Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:03
Er lijken, vooral voor nieuwe gebruikers, toch wat WiFi / connectie uitdagingen te zijn. Hierbij een poging om wat tools te geven voor troubleshooten.

Als je niet weet wat het IP adres van je CT002 of CT003 is dan heb ik een discover script gemaakt, het is python en zou op windows/mac/linux moeten draaien (al heb ik zelf alleen Windows dus daarop getest).

Sample output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
# -----------------------------------------------------------------------------
# Marstek CT Discovery script by Remko Weijnen
# https://github.com/rweijnen/marstek-venus-e-firmware-notes/tree/main/CT002
#
# This script attempts to discover a Marstek CT meter in the network by
# simulating a Marstek Battery meter query to the CT on UDP port 12345.
# If the CT accepts the message (when the CT device MAC is correct),
# it will reply with a data packet.
#
# Important: use device MAC from Marstek App – not Network MAC
# -----------------------------------------------------------------------------

Enter subnet in CIDR (e.g. 192.168.1.0/24): 192.168.20.0/24
Enter CT type (CT002 or CT003): CT002
Enter CT MAC (12 hex digits, from Marstek App -> top left device info): XXXXXXXXXXXX

Scanning subnet 192.168.20.0/24 for CT002...
Checking 192.168.20.78...
HMG-50 found at 192.168.20.78 with network mac address Unknown
WiFi signal strength: -37 dBm (Excellent)
Meter data:
{
  "meter_dev_type": "HME-4",
  "meter_mac_code": "XXXXXXXXXXXX",
  "hhm_dev_type": "HMG-50",
  "hhm_mac_code": "001122334455",
  "A_phase_power": "0",
  "B_phase_power": "0",
  "C_phase_power": "0",
  "total_power": "0",
  "A_chrg_nb": "0",
  "B_chrg_nb": "0",
  "C_chrg_nb": "0",
  "ABC_chrg_nb": "0",
  "wifi_rssi": "-37",
  "info_idx": "0",
  "x_chrg_power": "0",
  "A_chrg_power": "0",
  "B_chrg_power": "0",
  "C_chrg_power": "0",
  "ABC_chrg_power": "0",
  "x_dchrg_power": "0",
  "A_dchrg_power": "0",
  "B_dchrg_power": "0",
  "C_dchrg_power": "0",
  "ABC_dchrg_power": "0"
}

Het script retourneert oa het ip adres van je CT, het netwerk MAC adres (zodat je éen vast adres kunt toekennen) én de WiFi signaal sterkte zoals de CT die rapporteert.

NB: in mijn geval geen mac adres omdat ik op een ander vlan zit.

Als je het ip adres al weet kun je ook meteen het query script draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:03
Device mac zoals in de app is trouwens 1e 8 van het netwerk mac en laatste 4 van het ble mac

Acties:
  • +15 Henk 'm!
Mede Tweakers,

Er worden momenteel zo'n +500 MT batterijen in korte tijd uitgeleverd! Voor vele onder ons de eerste batterij maar voor sommige van ons de 2de of meer. Om een ieder goed te helpen vergt dat wat discipline van ons als tweakers.
Voor de nieuwe gebruikers is het van belang om de TS goed door te nemen en de pinnend berichten te blijven volgen. Wij zullen bij nieuwe informatie of workarounds deze berichten gelijk van een pin voorzien.
Het is van belang dat je het signatuur invult met jou configuratie, firmware versie en welke energiemeter, dit helpt snel en effectief beantwoorden van een vraag.

Wat heb je tenminste nodig om 2 of meer baterijen 'slim' met elkaar te laten samenwerken?
Batt v151 - CT002 v118 - CT003 v114

De firmware updaten:
BT locatie gegevens op je mobiel aanzetten
De mobiel voldoende is opgeladen
Zorg dat je mobiel niet in slaapstand gaat
Dat je binnen 5m afstand blijft
Dat het 5min kan duren voor het gehele proces is afgerond (incl reboot etc).

Voorwaarden om de MT installatie stabiel te laten werken
- dat je WiFi goed ingeregeld moet zijn en voldoende sterk signaal, gebruik geen vreemde tekens in je Wifi wachtwoord!
- een actieve P1 poort anders doorgeven (P1 poort nog nooit gebruikt, dan via Fluvius laten activeren dit kan even duren).
- dat je energiemeter moet worden ondersteund, anders wisselend succes
- staat je energiemeter niet in het lijstje dan via feedback doorgeven
- probeer in de tussentijd andere energiemeters in het lijstje
- vraag in feedback om nieuwste (beta) CT firmware
- dat de 1sec energiemeters het beste werken
- CT002 - CT003 even tijd nodig heeft om te leren wat je verbruik/opwek is

Als het niet lukt om de (2de) batterij te koppelen.
- ga naar het eerste scherm in de app, apparatenbeheer
- verwijder alle apparaten (naar links swipen en verwijderen)
- sluit de app af
- trek bij alle apparaten de stekker los en wacht >10 minuten
- sluit eerst je batterij(en) weer aan en dan pas je CT
- start de app op en voeg de Venus(en) toe in apparatenbeheer.
- vul een naam in en de gegevens van de wifi
- selecteer de CT002 of CT003 en bevestig zonder een nieuwe naam in te vullen
- als het goed is wordt de CT002 of CT003 automatisch geconfigureerd en gekoppeld
- via aparatenbeheer kun je de naam van de CT002 of CT003 aanpassen (naar links swipen, bewerken, geen spaties in de naam!)

Je hebt hulp nodig, deze informatie helpt om effectief te kunnen helpen.
- werk je met 1 of drie fases?
- is de één of drie fasensom goed gedetecteerd?
- heb je de batterijen allemaal op dezelfde fase aangesloten?
- heb je de batterijen allemaal op verschillende fases aangesloten?
- in welke werkstand(en) staan de batterijen?
- werkt de NOM (anti-feed) optie?
- werken de batterijen slim met elkaar?
- worden de batterijen evenredig geladen?
- worden de batterijen evenredig ontladen?
- op welke stand staan de batterijen 800w of 2500w?
- welke CT/P1 meter gebruik je (en eventueel firmware versie)?

Help mijn batterij doet helemaal niets na aansluiten!
Zet de batterij uit en laat de batterij een uur aan de grid aangesloten.
Probeer na een uur normaals de batterij aan te zetten.
Knop 3 sec ingedrukt houden.
Bij geen resultaat, batterij van grid ontkoppelen dan >10min wachten en weer aansluiten op grid en aanzetten. Probeer dit eventueel nog een keer.
Mocht het onverhoopt dan nog steeds niet werken, neem contact op met de leverancier.

PS als je aan of opmerkingen heb op dit bericht graag via DM dan pas ik deze post aan!

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 24-05-2025 09:19 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:22
Ondertussen een antwoord gehad op mijn vraag of de Marstek Venus buiten kan gebruiken in vriestemperaturen en of er een verwarmingselement in zat of hoe de batterijen verwarmd worden om te laden:
Hello, VENUS operates at temperatures ranging from -10 ° C to 55 ° C. As long as it operates at the working temperature, it will run, but the power will be limited. As the product works, the battery cells and components will generate heat, thereby increasing the internal ambient temperature.
Lijkt me dus te bevestigen dat er geen verwarmingselement specifiek voor de batterijen in zit (wat bv bij Zendure wel het geval is) maar dat men gewoon de warmte van elektronica genoeg vindt. Men spreekt hier ineens ook van -10°C ipv de -20°C in de specs, dus misschien is dat laatste ook effectief te koud om de batterijen nog te kunnen laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben benieuwd of ik nog een tijds patroon ga zien dat de BMS zijn werk doet.
Ik heb hem 1x naar de 3.5V zien gaan. (data van 6 dagen sinds logging)
https://snapshots.raintan...Ytaey008VRDTdH9sln3YQ6bou

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2025 07:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djensen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25
Janp1963 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:20:
Gisteren de Marstek meter ontvangen, best wel moeten klooien om die gekoppeld te krijgen maar is uiteindelijk gelukt.

Daar houd het positieve ook op, bij de meterselectie staat mijn meter niet in het lijstje (Iskra ME 382) andere meter selectie (Kamstrup uit het lijstje) zie ik wel de totaal ontlading maar verder ook niets dus ook geen fase.

Draai nu weer op manueel.

Meter: Iskra ME 382
App versie: V 1 6 0
Apparaat : V107

Accu:

V147
App: V1 6 0
Is het (iemand)je nog gelukt waardes uit de CT003 te krijgen met de ISKRA MA382 meter? Deze heb ik ook maar niet vindbaar in lijstje (wel ingediend) en elke andere meter die ik probeer ook geen enkele waardes in grafiek. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:02
Zijn er mensen die voor HW P1 kiezen boven de CT003? Ik had de HW P1 al en heb de CT003 nu gebruikt omdat deze er bij zat maar zijn er voor- of nadelen van de HW P1 boven de CT003? Heb het idee dat batterij net paar seconden achterloopt steeds nu met op- of afschalen. Heb bijvoorbeeld een composteermachine die 500W trekt voor 20 seconden en dan weer 20 seconden minder maar dat kan hij niet bijhouden. Heb een SMR 5.5 slimme meter dus elke seconde een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:09
Degene die de oneforall tv/muurbeugel hebben gekocht, hangen ze nog goed op?? :-) niets geplooid? Want dan ga ik ze ook kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeirre
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:28
2 x MT Venus E deze week geleverd, installatie zonder problemen. De CT003 update naar v114 ging ook goed maar geen data of diagnose met Sagemcom s211 DM. Verschillende keren v115 aangevraagd en uiteindelijk gekregen via de feedback. De upgrade ging zonder problemen maar nog steeds geen data. Ik zit hier nu met 2 batterijen die ik momenteel niet kan gebruiken. Ik ben van plan om de HomeWizard P1 meter te kopen maar daar kan ik de 2 batterijen niet mee sturen. Had graag een oplossing gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TavFxBsfeYis55g_yUjEOmm50w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YogzasgZOq5AvmZrVSQcvVXO.png?f=fotoalbum_large

BE. | SaGeMCOM S211 | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
NoFate schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:25:
Degene die de oneforall tv/muurbeugel hebben gekocht, hangen ze nog goed op?? :-) niets geplooid? Want dan ga ik ze ook kopen
Ik heb er 3 maar moet er nog aan beginnen.
Ze zijn wel minder stevig als ik dacht, maar lijkt mij voldoende.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 22:07
Hemmik schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:20:
Zijn er mensen die voor HW P1 kiezen boven de CT003? Ik had de HW P1 al en heb de CT003 nu gebruikt omdat deze er bij zat maar zijn er voor- of nadelen van de HW P1 boven de CT003? Heb het idee dat batterij net paar seconden achterloopt steeds nu met op- of afschalen. Heb bijvoorbeeld een composteermachine die 500W trekt voor 20 seconden en dan weer 20 seconden minder maar dat kan hij niet bijhouden. Heb een SMR 5.5 slimme meter dus elke seconde een update.
Zeker, ik had eerst de ct003 en dat werkte prima. Maar ik vind de data die je kan bijhouden en terug kan kijken wat karig. Met de homewizard is dat uitgebreider. Al kan je met de gratis versie 12 maanden aan data bewaren.

Overigens heb ik maar 1 batterij en dat werkt ook prima met de homewizard. Overigens ook nog een energy socket erbij gedaan zodat ik ook in de homewizard app kan zien hoeveel de marstek levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:30
Djensen schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:05:
[...]

Is het (iemand)je nog gelukt waardes uit de CT003 te krijgen met de ISKRA MA382 meter? Deze heb ik ook maar niet vindbaar in lijstje (wel ingediend) en elke andere meter die ik probeer ook geen enkele waardes in grafiek. Vandaar de vraag.
Ik heb de ME382, mij is het niet gelukt data uit de CT003 te krijgen, ondanks dat mijn meter toegevoegd was in de selectielijst ( staat inmiddels niet meer in het lijstje)
Gebruik nu de P1 beta met de HW P1 of de Shelly EM 50 dit werkt wel perfect.

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolfotten
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
NoFate schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:25:
Hangt hier nu al 3 weken, niks aan de hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterG88
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11:16
debeirre schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:29:
2 x MT Venus E deze week geleverd, installatie zonder problemen. De CT003 update naar v114 ging ook goed maar geen data of diagnose met Sagemcom s211 DM. Verschillende keren v115 aangevraagd en uiteindelijk gekregen via de feedback. De upgrade ging zonder problemen maar nog steeds geen data. Ik zit hier nu met 2 batterijen die ik momenteel niet kan gebruiken. Ik ben van plan om de HomeWizard P1 meter te kopen maar daar kan ik de 2 batterijen niet mee sturen. Had graag een oplossing gehad.

[Afbeelding]
Staat de P1 poort open? Als je die poort nog nooit hebt gebruikt, gaat die geen data doorgeven.
Moet je bij Fluvius laten activeren en kan even duren.

1 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 07:46

S2S

[Afbeelding]
Probeer eens een andere meter te selecteren , ik draai hier ook op een andere geselecteerd meter dan ik eigenlijk heb , als de data maar door komt. Werkt hier perfect.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate

[Afbeelding]
Heb jij de v32 (ct0003) firmware niet nodig? Deze was toch de fix voor geen data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-05 22:02
Weet iemand of Raben zaterdaglevering heeft? Mijn verwachte leveringsdatum was maandag maar nu heb ik vannacht een bericht gekregen dat het "released for delivery" is met "approximate delivery time: 08:00-17:00".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
LSDsmurf schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:29:
Weet iemand of Raben zaterdaglevering heeft? Mijn verwachte leveringsdatum was maandag maar nu heb ik vannacht een bericht gekregen dat het "released for delivery" is met "approximate delivery time: 08:00-17:00".
Released for delivery wilt niet zeggen dat ze aan het leveren zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05:22
Zeer waarschjinlijk niet.
Mijn ervaring met Raben, zouden vrijdag komen tussen 14:30-16:30 niemand geweest zonder enige vorm van terug koppling waarom. Vanuit hun zelf verplaatst naar maandag. Toen waren ze er wel maar ik niet. Via mail naar Duramotion laten verplaatsten naar gisteren. Gisteren dan uiteindelijk gelevered,

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E350 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-05 22:02
NoFate schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:32:
[...]

Released for delivery wilt niet zeggen dat ze aan het leveren zijn...
Kans lijkt mij ook wel klein maar op de track & trace staat shipment status wel op "in delivery".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij niet.

De levering gaat in vier stappen...

1. ophalen leverancier
2. bezorging depot
3. ophalen depot
4. op de dag van levering bericht aan klant met een van tijdsslot van 2uur

Stap 1 t/m 3 is puur ter informatie , stap vier is de daadwerkelijke levering!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 15:19
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 06:48:
Ondertussen een antwoord gehad op mijn vraag of de Marstek Venus buiten kan gebruiken in vriestemperaturen en of er een verwarmingselement in zat of hoe de batterijen verwarmd worden om te laden:

[...]

Lijkt me dus te bevestigen dat er geen verwarmingselement specifiek voor de batterijen in zit (wat bv bij Zendure wel het geval is) maar dat men gewoon de warmte van elektronica genoeg vindt. Men spreekt hier ineens ook van -10°C ipv de -20°C in de specs, dus misschien is dat laatste ook effectief te koud om de batterijen nog te kunnen laden.
it will run, but the power will be limited.

wat moeten we daar dan van denken? hoe gelimiteerd?. ik zou liever horen binnen welke range het gewoon goed werkt. Daar kan je op acteren.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

Gisternacht de CT003 toch weer uit, vanochtend niet, ( 😊) helaas weet ik nu niet wat echt heeft geholpen omdat ik een paar zaken tegelijk heb opgepakt , naast dat ik weer een update kreeg van versie 1.14 , dus hij ging van 1.14 naar 1.14, anyway , andere voeding CT003, de actieve HW splitter voeden via de HW-P1 omdat de CT003 ook echt uit gaat, leek het mij eerder een stroom probleem (is optie in de handleiding, in plaats van extra voeding op splitter zelf . Mijn repeater compleet op 2.4 GHz laten draaien en daar al het MT spul op.

Draaide vannacht gewoon door, dus maar weer checken de komende dagen . Hopelijk is het zo opgelost. En heeft iemand er iets aan met een soort gelijk probleem en set-up.

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 24-05-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-05 21:54

johnwoo

3S-GTE

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 06:48:

[...]

Nuttige info, bedankt!
Als niet alleen de levensduur maar ook het vermogen beperkt wordt, versterkt dat mijn plan om de accu te voorzien van wat isolatie in de (onverwarmde) garage...
Nog even bedenken of dat een simpele passieve afdekking wordt die ik er zelf overheen zet en weer weghaal bij hogere temperaturen, of een meer permanente bekisting met automatisch openende ventilatiegaten (evt met ventilator) die kan blijven staan ook bij hogere temperaturen... Gelukkig is er nog wel even de tijd om dat wat concreter uit te denken :)

[ Voor 17% gewijzigd door johnwoo op 24-05-2025 11:27 ]

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 07:25:
Dit is mqtt data dmv de hame mqtt koppeling in ha ?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snottt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:44
Raben levert zo je batterij thuis. Er wordt niet bepaald zachtzinnig mee omgegaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBK7bBfWsN4c3nzy5WHViEZmKas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUPWAeY7ZygYGgFvapFtPSoS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfghwDvLF-uWZrhBcPP2fICgMRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WP7xfgIWahXz1V7L5NdK2Jq6.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-Wcgy_1LLelTTmPEPalLwliL28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g17jH0LwNAFxn0xRVVkgZ5aQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Vandaag dat doosje open gedaan van de ct0003, omg , die antenne, wat een lelijk ding, is dat echt nodig? Ook als de AP op 2 meter hangt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:19
Gisterenavond levering gehad van de Marstek 5,12kWh maar geen tijd meer gehad om hem te installeren. Vanmorgen eerste werk.

Alle lof voor Duravolt met de bijgeleverde zeer uitgebreide infobruchure die ze zelf gemaakt hebben, echt top is dat! Installatie van de wieltjes en handvaten ging allemaal vlot. Maar ook het instellen van de batterij via de app ging eigenlijk erg vlot. Alles wijst zijn eigen uit, vond direct mijn HomeWizard P1 meter, vond direct mijn Telenet Wifi etc. Update ging ook vlot en binnen de 10 minuten was het ding aan het draaien 🤗.

Was wel vergeten om HW Energy Socket ertussen te steken dus de batterij effe uitgezet (lang drukken op de Aan/Uit knop). Die installatie ging ook supervlot.

Dus in mijn geval ging de installatie van een leien dakje. Raar dat er zoveel verschillende ervaringen zijn op dat gebied. Voorlopig is hij nog niet aangesloten op een eigen groep maar dat is wel de bedoeling om er naar mijn mening toch het maximale uit te halen en hem ook aan 2500W te kunnen ontladen.

Geen dynamisch contract hier dus is hij ingesteld op het '' Zelf geïnitieerd consumptiemodel ''.

Ben benieuwd hoe de komende dagen gaan verlopen. Hopelijk blijft de positieve ervaring 🙂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

NoFate schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:18:
Vandaag dat doosje open gedaan van de ct0003, omg , die antenne, wat een lelijk ding, is dat echt nodig? Ook als de AP op 2 meter hangt?
Ach staat hier in de meterkast , is niet zo dat we er 24/7 naar hoeven te kijken . Maar het is wel bijzonder inderdaad. Je kan zonder proberen, kijken wat het doet . Als alles prima werkt, waarom niet?

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 24-05-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:31
ardana123 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:43:
[...]

https://streamable.com/e7yh7p

Is het dit? Best luisteren met je telefoon tegen je oor op max volume anders kan je het moeilijk horen.
Nu hoor ik het niet meer.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maxwp schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:13:
[...]

Dit is mqtt data dmv de hame mqtt koppeling in ha ?
Hame relay en hm2mqtt inderdaad en dan gewoon alles naar influxdb knallen wat in HA voorkomt

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:36
Hemmik schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:20:
Ik gebruik de HW P1 meter ondanks dat ik ook de CT003 wel geprobeerd heb. Vanuit Hame heb ik op feedback dat ik moeite had om de CT003 (langdurig) werkend te krijgen deze reactie gehad. Ik probeerde ze om de beurt te koppelen, daar was de batterij blijkbaar niet blij mee.
"Every time you reselect the meter, need the device to connect to the grid and set the auto mode and detect it. So it is not recommended to switch meters frequently".
"HW P1 and Marstek CT003 are the same type of meter. We recommend that you use Homewizard P1 for the connection with Venus."

Aangezien ik met 1 batterij werk dus de keus voor de HW P1 gemaakt.
Ook de HW P1 meter loopt trouwens seconden achter, zeker bij verbruik wat in golven gaat (inductie bijv.) maar netto werkt hij naar mijn idee prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
Yargo schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:35:
Gisterenavond levering gehad van de Marstek 5,12kWh maar geen tijd meer gehad om hem te installeren. Vanmorgen eerste werk.

Alle lof voor Duravolt met de bijgeleverde zeer uitgebreide infobruchure die ze zelf gemaakt hebben, echt top is dat! Installatie van de wieltjes en handvaten ging allemaal vlot. Maar ook het instellen van de batterij via de app ging eigenlijk erg vlot. Alles wijst zijn eigen uit, vond direct mijn HomeWizard P1 meter, vond direct mijn Telenet Wifi etc. Update ging ook vlot en binnen de 10 minuten was het ding aan het draaien 🤗.

Was wel vergeten om HW Energy Socket ertussen te steken dus de batterij effe uitgezet (lang drukken op de Aan/Uit knop). Die installatie ging ook supervlot.

Dus in mijn geval ging de installatie van een leien dakje. Raar dat er zoveel verschillende ervaringen zijn op dat gebied. Voorlopig is hij nog niet aangesloten op een eigen groep maar dat is wel de bedoeling om er naar mijn mening toch het maximale uit te halen en hem ook aan 2500W te kunnen ontladen.

Geen dynamisch contract hier dus is hij ingesteld op het '' Zelf geïnitieerd consumptiemodel ''.

Ben benieuwd hoe de komende dagen gaan verlopen. Hopelijk blijft de positieve ervaring 🙂.
Ik heb net dezelfde ervaring...
Al 2 maal een MT uitgepakt (eergisteren de 2de) en aangesloten en geen enkel probleem ondervonden.
Ik stel vast met steeds stijgende verbazing hoeveel lui hier problemen mee hebben.

BE 2 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E360 1P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:53

RumaNoV

Folding

Gisterenochtend is mijn bestelling van Duramotion netjes afgeleverd door Raben. Gisterenavond direct mee aan de slag gegaan. De verpakking is heel makkelijk te verwijderen (hier hebben ze echt wel goed over nagedacht). De wieltjes zijn makkelijk te monteren, de handvaten heb ik voorlopig in de verpakking laten zitten.

In de Marstek app werd de batterij via Bluetooth snel gevonden. Om één of andere reden kon ik de QR code niet deftig scannen met de app, maar Bluetooth werkte dus vlot. Zoals vele tweakers, had ik ook moeite om de batterij op het wifi netwerk te krijgen. Het netwerk werd wel gevonden, maar er kon geen verbinding gemaakt worden. Meerdere malen geprobeerd, de antenne wat anders gericht, de batterij dichter naar de router gebracht,... niks had effect. Bizar want mijn GSM gaf op dezelfde plek wel een goede wifi verbinding aan. Ik had hier al gelezen dat er waarschijnlijk een gedateerde wifi chip gebruikt wordt in de Marstek batterij. Ik ben dan even gaan zoeken in de instellingen op mijn Asus router en na het afvinken van de optie "Disable 11b" kon de batterij onmiddellijk verbinding maken met het wifi netwerk. Misschien dat het een medetweaker kan helpen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EUGbKPFiu5Hzc8M423ew--hKm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9Dme3HzONfWP8GZx4LEbXlV.jpg?f=fotoalbum_large

Eens de wifi verbinding in orde, moest ik enkel nog de HW P1 meter toevoegen. De HW P1 meter werd quasi onmiddellijk gevonden, maar gaf een foutmelding bij het registreren. Ik heb nogmaals geprobeerd en dan werkte het wel... Sinds gisterenavond draait de batterij stabiel op NOM. Dus voorlopig zeker tevreden met mijn aankoop :). Nu nog een aparte groep laten voorzien, zodat ik de batterij op 2500 watt kan laten terugleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-05 16:12
Ik heb sinds gisteren een MT in bruikleen gekregen. Geïnstalleerd en app gedownload. Batterij vond hij wel gelijk maar de CT003 (of de HW P1) geeft nog wel problemen. De CT003 vindt hij prima als ik er vlakbij sta. Is ook keurig verbonden met mijn wifi netwerk. De batterij is ook keurig verbonden met wifi.

Ik moet dit topic nog maar eens goed doorlezen want de app snap ik nog niet helemaal. Sta ik bij de batterij dan vindt hij die wel maar geeft hij aan dat er geen CT verbinding is. Maar soms geeft de app wel aan dat hij de CT ziet.

Maar afgelopen nacht keurig rond de nul gebleven met verbruik dankzij de MT.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djensen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25
Janp1963 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:00:
[...]

Ik heb de ME382, mij is het niet gelukt data uit de CT003 te krijgen, ondanks dat mijn meter toegevoegd was in de selectielijst ( staat inmiddels niet meer in het lijstje)
Gebruik nu de P1 beta met de HW P1 of de Shelly EM 50 dit werkt wel perfect.
Ik heb twee battererijen en begrijp dat dan de CT003 de enige optie is om ze goed te laten samenwerken. Als ik kies voor 1 batterij en dan met de HM P1 meter dan werkt het prima maar zodra ik de tweede ook koppel aan de HW P1 dan gaan ze elkaar tegenwerken. Binnenkort komt er nog een Shelly Pro 3EM bij, misschien dat dit zou kunnen werken met twee batterijen.

Ik lees iets over Firmware v32, is dat nog een optie om aan te vragen als er geen data door komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-05 21:18
Joarie schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:08:
[...]

Ik gok hetzelfde als bij mij: WIFI verbinding niet sterk genoeg. Bij mij zaten accu en CT003 op meer dan 70dBm en dat vinden ze schijnbaar niet tof. Pas vandaag na het ophangen van een dedicated AP vlakbij de twee devices hebben ze <50dBm signaalsterkte en vinden ze elkaar wel.
Bedoel je dat de Wifi connectie superieur moet zijn zegmaar voor beide apparaten als je ze wilt koppelen? Ik zal dan eens proberen met een oude wifi router! Ik wordt helemaal gek hier namelijk.

Moet de CT003 dan op de hoofdpoort aangesloten zijn van je energiemeter of heb jij het voor elkaar gekregen op een andere manier?

2x Marstek 5,12kWh V151 | HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S

S2S

macedpo schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:20:
[...]

Ik heb net dezelfde ervaring...
Al 2 maal een MT uitgepakt (eergisteren de 2de) en aangesloten en geen enkel probleem ondervonden.
Ik stel vast met steeds stijgende verbazing hoeveel lui hier problemen mee hebben.
Dat komt mede door dat er zoveel verschillende setups zijn in huizen , routers , wifi signalen in verband met bouwjaar huis. (Veel beton met staal, dikke muren , etc ) Locatie van de batterijen, inrichting meterkast , aantal fases, slimmemeter typen , veel variatie, ik vind het dus helemaal niet raar dat mensen de boel niet altijd gelijk aan de praat krijgen .

[ Voor 8% gewijzigd door S2S op 24-05-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Djensen schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:42:
[...]

Ik heb twee battererijen en begrijp dat dan de CT003 de enige optie is om ze goed te laten samenwerken. Als ik kies voor 1 batterij en dan met de HM P1 meter dan werkt het prima maar zodra ik de tweede ook koppel aan de HW P1 dan gaan ze elkaar tegenwerken. Binnenkort komt er nog een Shelly Pro 3EM bij, misschien dat dit zou kunnen werken met twee batterijen.

Ik lees iets over Firmware v32, is dat nog een optie om aan te vragen als er geen data door komt?
Shelly werkt ook tegen , alleen werkt dat beter omdat een Shelly sneller update , dus dat beperkt de schade zo gezegd, ik heb ook 2 mts gedraaid met een Shelly , NOM was over het algemeen nog prima, maar ze laden elkaar wel wat op, als je dan omvormer verliezen in rekening houdt, verlies je dus iets …

Draai nu op de Marstek p1 dan heb je geen tegenwerking. Alleen dan krijg ik per 10 seconden data binnen, slimmemeter geeft niet sneller door. Hierdoor is het uiteindelijk redelijk vergelijkbaar.

Alleen de Marstek P1 en CT002 (DIN rail) werken met meerdere batterijen echt goed.

[ Voor 15% gewijzigd door S2S op 24-05-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

-

[ Voor 100% gewijzigd door S2S op 24-05-2025 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
jaapsh schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:54:
[...]

Bedoel je dat de Wifi connectie superieur moet zijn zegmaar voor beide apparaten als je ze wilt koppelen? Ik zal dan eens proberen met een oude wifi router! Ik wordt helemaal gek hier namelijk.

Moet de CT003 dan op de hoofdpoort aangesloten zijn van je energiemeter of heb jij het voor elkaar gekregen op een andere manier?
Bij mij vond de accu een muurtje/vloertje tussen AP en antenne al problematisch. En dat dan ook gecombineerd met drukke wifi kanalen. Nu hangt er een AP speciaal voor de accu in de kelder te zenden.

De CT003 zit op de HW splitter tezamen met de HW P1 meter.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:05
RF1000 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:59:
[...]

In het kader van het bewijzen van mijn eigen gelijk net getest.

Op standje manueel een lege batterij geladen van 11 naar 100% met 2500W. Daarna met 2500W ontladen tot 11%.

Volgens de HW Energysockets 5,3 kWh geladen en 4,0 kWh ontladen. Rekensom klopt dus exact 😎
Zojuist de test met 800W laden/ontladen afgerond.

5,1 kWh geladen, 4,2 kWh ontladen. RTE 82%.

Opvallend, een betere RTE dan gedurende de 2500W test (RTE 75%). Wellicht toch meerdere omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

RF1000 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:22:
[...]

Zojuist de test met 800W laden/ontladen afgerond.

5,1 kWh geladen, 4,2 kWh onladen. RTE 82%.

Opvallend, een betere RTE dan gedurende de 2500W test (RTE 75%). Wellicht toch meerdere omvormers?
Hmm interessant, of een meet afwijking, anders blijf ik met mijn 2 mts wel op 800 watt ontladen , vang het meeste met 1600 watt wel af. Plus je kan deze belasting langer afgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 24-05-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:05
vanwege 1 decimaal een bandbreedte van +/-2% in de RTE waarde.

Zal vanmiddag nog een keer 2500W laden en weer ontladen. Even dubbel checken.

Treedt ook nog een klein beetje vervuiling op met de 5 W verbruik in standby (en gedurende het in bedrijf zijn?) van de Marstek. Op een etmaal is dat toch 120W.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:57

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@S2S De meeste efficiencycurves zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyqN_67_WAzID9v5IzagiTY34nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9C2CPbpLYBEHmnfZrSKMmhPD.jpg?f=fotoalbum_large
(Uit Jazsie in "Het grote Victron aansturing topic")
Maximale efficiëntie op vollast is zeldzaam.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
snottt schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:17:
Raben levert zo je batterij thuis. Er wordt niet bepaald zachtzinnig mee omgegaan.
Dat is inderdaad niet correct, ziet eruit dat deze ook gevallen is. Wat heb je gedaan? Iets op de afleverbon genoteerd ivm schade? Wat zegt Duravolt hierover, wordt het omgeruild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeirre
  • Laatst online: 10:28
PeterG88 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:10:
[...]

Staat de P1 poort open? Als je die poort nog nooit hebt gebruikt, gaat die geen data doorgeven.
Moet je bij Fluvius laten activeren en kan even duren.
Yep, staat open.

BE. | SaGeMCOM S211 | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:01:
[...]

Hame relay en hm2mqtt inderdaad en dan gewoon alles naar influxdb knallen wat in HA voorkomt
Ok.
Heb die hele setup doorlopen maar bij mij wil het maar niet werken
Ondanks dat wel degelijk succesvol word ingelogd op de hame server zie ik in de logs.

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snottt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:44
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:39:
[...]

Dat is inderdaad niet correct, ziet eruit dat deze ook gevallen is. Wat heb je gedaan? Iets op de afleverbon genoteerd ivm schade? Wat zegt Duravolt hierover, wordt het omgeruild?
Ik heb een mail verstuurd naar Duravolt. Eens kijken hoe ze hierop reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Maxwp
Heb je deze post aangehouden?
Richh in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Vooral het mac adres als deviceid in hm2mqtt was bij mij de valkuil.

Je kan in HA ook mqtt explorer installeren om te zien welke data er komt.

@SatScan Kan je die post eens een "pin" van maken? danku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-05 22:00
Misschien is het eerder voorbijgekomen maar ik kon (en kan het nog steeds) nergens duidelijk vinden... :

Ik heb 2stuks 5.12 kWh staan, erg blij mee maar ben aan het stoeien met laden/ontladen, situatie nu is tussen 9 & 17.00 uur mogen ze beide laden met 800w en dat gaat prima.
s'avonds en s'nachts laat ik eerst 1 batt ontladen met 800w en daarna de 2e omdat ik ongeveer 10 a 12 uur lang het sluipverbruik wil opvangen (ben nu net aan het testen met 600w en heb ook met 400w getest.)

Het valt mij op dat de batterij er eerder mee stopt dan wat ik uitreken/verwacht, ik zou bv verwachten dat de batt. 6 uur lang 800w vol moet kunnen houden of zelfs nog net iets langer. Toch is na een 5.5 uur het gedaan.

Is dit omdat de omvormer (die ook 2500w aan kan) te krachtig is voor dit soort lage wattages of?

Is het dan ook beter om als het kan de batt overdag in 2 uur vol te knallen met 2500w ip 6a7 uurtje 800w en ditto met ontladen? en iemand advies voor het beste resultaat? (wil overdag iig tussen 11&15.00 op 1 fase het teveel stroom van de zonnepanelen opvangen en probeer dus om na +/-18.00 & 08.00 het gat met sluipverbruik en zonder zonnestroom op te vangen.)

[ Voor 11% gewijzigd door WouteruitTB op 24-05-2025 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
WouteruitTB schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:35:
Misschien is het eerder voorbijgekomen maar ik kon (en kan het nog steeds) nergens duidelijk vinden... :

Ik heb 2stuks 5.12 kWh staan, erg blij mee maar ben aan het stoeien met laden/ontladen, situatie nu is tussen 9 & 17.00 uur mogen ze beide laden met 800w en dat gaat prima.
s'avonds en s'nachts laat ik eerst 1 batt ontladen met 800w en daarna de 2e omdat ik ongeveer 10 a 12 uur lang het sluipverbruik wil opvangen (ben nu net aan het testen met 600w en heb ook met 400w getest.)

Het valt mij op dat de batterij er eerder mee stopt dan wat ik uitreken/verwacht, ik zou bv verwachten dat de batt. 6 uur lang 800w vol moet kunnen houden of zelfs nog net iets langer. Toch is na een 5.5 uur het gedaan.

Is dit omdat de omvormer (die ook 2500w aan kan) te krachtig is voor dit soort lage wattages of?

Is het dan ook beter om als het kan de batt overdag in 2 uur vol te knallen met 2500w ip 6a7 uurtje 800w en ditto met ontladen?
5,5 uur met 800 W ontladen is 4,4 kWh. De effectieve capaciteit van 1 batterij is 4,56 kWh zonder ontlaadverliezen. Lijkt mij dus precies naar verwachting.

Is er een reden waarom je handmatig ontlaadt en niet NOM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
pascallj schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:40:
[...]

5,5 uur met 800 W ontladen is 4,4 kWh. De effectieve capaciteit van 1 batterij is 4,56 kWh zonder ontlaadverliezen. Lijkt mij dus precies naar verwachting.

Is er een reden waarom je handmatig ontlaadt en niet NOM?
Ik had denk ik de verwachting idd, iets te enthousiast ( de 60kWh auto doet idd ook bij lange na niet wat je zou denken :P )

Handmatig omdat er ook nog een 20kWh Nexxus staat met eigen wil en +/- 50 zonnepanelen op het dak (afgelopen maand paar dagen 105kWh gehaald met uitschieters van 14.500w.)

Doel/idee is om beide batt. 6 a 6.5 uur 600w te laten ontladen. Is dit prima te doen of gaat er dan erg veel verloren en kan ik beter met 800w of... ontladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
WouteruitTB schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:49:
[...]

Ik had denk ik de verwachting idd, iets te enthousiast ( de 60kWh auto doet idd ook bij lange na niet wat je zou denken :P )

Handmatig omdat er ook nog een 20kWh Nexxus staat met eigen wil en +/- 50 zonnepanelen op het dak (afgelopen maand paar dagen 105kWh gehaald met uitschieters van 14.500w.)

Doel/idee is om beide batt. 6 a 6.5 uur 600w te laten ontladen. Is dit prima te doen of gaat er dan erg veel verloren en kan ik beter met 800w of... ontladen?
Zo, dat is niet niks!

Er zijn wat metingen gedaan, zie "Efficiëntie" in Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu. Ik zou graag nog meer metingen zien (heb er zelf nog niet de juiste apparatuur voor), maar denk dat je op basis hiervan al wel kan zeggen dat 600 W ontladen nog prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Laatst online: 01:07
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 07:25:
Kan je de grafiek uitvergroten, zodat je van de verschillende cellen de spanningen kan bekijken bij de hogere voltages? (en bij de lagere voltages)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:17
Mijn batterij komt maandag toe en dacht die in de meterkast in de gang te zetten, maar ik was hittevorming van de omvormer beetje uit het oog verloren.
De kast meet 1,85mx2,7mx0,5m ongeveer (dus een 2,5m3), vandaag zijn de 2 zaken die hitte genereren vooral de modem en de rPI5 (al is dat beperkt). Zou het kwaad kunnen de batterij daarbij te zetten? In de zomer durft het wel een 24 graden in huis te worden, gedurende de winter wordt het op 22 isch gehouden.
Er is geen ventilatie voorzien in de kast.

kast:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54542022113_475721b84e_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-05 16:12
@Engineer Stewie Ik zou zeggen: gewoon proberen. Met het oog op de toekomst: heb je een kruipruimte? Zo ja dan kan je overwegen om daar een opening naar toe te maken waar je de warmte, met een ventilator, naar toe blaast.
(of is warmte de kruipruimte in blazen een slecht idee?)

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Vraagje aan degene die meerdere batterijen hebben... Ik zit met relatief hoog sluimer, snachts een 350-400, gaat dit verdeeld worden over 2 batterijen? Of gaat bv 1 batterij 350-400 geven totdat die leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
NoFate schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:42:
Vraagje aan degene die meerdere batterijen hebben... Ik zit met relatief hoog sluimer, snachts een 350-400, gaat dit verdeeld worden over 2 batterijen? Of gaat bv 1 batterij 350-400 geven totdat die leeg is?
Ik heb 2 stuks 5.12 kWh en heb de instelling nu zo staan: van 19.00 tot 02.00 uur 700w ontladen op accu 1
Daarna gaat accu 2 van 02.00 tot 09.00 uur met 700 verder ontladen.
Ervaring tot nu toe denk ik dat ze het net niet redden en dat rond 01.30 uur de 1e echt wel leeg is en de 2e rond 08.30 uur dus zou je ook 600w kunnen instellen.
(400 zou ook kunnen maar ik denk dat je dan teveel verliest door de omvormer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Engineer Stewie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:33:
Mijn batterij komt maandag toe en dacht die in de meterkast in de gang te zetten, maar ik was hittevorming van de omvormer beetje uit het oog verloren.
De kast meet 1,85mx2,7mx0,5m ongeveer (dus een 2,5m3), vandaag zijn de 2 zaken die hitte genereren vooral de modem en de rPI5 (al is dat beperkt). Zou het kwaad kunnen de batterij daarbij te zetten? In de zomer durft het wel een 24 graden in huis te worden, gedurende de winter wordt het op 22 isch gehouden.
En gewoon een ventilatierooster bovenaan voorzien zodat de warmte weg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
WouteruitTB schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:46:
[...]

Ik heb 2 stuks 5.12 kWh en heb de instelling nu zo staan: van 19.00 tot 02.00 uur 700w ontladen op accu 1
Daarna gaat accu 2 van 02.00 tot 09.00 uur met 700 verder ontladen.
Ervaring tot nu toe denk ik dat ze het net niet redden en dat rond 01.30 uur de 1e echt wel leeg is en de 2e rond 08.30 uur dus zou je ook 600w kunnen instellen.
(400 zou ook kunnen maar ik denk dat je dan teveel verliest door de omvormer.)
Ja, dat kan ook, maar wou toch in auto mode werken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:49:
[...]

En gewoon een ventilatierooster bovenaan voorzien zodat de warmte weg kan?
Had ik ook al gedacht, maar gaat de vrouw niet leuk vinden.
Het alternatief is ze naar de technische ruimte verslepen boven en ze bij de omvormer, ventilatie-unit en Cv zetten. Maar dan moet die of bij de Cv of bij de ventilatieunit ingestoken worden (2 x 2,5mm kabel, 20A afgezekerd en enige verbruiker).
Maar wettelijk mag dat eigenlijk niet, ookal verbruikt een ventilatieunit max 150W.

Mss eens testen, de batterij mag tot 40 graden gebruikt worden en zou me straf lijken dat het zo warm wordt. Ze zal wss wel uitvallen moest ze te warm worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Engineer Stewie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:33:

kast:
[Afbeelding]
Ik vermoed dat het vrij warm gaat worden daarbinnen. Je verliest ongeveer 1 kWh per cyclus. Dit is grofweg vergelijkbaar met het verbruik van 1 oven voor een uur lang. En dat dump je allemaal in die kast.

Als je een NOM achtige strategie draait zal het minder snel opwarmen omdat de warmte gedurende de dag langzaam weg kan lekken, maar ga je vol vermogen laden en ontladen, wordt het geen pretje.

Maar als het testen niet te veel werk is, zou ik het gewoon een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:51
Ik heb alles eens verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd. Heb nu hetzelfde als bij U. Top! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 10:22
Engineer Stewie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Had ik ook al gedacht, maar gaat de vrouw niet leuk vinden.
Het alternatief is ze naar de technische ruimte verslepen boven en ze bij de omvormer, ventilatie-unit en Cv zetten. Maar dan moet die of bij de Cv of bij de ventilatieunit ingestoken worden (2 x 2,5mm kabel, 20A afgezekerd en enige verbruiker).
Maar wettelijk mag dat eigenlijk niet, ookal verbruikt een ventilatieunit max 150W.

Mss eens testen, de batterij mag tot 40 graden gebruikt worden en zou me straf lijken dat het zo warm wordt. Ze zal wss wel uitvallen moest ze te warm worden.
Je bent Belg? Aan de opstelling te zien denk ik wel...
Hier zelfde opstelling. Mijn Ventilatieunit is aangesloten in een lasdoos met Wago klemmen. Ik heb hier een deftig dubbel stopcontact bijgezet voor de Marstek (en ev. apart accespunt indien er issues zouden zijn). Marstek staat op 2500W en dagelijks inspectie gedaan gedurende 2 weken. Geen enkel probleem. Het verbruik vd ventilatieunit is inderdaad te verwaarlozen. Bij mij draaien ze allebei maar als ik binnenkort een bevriende elektrieker naar de Marstek laat kijken (hij is nieuwsgierig) en er zijn issues, dan koppel ik de ventilatie AF, zoals bij 90% vd mensen dat ik ken :)

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Proton_ schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:34:
@S2S De meeste efficiencycurves zien er zo uit:
[Afbeelding]
(Uit Jazsie in "Het grote Victron aansturing topic")
Maximale efficiëntie op vollast is zeldzaam.
Mooi bedankt! Dan zit er in de Marstek naar alle waarschijnlijkheid toch 1 omvormer in, aangezien deze ook een beter rendement heeft op lagere belasting. Best logisch toch , meer warmteontwikkeling.

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 24-05-2025 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MultiPass
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 10:52

MultiPass

Ondertitel

NoFate schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:42:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBlONyMEydQxQJnIr4Mgx_GxDKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzLfO5mjoNoFy28Cxe2iZCPs.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had ook tussen 200 en 400w sluipverbruik.
Dat wordt netjes opgegeten door de MT.
De afbeelding is van afgelopen nacht en vandaag.

Marstek Venus E 5,12Kwh, HW P1, zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Bart Bever schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:08:
[...]

Je bent Belg? Aan de opstelling te zien denk ik wel...
Hier zelfde opstelling. Mijn Ventilatieunit is aangesloten in een lasdoos met Wago klemmen. Ik heb hier een deftig dubbel stopcontact bijgezet voor de Marstek (en ev. apart accespunt indien er issues zouden zijn). Marstek staat op 2500W en dagelijks inspectie gedaan gedurende 2 weken. Geen enkel probleem. Het verbruik vd ventilatieunit is inderdaad te verwaarlozen. Bij mij draaien ze allebei maar als ik binnenkort een bevriende elektrieker naar de Marstek laat kijken (hij is nieuwsgierig) en er zijn issues, dan koppel ik de ventilatie AF, zoals bij 90% vd mensen dat ik ken :)
Belg ja, ik zet de ventilatieunit niet uit. Dat helpt toch wel.
Desnoods zet ik hem maar op de ventilatie bij, dat ding verbruikt echt niets, net zoals de CV ketel. Beide zijn apart afgezekerd op 20A.

Op een zonnige dag kan die marsyek makkelijk aan 2500W laden, wat idd wat warmte geeft. In de technische ruimte is er een afvoer van lucht, dat wordt dus weggezogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jeepertje schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Kan je de grafiek uitvergroten, zodat je van de verschillende cellen de spanningen kan bekijken bij de hogere voltages? (en bij de lagere voltages)
Je kan met de muis een stukje grafiek selecteren dan zoomt hij in.
Maar het blijft cloud data dus weinig datapunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Engineer Stewie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:30:
[...]

Belg ja, ik zet de ventilatieunit niet uit. Dat helpt toch wel.
Desnoods zet ik hem maar op de ventilatie bij, dat ding verbruikt echt niets, net zoals de CV ketel. Beide zijn apart afgezekerd op 20A.

Op een zonnige dag kan die marsyek makkelijk aan 2500W laden, wat idd wat warmte geeft. In de technische ruimte is er een afvoer van lucht, dat wordt dus weggezogen.
Mocht je hem bij de ventilatie erbij zetten, dan mag hij echter niet op 2500 W ontladen gezet worden, tenzij je de ventilatieunit zelf (samen met alle andere verbruikers, zonder de Marstek) weer opnieuw afgezekerd wordt of is. Maar misschien bedoelde je dat ook.

Ik plaats dit wel vaker, maar ben bang dat mensen het gevaar van deze functie onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 22:52
Afgelopen week is ook bij mij mijn 1ste mt 5.12kwh batterij geleverd. En natuurlijk aan het nadenken over of ik er nog 1 moet nemen. Ik meen gelezen te hebben dat er een versie 3 oid aan zit te komen. Weet iemand daar iets meer over?

Overigens is de wifi in de batterij erg zwak. Zit hier op unifi eigen ssid max power, 120cm van ap af. En nog steeds maar 45%(-72dbm).

[ Voor 22% gewijzigd door MichaelReitsma op 24-05-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
Voor de mensen hier die de MT gebruiken icm de Energyplug van Homewizard:

Het extra grafiekje om het laden/ontladen op te volgen in de Energy app toont bij mij enkel een numerieke kwh waarde in het groen (ontladen). Zou wel interessant zijn als je daar zowel de numerieke waardes kwh ontladen maar ook laden (paars) ziet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
pascallj schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:43:
[...]

Mocht je hem bij de ventilatie erbij zetten, dan mag hij echter niet op 2500 W ontladen gezet worden, tenzij je de ventilatieunit zelf (samen met alle andere verbruikers, zonder de Marstek) weer opnieuw afgezekerd wordt of is. Maar misschien bedoelde je dat ook.

Ik plaats dit wel vaker, maar ben bang dat mensen het gevaar van deze functie onderschatten.
Een CV moet apart afgezekerd worden, dus dat is geen optie. Een ventilatieunit niet en dat is hier wel.

Ik zie 3 mogelijkheden.
- in de kast beneden en de temp monitoren in de kast. Als het te heet wordt verhuizen naar boven. Ik heb een reserve automaat in de kast en zou evt een robuust stopcontact kunnen bijplaatsen daar. Dan kan die in 2500/2500 modus.
- aansluiten bij de ventilatieunit, dat is een kring met enkel de ventilatieunit en in 800/2500 modus gebruiken. 2500/2500 zou ook veilig moeten zijn aangezien de ventilatieunit max 230W verbruikt, maar stel dat er iets mis gaat met de unit en de batterij begint 2500W extra te leveren kan dit gevaarlijk zijn. Dus doen we niet.
- de ventilatieunit met een verlengkabel op de 3de kring aansluiten in de technische ruimte, deze is gedeeld met stopcontacten in slpk 4+5. De marstek op de kring van de ventilatieunit, dan zit die volledig apart en kan die ook in 2500/2500 modus. Weet echter niet of ik een toestel dat 11A trekt en levert wel op een simpel niko stopcontact wil.

Ik wil het dus wel wettelijk doen, mijn installatie is pas gekeurd (2020 bij de bouw, 2023 ivm laadpaal) . Als ik een stopcontact bijzet doe ik dat nog eens.

[ Voor 4% gewijzigd door Engineer Stewie op 24-05-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Yargo schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:39:
Voor de mensen hier die de MT gebruiken icm de Energyplug van Homewizard:

Het extra grafiekje om het laden/ontladen op te volgen in de Energy app toont bij mij enkel een numerieke kwh waarde in het groen (ontladen). Zou wel interessant zijn als je daar zowel de numerieke waardes kwh ontladen maar ook laden (paars) ziet toch?
Toont hier beide

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgCYnfnI366EieQldG9F24Ucbtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzamE9VBgLRvnSYLaIArrvay.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcD-GLp5LGEk63wzzGB74jRycsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UppeEmV6cH7Lgtdy3ZnASG0y.jpg?f=fotoalbum_large

Raar 🫤. Aan wat zou dat kunnen liggen? Heb wel het + abonnement niet.

Edit: gevonden. Formaat van die grafiek stond op gemiddeld. Op groot toont hij wel beide waardes. Top!

Edit 2: Achteraf weer aangepast naar gemiddeld, en beide waardes blijven wel weergeven worden. Bugje denk ik 🙂.

[ Voor 22% gewijzigd door Yargo op 24-05-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:24
Even een vraag terzijde. Als je nu een batterij aankoopt en je zonnepanelen zijn nog niet terugverdiend. Verlaagt de aankoop van een batterij de terugverdientijd of verhoogt die de terugverdientijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
ardana123 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:00:
Even een vraag terzijde. Als je nu een batterij aankoopt en je zonnepanelen zijn nog niet terugverdiend. Verlaagt de aankoop van een batterij de terugverdientijd of verhoogt die de terugverdientijd?
Dat ligt meer aan het land waarin je woont, het energiecontract dat je hebt, het verbruikspatroon van je huishouden, hoe je van plan bent de batterij in te zetten etc.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ardana123 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:00:
Geen van tweeën. De thuisbatterij heeft zijn eigen terugverdientijd. Mijn korting op sperziebonen van de Albert Heijn verwerk ik ook niet met mijn zonnepanelen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:24
KabouterSuper schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:03:
[...]

Geen van tweeën. De thuisbatterij heeft zijn eigen terugverdientijd. Mijn korting op sperziebonen van de Albert Heijn verwerken ik ook niet meer mijn zonnepanelen.
Ik had eerder gedacht aan het volgende. De eerste paar jaar verdien je exclusief je batterij terug. Eenmaal die terugverdiend is ga je sneller je zonnepanelen terugverdienen dan moest je geen batterij gehad hebben. Of deze combinatie nu de totale terugverdientijd verlaagt of verhoogt weet ik niet dus ik kom het vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Yargo schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:46:
[Afbeelding]

Raar 🫤. Aan wat zou dat kunnen liggen? Heb wel het + abonnement niet.

Edit: gevonden. Formaat van die grafiek stond op gemiddeld. Op groot toont hij wel beide waardes. Top!

Edit 2: Achteraf weer aangepast naar gemiddeld, en beide waardes blijven wel weergeven worden. Bugje denk ik 🙂.
+ abonnement heb ik wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ardana123 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:05:
[...]

Ik had eerder gedacht aan het volgende. De eerste paar jaar verdien je exclusief je batterij terug. Eenmaal die terugverdiend is ga je sneller je zonnepanelen terugverdienen dan moest je geen batterij gehad hebben. Of deze combinatie nu de totale terugverdientijd verlaagt of verhoogt weet ik niet dus ik kom het vragen.
Je zit dan in het geval dat je de batterij hebt terug verdiend, maar je zonnepanelen nog niet. Als je dan je winst van je batterijen in je zonnepanelen stopt, dan zal je deze sneller terug verdiend hebben.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
pascallj schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:43:
[...]

Dag Pascal, wat is dan het gevaar precies? Max 250W van de ventilatie+ de Marstek op 2500W?
Niet om dwaas te doen maar ik wil het gewoon begrijpen..

Mvg, Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Bart Bever schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:21:
[...]

Dag Pascal, wat is dan het gevaar precies? Max 250W van de ventilatie+ de Marstek op 2500W?
Niet om dwaas te doen maar ik wil het gewoon begrijpen..

Mvg, Bart
Ben blij dat je het vraagt ;)

Het gevaar is dat wanneer er iets misgaat in de ventilatie of een andere verbruiker die is aangesloten, er meer stroom getrokken kan worden dan normaal. De stroom van de Marstek wordt niet gemeten door de schakelautomaat. Dus kan er in theorie 11 A + 16/20 A van de schakelautomaat ergens door de bekabeling gaan lopen zonder dat er ook maar iets zal afslaan. De bekabeling is hier niet voor gemaakt (deze is niet voor niks afgezekerd op 16/20 A).

Als er alleen een dubbel stopcontact aan het einde van de draad zit, is het beperkt tot het stopcontact zelf dat teveel stroom kan gaan vervoeren, maar als het halverwege een lijn zit, kan er teveel stroom door stukken kabels gaan lopen.

Ik denk als je zoekt op 'friteuse' o.i.d. in dit topic dat je een mooi schema tegenkomt waarin het beschreven staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yargo
Wat ik nu eigenlijk mis is een grafiek met de combinatie zonverbruik en batterij. Klopt het dat sommige waardes nu met die batterij niet meer kloppen?

Vb bij Stroomtotaal heb ik 3.1kwh staan voor vandaag, maar bij de grafiek zonverbruik staat er 4,5 bij Net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
pascallj schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:28:
[...]

Ben blij dat je het vraagt ;)

Het gevaar is dat wanneer er iets misgaat in de ventilatie of een andere verbruiker die is aangesloten, er meer stroom getrokken kan worden dan normaal. De stroom van de Marstek wordt niet gemeten door de schakelautomaat. Dus kan er in theorie 11 A + 16/20 A van de schakelautomaat ergens door de bekabeling gaan lopen zonder dat er ook maar iets zal afslaan. De bekabeling is hier niet voor gemaakt (deze is niet voor niks afgezekerd op 16/20 A).

Als er alleen een dubbel stopcontact aan het einde van de draad zit, is het beperkt tot het stopcontact zelf dat teveel stroom kan gaan vervoeren, maar als het halverwege een lijn zit, kan er teveel stroom door stukken kabels gaan lopen.

Ik denk als je zoekt op 'friteuse' o.i.d. in dit topic dat je een mooi schema tegenkomt waarin het beschreven staat.
Bedankt voor de info.
Ik lees al een hele tijd mee en ik zag de schema's inderdaad passeren, vandaar dat ik overtuigd was dat ondanks mijn 2 apparaten (Vent en MT) die overigens naast elkaar staan op zolder maar op 1 circuit geen probleem mocht geven.
Ik begrijp de flow maar zoals je zegt gaat het over andere zware verbruikers van +2000W...
Waarom dan ook een ventielatieunit van 250W (1.5A) max dan ook afzekeren met 20A?

Mvg,
Bart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Bart Bever schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:35:
[...]

Bedankt voor de info.
Ik lees al een hele tijd mee en ik zag de schema's inderdaad passeren, vandaar dat ik overtuigd was dat ondanks mijn 2 apparaten (Vent en MT) die overigens naast elkaar staan op zolder maar op 1 circuit geen probleem mocht geven.
Ik begrijp de flow maar zoals je zegt gaat het over andere zware verbruikers van +2000W...
Waarom dan ook een ventielatieunit van 250W (1.5A) max dan ook afzekeren met 20A?

Mvg,
Bart
Je zekert geen verbruikers af, maar de kabels in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Bart Bever schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:35:
[...]

Bedankt voor de info.

Mvg,
Bart
Inderdaad wat Engineer Stewie zegt: het gaat om het zekeren van de kabels. Als de ventilatie altijd 250 W gebruikt kan het prima. Het gaat echter om een onvoorziene situaties (denk aan kortsluiting achtige situaties) waarin de ventilatie ineens 27 A zou trekken. Niet genoeg om een automaat af te laten slaan (als de Marstek ook aan het terugleveren is) maar wel genoeg om mogelijk je kabels door te laten smelten.

Als je alle verbruikers aan het einde van de kabel nog eens gezamenlijk los zou afzekeren op 16 A, kan er dus nooit meer dan 16 A lopen door de kabels van de verbruikers. Als er gezamenlijk (door de Marstek bij het laden en van de verbruikers) meer dan 16 A wordt gevraagd, zal de automaat in de meterkast wel afslaan.

Dit werkt alleen voor losse groepen aan het eind van de kabel (wasmachine/droger/ventilatie groepen etc.) waar je alle verbruikers gezamenlijk kan scheiden van de opwekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toine80
  • Laatst online: 25-05 21:17
Als de batterij tijdens een bewolkte dag niet volledig is opgeladen dan is het in mijn geval nog altijd interessanter om 's nachts bij te laden via het net zodat ik 's ochtends geen duurdere electriciteit moet aankopen (dag/nachttarief in België).

Waarom laadt de batterij 's nachts niet op in AI mode of maximaal eigen verbruik mode? Ik kan dit ook niet instellen behalve in de mode volledig manueel.

Vind de instellingen nogal beperkt in de Marstek app. Zijn er andere opties om de aansturing meer op mijn eigen noden af te stemmen zodat de efficiëntie verbeterd kan worden?

[ Voor 18% gewijzigd door toine80 op 24-05-2025 22:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
toine80 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:37:
Als de batterij tijdens een bewolkte dag niet volledig is opgeladen dan is het in mijn geval nog altijd interessanter om 's nachts bij te laden via het net zodat ik 's ochtends geen duurdere electriciteit moet aankopen (dag/nachttarief in België).

Waarom laadt de batterij 's nachts niet op in AI mode of maximaal eigen verbruik mode? Ik kan dit ook niet instellen behalve in de mode volledig manueel.
Klopt. De reden dat het niet automatisch gebeurt, is omdat dit niet in alle gevallen een goede strategie is. De meesten willen juist de nacht overbruggen en juist overdag bijladen.

Het zou handig zijn om op tijdschema tussen modi te kunnen schakelen. Dat staat geloof ik als 1 van de meest gevraagde functies op ons wensenlijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toine80
  • Laatst online: 25-05 21:17
pascallj schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:51:
[...]

Klopt. De reden dat het niet automatisch gebeurt, is omdat dit niet in alle gevallen een goede strategie is. De meesten willen juist de nacht overbruggen en juist overdag bijladen.

Het zou handig zijn om op tijdschema tussen modi te kunnen schakelen. Dat staat geloof ik als 1 van de meest gevraagde functies op ons wensenlijstje.
In de AI mode zou hij toch moeten bijladen wanneer de spotprijzen laag zijn, neen?

Enfin de mogelijkheden om te personaliseren zijn toch heel beperkt terwijl iedereen zijn situatie heel anders is.

[ Voor 34% gewijzigd door toine80 op 24-05-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:47
* knip *

[ Voor 99% gewijzigd door Citroen op 25-05-2025 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 20:37
Hallo, zijn hier al gebruikers die twee of meer batterijen gebruiken?!

Werkt dat en zo ja, welke stand gebruiken jullie?!

Ik heb er nu twee en beiden in AI op dezelfde P1-meter. Beide draaien op v151.

Het lijkt erop dat de ene de andere gaat opladen?!

Herkennen jullie dit of hebben jullie goeie tips?! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/movrGTxVt43j2pNRGHwzc8eJsaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0KvfXv8l2lBfmZW75G1pcul.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MultiPass
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 10:52

MultiPass

Ondertitel

guidoootje schreef op zondag 25 mei 2025 @ 00:39:

Herkennen jullie dit of hebben jullie goeie tips?! [Afbeelding]
Vreemd, op zijn minst.

Marstek Venus E 5,12Kwh, HW P1, zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 22:07
Voor iedereen die niet zo technisch onderlegd is qua elektriciteit en dergelijke (zoals ik). In dit filmpje legt ketelklets uit waarom je niet zomaar hem mag ontgrendelen naar 2500 watt.

Het werd voor mij toen ineens allemaal een stuk duidelijker.

YouTube: HomeWizard Plug-in Battery uitbreiden (extra accu)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

guidoootje schreef op zondag 25 mei 2025 @ 00:39:

Herkennen jullie dit of hebben jullie goeie tips?! [Afbeelding]
Voorkomen dat ze elkaar niet opladen werkt alleen met een Marstek P1 of CT002, staat ook allemaal in het eerste bericht van deze topic, en ik vermoed als je een 10 seconden slimme meter hebt het dan zelfs incidenteel voorkomt. Ik draai 2 Marstek batterijen.

Ik zie dat hier ook, maar het systeem levert dan gewoon iets meer terug om te compenseren, lijkt het , dus ik had vannacht gewoon nul op de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Aan de hand van een bericht hier, als de efficiency hoger is op lage belasting , zoals in die grafiek. Zou het dan niet beter zijn in AI stand dat de Marsteks berekenen wat voor wattage er nodig is om de accu in een bepaalde tijd opgeladen te krijgen aan de hand van wat er nog in de batterij zit, zou efficiënter moeten zijn. (Bijvoorbeeld 2 uur op 1000 watt, nu gaat hij altijd 2500 watt) Ik ga dit anders via de app inschieten.

PS: vannacht heeft de MT p1 ook gewoon doorgedraaid

[ Voor 8% gewijzigd door S2S op 25-05-2025 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Mijn SMA omvormer ondersteunt terugschakelen van omvormer vermogen en ik kan dit via domoticasysteem (Homey) zelf regelen. Vraag mij alleen af hoe je dit in combinatie met de Marstek het beste zou programmeren. Wanneer je namelijk vraag/aanbod exact gaat afstemmen gaat de Marstek nooit laden of op momenten zelfs ontladen wanneer er toch voldoende zon is maar de omvormer te laag teruggeschakeld is.

Mijn eerste gedacht was om bv het terugschakelen altijd 50W of 100W hoger in te stellen dan het verbruik. Dit stelt de Marstek in staat om die beschikbare 50/100W te gebruiken, waarna domoticasysteem de omvormer limiet verder blijft opschalen tot de batterij voldoende wordt geladen. En wanneer er bv 200W of meer overproductie zonne-energie is laat ik de omvormer in stappen van 50/100W terugschakelen.

Mis ik iets in deze logica? Als ik goed begrijp is het voor domoticasysteem op deze manier zelfs niet nodig om data van de batterij te hebben. Of is er een betere oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Avenger 2.0
Ik heb de marstek op 0 (nom) staan via modbus (meting P1)
Mijn Aton power to heat gaat het 450 ltr buffervat verwarmen vanaf 500 watt teruglevering (meting P1)
En mijn 3 SMA's heb ik begrenst op 2500 watt teruglevering totaal max (meting P1)

Zo hoop ik onder een bepaalde terugleverboetegrens uit te blijven. (nog niet ter sprake ivm vast contract)

Dus in grenswaarden die elkaar niet bijten. (hoewel de traagheid van batterij en de Aton regelaar wel eens ruzie hebben en gaan pendelen - to be solved)

Ik probeer het allemaal inzichtelijk te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2025 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:41:
Mijn SMA omvormer ondersteunt terugschakelen van omvormer vermogen en ik kan dit via domoticasysteem (Homey) zelf regelen. Vraag mij alleen af hoe je dit in combinatie met de Marstek het beste zou programmeren. Wanneer je namelijk vraag/aanbod exact gaat afstemmen gaat de Marstek nooit laden of op momenten zelfs ontladen wanneer er toch voldoende zon is maar de omvormer te laag teruggeschakeld is.

Mijn eerste gedacht was om bv het terugschakelen altijd 50W of 100W hoger in te stellen dan het verbruik. Dit stelt de Marstek in staat om die beschikbare 50/100W te gebruiken, waarna domoticasysteem de omvormer limiet verder blijft opschalen tot de batterij voldoende wordt geladen. En wanneer er bv 200W of meer overproductie zonne-energie is laat ik de omvormer in stappen van 50/100W terugschakelen.

Mis ik iets in deze logica? Als ik goed begrijp is het voor domoticasysteem op deze manier zelfs niet nodig om data van de batterij te hebben. Of is er een betere oplossing hiervoor?
Als je domoticasysteem een goede regeling heeft en je omvormer zodanig regelt naar 50 of 100W totaalstroom naar het net zou dat moeten werken denk ik. Er is dan geen koppeling nodig. Jammer genoeg kan ik mijn omvormers niet regelen. Ik zoek naar een oplossing die extra gebruikers inschakelen vanaf een in te stellen maximum injectie en dat afhankelijk van de actuele stroomprijs. Mooiste oplossing zou zijn als HW dat met zijn energysockets zou realiseren. Een meettaak gecombineerd met voorwaarde van actuele energieprijs.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 20:37
S2S schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:08:
[...]

Voorkomen dat ze elkaar niet opladen werkt alleen met een Marstek P1 of CT002, staat ook allemaal in het eerste bericht van deze topic, en ik vermoed als je een 10 seconden slimme meter hebt het dan zelfs incidenteel voorkomt. Ik draai 2 Marstek batterijen.
Ik heb nu de Marstek P1 aan beiden batterijen gekoppeld. Ik had ze nu op de HW P1. Tevens van Marstek een update voor de P1 gekregen v114.

Ze gaven ook aan dat het misschien beter was om de batterijen op dezelfde fase te zetten, ik heb er nu eentje op fase 1 en eentje op fase 3.

Ik test nog even verder, dan voor de tip! :-)
Pagina: 1 ... 163 ... 168 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.