Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
pascallj schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Ja hoor dat is al vaak voorbij gekomen. Die gaat dan uit.

Zie Back-upstopcontact in TS.
Ja maar zag in de app dat er nu een hele lading tekst bij staat.
En de tekst doet voorkomen dat deze nu aan blijft anders klopt niet wat er staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:09:
Iemand al getest of de backup functie bij 11% aan blijft als er grid spanning is? Zag in de app nu ups functie staan . Dan zou hij niet meer uit mogen gaan bij 11% als er nog grid aanwezig is. Maar krijg mijn niet meer tot11% met huidige zon
Waar zie je dat staan dan?
Ik zie alleen maar backup stroom inschakelen..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Ja maar zag in de app dat er nu een hele lading tekst bij staat.
En de tekst doet voorkomen dat deze nu aan blijft anders klopt niet wat er staat
Gezien jouw vorige post met quote, zal ik het vanavond morgenochtend na de ontlaadcyclus even testen. Stel ik hem nu vast in op 15 procent.

Heb dat bericht blijkbaar gemist. Zou voor sommigen uitkomst bieden als dit nu anders werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:22
Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:09:
Iemand al getest of de backup functie bij 11% aan blijft als er grid spanning is? Zag in de app nu ups functie staan . Dan zou hij niet meer uit mogen gaan bij 11% als er nog grid aanwezig is. Maar krijg mijn niet meer tot11% met huidige zon
Al getest, backup valt uit, ook de Backup-indicator op het frontpanel gaat dan uit.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:01
Weet niet hoe het verhaal met WiFi 3 vs WiFi 4 was afgelopen maar beide batterijen stonden hier op WiFi 3. Maar kijk toevallig even op Unifi en nu zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JS6K_oxXYwEXE1DTD-0R6KBXffw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5zMDIw20v8TmtuqKDLxQa5Lt.png?f=fotoalbum_large

Lijkt eraan te liggen met welk AP er verbonden wordt... 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:03
Gely schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:17:
[...]
Al getest, backup valt uit, ook de indicator op het frontpanel gaat dan uit.
Spijtig, anders had deze als UPS kunnen dienen (voor netwerk). Hopelijk verandert dit gedrag nog in de toekomst. Of een optie om ontladen via NOM te beperken tot laat zeggen 20%, zodat je nog 9% voor backup poort (als UPS) kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Mmm hier ineens na maanden van goed werke ( lees ct003 verbinding bleef verbonden ) heeft 1 van de 2 accu de verbinding ineens kwijt.
Beide op eigen wifi acces point en staan naast elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:22:
Mmm hier ineens na maanden van goed werke ( lees ct003 verbinding bleef verbonden ) heeft 1 van de 2 accu de verbinding ineens kwijt.
Hier staat alles m.b.t. energie in de garage geforceerd op één en hetzelfde AP (Unifi: Lock to Acces Point) + vast IP. Heb wel geen CT003, alles is HW + Marstek Batterij

[ Voor 5% gewijzigd door Gely op 27-05-2025 14:35 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
pascallj schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:11:
[...]

Wacht hoe werkt dit dan? Trek je dan bijna 16A uit het stopcontact waar de Marstek op zit aangesloten? Dat zou dus betekenen dat het backup-stopcontact inderdaad gebypassed wordt op het moment dat er ook netvoeding aanwezig is. Want de omvormer kan dit vermogen niet leveren (in elk geval niet langdurig). Maar ondanks de bypass zou het vermogen dan wel gemeten moeten worden, anders weet de batterij niet hoeveel hij maximaal mag opladen.
Ja die backup poort is net zoals bij een ups gewoon doorverbonden.
Dus als bij nom draaien de accu leeg is zou er gewoon ook grid op kunnen blijven staan

Toch dat krijgen ze bij marstek niet geregeld of gesnapt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:43
Oei? Dat met die 11% vind ik wel minder ''leuk''
Hier had ik voor het gemak/backup functie die motor van onze sectionale poort in het stopcontact gestoken, dan krijgen we altijd de poort open..... Maar als de batterij dan intensief gebruikt word in de winter en ''leeg''(11%) staat werkt de poort niet meer? Dit gaan we dan toch eens herbekijken >:)

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:28
@The_Belgian_GST @Gely @Avenger 2.0 @Maxwp

Ben het helemaal met jullie eens. Het zou erg nuttig zijn als Marstek overtuigd kan worden om ervoor te zorgen dat de backup poort ALTIJD werkt als er grid spanning is.

Uiteraard is het een ander verhaal wanneer grid weg is, dan wil je om diep-ontladen te voorkomen de spanning gewoon al eerder van de poort af hebben. Maar als er grid aanwezig is, dan is er naar mijn mening geen enkele reden om bij <=11 de backup al uit te zetten.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
@eymey ja dat ze de 11 procent als hij stand alone zonder grid er staat blijven toepassen, fair enough, maar met grid wil ik gewoon een doorkoppeling....

Zeer opmerkelijk. ( Heb geen spijt van mijn aankoop als ik hier naar alweer een dag met bijna 0 op de meter zie, maar dit kleine puntje ''pikt'' toch ergens hahahahaha)

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
eymey schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:23:
@The_Belgian_GST @Gely @Avenger 2.0

Ben het helemaal met jullie eens. Het zou erg nuttig zijn als Marstek overtuigd kan worden om ervoor te zorgen dat de backup poort ALTIJD werkt als er grid spanning is.

Uiteraard is het een ander verhaal wanneer grid weg is, dan wil je om diep-ontladen te voorkomen de spanning gewoon al eerder van de poort af hebben. Maar als er grid aanwezig is, dan is er naar mijn mening geen enkele reden om bij <=11 de backup al uit te zetten.
Ik ben het alleen ook met jullie eens. :w

@eymey @The_Belgian_GST @Gely @Avenger 2.0

Voelde me even er buiten gelaten :-(

[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 27-05-2025 15:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Heb in de app een voorstel ingediend.
Eens kijken of ze al reageren, en wat er dan gereageerd word.
Ik koppel terug bij Antwoord.

@Maxwp maar nee, u niet uitgesloten voelen... O+

[ Voor 16% gewijzigd door The_Belgian_GST op 27-05-2025 15:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eymey
Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:40:
[...]
Ik ben het alleen ook met jullie eens. :w

@eymey @The_Belgian_GST @Gely @Avenger 2.0

Voelde me even er buiten gelaten :-(
My bad, sorry. Was niet de bedoeling (gewoon niet goed gekeken)

Ik ga er ook eens een feedbackberichtje aan wagen.

Het biedt inderdaad toch wel gebruiksperspectief als deze poort er gewoon altijd is bij grid-connectiviteit.

Het is natuurlijk waarschijnlijk (wederom) niet geheel volgens de NEN-1010, maar theoretisch kan ik wat verlichting in/aan de schuur en een extra vriezertje van stroom blijven voorzien.

Aan de andere kant, nu ik over de mogelijkheden nadenk, wellicht dat deze cut-off door Marstek dus júist bewust is geïmplementeerd om dit soort gebruik te voorkomen. Want zodra je dus verlichting of potentieel zwaardere verbruikers permanent van stroom gaat voorzien via deze poort, dan heb je (in het geval van de 2500W instelling), de batterij niet meer aan een eigen groep hangen.... :X

[ Voor 54% gewijzigd door eymey op 27-05-2025 15:57 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:00
pascallj schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:11:
[...]
Wacht hoe werkt dit dan? Trek je dan bijna 16A uit het stopcontact waar de Marstek op zit aangesloten? Dat zou dus betekenen dat het backup-stopcontact inderdaad gebypassed wordt op het moment dat er ook netvoeding aanwezig is. Want de omvormer kan dit vermogen niet leveren (in elk geval niet langdurig). Maar ondanks de bypass zou het vermogen dan wel gemeten moeten worden, anders weet de batterij niet hoeveel hij maximaal mag opladen.
Idd 16A via de grid aansluitng Marstek.
Het EMS 'weet' hoeveel vermogen er via het backup stopcontact afgegeven wordt, in de Liligo yaml is dat de sensor 'AC Offgrid Power'

De Marstek heeft idd een AC bypass, dit wordt althans zo aangegeven in de app als je de batterij op manual zet en de backup functie inschakelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z0PTYN4laKE6L8o-TdUIbd3wIY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gbuHYmnRRCgvB5Zmuuse6ck3.png?f=user_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
eymey schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:50:
[...]

My bad, sorry. Was niet de bedoeling (gewoon niet goed gekeken)

Ik ga er ook eens een feedbackberichtje aan wagen.

Het biedt inderdaad toch wel gebruiksperspectief als deze poort er gewoon altijd is bij grid-connectiviteit.

Het is natuurlijk waarschijnlijk (wederom) niet geheel volgens de NEN-1010, maar theoretisch kan ik wat verlichting in/aan de schuur en een extra vriezertje van stroom blijven voorzien.

Aan de andere kant, nu ik over de mogelijkheden nadenk, wellicht dat deze cut-off door Marstek dus júist bewust is geïmplementeerd om dit soort gebruik te voorkomen. Want zodra je dus verlichting of potentieel zwaardere verbruikers permanent van stroom gaat voorzien via deze poort, dan heb je (in het geval van de 2500W instelling), de batterij niet meer aan een eigen groep hangen.... :X
:'( :'( :'(

Grapje haha niet erg.

Mm die meer als 2500 aan de backup poort is natuurlijk wel een ding. Maar je moetbewust die uitgang aanzetten en krijgt daar okk een melding van dacht ik.
Dus je bent er dan bewust can en sluit niet je 7000watt auto lader erop maar hooguit je garage poort en 62 watt koelkast of zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 27-05-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
The_Belgian_GST schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:41:
Heb in de app een voorstel ingediend.
Eens kijken of ze al reageren, en wat er dan gereageerd word.
Ik koppel terug bij Antwoord.

@Maxwp maar nee, u niet uitgesloten voelen... O+
:'( :'( :'( :'(

🤪

Tja heb dat al meerdere keren geprobeerd maar om de 1 of andere lost in translation wilde dat maar niet goed bij ze overkomen en een duidelijk antwoord waarom niet kwam er nooit
Behalve 11% is accu leeg dus backup uit.

[ Voor 26% gewijzigd door Maxwp op 27-05-2025 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon M
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-10 16:32
Na lang meegelezen te hebben ook maar eens een account gemaakt. Met de kortingscode vandaag een Marstek besteld bij Duravolt, benieuwd hoe snel die geleverd wordt.

Ben nu bezig met de voorbereiding: wil hem sowieso op een aparte groep zodat ik 2500W kan laden/ontladen.
Nu is mijn vraag: waar moet ik de groep aansluiten in de meterkast, voor of na de 40A remautomaat?
Voor de duidelijkheid: ik woon in België en mijn aansluiting is 1-fase met 40A hoofdzekering. Bij plaatsing van m'n zonnepanelen heb ik een 40A remautomaat geplaatst waar de rest van de zekeringkast achter zit (differentiëlen zijn ook 40A).

Ik neem aan dat de groep voor de thuisbatterij ook voor de remautomaat moet, net zoals die van de zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had ik ook even harde reset CT in app en dan opnw connecten. Werkte hier.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:02:
[...]

:'( :'( :'(

Grapje haha niet erg.

Mm die meer als 2500 aan de backup poort is natuurlijk wel een ding. Maar je moetbewust die uitgang aanzetten en krijgt daar okk een melding van dacht ik.
Dus je bent er dan bewust can en sluit niet je 7000watt auto lader erop maar hooguit je garage poort en 62 watt koelkast of zo.
Ik heb die optie uitstaan en koppel mijn hogedrukspuit erop aan en die werkt gewoon. Bij wegvallen van grid zal de batt het nu niet overnemen.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
[b]Leon M in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Ben nu bezig met de voorbereiding: wil hem sowieso op een aparte groep zodat ik 2500W kan laden/ontladen.
Nu is mijn vraag: waar moet ik de groep aansluiten in de meterkast, voor of na de 40A remautomaat?
Voor de duidelijkheid: ik woon in België en mijn aansluiting is 1-fase met 40A hoofdzekering. Bij plaatsing van m'n zonnepanelen heb ik een 40A remautomaat geplaatst waar de rest van de zekeringkast achter zit (differentiëlen zijn ook 40A).

Ik neem aan dat de groep voor de thuisbatterij ook voor de remautomaat moet, net zoals die van de zonnepanelen?
Weet wel dat een groep bijmaken in BE een keuring vereist en je aan de nieuwe AREI moet voldoen voor deze nieuwe groep.

Zou deze sowieso achter de 40A remautomaat plaatsen gezien het een plugin batterij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:21:
[...]
Ik heb die optie uitstaan en koppel mijn hogedrukspuit erop aan en die werkt gewoon. Bij wegvallen van grid zal de batt het nu niet overnemen.
En als de batterij leeg is (11%) valt de poort dan in dit geval ook uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:06
SatScan schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:38:
[...]

Ik zou de NOM kiezen (de bovenste) en rustig afwachten wat de komende maanden gaat brengen tav de AI modi.

Heb je er verder geen omkijken aan.
De NOM mode werkt aanzienlijk beter dan de AI mode. Zelfs met dit bewolkte weer (NL) is mijn batterij weer vol. AI laat ik wel even links liggen totdat dat wat beter werkt.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bommel schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:19:
Weet niet hoe het verhaal met WiFi 3 vs WiFi 4 was afgelopen maar beide batterijen stonden hier op WiFi 3. Maar kijk toevallig even op Unifi en nu zie ik dit:

[Afbeelding]

Lijkt eraan te liggen met welk AP er verbonden wordt... 🤷‍♂️
Beide AP's hetzelfde type, rev versie, en FW versie?
Vond het zo vreemd de berichten vorige week maar had helaas geen tijd om te reageren.
Lijkt mij stug dat er verschillende wifi modules zijn gebruikt in de MT gezien dezelfde comm FW 2.xx en Batt 103 FW
Kan nog zijn op welk channel ze connectie maken dat dit uitmaakt ivm gebruikte antenne technologie van de AP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:21:
[...]

Hmm, dat is dan wel weer interessant. Valt de poort dan ook weg als de batterij onder de 11% komt?

Enige vraag is dan of, bij een stroomstoring, je de batterij nog op de 1 of andere manier zo ver kan krijgen om toch de backup poort in te schakelen (mits voldoende SoC).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Even ter controle, klopt het dat ten behoeve van monitoring
* capaciteit, vermogen, verbruik en opbrengst te zien zijn in de Marstek app, maar dat deze getallen niet geheel betrouwbaar zijn
* De Marstek batterij geen standaard lokale koppeling heeft met Home Assistant
* de meeste mensen daarom een HomeWizard Energy Socket gebruiken
* maar dat elke smart socket of kWh-meter in principe hetzelfde kan meten mits de kWh meter twee kanten op kan meten en het ding continue 2500W aan kan (wat de keuze reduceert naar HW)
* dat tweakers ook een koppeling via Modbus kunnen maken mbv de LilyGo T-Can484
en esphome op de RS-485 poort

En dat voor aansturing:
* de app je laat kiezen tussen verschillende modi en ook een tijdschema aanbiedt
* de modbus koppeling het mogelijk maakt om de batterij volledig via Home Assistant aan te sturen
* er hoop is dat er een openapi aankomt

[ Voor 4% gewijzigd door KabouterSuper op 27-05-2025 17:44 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:28:
[...]

En als de batterij leeg is (11%) valt de poort dan in dit geval ook uit?
Dat weet ik niet... ik krijg de batt niet leeg met dit mooie zonnige weer...

#Wie kan dit testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:37:
* capaciteit, vermogen, verbruik en opbrengst te zien zijn in de Marstek app, maar dat deze getallen niet geheel betrouwbaar zijn
* maar dat elke smart socket of kWh-meter in principe hetzelfde kan meten mits de kWh meter twee kanten op kan meten en het ding continue 2500W aan kan (wat de keuze reduceert naar HW)
* dat de echte pro's een koppeling via Modbus maken mbv de LilyGo T-Can484 op de RS-485 poort

En dat voor aansturing:
* de app je laat kiezen tussen verschillende modi en ook een tijdschema aanbiedt
* de modbus koppeling het mogelijk maakt om de batterij volledig via Home Assistant aan te sturen
Correct (y)

De modbus koppeling gaat natuurlijk wel met een tussenstap, bijvoorbeeld ESPHome -> Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:36:
[...]

Hmm, dat is dan wel weer interessant. Valt de poort dan ook weg als de batterij onder de 11% komt?

Enige vraag is dan of, bij een stroomstoring, je de batterij nog op de 1 of andere manier zo ver kan krijgen om toch de backup poort in te schakelen (mits voldoende SoC).
Waarom zou je backup functie niet gewoon aanzetten als je iets hebt aangesloten... normaal via Grid bij wegvallen schakelt die binnen <30ms over op batt.

Blijft de vraag wat gebeurt er als de batt tot 11% is ontladen en grid komt terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:42:
[...]

Waarom zou je backup functie niet gewoon aanzetten als je iets hebt aangesloten... normaal via Grid bij wegvallen schakelt die binnen <30ms over op batt.

Blijft de vraag wat gebeurt er als de batt tot 11% is ontladen en grid komt terug...
Omdat, als de backup functie aan staat, het zéker is dat de backup aansluiting zichzelf uitschakelt als de batt tot 11% is ontladen. En dan heb je er dus eigenlijk niks aan als je er iets 'permanents' op wil aansluiten.

Jij geeft aan de de aansluiting het ook gewoon doet als de backup functie uit staat. Ik (en andere tweakers) vragen ons af of, in deze 'modus', de aansluiting wel permanent actief blijft zo lang er maar grid is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Modbus voor pro's valt best mee hoor.
Zie andere topic voor meer info.
Lokale controle heeft bij mij de voorkeur.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
KabouterSuper schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:37:
* dat de echte pro's een koppeling via Modbus maken mbv de LilyGo T-Can484 op de RS-485 poort

En dat voor aansturing:
Inderdaad. Misschien nog even vermelden dat er bij de Venus v3 batterij die Q4 dit jaar uit komt sprake is van Open API, dus met wat geluk krijgt de v1 en v2 dit ook en wordt het mogelijk om de batterij draadloos via domotica uit te lezen en aan te sturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik denk dat alles wat tot nu toe gezegd is met betrekking tot het back-upstopcontact, verklaard kan worden door deze post:

Hometek in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

SatScan draait zo te lezen NOM of AI, dus dan zou het back-upstopcontact aan staan zonder dat de functie actief is.

Nu draai ik morgenochtend nog een testje of het ook uitvalt bij een ingestelde hogere discharge cutoff dan 11 procent (want dat zou misschien veranderd zijn?) en dan weten we volgens mij weer alles. Ik draai alleen nog v148, dus misschien daarna nog 1 testje wanneer ik op v151 zit.

[ Voor 31% gewijzigd door pascallj op 27-05-2025 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:53:
[...]

Inderdaad. Misschien nog even vermelden dat er bij de Venus v3 batterij die Q4 dit jaar uit komt sprake is van Open API, dus met wat geluk krijgt de v1 en v2 dit ook en wordt het mogelijk om de batterij draadloos via domotica uit te lezen en aan te sturen.
Hopelijk komt de api er snel. Ik werk met MQTT, en ik vind dit toch wat traag. Ben nu wat aan het inlezen over de modbus sturing. Ik heb de Marstek nog maar 6 degen draaien, voorlopig zo laten. Werkt wel zeer goed, ruim boven mijn verwachtingen.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:46:
[...]

Omdat, als de backup functie aan staat, het zéker is dat de backup aansluiting zichzelf uitschakelt als de batt tot 11% is ontladen. En dan heb je er dus eigenlijk niks aan als je er iets 'permanents' op wil aansluiten.

Jij geeft aan de de aansluiting het ook gewoon doet als de backup functie uit staat. Ik (en andere tweakers) vragen ons af of, in deze 'modus', de aansluiting wel permanent actief blijft zo lang er maar grid is :)
Oke , mijn user-case zou juist zijn altijd aan;

A. grid valt weg batt neemt het over totdat die leeg is en als grid erna terugkomt dat de backup poort weer werkt.
B. grid valt weg batt neemt het over en zodra grid terugkomt schakelt batt weer over over op grid.

Mijn vraag is schakelt de batt de backup poort weer aan als de grid terugkomt ondanks dat de batt leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Weet wel dat een groep bijmaken in BE een keuring vereist en je aan de nieuwe AREI moet voldoen voor deze nieuwe groep.

Zou deze sowieso achter de 40A remautomaat plaatsen gezien het een plugin batterij is.
Sorry ? Voor een 16amp automaat groep in de meterkast bij plaatsen moet een keuring plaats vinden in België?
Mij niet gezien hoor plaats gewoon 1 bij :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dannyro schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Hopelijk komt de api er snel. Ik werk met MQTT, en ik vind dit toch wat traag. Ben nu wat aan het inlezen over de modbus sturing. Ik heb de Marstek nog maar 6 degen draaien, voorlopig zo laten. Werkt wel zeer goed, ruim boven mijn verwachtingen.
Dat verwacht ik niet eerder dan met de lancering van de nw form-factor batt in Q4.
Heeft geen prio bij MT heb ik begrepen omdat er te weinig vraag naar is...

Misschien dat iemand een mooi berichtje hierover kan maken en die hier delen, dan kunnen wij die via de feedback indienen... Samen wat meer tractie creëren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Maxwp schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:03:
[...]

Sorry ? Voor een 16amp automaat groep in de meterkast bij plaatsen moet een keuring plaats vinden in België?
Mij niet gezien hoor plaats gewoon 1 bij :(
Ja dat is inderdaad klote, had ik dat in begin geweten had ik ook meer extra kringen gezet 8)7 Maar geef het gewoon maar even mee zodat je het weet, moest er ooit een herkeuring gebeuren gaan ze daar natuurlijk wel over vallen. Gelukkig hier nog 1 reserve kring die de elektricien destijds teveel geplaatst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:26
bij zo een herkeuring, kijken ze enkel naar het nieuwe deel of terug alles ?

Ik had vorig jaar laten keuren volgens het oude AREI met 1 x 30ma voor enkele vochtige kringen, volgens het nieuwe is het toch 30ma ook voor stopcontacten en verlichting max 8 kringen per diffrentieel, zou ik dat ook moeten aanpassen MOEST ik laten herkeuren ?

nu net 2 kringen erbij gezet, 1 voor de batterij, 1 voor airco

[ Voor 8% gewijzigd door Javice19 op 27-05-2025 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leon M
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-10 16:32
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Ja dat is inderdaad klote, had ik dat in begin geweten had ik ook meer extra kringen gezet 8)7 Maar geef het gewoon maar even mee zodat je het weet, moest er ooit een herkeuring gebeuren gaan ze daar natuurlijk wel over vallen. Gelukkig hier nog 1 reserve kring die de elektricien destijds teveel geplaatst heeft.
Tja, in theorie moet je elke aanpassing zogezegd laten keuren. In de praktijk gebeuren die keuringen alleen maar bij verkoop van een huis. Denk dat 90% van de huizen in België wat dat betreft niet in orde is. Is ook gewoon belachelijk natuurlijk dat je voor de kleinste aanpassingen al een herkeuring moet aanvragen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-10 09:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0Oc0sUZe9XRnS2Bjoaaok3CUSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jThHwhEv9j9CZrXGZKHXkZ2p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Ellroe32 op 27-05-2025 17:31 ]

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELTUNO
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 06:59
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:38:
[...]

#Wie kan dit testen?
Ik kan bevestigen dat de poort uitvalt als de batterij tot 11% ontlaadt.

Als de batterij vervolgens gaat laden dan wordt de poort weer actief.

Valt mij ook tegen :-(

Draai v151

[ Voor 1% gewijzigd door ELTUNO op 27-05-2025 17:46 . Reden: typo+ versie toe. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:38:
[...]

#Wie kan dit testen?
Had ik hierboven al geschreven, ik heb dit getest. 11% = Backup uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Javice19 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:21:
bij zo een herkeuring, kijken ze enkel naar het nieuwe deel of terug alles ?

Ik had vorig jaar laten keuren volgens het oude AREI met 1 x 30ma voor enkele vochtige kringen, volgens het nieuwe is het toch 30ma ook voor stopcontacten en verlichting max 8 kringen per diffrentieel, zou ik dat ook moeten aanpassen MOEST ik laten herkeuren ?

nu net 2 kringen erbij gezet, 1 voor de batterij, 1 voor airco
Als ik goed herinner voor uitbreiding bestaande stroomkringen niet (zoals stopcontact bijplaatsen), maar nieuwe stroomkringen wel (nieuwe groepen).
Maar zoals iemand hierboven zegt is het vooral van belang als je huis gaat verkopen (voor keuringsattest).
Heb mijn airco's gewoon laten inpluggen op een stopcontact om heel dat herkeuren en onder nieuwe arei vallen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Leon M schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:23:
[...]

Tja, in theorie moet je elke aanpassing zogezegd laten keuren. In de praktijk gebeuren die keuringen alleen maar bij verkoop van een huis. Denk dat 90% van de huizen in België wat dat betreft niet in orde is. Is ook gewoon belachelijk natuurlijk dat je voor de kleinste aanpassingen al een herkeuring moet aanvragen :-(
Klopt, daarvoor heb ik ook 6 ongebruikte reserve groepen, waarvan 2 van 20A op diff. van 30mA en 2 van 20A op de 300mA en voor 2 van 16A, ook 300mA voor verlichting. Goed voorbereid is later minder werk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ELTUNO schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:35:
[...]

Ik kan bevestigen dat de poort uitvalt als de batterij tot 11% ontlaadt.

Als de batterij vervolgens gaat laden dan wordt de poort weer actief.

Valt mij ook tegen :-(

Draai v151
Spijtig, hopelijk kan/wil Marstek dat herzien. Kan gewoon met een software update uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 13:03
Zaggy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:27:
[...]

Mooi zo'n actief topic, gelijk reactie van iemand met dezelfde meter!

Hij default naar de Kaifa MA304-SMR5.5-P1, bij poging tot omzetten krijg ik Configuration failed, please try again.
Nu probeer ik dit via VPN en WiFi, misschien dat het beter gaat via Bluetooth vanavond?
Nieuwe poging gedaan, nu staande naast de Marstek CT003, Kaifa MA105C-SMR5.5-P1 staat geselecteert als meter, maakt helaas geen verschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvlVpf-MwjQtEXkAhMZp4E80jao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D5zQICuYrB86KJpefxHjw40Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwRHlN1UdxP8HZ2cBOXr6AfYHV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/752HnKJn7hOzXn2P44IQAXb3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXcriPMBSzFOkr-QROojGvRTGKs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YCb3rodwLlw94uj5QYCaWuGK.png?f=fotoalbum_large

Terwijl ik toch echt water op heb staan , electrisch, en de accu op manual 800W discharge, de andere P1 meter laat dit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1PRj6z0attajyKLjoXl0mf64i0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k72ZcyjnxNYy1dDiSLkYYUBf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
dannyro schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Ik heb zowel HW plug via Home Assistant en dan terug naar Homey (via Home Assistant Community App) voor het Energy Panel + MQTT Server (+Hame-Relay) in Home Assistant met ook een MQTT client in Homey. Werkt perfect. MQTT is voor alles wat niet snel moet worden uitgelezen, de HW plug is voor de live data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:06:
[...]

Dat verwacht ik niet eerder dan met de lancering van de nw form-factor batt in Q4.
Heeft geen prio bij MT heb ik begrepen omdat er te weinig vraag naar is...

Misschien dat iemand een mooi berichtje hierover kan maken en die hier delen, dan kunnen wij die via de feedback indienen... Samen wat meer tractie creëren...
Ik heb het even aan mijn vriend gevraagd ;)

Een API voor de Marstek Venus zou zeer interessant zijn voor integratie met Home Assistant, omdat het gebruikers in staat stelt om hun energieopslag en -verbruik naadloos te monitoren en te beheren binnen één platform. Met een API kunnen Home Assistant-gebruikers de batterijstatus, zoals laadniveau en in-/uitgaand vermogen, direct in hun dashboards visualiseren en automatiseringen instellen, bijvoorbeeld om te laden bij lage energieprijzen of te ontladen bij piekverbruik. Dit zou de efficiëntie van energiebeheer verhogen, kosten besparen en de plug-and-play functionaliteit van de Venus optimaal benutten, vooral in combinatie met andere slimme apparaten en PV-systemen.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.49 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-10 10:04
Zaggy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:04:
[...]

Nieuwe poging gedaan, nu staande naast de Marstek CT003, Kaifa MA105C-SMR5.5-P1 staat geselecteert als meter, maakt helaas geen verschil:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Terwijl ik toch echt water op heb staan , electrisch, en de accu op manual 800W discharge, de andere P1 meter laat dit zien:

[Afbeelding]
- CT003 voorzien van een eigen stroomoplader? Zo nee, alsnog daarin voorzien.
- CT003 voorzien van minimaal firmware v114? Zo nee, upgraden.
- Zit er een P1 splitter tussen, en met eigen oplader? Ook die moet van eigen stroom voorzien worden.
- CT003 overzetten naar een andere splitter poort.

En blijven proberen. Zelfde gehad met een Kaifa. Die deed het plotseling nadat ik de eigen stroomaansluiting van de CT003 lostrok (?!?).
En sindsdien doet hij het met die stroomaansluiting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELTUNO
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 06:59
Ik heb iets vreemds dat ik hier nog niet gelezen heb.

Deel het want wellicht helpt het iemand.

Maandag twee 5.12 gekregen.

Marstek P1 geïnstalleerd en dat ging zonder problemen -> geüpdate en werkte op HW splitter waar ook Tibber en HW P1s op zitten.

Marstek P1 verliest vervolgens de Wifi connectie -> opnieuw Wifi wachtwoord invullen -> doet het even en dan weer geen Wifi. Unifi 2.4 vast op kanaal 4 gezet.

1e Batterij installeren -> kan Marstek P1 niet vinden -> installatie afgebroken. Krijg dan de update voor de batterij die ik installeer.

Kan vervolgens in de IOS Marstek app de Marstek P1 niet meer openen -> Device connection failed melding

Maar als ik naar de batterij(en) ga in de app dan kan ik linksonder wel op groene CT drukken en dan zie ik de Marstek P1 data voor alle drie de fasen en is hij online, stuurt ook perfect de batterijen aan.

Heeft iemand anders dit ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
Gely schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:04:
[...]

Ik heb zowel HW plug via Home Assistant en dan terug naar Homey (via Home Assistant Community App) voor het Energy Panel + MQTT Server (+Hame-Relay) in Home Assistant met ook een MQTT client in Homey. Werkt perfect. MQTT is voor alles wat niet snel moet worden uitgelezen, de HW plug is voor de live data.
Inderdaad. Daarom zou een api interessant zijn voor diegene die hun gegevens sneller willen updaten.
Hier een voorbeeld. Gemeten met MQTT en de paarse met de HW Socket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qq97k0aZJ7d1EUWEcsMSOuXTbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SwU2qNImDQtigiB6SuXNgjg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gely schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Zoals pascallj schrijft, als het volgens NEN 1010 wordt geïnstalleerd, maar dan speel je eigenlijk niet meer in die "Plug&Play - League" waarvoor die dingen per definitie zijn gemaakt.
EDIT: maar wel in de afdeling vaste installaties.
Klopt 100%. Als je vast aansluit is het geen PIB meer en zijn er andere regels, voor BE : laten keuren door erkende keurder.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oef, ben blij dat er anderen zijn die dit ook eens tegen komen 😉
Heb het 2 weken geleden ook 2 keer in 1 week gehad

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gely schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:47:
[...]

Had ik hierboven al geschreven, ik heb dit getest. 11% = Backup uit.
Dank, maar ik kan niet zien-lezen met welke FW je werkt.
Zou mij helpen als je je signatuur invult.

Nogmaals dank!
hgr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:41:
[...]

Oef, ben blij dat er anderen zijn die dit ook eens tegen komen 😉
Heb het 2 weken geleden ook 2 keer in 1 week gehad
Vandaag was ik aan de beurt.. bij 1 batterij. Harde reset CT003 gedaan en reconnect en het werkte weer.

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ELTUNO schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:30:
Ik heb iets vreemds dat ik hier nog niet gelezen heb.

Deel het want wellicht helpt het iemand.

Maandag twee 5.12 gekregen.

Marstek P1 geïnstalleerd en dat ging zonder problemen -> geüpdate en werkte op HW splitter waar ook Tibber en HW P1s op zitten.

Marstek P1 verliest vervolgens de Wifi connectie -> opnieuw Wifi wachtwoord invullen -> doet het even en dan weer geen Wifi. Unifi 2.4 vast op kanaal 4 gezet.

1e Batterij installeren -> kan Marstek P1 niet vinden -> installatie afgebroken. Krijg dan de update voor de batterij die ik installeer.

Kan vervolgens in de IOS Marstek app de Marstek P1 niet meer openen -> Device connection failed melding

Maar als ik naar de batterij(en) ga in de app dan kan ik linksonder wel op groene CT drukken en dan zie ik de Marstek P1 data voor alle drie de fasen en is hij online, stuurt ook perfect de batterijen aan.

Heeft iemand anders dit ook?
Vul even de signatuur in dan weten we met welke versie je aan het proberen bent...
Graag ook info over je DM, staat die in de lijst?

Anders even een reset doen... uitzetten - stekker eruit. tien min wachten, aanzetten wachten tot led lampjes branden en dan stekker in stopcontact.

Lees de Topic Start in de tussentijd even door en bekijk de pinned berichten.

:)F :)B

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Bestaand oud electrisch bord vervangen door 2 nieuwe borden van elk 76 modules, alles vanaf de automaat op de DM opnieuw gecableerd, overal kam geleiders geplaatst, belasting mooi verdeeld over de fasen, reeks extra automaten en KWh meters bijgeplaatst, …alles zoals het hoort, netjes en correct. Laten keuren zal gebeuren als ik ooit mijn huis eens verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:09
Vandaag de 2e batterij aangesloten (gekocht via de inkoopactie). Installatie was deze keer echt plug&play: uitpakken, stekker er in, opstarten, koppelen in de app, update naar v151 werd direct aangeboden en daarna pakte die de CT003 direct en loopt nu samen rustig NOM te werken met de andere batterij.

2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:08

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:15:
[...]

Wou hier ook de Energy Display aankopen om beschikbare zonne-energie en batterij laad/ontlaadstatus (met Energy Socket) op de Energy Display te monitoren. Uiteraard is het onmogelijk om % in batterij weer te geven, maar wat is wel mogelijk? Werkt dat goed of zijn er bepaalde limieten waar je tegen loopt? Kan er namelijk niet echt iets over terug vinden.
Op zich werkt het prima, maar met name in de HW app krijg je handige stats. Op het energy display beperkt het zich tot enkele grootheden van de HW socket: huidig, vandaag en kosten.

Ik heb hem op 'vandaag' ingesteld met als doel 5KWh. Dat ziet er zo uit (accu staat rechtsboven):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph1HK9nCArNfyTBrVRJ3KkeP2c4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RN29TBO4Cgwi64SNHTvbhZkJ.jpg?f=fotoalbum_small

De indicator loopt op als de zon schijnt en als de accu teruglevert loopt de meter af. Dus eigenlijk kun je het met een beetje fantasie zien als een indicator hoe vol de accu zit 😄

[ Voor 8% gewijzigd door DynaMikeY op 27-05-2025 19:29 ]

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 13:03
skeletje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:29:
[...]

- Zit er een P1 splitter tussen, en met eigen oplader? Ook die moet van eigen stroom voorzien worden.

En blijven proberen. Zelfde gehad met een Kaifa. Die deed het plotseling nadat ik de eigen stroomaansluiting van de CT003 lostrok (?!?).
Bedankt voor de suggesties.
Heb alle mogelijke manieren van aansluiten geprobeerd, firmware is up to date, verbindt vrolijk met wifi/bt, factory reset aangedrukt maar verbindt toch weer met mijn wifi??
Ga maar eens de leverancier vragen of ik een andere CT003 mag proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:45:
[...]

Dank, maar ik kan niet zien-lezen met welke FW je werkt.
Zou mij helpen als je je signatuur invult.

Nogmaals dank!
hgr
Is V151. Zal dat van de signature wel eens bekijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DynaMikeY schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:24:
[...]
Op zich werkt het prima, maar met name in de HW app krijg je handige stats. Op het energy display beperkt het zich tot enkele grootheden van de HW socket: huidig, vandaag en kosten.

Ik heb hem op 'vandaag' ingesteld met als doel 5KWh. Dat ziet er zo uit (accu staat rechtsboven):

De indicator loopt op als de zon schijnt en als de accu teruglevert loopt de meter af. Dus eigenlijk kun je het met een beetje fantasie zien als een indicator hoe vol de accu zit 😄
Mooi, geeft inderdaad wel een ruw idee via de display. Ga ik hem bestellen, ideale WAF 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

RumaNoV

Folding

RumaNoV schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:09:
[...]

Ik gebruik ook de HW P1 meter en vraag me af of er eventueel een voordeel is om de ct003 te gebruiken ipv de HW P1 meter...? Misschien stuurt de ct003 sneller info door aan de MT batterij dan de HW P1 zodat die sneller kan schakelen? Heeft iemand hier al naar gekeken? Ik heb trouwens versie HWE-P1-G1 van de HW P1. Zijn er misschien nieuwere versies van de HW P1 meter die eventueel performanter zijn? Ik had dat dacht ik ergens gelezen in het HW batterij topic, maar ik kan het niet direct terugvinden...
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:36:
[...]

Beide AP's hetzelfde type, rev versie, en FW versie?
Vond het zo vreemd de berichten vorige week maar had helaas geen tijd om te reageren.
Lijkt mij stug dat er verschillende wifi modules zijn gebruikt in de MT gezien dezelfde comm FW 2.xx en Batt 103 FW
Kan nog zijn op welk channel ze connectie maken dat dit uitmaakt ivm gebruikte antenne technologie van de AP's
Nee juist niet, naar een AC Mesh connectie ie op WiFi 3 en naar een u7 Pro WiFi 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-10 09:05
DynaMikeY schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:24:
[...]

[Afbeelding]

Het is alleen jammer dat het echte verbruik in de woning niet meer goed berekend wordt. Het laden wordt als verbruik gezien.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommel
Inmiddels CT002 aangesloten en voor allebei mijn batterijen (MT01 en MT02) ingesteld.

Het wordt nu duidelijk hoe de batterijen aangestuurd worden, ik lees hier MT01 (fase B/L2) en MT02 (fase C/L3):

MT01 krijgt dit terug van de CT002:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
  "meter_dev_type": "HME-4",
  "meter_mac_code": "XXX",
  "hhm_dev_type": "HMG-50",
  "hhm_mac_code": "YYY",
  "A_phase_power": "153",
  "B_phase_power": "121",
  "C_phase_power": "-271",
  "total_power": "4",
  "A_chrg_nb": "0",
  "B_chrg_nb": "1",
  "C_chrg_nb": "0",
  "ABC_chrg_nb": "0",
  "wifi_rssi": "-50",
  "info_idx": "0",
  "x_chrg_power": "0",
  "A_chrg_power": "0",
  "B_chrg_power": "0",
  "C_chrg_power": "0",
  "ABC_chrg_power": "0",
  "x_dchrg_power": "0",
  "A_dchrg_power": "0",
  "B_dchrg_power": "128",
  "C_dchrg_power": "0",
  "ABC_dchrg_power": "0"
}

MT02 krijgt dit terug van de CT002:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
  "total_power": "3",
  "B_chrg_nb": "0",
  "B_dchrg_power": "0",
}

code:
1
2
3
4
-  "B_chrg_nb": "1",
+  "B_chrg_nb": "0",
-  "B_dchrg_power": "128",
+  "B_dchrg_power": "0",

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bommel schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:13:
Inmiddels CT002 aangesloten en voor allebei mijn batterijen (MT01 en MT02) ingesteld.

Het wordt nu duidelijk hoe de batterijen aangestuurd worden, ik lees hier MT01 (fase B/L2) en MT02 (fase C/L3):

MT01 krijgt dit terug van de CT002:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
  "total_power": "4",
  "B_dchrg_power": "128",
}

MT02 krijgt dit terug van de CT002:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
  "total_power": "3",
}

code:
1
2
3
4
-  "B_chrg_nb": "1",
+  "B_chrg_nb": "0",
-  "B_dchrg_power": "128",
+  "B_dchrg_power": "0",
Kan je het toelichten? Ik zie wat er gebeurd en wat het verschil is in data, alleen kan nog niet de strategie eruit halen. Heb je daar een idee van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
SatScan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:01:
[...]

Oke , mijn user-case zou juist zijn altijd aan;

A. grid valt weg batt neemt het over totdat die leeg is en als grid erna terugkomt dat de backup poort weer werkt.
B. grid valt weg batt neemt het over en zodra grid terugkomt schakelt batt weer over over op grid.

Mijn vraag is schakelt de batt de backup poort weer aan als de grid terugkomt ondanks dat de batt leeg is.
Mja OK dat zou ook mijn use-case van voorkeur zijn. Begrijp me niet verkeerd. Maar alles valt nu eigenlijk dus bij het feit dat de backup poort 'uit' is als de batterij 11% heeft bereikt. En dan is ie voor mij dus eigenlijk niet bruikbaar voor 'permanent verbonden' apparaten.
pascallj schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:54:
Ik denk dat alles wat tot nu toe gezegd is met betrekking tot het back-upstopcontact, verklaard kan worden door deze post:

Hometek in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

SatScan draait zo te lezen NOM of AI, dus dan zou het back-upstopcontact aan staan zonder dat de functie actief is.

Nu draai ik morgenochtend nog een testje of het ook uitvalt bij een ingestelde hogere discharge cutoff dan 11 procent (want dat zou misschien veranderd zijn?) en dan weten we volgens mij weer alles. Ik draai alleen nog v148, dus misschien daarna nog 1 testje wanneer ik op v151 zit.
Oh ja, dat overzicht was er ook ja..... Maar goed, dat beantwoordt dus inderdaad ook de vraag van @SatScan : nee, de backup poort komt dus niet terug als de batterij leeg is. Ook niet als grid terug komt. Want ook als grid er altijd is, gaat backup uit als de batterij leeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommel
pascallj schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:34:
[...]

Kan je het toelichten? Ik zie wat er gebeurd en wat het verschil is in data, alleen kan nog niet de strategie eruit halen. Heb je daar een idee van?
Hoe ik nu denk dat het werkt:
Op basis van de data (relevante velden):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
MT01:
{
  "A_phase_power": "151",
  "B_phase_power": "-47",
  "C_phase_power": "-104",
  "total_power": "0",
  "B_dchrg_power": "271",
}

MT02:
{
  "A_phase_power": "151",
  "B_phase_power": "-47",
  "C_phase_power": "-104",
  "total_power": "0",
  "C_chrg_nb": "1",
  "C_dchrg_power": "110",
}

Gemeten netverbruik:

A: 151 W verbruik
B: –47 W teruglevering
C: –104 W teruglevering

Totaal: 0 W → het systeem is in balans

MT01 (fase B / L1):

"B_chrg_nb": "1" → opladen toegestaan op B
"B_dchrg_power": "271" → verzoek ontladen 271 W (op fase B)

MT02 (fase C / L3):

"C_chrg_nb": "1" → opladen toegestaan op C
"C_dchrg_power": "110" → verzoek ontladen 110 W (op fase C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:12
Guys , wat stellen jullie in bij charge / discharge prijs, kwestie om een idee te hebben (België)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
NoFate schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:16:
Guys , wat stellen jullie in bij charge / discharge prijs, kwestie om een idee te hebben (België)
Charge: uw injectietarief (kWh) van uw provider. Discharge: uw normale stroomprijs (kWh + Kosten) van uw provider. Zo doe ik het hier, misschien niet helemaal correct maar geeft een vrij goede benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:12
Gely schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:01:
[...]

Charge: uw injectietarief (kWh) van uw provider. Discharge: uw normale stroomprijs (kWh + Kosten) van uw provider. Zo doe ik het hier, misschien niet helemaal correct maar geeft een vrij goede benadering.
Kan je jouw gegevens eens sharen, om een idee te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:28
NoFate schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Voor engie flow heb ik deze maand

Opladen 3,6c (0,036)
Ontladen: 25c (0,25)

Na 1,5 dag (2 nachten) heb ik 0,1% terugverdient, gaat nog even duren aangezien het nu ideale omstandigheden zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
[...]

Bij Energie.be heb ik het volgende (nacht/dag is hetzelfde):

Charge (opladen): 7c / kWh (0,070)
Discharge (ontladen): 30c / kWh (0,30)
Opgelet, bij ontladen heb ik alle vaste kosten en taksen (dik) bijgeteld, energieprijs is eigenlijk maar 15c / kWh (0,15) bij Energie.be.
De Roverheid moet er ook iets aan verdienen hé :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
[...]

Engie, vast contract. Opnieuw verlengt op 18/4

Opladen: 2,7c (0,027)
Ontladen: 16,5c (0,165)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-10 16:25
DSSW schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:06:
[...]

Bestaand oud electrisch bord vervangen door 2 nieuwe borden van elk 76 modules, alles vanaf de automaat op de DM opnieuw gecableerd, overal kam geleiders geplaatst, belasting mooi verdeeld over de fasen, reeks extra automaten en KWh meters bijgeplaatst, …alles zoals het hoort, netjes en correct. Laten keuren zal gebeuren als ik ooit mijn huis eens verkoop.
ach keuring voor verkoop, nuttig als het goed gedaan is. Toen wij ons huis gekocht hadden, was er ook gekeurd voor verkoop. Alleen zaten kring A en B op dezelfde automaat B en niks op automaat A tijdens mijn eigen nazicht onlangs... toch maar even goed gezet. Dus inderdaad die keuring volgens AREI, ik neem het sinds dat voorval ook met een korreltje zout meer (of minder?) en dus zelf ook twee automaten bijgeplaatst zodat iedere batterij een eigen kring heeft en veilig is. Met een beetje gezond verstand en basiskennis elektra kom je al ver. Laten keuren idem als we het ooit verkopen.
dannyro schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:52:
[...]
Engie, vast contract. Opnieuw verlengt op 18/4

Opladen: 2,7c (0,027)
Ontladen: 16,5c (0,165)
die goedkope contracten wil ik ook wel ;) tellen jullie alles daarmee bedoel ik wat je netto betaald onderaan de streep van de factuur (inclusief nettarieven, taxen, etc.)? Ik kom met vorige facturatieperiode op het volgende (Luminus Comfy vast) - is natuurlijk iets heel anders dan de geadverteerde prijzen (het dubbele ongeveer):
injectie: € 0,0296
afname: € 0,4845

[ Voor 21% gewijzigd door dodvip123 op 28-05-2025 08:56 ]

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 15:03
Gely schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:36:
[...]

Jawel de Marstek heeft de laatste FW. Ik wil het nog eens benadrukken: in de MQTT data via HomeAssistant én de Marstek app staat het verbruik op "0". Het eigen verbruik van de plug is verwaarloosbaar klein, het is wel degelijk vermogen dat naar de batterij gaat. De batterij is momenteel leeg (staat dus op het min. van 11%). Dus veronderstel ik dat de batterij tekortkomt om in zijn eigen "onderhoud" te voorzien en dus energie van het net haalt om operationeel te blijven.

EDIT: SatScan schreef het hierboven. Batterij (althans het BMS ervan) wil operationeel blijven.
Ik kan bevestigen dat dit inderdaad bij mij (ook laatste FW) ook zo is. Als de batterij leeg is en er nog niet voldoende overschot is om te laden verbruikt hij 7 watt. Ik zit er aan te denken om deze slim uit te schakelen totdat er overschot is. Ik vind het best veel.

Acties:
  • +14 Henk 'm!
Goedemorgen,

Even een berichtje 'tussendoor'. De uitlevering van de actiekorting batterijen gaat gestaag door.
Er worden deze periode zo'n +500' batterijen uitgeleverd is mijn inschatting.
Tot nu toe gaat het zonder gemelde grote problemen met het installeren ervan.

Dat is fijn om te merken!
Dit is geheel anders dan bij de buren is mijn indruk.
Aangezien die in het begin zich hier nogal kritisch over de Marstek hebben uitgelaten wilde ik dit even delen.
Ik ben blij dat ik mijn bestelling destijds heb geannuleerd!
Moest het even kwijt ;-)

Misschien tijd om binnenkort een deel2 van dit topic te introduceren...
Laten we alle perikelen achter ons en nemen we alle ervaringen, tips en work-arounds mee naar een nieuwe fase. Met een aantal topic regels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
SatScan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:23:
Goedemorgen,

Even een berichtje 'tussendoor'. De uitlevering van de actiekorting batterijen gaat gestaag door.
Er worden deze periode zo'n +500' batterijen uitgeleverd is mijn inschatting.
Tot nu toe gaat het zonder gemelde grote problemen met het installeren ervan.

Dat is fijn om te merken!
Dit is geheel anders dan bij de buren is mijn indruk.
Aangezien die in het begin zich hier nogal kritisch over de Marstek hebben uitgelaten wilde ik dit even delen.
Ik ben blij dat ik mijn bestelling destijds heb geannuleerd!
Moest het even kwijt ;-)

Misschien tijd om binnenkort een deel2 van dit topic te introduceren...
Laten we alle perikelen achter ons en nemen we alle ervaringen, tips en work-around mee naar een nieuwe fase. Met een aantal topic regels...
ervaringen met snelheid uitleveren? ik heb die van mij besteld op 19-5, maar nog geen bericht gehad met een leverdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hpmkruit schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:29:
[...]

ervaringen met snelheid uitleveren? ik heb die van mij besteld op 19-5, maar nog geen bericht gehad met een leverdatum.
En je hebt even gebeld om te vragen hoe, wat, wanneer... Daar hebben we geen invloed op.
Ik heb het niet over snelheid uitleveren in mijn bericht. Daar blijf ik verre van!

PS ik las je bericht al enkele dgn geleden en ga ervan uit dat je gebeld hebt en eventueel gemaild of een DM hebt verzonden...

[ Voor 13% gewijzigd door SatScan op 28-05-2025 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

15-5 besteld (bestelnr 209x),
21-5 orderbevestiging met indicatieve leverdatum van 28-5,
26-5 zending-info van Raben group met leverdatum van 28-5.
Dus hopelijk wordt het vandaag geleverd.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
skeletje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:29:
[...]

Steek je nou een eigen oplader in zowel de CT003 als de splitter 0.o?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Ik heb het voor elkaar gekregen om de mqtt lokaal te ontvangen.
Via een DNS rewrite heb ik a40nr6osvmmaw-ats.iot.eu-central-1.amazonaws.com naar een locale mqtt broker gewezen.
De mosquitto broker config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
listener 8883
protocol mqtt

certfile /etc/mosquitto/certs/cert2.pem
keyfile /etc/mosquitto/certs/privkey.key
cafile /etc/mosquitto/certs/cert1.pem

require_certificate false
allow_anonymous true

Edit: heb het nu verwezen naar de HA mqtt broker EMQX en dat werkt. (*Geen mosquitto omdat deze geen allow_anonymous toestaat).

De MT's hebben nu een verbinding met mijn lokale broker:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sudo tail -f /var/log/mosquitto/mosquitto.log
1748417350: New connection from 192.168.2.196:16684 on port 8883.
1748417350: New client connected from 192.168.2.208:21686 as hm_2035364b4knip (p1, c0, k120).
1748417351: New connection from 192.168.2.197:54422 on port 8883.
1748417354: New client connected from 192.168.2.196:16684 as hm_2039knip (p1, c0, k120).
1748417355: New client connected from 192.168.2.197:54422 as hm_203935knip(p1, c0, k120).
1748417911: New connection from 192.168.2.99:57132 on port 8883.
1748417911: OpenSSL Error[0]: error:0A000126:SSL routines::unexpected eof while reading
1748417911: Client <unknown> disconnected: Protocol error.
1748417915: New connection from 192.168.2.99:49912 on port 8883.
1748417915: New client connected from 192.168.2.99:49912 as mqtt-explorer-9dcc9462 (p2, c1, k60).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
tot_i=8308  
tot_o=6462  
ele_d=263  
ele_m=7292  
grd_d=58  
grd_m=5490  
inc_d=0  
inc_m=0  
grd_f=0  
grd_o=-1196  
grd_t=2  
gct_s=1  
cel_s=2  
cel_p=286  
cel_c=56  
err_t=0  
err_a=0  
dev_n=151  
grd_y=0  
wor_m=0  
tim_0=8|0|17|0|127|250|0  
tim_1=21|0|23|59|64|800|0  
tim_2=0|0|0|0|0|0|0  
tim_3=0|0|0|0|0|0|0  
tim_4=0|0|0|0|0|0|0  
tim_5=0|0|0|0|0|0|0  
tim_6=0|0|0|0|0|0|0  
tim_7=0|0|0|0|0|0|0  
tim_8=0|0|0|0|0|0|0  
tim_9=0|0|0|0|0|0|0  
cts_m=0  
bac_u=1  
tra_a=1  
tra_i=0  
tra_o=0  
htt_p=0  
prc_c=0  
prc_d=1  
wif_s=58  
inc_a=0  
set_v=0  
mcp_w=1200  
mdp_w=1200  
ct_t=4  
phase_t=1  
dchrg_t=1  
bms_v=212  
fc_v=202409090159  
wifi_n=MijnWifiSIDD  
seq_s=3  
ctrl_r=1  
par=0  
gen=255  
ble=1  
shelly_p=1010  
c_ratio=90

Vragen om updates doe je dan met:
code:
1
2
Topic: hame_energy/{type}/App/{uid or mac}/ctrl
Payload: cd=01

Edit:
Cool met cd=14 vraag ik de celvotages op!!
code:
1
vo1=3324,b_vo2=3325,b_vo3=3325,b_vo4=3324,b_vo5=3324,b_vo6=3325,b_vo7=3324,b_vo8=3325,b_vo9=3324,b_vo10=3324,b_vo11=3325,b_vo12=3325,b_vo13=3323,b_vo14=3325,b_vo15=3325,b_vo16=3322

Bron hier

[ Voor 60% gewijzigd door Maarten69 op 28-05-2025 22:18 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mirabis schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:42:
[...]

Jazeker! Alles wat je van voeding kunt voorzien dat ook doen... als het een aantal weken goed werk kun je overwegen sommige 1 voor 1 af te koppelen om te merken of het blijft werken.
Ik heb gewoon alles van power voorzien wat mogelijk is er werk al maanden zonder problemen!

Let wel op als je een stroomonderbreking hebt gehad en alles start weer dat er extra vermogen nodig is en die dan misschien niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Moet je de Marstek P1 meter eigenlijk nog voeden als je op HW powered P1 hub in steekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
[...]

Waarom de telefoon eens niet nemen en bellen naar Dave of René... die brengen dat zeker in orde.

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:50:
Moet je de Marstek P1 meter eigenlijk nog voeden als je op HW powered P1 hub in steekt?
JA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
Maarten69 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:48:
Ik heb het voor elkaar gekregen om de mqtt lokaal te ontvangen.
Via een DNS rewrite heb ik a40nr6osvmmaw-ats.iot.eu-central-1.amazonaws.com naar een locale mqtt broker gewezen.
...
Je hebt dan alleen geen forwarding meer naar Marstek, dus hun app werkt dan niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien tijd om eens een apart Topic te maken voor dit soort zaken?

Ik verwacht de komende maanden dat het rondom AI nog het één en ander te doen zal zijn.
Om richting eind 2026 ervoor te zorgen dat we slim kunnen sturen op oa prijs.
Daarnaast zou het pendelen van je zonnepanelen ook handig zijn zodat je echt op NOM kunt werken met je gehele energiesysteem en op die momenten dat de prijs gunstig is deze weer te laten leveren.

@Maarten69 @bommel Samen opzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 15:03
Ik gebruik de powered P1 hub van HW en dat is voldoende. Geen aparte USB voeding meer aangesloten. Dus mijn ervaring is anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
om3ega schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:02:
[...]

Ik gebruik de powered P1 hub van HW en dat is voldoende. Geen aparte USB voeding meer aangesloten. Dus mijn ervaring is anders.
En dat is dan de regel...
Gewoon aansluiten en als het een tijdje goed werk kun je altijd nog afschakelen... ik snap niet het bezwaar om een extra voeding aan te sluiten...

PS mijn ervaring is als ik geen extra voeding op de CT003 aansluit dat de HW P! op een gegeven moment niet meer goed werkt. Misschien ook nog DM type afhankelijk?

[ Voor 16% gewijzigd door SatScan op 28-05-2025 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
SatScan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:33:
[...]

En je hebt even gebeld om te vragen hoe, wat, wanneer... Daar hebben we geen invloed op.
Ik heb het niet over snelheid uitleveren in mijn bericht. Daar blijf ik verre van!

PS ik las je bericht al enkele dgn geleden en ga ervan uit dat je gebeld hebt en eventueel gemaild of een DM hebt verzonden...
Ik geef nergens aan dat het te lang duurt, was alleen benieuwd naar de ervaringen zodat ik weet wat ik ongeveer kan verwachten. heb ze overigens paar dagen geleden al een berichtje via contactformulier gestuurd.

PS. weet niet over welk bericht je het hebt, maar dat was ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
bommel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:54:
[...]
Je hebt dan alleen geen forwarding meer naar Marstek, dus hun app werkt dan niet meer?
Die Marsteks zijn bij mij op routerniveau geblokkeerd, dus prima in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-10 10:04
Mirabis schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:42:
[...]

Inderdaad. Tegen beter weten in maar toch. Om alles uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hpmkruit schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:06:
[...]

Ik geef nergens aan dat het te lang duurt, was alleen benieuwd naar de ervaringen zodat ik weet wat ik ongeveer kan verwachten. heb ze overigens paar dagen geleden al een berichtje via contactformulier gestuurd.

PS. weet niet over welk bericht je het hebt, maar dat was ik niet
Mijn excuses was dus een ander...
Als je even bel dan kunnen ze je aangeven wanneer je de batterij kunt verwachten.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
om3ega schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:21:
[...]

Ik kan bevestigen dat dit inderdaad bij mij (ook laatste FW) ook zo is. Als de batterij leeg is en er nog niet voldoende overschot is om te laden verbruikt hij 7 watt. Ik zit er aan te denken om deze slim uit te schakelen totdat er overschot is. Ik vind het best veel.
Dat ga ik in elk geval niet doen, t.t.z. de batterij hard uitschakelen via de plug of zo. Dat is niet echt een nette oplossing, en gezond voor de batterij kan het niet zijn. Ik heb het liefst dat het BMS blijft draaien zoals voorzien. Qua energie (verlies) vind ik het persoonlijk niet echt veel. Waar ik mij aan stoor zijn mijn verneukte cijfers want die zijn cumulatief en daar wilde ik een compensatie voor ;) Alhoewel bij nader inzicht is dat ook weer niet zo erg, als ik maar lang genoeg wegkijk 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
dodvip123 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:53:
[...]

ach keuring voor verkoop, nuttig als het goed gedaan is. Toen wij ons huis gekocht hadden, was er ook gekeurd voor verkoop. Alleen zaten kring A en B op dezelfde automaat B en niks op automaat A tijdens mijn eigen nazicht onlangs... toch maar even goed gezet. Dus inderdaad die keuring volgens AREI, ik neem het sinds dat voorval ook met een korreltje zout meer (of minder?) en dus zelf ook twee automaten bijgeplaatst zodat iedere batterij een eigen kring heeft en veilig is. Met een beetje gezond verstand en basiskennis elektra kom je al ver. Laten keuren idem als we het ooit verkopen.

[...]

die goedkope contracten wil ik ook wel ;) tellen jullie alles daarmee bedoel ik wat je netto betaald onderaan de streep van de factuur (inclusief nettarieven, taxen, etc.)? Ik kom met vorige facturatieperiode op het volgende (Luminus Comfy vast) - is natuurlijk iets heel anders dan de geadverteerde prijzen (het dubbele ongeveer):
injectie: € 0,0296
afname: € 0,4845
Ik tel in ieder geval alles mee want dat is uiteraard wat op je het einde betaalt. Anders draai je je eigen toch maar een rad voor de ogen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Laatst online: 07-10 16:04
pms1 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:12:
[...]

Nog een optie voor je:1475 euro inclusief P1 dongel en gratis verzending bij duravolt.nl met kortingscode
Na gisteren een mail gekregen te hebben van de vervoerder, nu ook een tijdstip: "28/05/2025 13:27 - 15:27 ETA (estimated time of arrival)"

Nogmaals dank! Ben benieuwd of dit aan de verwachtingen gaat voldoen.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Pagina: 1 ... 167 ... 278 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.