Updated beta,
fix serialization of multiple LEDs.
fix MQTT subscribe default schema
Wellicht lost dat e.e.a op?
Zijn er mensen met ervaring met deze beta 3?
Heel toevallig al met deze firmware en de Homey integratie?
Ik heb nog geen verschil gemerkt met de V3 beta. De JSON van V2 werkt nog steeds niet FW V3. Hij start wel op met de V2 config, maar bij een reset wordt de default V3 config geladen en is mijn V2 config weg.HenkRenting schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:02:
Inmiddels is er een beta 3 van de v3 firmware online:[quote]
Updated beta,
fix serialization of multiple LEDs.
fix MQTT subscribe default schema
Wellicht lost dat e.e.a op?
Zijn er mensen met ervaring met deze beta 3?
Heel toevallig al met deze firmware en de Homey integratie?
Nu kan ik bijhouden welke Wifi-sterkte de Button rapporteert. En dan komt de vraag: Ik heb een netwerk met Frit!Box 5590 en 2 repeaters (1200AX en 3000AX). De Button maakt (ook na reset van de Wifi) verbinding met het zwakste signaal, de Wifi van de Fritz!Box (ongeveer -80 dB) en niet met een sterker signaal (-59 dB) van één van de repeaters. Fritz!Box en repeaters staan in mesh met allemaal hetzelfde SSID op kanaal 9 op 2,4 GHz. Hoe zorg ik dat de Button het sterkste signaal kiest?
Binnen de Button+ firmware heb ik hier niet echt controle over, ik gebruik de ESP-IDF Wifi API, en die maakt kennelijk de keuze voor een minder sterk AP.
Zelf kan ik via de heel uitgebreide Unify software de Button+ op een zelf gekozen AP vastzetten. Sowieso heb ik een apart 2.5Gh netwerk gemaakt voor ESP32 apparaten. Ook zou ik een apart netwerk kunnen maken die maar van 1 AP gebruik maakt, en dan daar mee verbinden, maar dat heb ik nog niet nodig gehad.
Mogelijk kun je in de Fritzbox software iets dergelijks bereiken met de repeaters? In het algemeen is het combineren van AP's/repeaters niet zo wenselijk voor apparaten die een vast positie hebben is mijn ervaring.
Overigens kan de Button+ met heel weinig signaal nog werken. Ik heb signaalsterktes tot -90 dB gezien en de MQTT berichten werden goed ontvangen/verstuurd. Wel kan het dan lastig zijn de WebUI te bereiken.
openkat.nl al gezien?
Er is ook een nieuwe blog beschikbaar met een update dat leveringen vertraagd zijn tot januari 2026.
Mijn vragen zijn: 1) Kan ik het best de 60W of 100W voeding pakken? 2) Is de nominale stroom 2.5A/60W of 4.2A/100.8W een fit voor de button+ v2?
Huidige situatie
- Momenteel heb ik een Niko Home Control domotica systeem. Zeer tevreden van dus geen klachten daar. Elke knop en Niko thermostaat (5x) worden gevoed (en gestuurd) via een buskabel (geen 230V ter beschikking daar).
- De thermostaten gebruik ik enkel als temperatuur aflezing en niet om temperatuur te sturen. Ik heb vloerverwarming met recent een warmtepomp. Alle zoneventielen staan nu gewoon open met 1 thermostaat op de begane grond. Werkt prima.
- De buskabel die ik gebruik is een UTP cat 6 (solid kern) via 2 aders (ik heb dus 4 aders vrij)
- Ik gebruik nu al in combinatie met Home Assistant de knoppen van Niko om bvb Hue lampen aan en uit te doen via de Niko hobby API (MQTT). Werkt goed en stabiel.
- Niko Home Control heeft wel het Digital Black display maar die zijn veel te duur (260 - 350 EUR) en te beperkt door het gesloten Niko systeem.
- Daarom leek button+ v2 mij ideaal om als vervanger van de displays te gebruiken. Echter heb ik wat vragen hierover betreffende voeding.
- Button+ v2 heeft nu een "Wide-Range Voltage Converter: An integrated voltage converter now supports input from 4.5V to 28V, offering greater flexibility for powering the Button+. It also improves efficiency when converting USB-C 5V to the internal 3.3V. Direct 3.3V input remains supported.'
- Dat betekent dus dat ik de UTP kabels kan gebruiken om button+ te voeden. Dat wil ik via een voeding doen die ik in de meterkast ga hangen.
- Dit is ook het advies van Niko voor de 24V Digital Black: https://guide.niko.eu/nl/...al-black-24-v-installeren --> sluit de Digital black, 24 V met een tweedraadse 24 VDC-voedingskabel aan op een aparte 24 VDC-voeding --> 60W 340-00050 of 100W 340-00051
:strip_exif()/f/image/oJ116ZH1CkteSVAy3t7CtrFu.png?f=user_large)
- 60W voeding: instelbaar uitgangsspanningsbereik van 21,6 Vdc – 29 Vdc met nominale stroom/vermogen: 2.5A/60W ||
- 100W voeding: instelbaar uitgangsspanningsbereik van 21,6 Vdc – 29 Vdc met nominale stroom/vermogen: 4.2A/100.8W.
- Niko heeft een tabel met kabeltype vs lengte (en aantal). Daar zou ik binnen de marges blijven.
:strip_exif()/f/image/pWHBmQi2QK7pTiY03FhGjjHK.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door cwegh op 27-11-2025 11:26 ]
https://button.plus/support/firmware
Ik begrijp je niet helemaal. De button plus heeft aan 3W genoeg. Waarom zou je zo'n zware voeding nemen?cwegh schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:24:
Ik heb ook een bericht gestuurd via de button+ website maar de responsetijden zijn, begrijpelijk, niet zo hoog. Daarom post ik mijn vraag hier, misschien dat sommige dit wel weten.
Mijn vragen zijn: 1) Kan ik het best de 60W of 100W voeding pakken? 2) Is de nominale stroom 2.5A/60W of 4.2A/100.8W een fit voor de button+ v2?
Huidige situatieInformatie tbv de vraag
- Momenteel heb ik een Niko Home Control domotica systeem. Zeer tevreden van dus geen klachten daar. Elke knop en Niko thermostaat (5x) worden gevoed (en gestuurd) via een buskabel (geen 230V ter beschikking daar).
- De thermostaten gebruik ik enkel als temperatuur aflezing en niet om temperatuur te sturen. Ik heb vloerverwarming met recent een warmtepomp. Alle zoneventielen staan nu gewoon open met 1 thermostaat op de begane grond. Werkt prima.
- De buskabel die ik gebruik is een UTP cat 6 (solid kern) via 2 aders (ik heb dus 4 aders vrij)
- Ik gebruik nu al in combinatie met Home Assistant de knoppen van Niko om bvb Hue lampen aan en uit te doen via de Niko hobby API (MQTT). Werkt goed en stabiel.
- Niko Home Control heeft wel het Digital Black display maar die zijn veel te duur (260 - 350 EUR) en te beperkt door het gesloten Niko systeem.
- Daarom leek button+ v2 mij ideaal om als vervanger van de displays te gebruiken. Echter heb ik wat vragen hierover betreffende voeding.
Ik ga sowieso 1 Button+ v2 bestellen om te kijken of het werkt. Uiteindelijk is het doel om er minimaal 5 met extra bars te bestellen.
- Button+ v2 heeft nu een "Wide-Range Voltage Converter: An integrated voltage converter now supports input from 4.5V to 28V, offering greater flexibility for powering the Button+. It also improves efficiency when converting USB-C 5V to the internal 3.3V. Direct 3.3V input remains supported.'
- Dat betekent dus dat ik de UTP kabels kan gebruiken om button+ te voeden. Dat wil ik via een voeding doen die ik in de meterkast ga hangen.
- Dit is ook het advies van Niko voor de 24V Digital Black: https://guide.niko.eu/nl/...al-black-24-v-installeren --> sluit de Digital black, 24 V met een tweedraadse 24 VDC-voedingskabel aan op een aparte 24 VDC-voeding --> 60W 340-00050 of 100W 340-00051
[Afbeelding]- 60W voeding: instelbaar uitgangsspanningsbereik van 21,6 Vdc – 29 Vdc met nominale stroom/vermogen: 2.5A/60W ||
- 100W voeding: instelbaar uitgangsspanningsbereik van 21,6 Vdc – 29 Vdc met nominale stroom/vermogen: 4.2A/100.8W.
- Niko heeft een tabel met kabeltype vs lengte (en aantal). Daar zou ik binnen de marges blijven.
[Afbeelding]
Is er een mogelijkheid tot het lezen van logging?
Ik had ook problemen met continue reboots van de B+ met v3.0 (met inderdaad zelfde config als 2.0.1).medu80 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:05:
Mijn B+ reboot met 3.0 met exact dezelfde config als de 2.0.1. ……..
Ik stuurde 9x een mqtt.publish vanuit een home assistent automation naar het display. Heb nu na iedere mqtt.publish een delay van 50 milliseconden ingebouwd.
Dit werkte bij mij, geen reboots meer.
(Note: gemeld bij @wijnsema, hij gaat er naar kijken)
[ Voor 30% gewijzigd door Wim-66 op 02-12-2025 21:28 ]
Ik heb wel gezocht, maar niet gevonden, op welke pagina staat dat?Timonator schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:43:
Dat is normaal 320x240. Staat ook gewoon op de pagina van b+
Tussen V1 en V2 is het display niet veranderd voor zover ik weet. Enkel is plastic vervangen door glas en een andere behuizing.
OK, ik heb niet meteen teruggevonden (ik zal er dan wel over gekeken hebben), dat het 3W verbruikt. Op basis daarvan weet ik genoeg. Bedankt!balk schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:09:
[...]
Ik begrijp je niet helemaal. De button plus heeft aan 3W genoeg. Waarom zou je zo'n zware voeding nemen?
Als je de B+ aan je PC hangt via een USB kabel, dan kun je in Devicemanager de COM poort vinden waar de B+ aan zit.medu80 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:05:
Mijn B+ reboot met 3.0 met exact dezelfde config als de 2.0.1. Kan ook niet achterhalen waar het aan ligt, als Sonos via Home Assistant de title en artist update is er een reboot. Ook als de Quatt Warmtepomp de compressorsnelheid aanpast en deze doorstuurt, plots reboot. Met v2 is dit dus niet.
Is er een mogelijkheid tot het lezen van logging?
Deze poort kun je uitlezen met bijv Putty, of een ander programma.
Instelllingen Putty
:strip_exif()/f/image/xFtCjSSOeh6LUobrtMXTrhru.png?f=user_large)
Je krijgt dan dit soort informatie
:strip_exif()/f/image/hhVSdFjI1Y1QxpE6EO15oBuj.png?f=user_large)
Bij mij crashde de B+ ook en dit hielp me om de oorzaak te vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door niekvanruler op 03-12-2025 11:40 ]
Toen ik muziek informatie (uit Home Assistant/Music Assistant) op het scherm wilde tonen ging dit goed als de naam van de artist en titel van de song bekend waren.
Maar in enkele gevallen geeft Music Assistant een "None" (zonder de dubbele quotes) als er geen titel of naam gevonden is.
Dat betekend dat mqtt.publish een payload stuurt als volgt: payload=None
Het kostte mij een paar uur om uit de vinden in de mqtt documentatie dat dit staat voor een 'lege payload", met andere woorden, wat eigenlijk ge-published wordt is: payload= (ik gebruik MQTT-Explorer, en kan dan inderdaad zien dat de desbetreffende value voor de payload blank is).
Dit is geen probleem geweest met firmware 2.0.1 (en voorgangers), maar 3.0 crashed op een lege payload, hoogstwaarschijnlijk wordt een andere library gebruikt voor mqtt. @wijnsema
Ik heb dit verholpen door de None af te vangen, en in dat geval een "-" te publishen.
@medu80 Misschien is dit ook jouw probleem met het tonen van informatie uit jouw Sonos systeem
Alleen lukt het me niet om een SVG op het grote display te tonen.
Ik heb wat gespeeld met viewBox en afmetingen, maar het enige dat ik krijg is een zwart vlakje over een deel van de breedte (schatting: 30 %) van de value van het displayitem (displayitem 5, x:0, y:48, breedte 100%.)
Er is een default topic buttonplus/<buttonnaam>/displayitem/5/svg/set , dus ik nam aan dat ik SVG's op het display kan tonen.
Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om een SVG op het display te tonen door een MQTT-bericht te sturen met het topic buttonplus/<buttonnaam>/displayitem/<itemnummer>/svg/set?
Het is me gelukt om een svg op het grote display te krijgenvisleeuw schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:36:
Op mijn Button+ draait firmware 3.0. Ik heb al SVG's op de displays van een bar kunnen krijgen.
Alleen lukt het me niet om een SVG op het grote display te tonen.
Ik heb wat gespeeld met viewBox en afmetingen, maar het enige dat ik krijg is een zwart vlakje over een deel van de breedte (schatting: 30 %) van de value van het displayitem (displayitem 5, x:0, y:48, breedte 100%.)
Er is een default topic buttonplus/<buttonnaam>/displayitem/5/svg/set , dus ik nam aan dat ik SVG's op het display kan tonen.
Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om een SVG op het display te tonen door een MQTT-bericht te sturen met het topic buttonplus/<buttonnaam>/displayitem/<itemnummer>/svg/set?
Ik stuur het bericht naar het topic
buttonplus/btn_496740/displayitem/8/svg/set
bericht:
<svg viewBox="0 0 24 24"><path d="M 3 9 H 7 L 12 4 V 20 L 7 15 H 3 V 9 M 14 11 H 22 V 13 H 14 V 11 Z" fill="white"></path></svg>
In het configuratiescherm van de Button+ heb ik dit ingesteld bij displayitem 8:
De uitlijning van de displays van de buttons is niet correct, áls er al iets wordt weergegeven:
:strip_exif()/f/image/5bRHfzaID0fUtn1zc9LLRlTm.jpg?f=fotoalbum_large)
En als ik de configuratie erop zet die ik op v2.0.1 gebruik, blijft het hetzelfde. Er wordt niets weergegeven of het is verkeerd uitgelijnd. Niet op alle buttons, maar wel op een flink aantal.
Als ik terug ga naar v2.0.1 verdwijnt het probleem weer als sneeuw voor de zon...
Ik zie ook dat bij jou de B+ al aan het inbranden is. Ik zou toch kijken naar brightness op basis van aanwezigheid.
Heb al even geen nieuwe firmware geinstalleerd, maar zit daar tegenwoordig een optie voor in?Timonator schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:53:
Krijg je dit niet als er een SVG en een label tegelijk actief zijn?
Ik zie ook dat bij jou de B+ al aan het inbranden is. Ik zou toch kijken naar brightness op basis van aanwezigheid.
Ik weet niet welke versie het is, maar dit is alweer een tijdje een mogelijkheid (voor v 2.0):Michel schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:52:
[...]
Heb al even geen nieuwe firmware geinstalleerd, maar zit daar tegenwoordig een optie voor in?
(General MQTT Topics ->
- Eventtype 24 - Brightness Large Display
- Eventtype 25 - Brightness Small Display
- Eventtype 27 - Brightness LEDs
Doelde je op mijn screenshot?Timonator schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:53:
Krijg je dit niet als er een SVG en een label tegelijk actief zijn?
Ik zie ook dat bij jou de B+ al aan het inbranden is.
Ik heb geen svg's geladen...
En waar zie je dat inbranden? Ik zie dat hier irl niet op mijn Button+ nl...
P-Storm schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:58:
[...]
Ik weet niet welke versie het is, maar dit is alweer een tijdje een mogelijkheid (voor v 2.0):
(General MQTT Topics ->
- Eventtype 24 - Brightness Large Display
- Eventtype 25 - Brightness Small Display
- Eventtype 27 - Brightness LEDs
Bedankt @niekvanruler , ik ben er vandaag pas aan toegekomen om verder te testen.niekvanruler schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:11:
[...]
Het is me gelukt om een svg op het grote display te krijgen
Ik stuur het bericht naar het topic
buttonplus/btn_496740/displayitem/8/svg/set
bericht:
<svg viewBox="0 0 24 24"><path d="M 3 9 H 7 L 12 4 V 20 L 7 15 H 3 V 9 M 14 11 H 22 V 13 H 14 V 11 Z" fill="white"></path></svg>
Jouw code werkt goed.
Ik probeerde nog iets anders. Van mijn zonnepanelen wil ik de actuele opwek grafisch weergeven, als een liggende driehoek die langer wordt naarmate er meer opgewekt wordt. Dat lukt gedeeltelijk:
:strip_exif()/f/image/L5CWz3fk8tXD4RzA0N4XHyeb.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder 'Zonnepanelen vermogen ..' staat de SVG. Ik krijg hem alleen niet langer dan op de foto.
Het lijkt alsof de breedte van de SVG's beperkt is tot de beschikbare ruimte op de schermpjes van de buttons.
Width van het betreffende displayitem staat op 100 (volledige breedte van het display).
Ik heb geprobeerd:
1
| <svg height="20" width="200"><path d="M0 20 L200 20 L200 1 Z"fill="white"></path></svg> |
en
1
| <svg height="20" width="400"><path d="M0 20 L400 20 L400 1 Z"fill="white"></path></svg> |
Dat geeft hetzelfde resultaat.
Suggesties?
[ Voor 2% gewijzigd door visleeuw op 23-12-2025 16:25 . Reden: tekst over width displayitem toegevoegd. ]
Het bovenste scherm is maar 320 pixels breed, ik ben geen grote kenner van svg, maar de width="400" is dus te groot vermoedelijk. Ik weet niet hoe de button+ daar mee omgaat.visleeuw schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:21:
[...]
Bedankt @niekvanruler , ik ben er vandaag pas aan toegekomen om verder te testen.
Jouw code werkt goed.
Ik probeerde nog iets anders. Van mijn zonnepanelen wil ik de actuele opwek grafisch weergeven, als een liggende driehoek die langer wordt naarmate er meer opgewekt wordt. Dat lukt gedeeltelijk:
[Afbeelding]
Onder 'Zonnepanelen vermogen ..' staat de SVG. Ik krijg hem alleen niet langer dan op de foto.
Het lijkt alsof de breedte van de SVG's beperkt is tot de beschikbare ruimte op de schermpjes van de buttons.
Width van het betreffende displayitem staat op 100 (volledige breedte van het display).
Ik heb geprobeerd:
code:
1 <svg height="20" width="200"><path d="M0 20 L200 20 L200 1 Z"fill="white"></path></svg>
en
code:
1 <svg height="20" width="400"><path d="M0 20 L400 20 L400 1 Z"fill="white"></path></svg>
Dat geeft hetzelfde resultaat.
Suggesties?
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Bedoel je deze ? https://github.com/koenhendriks/ha-button-plusWouter2403 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:57:
Ik krijg nu de Home Assistant integratie met geen mogelijkheid meer aan de gang, wordt die nog ondersteund met V3.0?
Sinds de Button+ op mijn verzoek MQTT Discovery heeft gekregen is de hele integratie ook niet meer onderhouden. Ik was eigenlijk onder de veronderstelling dat deze totaal niet meer gebruikt werd maar ik kan me voorstellen dat je via google ofzo nog op de repo land.
Deze zou eigenlijk gearchiveerd moeten worden, ik zal er even werk van maken.
Edit: Nu gearchiveerd
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Ik heb een scriptje draaien dat elke 10 min de config JSON van alle buttons pullt (en van NodeRed en nog een aantal andere apparaten die config in JSONs opslaan) en deze in een private GitHub incheckt.Wouter2403 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:57:
Tijd voor een firmware update, V3.0 naar 3.0.2. Hoppa, alle settings weer eens weg, backup vergeten natuurlijk. Ik krijg nu de Home Assistant integratie met geen mogelijkheid meer aan de gang, wordt die nog ondersteund met V3.0?
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Weet niet of het nog van toepassing is, liep tegen het zelfde aan.smnk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 06:53:
Iemand tips voor hoe je het beste automations kunt opzetten voor Button+? Momenteel heb ik nog per knop een automation, en met een if-check toggle ik dan lampen (of airco of gordijnen etc). Ik pas dan ook het label op het display aan naar Open/Dicht of Aan/Uit. Moet dat sowieso nog een keer aanpassen naar 1 automation per Button+. Want ik heb nu een Button+ met 3 bars en dus 6 knoppen en dat levert dan 6 automations op.
Maar.. die button+ is natuurlijk niet de enige manier om de airco te bedienen of de lampen aan te doen. Dat kan ook via een andere schakelaar, dashboard, misschien zelfs vanuit een automatisering. En dan is dus die status aan/uit niet meer in sync.
Nu zou ik natuurlijk ook een automation voor die devices kunnen maken als die van status veranderen maar dat voelt wel als gedoe. Zeker als ik straks meerdere button+’s heb hangen beneden die ook deels dezelfde apparaten zullen aansturen. En dan moet dus overal het ledje/label geupdate worden.
Ik denk eigenlijk dat er geen andere optie is maar ben toch benieuwd of iemand iets slims heeft bedacht. Het voelt ook zonde om de labels en de ledjes niet als status te gebruiken. 🤓
[Afbeelding]
Heb het nu opgelost op deze manier, heb een tweede trigger toegevoegd voor als de state wijzigt naar iets anders.
De button plus press wordt afgevangen met condition trigger om bijvoorbeeld licht een togle te geven.
Maar mocht door andere zaken de stand van de lampen aangepast worden, wordt die getriggerd door light change en wordt de rest van de automation nog eens uitgevoerd om de status en kleur te updaten.
Zo heb ik per knop 1 automation.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
| alias: ButtonPlus_btn6-1
description: ""
triggers:
- trigger: mqtt
options:
topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/pushbutton
payload: "{\"event_type\": \"click\"}"
alias: MQTT
id: MQTT
- trigger: state
entity_id:
- light.lights_livingroom
to: null
alias: Lights_Change
id: LightsChange
conditions: []
actions:
- choose:
- conditions:
- condition: trigger
id:
- MQTT
sequence:
- action: light.toggle
metadata: {}
target:
entity_id: light.lights_livingroom
data: {}
- delay:
hours: 0
minutes: 0
seconds: 1
milliseconds: 0
- action: mqtt.publish
data:
evaluate_payload: false
qos: "0"
retain: false
payload: "{{ states('light.lights_livingroom') }}"
topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/label/set
- if:
- condition: state
entity_id: light.lights_livingroom
state:
- "on"
then:
data:
qos: 0
topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/led/front/rgb/set
payload: "#05f539"
else:
data:
qos: 0
topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/led/front/rgb/set
payload: "#f50505"
mode: single |
enige wat ik nog niet goed voor elkaar heb is andere statussen op het display te updated. Voornamelijk statussen die geen trigger hebben, denk aan energie verbruik, afval ophalen etc. hier loop ik nog mee te spelen.
Verder ook met v3.0.2 nog niet echt veel succes. Hoewel alles goed lijkt via de webinterface:
:strip_exif()/f/image/c7lFfELA8yNVhcThmQLWQiSx.jpg?f=fotoalbum_large)
De uitlijning op het device zelf is nog steeds hommeles helaas. Uitlijning is ook niet steeds hetzelfde als ik hem reset met de rechter button (zie ook laatste frames in onderstaande video):
YouTube link
Enig idee, @buttonplus?
Ben dus helaas maar weer terug bij v2 firmware inmiddels.
[ Voor 4% gewijzigd door HenkRenting op 29-12-2025 13:21 ]
zo simpel kan het zijn. Ik heb nu per button per pagina 2 automations. eentje voor het verwerken van de buttonpress en eentje voor de label en kleur. Op deze manier is dat natuurlijk erg simpel op te lossen.The Fatal schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:08:
[...]
Weet niet of het nog van toepassing is, liep tegen het zelfde aan.
Heb het nu opgelost op deze manier, heb een tweede trigger toegevoegd voor als de state wijzigt naar iets anders.
De button plus press wordt afgevangen met condition trigger om bijvoorbeeld licht een togle te geven.
Maar mocht door andere zaken de stand van de lampen aangepast worden, wordt die getriggerd door light change en wordt de rest van de automation nog eens uitgevoerd om de status en kleur te updaten.
Zo heb ik per knop 1 automation.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65alias: ButtonPlus_btn6-1 description: "" triggers: - trigger: mqtt options: topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/pushbutton payload: "{\"event_type\": \"click\"}" alias: MQTT id: MQTT - trigger: state entity_id: - light.lights_livingroom to: null alias: Lights_Change id: LightsChange conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - MQTT sequence: - action: light.toggle metadata: {} target: entity_id: light.lights_livingroom data: {} - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: "0" retain: false payload: "{{ states('light.lights_livingroom') }}" topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/label/set - if: - condition: state entity_id: light.lights_livingroom state: - "on" then: - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/led/front/rgb/set payload: "#05f539" else: - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/led/front/rgb/set payload: "#f50505" mode: single
enige wat ik nog niet goed voor elkaar heb is andere statussen op het display te updated. Voornamelijk statussen die geen trigger hebben, denk aan energie verbruik, afval ophalen etc. hier loop ik nog mee te spelen.
Ik snap het probleem alleen niet voor andere statussen zonder trigger. Je kunt daar toch ook gewoon als trigger de statuswijziging gebruiken en dan die status publiceren. Zie hieronder de status van de energieopbrengst van mijn zonnepanelen. (Ik heb overigens bijna een jaar niet meer mijn button+ aangepast, ik ben net geüpdatet naar 3.0.2 en ga nu ook alles via de homeassistant entiteiten inrichten).
alias: MQTT energie opgewekt vandaag
triggers:
- entity_id:
- sensor.zonnepanelen_solar_energy_today
trigger: state
conditions: []
actions:
- metadata: {}
data:
qos: "1"
topic: homeassistant/energy/vandaag
payload: "{{states('sensor.zonnepanelen_solar_energy_today')}}"
action: mqtt.publish
mode: single
Verder geprobeerd met een viewbox met een breedte van 160 (ruim binnen de 320 pixels). Bij een opgewekt vermogen van 48 watt (zwaar bewolkt) levert dat de MQTT payload:niekvanruler schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:15:
[...]
Het bovenste scherm is maar 320 pixels breed, ik ben geen grote kenner van svg, maar de width="400" is dus te groot vermoedelijk. Ik weet niet hoe de button+ daar mee omgaat.
1
| <svg viewbox="0 0 160 8" ><path d=M0,8L48,8L48,0L0,8Z" fill="white"/></svg> |
En een goede weergave.
Maar bij een groter vermogen wordt de getoonde SVG afgekapt op de breedte die op de foto te zien is. En dat is niet op de helft (160/320) van het display.
@buttonplus : Worden de SVG's op het grote display inderdaad in breedte begrensd tot ongeveer de breedte van de schermpjes op de buttons?
Ik toonde bijvoorbeeld zo'n string over de laadstatus van mijn auto: “21 / 60% in 15u”
Maar sinds 3.0.2 wordt simpelweg getoond als "21".
Dit gebeurt zowel via de Homey app als dat ik het direct zelf via MQTT publiceer. Is dit een bug of nieuw ontwerp? Het hindert mij in ieder geval in het tonen van de informatie die ik weer wil geven. Alvast bedankt
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Zie issue #318 op https://button.plus/support/issuesTKroon schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:28:
@buttonplus sinds de update naar 3.0.2 (vanaf 2.x) kan ik helaas geen string cijfers en tekst meer weergeven.
Ik toonde bijvoorbeeld zo'n string over de laadstatus van mijn auto: “21 / 60% in 15u”
Maar sinds 3.0.2 wordt simpelweg getoond als "21".
Dit gebeurt zowel via de Homey app als dat ik het direct zelf via MQTT publiceer. Is dit een bug of nieuw ontwerp? Het hindert mij in ieder geval in het tonen van de informatie die ik weer wil geven. Alvast bedankt
Button+ is een mooi en compact apparaat maar het beheer en configuratie icm Home Assistant vond ik veel te bewerkelijk. De ondersteuning / communicatie vanuit de fabrikant viel mij ook erg tegen.
Mijn base + display module en 3 button bars (alles v1) en orig. voeding staan te koop onder vraag&aanbod (beelden geluid > smart home > bediening).
[ Voor 5% gewijzigd door bartve op 10-01-2026 16:31 ]
Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp
Waarom? Je kan em altijd opnieuw flashen via USB.jswinkels schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:26:
Mijn button+ webinterface werkt niet meer. Ik zie alleen het B+ logo in beeld met een refreshknop daarnaast. Als ik refresh krijg ik even loading te zien. en vervolgens stop het. Ben een beetje huiverig om een volledige reset te doen.
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Mijn context:
- Button Plus V1 firmware 3.0.3, display + 3 bars
- aansturing door Domoticz en/via Node-Red
Ik laat sinds 11 januari het vrije geheugen van de Button+ in Domoticz loggen. Dat levert mij wat inzicht op. Een plaatje met de grafische weergave van het vrije geheugen van 24 uur als voorbeeld:
/f/image/l7sNWnQ34aUtyytmcER7oZj1.png?f=fotoalbum_large)
Wat mij opviel was de daling van het vrije geheugen rond 9:00 uur en de stijging rond 17:30. Dat komt overeen met de momenten waarop ik de weergave op het grote display verander van de tekst "Geen opwekking, het is te donker" in de SVG
1
| <svg viewbox="0 0 160 8" ><path d="M0,8Lxx,8Lxx,0L0,8Z" fill="yellow"/></svg>' |
Hierbij staat 'xx' voor het opgewekte vermogen in Watt.
Dit gebeurt allemaal in displayitem 5, met positie x=0 y=48 en width=100
De 'hobbels' tussen 13:00 en 17:00 uur komen door het experimenteren met weghalen en weer neerzetten van een SVG van een kerstboom op button 7
1
| <svg viewBox="0 0 24 24"><path d="M12,1L8,8L10,8L6,15L8,15L4,22L20,22 L16,15L18,15L14,8L16,8L12,1Z" fill="green"></path></svg> |
Het valt me op dat plaatsen van de SVG op het grote display ongeveer 10 kB geheugen vraagt op de Button, terwijl het plaatsen van de SVG op de knop maar 5 kB vraagt. Dat zou kunnen komen (mijn aanname) doordat de viewbox op het display 160x8=1280 pixels? groot is, en die op de knop 24x24=576. Pixels met een vraagteken, omdat ik niet weet hoe die viewbox berekend wordt.
Wat blijft is de puzzel dat de SVG op het grote display niet breder is dan die op de knop.
@buttonplus :
- Klopt mijn aanname over de relatie tussen grootte van de viewbox en benodigd geheugen?
- Is het mogelijk om een SVG over de gehele breedte van het grote display te tonen?
Aanvulling
Ik heb nog wat geprobeerd, onder andere met width="160" heigth="8" in plaats van de viewbox, en ik krijg het plaatje niet breder dan ongeveer de breedte van het displaytje op de buttons.
[ Voor 4% gewijzigd door visleeuw op 17-01-2026 14:11 . Reden: typos en toevoegen configuratie button + aanvulling ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Thanks, ben benieuwd wanneer ik deze kan gaan verwachten.balk schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:56:
Aan hen die een v2 model hebben besteld.... Ik heb aan een tijdje een v2 pcb in huis en recent contact gehad met Ronald. Hij had uitgevogeld dat er een fout (productie of ontwerp, dat weet ik niet) in zit waardoor het psram niet geactiveerd kan worden. Ik kon dat bevestigen, ik heb er esphome op draaien. Een aantal van jullie zal een mail hebben gehad.
Groet Jeroen
77 kb free memory. Dat klonk als weinig, maar ik heb een gen1, en dat lijkt helemaal prima. Het lijkt fout te gaan als ik naar het display stuur, niet naar een buttonbar. Maar dat kan toeval zijn. Ik zoek verder.P-Storm schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:27:
Ik kan je niet met zekerheid vertellen, maar ik gok dat de SVG teveel memory in beslag neemt en eens in de zoveel tijd iets minder in gebruik neemt. Heb je al gekeken hoeveel er vrij is? Als dit dicht bij 0 is, is dat wel een mogelijke verklaring.
EDIT: wat testwerk verder lijkt het er sterk op dat het inderdaad fout gaat als ik een SVG naar een display item probeer te sturen, bijv. buttonplus/btn_458530/displayitem/2/svg/set. Later verder. Tips zijn welkom. Ik gebruik de SVG's van de Button+ site en wat weer SVGs. Zeker niet mega complexe kunstwerken.
[ Voor 21% gewijzigd door Milmoor op 20-01-2026 21:20 ]
Zoals je in mijn eerdere post hebt kunnen lezen lukt het mij om een SVG naar een displayitem te sturen met bijvoorbeeld:Milmoor schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:29:
[...]
77 kb free memory. Dat klonk als weinig, maar ik heb een gen1, en dat lijkt helemaal prima. Het lijkt fout te gaan als ik naar het display stuur, niet naar een buttonbar. Maar dat kan toeval zijn. Ik zoek verder.
EDIT: wat testwerk verder lijkt het er sterk op dat het inderdaad fout gaat als ik een SVG naar een display item probeer te sturen, bijv. buttonplus/btn_458530/displayitem/2/svg/set. Later verder. Tips zijn welkom. Ik gebruik de SVG's van de Button+ site en wat weer SVGs. Zeker niet mega complexe kunstwerken.
1
| <svg width="160" height="8" ><path d="M0,8L70,8L70,0L0,8Z" fill="green"/></svg> |
@Milmoor : Wat is jouw firmware versie op de Button en wat is de breedte van het displayitem?
Kun je geen enkele SVG op het display krijgen, ook de SVG's van button.plus niet?
Zou je de code voor een SVG die niet lukt hier kunnen plaatsen, dan kan ik kijken of ik het voor elkaar krijg op mijn Button.
Ik gebruik een automation in HA waar ik de actie van activeer om testen. Bij sturen naar het display lijkt er even niets te gebeuren, en daarna reset de Button+ zich (knipperende ledjes, scherm zwart, etc). Staat retain aan, dan wordt de SVG na herstart wel getoond. In de config pagina met de virtuele Button+ wordt de afbeelding netjes getoond. Op de buttonbar wordt mijn SVG gewoon getoond zonder herstart oid. Met jouw SVG gaat wel elke keer goed. Dus hij vind specifiek op het display iets niet fijn aan mijn SVG definitie? Op de buttonbar werkt dezelfde SVG wel gewoon.
Firmware versie 3.02.
Breedte van het device: stond op 40, ook getest met 160.
Topic, werkt met mijn svg goed
buttonplus/btn_458530/button/5-1/svg/set
Topic, werkt met mijn svg niet goed (reset, alleen getoond met retain)
buttonplus/btn_458530/displayitem/3/svg/set
SVG werkt alleen goed op buttonbar
<svg viewBox="0 0 24 24"><rect x="3" y="4" width="18" height="16" rx="1" ry="1" stroke="white" stroke-width="1.5" fill="none"></rect><rect x="4" y="6" width="16" height="2" fill="white"></rect><rect x="4" y="9" width="16" height="2" fill="white"></rect></svg>
Instellingen in HA
Nu in prijs verlaagd! Buitenkansje!bartve schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:22:
Ik ben overgestapt naar een wall tablet met Fully Kiosk.
Button+ is een mooi en compact apparaat maar het beheer en configuratie icm Home Assistant vond ik veel te bewerkelijk. De ondersteuning / communicatie vanuit de fabrikant viel mij ook erg tegen.
Mijn base + display module en 3 button bars (alles v1) en orig. voeding staan te koop onder vraag&aanbod (beelden geluid > smart home > bediening).
Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp
naar mijn Button+ gestuurd, zowel naar een knop als naar een displayitem (5).<svg viewBox="0 0 24 24"><rect x="3" y="4" width="18" height="16" rx="1" ry="1" stroke="white" stroke-width="1.5" fill="none"></rect><rect x="4" y="6" width="16" height="2" fill="white"></rect><rect x="4" y="9" width="16" height="2" fill="white"></rect></svg>
Ik werk niet met HA, dus dat kan ik niet nabootsen, maar ik heb het om te testen met Node-Red gedaan, simpelweg naar het standaard MQTT topic van de knop / het displayitem, in mijn geval respectievelijk
1
| buttonplus/bplus1/button/7-3/svg/set |
1
| buttonplus/bplus1/displayitem/5/svg/set |
In beide gevallen toont hij het plaatje. Ik zie dat het de SVG is die op button.plus als 'Blinds open' staat.
Bij mij gaat het dus goed. Ik zou niet weten hoe ik je nu verder kan helpen.
Alleen nog even de JSON van mij displayitem 5 ter informatie:
1
| {"displayitemid":"5","x":0,"y":48,"page":1,"boxtype":1,"fontsize":1,"align":1,"width":100,"label":"Zonnepanelen","unit":"","round":0,"topics":[]}, |
[ Voor 19% gewijzigd door visleeuw op 23-01-2026 20:10 . Reden: te vroeg op Verstuur geklikt i.p.v. op Toon voorbeeld + toevoeging JSON ]
[ Voor 21% gewijzigd door Milmoor op 23-01-2026 20:22 ]
<svg viewBox="0 0 24 24"><rect x="3" y="4" width="18" height="16" fill="transparent"/><rect x="4" y="6" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="9" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="12" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="15" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="18" width="16" height="2" fill="white"/></svg>
EDIT: ik vertrouw het nog niet. Hij crashed nu ook niet op mijn voorbeeld van eerder. Ik snap het nog niet.
EDIT 2: van het ene moment op de ander lijkt hij helemaal niet meer te crashen. Ik heb eerder een keer onverklaarbare crashes gehad die ook spontaan over gingen. Geen idee, het werkt nu.
EDIT 3: ...en natuurlijk werkt het niet meer bij een andere SVG. De retain versie werkt, maar hij reset zich bij het zenden van de SVG naar het betreffende topic. Gedoe.
[ Voor 30% gewijzigd door Milmoor op 25-01-2026 13:53 ]
De oorzaak van het crashen bij het sturen van SVG's naar het display zat in de oude PCB, dus waarschijnlijk in het geheugen. Ik heb nu V2 en geen problemen meer. Mogelijk was tijdens het renderen wat extra geheugen nodig, en liep het daar op fout.Milmoor schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:20:
Waarschijnlijk gevonden: de Button+ display‑renderer crasht op multi‑line / niet‑geminifyede SVG’s. Dat is tenminste de conclusie van Copilot. Hij crashed niet deze test SVG:
<svg viewBox="0 0 24 24"><rect x="3" y="4" width="18" height="16" fill="transparent"/><rect x="4" y="6" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="9" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="12" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="15" width="16" height="2" fill="white"/><rect x="4" y="18" width="16" height="2" fill="white"/></svg>
EDIT: ik vertrouw het nog niet. Hij crashed nu ook niet op mijn voorbeeld van eerder. Ik snap het nog niet.
EDIT 2: van het ene moment op de ander lijkt hij helemaal niet meer te crashen. Ik heb eerder een keer onverklaarbare crashes gehad die ook spontaan over gingen. Geen idee, het werkt nu.
EDIT 3: ...en natuurlijk werkt het niet meer bij een andere SVG. De retain versie werkt, maar hij reset zich bij het zenden van de SVG naar het betreffende topic. Gedoe.
Volgens mij:Holmes schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:36:
Ik gebruik al een tijdje geen B+ meer, ik vond het te beperkt en te klein. Nu zie ik dat er een v2 uitkomt, maar kan er eigenlijk niet echt makkelijk informatie over vinden wat er nou beter aan gaat worden? Sowieso geen plastic meer, maar glas? En je kan straks icoontjes op het display weergegeven? Is er kleur? Of... Komt er ook een bredere versie?
- Fysiek is hij even groot.
- OLED ipv led, ja er is kleur.
- Meer geheugen voor icoontjes.
- Plastic ipv glas.
[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 15-02-2026 20:17 ]
Voor zover ik weet is het nog steeds TFT en geen OLED. OLED zal het wellicht ook nooit worden vanwege inbranden.Milmoor schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:04:
[...]
Volgens mij:
- Fysiek is hij even groot.
- OLED ipv led, ja er is kleur.
- Meer geheugen voor icoontjes.
- Plastic ipv glas.
Je hebt gelijk. Ik was aan het hallucinerensmnk schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:54:
[...]
Voor zover ik weet is het nog steeds TFT en geen OLED. OLED zal het wellicht ook nooit worden vanwege inbranden.
Iemand enig idee?Milmoor schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:05:
Hoeveel geheugen is er vrij als hij aangeeft: 25/8086 kb? Ik snap de 25 niet.
Als de button+ zover gereset is dat hij ook de wifi-instellingen kwijt is, zul je die opnieuw moeten instellen voor je verbinding kunt maken.BuisjeSt schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:28:
Na een weekje vakantie kom ik thuis en zie dat mijn button+ is gereset naar fabrieksinstellingen. Ik gebruik de button+ in combinatie met home assistant. In home assistant heb ik de mosquitto broker draaien en die wilde ik weer gebruiken om met de button+ te praten. Helaas lukt het niet om de broker te verbinden want in de button+ blijft de status op 'connecting...' staan. Alle gegevens kloppen want ik koppel ook andere apparaten aan de broker en die werken prima. Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
De laatste blog post is van 22 maart.ocmer schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:15:
Een review van de Button+ v2 staat nu op de frontpage. Betekent dit dat hij eindelijk geleverd gaat worden binnenkort?
Review by haus-automation: YouTube: Einmal alles neu, ... Button+ V2For everyone waiting eagerly for their preorder, shipping is eminent. Base and power supply are ready, bar and display modules are waiting for glass production to finish, which is well underway now.
The products do have to be shipped to the Netherlands first though, which is somewhat uncertain as most air freight are using Middle East hubs.
As soon as we receive the bulk shipment, orders will be sent out, this will only take one or two days.
We will hit beginning of April most likely.
It has been a long wait, but I truly believe it will be worth it. We’ve already sent out some production samples for testing, and the feedback on YouTube has been excellent. I’m also really happy with my own sample, it turned out even better than I had hoped.
Review by smartrev: YouTube: Button+ V2 - Modulares System was jetzt verdammt gut aussieht!
Maar......hoe voorzien jullie dit ding van stroom. Ik zie op de shop van Button+ deze module staan: https://button.plus/product/4
Alleen vraag ik me af hoe brandveilig dat is om in een contactdoos te proppen. Hilink is volgens mij een aardig budget merk. Maar ik durf een dergelijke module van Meanwell niet eens in mn contactdoos te plaatsen, laat staan Hilink.
Hoe denken jullie hierover? Ben ik gewoon te bang? Of lossen jullie het anders op?
Die Sonoff NSpanel verbind direct met 230v AC, maar daar zit in feite natuurlijk een zelfde soort powersupply in zoals de Hilink module. Alleen dan zit hij in de behuizing/op de printplaat ergens.
POE is natuurlijk DE oplossing, alleen is dat ook niet altijd even makkelijk om op een willekeurig contactdoos beschikbaar te maken.
Ik heb mijn button+ op de plek van mijn thermostaat opgehangen. Goede hoogte en prima als thermometer. Ik gebruik de thermostaatkabels (dus geen 230v). Ik heb die Hilinkmodule in mijn meterkast waar de stadsverwarming binnenkomst aangesloten op 230v en via de thermostaatkabels met de button+ verbonden.Erik070 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:55:
Super gaaf product, en ik vind de prijs echt meevallen als je vergelijkt met een Sonoff NSpanel.
Maar......hoe voorzien jullie dit ding van stroom. Ik zie op de shop van Button+ deze module staan: https://button.plus/product/4
Alleen vraag ik me af hoe brandveilig dat is om in een contactdoos te proppen. Hilink is volgens mij een aardig budget merk. Maar ik durf een dergelijke module van Meanwell niet eens in mn contactdoos te plaatsen, laat staan Hilink.
Hoe denken jullie hierover? Ben ik gewoon te bang? Of lossen jullie het anders op?
Die Sonoff NSpanel verbind direct met 230v AC, maar daar zit in feite natuurlijk een zelfde soort powersupply in zoals de Hilink module. Alleen dan zit hij in de behuizing/op de printplaat ergens.
POE is natuurlijk DE oplossing, alleen is dat ook niet altijd even makkelijk om op een willekeurig contactdoos beschikbaar te maken.
Zoals ik op hun site lees:Erik070 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:55:
Super gaaf product, en ik vind de prijs echt meevallen als je vergelijkt met een Sonoff NSpanel.
Dat is ook waarom je em apart kan halen, als je het niet vertrouwd kun je dus een ander aan sluiten gok ikThe Base Module can be powered in several different ways:
- with our Power Supply (3.3V)
- with the USB-C connector (mounted inside the module for cable free look)
- with any power supply able to supply DC voltage between 4.5 and 28 Volt
Dat is best wel een goed idee. Het gebruik van zo'n module is mn probleem opzich niet, alleen wil die niet zo graag in mn muur oid hebben zitten. Meterkast is prima alternatief.jswinkels schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:59:
[...]
Ik heb mijn button+ op de plek van mijn thermostaat opgehangen. Goede hoogte en prima als thermometer. Ik gebruik de thermostaatkabels (dus geen 230v). Ik heb die Hilinkmodule in mijn meterkast waar de stadsverwarming binnenkomst aangesloten op 230v en via de thermostaatkabels met de button+ verbonden.
Ja dat snap ik en had ik gelezen, was vooral benieuwd welke alternatieven men zoal gebruiktSchway schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:00:
[...]
Zoals ik op hun site lees:
[...]
Dat is ook waarom je em apart kan halen, als je het niet vertrouwd kun je dus een ander aan sluiten gok ik
[ Voor 23% gewijzigd door Erik070 op 25-03-2026 16:27 ]
Ik heb precies hetzelfde gedaan. Ik had thermostaat met ruimte regeling, dus in elke ruimte een thermostaat welke met de interne EMS bus door-gelust waren. Ik heb die hele bus losgetrokken van de cv en in de meterkast een Meanwell DIS PSU erop gezet. Hiermee voedt ik alle 5 de buttons in mijn huis. (overigens kon ik dit doen omdat ik de ruimte regeling al vanuit mijn domotica doe, dus ik had die ruimte thermostaten ook niet meer nodig)jswinkels schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:59:
[...]
Ik heb mijn button+ op de plek van mijn thermostaat opgehangen. Goede hoogte en prima als thermometer. Ik gebruik de thermostaatkabels (dus geen 230v). Ik heb die Hilinkmodule in mijn meterkast waar de stadsverwarming binnenkomst aangesloten op 230v en via de thermostaatkabels met de button+ verbonden.
[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 25-03-2026 18:12 ]
Ik had mijn V1 B+ aan die HiLink unit hangen. Het V2 bordje heb ik nu met USB C verbonden. Dat is wel een beetje gedoe omdat de kabel een hele scherpe hoek moet maken; ik heb de Bplus tegen de muur van de meterkast hangen. Gaatje door de muur en dan stroomvoorziening in de kast. Maar dus geen inbouwdoos waar je een goede bocht kunt maken. Ik heb een hele platte USB C kabel, met nauwelijks plug, daarvoor gebruikt. Ik gebruik de USB wel eens op opnieuw te flitsenErik070 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:09:
[...]
Dat is best wel een goed idee. Het gebruik van zo'n module is mn probleem opzich niet, alleen wil die niet zo graag in mn muur oid hebben zitten. Meterkast is prima alternatief.
[...]
Ja dat snap ik en had ik gelezen, was vooral benieuwd welke alternatieven men zoal gebruikt
Ik had een button aan de USB poort van mijn laptop gehangen en er een webcam op gericht en vervolgens Opencode+Claude vertelt om de hardware layout te sensen en een basic firmware te schrijven. Na 20 minuutjes tokens verbranden had ik een (op ESPHome gebaseerde) werkende firmware, welke ik verder met wat prompts de visuals gemaakt zoals ik wil. Enige uitdaging had ik nog om dezelfde firmware op buttons met verschillende aantal bars beschikbaar te krijgen, maar nadat Claude een 1-bar, 2-bar en 3-bar had 'gesensed' was ook dat probleem binnen een paar minuten opgelost.
:strip_exif()/f/image/Y0s3GYxRmBOt13sGbsyAp3GJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lkygkoV3f1x8dG4YA9wuxJYS.jpg?f=fotoalbum_large)
De CV staat op 26C om het vlammetje te forceren 😅
Bizar bizar bizar! Fantastisch dat het kan.JackBol schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:47:
Het frustreerde me al een tijdje dat MQTT de enige backend was, terwijl mijn domotica (Loxone) dat niet snapt en verder helemaal op HTTP werkt. Dit weekend heb ik daar wat Claude tokens tegenaan gegooid en een nieuwe firmware geprogrammeerd met HTTP backend. Alle UI op de schermen en de LEDs zijn met HTTP PUTs te besturen en alle buttons doen een HTTP GET richting een configureerbaar endpoint.
Ik had een button aan de USB poort van mijn laptop gehangen en er een webcam op gericht en vervolgens Opencode+Claude vertelt om de hardware layout te sensen en een basic firmware te schrijven. Na 20 minuutjes tokens verbranden had ik een (op ESPHome gebaseerde) werkende firmware, welke ik verder met wat prompts de visuals gemaakt zoals ik wil. Enige uitdaging had ik nog om dezelfde firmware op buttons met verschillende aantal bars beschikbaar te krijgen, maar nadat Claude een 1-bar, 2-bar en 3-bar had 'gesensed' was ook dat probleem binnen een paar minuten opgelost.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De CV staat op 26C om het vlammetje te forceren 😅
[Afbeelding]
Als je de behoefte voelt om de code te delen, zou je dat dan hier willen doen?
Ik heb ook ESPhome draaien. Ik heb een dynamische grafiek met e-prijzen gemaakt. Kleurtjes en y-as passen zich dynamisch aan.
Update firmware:
- Open WebUI
- Ga naar firmware, update naar 3.1.2 v1
- Herstel fabrieksinstellingen: Configuration > Factory Defaults > Save to device
Oude message structuur verwijderen:
- Download MQTT Explorer
- Verwijder alle oude buttonplus berichten, in het eigen buttonplus topic, en in het homeassistant autodiscovery topic. Dat betekent dus homeassistant/sensor/btn_XXX/.. , homeassistant/light/btn_XXX/.., etc. En alle custom berichten die je potentieel hebt ingesteld.
- Verifieer dat in de MQTT integratie je geen button plus apparaten meer hebt. Zowel, probeer een HASS herstart.
Autodiscovery werkend krijgen
- Open webui
- Configureer je knopjes
- Configureer je MQTT broker
- En nu de eerste belangrijke stap: zorg dat je in je broker configuratie niet alleen de MQTT port juist geconfigureerd hebt (deze wordt door de Button+ zelf gebruikt om zijn states te publishen), maar ook de WebSocket port juist hebt! Deze wordt namelijk door de WebUI zelf gebruikt om de autodiscovery berichten te versturen; de Button+ verstuurt deze niet meer zelf.
- Je kunt verifieren of de websocket juist staat door naar de 'status' kolom van de HA broker in MQTT te kijken. Als je de HA Mosquitto add-on gebruikt met standaardinstellingen is de MQTT poort 1883, en websocket 1884.
- En de tweede belangrijke stap: maak een aanpassing aan je configuratie, en klik op save. Dat triggered blijkbaar pas de autodiscovery.
- Verifieer of alles gelukt is door naar je MQTT integratie te gaan en te zien of je Button+ er bij gekomen is. Als dit zo is, check met MQTT Explorer of er berichten staan in het homeassistant/sensor/btn_XXX topic (dan werkt je websocket autodiscovery message send wel) en in buttonplus/btn_XXX/ topic (dan werkt het versturen van je button+ berichtjes)
Afgelopen week van firmware 1. nog iets naar 3.1.2 gegaan. Alles opnieuw moeten instellen. Nu zou ik graag de LED met 1 mqtt bericht de front led van een knop aan willen zetten met brightness en kleur.
Meen dat dat in de vorige versie goed werkt, maar nu moet ik drie losse berichten sturen. Geen ramp, maar het werkt asynchroon. Soms zit er (net) merkbare vertraging in.
Zou dus graag een JSON payload sturen met alle led settings naar een topic, maar kan er niets over vinden.
Can`t live without the mods
Combineren in 1 MQTT bericht kan niet, maar wat je zou kunnen doen is initieel on/off op on zetten, brightness op 100, en daarna kun je met alleen de color ook de LED in elk toestand zetten, uit is dan b.v. #000000, minder felle rood b.v. #880000.siepeltjuh schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:22:
Zit dit topic wat door te scrollen en kom er niet helemaal uit.
Afgelopen week van firmware 1. nog iets naar 3.1.2 gegaan. Alles opnieuw moeten instellen. Nu zou ik graag de LED met 1 mqtt bericht de front led van een knop aan willen zetten met brightness en kleur.
Meen dat dat in de vorige versie goed werkt, maar nu moet ik drie losse berichten sturen. Geen ramp, maar het werkt asynchroon. Soms zit er (net) merkbare vertraging in.
Zou dus graag een JSON payload sturen met alle led settings naar een topic, maar kan er niets over vinden.
Nee, maar wat kun je doen?siepeltjuh schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:10:
Overleeft dat een herstart? Zal vanavond eens kijken of ik dat betrouwbaar aan de praat krijg
Optie 1: het programma dat de LED aanstuurt kan beginnen met color en daarna on/off en brightness, dan heb de allereerste keer een minieme vertraging.
Optie 2: de on/off en brightness topics retained maken, zodat je ze maar 1 keer verstuurt.
Ik zou optie 1 doen, retained topics lijken leuk, maar ze komen terug op onverwachte momenten. En het is een extra bron van informatie waar je moeilijk grip op hebt.
[ Voor 22% gewijzigd door wijnsema op 13-04-2026 21:17 ]
Zonder een idee te hebben van hoe je de Button aanstuurt een korte beschrijving hoe ik mijn Button initialiseer na een herstart. Misschien dat het nog bruikbare ideeën oplevert. Mijn setting:siepeltjuh schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:10:
Overleeft dat een herstart? Zal vanavond eens kijken of ik dat betrouwbaar aan de praat krijg
- Domoticz
- Node-Red
- Button met display en 3 bars
Als de Button herstart stuurt hij 'state'-berichten. Ik heb in de configuratie van de Button het label op één van de knoppen (button 3-0) de waarde 'LABEL' gegeven.
Als ik dus een 'state'-bericht krijg in Node-Red met topic 'buttonplus/<buttonnaam>/button/3-0/label/state' en payload 'LABEL' dan weet ik dat die waarde uit de configuratie komt.
Dat is dan de trigger om alle noodzakeljke initialisaties te doen van displayitems, buttons, leds etc.
Eén van die initialisatie is het label van button 3-0 een andere waarde geven dan 'LABEL', zodat de initialisatie maar 1 keer gebeurt. Node-Red stuurt ook een bericht naar Domoticz, zodat ik daar de noodzakelijke dingen kan doen.
Bij die initialisatie kun je dan zoals Ronald @wijnsema aangeeft een led aan zetten (bv. voor de frontled bij button 3-0 topic:buttonplus/bplus1/button/3-0/led/front/on/set, payload 'on'), brightness 100 geven en de kleur #000000. Dat zijn dan na de herstart 3 berichten en de led is uit. Door nu met de kleur te spelen kun je verder alles met de led doen.
Als ik de button herstart, komen er helemaal geen berichten op mqtt voorbij.
De documentatie van de events zijn best karig, dus ik kan er naast zitten. Maar event 49 Availability, leek mij een event die een payload stuurt als de button opgestart is. Helaas er komt niets voorbij in MQTT, dat check ik met mqtt explorer. Verder gebruik ik openHAB, maar dat staat hier vooralsnog los van.
Overigens ook geen state berichten op andere topics. Hoe kan ik detecteren dat de button is herstart?
Als je geen MQTT state berichten krijgt, is dat denk ik niet ingeschakeld in de configuratie van de Button+.siepeltjuh schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:58:
Ben een paar stappen verder. Begint al goed te werken. Zal een foto posten als ik het zover klaar heb.
Als ik de button herstart, komen er helemaal geen berichten op mqtt voorbij.
De documentatie van de events zijn best karig, dus ik kan er naast zitten. Maar event 49 Availability, leek mij een event die een payload stuurt als de button opgestart is. Helaas er komt niets voorbij in MQTT, dat check ik met mqtt explorer. Verder gebruik ik openHAB, maar dat staat hier vooralsnog los van.
Overigens ook geen state berichten op andere topics. Hoe kan ik detecteren dat de button is herstart?
In de webinterface stel je dat per MQTT-broker in.
Onderaan kun je vinkjes zetten voor 3 regels:
- Default schema: Subscribe to/publish default topics/payloads for all functions
- Default schema: Publish Button+ local state changes also
- Home Assistant integration via MQTT Discovery service
De eerste twee met 'Default schema ...' moeten in ieder geval aangevinkt zijn om MQTT state berichten van de Button+ te krijgen.
same! Mooi dat het ook door de bus past. scheelt weer!ocmer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:19:
Net een verzendbevestiging ontvangen met PostNL T&T-code :-)
Ben benieuwd wat voor moois we er mee kunnen maken
Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !
Het valt me wel op dat het grote display een stuk minder scherp en leesbaar is. De displays op de buttons zien er strak uit; het grote display net niet.
Hebben anderen dat ook ? Er zit toch geen cellofaan op dat er nog af moet?
Verder worstel ik nog met het aansturen vanuit Home Assistant via MQTT. Het triggeren van een automation obv een button-click kan ik al niet vinden...vanavond maar eens verder onderzoeken.
Qua uiterlijk: ik ben benieuwd, ik hoop de mijn tweede van de nieuwe serie binnenkort binnen te krijgen.
Trigger van HA door een button-klik: kopieer onderstaande naar een nieuwe automation met een logische naam, en wel een actie. Er is blijkbaar voor B+ icm Home Assistant een los topic, hoewel ik die zo snel niet vinden kan. Daar weten ze meer.
alias: B+ 3 – Klik t.b.v. log entry van klikmoment
triggers:
- trigger: mqtt
topic: buttonplus/btn_458530/button/3-1/pushbutton
payload: "{\"event_type\": \"click\"}"
actions: []
mode: single
[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 01-05-2026 21:43 ]
Korte click:
1
2
3
4
5
6
7
| triggers:
entity_id:
- event.buttonplus_button_plus_1_button_7_3_pushbutton
attribute: event_type
from: click
to: release |
1
2
3
4
5
6
7
| triggers:
entity_id:
- event.buttonplus_button_plus_1_button_3_1_pushbutton
from: click
to: longpress
attribute: event_type |
Alleen het hoofdscherm ben ik nog niet zo over te spreken ten opzichte van de button-schermen. Het is gewoon echt andere kwaliteit.
Er is (inmiddels?) een shortpress event. Die heb ik eerder gemist of is nieuw. Daarmee hoef je niet meer op de combo van click en release te testen voor een shortpress. Wel kan zoiets nog handig zijn als je de longpress maar een keer af wil laten gaan. Want bij langdurig indrukken blijft hij steeds weer longpress sturen.kennyboy55 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:02:
Ik heb dat opgelost door te triggeren op de overgang van 'click' naar 'release', of van 'click' naar 'longpress'.
Korte click:code:Of longpress:
1 2 3 4 5 6 7triggers: - trigger: state entity_id: - event.buttonplus_button_plus_1_button_7_3_pushbutton attribute: event_type from: click to: releasecode:
1 2 3 4 5 6 7triggers: - trigger: state entity_id: - event.buttonplus_button_plus_1_button_3_1_pushbutton from: click to: longpress attribute: event_type
De gele heb je niet nodig, die is voor 4.5.ocmer schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:19:
De 3.3V voeding heeft 3 uitgangen, 2xGND + 3.3V DC
Het meegeleverde kabeltje heeft een stekker met 3 pinnen een zwarte, rode en gele kabel. Rood=3.3, Zwart=GND. Moet ik geel ook op GND aansluiten? Ik had alleen zwart en rood verwacht.
[Afbeelding]
In jouw (en mijn) geval schroef je de rode in de plus, de zwarte in de middelste, en je aarde draad uit je installatie doos rechts.
Blauw en zwart ui de doos schroef je boven in vast.
https://button.plus/support/docs/141
Bij stap 5 kies je 3.3v en kan je de 3d afbeelding roteren om het te zien.
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.
:strip_exif()/f/image/GdqGT7VbjLfpTF3VMPY510Ps.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d3hGqrHlWMYF3dVoVxcZozW9.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kb4BgDWlYHgH5m1GyMQtWEp4.png?f=fotoalbum_large)