Siert192 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:29:
Wat leken bedoelen met “lekstroom” is stroom die weglekt waar je niets aan kunt doen maar waarmee je wel rekening mee moet houden …
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar hoe groot is het probleem nu gemiddeld eigenlijk?
Dus niet verwaarloosbaar begrijp ik … maar is het wel zo ernstig dat je daardoor nu soms er niets mee opschiet met slim in- en verkopen van stroom via het net?
tja wat leken bedoelen is leuk, maar er is toch best veel verschil tussen leken bedoelen en hoe het techniesch in elkaar zit.
dus ja ik vond @
Taro zijn uitleg niet al te slecht.
(de volgende percentages zijn een verzinsel, maar zullen vast wel aardig in de buurt komen van de werkelijkheid.)
er komt via de stekker 230V AC stroom binnen, dit moet worden omgezet naar DC voor de accu.
grofweg 2% verlies.
de accu werkt op 48V (grofweg een 44V als hij bijna leeg is en een 54V als hij goed vol zit.) dus de 230V moet verlaagt worden naar 48V, en weer grofweg een verlies van 2%.
en dan is er ook nog wat warmte wat geproduceerd word in de accu zelf, zullen we ook maar grofweg 2% zeggen.
oke dan moet er weer ontladen worden, en gebeurd weer het zelfde.
accu word weer warm, oeps daar gaat 2%.
de V verhogen en weer 2%.
de DC omzetten naar AC en weer 2%.
en zo ben je al snel weer 10-20% ergens verloren geraakt. ik spreek verder over 15% verlies als gemiddelde.
(jammer dat er nog niet iemand een echt goede meting met rapportage heeft kunnen doen zodat de cijfers een beetje duidelijk zijn en onder welke omstandigheden, maar goed geef de mensen tijd, dit doe je niet zomaar even op een dagje, kost gewoon tijd en spullen.)
maar er is nog een dingetje.
heb jij een dynamisch EPEX contact, met 24 uur prijzen.
dan moet je ook goed het contrakt lezen, veel leveranciers verkopen jouw kWh's met daar grofweg 2ct per kWh aan opslag op.
en als je terug levert dan krijg je die 2ct niet terug, nop sterker nog veel leveranciers vragen dan nog 2ct extra kosten.
dit maakt dat je al snel 4ct per kWh prijs verschil moet hebben om dit goed te maken.
(en het hele irritante is dat eigenlijk een stroom contract hebben met een dynamische EPEX prijs niet is toegestaan volgens de wet, dit word voor nu nog gedoogt. hierdoor is het eigenlijk verboden om te vertellen dat je die 2ct betaald en 2ct boeten die je krijgt bij leveren, die eigenlijk niet gezegd mag worden door de leverancier, behalve in je contract. dit word gelukkig door een aantal leveranciers wel vermeld, maar maakt het wel lastig om het soms uit te zoeken. *)
dan heb je slijtage aan de accu, 6000X vol laden en ontladen en hij is wat meer versleten (grofweg word een 80% rest capaciteit gerekend, maar goed die laat ik even weg voor het gemak.)
1500€ accu / 6000X laadcyclus / 5kWh = 0,05ct/kWh wat je hier nodig hebt.
tel je al die punten bij elkaar op, dan kun je stroom in kopen en verkopen pas als er:
4ct verschil inkoop/verkoop
5ct voor de accu slijtage.
15% voor verlies van kWh's opslaan.
dus probeer maar uit te rekenen, je hebt best een flink verschil nodig in prijzen om dit goed te maken.
(ik zelf kom uit deze berekening ook nooit helemaal perfect. echt handelen met stroom: lastig het is, blijft mijn antwoord.)
en dan hebben we nu nog salderen.
nu krijg je per kWh die je gebruikt het volle pond (- de 2ct inkoop en 2ct verkoop) met de belasting per kWh.
deze belasting is grofweg 10ct ex BTW een 12ct inc BTW.
bron:
https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
maar straks geen salderen, die dan moet je bij je inkoop en verkoop die 12ct ook nog rekenen.
en hoe dat precies gaat lopen met de EPEX markt, geen idee.
maar dit maakt echt handelen straks echt lastig.
gelukkig kun je buiten handelen ook nog andere dingen doen.
denk aan de accu laden als de prijzen laag zijn, en net zoveel stroom leveren als je gebruikt in je huis.
dus rechtstreeks gebruik, en dan heb je geen last van de 2ct verkoop boete, geen probleem met de 12ct salderen, of te wel je vangt dan het volle pont.
dit is wat beperkt in aantal kWh's maar maakt een EPEX contract wel een heel stuk leuker omdat je dan heel vaak alleen de prijs betaald van de lage inkoop.
(dit heeft eigenlijk weer het nadeel, dat je de BTW van de accu niet terug kunt vragen.
je gebruikt de stroom dus zelf en je handelt niet met de stroom, je merkt alleen ook dat hier veel op de grens mee word gewerkt, vele vragen de BTW wel terug terwijl het erg is aftenvragen of ze wel handelen.
ach van mij mag het, heb er geen problemen mee, een beetje creatief met de belastingdienst zijn, ik kijk de andere kant op hoor.
zoals @
Gameboy zegt hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81229460
dit zou officieel dus wel de BTW betalen moeten zijn over de accu.)
en dan hoop ik dat ik alles goed heb geschreven, en het een beetje duidelijk is.
(ben ook maar mens en dit is erg ingewikkelde materie.)
*) je moet dus wel goed contracten kunnen lezen wil je dit allemaal kunnen begrijpen.
zo heb je de leuke valkuil: contract verwijst naar algemene voorwaarde.
contract kan de leverancier niet aanpassen.
de algemene voorwaarde, dat kunnen ze aanpassen als ze er zin in hebben zonder dat je te vertellen.
en jep hier word gebruik van gemaakt door zelfs de grote leveranciers.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)