Button+ topic

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:04
The Fatal schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:08:
[...]

Weet niet of het nog van toepassing is, liep tegen het zelfde aan.
Heb het nu opgelost op deze manier, heb een tweede trigger toegevoegd voor als de state wijzigt naar iets anders.
De button plus press wordt afgevangen met condition trigger om bijvoorbeeld licht een togle te geven.
Maar mocht door andere zaken de stand van de lampen aangepast worden, wordt die getriggerd door light change en wordt de rest van de automation nog eens uitgevoerd om de status en kleur te updaten.
Zo heb ik per knop 1 automation.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
alias: ButtonPlus_btn6-1
description: ""
triggers:
  - trigger: mqtt
    options:
      topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/pushbutton
      payload: "{\"event_type\": \"click\"}"
    alias: MQTT
    id: MQTT
  - trigger: state
    entity_id:
      - light.lights_livingroom
    to: null
    alias: Lights_Change
    id: LightsChange
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - MQTT
        sequence:
          - action: light.toggle
            metadata: {}
            target:
              entity_id: light.lights_livingroom
            data: {}
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
      milliseconds: 0
  - action: mqtt.publish
    data:
      evaluate_payload: false
      qos: "0"
      retain: false
      payload: "{{ states('light.lights_livingroom') }}"
      topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/label/set
  - if:
      - condition: state
        entity_id: light.lights_livingroom
        state:
          - "on"
    then:
        data:
          qos: 0
          topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/led/front/rgb/set
          payload: "#05f539"
    else:
        data:
          qos: 0
          topic: buttonplus/btn_plus/button/6-1/led/front/rgb/set
          payload: "#f50505"
mode: single

enige wat ik nog niet goed voor elkaar heb is andere statussen op het display te updated. Voornamelijk statussen die geen trigger hebben, denk aan energie verbruik, afval ophalen etc. hier loop ik nog mee te spelen.
zo simpel kan het zijn. Ik heb nu per button per pagina 2 automations. eentje voor het verwerken van de buttonpress en eentje voor de label en kleur. Op deze manier is dat natuurlijk erg simpel op te lossen.

Ik snap het probleem alleen niet voor andere statussen zonder trigger. Je kunt daar toch ook gewoon als trigger de statuswijziging gebruiken en dan die status publiceren. Zie hieronder de status van de energieopbrengst van mijn zonnepanelen. (Ik heb overigens bijna een jaar niet meer mijn button+ aangepast, ik ben net geüpdatet naar 3.0.2 en ga nu ook alles via de homeassistant entiteiten inrichten).

alias: MQTT energie opgewekt vandaag
description: ""
triggers:
- entity_id:
- sensor.zonnepanelen_solar_energy_today
trigger: state
conditions: []
actions:
- metadata: {}
data:
qos: "1"
topic: homeassistant/energy/vandaag
payload: "{{states('sensor.zonnepanelen_solar_energy_today')}}"
action: mqtt.publish
mode: single

• visleeuw
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:26
niekvanruler schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:15:
[...]

Het bovenste scherm is maar 320 pixels breed, ik ben geen grote kenner van svg, maar de width="400" is dus te groot vermoedelijk. Ik weet niet hoe de button+ daar mee omgaat.
Verder geprobeerd met een viewbox met een breedte van 160 (ruim binnen de 320 pixels). Bij een opgewekt vermogen van 48 watt (zwaar bewolkt) levert dat de MQTT payload:
code:
1
<svg viewbox="0 0 160 8" ><path d=M0,8L48,8L48,0L0,8Z" fill="white"/></svg>

En een goede weergave.
Maar bij een groter vermogen wordt de getoonde SVG afgekapt op de breedte die op de foto te zien is. En dat is niet op de helft (160/320) van het display.
@buttonplus : Worden de SVG's op het grote display inderdaad in breedte begrensd tot ongeveer de breedte van de schermpjes op de buttons?

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@buttonplus sinds de update naar 3.0.2 (vanaf 2.x) kan ik helaas geen string cijfers en tekst meer weergeven.

Ik toonde bijvoorbeeld zo'n string over de laadstatus van mijn auto: “21 / 60% in 15u”
Maar sinds 3.0.2 wordt simpelweg getoond als "21".

Dit gebeurt zowel via de Homey app als dat ik het direct zelf via MQTT publiceer. Is dit een bug of nieuw ontwerp? Het hindert mij in ieder geval in het tonen van de informatie die ik weer wil geven. Alvast bedankt :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• fb2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:44

fb2

TKroon schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:28:
@buttonplus sinds de update naar 3.0.2 (vanaf 2.x) kan ik helaas geen string cijfers en tekst meer weergeven.

Ik toonde bijvoorbeeld zo'n string over de laadstatus van mijn auto: “21 / 60% in 15u”
Maar sinds 3.0.2 wordt simpelweg getoond als "21".

Dit gebeurt zowel via de Homey app als dat ik het direct zelf via MQTT publiceer. Is dit een bug of nieuw ontwerp? Het hindert mij in ieder geval in het tonen van de informatie die ik weer wil geven. Alvast bedankt :)
Zie issue #318 op https://button.plus/support/issues

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-01 17:04
Ik ben overgestapt naar een wall tablet met Fully Kiosk.

Button+ is een mooi en compact apparaat maar het beheer en configuratie icm Home Assistant vond ik veel te bewerkelijk. De ondersteuning / communicatie vanuit de fabrikant viel mij ook erg tegen.

Mijn base + display module en 3 button bars (alles v1) en orig. voeding staan te koop onder vraag&aanbod (beelden geluid > smart home > bediening).

[ Voor 5% gewijzigd door bartve op 10-01-2026 16:31 ]

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• jswinkels
Mijn button+ webinterface werkt niet meer. Ik zie alleen het B+ logo in beeld met een refreshknop daarnaast. Als ik refresh krijg ik even loading te zien. en vervolgens stop het. Ben een beetje huiverig om een volledige reset te doen.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
jswinkels schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:26:
Mijn button+ webinterface werkt niet meer. Ik zie alleen het B+ logo in beeld met een refreshknop daarnaast. Als ik refresh krijg ik even loading te zien. en vervolgens stop het. Ben een beetje huiverig om een volledige reset te doen.
Waarom? Je kan em altijd opnieuw flashen via USB.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• jswinkels
Ik heb een factoryreset gedaan. Ik zie alleen niet hoe ik nu de automatische backup die ik aan heb staan kan terugzetten. Ik zie alleen maar oudere backups in mijn account die ik ook naam heb gegeven. Ik heb in de kerstvakantie behoorlijk wat wijzigingen gemaakt en die zouden volgens de configuratiesite automatisch gebackupped worden.

• visleeuw
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:26
Op 2 januari heb ik iets gepost over mijn ervaringen met SVG's op het grote display. Even een update en wat bevindingen over geheugengebruik.
Mijn context:
- Button Plus V1 firmware 3.0.3, display + 3 bars
- aansturing door Domoticz en/via Node-Red

Ik laat sinds 11 januari het vrije geheugen van de Button+ in Domoticz loggen. Dat levert mij wat inzicht op. Een plaatje met de grafische weergave van het vrije geheugen van 24 uur als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB20l4e6BGbJ54H4U9vLZ_ApGfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l7sNWnQ34aUtyytmcER7oZj1.png?f=fotoalbum_large
Wat mij opviel was de daling van het vrije geheugen rond 9:00 uur en de stijging rond 17:30. Dat komt overeen met de momenten waarop ik de weergave op het grote display verander van de tekst "Geen opwekking, het is te donker" in de SVG
code:
1
<svg viewbox="0 0 160 8" ><path d="M0,8Lxx,8Lxx,0L0,8Z" fill="yellow"/></svg>'
en vice versa.
Hierbij staat 'xx' voor het opgewekte vermogen in Watt.
Dit gebeurt allemaal in displayitem 5, met positie x=0 y=48 en width=100
De 'hobbels' tussen 13:00 en 17:00 uur komen door het experimenteren met weghalen en weer neerzetten van een SVG van een kerstboom op button 7
code:
1
<svg viewBox="0 0 24 24"><path d="M12,1L8,8L10,8L6,15L8,15L4,22L20,22 L16,15L18,15L14,8L16,8L12,1Z" fill="green"></path></svg>

Het valt me op dat plaatsen van de SVG op het grote display ongeveer 10 kB geheugen vraagt op de Button, terwijl het plaatsen van de SVG op de knop maar 5 kB vraagt. Dat zou kunnen komen (mijn aanname) doordat de viewbox op het display 160x8=1280 pixels? groot is, en die op de knop 24x24=576. Pixels met een vraagteken, omdat ik niet weet hoe die viewbox berekend wordt.
Wat blijft is de puzzel dat de SVG op het grote display niet breder is dan die op de knop.
@buttonplus :
- Klopt mijn aanname over de relatie tussen grootte van de viewbox en benodigd geheugen?
- Is het mogelijk om een SVG over de gehele breedte van het grote display te tonen?

Aanvulling
Ik heb nog wat geprobeerd, onder andere met width="160" heigth="8" in plaats van de viewbox, en ik krijg het plaatje niet breder dan ongeveer de breedte van het displaytje op de buttons.

[ Voor 4% gewijzigd door visleeuw op 17-01-2026 14:11 . Reden: typos en toevoegen configuratie button + aanvulling ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:28
Aan hen die een v2 model hebben besteld.... Ik heb aan een tijdje een v2 pcb in huis en recent contact gehad met Ronald. Hij had uitgevogeld dat er een fout (productie of ontwerp, dat weet ik niet) in zit waardoor het psram niet geactiveerd kan worden. Ik kon dat bevestigen, ik heb er esphome op draaien. Een aantal van jullie zal een mail hebben gehad.

• Milmoor
  • Laatst online: 20:29

Milmoor

Footsteps and pictures.

Plaatjes lukken vanuit HA, /cheer. Alleen verslikt de Button+ zich af en toe als ik een SVG stuur. Ik trigger hem met de hand, maar dan lijkt hij in een loop vast te zitten en reset hij zichzelf meerdere keren. Naar een tijdje lukt het wel om weer te starten. Ik ben nog niet achter de logica. Iemand een idee waar ik naar kan kijken?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:30
Ik kan je niet met zekerheid vertellen, maar ik gok dat de SVG teveel memory in beslag neemt en eens in de zoveel tijd iets minder in gebruik neemt. Heb je al gekeken hoeveel er vrij is? Als dit dicht bij 0 is, is dat wel een mogelijke verklaring.

• Jverbraak2017
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:13
balk schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:56:
Aan hen die een v2 model hebben besteld.... Ik heb aan een tijdje een v2 pcb in huis en recent contact gehad met Ronald. Hij had uitgevogeld dat er een fout (productie of ontwerp, dat weet ik niet) in zit waardoor het psram niet geactiveerd kan worden. Ik kon dat bevestigen, ik heb er esphome op draaien. Een aantal van jullie zal een mail hebben gehad.
Thanks, ben benieuwd wanneer ik deze kan gaan verwachten.

Groet Jeroen

• Milmoor
  • Laatst online: 20:29

Milmoor

Footsteps and pictures.

P-Storm schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:27:
Ik kan je niet met zekerheid vertellen, maar ik gok dat de SVG teveel memory in beslag neemt en eens in de zoveel tijd iets minder in gebruik neemt. Heb je al gekeken hoeveel er vrij is? Als dit dicht bij 0 is, is dat wel een mogelijke verklaring.
77 kb free memory. Dat klonk als weinig, maar ik heb een gen1, en dat lijkt helemaal prima. Het lijkt fout te gaan als ik naar het display stuur, niet naar een buttonbar. Maar dat kan toeval zijn. Ik zoek verder.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.