zo simpel kan het zijn. Ik heb nu per button per pagina 2 automations. eentje voor het verwerken van de buttonpress en eentje voor de label en kleur. Op deze manier is dat natuurlijk erg simpel op te lossen.The Fatal schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:08:
[...]
Weet niet of het nog van toepassing is, liep tegen het zelfde aan.
Heb het nu opgelost op deze manier, heb een tweede trigger toegevoegd voor als de state wijzigt naar iets anders.
De button plus press wordt afgevangen met condition trigger om bijvoorbeeld licht een togle te geven.
Maar mocht door andere zaken de stand van de lampen aangepast worden, wordt die getriggerd door light change en wordt de rest van de automation nog eens uitgevoerd om de status en kleur te updaten.
Zo heb ik per knop 1 automation.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65alias: ButtonPlus_btn6-1 description: "" triggers: - trigger: mqtt options: topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/pushbutton payload: "{\"event_type\": \"click\"}" alias: MQTT id: MQTT - trigger: state entity_id: - light.lights_livingroom to: null alias: Lights_Change id: LightsChange conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - MQTT sequence: - action: light.toggle metadata: {} target: entity_id: light.lights_livingroom data: {} - delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: "0" retain: false payload: "{{ states('light.lights_livingroom') }}" topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/label/set - if: - condition: state entity_id: light.lights_livingroom state: - "on" then: - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/led/front/rgb/set payload: "#05f539" else: - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/led/front/rgb/set payload: "#f50505" mode: single
enige wat ik nog niet goed voor elkaar heb is andere statussen op het display te updated. Voornamelijk statussen die geen trigger hebben, denk aan energie verbruik, afval ophalen etc. hier loop ik nog mee te spelen.
Ik snap het probleem alleen niet voor andere statussen zonder trigger. Je kunt daar toch ook gewoon als trigger de statuswijziging gebruiken en dan die status publiceren. Zie hieronder de status van de energieopbrengst van mijn zonnepanelen. (Ik heb overigens bijna een jaar niet meer mijn button+ aangepast, ik ben net geüpdatet naar 3.0.2 en ga nu ook alles via de homeassistant entiteiten inrichten).
alias: MQTT energie opgewekt vandaag
description: ""
triggers:
- entity_id:
- sensor.zonnepanelen_solar_energy_today
trigger: state
conditions: []
actions:
- metadata: {}
data:
qos: "1"
retain: false