Acties:
  • +1 Henk 'm!
ardana123 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Van wie? In Belgie is er geen enkele instantie die dat verbiedt, staat ook nergens in een wet.
Ik denk dat er een misverstand was hier. Het is toegestaan om een verbruiker van 2500 W aan te sluiten, maar verboden om een leveraar van 2500 W op een bestaande groep aan te sluiten. Daar is wel gewoon EU wetgeving voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:56
FYI, Is zelfde bedrijf als Marstek.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-10 19:44
Zelfde leverancier als marstek.nl daar heb ik hem vandaan. Zij geven ook laagste prijs garantie.
De pallet waar hij op lag was half verpulverd maar de doos nog perfect. Hij draait hier nom met p1 homewizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MultiPass
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 14:24

MultiPass

Ondertitel

Javice19 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:12:
helaas ziet een energy socket geen verschil tussen laden en ontladen, toch niet die ik heb
Bedoel je zoiets ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_5Iiz4ordw9ac9CngsVEEBb99Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zj3cwGmya9AcGrSQke0BMoLH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door MultiPass op 26-05-2025 21:53 ]

Marstek Venus E 5,12Kwh, HW P1, zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-10 21:12
pascallj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:44:
[...]

Ik denk dat er een misverstand was hier. Het is toegestaan om een verbruiker van 2500 W aan te sluiten, maar verboden om een leveraar van 2500 W op een bestaande groep aan te sluiten. Daar is wel gewoon EU wetgeving voor.
Op een bestaande groep? Dus je moet echt een aparte groep gaan maken in je zekeringskast speciaal voor die batterij of je bent niet in regel? Kan je eens linken naar die wet ik vind dat niet terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ardana123 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Op een bestaande groep? Dus je moet echt een aparte groep gaan maken in je zekeringskast speciaal voor die batterij of je bent niet in regel? Kan je eens linken naar die wet ik vind dat niet terug.
Nee. Of wij leggen het heel belabberd uit, of je leest heel selectief:

De batterij kan op 2500 W opladen. Dit mag en kan gewoon op alle groepen. Verstandig is natuurlijk wel om een groep te kiezen waar niet al te zware verbruikers permanent op staan, omdat anders de kans aanwezig is dat de automaten uit gaan.

De batterij kan op 800 W ontladen. Dit mag, volgens EU wetgeving, op een bestaande groep.

De batterij kan ook 2500 W ontladen. Dit mag alleen op een eigen groep. Want op een bestaande groep mag je vanwege bovenstaande regel niet meer dan 800 W terugleveren.

Voor meer details is er al een linkje met je gedeeld waarin je kan lezen hoe, wat en waarom. En ook onder
Ontrendelen van 2500 W ontlaadfunctie in de TS staan veel details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ardana123 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Maakt het wat uit of je die wet vind?
Gebruikt je gezond verstand.
Probeer te begrijpen wat er gebeurt...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
Vorige week woensdag bij Duravolt besteld en betaald, nog niks gehoord. Levering is 1-3 werkdagen, best gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:03
Daar komt nog BTW + €120 verzendkosten bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibrandstaessen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:35
BertP schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:16:
Vorige week woensdag bij Duravolt besteld en betaald, nog niks gehoord. Levering is 1-3 werkdagen, best gek.
Same here, vorige dinsdag besteld maar nog niks gehoord. Had eigenlijk een beetje gehoopt 'm afgelopen vrijdag al te hebben.
Hopelijk zitten ze niet door hun stock heen terwijl de promo nog loopt ? 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-10 13:05
BertP schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:16:
13/5 besteld en vandaag geleverd hier. Door het grote volume klopt hun levertermijn inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
pascallj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:14:
[...]

Nee. Of wij leggen het heel belabberd uit, of je leest heel selectief:

De batterij kan op 2500 W opladen. Dit mag en kan gewoon op alle groepen. Verstandig is natuurlijk wel om een groep te kiezen waar niet al te zware verbruikers permanent op staan, omdat anders de kans aanwezig is dat de automaten uit gaan.

De batterij kan op 800 W ontladen. Dit mag, volgens EU wetgeving, op een bestaande groep.

De batterij kan ook 2500 W ontladen. Dit mag alleen op een eigen groep. Want op een bestaande groep mag je vanwege bovenstaande regel niet meer dan 800 W terugleveren.

Voor meer details is er al een linkje met je gedeeld waarin je kan lezen hoe, wat en waarom. En ook onder
Ontrendelen van 2500 W ontlaadfunctie in de TS staan veel details.
Ik lees helemaal niet "selectief", ik wil gewoon weten wat die definitie is van "eigen groep" die de Europese wetgeving voorschrijft volgens jou. Is dat echt een eigen groep aangelegd in de meterkast speciaal voor die marstek met 1 stopcontact bijvoorbeeld. Of is dat een groep die niet gebruikt voor zware apparaten wordt behalve dan bv. voor een alarmklok op je nachtkastje dat 100 watt trekt. Kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Daarom dat ik graag die wetgeving zou zien omdat ze dat dan toch zwart op wit moeten noteren wat er mag en niet mag? Vind het niet direct terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doc_B
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-06 18:51
DSSW schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:08:
[...]

Elke MT gaat NOM regelen op de fase waarop hij is aangesloten
Even hierop terugkomen...
Ik heb m'n PV panelen met 2 sma omvormers (5 en 3 kW) op 2 afzonderlijke fasen zitten.
Als ik kies om meerdere batterijen te installeren op de 3 fasen en per fase NOM sturen, zal die 3de dan wel met stroom van de zonnepanelen opgeladen worden? Of maakt dat niet uit en zal die enkel laden als er 'overstroom' geproduceerd wordt?

Situatie in België, als dat iets zou uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardana123 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:36:
[...]

Ik lees helemaal niet "selectief", ik wil gewoon weten wat die definitie is van "eigen groep" die de Europese wetgeving voorschrijft volgens jou. Is dat echt een eigen groep aangelegd in de meterkast speciaal voor die marstek met 1 stopcontact bijvoorbeeld. Of is dat een groep die niet gebruikt voor zware apparaten wordt behalve dan bv. voor een alarmklok op je nachtkastje dat 100 watt trekt. Kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Daarom dat ik graag die wetgeving zou zien omdat ze dat dan toch zwart op wit moeten noteren wat er mag en niet mag? Vind het niet direct terug.
De definitie van een eigen groep? Dit is geen Elektrotechniek 101. Ik snap ook niet hoe je een groep waar, naast de batterij, ook een alarmklokje van 100 Watt kan beschouwen als 'eigen groep'. Het gaat om het potentiële gevaar in geval van foutsituaties, niet om wat er in de praktijk wel of niet op staat.

Hoe de wetgeving precies in elkaar steekt zou ik niet weten en wie zich waar wel en niet aan moet houden. Ik ben geen jurist. Maar als je meer wil weten kan je de NEN-EN 50549-1:2019/A1:2023 lezen (kost je wel wat knaken). Daarin staat beschreven dat je 800 W op een bestaande groep mag invoeden.

Maar zoals hierboven al gezegd, probeer gewoon te begrijpen wat er gebeurd. Je kan gewoon nooit veilig meer dan een geringe hoeveelheid stroom extra invoeden op een groep zonder de garantie te hebben dat het in alle gevallen goed blijft gaan. Misschien dat de video van Ketelklets op YouTube laatst over het toevoegen van een extra HomeWizard Accu je nog meer duidelijkheid kan geven. Ergens halverwege laat hij ook verschillende veiligheidssituaties zien die ook voor de Marstek gelden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
[...]

Dat maakt toch helemaal niet uit?
Jij steekt mischien nu een alarm klok of de oplader van een telefoon in die extra wcd op die kring.
De volgende drukt er een terras heater in plus nog de eierkoker of weet ik veel wat.
Dan kom je op het punt dat je 28 ampere door je bekabeling in de muur kunt trekken met als gevolg rook uit de muur.

Het gaat niet eens om wat de wet is maar om wat slim is.

Er zijn regels omtrent het terug leveren via een stekker met pv danwel met accu's.
En als er dan een wet nodig is om je te overtuigen dat er een noodzaak voor is laat je hem liefst maar gewoon op 800 watt staan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Euripides
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 22:24
Doc_B schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:47:
[...]

Ik heb m'n PV panelen met 2 sma omvormers (5 en 3 kW) op 2 afzonderlijke fasen zitten.
Als ik kies om meerdere batterijen te installeren op de 3 fasen en per fase NOM sturen, zal die 3de dan wel met stroom van de zonnepanelen opgeladen worden? Of maakt dat niet uit en zal die enkel laden als er 'overstroom' geproduceerd wordt?

die derde zou je dan over de drie fases moeten laten kijken.
Als je dat niet doet gaat deze enkel verbruik zien en nooit een overschot van je panelen en dus ook niet laden (of toch niet op je PV overschot)

MT1 dus op fase A met SMA1
MT2 op fase B met SMA2
MT3 over de drie fasen

edit: bovenstaande is voor als je met de HW P1 meter werkt.
zoals @DSSW reeds aangaf, dit is niet nodig indien je met de CT003 van Marstek zelf werkt. in dat geval kan je gewoon alles over de drie fases laten kijken

[ Voor 12% gewijzigd door Euripides op 26-05-2025 23:28 ]

1x venus C (V151; 1 fase), 1x venus E (V151; 3 fases), HW P1, sagemcom T211 - updated 13MAY25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panicx72
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-10 10:30
LSDsmurf schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:28:
[...]

13/5 besteld en vandaag geleverd hier. Door het grote volume klopt hun levertermijn inderdaad niet.
Lekker dan. Hadden ze het op hun website wel aan mogen passen, had ik 'm ergens anders iets duurder maar wel sneller in huis besteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qeqrtar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10 10:21
Heeft iemand al een manier gevonden om de led-verlichting op de batterij (deels) te dimmen? In de app lijkt daar geen mogelijkheid voor te zijn. Het ziet er 's nachts zo gek uit, als de batterij in de buurt van een raam staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Een aparte groep is een kring met een aparte zekering in je electrisch bord. Op die kring komt slechts 1 stopcontact, daar gaat de MT in. Dan mag me ontladen op 2500w .

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Ronald.42 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:49:
[...]

Dat maakt toch helemaal niet uit?
Jij steekt mischien nu een alarm klok of de oplader van een telefoon in die extra wcd op die kring.
De volgende drukt er een terras heater in plus nog de eierkoker of weet ik veel wat.
Dan kom je op het punt dat je 28 ampere door je bekabeling in de muur kunt trekken met als gevolg rook uit de muur.

Het gaat niet eens om wat de wet is maar om wat slim is.

Er zijn regels omtrent het terug leveren via een stekker met pv danwel met accu's.
En als er dan een wet nodig is om je te overtuigen dat er een noodzaak voor is laat je hem liefst maar gewoon op 800 watt staan.
Maakt wel uit. Stel nu dat die persoon met de alarm klok in zijn slaapkamer beslist de Marstek in het andere stopcontact te steken op die groep (wat ik niet doe, voor alle duidelijkheid 8)7 ). Vervolgens is er geen overbelasting maar een defect in de batterij waardoor zijn huis afbrandt. De brandverzekering keert niet uit want er was een alarm klok aangesloten op die groep, ergo de Marstek was niet aangesloten op een 'eigen groep'.

Mijn punt is, de strikte definitie van 'eigen groep' is belangrijk wanneer het komt op wetgeving en brandverzekering want dat is allemaal redelijk zwart-wit. Als ze iets vinden, keren ze niet uit zo simpel is het. Ik wil gewoon zeker zijn dat ik voldoe aan alle regeltjes die ze ook maar opleggen, want hoe klein de kans ook is dat je huis afbrandt, wil ik niet de sjaak zijn omdat de brandverzekering dan niet uitkeert omdat ik ook een alarm klok had aangesloten op die groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Doc_B schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:47:
[...]

Als je instelt NOM voor 3 fasen totaal dan zullen de 3 batterijen geladen worden met uw zonnestroom van uw 2 PV omvormers. Dat laden wordt verdeeld over de 3 batterijen

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ardana123 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:59:
[...]

Maakt wel uit. Stel nu dat die persoon met de alarm klok in zijn slaapkamer beslist de Marstek in het andere stopcontact te steken op die groep (wat ik niet doe, voor alle duidelijkheid 8)7 ). Vervolgens is er geen overbelasting maar een defect in de batterij waardoor zijn huis afbrandt. De brandverzekering keert niet uit want er was een alarm klok aangesloten op die groep, ergo de Marstek was niet aangesloten op een 'eigen groep'.

Mijn punt is, de strikte definitie van 'eigen groep' is belangrijk wanneer het komt op wetgeving en brandverzekering want dat is allemaal redelijk zwart-wit. Als ze iets vinden, keren ze niet uit zo simpel is het. Ik wil gewoon zeker zijn dat ik voldoe aan alle regeltjes die ze ook maar opleggen, want hoe klein de kans ook is dat je huis afbrandt, wil ik niet de sjaak zijn omdat de brandverzekering dan niet uitkeert omdat ik ook een alarm klok had aangesloten op die groep.
En precies daarom laat je hem gewoon op 800 W staan. Dan heb je niets te vrezen.

En anders gewoon 1 eigen kabel, met 1 eigen zekering en 1 stopcontact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Euripides schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:49:
[...]

die derde zou je dan over de drie fases moeten laten kijken.
Als je dat niet doet gaat deze enkel verbruik zien en nooit een overschot van je panelen en dus ook niet laden (of toch niet op je PV overschot)

MT1 dus op fase A met SMA1
MT2 op fase B met SMA2
MT3 over de drie fasen
Hoeft niet, met CT003 kan je ze ook alle 3 op NOM som-3fasen laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ardana123 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:59:
[...]

Daar gaan we weer met het brandgevaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
pascallj schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:02:
[...]

En precies daarom laat je hem gewoon op 800 W staan. Dan heb je niets te vrezen.

En anders gewoon 1 eigen kabel, met 1 eigen zekering en 1 stopcontact.
Momenteel staat hij onder mijn carport, daar heb ik een aantal stopcontacten. Misschien dat ik morgen beslis om even mijn alarm klok daar ook aan te sluiten. Hetgeen je zegt wil ik helemaal niet want dan moet ik een elektricien laten komen die dat allemaal dat en dat snijdt in je rendement, begrijp je? Misschien is mijn situatie ook te interpreteren als 'eigen groep', maar dat weet je gewoon niet omdat er geen wet is die dat zwart op wit voorschrijft. Juist daarom zou ik graag weten wat men exact onder eigen groep verstaat.

[ Voor 4% gewijzigd door ardana123 op 26-05-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-09 09:07
panicx72 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:54:
[...]

Lekker dan. Hadden ze het op hun website wel aan mogen passen, had ik 'm ergens anders iets duurder maar wel sneller in huis besteld..
Ach, maar 30 euro per wachtdag korting

Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • +5 Henk 'm!
ardana123 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:07:
[...]

Momenteel staat hij onder mijn carport, daar heb ik een aantal stopcontacten. Misschien dat ik morgen beslis om even mijn alarm klok daar ook aan te sluiten. Hetgeen je zegt wil ik helemaal niet want dan moet ik een elektricien laten komen die dat allemaal dat en dat snijdt in je rendement, begrijp je? Misschien is mijn situatie ook te interpreteren als 'eigen groep', maar dat weet je gewoon niet omdat er geen wet is die dat zwart op wit voorschrijft.
Sorry maar jij bent duidelijk geen elektricien als je de definitie niet weet. Dus hoef jij het ook niet te interpreteren. Dat laat je aan de elektricien over. Ik weet ook niks over het bouwen van huizen en daarom is de bouw van mijn huis geregeld door een aannemer en niet door mijzelf.

Jouw situatie is niet te interpreteren als eigen groep want er zitten al meerdere stopcontacten op, waar je dus inderdaad je alarmklokje bij zou kunnen prikken. Dus blijf alsjeblieft van die instelling af. Voor iemand die zich zorgen maakt over brandgevaar, snap ik niet dat je de definitie breder zou willen maken in plaats van strikter.

Maar goed de regels zijn overduidelijk over wat mag en wat niet mag en daarmee is deze discussie wat mij betreft klaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
[...]

Momenteel staat hij onder mijn carport, daar heb ik een aantal stopcontacten. Misschien dat ik morgen beslis om even mijn alarm klok daar ook aan te sluiten. Hetgeen je zegt wil ik helemaal niet want dan moet ik een elektricien laten komen die dat allemaal dat en dat snijdt in je rendement, begrijp je? Misschien is mijn situatie ook te interpreteren als 'eigen groep', maar dat weet je gewoon niet omdat er geen wet is die dat zwart op wit voorschrijft. Juist daarom zou ik graag weten wat men exact onder eigen groep verstaat.
Crisis....

Een eigen dedicated groep betekent niet meer of minder dan dat enkel alleen de accu is aangesloten op die kring.
En dat er dus ook geen andere dingen kunnen worden aangesloten op die kring.

Dus vanuit de meterkast een automaat met enkel en alleen de accu aangesloten en geen enkele mogelijkheid tot het aansluiten van andere zaken via extra wcds op die kring.

Dit is ook tevens mijn laatse reactie op deze ongein, als je het niet begrijpt laat hem lekker op 800 watt staan en blijf er verder van af.

Welterusten allemaal :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euripides
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 22:24
Qeqrtar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:57:
Heeft iemand al een manier gevonden om de led-verlichting op de batterij (deels) te dimmen? In de app lijkt daar geen mogelijkheid voor te zijn. Het ziet er 's nachts zo gek uit, als de batterij in de buurt van een raam staat.
Je zal dit niet vinden simpelweg omdat het niet kan (of we in ieder geval op deze moment de optie niet hebben)

Een beetje zwarte tape doet wonderen ;)

1x venus C (V151; 1 fase), 1x venus E (V151; 3 fases), HW P1, sagemcom T211 - updated 13MAY25

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Euripides schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:30:
[...]

Je zal dit niet vinden simpelweg omdat het niet kan (of we in ieder geval op deze moment de optie niet hebben)

Een beetje zwarte tape doet wonderen ;)
Stukje zwarte tape inderdaad d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:59
Ik monitor mijn Marstek 5.12 kWh batterij via Homey met een HomeWizard Energy Socket en via HomeAssistant met diezelfde Energy Socket en MQTT voor de overige data.

Wellicht zag iemand anders ook al het fenomeen waarbij er continu min. 6,5W ~ 7W door de batterij van het net wordt gehaald (laden)? In de MQTT data van de Marstek en de app zelf staat uiteraard 0W (Standby). Dit zal wellicht het operationele verbruik van de Marstek zijn en allicht niet problematisch (0,041kWh per nacht + het verbruik van de vorige avond na zonsondergang / lege batterij).

De vraag is echter: is er iemand die hiervoor compenseert, t.t.z. die 6,5 ~ 7W uit het verbruik haalt om zo correcte cijfers / data te bekomen via een offset of zo? En is dat eigenlijk de moeite? OCD hier wat betreft "long term statistics" enz.. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpBlMTfTnpp82kzqmbCfZsfKmYM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zOY0rQpGkUPV48h3ieezZ6kI.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFGzTO4eiwv9abimud8Q7OMzraU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rr4xWGCEln72hbxmDfX1srfv.png?f=fotoalbum_large

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:18
knip

[ Voor 95% gewijzigd door NoFate op 27-05-2025 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djensen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-10 08:06
Vandaag bericht retour gekregen vanuit de feebdack optie met de vraag om mijn energiemeter toe te voegen omdat ik geen enkele data binnenkrijg op de CT003. om de twee batterijen netjes te laten samenwerken leek mij dit cruciaal. Dit is de reactie die ik kreeg:

Hello. We apologize for the inconvenience. The meter you are using, ISKRA ME382 / MT382, is currently not compatible with the CT003. We will continue to optimize the compatibility of the CT003 with other models. If you have other meter types, please can you send us a clear photo of the specific model to assess compatibility. If you encounter any problems in the future, please do not hesitate to communicate with us. Best regards.

Tja, ik zet ze nu zelf om en om in NOM (middels HW P1). Ik heb een trage P1 poort (10sec). Ik laat binnenkort de Shelly Pro 3Em installeren, wellicht dat ik dan iets vergelijkbaars voor elkaar krijg. Ik verwacht niet heel binnenkort een betere compatibility vanuit Marstek. Dan vraag je je wel af waarom de HW P1 naadloos weet welke energiemeter je hebt en ook compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 19:22

S2S

Djensen schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:16:
Vandaag bericht retour gekregen vanuit de feebdack optie met de vraag om mijn energiemeter toe te voegen omdat ik geen enkele data binnenkrijg op de CT003. om de twee batterijen netjes te laten samenwerken leek mij dit cruciaal. Dit is de reactie die ik kreeg:

Hello. We apologize for the inconvenience. The meter you are using, ISKRA ME382 / MT382, is currently not compatible with the CT003. We will continue to optimize the compatibility of the CT003 with other models. If you have other meter types, please can you send us a clear photo of the specific model to assess compatibility. If you encounter any problems in the future, please do not hesitate to communicate with us. Best regards.

Tja, ik zet ze nu zelf om en om in NOM (middels HW P1). Ik heb een trage P1 poort (10sec). Ik laat binnenkort de Shelly Pro 3Em installeren, wellicht dat ik dan iets vergelijkbaars voor elkaar krijg. Ik verwacht niet heel binnenkort een betere compatibility vanuit Marstek. Dan vraag je je wel af waarom de HW P1 naadloos weet welke energiemeter je hebt en ook compatible is.
Dat kan niemand je met zekerheid zeggen , maar wat ik heb gehoord is er door het HW team veel tijd gestoken voor een hoge compatibiliteit. Heeft waarschijnlijk met effort te maken .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-10 15:49
HW zijn afzetmarkt is Nederland/België, de afzetmarkt van MT is de hele wereld, lijkt mij een groot verschil van aantal DM's.

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:14
Onderstaande antwoord kreeg ik van Marstek over mij vraag goedkoop van het net laden en zonnepanelen icm AI mode.

Regarding the use of AI mode, we currently have support for charging the device when electricity prices are low, as well as powering it on demand based on meter collection data. If you want the device to charge automatically when the electricity price is low, you can choose to use the transaction mode. Alternatively, you can set your own time period and charging power for charging in manual mode.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
Wellicht een ontzettende beginnersvraag maar in afwachting van de batterij vroeg ik mij af waar ik hem het beste kan plaatsen. Laat ik voorop stellen dat ik geen aanpassingen ga doen in de vermogens laden/ontladen (toch niet zo'n echte tweaker). Ik zou hem in de schuur kunnen zetten, die is niet geïsoleerd maar staat tegen ons huis aan en er zitten stopcontacten in.

De reden waarom ik het vraag, we hebben geen goed overzicht van wat er op welke groepen zit en ik wil uiteraard zo min mogelijk risico lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goedemorgen,

Ik kwam er achter dat 1 van de batterijen de verbinding met de CT003 had verloren en niet opnieuw wilde verbinden. Nadat ik in de app bij de CT had gekozen voor hare reset lukte de connectie tussen de batterij en de CT003 gelijk.

Misschien een bruikbare work-around.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BertP schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:07:
Wellicht een ontzettende beginnersvraag maar in afwachting van de batterij vroeg ik mij af waar ik hem het beste kan plaatsen. Laat ik voorop stellen dat ik geen aanpassingen ga doen in de vermogens laden/ontladen (toch niet zo'n echte tweaker). Ik zou hem in de schuur kunnen zetten, die is niet geïsoleerd maar staat tegen ons huis aan en er zitten stopcontacten in.

De reden waarom ik het vraag, we hebben geen goed overzicht van wat er op welke groepen zit en ik wil uiteraard zo min mogelijk risico lopen :)
Goedemorgen,

Kijk op je groepenoverzicht in de meterkast welke fase de minste grote verbruikers heeft en sluit de batterij bij voorkeur op die fase aan. De plaatsing in de schuur is op zich een prima plek.

Je kunt eventueel met een Home Wizard energiesocket ontdekken op welke fase je stopcontacten zijn aangesloten. En om te controleren wat er op een bepaalde groep zit kun je een automaat uitzetten en kijken wat er niet meer werkt. Misschien even een werkje maar je kunt dan wel je groepenkaart weer up to date maken.

[ Voor 14% gewijzigd door SatScan op 27-05-2025 09:21 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeEnergy
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-09 21:34
Gely schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:28:
Ik monitor mijn Marstek 5.12 kWh batterij via Homey met een HomeWizard Energy Socket en via HomeAssistant met diezelfde Energy Socket en MQTT voor de overige data.

Wellicht zag iemand anders ook al het fenomeen waarbij er continu min. 6,5W ~ 7W door de batterij van het net wordt gehaald (laden)? In de MQTT data van de Marstek en de app zelf staat uiteraard 0W (Standby). Dit zal wellicht het operationele verbruik van de Marstek zijn en allicht niet problematisch (0,041kWh per nacht + het verbruik van de vorige avond na zonsondergang / lege batterij).

De vraag is echter: is er iemand die hiervoor compenseert, t.t.z. die 6,5 ~ 7W uit het verbruik haalt om zo correcte cijfers / data te bekomen via een offset of zo? En is dat eigenlijk de moeite? OCD hier wat betreft "long term statistics" enz.. ;)
Heb je wel de laatste firmware in de batterij?
Ik zie met de laatste firmware een normaal verbruik van 0 tot 1 Watt. Het is natuurlijk ook een batterij, dus energie genoeg om de eigen hardware te voorzien.
Dit is aangepast in de firmware want in eerdere versies zag ik inderdaad het continue gebruik van 6 tot 7 Watt.

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Djensen schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:16:

Goedemorgen,

Nadat je de gevraagde gegevens hebt verstrekt krijg je meestal binnen korte tijd een nieuwe beta FW voor je CT gepusht. Als dat goed werk zal die later in de reguliere FW worden opgenomen. En ja de HW heeft er ruim een jaar over gedaan om alle gangbate DM op te nemen in hun FW en dan nog was er pas geleden nog een gebruiker met een DM die in eerste instantie niet werkte... De ontwikkeling rondom DM's blijft ook in beweging al is het maar nieuwe revisies van bestaande DM's

Mijn advies koop een CT002 ipv een Shelly dan blijven de batterijen slim met elkaar samenwerken.

m2c

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gely schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:28:

De BMS heeft energie nodig om te kunnen werken... wat zou het verbruik op jaarbasis zijn bij 7w?
Dit zou je kunnen compenseren in de gegevens als het de moeite waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
BeeEnergy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Heb je wel de laatste firmware in de batterij?
Ik zie met de laatste firmware een normaal verbruik van 0 tot 1 Watt. Het is natuurlijk ook een batterij, dus energie genoeg om de eigen hardware te voorzien.
Dit is aangepast in de firmware want in eerdere versies zag ik inderdaad het continue gebruik van 6 tot 7 Watt.
Jawel de Marstek heeft de laatste FW. Ik wil het nog eens benadrukken: in de MQTT data via HomeAssistant én de Marstek app staat het verbruik op "0". Het eigen verbruik van de plug is verwaarloosbaar klein, het is wel degelijk vermogen dat naar de batterij gaat. De batterij is momenteel leeg (staat dus op het min. van 11%). Dus veronderstel ik dat de batterij tekortkomt om in zijn eigen "onderhoud" te voorzien en dus energie van het net haalt om operationeel te blijven.

EDIT: SatScan schreef het hierboven. Batterij (althans het BMS ervan) wil operationeel blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Gely op 27-05-2025 09:39 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:42
Heb mijn reverse engineering van de CT002 gedeeld, er is nu een eerste aanzet voor een CT002 emulator: https://github.com/tomquist/b2500-meter/tree/ct002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:35
S2S schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:31:
[...]

Juist, maar dat doet batterij 2 dus niet. En er staan bij die batterij ook geen laad moment (en) in de grafiek. (Wel bij batterij 1) Ik heb een bug report ingeschoten .
Same here, batterij 1 geeft gele puntje weer voor vandaag laden (ik gebruik koppeling met Tibber) en voor batterij 2 is dat gele puntje niet zichtbaar (beiden in AI modus).

NB: batterij 1 is momenteel leeg bij mij, en twee is nog aan het ontladen en staat momenteel op 38%

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:01
[...]

Wellicht ten overvloede nog even vanuit de NEN1010. Wie weet verduidelijkt het nog wat :+

2.14.03
eindgroep:
elektrische stroomketen bestemd om rechtstreeks elektrische stroom te leveren aan elektrische
toestellen of contactdozen
[BRON: NEN-IEC 60050-826:2004, IEV 826-14-03]
Opmerking a bij de term: Dit houdt o.a. in dat in een eindgroep geen schakel- en verdeelinrichting
voorkomt.

510.4.2
De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te
voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge
aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.

Opmerking Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde
(> 2 kVA) hebben, waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met
contactdozen voor algemeen gebruik nodig zijn.

Vanuit 40+ jaar ervaring in de elektrotechniek vertaal ik dit naar het volgende: een eigen groep is een eindgroep uitsluitend ten behoeve van een toestel met een hoge (lees >2kVA = ~2kW) aansluitwaarde.

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 13:03
Batterij + meter ontvangen, firmware bijgewerkt op beide, batterij doet wat ie moet doen maar meter snapt m'n electrische meter nog niet, heb feedback achtergelaten bij Marstek via de app.

Output Power Reference laat ook 'Diagnosis failed, please try again." zien.

Ter referentie, ik heb een Kaifa SMR 5.5 MA105.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:56
Zaggy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:15:
Batterij + meter ontvangen, firmware bijgewerkt op beide, batterij doet wat ie moet doen maar meter snapt m'n electrische meter nog niet, heb feedback achtergelaten bij Marstek via de app.

Output Power Reference laat ook 'Diagnosis failed, please try again." zien.

Ter referentie, ik heb een Kaifa SMR 5.5 MA105.
Welke meter heb je ingesteld? ik heb de zelfde meter en bij mij werkt het door Kaifa MA105C-SMR5.5-P1 te selecteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 13:03
Hemmik schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:21:
[...]

Welke meter heb je ingesteld? ik heb de zelfde meter en bij mij werkt het door Kaifa MA105C-SMR5.5-P1 te selecteren
Mooi zo'n actief topic, gelijk reactie van iemand met dezelfde meter!

Hij default naar de Kaifa MA304-SMR5.5-P1, bij poging tot omzetten krijg ik Configuration failed, please try again.
Nu probeer ik dit via VPN en WiFi, misschien dat het beter gaat via Bluetooth vanavond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kefjevl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-07 10:46

kefjevl

supportive of "hive mind"

Hoi allemaal,
Al heel lang fervente lezer van allerhande topics hier, maar nog nooit echt actief gepost,zal hier wat meer actief meewerken als ik een meerwaarde heb :)

Nu heb ik een vraagje , om het meeste uit de batterij te halen zal ik hem uiteindelijk op zijn eigen groep zetten, nu toekomst gewijs denkende dacht ik om deze (zie plaatje) te installeren of hetzelfde concept zelf te bekabelen, 2 stopcontacten apart afgezekerd, maar achter dezelfde lekstroom, die ik dan met mijn hoofdkast zal verbinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBAZop29BDnboeT-nvC_M-_mRoM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PbbFpee6nXOIzeST8qYiSELx.jpg?f=user_large

Zien jullie daar een probleem in om dan op 2500w terug te leveren, en eventueel later een 2de of derde batterij op te prikken

Nissan Ariya Evolve 87kW, MG4 Luxury 64kW, 5kWp Zonnepallen 2 sma , Ecoflow delta Pro Powerstream, Marstek Venus E, Home Assistant user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
bommel schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:52:
Heb mijn reverse engineering van de CT002 gedeeld, er is nu een eerste aanzet voor een CT002 emulator: https://github.com/tomquist/b2500-meter/tree/ct002
aha , ideaal, heb 2 batterijen, maar nog geen digitale meter, dus kan ik eens testen met de emu :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kefjevl schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:34:
Hoi allemaal,
Al heel lang fervente lezer van allerhande topics hier, maar nog nooit echt actief gepost,zal hier wat meer actief meewerken als ik een meerwaarde heb :)

Nu heb ik een vraagje , om het meeste uit de batterij te halen zal ik hem uiteindelijk op zijn eigen groep zetten, nu toekomst gewijs denkende dacht ik om deze (zie plaatje) te installeren of hetzelfde concept zelf te bekabelen, 2 stopcontacten apart afgezekerd, maar achter dezelfde lekstroom, die ik dan met mijn hoofdkast zal verbinden.
[Afbeelding]

Zien jullie daar een probleem in om dan op 2500w terug te leveren, en eventueel later een 2de of derde batterij op te prikken
Als je de kabel hiernaartoe ook netjes afzekert voor de waarde waar hij voor bedoeld is, dan zie ik geen problemen.

Elke Marstek gaat dus achter zijn eigen zekering en verder gaat er niets op komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 19:22

S2S

SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:10:
Goedemorgen,

Ik kwam er achter dat 1 van de batterijen de verbinding met de CT003 had verloren en niet opnieuw wilde verbinden. Nadat ik in de app bij de CT had gekozen voor hare reset lukte de connectie tussen de batterij en de CT003 gelijk.

Misschien een bruikbare work-around.
Is hier nu al een aantal dagen niet voorgekomen, alle batterijen op 2,4 GHz extender, CT003 goede voeding , hw-splitter gevoed door hw-p1 meter met voeding. Laatste v 1.14 op CT003, werkt prima.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Laatst online: 08-10 08:22
bommel schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:52:
Even uit nieuwschierigheid wat zou de CT002 emulator beter doen dan de CT001 emulator?

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 23:27
Erik1805 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:01:
Onderstaande antwoord kreeg ik van Marstek over mij vraag goedkoop van het net laden en zonnepanelen icm AI mode.

Regarding the use of AI mode, we currently have support for charging the device when electricity prices are low, as well as powering it on demand based on meter collection data. If you want the device to charge automatically when the electricity price is low, you can choose to use the transaction mode. Alternatively, you can set your own time period and charging power for charging in manual mode.
Volgens mij is de tweede zin fout. Met 'transaction mode' bedoelen ze waarschijnlijk de 'trading mode' die niet meer beschikbaar is.

(Ik vermoed dat ze soms ChatGPT oid gebruiken en dat die verouderde informatie heeft, want de reacties zijn af en toe een rare mix van concrete antwoorden en zinloze citaten uit de handleidingen.
Daaroverheen komt nog 2x een automatische vertaling)

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
matrover schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Even uit nieuwschierigheid wat zou de CT002 emulator beter doen dan de CT001 emulator?
wat is het verschil tussen de ct002 en de ct001 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matrover
  • Laatst online: 08-10 08:22
NoFate schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Edit: haalde de CT001 en CT003 door elkaar.

[ Voor 56% gewijzigd door matrover op 27-05-2025 10:59 ]

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:11
NoFate schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:53:
[...]

de ct001 is een extern ding dat met spoelen werkt en langs geen kant stabiel is ... ct002 vervangt dit door inbouw in kast en stabieler ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
ah ok, kan de CT002 ook meerdere batterijen aan zoals met de ct003 en v114 ? want dan kan ik idd even testen met mijn 2 batterijen en zonder de digitale meter :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:29

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik heb sinds vorige week een Marstek 5KWh accu in huis (gekocht & afgehaald bij solar-bouwmarkt in Almere). Thuis aangesloten en direct de firmware update uitgevoerd naar V151.

Vervolgens laten zoeken naar mijn HW P1 meter en hij vond hem direct, ik hoefde niet eens andere HW apparaten uit mijn redelijk uitgebreide HW ecosysteem uit te zetten. Werkte out of the box! Hij begon meteen zijn werk te doen.

Helaas geen stats zichtbaar in de Homewizard app, maar ik was toch van plan om een energy dashboard in HomeAssistant te maken. Maar gezien mijn beperkte kennis van HA (mijn domotica draait allemaal in Hubitat Elevation) schatte ik in dat het energy dashboard project een lange termijn project ging worden. Aangezien ik (en mijn vrouw) toch al gebruik maken van Homewizard, incl. Energy Display, heb ik besloten om de Marstek accu te voorzien van een separate HW socket, om zijn gedrag beter te monitoren. Ook dat werkt prima!

Helemaal content nu!

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:58:
ah ok, kan de CT002 ook meerdere batterijen aan zoals met de ct003 en v114 ? want dan kan ik idd even testen met mijn 2 batterijen en zonder de digitale meter :-)
Lees de TS !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kefjevl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-07 10:46

kefjevl

supportive of "hive mind"

pascallj schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:43:
[...]

Als je de kabel hiernaartoe ook netjes afzekert voor de waarde waar hij voor bedoeld is, dan zie ik geen problemen.

Elke Marstek gaat dus achter zijn eigen zekering en verder gaat er niets op komen?
Klopt enkel de batterij(en) erachter

Nissan Ariya Evolve 87kW, MG4 Luxury 64kW, 5kWp Zonnepallen 2 sma , Ecoflow delta Pro Powerstream, Marstek Venus E, Home Assistant user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
matrover schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, heb die nooit gebruik en weet ook niet wat de verschillen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bommel schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:11:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, heb die nooit gebruik en weet ook niet wat de verschillen zijn...
CT002 wordt actief ondersteund voor slimme werking met meerdere batterijen en de CT001 niet!
Alleen de CT003 en CT002 werken slim samen met meerdere batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Remar65 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:10:
[...]

Vanuit 40+ jaar ervaring in de elektrotechniek vertaal ik dit naar het volgende: een eigen groep is een eindgroep uitsluitend ten behoeve van een toestel met een hoge (lees >2kVA = ~2kW) aansluitwaarde.
Mag er wel een wcd aanwezig zijn in de kring of moet ik de stekker afknippen en op een schakelaar aansluiten (zoals vroeger bij wasmachines altijd gebeurde)?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DynaMikeY schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:00:
Aangezien ik (en mijn vrouw) toch al gebruik maken van Homewizard, incl. Energy Display, heb ik besloten om de Marstek accu te voorzien van een separate HW socket, om zijn gedrag beter te monitoren. Ook dat werkt prima!
Wou hier ook de Energy Display aankopen om beschikbare zonne-energie en batterij laad/ontlaadstatus (met Energy Socket) op de Energy Display te monitoren. Uiteraard is het onmogelijk om % in batterij weer te geven, maar wat is wel mogelijk? Werkt dat goed of zijn er bepaalde limieten waar je tegen loopt? Kan er namelijk niet echt iets over terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:13:
[...]

CT002 wordt actief ondersteund voor slimme werking met meerdere batterijen en de CT001 niet!
Alleen de CT003 en CT002 werken slim samen met meerdere batterijen.
Wat ik alleen (nog) niet weet is of de CT002/CT003 speciale data sturen, zou mooi zijn als iemand met 2 of meer batterijen eens wat testdata zou kunnen generen (met mijn script).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
KabouterSuper schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Mag er wel een wcd aanwezig zijn in de kring of moet ik de stekker afknippen en op een schakelaar aansluiten (zoals vroeger bij wasmachines altijd gebeurde)?
Geen idee in NL, maar in BE mag dat in elk geval niet voor de Marstek. Hier in nieuwbouw is trouwens zowat alles met stekker verbonden van vaste toestellen door firma (oven, vaatwasser, microgolf, wasmachine, droogkast, waterpomp, airco, etc). Enkel warmtepomp is rechtstreeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
Ik ben het niet van plan maar gezien de vragen over eigen groep voor de MT die steeds terugkeren: wat als je een verbruiker aansluit op het backup stopcontact, terwijl er gewoon grid is? Even extreem voorbeeld: ik sluit een 2500W airfryer aan, geeft dit dan een potentieel probleem voor de bekabeling en/of de zekering?

En gaat de MT dan stroom uit de batterij leveren, indien nodig, of is het puur grid passthrough?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bommel schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:15:
[...]

Wat ik alleen (nog) niet weet is of de CT002/CT003 speciale data sturen, zou mooi zijn als iemand met 2 of meer batterijen eens wat testdata zou kunnen generen (met mijn script).
Dat verwacht ik wel, en dat er wat rekenwerk wordt gedaan met de aangeleverde data en de uitkomst ervan wordt aangeboden. Dat lijkt mij de meest logische en simpelste oplossing voor een snelle adequate sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
kefjevl schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:34:
Hoi allemaal,

[Afbeelding]

Als je de onderverdeelkast achter een zekering van 16A installeert, dan hoort deze eigenlijk selectief te zijn, dus max 10A oftewel 2300V. Daarbij gaat je gelijktijdigheid de mist in. Dus je kan dit wat mij betreft alleen doen als je dit kastje gelijk aansluit op je hoofdaansluiting en er geen zekering tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:18:
[...]

Geen idee in NL, maar in BE mag dat in elk geval niet voor de Marstek. Hier in nieuwbouw is trouwens zowat alles met stekker verbonden van vaste toestellen door firma (oven, vaatwasser, microgolf, wasmachine, droogkast, waterpomp, airco, etc). Enkel warmtepomp is rechtstreeks.
In NL hetzelfde! Gewoon met stekker. Die zijn meestal gegoten en van goede kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommel
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:18:
[...]

Dat verwacht ik wel, en dat er wat rekenwerk wordt gedaan met de aangeleverde data en de uitkomt ervan wordt aangeboden. Dat lijkt mij de meest logische en simpelste oplossing voor en snelle adequate sturing.
Ja, vertaald naar json lijken de volgende velden aanwezig in de meter output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
  "meter_dev_type": "HME-3",
  "meter_mac_code": "XXX",
  "hhm_dev_type": "HMG-50",
  "hhm_mac_code": "YYY",
  "A_phase_power": "-682",
  "B_phase_power": "-632",
  "C_phase_power": "-649",
  "total_power": "-1963",
  "A_chrg_nb": "0",
  "B_chrg_nb": "0",
  "C_chrg_nb": "0",
  "ABC_chrg_nb": "0",
  "wifi_rssi": "-88",
  "info_idx": "35",
  "x_chrg_power": "0",
  "A_chrg_power": "0",
  "B_chrg_power": "0",
  "C_chrg_power": "0",
  "ABC_chrg_power": "0",
  "x_dchrg_power": "0",
  "A_dchrg_power": "0",
  "B_dchrg_power": "0",
  "C_dchrg_power": "0",
  "ABC_dchrg_power": "0"
}

Bij het opvragen van de meter data geeft je het id van de batterij door, de meter geeft een info_idx veld terug wat een byte is die oploopt (tot max 255). Lijkt erop dat daarmee die batterijen op dezelfde meting kunnen reageren. Verder zijn er dchrg en chrg velden...

Maar als er iemand is die dit eens kan draaien op zijn meter met het id van de verschillende batterijen dan kunnen we de theorie wellicht bevestigen en zo meer leren over hoe de aansturing werkt. En... te tweaken is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:18:
[...]

Als je de onderverdeelkast achter een zekering van 16A installeert, dan hoort deze eigenlijk selectief te zijn, dus max 10A oftewel 2300V. Daarbij gaat je gelijktijdigheid de mist in. Dus je kan dit wat mij betreft alleen doen als je dit kastje gelijk aansluit op je hoofdaansluiting en er geen zekering tussen zit.
Wat houdt selectief zijn in en waarom is dat belangrijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor tweakers die zich wat meer willen verdiepen in de wonderlijke wereld van elektriciteit-installaties etc. is dit een leerzaam en informatief topic;

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
pascallj schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Wat houdt selectief zijn in en waarom is dat belangrijk?
Stel, je hebt een zekering in je zekeringkast van 16A met een groep die naar je schuur gaat waar je ook een zekering hebt van 16A. Bij overschrijding van die 16A is niet duidelijk welke zekering eruit vliegt, degene in de schuur of degene in je zekeringskast. Dat is onvoorspelbaar dus ongewenst. Als je schuur zekering 10A is, zal deze er (gewoonlijk) eerder uitvliegen. Dat is prettig omdat je dan weet dat het probleem na je laatste zekering zit.

Gewoonlijk hou je een factor 1.6 aan, dus een serie zekeringen volgt 35A-25A-16A-10A-6A. Het is niet toevallig dat dit de zekeringen zijn die gebruikt worden.

Verder, een blok met twee 16A zekeringen achter één 16A zekering is erg twijfelachtig, zeker als beide groepen tegelijkertijd vol belast worden . Zelfs twee zekeringen van 10A achter één 16A is twijfelachtig als je weet dat ze tegelijkertijd vol belast gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:21:
[...]

In NL hetzelfde! Gewoon met stekker. Die zijn meestal gegoten en van goede kwaliteit.
Vroeger moesten stekkers van wasmachines afgeknipt worden bij montage in NL. Ik dacht dat dit vervallen was, maar dat weet ik niet zeker. Vandaar de vraag. Een wcd kan door een onwetende uitgebreid worden met een stekkerdoos, en dan verhoog je de kans op brand behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:41
Heeft iemand al aan de hand gehad dat er 1 fase weggevallen was vanuit het net bij een 3 fase systeem?
Heb net gedurende 1 uur geen batterijen gehad , de led grid was ook uit en er branden ook een rode led op de zonnepanelen omvormer.
Beide batterijen hadden geen led op de grid led. Na een uur en alle mogelijke uitgeprobeerd zonder succes ging plots de grid led terug aan en werkte alles terug normaal Inclusief de omvormer.

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.49 meter Landis&Gyr E360 selectie meter Iskra AM550-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hermlek schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:12:
Heeft iemand al aan de hand gehad dat er 1 fase weggevallen was vanuit het net bij een 3 fase systeem?
Heb net gedurende 1 uur geen batterijen gehad , de led grid was ook uit en er branden ook een rode led op de zonnepanelen omvormer.
Beide batterijen hadden geen led op de grid led. Na een uur en alle mogelijke uitgeprobeerd zonder succes ging plots de grid led terug aan en werkte alles terug normaal Inclusief de omvormer.
Ik heb nog nooit gehad dat er 1 fase wegvalt en de rest niet. Maar het gedrag dat jij beschrijft lijkt mij wenselijk voor wat er zou moeten gebeuren als de spanning wegvalt nietwaar?

Was er niet gewoon sprake van overvoltage op die fase? Dat daarom alle leveraars verplicht uit gingen?

[ Voor 6% gewijzigd door pascallj op 27-05-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Laatst online: 14:41
pascallj schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:15:
[...]

Ik heb nog nooit gehad dat er 1 fase wegvalt en de rest niet. Maar het gedrag dat jij beschrijft lijkt mij wenselijk voor wat er zou moeten gebeuren als de spanning wegvalt nietwaar?

Was er niet gewoon sprake van overvoltage op die fase? Dat daarom alle leveraars verplicht uit gingen?
Ik heb dit in het verleden voor zonnepanelen en batterijen verschillende keren meegemaakt.
Toevallig reed de vrachtwagen van Fluvius die verantwoordelijk is voor het net door de straat hier.
Over verbruik sowieso niet maar mijn Voltage loopt hier standaard zeer dikwijls op tot 231 volt.

[ Voor 7% gewijzigd door hermlek op 27-05-2025 12:24 ]

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.49 meter Landis&Gyr E360 selectie meter Iskra AM550-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Bij ouders hier aan de hand gehad dat inderdaad één fase die uitlag door kortsluiting bij overburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterG88
  • Laatst online: 07-10 12:58
Bij mijn ouders een tijdje geleden, die hebben 2 aansluitingen, een 1-fase en een 3-fase aansluiting.
1 fase lag er hele tijd uit, toevallig die waarop de 1fase zat.
Dus die had helemaal geen stroom.
De 3fase had op meeste wel stroom, maar inductievuur gaf fout.

Zat ook vrij ver in straat dacht ik.

1 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
bommel schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:18:
Ik ben het niet van plan maar gezien de vragen over eigen groep voor de MT die steeds terugkeren: wat als je een verbruiker aansluit op het backup stopcontact, terwijl er gewoon grid is? Even extreem voorbeeld: ik sluit een 2500W airfryer aan, geeft dit dan een potentieel probleem voor de bekabeling en/of de zekering?

En gaat de MT dan stroom uit de batterij leveren, indien nodig, of is het puur grid passthrough?
Ik heb even een waterkoker (2000W) aan de backup aangesloten.

Het systeem reageert net alsof de waterkoker gewoon op een WCD is aangesloten, NOM regeling compenseert.

Er is nu geen zon, dus te weinig opwek voor een test met veel vermogen opladen + waterkoker.
Ik verwacht echter dat het geen probleem is om tot 2500W op de backup aan te sluiten. De GRID aansluiting zal gelimiteerd zijn tot ca. 2500W ongeacht of dat naar de backup gaat of naar de batterij.

Ik zal de test nog eens herhalen als er meer zon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hometek schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Ik heb even een waterkoker (2000W) aan de backup aangesloten.

Het systeem reageert net alsof de waterkoker gewoon op een WCD is aangesloten, NOM regeling compenseert.

Er is nu geen zon, dus te weinig opwek voor een test met veel vermogen opladen + waterkoker.
Ik verwacht echter dat het geen probleem is om tot 2500W op de backup aan te sluiten. De GRID aansluiting zal gelimiteerd zijn tot ca. 2500W ongeacht of dat naar de backup gaat of naar de batterij.

Ik zal de test nog eens herhalen als er meer zon is.
Heb het zo al diverse keren gebruikt met de batt in de berging omdat ik nu soms een stopcontact te kort kom voor de hogedrukspuit etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
KabouterSuper schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Vroeger moesten stekkers van wasmachines afgeknipt worden bij montage in NL. Ik dacht dat dit vervallen was, maar dat weet ik niet zeker. Vandaar de vraag. Een wcd kan door een onwetende uitgebreid worden met een stekkerdoos, en dan verhoog je de kans op brand behoorlijk.
Even verder gezocht....op de website van homewizard wordt gesuggereerd dat je de stekker moet afknippen, zie https://helpdesk.homewiza...ery-according-to-nen-1010

Update: de Nederlandse tekst zegt er niets over, zie https://helpdesk.homewiza...form-nen-1010-installeren

Sowieso leuke info over nen icm thuisbatterij.

[ Voor 11% gewijzigd door KabouterSuper op 27-05-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
KabouterSuper schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:25:
[...]

Even verder gezocht....op de website van homewizard wordt gesuggereerd dat je de stekker moet afknippen, zie https://helpdesk.homewiza...ery-according-to-nen-1010

Update: de Nederlandse tekst zegt er niets over, zie https://helpdesk.homewiza...form-nen-1010-installeren

"As an installer", dus als een installateur oftewel elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:20:
[...]

Heb het zo al diverse keren gebruikt met de batt in de berging omdat ik nu soms een stopcontact te kort kom voor de hogedrukspuit etc...
Maar dan heb je geen aardlek-beveiliging verwacht ik. Dus er kan 2500watt door je lichaam lopen.
Of klopt deze aanname niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:25:
[...]

Dat is niet wat ik lees. Er staat dat het een optie om te doen als je het volgens de NEN 1010 zou willen aansluiten. Echter er staan een hoop dingen in de NEN 1010 die slechts adviezen en/of richtlijnen zijn.

Volgens mij is de hiervoor gemelde selectiviteit ook een advies. Het verhoogt de bedrijfszekerheid, maar het weglaten hiervan zal geen veiligheidsrisico vormen, mits wel voldaan wordt aan andere regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energysaver
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10 09:17
Yep, ik heb ooit gehad dat 1 fase wegviel van 3 fasen (zonder neuter) uit het net. Vermoedelijk door werken. Enkele uren later was alles terug in orde. Was wel vooraleer ik een batterij had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:01
KabouterSuper schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Er mag wel een WCD aanwezig zijn als mogelijkheid tot aansluiting. Een enkelvoudige welteverstaan.
Vast aansluiten kan ook uiteraard.

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Gely schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:29:
[...]

"As an installer", dus als een installateur oftewel elektricien.
Oke. Maar wat betekent dat dan? Ik lees dat als je als installateur een vaste installatie maakt, dat je dan volgens de nen norm de stekker moet verwijderen. Mijn vraag is dan of een separate groep een vaste installatie vereist of dat je met een wcd mag werken.

Update, @Remar65 geeft hierboven al antwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door KabouterSuper op 27-05-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
KabouterSuper schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:37:
[...]

Oke. Maar wat betekent dat dan? Ik lees dat als je als installateur een vaste installatie maakt, dat je dan volgens de nen norm de stekker moet verwijderen. Mijn vraag is dan of een separate groep een vaste installatie vereist of dat je met een wcd mag werken.
Zoals pascallj schrijft, als het volgens NEN 1010 wordt geïnstalleerd, maar dan speel je eigenlijk niet meer in die "Plug&Play - League" waarvoor die dingen per definitie zijn gemaakt.
EDIT: maar wel in de afdeling vaste installaties.

[ Voor 4% gewijzigd door Gely op 27-05-2025 13:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-10 15:49
Voor mij is de stekker net het grote voordeel. Als die plug in batterij na 10 jaar defect gaat is de kans klein dat je een identieke vervanging vind. Bij een vaste aansluiting zal het type dat op de schema's genoteerd staat niet meer correct zijn en in theorie moet je dus opnieuw laten keuren.

Nu is het gewoon stekker uit en een andere in de stekker.

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Gely schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Zoals pascallj schrijft, als het volgens NEN 1010 wordt geïnstalleerd, maar dan speel je eigenlijk niet meer in die "Plug&Play - League" waarvoor die dingen per definitie zijn gemaakt.
EDIT: maar wel in de afdeling vaste installaties.
Eens. Mijn punt/vraag is of je 2500W mag terugleveren via een stekker of dat je er dan niet aan ontkomt om de stekker te vervangen door een vaste installatie. De p&p league zou sowieso voorzichtig moeten zijn met het aanpassen van instellingen (zoals 800->2500W).

De installatie is natuurlijk ook niet heel schokkend: zekering uit, schaar erin, alles netjes afstrippen, vastschroeven in je schakelaar, zekering aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hometek
@bommel
Aanvulling op voorgaande test.
Ik heb de batterij op forced charging 2000W gezet en dan de waterkoker met 2000W op de backup aangesloten.
Opladen Batterij zakt terug naar ca. 1600W zolang de waterkoker aan staat.

Het lijkt er op dat de limiet ca. 3600W is, dus net onder de 16A van een standard zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
KabouterSuper schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:58:
[...]

Eens. Mijn punt/vraag is of je 2500W mag terugleveren via een stekker of dat je er dan niet aan ontkomt om de stekker te vervangen door een vaste installatie. De p&p league zou sowieso voorzichtig moeten zijn met het aanpassen van instellingen (zoals 800->2500W).

De installatie is natuurlijk ook niet heel schokkend: zekering uit, schaar erin, alles netjes afstrippen, vastschroeven in je schakelaar, zekering aan.
Enkel kijkende naar de kabel zelf van het toestel en het stopcontact is er tussen laden aan 2500W en ontladen aan 2500W geen verschil. Wat je wel kan hebben is als je een dag continue zou laden en ontladen achter elkaar aan 2500W (wat niet evident is om in realiteit te verkrijgen) het stopcontact oververhit zou kunnen raken. Misschien is een HomeWizard Energy Socket die automatisch uitschakelt bij oververhitting dan geen slecht idee als extra veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 19:40
Iemand al getest of de backup functie bij 11% aan blijft als er grid spanning is? Zag in de app nu ups functie staan . Dan zou hij niet meer uit mogen gaan bij 11% als er nog grid aanwezig is. Maar krijg mijn niet meer tot11% met huidige zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:00:
@bommel
Aanvulling op voorgaande test.
Ik heb de batterij op forced charging 2000W gezet en dan de waterkoker met 2000W op de backup aangesloten.
Opladen Batterij zakt terug naar ca. 1600W zolang de waterkoker aan staat.

Het lijkt er op dat de limiet ca. 3600W is, dus net onder de 16A van een standard zekering.
Wacht hoe werkt dit dan? Trek je dan bijna 16A uit het stopcontact waar de Marstek op zit aangesloten? Dat zou dus betekenen dat het backup-stopcontact inderdaad gebypassed wordt op het moment dat er ook netvoeding aanwezig is. Want de omvormer kan dit vermogen niet leveren (in elk geval niet langdurig). Maar ondanks de bypass zou het vermogen dan wel gemeten moeten worden, anders weet de batterij niet hoeveel hij maximaal mag opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:09:
Iemand al getest of de backup functie bij 11% aan blijft als er grid spanning is? Zag in de app nu ups functie staan . Dan zou hij niet meer uit mogen gaan bij 11% als er nog grid aanwezig is. Maar krijg mijn niet meer tot11% met huidige zon
Ja hoor dat is al vaak voorbij gekomen. Die gaat dan uit.

Zie Back-upstopcontact in TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 19:40
b03tz schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:33:
[...]

Ik denk, wat ook werkt...ik heb nu de accu op maximaal tot 15% ontladen gezet. Dan blijft de backup aan...ik heb toch 2 accu's waarbij de ene wel gewoon via de normale port stroom geeft aan de LilyGo.
Wacht dat is nu dus aangepast?
Voorheen als je via modbus de lage soc instelde werkte dat het zelfde sks de 11% namelijk dat de backup port dan stroomloos ging
Pagina: 1 ... 166 ... 278 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.