Button+ topic

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • visleeuw
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:22
@Milmoor : Ik heb jouw code:
<svg viewBox="0 0 24 24"><rect x="3" y="4" width="18" height="16" rx="1" ry="1" stroke="white" stroke-width="1.5" fill="none"></rect><rect x="4" y="6" width="16" height="2" fill="white"></rect><rect x="4" y="9" width="16" height="2" fill="white"></rect></svg>
naar mijn Button+ gestuurd, zowel naar een knop als naar een displayitem (5).
Ik werk niet met HA, dus dat kan ik niet nabootsen, maar ik heb het om te testen met Node-Red gedaan, simpelweg naar het standaard MQTT topic van de knop / het displayitem, in mijn geval respectievelijk
code:
1
buttonplus/bplus1/button/7-3/svg/set
voor de knop en
code:
1
buttonplus/bplus1/displayitem/5/svg/set
voor het displayitem.
In beide gevallen toont hij het plaatje. Ik zie dat het de SVG is die op button.plus als 'Blinds open' staat.

Bij mij gaat het dus goed. Ik zou niet weten hoe ik je nu verder kan helpen.
Alleen nog even de JSON van mij displayitem 5 ter informatie:
code:
1
{"displayitemid":"5","x":0,"y":48,"page":1,"boxtype":1,"fontsize":1,"align":1,"width":100,"label":"Zonnepanelen","unit":"","round":0,"topics":[]},
Dan zou je kunnen kijken in hoeverre de definitie van jouw displayitem afwijkt.

[ Voor 19% gewijzigd door visleeuw op 23-01-2026 20:10 . Reden: te vroeg op Verstuur geklikt i.p.v. op Toon voorbeeld + toevoeging JSON ]


  • Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

@visleeuw Bedankt voor het testen. De verzender zou niet uit moeten maken, maar ik zal hem ook vanuit NodeRed proberen en vergelijken via MQTT explorer. Ik heb NodeRed net uitgefaseerd omdat de states van HomeAssistant eigenlijk opvangen wat ik in NodeRed zelf deed. Wie weet is er een veld onderwater anders gevuld.

[ Voor 21% gewijzigd door Milmoor op 23-01-2026 20:22 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.


  • Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

Waarschijnlijk gevonden: de Button+ display‑renderer crasht op multi‑line / niet‑geminifyede SVG’s. Dat is tenminste de conclusie van Copilot. Hij crashed niet deze test SVG:
<svg viewBox="0 0 24 24"><rect x="3" y="4" width="18" height="16" fill="transparent"/><rect x="4" y="6" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="9" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="12" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="15" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="18" width="16" height="2" fill="white"/></svg>

EDIT: ik vertrouw het nog niet. Hij crashed nu ook niet op mijn voorbeeld van eerder. Ik snap het nog niet.

EDIT 2: van het ene moment op de ander lijkt hij helemaal niet meer te crashen. Ik heb eerder een keer onverklaarbare crashes gehad die ook spontaan over gingen. Geen idee, het werkt nu.

EDIT 3: ...en natuurlijk werkt het niet meer bij een andere SVG. De retain versie werkt, maar hij reset zich bij het zenden van de SVG naar het betreffende topic. Gedoe.

[ Voor 30% gewijzigd door Milmoor op 25-01-2026 13:53 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.


  • balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 15:17
Oeh, ik heb het pcb voor V2 in handen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JkyxrXKRqS2A7Wj_JDcWGS06MM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdqGT7VbjLfpTF3VMPY510Ps.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaJasc8_kVC7r5T5Z6jGKfWglCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3hGqrHlWMYF3dVoVxcZozW9.jpg?f=fotoalbum_large

Dit weekend maar eens mee gaan spelen. Eerst met de stock firmware maar daarna snel naar esphome

  • Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:07
Ik gebruik al een tijdje geen B+ meer, ik vond het te beperkt en te klein. Nu zie ik dat er een v2 uitkomt, maar kan er eigenlijk niet echt makkelijk informatie over vinden wat er nou beter aan gaat worden? Sowieso geen plastic meer, maar glas? En je kan straks icoontjes op het display weergegeven? Is er kleur? Of... Komt er ook een bredere versie?

  • Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:20:
Waarschijnlijk gevonden: de Button+ display‑renderer crasht op multi‑line / niet‑geminifyede SVG’s. Dat is tenminste de conclusie van Copilot. Hij crashed niet deze test SVG:
<svg viewBox="0 0 24 24"><rect x="3" y="4" width="18" height="16" fill="transparent"/><rect x="4" y="6" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="9" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="12" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="15" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="18" width="16" height="2" fill="white"/></svg>

EDIT: ik vertrouw het nog niet. Hij crashed nu ook niet op mijn voorbeeld van eerder. Ik snap het nog niet.

EDIT 2: van het ene moment op de ander lijkt hij helemaal niet meer te crashen. Ik heb eerder een keer onverklaarbare crashes gehad die ook spontaan over gingen. Geen idee, het werkt nu.

EDIT 3: ...en natuurlijk werkt het niet meer bij een andere SVG. De retain versie werkt, maar hij reset zich bij het zenden van de SVG naar het betreffende topic. Gedoe.
De oorzaak van het crashen bij het sturen van SVG's naar het display zat in de oude PCB, dus waarschijnlijk in het geheugen. Ik heb nu V2 en geen problemen meer. Mogelijk was tijdens het renderen wat extra geheugen nodig, en liep het daar op fout.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.


  • Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

Holmes schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:36:
Ik gebruik al een tijdje geen B+ meer, ik vond het te beperkt en te klein. Nu zie ik dat er een v2 uitkomt, maar kan er eigenlijk niet echt makkelijk informatie over vinden wat er nou beter aan gaat worden? Sowieso geen plastic meer, maar glas? En je kan straks icoontjes op het display weergegeven? Is er kleur? Of... Komt er ook een bredere versie?
Volgens mij:
  • Fysiek is hij even groot.
  • OLED ipv led, ja er is kleur.
  • Meer geheugen voor icoontjes.
  • Plastic ipv glas.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 15-02-2026 20:17 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.


  • Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

Hoeveel geheugen is er vrij als hij aangeeft: 25/8086 kb? Ik snap de 25 niet.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.


  • smnk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-06 07:33
Milmoor schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:04:
[...]

Volgens mij:
  • Fysiek is hij even groot.
  • OLED ipv led, ja er is kleur.
  • Meer geheugen voor icoontjes.
  • Plastic ipv glas.
Voor zover ik weet is het nog steeds TFT en geen OLED. OLED zal het wellicht ook nooit worden vanwege inbranden.

  • Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

smnk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:54:
[...]
Voor zover ik weet is het nog steeds TFT en geen OLED. OLED zal het wellicht ook nooit worden vanwege inbranden.
Je hebt gelijk. Ik was aan het hallucineren ;).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.


  • Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:05:
Hoeveel geheugen is er vrij als hij aangeeft: 25/8086 kb? Ik snap de 25 niet.
Iemand enig idee?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.


  • BuisjeSt
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:34
Na een weekje vakantie kom ik thuis en zie dat mijn button+ is gereset naar fabrieksinstellingen. Ik gebruik de button+ in combinatie met home assistant. In home assistant heb ik de mosquitto broker draaien en die wilde ik weer gebruiken om met de button+ te praten. Helaas lukt het niet om de broker te verbinden want in de button+ blijft de status op 'connecting...' staan. Alle gegevens kloppen want ik koppel ook andere apparaten aan de broker en die werken prima. Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

  • Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:07
Vraagje. Is het iemand wel is gelukt om de b+ werkend te maken op een Loxone systeem?

  • visleeuw
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:22
BuisjeSt schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:28:
Na een weekje vakantie kom ik thuis en zie dat mijn button+ is gereset naar fabrieksinstellingen. Ik gebruik de button+ in combinatie met home assistant. In home assistant heb ik de mosquitto broker draaien en die wilde ik weer gebruiken om met de button+ te praten. Helaas lukt het niet om de broker te verbinden want in de button+ blijft de status op 'connecting...' staan. Alle gegevens kloppen want ik koppel ook andere apparaten aan de broker en die werken prima. Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Als de button+ zover gereset is dat hij ook de wifi-instellingen kwijt is, zul je die opnieuw moeten instellen voor je verbinding kunt maken.

  • ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Een review van de Button+ v2 staat nu op de frontpage. Betekent dit dat hij eindelijk geleverd gaat worden binnenkort?

[ Voor 4% gewijzigd door ocmer op 25-03-2026 12:15 ]


  • Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
ocmer schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:15:
Een review van de Button+ v2 staat nu op de frontpage. Betekent dit dat hij eindelijk geleverd gaat worden binnenkort?
De laatste blog post is van 22 maart.
For everyone waiting eagerly for their preorder, shipping is eminent. Base and power supply are ready, bar and display modules are waiting for glass production to finish, which is well underway now.

The products do have to be shipped to the Netherlands first though, which is somewhat uncertain as most air freight are using Middle East hubs.

As soon as we receive the bulk shipment, orders will be sent out, this will only take one or two days.

We will hit beginning of April most likely.

It has been a long wait, but I truly believe it will be worth it. We’ve already sent out some production samples for testing, and the feedback on YouTube has been excellent. I’m also really happy with my own sample, it turned out even better than I had hoped.
Review by haus-automation: YouTube: Einmal alles neu, ... Button+ V2
Review by smartrev: YouTube: Button+ V2 - Modulares System was jetzt verdammt gut aussieht!

  • Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 14:17
Super gaaf product, en ik vind de prijs echt meevallen als je vergelijkt met een Sonoff NSpanel.

Maar......hoe voorzien jullie dit ding van stroom. Ik zie op de shop van Button+ deze module staan: https://button.plus/product/4

Alleen vraag ik me af hoe brandveilig dat is om in een contactdoos te proppen. Hilink is volgens mij een aardig budget merk. Maar ik durf een dergelijke module van Meanwell niet eens in mn contactdoos te plaatsen, laat staan Hilink.

Hoe denken jullie hierover? Ben ik gewoon te bang? Of lossen jullie het anders op?
Die Sonoff NSpanel verbind direct met 230v AC, maar daar zit in feite natuurlijk een zelfde soort powersupply in zoals de Hilink module. Alleen dan zit hij in de behuizing/op de printplaat ergens.

POE is natuurlijk DE oplossing, alleen is dat ook niet altijd even makkelijk om op een willekeurig contactdoos beschikbaar te maken.

  • jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:43
Erik070 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:55:
Super gaaf product, en ik vind de prijs echt meevallen als je vergelijkt met een Sonoff NSpanel.

Maar......hoe voorzien jullie dit ding van stroom. Ik zie op de shop van Button+ deze module staan: https://button.plus/product/4

Alleen vraag ik me af hoe brandveilig dat is om in een contactdoos te proppen. Hilink is volgens mij een aardig budget merk. Maar ik durf een dergelijke module van Meanwell niet eens in mn contactdoos te plaatsen, laat staan Hilink.

Hoe denken jullie hierover? Ben ik gewoon te bang? Of lossen jullie het anders op?
Die Sonoff NSpanel verbind direct met 230v AC, maar daar zit in feite natuurlijk een zelfde soort powersupply in zoals de Hilink module. Alleen dan zit hij in de behuizing/op de printplaat ergens.

POE is natuurlijk DE oplossing, alleen is dat ook niet altijd even makkelijk om op een willekeurig contactdoos beschikbaar te maken.
Ik heb mijn button+ op de plek van mijn thermostaat opgehangen. Goede hoogte en prima als thermometer. Ik gebruik de thermostaatkabels (dus geen 230v). Ik heb die Hilinkmodule in mijn meterkast waar de stadsverwarming binnenkomst aangesloten op 230v en via de thermostaatkabels met de button+ verbonden.

  • Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Erik070 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:55:
Super gaaf product, en ik vind de prijs echt meevallen als je vergelijkt met een Sonoff NSpanel.

Maar......hoe voorzien jullie dit ding van stroom. Ik zie op de shop van Button+ deze module staan: https://button.plus/product/4

Alleen vraag ik me af hoe brandveilig dat is om in een contactdoos te proppen. Hilink is volgens mij een aardig budget merk. Maar ik durf een dergelijke module van Meanwell niet eens in mn contactdoos te plaatsen, laat staan Hilink.

Hoe denken jullie hierover? Ben ik gewoon te bang? Of lossen jullie het anders op?
Die Sonoff NSpanel verbind direct met 230v AC, maar daar zit in feite natuurlijk een zelfde soort powersupply in zoals de Hilink module. Alleen dan zit hij in de behuizing/op de printplaat ergens.

POE is natuurlijk DE oplossing, alleen is dat ook niet altijd even makkelijk om op een willekeurig contactdoos beschikbaar te maken.
Zoals ik op hun site lees:
The Base Module can be powered in several different ways:
  • with our Power Supply (3.3V)
  • with the USB-C connector (mounted inside the module for cable free look)
  • with any power supply able to supply DC voltage between 4.5 and 28 Volt
Dat is ook waarom je em apart kan halen, als je het niet vertrouwd kun je dus een ander aan sluiten gok ik

  • Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 14:17
jswinkels schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:59:
[...]

Ik heb mijn button+ op de plek van mijn thermostaat opgehangen. Goede hoogte en prima als thermometer. Ik gebruik de thermostaatkabels (dus geen 230v). Ik heb die Hilinkmodule in mijn meterkast waar de stadsverwarming binnenkomst aangesloten op 230v en via de thermostaatkabels met de button+ verbonden.
Dat is best wel een goed idee. Het gebruik van zo'n module is mn probleem opzich niet, alleen wil die niet zo graag in mn muur oid hebben zitten. Meterkast is prima alternatief.
Schway schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Zoals ik op hun site lees:


[...]

Dat is ook waarom je em apart kan halen, als je het niet vertrouwd kun je dus een ander aan sluiten gok ik
Ja dat snap ik en had ik gelezen, was vooral benieuwd welke alternatieven men zoal gebruikt

[ Voor 23% gewijzigd door Erik070 op 25-03-2026 16:27 ]


  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
jswinkels schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:59:
[...]

Ik heb mijn button+ op de plek van mijn thermostaat opgehangen. Goede hoogte en prima als thermometer. Ik gebruik de thermostaatkabels (dus geen 230v). Ik heb die Hilinkmodule in mijn meterkast waar de stadsverwarming binnenkomst aangesloten op 230v en via de thermostaatkabels met de button+ verbonden.
Ik heb precies hetzelfde gedaan. Ik had thermostaat met ruimte regeling, dus in elke ruimte een thermostaat welke met de interne EMS bus door-gelust waren. Ik heb die hele bus losgetrokken van de cv en in de meterkast een Meanwell DIS PSU erop gezet. Hiermee voedt ik alle 5 de buttons in mijn huis. (overigens kon ik dit doen omdat ik de ruimte regeling al vanuit mijn domotica doe, dus ik had die ruimte thermostaten ook niet meer nodig)

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 25-03-2026 18:12 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 15:17
Erik070 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:09:
[...]


Dat is best wel een goed idee. Het gebruik van zo'n module is mn probleem opzich niet, alleen wil die niet zo graag in mn muur oid hebben zitten. Meterkast is prima alternatief.


[...]


Ja dat snap ik en had ik gelezen, was vooral benieuwd welke alternatieven men zoal gebruikt
Ik had mijn V1 B+ aan die HiLink unit hangen. Het V2 bordje heb ik nu met USB C verbonden. Dat is wel een beetje gedoe omdat de kabel een hele scherpe hoek moet maken; ik heb de Bplus tegen de muur van de meterkast hangen. Gaatje door de muur en dan stroomvoorziening in de kast. Maar dus geen inbouwdoos waar je een goede bocht kunt maken. Ik heb een hele platte USB C kabel, met nauwelijks plug, daarvoor gebruikt. Ik gebruik de USB wel eens op opnieuw te flitsen :)

  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Het frustreerde me al een tijdje dat MQTT de enige backend was, terwijl mijn domotica (Loxone) dat niet snapt en verder helemaal op HTTP werkt. Dit weekend heb ik daar wat Claude tokens tegenaan gegooid en een nieuwe firmware geprogrammeerd met HTTP backend. Alle UI op de schermen en de LEDs zijn met HTTP PUTs te besturen en alle buttons doen een HTTP GET richting een configureerbaar endpoint.

Ik had een button aan de USB poort van mijn laptop gehangen en er een webcam op gericht en vervolgens Opencode+Claude vertelt om de hardware layout te sensen en een basic firmware te schrijven. Na 20 minuutjes tokens verbranden had ik een (op ESPHome gebaseerde) werkende firmware, welke ik verder met wat prompts de visuals gemaakt zoals ik wil. Enige uitdaging had ik nog om dezelfde firmware op buttons met verschillende aantal bars beschikbaar te krijgen, maar nadat Claude een 1-bar, 2-bar en 3-bar had 'gesensed' was ook dat probleem binnen een paar minuten opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltotIh9vC1K4MWKpTlg3LJczzyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0s3GYxRmBOt13sGbsyAp3GJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeaHj7slVsl61mo3NhgLF5ERw1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkygkoV3f1x8dG4YA9wuxJYS.jpg?f=fotoalbum_large
De CV staat op 26C om het vlammetje te forceren 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgrKFHNaAesZ4UEMDCaJfqMVz5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/to7dQUGt6qRvMwlape1Ahvok.png?f=fotoalbum_large

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 15:17
JackBol schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:47:
Het frustreerde me al een tijdje dat MQTT de enige backend was, terwijl mijn domotica (Loxone) dat niet snapt en verder helemaal op HTTP werkt. Dit weekend heb ik daar wat Claude tokens tegenaan gegooid en een nieuwe firmware geprogrammeerd met HTTP backend. Alle UI op de schermen en de LEDs zijn met HTTP PUTs te besturen en alle buttons doen een HTTP GET richting een configureerbaar endpoint.

Ik had een button aan de USB poort van mijn laptop gehangen en er een webcam op gericht en vervolgens Opencode+Claude vertelt om de hardware layout te sensen en een basic firmware te schrijven. Na 20 minuutjes tokens verbranden had ik een (op ESPHome gebaseerde) werkende firmware, welke ik verder met wat prompts de visuals gemaakt zoals ik wil. Enige uitdaging had ik nog om dezelfde firmware op buttons met verschillende aantal bars beschikbaar te krijgen, maar nadat Claude een 1-bar, 2-bar en 3-bar had 'gesensed' was ook dat probleem binnen een paar minuten opgelost.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De CV staat op 26C om het vlammetje te forceren 😅

[Afbeelding]
Bizar bizar bizar! Fantastisch dat het kan.

Als je de behoefte voelt om de code te delen, zou je dat dan hier willen doen?

Ik heb ook ESPhome draaien. Ik heb een dynamische grafiek met e-prijzen gemaakt. Kleurtjes en y-as passen zich dynamisch aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGMlPX-YXD4mMJmCj6MACxzw65A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwQxKNDaMMo9FVUCFm6Um4tU.jpg?f=fotoalbum_large

  • WiiiLDFARMER
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-06 22:03
Hier mijn ervaringen om een Button+ v1 die een halfjaar in de kast heeft gelegen te updaten naar firmware v3.1.2 en MQTT autodiscovery werkend te krijgen in HomeAssistant. Let op dat ik een clean install heb gedaan, als je je configuratie wilt bewaren moet je dit uiteraard anders doen. Er zijn vast meerdere manieren maar dit werkte voor mij:
Update firmware:
  • Open WebUI
  • Ga naar firmware, update naar 3.1.2 v1
  • Herstel fabrieksinstellingen: Configuration > Factory Defaults > Save to device
Oude message structuur verwijderen:
  • Download MQTT Explorer
  • Verwijder alle oude buttonplus berichten, in het eigen buttonplus topic, en in het homeassistant autodiscovery topic. Dat betekent dus homeassistant/sensor/btn_XXX/.. , homeassistant/light/btn_XXX/.., etc. En alle custom berichten die je potentieel hebt ingesteld.
  • Verifieer dat in de MQTT integratie je geen button plus apparaten meer hebt. Zowel, probeer een HASS herstart.
Autodiscovery werkend krijgen
  • Open webui
  • Configureer je knopjes
  • Configureer je MQTT broker
  • En nu de eerste belangrijke stap: zorg dat je in je broker configuratie niet alleen de MQTT port juist geconfigureerd hebt (deze wordt door de Button+ zelf gebruikt om zijn states te publishen), maar ook de WebSocket port juist hebt! Deze wordt namelijk door de WebUI zelf gebruikt om de autodiscovery berichten te versturen; de Button+ verstuurt deze niet meer zelf.
  • Je kunt verifieren of de websocket juist staat door naar de 'status' kolom van de HA broker in MQTT te kijken. Als je de HA Mosquitto add-on gebruikt met standaardinstellingen is de MQTT poort 1883, en websocket 1884.
  • En de tweede belangrijke stap: maak een aanpassing aan je configuratie, en klik op save. Dat triggered blijkbaar pas de autodiscovery.
  • Verifieer of alles gelukt is door naar je MQTT integratie te gaan en te zien of je Button+ er bij gekomen is. Als dit zo is, check met MQTT Explorer of er berichten staan in het homeassistant/sensor/btn_XXX topic (dan werkt je websocket autodiscovery message send wel) en in buttonplus/btn_XXX/ topic (dan werkt het versturen van je button+ berichtjes)
(@RWijnsema dit was redelijk veel probeer en uitzoekwerk; heb ik ergens instructies gemist? Zoniet, dan hierbij het verzoek om die ergens te plaatsen )

  • siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zit dit topic wat door te scrollen en kom er niet helemaal uit.
Afgelopen week van firmware 1. nog iets naar 3.1.2 gegaan. Alles opnieuw moeten instellen. Nu zou ik graag de LED met 1 mqtt bericht de front led van een knop aan willen zetten met brightness en kleur.
Meen dat dat in de vorige versie goed werkt, maar nu moet ik drie losse berichten sturen. Geen ramp, maar het werkt asynchroon. Soms zit er (net) merkbare vertraging in.

Zou dus graag een JSON payload sturen met alle led settings naar een topic, maar kan er niets over vinden.

Can`t live without the mods


  • wijnsema
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-06 22:41
siepeltjuh schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:22:
Zit dit topic wat door te scrollen en kom er niet helemaal uit.
Afgelopen week van firmware 1. nog iets naar 3.1.2 gegaan. Alles opnieuw moeten instellen. Nu zou ik graag de LED met 1 mqtt bericht de front led van een knop aan willen zetten met brightness en kleur.
Meen dat dat in de vorige versie goed werkt, maar nu moet ik drie losse berichten sturen. Geen ramp, maar het werkt asynchroon. Soms zit er (net) merkbare vertraging in.

Zou dus graag een JSON payload sturen met alle led settings naar een topic, maar kan er niets over vinden.
Combineren in 1 MQTT bericht kan niet, maar wat je zou kunnen doen is initieel on/off op on zetten, brightness op 100, en daarna kun je met alleen de color ook de LED in elk toestand zetten, uit is dan b.v. #000000, minder felle rood b.v. #880000.

  • siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Overleeft dat een herstart? Zal vanavond eens kijken of ik dat betrouwbaar aan de praat krijg

Can`t live without the mods


  • wijnsema
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-06 22:41
siepeltjuh schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:10:
Overleeft dat een herstart? Zal vanavond eens kijken of ik dat betrouwbaar aan de praat krijg
Nee, maar wat kun je doen?

Optie 1: het programma dat de LED aanstuurt kan beginnen met color en daarna on/off en brightness, dan heb de allereerste keer een minieme vertraging.
Optie 2: de on/off en brightness topics retained maken, zodat je ze maar 1 keer verstuurt.

Ik zou optie 1 doen, retained topics lijken leuk, maar ze komen terug op onverwachte momenten. En het is een extra bron van informatie waar je moeilijk grip op hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door wijnsema op 13-04-2026 21:17 ]


  • visleeuw
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:22
siepeltjuh schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:10:
Overleeft dat een herstart? Zal vanavond eens kijken of ik dat betrouwbaar aan de praat krijg
Zonder een idee te hebben van hoe je de Button aanstuurt een korte beschrijving hoe ik mijn Button initialiseer na een herstart. Misschien dat het nog bruikbare ideeën oplevert. Mijn setting:
- Domoticz
- Node-Red
- Button met display en 3 bars
Als de Button herstart stuurt hij 'state'-berichten. Ik heb in de configuratie van de Button het label op één van de knoppen (button 3-0) de waarde 'LABEL' gegeven.
Als ik dus een 'state'-bericht krijg in Node-Red met topic 'buttonplus/<buttonnaam>/button/3-0/label/state' en payload 'LABEL' dan weet ik dat die waarde uit de configuratie komt.
Dat is dan de trigger om alle noodzakeljke initialisaties te doen van displayitems, buttons, leds etc.
Eén van die initialisatie is het label van button 3-0 een andere waarde geven dan 'LABEL', zodat de initialisatie maar 1 keer gebeurt. Node-Red stuurt ook een bericht naar Domoticz, zodat ik daar de noodzakelijke dingen kan doen.

Bij die initialisatie kun je dan zoals Ronald @wijnsema aangeeft een led aan zetten (bv. voor de frontled bij button 3-0 topic:buttonplus/bplus1/button/3-0/led/front/on/set, payload 'on'), brightness 100 geven en de kleur #000000. Dat zijn dan na de herstart 3 berichten en de led is uit. Door nu met de kleur te spelen kun je verder alles met de led doen.

  • siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ben een paar stappen verder. Begint al goed te werken. Zal een foto posten als ik het zover klaar heb.
Als ik de button herstart, komen er helemaal geen berichten op mqtt voorbij.

De documentatie van de events zijn best karig, dus ik kan er naast zitten. Maar event 49 Availability, leek mij een event die een payload stuurt als de button opgestart is. Helaas er komt niets voorbij in MQTT, dat check ik met mqtt explorer. Verder gebruik ik openHAB, maar dat staat hier vooralsnog los van.
Overigens ook geen state berichten op andere topics. Hoe kan ik detecteren dat de button is herstart?

Can`t live without the mods


  • visleeuw
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:22
siepeltjuh schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:58:
Ben een paar stappen verder. Begint al goed te werken. Zal een foto posten als ik het zover klaar heb.
Als ik de button herstart, komen er helemaal geen berichten op mqtt voorbij.

De documentatie van de events zijn best karig, dus ik kan er naast zitten. Maar event 49 Availability, leek mij een event die een payload stuurt als de button opgestart is. Helaas er komt niets voorbij in MQTT, dat check ik met mqtt explorer. Verder gebruik ik openHAB, maar dat staat hier vooralsnog los van.
Overigens ook geen state berichten op andere topics. Hoe kan ik detecteren dat de button is herstart?
Als je geen MQTT state berichten krijgt, is dat denk ik niet ingeschakeld in de configuratie van de Button+.
In de webinterface stel je dat per MQTT-broker in.
Onderaan kun je vinkjes zetten voor 3 regels:
- Default schema: Subscribe to/publish default topics/payloads for all functions
- Default schema: Publish Button+ local state changes also
- Home Assistant integration via MQTT Discovery service
De eerste twee met 'Default schema ...' moeten in ieder geval aangevinkt zijn om MQTT state berichten van de Button+ te krijgen.

  • ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Net een verzendbevestiging ontvangen met PostNL T&T-code :-)

  • Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
ocmer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:19:
Net een verzendbevestiging ontvangen met PostNL T&T-code :-)
same! Mooi dat het ook door de bus past. scheelt weer!

Ben benieuwd wat voor moois we er mee kunnen maken

  • Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-06 10:24
Kwam toevallig dit topic tegen, bek viel open en is de Button+ v2 is meteen besteld! Top!

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !


  • ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
De Button+ v2 is binnen. Eerste indruk is dat de casing mooi stevig in elkaar zit met een fijne "klik" van de buttons. Het ziet er goed uit als fysieke interface voor mijn home assistant.

Het valt me wel op dat het grote display een stuk minder scherp en leesbaar is. De displays op de buttons zien er strak uit; het grote display net niet.
Hebben anderen dat ook ? Er zit toch geen cellofaan op dat er nog af moet?


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FCMjuc_viNuvPXTDYdOHzoUVMc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q486azJmIzfP996Ky6R13O5t.png?f=fotoalbum_large


Verder worstel ik nog met het aansturen vanuit Home Assistant via MQTT. Het triggeren van een automation obv een button-click kan ik al niet vinden...vanavond maar eens verder onderzoeken.

  • Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

@ocmer Ik heb een automation die puur de klik registreert in de log, en een tweede die bij release a.d.h.v. de log bepaalt of het een short of longpress was. Dat triggert de daadwerkelijke actie. Dit omdat je bij een longpress altijd eerst een klik, dan een of meerdere keren een longpress, en dan een release MQTT bericht krijgt. Ik kan anders aan de longpress geen actie hangen zonder die van de klik ook af te laten gaan.

Qua uiterlijk: ik ben benieuwd, ik hoop de mijn tweede van de nieuwe serie binnenkort binnen te krijgen.

Trigger van HA door een button-klik: kopieer onderstaande naar een nieuwe automation met een logische naam, en wel een actie. Er is blijkbaar voor B+ icm Home Assistant een los topic, hoewel ik die zo snel niet vinden kan. Daar weten ze meer.

alias: B+ 3 – Klik t.b.v. log entry van klikmoment
description: ""
triggers:
- trigger: mqtt
topic: buttonplus/btn_458530/button/3-1/pushbutton
payload: "{\"event_type\": \"click\"}"
actions: []
mode: single

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 01-05-2026 21:43 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.


  • kennyboy55
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:14
Ik heb dat opgelost door te triggeren op de overgang van 'click' naar 'release', of van 'click' naar 'longpress'.

Korte click:
code:
1
2
3
4
5
6
7
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - event.buttonplus_button_plus_1_button_7_3_pushbutton
    attribute: event_type
    from: click
    to: release
Of longpress:
code:
1
2
3
4
5
6
7
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - event.buttonplus_button_plus_1_button_3_1_pushbutton
    from: click
    to: longpress
    attribute: event_type

  • ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Ik ben inmiddels een stuk verder. Met node-red, MQTT-explorer en home assistant krijg ik tot nu toe alles voor elkaar wat ik van plan was. Het werkt super :-)

Alleen het hoofdscherm ben ik nog niet zo over te spreken ten opzichte van de button-schermen. Het is gewoon echt andere kwaliteit.

  • Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

kennyboy55 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:02:
Ik heb dat opgelost door te triggeren op de overgang van 'click' naar 'release', of van 'click' naar 'longpress'.

Korte click:
code:
1
2
3
4
5
6
7
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - event.buttonplus_button_plus_1_button_7_3_pushbutton
    attribute: event_type
    from: click
    to: release
Of longpress:
code:
1
2
3
4
5
6
7
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - event.buttonplus_button_plus_1_button_3_1_pushbutton
    from: click
    to: longpress
    attribute: event_type
Er is (inmiddels?) een shortpress event. Die heb ik eerder gemist of is nieuw. Daarmee hoef je niet meer op de combo van click en release te testen voor een shortpress. Wel kan zoiets nog handig zijn als je de longpress maar een keer af wil laten gaan. Want bij langdurig indrukken blijft hij steeds weer longpress sturen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.


  • ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
De 3.3V voeding heeft 3 uitgangen, 2xGND + 3.3V DC
Het meegeleverde kabeltje heeft een stekker met 3 pinnen een zwarte, rode en gele kabel. Rood=3.3, Zwart=GND. Moet ik geel ook op GND aansluiten? Ik had alleen zwart en rood verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEghZ7nTLlPT7oa-zNdBw5ya_uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kb4BgDWlYHgH5m1GyMQtWEp4.png?f=fotoalbum_large

  • Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
ocmer schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:19:
De 3.3V voeding heeft 3 uitgangen, 2xGND + 3.3V DC
Het meegeleverde kabeltje heeft een stekker met 3 pinnen een zwarte, rode en gele kabel. Rood=3.3, Zwart=GND. Moet ik geel ook op GND aansluiten? Ik had alleen zwart en rood verwacht.

[Afbeelding]
De gele heb je niet nodig, die is voor 4.5.

In jouw (en mijn) geval schroef je de rode in de plus, de zwarte in de middelste, en je aarde draad uit je installatie doos rechts.

Blauw en zwart ui de doos schroef je boven in vast.

https://button.plus/support/docs/141

Bij stap 5 kies je 3.3v en kan je de 3d afbeelding roteren om het te zien.

  • Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voor sommige een open deur, voor anderen een oplossing van een vervelend probleem: je kan met MQTT Explorer retained SVG's opruimen. Ik had een set SVG's op retain gezet zodat bij herstart van de Button+ de juiste plaatjes direct klaarstonden. Die bleven echter ook bewaard toen ik dat niet meer wilde. Een lege SVG laten retainen zou ook moeten werken, maar via MQTT Explorer (Windows) is wel zo makkelijk. Die app is sowieso erg fijn voor zien wat er echt gebeurd qua MQTT communicatie.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.


  • Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-06 14:53
Ben weer begonnen om de Button V1 te gaan gebruiken (hing een beetje doolloos tegen de muur)...

Alles werkt nu in een soort van test opstelling (aansturing via Node Red en HA).

Eén vraag: klopt het dat je display-items alleen via de webinterface kunt aanpassen en niet via MQTT? Label unit en value egel ik al via MQTT, maar voor de rest lijkt de webinterface de enige optie. (X, Y positie etc).

Skoda Kodiaq PHEV - Marstek V2 / V3 - 4x Toshiba Airco / Home Assistant HP Mini / DS1821


  • kennyboy55
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:14
Wellicht hebben meerdere van jullie ook het onderstaande bericht gekregen over het verschil in kwaliteit tussen het hoofdscherm en de button schermen van de V2:
Dear customer,

We want to keep you informed about the package you received or will receive.

We have discovered that some Display modules have an incorrectly placed TFT module. This causes a small gap between the TFT and the glass, which can make the display less readable. We want to stress that not all Display modules are affected, you can inspect the Display module yourself.

The fix is relatively straightforward, but does require some disassembly and reassembly. You have two options:

1. Return the module to us and we will repair it for you, free of charge.
2. Do the repair yourself at home with the help of our video: YouTube: Pushing Display on Glass (Display module)

We understand this is not the experience you expected and sincerely apologize for the inconvenience.

Best regards,
Button+
Ik heb daar alvast vervolgvragen op gesteld:
Hallo Rutger,

Ik heb inderdaad ook last van een display wat waziger oogt dan de button displays. Ik wilde even controleren wat mijn opties zijn als ik hem zelf probeer te repareren. Wat als dit het probleem niet verhelpt, juist erger maakt, of andere problemen of beschadigingen introduceert? Valt dit gewoon onder garantie?

Als tweede vraag, ik neem aan dat bij reparatie door jullie verzending heen en terug ook vergoed wordt?
Met het volgende antwoord, mocht iemand met dezelfde vragen zitten:
Hoi,
Als je het kapot maakt tijdens het maken, zullen we dit ook oplossen. Ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren, aangezien het niet heel erg moeilijk is. Verzending heen en terug is inderdaad vergoed dan.
Succes met de reparatie. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Groet,
Rutger

  • kennyboy55
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:14
Zoals uit mijn vorige reactie al wel duidelijk was heb ik last van een wazig main display op mijn B+ V2 (op beide zelfs, heb er twee). Ik heb vanochtend de reparatie geprobeerd. De handelingen zelf waren goed te doen, een plastic pry-tool is wel echt een must. Helaas heeft het niet geholpen bij mij, bij beide niet.

Ik liep er zelf nog wel tegen aan, dat als je de clipjes voor het eerst los hebt, het scherm er maar een paar mm uit komt, dan moet je je pry tool nog een keer gebruiken aan de boven en onderzijde en dan komt hij er volledig uit. Bij mij kwam de printplaat er ook twee keer mee uit, dit omdat deze erg strak om de schroefgaten zit. Ook hier had ik de pry-tool weer nodig om de printplaat bij de vier hoeken los te krijgen van het display. Toen kwam het makkelijk uit elkaar. Ik heb meerdere keren opnieuw hem uit elkaar gehaald en steeds meer kracht op het scherm gezet.

Ik heb contact opgenomen met Button.plus om te kijken wat nu mijn opties zijn. Ik hoor graag of er anderen zijn bij wie de reparatie wel resultaat heeft.

Vooral off-axis zie je het verschil enorm goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9qknNps_0HhyRtIq6k0NNxxOOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sgKXhYxayUdULNHCU2ZV6lo.jpg?f=fotoalbum_large

En hier twee foto's van de reparatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5vYpqU1yruGW2Z7LAoQ3zA5qbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYdQCdoG2pKhQpksMZt8gZYi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDNn_6Mefwney648nJ2-VG2dzhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZc5qNDiDgFUr6bi7TRzPjoP.jpg?f=fotoalbum_large

  • TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Jammer dat ze nog niet in orde zijn, maar ik vind de V2 wel een erg geslaagd ontwerp! :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV


  • kennyboy55
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:14
Ik heb zojuist het onderstaande bericht ontvangen vanuit button.plus, blijkbaar is er een softwarematig verschil in helderheid tussen de Bar en de Display:
Goedenavond,
Mooi dat het aandrukken van de tft is gelukt.

We gaan zo snel mogelijk het verschil tussen de Bar en Display oplossen. Het klopt dat er een verschil in helderheid zit nu, maar dat is op te lossen met firmware. Hierdoor zullen de Bar en Display dus even helder worden.

Over de wazigheid: dit is een bewuste keuze van ons omdat het echt een apparaat voor aan de muur is. Hierdoor komen er geen krasjes op en reflecteert het veel minder.

Met vriendelijke groet,
Rutger Wijnsema
Over dat laatste wat ze noemen ben ik het zelf momenteel niet eens, de Bars ogen niet wazig, ik ervaar dat alleen bij het Display. Maar afwachten of de hogere helderheid het probleem verhelpt.

  • crossroads
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-05 19:02
kennyboy55 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:29:
Ik heb zojuist het onderstaande bericht ontvangen vanuit button.plus, blijkbaar is er een softwarematig verschil in helderheid tussen de Bar en de Display:


[...]


Over dat laatste wat ze noemen ben ik het zelf momenteel niet eens, de Bars ogen niet wazig, ik ervaar dat alleen bij het Display. Maar afwachten of de hogere helderheid het probleem verhelpt.
Met wazig doelen ze denk ik eerder op de licht matte finish van het glas. Vergeleken met de V1 kan je dat wel iets waziger noemen. Ik ervaar dat ook wel helemaal niet als storend op de bars, die zijn vrij scherp leesbaar. Maar ook bij mij is er een waarneembaar verschil tussen de bars en de display, die voelt toch nog steeds wat onscherp.

Met de display dieper te duwen zoals beschreven is het wel zeker niet erger geworden, integendeel. Maar er blijft toch een verschil.

De knopjes maken veel goed. Plezier om te hanteren!

  • ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Inmiddels is er ook een nieuwe firmware met daarin "Balance backlight brightness of display and bar modules". In combinatie met de Fysieke fix is het verschil tussen het grote display en de buttons minder groot. Je blijft zien dat het verschillende soorten displays zijn, maar het is goed genoeg nu.

Ik ben heel tevreden met de Button+ in combinatie met Home Assistant. Bijna alles waarvoor ik normaal de HA-app voor moest openen kan nu eenvoudig met de Button+. Als je eenmaal snapt hoe Button+ en HA met MQTT met elkaar praten, dan is alles eenvoudig in te stellen. Grafisch is er echter weinig mogelijk; grafiekjes, plaatjes, etc. zijn niet echt mogelijk voor zover ik weet.

De hardware ziet er heel stijlvol uit; veel mooier dan een tablet aan de muur.

PS Na de firmware update was de MQTT-broker niet meer geconfigureerd.

[ Voor 4% gewijzigd door ocmer op 10-05-2026 21:07 ]


  • VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 17:32
Zijn er mensen die dit systeem hebben i.c.m. Homey? Ik ben al tijden opzoek naar een systeem zoals dit. Ik heb lang getwijfeld over een tablet aan de muur maar i.v.m. praktische redenen zie ik dat niet zo zitten.

Ik heb nu een Eneco Toon hangen die wegens EOL niks anders doet dan de temperatuur en tijd laten zien en voor 90% een zwart vlak is. Ik wil deze vervangen voor een schermpje waar ik div. smart zaken kan weergeven zoals:

- Div. energie gegevens zoals huidig stroomgebruik etc.
- Informatie over het weer
- div. andere nuttige informatie

Idealiter zou ik het zo instellen dat elke knop een ander menu aanroept met informatie.

Is dat mogelijk hiermee? Ik kan dat niet echt terugvinden op hun website. Daarnaast de vraag of het mogelijk is om bewegend beeld weer te geven? Ik wil graag de live feed van mijn deurbel / camera oprit kunnen oproepen. Maar ik gok dat dit niet mogelijk is hiermee.

  • balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 15:17
VulcanRaven schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:46:
Zijn er mensen die dit systeem hebben i.c.m. Homey? Ik ben al tijden opzoek naar een systeem zoals dit. Ik heb lang getwijfeld over een tablet aan de muur maar i.v.m. praktische redenen zie ik dat niet zo zitten.

Ik heb nu een Eneco Toon hangen die wegens EOL niks anders doet dan de temperatuur en tijd laten zien en voor 90% een zwart vlak is. Ik wil deze vervangen voor een schermpje waar ik div. smart zaken kan weergeven zoals:

- Div. energie gegevens zoals huidig stroomgebruik etc.
- Informatie over het weer
- div. andere nuttige informatie

Idealiter zou ik het zo instellen dat elke knop een ander menu aanroept met informatie.

Is dat mogelijk hiermee? Ik kan dat niet echt terugvinden op hun website. Daarnaast de vraag of het mogelijk is om bewegend beeld weer te geven? Ik wil graag de live feed van mijn deurbel / camera oprit kunnen oproepen. Maar ik gok dat dit niet mogelijk is hiermee.
Adrian heeft een Homey app en korte lijntjes met de Bplus ontwikkelaar. https://homey.app/nl-nl/app/com.ady.button_plus/Button+/
Ik heb geen Homey dus ik weet niet wat het toevoegt

Bewegend beeld lijkt mij wat ambitieus inderdaad.

  • TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
VulcanRaven schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:46:
Zijn er mensen die dit systeem hebben i.c.m. Homey? Ik ben al tijden opzoek naar een systeem zoals dit. Ik heb lang getwijfeld over een tablet aan de muur maar i.v.m. praktische redenen zie ik dat niet zo zitten.

Ik heb nu een Eneco Toon hangen die wegens EOL niks anders doet dan de temperatuur en tijd laten zien en voor 90% een zwart vlak is. Ik wil deze vervangen voor een schermpje waar ik div. smart zaken kan weergeven zoals:

- Div. energie gegevens zoals huidig stroomgebruik etc.
- Informatie over het weer
- div. andere nuttige informatie

Idealiter zou ik het zo instellen dat elke knop een ander menu aanroept met informatie.

Is dat mogelijk hiermee? Ik kan dat niet echt terugvinden op hun website. Daarnaast de vraag of het mogelijk is om bewegend beeld weer te geven? Ik wil graag de live feed van mijn deurbel / camera oprit kunnen oproepen. Maar ik gok dat dit niet mogelijk is hiermee.
Jazeker! Hier Homey + Button+. Erg tevreden mee :) binnenkort komt de V2. Ik vind het een erg elegant apparaat aan de muur en veel subtieler dan een tablet.

In de Button+ app op Homey kun je verschillende configuraties maken voor displays en buttons, en die kun je in flows weer aanroepen. Ook kun je variabelen of (virtuele) devices koppelen om informatie te tonen of te schakelen.

Bij mij toont hij de actuele kamertemperatuur, resterende douchetijd, oplaadstatus van de EV en opbrengst PV. En met de fysieke knoppen+LED's toon ik de status van de wasmachine (blauw = aan, groen = klaar), kan ik de airco aan/uit zetten, specifieke verlichtingscenes aanroepen, etc.

Bewegend beeld werkt inderdaad niet, want alles werkt via MQTT. Wel kun je tegenwoordig icoontjes gebruiken (SVG's volgens mij), maar dat heb ik zelf nog niet geïmplementeerd.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV


  • VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 17:32
TKroon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:39:
[...]

Jazeker! Hier Homey + Button+. Erg tevreden mee :) binnenkort komt de V2. Ik vind het een erg elegant apparaat aan de muur en veel subtieler dan een tablet.

In de Button+ app op Homey kun je verschillende configuraties maken voor displays en buttons, en die kun je in flows weer aanroepen. Ook kun je variabelen of (virtuele) devices koppelen om informatie te tonen of te schakelen.

Bij mij toont hij de actuele kamertemperatuur, resterende douchetijd, oplaadstatus van de EV en opbrengst PV. En met de fysieke knoppen+LED's toon ik de status van de wasmachine (blauw = aan, groen = klaar), kan ik de airco aan/uit zetten, specifieke verlichtingscenes aanroepen, etc.

Bewegend beeld werkt inderdaad niet, want alles werkt via MQTT. Wel kun je tegenwoordig icoontjes gebruiken (SVG's volgens mij), maar dat heb ik zelf nog niet geïmplementeerd.
Dank voor je uitgebreide reactie!

Dat klinkt goed. Bewegend beeld had ik al verwacht maar dat is geen how stopper voor me.

Liefst zou ik het instellen dat ik een algemeen home screen heb met wat informatie zoals weer, tijd, energie etc.

Dan de knoppen zo instellen dat deze een sub-menu aanroepen.

Dus bijvoorbeeld knop 1: Energie -> Hoofdscherm laat huidig energiegebruik zien , Knop 2 veranderd naar optie om hoofdscherm te wijzigen in top 5 energie gebruikers, Knop 3: veranderd naar optie om hoofscherm te wijzigen in ZP opbrengt + weerbericht komende uren.

En dat zo per knop. Onderste twee knoppen zijn dan om terug te gaan naar het "normale" home screen.

  • TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
VulcanRaven schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie!

Dat klinkt goed. Bewegend beeld had ik al verwacht maar dat is geen how stopper voor me.

Liefst zou ik het instellen dat ik een algemeen home screen heb met wat informatie zoals weer, tijd, energie etc.

Dan de knoppen zo instellen dat deze een sub-menu aanroepen.

Dus bijvoorbeeld knop 1: Energie -> Hoofdscherm laat huidig energiegebruik zien , Knop 2 veranderd naar optie om hoofdscherm te wijzigen in top 5 energie gebruikers, Knop 3: veranderd naar optie om hoofscherm te wijzigen in ZP opbrengt + weerbericht komende uren.

En dat zo per knop. Onderste twee knoppen zijn dan om terug te gaan naar het "normale" home screen.
Dat zou je zo kunnen maken inderdaad. Ik gebruik het "simpel" met alleen een main page en maak geen gebruik van verschillende pagina's.

Het is wellicht logischer voor je om de knoppen op het display te gebruiken om door de pagina's te bladeren. Maar wat je wilt kun je allemaal maken :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV


  • ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Nieuwe Firmware is beschikbaar. Grote verbetering is dat meer geheugen vrij is. Ik ga van 6/47 kB naar 21/54 kB

  • Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 17:15
Even een (wellicht) domme vraag waar ik zo gauw geen antwoord op kan vinden; ik wil in alle kamers van mijn woning de gewone schakelaar vervangen door de Button+ oplossing... Echter heb ik bij alle schakelaars alleen bruin en zwarte bedrading beschikbaar, kan ik deze ook gebruiken om de Button+ oplossing (voldoende) te voeden?

  • Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Tovenaar schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:56:
Even een (wellicht) domme vraag waar ik zo gauw geen antwoord op kan vinden; ik wil in alle kamers van mijn woning de gewone schakelaar vervangen door de Button+ oplossing... Echter heb ik bij alle schakelaars alleen bruin en zwarte bedrading beschikbaar, kan ik deze ook gebruiken om de Button+ oplossing (voldoende) te voeden?
Nee, je hebt Bruin, Blauw, Groen/Geel nodig.

Je zult dus draden moeten trekken als je de schakelaar wil vervangen. Ik neem aan dat het alleen een schakelaar is en niet een wandcontactdoos/schakelaar combi waar je alleen naar de schakelaar heb gekeken.

  • Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 17:15
Schway schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:22:
[...]

Nee, je hebt Bruin, Blauw, Groen/Geel nodig.

Je zult dus draden moeten trekken als je de schakelaar wil vervangen. Ik neem aan dat het alleen een schakelaar is en niet een wandcontactdoos/schakelaar combi waar je alleen naar de schakelaar heb gekeken.
Thanks! Ik heb bij mij in de woonkamer een combi dus die is het probleem niet maar bij de slaapkamers boven alleen bruin en zwart, er zitten overigens wel andere stopcontacten in de buurt dus ik vermoed redelijk gemakkelijk nieuwe draden te kunnen trekken...

  • visleeuw
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:22
Tovenaar schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:56:
Even een (wellicht) domme vraag waar ik zo gauw geen antwoord op kan vinden; ik wil in alle kamers van mijn woning de gewone schakelaar vervangen door de Button+ oplossing... Echter heb ik bij alle schakelaars alleen bruin en zwarte bedrading beschikbaar, kan ik deze ook gebruiken om de Button+ oplossing (voldoende) te voeden?
Hoe bedoel je de Button+ oplossing als vervanging van een schakelaar? De Button+ kan zelf niet schakelen, zeker geen 230 V. Zet je dan een schakelmodule (bv KlikAanKlikUit) achter de Button+ in de doos? Dat wordt wel vol met ook de voeding van de Button+ er in.

  • TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
visleeuw schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Hoe bedoel je de Button+ oplossing als vervanging van een schakelaar? De Button+ kan zelf niet schakelen, zeker geen 230 V. Zet je dan een schakelmodule (bv KlikAanKlikUit) achter de Button+ in de doos? Dat wordt wel vol met ook de voeding van de Button+ er in.
Met hue lampen houd je sowieso spanning op de lampen, dus dan kun je de schakel draad en fase standaard verbinden. Lampen schakel je dan via HA of Homey.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV


  • Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:20
TKroon schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Met hue lampen houd je sowieso spanning op de lampen, dus dan kun je de schakel draad en fase standaard verbinden. Lampen schakel je dan via HA of Homey.
Dit doe ik ook. Maar let op: zonder netwerk kan je de lampen niet meer uitzetten. Dus geen "harde" schakelaar heeft wel nadelen. Het beste is extra draden trekken en de button+ naast de schakelaar zetten...

  • Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Sowieso moet je je smart home gasten/schoonmoeder proof maken.

Je wil niet een handleiding moeten geven om een licht uit te moeten doen, want het idee is dat je het makkelijker maakt, niet moelijker

  • Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 17:15
visleeuw schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Hoe bedoel je de Button+ oplossing als vervanging van een schakelaar? De Button+ kan zelf niet schakelen, zeker geen 230 V. Zet je dan een schakelmodule (bv KlikAanKlikUit) achter de Button+ in de doos? Dat wordt wel vol met ook de voeding van de Button+ er in.
Ik heb momenteel alle schakelaars al weggehaald en doorverbonden zodat er continu spanning op de lampen staat, dit gaat hier al ruim 15 jaar prima... Schakelen doen we nu met de hue afstandsbedieningen maar die worden dus straks vervangen door Button+...
Ik moet dus alleen uitvogelen of ik op die plekken (waar nu alleen zwart en bruin zit) nieuwe draden moet trekken...

  • ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Tovenaar schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:21:
[...]

Ik heb momenteel alle schakelaars al weggehaald en doorverbonden zodat er continu spanning op de lampen staat, dit gaat hier al ruim 15 jaar prima... Schakelen doen we nu met de hue afstandsbedieningen maar die worden dus straks vervangen door Button+...
Ik moet dus alleen uitvogelen of ik op die plekken (waar nu alleen zwart en bruin zit) nieuwe draden moet trekken...
Je kunt in de inbouwdoos deze trafo plaatsen; dan heb je een fase (bruin) en nuldraad (blauw) nodig als voeding. Je moet dus op zoek naar de nuldraad en die naar de doos trekken.

  • Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
ocmer schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:46:
[...]

Je kunt in de inbouwdoos deze trafo plaatsen; dan heb je een fase (bruin) en nuldraad (blauw) nodig als voeding. Je moet dus op zoek naar de nuldraad en die naar de doos trekken.
ook een oplossing, maar ik neem aan dat hij de standaard voeding mee heeft besteld die naast een nul ook een aarde nodig heeft. Dan kan hij net zo goed de huidige draden verwijderen en 3 draden trekken met de voeding die hij nu heeft, ipv een nieuwe voeding bestellen en later alsnog 2 draden trekken.

  • redZed
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-06 21:24
Mijn exemplaar gisteren ook ontvangen.

Er zit inderdaad een wezenlijk verschil tussen het grote display en de button displays. Na de laatste FW er te hebben opgezet merk ik nog niet echt een verschil. Ik moet de fix met het scherm zelf nog proberen.

Voor het overige is de look and feel wel heel goed.

heb de link via mqtt naar Home assistant al kunnen maken, in de web UI zie ik connected staan, maar toch zie ik foutmeldingen terug komen in de log van mqtt broker:

Client 10.10.10.140 [10.10.10.140:62918] disconnected: bad socket read/write: Unknown error


Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? De button+ is ook al zichtbaar in HA.

  • TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@redZed jammer om te horen van het verschil in displays. Ik had de hoop dat we als “tweede lichting” daar verbetering in zouden zien. Die van mij ligt nog ingepakt op mijn bureau, ik ga er komende week naar kijken.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV


  • ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Ik heb mijn Button+ ruim een maand en het verschil in scherm valt me totaal niet meer op. Als ik er op let zie ik nog wel verschil; maar ik heb er geen last van in dagelijks gebruik. Ben nog steeds heel tevreden.

  • TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb hem zojuist geïnstalleerd. Eerste indrukken:

- Installatie ging niet vlekkeloos, omdat er een 3-pins voeding bij zat, maar blijkbaar moest ik de gele draad niet gebruiken. Stond nergens, maar Gemini kon me gelukkig helpen.

- Mat scherm is mooi, maar helderheid is algeheel iets te laag. Had graag een 130% instelling gehad voor overdag.

- Ik zie niet alleen helderheid veschil tussen het hoofdscherm en de buttons, maar ook de buttons onderling. De 2e is helderder, maar ook nog binnen dezelfde button (links/rechts) zie ik verschil. Zo is "Genie" donkerder dan "Wasmachine", en "Speelhoek" is donkerder dan "Zithoek Helder". Dit is vreemd en jammer. Ik stoor me er best aan eerlijk gezegd. De middelste button (Ventilatie/Airco) is zoals het zou moeten. Helder genoeg en links/rechts is gelijk. Ik ga hem er niet om terug sturen, want het is een vooruitgang ten opzichte van de V1, maar ik had liever nog wat langer gewacht en een af product ontvangen :)


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_RHwX1ldc10h8IojCJ2PodXFRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XE0k2OP5mgDCJ2qcZzKqq8nn.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV


  • Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
TKroon schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:14:
- Installatie ging niet vlekkeloos, omdat er een 3-pins voeding bij zat, maar blijkbaar moest ik de gele draad niet gebruiken. Stond nergens, maar Gemini kon me gelukkig helpen.
Staat gewoon in de handleiding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6meXBpdI65gBq874KpqPnBAiyY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EpHq3mJgfJKzPsMQJCuQzTl6.png?f=user_large

  • TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Schway schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:03:
[...]

Staat gewoon in de handleiding?

[Afbeelding]
Het maakt voor mij niet meer uit, maar het is niet zichtbaar in dit (https://button.plus/support/docs/152) filmpje, en ook niet in de assembly manual https://button.plus/support/docs/141. Er zat ook niks bij in de doos. Als je een drieaderig kabeltje meelevert, met een voeding met drie uitgangen, en een connector waar drie kabels inzitten, zou je ervan uit kunnen gaan dat je ze alledrie aan moet sluiten :+

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV


  • Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
De assembly manual toont het bij stap 5.
Ik geef toe, je moet wel lezen en kiezen welke voeding je hebt, en niet alleen naar de plaatjes kijken.

  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-06 14:40

polthemol

Moderator General Chat
Schway schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:46:
De assembly manual toont het bij stap 5.
Ik geef toe, je moet wel lezen en kiezen welke voeding je hebt, en niet alleen naar de plaatjes kijken.
ik ben geen fan van die manual. Erg vervelend zoeken als je iets moet weten en het werkt niet echt lekker op een telefoon

@buttonplus misschien is het een optie ook een PDF-manual erbij te doen? :)

Button+ hier sinds maandag mee aan het spelen en ik ben wel zeer te spreken over hoe het in elkaar is gezet/de uitwerking. Voordeel daarbij is dat ik bijna alle ikea-schakelaren kan ditchen. Waar die soms moeite hadden met signaal door te geven, gaat het supersoepel met de button+

Enige minpunt een beetje vind ik de layout opbouwen van de maindisplay. Het is een beetje clunky/moeizaam werken, al moet ik zo fair zijn dat je daar ook niet meer veel mee gaat doen vanaf dat het is ingesteld :)

[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 11-06-2026 11:25 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06 15:35
Zojuist zie ik bij mijn order het vinkje bij shipped, jeej! Verwacht vanavond dan de track en trace... maar geen haast mee gehad want nog druk in de verbouwing maar wel fijn zo kan ik goed de hoogte bepalen waar ik hem ga hangen!

Zin in om ermee te spelen, mijn doel is om hem ook als thermostaat te gaan gebruiken!

  • LaurensO1982
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-06 15:49
update: het zat bij mij in de juiste porten bij de broker config aangeven :)


vandaag ook mijn button plus ontvangen! mooi aan de muur geschroefd, tot dusver ziet het er netjes uit!!

MQTT kunnen configureren, hij vind mijn home assistant en als ik op een knopje druk zie ik dat event ook terugkomen in de log in Mosquitto, so far so good.

ik zie alleen de button plus niet als nieuw device naar boven komen in de auto discovery, heeft er iemand enig idee hoe ik dat eventueel handmatig zou kunnen triggeren of troubleshooten?

[ Voor 8% gewijzigd door LaurensO1982 op 12-06-2026 14:16 ]


  • Smelliecat
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-06 22:49
Hier ook vandaag de button+ ontvangen. Hoe weet je als je de scherm reparatie nodig hebt op de display?

  • ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
LaurensO1982 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:01:
update: het zat bij mij in de juiste porten bij de broker config aangeven :)


vandaag ook mijn button plus ontvangen! mooi aan de muur geschroefd, tot dusver ziet het er netjes uit!!

MQTT kunnen configureren, hij vind mijn home assistant en als ik op een knopje druk zie ik dat event ook terugkomen in de log in Mosquitto, so far so good.

ik zie alleen de button plus niet als nieuw device naar boven komen in de auto discovery, heeft er iemand enig idee hoe ik dat eventueel handmatig zou kunnen triggeren of troubleshooten?
Ik heb uiteindelijk niets met autodiscovery gedaan, ik kreeg het ook niet goed aan de praat. Maar heb met de MQTT plugin in HA zelf de events van/naar MQTT in automatiseringen opgenomen. Dat is weinig werk en dan heb je volledig controle over wat gebeurt.

  • LaurensO1982
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-06 15:49
als ik items toevoeg aan het display krijg ik geen item ID's meer, weten jullie wellicht waar dat aan kan liggen? bij de eerste paar kreeg ik een ID nummer netjes

of een alternatieve manier waarop ik vanuit home assistant dan een waarde kan pushen met een automation?

[ Voor 9% gewijzigd door LaurensO1982 op 12-06-2026 19:47 ]


  • LaurensO1982
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-06 15:49
ik merk dat als ik een item op het display publiceer dat in mijn web variant de positie anders is als op het daadwerkelijke button scherm, iemand enig idee waar dat door kan komen?

  • LaurensO1982
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-06 15:49
LaurensO1982 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:58:
ik merk dat als ik een item op het display publiceer dat in mijn web variant de positie anders is als op het daadwerkelijke button scherm, iemand enig idee waar dat door kan komen?
ben er zelf uit, het handigste is alles een plekje te geven met X en Y positie vanuit top left basis positie

  • stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06 15:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuYq5XyMF5qeILZ9KWVhLQj-90g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/927uTm8IbnHqInmJLXlywCAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Vorige week ook de Button+ binnen gekregen en mee zitten spelen.

Enige wat ik niet voor elkaar kreeg was simpel een datum tonen. Ik deed een MQTT post naar het value topic van het display met 18-6-2026 en dan kreeg ik alleen 18 te zien (in MQTTExplorer zie ik wel gewoon de gehele datum). Doe ik "18-6-2026" dan zie ik ook op de display de " terug, maar dan wel de gehele datum... wat natuurlijk ontzettend lelijk is. Dus als iemand daar de manier of methode voor heeft hoor ik dat graag.


En ja ik doe inspriatie op vanuit dit topic, dus wellcht hier en daar wat herkensbaars ;)

  • Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 17:15
stijn1309 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:58:
[Afbeelding]

Vorige week ook de Button+ binnen gekregen en mee zitten spelen.

Enige wat ik niet voor elkaar kreeg was simpel een datum tonen. Ik deed een MQTT post naar het value topic van het display met 18-6-2026 en dan kreeg ik alleen 18 te zien (in MQTTExplorer zie ik wel gewoon de gehele datum). Doe ik "18-6-2026" dan zie ik ook op de display de " terug, maar dan wel de gehele datum... wat natuurlijk ontzettend lelijk is. Dus als iemand daar de manier of methode voor heeft hoor ik dat graag.


En ja ik doe inspriatie op vanuit dit topic, dus wellcht hier en daar wat herkensbaars ;)
Ik weet niet of je ook Home Assistant gebruikt voor de MQTT publishing maar ik gebruik onderstaande voor een 'generiek' setje gegevens om te tonen op de Button+, wellicht heb je er wat aan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
alias: MQTT - ButtonPlus - Publish default display data
triggers:
  - minutes: /1
    trigger: time_pattern
actions:
  - action: mqtt.publish
    data:
      topic: buttonplus/global/date
      payload: >
        {% set dagen = {
          'Monday':'ma',
          'Tuesday':'di',
          'Wednesday':'wo',
          'Thursday':'do',
          'Friday':'vr',
          'Saturday':'za',
          'Sunday':'zo'
        } %}

        {% set maanden = {
          1:'jan',
          2:'feb',
          3:'mrt',
          4:'apr',
          5:'mei',
          6:'jun',
          7:'jul',
          8:'aug',
          9:'sep',
          10:'okt',
          11:'nov',
          12:'dec'
        } %}

        {{ dagen[now().strftime('%A')] }} {{ now().day }} {{
        maanden[now().month] }} '{{ now().strftime('%y') }}
  - action: mqtt.publish
    data:
      topic: buttonplus/global/time
      payload: |
        {{ now().strftime('%H:%M') }}
  - action: mqtt.publish
    data:
      topic: buttonplus/global/temperature
      payload: >
        {{ state_attr('weather.knmi_bergstraat','temperature') | default(0)}}{{
        state_attr('weather.knmi_bergstraat','temperature_unit') }}
  - action: mqtt.publish
    data:
      topic: buttonplus/global/weather_icon
      payload: |
        {% set condition = states('weather.knmi_bergstraat') %} {% set icons = {
          'sunny':'<svg viewBox="0 0 50 50"><ellipse cx="25" cy="25" rx="8" ry="8" fill="#ff0" stroke="#ffe927" stroke-width="3"></ellipse><line x1="25" y1="5" x2="25" y2="9" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="25" y1="41" x2="25" y2="45" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="5" y1="25" x2="9" y2="25" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="41" y1="25" x2="45" y2="25" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="10.4" y1="10.4" x2="13.2" y2="13.2" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="36.8" y1="36.8" x2="39.6" y2="39.6" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="39.6" y1="10.4" x2="36.8" y2="13.2" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="13.2" y1="36.8" x2="10.4" y2="39.6" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line></svg>',
          'clear-night':'<svg viewBox="0 0 50 50"><path d="M32,8 C20,10 14,20 16,30 C18,40 28,46 38,42 C28,44 18,36 18,26 C18,16 26,9 32,8Z" fill="#c8d8ff" stroke="#a0b8ff" stroke-width="1.5" stroke-linejoin="round"></path><circle cx="12" cy="12" r="1.5" fill="#fff"></circle><circle cx="40" cy="8" r="1" fill="#fff"></circle><circle cx="45" cy="20" r="1.5" fill="#fff"></circle><circle cx="8" cy="35" r="1" fill="#fff"></circle></svg>',
          'cloudy':'<svg viewBox="5 10 38 32"> <path d="M36 17h-1.2c-1.2-3.8-5.8-6.1-10.3-5.1C19 13 16 17 17.3 21.3c1 3.2 4.3 5.3 8.1 5.3h10.4c3 0 5.4-2 5.4-4.6s-2.4-4.5-5.4-4.5Z" fill="#555" stroke="#444" stroke-width="2.5" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round"></path> <path d="M33 24h-2c-1.6-5.2-8-8.3-14.3-6.9C10 18.6 6 23.8 7.8 29.2c1.4 4.3 6.1 7.2 11.5 7.2h13.7c4 0 7.3-2.7 7.3-6.1S37 24 33 24Z" fill="#fff" stroke="#dfdfdf" stroke-width="3" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round"></path> </svg>',
          'partlycloudy':'<svg viewBox="0 0 50 50"><path d="M49 1v48H1V1h48M50 0H0v50h50V0h0Z"></path><ellipse cx="30.58" cy="19.57" rx="7.88" ry="8.04" fill="#ff0" stroke="#ffe927" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round" stroke-width="3"></ellipse><path d="M30.58 1.89v3.22M30.58 34.03v3.22M18.3 7.07l2.25 2.28M40.6 29.79l2.25 2.28M13.23 19.57h3.16M44.76 19.57h3.16M18.3 32.07l2.25-2.28M40.6 9.35l2.25-2.28" fill="none" stroke="#ffe927" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round" stroke-width="3"></path><path d="M37.49 30.26h-2.63c-2.3-7.52-11.4-12.03-20.32-10.09C5.62 22.11.25 29.77 2.55 37.28c1.91 6.21 8.55 10.54 16.17 10.54h18.77c5.76 0 10.42-3.93 10.42-8.78s-4.67-8.78-10.42-8.78h-.01Z" fill="#fff" stroke="#dfdfdf" stroke-miterlimit="10" stroke-width="3"></path></svg>',
          'rainy':'<svg viewBox="6 10 40 40"><path d="M36 24h-2c-1.8-5.8-8.8-9.3-15.7-7.8C11 17.8 7 23.2 8.8 28.9c1.5 4.8 6.6 8.1 12.5 8.1h14.7c4.4 0 8-3 8-6.8s-3.6-6.8-8-6.8Z" fill="#b8c8d8" stroke="#8aa0b8" stroke-width="3" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round"></path><line x1="16" y1="40" x2="13" y2="47" stroke="#5599ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="24" y1="40" x2="21" y2="47" stroke="#5599ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="32" y1="40" x2="29" y2="47" stroke="#5599ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line></svg>',
          'pouring':'<svg viewBox="5 10 40 40"><path d="M36 22h-2c-1.8-5.8-8.8-9.3-15.7-7.8C11 15.8 7 21.2 8.8 26.9c1.5 4.8 6.6 8.1 12.5 8.1h14.7c4.4 0 8-3 8-6.8s-3.6-6.8-8-6.8Z" fill="#000" stroke="#6680a0" stroke-width="3" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round"></path><line x1="14" y1="38" x2="12" y2="48" stroke="#3377ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="21" y1="38" x2="19" y2="48" stroke="#3377ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="28" y1="38" x2="26" y2="48" stroke="#3377ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="35" y1="38" x2="33" y2="48" stroke="#3377ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line></svg>',
          'snowy':'<svg viewBox="6 10 40 40"><path d="M36 24h-2c-1.8-5.8-8.8-9.3-15.7-7.8C11 17.8 7 23.2 8.8 28.9c1.5 4.8 6.6 8.1 12.5 8.1h14.7c4.4 0 8-3 8-6.8s-3.6-6.8-8-6.8Z" fill="#d8eaf8" stroke="#a8c8e8" stroke-width="3" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round"></path><circle cx="16" cy="42" r="2.5" fill="#a8d8ff"></circle><circle cx="25" cy="44" r="2.5" fill="#a8d8ff"></circle><circle cx="34" cy="42" r="2.5" fill="#a8d8ff"></circle></svg>',
          'fog':'<svg viewBox="5 10 40 40"><line x1="5" y1="16" x2="44" y2="16" stroke="#b0b8b0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="5" y1="23" x2="44" y2="23" stroke="#c0c8c0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="5" y1="30" x2="36" y2="30" stroke="#b0b8b0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="5" y1="37" x2="28" y2="37" stroke="#909890" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line></svg>',
          'windy':'<svg viewBox="8 8 40 40"><path d="M6 18 Q20 14 34 18" fill="none" stroke="#ccd8d0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></path><path d="M6 25 Q22 21 38 25 Q44 27 42 32 Q40 36 35 34" fill="none" stroke="#ccd8d0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></path><path d="M6 32 Q18 28 30 32 Q38 36 36 42 Q34 46 28 44" fill="none" stroke="#ccd8d0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></path><path d="M30 12 Q40 8 44 13 Q48 18 42 22" fill="none" stroke="#ccd8d0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></path></svg>'
        } %} {{ icons.get(condition, '❓') }}
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkKMckqMDHKpx1qpFqkqHBeGFIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cEwxaVPYIPXNbMJqSkfNCCNh.png?f=fotoalbum_large


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv7rqPKHwi4rZOUmgLFp15tj-cU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKxxXFSiB78myQtPUoSovVan.png?f=fotoalbum_large

  • stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06 15:35
Tovenaar schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Ik weet niet of je ook Home Assistant gebruikt voor de MQTT publishing maar ik gebruik onderstaande voor een 'generiek' setje gegevens om te tonen op de Button+, wellicht heb je er wat aan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
alias: MQTT - ButtonPlus - Publish default display data
triggers:
  - minutes: /1
    trigger: time_pattern
actions:
  - action: mqtt.publish
    data:
      topic: buttonplus/global/date
      payload: >
        {% set dagen = {
          'Monday':'ma',
          'Tuesday':'di',
          'Wednesday':'wo',
          'Thursday':'do',
          'Friday':'vr',
          'Saturday':'za',
          'Sunday':'zo'
        } %}

        {% set maanden = {
          1:'jan',
          2:'feb',
          3:'mrt',
          4:'apr',
          5:'mei',
          6:'jun',
          7:'jul',
          8:'aug',
          9:'sep',
          10:'okt',
          11:'nov',
          12:'dec'
        } %}

        {{ dagen[now().strftime('%A')] }} {{ now().day }} {{
        maanden[now().month] }} '{{ now().strftime('%y') }}
  - action: mqtt.publish
    data:
      topic: buttonplus/global/time
      payload: |
        {{ now().strftime('%H:%M') }}
  - action: mqtt.publish
    data:
      topic: buttonplus/global/temperature
      payload: >
        {{ state_attr('weather.knmi_bergstraat','temperature') | default(0)}}{{
        state_attr('weather.knmi_bergstraat','temperature_unit') }}
  - action: mqtt.publish
    data:
      topic: buttonplus/global/weather_icon
      payload: |
        {% set condition = states('weather.knmi_bergstraat') %} {% set icons = {
          'sunny':'<svg viewBox="0 0 50 50"><ellipse cx="25" cy="25" rx="8" ry="8" fill="#ff0" stroke="#ffe927" stroke-width="3"></ellipse><line x1="25" y1="5" x2="25" y2="9" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="25" y1="41" x2="25" y2="45" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="5" y1="25" x2="9" y2="25" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="41" y1="25" x2="45" y2="25" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="10.4" y1="10.4" x2="13.2" y2="13.2" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="36.8" y1="36.8" x2="39.6" y2="39.6" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="39.6" y1="10.4" x2="36.8" y2="13.2" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="13.2" y1="36.8" x2="10.4" y2="39.6" stroke="#ffe927" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line></svg>',
          'clear-night':'<svg viewBox="0 0 50 50"><path d="M32,8 C20,10 14,20 16,30 C18,40 28,46 38,42 C28,44 18,36 18,26 C18,16 26,9 32,8Z" fill="#c8d8ff" stroke="#a0b8ff" stroke-width="1.5" stroke-linejoin="round"></path><circle cx="12" cy="12" r="1.5" fill="#fff"></circle><circle cx="40" cy="8" r="1" fill="#fff"></circle><circle cx="45" cy="20" r="1.5" fill="#fff"></circle><circle cx="8" cy="35" r="1" fill="#fff"></circle></svg>',
          'cloudy':'<svg viewBox="5 10 38 32"> <path d="M36 17h-1.2c-1.2-3.8-5.8-6.1-10.3-5.1C19 13 16 17 17.3 21.3c1 3.2 4.3 5.3 8.1 5.3h10.4c3 0 5.4-2 5.4-4.6s-2.4-4.5-5.4-4.5Z" fill="#555" stroke="#444" stroke-width="2.5" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round"></path> <path d="M33 24h-2c-1.6-5.2-8-8.3-14.3-6.9C10 18.6 6 23.8 7.8 29.2c1.4 4.3 6.1 7.2 11.5 7.2h13.7c4 0 7.3-2.7 7.3-6.1S37 24 33 24Z" fill="#fff" stroke="#dfdfdf" stroke-width="3" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round"></path> </svg>',
          'partlycloudy':'<svg viewBox="0 0 50 50"><path d="M49 1v48H1V1h48M50 0H0v50h50V0h0Z"></path><ellipse cx="30.58" cy="19.57" rx="7.88" ry="8.04" fill="#ff0" stroke="#ffe927" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round" stroke-width="3"></ellipse><path d="M30.58 1.89v3.22M30.58 34.03v3.22M18.3 7.07l2.25 2.28M40.6 29.79l2.25 2.28M13.23 19.57h3.16M44.76 19.57h3.16M18.3 32.07l2.25-2.28M40.6 9.35l2.25-2.28" fill="none" stroke="#ffe927" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round" stroke-width="3"></path><path d="M37.49 30.26h-2.63c-2.3-7.52-11.4-12.03-20.32-10.09C5.62 22.11.25 29.77 2.55 37.28c1.91 6.21 8.55 10.54 16.17 10.54h18.77c5.76 0 10.42-3.93 10.42-8.78s-4.67-8.78-10.42-8.78h-.01Z" fill="#fff" stroke="#dfdfdf" stroke-miterlimit="10" stroke-width="3"></path></svg>',
          'rainy':'<svg viewBox="6 10 40 40"><path d="M36 24h-2c-1.8-5.8-8.8-9.3-15.7-7.8C11 17.8 7 23.2 8.8 28.9c1.5 4.8 6.6 8.1 12.5 8.1h14.7c4.4 0 8-3 8-6.8s-3.6-6.8-8-6.8Z" fill="#b8c8d8" stroke="#8aa0b8" stroke-width="3" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round"></path><line x1="16" y1="40" x2="13" y2="47" stroke="#5599ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="24" y1="40" x2="21" y2="47" stroke="#5599ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="32" y1="40" x2="29" y2="47" stroke="#5599ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line></svg>',
          'pouring':'<svg viewBox="5 10 40 40"><path d="M36 22h-2c-1.8-5.8-8.8-9.3-15.7-7.8C11 15.8 7 21.2 8.8 26.9c1.5 4.8 6.6 8.1 12.5 8.1h14.7c4.4 0 8-3 8-6.8s-3.6-6.8-8-6.8Z" fill="#000" stroke="#6680a0" stroke-width="3" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round"></path><line x1="14" y1="38" x2="12" y2="48" stroke="#3377ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="21" y1="38" x2="19" y2="48" stroke="#3377ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="28" y1="38" x2="26" y2="48" stroke="#3377ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="35" y1="38" x2="33" y2="48" stroke="#3377ff" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line></svg>',
          'snowy':'<svg viewBox="6 10 40 40"><path d="M36 24h-2c-1.8-5.8-8.8-9.3-15.7-7.8C11 17.8 7 23.2 8.8 28.9c1.5 4.8 6.6 8.1 12.5 8.1h14.7c4.4 0 8-3 8-6.8s-3.6-6.8-8-6.8Z" fill="#d8eaf8" stroke="#a8c8e8" stroke-width="3" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round"></path><circle cx="16" cy="42" r="2.5" fill="#a8d8ff"></circle><circle cx="25" cy="44" r="2.5" fill="#a8d8ff"></circle><circle cx="34" cy="42" r="2.5" fill="#a8d8ff"></circle></svg>',
          'fog':'<svg viewBox="5 10 40 40"><line x1="5" y1="16" x2="44" y2="16" stroke="#b0b8b0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="5" y1="23" x2="44" y2="23" stroke="#c0c8c0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="5" y1="30" x2="36" y2="30" stroke="#b0b8b0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line><line x1="5" y1="37" x2="28" y2="37" stroke="#909890" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></line></svg>',
          'windy':'<svg viewBox="8 8 40 40"><path d="M6 18 Q20 14 34 18" fill="none" stroke="#ccd8d0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></path><path d="M6 25 Q22 21 38 25 Q44 27 42 32 Q40 36 35 34" fill="none" stroke="#ccd8d0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></path><path d="M6 32 Q18 28 30 32 Q38 36 36 42 Q34 46 28 44" fill="none" stroke="#ccd8d0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></path><path d="M30 12 Q40 8 44 13 Q48 18 42 22" fill="none" stroke="#ccd8d0" stroke-width="3" stroke-linecap="round"></path></svg>'
        } %} {{ icons.get(condition, '❓') }}
[Afbeelding]


[Afbeelding]
Dank je!
Jouw code toegepast en het werkt inderdaad.

Voor mijn gevoel struikelt die over de -

  • Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:49
stijn1309 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:10:
[...]

Dank je!
Jouw code toegepast en het werkt inderdaad.

Voor mijn gevoel struikelt die over de -
Misschien even escapen?
code:
1
01\-01\-2001

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)


  • B_sHoRtY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21
Ook ik ben begonnen aan mijn Button+V2 projectje. Erg interessant! Eigenlijk werkt alles wel prima, maar ik kan nog niet zo goed achterhalen hoe ik het beste een tweede pagina kan maken zodat de drie bars weer “blanco” worden voor nieuwe acties. Heb ik documentatie gemist of een tip hoe ik dit het beste kan aanpakken? Dank!

  • pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-06 10:43
Even een Mount plate ontworpen (printer draait, foto's volgen) om mijn huidige thermostaat iets op te dikken en de Button+ er boven te hangen.

Het device kost wel een hoop automations voor MQTT publishen en afhandeling van de knoppen, maar al met al erg blij mee!

  • pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-06 10:43
B_sHoRtY schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:53:
Ook ik ben begonnen aan mijn Button+V2 projectje. Erg interessant! Eigenlijk werkt alles wel prima, maar ik kan nog niet zo goed achterhalen hoe ik het beste een tweede pagina kan maken zodat de drie bars weer “blanco” worden voor nieuwe acties. Heb ik documentatie gemist of een tip hoe ik dit het beste kan aanpakken? Dank!
Je kunt bij de buttons de pagina aangeven? Tip: export de config, plak de json in VS Code en formateer hem netjes, dan is het editen zo gedaan, import, save en klaar!

  • B_sHoRtY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21
pOZOR jED schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Je kunt bij de buttons de pagina aangeven? Tip: export de config, plak de json in VS Code en formateer hem netjes, dan is het editen zo gedaan, import, save en klaar!
Dit had ik gezien inderdaad. Maar ik zie de logica even niet hoe ik deze dan laat wisselen naar pagina 2. Ik zou graag de twee buttons die in het grote display zitten gebruiken om alle bars te laten wisselen naar pagina 2. Ik heb hiervoor duplicaten aangemaakt en pagina 1 aangepast naar pagina 2. Nu mis ik alleen de logica om de bars te laten wisselen naar pagina 2.

EDIT: als ik in de GUI op de webpagina van de Button+ op de twee buttons klik dan zie ik in de preview dat de bars eronder wisselen naar pagina 2. Als ik dit doe op de Buttoon+ zelf, dan gebeurt er niks. Ik verwacht dat ik iets mis...

[ Voor 15% gewijzigd door B_sHoRtY op 19-06-2026 16:14 ]


  • pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-06 10:43
B_sHoRtY schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Dit had ik gezien inderdaad. Maar ik zie de logica even niet hoe ik deze dan laat wisselen naar pagina 2. Ik zou graag de twee buttons die in het grote display zitten gebruiken om alle bars te laten wisselen naar pagina 2. Ik heb hiervoor duplicaten aangemaakt en pagina 1 aangepast naar pagina 2. Nu mis ik alleen de logica om de bars te laten wisselen naar pagina 2.

EDIT: als ik in de GUI op de webpagina van de Button+ op de twee buttons klik dan zie ik in de preview dat de bars eronder wisselen naar pagina 2. Als ik dit doe op de Buttoon+ zelf, dan gebeurt er niks. Ik verwacht dat ik iets mis...
Even wat json plakken dan:
"buttons": [
        {
            "buttonid": "1-0",
            "position": 1,
            "page": 0,
            "toplabel": "",
            "svg": "",
            "longdelay": 40,
            "longrepeat": 15,
            "leds": [],
            "topics": [
                {
                    "brokerid": "home",
                    "topic": "buttonplus/btn_xxxxxx/page/set",
                    "payload": "previous",
                    "eventtype": 0
                }
            ]
        },
        {
            "buttonid": "2-0",
            "position": 2,
            "page": 0,
            "toplabel": "",
            "svg": "",
            "longdelay": 40,
            "longrepeat": 15,
            "leds": [],
            "topics": [
                {
                    "brokerid": "home",
                    "topic": "buttonplus/btn_xxxxxx/page/set",
                    "payload": "next",
                    "eventtype": 0
                }
            ]
        },
Door de knoppen 1 en 2 (die bij het display) op pagina 0 te zetten, blijven ze op elke pagina (0 is gewoon default)

De topics voor buttonplus/btn_xxx/page/set stellen de pagina in. kan op nummer, of met next/previous

  • B_sHoRtY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21
pOZOR jED schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:35:
[...]

Even wat json plakken dan:
"buttons": [
        {
            "buttonid": "1-0",
            "position": 1,
            "page": 0,
            "toplabel": "",
            "svg": "",
            "longdelay": 40,
            "longrepeat": 15,
            "leds": [],
            "topics": [
                {
                    "brokerid": "home",
                    "topic": "buttonplus/btn_xxxxxx/page/set",
                    "payload": "previous",
                    "eventtype": 0
                }
            ]
        },
        {
            "buttonid": "2-0",
            "position": 2,
            "page": 0,
            "toplabel": "",
            "svg": "",
            "longdelay": 40,
            "longrepeat": 15,
            "leds": [],
            "topics": [
                {
                    "brokerid": "home",
                    "topic": "buttonplus/btn_xxxxxx/page/set",
                    "payload": "next",
                    "eventtype": 0
                }
            ]
        },
Door de knoppen 1 en 2 (die bij het display) op pagina 0 te zetten, blijven ze op elke pagina (0 is gewoon default)

De topics voor buttonplus/btn_xxx/page/set stellen de pagina in. kan op nummer, of met next/previous
Kijk, nu kom ik wat verder. Ik heb denk ik gewoon over het topic heengelezen om van pagina te wisselen. Dit werkt gewoon perfect.

Dank voor je input, je bent de beste!

  • pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-06 10:43
B_sHoRtY schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:46:
[...]

Kijk, nu kom ik wat verder. Ik heb denk ik gewoon over het topic heengelezen om van pagina te wisselen. Dit werkt gewoon perfect.

Dank voor je input, je bent de beste!
Op de documentatie valt nog wel wat aan te merken, maar met wat gepuzzel kom je een heel eind. Vooral omdat er tussen HA en Button+ geen API wordt gebruikt, krijg je best veel edge-cases.
Dus je moet echt heel goed over automations nadenken en hoe je data afhandelt en op MQTT pusht.

Neem HUE scenes, deze komen 1:1 door, dus die kun je mooi in je HA en dus Button+ gebruiken. Maar zet je ze aan buiten HA om, met de app/knop/FoH schakelaar/Spraaksysteem, dan krijgt HA niet dor dat er van scene wordt gewisseld. Dus spring maar in de developer mode van HA en check je light.woonkamer groep etc, past die helderheid zich aan, zit je in een andere scene, match de helderheid aan je scenes en je kunt je display weer vullen ;)

Dus ja, mooi device, maar je moet erg goed blijven opletten op wat je doet!

  • B_sHoRtY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21
pOZOR jED schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Op de documentatie valt nog wel wat aan te merken, maar met wat gepuzzel kom je een heel eind. Vooral omdat er tussen HA en Button+ geen API wordt gebruikt, krijg je best veel edge-cases.
Dus je moet echt heel goed over automations nadenken en hoe je data afhandelt en op MQTT pusht.

Neem HUE scenes, deze komen 1:1 door, dus die kun je mooi in je HA en dus Button+ gebruiken. Maar zet je ze aan buiten HA om, met de app/knop/FoH schakelaar/Spraaksysteem, dan krijgt HA niet dor dat er van scene wordt gewisseld. Dus spring maar in de developer mode van HA en check je light.woonkamer groep etc, past die helderheid zich aan, zit je in een andere scene, match de helderheid aan je scenes en je kunt je display weer vullen ;)

Dus ja, mooi device, maar je moet erg goed blijven opletten op wat je doet!
Helemaal waar! ik moet zeggen dat je 80% in een paar uurtjes wel geconfigureerd hebt. Maar omdat je letterlijk ieder ledje individueel kunt schakelen/helderheid/rgb, maakt dat het geheel wel erg bewerkelijk is om op te zetten. Die andere 20% is veel zoekwerk of gewoon even vragen op een forum met mede-gebruikers:).

  • _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik moet wel zeggen dat ik graag had gezien dat de Button+ (ik heb een v1) voor €10 meer gewoon een fatsoenlijke hoeveelheid CPU/RAM aan boord had, het is allemaal kantje boord.

Ik (en Codex) heb een TinySVG renderer geschreven voor HomeAssistant op basis van Nordpool. Best geinig, grafiekje dat de uurprijzen over de loop van de dag enigszins laat zien, en de nacht kleurt.. Publiceert op MQTT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxfwaSI4j7aqkVlD71E8F-Ezsjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJcSf483r3CMg1yGz9x0Esvb.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan deze code natuurlijk ook misbruiken om andere statistiek mee te plotten. Er zitten wat truukjes in om de SVG zo klein mogelijk te houden, bijvoorbeeld het groeperen van lijn segmenten ipv punten, integer coordinaten, alleen SVG primitives, geen gebruik van transparantie, de kwartieren zijn uitgemiddeld tot uren om punten te besparen.

Ik had eerst een gewone 24 uur grafiek, met een bewegende "nu" lijn, maar vond ik minder dan dit, een sliding window van X uur achteruit en X uur vooruit.

Afhankelijk van hoeveel je al op je layout hebt staan of niet gaat hij het renderen. Eerst renderde ik 25 uur en een stepline (2 punten per uur) ipv linegraph, en dat vond hij niet geweldig leuk. Hij renderd nu nog een raar grijs blokjes links van de kwh prijs. Dus beetje mee prutsen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
{%- set svg_width = 100 -%}
{%- set svg_height = 42 -%}
{%- set stroke_width = 4 -%}
{%- set past_hours = 6 -%}
{%- set future_hours = 12 -%}
{%- set night_color = '#3c4246' -%}

{%- set today = state_attr('sensor.nordpool_including_tax', 'raw_today') | default([], true) -%}
{%- set tomorrow = state_attr('sensor.nordpool_including_tax', 'raw_tomorrow') | default([], true) -%}
{%- set raw = today + tomorrow -%}

{%- set now_hour = now().hour -%}
{%- set start_hour = now_hour - past_hours -%}
{%- set end_hour = now_hour + future_hours -%}
{%- set point_count = past_hours + 1 + future_hours -%}

{%- set ns = namespace(hours=[], prices=[], nights=[], paths=[]) -%}

{%- for hour in range(start_hour, end_hour + 1) -%}
  {%- if hour >= 0 -%}
    {%- set values = namespace(items=[]) -%}
    {%- for index in range(hour * 4, hour * 4 + 4) -%}
      {%- if raw[index] is defined and raw[index].value is defined -%}
        {%- set values.items = values.items + [raw[index].value | float] -%}
      {%- endif -%}
    {%- endfor -%}

    {%- if values.items | count > 0 -%}
      {%- set price = (values.items | sum) / (values.items | count) -%}
      {%- set ns.hours = ns.hours + [{'hour': hour, 'price': price}] -%}
      {%- set ns.prices = ns.prices + [price] -%}
    {%- endif -%}
  {%- endif -%}
{%- endfor -%}

{%- set min_price = ns.prices | min -%}
{%- set max_price = ns.prices | max -%}
{%- set price_range = max_price - min_price -%}

{%- set padding = stroke_width / 2 -%}
{%- set x_step = (svg_width - stroke_width) / (point_count - 1) -%}
{%- set max_y = svg_height - padding -%}
{%- set y_range = svg_height - stroke_width -%}

{%- set plotted = namespace(points=[]) -%}
{%- for item in ns.hours -%}
  {%- set relative_hour = item.hour - start_hour -%}
  {%- set x = (padding + (relative_hour * x_step)) | round(0) | int -%}
  {%- set y = ((svg_height / 2) if price_range == 0 else max_y - (((item.price - min_price) / price_range) * y_range)) | round(0) | int -%}
  {%- set plotted.points = plotted.points + [{'x': x, 'y': y, 'hour': item.hour, 'price': item.price}] -%}
{%- endfor -%}

{%- set night = namespace(active=false, start=0) -%}
{%- for hour in range(start_hour, end_hour + 2) -%}
  {%- set is_night = hour >= 0 and hour <= end_hour and (hour % 24) < 7 -%}

  {%- if is_night and not night.active -%}
    {%- set night.active = true -%}
    {%- set night.start = hour -%}
  {%- elif not is_night and night.active -%}
    {%- set x1 = padding + ((night.start - start_hour) * x_step) - (x_step / 2) -%}
    {%- set x2 = padding + ((hour - start_hour) * x_step) - (x_step / 2) -%}
    {%- set x = 0 if x1 < 0 else x1 -%}
    {%- set x_end = svg_width if x2 > svg_width else x2 -%}
    {%- set width = x_end - x -%}

    {%- if width > 0 -%}
      {%- set x = x | round(0) | int -%}
      {%- set width = width | round(0) | int -%}
      {%- set ns.nights = ns.nights + ['<path fill="' ~ night_color ~ '" d="M' ~ x ~ ' 0h' ~ width ~ 'v' ~ svg_height ~ 'H' ~ x ~ 'z"/>'] -%}
    {%- endif -%}

    {%- set night.active = false -%}
  {%- endif -%}
{%- endfor -%}

{%- set group = namespace(color='', d='') -%}
{%- for point in plotted.points[1:] -%}
  {%- set previous = plotted.points[loop.index0] -%}
  {%- set is_past = point.hour <= now_hour -%}
  {%- set color =
    '#13272d' if is_past and point.price < 0 else
    '#224c47' if is_past and point.price < 0.26 else
    '#7d7040' if is_past and point.price < 0.4 else
    '#6a3627' if is_past else
    '#264d59' if point.price < 0 else
    '#43978d' if point.price < 0.26 else
    '#f9e07f' if point.price < 0.4 else
    '#d46c4e'
  -%}

  {%- if group.color == color -%}
    {%- set group.d = group.d ~ 'L' ~ point.x ~ ' ' ~ point.y -%}
  {%- else -%}
    {%- if group.d != '' -%}
      {%- set ns.paths = ns.paths + ['<path d="' ~ group.d ~ '" stroke="' ~ group.color ~ '"/>'] -%}
    {%- endif -%}
    {%- set group.color = color -%}
    {%- set group.d = 'M' ~ previous.x ~ ' ' ~ previous.y ~ 'L' ~ point.x ~ ' ' ~ point.y -%}
  {%- endif -%}
{%- endfor -%}

{%- if group.d != '' -%}
  {%- set ns.paths = ns.paths + ['<path d="' ~ group.d ~ '" stroke="' ~ group.color ~ '"/>'] -%}
{%- endif -%}

{%- set now_x = (padding + (past_hours * x_step)) | round(0) | int -%}

<svg width="{{ svg_width }}" height="{{ svg_height }}"><path d="M0 0h{{ svg_width }}v{{ svg_height }}H0z"/>{{ ns.nights | join('') }}<path stroke="red" stroke-width="2" d="M{{ now_x }} 0v{{ svg_height }}"/><g fill="none" stroke-width="{{ stroke_width }}" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round">{{ ns.paths | join('') }}</g></svg>
Voorbeeld output (zonder "minify")
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<svg width="100" height="42">
  <path d="M0 0h100v42H0z"/>
  <path fill="#3c4246" d="M63 0h37v42H63z"/>
  <path stroke="red" stroke-width="2" d="M34 0v42"/>
  <g fill="none" stroke-width="4" stroke-linecap="round" stroke-linejoin="round">
    <path d="M2 40L7 40L13 39L18 32L23 24" stroke="#224c47"/>
    <path d="M23 24L29 21L34 18" stroke="#7d7040"/>
    <path d="M34 18L39 10L45 2L50 5L55 12L61 16L66 17L71 19L77 20L82 20L87 20L93 21L98 21" stroke="#f9e07f"/>
  </g>
</svg>
Achtergrond rect, nacht rect (of twee), line voor "current hour", en dan de uurtarieven paths.

Het is ook wat onderdoorzichtig hoe hoog/breed de Button+ daadwerkelijk rendert. Breedte kan je instellen, maar hoogte gaat op basis van fontsize. Ik vond 100x42 goed passen in 42 breed bij fontsize 3.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
        {
            "displayitemid": "10",
            "x": 65,
            "y": 23,
            "page": 1,
            "boxtype": 1,
            "fontsize": 3,
            "align": 1,
            "width": 42,
            "unit": "",
            "round": null,
            "topics":
            [
                {
                    "brokerid": "brk1",
                    "topic": "tariefsvg",
                    "payload": "",
                    "eventtype": 46
                }
            ]
        },

[ Voor 35% gewijzigd door _eLMo_ op 19-06-2026 18:57 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen


  • Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

Toppe

Oké ✅

Is er iemand die V1 en V2 naast elkaar heeft? Ik heb een V1 maar twijfel wel heel erg om die V2 te bestellen gezien de kwaliteit van de V1 mij echt tegenviel. En dan vind ik €100 toch best wel een boel geld voor iets wat in de kast komt te liggen…

Is de V2 echt zoveel beter?

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 20-06-2026 10:48 ]

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.


  • TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:47:
Is er iemand die V1 en V2 naast elkaar heeft? Ik heb een V1 maar twijfel wel heel erg om die V2 te bestellen gezien de kwaliteit van de V1 mij echt tegenviel. En dan vind ik €100 toch best wel een boel geld voor iets wat in de kast komt te liggen…

Is de V2 echt zoveel beter?
De V2 ziet er veel verfijnder en een stuk mooier uit. Geen glimmende voorkant meer, mooie afgeronde hoeken en een mat scherm. Ook de LED's zien er mooier uit. Of het de upgrade waard is, is aan jou, maar de V2 is zeker een vooruitgang en opzichte van de V1 :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV


  • B_sHoRtY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21
Ik weet niet of er in dit forum al eens gesproken is over het design van de Button+ in een standaard Europese inbouwdoos?

De "basis" van de Button+ is precies zo breed als een Europese inbouwdoos. Het is op deze manier toch praktisch onvermijdelijk dat je oneffenheden van je muur of zelfs een randje van je in bouwdoos gaat zien vanaf de zijkant?

Ik snap niet zo goed waarom de base smaller is dan de buttons en display zelf, wat ons wat extra vlees had gegeven om over je inbouwdoos te plaatsen.

Wanneer je een stopcontact of schakelaar koopt, dan heb je altijd zo'n mooi raampje als afwerking rondom zodat je imperfecties rondom je inbouwdoos kunt afdekken.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

  • rob-bo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-06 15:05
pOZOR jED schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:15:
Het device kost wel een hoop automations voor MQTT publishen en afhandeling van de knoppen, maar al met al erg blij mee!
Ik heb uiteindelijk een aantal generieke automations gemaakt. Deze bijvoorbeeld voor de button afhandeling:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Button+ dynamic light toggle
description: Handles all button clicks and maps them to lights
triggers:
  - trigger: mqtt
    topic: buttonplus/btn/button/+/pushbutton
conditions:
  - condition: template
    value_template: |
      {{ trigger.payload_json.event_type == 'click' }}
actions:
  - variables:
      button_map:
        3-1: light.woonkamer_bol_light
        4-1: light.tower
        5-1: light.woonkamer_arch_light
        6-1: light.ikea_trio
        7-1: group.woonkamer_lights
        5-3: switch.shelly_espressomachine_relay
      button_id: |
        {{ trigger.topic.split('/')[-2] }}
      target_light: |
        {{ button_map.get(button_id) }}
  - condition: template
    value_template: "{{ target_light is not none }}"
  - action: homeassistant.toggle
    target:
      entity_id: "{{ target_light }}"
mode: single
En deze om niet-native mqtt device statussen te publishen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
alias: Publish states to MQTT
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.now_playing_song
      - sensor.now_playing_artist
      - sensor.rotelmini_volume
      - switch.coolcam_plug_1_relay
      - switch.shelly_espressomachine_relay
      - sensor.harmony_current_activity
  - trigger: state
    entity_id: climate.woonkamer_thermostaat
    attribute: temperature
conditions: []
actions:
  - variables:
      entity_map:
        sensor.now_playing_song:
          topic: media/woonkamer/playing/song
        sensor.now_playing_artist:
          topic: media/woonkamer/playing/artist
        sensor.rotelmini_volume:
          topic: media/woonkamer/media/volume
        switch.coolcam_plug_1_relay:
          topic: esphome/tvmeubel/relay/state
        switch.shelly_espressomachine_relay:
          topic: esphome/espressomachine/relay/state
        climate.woonkamer_thermostaat:
          topic: thermostat/woonkamer/temperature
        sensor.harmony_current_activity:
          topic: media/woonkamer/media/activity
      entry: "{{ entity_map[trigger.entity_id] }}"
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: >
              {{ trigger.entity_id in ['switch.coolcam_plug_1_relay',
              'switch.shelly_espressomachine_relay'] }}
        sequence:
          - action: mqtt.publish
            data:
              qos: "0"
              retain: true
              topic: "{{ entry.topic }}"
              payload: "{{ 'Aan' if trigger.to_state.state == 'on' else 'Uit' }}"
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ trigger.entity_id == 'climate.woonkamer_thermostaat' }}"
        sequence:
          - action: mqtt.publish
            data:
              qos: "0"
              retain: true
              topic: "{{ entry.topic }}"
              payload: "{{ state_attr('climate.woonkamer_thermostaat', 'temperature') }}"
    default:
      - action: mqtt.publish
        data:
          qos: "0"
          retain: true
          topic: "{{ entry.topic }}"
          payload: "{{ states(trigger.entity_id) }}"
mode: queued
max: 5
Ik heb er nog een paar voor specifieke dingen (zoals media control) maar het is redelijk beperkt.

  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-06 14:40

polthemol

Moderator General Chat
B_sHoRtY schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:13:
Ik weet niet of er in dit forum al eens gesproken is over het design van de Button+ in een standaard Europese inbouwdoos?

De "basis" van de Button+ is precies zo breed als een Europese inbouwdoos. Het is op deze manier toch praktisch onvermijdelijk dat je oneffenheden van je muur of zelfs een randje van je in bouwdoos gaat zien vanaf de zijkant?

Ik snap niet zo goed waarom de base smaller is dan de buttons en display zelf, wat ons wat extra vlees had gegeven om over je inbouwdoos te plaatsen.

Wanneer je een stopcontact of schakelaar koopt, dan heb je altijd zo'n mooi raampje als afwerking rondom zodat je imperfecties rondom je inbouwdoos kunt afdekken.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
de oneffenheden op de muur kun je er niet mee oplossen. Als je het te strak moet aanschroeven, werken de klikmodules niet meer (bron: ik heb een jaren 30 woning waar het enige rechte oppervlakt de tegelvloer in de keuken is die ik zelf heb gelegd).

Als er kleine imperfecties zijn en het stoort je superhard, dan zou ik het met een kitrandje proberen weg te werken :) Ik heb het voor hier naast me neergelegd, scheef is scheef.

Een andere optie kan ook nog zijn om het (bij een gipsmuur) wat uit te diepen waar het 'montagerooster' komt, dan verzink je het lichtjes in de muur misschien.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien


  • B_sHoRtY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21
polthemol schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:47:
[...]

de oneffenheden op de muur kun je er niet mee oplossen. Als je het te strak moet aanschroeven, werken de klikmodules niet meer (bron: ik heb een jaren 30 woning waar het enige rechte oppervlakt de tegelvloer in de keuken is die ik zelf heb gelegd).

Als er kleine imperfecties zijn en het stoort je superhard, dan zou ik het met een kitrandje proberen weg te werken :) Ik heb het voor hier naast me neergelegd, scheef is scheef.

Een andere optie kan ook nog zijn om het (bij een gipsmuur) wat uit te diepen waar het 'montagerooster' komt, dan verzink je het lichtjes in de muur misschien.
Het te strak aandraaien van de base module heb ik inderdaad ook ervaren. De buttons klikken dan niet meer.

Ik denk dat ik met wat muurvuller oid rondom de inbouwdoos het geheel netjes ga proberen te maken.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.