Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 21:41
Ik heb een hele avond pagina's van deze thread en het algemene plu&play-battery topic doorgeploegd maar nog niet alles kunnen lezen, dus mogelijk staat het antwoord al ergens, maar het wordt me nog niet helemaal duidelijk:
Ik zou heel graag een plug-in batterij willen kopen, voornamelijk (voorlopig alleen maar) om een groter deel van mijn PV overschot van 3000kWh beter te benutten, om meer "zelf-voorzienend" te zijn, terugleverboetes te ontwijken en om voorbereid te zijn op het einde van het salderen.

Ik neig nu naar de DuraVolt 5,12kWh plug-in batterij als start, maar in de komende jaren komen daar wellicht nog andere componenten bij, zoals slimme danwel domme boiler / WP boiler voor SWW, L/W WP voor verwarming, en wie weet wat nog meer voor (langdurige/seizoens-) opslag van energie.

Mijn vraag is eigenlijk: in hoeverre verbind ik me met een bepaald merk door nu zo'n batterij te kopen (lock-in?). Krijg ik dan de situatie dat ik straks 4 of 5 P1 meters heb en zelf maar met scriptjes moet (mag :9~ ) zitten gaan uitvogelen welke component op wel moment energie mar gaan opslaan of juist afgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Ellroe32 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:20:
Dat mag ook nog steeds een wcd zijn toch? Als het maar een eigen groep met automaat of aardlekautomaat is.
Ja dat mag nog steeds een wcd zijn.
Nickhubers1988 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:22:
Dank voor je antwoord Polvo.

Mijn casus is dat ik een lege groep vanuit de meterkast naar de garage heb, hier zit zelfs geen WCD op, enkel afgedopt. Als ik hier een WCD op aansluit kan en mag ik 2500ontladen? Of moet ik, zoals ik ergens in deze topic gelezen hebt, mogelijk als grapje, dat je de stekker van de duravalot afknipt en direct op de groep verbinden?
2500 Watt mag via een stopcontact, maar direct aansluiten kan ook.
Wel om denken dat het rendement bij 2500 W slechter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
RikTW schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:23:
Ik heb een hele avond pagina's van deze thread en het algemene plu&play-battery topic doorgeploegd maar nog niet alles kunnen lezen, dus mogelijk staat het antwoord al ergens, maar het wordt me nog niet helemaal duidelijk:
Ik zou heel graag een plug-in batterij willen kopen, voornamelijk (voorlopig alleen maar) om een groter deel van mijn PV overschot van 3000kWh beter te benutten, om meer "zelf-voorzienend" te zijn, terugleverboetes te ontwijken en om voorbereid te zijn op het einde van het salderen.

Ik neig nu naar de DuraVolt 5,12kWh plug-in batterij als start, maar in de komende jaren komen daar wellicht nog andere componenten bij, zoals slimme danwel domme boiler / WP boiler voor SWW, L/W WP voor verwarming, en wie weet wat nog meer voor (langdurige/seizoens-) opslag van energie.

Mijn vraag is eigenlijk: in hoeverre verbind ik me met een bepaald merk door nu zo'n batterij te kopen (lock-in?). Krijg ik dan de situatie dat ik straks 4 of 5 P1 meters heb en zelf maar met scriptjes moet (mag :9~ ) zitten gaan uitvogelen welke component op wel moment energie mar gaan opslaan of juist afgeven?
Je kunt verschillende merken niet combineren omdat ze niet met elkaar praten.
Stel dat je 500 W uit het net haalt en je hebt 2 accu's van verschillende merken dan zullen dan beide tegelijk die 500 Watt willen leveren, samen dus 1000W
Vervolgens tot de ontdekking komen dat er 500 watt terug geleverd word op het net en ze beide stoppen met leveren.
Dat wordt dan een batterij jojo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 21:41
Polvo176 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:32:
[...]

Je kunt verschillende merken niet combineren omdat ze niet met elkaar praten.
Stel dat je 500 W uit het net haalt en je hebt 2 accu's van verschillende merken dan zullen dan beide tegelijk die 500 Watt willen leveren, samen dus 1000W
Vervolgens tot de ontdekking komen dat er 500 watt terug geleverd word op het net en ze beide stoppen met leveren.
Dat wordt dan een batterij jojo.
Yep.... dat is precies waar ik een beetje bang voor ben... maar als ieder merk z'n eigen P1 meter gebruikt, dan zullen ze misschien "in serie" gaan werken....? De eerste 800 / 1200 W voor Duravolt, daarna m'n domme boiler', daarna m'n waterzak met warmte-opslag in de kruiptruimte... (ik noem maar iets). Maar zo simpel zal het dus niet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
RikTW schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:36:
[...]

Yep.... dat is precies waar ik een beetje bang voor ben... maar als ieder merk z'n eigen P1 meter gebruikt, dan zullen ze misschien "in serie" gaan werken....? De eerste 800 / 1200 W voor Duravolt, daarna m'n domme boiler', daarna m'n waterzak met warmte-opslag in de kruiptruimte... (ik noem maar iets). Maar zo simpel zal het dus niet gaan?
Nee, tenzij iemand kans ziet de batterijen met elkaar te laten communiceren zoals een Homewizard met een Marstek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickhubers1988
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-04 18:11
Ik lees het volgende op de website van Duravolt.
De Duravolt werkt op de fase waarop hij is aangesloten. Bij een 3-fase aansluiting kan per fase een Duravolt worden geplaatst.
Ik heb een 3 fase aansluiting in de meterkast, als ik de duravolt aansluit op één van deze fases, dan kunnen alleen de apparaten op deze fase aansluiting gebruik maken van de duravolt? Of toch wel de andere apparaten op de andere fases, misschien via de digitale meter?

Als het zich beperkt tot één fase dan zal ik de aansluiting van de zonnepanelen op dezelfde fase moeten hebben om overtollig zonne energie in de batterij te laden?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Nickhubers1988 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:57:
Ik lees het volgende op de website van Duravolt.
De Duravolt werkt op de fase waarop hij is aangesloten. Bij een 3-fase aansluiting kan per fase een Duravolt worden geplaatst.
Ik heb een 3 fase aansluiting in de meterkast, als ik de duravolt aansluit op één van deze fases, dan kunnen alleen de apparaten op deze fase aansluiting gebruik maken van de duravolt? Of toch wel de andere apparaten op de andere fases, misschien via de digitale meter?

Als het zich beperkt tot één fase dan zal ik de aansluiting van de zonnepanelen op dezelfde fase moeten hebben om overtollig zonne energie in de batterij te laden?
Het maakt niet uit welke fase, als je 800 W uit het net trekt op een fase en op een andere fase 800 W terug levert is het netto resultaat nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:05
Ik heb een aardlek-automaat met een gevoeligheid van 300 mA. Kan daar de batterij op gezet worden? Of is 30mA echt aan te raden?

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Polvo176 schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:02:
[...]

Het maakt niet uit welke fase, als je 800 W uit het net trekt op een fase en op een andere fase 800 W terug levert is het netto resultaat nul.
Hierom is volgens mij een 3-fase batterij eigenlijk beter. Ook al is het nul op de meter, een 1-fase batterij belast toch nog alsnog het net.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Ellroe32 schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:08:
Ik heb een aardlek-automaat met een gevoeligheid van 300 mA. Kan daar de batterij op gezet worden? Of is 30mA echt aan te raden?
Standaard is 30 mA voor ineen woning, geen idee waarom dat bij jou dan zo zwaar is.
Ellroe32 schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:10:
[...]

Hierom is volgens mij een 3-fase batterij eigenlijk beter. Ook al is het nul op de meter, een 1-fase batterij belast toch nog alsnog het net.
Ik kijk wat ik nodig heb, met een 5kWh batterij op 800 W kan ik 80% van mijn vraag buiten de zon uren dekken, een 2e batterij zou dat tot 95% verhogen.
Normaal gesproken kom ik op en dag maar weinig momenten boven de 800 watt zelfs met de warmtepomp in de winter zijn het maar momenten dat ik boven de 1000 watt uit kom.
Maar zolang er geen zon is heb ik niks aan een batterij.
Ik kijk eerst wat een enkele batterij in de praktijk doet voor ik er een 2e bij koop.
Drie zijn voor eigen gebruik van zonne energie eigenlijk overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Zo zit ik er ook in hoor. Eerst maar eens experimenteren met de duravolt/Voltadel/etc.

Het is op zich wel handig om de batterij op die fase te zetten die het meest wordt gebruikt. De batterij kan dan aan die fase rechtstreeks de stroom leveren, zonder gebruik te maken van het net. (daarnaast moet dit natuurlijk binnen de groep wel mogelijk zijn, aparte groep is daarom het handigst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Polvo176: tandaard is 30 mA voor ineen woning, geen idee waarom dat bij jou dan zo zwaar is.

Dit is een drie fase aardlekautomaat, die ik wil gaan ge(mis)bruiken. Dit was voor krachtstroom bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-05 09:07
Polvo176 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:27:
[...]

Ja dat mag nog steeds een wcd zijn.

[...]

2500 Watt mag via een stopcontact, maar direct aansluiten kan ook.
Wel om denken dat het rendement bij 2500 W slechter is.
Is het rendement wel slechter? Heeft de batterij2 omvormers, 1 van 800W en 1 van 2500W? Of 1 van 2500W die wel/niet begrensd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Ellroe32 schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:34:
Polvo176: tandaard is 30 mA voor ineen woning, geen idee waarom dat bij jou dan zo zwaar is.

Dit is een drie fase aardlekautomaat, die ik wil gaan ge(mis)bruiken. Dit was voor krachtstroom bedoeld.
Ik heb 3 driefasen aardlek schakelaars en 4 driefasen aardlek automaten, ze zijn allemaal 30 mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Rick- schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:34:
[...]

Is het rendement wel slechter? Heeft de batterij2 omvormers, 1 van 800W en 1 van 2500W? Of 1 van 2500W die wel/niet begrensd is?
Dat weet ik niet, misschien meer een vraag voor de leveranciers.
Ik heb de mijne nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Vdvmark schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:38:
Ik heb een aantal keer iets gelezen over de meetmethode voor electriciteit verbruik en dat dat over periodes van 15 minuten gaat ??? Maken een piek van 2kw gevolgd door een dal van 2kw dan iets uit voor NOM ???
Waarom gebruik je zoveel vraagtekens?

Bij veel contracten en bijv. ook Nederlandse dynamische tarieven wordt er per uur afgerekend, dus doe je in 4 kwartieren: -1 kWh / +1 kWh / -1 kWh / +1 kWh dan is je verbruik over dat uur 0 kWh. De data wordt wel vaker met de leverancier & netbeheerder gecommuniceerd (bijv. per minuut of per 10 minuten). Je kunt bij andere contracten wel een andere financiële regeling voor import of export hebben en dit wordt dan echter wel als +2 kWh import en -2 kWh export geregistreerd.

Nul op de meter hoeft dus niet per se 0 verschil per seconde te zijn, als het maar 0 per uur is.

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 31-12-2024 09:44 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:12:
[...]

Bij veel contracten en bijv. ook dynamische tarieven wordt er per uur afgerekend, dus doe je in 4 kwartieren: -1 kWh / +1 kWh / -1 kWh / +1 kWh dan is je verbruik over dat uur 0 kWh. De data wordt wel vaker met de leverancier & netbeheerder gecommuniceerd, bijv. per minuut of per 10 minuten, maar die tellen het daarna ook gewoon op.

Nul op de meter hoeft dus niet per se 0 verschil per seconde te zijn, als het maar 0 per uur is.
Klopt, je verbruik is 0 maar wat je daar in België voor moet betalen als je een digitale teller hebt is niet 0. Je betaalt voor de 2 kWh die je van het net afhaalt +/- 0.35 €/kWh en je krijgt voor de 2kWh die je injecteert +/- 0.05 €/kWh. En ik verwacht dat we binnen niet al te lange termijn ook nog een extra injectietoeslag gaan krijgen voor het gebruik van het net en dat maakt een batterij nog interessanter in de toekomst. Met de prijzen van de Marstek batterij is het nu al interessant maar dan moet ze wel betrouwbaar werken.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:10
Polvo176 schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:11:
[...]

Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn, ik opperde het als idee.
Maar wat is het meetbereik van die Shelly klemmen en van de Marstec klemmen?
Als die laatst geschikt zijn voor 100 ampère dan is 1 ampère maar 1% van het meetbereik.
En 1 A is wel 230 W.
Wat is de tolerantie?
Ik kijk er gewoon kritisch naar en kom met ideeën.
Ik vind het helemaal tof dat je met ideeën komt dus begrijp me niet verkeerd haha.
Maar probeer meer te waarschuwen dat mensen niet zomaar CT klemmen gaan opvullen of lopen rotzooien in de meterkast. De Shelly klemmen hebben een capaciteit van 120A en een meetnauwkeurigheid van 1%.
Daarnaast zijn de klemmen manueel nog bij te stellen naar 50A of 3x 63A (Als die wens er is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
[...]

Bij veel contracten en bijv. ook dynamische tarieven wordt er per uur afgerekend, dus doe je in 4 kwartieren: -1 kWh / +1 kWh / -1 kWh / +1 kWh dan is je verbruik over dat uur 0 kWh. De data wordt wel vaker met de leverancier & netbeheerder gecommuniceerd, bijv. per minuut of per 10 minuten, maar die tellen het daarna ook gewoon op.

Dit klopt niet.

Ook in NL wordt gewoon 2 kWh import en 2 kWh export berekend in jouw voorbeeld. Als je dan geen jaarlijks overschot aan injectie/teruglevering hebt, dan moet je de EB afdragen over die 2 kWh import, en krijg je die niet over je export.

Als je wel een export-overschot hebt, wordt de EB gesaldeerd, en krijg je voor die 2 kWh export evenveel vergoeding terug als wat je moet betalen voor die 2 kWh import in dat uur. Netto zou je dan 0 moeten betalen over dat uur, maar alleen bij dynamische contracten die over je export ook dezelfde handling fee terugbetalen als welke je betaalt voor je import.

Bij andere leveranciers die niet dezelfde handling fee uitbetalen voor je export, als welke je moet betalen voor import, betaal je netto dus nog steeds een niet-nul bedrag voor je stroom in dat uur.

TL;DR: Je leverancier kijkt uitsluitend en alleen naar de tellerstanden (totalen), en die lopen in dit voorbeeld beiden met 2 kWh op in dat ene uur. Dat wordt vervolgens afgerekend tegen de geldende prijzen in dat uur, en eventueel wordt de belasting gesaldeerd als dat relevant is.

Nul-op-de-meter (NOM) moet je dus *wel* op elk moment, dus elke seconde, op 0W verbruik houden (of zo dicht mogelijk daarbij). Daarom is het zo belangrijk dat accu-systemen snel en accuraat kunnen schakelen om het totaal-verbruik van je woning zo vaak en zo dicht mogelijk bij de 0W te houden. (Zo, nu is het ook weer een beetje on-topic ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door Gameboy op 31-12-2024 09:05 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:01
PNARI schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:32:
[...]

Klopt, je verbruik is 0 maar wat je daar in België voor moet betalen als je een digitale teller hebt is niet 0. Je betaalt voor de 2 kWh die je van het net afhaalt +/- 0.35 €/kWh en je krijgt voor de 2kWh die je injecteert +/- 0.05 €/kWh.
Daarnaast wordt in Belgie het capaciteitstarief berekend per kwartier:
  • Hoogste kwartier piek (Kwh) per maand
  • Het gemiddelde van de 12 kwartier maand pieken bepaald het capaciteitstarief
Dus als je als doel hebt het capaciteitstarief zo laag mogelijk te houden moet je zorgen dat je binnen het kwartier je verbruik niet piekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:59
[...]

Beste @Taro
Het NOM per 15 min ben ik niet met je eens. ik spreek uit eigen ervaring van 1 jaar NOM.
Dit jaar heb ik met 3 Sessy's niet Nom gedaan maar XOM waarbij ik X had ingesteld op 200Watt.
Dit is hoe het werkt:
De invoed en afname telwerken van je slimmemeter werken per verbruikte / teruggeleverd hoeveelheid stroom.
Elke Watt die je afneemt/terugleverd word gemeten op een eigen telwerk. Je word afgerekend op de meterstanden.
Dit resulteerde in mijn geval in een verbruik van 1 a 2 kWh per maand. dit terwijl ik dag en nacht probeerde minmaal 200 watt terug te leveren.
Over de 3 fase's word de stroom wel gesommeerd, op welke fase je afneemt / terug levert maakt niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Gameboy & @Peterhardenberg Jullie hebben gelijk, ik heb mijn bericht aangepast. Je hebt nul op de meter mbt kWh's en nul op de meter mbt kosten. Ik heb hier zelf dynamische tarieven en verbruik meer stroom dan de zonnepanelen opwekken, voor mij zijn daardoor bijv. de salderingsregeling, terugleverboetes, belasting, etc. weer anders dan voor anderen met een ander contract, andere situatie of voor bijv. België. Niet iedereen kan met dezelfde kosten voor import en export rekenen, dus het verschilt per situatie hoe dit werkt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:00
Gisteren mijn 3 Marstek batterijen van Voltadel ontvangen. Pootjes/wieltjes eronder gezet, en aangesloten via een Energysocket van Homewizard (3x). Batterijen aangesloten op een vrije krachtgroep, dus 1 batterij per fase.
Direct ook de FM update aangevraagd en geïnstalleerd. Alles werkt naar behoren.
Enige waar ik nog niet uitkom is het instellen van de parameters voor Trade modus, dwz. de parameters voor het ontladen en laden.

3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gielvd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:44:
[...]

Daarnaast wordt in Belgie het capaciteitstarief berekend per kwartier:
  • Hoogste kwartier piek (Kwh) per maand
  • Het gemiddelde van de 12 kwartier maand pieken bepaald het capaciteitstarief
Dus als je als doel hebt het capaciteitstarief zo laag mogelijk te houden moet je zorgen dat je binnen het kwartier je verbruik niet piekt.
Klopt niet helemaal. Ze nemen van iedere maand het hoogste kwartierverbruik in die maand en vermenigvuldigen dat maal 4 en dat is de piek van die maand. Het voortschrijdend gemiddelde van 12 maanden ( piek van 11 voorafgaande maanden + piek van te factureren maand) bepaalt het tarief wat je betaalt voor de betreffende maand.

[ Voor 3% gewijzigd door PNARI op 31-12-2024 12:04 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Njord1 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:29:
Gisteren mijn 3 Marstek batterijen van Voltadel ontvangen. Pootjes/wieltjes eronder gezet, en aangesloten via een Energysocket van Homewizard (3x). Batterijen aangesloten op een vrije krachtgroep, dus 1 batterij per fase.
Direct ook de FM update aangevraagd en geïnstalleerd. Alles werkt naar behoren.
Enige waar ik nog niet uitkom is het instellen van de parameters voor Trade modus, dwz. de parameters voor het ontladen en laden.
Hoe weet je of alles naar behoren werkt ? Heb je al overtollige energie van de zonnepanelen naar de batterij gestuurd bv ? Wat is een FM update ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Njord1
PNARI schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:10:
[...]

Hoe weet je of alles naar behoren werkt ? Heb je al overtollige energie van de zonnepanelen naar de batterij gestuurd bv ? Wat is een FM update ?
De energysockets geven precies aan wat de app ook aangeeft, 2500 watt is ook 2500 watt op de energysocket. (Ja ik heb hem vrij geschakeld op 2500 watt, alles zit op een vrije groep) Aangezien er geen zon is op dit moment kan ik dit nog niet testen, maar ik verwacht geen spannende dingen, behalve de afwijking van de CT001, omdat deze meet in VA ipv. watt.
Enige wat ik dus nog moet uitvogelen hoe de trading modus in elkaar steekt.
FM moet FW zijn: firmware update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Njord1 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:19:
[...]

De energysockets geven precies aan wat de app ook aangeeft, 2500 watt is ook 2500 watt op de energysocket. (Ja ik heb hem vrij geschakeld op 2500 watt, alles zit op een vrije groep) Aangezien er geen zon is op dit moment kan ik dit nog niet testen, maar ik verwacht geen spannende dingen, behalve de afwijking van de CT001, omdat deze meet in VA ipv. watt.
P=U*I=Watt=V*A :*)

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Puur qua eenheden klopt dat, maar in elektrische systemen is er wel een verschil tussen "reeel" of "actief" vermogen, wat wordt uitgedrukt in W(att), en "schijnbaar" of "reactief" (blind)vermogen, wat wordt uitgedrukt in VA.

En er zit ook een verschil in wat het fysiek betekent.

Actief vermogen is daadwerkelijk vermogen waar je iets mee kunt, en wat wordt gemeten door de elektrameter, en waarvoor je betaalt (of wordt betaald).

Reactief of blindvermogen is niet-nuttig in te zetten vermogen, wat ontstaat door een fase-verschuiving tussen de stroom en het voltage, en dat komt weer door een belasting die niet zuiver Ohms is (zoals elke voeding, omvormer, etc..).

Omvormers van PV systemen en accu's moeten ook kunnen werken met een fase-verschuiving (cos Phi), en soms zelfs ook deze fase-verschuiving kunnen opwekken om de netbelasting te corrigeren.

TL;DR: Ja, in beginsel is P = V*A = W, maar in de wereld van omvormers niet hetzelfde begrip, en dus ook niet altijd van exact dezelfde grootte. ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@yingli405 ik weet niet of je serieus bent, maar het verschil kan fors zijn (VA is wel altijd groter of gelijk aan W).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:47
Vannacht iets geks, er is 1000W geladen vannacht opeens 30min lang, zonder dat hier aanleiding voor is.

Accu stond op 30% sinds de 26e en op manual zonder actief schema. Nu op 11% en dus leeg, terwijl nergens ontlading zichtbaar is maar wel 0.5kWh geladen is.

Maar goed, energie kan niet "oplossen in het niets" dus echt benieuwd wat er gebeurt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLoZNQq1kP6ZCVScr2fSRHjIhpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyXXSG2q6rs2TyJC2L06pgfL.jpg?f=fotoalbum_large

Vreemde situatie en niet heel geruststellend. Na opladen tot 40% nu, gaat de accu uit tot februari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4rZUA3RWg33lX72y0qdEoq4mWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKeNQPctY3GtjWe9GcNiPmCV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Heinemancp op 31-12-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Heinemancp schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:56:
Vannacht iets geks, er is 1000W geladen vannacht opeens 30min lang, zonder dat hier aanleiding voor is.

Accu stond op 30% sinds de 26e en op manual zonder actief schema. Nu op 11% en dus leeg, terwijl nergens ontlading zichtbaar is maar wel 0.5kWh geladen is.

Maar goed, energie kan niet "oplossen in het niets" dus echt benieuwd wat er gebeurt is.

[Afbeelding]

Vreemde situatie en niet heel geruststellend. Na opladen tot 40% nu, gaat de accu uit tot februari.

[Afbeelding]
Conclusie?
Accu doet spook ladingen.
SOC is niet erg betrouwbaar?
Ik ben heel erg benieuwd wat de P1 uitlezer hier aan gaat oplossen. Aan de aansturing zal ook iets moeten worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:21
Ik heb af en toe (om de dag) een piek van 500w voor ongeveer 5-10 minuten.
Hij schommelt dan tussen de 10 en 11% batterijlading.
Denk dat dit normaal is om de batterij op 10% te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Ultimate-Dennus schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:36:
[...]

Ik vind het helemaal tof dat je met ideeën komt dus begrijp me niet verkeerd haha.
Maar probeer meer te waarschuwen dat mensen niet zomaar CT klemmen gaan opvullen of lopen rotzooien in de meterkast. De Shelly klemmen hebben een capaciteit van 120A en een meetnauwkeurigheid van 1%.
Daarnaast zijn de klemmen manueel nog bij te stellen naar 50A of 3x 63A (Als die wens er is).
CT klemmen horen helemaal niet bij een plug en play systeem.
Er zijn wel kleinere klemmen te krijgen voor stromen tot 40 A.
Lijkt mij voor deze toepassing beter, maar niet voor iemand met twee linker handen, die moet uit de meterkast blijven en wachten op de P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:28
r.reus schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:47:
Reactie Marstek support op vraag mqtt/api:
As MQTT is for professional player, So we suggest only for Business player. You can contact loca Agent or sales manager for more infos.

Ben erg benieuwd wat @Smart-Charged of @Duramotion gaan reageren, ze hebben beide verkocht dat directe, lokale API/MQTT mogelijk is. Smart-Charged heeft ook niks meer van zich laten horen na aangeven er meer van af te weten, niet dus.

Batterij gaat retour als dit niet kan, dit is beloofd bij verkoop.
Ik maak mij nog niet te veel zorgen. Ik heb (hier?) eerder gelezen dat het een MQTT client is. Als dit klopt is volgens mij het "enige" dat moet gebeuren dat ze de firmware aanpassen zodat je bv kan instellen dat hij alles naar de MQTT broker van Home Assistant moet sturen en documentatie van welke info wat juist is.

Ik heb zojuist ontdekt dat je op https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/login.html kan inloggen met de account die je hebt gemaakt in de app en dat je daar een toggle "MQTT enabled" kan aanzetten. Momenteel ben ik nog niet dapper genoeg om dit aan te zetten aangezien mijn Home Assistant kennis beperkt is tot het volgen van info op het internet maar misschien zijn er dappere zielen hier die willen testen? Op dit Duits forum heb ik gevonden dat je altijd via een reset naar fabriekinstellingen het terug kan uitzetten :+ Dat gaat wel over de B2500 maar is duidelijk op hetzelfde platform geënt. De laatste keer dat ik Duits had, is 25 jaar geleden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:21
Horla schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:05:
[...]

Ik maak mij nog niet te veel zorgen. Ik heb (hier?) eerder gelezen dat het een MQTT client is. Als dit klopt is volgens mij het "enige" dat moet gebeuren dat ze de firmware aanpassen zodat je bv kan instellen dat hij alles naar de MQTT broker van Home Assistant moet sturen en documentatie van welke info wat juist is.

Ik heb zojuist ontdekt dat je op https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/login.html kan inloggen met de account die je hebt gemaakt in de app en dat je daar een toggle "MQTT enabled" kan aanzetten. Momenteel ben ik nog niet dapper genoeg om dit aan te zetten aangezien mijn Home Assistant kennis beperkt is tot het volgen van info op het internet maar misschien zijn er dappere zielen hier die willen testen? Op dit Duits forum heb ik gevonden dat je altijd via een reset naar fabriekinstellingen het terug kan uitzetten :+ Dat gaat wel over de B2500 maar is duidelijk op hetzelfde platform geënt. De laatste keer dat ik Duits had, is 25 jaar geleden O-)
Dan stuurt de batterij de data met MQTT, maar kan je het dan ook besturen vanuit HA? Ik wil vanuit HA zeggen, stop even ontladen, als x aangaat.
Hoe ik het lees zal het read-only data zijn dat gestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
r.reus schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:08:
[...]

Dan stuurt de batterij de data met MQTT, maar kan je het dan ook besturen vanuit HA? Ik wil vanuit HA zeggen, stop even ontladen, als x aangaat.
Hoe ik het lees zal het read-only data zijn dat gestuurd wordt.
In dat Duits forum over de B2500 lees ik op pagina 22 het volgende:
Der Speicher muss per WLAN verbunden sein. Per WLAN werden die MQTT Daten an den Broker übermittelt, nicht per BT. Mit dem Python Script und den beiden Automatisierungen von noone2k kannst du alle Daten, die du sonst vorher mit der App einsehen konntest, im Home Assistant integrieren. Mittels MQTT Payloads kannst du diese Werte auch auf dem Speicher mithilfe des Home Assistant abändern (z.B. Timer 1 2 einschalten und Leistungsabgabe definieren oder Timer deaktivieren etc.) Funktioniert bei mir mit Version 220 einwandfrei. Ich benötige die App zur Steuerung des Speichers nicht mehr.
Ik interpreteer dat (met behulp van google translate) dat hij zijn B2500 kan aansturen met HA. Ja ik weet het, dat is een ander product maar het geeft mij goede hoop. Ik wil gerust meehelpen/testen maar het zelf uitdokteren is wat te hoog gegrepen. Ik heb hier wel twee esphome BT ontvangers liggen (in gebruik voor de sensoren bij mijn filament) dus ik heb een beetje ervaring daar mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:50
In kader van New years party aan het organiseren en test van jbl 200 party box met bluetooth proberen te verbinden. Lukte niet. Device was soms wel zichtbaar maar verbinding leggen met de box ging niet. Totdat belletje ging rinkelen en ik wat discussie hier heb gelezen over mensen met deze accu en issue met denon devices of omvormers. Daar kan de jbl party box dus ook bij in het rijtje; na uitzetten van accu (uit knop plus stekker uit wcd) was Bluetooth met de box weer perfect mogelijk.... 8)7

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Wellicht hebben jullie nog hier wat aan? Kwam ik toevallig tegen toen ik iets moest uitzoeken voor een ander apparaat via mqtt.

MQTT
https://eu.hamedata.com/ems/mqtt/index.html?version=2

HA Hame relay add-on
https://github.com/tomquist/hame-relay?tab=readme-ov-file

[ Voor 5% gewijzigd door gielz op 31-12-2024 15:42 ]

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-06 09:29
Njord1 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:19:
[...]

Ik heb vandaag de accu ontvangen, zat ook ff met de tarieven te vogelen kom er achter dat je de kale prijs in moet vullen.
Ik heb laden ingesteld (trade Tibber) op : 0.040 cent en ontladen op 0,090 om te testen accu schakelt, en nu werkt het goed

Edit: typo's

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Hangover_ohoo schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:30:
In kader van New years party aan het organiseren en test van jbl 200 party box met bluetooth proberen te verbinden. Lukte niet. Device was soms wel zichtbaar maar verbinding leggen met de box ging niet. Totdat belletje ging rinkelen en ik wat discussie hier heb gelezen over mensen met deze accu en issue met denon devices of omvormers. Daar kan de jbl party box dus ook bij in het rijtje; na uitzetten van accu (uit knop plus stekker uit wcd) was Bluetooth met de box weer perfect mogelijk.... 8)7
Ter aanvulling: Ik heb een Denon AVR-X2500H receiver en geen enkel probleem gemerkt. Wel nog niet getest terwijl de batterij aan het (ont)laden is aangezien mijn zonnepanelen momenteel niet veel doen. De batterij zit aangesloten op een eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Horla schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:06:
[...]

Ter aanvulling: Ik heb een Denon AVR-X2500H receiver en geen enkel probleem gemerkt. Wel nog niet getest terwijl de batterij aan het (ont)laden is aangezien mijn zonnepanelen momenteel niet veel doen. De batterij zit aangesloten op een eigen groep.
Dat zou betekenen als je gaat laden/ontladen en je krijgt dan wel audio problemen, dat het probleem in de omvormer van de accu moet worden gezocht.

Houd ons op de hoogte svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Zit er nu wel of niet een Declaration of Conformity bij de levering van Hame / Marstek, Duravolt accu?
Deze moet er voor zorgen dat de accu niet stoort op andere electronica, en er is vaak om gevraagd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Peterhardenberg schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:18:
Zit er nu wel of niet een Declaration of Conformity bij de levering van Hame / Marstek, Duravolt accu?
Deze moet er voor zorgen dat de accu niet stoort op andere electronica, en er is vaak om gevraagd in dit topic.
Niet in de doos of handleiding in ieder geval, of het is mij niet opgevallen.
Zelfde voor de CT001.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Laatst online: 19:19
Zo'n Chinese Export (CE) stickertje is denk het enige dat wij ervan kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Is de Hame/Marstek/ Duravolt accu, wel gekeurd voor de Europese markt ?
Waarom zit er geen certificaat bij geleverd die hier duidelijkheid in geeft?

Verschil tussen een CE-certificaat en een EU-conformiteitsverklaring

24.01.2023
Tijdens het productcertificeringsproces is er soms verwarring onder marktdeelnemers over de gebruikte termen. Zo worden de termen CE-certificaat en Conformiteitsverklaring vaak door elkaar gehaald. In dit artikel leggen we uit wat het verschil is tussen deze twee termen en waarom het zo belangrijk is om te weten.

CE certificaat

Een CE-certificaat is geen formele verklaring van overeenstemming en is daarom niet voldoende om toe te staan dat de CE-markering op het product wordt aangebracht of dat het product binnen de EU op de markt wordt gebracht. Het certificaat en de testrapporten die het vermeldt, kunnen als ondersteunend bewijs in het Technisch Dossier worden opgenomen.

Gehele verhaal in de link Verschil tussen een CE-certificaat en een EU-conformiteitsverklaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
gielz schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:37:
Wellicht hebben jullie nog hier wat aan? Kwam ik toevallig tegen toen ik iets moest uitzoeken voor een ander apparaat via mqtt.

MQTT
https://eu.hamedata.com/ems/mqtt/index.html?version=2

HA Hame relay add-on
https://github.com/tomquist/hame-relay?tab=readme-ov-file
Helaas bij deze FW versie V146 nog geen MQTT optie. Dus ook niet als je de functie in de Cloud activeert en daarna via bluetooth contact maakt zoals in deze handleiding.
.Ik had alle varieties van deze al getest.
Alleen de Legacy/Bluetooth variant doet het een klein beetje.
Je zie alleen het huidige wattage ontladen maar bij laden komt er een raar getal te staan dus daar heb je niets aan.
Je ziet ook de Cumulative ontlading, maar daar kan je niet zoveel mee in HA.

Dus het wordt nog even wachten op nieuwe FW/Info.

MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Ik heb vandaag voor het eerst ook de winststatisieken te zien gekregen. In de grafiek klopt het wel aardig met de waarden die ik heb ingegeven bij mijn klokschema en tarief.
Met de totaalsom zou ik de batterij er al uit hebben dus die is nog met een kilootje zout!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArQ9Y53_eammR2G_MdhfGEkeYdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUCQlgilbcR26qIPDyxvoBif.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Ik denk dat die punt een komma moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellroe32
Iedereen de allerbeste laadwensen voor 2025!🥂🍾 (nog snel even opladen, de prijzen zijn laag….)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crossposten is niet de bedoeling, 1x is genoeg

[ Voor 119% gewijzigd door Proton_ op 01-01-2025 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusB
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 30-04 23:48
Hallo.

Allereerst een goed 2025 gewenst !!

Ik heb van begin af aan alle berichten zo goed als mogelijk gevolgt.

Er zijn nu een aantal die de Marstek / Duravolt al een tijdje in bezit hebben.

Waar ik nu benieuwd naar was en wat vast velen zich afvragen . Heeft iemand al het daadwerkelijke rendament getest ? Het verlies bij laden plus het verlies bij ontladen?

Na mijn 1e lading en ontlading vind ik het verlies van de omvormer toch wel vrij hoog. Of het moet na meerdere ontladingen beter worden. Heb er zelf een plug van HW tussen zitten en de wattage voor de update kwam via de marstek app en hw meting op een verschil van zon 10 watt op 400 watt aardig overeen. Nu na de update van de marstek na een nieuwere versie is het afgebeelde watage verschil nog zon 2 watt. Dus dat is prima.

Maar als ik de kwh meting vergelijk tussen het ontladen hoeveel de marstek onladen is en wat de hw heeft gemeten en hoeveel kwh je weer moet bijladen om de accu op hetzelfde niveau te krijgen is er best een redelijk verlies lijkt mij.

Bovendien zag ik al een paar keer voorbij komen dat de accu bij stilstand stroom verbruikt. Dat heb ik ook gehad. Alle taken uit op handmatig..en tijdens de nacht toen de accu op 99% stond toch 15 minuten lang 300 watt gebruikt. En tussendoor een paar keer een aantal minuten 20 watt. Gisteravond de accu uit gezet met de stecker nog gewoon in het stopcontact en 0 watt verbruik. En stipt om.00 uur vanacht 5 watt continu de hele nacht tot aan nu. De 5 watt kan ik me nog enigzins voorstellen aan standby gebruik omdat de bluetooth ook gewoon actief blijft als ie helemaal uit staat.

Maargoed hierbij mijn vraag en mijn bevindingen tot nu toe die mij zijn opgevallen.

Dus mocht er iemand zijn die het daadwerkwlijke rendament en verlies al getest hebben dan hoor ik het graag 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 19:30
TinusB schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:16:
Mocht er iemand zijn die het daadwerkwlijke rendament en verlies al getest hebben dan hoor ik het graag 😊
In een van de andere topics werd gemeld dat 20% verlies vrij normaal is voor dit soort accu's, dat was even een eye opener voor me. In de zomer met "gratis" zonnestroom maakt me dat niet veel uit, maar als je in de winter goedkopere stroom gaat inzetten voor duurdere momenten moet er dus wel een flink verschil in de prijs zitten. Dat wordt weer een flinke berekening in home assistant. Maar dit is dus waarom ik een api wil voor de besturing, ik pas liever mijn eigen logica dan ingebouwde toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:49
Hangover_ohoo schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:30:
Ter info, Ik heb de melding gemaakt mbt tot een storing op mijn Denon versterker, de firmware update heeft dit verholpen. Ik kreeg deze binnen 24 uur na het melden waar ik tevreden mee ben. Vanaf dat moment, totdat de p1 meter komt, vang ik manuneel in de ochtend en avond de duurdere momenten af door te ontladen.

2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusB
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 30-04 23:48
CopyCatz schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:24:
[...]

In een van de andere topics werd gemeld dat 20% verlies vrij normaal is voor dit soort accu's, dat was even een eye opener voor me. In de zomer met "gratis" zonnestroom maakt me dat niet veel uit, maar als je in de winter goedkopere stroom gaat inzetten voor duurdere momenten moet er dus wel een flink verschil in de prijs zitten. Dat wordt weer een flinke berekening in home assistant. Maar dit is dus waarom ik een api wil voor de besturing, ik pas liever mijn eigen logica dan ingebouwde toe.
Het verschilt per fabrikant wat het rendament is. En elke fabrikant geeft weer wat andere aan..en niet elke accu / besturing / omvormer is gelijk kwa efficiëntie.
Het ene merk zou 15% verlies hebben en het andere 20% misschien. En of het nu daadwerkelijk uitmaakt of je nu een grote omvormer hebt of een kleine daar verschillen de meningen ook over. Uit een test van een ander merk thuisbatterij ( youtube filmpje ) was de uitkomst dat de omvormer efficiënter was als hij op 20 - 60% draaide en de efficiëntie juist af nam naarmate de omvormer op hogere vermogen draaide. Meer warmte en meer verlies. Terwijl andere weer beweren dan een kleine omvormer een beter rendament haalt. Maar een kleinere omvormer zou sneller op zijn max draaien en dan zou hij door warmte ook meer verliezen. 🤷‍♂️

Daarom zou ik graag een test zien van een marstek/duravolt aangezien niet elke batterij gelijk is.

Misschien iemand die inkoopt en verkoopt en die het verschil tussen oplaad en ontlaad heeft gemeten. En dan met welke wattage. Want daar zou ook verschil in zitten..
Zolang de zon nog weinig opwekt en de p1 meter nog niet binnen is kan ik zelf nog weinig testen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:01
superduper1969 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:20:
[...]
Alleen de Legacy/Bluetooth variant doet het een klein beetje.
Je zie alleen het huidige wattage ontladen maar bij laden komt er een raar getal te staan dus daar heb je niets aan.
Idee dat in mij opkomt: Mogelijk is het een signed datatype met verkeerd aantal bits waardoor het onzinnig lijkt. Ik weet niet of dat aan te passen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• superduper1969
gielvd schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Idee dat in mij opkomt: Mogelijk is het een signed datatype met verkeerd aantal bits waardoor het onzinnig lijkt. Ik weet niet of dat aan te passen is.
Waarschijnlijk zit in dit deel van de Blutooth definitie die kennelijk ook iedere FW versie wijzigde.
Dus die moet je afvangen en reverse engineren, dat gaat net boven mijn pet.
Ik heb bijna alle informatie en spullen voor de ModBus/RS485 route dus daar ga ik volgende week aan beginnen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
# ble communication
#
# NOTE: this is a copy of the V1 Changes ... everthing 'til 1.38 belongs to V1 ... and dont neccessary are included/used in V2-FW 
#       I started with V1.60 on V2, so some commands maybe included earlier into V2-FW ...
#
#
# action ( 00f1 )
#
# head    = 0x73
# length  = len(paket)
# cntl    = 0x23
# cmd     = 0x02  set Region      1Byte   (0x00 = EU / 0x01 = China / 0x02 = Non-EU / 0xff = not SET)
#         = 0x03  runtimeInfo     1Byte   (0x01)
#         = 0x04  DeviceInfo      1Byte   (0x01)
#         = 0x0B  DOD             1Byte   (0-100)
#         = 0x0C  Entladeschwelle 2Byte   (0-999)
#         = 0x0D  PV2-Passthrough  1Byte   (0x00 on / 0x01 off)
#         = 0x0E  PowerOut        1Byte   (0x00 1-2 off / 0x01 1 on / 0x02 2 on / 0x03 1-2 on)
#
#         = 0x05  Wifi-Config     xByte   ( ssid<.,.>pwd )
#         = 0x08  Wifi-State      1Byte   (0x01)  ????
#
#         following mqtt parts not implemented - outdated or not implemented in fw <= 1.34
#         have a look at 0x20/0x21 in 1.34
#         q&d c&p - more details will be added, maybe ...
#         = 0x14  set AWS MQTT    xByte   ( url<.,.>Port ) ....
#         = 0x60  set MQTT Certs  xByte   ( 0x00 = client.key / 0x01 = client.crt / 0x02 = ca.crt + cert len  )
#         = 0x61  trans MQTT Certs xByte  ( jeweils 128bytes des certs  )
#         = 0x62  end MQTT Certs  xByte   (   )
#
#         testing / notes
#         = 0x01  Debug ?!?! ( BLE-Serial ) 1Byte   (0x00 = off / 0x01 = on) - enables QBLEGATTSNOTIFY notify 1 / 81 ( entspricht ~ runtimeinfo )
#         = 0x14  not for mqtt ... set localtime ??? for auth/certs/challenge requests ????? ( query/set wifi depends ????)
#
#         new 1.31
#         = 0x0F  new in fw 131 1Byte   ( 0x01 ) - soc_temp1_temp2_14-cell-voltage(s)
#         = 0x30 found in logs ...      ( 0x01 ) - ???? unknown answers since fw 131
#
#         new 1.34
#         = 0x09  SSID / SignalStrength ( 0x01 )
#         = 0x20  mqtt related - set server/port ? - see new in 1.37
#         = 0x21  mqtt related - set keys ?        
#         = 0x23  get FC41D Version     ( 0x01 )
#         = 0x24  undocumented*
#         = 0x25  Reboot                ( 0x01 )
#         = 0x26  Factory Settings      ( 0x01 )
#
#         new 1.37
#         = 0x20  set own MQTT
#                 0|1<.,.>HOST<.,.>PORT<.,.>USER<.,.>PASSWD<.,.>"
#                 0   = no ssl
#                 1   = encryption
#                 note: leaving user/passwd empty works ...
#
#         unknown ...
#         = 0x1e  unknown - error related ?!?!? (0x30)
#
#
#         #### V2 #####
#         ( see note in top of doc )
#
#         new 1.60
#         = 0x11  00 - enable adaptiv ????
#         = 0x12  set timers
#         = 0x13  get timers
#
#
# data    = xx xx xx xx xx xx .... / depends on cmd
# crc     = xor len(paket) - 1 
#
#
# responses ( ff02 ):
#
# head    = 0x73
# length  = len(paket)
# cntl    = 0x23
# cmd     = cmd
# data    = xx xx xx xx xx ....
#
#
#
################ maybe direct for arm
# send ( ff01 )
#
# head1    = 0xAA
# head2(?) = 0x55 ( not length ?!?!? )
# cmd      = 1x / 2x / 3x ( flash - 30 "open"/ 31 - write / 32 "close" ) / 5x
# data     = xx xx xx xx xx ....
# crc      = xor len(paket) -1 
#
################ maybe direct for bms
# send/receive ( ff06 ) 
#
# head    = 0xAA
# len     = 0x05/0x03
# data    = xx xx xxx ( xx xx )
# crc     = x1 + x2 + ... + xn
#
#
#   f.ex hw-reset 
#
#  -> aa 05 01 00 01 01 00 08
#  <- aa 01 00 01
#
#  -> aa 05 01 00 01 00 00 07
#  <- aa 01 00 01
#

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Njord1
Onderstaand antwoord gekregen van Marstek:

Trade mode
In the power trading mode, you can set the charging and discharging electricity price. When the local electricity price obtained is lower than the set charging price, the AC COUPLED ESS will charge. When the local electricity price is higher than the set price, the AC COUPLED ESS sells electricity.
You can set the charge and discharge price according to the daily price of electricity. When you set “Charge when price is lower”,the device will charge when the current price of electricity lower than the you set. And when you set “Discharge when price is higher”,the device will discharge when the current price of electricity higher than you set. By this way you can get a difference in price and you can sell the electricity.
After selecting your country and region, you can view local electricity prices in the app.

Jammer dat je in de app dagelijks de tradingprijzen moet invullen.
Mooier zou zijn geweest als de Marstek kijkt naar het verschil tussen laag en hoog, en dat je die kunt instellen, bv. verschil hoog/laag: 20 cent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
Je kunt altijd in de App bij GebruikersFeedback je idee aangeven.
Ik denk dat ik zou gaan voor een offset van gemiddelde dynamische prijs.
Dus vandaag is gemiddeld bijvoorbeeld 20 cent , dan met een offset van 5 cent zou je onder 15 cent laden en boven 25 cent ontladen.

Het grote voordeel van de trade mode is dat je daarvoor in aanmerking kan komen voor btw teruggave.
De eerste stap voor de btw teruggave is bij mij in iedergeval goedgekeurd. Mij benieuwen hoe lang het duurt voordat er wat wordt gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:58

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Is er enig verschil tussen de duravolt en marstek versies? Prijzen verschillen een beetje. De rest ziet er identiek uit. De apps? Heb al met veel interesse gelezen. Aangezien ik een huurhuis heb is dit een mooie aanvulling (dynamisch contract + er liggen een paar panelen op het dak).

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
superduper1969 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:58:
Je kunt altijd in de App bij GebruikersFeedback je idee aangeven.
Ik denk dat ik zou gaan voor een offset van gemiddelde dynamische prijs.
Dus vandaag is gemiddeld bijvoorbeeld 20 cent , dan met een offset van 5 cent zou je onder 15 cent laden en boven 25 cent ontladen.

Het grote voordeel van de trade mode is dat je daarvoor in aanmerking kan komen voor btw teruggave.
De eerste stap voor de btw teruggave is bij mij in iedergeval goedgekeurd. Mij benieuwen hoe lang het duurt voordat er wat wordt gestort.
Ik wil er niet mee gaan handelen en vraag ook geen BTW terug.
Ik heb berekent dat de accu 8 cent per kWh aan afschrijving kost, uitgaande van 90% capaciteit gebruik maar zonder laad en ontlaad verliezen.
Dan kom je al gauw richting 10 cent per kWh en zal de winst in jou voorbeeld nul zijn.
Met het btw voordeel hou je misschien nog een paar cent per kWh over, maar is geen vetpot.
Ik denk dat je met prijsverschillen van minder dan 10 cent er netto niks van overhoud.
De winst moet dan echt van de zomer maanden komen met grotere prijsverschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
JeffreyGorissen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:22:
Is er enig verschil tussen de duravolt en marstek versies? Prijzen verschillen een beetje. De rest ziet er identiek uit. De apps? Heb al met veel interesse gelezen. Aangezien ik een huurhuis heb is dit een mooie aanvulling (dynamisch contract + er liggen een paar panelen op het dak).
Verschil tussen deze accu's is zoals in dit topic beschreven niet. Hame/ Marstek is de fabrikant, Duravolt plakt er een mooie sticker op. Maken allemaal gebruik van de zelfde App om de accu aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:10
Polvo176 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:01:
[...]

CT klemmen horen helemaal niet bij een plug en play systeem.
Er zijn wel kleinere klemmen te krijgen voor stromen tot 40 A.
Lijkt mij voor deze toepassing beter, maar niet voor iemand met twee linker handen, die moet uit de meterkast blijven en wachten op de P1 meter.
Hier ben ik het helemaal met je eens! Het mooiste voor iedereen zou de P1 meter zijn om het plug and play te maken. Enige wat ik zou kunnen aanbevelen aan mensen die een wat oudere slimme meter hebben die bijvoorbeeld trager uitleest als alternatief zo'n Shelly Pro meter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
GerverCom schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Ter info, Ik heb de melding gemaakt mbt tot een storing op mijn Denon versterker, de firmware update heeft dit verholpen. Ik kreeg deze binnen 24 uur na het melden waar ik tevreden mee ben. Vanaf dat moment, totdat de p1 meter komt, vang ik manuneel in de ochtend en avond de duurdere momenten af door te ontladen.
Ik heb ook de laatste firmware update, de JBL speaker / bluetooth issue trad na de update op.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-05 20:11
Ik overweeg mijn Marstek 5,12 kWh thuisbatterij buiten neer te zetten (hij is immers IP65) aan een (geschikt) buitenstopcontact. Opgehangen tegen de buitenmuur (zonder enige vorm van overkapping), waarachter de omvormer (met een tweede P1 meter van Zonneplan) van mijn 12 zonnepanelen in de bijkeuken hangt. De meterkast met de P1 uitgang (met de eerste P1 meter van Zonneplan) aan mijn slimme meter is dan ook binnen een afstand van 4-5 meter van de thuisbatterij.

1. Is dat een goede plek voor mijn thuisbatterij of kan hij dan toch last van weersomstandigheden krijgen? Of van storingen tussen de P1 meter van Marstek en mijn thuisbatterij?
2. Maakt het uit waar ik een P1 actieve splitter ga gebruiken voor de P1 van Marstek naast die van Zonneplan? Bij de eerste P1 van Zonneplan (bij mijn slimme meter = de "echte" plek) of bij de tweede P1 meter van Zonneplan (bij de omvormer = dichterbij)? Kan dat bij beide?
2. Wat doet die tweede P1 meter eigenlijk daar aan de omvormer van mijn zonnepanelen?

Bedankt alvast voor jullie reactie op mijn lekenvragen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekkerbatterij
  • Laatst online: 27-01 12:15

Stekkerbatterij

Bedrijfsaccount Stekkerbatterij
Peterhardenberg schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:13:
Is de Hame/Marstek/ Duravolt accu, wel gekeurd voor de Europese markt ?
Waarom zit er geen certificaat bij geleverd die hier duidelijkheid in geeft?

Verschil tussen een CE-certificaat en een EU-conformiteitsverklaring

24.01.2023
Tijdens het productcertificeringsproces is er soms verwarring onder marktdeelnemers over de gebruikte termen. Zo worden de termen CE-certificaat en Conformiteitsverklaring vaak door elkaar gehaald. In dit artikel leggen we uit wat het verschil is tussen deze twee termen en waarom het zo belangrijk is om te weten.

CE certificaat

Een CE-certificaat is geen formele verklaring van overeenstemming en is daarom niet voldoende om toe te staan dat de CE-markering op het product wordt aangebracht of dat het product binnen de EU op de markt wordt gebracht. Het certificaat en de testrapporten die het vermeldt, kunnen als ondersteunend bewijs in het Technisch Dossier worden opgenomen.

Gehele verhaal in de link Verschil tussen een CE-certificaat en een EU-conformiteitsverklaring
De batterijen zijn officieel goedgekeurd voor de Europese markt en hebben inderdaad een officieel certificaat hiervoor. Wij hebben deze officieel ontvangen van Marstek. Indien je deze wilt zien kun je altijd even mailen via *antispamprotectie* en waarom zo schimmig?

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 02-01-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Siert192 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:43:
Ik overweeg mijn Marstek 5,12 kWh thuisbatterij buiten neer te zetten (hij is immers IP65) aan een (geschikt) buitenstopcontact. Opgehangen tegen de buitenmuur (zonder enige vorm van overkapping), waarachter de omvormer (met een tweede P1 meter van Zonneplan) van mijn 12 zonnepanelen in de bijkeuken hangt. De meterkast met de P1 uitgang (met de eerste P1 meter van Zonneplan) aan mijn slimme meter is dan ook binnen een afstand van 4-5 meter van de thuisbatterij.

1. Is dat een goede plek voor mijn thuisbatterij of kan hij dan toch last van weersomstandigheden krijgen? Of van storingen tussen de P1 meter van Marstek en mijn thuisbatterij?
2. Maakt het uit waar ik een P1 actieve splitter ga gebruiken voor de P1 van Marstek naast die van Zonneplan? Bij de eerste P1 van Zonneplan (bij mijn slimme meter = de "echte" plek) of bij de tweede P1 meter van Zonneplan (bij de omvormer = dichterbij)? Kan dat bij beide?
2. Wat doet die tweede P1 meter eigenlijk daar aan de omvormer van mijn zonnepanelen?

Bedankt alvast voor jullie reactie op mijn lekenvragen ...
Je moet er om denken dat hij niet in de volle zon hangt, en buiten heeft in de winter ook nadelen omdat ze slecht tegen laden kunnen op vriespunt niveau.
Ik neem aan dat de P1 meter bij de omvormer alleen een wifi verbinding maakt tussen omvormer en meterkast,
Je zult de Marstek P1 meter bij de slimme meter moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Polvo176 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Je moet er om denken dat hij niet in de volle zon hangt, en buiten heeft in de winter ook nadelen omdat ze slecht tegen laden kunnen op vriespunt niveau.
Ik neem aan dat de P1 meter bij de omvormer alleen een wifi verbinding maakt tussen omvormer en meterkast,
Je zult de Marstek P1 meter bij de slimme meter moeten gebruiken.
Dank voor de info! _/-\o_
Hij hangt daar nooit in de volle zon en vriezen doet het in Nederland nauwelijks nog ...
Die enkele keer moet hij dan tegen kunnen toch?

En die tweede P1 meter aan de omvormer is dus een soort van "repeater van het signaal" tussen slimme meter en omvormer ofzo begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Een vraagje i.v.m. de ct-klem. Ik krijg die niet onderaan mijn diff aangesloten maar wel aan de bovenkant van mijn diff. Pijltje staat omhoog (richting rest van de meterkast dus). Ik krijg echter nog steeds positieve metingen bij de CT-klem (terwijl ik volgens mijn p1-meter aan het terugleveren ben). Maakt het toch uit of je dat voor of achter de diff aansluit (ik zou denken van niet) of ben ik verkeerd en moet het pijltje richting electriciteitsmeter zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on_apX6XTm1io6TV_C0Iv7fRWaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7n3YwMzDQZ9AHyxvijtraxNn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JFoJpGoROZQMnc5Ih8wTvy17Po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fn3dRdlStxtPj4cJr4l7kXoJ.jpg?f=fotoalbum_large

edit: Ik heb een één-fase aansluiting, daarom de nul op de twee andere fasen. De 1.46 firmware is trouwens algemeen vrij gegeven want ik kreeg melding dat er een nieuwe firmware voor de batterij was.

edit2: de ct-klem omdraaien geeft krak dezelfde waarden weer :?

[ Voor 11% gewijzigd door Horla op 02-01-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerverCom
Hangover_ohoo schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Ik heb ook de laatste firmware update, de JBL speaker / bluetooth issue trad na de update op.
Ik heb ergens ook nog wel JB: speakers liggen, zal deze eens opladen en kijken of ik het kan repliceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Stekkerbatterij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:05:
[...]

De batterijen zijn officieel goedgekeurd voor de Europese markt en hebben inderdaad een officieel certificaat hiervoor. Wij hebben deze officieel ontvangen van Marstek. Indien je deze wilt zien kun je altijd even mailen via contact@stekker-batterij.nl
Dank voor u antwoord,

Op dit forum is al veelmalen het verzoek gedaan om de DoC (iets anders dan CE toelating) hier te posten.

Citaat uit de regelgeving.
Wat moet in de DoC staan
Een verklaring van overeenstemming toont aan dat uw product voldoet aan alle eisen. Voor een product gelden soms meerdere eisen. Zo kunnen eisen uit de Radioapparatenrichtlijn (RED) en EMC-richtlijn vandaan komen, maar soms zijn ook eisen uit bijvoorbeeld de laagspanningsrichtlijn (LVD) of afvalproductenrichtlijn (ROHS) van toepassing. U hoeft niet voor elke richtlijn een aparte verklaring op te stellen, als u in de verklaring maar laat zien hoe u aan de richtlijn(en) voldoet.
Let op: Een certificaat van uw test- of meetinstituut is niet hetzelfde als een DoC. Een DoC tekent u als fabrikant zelf. Voldoet uw apparaat en heeft u de CE-markering aangebracht? Met de DoC als laatste stap bent u klaar om het product in de handel te brengen.
Einde citaat

Er zijn meerdere mensen hier op het forum die het op prijs zouden stellen als deze DoC hier gepost zou worden.

Oplossingen voor storende geluids apparatuur

[ Voor 27% gewijzigd door Peterhardenberg op 02-01-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Hmm, er is volgens mij iets niet in orde met mijn batterij. Deze was vanmorgen 19%. Ik heb zojuist manueel ingesteld dat hij moest laden en nu na 9 min laden aan 1000W (en drie korte piekjes van 2000w van 20 sec elk, vermoedelijk veroorzaakt door de update van de firmware van de batterij die ik net daarvoor heb gedaan) zegt hij dat zijn batterij vol is |:(

De eerste dag dat ik hem had aangesloten, had ik ik ook al het idee dat hij onverwacht snel was opgeladen. Hij stond ook op 0% toen ik hem binnen kreeg. Wat in principe niet zou mogen aangezien ik van iedereen hier hoor dat hij op +- 70% binnen kwam. Daarom dat ik er daarna ook een Shelly plug op had aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I2Q44LmMChNJCThp6tebca0HWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NfvjpCaBl5JQxV5cD6n0HVcX.png?f=fotoalbum_large
Toch een maandagmorgen model :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-06 20:52
Horla schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:16:
Een vraagje i.v.m. de ct-klem. Ik krijg die niet onderaan mijn diff aangesloten maar wel aan de bovenkant van mijn diff. Pijltje staat omhoog (richting rest van de meterkast dus). Ik krijg echter nog steeds positieve metingen bij de CT-klem (terwijl ik volgens mijn p1-meter aan het terugleveren ben). Maakt het toch uit of je dat voor of achter de diff aansluit (ik zou denken van niet) of ben ik verkeerd en moet het pijltje richting electriciteitsmeter zitten?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

edit: Ik heb een één-fase aansluiting, daarom de nul op de twee andere fasen. De 1.46 firmware is trouwens algemeen vrij gegeven want ik kreeg melding dat er een nieuwe firmware voor de batterij was.

edit2: de ct-klem omdraaien geeft krak dezelfde waarden weer :?
Same here op 3fase! volgens mijn p1 meter ben ik 1200w aan het terugleveren, maar ik zie geen negatieve waardes in de app. ook de auto stand blijft doen waar die zin in heeft. pijltjes staan richting de hoofdschakelaar. heb ze ook al omgedraaid om te testen, zelfde resultaat.

Ik wacht met smart op de Marstek p1 meter.

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:20
Siert192 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:13:
[...]
Hij hangt daar nooit in de volle zon en vriezen doet het in Nederland nauwelijks nog ...
Kan je hem aan de buitenmuur bevestigen met een beugel of moet je zelf iets fabriceren?
Betrouw dit eigenlijk gewoon niet binnenshuis. Kan hier perfect onder de carport hangen zodat hij uit directe zon/regen hangt en echte vriesdagen kan je tegenwoordig op 1 hand tellen.
Moest er dan toch iets gebeuren heeft enkel je gevel schade ipv het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Avenger 2.0 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:02:
[...]

Kan je hem aan de buitenmuur bevestigen met een beugel of moet je zelf iets fabriceren?
Betrouw dit eigenlijk gewoon niet binnenshuis. Kan hier perfect onder de carport hangen zodat hij uit directe zon/regen hangt en echte vriesdagen kan je tegenwoordig op 1 hand tellen.
Moest er dan toch iets gebeuren heeft enkel je gevel schade ipv het hele huis.
Gewoon met de meegeleverde ophanging gaat lukken ... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
We gaan hier de dieven niet makkelijker maken, de batterijen worden hier bij de meterkast - binnen - geplaatst.

ps. Marstek heeft koelribben tbv koelen, een voordeel tov mechanische koeling - herrie - van HW-batterij.

[ Voor 37% gewijzigd door yingli405 op 02-01-2025 12:57 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:56
Stekkerbatterij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:05:
[...]

De batterijen zijn officieel goedgekeurd voor de Europese markt en hebben inderdaad een officieel certificaat hiervoor. Wij hebben deze officieel ontvangen van Marstek. Indien je deze wilt zien kun je altijd even mailen via xxxxxx@xxxxxx.xx
Beter een link bij het product op website! :)

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Hier staat hij voorlopig binnen maar dat is o.a. om hem te testen en de verbinding tussen de ct-klemmen en batterij zo klein mogelijk te houden.

Het ziet er naar uit dat mijn batterij effectief defect is. Op aanraden van de leverancier heb ik hem een uur uit gezet. Na het opnieuw opzetten heeft hij een kwartiertje ontladen aan 800W om rond 13u05 terug te beginnen laden aan 1kW (plug ziet geen verschil tussen laden en ontladen) omdat de batterij opeens op 1% zat. In principe kan/mag hij niet onder de 10% gaan dus ziet er effectief uit dat ik een maandagmorgen model heb. Ik ga wachten tot hij terug aan de 10% zit en hem daarna uitzetten. Een batterij die zo enorm snel fluctueert qua percentage, vertrouw ik niet genoeg om in gebruik te houden (voor die paar minuten dat hij kan laden/ontladen moet ik het ook niet doen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ee229VZlg4TdyuV04rIneTXqLB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cO8KHpt0uVXCaXnGGngLxZRI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyUwPNLBq5huctxFsR0ywL910-E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EIci7lqG6vhJBinGgTKzpcWK.jpg?f=user_large

Een defect kan altijd maar wel vervelend als het bij jou is |:(

edit: in de tijd dat ik dit bericht typ, is de batterij al terug naar 32% geladen. Ze laadt sneller op dan volgens de specificaties mogelijk is :+

[ Voor 4% gewijzigd door Horla op 02-01-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
Siert192 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:13:
[...]

En die tweede P1 meter aan de omvormer is dus een soort van "repeater van het signaal" tussen slimme meter en omvormer ofzo begrijp ik?
De algehele performance van een accu gaat achteruit als deze te warm of te koud is. Of het nu -10, 0 of 5 graden, dan werkt de accu minder goed. Deze zal wel niet kapot gaan, maar voor optimale efficiency is kamertemperatuur beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
Horla schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:21:
Hier staat hij voorlopig binnen maar dat is o.a. om hem te testen en de verbinding tussen de ct-klemmen en batterij zo klein mogelijk te houden.

Het ziet er naar uit dat mijn batterij effectief defect is. Op aanraden van de leverancier heb ik hem een uur uit gezet. Na het opnieuw opzetten heeft hij een kwartiertje ontladen aan 800W om rond 13u05 terug te beginnen laden aan 1kW (plug ziet geen verschil tussen laden en ontladen) omdat de batterij opeens op 1% zat. In principe kan/mag hij niet onder de 10% gaan dus ziet er effectief uit dat ik een maandagmorgen model heb. Ik ga wachten tot hij terug aan de 10% zit en hem daarna uitzetten. Een batterij die zo enorm snel fluctueert qua percentage, vertrouw ik niet genoeg om in gebruik te houden (voor die paar minuten dat hij kan laden/ontladen moet ik het ook niet doen)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een defect kan altijd maar wel vervelend als het bij jou is |:(

edit: in de tijd dat ik dit bericht typ, is de batterij al terug naar 32% geladen. Ze laadt sneller op dan volgens de specificaties mogelijk is :+
Dat is altijd vervelend dat het niet doet wat het moet doen. Via welke partij heb jij deze gekocht?
Wordt deze omgewisseld voor een nieuwe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:27
Accu NOOB hier.

Deze accu wekt best wel mijn interesse. Makkelijk te installeren (zo zeggen ze) maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Ik heb een prima locatie voor de accu, maar wat moet er nou nog meer gebeuren behalve de stekker in een bestaand stopcontact steken? Als ik de handleiding lees is het slechts de stekker.. maar er staat wel een ander kastje afgebeeld. Wat moet ik in de meterkast nog doen?

Hoe zit het met PV panelen, die kan ik gewoon op de groep laten zitten zoals nu? Ik zie meerdere video's waar ze deze op de accu monteren.. vaagvaag

[ Voor 5% gewijzigd door jellybrah op 02-01-2025 14:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stekkerbatterij
  • Laatst online: 27-01 12:15

Stekkerbatterij

Bedrijfsaccount Stekkerbatterij
Goedemiddag bij deze het certificaat wat wij hebben ontvangen van Marstek.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3w7ecyHxar0GSjKsl4UY_8s0DI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9QTht9k8LxrM1T6INTeuujZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4FeJshjZnmXawczl52nuiFhjaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwJ1WnGDcQZ5cvQIbK0yRiik.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:27
Ben benieuwd of de problemen met de Marstek Venus nu aan die ct klemmen ligt ik hoop het wel want ik heb dezelfde besteld maar dan met p1 meter. Zijn er ook mensen met positieve ervaringen met deze batterij? Iemand ideeën hoe deze batterij in home assistant te krijgen in het energie dashboard overzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Stekkerbatterij schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:02:
Goedemiddag bij deze het certificaat wat wij hebben ontvangen van Marstek.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is een testrapport specifiek voor de gemelde tests (gelukkig is deze wel aanwezig) en kan dienen als onderbouwing voor een DoC en is dus geen CE verklaring dan wel Declaration of Conformity, getekend door een vertegenwoordiging van de "op de markt brengende partij". de DoC is veel breder dan de genoemde tests, bijv de EMC / RED conformiteit waar - waar we dus precies problemen mee ondervinden.

Gezien de moeite dit boven water te krijgen en dat dit nu gepost wordt doet mij wel vermoeden dat 1) deze kennis niet aanwezig is bij jullie (begin er dan ook niet aan zou ik zeggen) en 2) dit DoC er niet is.

Als jullie importeren, zullen jullie deze op moeten (laten) stellen en (laten) tekenen. Zie voor een voorbeeld elke handleiding van een (elektronisch) apparaat, hierin zit vaak een DoC, getekend en al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Rick- schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Dat is altijd vervelend dat het niet doet wat het moet doen. Via welke partij heb jij deze gekocht?
Wordt deze omgewisseld voor een nieuwe?
Via @Smart-Charged. Hun eerste reactie was de batterij een uurtje af te koppelen en opnieuw te testen. Als ze dan niet goed werkte, dan gaat ze omgewisseld worden. Op zich is dat een reactie die ik ook verwacht. Tenslotte kan ik via cijfers aantonen dat er iets mis mee is. Daarjuist zag ik het batterijpercentage in de app op een tiental seconden van 12% --> 35% --> 81% gaan. Ik heb ze nu maar uitgeschakeld en losgekoppeld. Een batterij die op korte tijd zo'n enorme fluctuaties vertoont, vertrouw ik niet.

Soit, we zullen zien hoe het verder verloopt. Op zich moet ik eerlijk zeggen dat mijn ervaring is dat de CT-klem nutteloos is (het kan niet dat als je de klem omgekeerd aansluit, je identiek dezelfde waarden ziet). Aangezien de P1-meter half januari verwacht wordt, ben ik aan het denken om ze te vragen de batterij pas te wisselen als de P1-meter er is. Ik zie wel wat ze zelf voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Laatst online: 19:19
Eng is als bat% zo snel afloopt, het oplopen is niet zo eng omdat je zou moeten begrijpen dat dat niet kan. Het BMS dat veel geprezen wordt nu van JK schijnt ook het bat% totaal onbetrouwbaar weer te geven voor lfp.
Afbeeldingslocatie: https://images.app.goo.gl/14qNVMdFJLhv87uA8

[ Voor 11% gewijzigd door Vdvmark op 02-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-06 20:52
jellybrah schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:01:
Accu NOOB hier.

Deze accu wekt best wel mijn interesse. Makkelijk te installeren (zo zeggen ze) maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Ik heb een prima locatie voor de accu, maar wat moet er nou nog meer gebeuren behalve de stekker in een bestaand stopcontact steken? Als ik de handleiding lees is het slechts de stekker.. maar er staat wel een ander kastje afgebeeld. Wat moet ik in de meterkast nog doen?

Hoe zit het met PV panelen, die kan ik gewoon op de groep laten zitten zoals nu? Ik zie meerdere video's waar ze deze op de accu monteren.. vaagvaag
Inderdaad stekker in een stopcontact en klaar. Het liefst van een "zo leeg mogelijke" groep dus met weinig afnemers of groot verbruikers (oven, wasmachines, etc.).

Als je "Nul-op-de-meter" wil draaien, moet je op dit moment CT klemmen plaatsen in je meterkast, maar die CT klemmen werken niet. Deze maand komt er een vervanged kastje daarvoor die je in je slimmemeter kunt klikken (de P1 poort).

Het is dus echt plug and play.

Met je zonnepanelen hoef je niks te doen, alles loopt via de stekker. Er zijn ook varianten (zoals de Marstek Jupiter) waar je direct zonnepanelen op aan kunt sluiten, maar in dit topic bespreken we de Marstek Venus waar geen zonnepaneel aansluitingen op zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door matrover op 02-01-2025 15:10 ]

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
vandaag zon ! en overschot (teruglevering vanuit de PV) op vol vermogen in de accu gestopt. Dat voorkomt (nu nog) de nodige teruglevering aan het net (ook vaatwasser en boiler laten lopen).
Accu staat bij mij in de meterkast, tijdens het vol vermogen laden viel me het geluid alles mee, nauwelijks hoorbaar. Wel is er behoorlijk warmteontwikkeling. Ik kan dat niet meten (geen apparatuur hiervoor in huis) maar schat in zomaar 50 graden als je apparaat aan achterkan (koelvinnen) of bovenop aanraakt. Lekkere warme meterkast, dat dan weer wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Hangover_ohoo op 02-01-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
Hangover_ohoo schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:17:
vandaag zon ! en overschot (teruglevering vanuit de PV) op vol vermogen in de accu gestopt. Dat voorkomt (nu nog) de nodige teruglevering aan het net (ook vaatwasser en boiler laten lopen).
Accu staat bij mij in de meterkast, tijdens het vol vermogen laden viel me het geluid alles mee, nauwelijks hoorbaar. Wel is er behoorlijk warmteontwikkeling. Ik kan dat niet meten (geen apparatuur hiervoor in huis) maar schat in zomaar 50 graden als je apparaat aan achterkan (koelvinnen) of bovenop aanraakt. Lekkere warme meterkast, dat dan weer wel.
Draai je met stand “0 op de meter”?
Werkt het goed en gebruik je de CT klemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
Rick- schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Draai je met stand “0 op de meter”?
Werkt het goed en gebruik je de CT klemmen?
Handmatig laten laden. CT klemmen werken niet goed, wachtende op P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
matrover schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:08:
[...]

Als je "Nul-op-de-meter" wil draaien, moet je op dit moment CT klemmen plaatsen in je meterkast, maar die CT klemmen werken niet. Deze maand komt er een vervanged kastje daarvoor die je in je slimmemeter kunt klikken (de P1 poort).
Helder, dank voor de uitleg.
Wat verschilt een Marstek van een Duravolt eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
jellybrah schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Helder, dank voor de uitleg.
Wat verschilt een Marstek van een Duravolt eigenlijk?
Zijn identiek, duravolt heeft alleen als extra feature een sticker. De app en de batterij zijn van hame/marstek.

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerverCom
Hangover_ohoo schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Zojuist 3 verschillende JBL speakers (wist niet dat ik er 3 had :*) ) en geen van deze geeft een probleem met connecteren danwel opnieuw verbinden bij een in werking zijnde batterij (lees, charge/discharge).
Toevoeging , JBL Clip5, JBL Extreme 3 en een JBL charge 2. Iphone 15 op IOS 18.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:27
Er is geen verschil tussen Marstek en Duravolt. Duravolt produceert zelf niks en plakt alleen logo’s. Ik kom aan deze informatie doordat ik contact heb opgenomen met smart charged uit Amsterdam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prism103
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-06 12:32
Vandaag is de firmware geupdate via een notificatie in de app. Na paar minuten was het klaar, versie nu is V146 (was V135 na levering).

Ik heb de batterij op 1 fase met 1 klem en via CT draaien gaat zonder problemen. Vandaag was de eerste dag waarop de zon scheen en in de periode heb ik de batterij op "auto" gezet. De afname/terug levering blijft dan +/-20watt regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:16
Hangover_ohoo schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:17:
Is in deze periode van het jaar natuurlijk geen verloren warmte. Lekker de deur open zetten van je meterkast. Dan kan je hoofd verwarmingsbron wat rustiger aan doen en heeft de rest van je huis er ook nog wat aan 👍

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yingli405 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:22:
We gaan hier de dieven niet makkelijker maken, de batterijen worden hier bij de meterkast - binnen - geplaatst.

ps. Marstek heeft koelribben tbv koelen, een voordeel tov mechanische koeling - herrie - van HW-batterij.
Herrie? Kom zeg hij maakt net 30 dB geluid. Een koelkast maakt nog neer "herrie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
gielz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:34:
[...]

Zijn identiek, duravolt heeft alleen als extra feature een sticker. De app en de batterij zijn van hame/marstek.
Check

Ik heb zelf een vast contract (super goede deal) en ik ben daarom eigenlijk geinteresseerd in het "binnen houden van eigen stroom" dus die van de zonnepanelen. Weet jij/iemand hier of dat ook gebeurd met deze accu? Met een vast contract is er dus geen handelen bij en een ROI verwacht ik dan ook niet direct maar ik probeer dit graag uit interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om de rentabiliteit van de batterij te verhogen zou je in de wintermaanden maar ook in de andere maanden als er geen of weinig zon is de batterij kunnen laden op basis van een dynamisch electriciteitscontract . De spotprijzen van de volgende dag is bekend en de zonuren ook. Dus met de juiste software zou het moeten kunnen dat als er geen of heel weinig zon is batterij automatisch automatisch gaat opladen in de daluren van de dynamische contracten. Heeft iemand daar al een zicht op of die software al bestaat die automatisch de gegevens op internet opzoekt en de batterij dan automatisch stuurt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:27:
[...]

Herrie? Kom zeg hij maakt net 30 dB geluid. Een koelkast maakt nog neer "herrie".
Blijkbaar wel voldoende om de vraag en antwoord niet neer te pennen in FAQ van HW. Lekker transparant @HomeWizard_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
PNARI schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:20:
Om de rentabiliteit van de batterij te verhogen zou je in de wintermaanden maar ook in de andere maanden als er geen of weinig zon is de batterij kunnen laden op basis van een dynamisch electriciteitscontract . De spotprijzen van de volgende dag is bekend en de zonuren ook. Dus met de juiste software zou het moeten kunnen dat als er geen of heel weinig zon is batterij automatisch automatisch gaat opladen in de daluren van de dynamische contracten. Heeft iemand daar al een zicht op of die software al bestaat die automatisch de gegevens op internet opzoekt en de batterij dan automatisch stuurt ?
Zou een heel mooie toevoeging zijn. Dit zal aangestuurd moeten worden vanuit de fabrikant van de App omdat deze accu niet via een open API kan worden aangestuurd.
Wel zijn er een aantal mensen hier op het forum die proberen de accu lokaal aan te sturen.
Pagina: 1 ... 16 ... 185 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.