Button+ Backend Development

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:11
dog4life schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:39:
[...]

Heb hem hier inmiddels semi-werkend (semi, gebruik geen scenes en ook geen spotify etc :))
Ziet er goed uit, ik ga hier later mee verder.

Voor nu feedback/een vraag: waarom update je de pagina's door een compleet nieuwe json te sturen? Voor de main display (niet de knoppen) is dat volgens mij wel nodig, maar duurt vrij lang omdat het hele apparaat alles opnieuw rendert.
Volgens mij is het namelijk sneller om de mqtt topics te updaten voor de bars - m.a.w. door in NR meerdere virtuele pagina's (states) aan te maken, terwijl de button+ de nieuwe labels etc via het topic binnenkrijgt. In NR kun je dan de acties afvangen adhv de virtuele pagina's (states).

Wat vind je daarvan? Dat is iig waar ik me in wil bijten de komende tijd (maar zal niet zo snel gaan ivm werk, verbouwing en 3 kleine kinderen - ben ook geen hc programmeur, alhoewel ombouwen en uitbreiden me meestal vrij goed af gaat).

Wellicht dat jouw usecase anders is: bij mij hoeft het main display bvb niet middels een knop veranderd te worden, ik ben van plan dit te timen zodat tijdens de wijziging er waarschijnlijk niemand toevallig op een knop drukt (en als dat gebeurt is dat toeval, niet om van pagina te wisselen).

Wat ik wel middels de knop wil bereiken is om bvb te zien of de lichten op de zolderslaapkamers uit zijn, of ze handmatig uit te doen. En een andere pagina voor de lichten beneden etc. Dit kan volgens mij makkelijk door een mqtt subscribed bericht (vanuit zigbee2mqtt in mijn geval, met daarin de state/brightness/etc van bvb een lamp) richting een button+ topic te pushen via NR.
Bedankt voor de uitgebreide terugkoppeling (y)
Wat jij in gedachten hebt, had ik ook eerst. Dit zijn mijn ervaringen:
- moeilijk om in NR een gate te bouwen. Dat moet dan voor elk inkomend topic. Dat werd bij mij al snel een zooi.
- ik wilde op het display verschillende velden per menu. Je kunt wel een leeg topic sturen maar dan blijft de B+ een streepje weergeven
- ik kan nu een waarde naar een mqtt topic blijven sturen, ook als deze niet wordt weergegeven. Dus de opbrengst van de panelen gaan naar buttonplus/wk1/display/overdag/6/value, ook als het display op avond staat. Erg eenvoudig om mee te werken
- het is niet mijn bedoeling om zelf te wisselen van menu. Wisselt automatisch op tijd tussen overdag en avond, en als de moOde player aan gaat over op menu muziek. Wachten op wisselen is dus niet zon probleem

-edit-
Ik heb vandaag ook nog een akelige bug uit mijn flow gehaald die de flow deed stoppen in sommige gevallen. Staat intussen in de GitHub repo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:39

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

@balk Wel een beetje eens met wat @dog4life schrijft. Zoals gebleken is, kun je alleen de nodige keys sturen. Aangezien je een event krijgt bij een klik en alleen als gevolg daarvan (eventueel) een deel van de gui wijzigt, kun je alleen dat deel updaten. Maakt het in NR wel complexer, maar ook simpeler, je hoeft immers niet meer de hele JSON-structuur op te bouwen.

Ik probeer het ook een beetje aan de praat te krijgen, maar ik zit met die HA-afhankelijkheid. Ik heb geen HA, en ik weet niet wat al die parameters in die HA-blokken doen. (Ik heb die fnctie wel aan het palet toegevoegd, maar het werkt dan niet )

Overigens zag ik ook nog hier en daar 'wk1' hardcoded in je functies,

Verder prettig dat er een voorbeeld opzet is, dus dank voor je werk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
rene037 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:57:
@balk Wel een beetje eens met wat @dog4life schrijft. Zoals gebleken is, kun je alleen de nodige keys sturen. Aangezien je een event krijgt bij een klik en alleen als gevolg daarvan (eventueel) een deel van de gui wijzigt, kun je alleen dat deel updaten. Maakt het in NR wel complexer, maar ook simpeler, je hoeft immers niet meer de hele JSON-structuur op te bouwen.
Nog eens over nagedacht en ik ben het niet oneens met jou en @dog4life. Display is moeilijker zonder JSON te doen maar de knoppen moet kunnen. En ik heb er nu ook een praktische reden voor: de JSON wordt te groot voor de buffer van de B+. Zie issue 73. Als ik de buttons weglaat is de JSON kleiner. Er vormt zich een concept in mijn hoofd :)
Ik probeer het ook een beetje aan de praat te krijgen, maar ik zit met die HA-afhankelijkheid. Ik heb geen HA, en ik weet niet wat al die parameters in die HA-blokken doen. (Ik heb die fnctie wel aan het palet toegevoegd, maar het werkt dan niet )

Overigens zag ik ook nog hier en daar 'wk1' hardcoded in je functies,

Verder prettig dat er een voorbeeld opzet is, dus dank voor je werk..
Ik heb me vooral op de "Button+ Modes" flow gericht. Die andere flow is minder interessant, en daarom heb ik die niet opgeschoond. Maar ik kan wel wat uitleg geven over wat er gebeurd. De HA afhankelijkheid kan makkelijk omzeild worden met MQTT.

Een displayitem heeft nodig:
  • value, komt uit msg.payload
  • uom, komt uit msg.uom, gevoed door Home Assistant attribuut "unit_of_measurement"
  • label, komt uit msg.label, gevoed door Home Assistant attribuut "Friendly Name"
  • msg.displayitem, verbindt dit aan het geconfigureerde veld
  • msg.device, (soms hardcoded als wk1), wordt gebruikt om het topic to construeren
  • msg.page, om de waarde naar het juiste menu te sturen
valuetopic: buttonplus/<msg.device>/display/<msg.page>/<msg.displayitem>/value
labeltopic: buttonplus/<msg.device>/display/<msg.page>/<msg.displayitem>/label
uomtopic: buttonplus/<msg.device>/display/<msg.page>/<msg.displayitem>/uom

Al deze zaken kunnen ook via MQTT en een change node geregeld worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balk
@rene037 @dog4life het is me gelukt. Ik heb de flow bijgewerkt in een branch op GitHub. Ik moet nog wel wat opruimen maar de splitsing is daar. Ik ga nog even verder met poetsen.
https://github.com/balk77.../tree/buttons-mqtt-update

Je kunt nu de knop labels bijwerken via MQTT. Ze zenden allemaal
buttonplus/<msg.device>/display/<buttonid>/state
uit. Dat kan press, longpress of release zijn (ja dat werkt al). De huidige button-page mapping wordt opgeslagen in flow.pagebutton, waarbij (in mijn geval) flow.pagebutton.0 = "main" en flow.pagebutton.4 gelijk is aan de actieve page. Node "Split topic" spuugt dus het volgende uit:
msg.button = ingedrukte knop, 0-7
msg.page = page behorende bij die knop
msg.state = press, longpress of release

De Inject "Trigger mqttbuttons to B+ " zorgt er voor dat alle topics eenmalig dmv een JSON naar de B+ gaan. Doe dit eerst! Daarna luistert B+ naar buttonplus/<msg.device>/display/<buttonid>/label etc.

Op dit moment luisteren zowel display als buttons naar hetzelfde topic: buttonplus/<deviceid>/page maar dat kan je loskoppelen als je wil. Dan verander je alleen de buttons (via MQTT) of display (via JSON).

[ Voor 3% gewijzigd door balk op 23-01-2024 21:12 . Reden: video toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

balk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:05:
@rene037 @dog4life het is me gelukt. Ik heb de flow bijgewerkt in een branch op GitHub. Ik moet nog wel wat opruimen maar de splitsing is daar. Ik ga nog even verder met poetsen.

Je kunt nu de knop labels bijwerken via MQTT. Ze zenden allemaal
buttonplus/<msg.device>/display/<buttonid>/state
uit. Dat kan press, longpress of release zijn (ja dat werkt al). De huidige button-page mapping wordt opgeslagen in flow.pagebutton, waarbij (in mijn geval) flow.pagebutton.0 = "main" en flow.pagebutton.4 gelijk is aan de actieve page. Node "Split topic" spuugt dus het volgende uit:
msg.button = ingedrukte knop, 0-7
msg.page = page behorende bij die knop
msg.state = press, longpress of release

De Inject "Trigger mqttbuttons to B+ " zorgt er voor dat alle topics eenmalig dmv een JSON naar de B+ gaan. Doe dit eerst! Daarna luistert B+ naar buttonplus/<msg.device>/display/<buttonid>/label etc.

Op dit moment luisteren zowel display als buttons naar hetzelfde topic: buttonplus/<deviceid>/page maar dat kan je loskoppelen als je wil. Dan verander je alleen de buttons (via MQTT) of display (via JSON).

[YouTube: 23 januari 2024]
Dank voor het werk, ben er mee aan het spelen in een VM, nu met alleen het gedeelte zonder HA.
Heb wat labels en zo aangepast (Values ff hardcoded tekst), maar ik zie ze niet als ik de trigger inject doe. Als ik op knopjes druk zie ik in MQTT Explorer wel de events, ook als ik jouw voorbeeld pagina's injecteer. Maar niet op het scherm. Hoofdscherm is blank. Labels op knopjes blijven ook standaard. Als ik met de webinterface de 'hoofdkleur' aanpas en daarna de trigger, gaat de kleur van de labels wel terug. Ofwel, er komt wel data aan in de buttonPlus.
Overigens zie ik dat je nog steeds het config blok meestuurt, dat lijkt me niet OK. (Het MAC-adres en F/W versie moet je niet aanpassen.)
Ik knutsel nog wat verder, maar morgen geen tijd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
rene037 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:55:
[...]

Dank voor het werk, ben er mee aan het spelen in een VM, nu met alleen het gedeelte zonder HA.
Heb wat labels en zo aangepast (Values ff hardcoded tekst), maar ik zie ze niet als ik de trigger inject doe. Als ik op knopjes druk zie ik in MQTT Explorer wel de events, ook als ik jouw voorbeeld pagina's injecteer. Maar niet op het scherm. Hoofdscherm is blank. Labels op knopjes blijven ook standaard. Als ik met de webinterface de 'hoofdkleur' aanpas en daarna de trigger, gaat de kleur van de labels wel terug. Ofwel, er komt wel data aan in de buttonPlus.
Als je in de webinterface kijkt, op welke topics subscribe je dan?
Heb je de "Trigger mqttbuttons to B+ " inject gedaan? En de algemene config inject links boven? De hoofdkleur zit, uit mijn hoofd, in het core blok. Dus dat lijkt wel te werken. Ik neem ook aan dat het scherm ververst wanneer je het display aanpast?
Overigens zie ik dat je nog steeds het config blok meestuurt, dat lijkt me niet OK. (Het MAC-adres en F/W versie moet je niet aanpassen.)
Ik knutsel nog wat verder, maar morgen geen tijd helaas.
Ah, klopt. Ik kreeg een blanco webpagina van de B+. Dus ik had wat zitten rommelen. Deze, en ook de mqttbroker en sensor blokken moeten naar een one-off inject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

De topics lijken OK, op de webpagina zie ik ook de labels zie ik nu, Maar als ik kijk naar de buttons, staan daar geen events op de labels en toplabels.
Ik heb even een debug na 'prepare MQTT topics' gezet, en als ik bijv de inject van avond doe, komt er een reeks topics voorbij . Maar die doen niets omdat er in de button+ geen events op staan (Die zijn leeg.)
Ik zei al dat ik vandaag geen tijd had, toch ff snel gekeken... vermoed dat bij constructie configuratie die events niet gemaakt worden. (Zou bij 'trigger mqttbuttons to B+ moeten gebeuren toch?

Tip: Bij de debug kun je naam meegeven, dat is wat duidelijker rechts in het debug pane van node-red.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ben inmiddels stuk verder, ik heb wat aanpassingen gemaakt en vooral de commentaarblokken van uitleg voorzien. Maar ik weet niet hoe ik het handig bij jou krijg. Te lang voor bericht via tweakers en ik heb je e-mail adres niet. Evt kun je dat via PM sturen. Als je gezien hebt wat ik gewijzigd heb en daar brood in ziet kan ik er op doorgaan. Wordt het werk een beetje verdeeld. Voor iemand die niet weet hoe het in elkaar steekt is het anders nogal gepuzzel.
Met toelichting of stappenplan is het zeer bruikbaar denk ik.
Ik weet ook niet hoe je handig updates kunt laden zonder je eigen config om zeep te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

rene037 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:33:
Ben inmiddels stuk verder, ik heb wat aanpassingen gemaakt en vooral de commentaarblokken van uitleg voorzien. Maar ik weet niet hoe ik het handig bij jou krijg. Te lang voor bericht via tweakers en ik heb je e-mail adres niet. Evt kun je dat via PM sturen. Als je gezien hebt wat ik gewijzigd heb en daar brood in ziet kan ik er op doorgaan. Wordt het werk een beetje verdeeld. Voor iemand die niet weet hoe het in elkaar steekt is het anders nogal gepuzzel.
Met toelichting of stappenplan is het zeer bruikbaar denk ik.
Ik weet ook niet hoe je handig updates kunt laden zonder je eigen config om zeep te brengen.
(Je kan via github (wat) changes voorstellen: https://github.com/balk77/node-red-buttonplus-menu/pulls)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Yep, snap ik, maar bij 'normale' code krijg je dan zo'n mooie diff met changes.
Met een node-red-file gaat dat denk ik niet. Ik ben ff aan het kijken of ik soort extract van wijzigingen kan maken. Omdat ik soms ook alleen iets verplaatst heb, wordt het onoverzichtelijk.
Ook is mijn config wezenlijk anders, dus Balk kan dat niet zomaar importeren, dan is zijn config om zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

rene037 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Yep, snap ik, maar bij 'normale' code krijg je dan zo'n mooie diff met changes.
Met een node-red-file gaat dat denk ik niet. Ik ben ff aan het kijken of ik soort extract van wijzigingen kan maken. Omdat ik soms ook alleen iets verplaatst heb, wordt het onoverzichtelijk.
Ook is mijn config wezenlijk anders, dus Balk kan dat niet zomaar importeren, dan is zijn config om zeep.
Ah ok, ja ik ben zelf niet echt bekend met node red, ik zag dat het JSON was dus vandaar :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Mattie112 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Ah ok, ja ik ben zelf niet echt bekend met node red, ik zag dat het JSON was dus vandaar :)
Ik heb geprobeerd de JSON te sorteren, maar dan nog zijn er duizenden verschillen. De wires krijgen andere ID's om maar wat te noemen.

Het zijn ruim 4000 regels, dus handmatig is ook lastig.

Dus 'mijn versie' laden in een VM en dan de items (Ballonnen, functies, subflows) openen om naar verschillen te kijken lijkt nog het snelst, hoe omslachtig ook.

Handmatig zorgvuldig wijzigingen documenteren is voor nu de 'domme' optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Apples
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-05 13:18
@balk Vraagje, ik ben even wezen spelen met je NR flows (ziet er mooi uit!), maar ik krijg door een voor mij onbekende reden de json config niet juist gepost naar de button+.

De gegevens mbt t display en knop 0, 1, 2 gaan mee, maar vanaf knop 3 t/m 7 komt dit niet meer mee. (zie foto)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOSYo8hAX_mOILjnIECZhRCZALc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j05J78L3b4uhFFgm2GzQu1br.png?f=fotoalbum_large

Ben jij in de afgelopen tijd hier ook tegenaan gelopen? Zo ja, hoe heb je dit kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Apples
Daarentegen ben ik ook wel benieuwd naar je "prio notificatie" script, zie je een kans om die te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Waarschijnlijk teveel topics. Er is momenteel maar plaats voor 45 uit mijn hoofd. Is als bug gemeld.
Je kunt proberen tijdelijk de configuratie van de eerste buttons eruit te halen en kijken of er dan andere meekomen. Ik ben er ook mee aan het stoeien, inclusief een handleiding, nu wat laat om er in te duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
DR_Apples schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:54:
Daarentegen ben ik ook wel benieuwd naar je "prio notificatie" script, zie je een kans om die te delen?
Ha, staat hier: balk in "Button+ topic"

Ik heb nu de wasmachine, droger, vuilnis vandaag en morgen er in zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Apples
rene037 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:26:
Waarschijnlijk teveel topics. Er is momenteel maar plaats voor 45 uit mijn hoofd. Is als bug gemeld.
Je kunt proberen tijdelijk de configuratie van de eerste buttons eruit te halen en kijken of er dan andere meekomen. Ik ben er ook mee aan het stoeien, inclusief een handleiding, nu wat laat om er in te duiken.
Ja natuurlijk, dat is waar ja. Dankjewel!
Hopen dat dat gefixt wordt in de volgende firmware update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 22:37

Milmoor

Footsteps and pictures.

@balk Leuk dat je met Node-Red stevige stappen aan het maken bent. Ik gebruik zelf alleen geen Home Assistent, maar doe alles puur in Node-Red. Ik doe daar nu:
- RFXcom aansturen
- Fronius uitlezen
- Fritz.box uitlezen
- Shellies aansturen
Wat voegt HA aan meerwaarde toe? Want je lijkt toe te werken naar een hybride opzet, en dat zal een reden hebben.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
Milmoor schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:19:
@balk Leuk dat je met Node-Red stevige stappen aan het maken bent. Ik gebruik zelf alleen geen Home Assistent, maar doe alles puur in Node-Red. Ik doe daar nu:
- RFXcom aansturen
- Fronius uitlezen
- Fritz.box uitlezen
- Shellies aansturen
Wat voegt HA aan meerwaarde toe? Want je lijkt toe te werken naar een hybride opzet, en dat zal een reden hebben.
Meeste van mijn data komt uit Home Assistant, dus dat was een no-brainer voor mij. Maar in NR is het (veel) makkelijker met JSON objecten werken. Vandaar mijn keus. Ik had dit ook achteraf gezien niet in HA willen maken, misschien wel in Appdaemon maar dan is NR toch wat grafischer.

Er is een versie onderweg van mijn flow waarbij de configuratie en de functies gescheiden zijn. De functie flow, met alle logica, heeft dan ook geen Home Assistant links meer. Het enige wat je nog moet doen op de functie flow is de device ID invullen zodat de goede config opgehaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
DR_Apples schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Ja natuurlijk, dat is waar ja. Dankjewel!
Hopen dat dat gefixt wordt in de volgende firmware update :)
De grens is niet zozeer 45 topics, dat was toeval. Maar de JSON werd daardoor te groot voor de buffer van de B+. Ik heb de display en knoppen nu gescheiden waardoor de JSON veel kleiner is. Ik hoop morgen iets te kunnen releasen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balk
Grote update van Node Red flow.

Belangrijkste wijzigingen:
* loskoppelen config van functionaliteit. Je kunt nu de functie flow aanpassen (lees: bugs pletten) zonder dat je je config overschrijft
* Buttons luisteren nu naar generieke topics. Node Red stuurt menu afhankelijke labels naar de generieke topics. Knoppen publiceren ook naar generieke topics (buttonplus/<device>/button/3/state) en NR vertaalt dat in een menu specifiek topic (buttonplus/<device>/button/muziek/3/state)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
@buttonplus ik zag dat er een nieuwe firmware is, 1.081. is er een wijziging in de JSON tov 1.08?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik dacht ik vergelijk de JSON even, maar ik kom niet meer in de webpagina. Hij geeft het B+ logo, het IP-adres en het verversicon.
/config werkt wel, die had ik ge copy/paste. Even vergeleken met mijn andere B+ die wel geüpdated is, heeft andere config, maar zo snel zie ik alleen een kopje
[code]
"mqttsensors": [
{
"interval": 10,
"sensorid": 1,
[/code]
wat bij die andere niet staat.

B+ naar fabrieksinstelling terug, gedumpt, geupdated, nog een dump, json vergeleken, alleen firmware versie bijgewerkt. Ofwel geen wijzigingen in de JSON. Waarom die sensor er uit was weet ik niet, maar hij was dan ook van het pad af.
BTW - beide knopjes ingedrukt zet hem in fabrieksinstelling, mocht je dat niet weten.

[ Voor 27% gewijzigd door rene037 op 31-01-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-06 00:18

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
balk schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 06:50:
@buttonplus ik zag dat er een nieuwe firmware is, 1.081. is er een wijziging in de JSON tov 1.08?
Nee de config is hetzelfde gebleven hij had mij het volgende gestuurd:
Enige aanpassing is het vergroten van de buffer voor de JSON parse/serialize van de configuratie. In sommige extreme gevallen met heel grote configuratie kon dit er toe leiden dat de B+ niet opstartte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik ben hem aan het bekijken. Snap ik het zo goed?
  • Button+ flow/Part of flow: algemene configuratie
  • Button+ modes flow: algemene aansturing van de button+
  • Button+ flow/own setup: hier voedt je de diverse pagina's van de button+ met informatie
In theorie zou alleen in "own setup" configuratie specifieke informatie moeten staan. De rest is generiek.

offtopic:
Grappig om te zien, jij bereidt de zaken voor in javascript en stopt ze daarna in een volgende node. Ik heb mij indertijd helemaal uitgeleefd in JSONata voor vergelijkbare zaken. Ik heb mijn best gedaan om zo min mogelijk javascript te gebruiken. Het is niet dat het een beter is dan de ander, het is gewoon een andere insteek.

Hieronder een voorbeeld van het combineren van al eerdere in globale data opgeslagen informatie met nieuwe informatie via JSONata. Niet perse het meest leesbare stukje, maar het toont wel de kracht van het manipuleren van JSON via JSONata.
(een code block kan niet binnen de offtopic):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
/* Combineer globalCompact en de opgehaalde gegevens, zonder HostInfo. Dit zorgt ervoor */
/* dat in globalCompact de actuele namen komen te staan. De FritzBox is leidend, dus wat */
/* daar niet staat, dat bestaat niet. */

(
   payload ~> |$|(
       $SystemName:=SystemName;
       (
           {
               "relay": $$.globalCompact[SystemName= $SystemName].relay,
               "input": $$.globalCompact[SystemName= $SystemName].input,
               "Status": $$.globalCompact[SystemName= $SystemName].Status
           }
       )
   ),
   "HostInfo"|
)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Milmoor schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:56:
[...]

• Button+ flow/own setup: hier voedt je de diverse pagina's van de button+ met informatie
In theorie zou alleen in "own setup" configuratie specifieke informatie moeten staan. De rest is generiek.

offtopic:
Grappig om te zien, jij bereidt de zaken voor in javascript en stopt ze daarna in een volgende node. Ik heb mij indertijd helemaal uitgeleefd in JSONata voor vergelijkbare zaken. Ik heb mijn best gedaan om zo min mogelijk javascript te gebruiken. Het is niet dat het een beter is dan de ander, het is gewoon een andere insteek.

Hieronder een voorbeeld van het combineren van al eerdere in globale data opgeslagen informatie met nieuwe informatie via JSONata. Niet perse het meest leesbare stukje, maar het toont wel de kracht van het manipuleren van JSON via JSONata.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
/* Combineer globalCompact en de opgehaalde gegevens, zonder HostInfo. Dit zorgt ervoor */
/* dat in globalCompact de actuele namen komen te staan. De FritzBox is leidend, dus wat */

(
   payload ~> |$|(
       (
           {
           }
       )
   ),
   "HostInfo"|
)
JSondata is idd wel weer een ander taaltje.

Los van de grote update, hopelijk kunnen wat mensen ook het aparte flowtje testen dat ik erbij gezet heb bij branch 4.

Het is mijn idee om het opzetten van een nieuwe setup in stappen te doen, met ingebouwde testen.
Het is nu de functie 01, maar dan uitgebreid met vooral heel veel comentaar/instructies. Het laat op het display een tekst zien en koppelt de tempsensor aan een display itme om ook de werking/ koppeling van/met de broker te verifiëren.
Zo kreeg ik geen temp te zien, tot ik me bedacht dat in username/ww van mijn live broker gebruikte ipv die in mijn virtuele machine.
Ik wil in die functie ook alle topics van de buttons zetten waarop ze reageren en welke ze genereren.
Wellicht kijk ik verkeerd, maar de topics om labels, values en UoM aan te passen kan ik nu niet vinden. (Wel wat de flow uitstuurt, maar niet dat ze bij de button+ config ingesteld worden. Als dat er wel in zit en zie het over het hoofd hoor ik het graag.)

De insteek is uiteraard om het met Balk's welnem het in te voegen in zijn flow.

[ Voor 1% gewijzigd door rene037 op 03-02-2024 11:34 . Reden: laatste zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Milmoor schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:56:
[...]

offtopic:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

(
   payload ~> |$|(
       (
           {
           }
       )
   ),
   "HostInfo"|
)
Oei, JSONata, daar wilde ik niet aan beginnen ivm gebrek aan kennis :)

Ik heb intussen wel versie 0.2 uitgegeven. Ik heb geprobeerd de change log duidelijk te maken. https://github.com/balk77...us-menu/releases/tag/v0.2

Jouw begrip is inderdaad correct; ik ben overigens voornemens om eea nog verder te scheiden; dus de algemene aansturing los van het "own setup" gedeelte. Ik heb overigens (voor mezelf) wel meer "own setup" achtige Node Red zooi waar anderen interesse in zouden kunnen hebben:
* Button presses loggen in een Postgresql database. Gewoon voor de statistiek
* Vertrektijden van "mijn" trein ophalen bij NS, en dat weergeven op de display incl. vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
rene037 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:33:
[...]

JSondata is idd wel weer een ander taaltje.

Los van de grote update, hopelijk kunnen wat mensen ook het aparte flowtje testen dat ik erbij gezet heb bij branch 4.

Het is mijn idee om het opzetten van een nieuwe setup in stappen te doen, met ingebouwde testen.
Het is nu de functie 01, maar dan uitgebreid met vooral heel veel comentaar/instructies. Het laat op het display een tekst zien en koppelt de tempsensor aan een display itme om ook de werking/ koppeling van/met de broker te verifiëren.
Zo kreeg ik geen temp te zien, tot ik me bedacht dat in username/ww van mijn live broker gebruikte ipv die in mijn virtuele machine.
Ik wil in die functie ook alle topics van de buttons zetten waarop ze reageren en welke ze genereren.
Wellicht kijk ik verkeerd, maar de topics om labels, values en UoM aan te passen kan ik nu niet vinden. (Wel wat de flow uitstuurt, maar niet dat ze bij de button+ config ingesteld worden. Als dat er wel in zit en zie het over het hoofd hoor ik het graag.)

De insteek is uiteraard om het met Balk's welnem het in te voegen in zijn flow.
Ik ga jouw flow nog testen. Maar niet vandaag :)

Ik heb laatst de config gescheiden van de functie. Je kunt nu op Flow "B+ config" (voorheen "Button+ flow") de labels instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8B0U2n8kalVRko6OnOxoAtN8Eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jumgpf10Ff71x13x2u5DI3Jk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-06 09:26
Ik misde dat ik een template kon gebruiken voor value/labels/iets anders. Ik heb dit opgelost door templating te ondersteunen. Was wel even een zoektocht hoe je dit kon doen in Home assistant API, maar ik denk dat ik het gevonden heb. Nu even wachten op de PR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
P-Storm schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:53:
Ik misde dat ik een template kon gebruiken voor value/labels/iets anders. Ik heb dit opgelost door templating te ondersteunen. Was wel even een zoektocht hoe je dit kon doen in Home assistant API, maar ik denk dat ik het gevonden heb. Nu even wachten op de PR :)
Ik heb begrepen dat Koen even niet in staat is om veel aandacht te besteden aan dit project. Binnenkort weer wel. Dus even geduld :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
P-Storm schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:53:
Ben op vakantie, dus zal even moeten wachten ☕

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• balk
Even een teken van leven.... Er is een nieuwe B+ firmware in de maak en die wordt door oa mij getest. Heeft ook impact op de Node Red flow die ik beheer. Binnenkort meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
Ondertussen is er een 1.11 release geweest van de firmware, maar de Home Assistant ondersteuning was er niet. Deze heb ik met een PR klaarstaan om toe te voegen. :)

Helaas ben ik niet heel erg thuis met de API van HA, dus heb ik via een workaround het toch mogelijk gemaakt om die Mini displays te besturen. Dit wordt momenteel door het op Bar 1 device vast te zetten.

Voordat ik mijn development omgeving zo ver kreeg om de HA lief te laten spelen... Uiteindelijk is het gelukt met een dev container, maar man man man, wat een gedoe is dat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-06 10:07
Inmiddels heb ik meerdere kastjes aan de muur.
In de HA addon worden deze gemarkeerd door btn_id.
Als je er maar 1 hebt, is dit geen ramp, maar ik merk nu dat ik niet meer weet welk ID voor welk kastje is.
Hetzelfde geldt voor de MQTT topics, deze worden ook gelinkt aan btn_id.

Dit is eenvoudig op te lossen door de naam te gebruiken die ingesteld kan worden via de web interface.

Ik kan hier ook zelf een PR voor maken, maar ik weet nog niet wanneer ik hier aan toe kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casparz
  • Laatst online: 18-06 11:40
Ron168 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:42:
Inmiddels heb ik meerdere kastjes aan de muur.
In de HA addon worden deze gemarkeerd door btn_id.
Als je er maar 1 hebt, is dit geen ramp, maar ik merk nu dat ik niet meer weet welk ID voor welk kastje is.
Hetzelfde geldt voor de MQTT topics, deze worden ook gelinkt aan btn_id.

Dit is eenvoudig op te lossen door de naam te gebruiken die ingesteld kan worden via de web interface.

Ik kan hier ook zelf een PR voor maken, maar ik weet nog niet wanneer ik hier aan toe kom.
Zou je hiervoor een issue kunnen aanmaken op GitHub? Dan is het in beeld wanneer anderen aan de config flow aanpassingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-66
  • Laatst online: 10-02 15:29
casparz schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:44:
[...]

Zou je hiervoor een issue kunnen aanmaken op GitHub? Dan is het in beeld wanneer anderen aan de config flow aanpassingen doen.
Hier is een paar weken geleden al een issue voor gemaakt, zie GitHub.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
Sorry voor de achterstand, ik heb nog niet weer tijd gehad sinds mijn vakantie om er mee bezig te gaan. Zitten op het moment ook in een verhuizing.

Ik heb nu wel korte lijntjes met Ronald over nieuwe firmwares en features. Hij heeft mij ook een 2e device opgestuurd zodat ik bezig kan met de issues die hiervoor zijn geopend.

Ik hoop na de verhuizing weer wat meer tijd te hebben om naar de open staande MR's en Issues te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
Koen Hendriks schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:53:
Sorry voor de achterstand, ik heb nog niet weer tijd gehad sinds mijn vakantie om er mee bezig te gaan. Zitten op het moment ook in een verhuizing.

Ik heb nu wel korte lijntjes met Ronald over nieuwe firmwares en features. Hij heeft mij ook een 2e device opgestuurd zodat ik bezig kan met de issues die hiervoor zijn geopend.

Ik hoop na de verhuizing weer wat meer tijd te hebben om naar de open staande MR's en Issues te kijken :)
Top! Ik was aan het kijken of ik de bugs van meerdere devices kon oplossen (en van de 2x toevoegen error), maar merkte dat 2 devices dan echt wel nodig zijn.

Verhuizingen ken ik, ik ga komende maand daaraan beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
P-Storm schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:48:
[...]

maar merkte dat 2 devices dan echt wel nodig zijn.
Ja daar had ik dus ook last van, had al een potentiele fix gepushed maar die loste het helaas niet op. Ben erg blij dat ik nu zelf met 2 devices kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-66
  • Laatst online: 10-02 15:29
Koen Hendriks schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:53:
Doe rustig aan, voorlopig werkt alles. Twee uitstaande issues belemmeren de werking van de B+ niet. Hou enkel de error melding in de log-files (issue 31) en kan de twee B+s niet aan twee kamers toekennen.

Succes met je verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
Koen Hendriks schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:53:
[...]

Ja daar had ik dus ook last van, had al een potentiele fix gepushed maar die loste het helaas niet op. Ben erg blij dat ik nu zelf met 2 devices kan testen.
Uiteindelijk heb ik het met een mock http server kunnen simuleren dat er meerdere devices beschikbaar waren :) .

Probleem wat er was, hij deed dat alleen bij de text/buttons, maar niet bij de hub. Nu heb ik het opgelost door de scope aan te passen. Nu nog bij de aanpassing van de backlight ook dit doorvoeren, en dan kan er tot zover ik het meerdere devices supporten. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
Blij om te zien dat @P-Storm wat PRs heeft kunnen toevoegen, ik ben zelf nog wat druk met de verhuizing, er zitten nog wat dingen tegen en dat kost allemaal nog wel wat tijd (en daarnaast gewoon fulltime aan het werk en vader ;) )

Er is een nieuwe tag met wat changes van @P-Storm die ook multi device zouden moeten oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Storm
Ik heb met een omweg kunnen debuggen en de bug kunnen oplossen. Met dank aan een persoon die al meerdere button+ modules heeft en die config naar mij toe stuurde. _/-\o_

Wel zie ik dat er een uitdaging is, want je kan alleen op entiteit (zoals brightness) alleen op 1 device vastzetten. Dit betekend dat ik de brightness van de bars alleen op 1 bar kan vastzetten, of een ander oplossing moet vinden.

Hopelijk komt er nu geen rare probleem naar boven toe met multi device :P

[ Voor 31% gewijzigd door P-Storm op 18-03-2024 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 18:10
In HA werkt mijn B+ niet meer.
in de logging krijg ik als fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Logger: homeassistant.config_entries
Bron: config_entries.py:504
First occurred: 22 maart 2024 om 12:16:15 (3 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 12:54:29

Error setting up entry btn_457d94 for button_plus
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 504, in async_setup
    result = await component.async_setup_entry(hass, self)
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/button_plus/__init__.py", line 25, in async_setup_entry
    device_configuration: DeviceConfiguration = DeviceConfiguration.from_json(entry.data.get("config"))
                                                ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/button_plus/button_plus_api/model.py", line 206, in from_json
    core=Core.from_dict(data['core']),
         ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/button_plus/button_plus_api/model.py", line 80, in from_dict
    topics=data['topics']
           ~~~~^^^^^^^^^^
KeyError: 'topics'

Iemand dit al een keer gehad en kan mij helpen het op te lossen. B+ heeft een vast IP en is niet veranderd, devicenam is ook niet veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Storm
Daros schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:57:
In HA werkt mijn B+ niet meer.
in de logging krijg ik als fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Logger: homeassistant.config_entries
Bron: config_entries.py:504
First occurred: 22 maart 2024 om 12:16:15 (3 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 12:54:29

Error setting up entry btn_457d94 for button_plus
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 504, in async_setup
    result = await component.async_setup_entry(hass, self)
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/button_plus/__init__.py", line 25, in async_setup_entry
    device_configuration: DeviceConfiguration = DeviceConfiguration.from_json(entry.data.get("config"))
                                                ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/button_plus/button_plus_api/model.py", line 206, in from_json
    core=Core.from_dict(data['core']),
         ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/button_plus/button_plus_api/model.py", line 80, in from_dict
    topics=data['topics']
           ~~~~^^^^^^^^^^
KeyError: 'topics'

Iemand dit al een keer gehad en kan mij helpen het op te lossen. B+ heeft een vast IP en is niet veranderd, devicenam is ook niet veranderd.
Deze heeft een ander persoon ook gemeld. Lijkt erop dat hij niet goed gaat wanneer er niets is ingevuld. Staat op de lijst om gefixed te worden, zie github. Heb alleen nog geen tijd gehad hiervoor.

Vermoedelijke workaround, maak een topic aan bij de core (bijvoorbeeld set page) en dan gooit hij (hopelijk) geen fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
En een PR klaargezet voor @Koen Hendriks om naar te kijken.

De andere staat ook klaar, maar ik weet dat hij druk bezig is, dus even geduld hiervoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
Versie 0.10.0 staat nu op HACS dankzij de bijdragen van @P-Storm , je zou het nog eens kunnen proberen @Daros

Moet gaan oppassen, straks is meer van de code base van P-Storm dan van mij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
Koen Hendriks schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:41:
Versie 0.10.0 staat nu op HACS dankzij de bijdragen van @P-Storm , je zou het nog eens kunnen proberen @Daros

Moet gaan oppassen, straks is meer van de code base van P-Storm dan van mij :D
Ach, als ik geen fouten maak in de git commits dan zou dit goed moeten gaan. Sorry voor de 0.10.0 errors!

Die verhuizing van mij komt er ook nog aan, dus wees maar niet bang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 18:10
Ik had hem weer werkend en zag de update, niet slim om de update te doen want ik krijg nu de foutmelding:

Config-flow kon niet geladen worden: {"message":"Invalid handler specified"}

Dacht verwijder even alles en begin opnieuw maar helaas lukt het verwijderen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
Wat bij mijn debugging geholpen heeft is een poging tot verwijdering van de Devices onder de applicatie, en daarna een restart van home assistant. Momenteel zijn we aan het uitzoeken waardoor dit komt, zie het gesprek in github.

[ Voor 13% gewijzigd door P-Storm op 25-03-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-06 03:37
Hopelijk wordt dit snel opgelost, ik kan helemaal niets meer met Button HA integratie.

Error
Config flow could not be loaded: {"message":"Invalid handler specified"}

Ik wil niet terug naar Node Red :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Topicstarter
Sorry voor de afwezigheid, ben nog steeds druk met verhuizen. Ik heb de laatste fixes van @P-Storm gemerged en als v0.0.12 gereleased

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-06 03:37
Dank je wel, het werkt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik zie dat in firmware 1.3 de MQTT structuur overhoop gaat. Iemand enig idee wat die gaat worden? Dan kan ik daar alvast rekening mee houden. Ik update voor mijn andere aparaten namelijk aan de hand van de MQTT berichten een set globale variabelen zodat deze altijd actueel zijn. Daarmee kan ik verder in NodeRed gewoon vanuit die globale variabelen werken, ipv telkens weer via MQTT de actuele status op te moeten halen en het antwoord te verwerken. De praktijk leert dat het dan wel handig is om zoveel mogelijk de oorspronkelijke structuur te volgen. Wat weglaten is prima, maar compleet herschikken is veel werk met grote kans op fouten en weinig meerwaarde. Voor Button+ moet ik dit proces nog starten, dus dan doe ik het liever in een keer (aardig) goed. Een beetje bijstellen is prima, maar ik doe liever niet vlak na realisatie weer een complete verbouwing omdat de opzet totaal anders geworden is.

"The next, more extensive update will introduce a standardized MQTT structure, making it unnecessary to define a topic for each and every possible event (1.3). They will be available on a predefined topic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
Milmoor schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:08:
Ik zie dat in firmware 1.3 de MQTT structuur overhoop gaat. Iemand enig idee wat die gaat worden? Dan kan ik daar alvast rekening mee houden. Ik update voor mijn andere aparaten namelijk aan de hand van de MQTT berichten een set globale variabelen zodat deze altijd actueel zijn. Daarmee kan ik verder in NodeRed gewoon vanuit die globale variabelen werken, ipv telkens weer via MQTT de actuele status op te moeten halen en het antwoord te verwerken. De praktijk leert dat het dan wel handig is om zoveel mogelijk de oorspronkelijke structuur te volgen. Wat weglaten is prima, maar compleet herschikken is veel werk met grote kans op fouten en weinig meerwaarde. Voor Button+ moet ik dit proces nog starten, dus dan doe ik het liever in een keer (aardig) goed. Een beetje bijstellen is prima, maar ik doe liever niet vlak na realisatie weer een complete verbouwing omdat de opzet totaal anders geworden is.

"The next, more extensive update will introduce a standardized MQTT structure, making it unnecessary to define a topic for each and every possible event (1.3). They will be available on a predefined topic."
Dat is nog niet duidelijk maar een doel is dat de B+ minder actieve MQTT listeners heeft. Dus dat de B+ luistert naar (bijvoorbeeld) "buttonplus/woonkamer/#" en dat alles wat er achter zit door de B+ naar de juiste plek wordt geleid. Een kleur publishen naar "buttonplus/woonkamer/button/7/frontled" zou dan de led rechts onderin aan zetten, "buttonplus/woonkamer/button/6/frontled" links onderin. Maar, dit was 1 van de opties. Misschien wordt het heel iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:31
Hi @balk ,

Ik probeer de persistant storage ingeschakeld te krijgen binnen de hassio node-red addon.
De settings.js file bestaat standaard niet op de locatie waarnaar je linkt in de wiki.
Als ik deze aanmaak met onderstaande inhoud en node-red herstart doet deze hier niets mee?

Enig idee hoe ik dit oplos?

code:
1
2
3
4
contextStorage: {
    store: { module: "localfilesystem"},
    default: { module: "memory" }
},

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
f.welvering schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:55:
Hi @balk ,

Ik probeer de persistant storage ingeschakeld te krijgen binnen de hassio node-red addon.
De settings.js file bestaat standaard niet op de locatie waarnaar je linkt in de wiki.
Als ik deze aanmaak met onderstaande inhoud en node-red herstart doet deze hier niets mee?

Enig idee hoe ik dit oplos?

code:
1
2
3
4
    store: { module: "localfilesystem"},
    default: { module: "memory" }
},
Hi, ik heb dit in mijn '/addon_configs/a0d7b954_nodered/settings.js' file staan. Bij jou zal er een andere letterbrij zijn vermoed ik. Deze code staat aan het einde. Let op dat de kommas en krulhaken goed staan.

Bestaat die folder voor jou?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  },

// Customising the editor
  editorTheme: {
    projects: {
      // To enable the Projects feature, set this value to true
      enabled: true,
    },
  },
    default: "memoryOnly",
    memoryOnly: { module: 'memory' },
    file: { module: 'localfilesystem' }
  }
};

Voeg dus exact dit in, inclusief de komma die voor contextStorage staat.
code:
1
2
3
4
5
6
,
  }

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
balk schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:38:
[...]

Hi, ik heb dit in mijn '/addon_configs/a0d7b954_nodered/settings.js' file staan. Bij jou zal er een andere letterbrij zijn vermoed ik. Deze code staat aan het einde. Let op dat de kommas en krulhaken goed staan.

Bestaat die folder voor jou?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  },

// Customising the editor
  editorTheme: {
    projects: {
      // To enable the Projects feature, set this value to true
      enabled: true,
    },
  },
  }
};

Voeg dus exact dit in, inclusief de komma die voor contextStorage staat.
code:
1
2
3
4
5
6
,
  }
Dat bestand heb ik gevonden, inderdaad met een ander nummertje.
De config heb ik toegevoegd waarna het inderdaad werkt.

Bedankt voor de hulp.
Kan ik nu met de flows aan het stoeien.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
@balk kan het zijn dat de configsave niet werkt als je 'maar' 1 bar hebt?

Ik heb er nog 2 bij besteld maar dat laat even op zicht wachten lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:16
Ik ben een poging aan het doen om de node-red flows werkend te krijgen, maar ik heb zo'n idee dat firmware 1.13.3 hier niet echt aan meewerkt.

Heeft iemand dit al aan de praat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik kan zeggen dat configsave werkt met 1 bar, maar hou de nummering in de gaten... Ik ben aardig op weg de routines voor V2.00 klaar te hebben. Er is aardig wat gewijzigd, haal even de config op als je de 2.0 beta geladen hebt en kijk er naar.

[ Voor 25% gewijzigd door rene037 op 05-12-2024 13:47 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
vanisher schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:38:
Ik ben een poging aan het doen om de node-red flows werkend te krijgen, maar ik heb zo'n idee dat firmware 1.13.3 hier niet echt aan meewerkt.

Heeft iemand dit al aan de praat?
Bedoel je die van mij? Ik heb het een tijdje geleden omgezet naar AppDaemon. Node red versie is niet meer onderhouden. Ik moet dat even aangeven op GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Nee, ik heb dat ooit wel als basis gebruikt, maar ziet er no wel wat anders uit. Ik hoop vandaag opgeschoond en werkend te eindigen, hangt van tijd af. Ik zal hier een link plaatsen. Ik denk dat het er nu wel bruikbaar uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
balk schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:39:
[...]

Bedoel je die van mij? Ik heb het een tijdje geleden omgezet naar AppDaemon. Node red versie is niet meer onderhouden. Ik moet dat even aangeven op GitHub
Yes , die bedoelde ik iidd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ah, op die manier... Nee, dat gaat niet meer werken, sindsdien teveel gewijzigd.
Ik moet ff wat andere dingen doen, probeer wat code te delen, is dan best ardige basis met voldoende commentaar om werkend te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
Ik heb dus een AppDaemon script gemaakt. Daarmee is het makkelijker config en script gescheiden te houden. Het werkt niet feilloos maar wel beter dan NR.

Binnenkort komt firmware 2.0 uit met goede Home Assistant ondersteuning. En er speelt ook nog de esphome ontwikkeling. Daardoor heb ik even geen tijd besteed aan het verbeteren van het script

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Helemaal top, ik wacht gewoon rustig af! Ondertussen heb ik het gewoon met een paar HA automations werkend voor the time being.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

OK, mocht je naar NR willen kijken, hier is mijn uitwerking tot nu: https://github.com/rboeij.../releases/tag/V2.0-beta.1

Kijk alleen naar de json file, vergeet de twee zipfiles van januari.
Dit loopt op dit moment bij mij thuis. (Wat zaken even weggelaten uiteraard en dummy debugs neergezet, maar werkt toch al aardig.)
Pagina: 1 2 Laatste