Michel schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:00:
[...]
Ik heb ook Ruckus en dit klinkt als een degelijke oplossing, maar waar heb je die setting gevonden? Kan zijn dat ik te oude hardware heb hoor, maar krijg nergens gevonden waar ik het uberhaupt gemixt aan kan zetten, laat staan uit
Betreft wel Ruckus unleashed voor mij, wellicht zit er nog verschil met management via Zonedirector of smartzone
Michel, sorry voor de late reply. Ik zelf gebruik ook Ruckus Unleashed.
Mijn setup is :
1 R850 (wifi 6 AP)
meerdere R500 (wifi 5 AP)
Omdat deze 2 soorten niet met elkaar overweg kunnen zijn er 2 masters bij mij.
Wat WPA3 betreft, dit kun je gemakkelijk zien onder de clients tabel uiterst rechtse kolom Encryption.
WPA2/3 aanzetten zit gewoon onder je Wi-Fi Networks setup. Gewoon je SSID aanklikken en edit. Dan kun je normaal kiezen voor WPA2, WPA3, WPA2/WPA3-Mixed, OWE. Blijkbaar bij mixed default de button+ naar WPA3. Ik heb nu zelf gekozen voor fixed WPA2 voor alle clients. (kwam hier achter toen ik Dynamic PSK ging instellen aparte VLANS op 1 SSID door verschillende wachtwoorden, maar dat is beetje off-topic)
Als jouw APs geen WPA3 ondersteunen dan zou ik het zoeken bij de button+ forceren op 1 vaste AP. Ik heb dit zelf gedaan door bij Admin & Services -> Services -> Access Control -> L2/MAC Access Cotnrol. Hier heb ik het mac address toegevoegd en "Only deny listed stations" aangezet. Hierdoor wordt de button+ niet toegelaten op de R500 APs.
Dit lijkt me voor jou geen oplossing, ik neem even aan dat je 1 master hebt en een aantal slaves die netjes samenwerken.
Wat ik in jouw scenario zou voorstellen is:
Een tweede SSID, enkel voor de Button+ aanmaken. (dit kan volgens mij gewoon hidden SSID zijn)
Dan in Unleashed onder Access Points, kun je group view aanzetten. Dan kun je 1 AP kiezen en in een aparte groep zetten. Dan Heb je een main groep met de standaard SSIDs zonder button+ SSID en 1 button+ group, die de standaard SSIDs heeft en de button+ SSID.
Ik hoop dat je eruit geraakt