Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 09:13
superduper1969 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Ik denk dat iedereen hier zonnepanelen heeft want wat heb je anders aan een accu.
Nou, met een dynamisch contract kun je natuurlijk altijd op goedkope stroom laden, en dat tijdens dure uren zelf gebruiken. Dan hoef je dus (een deel van) je stroom niet zo duur in te kopen.

Of dat uit kan, geen idee. Maar als je gedurende meerdere uren in de nacht voor 2 - 3 ct/ kWh kunt laden, en dat overdag zelf gebruiken als het tarief richting 15 - 20 ct / kWh gaat, dat toch een mogelijk interessante use-case. Ook zonder panelen...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:29
Siert192 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:29:
Wat leken bedoelen met “lekstroom” is stroom die weglekt waar je niets aan kunt doen maar waarmee je wel rekening mee moet houden …

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar hoe groot is het probleem nu gemiddeld eigenlijk?

Dus niet verwaarloosbaar begrijp ik … maar is het wel zo ernstig dat je daardoor nu soms er niets mee opschiet met slim in- en verkopen van stroom via het net?
tja wat leken bedoelen is leuk, maar er is toch best veel verschil tussen leken bedoelen en hoe het techniesch in elkaar zit.
dus ja ik vond @Taro zijn uitleg niet al te slecht.

(de volgende percentages zijn een verzinsel, maar zullen vast wel aardig in de buurt komen van de werkelijkheid.)
er komt via de stekker 230V AC stroom binnen, dit moet worden omgezet naar DC voor de accu.
grofweg 2% verlies.
de accu werkt op 48V (grofweg een 44V als hij bijna leeg is en een 54V als hij goed vol zit.) dus de 230V moet verlaagt worden naar 48V, en weer grofweg een verlies van 2%.
en dan is er ook nog wat warmte wat geproduceerd word in de accu zelf, zullen we ook maar grofweg 2% zeggen.

oke dan moet er weer ontladen worden, en gebeurd weer het zelfde.
accu word weer warm, oeps daar gaat 2%.
de V verhogen en weer 2%.
de DC omzetten naar AC en weer 2%.

en zo ben je al snel weer 10-20% ergens verloren geraakt. ik spreek verder over 15% verlies als gemiddelde.
(jammer dat er nog niet iemand een echt goede meting met rapportage heeft kunnen doen zodat de cijfers een beetje duidelijk zijn en onder welke omstandigheden, maar goed geef de mensen tijd, dit doe je niet zomaar even op een dagje, kost gewoon tijd en spullen.)

maar er is nog een dingetje.
heb jij een dynamisch EPEX contact, met 24 uur prijzen.
dan moet je ook goed het contrakt lezen, veel leveranciers verkopen jouw kWh's met daar grofweg 2ct per kWh aan opslag op.
en als je terug levert dan krijg je die 2ct niet terug, nop sterker nog veel leveranciers vragen dan nog 2ct extra kosten.
dit maakt dat je al snel 4ct per kWh prijs verschil moet hebben om dit goed te maken.
(en het hele irritante is dat eigenlijk een stroom contract hebben met een dynamische EPEX prijs niet is toegestaan volgens de wet, dit word voor nu nog gedoogt. hierdoor is het eigenlijk verboden om te vertellen dat je die 2ct betaald en 2ct boeten die je krijgt bij leveren, die eigenlijk niet gezegd mag worden door de leverancier, behalve in je contract. dit word gelukkig door een aantal leveranciers wel vermeld, maar maakt het wel lastig om het soms uit te zoeken. *)

dan heb je slijtage aan de accu, 6000X vol laden en ontladen en hij is wat meer versleten (grofweg word een 80% rest capaciteit gerekend, maar goed die laat ik even weg voor het gemak.)
1500€ accu / 6000X laadcyclus / 5kWh = 0,05ct/kWh wat je hier nodig hebt.

tel je al die punten bij elkaar op, dan kun je stroom in kopen en verkopen pas als er:
4ct verschil inkoop/verkoop
5ct voor de accu slijtage.
15% voor verlies van kWh's opslaan.
dus probeer maar uit te rekenen, je hebt best een flink verschil nodig in prijzen om dit goed te maken.
(ik zelf kom uit deze berekening ook nooit helemaal perfect. echt handelen met stroom: lastig het is, blijft mijn antwoord.)

en dan hebben we nu nog salderen.
nu krijg je per kWh die je gebruikt het volle pond (- de 2ct inkoop en 2ct verkoop) met de belasting per kWh.
deze belasting is grofweg 10ct ex BTW een 12ct inc BTW.
bron: https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
maar straks geen salderen, die dan moet je bij je inkoop en verkoop die 12ct ook nog rekenen.
en hoe dat precies gaat lopen met de EPEX markt, geen idee.
maar dit maakt echt handelen straks echt lastig.

gelukkig kun je buiten handelen ook nog andere dingen doen.
denk aan de accu laden als de prijzen laag zijn, en net zoveel stroom leveren als je gebruikt in je huis.
dus rechtstreeks gebruik, en dan heb je geen last van de 2ct verkoop boete, geen probleem met de 12ct salderen, of te wel je vangt dan het volle pont.
dit is wat beperkt in aantal kWh's maar maakt een EPEX contract wel een heel stuk leuker omdat je dan heel vaak alleen de prijs betaald van de lage inkoop.
(dit heeft eigenlijk weer het nadeel, dat je de BTW van de accu niet terug kunt vragen.
je gebruikt de stroom dus zelf en je handelt niet met de stroom, je merkt alleen ook dat hier veel op de grens mee word gewerkt, vele vragen de BTW wel terug terwijl het erg is aftenvragen of ze wel handelen.
ach van mij mag het, heb er geen problemen mee, een beetje creatief met de belastingdienst zijn, ik kijk de andere kant op hoor.
zoals @Gameboy zegt hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81229460
dit zou officieel dus wel de BTW betalen moeten zijn over de accu.)

en dan hoop ik dat ik alles goed heb geschreven, en het een beetje duidelijk is.
(ben ook maar mens en dit is erg ingewikkelde materie.)

*) je moet dus wel goed contracten kunnen lezen wil je dit allemaal kunnen begrijpen.
zo heb je de leuke valkuil: contract verwijst naar algemene voorwaarde.
contract kan de leverancier niet aanpassen.
de algemene voorwaarde, dat kunnen ze aanpassen als ze er zin in hebben zonder dat je te vertellen.
en jep hier word gebruik van gemaakt door zelfs de grote leveranciers.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 22:16
Gameboy schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Nou, met een dynamisch contract kun je natuurlijk altijd op goedkope stroom laden, en dat tijdens dure uren zelf gebruiken. Dan hoef je dus (een deel van) je stroom niet zo duur in te kopen.

Of dat uit kan, geen idee. Maar als je gedurende meerdere uren in de nacht voor 2 - 3 ct/ kWh kunt laden, en dat overdag zelf gebruiken als het tarief richting 15 - 20 ct / kWh gaat, dat toch een mogelijk interessante use-case. Ook zonder panelen...
Ja, dat weet ik en dat doe ik al maar met zonnepanelen zet het wat meer zoden aan de dijk.

MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04:10
TinusB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:44:
[...]

Aanvulling op het vorig bericht.
Ontladen op 500 watt 10.64% verlies.
Laden op 1500 watt 15.3%
Totaal verlies op 4.51kwh 1.17kwh 25.94%

Tot nu toe hogere ontlading betere efficiëntie
En hogere lading slechtere efficiëntie.
Het lijkt er op dit moment op dat de omvormer rond de 50% het meeste efficiëntie heeft.

Tot zover de resultaten.
Ik zal ondertussen nog wat testen uitvoeren maar die resultaten zal ik noteren en pas over een tijdje in 1 post delen om te tonen wat de accu doet in verschillende vermogen standen. :)F
Ik wil je danken voor je resultaten tot nu toe, dat heeft mij doen besluiten om geen batterij te nemen, waarom?
Puur om het hoge verlies, per 1000kWh ben je gewoon 250 kwijt, ik vind dat echt te zot voor woorden.

Hopelijk gaat dat percentage qua verlies in toekomstige nieuwe versies van batterijen nog omlaag?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gameboy schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Het kan wel uit, maar alleen als de spread tussen inkoop en verkoop voldoende hoog is zoals bijv. vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHsVJBdHyJ1zUbQYd9jVNmzz7mA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aP92tsYLYCrCbITQAo63OJML.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-05 23:33
[...]

Ik denk dat iedereen hier zonnepanelen heeft want wat heb je anders aan een accu.
Ik denk dat het marktaandeel van Enphase behoorlijk is in Nederland en dus in deze groep.

De link gaat ook over een 100AH Homewizard accu?
Er staat niet bij of de foutmelding tijdens het laad of ontlaad proces is of beide.

Ik heb 16 zonnepanelen met de IQ7+ gekoppeld aan de Envoy S standard gateway (dus niet metered) op 1 Fase
Het enige wat de gateway by mij doet is een via een PowerLine protocol de data van de 16 x IQ7+ uit te vragen en te dumpen in de envoy cloud en HA.
Mijn hele PV setup heeft geen idee dat er een Accu is en dat hoeft ook niet.

Heb jij in je offerte een Standard of een Standard-Metered gateway, want alleen die modellen hebben extra CT-klemmen.
Zover ik kan zien gebeurd dit tijdens het ontladen. Ik heb een drie fase systeem, dus 6 CT-klemmen en de envoy metered. Zover ik kan zien gaat er echter nog niets mis verder met de metingen. Maar ik houd dit even in de gaten.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-05 20:11
Taro schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:41:
[...]

Het kan wel uit, maar alleen als de spread tussen inkoop en verkoop voldoende hoog is zoals bijv. vandaag:
[Afbeelding]
Dank voor jullie uitgebreide reacties!

Dat betekent dat er pas een redelijk verdienmodel voor een thuisbatterij bestaat als het verschil tussen in- en verkoopprijs 15-20 cent is?

En dat je bij een kleiner verschil beter niet kunt in- en verkopen?

Of begrijp ik het nu verkeerd …
Want dan verdient iemand vrijwel nooit zijn thuisbatterij terug en is een thuisbatterij “gewoon leuk, goed voor het milieu, maar niet rendabel” 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Siert192 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Dank voor jullie uitgebreide reacties!

Dat betekent dat er pas een redelijk verdienmodel voor een thuisbatterij bestaat als het verschil tussen in- en verkoopprijs 15-20 cent is?

En dat je bij een kleiner verschil beter niet kunt in- en verkopen?

Of begrijp ik het nu verkeerd …
Want dan verdient iemand vrijwel nooit zijn thuisbatterij terug en is een thuisbatterij “gewoon leuk, goed voor het milieu, maar niet rendabel” 🤷🏻‍♂️
Ik heb dat recent voorgerekend, zie daarvoor dit bericht: Taro in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Taro schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:39:
[...]

Ik heb dat recent voorgerekend, zie daarvoor dit bericht: Taro in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
Bedankt, had ik nog niet gelezen. _/-\o_
Ik snap het nu.
En ga het prijsverschil dus hoog stellen.
Dat wordt heel rustig maar af en toe een beetje handelen dus. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-05 11:47

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Taro schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:39:
[...]

De situatie die je omschrijft is van toepassing als je de thuisbatterij puur alleen voor het handelen in zet. Maar 99,99999999% van de bezitters laden hem ook met stroom opgewekt door zonnepanelen op, stroom dat anders teruggeleverd zou worden en “niets” kost. Denk ik….
Hoe zou het eruit zien als de situatie 50% handelen/50% eigen opwek zou zijn?

Anderzijds is het de vraag hoe dit kostenplaatje eruit ziet vanaf 2027. Ga je toch andere getallen krijgen.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 15:34
matrover schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:48:
[...]

@Ultimate-Dennus, even als aanname dat de Marstek Venus hetzelfde reageerd op de Shelly 3EM Pro als de Marstek P1 meter. Hoe gaat het bij jou 2 weken later met nul op de meter draaien?
Hallo @matrover Wilde toevallig vandaag een kleine update delen over mijn bevindingen.
Wat ik vooral merk is dat de Marstek het vermogen liever ietsjes langer vasthoud dan dat hij gelijk om de seconden reageerd op een wijziging in de meterkast. Dus als voorbeeld; Stel ik heb een halogeen lamp aan en ik doe dan ineens de halogeen lamp uit dan gaat hij op de hoofdaansluiting niet gelijk ineens naar -300 Watt en dan na een paar seconden weer naar +/- 0 Watt. Ik merk dus dat hij liever ''iets'' stroom verbruikt dan te veel wilt terugleveren. Ik heb dit even getest met een ander merk wat ik aanbied voor bedrijfsdoeleinden namelijk een Zendure installatie. Bij deze merk ik bijvoorbeeld dat hij binnen 1 seconden het vermogen telkens aanpast maar dat resultaat dan met dezelfde halogeen test in 300 watt, uitzetten dan na 1 seconden gelijk -300 watt en dan trekt hij hem weer direct gelijk in +/- 0 watt. (Natuurlijk zit er ook normaal huisgebruik bij dus om even te simuleren als ik een ''verbruiker'' even kort aan en uitzet om te kijken hoe snel de batterijen reageren) Uiteindelijk kan ik daarin opmaken dat beide merken snel reageren op de omzetting (Al heb ik het idee Zendure nog iets sneller deze heeft ook een lokal connection met WiFi en is niet afhankelijk van de Cloud) En je ziet dat de strategie van de Zendure heel snel schakelt waarbij je vaak iets in de + zit gevolgd door compensatie in - en dit gaat de heletijd zo door. Bij de Marstek merk ik vooral dat hij zo min mogelijk wilt terugleveren als ik de statistieken bekijk in HomeWizard.

Ik doe binnenkort ook nog even een test met AC laden en AC ontladen op de regelgeving 800 watt. En bijvoorbeeld voor de Zendure op zijn max vermogen 1200 Watt en voor de Marstek op 2500 Watt. Om is te simuleren hoeveel verliezen zijn er nu met laden/ontladen wat houd ik even kaal gezegd aan Kwh over na inkoop/verkoop. Deze tests zal ik vermoedelijk volgendeweek met jullie delen.

Wat ik nu al zie met de Marstek batterij op standje (2500 Watt modus) dat hij van de 5,12 Kwh
4 Kwh terugleverd naar de woning voor nul op de meter. Daarvan blijft nog 0,56 Kwh in de batterij zitten. (Dit is dus om de batterij te beschermen tegen ontlading en ingesteld door Marstek als een minimale ontladingswaarde. Ter discussie punt vind ik dat je ook altijd zelf nog een limiet moet kunnen instellen met hoeveel de batterij geladen en ontladen kan worden waarbij dit bij een Zendure bijvoorbeeld wel mogelijk is). Dus we kunnen opmaken op een woning met een wisselend vermogen van 0 tot 2000 watt per uur er 5,12 Kwh bij aanvang inzat. 4 Kwh. daarvan gebruikt is voor nul op de meter en er nog 0,56 Kwh in de batterij blijft. Dus dan zou ik nu uitkomen op een ontlaadverlies met normaal gebruik in deze stand op 0,56 Kwh verlies. Bij ontladen naar de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IPy0FeHFpRx9yrRJKOKzF8ydOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MxcbwkGWl3rlSKVrwxK2Cw3H.png?f=fotoalbum_large

Dan hier nog even een screenshot van het nul op de meter draaien met de Zendure installatie en met de Marstek beide met een Shelly PRO 3 EM. Overdag ligt het uur verbruik wat minder en later tegen einde van de middag zie je dat er wat netstroom bijgevoegd wordt. Dit heeft te maken dat 1x Zendure installatie maar 1200 Watt kan ontladen wat einde van de middag net te weinig was om op 0 op de meter te kunnen draaien. Bij de Marstek kan er 2500 watt geleverd worden. Maar gezien we savonds ook wat meer energie verbruiken door bijvoorbeeld tv kijken en dat soort zaken wordt er ook meer vermogen gevraagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xElP2XLQr9zIdAXUM_6j2fY5YpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ibhBhhr9jWd1Bwfwt4kYMqS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:33:
[...]

De situatie die je omschrijft is van toepassing als je de thuisbatterij puur alleen voor het handelen in zet. Maar 99,99999999% van de bezitters laden hem ook met stroom opgewekt door zonnepanelen op, stroom dat anders teruggeleverd zou worden en “niets” kost. Denk ik….
Door je eigen PV opgewekte stroom is niet "gratis" natuurlijk. Je hebt een investering gedaan in de installatie om die opwek te kunnen genereren. Uitgaande van 90% gemiddelde opwek over 25 jaar, kost je PV opwek dus wel iets per opgewekte kWh.

Random voorbeeldje (met hele grove aannames en flinke afrondingen):

5000 Wp, 5000 kWh opwek per jaar, lineaire afname naar 80% over 25 jaar. Kosten aanleg € 5000,-.

Dan heb je over 25 jaar dus grofweg 5 Mwh / jaar * 25 jaar * 0,90 = 112,.5 MWh opgewekt, voor 5 k investering = € 0,0444 / kWh.

Laten we zeggen ergens rond de 4 a 5 ct / kWh kost je eigen PV opwek je dus heel grofweg.

Je kunt die stroom dan in je accu laden om later te gebruiken, maar je kunt er ook voor kiezen om die stroom te verkopen door het te exporteren en niet in je accu te laden op dat moment.

Dat maakt de beslissing om wanneer te laden of zelf te gebruiken nog complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Gameboy schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:34:
[...]

Door je eigen PV opgewekte stroom is niet "gratis" natuurlijk. Je hebt een investering gedaan in de installatie om die opwek te kunnen genereren. Uitgaande van 90% gemiddelde opwek over 25 jaar, kost je PV opwek dus wel iets per opgewekte kWh....
Kijk verder dan je neus lang is... Er zijn ook mensen - zoals wij - die hun investering (ROI) al ruim terug hebben verdiend.
Alles wat we in de accu's stoppen is winst, dus gratis en zelfs met slechtste RTE ook winst is!

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
yingli405 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Kijk verder dan je neus lang is... Er zijn ook mensen - zoals wij - die hun investering (ROI) al ruim terug hebben verdiend.
Alles wat we in de accu's stoppen is winst, dus gratis en zelfs met slechtste RTE ook winst is!
Dat is inderdaad een alternatieve manier om er naar te kijken. Welke zienswijze je wilt hanteren, is aan jezelf ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[...]

Economisch gezien klopt dit niet. Je hebt zoiets als "Opportunity costs", oftewel kosten van een alternatieve, gemiste kans.
In dit geval kan je (nu nog) de elektriciteit terugleveren en krijg je daar een vergoeding per kWh voor. Als die teruglevering per kWh netto (na aftrek van belastingen, terugleverkosten, etc) bijvoorbeeld € 0,05 oplevert, dan zijn de kosten van die kWh dus ook € 0,05 en niet "0". Ook niet nadat de PV-installatie zich al heeft afbetaald.

Als je wilt kan je deze factor natuurlijk negeren, maar eigenlijk zou je dat moeten meenemen in de berekeningen. (Dat doet het Home Assistant energy dashboard niet, en klopt daarom dus eigenlijk ook niet).
Vanaf 2027 wordt deze berekening in ieder geval weer wat makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-05 18:48
Heb een vraagje: ik lees dingen als ontladen met zoveel en zoveel watt, maar past ie op automatische stand netjes aan wat je gebruikt of nodig hebt? Want als ie in de zomer vol zit is het de bedoeling dat ie 's avonds en 's nachts leeg moet gaan en gedurende de nacht gebruik ik pakweg 100-120W per uur. Als ie op dat moment met 800 leeg zou lopen dan zou ie terug gaan leveren en dat wil ik juist zoveel mogelijk voorkomen.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 28-05 21:11
@Ultimate-Dennus begrijp ik goed dat de Marstek afhankelijk is van de cloud, om (m.b.v. P1) NOM te draaien? Dat is dan wel een fundamenteel verschil met HomeWizard, die de aansturing volledig via de lokale WiFi afhandelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
DikkieDick schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:25:
Heb een vraagje: ik lees dingen als ontladen met zoveel en zoveel watt, maar past ie op automatische stand netjes aan wat je gebruikt of nodig hebt? Want als ie in de zomer vol zit is het de bedoeling dat ie 's avonds en 's nachts leeg moet gaan en gedurende de nacht gebruik ik pakweg 100-120W per uur. Als ie op dat moment met 800 leeg zou lopen dan zou ie terug gaan leveren en dat wil ik juist zoveel mogelijk voorkomen.
Ja, als voor het eind van de maand cd CT0003 of he HomeWizard Dongle integratie gaat werken, kun je hem NOM (Nul op de meter) zettten. Het kan u ook al maar dat werkt nog niet lekker.
Alle onverbruikte zonne energie in de accu, totdat deze vol zit.
Verbruik in de avond / schaduw uit je accu i.p.v uit het net. Dit gebaseerd op het werkelijk verbruik met een Max van 800W of een Max van 2500W op een eigen groep.

Met de huidige CT001 CT-klem werkt dat nu niet zo lekker maar de CT0003 P1 meter wordt zover ik weet door alle leveranciers megeleverd of nageleverd.

De 9e komt er een bij een vriend en we verwachten dat de CT0003 P1 erbij zit.

MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Mr_Big schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Economisch gezien klopt dit niet. Je hebt zoiets als "Opportunity costs", oftewel kosten van een alternatieve, gemiste kans.
In dit geval kan je (nu nog) de elektriciteit terugleveren en krijg je daar een vergoeding per kWh voor. Als die teruglevering per kWh netto (na aftrek van belastingen, terugleverkosten, etc) bijvoorbeeld € 0,05 oplevert, dan zijn de kosten van die kWh dus ook € 0,05 en niet "0". Ook niet nadat de PV-installatie zich al heeft afbetaald.

Als je wilt kan je deze factor natuurlijk negeren, maar eigenlijk zou je dat moeten meenemen in de berekeningen. (Dat doet het Home Assistant energy dashboard niet, en klopt daarom dus eigenlijk ook niet).
Vanaf 2027 wordt deze berekening in ieder geval weer wat makkelijker ;)
Over alternatieve, gemiste kans gesproken...
Wanneer wij jaren geleden geen PV hadden aangeschaft, dan waren we duizenden euro's kwijt geweest aan energie kosten.
Het blijft voor ons gratis, zelfs winst! OK, minder winst dan (0.26 - 0.05)

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
a2aan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:02:
@Ultimate-Dennus begrijp ik goed dat de Marstek afhankelijk is van de cloud, om (m.b.v. P1) NOM te draaien? Dat is dan wel een fundamenteel verschil met HomeWizard, die de aansturing volledig via de lokale WiFi afhandelt.
Je heb een account nodig om alles te configureren, net zoals bij Home Wizard.
NOM = Lokaal
Klokschema = Lokaal
Trade = Cloud omdat ergens de prijzen vandaan moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
superduper1969 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:04:
Je heb een account nodig om alles te configureren, net zoals bij Home Wizard.
NOM = Lokaal
Klokschema = Lokaal
Trade = Cloud omdat ergens de prijzen vandaan moeten komen.
@Ultimate-Dennus had gekeken naar de schakelsnelheid om NOM te kunnen draaien (reactiesnelheid op aan-/uitschakelen verbruikers), en schreef dat Zendure mogelijk/mede sneller was omdat die niet afhankelijk van de cloud is.

Maar kan iemand (met zekerheid) stellen dat het toch niet zo is dat de Marstek NOM 'via de cloud' aanstuurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 15:34
a2aan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:18:
[...]

@Ultimate-Dennus had gekeken naar de schakelsnelheid om NOM te kunnen draaien (reactiesnelheid op aan-/uitschakelen verbruikers), en schreef dat Zendure mogelijk/mede sneller was omdat die niet afhankelijk van de cloud is.

Maar kan iemand (met zekerheid) stellen dat het toch niet zo is dat de Marstek NOM 'via de cloud' aanstuurt?
@a2aan Sorry voor de verwarring maar ik zal het proberen zo goed mogelijk toe te lichten.
De Marstek heeft ook een soort van local communication. Ik gebruik hem dus zoals vaker aangehaald met een Shelly Pro 3EM smart meter. Deze is met dezelfde WiFi verbonden als de Marstek. De vereiste voor de Shelly is dat er over een poort gecommuniceerd wordt via RPC over UDP met poortwaarde 1010. Zonder deze poort vinden de smart meter en de batterij elkaar niet. Voer ik deze in dan kunnen ze elkaar zien en wordt er netjes 0 op de meter gedraaid. Dus daarmee kan ik bevestigen dat de Marstek ook een local connection heeft. (Waarbij de Shelly met de Zendure bijv. beide heeft in eerste instantie een Cloud connection en als ze beide op dezelfde WiFi zitten dan kan ook een local connection worden gemaakt dit gebeurd overigens bij Zendure automatisch en bij de Marstek moet ik dus zelf verplicht de poort invullen. Dit komt omdat Marstek geen koppeling heeft geïntegreerd met Shelly)

Hoe dit met de P1 meter is van Marstek is voor nu nog even onduidelijk omdat ik die nog niet in mijn handen heb en vermoedelijk pas de 3e week van januari krijg. Maar de verwachting is ook dat deze local draait omdat deze beide met dezelfde WiFi verbonden moeten worden en vervolgens automatisch via de CT elkaar kunnen vinden doordat ze op hetzelfde WiFi netwerk zitten. Nogmaals dit is voor nu nog even een aanname en kan ik pas bevestigen na het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
a2aan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Zelf snap ik die focus op schakelsnelheid niet, alles onder de 60 seconden is voor mij goed.

Maar ik heb een Wireshark capture gedaan bij NOM en dat gaat niet via de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:54
[...]

Ik denk dat het marktaandeel van Enphase behoorlijk is in Nederland en dus in deze groep.

De link gaat ook over een 100AH Homewizard accu?
Er staat niet bij of de foutmelding tijdens het laad of ontlaad proces is of beide.

Ik heb 16 zonnepanelen met de IQ7+ gekoppeld aan de Envoy S standard gateway (dus niet metered) op 1 Fase
Het enige wat de gateway by mij doet is een via een PowerLine protocol de data van de 16 x IQ7+ uit te vragen en te dumpen in de envoy cloud en HA.
Mijn hele PV setup heeft geen idee dat er een Accu is en dat hoeft ook niet.

Heb jij in je offerte een Standard of een Standard-Metered gateway, want alleen die modellen hebben extra CT-klemmen.
Ik krijg de Metered gateway voor de IQ8M omvormers. Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom het problemen zou geven. Maar ik heb me ook niet verdiept in de Metered gateway en of het hem dan in de extra CT klemmen zit die je aansluit, dat mag de zonnepanelen installateur bekijken, maar als het problemen gaat geven is dat wel een ding natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
superduper1969 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:35:
Zelf snap ik die focus op schakelsnelheid niet, alles onder de 60 seconden is voor mij goed.

Maar ik heb een Wireshark capture gedaan bij NOM en dat gaat niet via de cloud.
Dank voor de bevestiging!

Maar schakelsnelheid is, juist bij NOM, toch superrelevant? Als er een wolk voor de zon schuift, wil je toch niet een minuut lang je batterij met 2,5kW uit het net laden? En als de vaatwasser stopt met verwarmen, dan wil je toch niet een minuut lang met 2kW vanuit je batterij terugleveren aan het net?

En dan heb ik het nog niet over de wasmachine, die steeds een paar sec lang aan/uit gaat met draaien (weinig vermogen, maar wel veel cycli per wasbeurt), de Quooker die 4x per uur gedurende 5sec 2kW trekt (24*7*365, zo'n 88kWh per jaar), en de oven die met 1-3kW aan/uitschakelt.

In het meest extreme geval kan een 'naijlende' NOM juist het tegengestelde bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 20:58
NOM valt niet mee vandaag, ivm prachtige zon en dikke wolken.

Onderstaand grafiekje NOM de laatste 10 minuten, Hoe gaat dit bij anderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgx7fdR4HlmP0Cp4E9xrCMNUmYA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4VJcjFVSLmNYvlKuG5JewqrZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:08
Hm iemand die deze batterij gebruikt incl met een laadpaal? Ik zou graag eigenlijk willen dat de batterij niet 100% bij springt - maar voor de nacht door gaat...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:25:
Hm iemand die deze batterij gebruikt incl met een laadpaal? Ik zou graag eigenlijk willen dat de batterij niet 100% bij springt - maar voor de nacht door gaat...
Heb je dynamische tarieven? Zo niet, dan heb je waarschijnlijk minder ontlaadverlies als je een uur met 2500W je EV oplaadt, dan wanneer je 10 uur met 250W je huis 's nachts van energie voorziet, terwijl de stroom die je uit het net haalt even veel kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:08
@a2aan is Belgie - dus we zitten met capaciteitstarief ... dus pieken moeten vermeenden worden..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:14:
@a2aan is Belgie - dus we zitten met capaciteitstarief ... dus pieken moeten vermeenden worden..
En jij verwacht 's nachts pieken, waarvoor je de energie van je batterij wil 'bewaren'? Is het dan niet juist zinvoller om de batterij te ontladen tijdens het opladen van je EV? Want juist tijdens het opladen van je EV kan je de hoogste pieken verwachten, toch?

In het HW-topic heb ik weleens gepleit voor functionaliteit om een 'bodem' in te kunnen stellen. Zoals alleen ontladen als de vraag > xxxW is. Daarmee kan je ontlaadverliezen minimaliseren, maar als je de drempel op 2000W zet kan je ook mooi zorgen dat je (alleen) de hoogste pieken afvlakt, voor als je in België woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
a2aan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Dank voor de bevestiging!

Maar schakelsnelheid is, juist bij NOM, toch superrelevant? Als er een wolk voor de zon schuift, wil je toch niet een minuut lang je batterij met 2,5kW uit het net laden? En als de vaatwasser stopt met verwarmen, dan wil je toch niet een minuut lang met 2kW vanuit je batterij terugleveren aan het net?

En dan heb ik het nog niet over de wasmachine, die steeds een paar sec lang aan/uit gaat met draaien (weinig vermogen, maar wel veel cycli per wasbeurt), de Quooker die 4x per uur gedurende 5sec 2kW trekt (24*7*365, zo'n 88kWh per jaar), en de oven die met 1-3kW aan/uitschakelt.

In het meest extreme geval kan een 'naijlende' NOM juist het tegengestelde bereiken...
Als jij honderden € extra wil uitgeven aan een Accu die aan die specificaties kan voldoen dan is dat jou keuze.
Ik heb voor de Duravolt/Marstek gekozen omdat deze het meeste "Bang for the Buck" geeft.
Ik stuur nu puur op klokschema en ik kom op die manier al zeer dicht bij de nulllijn, en als de vCT0003 binnen is zal dat nog beter gaan.
Laad/Ontlaadschema Marstek met 2500W laadpunten op de 2 goedkopere laadmomenten. Want de zon valt een beetje tegen op dit moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BUNseqakA6p_J9xe5nXeoybqh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CZGWVCaVMWR4qUR1tXLVX8c.jpg?f=fotoalbum_large
Resultaat in ZP, die kleine gele of groene puntjes die doen me echt niets als je de verhouding ziet tot wanneer mijn WP aangaat om 6 uur en van 14:00 tot 16:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZM3mRz3w8uiymVPo3rAz-l4HMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7g5ZZHxAyld9V2Cnkv43ome.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:25:
Als ik de HA integratie aan de gang krijg wil ik de accu op Hold zetten als de afname boven de 4000W komt.
Want het vullen van de auto accu dat betaalt de baas terug.
Maar dat is pas te regelen als dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Kan iemand mij uitleggen of -alles meegerekend- het ontladen op 2.500W echt veel voordeel biedt boven de standaard 800W?
Of kan ik beter het gewoon uitproberen voor mijn situatie op de standaard 800W en eventueel later alsnog (een hoop extra) geld uitgeven voor 2.500W?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Siert192 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:34:
Kan iemand mij uitleggen of -alles meegerekend- het ontladen op 2.500W echt veel voordeel biedt boven de standaard 800W?
Of kan ik beter het gewoon uitproberen voor mijn situatie op de standaard 800W en eventueel later alsnog (een hoop extra) geld uitgeven voor 2.500W?
Voor NOM gebruik is er nauwelijks voordeel, Als de accu volgeladen is met PV stroom en je wilt NOM tot de volgende ochtend dan is de 800 Watt voldoende in de meeste gevallen. Een wasje draaien vraagt wel een paar momenten bij het opwarmen wel meer dan 800 watt, maar dat telt niet echt aan. Het is verstandiger de wasmachine aan te zetten als de zon schijnt, dat is veel effectiever dan in de avond uit de accu stroom te gebruiken.

Bovenstaande is mijn ervaring met een jaar NOM gebruik. met een 5 kWh ontlaad vermogen.
Quooker, inductie kookplaat e.d. zijn zeer lastig om op te vangen met NOM.
Anderen kunnen natuurlijk andere meningen hier over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]

Gratis stroom is sowieso winst. Maar, laadverliezen op gratis stroom betekent dat je alsnog meer van het net moet afnemen waarvoor je dan weer betaalt. Daarom zou je kunnen zeggen dat minder laadverliezen nog meer winst genereren. Of, als je een passend energiecontract hebt, dat je nog meer winst kunt genereren door je gratis opgewekte kWh's voor een mooi tarief aan het net terug te verkopen via bijv. een dynamisch contract zonder terugleverboete. Bij lage tarieven sla je de stroom zelf op, bij hoge tarieven lever je het terug aan het net.

Maar ieder heeft zijn eigen beweegredenen, daarom is het fijn als een thuisaccu uitgebreide software heeft waarmee je de voor jezelf gewenste ideale situatie kunt bereiken, ook in toekomstige andere situaties als de markt zich aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

PeepPeepPeep schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:33:
[...]

Hoe zou het eruit zien als de situatie 50% handelen/50% eigen opwek zou zijn?
Klopt, maar ik heb al een berekening voor die ene situatie gemaakt, nu mag een ander die andere situatie gaan doorrekenen :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Je kunt natuurlijk ook het gewoon leuk vinden om een thuisaccu te hebben.
Gewoon een leuk stukje techniek, een soort van hobby zeg maar.

Ik denk eigen stroom eerst. Zoveel mogelijk opwek binnen de deur houden.
Tja en dan verdampen er wat kwh's, die leveren anders ook niet bijzonder veel op in de huidige markt.

Model contract overschot 2 cent...
Dan zet ik ze wel om in warmte bij de omzetverliezen.
Minder verkoop, minder inkoop en geen leverancier die onze schaarse zonnestroom duur kan verkopen of zoiets.
Whatever floats your boat.

Zo krijg ik deze week ook een tranceiver binnen all band all mode. Een complete shack in a box, dan ben je ook aardig euro's lichter maar dat is ook hobby.
We hebben immer allemaal wel een slimme telefoon dus nut en noodzaak is er niet.
Maar leuk is het wel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoekpieter
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-01 15:26
Beste Allen,

In combinatie met 4 marstek (5kwh) thuisbatterijen heb ik mijn aansluiting van 3 x 40 A omgezet naar 3 x 25 A.
Het verlagen van de aansluiting bespaart ruim 100,- euro per maand aan vaste netkosten en icm zonnepanelen hoop ik nog ca 50 euro per maand te besparen door dag stroom in de avond en nacht te gebruiken.

Hierdoor verwacht ik ca 1800,- euro per jaar te besparen en een terugverdientijd van 4 jaar te halen

Door dat onze woning ook een grote b&b heeft en een laadpaal (1-fase) voor elekrische auto en 3 fase warmtepomp en airco zouden er peak momenten kunnen ontstaan waarbij de 3 x 25 net te krap is, mede hierom heb ik de batterijen aangeschaft om de capaciteit intern iets te kunnen verhogen gedurende die paar momenten per jaar.

Zijn er anderen die hun aansluiting icm thuisaccu's hebben verlaagd om op die manier te besparen?

[ Voor 9% gewijzigd door hoekpieter op 07-01-2025 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

hoekpieter schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:25:
Beste Allen,

In combinatie met 4 marstek (5kwh) thuisbatterijen heb ik mijn aansluiting van 3 x 40 A omgezet naar 3 x 25 A.
Het verlagen van de aansluiting bespaart ruim 100,- euro per maand aan vaste netkosten en icm zonnepanelen hoop ik nog ca 50 euro per maand te besparen door dag stroom in de avond en nacht te gebruiken.

Hierdoor verwacht ik ca 1800,- euro per jaar te besparen en een terugverdientijd van 4 jaar te halen

Door dat onze woning ook een grote b&b heeft en een laadpaal (1-fase) voor elekrische auto en 3 fase warmtepomp en airco zouden er peak momenten kunnen ontstaan waarbij de 3 x 25 net te krap is, mede hierom heb ik de batterijen aangeschaft om de capaciteit intern iets te kunnen verhogen gedurende die paar momenten per jaar.

Zijn er anderen die hun aansluiting icm thuisaccu's hebben verlaagd om op die manier te besparen?
Hoe zie je dit dan voor je, want met nul op de meter loop je altijd achter de feiten aan, dus kan je hoofdaansluiting eruit klappen als er veel tegelijk aan gaat. Of leveren je accu's altijd stroom, zo ja, hoe/wanneer laad je ze dan? Wel benieuwd hoe dit is ingericht, klinkt mij voor nu "te makkelijk".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-05 12:45
Siert192 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:34:
Ruwweg 97% van de tijd heb je voldoende aan 800 W, zie afbeelding. En let op de logaritmische y-as…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KvFt-ZnmYFZKNBdAASI1YI71UQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G1J6YIZ2ek1wpLcEEy9kShbd.png?f=fotoalbum_large

In het plaatje zie je tevens het effect van een 600 W pv-bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Dank iedereen, ik weet genoeg!
Ik blijf gewoon standaard op max. 800W ontladen … 👍

En ga als eerst gewoon zoveel mogelijk opgewekte energie zelf gebruiken (waardoor ik zo weinig mogelijk stroom ga terugleveren aan het net).

En als tweede zo slim mogelijk aanvullende stroom van het net in- en verkopen (rekening houdende met wat ik hier allemaal zo lees daarover met laadverlies en de duur van laden en ontladen en prijsverhoudingen … deze zo veel mogelijk instellen voor mijn situatie zodat de aanvullende stroom via het net zo voordelig mogelijk voor mijn situatie werkt).

Dat laatste zal wat experimenteren van mijn kant zijn (leuk!).

Wordt juni 2025 dat ik aan de slag kan …
(maar dan is de Marstek P1 meter wel klaar denk ik, want dat andere “gedoe” ben ik niet geschikt voor) 😇

Tenslotte ga ik vanaf het begin gewoon bijhouden wat de Marstek gaat veranderen aan mijn energieverbruik en -kosten, zodat ik achteraf de realisatie van de terugverdientijd kan vaststellen: meten is weten. _/-\o_

[ Voor 91% gewijzigd door Siert192 op 08-01-2025 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Tenslotte nog één klein vraagje over de BTW teruggave:

Ik snap dat de Belastingdienst als intentie heeft om dit alleen toe te staan aan mensen die echt gaan handelen in stroom en dat het eigenlijk niet hun bedoeling is dat mensen die de thuisbatterij alleen voor eigen gebruik inzetten gaan profiteren …

Maar ja, als zo vaak komt het er wel op neer dat het erom gaat hoe ze dit objectief qua belastingregels invullen. En ik betaal heel mijn leven al genoeg voor dingen “die de Belastingdienst eigenlijk mij niet zouden willen laten betalen maar het is niet anders volgens de regels”.

Vandaar mijn vraag: kan ik volgens de regels de BTW eenmalig (rond de 300 euro minus zo’n 100 euro aanvraagkosten) terugvragen? Vragen staat vrij volgens mij, maar hoe groot is de kans dat de Belastingdienst mijn verzoek afwijst “omdat ik wel de regels volg, maar niet de intentie (die de Belastingdienst slechts gedeeltelijk in regeltjes heeft weten te vatten)?

Strategie: gewoon proberen? Met de kans dat ik 100 euro voor niks extra kwijt ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Taro schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:35:
Hoe zie je dit dan voor je, want met nul op de meter loop je altijd achter de feiten aan, dus kan je hoofdaansluiting eruit klappen als er veel tegelijk aan gaat. Of leveren je accu's altijd stroom, zo ja, hoe/wanneer laad je ze dan? Wel benieuwd hoe dit is ingericht, klinkt mij voor nu "te makkelijk".
Als hij maar een klein beetje over de 25A heen gaat, dan zou de schakelsnelheid voor 'NOM' wel snel genoeg moeren zijn. Automaten hebben nog redelijk wat marge om korte (en niet al te hoge) pieken op te vangen.

Maar feitelijk wil @hoekpieter geen NOM draaien, maar '<25AOM', en dan moet je dus wel zorgen dat er nog voldoende energie in de batterijen zit op precies die momenten dat het nodig is, terwijl je op andere momenten ook <25A van de batterijen gebruik wil maken. Dus werken met een custom minimum SoC van 40% of zo?

En met 4 batterijen op 3 fasen is er dus een fase met twee batterijen?

Ik denk dat het in theorie wel rond te redeneren is, maar of je het in de praktijk ook echt goed/betrouwbaar ingericht krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Siert192 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 01:39:
Tenslotte nog één klein vraagje over de BTW teruggave:

Ik snap dat de Belastingdienst als intentie heeft om dit alleen toe te staan aan mensen die echt gaan handelen in stroom en dat het eigenlijk niet hun bedoeling is dat mensen die de thuisbatterij alleen voor eigen gebruik inzetten gaan profiteren …

Maar ja, als zo vaak komt het er wel op neer dat het erom gaat hoe ze dit objectief qua belastingregels invullen. En ik betaal heel mijn leven al genoeg voor dingen “die de Belastingdienst eigenlijk mij niet zouden willen laten betalen maar het is niet anders volgens de regels”.

Vandaar mijn vraag: kan ik volgens de regels de BTW eenmalig (rond de 300 euro minus zo’n 100 euro aanvraagkosten) terugvragen? Vragen staat vrij volgens mij, maar hoe groot is de kans dat de Belastingdienst mijn verzoek afwijst “omdat ik wel de regels volg, maar niet de intentie (die de Belastingdienst slechts gedeeltelijk in regeltjes heeft weten te vatten)?

Strategie: gewoon proberen? Met de kans dat ik 100 euro voor niks extra kwijt ben?
Als je al eerder van de KOR gebruik hebt gemaakt, dan mag je nu geen gebruik ervan maken.
Verder moet je een dynamisch contract hebben, anders valt er niets te handelen natuurlijk.

Truuk is dan om dynamisch contract op naam partner te nemen, aankoop ook op naam partner (factuur). Dan aanvraag doen. Helaas geen “no cure, no pay” dus, maar kans op slagen is groot.

Wat wordt van je verwacht bij aanvraag:
Er wordt ook gevraagd om (1) het BSN, (2) een bankrekeningnummer voor de btw teruggave, (3) een factuur en (4) een kopie van het dynamische energiecontract (5) welke software wordt gebruikt voor aansturen van de batterij. Hou deze gegevens bij de hand.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
PeepPeepPeep schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:02:
[...]

Als je al eerder van de KOR gebruik hebt gemaakt, dan mag je nu geen gebruik ervan maken.
Verder moet je een dynamisch contract hebben, anders valt er niets te handelen natuurlijk.

Truuk is dan om dynamisch contract op naam partner te nemen, aankoop ook op naam partner (factuur). Dan aanvraag doen. Helaas geen “no cure, no pay” dus, maar kans op slagen is groot.

Wat wordt van je verwacht bij aanvraag:
Er wordt ook gevraagd om (1) het BSN, (2) een bankrekeningnummer voor de btw teruggave, (3) een factuur en (4) een kopie van het dynamische energiecontract (5) welke software wordt gebruikt voor aansturen van de batterij. Hou deze gegevens bij de hand.
Hoe het volgens de regeltjes moet daar ging het mij niet om: dat wist ik allemaal al … maar toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-05 20:39

wmc

Sonero schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:05:
[...]

Ruwweg 97% van de tijd heb je voldoende aan 800 W, zie afbeelding. En let op de logaritmische y-as…

[Afbeelding]

In het plaatje zie je tevens het effect van een 600 W pv-bron.
Ik snap niet hoe ik dit plaatje moet lezen. Y-as: aantal minuten van voorkomen, X-as stroomsterkte. Is blauw puur afname zonder enige "groene" energie (accu/PV in dit geval) en groen met? Zo ja, dan zou je voor een groot gedeelte verwachten dat de groene grafiek de blauwe is, maar dan 2.6A naar links opgeschoven. Dit lijkt echter niet het geval, zeker niet rond de lagere stroomsterktes. Ook rond 6-7A gebeurt er wat vreemds.

Overigens ook vreemd dat de Y-as naar 1 miljoen gaat, terwijl er maar 525600 minuten in een normaal jaar zitten. De y-as wekt ook niet de indruk dat het cumulatief is.

Conclusie, voor mij wekt het plaatje meer vragen op dan dat het antwoord. Kun je uitleggen wat hier te zien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Siert192 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:06:
[...]

Hoe het volgens de regeltjes moet daar ging het mij niet om: dat wist ik allemaal al … maar toch bedankt.
Okee, dan concreet: het is en blijft een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

a2aan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:52:
[...]
Maar feitelijk wil @hoekpieter geen NOM draaien, maar '<25AOM', en dan moet je dus wel zorgen dat er nog voldoende energie in de batterijen zit op precies die momenten dat het nodig is, terwijl je op andere momenten ook <25A van de batterijen gebruik wil maken. Dus werken met een custom minimum SoC van 40% of zo?

En met 4 batterijen op 3 fasen is er dus een fase met twee batterijen?

Ik denk dat het in theorie wel rond te redeneren is, maar of je het in de praktijk ook echt goed/betrouwbaar ingericht krijgt...
Exact, en naar mijn weten biedt de Marstek geen peak shaving optie aan, dat doet bijv. Victron wel en die lijkt mij voor zo'n case dan ook een betere oplossing. Of je moet met Home Assistant aan de slag en de Marstek opschalen boven een bepaald verbruik op 1 van de fases. Het is essentieel dat deze oplossing goed werkt en de investering is ook wel te verantwoorden aangezien er een flinke besparing op jaarlijkse kosten tegenover staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 08-01-2025 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duramotion
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-05 12:13

Duramotion

Bedrijfsaccount Duramotion
Goedemorgen,

Voor de mensen die hierin geïnteresseerd zijn hebben we de Pin Definition gekregen van de Modbus communicatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NMgQw0mg6SV--T5Z5DMpyywqow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vdV2fDcAGIJYgsitmNuKj0Hh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:26

Klinkt eerlijk gezegd allemaal heel optimistisch voor toch een kritieke functie (B&B). Had dan toch gegaan voor een (duurdere) professionele installatie waar je garantie hebt op de correcte werking. Uiteindelijk kan je die kosten toch aftrekken. Hoop voor jou dat het correct werkt zoals je het ziet en niet om de zoveel tijd de zekering springt (uiteindelijk ook niet fijn voor al je B&B klanten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-05 18:19
Zakelijk zijn er subsidies mogelijk en vast wel een installateur in de omgeving die wel vaker Victron of misschien zelfs Deye plaatst en die bij probleempjes bij jullie op de koffie komt om ze op te lossen. Het is maar hoeveel tijd je er zelf in wil steken als er probleempjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Vandaag de batterij mogen ontvangen, en heb zowel de batterij als de CT001 in de Marstek-app maar als ik dan de batterij op auto wil doen en kies voor CT001 zegt ie dat ie offline is en wil ook niet connecten. Ook onlogisch IMHO dat ie niet gewoon het apparaat detecteert dat ik in de app heb gezet met naam. Wat zie ik hier over het hoofd?

Wat me in de app ook opvalt is elke keer dat ik naar 1 van de apparaten ga het Wifi- en/of Bluetooth-ikoontje niet groen zijn om even later weer groen te worden.

Update: Na terugbladeren in dit topic zie ik dat @vrs hetzelfde probleem had. Nieuwste firmware aanwezig V146. Bij mij blijft ie op CT-configuratie mislukt. Wordt denk ik dan toch wachten op de P1, of de HW-P1-integratie. Tenzij iemand anders nog een ingeving heeft.
Beide herstarten lukt niet en ze staan ongeveer 3 meter van elkaar.

[ Voor 44% gewijzigd door DikkieDick op 08-01-2025 15:59 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerverCom
  • Laatst online: 31-05 09:05
DikkieDick schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:38:
Vandaag de batterij mogen ontvangen, en heb zowel de batterij als de CT001 in de Marstek-app maar als ik dan de batterij op auto wil doen en kies voor CT001 zegt ie dat ie offline is en wil ook niet connecten. Ook onlogisch IMHO dat ie niet gewoon het apparaat detecteert dat ik in de app heb gezet met naam. Wat zie ik hier over het hoofd?

Wat me in de app ook opvalt is elke keer dat ik naar 1 van de apparaten ga het Wifi- en/of Bluetooth-ikoontje niet groen zijn om even later weer groen te worden.
In de Marstek app de CT meter als apparaat toevoegen (klik links bovenin op de batterij naam) via Device Management. Uiteindelijk met wifi en bluetooth zou je deze moeten zien verschijnen.

Heb je eventueel wel de laatste firmware update? V146? Misschien dat dit verschil maakt.

Zelf wat vreemd gedrag met wifi/bluetooth gehad, alles resetten en opnieuw instellen heeft bij mij geholpen.

[ Voor 15% gewijzigd door GerverCom op 08-01-2025 15:58 ]

2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
GerverCom schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:54:
[...]

In de Marstek app de CT meter als apparaat toevoegen (klik links bovenin op de batterij naam) via Device Management. Uiteindelijk met wifi en bluetooth zou je deze moeten zien verschijnen.

Heb je eventueel wel de laatste firmware update? V146? Misschien dat dit verschil maakt.

Zelf wat vreemd gedrag met wifi/bluetooth gehad, alles resetten en opnieuw instellen heeft bij mij geholpen.
Dat 1e heb ik gedaan. Overigens valt het me ook op dat ik niet de naam kan wijzigen van een apparaat. En de laatste firmware staat er ook op (V146). Ik kan nog een reset van de batterij proberen. Voor de CT001 was het al een gedoe met de wifi, omdat ik een wifi-netwerk heb zowel op 2,4Ghz als 5Ghz. Even 5 uitgeschakeld zodat ie kon connecten en daarna weer ingeschakeld.
Heb ook vaak meldingen dat er een upgrade is van de communicatiemodule. Staat nu 202407221950, Reset naar fabrieksinstellingen geeft ook geen soelaas.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerverCom
  • Laatst online: 31-05 09:05
DikkieDick schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Dat 1e heb ik gedaan. Overigens valt het me ook op dat ik niet de naam kan wijzigen van een apparaat. En de laatste firmware staat er ook op (V146). Ik kan nog een reset van de batterij proberen. Voor de CT001 was het al een gedoe met de wifi, omdat ik een wifi-netwerk heb zowel op 2,4Ghz als 5Ghz. Even 5 uitgeschakeld zodat ie kon connecten en daarna weer ingeschakeld.
Heb ook vaak meldingen dat er een upgrade is van de communicatiemodule. Staat nu 202407221950, Reset naar fabrieksinstellingen geeft ook geen soelaas.
Communicatie module upgrade krijg ik ook, enkel ik geloof niet dat deze "iedere keer" ook beschikbaar is. Lijkt meer een soft reset

2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Overigens kreeg ik niet helemaal de klem gesloten om de kabel want te weinig ruimte, maar geeft in de app rond 60VA aan (1 fase). Of dat goed is weet ik niet, want op dit moment wordt er niet meer teruggeleverd. Panelen leveren nog wel 12W op maar in totaal geeft de p1-meter iets van 195W gebruik.

Maar eens de CT001 op de batterij gezet zodat ze in ieder geval in de buurt van elkaar zijn. Hij is dan wel langer bezig om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het mislukt is.

Ook een aardige: had een Qnect slimme stekker ertussen gestopt om zo ook het verbruik te meten, is het bij zowel laden als ontladen een positieve waarde. Die stekker kan dus geen negatieve waardes aan. Jammer.

[ Voor 41% gewijzigd door DikkieDick op 08-01-2025 17:16 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scruysberghs
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 11:19
superduper1969 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:43:
[...]

De Accu staat op een vaste plek in de schuur en mijn HA draait binnen Virtualbox op een PC.
In de schuur heb ik geen zin om netwerk aan te leggen vandaar dat Wifi voor mij een perfecte oplossing is.
Nog mooier zou zijn als ze ModBus over IP, of nog mooier MQTT in de Firmware stoppen maar dat is op dit moment nog toekomstmuziek.

Bedankt voor je aanbod maar ik wacht het nog even af.
Ik zie in de geschiedenis van deze thread dat je voor je modbus experimenten al een en ander met MQTT hebt geprobeerd.
Deze stappen doen het dus niet met de Venus batterij?

code:
1
2
3
4
5
Enable the MQTT option through the Energy Management System by toggling "MQTT enabled" on
    Open the Power Zero/Marstek App and connect to your storage via Bluetooth
    Under "Settings" you'll see an option "MQTT" now
    Fill out your MQTT broker settings. Make sure to enable or disable the checkbox "SSL connection enabled", depending on whether your broker supports SSL (disable if unsure)
    Save

Er is alvast wel een document beschikbaar waar de MQTT topics beschreven staan met de titel 'Venus MQTT Document" dus de functie moet toch echt wel bestaan in een versie van de firmware lijkt me.
Ik zie in het document (kan hier helaas geen PDF opladen) topcis staan om bijvoorbeeld laadvermogen in te stellen, dus het is zeker niet read only zoals ik hier al eens vermeld heb gezien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
12 Set maximum charging power
12.1 Public
Topic:
hame_energy/{type}/App/{uid or mac}/ctrl
Payload:
cd=16,cp=[300,2500]
12.2 Receive
You will receive a message with a ret value:
1. ret=0 - Setting failed
2. ret=1 - Setting successful

Native mqtt > modbus wat mij betreft, zeker richting Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-05 21:58
Beste Allen,

Onze situatie is zo'n beetje identiek, de zekeringen laten omwisselen van 3x 35A naar 3x 25A ivm vastrecht/kosten. Ook accu's/batterijen overwogen maar hoe zorg je ervoor dat op kritische momenten de stoom (gegarandeerd) beschikbaar is......

Dus maar gekozen voor wat slimmere aansturing/verdeling van de grote verbruikers. Enkele voorbeelden:
- Droger vervangen door een WP droger (van ca. 3 kW -> 0,9 kW opgenomen vermogen)
- WP met klein BUH element (2 kW aangesloten en andere 4 kW losgekoppeld)
- Auto slim laden (bij grotere afname vermogen reduceren)
- Paar andere grote verbruikers slim uitschakelen via HW socket
- Alle overige grote verbruikers bij vervanging selecteren op lager verbruik/piek
- Verbruikers goed verdelen over de fases
- Tapwater verwarmen op gunstige momenten (energieprijs / piekbelasting vermijden)
- In de keuken hebben we een paar grote verbruikers achter een 16A automaat (gaat er in de praktijk nooit uit omdat de vaatwasser niet gelijk aan is met bv de oven -> maar als er te veel tegelijk aangaat dan vliegt de 16A automaat eruit ipv een hoofdzekering.....)
- Via HW app kan ik de verdeling over de 3 fases live volgen en historie terug kijken
- Etc.

Iets wat van te voren onmogelijk leek blijkt erg mee te vallen in de praktijk. :)

Nb: een 3x 25A hoofdzekering gaat er niet snel uit (kan beste wel tegen een kortstondige overbelasting voordat e.a. eruit klapt)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
scruysberghs schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Ik zie in de geschiedenis van deze thread dat je voor je modbus experimenten al een en ander met MQTT hebt geprobeerd.
Deze stappen doen het dus niet met de Venus batterij?

code:
1
2
3
4
5
Enable the MQTT option through the Energy Management System by toggling "MQTT enabled" on
    Open the Power Zero/Marstek App and connect to your storage via Bluetooth
    Under "Settings" you'll see an option "MQTT" now
    Fill out your MQTT broker settings. Make sure to enable or disable the checkbox "SSL connection enabled", depending on whether your broker supports SSL (disable if unsure)
    Save

Er is alvast wel een document beschikbaar waar de MQTT topics beschreven staan met de titel 'Venus MQTT Document" dus de functie moet toch echt wel bestaan in een versie van de firmware lijkt me.
Ik zie in het document (kan hier helaas geen PDF opladen) topcis staan om bijvoorbeeld laadvermogen in te stellen, dus het is zeker niet read only zoals ik hier al eens vermeld heb gezien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
12 Set maximum charging power
12.1 Public
Topic:
hame_energy/{type}/App/{uid or mac}/ctrl
Payload:
cd=16,cp=[300,2500]
12.2 Receive
You will receive a message with a ret value:
1. ret=0 - Setting failed
2. ret=1 - Setting successful

Native mqtt > modbus wat mij betreft, zeker richting Home Assistant.
Mqtt kan nog niet met de huidige FW 146
Voor Modbus heb ik een escalatie open staan in verband met de CRC die volgens mij niet de standaard aanhoud, deze staat open bij het R&D team.

Wie weet kunnen ze dit meepakken met de Homewizard koppeling FW.

Als je het MQTT Document op een of andere manier kan delen zou dat welkom zijn.

MQTT zou inderdaad het handigst zijn. Modbus over IP als tweede optie dan heb je geen extra hardware koppeling nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door superduper1969 op 08-01-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:17
spam

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 08-01-2025 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrs
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-02 21:00

vrs

DikkieDick schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:38:

Update: Na terugbladeren in dit topic zie ik dat @vrs hetzelfde probleem had. Nieuwste firmware aanwezig V146. Bij mij blijft ie op CT-configuratie mislukt. Wordt denk ik dan toch wachten op de P1, of de HW-P1-integratie. Tenzij iemand anders nog een ingeving heeft.
Beide herstarten lukt niet en ze staan ongeveer 3 meter van elkaar.
Bij mij werkt de ct001 ook nog altijd niet . Wacht nu op de p1 dongle .Ook de waarde die op de cp001 staan kloppen volgens mij niet . maar daar ben ik nog even mee aan het wachten . Krijg nu wel regelmatig verbinding met de ct001op de batterij maar deze valt steeds uit wifi signaal is ok en ze staan op een meter van elkaar . Hopelijk brengt de p1 meter een uitkomst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Njord1
  • Laatst online: 30-05 06:50
Hier werkt de CT001 ook niet stabiel, dan op 2 batterijen wel verbinding, en op 1 niet of andersom, of helemaal niet. Ben er klaar mee, en heb een Shelly Pro 3EM-3CT63 besteld. Aangezien ik een DSMR 4 meter heb, en deze pas op zijn vroegst in 2027 vervangen gaat worden, heb ik hier voor gekozen om zo een snelle, stabiele, en nauwkeuriger meting te krijgen.

3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoekpieter
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-01 15:26
Taro schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:35:
[...]

Ik heb een c automaat als hoofdmeter, die kan je gedurende 15 minuten 33% overbelasten voordat deze uitslaat. dus de bedoeling is om bij langdurig overgebruik bij te schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Njord1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:27:
Hier werkt de CT001 ook niet stabiel, dan op 2 batterijen wel verbinding, en op 1 niet of andersom, of helemaal niet. Ben er klaar mee, en heb een Shelly Pro 3EM-3CT63 besteld. Aangezien ik een DSMR 4 meter heb, en deze pas op zijn vroegst in 2027 vervangen gaat worden, heb ik hier voor gekozen om zo een snelle, stabiele, en nauwkeuriger meting te krijgen.
Ik zit even naar die Shelley te kijken maar dat wordt teveel gefrut. Ik wacht wel op de P1-meter maar het mooiste zou zijn als ie met de HomeWizard-P1-meter overweg kan, anders heb ik nog een P1-splitter nodig.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
vrs schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:44:
[...]

Bij mij werkt de ct001 ook nog altijd niet . Wacht nu op de p1 dongle .Ook de waarde die op de cp001 staan kloppen volgens mij niet . maar daar ben ik nog even mee aan het wachten . Krijg nu wel regelmatig verbinding met de ct001op de batterij maar deze valt steeds uit wifi signaal is ok en ze staan op een meter van elkaar . Hopelijk brengt de p1 meter een uitkomst
Dat hoop ik ook. Helemaal mooi als het met de P1-meter van HW gaat. Dan maar ff op handmatig. 's Avonds wat ontladen en als er dreigt teruggeleverd te worden maar handmatig laden. Haalt nu bar weinig uit maar is ook om even een beetje mee te spelen. Gisteravond had ik hem ingesteld om met 200W te ontladen, alleen was dat op een enkel moment te veel en was ie aan het terugleveren aan het net wat in HomeAssistant dan wel bijzonder staat in het energy-dashboard. :-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:25
Afgelopen dinsdag heb ik op advies van Marstek Support de accu naar 100% geladen, verder gelaten en verder niets met de accu gedaan.
Vandaag is de SoC 97%. Lijkt dus 1% per dag te gebruiken in rust.
Verder werken de CT klemmen nog steeds niet goed samen met de batterij, meetwaardes komen niet overeen met P1 waardes en de batterij laadt en ontlaadt op bijzondere momenten (van 100W laden tot 796W ontladen binnen 2 min - terwijl gebruik +/-1200W is continue)

Advies (via mail) van Duramotion: CT klem omdraaien... installatie is correct met pijl naar gebruikers dus daar ligt het (natuurlijk) niet aan. Benieuwd wanneer we dit goed werkend krijgen.
Wellicht met de P1 meter (het is week 2 nl...) maar daar heb ik nog niets over te horen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philco
  • Laatst online: 08:59
Heinemancp schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:51:
Afgelopen dinsdag heb ik op advies van Marstek Support de accu naar 100% geladen, verder gelaten en verder niets met de accu gedaan.
Vandaag is de SoC 97%. Lijkt dus 1% per dag te gebruiken in rust.
Verder werken de CT klemmen nog steeds niet goed samen met de batterij, meetwaardes komen niet overeen met P1 waardes en de batterij laadt en ontlaadt op bijzondere momenten (van 100W laden tot 796W ontladen binnen 2 min - terwijl gebruik +/-1200W is continue)

Advies (via mail) van Duramotion: CT klem omdraaien... installatie is correct met pijl naar gebruikers dus daar ligt het (natuurlijk) niet aan. Benieuwd wanneer we dit goed werkend krijgen.
Wellicht met de P1 meter (het is week 2 nl...) maar daar heb ik nog niets over te horen gekregen.
Bij deze ook een marstek batterij besteld maandag.
Leverancier beloofd levering binnen de 8 dagen en MET P1 Dongle.
Ben benieuwd.

Voor de topic betreffende de CT klemmen heb ik toch inderdaad wat twijfels betreffende de correctheid van de metingen. Om een juiste meting te doen van het vermogen heb je zowel stroom als spanning nodig . (P=UxI). Op de draadloze energiemeter met klemmen is er echter geen enkele fysieke verbinding met de fases voor zover ik kan zien. Technisch is het dus onmogelijk om de spanning (U in de formule) te meten. De spanning kan volgens de norm 10 pct varieren in het net. Andere kwh meters hebben wel een aansuiting waar de fases effectief mee gemeten worden. Enfin dit is mijn oordeel, dus voorzichtig met de berekeningen gebruik makende van de ct klemmen indien je correcte conclusies wil maken.

Ik denk dus dat een P1 dongle (hetzij van marstek zelf, shelly of HW) een correctere meting zou moeten kunnen doen. Nu dus wachten op de levering van de batterij en de plaatsing van de digiteller om meer ervaring met deze op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
*knip* linkdrop, zie beleid

[ Voor 85% gewijzigd door Proton_ op 09-01-2025 09:00 ]

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smart-Charged
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-03 21:35

Smart-Charged

Bedrijfsaccount Smart-Charged
*knip* spam

[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 09-01-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:12
philco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:19:
[...]

Bij deze ook een marstek batterij besteld maandag.
Leverancier beloofd levering binnen de 8 dagen en MET P1 Dongle.
Ben benieuwd.

Voor de topic betreffende de CT klemmen heb ik toch inderdaad wat twijfels betreffende de correctheid van de metingen. Om een juiste meting te doen van het vermogen heb je zowel stroom als spanning nodig . (P=UxI). Op de draadloze energiemeter met klemmen is er echter geen enkele fysieke verbinding met de fases voor zover ik kan zien. Technisch is het dus onmogelijk om de spanning (U in de formule) te meten. De spanning kan volgens de norm 10 pct varieren in het net. Andere kwh meters hebben wel een aansuiting waar de fases effectief mee gemeten worden. Enfin dit is mijn oordeel, dus voorzichtig met de berekeningen gebruik makende van de ct klemmen indien je correcte conclusies wil maken.

Ik denk dus dat een P1 dongle (hetzij van marstek zelf, shelly of HW) een correctere meting zou moeten kunnen doen. Nu dus wachten op de levering van de batterij en de plaatsing van de digiteller om meer ervaring met deze op te doen.
Jouw Marstek zit toch aan het net gekoppeld en kan de spanning meten, mits dat dit ook voor die doeleinden in dit systeem gemeten wordt. Althans je batterij moet wel altijd ietsje hogere spanning genereren om terug te kunnen leveren.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:12
hoekpieter schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:59:
[...]

Ik heb een c automaat als hoofdmeter, die kan je gedurende 15 minuten 33% overbelasten voordat deze uitslaat. dus de bedoeling is om bij langdurig overgebruik bij te schakelen...
Goed idee met die batterijen. Doe je op dit moment handmatig de batterijen sturen of heb je iets in elkaar getweakt dat het zelfstandig kan sturen zoals je voor ogen hebt?

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Ideetje?

Ik heb de Marstek aangesloten op het net via een socket van HW. De homewizard socket kan ik aan en uitzetten via mijn Homey. Hiermee zou ik dus kunnen regelen dat dat de batterij gaat laden op de momenten dat ik dit wil.

Nu leek mij dit geen goed idee, om de batterij zo hard uit te zetten. Niet goed voor de hardware.

Maar nu is het apparaat daar natuurlijk op gebouwd > hij schakelt dan over op de backup en gaat dus helemaal niet uit. wanneer de netspanning weer geactiverd wordt gaat hij gewoon weer verder met het programma wat je hebt ingesteld (bijvoorbeeld manueel op laden zetten voor de hele dag).

Ik zie nu alleen nog geen mogelijkheid om o te wisselen tussen laden en ontladen. Of heeft iemand een idee?

(Jaja beetje houtje touwtje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philco
  • Laatst online: 08:59
Ersus schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Jouw Marstek zit toch aan het net gekoppeld en kan de spanning meten, mits dat dit ook voor die doeleinden in dit systeem gemeten wordt. Althans je batterij moet wel altijd ietsje hogere spanning genereren om terug te kunnen leveren.
Klopt wat je zegt maar:
Spanning kan verschillend zijn tussen de meter en het stopcontact waar deze batterij is op aangesloten (spanningsverliezen op de bekabeling/stopcontact).
Je zou er nog kunnen vanuit kunnen gaan dat deze bekabeling perfect is en er geen verlies is.
In deze hypothese is het resultaat dan nog altijd enkel correct ingeval je met een éénfasige aansluiting zit waar zowel de meter als de batterij op dezelfde fases aangesloten zijn.

Vele woningen zijn echter voorzien van een 3 fasen-aansluiting.
De spanning op deze 3 fases kan ook variëren (tot 10 % volgens de norm) van fase tot fase.
Je kan perfect injecteren (spanningsverhoging) op één fase en verbruiken (spanningsverlaging) op de 2 andere fases.
Niet elke fase heeft om verschillende redenen exact dezelfde spanning.
Vermogen aan de teller is dan de som van de vermogens op elke van de 3 fases.
Wanneer batterij dus enkelfasig aangesloten is kan deze onmogelijk de spanning op de 2 andere fases meten.
Vandaar mijn stelling dat je zonder de spanning op de 3 fases afzonderlijk te meten je geen correct beeld van het afgenomen/geïnjecteerde vermogen kunt berekenen.

Ok, ik weet dat het hier maar over een verschil van maximaal 10 pct kan gaan (we gaan uiteraard niet muggenziften) maar dit is de theorie. Vandaar misschien dus ook de verschillen die je meet tussen je HW en de gegevens van je CT-meter. Daarmee wil ik uiteraard niet zeggen dat de CT geen goede oplossing is he, om deze kleine verschillen gaat het echt niet voor de goede werking van de batterij, maar dit kan wel verklaren waarom de meetresultaten tussen P1 meter en CT licht kunnen verschillen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• superduper1969
De MQTT Documentatie is beschikbaar
Het document er goed uit en lijkt de nodige opties en informatie te bevatten.
Zo te zien draait het lokaal vanuit de battery firmware, dus niet vanuit de cloud.
Alle logische topics staan erin, echter Modbus is wel veel uitgebreider op het gebied van het monitoren van de LifePo4 accu's zelf maar die informatie heb je niet echt nodig voor HA.

Wat niet in het document staat is hoe je het activeert, maar ik verwacht dat je gewoon na de volgende Firmware update via de App in je telefoon het IP/Hostnaam/Login van Je MQTT Broker op Home Assistant of Homey invoert om het aan de gang te krijgen.
Voor wie nog nooit iets met MQTT in HA heeft gedaan raad ik deze videos op Youtube aan.
MQTT and Home Assistant: An Abridged Version
Home Assistant 101: How to Integrate MQTT Devices

Zodra ik het werkend heb zal ik wel een post met stappenplan maken.

[ Voor 14% gewijzigd door superduper1969 op 09-01-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 18:35
Die MQTT ziet er wel goed uit. Ook de CT klem waardes kun je via mqtt sturen. Dus lijkt vrij makkelijk om een proxy te maken van een HomeWizard P1 meter naar de Marstek. En dan verder gewoon op auto mode te laten werken.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-05 09:47
Ik ben mij sinds een paar dagen ook aan het inlezen, maar wat een mogelijkheden zijn er inmiddels al.
En ook al zitten we op Tweakers en vind ik wat prutsen en tunen leuk om te doen, zou ik in deze graag een plug en play oplossing willen.

Ik neig nu naar de Marstek Venus van 5kW maar gepruts in de meterkast voor dit zie ik niet zitten en zo te lezen werkt dat ook niet 100%, hij zou dus zeker moeten werken met homewizard want dat gebruik ik al (P1 meter) via hun eigen P1 meter zou ook kunnen maar of dat dan ook weer goed samenwerkt is nog maar de vraag.

De andere oplossing die ik zo voor ogen heb is 2x een Homewizard batterij maar dat zijn ook flink hogere kosten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Cardwizard schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:04:
Ik ben mij sinds een paar dagen ook aan het inlezen, maar wat een mogelijkheden zijn er inmiddels al.
En ook al zitten we op Tweakers en vind ik wat prutsen en tunen leuk om te doen, zou ik in deze graag een plug en play oplossing willen.

Ik neig nu naar de Marstek Venus van 5kW maar gepruts in de meterkast voor dit zie ik niet zitten en zo te lezen werkt dat ook niet 100%, hij zou dus zeker moeten werken met homewizard want dat gebruik ik al (P1 meter) via hun eigen P1 meter zou ook kunnen maar of dat dan ook weer goed samenwerkt is nog maar de vraag.

De andere oplossing die ik zo voor ogen heb is 2x een Homewizard batterij maar dat zijn ook flink hogere kosten dan.
Als je nog wat geduld kunt opbrengen komen ook de eerste ervaringen met HW binnen.
De meeste gebruikers van de Marstek accu krijgen de C1 klemmen niet lekker aan de gang (niet echt P&P )
En hopen op verbeteringen als de P1 dongle er is. maar ook deze ervaringen ontbreken nog.
Over 2 of 3 maanden kan er een betere vergelijking worden gemaakt tussen de div systemen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
superduper1969 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:21:
De MQTT Documentatie is beschikbaar
Het document er goed uit en lijkt de nodige opties en informatie te bevatten.
Zo te zien draait het lokaal vanuit de battery firmware, dus niet vanuit de cloud.
Alle logische topics staan erin, echter Modbus is wel veel uitgebreider op het gebied van het monitoren van de LifePo4 accu's zelf maar die informatie heb je niet echt nodig voor HA.

Wat niet in het document staat is hoe je het activeert, maar ik verwacht dat je gewoon na de volgende Firmware update via de App in je telefoon het IP/Hostnaam/Login van Je MQTT Broker op Home Assistant of Homey invoert om het aan de gang te krijgen.
Voor wie nog nooit iets met MQTT in HA heeft gedaan raad ik deze videos op Youtube aan.
MQTT and Home Assistant: An Abridged Version
Home Assistant 101: How to Integrate MQTT Devices
Zodra ik het werkend heb zal ik wel een post met stappenplan maken.
Wat ik mis is, of ik zie het ergens over het hoofd, hoe krijg ik die data vanuit de Marstek in bijvoorbeeld Mosquitto? Ik heb op mijn raspberry pi rtl_433 draaien die data leest van een paar thermometers. En die sluist dat dan door middles een mqtt die luistert. En vanuit HA wordt die informatie ingelezen. Gaat deze via de rtl_433.conf of moet dit op andere manier geconfigureerd worden? Ik kan dat zo 1,2,3 niet vinden.

Even later: o, dit is dat esphome-verhaal als ik het goed heb. Dan daar verder mee stoeien vermoed/verwacht ik.

Update: ik lees nu pas in je verhaal dat er niet instaat hoe je het activeert. :-)
Inmiddels wel de sensoren alvast toegevoegd aan mijn mqtt.yaml zodat als het actief is ik ze gelijk heb of desnoods nog wat aan moet passen. :-)

[ Voor 9% gewijzigd door DikkieDick op 09-01-2025 15:58 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
DikkieDick schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Wat ik mis is, of ik zie het ergens over het hoofd, hoe krijg ik die data vanuit de Marstek in bijvoorbeeld Mosquitto? Ik heb op mijn raspberry pi rtl_433 draaien die data leest van een paar thermometers. En die sluist dat dan door middles een mqtt die luistert. En vanuit HA wordt die informatie ingelezen. Gaat deze via de rtl_433.conf of moet dit op andere manier geconfigureerd worden? Ik kan dat zo 1,2,3 niet vinden.

Even later: o, dit is dat esphome-verhaal als ik het goed heb. Dan daar verder mee stoeien vermoed/verwacht ik.
Lees niet alleen het MQTT Doc maar ook de Post, daar staat het al benoemd inclusief interesante video's , en dit heeft niets te doen met esphome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
superduper1969 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Lees niet alleen het MQTT Doc maar ook de Post, daar staat het al benoemd inclusief interesante video's , en dit heeft niets te doen met esphome.
Ok, want ik heb mqtt al actief op HA. Zocht even op mqtt en Marstek 2500 en kwam wat duitse berichten tegen, ook met betrekking tot esphome en toen bedacht ik me dat ik zoiets vorige week ook las en toen zo'n esp-bordje had aangeschaft. Duik er vanavond wel ff verder in.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
Peterhardenberg schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Als je nog wat geduld kunt opbrengen komen ook de eerste ervaringen met HW binnen.
De meeste gebruikers van de Marstek accu krijgen de C1 klemmen niet lekker aan de gang (niet echt P&P )
En hopen op verbeteringen als de P1 dongle er is. maar ook deze ervaringen ontbreken nog.
Over 2 of 3 maanden kan er een betere vergelijking worden gemaakt tussen de div systemen op de markt.
Geduld is geen probleem en HW heeft voor mij zeker een pre, vind ik altijd goed werken dus (aanname) de batterijen zullen dat ook wel doen, echter de 2x een HW voor 5,4 kWh komt op 2790 euro en de Marstek Venus met 5,12 kWh komt op iets van 1600 euro....... dat scheelt wel erg veel. Neemt niet weg dat het goed MOET werken en de prijs niet leading is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• superduper1969
Ik heb de MQTT handleiding door Copilot gehaald als een opzetje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
mqtt:
  broker: <your_broker_address>
  port: 1883
  username: <your_username>
  password: <your_password>

sensor:
  - platform: mqtt
    name: "Total Cumulative Charging Capacity"
    state_topic: "hame_energy/{type}/App/{uid or mac}/ctrl"
    value_template: "{{ value_json.tot_i }}"
    unit_of_measurement: "kWh"

name: "Total Cumulative Discharge Capacity"
    value_template: "{{ value_json.tot_o }}"

name: "Daily Cumulative Charging Capacity"
    value_template: "{{ value_json.ele_d }}"

name: "Monthly Cumulative Charging Capacity"
    value_template: "{{ value_json.ele_m }}"

name: "Daily Cumulative Discharge Capacity"
    value_template: "{{ value_json.grd_d }}"

name: "Monthly Cumulative Discharge Capacity"
    value_template: "{{ value_json.grd_m }}"

name: "Daily Cumulative Income"
    value_template: "{{ value_json.inc_d }}"
    unit_of_measurement: "EUR"

name: "Monthly Cumulative Income"
    value_template: "{{ value_json.inc_m }}"
    unit_of_measurement: "EUR"

name: "Off Grid Power"
    value_template: "{{ value_json.grd_f }}"
    unit_of_measurement: "VA"

name: "Combined Power"
    value_template: "{{ value_json.grd_o }}"
    unit_of_measurement: "W"

name: "Working Status"
    value_template: "{{ value_json.grd_t }}"

name: "CT Status"
    value_template: "{{ value_json.gct_s }}"

name: "Battery Working Status"
    value_template: "{{ value_json.cel_s }}"

name: "Battery Energy"
    value_template: "{{ value_json.cel_p }}"

name: "SOC Error Code (Fault)"
    value_template: "{{ value_json.err_t }}"

name: "SOC Error Code (Warning)"
    value_template: "{{ value_json.err_a }}"

- platform:
      mqtt:
        name:
          Device Version Number:
            state_topic:
              hame_energy/{{ type }}/App/{{ uid_or_mac }}/ctrl:
                value_template:
                  {{ value_json.dev_n }}

- platform:
      mqtt:
        name:
          Grid Type:
            state_topic:
                value_template:
                  {{ value_json.grd_y }}

- platform:
      mqtt:
        name:
          Working Mode:
            state_topic:
                value_template:
                  {{ value_json.wor_m }}

[ Voor 4% gewijzigd door superduper1969 op 09-01-2025 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Cardwizard schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:36:
[...]

Geduld is geen probleem en HW heeft voor mij zeker een pre, vind ik altijd goed werken dus (aanname) de batterijen zullen dat ook wel doen, echter de 2x een HW voor 5,4 kWh komt op 2790 euro en de Marstek Venus met 5,12 kWh komt op iets van 1600 euro....... dat scheelt wel erg veel. Neemt niet weg dat het goed MOET werken en de prijs niet leading is.
Aanschafprijs is voor vele een belangrijk punt in de aanschaf.
Een thuis accu koop je om vele jaren te kunnen gebruiken 24 uur per dag 7 dagen in de week.
na 6 maanden ben je vergeten wat je betaald hebt, maar gebruikers (on)gemakken heb je nog iedere dag mee te maken.
(Wat ben ik toch blij met mn Sessy's ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cardwizard
@Peterhardenberg heb ik ook naar gekeken maar de capaciteit komt overeen met de Marstek, wel bijna 2k prijsverschil wat ik behoorlijk vind

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
Peterhardenberg schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Aanschafprijs is voor vele een belangrijk punt in de aanschaf.
Een thuis accu koop je om vele jaren te kunnen gebruiken 24 uur per dag 7 dagen in de week.
na 6 maanden ben je vergeten wat je betaald hebt, maar gebruikers (on)gemakken heb je nog iedere dag mee te maken.
Daar hebben ze ook hard aan gewerkt met 41 updates, het is bij hun ook niet allemaal in de eerste maand gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Laatst online: 31-05 18:19
Chinezen verleggen ver voor die 41ste update waarschijnlijk hun aandacht naar het laatste nieuwe product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
superduper1969 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:32:
[...]

Daar hebben ze ook hard aan gewerkt met 41 updates, het is bij hun ook niet allemaal in de eerste maand gelukt.
Klopt helemaal,
SOC is/was een lastig punt in de software, maar veel van deze 41 update's was niet het herstellen van fouten, maar aanvullingen van de mogelijkheden van de software op verzoek van gebruikers.
Als Marstek binnen een jaar net zoveel verbeteringen en aanvullingen door voert dat zou heel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:24:
Ideetje?

Ik heb de Marstek aangesloten op het net via een socket van HW. De homewizard socket kan ik aan en uitzetten via mijn Homey. Hiermee zou ik dus kunnen regelen dat dat de batterij gaat laden op de momenten dat ik dit wil.

Nu leek mij dit geen goed idee, om de batterij zo hard uit te zetten. Niet goed voor de hardware.

Maar nu is het apparaat daar natuurlijk op gebouwd > hij schakelt dan over op de backup en gaat dus helemaal niet uit. wanneer de netspanning weer geactiverd wordt gaat hij gewoon weer verder met het programma wat je hebt ingesteld (bijvoorbeeld manueel op laden zetten voor de hele dag).

Ik zie nu alleen nog geen mogelijkheid om o te wisselen tussen laden en ontladen. Of heeft iemand een idee?

(Jaja beetje houtje touwtje)
Zit je nu ook niet het BMS steeds onderuit te halen als je de stroom eraf haalt? Ik lees in verschillende topics dat je beter de batterij zelf maar niet steeds aan en uit moet schakelen ivm levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
BTW ik ben op dit moment aan het ontladen op/met 2500w. Tenminste zo heb ik hem ingesteld. De Marstek en de HW socket geven 1500w aan. Hij begon om 18.00 uur met 2200 w en nu gezakt naar 1500w. De batterij zit op 39% en staat in de schuur.

[ Voor 29% gewijzigd door Ellroe32 op 09-01-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Devke schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:26:
[...]

Zit je nu ook niet het BMS steeds onderuit te halen als je de stroom eraf haalt? Ik lees in verschillende topics dat je beter de batterij zelf maar niet steeds aan en uit moet schakelen ivm levensduur.
.

Ik ben geen echte techneut. Ik vroeg me dit gewoon even af. In principe is het gebouwd dat als de spanning wegvalt....hij verder gaat op noodstroom.

Ik wacht ook op een mooie oplossing via MQTT. Maar daar weet ik nog te weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:48:
[...]
.

Ik ben geen echte techneut. Ik vroeg me dit gewoon even af. In principe is het gebouwd dat als de spanning wegvalt....hij verder gaat op noodstroom.

Ik wacht ook op een mooie oplossing via MQTT. Maar daar weet ik nog te weinig van.
Ah oke. Ik zou het niet doen. Lekker zelf laten draaien zonder de stroom eraf te laten klappen steeds. Straks zelf aansturen als het kan zonder de stroom eraf te halen steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 09:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik krijg dit nu aangeboden via mijn panelen-bedrijf hier in de buurt:

Marstek Plug & Charger 5.12 kWh – €1.890 incl. BTW

soit, marstek zelf zegt honderd euro minder, maar van wat ik begrijp kán het de moeite waard zijn dus? Ik zou inderdaad puur mijn nachtverbruik willen dekken met dagstroom, om de grootste klap voor te zijn. Kan ik die 1800 euro eruit halen in 10 jaar tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Even zoeken en je kan precies hetzelfde apparaat voor € 1.747,50 kopen …
(Mag hier op dit forum -terecht- geen link zetten en wat jij aanziet voor Marstek zelf in Nederland is niet Marstek zelf maar een wederverkoper)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barca
  • Laatst online: 31-05 19:02

Barca

In Search Of Sunrise

Volgens mij is deze review nog niet gepost alhier

YouTube: DE BESTE PLUG-IN BATTERIJ VAN 2025? Marstek VENUS GETEST!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Goede review! Qua instelling lijk mij niet heel erg ingewikkeld.
Wat doen sommigen hier verkeerd met al hun issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
yingli405 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Goede review! Qua instelling lijk mij niet heel erg ingewikkeld.
Wat doen sommigen hier verkeerd met al hun issues?
Ehhhhh. In reclame filmpjes gaat alles goed he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 10:26
Vdvmark schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:47:
Chinezen verleggen ver voor die 41ste update waarschijnlijk hun aandacht naar het laatste nieuwe product.
Daar heb ik ook schrik voor. Denk dat we de komende jaren een stormloop aan nieuwe (en betere) thuisbatterijen mogen verwachten. Vraag mij dan ook wel sterk af of de app minimaal 10 jaar ondersteund gaat worden (en nog gaat werken op de nieuwste Android/IOS dan).

Ik zie dit momenteel meer als een gimmick om wat mee te experimenteren dan een echte investering. De kans is namelijk groot dat we tegen dat deze rendabel is een nieuwer exemplaar hebben gehaald met nieuwe mogelijkheden. In het beste geval is de oude dan bij familie beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:27
Avenger 2.0 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:50:
[...]

Daar heb ik ook schrik voor. Denk dat we de komende jaren een stormloop aan nieuwe (en betere) thuisbatterijen mogen verwachten. Vraag mij dan ook wel sterk af of de app minimaal 10 jaar ondersteund gaat worden (en nog gaat werken op de nieuwste Android/IOS dan).

Ik zie dit momenteel meer als een gimmick om wat mee te experimenteren dan een echte investering. De kans is namelijk groot dat we tegen dat deze rendabel is een nieuwer exemplaar hebben gehaald met nieuwe mogelijkheden. In het beste geval is de oude dan bij familie beland.
Ik zit het forum eventjes terug te bladeren op je reacties, ik vraag me af of je interesse hebt in deze batterij of alleen maar mensen aanraad om iets anders te doen en voor een dure installatie te gaan. Iemand die bijvoorbeeld een b &b heeft en de batterijen wil gebruiken om een netverzwaring te voorkomen raad je aan om een andere oplossing te zoeken omdat de gasten anders mogelijk de dupe zouden zijn en nu trek je zonder echt bewijs de ondersteuning in twijfel.

Tuurlijk moet deze batterij zichzelf nog bewijzen ik ben zelf ook nog niet helemaal overtuigd door het verhaal van de ct klemmen. Heb zelf wel besteld om erachter te komen of dit werkt. Wanneer dit werkt zou het echt een betaalbare oplossing zijn waar veel mensen iets aan zouden kunnen hebben.

Schrik je echt?
Heb je interesse in de Marstek thuisbatterij, of in een andere stekker batterij?
Zit je misschien in de verkoop van professionele installaties?

Hoe ziet jou oplossing eruit wat betreft thuisbatterijen of ben je gewoon aan het oriënteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Avenger 2.0 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:50:
[...]
Dat is met alles toch? Die nieuwe auto is na een jaar weer "verouderd", je iPhone is na een jaar om je voor te schamen omdat er weer een nieuw model is, etc. etc. Dus je vertelt geen nieuws. Alleen staat de techniek van de thuisbatterij nog in een pril stadium, en in die stadia zullen ontwikkelingen erg snel gaan. Maar ja, dat weet je ook als je voorop wilt lopen, het is niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusB
  • Laatst online: 30-04 23:48
Peterhardenberg schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Hoeveel kwh haalt u uit 1 sessy bij ontladen ?
Volgensmij heeft een sessy een grotere interne accu dan 5kwh. Ze beweren op de site dat er 5kwh bruikbare energie in zit en daadwerkelijk 5kwh als bruikbare enrgie uit de accu komt. De accu heeft bij ontladen ook wat verliezen..dan zou er wel een 5.5kwh accu in moeten zitten..
En zou er ook voor zon 6kwh in gaan incl de verliezen.

Op een forum zag ik sessy eens als reactie geven dat er gegarandeerd 5kwh bruikbare energie uit de ontlading kwam.want de interne batterij had nog wel wat extra vermogen wat je als cadeau kreeg.

En een sessy kun je ontladen tot 5% of misschien zelfs 0% waarbij de marstek niet verder ontlaad dan 10% om de levensduur van de interne accu te verlengen.
Pagina: 1 ... 19 ... 171 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.