Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:26
https://www.offgridliving...-solar-battery-box-for-50

Ik had gedacht om zoiets te maken voor de batterij. Zou het mogelijk zijn om zoiets rond de 25c te houden heel het jaar door? De batterij zelf geeft al warmte af, plus je kan ook een elektrisch dekentje gebruiken die getriggered wordt vanaf een bepaalde temperatuur in de winter. In de zomer dan een paar fans bij de ventilatiegaten zetten die ook getriggered worden bij hoge temps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:24
guidoootje schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:32:
[...]

Ik heb nu de Marstek P1 aan beiden batterijen gekoppeld. Ik had ze nu op de HW P1. Tevens van Marstek een update voor de P1 gekregen v114.

Ze gaven ook aan dat het misschien beter was om de batterijen op dezelfde fase te zetten, ik heb er nu eentje op fase 1 en eentje op fase 3.

Ik test nog even verder, dan voor de tip! :-)
Lijkt me niet gunstig voor de fase verdeling om 2 batterijen en, neem ik aan, ook je zonnepanelen op dezelfde fase te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 20:37
bommel schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Lijkt me niet gunstig voor de fase verdeling om 2 batterijen en, neem ik aan, ook je zonnepanelen op dezelfde fase te hebben?
Nee dat dacht ik ook. Ik heb ze nu verspreid over de fases. Met de P1 van Marstek lijkt het nu wel beter te gaan het laatste uurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:08:
Gisternacht de CT003 toch weer uit, vanochtend niet, ( 😊) helaas weet ik nu niet wat echt heeft geholpen omdat ik een paar zaken tegelijk heb opgepakt , naast dat ik weer een update kreeg van versie 1.14 , dus hij ging van 1.14 naar 1.14, anyway , andere voeding CT003, de actieve HW splitter voeden via de HW-P1 omdat de CT003 ook echt uit gaat, leek het mij eerder een stroom probleem (is optie in de handleiding, in plaats van extra voeding op splitter zelf . Mijn repeater compleet op 2.4 GHz laten draaien en daar al het MT spul op.

Draaide vannacht gewoon door, dus maar weer checken de komende dagen . Hopelijk is het zo opgelost. En heeft iemand er iets aan met een soort gelijk probleem en set-up.
Ik gebruik jou post om een ieder er weer eens op te attenderen dat je alle P1 meters etc. indien die mogelijkheid geboden wordt van een aparte voeding moet voorzien!

Niet elke DM bied voldoende vermogen om de apparatuur van voldoende stroom te voorzien.
Heb je maar 1 stopcontact in je meterkast gebruik dan een stekkerdoos, de benodigde vermogens zijn zo laag dat dit geen probleem is. Wat je ook kunt gebruiken is een USB adapter met meerdere aansluitingen. Let wel op dat die voldoende vermogen bied.

Gebruik je een splitter? Dan kan de volgorde van aansluiten nog uitmaken is in de praktijk gebleken.

Kort en goed begin in ieder geval met alles van stroom te voorzien zover dat kan... als dit enkele weken goed functioneert kun je proberen per apparaat of die zonder externe voeding ook goed werkt.

Let op: na en stroom onderbreking vraagt de opstart meer vermogen en kan het zijn dat de apparatuur zonder de externe voeding niet meer juist opstart.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardana123 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:49:

Ik had gedacht om zoiets te maken voor de batterij. Zou het mogelijk zijn om zoiets rond de 25c te houden heel het jaar door? De batterij zelf geeft al warmte af, plus je kan ook een elektrisch dekentje gebruiken die getriggered wordt vanaf een bepaalde temperatuur in de winter. In de zomer dan een paar fans bij de ventilatiegaten zetten die ook getriggered worden bij hoge temps.
Ik zag een aantal post over dit onderwerp langskomen en wil jou post gebruiken om even te reageren.

Er rijden veel EV rond zonder een warmtepomp die de batterij verwarmt. Ook EV met warmtepomp als je die in de winter gebruik hoef niets extra's te doen om te gebruiken of als je die in de tussentijd een keer thuis wil opladen. Het is ook na dagen stilstand instappen en wegrijden!

Wat wel is dat het rendement zakt! Dat merk ik ook bij mijn EV.
De batterijen hebben volgens mij dezelfde karakteristieken als die bij een EV.
Ik voorzie daarom geen problemen voor de werking in de winter behalve dat het genoemde rendement lager zal zijn.

Wat zie ik over het hoofd?
Ben benieuwd!
Dank je wel!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:26
SatScan schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:40:
[...]

Ik zag een aantal post over dit onderwerp langskomen en wil jou post gebruiken om even te reageren.

Er rijden veel EV rond zonder een warmtepomp die de batterij verwarmt. Ook EV met warmtepomp als je die in de winter gebruik hoef niets extra's te doen om te gebruiken of als je die in de tussentijd een keer thuis wil opladen. Het is ook na dagen stilstand instappen en wegrijden!

Wat wel is dat het rendement zakt! Dat merk ik ook bij mijn EV.
De batterijen hebben volgens mij dezelfde karakteristieken als die bij een EV.
Ik voorzie daarom geen problemen voor de werking in de winter behalve dat het genoemde rendement lager zal zijn.

Wat zie ik over het hoofd?
Ben benieuwd!
Dank je wel!
Ik denk dat de vergelijking niet echt correct is. Een auto is geen investering, dat is een verbruiksobject. Een auto brengt geen geld op, dat kost alleen maar geld. huisbatterijen zijn investeringen, dus het is logisch dat je er alles aan gaat doen om het rendement te maximaliseren. Alsook, er zijn weinig mensen die hun auto langer dan 10 jaar houden. Thuisbatterij is de bedoeling dat je hem gaat opgebruiken tot hij het niet meer doet, dat kan 10, 15 20? jaar zijn als je hem goed behandelt.

Dat gezegd zijnde vind ik het ook gewoon leuk om er het maximale uit halen, we zitten tenslotte op tweakers.net ;)

Volgens deze pagina gaan tesla batterijen langer mee in koudere klimaten: https://www.teslarati.com...term-battery-health-cold/
Dus misschien is het nog beter om hem gewoon buiten te stallen in een box ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
guidoootje schreef op zondag 25 mei 2025 @ 00:39:
Hallo, zijn hier al gebruikers die twee of meer batterijen gebruiken?!

Werkt dat en zo ja, welke stand gebruiken jullie?!

Ik heb er nu twee en beiden in AI op dezelfde P1-meter. Beide draaien op v151.

Het lijkt erop dat de ene de andere gaat opladen?!

Herkennen jullie dit of hebben jullie goeie tips?! [Afbeelding]
Hey,

Welke P1 meter gebruik je en welke FW heeft die?

CT002 tenminste FW 118
CT003 tenminste FW 114

De CT002 of CT003 is noodzakelijk om meerdere batterijen slim te laten samenwerken.
Lees de TS en Pinned berichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardana123 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:54:
[...]

Ik denk dat de vergelijking niet echt correct is. Een auto is geen investering, dat is een verbruiksobject. Een auto brengt geen geld op, dat kost alleen maar geld. huisbatterijen zijn investeringen, dus het is logisch dat je er alles aan gaat doen om het rendement te maximaliseren. Alsook, er zijn weinig mensen die hun auto langer dan 10 jaar houden. Thuisbatterij is de bedoeling dat je hem gaat opgebruiken tot hij het niet meer doet, dat kan 10, 15 20? jaar zijn als je hem goed behandelt.

Dat gezegd zijnde vind ik het ook gewoon leuk om er het maximale uit halen, we zitten tenslotte op tweakers.net ;)

Volgens deze pagina gaan tesla batterijen langer mee in koudere klimaten: https://www.teslarati.com...term-battery-health-cold/
Dus misschien is het nog beter om hem gewoon buiten te stallen in een box ofzo.
Helemaal mee eens dat bepaald bij mij ook de plaatsing ik reageer ook meerdere berichten tav de wel of niet werking bij winterkou van de batterij...
Ik gebruikte je bericht om even in het algemeen te reageren als dat niet duidelijk was mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Engineer Stewie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Had ik ook al gedacht, maar gaat de vrouw niet leuk vinden.
Het alternatief is ze naar de technische ruimte verslepen boven en ze bij de omvormer, ventilatie-unit en Cv zetten. Maar dan moet die of bij de Cv of bij de ventilatieunit ingestoken worden (2 x 2,5mm kabel, 20A afgezekerd en enige verbruiker).
Maar wettelijk mag dat eigenlijk niet, ookal verbruikt een ventilatieunit max 150W.

Mss eens testen, de batterij mag tot 40 graden gebruikt worden en zou me straf lijken dat het zo warm wordt. Ze zal wss wel uitvallen moest ze te warm worden.
Ik weet niet of het een probleem is als je de ventilatie op de backup poort aansluit en de batt dan op 2500w zet?

Wie weet of dit problemen kan geven?

PS er zijn best 'mooie' zwarte roosters te koop eentje onder en eentje boven en eventueel een radiator-vent op de Batt voor geforceerde afvoer bij xx temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snottt schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:17:
Raben levert zo je batterij thuis. Er wordt niet bepaald zachtzinnig mee omgegaan.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou die terug sturen, zelfs niet in ontvangst nemen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Snelle vraag: accu onderbreken dmv slimme schakelaar....goed idee of niet?

Vader zit te klooien langs alle kanten en de meest onmogelijke scenario's te verzinnen waarop de enige oplossing is, batter uitschakelen. Is het veilig/kan het kwaad voor de baterr door gewoon smart plug om te knallen(heb 20a smart plugs dus die kunnen wel wat hebben)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:57
SadisticPanda schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:17:

Vader zit te klooien langs alle kanten en de meest onmogelijke scenario's te verzinnen waarop de enige oplossing is, batter uitschakelen. Is het veilig/kan het kwaad voor de baterr door gewoon smart plug om te knallen(heb 20a smart plugs dus die kunnen wel wat hebben)
Zou het niet doen. Zeker als er grote stromen lopen is het niet bepaald goed om dat in 1 keer te onderbreken. Kan er vast wel tegen voor een aantal keer, maar zal je levensduur zeker niet positief beïnvloeden.

Wat is het doel dat bereikt wil worden door de accu uit te schakelen? Als je slimmere dingen wil, zal je toch een soort Home Assistant achtige software moeten gaan toepassen om dingen te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Engineer Stewie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:33:
Mijn batterij komt maandag toe en dacht die in de meterkast in de gang te zetten, maar ik was hittevorming van de omvormer beetje uit het oog verloren.
De kast meet 1,85mx2,7mx0,5m ongeveer (dus een 2,5m3), vandaag zijn de 2 zaken die hitte genereren vooral de modem en de rPI5 (al is dat beperkt). Zou het kwaad kunnen de batterij daarbij te zetten? In de zomer durft het wel een 24 graden in huis te worden, gedurende de winter wordt het op 22 isch gehouden.
Er is geen ventilatie voorzien in de kast.

kast:
[Afbeelding]
Niet doen, de Marstek gaat zijn warmte niet kwijt geraken. Komt miserie van.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:42:
Vraagje aan degene die meerdere batterijen hebben... Ik zit met relatief hoog sluimer, snachts een 350-400, gaat dit verdeeld worden over 2 batterijen? Of gaat bv 1 batterij 350-400 geven totdat die leeg is?
De CT003 verdeelt dit over de 2 batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:10
SatScan schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:09:
[...]
Ik weet niet of het een probleem is als je de ventilatie op de backup poort aansluit en de batt dan op 2500w zet?

Wie weet of dit problemen kan geven?
Volgens mij is dat inderdaad een werkbare oplossing.
Kan wel zijn dat laad/ontlaad vermogen 2500W - ventilatie wattage is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
<knip> Niet vriendelijk / behulpzaam

[ Voor 90% gewijzigd door Septillion op 10-06-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
toine80 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:37:
Als de batterij tijdens een bewolkte dag niet volledig is opgeladen dan is het in mijn geval nog altijd interessanter om 's nachts bij te laden via het net zodat ik 's ochtends geen duurdere electriciteit moet aankopen (dag/nachttarief in België).

Waarom laadt de batterij 's nachts niet op in AI mode of maximaal eigen verbruik mode? Ik kan dit ook niet instellen behalve in de mode volledig manueel.

Vind de instellingen nogal beperkt in de Marstek app. Zijn er andere opties om de aansturing meer op mijn eigen noden af te stemmen zodat de efficiëntie verbeterd kan worden?
Let op met de verliezen, die moeten wel het prijsverschil compenseren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Dat is een aparte investering die je apart moet rekenen. Enigste invloed op PV rendabiliteit is verminderde teruglevering als je batterij haalt. In BE verwaarloosbaar gezien naar nul gaat voor teruglevering in nabije toekomst. Voor NL met die saldering regeling kan ik niet beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ardana123 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:49:

Voor iemand die zeer bang is voor brand van de batterij zou ik zeker geen electrisch dekentje gebruiken. Dat zijn de zaken die de meeste branden veroorzaken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:23

d3x

SatScan schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:30:
[...]

Ik gebruik jou post om een ieder er weer eens op te attenderen dat je alle P1 meters etc. indien die mogelijkheid geboden wordt van een aparte voeding moet voorzien!

Niet elke DM bied voldoende vermogen om de apparatuur van voldoende stroom te voorzien.
Heb je maar 1 stopcontact in je meterkast gebruik dan een stekkerdoos, de benodigde vermogens zijn zo laag dat dit geen probleem is. Wat je ook kunt gebruiken is een USB adapter met meerdere aansluitingen. Let wel op dat die voldoende vermogen bied.

Gebruik je een splitter? Dan kan de volgorde van aansluiten nog uitmaken is in de praktijk gebleken.

Kort en goed begin in ieder geval met alles van stroom te voorzien zover dat kan... als dit enkele weken goed functioneert kun je proberen per apparaat of die zonder externe voeding ook goed werkt.

Let op: na en stroom onderbreking vraagt de opstart meer vermogen en kan het zijn dat de apparatuur zonder de externe voeding niet meer juist opstart.
misschien nogmaals mijn hint om alles in je kast degelijk op te bouwen O-)

er bestaan din-rail oplossingen en dan zorg je verder voor een gesoldeerd usb-c kabeltje. Veel stabieler, kan meerdere connecties aan en als je de kost van elk onderdeel neemt komt het op hetzelfde neer. Deze hebben genoeg vermogen om meerdere splitters aan te sturen maar ook zelfs je eigen fans die je zou opbouwen voor extra koeling van de MT's.

https://www.amazon.com.be...2Celectronics%2C79&sr=1-3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YN9Xk6gMVY-2ekGmGkUa1_hNZpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWPSFnY2jBiPVCw79Kru6rrY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 25-05-2025 11:52 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

toine80 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:37:
Als de batterij tijdens een bewolkte dag niet volledig is opgeladen dan is het in mijn geval nog altijd interessanter om 's nachts bij te laden via het net zodat ik 's ochtends geen duurdere electriciteit moet aankopen (dag/nachttarief in België).

Waarom laadt de batterij 's nachts niet op in AI mode of maximaal eigen verbruik mode? Ik kan dit ook niet instellen behalve in de mode volledig manueel.

Vind de instellingen nogal beperkt in de Marstek app. Zijn er andere opties om de aansturing meer op mijn eigen noden af te stemmen zodat de efficiëntie verbeterd kan worden?
Als ik het goed voorheb is het dag/nacht tarief meestal 3-4cent maximum verschil (alle andere kosten zijn toch gelijk), als je de RTE dan ook nog even meeneemt van de IN en UIT van je batterij blijft er echt zeer weinig over van je prijsverschil. Neem je dan ook nog mee dat je extra cycli doet van je batterij= conclusie zoek die paar laatste centjes niet op, het gaat je geen merkbaar ROI geven.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

NoFate schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:42:
Vraagje aan degene die meerdere batterijen hebben... Ik zit met relatief hoog sluimer, snachts een 350-400, gaat dit verdeeld worden over 2 batterijen? Of gaat bv 1 batterij 350-400 geven totdat die leeg is?
ik heb zelfde hier met 2*MT gewoon auto en NOM draaien. zoals ik al enkele pagina geleden gemeld heb. De teruglevering is variabel, ik zie nachten dat er maar 1 actief is ik heb nachten dat beide actief zijn. Het hangt af van hoeveel capaciteit er nodig is. ook zie je soms dat de ene stabiel blijft terugleveren en bij een piek de ander even mee in gang schiet. Ook het laden is variabel. Het is nu minder weer en de ene is tegen 600W aan het opladen en da andere soms 0 of soms tegen 100w. Enkel bij zeer hoog IN of UIT zie ik dat de CT003 een balans gaat zoeken tussen de 2 batterij wat ik wel een voordeel vindt, zo heb je in mijn geval gemiddeld een IN-UIT van elks een 1500-2000W want ik heb 1 fase en max PV piek van 3300 en eigen verbruik gaat zelden over de 4000. (jaja BE capaciteits tarief daar leer je ook weer mee omgaan 8)7 )

gewoon auto nom laten draaien en stoppen met zelf wat schakelingen te maken. Het werkt vandaag met v151 en v114 perfect op 1 fase voor mij al bijna 1 maand.

[ Voor 15% gewijzigd door d3x op 25-05-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou de vraag via feedback aan Marstek stellen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:43:
[...]
Voor iemand die zeer bang is voor brand van de batterij zou ik zeker geen electrisch dekentje gebruiken. Dat zijn de zaken die de meeste branden veroorzaken
Inderdaad. Je gaat van een veilig apparaat iets onveilig maken. En de verzekering gaat mogelijk zijn handen ook aftrekken van zoiets. Schade aan buren, kosten van de brandweer, uw eigen tuinhuis, etc zal potentieel ook niet goedkoop zijn als je er zelf voor moet opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0

Zou dat nu niet continue gebruiken, maar in noodsituaties waarom niet?
Zie wel dat je smart plug minimum 12A continue aan kan, want bij de meeste is dat maar 10A.
Denk hier bijvoorbeeld aan om koppeling met men (brand)alarm te maken.
Gaat er een rookmelder af -> zet de plug van de Marstek uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:05
Digitale meter Landis + Gyre E360 werkt nu ook met de Marstek p1 meter met 2 batterijen firmware v151 en firmware ct003 v114

2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:27
hermlek schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:15:
Digitale meter Landis + Gyre E360 werkt nu ook met de Marstek p1 meter met 2 batterijen firmware v151 en firmware ct003 v114
Met 3 fase aansluiting? Dacht dat je bij een 3 fase aansluiting het per fase moest koppelen waardoor de of 3 of 1 batterij kan aansluiten. Zover ik weet is 2 niet mogelijk. Wanneer dit wel kan zou dit heel fijn zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
obed112 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:32:
[...]

Met 3 fase aansluiting? Dacht dat je bij een 3 fase aansluiting het per fase moest koppelen waardoor de of 3 of 3 batterij kan aansluiten. Zover ik weet is 2 niet mogelijk. Wanneer dit wel kan zou dit heel fijn zijn!!
Met de meters van Marstek kan je redelijkerwijs zoveel batterijen combineren als je wil en ze allemaal naar alle fasen laten kijken. Dan zou het gewoon prima moeten gaan.

Als je een andere meter gebruikt, kan het zijn dat je wat gekkere resultaten krijgt omdat de batterijen niet samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Met 3 fase aansluiting? Dacht dat je bij een 3 fase aansluiting het per fase moest koppelen waardoor de of 3 of 1 batterij kan aansluiten. Zover ik weet is 2 niet mogelijk. Wanneer dit wel kan zou dit heel fijn zijn!!
3 fasen met CT003 en 2 Marsteks werkt zeer goed NOM 3 fasen totaal, idem voor 3 Marsteks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-06 23:26

Ik doe dit met homeassistant. Ik heb 2 stuks Marstek draaien. Ik meet met mijn P1 meter en die besluit (met een flinke vertraging) wanneer een Marstek aan mag of niet. Ik wil ze niet te vaak aan of uitschakelen namelijk. Ik gebruik de slimme stekkers van Homewizzard. Het scenario wat op dat moment actief is binnen de Marstek zal automatisch (en direct) gaan lopen. Werkt als een trein hier. Ik hou het beperkt tot max 800W of ontladen trouwens. Dat kunnen die Homewizard stekkers met 2 vingers in de neus aan.

De reden is overigens omdat Marstek het niet voor elkaar krijgt om een werkende P1 meter te leveren :P
Ik kan dus niet anders dan de accus als 'domme' accus in te zetten en ze aan te sturen met home assistant voor nu. Ik heb 2 dagen geprobeerd een CT te koppelen aan de marstek maar dat lukt niet ondanks alle goede tips hier!

Ik kan echter lastig inschatten hoe schadelijk het potentieel is voor de marstek. Ik denk dat het niet uitmaakt. ze blijven immers aan staan als je de stekker eruit trekt en zien dat de 'grid' weg valt.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsh op 25-05-2025 13:43 ]

2x Marstek 5,12kWh V151 | HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15:49
Heeft iemand hier weet of het wifi antennetje van de Venus E verwijderbaar/vervangbaar is? Zit hier met een wifi probleem en een marstek P1 meter die een interessantere antenne heeft dan de batterij zelf.... Dus zou fantastisch zijn moest ik die even kunnen wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaapsh schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Ik doe dit met homeassistant. Ik heb 2 stuks Marstek draaien. Ik meet met mijn P1 meter en die besluit (met een flinke vertraging) wanneer een Marstek aan mag of niet. Ik wil ze niet te vaak aan of uitschakelen namelijk. Ik gebruik de slimme stekkers van Homewizzard. Het scenario wat op dat moment actief is binnen de Marstek zal automatisch (en direct) gaan lopen. Werkt als een trein hier. Ik hou het beperkt tot max 800W of ontladen trouwens. Dat kunnen die Homewizard stekkers met 2 vingers in de neus aan.

De reden is overigens omdat Marstek het niet voor elkaar krijgt om een werkende P1 meter te leveren :P
Ik kan dus niet anders dan de accus als 'domme' accus in te zetten en ze aan te sturen met home assistant voor nu. Ik heb 2 dagen geprobeerd een CT te koppelen aan de marstek maar dat lukt niet ondanks alle goede tips hier!

Ik kan echter lastig inschatten hoe schadelijk het potentieel is voor de marstek. Ik denk dat het niet uitmaakt. ze blijven immers aan staan als je de stekker eruit trekt en zien dat de 'grid' weg valt.
Klopt niet Marstek levert een perfect werkende P1 meter, velen hier hebben die in gebruik zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapsh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-06 23:26
DSSW schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:51:
[...]

Klopt niet Marstek levert een perfect werkende P1 meter, velen hier hebben die in gebruik zonder problemen.
I know. Maar veel mensen hebben er ook issues mee. Hier werkt het iig echt niet wat ik ook probeer.
-P1 meter direct op de slimme meter poort
- eigen voeding
- eigen dedicated wifi netwerk alleen met phone, P1 meter en de marstek
- alles max 1 meter van elkaar af.
- verschillende manier van toevoegen getest in de app. Alles wel 50 opnieuw gedaan inmiddels.
- mijn slimme energiemeter werkt. ik krijg in de app gewoon waardes door

Maar het syncen met de marstek accu's werkt niet. Ook niet als ik emuleer met home assistant.

Misschien heb ik pech? Of een DOA ofzo? geen idee.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsh op 25-05-2025 13:56 ]

2x Marstek 5,12kWh V151 | HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-06 20:29
Hallo,
Nieuw hier maar wel frequent lezer.

Sinds twee dagen een Marstek accu maar die krijg ik niet gekoppeld aan de P1 meter.
Laatste software zit in de accu en CT003.
Marstek venus 4, software v151
Marstek CT003, v114
App v1.6.35

In eerste instantie geprobeerd de HW P1 te koppelen maar het lijkt er op dat de Marstek app alleen zoekt op bluetooth apparaten en niet in het (2.4gHz) wifi netwerk.
Als 2e optie dus die oerlelijke CT003 maar aangesloten maar die ziet alleen de accu en geen fase(s).

Vraag nu:
Werkt de CT003 via de infra rood sensor op de landys Gyr 630 slimme meter of en ook P1 aansluiting ? Zet de slimme meter bv de infra rood uit als de P1 geactiveerd wordt ?

In de P1 poort zit namelijk default de HW P1 dongle. Maar ook met de bijgeleverde kabel ziet de marstek CT003 geen stroom lopen. HW P1 verwijderd.

Bij voorbaat dank.

Marstek v153, App v1.6.41, HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
DSSW schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:51:
[...]
Hier niet overigens.
Ter info: bij twee nieuw geleverde sets bij twee verschillende huishoudens.
Edit: de werking zal grotendeels afhangen van de software versie die iemand heeft draaien. :)

[ Voor 13% gewijzigd door 3DWim op 25-05-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
  • Laatst online: 15:34
Avenger 2.0 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Zou dat nu niet continue gebruiken, maar in noodsituaties waarom niet?
Zie wel dat je smart plug minimum 12A continue aan kan, want bij de meeste is dat maar 10A.
Denk hier bijvoorbeeld aan om koppeling met men (brand)alarm te maken.
Gaat er een rookmelder af -> zet de plug van de Marstek uit.
Ik doe hetzelfde.
Temperatuur van Marstek boven 50 graden (bovenop gemeten) , dan schakelt de plug waar de Marstek op zit uit.

Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v110 | Homey Pro | Home Assistent | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:39
The_Belgian_GST schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:43:
Heeft iemand hier weet of het wifi antennetje van de Venus E verwijderbaar/vervangbaar is? Zit hier met een wifi probleem en een marstek P1 meter die een interessantere antenne heeft dan de batterij zelf.... Dus zou fantastisch zijn moest ik die even kunnen wisselen
Ik weet het niet, kan echter wel bevestigen dat de ct003 kneiter hard verbindt met mijn unifi netwerk, zelfs een kamer verder. De batterij komt met moeite boven de 55% (-69dBm) uit. En dan is het ap 1,3 meter verder...
Ik dacht ook al aan het vervangen van de antenne van de batterij.
Werkelijk intens zwakke ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Ik ben van zin deze batterij op een dubbel stopcontact aan te sluiten. 1 aansluiting voor de batterij en in de winter de 2e aansluiting voor een ontvochtiger die +/- 300watt trekt. In totaal zou dat dat dus 1100watt (800 + 300) op 1 kabel zijn. Soms wordt op deze kring ook nog een stofzuiger aangesloten (1100watt?).
Zou dit een probleem kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:41
MichaelReitsma schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:57:
[...]

Ik weet het niet, kan echter wel bevestigen dat de ct003 kneiter hard verbindt met mijn unifi netwerk, zelfs een kamer verder. De batterij komt met moeite boven de 55% (-69dBm) uit. En dan is het ap 1,3 meter verder...
Ik dacht ook al aan het vervangen van de antenne van de batterij.
Werkelijk intens zwakke ontvangst.
Yup, dat was ook mijn observatie in combinatie met Unifi. Of hij is gevoelig voor het straal patroon van de Unifi AP en elke graad afwijking of de oriëntatie van de antenne is al voldoende voor een reductie van 20dBm

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Meonline schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:12:
Ik ben van zin deze batterij op een dubbel stopcontact aan te sluiten. 1 aansluiting voor de batterij en in de winter de 2e aansluiting voor een ontvochtiger die +/- 300watt trekt. In totaal zou dat dat dus 1100watt (800 + 300) op 1 kabel zijn. Soms wordt op deze kring ook nog een stofzuiger aangesloten (1100watt?).
Zou dit een probleem kunnen geven?
Zolang je de batterij netjes op 800 W ontladen laat staan, is dit geen probleem. Echter kan de batterij wel laden met 2500 W. Dan hebben we het dus over een mogelijk vermogen van 2500 + 300 Watt. Dat is nog steeds prima op een 16 A groep. Als dan ook de stofzuiger er nog bij komt, zit je op 3900 Watt. Dat zou net iets meer zijn dan bedoeld op een 16 A maar voor korte duur geen probleem. Overigens zal een stofzuiger verkocht na 2017 niet boven de 900 Watt uitkomen (want EU regelgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
De vraag is hier al eens gesteld door iemand maar nog geen afdoend antwoord gezien...
Iemand die de Martstek app heeft draaien op Win 11 met een Android emulator ?
Zou graag de laadtoestand (%) van mijn 2 batterijen monitoren op PC scherm.

BE 2 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E360 1P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Laatst online: 16:00
3DWim schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:00:
Hallo,

Sinds twee dagen een Marstek accu maar die krijg ik niet gekoppeld aan de P1 meter.
Marstek CT003, v114
App v1.6.35

In eerste instantie geprobeerd de HW P1 te koppelen maar het lijkt er op dat de Marstek app alleen zoekt op bluetooth apparaten en niet in het (2.4gHz) wifi netwerk.
Als 2e optie dus die oerlelijke CT003 maar aangesloten maar die ziet alleen de accu en geen fase(s).

Vraag nu:
Werkt de CT003 via de infra rood sensor op de landys Gyr 630 slimme meter of en ook P1 aansluiting ? Zet de slimme meter bv de infra rood uit als de P1 geactiveerd wordt ?

In de P1 poort zit namelijk default de HW P1 dongle. Maar ook met de bijgeleverde kabel ziet de marstek CT003 geen stroom lopen. HW P1 verwijderd.

Bij voorbaat dank.
Raar dat bij sommigen de HWP1 wel werkt en bij anderen niet. Mijn HWP1 meter in de garage, en de Marstek in mijn (goed geïsoleerd) tuinhuis. TP-Link Deco X50 wifi systeem, als accepoint ingesteld achter mijn eigen router, apple airport time machine. 1 Deco in de garage, 1 in mijn bureau, 1 in het salon en 1 in het tuinhuis. Uitstekende verbinding en de HWP1 meter perfect gekoppeld terwijl ik in het tuinhuis bij de Marstek stond. Ik denk dat het allemaal te maken heeft met goede wifi of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
macedpo schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:35:
De vraag is hier al eens gesteld door iemand maar nog geen afdoend antwoord gezien...
Iemand die de Martstek app heeft draaien op Win 11 met een Android emulator ?
Zou graag de laadtoestand (%) van mijn 2 batterijen monitoren op PC scherm.
Als ik de app open op mijn ipad dan logt ie mijn gsm uit. Je kan dus maar op 1 toestel tegelijk ingelogd zijn.
Das ook niet handig in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Nu online
In de kelder heb ik een ruimte waar de CVketel (stookolie) staat en de wateraansluiting aanwezig is.
Indien ik de batterij onder de waterverdeler plaats (vanwaar alle PVC leidingen naar het hele huis verdeeld worden) en deze zou in brand schieten, smelten deze buizen en heb ik meteen een blussysteem :-)
Nadeel is dat de hele kelder zal onderlopen :(
Deze ruimte is het hele jaar door tussen de 18 en de 25 graden, lijkt me ideaal voor de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
Joarie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:13:
[...]

Yup, dat was ook mijn observatie in combinatie met Unifi. Of hij is gevoelig voor het straal patroon van de Unifi AP en elke graad afwijking of de oriëntatie van de antenne is al voldoende voor een reductie van 20dBm
Zoiets als dit :
https://amzn.eu/d/dADF3m5
Maar goed dit kan alleen als er zoiets als een sma aansluiting op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
Meonline schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:44:
In de kelder heb ik een ruimte waar de CVketel (stookolie) staat en de wateraansluiting aanwezig is.
Indien ik de batterij onder de waterverdeler plaats (vanwaar alle PVC leidingen naar het hele huis verdeeld worden) en deze zou in brand schieten, smelten deze buizen en heb ik meteen een blussysteem :-)
Nadeel is dat de hele kelder zal onderlopen :(
Deze ruimte is het hele jaar door tussen de 18 en de 25 graden, lijkt me ideaal voor de batterij?
Ik weet niet of water nu het ideale blussysteem is voor een lithium brand, tenzij je het helemaal onderdompelt, maar verder prima locatie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 15:49
MichaelReitsma schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Zoiets als dit :
https://amzn.eu/d/dADF3m5
Maar goed dit kan alleen als er zoiets als een sma aansluiting op zit.
Dit soort antenne zit dus nu standaard van marstek uit bij de P1 meter. En op de batterij lijkt het ook een losse antenne, echter is hem draaien bijna niet te doen en wil ik hem uiteraard niet afbreken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Belgian_GST schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Dit soort antenne zit dus nu standaard van marstek uit bij de P1 meter. En op de batterij lijkt het ook een losse antenne, echter is hem draaien bijna niet te doen en wil ik hem uiteraard niet afbreken!
Batt antenne kun je niet verwijderen! Is gegoten ivm waterdichtheid.

De CT003 antenne is van goede kwaliteit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-06 11:49
MichaelReitsma schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Als ik de app open op mijn ipad dan logt ie mijn gsm uit. Je kan dus maar op 1 toestel tegelijk ingelogd zijn.
@macedpo

Ik gebruik Bluestack Android emulator.

je kunt op Windows je Marstek zien/configureren.
Om het probleem van uitloggen te voorkomen op andere apparaat kun je een ander account machtigen.
Dan log me met 2 accounts op zelfde Marstek in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRWYb0uvupOl9VZzSfNcF3Jqytk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jA7UFR6vzRdbKmyUb1Ryxvno.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DWim
dannyro schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:32:
[...]
Raar dat bij sommigen de HWP1 wel werkt en bij anderen niet.
Ik zal het nog complexer maken: het werkt ineens. Blijkbaar is account hier aanmaken en vraag stellen de oplossing ;-))

Maar wat heb ik nu gedaan?
Omdat de handleiding van de CT003 vermeld dat het OF de P1 kabel aansluiting is OF de infrarood aansluiting op de slimme meter, heb ik de configuratie van de CT003 weer geopend en daar NIET de de juiste slimme meter gekozen maar de eerste de beste meter.
Toen terwijl dat ding aan het configureren was nogmaals de PLUS en toevoegen optie geselecteerd, en floep daar stond direct nu de HW P1 meter.

Oh en omdat ik de vertaling bagger vond de taal op engels gezet.
Mag niks uitmaken maar je weet het maar nooit.

Het 2e systeem werkt (bij kennis) nog steeds niet. Daar zit standaard Toon op de P1 aangesloten en toon kan je ook niet in het menu kiezen als P1 input voor je Marstek.
Maar met toon er af ziet de Marstek CT003 geen fases. Dus koppelen werkt wel maar fase (vermogen) uitlezing niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MichaelReitsma schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Lees de TS eens misschien dat daar hierover een tip staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Lees de TS eens... en pinned berichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaapsh schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:56:
[...]

I know. Maar veel mensen hebben er ook issues mee. Hier werkt het iig echt niet wat ik ook probeer.
- eigen voeding
- verschillende manier van toevoegen getest in de app. Alles wel 50 opnieuw gedaan inmiddels.

Maar het syncen met de marstek accu's werkt niet. Ook niet als ik emuleer met home assistant.

Welke versie van de CT003 FW? Vraag eens de V115, ik had hetzelfde probleem, geen waardes uit de CT003, nu met de V151 perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaapsh schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:56:
[...]

- eigen voeding

Wat versta jij onder syncen?

Je doet niet letterlijk syncen, je installeert alle batt in app en je P1 meter CT002 of CT003 en kies per batt de de modi. De rest wordt door de BMS in de batterijen afgehandeld in samenwerking de MT P1 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hallo,

Marstek CT003, v114
App v1.6.35

Vraag nu:

Bij voorbaat dank.
Locatie voorzieningen aan in de app van de Marstek? P1 poort splitter voorzien, alles een eigen stabiele voeding geven. Misschien heb je ook de V115 nodig voor de CT003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hallo,

Marstek CT003, v114
App v1.6.35

Vraag nu:

Bij voorbaat dank.
BT is nodig voor installatie en daar moet de locatie enable staan anders werkt dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pascallj schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:57:
[...]

Ik weet niet of water nu het ideale blussysteem is voor een lithium brand, tenzij je het helemaal onderdompelt, maar verder prima locatie hoor.
Heel die kelder laten vollopen, het zal wel uitdoven :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DWim schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:08:
[...]

Het 2e systeem werkt (bij kennis) nog steeds niet. Daar zit standaard Toon op de P1 aangesloten en toon kan je ook niet in het menu kiezen als P1 input voor je Marstek.
Maar met toon er af ziet de Marstek CT003 geen fases. Dus koppelen werkt wel maar fase (vermogen) uitlezing niet.
1. Detecteren van fase-som lukt wel in app?
2. Vragen om FW 115 ipv 114 kan misschien ook helpen, is voorzien van laatste toegevoegde DM's
3. Andere DM kiezen, melden in feedback van app als meter niet ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Via de feedback hebben we als antwoord van MT gekregen dat dit schadelijk is voor de werking van de batterij.
Ik zou voor een andere oplossing kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Ik lees in het starttopic niet zo snel hoe je de Toon configuratie kan koppelen.
Heeft iemand hier ervaring mee of is dit al een keer voorgelegd aan Marstek?

Toon bezet nl. de P1 poort van de meter. Is dan de oplossing actieve P1 splitter?, bv die van HW?

Andere vraag over de NOM optie:
Ik zie nu al dat de accu netjes het totale verbruik op nil houd. Maar de accu weet niet dat vannacht de auto gaat laden end at ie dan vol moet zijn (accu).
Kan dit aangepast worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Nu online
De batterij houdt je verbruik op 0 en neemt overschot die door de zonnepanelen geïnjecteerd wordt tegelijkertijd op zodat ie straks terug vol is, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DWim
Meonline schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:05:
De batterij houdt je verbruik op 0 en neemt overschot die door de zonnepanelen geïnjecteerd wordt tegelijkertijd op zodat ie straks terug vol is, niet?
Dat zie ik nu niet middels HW.
Want dan zou de accu direct moeten gaan laden zodra op fase X waar de PV op zit vermogen komt.
Nu is dit vandaag nogal grillig en zit je ook met reactietijden van alle meters.
HW P1 ziet "direct" overschot van PV maar accu reageert daar niet even snel op. Wordt ook wel lastig met bewolkt weer zoals nu. Dan zou de accu continue aan het schakelen zijn tussen laden ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
sjoerd74 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:08:
[...]

@macedpo

Ik gebruik Bluestack Android emulator.

je kunt op Windows je Marstek zien/configureren.
Om het probleem van uitloggen te voorkomen op andere apparaat kun je een ander account machtigen.
Dan log me met 2 accounts op zelfde Marstek in.

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip ! Marstek app werkt prima op PC scherm.
Spijtig dat er geen overzicht beeld mogelijk is in de app met de SoC (%) van alle batterijen.
Nu moet er steeds geswitched worden tussen verschillende batterijen.

BE 2 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E360 1P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
macedpo schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:17:
[...]

Bedankt voor de tip ! Marstek app werkt prima op PC scherm.
Spijtig dat er geen overzicht beeld mogelijk is in de app met de SoC (%) van alle batterijen.
Nu moet er steeds geswitched worden tussen verschillende batterijen.
Die vind ik inderdaad ook wel vervelend,normaal zitten ze altijd wel snel alledrie vol, maar op dagen zoals vandaag ben ik wel eens even nieuwsgierig en dan moet je dus via apparaat beheer elke accu afzonderlijk bekijken.
Als ze alleen al in apparaat beheer soc zouden laten zien per accu ben ik al wel blij.
Dan is het gewoon klik linksboven en je ziet het.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
3DWim schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:03:
Ik lees in het starttopic niet zo snel hoe je de Toon configuratie kan koppelen.
Heeft iemand hier ervaring mee of is dit al een keer voorgelegd aan Marstek?

Toon bezet nl. de P1 poort van de meter. Is dan de oplossing actieve P1 splitter?, bv die van HW?

Andere vraag over de NOM optie:
Ik zie nu al dat de accu netjes het totale verbruik op nil houd. Maar de accu weet niet dat vannacht de auto gaat laden end at ie dan vol moet zijn (accu).
Kan dit aangepast worden ?
De reden dat je het niet leest, is omdat het niet kan. Heb je een reden om aan te nemen dat het wel zou kunnen? Maar kan me niet herinneren dat iemand het daar al over gehad heeft behalve laatst ergens maar misschien was jij ook dat wel.

Met een P1 splitter kan je inderdaad een extra meter aansluiten, zoals de meegeleverde CT003.

Onder "In te stellen modi" in de TS kan je lezen hoe je het apparaat kan instellen. Meer is er niet mogelijk. Je kan dus handmatig met een tijdsschema zorgen dat de accu vol is bijvoorbeeld, maar slimme trucjes zal je zelf moeten programmeren dmv externe aansturing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:44:
[...]

Die vind ik inderdaad ook wel vervelend,normaal zitten ze altijd wel snel alledrie vol, maar op dagen zoals vandaag ben ik wel eens even nieuwsgierig en dan moet je dus via apparaat beheer elke accu afzonderlijk bekijken.
Als ze alleen al in apparaat beheer soc zouden laten zien per accu ben ik al wel blij.
Dan is het gewoon klik linksboven en je ziet het.
Klopt, heb ik ook gevraagd via de feedback, kreeg antwoord dat ze eraan werken…af te wachten of het komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:58
Inderdaad, het switchen is gewoon lastig.
Gebruik nu HA ipv de Marstek app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xq1nf2lsY7SYkufAuo0fmnWJw2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jwKZvjBuj1K61ewCWhlepQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Met dit weer lukt het niet te accu vol te krijgen met zonnepanelen/ gebruik. Hoop dat ie niet gaat laden met dure stroom vanavond 🤔

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erik1805 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:27:
Met dit weer lukt het niet te accu vol te krijgen met zonnepanelen/ gebruik. Hoop dat ie niet gaat laden met dure stroom vanavond 🤔
Hier alledrie wel vol geraakt, wel nipt maar vol.

Waarom zouden ze gaan laden op dure stroom als je NOM hebt ingesteld? Of heb je AI?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:41:
[...]

Waarom zouden ze gaan laden op dure stroom als je NOM hebt ingesteld? Of heb je AI?
Heb ai ingesteld. Misschien maar beter de andere doen

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erik1805 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:44:
[...]

Heb ai ingesteld. Misschien maar beter de andere doen
Beetje afhankelijk van je hoeveelheid pv en je verbruik is NOM de betere keuze denk ik?
Of heb je ook een dynamisch energie contract?

Je zou hem nu naar NOM kunnen zetten en dan hopelijk morgen meer zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:46:
[...]

Beetje afhankelijk van je hoeveelheid pv en je verbruik is NOM de betere keuze denk ik?
Of heb je ook een dynamisch energie contract?

Je zou hem nu naar NOM kunnen zetten en dan hopelijk morgen meer zon.
Ik heb ook een dynamisch contract. Ik zet hem op NOM en even aankijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Erik1805 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:47:
[...]

Ik heb ook een dynamisch contract. Ik zet hem op NOM en even aankijken.
Als je de nacht kunt overbruggen met de accu inhoud en dan morgen weer zon mee pakken is dat dan goedkoper of duurder met dynamisch?
Ik heb geen idee namelijk.

Pv is hier gratis en energie inkopen kost geld moeilijker is het voor mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Laatst online: 16:00
Erik1805 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:27:
Om 18:00 was de mijne vol. Antwerpen, 3,28kWp op het dak :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:49:
[...]

Als je de nacht kunt overbruggen met de accu inhoud en dan morgen weer zon mee pakken is dat dan goedkoper of duurder met dynamisch?
Ik heb geen idee namelijk.

Pv is hier gratis en energie inkopen kost geld moeilijker is het voor mij niet.
Zo lang AI -mode niet intelligenter wordt is dat inderdaad goedkoper. Eigen opwek verbruiken/opslaan is nog altijd de beste strategie als je geen terugdraaiende teller hebt of kan salderen. Wanneer AI-mode rekening gaat houden met de verwachte zonneproduktie van morgen kan het een ander verhaal worden maar zover zijn we nog niet.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PNARI schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Zo lang AI -mode niet intelligenter wordt is dat inderdaad goedkoper. Eigen opwek verbruiken/opslaan is nog altijd de beste strategie als je geen terugdraaiende teller hebt of kan salderen. Wanneer AI-mode rekening gaat houden met de verwachte zonneproduktie van morgen kan het een ander verhaal worden maar zover zijn we nog niet.
Mjah ik kan nog salderen, dus mijn accu's zijn kapitaalvernietiging.
Maar wel leuk.

Ik denk maar zo alles wat ik binnen de deur kan houden is voor mijzelf, daar verdient geen aandeelhouder iets aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:41:
[...]

Hier ook alles vol geraakt , ondertussen nog een paar wasjes, vaatwas en droger gedraaid op deels batterijen. Staan nu alle 3 op rond 70% , genoeg voor avond en nacht. En morgen komt er weer 🌞
Zelfredzaamheid laatste 3 maanden meer dan 96%, best tevreden mee.

[ Voor 6% gewijzigd door DSSW op 25-05-2025 20:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
DSSW schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:48:
[...]

Hier ook alles vol geraakt , ondertussen nog een paar wasjes, vaatwas en droger gedraaid op deels batterijen. Staan nu alle 3 op rond 70% , genoeg voor avond en nacht. En morgen komt er weer 🌞
Dat was hier vandaag overdag allemaal al gebeurd.
Wel leuk dat de accu's dan het te weinig aan opwek even aanvullen en als er weer ruimte is lekker gaan laden.
Overigens tussen de buien door en deels tijdens de buien de panelen op het platte dak en boven het terras maar even gepoetst.
Die waren echt de onderste 5 tot 8 cm goed smerig die onderste cellen zullen vast weer wat meer gaan doen komende tijd.

Voor de rest ben ik prima tevreden met hoe onze thuisbezorgd chinezium accu's het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-06 23:11
PNARI schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Als je een dynamisch contract hebt moet je kopen op de 2 goedkoopste uren en verkopen op de twee duurste uren op 2500w anders langer. Zolang je kan salderen is dat financieel het beste. Het verschil in prijs moet wel zeg maar meer dan 10ct zijn.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:11
Ik heb hem nu 2 dagen op ai staan met api-key van tibber ingevuld maar heb hem nog niet uit zichzelf zien laden op de goedkoopste momenten. Heb niet veel zonnepanelen dus op dit soort dagen moet hij wel wat bijladen. Klopt het dat hij dat moet leren op basis van gedrag? Heb ze nu handmatig maar wat bijgeladen maar niet ideaal om dat altijd te moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Ellroe32 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:28:
[...]

Als je een dynamisch contract hebt moet je kopen op de 2 goedkoopste uren en verkopen op de twee duurste uren op 2500w anders langer. Zolang je kan salderen is dat financieel het beste. Het verschil in prijs moet wel zeg maar meer dan 10ct zijn.
Maar is de AI mode zo intelligent? Ik heb zelf niet zoveel zonnepanelen dus ben benieuwd wat ie doet als de batterij bijna leeg is. En dus hopelijk van met net gaat laden op goedkope momenten

[ Voor 15% gewijzigd door Erik1805 op 25-05-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-06 23:11
Erik1805 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:44:
[...]

Maar is de AI mode zo intelligent? Ik heb zelf niet zoveel zonnepanelen dus ben benieuwd wat ie doet als de batterij bijna leeg is. En dus hopelijk van met net gaat laden op goedkope momenten
Zie hiervoor de ts: Dit was in het begin mogelijk. Echter na een firmware update is deze functie omgedoopt tot 'AI'. Deze modus kan wel op de goedkoopste uren van de dag laden, maar gaat daarna over op NOM strategie voor de rest van de dag. Je zal dit nu zelf moeten programmeren met behulp van externe aansturing.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Laatst online: 09:05
[...]

de zonnepanelen zijn aangesloten op 1 fase - digitale meter is een 3 phase meter en de 2 batterijen staan ieder op een aparte fase waarbij 1 batterij op dezelfde fase staat als de zonnepanelen. Nom werkt behoorlijk maar is nog niet gefinetuned door Marstek vermoed ik. Ben wel al blij dat het werkend is. Ik weet niet of ze mijn vraag verhoord hebben of dat het toevallig is maar ik had de dag ervoor gevraagd om de software achter de digitale meter ISKRA AM550-P1 te kopiëren naar de Landis + Gyr daar deze meter wel werkte.

2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Ben benieuwd. Tussen 10:00 en 17:00 is het tarief zeer laag. Kijken of ie dan gaat laden. (Als er te weinig zon is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BticdVBxb0h4iES4oyeyLYeeyfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhORmX1zeuIus8l5vXjyfCpo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erik1805 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:14:
Ben benieuwd. Tussen 10:00 en 17:00 is het tarief zeer laag. Kijken of ie dan gaat laden. (Als er te weinig zon is)

[Afbeelding]
Je kan zien in de grafiek profit statistics om hoe laat die gaat laden. Er staat een geel vlakje met een C erin bij de de grafiek. De grafiek geeft de actuele uurprijzen. Hij gaat op de goedkoopste 2u laden, dat kunnen twee uren na elkaar zijn maar ook 2x1uur verspreid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:34
Ik heb vrijdag mijn batterij geleverd gekregen. Er kon mij geen tijdsindicatie worden gegeven, dus de hele dag thuis gebleven maar er kwam niemand.

Uiteindelijk half 9 's avonds, ik zat in een restaurant, werd ik gebeld: ze stondenvoor de deur. Gelukkig kon de batterij bij mijn buren neergezet worden.

Gisterenavond uitgepakt, wielen eronder, handvatten erop. Toen begon het proces van instellen. Dat was werkelijk waar een fluitje van een cent. Ik heb 1 accu en gebruik deze icm. de HomeWizard P1; alles ging goed bij de eerste poging.

Vervolgens de instructie van @Richh gevolgd om de batterij binnen Home Assistant zichtbaar te krijgen; ook direct gelukt.

Al met al een positieve ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door r03n_d op 26-05-2025 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
PNARI schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:29:
[...]

Je kan zien in de grafiek profit statistics om hoe laat die gaat laden. Er staat een geel vlakje met een C erin bij de de grafiek. De grafiek geeft de actuele uurprijzen. Hij gaat op de goedkoopste 2u laden, dat kunnen twee uren na elkaar zijn maar ook 2x1uur verspreid.
Ja alleen moet ik daar eerst een stroomprijs invullen maar ik heb een dynamisch contract. Heb de AI mode met de API van Tibber ingevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erik1805 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:35:
[...]

Ja alleen moet ik daar eerst een stroomprijs invullen maar ik heb een dynamisch contract. Heb de AI mode met de API van Tibber ingevuld
Waar moet je de prijs ingeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
PNARI schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:44:
[...]

Waar moet je de prijs ingeven?
Als ik op winst klik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14OuNCbMQazhIaDHmdkAkOIpC3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdgeYpDVSUMBhOjMjRAoBqNR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 17:54
[...]

Dit puntje (s) staat (n) niet bij mijn 2de batterij, ik ga even opletten of ze na elkaar laden anders zit er een bug in , beide staan op AI. Gisteren werkte het niet zoals ik verwachte .

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 26-05-2025 08:08 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUVNB5iaO7cp9jJdPvs7eteSOOo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jF8r9aR73tHtKIYEO68wqcOm.png?f=fotoalbum_large

Hier geen gele vlakjes. Staat wel op AI. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 17:54
Hemmik schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:05:
[...]

[Afbeelding]

Hier geen gele vlakjes. Staat wel op AI. Iemand een idee?
Zie mijn bericht hier boven . Geen idee , mijn 2de batterij laat ze ook niet zien en lijkt ook niet op de juiste tijden te gaan laden. De andere batterij wel . De twee batterij Werken in tandem beide op AI mode en de aansturing met CT003.

In het verleden heb ik trouwens wel eens gehad dat de puntjes niet zichtbaar waren maar de batterij wel op de juiste tijden ging laden , maar toen had ik nog 1 batterij, leek gisteren niet het geval, even aankijken.

[ Voor 22% gewijzigd door S2S op 26-05-2025 08:34 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-06 11:49
Hij vraagt om welke Valuta-eenheid je wil gebruiken. Dat is Euro, Dollar of etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
sjoerd74 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:47:
[...]

Hij vraagt om welke Valuta-eenheid je wil gebruiken. Dat is Euro, Dollar of etc.
Klopt en als ik dan op euro klik en dan verder vraagt ie of ik de opladen prijs wil invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemmik
Als je hier op annuleren drukt krijg je alsnog de grafiek. In mijn geval pas als ik eerst naar Maand ga en dan weer naar Vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Hemmik schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:57:
[...]

Als je hier op annuleren drukt krijg je alsnog de grafiek. In mijn geval pas als ik eerst naar Maand ga en dan weer naar Vandaag.
Ah nu heb ik wel een grafiek. Even afwachten of ik de gele lijn te zien krijg, Tarieven kloppen wel met Tibber

[ Voor 4% gewijzigd door Erik1805 op 26-05-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-06 11:26
ik heb nu net mijn batterij ontvangen, snel de wieltjes ondergestoken en in geplugged.

Eerst leek die te werken, verbond met BT, verbond met WIFI, lampjes gingen aan en vroeg een update op de app.

Na de update waren alle lampjes uit en ging er een ventilator draaien.

Nu vraagt de app voor een firmware update naar 151 maar ik kan geen verbinding meer maken met de batterij, nog steeds geen lampjes die branden, ventilator blijft draaien, stekker uitgetrokken, kan hem ook niet uitzetten.

hoe kan ik dit in orde brengen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-06 22:03
r03n_d schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:33:
Ik heb vrijdag mijn batterij geleverd gekregen. Er kon mij geen tijdsindicatie worden gegeven, dus de hele dag thuis gebleven maar er kwam niemand.

Uiteindelijk half 9 's avonds, ik zat in een restaurant, werd ik gebeld: ze stondenvoor de deur. Gelukkig kon de batterij bij mijn buren neergezet worden.

Gisterenavond uitgepakt, wielen eronder, handvatten erop. Toen begon het proces van instellen. Dat was werkelijk waar een fluitje van een cent. Ik heb 1 accu en gebruik deze icm. de HomeWizard P1; alles ging goed bij de eerste poging.

Vervolgens de instructie van @Richh gevolgd om de batterij binnen Home Assistant zichtbaar te krijgen; ook direct gelukt.

Al met al een positieve ervaring.
Naar aanleiding van je bericht, een vraag. Ik zie in de app een Mac adress voor de Marstek Venus, maar die verschilt van het Mac adress dat ik in mijn KPN modem zie. Welke van die twee moet je invullen? En, waarom verschillen beide?

Venus E (V1) V151 + CT003 V114 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Javice19 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:02:
ik heb nu net mijn batterij ontvangen, snel de wieltjes ondergestoken en in geplugged.

Eerst leek die te werken, verbond met BT, verbond met WIFI, lampjes gingen aan en vroeg een update op de app.

Nu vraagt de app voor een firmware update naar 151 maar ik kan geen verbinding meer maken met de batterij, nog steeds geen lampjes die branden, ventilator blijft draaien, stekker uitgetrokken, kan hem ook niet uitzetten.

Even opnieuw opstarten: stekker eruit, aan/uit knop even ingedrukt houden totdat hij uit gaat. Dan ff 10 minuten wachten. Weer aanzetten en dan stekker er weer in.

(Overigens moet je modbus kabel (als je die hebt) even los ander krijg je hem niet uit).

Medicijnman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Javice19 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:02:

Hier hetzelfde aan de hand gehad. Bijna een uur gewacht en dan stekker eruit getrokken. Na een halve minuut valt de ventilator uit, nog even gewacht en dan terug ingeplugd. Start opnieuw op en de laatste firmware staat erop 8)

Die aan/uit knop doet bij mij eerlijk gezegd niet veel, al zeker niet om geforceerd uit te zetten of dergelijke.
In normaal bedrijf zet deze bij mij de batterij in standby en als ik dan de stekker trek valt deze volledig uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 26-05-2025 09:19 ]

Pagina: 1 ... 164 ... 182 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.