeite! Goed bezig.

Zojuist de laatste versie geïnstalleerd.
-labels aanpassen werkt goed en ook als de knoppen ingedrukt worden, wordt dit geregistreerd.

De juiste broker instellen werkt bij mij niet helemaal goed. Wellicht omdat ik deze ooit handmatig heb ingesteld. Ik gebruik de mosquitto add-on met eigen user/wachtwoord. Ik heb deze handmatig op de config pagina aangepast en dan werkt alles. Wat mij betreft prima om dit als gebruiker zelf in te moeten stellen (of optioneel).

Een paar constateringen/verbeterpuntjes:
-Plaatjes/icoontjes worden niet goed weergegeven (waarschijnlijk vanwege dark mode?);
-Waarom worden alle modules als losse onderdelen gezien? Ik zou het logischer vinden dat het geheel als 1 apparaat gezien wordt met 8 buttons en bijbehorende labels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHmLrGXCLOo4020cngplpY8ZObM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AeMGbewyjaCNpVndQWPS7XLJ.png?f=fotoalbum_large

URL van icon:
https://brands.home-assistant.io/button_plus/dark_icon.png

[ Voor 3% gewijzigd door Ron168 op 08-01-2024 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-06 16:46
Ik wil graag mijn methode hier plaatsen vanaf HA icm button+ om scenes te starten. De feedback van HA stuur ik terug naar button+ (of naja button+ subscribed daarop):

1)
In button + stuur ik bij indrukken van de bar button een publish:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ug8xBUKyVf7Dr4gB6cDPuwWPwd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5dOw1tkVfyGBrg4w9I3yvUJ.png?f=fotoalbum_large

2)
Ik subscripe in HA voor de trigger op de button van button+ (Via automation):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BM7ky5l5CdyKrYo1xq638-roaw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/22MJsB2GIC012Tgn2GuVkRF2.png?f=user_large

3)
Daarop start ik de scene en daarop publish ik vanuit HA dat de knop "ON" en de rest van de scene knoppen "OFF" (dus button 2,3 en 4):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZf-u3Cjs4Yt74fA4wkztkNcPq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E9WQrmXRo47BxHoGL3F1sszU.png?f=fotoalbum_large

4)
Daarop subscripe ik in button+ voor mn LED als "handshake"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DpHNTmfXeqWy379dFpi6mVIT7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WCNTxypv9aihUyq4CCUuGL2Z.png?f=fotoalbum_large

5)
Resultaat in mqtt explorer:
Het gaat hierom alleen om de rply_button(x) statussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAOEQgEdWXP-yGi5eIJGQzuQ-_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ONWOUDxlzmU73Mkf7Wham1IT.png?f=user_large

Deze methode al toegepast voordat ik wist dat er al een tool was gemaakt voor de verbindingen :+ echter dit is wel robuust. Hopelijk heeft iemand hier iets aan om wat inzicht te krijgen wat de mogelijkheden zijn via de "noob" methode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA1fm-Y8X5D5-wlOgS78BL6J8Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBpj9UYnDuoWS2oKEw02zma5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door davevleugel op 08-01-2024 20:06 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
davevleugel schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:04:
Ik wil graag mijn methode hier plaatsen vanaf HA icm button+ om scenes te starten. De feedback van HA stuur ik terug naar button+ (of naja button+ subscribed daarop):

1)
In button + stuur ik bij indrukken van de bar button een publish:

[Afbeelding]

2)
Ik subscripe in HA voor de trigger op de button van button+ (Via automation):
[Afbeelding]

3)
Daarop start ik de scene en daarop publish ik vanuit HA dat de knop "ON" en de rest van de scene knoppen "OFF" (dus button 2,3 en 4):

[Afbeelding]

4)
Daarop subscripe ik in button+ voor mn LED als "handshake"
[Afbeelding]

5)
Resultaat in mqtt explorer:
Het gaat hierom alleen om de rply_button(x) statussen:

[Afbeelding]

Deze methode al toegepast voordat ik wist dat er al een tool was gemaakt voor de verbindingen :+ echter dit is wel robuust. Hopelijk heeft iemand hier iets aan om wat inzicht te krijgen wat de mogelijkheden zijn via de "noob" methode.

[Afbeelding]
Dus even vanuit de gebruiker... Ik stuk op een knop om een scène te starten, dat gebeurt en daarna gaat de betreffende led aan? Dat klinkt wel goed inderdaad.

Ik heb ook nagedacht om het label te veranderen, maar ik weet niet of dat goed werkt. Lamp x aan --> Lamp x uit oid. Sowieso kan een scène niet uit, maar het is voor de gebruiker niet intuïtief. Je ziet dat lamp x aan staat, maar de knop zegt 'uit'. Met de led is dat wel duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
Ron168 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:43:

De juiste broker instellen werkt bij mij niet helemaal goed. Wellicht omdat ik deze ooit handmatig heb ingesteld. Ik gebruik de mosquitto add-on met eigen user/wachtwoord. Ik heb deze handmatig op de config pagina aangepast en dan werkt alles. Wat mij betreft prima om dit als gebruiker zelf in te moeten stellen (of optioneel).
Als je de mosquitto add-on gebruikt en de Home Assistant MQTT integratie aan hebt staan moet dit gewoon ingeladen worden. Hij haalt de config data (jouw eigen user/wachtwoord) uit deze integratie, wat daar ingesteld staat wordt gebruikt, als dat niet klopt schiet dan even een issue in!

-Plaatjes/icoontjes worden niet goed weergegeven (waarschijnlijk vanwege dark mode?);
De afbeeldingen staan nog niet in de brand repo van Home assistant. Er staat een issue voor open en je mag ze toevoegen voor me als je wilt :)

-Waarom worden alle modules als losse onderdelen gezien? Ik zou het logischer vinden dat het geheel als 1 apparaat gezien wordt met 8 buttons en bijbehorende labels.
Het word als 1 apparaat gezien en gebruikt de 'via device' logic van Home assistant. Om de verschillende entities bij te houden is dit opgedeeld in devices. Meer over de keuze in de repo ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
balk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Ik heb ook nagedacht om het label te veranderen, maar ik weet niet of dat goed werkt. Lamp x aan --> Lamp x uit oid.
Als je de home assitant integratie hebt is dit geen lastige automation meer. Je heb een lamp entity met een state (aan of uit). Als de button word ingedrukt -> doe lamp toggle -> set label x naar {{ lamp.state }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Koen Hendriks schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Als je de home assitant integratie hebt is dit geen lastige automation meer. Je heb een lamp entity met een state (aan of uit). Als de button word ingedrukt -> doe lamp toggle -> set label x naar {{ lamp.state }}
Ik bedoel ook niet vanuit de software kant, dat is inderdaad niet moeilijk, maar meer vanuit de UX kant. Wat bedient fijn? Ik weet het nog niet, geen proberen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Koen Hendriks schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Als je de mosquitto add-on gebruikt en de Home Assistant MQTT integratie aan hebt staan moet dit gewoon ingeladen worden. Hij haalt de config data (jouw eigen user/wachtwoord) uit deze integratie, wat daar ingesteld staat wordt gebruikt, als dat niet klopt schiet dan even een issue in!
Dit werkt alleen volgens mij als je de core versie hebt, docker kan problemen geven met rechten althans dat was mijn ervaring voorheen. Sinds ik de core heb draaien werkt het allemaal een stuk makkelijker vooral op het gebied van rechten en nic transparantie.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:00
wil me hier eventjes bij aansluiten.
Wil ten eerste zeggen, heb geen echte programeer ervaring, maar speel af en toe wat met python.

Aan de hand van het B+ topic en de flow die @balk gepost had in node red. Ben ik zelf wat gaan puzzelen vandaag in Python.
ik heb het nu zo ver voor elkaar, dat het scriptje luistert naar het MQTT topic van button/3/ met status "press" dat deze de bars er onder van "pagina" wisselt. Bladeren tussen 3 a 4 pagina's werkt en daarbij worden de 2 bars van andere info voorzien(tot nu toe hard coded).

Ik loop nu alleen helemaal vast, mooiste zou zijn om hier HA Entities als states in te krijgen. Maar dat weet ik niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.
De info/waardes van de knoppen ophalen uit een ander MQTT topic, lukt redelijk, mits retain aan staat anders duurt het lang voordat hij doorloopt aangezien hij wacht op een waarde, mooiste zou zijn als het Entities kunnen zijn.

Wel merk ik regelmatig, dat in de MQTT explorer de info wel goed update, maar soms op de B+ 1 of 2 veldjes niet goed updaten. Hebben meerdere hier last van?

[ Voor 4% gewijzigd door The Fatal op 09-01-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Bij mij werkt het tot nu probleemloos, actie knop tot feedback led duurt minder dan een halve seconde en wellicht nog sneller

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
Met de low latency die ik zie over MQTT om de labels te kunnen updaten denk ik dat het ook nog wel mogelijk is om een soort 'animatie' scroll te maken van tekst. Dat als je text langer is dan een bepaald aantal chars je hem steeds update met de eerste ervoor weg en eentje er achter bij.

Puur nice to have ideetje :P

Eerst maar is de issues op Github checken voor de integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
Leuk idee, maar is wel een "nice to have" natuurlijk. Persoonlijk zie ik meer in een soort pagina afhandeling zoals @balk als in nodered doet.
Ik zie dat als volgt voor me:
- mogelijkheid "pagina's" te definiëren
- topic met actuele, volgende en vorige pagina
- 1 of 2 knoppen increment / decrement pagina
- 1 standaard pagina waar hij na x tijd automatisch weer terug naar toe springt

Ik wou er zelf een addon (minder werk en meer vrijheid als een integratie) voor maken. Maar voorlopig, heb ik daar niet echt tijd voor.

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
Ja ik zit ook steeds meer na te denken over een add-on. Button en de labels + led zijn mooi aan entities te koppelen maar hou we het main display goed kunnen beheren zou me een raadsel zijn. Of we moeten text entities gaan syncen met de configuratie en dat je ze dan ziet in HA als entities, maar dan wil je ook wat met locatie kunnen. En ze moeten in sync blijven dus entities weghalen als ze eruit gaan, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
Zelf liep ik tegen het feit aan dat ik in een integratie geen eigen daemon kan draaien die elke 100mS iets gaat pollen voor mij. HA is event driven en een domme pollende daemon past daar niet tussen. Die keuze snap ik wel eigenlijk. Hoewel, in dit geval stelt het niet veel voor op mijn oude domotica systeem draait dit al ruim 6 jaar zo. Dus ik zie niet in waarom dit op HA niet zou kunnen. Maar goed de keuze HA is door mij gemaakt en ik wist dat ik hier iets mee moest. Ik heb mijn werk tot zover aan de kant gegooid en ben nu met een add-on bezig. De schema's en config mogelijkheden zijn hierin wel beperkt maar met wat creativiteit werkbaar.

Ik kwam in mijn zoektocht dit tegen:
https://www.home-assistan...ions/mqtt/#mqtt-discovery
Als je dit schema volgt kun je MQTT topics maken en dan maakt de MQTT integratie van HA automatisch entities aan.

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:52

TWKterry

Master Mariner

Ik ben niet 100% onderlegd in HomeAssistant, maar het zijn toch eigenlijk twee verschillende dingen.
1 het mqtt gebeuren van en naar de button plus wat de integratie doet
2 wat wil ik per mqtt topic wat via een automation gebeurt, dit kun je vangen in een blueprint voor be het bladeren

Dit gebruik ik ook voor de z2m hue tap dial, een knop indrukken zet een value en draaien zorgt voor dimmen van de lamp die bij de value hoort bijvoorbeeld. Je krijgt dan verschillende blueprints voor bv alleen aan/uit acties of het bladeren. Nu weet ik eigenlijk niets van blueprints omdat ik dit zelf maak via automations met helpers maar het idee is wel duidelijk denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
Ik heb vandaag mijn Node Red flow omgegooid, en ook de MQTT structuur omgegooid. Voorheen gebruikte ik Node Red als state machine, en was het topic op de B+ altijd hetzelfde, ongeacht de menu pagina, bijvoorbeeld buttonplus/wk1/button/7/state.
Nadelen:
  • Als er dan een event van de B+ komt moet je eerst in NR of HA uitzoeken in welke menu de B+ zit. Niet handig
  • Informatie die de B+ moet laten zien in slechts 1 menu modus, moet dan gestopt worden. Ik had (ingewikkeld) een gate gemaakt, die topics stop indien in andere modus. Omslachtig.
Voordelen:
  • Je hoeft niet met JSONs te gaan werken
Dat laatste lukt eigenlijk heel goed, dus ik ben om naar het volgende schema:
buttonplus/<deviceID>/display/<page>/<displayitemID>/value → waarde
buttonplus/<deviceID>/display/<page>/<displayitemID>/label → label boven de waarde
buttonplus/<deviceID>/display/<page>/<displayitemID>/uom → eenheid achter de waarde
buttonplus/<deviceID>/button/<page>/<buttonID>/state → pressed bij indrukken, released bij release, double/long/triple/etc
buttonplus/<deviceID>/button/<page>/<buttonID>/led_front → true = aan, false = uit
buttonplus/<deviceID>/button/<page>/<buttonID>/led_wall → true = aan, false = uit
buttonplus/<deviceID>/button/<page>/<buttonID>/ledcolorfront → decimal color (for instance 15140872)
buttonplus/<deviceID>/button/<page>/<buttonID>/label
buttonplus/<deviceID>/button/<page>/<buttonID>/toplabel
etc
Hierbij is <page> 'main' voor alles wat in elk menu te zien is, zoals tijd, of een knop die door het menu bladert. <page> is bijvoorbeeld 'avond' of 'muziek' of wat je ook wil in specifieke menus.

Ik denk dat dit conceptueel slimmer is, omdat het de backend veel eenvoudiger maakt.

====update=====
Dit werkt echt zo veel beter. Erg eenvoudig om context informatie aan te passen. Ik heb een "Now Playing" op het scherm als muziek aan staat. Maar overdag staat daar het weerbericht. Op deze manier blijft het weerbericht topic gevuld worden met actuele data, dus dat is eenvoudig wanneer de muziek stopt.
Ik ga snel mijn GitHub repo bijwerken

[ Voor 9% gewijzigd door balk op 14-01-2024 17:30 . Reden: update menu --> page ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
DiXY schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:23:
Zelf liep ik tegen het feit aan dat ik in een integratie geen eigen daemon kan draaien die elke 100mS iets gaat pollen voor mij. HA is event driven en een domme pollende daemon past daar niet tussen.
Dit is niet helemaal juist, je kan in de home assistant integratie via een Data Coördinator gewoon naar een externe api pollen. Voor 1 endpoint met alle data, of meerdere endpoints per entiteit.

Wat wil je precies voor data gaan pollen dan? De MQTT van de Button plus is net zo event driven toch?

Als je dit schema volgt kun je MQTT topics maken en dan maakt de MQTT integratie van HA automatisch entities aan.
De MQTT discovery iets voor Button+ zelf om in de firmware te zetten zodat die out of the box meteen werkt op Home Assistant als ze op dezelfde MQTT broker zitten.

Ik heb dit zelf ook geprobeerd met de integratie en werkend gekregen, maar dan komen de entiteiten dus onder de MQTT integratie te hangen en kan je er niet device informatie aan hangen of het update process van zon entiteit beïnvloeden. En de topics voor entiteiten (zoals een 'click' of een 'label') zullen alsnog geregistreerd moeten worden in de button+ config (zoals @TWKterry ook aangeeft als punt 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
Koen Hendriks schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Dit is niet helemaal juist, je kan in de home assistant integratie via een Data Coördinator gewoon naar een externe api pollen. Voor 1 endpoint met alle data, of meerdere endpoints per entiteit.

Wat wil je precies voor data gaan pollen dan? De MQTT van de Button plus is net zo event driven toch?
MQTT is volledig event driven daarom is het ook zo bruikbaar in HA. Als je op de zelfde pagina doorleest zie je dat de kortste interval 5 seconden is (deze alinea) ik wil 100mS... Het verhaal dat ze hier ophangen lijkt wel voornamelijk over HTTP API's te gaan maar ik krijg dit nog niet helemaal helder. Die 100mS is niet keihard 250ms doet het waarschijnlijk ook nog wel maar goed, daar kunnen we over het over hebben, maar heeft niks met de B+ meer te maken en dan raakt het erg offtopic ;)
Ik vind het wel lastig om los van de documentatie hier goede support in te vinden. Op het forum van HA zitten geen ontwikkelaars. Op Discord wordt alles ondergesneeuwd of niet op gereageerd. en er zijn zo ontzettend veel repo's va dat ik door de bomen het bos niet altijd zie... Maar goed trail on error, veel geduld en googlen red ik me tot zo ver wel.

[ Voor 22% gewijzigd door DiXY op 14-01-2024 13:09 ]

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter

Koen Hendriks schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:58:

De MQTT discovery iets voor Button+ zelf om in de firmware te zetten zodat die out of the box meteen werkt op Home Assistant als ze op dezelfde MQTT broker zitten.

Ik heb dit zelf ook geprobeerd met de integratie en werkend gekregen, maar dan komen de entiteiten dus onder de MQTT integratie te hangen en kan je er niet device informatie aan hangen of het update process van zon entiteit beïnvloeden. En de topics voor entiteiten (zoals een 'click' of een 'label') zullen alsnog geregistreerd moeten worden in de button+ config (zoals @TWKterry ook aangeeft als punt 1).
Ik kreeg al een soort deja-vu tijdens het uittypen van dit antwoord en weet nu waarom :P
Deze issue was al aangemaakt en beantwoord op GitHub

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• balk
Bijgewerkte Node Red flow is nu te vinden op:
https://github.com/balk77/node-red-buttonplus-menu
Complete rewrite of flow; switching to a new page now uploads a complete JSON to the B+
Button topics (labels, clicks, everything) are now specific to a (menu)page. For instance buttonplus/wk1/button/music/7/state is publishing clicks from button number 7 (bottom right with 3 bars) but only for the page music. The backend does not need to be aware of the state of the B+ menu; you can simply use this topic and assign it to an action, such as Volume Up. The topic disappears when another page is active.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
Vanavond even tijd gevonden om nog met de integratie bezig te gaan, bij deze staat release v0.0.6 online.
Wouter2403 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:02:
Dit bugje opgelost waar de text entities de waarde helemaal niet bij Home Assistant zelf terecht kwam.

En in plaats van hard coded scheidingen op buttons worden deze nu dynamisch uit de config van de Button+ gehaald. Deze laatste verbetering is de eerste externe PR van de integratie en nogmaals dank aan @casparz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moxegy
Koen Hendriks schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:11:
Vanavond even tijd gevonden om nog met de integratie bezig te gaan, bij deze staat release v0.0.6 online.

[...]

Dit bugje opgelost waar de text entities de waarde helemaal niet bij Home Assistant zelf terecht kwam.

En in plaats van hard coded scheidingen op buttons worden deze nu dynamisch uit de config van de Button+ gehaald. Deze laatste verbetering is de eerste externe PR van de integratie en nogmaals dank aan @casparz!
Vanavond eens updaten en dan kijken of ik net zoals Balk een menu structuur kan maken.
Heb een tijd geleden alles vanuit Node-red omgezet naar HA automations omdat ik dit makkelijker met mijn telefoon kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb mijn B+ vandaag binnengekregen, al wat mee gespeeld en dat gaat op zich best lekker via node-red en mqtt!
Ik heb HA met name voor de GUI en app, automations doe ik via NR aangezien ik dat wat visueler vind.
Ik heb jouw flows geprobeerd te importeren, maar liep er tegenaan dat ik al een HA config had, en 2 onbekende nodes die ik niet in het palet had en ook niet kon vinden. Typ dit op mn telefoon, ik laat nog wel weten welke het zijn.
Maar wilde even zeggen goed werk, ik ga nog wat stoeien de komende dagen, zal zeker jouw flows ook weer bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
dog4life schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:24:
[...]

Ik heb mijn B+ vandaag binnengekregen, al wat mee gespeeld en dat gaat op zich best lekker via node-red en mqtt!
Ik heb HA met name voor de GUI en app, automations doe ik via NR aangezien ik dat wat visueler vind.
Ik heb jouw flows geprobeerd te importeren, maar liep er tegenaan dat ik al een HA config had, en 2 onbekende nodes die ik niet in het palet had en ook niet kon vinden. Typ dit op mn telefoon, ik laat nog wel weten welke het zijn.
Maar wilde even zeggen goed werk, ik ga nog wat stoeien de komende dagen, zal zeker jouw flows ook weer bekijken!
Wat gebeurt er wanneer je een flow importeert met alvast een HA node, met een voor jou onbekende config? In de hoofd flow gebruik ik HA alleen maar om het menu te veranderen. Zou ook via mqtt kunnen.

De ontbrekende node is https://flows.nodered.org...red-contrib-state-machine , vergeten toe te voegen aan de readme. Doe ik nu even. Voor de rest, zo uit mijn hoofd, alleen standaard nodes. In de actie subflows, achter de ontvangst van mqtt topics van de knoppen, zitten ook nog wat Home Assistant nodes.

Ik ben bezig om dit geheel wat meer portable te maken. Er zit teveel hard coded troep in.

[ Voor 8% gewijzigd door balk op 17-01-2024 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Niet online
balk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:01:
[...]
Wat gebeurt er wanneer je een flow importeert met alvast een HA node, met een voor jou onbekende config? In de hoofd flow gebruik ik HA alleen maar om het menu te veranderen. Zou ook via mqtt kunnen.
Bij mqtt ziet hij netjes dat er al 1 is, die skipt hij netjes (en voegt de te importeren nodes toe aan de mqtt config).
Bij HA zet hij er een 2e configuratienode bij (of ik deselecteer hem). In beide gevallen moet ik handmatig de nodes naar mijn HA configuratie omhangen. Overigens gebeurt dit ook als ik 1 van mijn eigen flows importeer..
[...]
De ontbrekende node is https://flows.nodered.org...red-contrib-state-machine , vergeten toe te voegen aan de readme. Doe ik nu even. Voor de rest, zo uit mijn hoofd, alleen standaard nodes. In de actie subflows, achter de ontvangst van mqtt topics van de knoppen, zitten ook nog wat Home Assistant nodes.
Die node wordt al 6 jaar niet meer bijgewerkt en volgens de git repo maakt hij gebruik van deprecated functies, wist je dat? Deze werd tot recenter bijgehouden en lijkt wat goede verbeteringen te hebben: https://github.com/huffth...ed-contrib-persistent-fsm
[...]
Ik ben bezig om dit geheel wat meer portable te maken. Er zit teveel hard coded troep in.
Altijd goed om hardcoded eruit te factoren ;)

edit: deze heb ik ook niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
"id": "b6cae6645fc1100d",
        "type": "moment",
        "z": "1044a74b4adb9c61",
        "name": "format date",
        "topic": "",
        "input": "label",
        "inputType": "msg",
        "inTz": "Europe/Amsterdam",
        "adjAmount": 0,
        "adjType": "days",
        "adjDir": "add",
        "format": "D MMMM",
        "locale": "nl",
        "output": "label",
        "outputType": "msg",
        "outTz": "Europe/Amsterdam",

[ Voor 15% gewijzigd door dog4life op 17-01-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Het viel me ook op dat er wat zaken hardcoded zijn die afhankelijk zijn van de individuele gebruiker, beter vullen met een global.get of zo. Zou ook fijn zijn als alle HA-afhankelijkheid eruit is, of evt een kale versie en eentje die gebruik maakt van de HA ondersteuning.
Maar het is code in ontwikkeling, verwacht dat dat wel gaat lukken.

Totaal iets anders. Hoe krijg je ledjes aan? Ik heb (dacht ik) van alles geprobeerd, maar zonder effect. Ik zou me bijna dom gaan voelen, want ik mis iets denk ik...
Ik heb bij button wat eventtypes aangemaakt die met kleuren te maken hebben. Bij de vaste kleuren een topic aangemaakt, ik dacht dat daarop gesubscribed zou worden en als de betreffende payload komt, die kleur aan gaat.
Hetzelfde voor rgbled en led. Daarbij geen payload pgegeven, ik nam aan dat je in de payload de kleur als int mee moet geven en bij 'led' true of false, of 0 of 1 of whatever.
Met mqttexplorer stuur ik dan bijv. woonkamer/rgb de waarde 123123 (Kleur onbelangrijk) en de button is daarop geabbonneerd.
Maar kennelijk werkt het anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tji2w1K4J64US7qb3hLxDh5hhaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aeLwqB13ZQfhWS2T6Fk0HbUS.png?f=fotoalbum_large

Noot: Ik heb nog niet de 'standaard' benamingen voor de topics, ben even droog aan het spelen.

In de output zie ik de volgende melding:

MQTT_EVENT_SUBSCRIBED, msg_id=25469, TOPIC=
15:06:02.351 -> TOPIC=button/rgb DATA=32767 msg_id=19898 MILLIS=19898

15:06:02.351 -> Could not deserialize, comparing values instead, Equal: 0
15:06:02.351 -> Button 6 RGB: 0 127 255
15:06:02.351 -> MQTT_EVENT_SUBSCRIBED, msg_id=32349, TOPIC=
15:06:02.351 -> TOPIC=button/led6 DATA=true msg_id=19907 MILLIS=19908

Dus hij haalt wel waardes uit de waarde. (In dit geval even binair 15 enen.

[ Voor 19% gewijzigd door rene037 op 17-01-2024 16:44 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
rene037 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:37:
Het viel me ook op dat er wat zaken hardcoded zijn die afhankelijk zijn van de individuele gebruiker, beter vullen met een global.get of zo. Zou ook fijn zijn als alle HA-afhankelijkheid eruit is, of evt een kale versie en eentje die gebruik maakt van de HA ondersteuning.
Maar het is code in ontwikkeling, verwacht dat dat wel gaat lukken.
Wordt aan gewerkt idd.
Totaal iets anders. Hoe krijg je ledjes aan? Ik heb (dacht ik) van alles geprobeerd, maar zonder effect. Ik zou me bijna dom gaan voelen, want ik mis iets denk ik...
Ik heb bij button wat eventtypes aangemaakt die met kleuren te maken hebben. Bij de vaste kleuren een topic aangemaakt, ik dacht dat daarop gesubscribed zou worden en als de betreffende payload komt, die kleur aan gaat.
Hetzelfde voor rgbled en led. Daarbij geen payload pgegeven, ik nam aan dat je in de payload de kleur als int mee moet geven en bij 'led' true of false, of 0 of 1 of whatever.
Met mqttexplorer stuur ik dan bijv. woonkamer/rgb de waarde 123123 (Kleur onbelangrijk) en de button is daarop geabbonneerd.
Maar kennelijk werkt het anders.
[Afbeelding]

Noot: Ik heb nog niet de 'standaard' benamingen voor de topics, ben even droog aan het spelen.

In de output zie ik de volgende melding:

MQTT_EVENT_SUBSCRIBED, msg_id=25469, TOPIC=
15:06:02.351 -> TOPIC=button/rgb DATA=32767 msg_id=19898 MILLIS=19898

15:06:02.351 -> Button 6 RGB: 0 127 255
15:06:02.351 -> MQTT_EVENT_SUBSCRIBED, msg_id=32349, TOPIC=
15:06:02.351 -> TOPIC=button/led6 DATA=true msg_id=19907 MILLIS=19908

Dus hij haalt wel waardes uit de waarde. (In dit geval even binair 15 enen.
Zie deze post. Helpt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
dog4life schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Bij mqtt ziet hij netjes dat er al 1 is, die skipt hij netjes (en voegt de te importeren nodes toe aan de mqtt config).
Bij HA zet hij er een 2e configuratienode bij (of ik deselecteer hem). In beide gevallen moet ik handmatig de nodes naar mijn HA configuratie omhangen. Overigens gebeurt dit ook als ik 1 van mijn eigen flows importeer..

[...]

Die node wordt al 6 jaar niet meer bijgewerkt en volgens de git repo maakt hij gebruik van deprecated functies, wist je dat? Deze werd tot recenter bijgehouden en lijkt wat goede verbeteringen te hebben: https://github.com/huffth...ed-contrib-persistent-fsm
Ah, ik moet niet vanuit de trein antwoorden. Ik gebruik idd https://github.com/huffth...ed-contrib-persistent-fsm maar ik wil deze verwijderen; Home Assistant is immers ook een mooie state machine.
[...]

Altijd goed om hardcoded eruit te factoren ;)

edit: deze heb ik ook niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
"id": "b6cae6645fc1100d",
        "type": "moment",
        "z": "1044a74b4adb9c61",
        "name": "format date",
        "topic": "",
        "input": "label",
        "inputType": "msg",
        "inTz": "Europe/Amsterdam",
        "adjAmount": 0,
        "adjType": "days",
        "adjDir": "add",
        "format": "D MMMM",
        "locale": "nl",
        "output": "label",
        "outputType": "msg",
        "outTz": "Europe/Amsterdam",
Dat is deze:
https://github.com/Totall...n/node-red-contrib-moment om de datum om te schrijven naar een leesbare datum. Ik importeer de tijd uit HA naar het display, en de datum gaat als label boven de tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYR-Jzfy6c_ERxm_F2eNo2Jdb-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57VItRidMsdDUJRAGFWWkQwq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:04
balk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:13:
[...]

Wordt aan gewerkt idd.

[...]

Zie deze post. Helpt dat?
Ziet er allemaal goed uit. Heb al een stuk van je code ingezet. Nog wel erg basic, maar in elk geval dimt alles vanaf 10 uur 's avonds tot 06:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

@balk Om niet die hele post te quoten, dat is precies hoe ik het doe, maast de andere pogingen, maar helaas.
Nu heb ik een tweede, die weigert met wifi te verbinden. Ziet SSID's wel, maar zegt na tijdje 'failed'.
Maar er is wel een verschil. Als ik die laatste aanzet of reset met knopje, flitsen de ledjes van de button bar even. De andere doet dat niet. Ook niet als ik hem terugzet naar fabrieksinstellingen. Nu weet ik niet of hij dan hetzelfde moet doen als eenthe nieuw OOB, omdat hij immers de wifi-instellingen bewaart. (Helaas is de broker er wel uit. In mijn eigen projecten sla ik die ook op in nvm met preferences, is wel handig bij experimenten.)
Wat ik ook wel zorgelijk vind is dat je kleurvlekken op het display ziet als je op knopjes van display drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
@rene037 dit probleem moet je even melden bij de Button+ support (en/of op het andere topic). Wat ik me kan herinneren was dat het 'flitsen' juist een belangrijk onderdeel van de test diagnose was en als dat niet gebeurde er iets niet in orde is met de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik heb het gemeld.
Nu dacht ik de buttons even om te wisselen, de bar knippert wel op de andere. Toen dacht ik ook even om het display in de eerste connector te doen en bar eronder, en dat werkt wel. 3 bars eronder en zowaar, werken allemaal. DWZ ze knipperen, ik heb alleen btn2 3n 3 nog even geprobeerd.
Dat wifi is vreemder, hij lijkt te resetten als ik naar de logdata kijk. Morgen ff kijken of hij bij de buurman wel wil connecten.

Update: Weer ff terug naar 1 display met bar en nu werkt het wonder boven wonder. Terwijl ik toch al paar keer bars gewisseld had. En texten/events werkten wel.

Update2: Fixed IP-adres ingevuld, en verbinden... Heb ik weleens vaker met die Ziggo connect box dat de DHCP-server het niet doet. Na reset werkt hij weer, maar ook als je vast IP-adres toekent. (Had al reservering, maar dat was niet voldoende.)

[ Voor 32% gewijzigd door rene037 op 17-01-2024 23:29 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Als ik in de Json config kijk, zijn er variabelen voor voor- en achter leds. Werkt dat al? Niet vanuit de userinterface, dat zie ik uiteraard ook.
Mij leek de volgende procedure juist, maar wie weet het beter?
- naar <IP>/config
- Kopieer JSON
- Pas aan (In notepad++ pretty-print, edit, compress)
- Import op de webpagina
Maar ik krijg een wit scherm. Config wordt niet geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
rene037 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:45:
Als ik in de Json config kijk, zijn er variabelen voor voor- en achter leds. Werkt dat al? Niet vanuit de userinterface, dat zie ik uiteraard ook.
Mij leek de volgende procedure juist, maar wie weet het beter?
- naar <IP>/config
- Kopieer JSON
- Pas aan (In notepad++ pretty-print, edit, compress)
- Import op de webpagina
Maar ik krijg een wit scherm. Config wordt niet geladen.
Dan zit er wellicht een fout in de JSON. Heb ik ook gehad. En als je meer dan 45 (?) topics toekent aan alle knoppen tezamen dan werkt het ook niet. Label, toplabel, uom, ledkleur, click en long click voor acht knoppen is al te veel. Bug is gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

balk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 06:53:
[...]

Dan zit er wellicht een fout in de JSON. Heb ik ook gehad. En als je meer dan 45 (?) topics toekent aan alle knoppen tezamen dan werkt het ook niet. Label, toplabel, uom, ledkleur, click en long click voor acht knoppen is al te veel. Bug is gemeld.
Het is de json zoals met /config gecopieerd en dan in 'import configuration from json' Heeft wel in notepad++ gezeten, maar ga verder testen.
Je kunt niet een deel van de json posten zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
rene037 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:10:
[...]

Je kunt niet een deel van de json posten zeker?
Nee je moet de hele config submitten. @buttonplus heeft aangegeven in het andere topic dat hier wel aan gewerkt wordt.

Je kunt voor de zekerheid je config even door https://jsonlint.com/ gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Koen Hendriks schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Nee je moet de hele config submitten. @buttonplus heeft aangegeven in het andere topic dat hier wel aan gewerkt wordt.

Je kunt voor de zekerheid je config even door https://jsonlint.com/ gooien.
Als ik de brightness bij wil werken dan stuur ik enkel 'core' en 'info'. ik heb ook een tijdje (per ongeluk) geen 'mqttbrokers' doorgestuurd, en dat werkte ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

balk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:54:
[...]

Als ik de brightness bij wil werken dan stuur ik enkel 'core' en 'info'. ik heb ook een tijdje (per ongeluk) geen 'mqttbrokers' doorgestuurd, en dat werkte ook.
Ik heb er een klein node-red flowtje voor gemaakt, of eigenlijk gejat uit de HA-integratie en wat aangepast, dat werkt wel. (De uit /config gekopieerde json aanpassen en dan met 'post JSON' sturen)
De json is ok, dat is het niet. Blijkt ook wel uit het feit dat het met node-red wel lukt.

Een deel posten is (vooralsnog) niet zo succesvol. Je zou zeggen dat het niet zo moeilijk is voor de buttonplus om alleen de ontvangen keys te updaten, dat is toch beetje idee achter de structuur van JSON.
Als je het 'core' deel ervoor zet gaat het wel. Je kunt dan ook één button (bijvoorbeeld) updaten.
Genoeg te experimenteren. Zo zie ik in de json volgens mij ook nog geen referentie naar de uitgangen en de i2C-bus die op de print beschikbaar is gemaakt.
Van buttonplus zelf is het ook wel ijzig stil.

[ Voor 5% gewijzigd door rene037 op 19-01-2024 10:00 . Reden: doorhaling en toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Zag net in de configuratie ineens iets met een status bar met opmerking 'vanaf versie 1.08.'Firmware update gedaan, en je kunt het nu uitzetten of boven in.
Overigens kreeg ik wel continu 'error fetching ....' en uiteindelijk 'user aborted the update' of woorden van gelijke strekking, maar ik kan het ip-adres nu weglaten.

== Update: even in de log gekeken, ik denk dat die 'error fetching...' komt omdat de webpagina tijdens de udate geen data kan ophalen. Melding komt dus van je lokale browser, niet van de button+

[ Voor 23% gewijzigd door rene037 op 19-01-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Ik heb ook net 1.08 geladen en de JSONs vergeleken. In de JSON is alleen "statusbar": x toegevoegd onder "core". x = 0 --> Status bar hidden, 1 --> status bar top, 2 --> status bar bottom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik denk dat het daarom ook belangrijk is niet de hele config naar de button+ te sturen en alleen wat je wilt iupdaten.
In het 'info' topic zit immers h/w informatie zoals de f/w, mac-address, id en button+ versie. Die wil je niet ernaar toe pushen. Maar (hopelijk) is die in de buton+ read only

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
Er is zojuist een firmware update geweest 1.08, we hebben geen release notes maar misschien dat het hier wel werkt?

In iedergeval kunnen we nu het ip adres verbergen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• balk
Flinke update van mijn Node Red flow:

Changelog
* Upgrade to firmware 1.08
* Centralized configuration options. See updated installation instructions
* Added brightness control
* Added release, changed click to press
* Cleaned up flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
balk schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:47:

Changelog
* Cleaned up flow
* For fun: button leds light up on press, off on release

Bedankt. Mooi klusje voor het weekend om te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Jacko01 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Bedankt. Mooi klusje voor het weekend om te updaten.
Ik hoor graag jouw ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Niet online
balk schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:47:

Changelog
* Cleaned up flow
* For fun: button leds light up on press, off on release

Heb hem hier inmiddels semi-werkend (semi, gebruik geen scenes en ook geen spotify etc :))
Ziet er goed uit, ik ga hier later mee verder.

Voor nu feedback/een vraag: waarom update je de pagina's door een compleet nieuwe json te sturen? Voor de main display (niet de knoppen) is dat volgens mij wel nodig, maar duurt vrij lang omdat het hele apparaat alles opnieuw rendert.
Volgens mij is het namelijk sneller om de mqtt topics te updaten voor de bars - m.a.w. door in NR meerdere virtuele pagina's (states) aan te maken, terwijl de button+ de nieuwe labels etc via het topic binnenkrijgt. In NR kun je dan de acties afvangen adhv de virtuele pagina's (states).

Wat vind je daarvan? Dat is iig waar ik me in wil bijten de komende tijd (maar zal niet zo snel gaan ivm werk, verbouwing en 3 kleine kinderen - ben ook geen hc programmeur, alhoewel ombouwen en uitbreiden me meestal vrij goed af gaat).

Wellicht dat jouw usecase anders is: bij mij hoeft het main display bvb niet middels een knop veranderd te worden, ik ben van plan dit te timen zodat tijdens de wijziging er waarschijnlijk niemand toevallig op een knop drukt (en als dat gebeurt is dat toeval, niet om van pagina te wisselen).

Wat ik wel middels de knop wil bereiken is om bvb te zien of de lichten op de zolderslaapkamers uit zijn, of ze handmatig uit te doen. En een andere pagina voor de lichten beneden etc. Dit kan volgens mij makkelijk door een mqtt subscribed bericht (vanuit zigbee2mqtt in mijn geval, met daarin de state/brightness/etc van bvb een lamp) richting een button+ topic te pushen via NR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
balk schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:01:
[...]

Ik hoor graag jouw ervaringen!
Dit weekend niet aan toe gekomen, gezin wilde ook dingen doen ;-)

Maar ik hou je op de hoogte.
Pagina: 1 2 Laatste