Button+ topic

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste
Acties:

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:40
Ik ga dit topic volgen :) ben net begonnen met HA dus mijn kennis is nog op n00b niveau maar lijkt mij een prachtig project om mee te leren :)

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:45
@wijnsema / @buttonplus

Waarom staat in de algemene voorwaarden dat de prijzen incl VAT zijn, terwijl ze op de pre-order pagina allemaal zonder VAT zijn? Sowieso moeten consumentenprijzen altijd incl VAT worden weergegeven.
Prices
All prices used by Button+ are in euros, are inclusive of VAT and exclusive of any other costs such as administration costs, levies and travel-, shipping- or transport expenses, unless expressly stated otherwise or agreed otherwise.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBfOz-eYKCNzbprq-muoYYahXUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gLsILDE9lh5d5Is2VaRzxofW.png?f=fotoalbum_large

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 12:13
Wanneer ik in de button+ simulator mijn homeassistent Mosquitto broker toevoeg zoals in de screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmLN6iEcXOnmEbC3MlU5C1aU_rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DwiO8CToBpH9wpesqjcB0my8.png?f=fotoalbum_large
Krijgt deze niet de status "connected" en de volgende foutmelding verschijnt in Home Assistant.

code:
1
error: received null username or password for unpwd check

Ik heb geprobeerd te verbinden met mqtt://user:pass@10.1.1.11, dit bood ook geen soelaas.
Vervolgens nog "anonymous: true" aan de Mosquitto broker configuratie toegevoegd. Helaas bood dit geen uitkomst.
Iemand enige ervaring hier

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:00
cctl01 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:39:
Wanneer ik in de button+ simulator mijn homeassistent Mosquitto broker toevoeg zoals in de screenshot
[Afbeelding]
Krijgt deze niet de status "connected" en de volgende foutmelding verschijnt in Home Assistant.

code:
1

Ik heb geprobeerd te verbinden met mqtt://user:pass@10.1.1.11, dit bood ook geen soelaas.
Vervolgens nog "anonymous: true" aan de Mosquitto broker configuratie toegevoegd. Helaas bood dit geen uitkomst.
Websocket port op 9001?

• buttonplus
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-04 07:29

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
@JackBol @rorie
Over JSON in MQTT berichten: ik vond dit ook vreemd, maar Zigbee2MQTT bridge van Koen Kanters verstuurt dit soort berichten de hele tijd, en hij heeft er vast verstand van!

De Button+ kon natuurlijk al JSON parsen, anders zou hij geen configuratie kunnen verwerken.

Omdat ik zelf voor mijn Tolomeo lamp ook deze JSON wilde gebruiken heb ik dit als volgt ingebouwd:

Als je een JSON hebt als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
  "brightness": 254,
  "color": {
    "x": 0.458,
    "y": 0.41
  },
  "color_mode": "xy",
  "color_temp": 368,
  "color_temp_startup": 65535,
  "linkquality": 69,
  "power_on_behavior": "on",
  "state": "OFF",
  "update": {
    "state": "available"
  },
  "update_available": true
}

Dan wil je meestal 1 property hiervan gebruiken. Als je in de configuratie van de Button+ de Payload van de LED van een button het pad invult zoals:

code:
1
{"state":"ON"}

dan zal de LED aangaan als de JSON ergens deze property bevat. Dus is dit voorbeeld blijft de LED uit.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Zoiets is ook te maken voor display items natuurlijk, alleen heb ik dat nog niet gedaan. Doe ik binnenkort!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
buttonplus schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:04:
@JackBol @rorie
Over JSON in MQTT berichten: ik vond dit ook vreemd, maar Zigbee2MQTT bridge van Koen Kanters verstuurt dit soort berichten de hele tijd, en hij heeft er vast verstand van!

De Button+ kon natuurlijk al JSON parsen, anders zou hij geen configuratie kunnen verwerken.

Omdat ik zelf voor mijn Tolomeo lamp ook deze JSON wilde gebruiken heb ik dit als volgt ingebouwd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
  },
  },
}

Dan wil je meestal 1 property hiervan gebruiken. Als je in de configuratie van de Button+ de Payload van de LED van een button het pad invult zoals:

code:
1

dan zal de LED aangaan als de JSON ergens deze property bevat. Dus is dit voorbeeld blijft de LED uit.

Zoiets is ook te maken voor display items natuurlijk, alleen heb ik dat nog niet gedaan. Doe ik binnenkort!
Ah helder. Dus voor die LED functie is het enkel een check of de string ergens matcht in de JSON, maar voor het display kan je zometeen de JSON parsen en er een value uit vissen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
JackBol schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:02:
[...]

Ah helder. Dus voor die LED functie is het enkel een check of de string ergens matcht in de JSON, maar voor het display kan je zometeen de JSON parsen en er een value uit vissen?
Nee, dus JSON wordt wel echt geparsed hoor. En straks voor de display ook.
Meer informatie volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:18

K!K

CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Ja, dat staat al bij de huidige lijst van open issues: https://button.plus/issues

Maar probeer het met
code:
1
mqtt://USER:PASSWORD@server
Mogelijk werkt dat.
Lijkt helaas niet te werken, maar ik verwacht dat de implementatie wel goed komt :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:00
buttonplus schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:04:
@JackBol @rorie

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
  },
  },
}

code:
1

Ok helder, je parsed de inkomende Json string dus naar een object en propeerd dan de property "state" te vinden. Dit zou ook prima moeten werken om waardes weer te geven op het display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:01
cctl01 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:39:
[Afbeelding]

code:
1

1. Je moet op de mosquitto broker websocket protocol aan hebben staan
2. Je moet in de button plus bij configuratie de url beginnen met ws: (ipv mqtt:) en de juiste websocket poort (vanuit 1) instellen

Dat werkt bij mij, maar ik gebruik geen wachtwoord. Ik vermoed dat bij jou de url aanpassing al veel gaat helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5tOU3L4H_aUd491i5wH2T-zoGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g5nhiWRJEhBMIoFRNCVaXkHP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Torch1969 op 13-08-2023 12:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cctl01
Torch1969 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

1. Je moet op de mosquitto broker websocket protocol aan hebben staan
2. Je moet in de button plus bij configuratie de url beginnen met ws: (ipv mqtt:) en de juiste websocket poort (vanuit 1) instellen

Dat werkt bij mij, maar ik gebruik geen wachtwoord. Ik vermoed dat bij jou de url aanpassing al veel gaat helpen.
[Afbeelding]
Bedankt voor je advies Torch.
Nog even als samenvatting voor mensen die MQTT communicatie net als ik via de Mosquitto broker in homeassistent willen laten verlopen. De URL configuratie ws://USER:PASS@ipadress in de button+ simulator werkt bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00
@buttonplus heeft de Button+ nog een pin die beschikbaar is als output of input? En is er ruimte in/achter de behuizing om bijvoorbeeld een heel dunne piezo beeper in te verbergen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:09
Het lijkt me leuk om met een knop te wandelen tussen verschillende hoofdschermen. Door op een van de knoppen te drukken zie je dan telkens een hele andere inhoud op het display, bijvoorbeeld:
- verlichting
- beveiliging
- klimaat
- stroomvoorziening
Alleen ik heb nog niet ontdekt hoe dit kan in de configurator, het zijn vaste objecten. Weet iemand of dit kan? Als het niet kan, is het misschien een idee om een eigenschap aan de objecten toe te voegen om ze te kunnen verbergen: zichtbaar ja/nee (en dat via MQTT bestuurbaar natuurlijk). Dan kan ik gewoon alles over elkaar plakken en zichtbaar maken wat ik op dat moment wil.
Of is de positie van de objecten ook bestuurbaar via MQTT? Dan zou ik ze gewoon buiten beeld kunnen schuiven. Of moet ik dit allemaal niet willen en gewoon een goede keuze maken wat ik op het display wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
jipenjanneke schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:49:
Het lijkt me leuk om met een knop te wandelen tussen verschillende hoofdschermen. Door op een van de knoppen te drukken zie je dan telkens een hele andere inhoud op het display, bijvoorbeeld:
- verlichting
- beveiliging
- klimaat
- stroomvoorziening
Alleen ik heb nog niet ontdekt hoe dit kan in de configurator, het zijn vaste objecten. Weet iemand of dit kan? Als het niet kan, is het misschien een idee om een eigenschap aan de objecten toe te voegen om ze te kunnen verbergen: zichtbaar ja/nee (en dat via MQTT bestuurbaar natuurlijk). Dan kan ik gewoon alles over elkaar plakken en zichtbaar maken wat ik op dat moment wil.
Of is de positie van de objecten ook bestuurbaar via MQTT? Dan zou ik ze gewoon buiten beeld kunnen schuiven. Of moet ik dit allemaal niet willen en gewoon een goede keuze maken wat ik op het display wil?
Je kan natuurlijk een actie aan een knop toewijzen die een nieuwe JSON naar de Button+ stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
JackBol schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:01:
[...]

Je kan natuurlijk een actie aan een knop toewijzen die een nieuwe JSON naar de Button+ stuurt.
Goed idee, daar was ik niet opgekomen. Zou dat een beetje soepel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
jipenjanneke schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Goed idee, daar was ik niet opgekomen. Zou dat een beetje soepel werken?
Je hebt mijn antwoord in 3 maanden ;)
In de tussentijd kan @buttonplus misschien een idee geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
JackBol schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:42:
[...]

:) Ik ben benieuwd. Ik gok dat Button+ eerder zou kiezen voor de eenvoudigste gebruikerservaring: gewoon altijd hetzelfde scherm. Ik ga dat eerst wel proberen, met een beetje geluk past dat. Maar evengoed zou het leuk zijn als het kan, al was het maar om eens wat details te kunnen tonen ergens over: als je het CV-knopje ingedrukt houdt, dat je dan alle temperaturen/klepstanden ziet bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:56
JackBol schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:42:
[...]

Is er ook een database met dergelijke MQTT formats, voor de leken zoals ik.
Tegen de tijd dat het binnen is ga ik er wel mee spelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26
jipenjanneke schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:49:
- verlichting
- beveiliging
- klimaat
- stroomvoorziening
Ik had hetzelfde idee maar dan om via de knoppen tussen ruimtes te wisselen waarbij je standaard de ruimte waar hij hangt zichtbaar is. En eventuele extra buttons andere begin pagina heeft

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
jipenjanneke schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:58:
[...]
- verlichting
- beveiliging
- klimaat
- stroomvoorziening
[...]
:) Ik ben benieuwd. Ik gok dat Button+ eerder zou kiezen voor de eenvoudigste gebruikerservaring: gewoon altijd hetzelfde scherm. Ik ga dat eerst wel proberen, met een beetje geluk past dat. Maar evengoed zou het leuk zijn als het kan, al was het maar om eens wat details te kunnen tonen ergens over: als je het CV-knopje ingedrukt houdt, dat je dan alle temperaturen/klepstanden ziet bijvoorbeeld.
@jipenjanneke goed gegokt! Mijn filosofie voor de Button is inderdaad een eenvoudige gebruikservaring. Als je de functie van knoppen gaat veranderen is het niet meer zo betrouwbaar. Verder ben ik van mening dat een Smarthome vooral smart moet zijn en dat zoveel mogelijk automatisch moet gaan. De Button+ gebruik je dan alleen voor die specifieke functies die je niet kunt automatiseren.

Dat gezegd hebbende, ik wil mijn filosofie niet aan iemand opdringen. De functies/labels van knoppen zijn eenvoudig aan te passen via MQTT en zo kun je alles als het ware zelf programmeren. Wel lijkt het me dat je hiervoor iets van flows/scripts nodig hebt in je back-end. De Button zelf heeft hiervoor geen specifieke faciliteiten.

Als er heel veel behoefte gaat komen aan deze zeg maar multifunctionele knoppen dan lijkt het me het beste dit toch te faciliteren in de Button. Maar het is nog vroeg, en ik hoop als er straks Buttons in de kamers hangen en in de praktijk gebruikt gaan worden dat jullie het met me eens zijn dat je dit niet moet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
@JackBol @TimDJ Zie mijn reactie hierboven, bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
balk schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:59:
@buttonplus heeft de Button+ nog een pin die beschikbaar is als output of input? En is er ruimte in/achter de behuizing om bijvoorbeeld een heel dunne piezo beeper in te verbergen?
Dit is al eerder voorgesteld. Momenteel is de I2C bus beschikbaar op de achterkant van de PCB van de base. Er zouden natuurlijk ook 1 of enkele GPIO pinnen beschikbaar kunnen worden gesteld in een volgende versie. Er is een heel klein beetje ruimte achter de PCB als de Button direct op een muur hangt, en een inbouwdoos is natuurlijk genoeg ruimte.

De echte uitdaging is om een generieke firmware ondersteuning te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
buttonplus schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:35:
@JackBol @TimDJ Zie mijn reactie hierboven, bedankt voor het meedenken.
Ik zat inderdaad zelf aan te denken om een klein backend object te maken die real time de state van de button kan managen. Dan is het denk ik niet zo heel complex om hem dynamisch te maken.

Maar dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe je de implementatie maakt. Hoe je het screen paint, en of het mogelijk is om op afstand een configuratie JSON ‘rauw’ in de button te proppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
buttonplus schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:30:
[...]
De functies/labels van knoppen zijn eenvoudig aan te passen via MQTT en zo kun je alles als het ware zelf programmeren.
@buttonplus voor alle duidelijkheid, omdat ik dat niet goed begrijp uit je antwoord: ik bedoel de mogelijkheid voor het wisselen van de inhoud op het hoofdscherm zelf (2,8" display), niet op de knoppen. Dit om verschillende thema's te kunnen tonen (klimaat, beveiliging, power), of wat hier ook geopperd is: het scherm van een andere kamer.
En ik ben gewoon benieuwd of het kan, ik zeg niet dat ik vind dat het moet kunnen. Ik heb er eentje gepre-ordered en ik vind het sowieso al erg leuk! Ik pas gewoon mijn ontwerp aan aan de mogelijkheden van dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
jipenjanneke schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

@buttonplus voor alle duidelijkheid, omdat ik dat niet goed begrijp uit je antwoord: ik bedoel de mogelijkheid voor het wisselen van de inhoud op het hoofdscherm zelf (2,8" display), niet op de knoppen. Dit om verschillende thema's te kunnen tonen (klimaat, beveiliging, power), of wat hier ook geopperd is: het scherm van een andere kamer.
En ik ben gewoon benieuwd of het kan, ik zeg niet dat ik vind dat het moet kunnen. Ik heb er eentje gepre-ordered en ik vind het sowieso al erg leuk! Ik pas gewoon mijn ontwerp aan aan de mogelijkheden van dat moment.
Volgens mij is het onderwater gewoon 1 grote JSON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
JackBol schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:21:
[...]
Volgens mij is het onderwater gewoon 1 grote JSON.
Maar kun je dan met MQTT ook een hele nieuwe config erheen sturen, of moet dat op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
jipenjanneke schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

Maar kun je dan met MQTT ook een hele nieuwe config erheen sturen, of moet dat op een andere manier?
Ja dat is de vraag die ik hierboven ook al stelde.

Ik wil het liefst de configuratie JSONs van de buttons in een svn stoppen en naar de button+ pushen. Zo manage ik een hoop config in mijn huis.

Als je met een http request gewoon de hele JSON naar de button+ kan POST'en en dat de button+ vervolgens alle schermpjes binnen 100ms opnieuw paint, zijn we een heel eind denk ik.

EDIT: ik zit me net te bedenken dat het grootste probleem is dat je moet wachten voordat de value weer op de MQTT bus voorbij komt voordat je de value zelf paint. Als je bijv. elke 10sec een waarde voorbij krijgt, kan het tot 10 sec duren voordat de relevante info op je scherm staat.

[ Voor 20% gewijzigd door JackBol op 15-08-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
JackBol schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:51:
[...]

Ja dat is de vraag die ik hierboven ook al stelde.

Ik wil het liefst de configuratie JSONs van de buttons in een svn stoppen en naar de button+ pushen. Zo manage ik een hoop config in mijn huis.

Als je met een http request gewoon de hele JSON naar de button+ kan POST'en en dat de button+ vervolgens alle schermpjes binnen 100ms opnieuw paint, zijn we een heel eind denk ik.

EDIT: ik zit me net te bedenken dat het grootste probleem is dat je moet wachten voordat de value weer op de MQTT bus voorbij komt voordat je de value zelf paint. Als je bijv. elke 10sec een waarde voorbij krijgt, kan het tot 10 sec duren voordat de relevante info op je scherm staat.
Dat klopt, tenzei je het knopje als trigger instelt om mqtt data te versturen in je backend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

JackBol schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:51:
[...]

Dat klopt niet (sorry @cctl01 ;))
Je kunt je broker instellen dat ie de "last known" waarde vasthoudt en de zender van MQTT data dat het bericht "retained" moet worden, de Button kan die dus op elk moment opvragen (dus: als config wijzigt en een ander topic aan de betreffende button wordt gekoppeld) en hoeft niet te wachten tot de zender weer een nieuwe waarde post.
Zie https://www.hivemq.com/bl...part-8-retained-messages/

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-08-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:00:
[...]

Je kunt je broker instellen dat ie de "last known" waarde vasthoudt en de zender van MQTT data dat het bericht "retained" moet worden, de Button kan die dus op elk moment opvragen (dus: als config wijzigt en een ander topic aan de betreffende button wordt gekoppeld) en hoeft niet te wachten tot de zender weer een nieuwe waarde post.
Ah kijk! dat wist ik niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

Maar toch zal dit waarschijnlijk enkel soepel werken als de Button een concept van "pages" gaat ondersteunen, dat alle content gewoon al bekend is in het geheugen van de ESP32 en je heel snel via de knoppen kunt wisselen zonder dat er een heen en weer van MQTT berichten met je domoticasysteem nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAxtreme
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:58
@buttonplus order geplaatst. Ik las dat je zelf KNX gebruikt. Hoe gebruik je het zelf om dit aan te sturen vanaf de button+?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-05 21:12
De Button+ komt bij mij in de buurt van de huidige thermostaat (Tado) te hangen. Aangezien ik van de cloud afhankelijke Tado af wil, ben ik mij aan het orienteren op alternatieven.

Is het mogelijk om de Button+ thermostaat (bedraad) aan te sluiten op een Plugwise Adam SA, icm een (Opentherm) ketel? Of kan dit alleen wanneer je Adam via HomeAssistant / Zigbee de temeratuur kunt doorgeven, als bij de 'Plugwise Lisa'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMeW3hegR-jXgXcPiP-voFVtAgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RlZa8ujAEgumK9NnP5qBFyV.jpg?f=fotoalbum_large

Uit de Adam handleiding:

Thermostaten

Adam werkt met bijna elke OpenTherm thermostaat samen. Enkele veel voorkomende thermostaten:

Honeywell Chronotherm Touch Modulation
Honeywell Chronotherm Vision Modulation
Honeywell Round Modulation
Remeha Celcia
Remeha iSense
Remeha qSense
Thermosmart
Toon

In combinatie met een zigbee stick (niet inbegrepen bij Adam SA, wel bij Adam HA):

Plugwise Lisa

Werkt niet met: Google Nest, Nefit/Bosch EasyControl

[ Voor 4% gewijzigd door voorstad op 16-08-2023 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:43
voorstad schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:09:
De Button+ komt bij mij in de buurt van de huidige thermostaat (Tado) te hangen. Aangezien ik van de cloud afhankelijke Tado af wil, ben ik mij aan het orienteren op alternatieven.

Is het mogelijk om de Button+ thermostaat (bedraad) aan te sluiten op een Plugwise Adam SA, icm een (Opentherm) ketel? Of kan dit alleen wanneer je Adam via HomeAssistant / Zigbee de temeratuur kunt doorgeven, als bij de 'Plugwise Lisa'?
Ik weet niet wat je exact zoekt, maar voor een openterm oplossing die je op domotica kunt aansluiten kun je kijken bij https://diyless.com/

Bij mij persoonlijk komt plugwise er overigens niet meer in, ik heb een trauma van de 1e generatie pluggen enzo.
Werkt niet meer goed, en plugwise wil niet helpen om het werkend te maken (hardware is gewoon goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Ik ben op zoek naar een thermostaat/systeem dat in ieder geval de temperatuur door blijft geven aan de ketel, ook wanneer er geen internetverbinding of wifi is. De smart functies wil ik verder graag lokaal houden, dus niet via een cloud API van een fabrikant.

Ik vroeg me af hoeverre de PID thermostaat van Button+ hier een rol in kan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
voorstad schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:47:
Ik ben op zoek naar een thermostaat/systeem dat in ieder geval de temperatuur door blijft geven aan de ketel, ook wanneer er geen internetverbinding of wifi is. De smart functies wil ik verder graag lokaal houden, dus niet via een cloud API van een fabrikant.

Ik vroeg me af hoeverre de PID thermostaat van Button+ hier een rol in kan spelen.
Ik heb precies dezelfde vraag in mijn achterhoofd. Bij mij ipv een Honeywell round modulation gekoppeld aan een Plugwise Adam HA (die uiteraard blijft zitten voor opentherm aansturing van de cv ketel). Gaat dus puur om warmte vraag vanuit de kamer richting de Plugwise Adam. Wat doet deze sensirion sensor al (qua thermostaat functies) en wat is er eventueel aanvullend nog nodig in de keten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:41
JackBol schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:22:
Om met mijn eigen situatie af te trappen, deze innovatie komt precies op het juiste moment.
Ik heb heel mijn huis vanaf de bouw al voorbereid op domotica en nu helemaal geautomatiseerd met Loxone (zie mijn bijdrages in het Loxone topic).

Echter begon mijn vrouw te klagen dat ze voor alle functies de telefoon erbij moest pakken.
En domotica is natuurlijk alleen handig als het gebruikt wordt.

Ik heb zelf al getest met de Loxone Touch Pure Flex (https://shop.loxone.com/n...result/?q=touch+pure+flex) functioneel adequaat, maar deze is ruim €260 en heeft geen display, alleen knopjes en ledjes.

De button+ zou deze gap precies kunnen opvullen. Beter geprijsd dan de Pure Flex, meer functionaliteit en ziet er beter uit.
Ik heb daarom een basis set button+ besteld (base + display + 1 bars + voeding).

Ik kan niet wachten om ermee te experimenteren. Als het werkt, ben ik van plan al mijn ruimtes hiermee uit te voeren (8 units).

Twee zaken die ik nu nog niet helder heb is hoe ik het goed kan integreren. MQTT is niet native in Loxone, dus ik moet een bestaande proxy gebruiken (Loxberry) of zelf een MQTT2Loxone proxy bouwen.

Daarnaast zitten al mijn Loxone touch'es op 105cm (schakelaar hoogte) maar ik zou deze button liever op 160cm hebben. Ik moet nog kijken hoe ik dat kan realiseren.
Voor welke functies zou je in een domoticasysteem een telefoon, spraak assistent of iets anders nodg hebben voor interctie. De bedoeling is zodanig te automatiseren dat alles vanzelf gaat en je geen omkijken naar dingen heb in plaats van een veredelde afstandsbediening te maken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
John245 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:01:
[...]

Voor welke functies zou je in een domoticasysteem een telefoon, spraak assistent of iets anders nodg hebben voor interctie. De bedoeling is zodanig te automatiseren dat alles vanzelf gaat en je geen omkijken naar dingen heb in plaats van een veredelde afstandsbediening te maken.
Gordijnen open/dicht, airco aan/uit. Scène van verlichting wijzigen, slaapkamer in nachtmode, laadpaal override (die schakelt nu alleen in de goedkoopste uren maar soms moet je eerder weg, mijn Domotica systeem is nog niet gekoppeld met mijn intenties).

Voldoende zaken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:41
JackBol schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:46:
[...]

Gordijnen open/dicht, airco aan/uit. Scène van verlichting wijzigen, slaapkamer in nachtmode, laadpaal override (die schakelt nu alleen in de goedkoopste uren maar soms moet je eerder weg, mijn Domotica systeem is nog niet gekoppeld met mijn intenties).

Voldoende zaken dus.
Zeker, het probleem is je ben nooit klaar :) . Hier al vanaf 2010 aan het bouwen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
jipenjanneke schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

@jipenjanneke @JackBol
Dat had ik inderdaad niet helemaal goed begrepen. Best een leuk idee! Zal hier naar kijken, maar ik weet niet of dit er voor de uitlevering al in zit. Gelukkig kan dit dan mooi mee met een later firmware update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
DNAxtreme schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 01:09:
@buttonplus order geplaatst. Ik las dat je zelf KNX gebruikt. Hoe gebruik je het zelf om dit aan te sturen vanaf de button+?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVcqgCzy00_VKWn_QnNxY3ZCTVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iUSMYrYsGgbNHfIAS4ZbmrO8.png?f=fotoalbum_large

@DNAxtreme

Ik heb hiervoor een flow in Node red gemaakt, die gebruik maakt van de knxUltimate node van Supergiovane.
Elk KNX telegram gaat als MQTT message door met topic knx/1/2/3, waarbij de cijfers dan overeenkomen met de groupsadressen in KNX. Om iets naar de KNX bus te sturen gebruik je het topic knxin/1/2/3.

Dit alles kan waarschijnlijk op een hele hoop andere manieren, b.v. kant-en-klare gateway of zo, maar ik vond dit wel handig want zo heb ik volledige controle. Ik sla namelijk ook de KNX status op, dat kan handig zijn bij stroomstoringen enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
[...]

@JackBol @CyBeRSPiN

Toen ik dit ontdekte was mijn laatste twijfel of ik wel MQTT als basisprotocol voor de Button+ moest kiezen verdwenen! Deze functie ontbreekt bijvoorbeeld op de KNX bus, waardoor je soms niet de goede state van een KNX module hebt.

MQTT is brilliant eenvoudig en doet precies wat nodig is in een smarthome.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter

[Afbeelding]
@voorstad @canonball @Torch1969
Ik heb hier een aantal ideeën over, maar kom daar de komende dagen op terug, nu even geen tijd meer.

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
[...]

Nog als aanvulling: de Button vraag die laatste waarde niet eens actief op, maar krijgt na het abonneren op the topics direct de ge-retainde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
buttonplus schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

@jipenjanneke @JackBol
Dat had ik inderdaad niet helemaal goed begrepen. Best een leuk idee! Zal hier naar kijken, maar ik weet niet of dit er voor de uitlevering al in zit. Gelukkig kan dit dan mooi mee met een later firmware update.
Het zou denk ik handig zijn om een Display Item (label+value+unit) als geheel aan en uit te kunnen switchen mbv een topic. Is dat simpel te implementeren? Nog beter zou zijn om display items te kunnen groeperen, en dan die groep aan en uit te zetten.

Workaround is om de waardes van de label+value+unit velden blanco te maken mbv Node Red.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cctl01
buttonplus schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:46:
[...]

Ik heb hier een aantal ideeën over, maar kom daar de komende dagen op terug, nu even geen tijd meer.
Vertel je nou dat ik voor niks over PID controllers aan het leren ben de afgelopen dagen en de thermostaat die ik in HomeAssistant aan het maken ben voor niks is?

Hier is het de bedoeling dat de Button+ op de plaats van de thermostaat komt te hangen.
Hoe vorderen jullie (virtuele) setups in afwachting van de hardware?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHLF6ROqydxh_ulYCkztErQpfKo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xatsxNYyu1oBUhLsTmNAGD5g.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
cctl01 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:17:
[...]

Vertel je nou dat ik voor niks over PID controllers aan het leren ben de afgelopen dagen en de thermostaat die ik in HomeAssistant aan het maken ben voor niks is?
Ik weet niet of je sarcastisch bent, maar laten we aub in ogenschouw nemen dat dit een beta product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
cctl01 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:17:
[...]

Hoe vorderen jullie (virtuele) setups in afwachting van de hardware?
Ik was nog niet zover met HomeAssitant dat ik MQTT gebruik. Ben nu vooral op zoek naar een goede en heldere (noob) handleiding hoe MQTT op te zetten in HA. En welke plugin(s) hiervoor nu precies nodig zijn (ook met Zigbee stick). Dus als iemand nog een goede bron weet, hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cctl01
JackBol schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:55:
[...]

Ik weet niet of je sarcastisch bent, maar laten we aub in ogenschouw nemen dat dit een beta product is.
Mijn opmerking was niet sarcastisch bedoeld. Een verraste ondertoon, dat wel. Ik had eerder gezien dat er een temperatuur sensor in de Button+ zat dus wilde die inzetten als opnemer voor een (software) thermostaat. Echter nu ik nog een keer op de website keek wordt er gesproken over een thermostaat en niet slechts een thermometer. Ik moet het eerder verkeerd hebben geïnterpreteerd, vandaar mijn vraag.
voorstad schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:09:
[...]

Ik was nog niet zover met HomeAssitant dat ik MQTT gebruik. Ben nu vooral op zoek naar een goede en heldere (noob) handleiding hoe MQTT op te zetten in HA. En welke plugin(s) hiervoor nu precies nodig zijn (ook met Zigbee stick). Dus als iemand nog een goede bron weet, hou ik me aanbevolen.
Ik heb het de afgelopen dagen zelf geleerd dus helaas (nog) geen uitgebreide handleiding. Hoewel ik die misschien nog wel wil maken.

Hoe dan ook, binnen home assistant is de oplossing voor mij tweeledig.
  1. je draait een locale MQTT broker waar de Button+ mee kan verbinden. (Mosquitto broker via Addons installeren)
  2. gebruik Node Red (ook als addon te installeren) om gegevens van sensoren naar de MQTT broker te sturen en andersom om de knop acties in Home Assistant uit te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:10
Ik vind het zelf prettiger om alles gescheiden te installeren. Ik heb een ThinkCentre M75n IoT Nano met daarop ubuntu en portainer geinstalleerd. Via de webinterface van portainer heb ik homeassistant, node red, mosquitto en ander spul als container geinstalleerd zodat ik alles apart kan updaten en configureren. Vroeger deed ik dat via virtuele machines maar dan ben je per machine 4 gig aan geheugen kwijt, terwijl de complete docker omgeving nog geen 500mb geheugen gebruikt. Heb node red al een tijdje niet meer in gebruik, maar voor dit project gaat het wel weer handig worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRenting
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-04 17:36
@buttonplus
Heb ik een reactie gemist over hoe fel de schermpjes/leds zijn en of dit ook is aan te passen of (de schermpjes) zelfs uit te schakelen? Ben hier ook wel nieuwsgierig naar.
Denk dat dit wel belangrijke functionaliteit is.

Maar wat ziet dit er goed uit zeg…! Heb al wat mogen testen met de virtuele button+ en de in ontwikkeling zijnde Homey app en dat heeft me wellicht nog enthousiaster gemaakt… :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

[Afbeelding]

Uit de Adam handleiding:

Thermostaten

Adam werkt met bijna elke OpenTherm thermostaat samen. Enkele veel voorkomende thermostaten:

Honeywell Chronotherm Touch Modulation
Honeywell Chronotherm Vision Modulation
Honeywell Round Modulation
Remeha Celcia
Remeha iSense
Remeha qSense
Thermosmart
Toon

In combinatie met een zigbee stick (niet inbegrepen bij Adam SA, wel bij Adam HA):

Plugwise Lisa

Werkt niet met: Google Nest, Nefit/Bosch EasyControl
Mijn huis hangt vol met Lisa’s. Werkt prettig, niks cloud of abonnement. Zie ook dat de buttenplus toevoeging aardig wat knoppen vervangt als het gaat om licht/scenes/gordijnen/zonwering. Hoe gaaf zou het zijn als de Lisa de deur uitkan, de buttenplus hoeft alleen maar de temperatuur door te geven aan Adam.
Waarschijnlijk moet er een tussenstap bij in de vorm van openHAB. De PlugwisHA binding wordt grotendeels door mij onderhouden. Dus voor de scènes van de Lisa heb ik al een oplossing. Alleen de temperatuur nog niet. Als je een stap verder bent hoor ik het graag.

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Ik heb een begin gemaakt om entities uit Home Assistant via Node Red naar de Button+ te sturen. Wilde ik even delen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olid8TSOQVGF1FyLZps_q5wKkTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4TGBvN9PnZTf3M1Tj7NAwzH6.png?f=fotoalbum_large
Het blauwe kaartje bevat de configuratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQJgLbIsyQ9OJDkxkQV6q59G8Lo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fKmacRWRMn2SSfcuER3TPjFG.png?f=fotoalbum_large

In de subflow hoeft niets aangepast te worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBcBNWVyV_w_loALUXiaWsBJZTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yHBpu1uq2xElFRcgRNRsRgGQ.png?f=fotoalbum_large
set message.payload bevat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYuydizWAL4loQcK7BnsmPKzW5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UjPaf53cs5EcHGz2nrKAyuSB.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand nog leuke aanvullingen?
code:
1
[{"id":"fd2bb19b59cf119e","type":"subflow","name":"Subflow 2","info":"","in":[{"x":60,"y":300,"wires":[{"id":"e387eac66190fe70"},{"id":"3c67118b2fe0bb35"},{"id":"849c57c4154e9b1c"}]}],"out":[]},{"id":"0184922774fbede3","type":"mqtt out","z":"fd2bb19b59cf119e","name":"buttonplus/wk1/main/1/value","topic":"","qos":"0","retain":"true","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"e6dbd5fb3f32ec20","x":1100,"y":360,"wires":[]},{"id":"59db74a4adc9a31f","type":"change","z":"fd2bb19b59cf119e","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"title","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":840,"y":300,"wires":[["9169f4d5de7f5aa2"]]},{"id":"9169f4d5de7f5aa2","type":"mqtt out","z":"fd2bb19b59cf119e","name":"buttonplus/wk1/main/1/title","topic":"","qos":"0","retain":"true","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"e6dbd5fb3f32ec20","x":1100,"y":300,"wires":[]},{"id":"cf7dbf4993cc51d8","type":"mqtt out","z":"fd2bb19b59cf119e","name":"buttonplus/wk1/main/1/uom","topic":"","qos":"0","retain":"true","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"e6dbd5fb3f32ec20","x":1100,"y":240,"wires":[]},{"id":"e477e4949ea48f65","type":"change","z":"fd2bb19b59cf119e","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"uom","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":840,"y":240,"wires":[["cf7dbf4993cc51d8"]]},{"id":"e387eac66190fe70","type":"function","z":"fd2bb19b59cf119e","name":"concat uom","func":"var appendix='uom'\nmsg.topic = msg.topic.concat(appendix)\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":490,"y":240,"wires":[["e571de7946fefe22"]]},{"id":"3c67118b2fe0bb35","type":"function","z":"fd2bb19b59cf119e","name":"concat title","func":"var appendix='title'\nmsg.topic = msg.topic.concat(appendix)\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":490,"y":300,"wires":[["3796ea9627f5d09f","59db74a4adc9a31f"]]},{"id":"849c57c4154e9b1c","type":"function","z":"fd2bb19b59cf119e","name":"concat value","func":"var appendix='value'\nmsg.topic = msg.topic.concat(appendix)\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":490,"y":360,"wires":[["0184922774fbede3"]]},{"id":"3796ea9627f5d09f","type":"rbe","z":"fd2bb19b59cf119e","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","septopics":false,"property":"title","topi":"topic","x":670,"y":300,"wires":[["59db74a4adc9a31f"]]},{"id":"e571de7946fefe22","type":"rbe","z":"fd2bb19b59cf119e","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","septopics":false,"property":"test","topi":"topic","x":670,"y":240,"wires":[["e477e4949ea48f65"]]},{"id":"e6dbd5fb3f32ec20","type":"mqtt-broker","name":"","broker":"192.168.1.7","port":"1883","clientid":"","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"4","keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""},{"id":"dda605bd4ff9ca6b","type":"tab","label":"Button+","disabled":false,"info":"","env":[]},{"id":"8f62a92116d42782","type":"server-state-changed","z":"dda605bd4ff9ca6b","name":"","server":"c5f56a3a.f3f838","version":4,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"sensor.humdelta_abs_mean","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":true,"state_type":"num","haltifstate":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":1,"output_only_on_state_change":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"uom","propertyType":"msg","value":"$entity().attributes.unit_of_measurement","valueType":"jsonata"},{"property":"title","propertyType":"msg","value":"$entity().attributes.friendly_name","valueType":"jsonata"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"buttonplus/wk1/main/1/","valueType":"str"}],"x":210,"y":60,"wires":[["def85d44acd7ae1f"]]},{"id":"def85d44acd7ae1f","type":"subflow:fd2bb19b59cf119e","z":"dda605bd4ff9ca6b","name":"","x":700,"y":60,"wires":[]},{"id":"c5f56a3a.f3f838","type":"server","name":"Home Assistant","version":5,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":"30","areaSelector":"friendlyName","deviceSelector":"friendlyName","entitySelector":"friendlyName","statusSeparator":"at: ","statusYear":"hidden","statusMonth":"short","statusDay":"numeric","statusHourCycle":"h23","statusTimeFormat":"h:m","enableGlobalContextStore":true}]

Update:
er zat een foutje in de jsonata extractie van Friendly name en Unit of Measurement. Zie 2e screenshot.

[ Voor 66% gewijzigd door balk op 22-08-2023 20:09 . Reden: code toegevoegd; foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
@buttonplus Is het mogelijk om met een MQTT bericht de kleur van een LED in te stellen? Ik krijg de virtuele LED wel aan, met de kleur zoals gekozen met de color picker. Maar een kleur sturen lukt niet. En hoe is de wall LED te sturen? Ik zie geen eventtype daarvoor?

Als laatste: hoe krijg ik het JSON format werkend? Zowel payload aan de verzender en ontvanger kant moeten '{"state":"ON"}' zijn waarbij het niet uitmaakt of aan de verzenderkant er meer in de JSON zit? Kan je een voorbeeld geven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
balk schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:06:
@buttonplus Is het mogelijk om met een MQTT bericht de kleur van een LED in te stellen? Ik krijg de virtuele LED wel aan, met de kleur zoals gekozen met de color picker. Maar een kleur sturen lukt niet. En hoe is de wall LED te sturen? Ik zie geen eventtype daarvoor?
De Neopixels zitten er nog niet zo lang in. In het beta programma had ik nog alleen een aparte blauwe en rode led. Er zijn ineens veel meer mogelijkheden nu, en ik had er gewoon niet aan gedacht dat er misschien ook tweakers zijn die de kleur met MQTT willen instellen! Dank voor de suggestie, lijkt me mooie aanvulling! Weet nog niet wanneer, maar dit komt er in.

Zelfde geldt voor de led voor en achter.
balk schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:06:
@buttonplus
Als laatste: hoe krijg ik het JSON format werkend? Zowel payload aan de verzender en ontvanger kant moeten '{"state":"ON"}' zijn waarbij het niet uitmaakt of aan de verzenderkant er meer in de JSON zit? Kan je een voorbeeld geven?
Het werkt precies zoals je schrijft. De 'overige' JSON wordt gewoon genegeerd. Ik heb hier eerder al een voorbeeld van gegeven volgens mij, in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
HenkRenting schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:56:
@buttonplus
Heb ik een reactie gemist over hoe fel de schermpjes/leds zijn en of dit ook is aan te passen of (de schermpjes) zelfs uit te schakelen? Ben hier ook wel nieuwsgierig naar.
Denk dat dit wel belangrijke functionaliteit is.

Maar wat ziet dit er goed uit zeg…! Heb al wat mogen testen met de virtuele button+ en de in ontwikkeling zijnde Homey app en dat heeft me wellicht nog enthousiaster gemaakt… :)
Hallo Henk, ik herken je naam uit het Homey forum!

In de huidige versie kun je de achtergrondverlichting van de TFT schermen heel precies instellen, voor de buttons en de display apart. Werkt met PWM, dus precies en lineair.

Er zit nu geen lichtsensor op de BASE, daarmee zou je een mooie automatisch ingestelde intensiteit kunnen maken. Heel misschien dat die er nog op komt, anders bij een volgende versie, of als module op de I2C connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
CopyCatz schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:20:
Ik vind het zelf prettiger om alles gescheiden te installeren. Ik heb een ThinkCentre M75n IoT Nano met daarop ubuntu en portainer geinstalleerd. Via de webinterface van portainer heb ik homeassistant, node red, mosquitto en ander spul als container geinstalleerd zodat ik alles apart kan updaten en configureren. Vroeger deed ik dat via virtuele machines maar dan ben je per machine 4 gig aan geheugen kwijt, terwijl de complete docker omgeving nog geen 500mb geheugen gebruikt. Heb node red al een tijdje niet meer in gebruik, maar voor dit project gaat het wel weer handig worden denk ik.
Ik heb nog steeds de Iotstack van gcgarner en Andreas Spiess
https://sensorsiot.github.io/IOTstack/

Er is weinig aandacht geweest hiervoor op tweakers terwijl het heel makkelijk is. Via een menu draai je een willekeur aan smarthome software op een Pi4 op docker. Inclusief updates en backup. Eigenlijk voor beginners (tot dat je iets wilt buiten het menu...)

• balk
buttonplus schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:25:
[...]

De Neopixels zitten er nog niet zo lang in. In het beta programma had ik nog alleen een aparte blauwe en rode led. Er zijn ineens veel meer mogelijkheden nu, en ik had er gewoon niet aan gedacht dat er misschien ook tweakers zijn die de kleur met MQTT willen instellen! Dank voor de suggestie, lijkt me mooie aanvulling! Weet nog niet wanneer, maar dit komt er in.

Zelfde geldt voor de led voor en achter.
Goed om te horen! Zou je, als je toch gaat hakken en breken, meteen willen overwegen om de endpoint structuur aan te passen naar iets als dit?

$topic = some/topic/to/frontled/on/button/device
code:
1
$topic/state
accepteert on/off
code:
1
$topic/brightness
accepteert 0-100
code:
1
$topic/color_rgb
accepteert "217, 38, 38" (string)
code:
1
$topic/mode
accepteert continuous/glow/blink etc (indien je dit overweegt)
en $topic zonder aanhangsels accepteert hetzelfde, maar dan in json:
code:
1
2
3
4
5
6
{
  "state": "on",
  "color_rgb": "217, 38, 38",
  "brightness": 100,
  "mode": "glow"
}

Datzelfde zou je kunnen doen met de elementen op de displays overigens
[...]

Het werkt precies zoals je schrijft. De 'overige' JSON wordt gewoon genegeerd. Ik heb hier eerder al een voorbeeld van gegeven volgens mij, in dit topic.
Had ik gezien idd. Bij lukte het niet om de lamp te schakelen met {"state":"ON"} als payload. Maar misschien had ik iets fout gedaan. Zeker niet ondenkbaar ;)

• HenkRenting
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-04 17:36
buttonplus schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:33:
Hallo Henk, ik herken je naam uit het Homey forum!
Haha, klopt. Ben zelfs al met Adrian de Homey app aan het testen. Die is vast al klaar als je gaat leveren, Adrian kennende.

Dank je wel voor je antwoorden.
Een lichtsensor zou awesome zijn (dan wel liefst in het display zelf), maar snap ook dat misschien niet alles in 1x kan.
👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:05
Sta zelf op het punt meteen het hele huis hiervan te voorzien (5 stuks, met dus 5 displays en 9 bars).

Echter is mij niet duidelijk hoe ik via een MQTT message de lampen kan laten dimmen door de knop in te houden.

Hoe zou je dit in Home assistant moeten doen? Ik neem aan via een automation maar ik denk dat een HOLD enkel eenmalig een message stuurt? en niet hoe lang etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-05 07:54
Dan zou er eerst een 'button1_hold' gestuurd moeten vanuit de Button+ en zodra de knop los gelaten word een 'button1_release'

Dit moet de Button+ dan wel (gaan) ondersteunen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
RoadXY schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:36:
Dan zou er eerst een 'button1_hold' gestuurd moeten vanuit de Button+ en zodra de knop los gelaten word een 'button1_release'

Dit moet de Button+ dan wel (gaan) ondersteunen...
Maar dan kun je dus niet inhouden en zolang je inhoud gaat die dimmen dus? Momenteel gebruik ik dat voor de IKEA lampen, maar dat is Zigbee en zal dat wel standaard ondersteunen....

Maar da's wel balen. Want dimmen was wel iets wat ik graag wilde doen. Maar misschien verzin ik nog wat in een automation on te dimmen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
Waah schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:40:
[...]
Want dimmen was wel iets wat ik graag wilde doen. Maar misschien verzin ik nog wat in een automation on te dimmen.....
Ik ben gestopt om met knopen te dimmen, maar heb gewoon aan aantal scene's waar de lampen een bepaalt dim level hebben. Als je meerder lampen in een kamer hebt vind ik het veel makkelijker om een aantal scenes te hebben, bv: studie, ontspanning, tv kijken en feest.
De button+ lijkt me daarvoor ideaal, omdat bv wel de functie van een knop overdag het label en functie anders kan zijn dan 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
canonball schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:48:
[...]
Ik ben gestopt om met knopen te dimmen, maar heb gewoon aan aantal scene's waar de lampen een bepaalt dim level hebben. Als je meerder lampen in een kamer hebt vind ik het veel makkelijker om een aantal scenes te hebben, bv: studie, ontspanning, tv kijken en feest.
De button+ lijkt me daarvoor ideaal, omdat bv wel de functie van een knop overdag het label en functie anders kan zijn dan 's avonds.
Ah dat kan natuurlijk ook! Met een druk aan, en elke druk waarbij de lamp al aan is, naar de volgende scene toe _/-\o_

Mooiste is natuurlijk om dan de tekst "aan" aan te passen naar de huidige scènenaam O-)

Zal maar even bestellen :+ met 25% is de prijs niet duur, maar met 5 kamers toch een aardig bedrag. Maar hobbies mogen geld kosten toch..??

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 25-08-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Waah schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:26:
Sta zelf op het punt meteen het hele huis hiervan te voorzien (5 stuks, met dus 5 displays en 9 bars).

Echter is mij niet duidelijk hoe ik via een MQTT message de lampen kan laten dimmen door de knop in te houden.

Hoe zou je dit in Home assistant moeten doen? Ik neem aan via een automation maar ik denk dat een HOLD enkel eenmalig een message stuurt? en niet hoe lang etc?
Eigenlijk wil je dit sturen met een on click en on release event. Dus je start met dimmen bij indrukken (mqtt topic 1), en stopt bij loslaten (mqtt topic 2). Ik heb al een issue ingediend.

Ik wil dit gebruiken voor de muziek volume regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
balk schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Eigenlijk wil je dit sturen met een on click en on release event. Dus je start met dimmen bij indrukken (mqtt topic 1), en stopt bij loslaten (mqtt topic 2). Ik heb al een issue ingediend.

Ik wil dit gebruiken voor de muziek volume regeling.
Dat zou inderdaad een fijne toevoeging zijn.

Nu aan het testen met Node Red om de airco-temperatuur te verhogen/verlagen (en wanneer die uit staat eerst de airco aan te zetten). Werkt allemaal prima.

Alleen de Long Press in de simulator werkt niet. Als ik Long Press (publish) kies, selecteert die toch Long Press (subscribe) wat ik ook probeer. Maar voor het testen werkt de short-press ook. Als het maar werkt bij het eindproduct anders heb ik veel meer knoppen nodig :+

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 25-08-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 09:46

Step

step@tweakers.net#

Waah schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

Dat zou inderdaad een fijne toevoeging zijn.

Nu aan het testen met Node Red om de airco-temperatuur te verhogen/verlagen (en wanneer die uit staat eerst de airco aan te zetten). Werkt allemaal prima.

Alleen de Long Press in de simulator werkt niet. Als ik Long Press (publish) kies, selecteert die toch Long Press (subscribe) wat ik ook probeer. Maar voor het testen werkt de short-press ook. Als het maar werkt bij het eindproduct anders heb ik veel meer knoppen nodig :+
Ik heb ook een Button+ besteld, ik ben ook benieuwd naar je Node-Red oplossingen om de airco's aan te sturen mocht je ze willen delen. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• KabouterSuper
  • Niet online
Vraagje, ik ben toevallig net aan het zoeken naar een handige manier om vier screens (rolluiken) aan te werken. In het artikel op de frontpage staat een foto met een groot blok en vier rijen knoppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u653U5uVVgDH3ZgXMZ-ErCYJ2oQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xnLkcYPqSL3d0EaytbMApzvb.png?f=fotoalbum_large

Maar ik zie op de button+ website dat er maximaal drie rijen op kunnen (icm het grote blok).

Is de vierde rij vervallen of kan ik toch vier rijen knoppen maken?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
KabouterSuper schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:17:

Maar ik zie op de button+ website dat er maximaal drie rijen op kunnen (icm het grote blok).

Is de vierde rij vervallen of kan ik toch vier rijen knoppen maken?
De display module heeft ook 2 buttons, dus totaal heb je dan toch 8 buttons.
Alternatief is dat je 2 base modules gebruikt, één met 4 button bars en één met display.

[ Voor 11% gewijzigd door Torch1969 op 31-08-2023 12:56 ]

• KabouterSuper
  • Niet online
Torch1969 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

De display module heeft ook 2 buttons, dus totaal heb je dan toch 8 buttons.
Alternatief is dat je 2 base modules gebruikt, één met 4 button bars en één met display.
Top, raadsel opgelost!

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
Je kunt ook per scherm een-knops bediening instellen: 1x drukken (en loslaten): scherm zakt. Nog een keer drukken: stopt, nog een keer drukken: omhoog. Etc. Speelt wat knoppen vrij die je ergens anders voor kunt gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
buttonplus schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:46:
[...]

Hoi Ronald. Ben benieuwd hoe het ervoor staat met de productie. En of je al een sluier hebt om een tipje op te lichten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 03-05 09:46

Step

step@tweakers.net#

balk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:07:
[...]

Je kunt ook per scherm een-knops bediening instellen: 1x drukken (en loslaten): scherm zakt. Nog een keer drukken: stopt, nog een keer drukken: omhoog. Etc. Speelt wat knoppen vrij die je ergens anders voor kunt gebruiken :)
Dat is een mooie oplossing, hopelijk komen er wat voorbeelden (ook qua example code) beschikbaar voor ideeën.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
Step schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:37:
[...]

Dat is een mooie oplossing, hopelijk komen er wat voorbeelden (ook qua example code) beschikbaar voor ideeën.
Sterker nog, de software ondersteunt voor zover ik weet nog geen "doe dit zolang ik de knop ingedrukt hou". De een-knops oplossing is redelijk simpel te maken met een toggle oplossing in node red. Ik ga eens puzzelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:36
Jammer dat de nieuwsbrief geen afbeeldingen bevat. Hopelijk krijgen we wat te zien wanneer je naar China bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Ik heb met node-red-contrib-persistent-fsm wat gespeeld. Werkt goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGzp-dNSM0MRJmF_lbCsdv8biNQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/c5pXxu3KryqcT67fpZbEo7mW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9ck2aqvS0LVpmOfW7H-TFj_aDA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jFG0PRgUxvv4oGroyKFI4kMv.png?f=fotoalbum_tile

Bij een msg.payload met waarde "ping" loop je door de state machine. Output is achtereenvolgens idle1, down, idle2, up, idle1 ad infinitum. De output kan je dan knopen aan je favoriete home automation platform. En er is vast ook wel een reset timer te bedenken die de state na x minuten terug zet op idle1.
Hier is de code.
code:
1
[{"id":"4510e6b5c8a2dbdf","type":"state-machine","z":"dda605bd4ff9ca6b","name":"","triggerProperty":"payload","triggerPropertyType":"msg","stateProperty":"payload","statePropertyType":"msg","initialDelay":"0","persistOnReload":true,"outputStateChangeOnly":false,"throwException":false,"states":["idle1","down","idle2","up"],"transitions":[{"name":"ping","from":"idle1","to":"down"},{"name":"ping","from":"down","to":"idle2"},{"name":"ping","from":"idle2","to":"up"},{"name":"ping","from":"up","to":"idle1"}],"x":320,"y":2240,"wires":[["7d523a563aa39fe5"]]},{"id":"49f74498252408a8","type":"inject","z":"dda605bd4ff9ca6b","name":"","props":[{"p":"payload"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"ping","payloadType":"str","x":110,"y":2240,"wires":[["4510e6b5c8a2dbdf"]]},{"id":"7d523a563aa39fe5","type":"debug","z":"dda605bd4ff9ca6b","name":"debug 10","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":520,"y":2240,"wires":[]}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
buttonplus schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:30:
[...]
De functies/labels van knoppen zijn eenvoudig aan te passen via MQTT en zo kun je alles als het ware zelf programmeren. Wel lijkt het me dat je hiervoor iets van flows/scripts nodig hebt in je back-end. De Button zelf heeft hiervoor geen specifieke faciliteiten.
@buttonplus Het lukt me niet om de labels aan te passen in de simulator. In de drop-down staat 2x Label (subscribe) en geen van beiden werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQAReatd5uDPnpcOLBL5NXlEF8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Hb5a2vQAFsQbKG1D1C02UZd.png?f=fotoalbum_large
Er zit wel een waarde in het topic, want ik krijg hem wel op een display item op het grote scherm. Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
balk schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:57:
[...]

@buttonplus Het lukt me niet om de labels aan te passen in de simulator. Wat doe ik verkeerd?
Ha, ben blij dat je dat post, ik heb hetzelfde, ik tover van alles op het hoofdscherm, maar de tekst op een button krijg ik niet gewijzigd. Bij het hoofdscherm staat ook geen "(subscribe)" achter de omschrijving, misschien is dat een hint dat het op een andere manier werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPZ
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-08-2024

BPZ

Hoi, ik heb een vraag hoe het precies in elkaar zit met de thermostaat. Kan ik mijn huidige thermostaat vervangen met deze button+. Werkt dit out of the box, en heb je dan eigenlijk de trafo nodig die je erbij kan bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
BPZ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:09:
Hoi, ik heb een vraag hoe het precies in elkaar zit met de thermostaat. Kan ik mijn huidige thermostaat vervangen met deze button+. Werkt dit out of the box, en heb je dan eigenlijk de trafo nodig die je erbij kan bestellen?
Nee, het is geen thermostaat. Er zit wel een sensor in de temperatuur kan meten, maar het kan geen ketel aansturen. Het kan wel onderdeel worden van een setup die die ketel aanstuurt, maar daar zul je dan nog meer voor moeten doen.

De voeding (3v) heb je nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:01
buttonplus schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:33:
[...]

Er zit nu geen lichtsensor op de BASE, daarmee zou je een mooie automatisch ingestelde intensiteit kunnen maken. Heel misschien dat die er nog op komt, anders bij een volgende versie, of als module op de I2C connector.
Lichtsensor zou niet alleen voor de intensiteit van het scherm mooi zijn, maar kan je ook meteen gebruiken voor het automatiseren van de lichtsterkte in de ruimte.

Als we het dan toch over interessante toekomstige opties hebben zou een mmWave presence sensor ook een mooie aanvulling zijn.

Ik ben voor mijn nieuwe huis een beetje aan het kijken hoe ik welke apparaten waar ga plaatsen en wil er eigenlijk zo min mogelijk hebben. Wanneer je het bedieningsscherm kan combineren met lichtsterkte en presence detection hoef je geen (lelijke) IR of mmWave sensor op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
jswinkels schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:05:
[...]

Lichtsensor zou niet alleen voor de intensiteit van het scherm mooi zijn, maar kan je ook meteen gebruiken voor het automatiseren van de lichtsterkte in de ruimte.

Als we het dan toch over interessante toekomstige opties hebben zou een mmWave presence sensor ook een mooie aanvulling zijn.
==knip==
Wanneer je het bedieningsscherm kan combineren met lichtsterkte en presence detection hoef je geen (lelijke) IR of mmWave sensor op te hangen.
hmm, ik weet het niet.
Je zou inderdaad allerlei sensoren er in kunnen maken (temp zit er al in) maar dan wordt het meer dan alleen bediening. De afstands sensor zou ik evt wel willen (dat het kan detecteren dat jouw hand dichtbij komt om bv de display feller te laten branden), maar andere zou ik gewoon in een ander apparaat willen. Gewoon een goede handbediening die doet wat het moet doen zou ik willen.

De plek voor de bediening is ook niet perse de beste plek om lichtintensitijd, co2, temperatuur te meten.
Ik ben voor mijn nieuwe huis een beetje aan het kijken hoe ik welke apparaten waar ga plaatsen en wil er eigenlijk zo min mogelijk hebben.
tja, als je er eenmaal mee begint is het verslavend en wil je toch meer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 13:56
canonball schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:13:
[...]

hmm, ik weet het niet.
Je zou inderdaad allerlei sensoren er in kunnen maken (temp zit er al in) maar dan wordt het meer dan alleen bediening. De afstands sensor zou ik evt wel willen (dat het kan detecteren dat jouw hand dichtbij komt om bv de display feller te laten branden), maar andere zou ik gewoon in een ander apparaat willen. Gewoon een goede handbediening die doet wat het moet doen zou ik willen.

De plek voor de bediening is ook niet perse de beste plek om lichtintensiteit, co2, temperatuur te meten.

[...]
Ik sluit mij hierbij aan. De Button+ is voor het bedienen en daarbij status/informatie tonen.
Je moet er niet een all-in-one van maken met verschillende sensoren die je liever op een andere plek wil ophangen.

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:26
Leuk apparaat, maar overtuig me eens met echte use cases. Ik heb overal knoppen voor lampen. Temperatuur etc. voel ik vanzelf wel. Maar wil dus graag pre-orderen, alleen zou niet weten waarom in mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
barrymossel schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:11:
Leuk apparaat, maar overtuig me eens met echte use cases. Ik heb overal knoppen voor lampen. Temperatuur etc. voel ik vanzelf wel. Maar wil dus graag pre-orderen, alleen zou niet weten waarom in mijn situatie.
  • Mediaplayer: Ik wil muziek kunnen bedienen met fysieke knoppen. We hebben geen klassieke stereo maar bedienen nu met de telefoon. Ik wil volume, play/pause. Vaak speelt muziek van mijn telefoon en mijn vrouw kan dan moeilijk de boel bedienen.
  • Ochtend info: treinen, schoolrooster, regenvoorspelling
  • Verlichting/huis: slaapstand aan/vakantiestand uit
Met name die eerste twee kunnen niet zonder schermpje. In de toekomst wil ik deze jongens nog gebruiken om de verwarming te kunnen bedienen op de bovenverdiepingen.

• HUIPI3
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik dacht eerst ook dat ik een knop in elke kamer zou hangen maar bedacht mij ook dat ik daar eigenlijk overal al wel knoppen heb. Deze knoppen wil ik ook niet weglaten want ik wil dat de boel ook nog gewoon werkt als mijn smarthome server ff down is.
Ik zal hem in eerste instantie dus vooral als centraal paneel voor globale sturing en informatievoorziening zoals @balk hierboven aangeeft.
Als toevoeging kan je ook nog denken aan de weergave van dynamische energieprijzen en een knop om alle automatisering uit te schakelen/ weer terug in auto mode te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:10
Bedankt wederom voor de nieuwsbrief update Ronald! Mooi om te zien dat er nog steeds verbeteringen worden doorgevoerd. Ik kijk echt uit naar het eindproduct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Vanuit de nieuwsbrief:
This process is taking place in Powerpoint, which was a surprise to me. For anybody interested in this, Luuk from Fluctus Design will be making a Blog item on the details of this process.
Lol! Soms wil je niet weten hoe de worst gemaakt wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moxegy
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:52
Bedankt voor de update! Goed om te horen dat ze het niet te hard pushen zodat je uiteindelijk geen "net niet" product krijgt.

Ik ben juist wel nieuwsgierig naar de blog haha

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat mij naar aanleiding van de newsletter niet meer helemaal duidelijk is: kan ik de unit straks ook aan de muur bevestigen en alleen een usb kabel door de leiding trekken? Of moet ik nog steeds voor 230V zorgen?

• balk
Pietb schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:51:
Wat mij naar aanleiding van de newsletter niet meer helemaal duidelijk is: kan ik de unit straks ook aan de muur bevestigen en alleen een usb kabel door de leiding trekken? Of moet ik nog steeds voor 230V zorgen?
test the device with only a USB-C cable (just as power supply)
Zoals ik het lees zal het werken met slechts USB d:)b

En dat is fantastisch: hoef je niet met 230V in de buurt te gaan klooien terwijl je aan het testen bent.

[ Voor 10% gewijzigd door balk op 30-09-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Laatst online: 00:07
@buttonplus : De FAQ op de website is kapot 🥹

En wellicht dat het antwoord daar te vinden is, maar klopt het dat ik ergens heb gelezen dat de Button+ te voeden is met het kabeltje dat van de CV-ketel naar de kamerthermostaat loopt? Ik snap dat het apparaat geen signalen naar de ketel kan sturen, maar als ik dat als voeding zou kunnen gebruiken, dan zou dat heel fijn zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
balk schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:28:
Zoals ik het lees zal het werken met slechts USB d:)b
Maar de vraag is meer: valt het ook aan de muur te bevestigen als je de USB kabel gebruikt? Als de USB aansluiting ergens aan de zijkant/buitenkant zit, gaat dat natuurlijk ten koste van het uiterlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Volk schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:26:

En wellicht dat het antwoord daar te vinden is, maar klopt het dat ik ergens heb gelezen dat de Button+ te voeden is met het kabeltje dat van de CV-ketel naar de kamerthermostaat loopt? Ik snap dat het apparaat geen signalen naar de ketel kan sturen, maar als ik dat als voeding zou kunnen gebruiken, dan zou dat heel fijn zijn!
Ik hoop hetzelfde te doen, maar dan met het kastje van de mechanische ventilatie :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefjuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-04 22:21
Zeer interessant, ik wil dit ook graag in mijn nieuwbouw gaan toepassen op plekken waar de thermostaat zit omdat deze simpelweg al zijn voorzien in elke kamer (voeding). In mijn geval zijn dit logische locaties om ook licht en dergelijke te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
Volk schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:26:

De FAQ doet het weer *O*
Maar mijn vraag staat er niet tussen -O-

Dus is er iemand die dit weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
Volk schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:08:
[...]
Het kabeltje zou me misschien kunnen gebruiken, maar dan met de voeding aan de andere kant van de kabel. Niet do orginele voeding van de thermostaat, dan is de button+ direct kapot. Dus eerst de kant van de cv ketel loshalen en daar de voeding die 3Volt levert opzetten. (en liefst nog van te voren meten of het nu ook echt 3V gelijkspanning is, er zit geen beveiliging in die een verkeerde spanning tegen houd.

Maar, het zou ook fout kunnen gaan: een kabel vangt stoorsignalen op en als de lengte te lang is, kun je allerlei vage klachten krijgen. Ik zou het zelf niet doen als het meer is dan 1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
canonball schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Het kabeltje zou me misschien kunnen gebruiken, maar dan met de voeding aan de andere kant van de kabel. Niet do orginele voeding van de thermostaat, dan is de button+ direct kapot. Dus eerst de kant van de cv ketel loshalen en daar de voeding die 3Volt levert opzetten. (en liefst nog van te voren meten of het nu ook echt 3V gelijkspanning is, er zit geen beveiliging in die een verkeerde spanning tegen houd.

Maar, het zou ook fout kunnen gaan: een kabel vangt stoorsignalen op en als de lengte te lang is, kun je allerlei vage klachten krijgen. Ik zou het zelf niet doen als het meer is dan 1 meter.
Dank je wel, dat is een optie die ik nog niet eens had bedacht. Als ik inderdaad de thermostaat afkoppel, kan ik ook net zo goed de ketel afkoppelen en de bedrading gebruiken voor een alternatieve voedingsbron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balk
@buttonplus is er alweer een update te melden? #kanniewachten :) :) :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
@buttonplus bedankt voor de update! Mooi hoe je ons meeneemt in dit avontuur en zelfs over jouw besluitvorming informeert _/-\o_

De enige vraag is (en dat zullen er meer hebben.....): zit ik bij de eerste 100? :)
Pagina: 1 2 ... 14 Laatste

Let op:
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.