Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

d3x

Avenger 2.0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Hier hetzelfde aan de hand gehad. Bijna een uur gewacht en dan stekker eruit getrokken. Na een halve minuut valt de ventilator uit, nog even gewacht en dan terug ingeplugd. Start opnieuw op en de laatste firmware staat erop 8)

Die aan/uit knop doet bij mij eerlijk gezegd niet veel, al zeker niet om geforceerd uit te zetten of dergelijke.
In normaal bedrijf zet deze bij mij de batterij in standby en als ik dan de stekker trek valt deze volledig uit.
staat al in de TS, is een gekend probleem bij MT V2 en de v151 upgrade.

Zijn er nog collega's die meerdere MT hebben op 1 fase met v151 en ct003 die in slechte dagen als dit weekend leeg zijn en op self consumption staan?

ik heb sinds de 2e een service ticket openstaan dat de MT niet automatisch starten met opladen na lange idle.. er mag 100-200W als overschot zijn dan nog geeft de ct003 geen impuls richting de MT's om te starten. Wanneer ik 1 van de 2 MT even in manueel zet en dan terug op auto dan werkt het en starten beide MT met laden. Een diagnose van de fase helpt niet om te starten met laden.

BE / SMA 4.2 KWp / HMT 0.8 / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philco
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-10 11:06
[...]

Hier hetzelfde aan de hand gehad. Bijna een uur gewacht en dan stekker eruit getrokken. Na een halve minuut valt de ventilator uit, nog even gewacht en dan terug ingeplugd. Start opnieuw op en de laatste firmware staat erop 8)

Die aan/uit knop doet bij mij eerlijk gezegd niet veel, al zeker niet om geforceerd uit te zetten of dergelijke.
In normaal bedrijf zet deze bij mij de batterij in standby en als ik dan de stekker trek valt deze volledig uit.
Een vraagje.
Ik draai al een 3 tal maand met 1 marstek batterij op versie 148 in combinatie met een P1 meter van Homewizard op een meter die om de seconde data doorstuurt.
Tot hier toe loopt alles perfect, de batterij zorgt ervoor dat ik nul op de meter krijg en corrigeert goed bij meer of minder stroom uit de zonnepanelen.
Er is een kleine vertraging van een 6 tal seconden bij wijziging van het verbruik/opbrengst maar dit lijkt mij eigen aan dit systeem.
Ik ben dus vrij blij met dit resultaat.
De vraag is echter, zou ik updaten naar v151 (de update staat klaar in mijn app) of blijf ik bij de stabiel werkende versie v148.
Zijn er risico's bij een update dat het slechter werkt dan voor de update en welke zijn de pro's van een update naar V151.
Ik ben er nog niet helemaal uit.
Dank om jullie ervaring hierover te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
[...]

ben nu half uurtje naar de winkel geweest, ventilator draait nog en aan knop ingedrukt houden doet helemaal niks zelfs niet na 1min, zal nog maar wat wachten zeker, hopelijk moet de batterij niet volledig leeg zijn, die stond op 4.04 kW :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Javice19 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:47:
[...]

ben nu half uurtje naar de winkel geweest, ventilator draait nog en aan knop ingedrukt houden doet helemaal niks zelfs niet na 1min, zal nog maar wat wachten zeker, hopelijk moet de batterij niet volledig leeg zijn, die stond op 4.04 kW :X
Het blijft bijzonder dat er nooit echt een duidelijke reset procedure geweest is die consistent werkt. Laatst kwam hier voorbij dat iemand het weer werkend had gekregen na waarschijnlijk de knop meerdere malen achter elkaar lang ingedrukt te houden. Kan je ook nog proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Javice19
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Het blijft bijzonder dat er nooit echt een duidelijke reset procedure geweest is die consistent werkt. Laatst kwam hier voorbij dat iemand het weer werkend had gekregen na waarschijnlijk de knop meerdere malen achter elkaar lang ingedrukt te houden. Kan je ook nog proberen.
super, dit lukte dus, dank u !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Javice19 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:47:
[...]
Bij mij viel de ventilator uit kort na het trekken van stekker uit stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Javice19 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:53:
[...]
super, dit lukte dus, dank u !
Top dat het gelukt is 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:44
Totalen123 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:10:
[...]

Naar aanleiding van je bericht, een vraag. Ik zie in de app een Mac adress voor de Marstek Venus, maar die verschilt van het Mac adress dat ik in mijn KPN modem zie. Welke van die twee moet je invullen? En, waarom verschillen beide?
Als je de handleiding volgt van Richh geeft hij een macadres; die moet je invullen. Het is ook degene die je ziet in de app bij device management. Het macadres dat mijn router ziet is anders.

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:04
ik had gevraagd aan user feedback (heb zelf de batterijen nog niet) of ook met de p1 van HW kan gewerkt worden met meedere batterijen en in NOM, dit kreeg ik als feedback

Hello Supports multiple operating methods.(without ct002/003)
A. Install each unit to a different phase. Maximum 3 units. 
B. Upgrade each unit to V149 version. (and above) 
C. APP modifies three-phase make-up power to single-phase make-up power.

Maar snap C niet zo goed? wat wilt dat nu zeggen? Kan het of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:05:
ik had gevraagd aan user feedback (heb zelf de batterijen nog niet) of ook met de p1 van HW kan gewerkt worden met meedere batterijen en in NOM, dit kreeg ik als feedback

Elke MT gaat NOM regelen op de fase waarop hij is aangesloten

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat je dit meer moet zien als een stappenplan. Maar mijn Chinglisch is ook niet geweldig. Voor zover wij weten is namelijk de enige manier om meerdere batterijen met HW P1 te gebruiken, ze op hun eigen fase te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-10 12:04

In de app kan je kiezen of de batterij moet kijken naar de som van de fases of alleen naar 1 fase. Standaard staat hij op de som van de fases. Ik neem dus aan dat stap c is die instelling wijzigen naar 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:04
dus maw, we kunnen wel de HW P1 gebruiken voor meerdere batterijen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NoFate schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:10:
Ja dat kan maar je kan niet met 3 batterijen naar Drie-fasensom regelen, dat kan enkel met de CT002 en de CT003.

Je kan wel MT1 laten regelen naar NOM op zijn fase, idem voor MT2 NOM naar zijn fase en de MT3 op Drie-fasensom zetten. Niet ideaal maar werkt ook

Wel telkens diagnose runnen, duurt een 20 tal seconden per batterij

[ Voor 7% gewijzigd door DSSW op 26-05-2025 10:16 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:00
PNARI schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:29:
[...]

Je kan zien in de grafiek profit statistics om hoe laat die gaat laden. Er staat een geel vlakje met een C erin bij de de grafiek. De grafiek geeft de actuele uurprijzen. Hij gaat op de goedkoopste 2u laden, dat kunnen twee uren na elkaar zijn maar ook 2x1uur verspreid.
Goedkoopste uren zijn nu maar ik zie geen geel grafiekje. Hij laadt dus blijkbaar niet vanuit het net.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:46
Kon het in de search niet zo snel vinden.
Maar hoe herken je een V1 of een V2?
Dit ivm de modbua connectie voor de lilygo

Ik heb afgelopen week mijn marstek gekregen van duravolt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris96 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:23:
Kon het in de search niet zo snel vinden.
Maar hoe herken je een V1 of een V2?
Dit ivm de modbua connectie voor de lilygo

Ik heb afgelopen week mijn marstek gekregen van duravolt.
De handvatten bovenop is V2. Maar zou sowieso alles even doormeten als je een multimeter ter beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erik1805 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Goedkoopste uren zijn nu maar ik zie geen geel grafiekje. Hij laadt dus blijkbaar niet vanuit het net.
Ik durf niet te zeggen of het gaat werken, er zijn namelijk meer mensen die de laatste tijd getest hebben met deze functie waarin het niet naar verwachting werkt, maar zowel in België als Nederland zijn nu nog niet de goedkoopste twee uren van de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-10 16:25
NoFate schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:10:
ja maar niet slim zoals met de CT003, al meerdere keren vermeld. Overigens is het antwoord van Marstek hun standaard antwoord op die vraag. Hier draait 1 batterij op fase A en een tweede batterij op som van fases met HW P1, gaat al 3-4 weken prima.

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
pascallj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Ik durf niet te zeggen of het gaat werken, er zijn namelijk meer mensen die de laatste tijd getest hebben met deze functie waarin het niet naar verwachting werkt, maar zowel in België als Nederland zijn nu nog niet de goedkoopste twee uren van de dag.
Ik heb niet heel veel panelen dus voordat de batterij vol duurt dat wel even. Dan kan de batterij toch beter vanuit het net laden in de goedkoopste uren? Nu, met dat beetje zon krijg ik de batterij niet echt vol.

Ik ga het in de gaten houden vandaag.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erik1805 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:30:
[...]

Ik heb niet heel veel panelen dus voordat de batterij vol duurt dat wel even. Dan kan de batterij toch beter vanuit het net laden in de goedkoopste uren? Nu, met dat beetje zon krijg ik de batterij niet echt vol.

Ik ga het in de gaten houden vandaag.
Met jouw Nederlandse dynamisch contract wel inderdaad. Maar dan kan je sowieso het beste laden op de twee goedkoopste uren en verkopen op de twee duurste (alhoewel dit laatste niet automatisch kan). Dus dan zou 'AI' de beste tweede optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
pascallj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:33:
[...]

Met jouw Nederlandse dynamisch contract wel inderdaad. Maar dan kan je sowieso het beste laden op de twee goedkoopste uren en verkopen op de twee duurste (alhoewel dit laatste niet automatisch kan). Dus dan zou 'AI' de beste tweede optie zijn.
Ja AI heb ik nu ingesteld. Zal het vandaag even bekijken hoe het gaat.

Goedkoopste uren bij Tbber:
12:00 en 13:00
15:00 en 16:00

[ Voor 6% gewijzigd door Erik1805 op 26-05-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:48
Weet er iemand hoe snel de Marstek batterij reageert icm een HW P1 meter? Bij afwisselde opbrengst of afname, heb ik toch een beetje netafname omdat de omvormer te traag reageert. Volgens mij is er niks aan te doen, maar ik gok dat het +-10s is?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philco
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-10 11:06
Broodro0ster schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:39:
Weet er iemand hoe snel de Marstek batterij reageert icm een HW P1 meter? Bij afwisselde opbrengst of afname, heb ik toch een beetje netafname omdat de omvormer te traag reageert. Volgens mij is er niks aan te doen, maar ik gok dat het +-10s is?
bij mij regelt die na ongeveer een 6 tal seconden bij met de HW p1 en een meter die elke seconde data doorgeeft o een MT versie 148. Dit lijkt mij redelijk, te snel reageren heeft ook zo zijn nadelen bij snel veranderende belasting van het net. is altijd een compromis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tisniwoar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 00:57
Heb de batterij volgens de instructie van Richh in Home Assistant MQTTT geïntegreerd (met de Hame Relay en hm2mqtt Add-ons). Lijkt te werken, maar wat is die "BMS CellCycle" en hoe zit dat met die "BMS Temperature", is die geen factor 10 te groot? Of kan ik met de Marstek ook pizza's bakken? :9
Batterij versie V151, P1 meter CT003 versie V114
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRlMLkS9b0G9ci5OxYvlTq1XB4A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MV1pAIt1MRq7cM6SwL8dsSJH.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door tisniwoar op 26-05-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tisniwoar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:06:
Heb de batterij volgens de instructie van Richh in Home Assistant MQTTT geïntegreerd (met de Hame Relay en hm2mqtt Add-ons). Lijkt te werken, maar wat is die "BMS CellCycle" en hoe zit dat met die "BMS Temperature", is die geen factor 10 te groot? Of kan ik met de Marstek ook pizza's bakken? :9
[Afbeelding]
,

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
tisniwoar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:06:
[Afbeelding]
Hier is dat juist hetzelfde. Lijkt mij niet juist.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:36
Vanmorgen firmware v115 voor CT003 ontvangen en alles werkt nu met sagecom DM

Weet iemand van een smartplug met biderectionele meting liefst zigbee om het laden en ontladen van de MT in HA te kunnen monitoren.
Of kan dit enkel met de Homewizard? Dan zou ik energy socket, p1 meter en p1 splitter moeten kopen €80 om enkel de MT te monitoren is wat veel🤔
Heb mijn zonnepanelen en P1 al in HA met andere dongle.

🇧🇪SMA 3kW 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tinamar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:59:

Weet iemand van een smartplug met biderectionele meting liefst zigbee om het laden en ontladen van de MT in HA te kunnen monitoren.
Of kan dit enkel met de Homewizard? Dan zou ik energy socket, p1 meter en p1 splitter moeten kopen €80 om enkel de MT te monitoren is wat veel🤔
Ik zou dan een lilygo kopen a 20,- en dan kun je veel meer met name nu je al HA gebruikt!

Zie andere topic - Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
tinamar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:59:

Met enkel de Energy socket gaat toch ook? Waarom heb je P1 en splitter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

RumaNoV

Folding

philco schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:43:
[...]

bij mij regelt die na ongeveer een 6 tal seconden bij met de HW p1 en een meter die elke seconde data doorgeeft o een MT versie 148. Dit lijkt mij redelijk, te snel reageren heeft ook zo zijn nadelen bij snel veranderende belasting van het net. is altijd een compromis.
Ik gebruik ook de HW P1 meter en vraag me af of er eventueel een voordeel is om de ct003 te gebruiken ipv de HW P1 meter...? Misschien stuurt de ct003 sneller info door aan de MT batterij dan de HW P1 zodat die sneller kan schakelen? Heeft iemand hier al naar gekeken? Ik heb trouwens versie HWE-P1-G1 van de HW P1. Zijn er misschien nieuwere versies van de HW P1 meter die eventueel performanter zijn? Ik had dat dacht ik ergens gelezen in het HW batterij topic, maar ik kan het niet direct terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:02:
[...]

oja, goed idee, ik was ook een oplossing aan het zoeken om laad en ontlaad vermogen te zien in HA, even naar action rijden voor zo een smart stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Hij laadt dus niet via het net. Blijft alleen het beetje stroom van de zonnepanelen laden. Blijkbaar niet slim genoeg om te merken dat de batterij zo niet vol komt.

[ Voor 29% gewijzigd door Erik1805 op 26-05-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:09
No MQTT URI provided in config and MQTT service is not available.
Deze melding krijg ik in home assistant.

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisniwoar
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 00:57
SatScan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:01:
[...]

Ik zou dan een lilygo kopen a 20,- en dan kun je veel meer met name nu je al HA gebruikt!

Ik gebruik modbus in HA met de Elwin EW11 (maar die geeft deze entiteiten niet weer...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 16:51

S2S

Erik1805 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:17:
Hij laadt dus niet via het net. Blijft alleen het beetje stroom van de zonnepanelen laden. Blijkbaar niet slim genoeg om te merken dat de batterij zo niet vol komt.
AI doet dat normaal gesproken wel hoor, draai deze modus al vanaf januari eerst met 1 batterij en nu met 2. Maar misschien hebben ze een bug geïntroduceerd, ik heb feedback in gestuurd. Dat is het enige wat je kan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 26-05-2025 12:35 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
S2S schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:34:
[...]

AI doet dat normaal gesproken wel hoor, draai deze modus al vanaf januari eerst met 1 batterij en nu met 2. Maar misschien hebben ze een bug geïntroduceerd, ik heb feedback in gestuurd. Dat is het enige wat je kan doen.
Net maar even de vraag gesteld via feedback. Krijg je via de app een reactie?

[ Voor 4% gewijzigd door Erik1805 op 26-05-2025 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Erik1805 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:40:
[...]
Net maar even de vraag gesteld via feedback. Krijg je via de app een reactie?
Inderdaad en krijg daar dan ook een email van. Maar kan wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
Avenger 2.0 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:02:
[...]

Dacht dat Homewizard een gesloten systeem was, dus de energy socket kan via wifi of zigbee uitgelezen worden met HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
SatScan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:01:
[...]

Zal dat eens bekijken thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
tinamar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Dacht dat Homewizard een gesloten systeem was, dus de energy socket kan via wifi of zigbee uitgelezen worden met HA?
Zelf geen ervaring mee, maar zou mogelijk moeten zijn:
https://helpdesk.homewiza...n-met-andere-systemen-api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Nu online
helaas ziet een energy socket geen verschil tussen laden en ontladen, toch niet die ik heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Javice19 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:12:
helaas ziet een energy socket geen verschil tussen laden en ontladen, toch niet die ik heb
Die van de Action misschien niet, maar heb hier nog nooit problemen gelezen over de HW socket. Ze bestaan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoltergeistBE
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:37
Ik heb een HA installatie draaiende via Docker (dus geen ADD-ON mogelijkheid zoals hier eerder geopperd, hoe koppel ik die batterij dan het best?

Heb de batterij incl P1 meter.

Die enkel in NOM-modus zetten mogelijk al voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PoltergeistBE schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:27:
Ik heb een HA installatie draaiende via Docker (dus geen ADD-ON mogelijkheid zoals hier eerder geopperd, hoe koppel ik die batterij dan het best?

Heb de batterij incl P1 meter.

Die enkel in NOM-modus zetten mogelijk al voldoende?
Ligt er helemaal aan wat je wil. Je hebt het ook over NOM, dan is de P1 meter koppelen en de batterij op NOM zetten voldoende. Daar is geen externe sturing voor nodig.

Wil je via de Marstek MQTT cloud monitoren, kan je alles gewoon installeren in losse Docker containers. Geen Add-on functionaliteit voor nodig. Staat beschreven hoe dat moet op de pagina's van de desbetreffende projecten.

Wil je lokaal via Modbus monitoren, dan is daar een apart topic voor, waar staat beschreven hoe dat werkt. Ook daar is geen Add-on functionaliteit voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:22:
[...]
Die van de Action misschien niet, maar heb hier nog nooit problemen gelezen over de HW socket. Ze bestaan dus wel.
Zou die van de action ook niet direct betrouwen met 11A. Waarschijnlijk ook geen warmtebeveiliging in. Van de HW weten we dat die tot 12A continu (en 16A piek) gecertifieerd is.

[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 26-05-2025 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Erik1805 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:17:
Ik reageer even op de AI modi in de app.

Wat we weten is dat deze alleen maar via het net laad op de goedkoopste 2u per dag EN alleen als er geen zonnestroom is.
Daarna gaat de AI in de anti-feed (NOM) modi. Dit heb ik zelf getest en gecontroleerd in Home Assist!

De roadmap die MT heeft gedeeld via berichten in de feedback ziet er zo uit;

1. CT's voorzien van de gebruikte DM (feb - maart = done)
2. Batterijen slim laten samenwerken (april - mei = in uitvoering)
3. AI modi optimaliseren, wordt binnenkort opgepakt.
4. Modbus ondersteuning incl. gebruikers webpagina introduceren (API?).

Dus ik verwacht dat de AI modi de komende periode steeds slimmer zal worden en meer toegesneden op de NL/BE situatie. Het is nu even afwachten of we dit bij een nieuwere Batt firmware al het geval zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
SatScan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:59:
[...]

Wat we weten dat deze alleen maar via het net laad op de goedkoopste 2u per dag EN alleen als er geen zonnestroom is.
Ah oke. In mijn geval is dat jammer aangezien ik niet genoeg panelen heb om de batterij vol te laden als er niet genoeg zonnestroom is. Zou mooi zijn als hier een combi in zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:59:
[...]

Wat we weten dat deze alleen maar via het net laad op de goedkoopste 2u per dag EN alleen als er geen zonnestroom is.
Daarna gaat de AI in de anti-feed (NOM) modi. Dit heb ik zelf getest en gecontroleerd in Home Assist!

De roadmap die MT heeft gedeeld via berichten in de feedback ziet er zo uit;

1. CT's voorzien van de gebruikte DM (feb - maart = done)
2. Batterijen slim laten samenwerken (april - mei = in uitvoering)
3. AI modi optimaliseren, wordt binnenkort opgepakt.
4. Modbus ondersteuning incl. gebruikers webpagina introduceren (API?).

Dus ik verwacht dat de AI modi de komende periode steeds slimmer zal worden en meer toegesneden op de NL/BE situatie. Het is nu even afwachten of we dit bij een nieuwere Batt firmware al het geval zal zijn.
Ik heb het vandaag ook getest. Ik heb geen CT verbonden dus er kon geen zonopwek gemeten zijn. En toch ging ook bij mij de AI modus niet laden om 12/13 uur, dus heb ik het maar zelf weer aangezet.

Dus ik denk dat we nog even moeten uitzoeken hoe het precies werkt. Misschien wordt er maar 1 keer per dag een berekening gemaakt o.i.d. Ga het vanavond na het ontladen weer op AI zetten om te kijken of er misschien om 0:00 berekeningen worden gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erik1805 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:03:
[...]

Ah oke. In mijn geval is dat jammer aangezien ik niet genoeg panelen heb om de batterij vol te laden als er niet genoeg zonnestroom is. Zou mooi zijn als hier een combi in zou zijn.
Klopt staat mede bovenaan het ingediende wensenlijstje bij MT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
pascallj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:04:
[...]

Ik heb het vandaag ook getest. Ik heb geen CT verbonden dus er kon geen zonopwek gemeten zijn. En toch ging ook bij mij de AI modus niet laden om 12/13 uur, dus heb ik het maar zelf weer aangezet.
Mag ik vragen hoe je dat doet? Via manual mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dus ik denk dat we nog even moeten uitzoeken hoe het precies werkt. Misschien wordt er maar 1 keer per dag een berekening gemaakt o.i.d. Ga het vanavond na het ontladen weer op AI zetten om te kijken of er misschien om 0:00 berekeningen worden gemaakt.
Vreemd bij mij werkte het een tijdje terug wel. Heb toen een aantal weken op AI gedraaid en zag in HA de werking tussen de verschillende modi.
Goed dat je het even test ben benieuwd of ze iets hebben veranderd. Pas geleden gaf MT na vragen over de AI werking aan dat die 3mnd nodig heeft om het verbruik/opwek te leren... (melding in dit topic)

Maar goed we hebben een aantal suggestie gedaan in de ingediende wensenlijst... fingers crossed...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Erik1805 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:06:
[...]

Mag ik vragen hoe je dat doet? Via manual mode?
Ja momenteel wel. Normaal heb ik een algoritme draaien in Home Assistant dat de periodes met meeste winst berekent over de bekende periodes van de dynamische tarieven en de status van de accu en wordt het via Modbus aangestuurd. Maar vanwege de test vanwege jouw bericht, dit even uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Vreemd bij mij werkte het een tijdje terug wel. Heb toen een aantal weken op AI gedraaid en zag in HA de werking tussen de verschillende modi.
Goed dat je het even test ben benieuwd of ze iets hebben veranderd. Pas geleden gaf MT na vragen over de AI werking aan dat die 3mnd nodig heeft om het verbruik/opwek te leren... (melding in dit topic)

Maar goed we hebben een aantal suggestie gedaan in de ingediende wensenlijst... fingers crossed...
Ik denk dat we kunnen stellen dat er niks echt 'AI' is aan deze modus en het slechts een heel simpel algoritme is. Ik geloof dus ook niet dat die drie maanden ergens op slaan. Ik hoop dat dat eerder een vertalingsfout is, dan dat dat echt beweerd is...

Maargoed hopen dat er misschien een manier bekend wordt waarop het wel goed in te stellen valt, of een bepaalde bug gefixt wordt en dat het in elk geval werkt zoals vermeld. Zal op dagen dat ik thuis ben er nog wel wat mee gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:15:
[...]

Ik denk dat we kunnen stellen dat er niks echt 'AI' is aan deze modus en het slechts een heel simpel algoritme is. Ik geloof dus ook niet dat die drie maanden ergens op slaan. Ik hoop dat dat eerder een vertalingsfout is, dan dat dat echt beweerd is...

Maargoed hopen dat er misschien een manier bekend wordt waarop het wel goed in te stellen valt, of een bepaalde bug gefixt wordt en dat het in elk geval werkt zoals vermeld. Zal op dagen dat ik thuis ben er nog wel wat mee gaan testen.
Inderdaad, geen AI op dit moment! Gewoon iets heel simpels. Die 3mnd vind ik ook iets raars... waarschijnlijk om de vraagsteller zand in de ogen te strooien... (mochten ze meelezen en dit vertalen... ben ik benieuwd wat de vertaling dan is :9 ).
Ik zou er niet teveel werk insteken omdat die AI modi nog ontwikkeld moet worden.

hgr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Wat is dan slim om te doen? Ik bezit niet super veel kennis hierover en draai ook geen HA. Op de goedkoopste uren in manual mode zetten en dan weer terug naar AI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erik1805 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:25:
Wat is dan slim om te doen? Ik bezit niet super veel kennis hierover en draai ook geen HA. Op de goedkoopste uren in manual mode zetten en dan weer terug naar AI?
Ik zou de NOM kiezen (de bovenste) en rustig afwachten wat de komende maanden gaat brengen tav de AI modi.

Heb je er verder geen omkijken aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
SatScan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:38:
[...]

Ik zou de NOM kiezen (de bovenste) en rustig afwachten wat de komende maanden gaat brengen tav de AI modi.

Heb je er verder geen omkijken aan.
Ga we dat doen, dank je wel voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:01
Iemand die eens het volgende kan testen en bevestigen/ontkrachten:
  • De marstek op een (guest)wifi netwerk zetten met een simpel passwoord (enkel letters en/of cijfers, bv abc123)
  • De marstek op heftzelfde(guest)wifi netwerk zetten maar nu met hetzelfde passwoord met ergens een vreemd karakter in (bv een comma): abc,123
Bij scenario 2 lukt bij mij de wifi verbinding niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 12:58
scatman schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:53:
Iemand die eens het volgende kan testen en bevestigen/ontkrachten:
  • De marstek op een (guest)wifi netwerk zetten met een simpel passwoord (enkel letters en/of cijfers, bv abc123)
  • De marstek op heftzelfde(guest)wifi netwerk zetten maar nu met hetzelfde passwoord met ergens een vreemd karakter in (bv een comma): abc,123
Bij scenario 2 lukt bij mij de wifi verbinding niet?
Ik ben dan ook wel nieuwsgierig welke tekens dan niet mogen.

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:22
die komma is al paar keer voorbijgekomen. Volgens mij slaat de marstek het op in een json/csv achtige file...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-10 17:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7E08_9k1eGIKR9UFoSC7gLW2YIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T87Qu8H1AsQCTxQCLELjLVyY.png?f=fotoalbum_large

Bij laden staat 2492w terwijl ik in de app 800w heb ingesteld, enig idee hoe dat kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Meonline schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:14:
[Afbeelding]

Bij laden staat 2492w terwijl ik in de app 800w heb ingesteld, enig idee hoe dat kan?
Omdat je op de NOM modus staat. Dan laadt hij gewoon met al het overschot dat beschikbaar is. Je kan alleen 800 W selecteren voor ontladen, of ook voor opladen, maar dan in de manuele modus met tijdschema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
Ow, weer iets bijgeleerd, dit kan geen kwaad voor de bekabeling in de muur dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meonline schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:17:
Ow, weer iets bijgeleerd, dit kan geen kwaad voor de bekabeling in de muur dan?
Nee want het gedraagt zich dan als een normale verbruiker. Vergelijkbaar met waterkoker, magnetron, stofzuiger etc. Hier is de installatie op ingericht. Mocht er teveel stroom door de kabels lopen, zal de installatieautomaat uitschakelen of de stoppen doorslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Inderdaad, maar zou wel leuk zijn moest je ook softwarematig kunnen limiteren. Met modbus heb je natuurlijk wel volledige controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Erik1805 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:03:
[...]

Hoeveel kWp heb je liggen? Waarom heb jij dan een Marstek gekocht?
Ikzelf heb 3,28 kWp liggen en ik verbruik (koop) nu tussen de 1 en 2 kWh/dag. zeer tevreden.

[ Voor 11% gewijzigd door dannyro op 26-05-2025 17:35 ]

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:32
PNARI schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Zo lang AI -mode niet intelligenter wordt is dat inderdaad goedkoper.
Wat ik nu al mis is een extra optie: laden/ontladen dmv knoppie in app.
NOM werkt perfect hier maar weet niks van de toekomst. Dus accu gaat net zo snel weer leeg terwijl ik weet bv dat de auto nog moet laden.

Eigenlijk dus een hybride optie: laden conform PV overschot.
Maar tevens optie om extra te laden/ontladen (handmatig).

[ Voor 13% gewijzigd door 3DWim op 26-05-2025 17:33 ]

NL 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 154, BMS 216, App v1.6.47 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

AI werkt alleen als er verbinding is met CT

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meonline schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:14:
[Afbeelding]

In de app kan je enkel ontladen instellen, laden gaat in automode volgens nom met max2500W laden.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:04:
[...]

Dit puntje (s) staat (n) niet bij mijn 2de batterij, ik ga even opletten of ze na elkaar laden anders zit er een bug in , beide staan op AI. Gisteren werkte het niet zoals ik verwachte .
Als ze beide op AI staan zouden ze beide op het laagste uurtarief moeten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
pascallj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:18:
[...]

Nee want het gedraagt zich dan als een normale verbruiker. Vergelijkbaar met waterkoker, magnetron, stofzuiger etc. Hier is de installatie op ingericht. Mocht er teveel stroom door de kabels lopen, zal de installatieautomaat uitschakelen of de stoppen doorslaan.
Ok, maar stel dat je een opbrengst hebt van 5kWh, er gaat 2,5kWH naar de batterij en ik zet op die kring tegelijkertijd een friteuse op, ga ik dan over de limiet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Meonline schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:55:
[...]

Ok, maar stel dat je een opbrengst hebt van 5kWh, er gaat 2,5kWH naar de batterij en ik zet op die kring tegelijkertijd een friteuse op, ga ik dan over de limiet?
Dat hangt van je frituur af.
Als die onder de 1100 watt is kan het.
Als je boven de 3680 watt ongeveer komt slaat de zekering van die kring af.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
Dat vind ik toch speciaal. Het mag op dezelfde kring indien er slechts 800w is ingesteld, maar toch is er een risico dat de kring afslaat of misschien erger?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Meonline schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:29:
Dat vind ik toch speciaal. Het mag op dezelfde kring indien er slechts 800w is ingesteld, maar toch is er een risico dat de kring afslaat of misschien erger?
Niet erger. Het is niet meer of minder riskant dan bijvoorbeeld drie friteuses op 1 kring zetten.

Als je teveel gaat ontladen, dan wordt het een probleem. Want daar zijn de beveiligingen in je woning niet opgemaakt en dat kunnen ze niet detecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 16:51

S2S

PNARI schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:46:
[...]

Als ze beide op AI staan zouden ze beide op het laagste uurtarief moeten laden.
Juist, maar dat doet batterij 2 dus niet. En er staan bij die batterij ook geen laad moment (en) in de grafiek. (Wel bij batterij 1) Ik heb een bug report ingeschoten .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:03
RF1000 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:22:
[...]

Zojuist de test met 800W laden/ontladen afgerond.

5,1 kWh geladen, 4,2 kWh ontladen. RTE 82%.

Opvallend, een betere RTE dan gedurende de 2500W test (RTE 75%). Wellicht toch meerdere omvormers?
Na de 2500W test (RTE 77%) en bovenstaand nu een test aan het draaien met 100W laden en ontladen.

Het laden na 42 uur handmatig gestopt. 4,2kWh geladen waarvan slechts 1,53 kWh in de accu is gekomen..... 😬 Eff 36,5%. Wellicht zo slecht omdat het BMS zelf ook energie verbruikt.

Vannacht gaat ie naar continue 100W ontladen. Ben benieuwd hoeveel er nog uitkomt tot 11%

Wordt vervolgt.

[ Voor 0% gewijzigd door RF1000 op 26-05-2025 19:07 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RF1000 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:35:
[...]

Na de 2500W test (RTE 77%) en bovenstaand nu een test aan het draaien met 100W laden en ontladen.

Het laden na 42 uur handmatig gestopt. 4,2kWh geladen waarvan slechts 1,53 kWh in de accu is gekomen..... 😬 Eff 36,5%. Wellicht zo slecht omdat het BMS zelf ook energie verbruikt.

Vannacht gaat ie naar continue 100W ontladen. Ben benieuwd hoeveel er nog
uitkomt tot 11%

Wordt vervolgt.

Vannacht
Waarom zou je aan 100W willen laden ? Als goedkope energie beschikbaar is zo snel mogelijk de batterij vol laden denk ik. Superduper69 heeft deze tests al 4 maanden geleden gedaan. Als je de batterij in selfconsumption hebt staan en 2500watt ontladen zal de batterij zelf bepalen hoe ze gaat laden en ontladen met nom als prioriteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RF1000
Klopt, maar ik wil graag weten met welke efficiency dat dan gebeurd. #tweakers. 🤓

Dit bericht bedoel je waarschijnlijk https://gathering.tweaker...message/81761006#81761006

Ik kan deze waardes niet rijmen met de mijne. Zal best een afwijking in mn energysockets van HW zitten maar zo groot zal de afwijking niet zijn.

Wellicht zijn de waardes van @superduper1969 puur de energiestromen exclusief het BMS?

[ Voor 59% gewijzigd door RF1000 op 26-05-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-10 21:12
Kan ik de batterij (op 2500 watt) op een groep zetten waar ook een game pc met 2 monitors op staat? In principe kan dat toch, je geraakt niet aan 3600 watt. De zekering is 20A en de kabels PRF 3
g 2,5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardana123 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:25:
Kan ik de batterij (op 2500 watt) op een groep zetten waar ook een game pc met 2 monitors op staat? In principe kan dat toch, je geraakt niet aan 3600 watt. De zekering is 20A en de kabels PRF 3
g 2,5mm.
Laden wel ontladen niet... zie Topic Start (TS)

https://klimaatproductenk...waarom-beperking-800-watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
ardana123 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:25:
g 2,5mm.
Alles kan maar het mag officieel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RF1000 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:10:
Klopt, maar ik wil graag weten met welke efficiency dat dan gebeurd. #tweakers. 🤓

Dit bericht bedoel je waarschijnlijk https://gathering.tweaker...message/81761006#81761006

Ik kan deze waardes niet rijmen met de mijne. Zal best een afwijking in mn energysockets van HW zitten maar zo groot zal de afwijking niet zijn.

Wellicht zijn de waardes van @superduper1969 puur de energiestromen exclusief het BMS?
Deze vermelde waardes zijn door twee gebruikers gemeten met de HW socket
Voegt mijn inziens weinig toe aan de praktijkervaringen die we ondertussen al hebben.
Je heb nu de kans dat nieuwe gebruikers je getallen verkeerd interpreteren en daar weer een hele discussie over ontstaat...

m2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Best wel een deuk in de efficiency dat laden op laag vermogen dus.
Ik zit met ontladen vaak wel wat rond die 100 a 150 watt en ik zie dat daar niet terug volgens mij.
Laden is hier met de zonsopgang van niks naar 2500 watt, laatste stukje gaat altijd rond de 1200 watt.

De oudste accu zit hier van 10 januari tot nu nog altijd rond de 75% rte.

Die andere 2 ga ik eind deze maand eens bekijken dan hebben ze een maand NOM gedraait.
Ik verwacht dat accu 2 ook lager uitkomt maar dat gaan we over een paar dagen zien.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Deze vermelde waardes zijn 2x door twee gebruikers gemeten met de HW socket
Voegt mijn inziens weinig toe aan de praktijkervaringen die we ondertussen al hebben.
Je heb nu de kans dat nieuwe gebruikers je getallen verkeerd interpreteren en daar weer een hele discussie over ontstaat...

m2c
Ik zou graag wel meer tests willen zien met externe meters m.b.t. efficiëntie, aangezien de bekende resultaten een andere curve vertonen dan de meeste andere omvormers zoals van Victron. Dat is op z'n minst bijzonder.

Een test met 100 W vind ik ook niet eens zo onrealistisch aangezien het in de winter wel eens het enige overschot (na het huidige verbruik van je woning) kan zijn op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
SatScan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Deze vermelde waardes zijn door twee gebruikers gemeten met de HW socket

m2c
Zie het probleem niet zo. Zijn waardes zijn de werkelijkheid en de mijne (sterk afwijkende) niet?

Als ik het bericht van superduper1969 lees meet hij via de modbus intern aan AC en DC zijde van de omvormer. Top, dan heb je dus idd precies de efficiëntie van de omvormer te pakken. Helaas heb je daar in de praktijk niet veel aan want zonder het besturingssysteem (BMS) van de Marstek kan je niet. In de totale efficiency zal je die als gebruiker toch echt mee moeten nemen.

[ Voor 31% gewijzigd door RF1000 op 27-05-2025 07:09 . Reden: Herformulering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:43:
[...]

Ik zou graag wel meer tests willen zien met externe meters m.b.t. efficiëntie, aangezien de bekende resultaten een andere curve vertonen dan de meeste andere omvormers zoals van Victron. Dat is op z'n minst bijzonder.

Een test met 100 W vind ik ook niet eens zo onrealistisch aangezien het in de winter wel eens het enige overschot (na het huidige verbruik van je woning) kan zijn op een dag.
Het voegt mijn inziens niets toe...
Als je zulke metingen wil verrichten is een lab opstelling vereist gezien weerstand/temp invloeden/voltage etc.

Standaard situatie bij geen batterij gaat alles naar de grid en koop je stroom als de zonnepanelen niet meer leveren.
Nu laad je overschot in de batt en gebruik je die als de zonnepanelen niet meer leveren...
Daar heb je goede dgn en slechte dgn bij ... goede periodes en minder goede periodes...

Alles wat de batt doet is extra tov de standaard situatie. Ja dan is een hoog rendement ook meegenomen maar doet niets af aan de standaard situatie. Ik kijk minimaal per maand en zou eigenlijk per jaar moeten kijken gezien alle omstandigheden.

Maar goed nu starten we dus toch een discussie over de RTE die al diverse malen is gevoerd en niet tot wezenlijke nieuwe inzichten heeft geleid.

m2c

Zie het probleem niet zo. Die andere 2 waardes zijn de waarheid en de mijne niet?

Zeker is het jou waarheid in jou specifieke situatie, net zo goed als de andere waarheid is in die specifieke situatie. Daar doe ik niets aan af!

[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 26-05-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RF1000 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:47:
[...]

Zie het probleem niet zo. Die andere 2 waardes zijn de waarheid en de mijne niet?
Dat hoor je mij niet zeggen.
Laden met 100 watt komt hier niet tot nauwelijks voor dus ik vind hem wel interessant.
Ik meet overigens ook extern met HW meters dat zijn dan wel de dinrail meters en niet de socket.
Ik heb overigens wel een socket tussen een pv omvormer en ik heb nu niet het idee dat die veel afwijkt dus die meting zou redelijk betrouwbaar moeten zijn.

Maar zoals gezegd accu 1 hier zit nog altijd rond de 75%
Accu 2 en 3 zien we over een paar dagen.
Ik vermoed dat daar bij 2 ook een wat slechter resultaat uit komt.

Overigens vermoed ik dat een zelfde test met een HW accu met laden op 100watt het niet veel beter gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:40

Mijn meetmethode staan er bij, een interne meting via Modbus.
Het kan zijn dat het inmiddels weer afwijkt door FW151 of dat de Interne waarde vanuit de MT anders tot stand komt.
Ik heb er direct een grote blauwe CEE stekker aangezet dus ik kan niet makkelijk meer met op een andere manier meten.

En het is handig om te tonen wat je dan wél aan het meten bent zodat anderen die op dezelfde manier kunnen meten kunnen vergelijken. Misschien is er wel een opvallend verschil tussen de V1 en de V2.

Maak er even een tabelletje van dat leest makkelijk weg.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-10 21:12
tinamar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:35:
[...]

Alles kan maar het mag officieel niet.
Van wie? In Belgie is er geen enkele instantie die dat verbiedt, staat ook nergens in een wet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
superduper1969 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:21:
[...]

Mijn meetmethode staan er bij, een interne meting via Modbus.
Het kan zijn dat het inmiddels weer afwijkt door FW151 of dat de Interne waarde vanuit de MT anders tot stand komt.
Ik heb er direct een grote blauwe CEE stekker aangezet dus ik kan niet makkelijk meer met op een andere manier meten.

En het is handig om te tonen wat je dan wél aan het meten bent zodat anderen die op dezelfde manier kunnen meten kunnen vergelijken. Misschien is er wel een opvallend verschil tussen de V1 en de V2.

Maak er even een tabelletje van dat leest makkelijk weg.
Mij lijkt de enige juiste wijze het meten met een externe betrouwbare meter.
De data uit Marstek vertrouw ik niet voor het bepalen van rte.

Dus gewoon wat gaat erin en wat komt eruit los van wat de Marstek er intern van maakt.

Ik heb al eerder gezien dat ik met 2650 watt stond te laden terwijl Marstek het 2500 watt vond.
Daar kwamen voor het grafiekje uit de Marstek app ook heel andere waarden dan wat ik extern waarnam.

Nu is dat met de laatste Fw updates wel dichterbij de werkelijkheid gekomen maar het klopt nog steeds niet.

In mijn persoonlijke opinie geld dus ook als je wilt verkondigen wat de rte van welke plug accu dan ook is, meet het met een eigen externe betrouwbare meter.
Niet met data uit de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardana123 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Van wie? In Belgie is er geen enkele instantie die dat verbiedt, staat ook nergens in een wet.
Dat maakt het nog niet verstandig om te doen...`
Hebben ze in BE geen NEN normen zoals in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemesisBE
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-06 21:48
Is er een einddatum op de kortingscode twe@kers5kwh op Duravolt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NemesisBE schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:11:
Is er een einddatum op de kortingscode twe@kers5kwh op Duravolt?
op=op vermoed ik

Dit is de laatste actiekorting in dit topic dus profiteer ervan want ik heb vriendelijk maar heel duidelijk te horen gekregen dat dit absoluut niet mag op tweakers.net

[ Voor 30% gewijzigd door SatScan op 26-05-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:00
er zal nog wel een keer een actie komen maar dan mogeljik buiten tweakers om?

en de manier waarom het nu is gegaan met een externe lijst etc? toch niks mis mee plus je hebt ook nog dat specifieke tweakers kortings forum/topic
is dan wel niet meer algemeen maar door hogere afname zal een leverancier niet erg vinden denk ik
op naar V3 :P

[ Voor 63% gewijzigd door Maxwp op 26-05-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:18:
er zal nog wel een keer een actie komen maar dan mogeljik buiten tweakers om?

en de manier waarom het nu is gegaan met een externe lijst etc? toch niks mis mee plus je hebt ook nog dat specifieke tweakers kortings forum/topic
is dan wel niet meer algemeen maar door hogere afname zal een leverancier niet erg vinden denk ik
op naar V3 :P
Idd dat zou best eens kunnen.. als ze met voorraad blijven zitten en de nieuwe V2 komt in q4 beschikbaar.
We zitten nu op V1 revisie 1.2

De specs van V2 laten zien dat de basis hetzelfde blijft alleen de form-factor wijkt af en is verbeterd met oa een netwerkaansluiting en lichter gewicht door gebruik andere materialen. Dus is het dan een nieuwe revisie of een nieuwe versie... ik zeg een nieuwe verbeterde revisie. We zullen het zien eind dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:00
SatScan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:27:
[...]

Idd dat zou best eens kunnen.. als ze met voorraad blijven zitten en de nieuwe V2 komt in q4 beschikbaar.
We zitten nu op V1 revisie 1.2

De specs van V2 laten zien dat de basis hetzelfde blijft alleen de form-factor wijkt af en is verbeterd met oa een netwerkaansluiting en lichter gewicht door gebruik andere materialen. Dus is het dan een nieuwe revisie of een nieuwe versie... ik zeg een nieuwe verbeterde revisie. We zullen het zien eind dit jaar.
ow h ebben we het officieel v1 1.2 van gemaakt
bij mi is het nog altijd v1 v2 en q4 word v3 :>
maarf dan word het dus v1 versie 2.0of 3.0?

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 26-05-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:28:
[...]

ow h ebben we het officieel v1 1.2 van gemaakt
bij mi is het nog altijd v1 v2 en q4 word v3 :>
Zie TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpjLxy-khcRvxO4stBX1fBrvoQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teHFMK8CQJfXJUzOwnaZ2Am2.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
Ex btw, maar lijkt geen hele slechte prijs te zijn.
Pagina: 1 ... 165 ... 279 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.