Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:14
2e batterij vandaag binnengekomen, installatie was net als bij de eerste fluitje van een cent: op z'n kop zetten, wieltjes eronder, dan weer terug en handvatten erop. Toevoegen batterij in de app niet super intuïtief, maar voor een tweaker snel te vinden. Ik ga de CT002 nog installeren, dus voorlopig heb ik de 2e batterij in manual gezet (gebruik nu Shelly Pro 3EM).

Ik heb een script in Home Assistant die de batterijen switched, degene die nu op anti-feed staat gaat naar manual en de andere naar anti-feed. Dat voldoet voorlopig wel voor mij.

Op m'n dashboard een switch knop gemaakt, automation kan natuurlijk ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czAjZDiM2BQT6Nf-JtWS1_8AeCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MaF82wOdAcgZDWlexH7ergCI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door bommel op 19-05-2025 13:40 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 21:26
RvdK schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:07:
[...]

Dat vaste kanaal, vaste ip adressen, en het eventueel opschroeven van de signaalsterkte heb ik nog niet eerder gedaan. Maar als dat de silver bullet is voor stabiliteit dan ga ik dat uitzoeken en toepassen. Dit kan allemaal ingesteld worden in de router neem ik aan ? Ik heb ook KPN experiabox.
Ja bij Netwerk, DHCP kun je ip adressen reserveren (je geeft dan aan dat hij dat ip uitgegeven ip adres eindeloos moet vasthouden)

Mijn wifi van de KPN box is uit. Die gebruik ik niet want hij hangt in de kelder ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHbCjMu0nhGRCT3XMAhByNIrvgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhK4LvytC9OatbgvQ7NczUpj.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:16

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

badnews.nl schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:46:
Dat was makkelijker dan gedacht.
Net (half uur geleden) mijn Marstek Venus ontvangen. Handvaten op, hondje om naar achtertuin en schuur te rijden, wieltjes erop, aansluiten..updaten..
Binnnen een half uur had ik hem draaien (met HW p1 meter, de ct003 blijft nog even in de doos).
Viel me echt me, hij is wel zwaar!

Kan je ook ergens de max charge aanzetten, door mijn panelen is ie nu met 2500w aan het laden..
Dat max charge regelt zich vanzelf.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:22
bommel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:18:
2e batterij vandaag binnengekomen, installatie was net als bij de eerste fluitje van een cent: op z'n kop zetten, wieltjes eronder, dan weer terug en handvatten erop. Toevoegen batterij in de app niet supe rintuïtief, maar voor een tweaker snel te vinden. Ik ga de CT002 nog installeren, dus voorlopig heb ik de 2e batterij in manual gezet (gebruik nu Shelly Pro 3EM).

Ik heb een script in Home Assistant die de batterijen switched, degene die nu op anti-feed staat gaat naar manual en de andere naar anti-feed. Dat voldoet voorlopig wel voor mij.

Op m'n dashboard een switch knop gemaakt, automation kan natuurlijk ook:
[Afbeelding]
Waarom switch je tussen de 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
devastator83 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:28:
[...]

Waarom switch je tussen de 2 ?
Met de Shelly wordt beide op auto nog niet ondersteund, de CT002 moet nog geplaatst worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stievo9997
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-05 09:15
bommel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Met de Shelly wordt beide op auto nog niet ondersteund, de CT002 moet nog geplaatst worden
Ik heb nu net Shelly pro 3em besteld, dit omdat ik een geen fase belasting kan zien. Alleen totale vermogen via de homewizard P1.

Nu dacht ik dus een Shelly Pro 3EM aan te schaffen, waardoor mijn 3 Marstek accu's beter zouden samenwerken.

Maar dit gaat dus nog helemaal niet als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
stievo9997 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:46:
[...]

Ik heb nu net Shelly pro 3em besteld, dit omdat ik een geen fase belasting kan zien. Alleen totale vermogen via de homewizard P1.

Nu dacht ik dus een Shelly Pro 3EM aan te schaffen, waardoor mijn 3 Marstek accu's beter zouden samenwerken.

Maar dit gaat dus nog helemaal niet als ik het goed begrijp?
De info van Marstek is (voor mij) een beetje verwarrend:
Hello. Thank you for your love and support of Venus. With this new version, if you use CT002 or CT003 meter with Venus, you can connect multiple Venus devices in single phase to run in auto mode, and the devices can work together without charging or discharging each other. If you use three-phase power supply for each Venus device, the devices can also work together. If you are using a different type of meter and have two Venus devices, we recommend that you connect each Venus device to one phase and change the sum of the three phases to single phase in the CT page of Venus, so that the devices can be intelligent in single phase using Auto Mode. If you want both devices to use three-phase power, then I recommend that you use Auto mode for one and Manual mode for the second. This will avoid the situation where the devices are charging and discharging each other. I hope you can understand my explanation. If you have any other questions, please feel free to contact us. Best regards.
Wat ik ervan begrijp is dat met CT002 of CT003 meerdere batterijen tegelijk goed werkt (mits laatste software versie) maar dat het icm Shelly anders is: met 1 batterij draait het hier sowieso prima. Met 2 or 3 batterijen werkt het alleen goed als je in de instellingen iedere batterij op een bepaalde fase toekent. De batterij gaat dan alleen laden- en ontladen adhv wat er op die fase gebeurt. Voor mij werkt dat niet omdat ik een 1-fase omvormer heb. Het alternatief is daarom 1 op auto en 1 op manual. Maar goed, mogelijk begrijp ik hun reactie niet helemaal goed, het is niet super duidelijk...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:18
Eindelijk deze ochtend mijn Marstek 5.12 kWh ontvangen van stekker-batterij. Je ziet dat er zelfs over de verpakking zeer goed is nagedacht. Na montage van de handvaten bovenop, even op zijn zijkant gelegd, de hoogte van de mini-pallet en de extra foam van de verpakking komen handig van pas als je dat alleen wil doen. Wieltjes eronder. Stekker in één van de dedicated groepen die ik nog heb. In mijn geval afgezekerd op 20A met 2,5mm² bedrading (Vlaming hier 😊). Installatie via de app, onmiddellijk melding gekregen van een nieuwe FW update (v151) en deze geïnstalleerd. Vast IP adres ingesteld op Unifi en de P1 meter van HW werd daarna ook direct gevonden. Heb wel nog een 1/2 uur gezocht waarom het GRID lichtje maar niet aan wilde. Stupid me: de HW Power Plug ertussen stond niet aan en dat was verwarrend want de batterij is voor 80% gevuld bij levering en werkt dus alsof die aan het net hangt, m.a.w. alle lichtjes branden 😅 Draait ondertussen perfect NOM met setting op "Self Consumption".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-05 23:58
DePrutser schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:45:
[...]

Het is geen computer. 2,4ghz is veel betrouwbaarder dan 5ghz. Plus er gaat haast geen data heen en weer. Lage latency en hoog zendvermogen zijn veel belangrijker dan wat jij aanhaalt.
Antenne van de venus is prima. Enige kritiek daarop is dat hij niet los kan zoals bij de ct003

Echte netwerk kritiek is dat er geen rj45 op de accu zit.

En mensen die hun wifi wat sterker zetten op een ander kanaal…………
Volgens mij 'haal ik nergens aan' dat ik 5 Ghz. wil..... ;)

En grappig dat je het over latency hebt. Juist op de 2,4 Ghz. band geven nieuwere WiFi standaarden een veel betere balans tussen airtime en doorvoer (die idd erg laag mag zijn), lagere latency, etc.

En uiteraard, RJ45 op de batterij was nog véél beter geweest.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stievo9997
bommel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:53:
[...]

De info van Marstek is (voor mij) een beetje verwarrend:

[...]

Wat ik ervan begrijp is dat met CT002 of CT003 meerdere batterijen tegelijk goed werkt (mits laatste software versie) maar dat het icm Shelly anders is: met 1 batterij draait het hier sowieso prima. Met 2 or 3 batterijen werkt het alleen goed als je in de instellingen iedere batterij op een bepaalde fase toekent. De batterij gaat dan alleen laden- en ontladen adhv wat er op die fase gebeurt. Voor mij werkt dat niet omdat ik een 1-fase omvormer heb. Het alternatief is daarom 1 op auto en 1 op manual. Maar goed, mogelijk begrijp ik hun reactie niet helemaal goed, het is niet super duidelijk...
Ja volgens mij klopt het inderdaad zoals jij het schets, 2 accu's op 1 fase blijft dus voor nu nog lastig, en snap inderdaad waarom je er 1 op auto, en 1 op manual hebt staan, in het geval van een Shelly pro 3EM. Want als ik het bericht lees van Marstek, zou auto mode wel goed moeten werken op 1 fase, als je CT002 of CT003 gebruikt.

Echter heb ik een slimme meter met 3 fase aansluiting, waar ik niet de fase belasting uit kan lezen. Ik kan alleen het totale vermogen uitlezen met behulp van de P1 meter van homewizard. Waardoor de 3 accu's elkaar laden/ontladen. Bij het gebruik van een Shelly Pro 3EM zou ik wel elke fase inzichtelijk krijgen en kan ik elke accu koppelen aan 1 fase, waardoor het (volgens mij) beter zou moeten worden. (Kan iemand dit laatste bevestigen? )

[ Voor 5% gewijzigd door stievo9997 op 19-05-2025 14:57 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-05 22:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY1DYxiJ031mYBY_bWGtMpsFoTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s7t3UkXb0Abt7iKjw1OOn0AX.png?f=fotoalbum_large

Het kan wel hoor wel HW P1, ik weet alleen niet zeker of je dat energy + ervoor nodig hebt.
Los daarvan zul je nog steeds met HA iets moeten maken voor elke fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stievo9997
thepixel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:58:
[Afbeelding]

Het kan wel hoor wel HW P1, ik weet alleen niet zeker of je dat energy + ervoor nodig hebt.
Los daarvan zul je nog steeds met HA iets moeten maken voor elke fase.
Ja voor de meeste meters wel inderdaad, echter voor Kamstrup 382JxC niet. (welke ik heb)
Partially compatible
These meters in the Netherlands require a power adapter and have gas data per hour instead of every 5 minutes. The ‘Iskra m382’ and ‘Kamstrup 382JxC’ do not support phase information. The Landys + Gyr E350 is fully compatible if SMR 5.0 is mentioned above the display.
https://helpdesk.homewiza...r-compatible#h_24d456177d

Wat moet er dan in HA gemaakt worden? Ik kan dan toch per accu de fase selecteren? als ik de shelly als CT pak in de Marstek app?

[ Voor 10% gewijzigd door stievo9997 op 19-05-2025 15:04 . Reden: Typo, aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 21:37

d3x

eymey schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:37:
[...]

Volgens mij 'haal ik nergens aan' dat ik 5 Ghz. wil..... ;)

En grappig dat je het over latency hebt. Juist op de 2,4 Ghz. band geven nieuwere WiFi standaarden een veel betere balans tussen airtime en doorvoer (die idd erg laag mag zijn), lagere latency, etc.

En uiteraard, RJ45 op de batterij was nog véél beter geweest.
de eerste MT v1 kon buiten staan, succes met de rj45 dan hadden ze en wifi en rj45 moeten aanbieden die achter een afsluitinf zat. maar ik deel de mening, rj45 altijd voorkeur.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:40
d3x schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:05:
[...]
de eerste MT v1 kon buiten staan, succes met de rj45 dan hadden ze en wifi en rj45 moeten aanbieden die achter een afsluitinf zat. maar ik deel de mening, rj45 altijd voorkeur.
MT v3 heeft toch een RJ45 aansluiting en nog steeds IP65 volgens specs PDF, dus het is mogelijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
pms1 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:19:
[...]

Ja bij Netwerk, DHCP kun je ip adressen reserveren (je geeft dan aan dat hij dat ip uitgegeven ip adres eindeloos moet vasthouden)

Mijn wifi van de KPN box is uit. Die gebruik ik niet want hij hangt in de kelder ;)

[Afbeelding]
Dank! de CT003 staat nu op "Reserved". Welke van de 12 op wifi aangesloten apparaten de Venus is weet ik echter niet. De CT003 bleek de WLAN 0-1, maar de Marstek wordt weergeven als een "device". En daar heb ik er 4 van. Uitzetten helpt niet want de Venus blijft gewoon verbonden. Tijdelijk op mijn hotspot zetten werkt ook niet. Kan ik de Venus aan het Mac adres identificeren? of de download of upload snelheid?

1x Marstek 5,12 v151, CT003 v114, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-05 22:57
stievo9997 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Ja voor de meeste meters wel inderdaad, echter voor Kamstrup 382JxC niet. (welke ik heb)

[...]

https://helpdesk.homewiza...r-compatible#h_24d456177d

Wat moet er dan in HA gemaakt worden? Ik kan dan toch per accu de fase selecteren? als ik de shelly als CT pak in de Marstek app?
excuus had het gedeelte van niet de DM en geen 3 fase info niet gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 21:26
RvdK schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:19:
[...]

Dank! de CT003 staat nu op "Reserved". Welke van de 12 op wifi aangesloten apparaten de Venus is weet ik echter niet. De CT003 bleek de WLAN 0-1, maar de Marstek wordt weergeven als een "device". En daar heb ik er 4 van. Uitzetten helpt niet want de Venus blijft gewoon verbonden. Tijdelijk op mijn hotspot zetten werkt ook niet. Kan ik de Venus aan het Mac adres identificeren? of de download of upload snelheid?
Kun je zien in de app:
Klik linksboven op de Naam van je Marstek, dan kom je in "Device Management" uit en zie je beide Marstek-apparaten inclusief MAC adres.

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 21:37

d3x

RvdK schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:19:
[...]

ja in de app zie je een mac range (ook op de batterij tag dacht ik) , niet helemaal de juiste maar het grootste deel komt overeen.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:18
eymey schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:27:
[...]

Tsja, die wifi..... Ik blijf het een slechte zaak vinden dat men, anno 2025, nog een stokoude WIFI chipset durft in te bouwen (wifi 3 geloof ik, iig op max. 54G). En dan ook nog met een vrij zwakke antenne (zelfs al is die 'extern'). Maar ja. Op mijn Unifi netwerk werkt het nu best goed, behalve dat ik afgelopen vrijdagavond merkte dat het WIFI bereik naar de Venus E toch ineens weg was. 2,4 Ghz radio wat sterker gezet en op een ander kanaal, nu weer goed. Een 'eigen' accesspoint vind ik eigenlijk een zwaktebod, ook ivm extra verbruik en zo. Maar ja, als het moet, dan moet het......

[...]

Ik zit nu, via de CT003, op 10 sconden via de P1 (dit omdat Shelly te grote afwijkingen meet en ik bij emulatie vanuit Home Assistant juist die 'chaos' houd).

Ik moet zeggen dat het helemaal niet tegenvalt. Ja, er zijn wel wat grotere pieken waarin de Venus E nog wat achter de feiten aan 'holt' op het moment dat er schommelingen in het verbruik zijn (vooral bij het wat meer pulserende verbruikspatroon tijdens het inductie-koken of gebruik van de Airfryer). Maar over de dag genomen zit ik qua import of export van het net ruim onder de 1 kWh (waarbij het zelfs net wat beter lijkt dan wanneer ik met de 50-70W onnauwkeurigheid van de Shelly werk ). Wel moeilijk te vergelijken, want er zijn dagen dat we 's avonds toch wat meer energie verbruiken en de Venus E dan voor het einde van de nacht (voor de zon op komt en de batterij weer gaat laden) op 11% zit :P .

Dit is met Firmware 151 van de Venus en 114 van de CT003.

[...]

Volgens mij ging het hier niet om het nogmaals herhalen van de regels en risico's rondom 800W versus 2500W, maar om het hypothetische geval dat 1 of andere grapjas een correct op 800W (op gedeelde groep) ingestelde Marstek overneemt via de Bluetooth-kwetsbaarheid, en hem dan doodleuk op 2500W gooit.
Mmmhh, volgens mij is dit toch WiFi 4 zoals de meeste IoT devices die ik bezit, met uitzondering van de Tuya devices, die doen nog WiFi 3, toch die in mijn bezit en oud zijn deze niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIP1FT0lEVgBWSSUVp25X3tPaEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4u3639WZil89hEAlnD5P4wCU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Icekiller2k6 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:57:
@devastator83 staat op 800w, 2500 is niet echt van toepassing bij mijn ouders :).
Geen warmtepomp, elektrische verwarming..
De piek tot nu toe is de klassieke water doorloper (koffie), en dat is een piek van 1kw, maar 80% van het de keren schijnt gewoon de zon...

De marstek zit overigens wel op een aparte groep/zekering. waar 1 dubbel stopcontact opzit (een waterpomp en de marstek dus). Dus hij zou wel op 2500 kunnen. (De zekering en 2,5mm kabel waren ooit voorzien voor een elektrische boiler)
Je mag de Marstek niet op 2500 zetten als er ook een verbruiker (waterpomp) is aangesloten. Bij ongeregeldheden heb je overbelasting van je kabels want je zekering zal niet afslaan. Pas bij > 16 A + 11 A van Marstek. Zie TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
S2S schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:01:
[...]

Nu ik er zo over nadenk , kunnen ze dit best gemakkelijk oplossen , apparaten zijn gekoppeld aan je account. Door een check te doen op de database of deze apparaten al aan een account hangen en dan de nieuwe koppeling weigeren en de gebruiker in de app een melding geven .
Dan wordt de Marstek compleet Cloud afhankelijk. Slechte oplossing dus als je het mij vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
badnews.nl schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:46:
Dat was makkelijker dan gedacht.
Net (half uur geleden) mijn Marstek Venus ontvangen. Handvaten op, hondje om naar achtertuin en schuur te rijden, wieltjes erop, aansluiten..updaten..
Binnnen een half uur had ik hem draaien (met HW p1 meter, de ct003 blijft nog even in de doos).
Viel me echt me, hij is wel zwaar!

Kan je ook ergens de max charge aanzetten, door mijn panelen is ie nu met 2500w aan het laden..
De Max Charge is alleen in te regelen door het via Modbus in te stellen. Het blijft wel opgeslagen en zou dus een eenmalige actie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:49
Ik werk al geruime tijd naar tevredenheid met de modbus aansturing voor twee 5.12kWh v148 accu's (as donderdag de 3e).

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de CT003 geïnstalleerd. Geüpgraded naar v114, alsmede ook de beide Marsteks naar v151. Moet eerlijk zeggen dat ging erg gemakkelijk _/-\o_ .

De CT003 vond automatisch mijn Kaifa P1 meter, vindt alle fasen en werkt ook zonder antenne.

Mijn vraag: werkt het nu automatisch bij zelfconsumptie of AI over 2 en straks 3 accu's of moet je de "combinatie" nog maken. Daar staan nu alleen B2500 accu's.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:31
Avenger 2.0 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Staat er bij van niet. Gelukkig zijn er schroefgaten (bij deze versie tenminste) er nog, dus kan je met een TV beugel van bol ophangen. :+

Je kan altijd hier eens vragen of iemand zijn v1 beugel wil verkopen, maar zelfs die ga je moeten aanpassen, want anders past het nog niet.
met een beugel van een TV ga je die >64 kgr niet trekken denk ik ...
Maar als er schroefgaten zijn, dan kan er wel creatief omgegaan worden om dit toch op te haken aan een muur ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
vifra schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:07:
[...]

met een beugel van een TV ga je die >64 kgr niet trekken denk ik ...
Maar als er schroefgaten zijn, dan kan er wel creatief omgegaan worden om dit toch op te haken aan een muur ...
Tot 100kg

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:31
@pascallj Ok ~ Waarom is dit in praktijk _geen_ probleem.

1 dubbel stopcontact (dus bij elkaar), tussen stopcontact 1 en stopcontact 2 intern zit 4mm kabel - dus daar mag 32a over.

Tussen stopcontact 1 en 2 kan dus 32a lopen ~want~ 2500w marstek + 4400w (20a) is max 32a.
Dit kan in praktijk nooit.. want als de pomp 4400w trekt (wat stopcontact niet eens aan kan..) dan ga ik nooit 2500w terugduwen. wnat dan gaat de pomp dit meteen trekken...

Om het nog veiliger te maken zou ik de 20a zekering kunnen vervangen door 16a.

[ Voor 8% gewijzigd door Icekiller2k6 op 19-05-2025 16:16 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1238
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-05 13:40
Heeft iemand hier al ervaring met Duravolt als leverancier van Marstek thuisbatterijen?

Ik merk dat ze de batterij onder hun eigen merknaam aanbieden. Hoe zit het dan met de garantie? Kan die nog steeds via Marstek zelf geregistreerd worden?

Daarnaast las ik dat sommige verdelers aanpassingen doen aan de software. Is dat bij Duravolt ook het geval, of is hun versie identiek aan de originele Marstek?

Benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Gely schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:01:
[...]

Mmmhh, volgens mij is dit toch WiFi 4 zoals de meeste IoT devices die ik bezit, met uitzondering van de Tuya devices, die doen nog WiFi 3, toch die in mijn bezit en oud zijn deze niet.

[Afbeelding]
Dat zou dan nog 'mooier' zijn.... dan leveren ze ook uit met verschillende wifi generaties :+

Voor de goede orde, ik heb de "Gen. 2" versie die eind april door Duravolt werd uitgeleverd. En bij mij wordt ie in Unifi echt aangeduid als 802.11G (WIFI 3), PHY 54,0 Mbps

Maar goed, ook hier werkt het verder goed, dus ik vind het voor nu wel best. Maar ik hang al best een flinke poos op Tweakers rond en ik volg topics waarin een veelheid aan allerlei Wifi-gebaseerde IoT apparaatjes worden gebruikt ( Tuya smart plugs, Homewizard smart plugs, etc.). En ik heb nog niet zo vaak mee gemaakt dat 1 van de prominente 'bottlenecks' voor een goed functioneren, een absoluut perfect WIFI netwerk is.

Maar ja, wellicht is dat ook omdat het hier wel wat meer 'time critical' is.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:30
eymey schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:27:
[...]

Dat zou dan nog 'mooier' zijn.... dan leveren ze ook uit met verschillende wifi generaties :+

Voor de goede orde, ik heb de "Gen. 2" versie die eind april door Duravolt werd uitgeleverd. En bij mij wordt ie in Unifi echt aangeduid als 802.11G (WIFI 3), PHY 54,0 Mbps

Maar goed, ook hier werkt het verder goed, dus ik vind het voor nu wel best. Maar ik hang al best een flinke poos op Tweakers rond en ik volg topics waarin een veelheid aan allerlei Wifi-gebaseerde IoT apparaatjes worden gebruikt ( Tuya smart plugs, Homewizard smart plugs, etc.). En ik heb nog niet zo vaak mee gemaakt dat 1 van de prominente 'bottlenecks' voor een goed functioneren, een absoluut perfect WIFI netwerk is.

Maar ja, wellicht is dat ook omdat het hier wel wat meer 'time critical' is.
Hier ook een Gen2 en volgens Unify WIFI 3. Levering begin mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 19:12
De 'Gen 1' versie hier geeft ook Wifi 3 aan in Unifi, niet dat het me uit maakt, als het maar stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascallj
  • Nu online
Icekiller2k6 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:15:
@pascallj Ok ~ Waarom is dit in praktijk _geen_ probleem.

1 dubbel stopcontact (dus bij elkaar), tussen stopcontact 1 en stopcontact 2 intern zit 4mm kabel - dus daar mag 32a over.

Tussen stopcontact 1 en 2 kan dus 32a lopen ~want~ 2500w marstek + 4400w (20a) is max 32a.
Dit kan in praktijk nooit.. want als de pomp 4400w trekt (wat stopcontact niet eens aan kan..) dan ga ik nooit 2500w terugduwen. wnat dan gaat de pomp dit meteen trekken...

Om het nog veiliger te maken zou ik de 20a zekering kunnen vervangen door 16a.
Ah heel goed! Echter 4 mm is geen normale situatie dus dat kon ik niet raden. Dus dan maar iedereen het juiste advies geven en gewoon zeggen: niet doen, tenzij...

Maar als je stopcontact het niet aan kan, moet je het nog steeds niet willen. Zelfs al programmeer je het nog zo slim, het kan dus wel theoretisch voorkomen dat er 31 A door je stopcontact loopt. Hoe de praktijk is, is niet interessant. Het gaat om theoretische maxima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stievo9997
skeletje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:33:
[...]

Hier ook een Gen2 en volgens Unify WIFI 3. Levering begin mei.
Zojuist ook even gekeken in mijn unifi dashboard, bij mij wifi 4, vorige week geleverd. (Gen2)

[ Voor 1% gewijzigd door stievo9997 op 19-05-2025 16:43 . Reden: Aanvulling gen2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Als alles dan in de fik gaat herrijst het in iedergeval weer uit de as. >:)
Of bedoelde je Vinex wijk, dan heb je een probleem.....
Ja die was met dubbelen mening.

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skeletje
stievo9997 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:43:
[...]

Zojuist ook even gekeken in mijn unifi dashboard, bij mij wifi 4, vorige week geleverd. (Gen2)
Het WIFI mysterie wordt groter zie ik. Erg weird dit. Of de fabriek had nog wat oude meuk liggen die op moest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:26
Ah levering is ingepland. Komt as woensdag. Nu zie ik totaal gewicht zending op 60kg staan. Dacht dat de marstek zwaarder was :?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erik1805 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:58:
Ah levering is ingepland. Komt as woensdag. Nu zie ik totaal gewicht zending op 60kg staan. Dacht dat de marstek zwaarder was :?
Gen 3 hahahag

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Idem hier, ook 60kg. Laat gen 3 maar komen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
stievo9997 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:43:
[...]
Gen 2.5 dus 8)
Inderdaad bizar die verschillen. Misschien bepaalde stock modules die ze (op) gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
Hier 2x v2 batterij, beiden wifi3 in unif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 21:18
Erik1805 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:58:
Via Duravolt? Wat was je ordernummer?
Ik heb tot op heden nog niets gehoord.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
wezep schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:06:
[...]

Via Duravolt? Wat was je ordernummer?
Ik heb tot op heden nog niets gehoord.
In de mail staat 2307966. En bestelnummer 1956

[ Voor 4% gewijzigd door Erik1805 op 19-05-2025 18:27 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdK
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
skeletje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:57:
[...]

Het WIFI mysterie wordt groter zie ik. Erg weird dit. Of de fabriek had nog wat oude meuk liggen die op moest.
Mijn Venus geeft Wifi zonder cijfer, met 54 Mbps up and down. CT003 wel Wifi 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdvT05tAtMxgn6oNmDRWJugneps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QT8E4Ta2wK22Lov8uiJxGJHM.png?f=fotoalbum_large

1x Marstek 5,12 v151, CT003 v114, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
RvdK schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:37:
[...]

Mijn Venus geeft Wifi zonder cijfer, met 54 Mbps up and down. CT003 wel Wifi 4

[Afbeelding]
54 Mbps is de maximale bandbreedte van 802.11g, ook wel WIFI 3 genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-05 22:02
Erik1805 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:26:
[...]

In de mail staat 2307966. En bestelnummer 1956
Mijn bestelnummer is nog enkele tientallen hoger. Hopelijk morgen nieuws.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeqPf5fbxo8HuB83x9cP0fTuQY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTF75BDeOQ13yBGw9jHi3aQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Doe eens gek...

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:21:
[...]

Gen 2.5 dus 8)
Inderdaad bizar die verschillen. Misschien bepaalde stock modules die ze (op) gebruiken.
7(8)7 hoop dat ze de accu cellen niet door elkaar hebben gegooid. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Ja ik ken mezelf. Als ik zelf probeer goedkoper beugel en bouten te maken kom ik even duur, maar koste het mij uren tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:38

RumaNoV

Folding

LSDsmurf schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:07:
[...]

Mijn bestelnummer is nog enkele tientallen hoger. Hopelijk morgen nieuws.
Bestelnummer 1994 hier... Dat wordt nog even wachten dus 🥹. Ik hoop toch op een levering deze week zodat ik er komend weekend mee aan de slag kan🤞

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Vader vandaag zijn batterij ontvangen. Ik kan het moeilijk zeggen maar hij lijkt een nieuwere versie te hebben.

- geen plaats in doos voor Beugel.
- metaalplaat is anders afgewerkt
- rode sticker
- wat andere dingen met verpakking
- denk dat gewicht ool iets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHnhjY2g-Q0neLhsYTC3e4wlrrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSTNLEy9EcZRGUToh724yq72.jpg?f=fotoalbum_large

2 tapgaten (1 van die wielen klopt niet echt, en 1 van de handvaten zit ook wat mis maar lukt wel)

[ Voor 46% gewijzigd door SadisticPanda op 19-05-2025 20:13 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SadisticPanda schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:48:
Vader vandaag zijn batterij ontvangen. Ik kan het moeilijk zeggen maar hij lijkt een nieuwere versie te hebben.

- geen plaats in doos voor Beugel.
- metaalplaat is anders afgewerkt
- rode sticker
- wat andere dingen met verpakking
- denk dat gewicht ook minder is.

[Afbeelding]

2 tapgaten (1 van die wielen klopt niet echt, en 1 van de handvaten zit ook wat mis maar lukt wel)
Dat lijkt mij de versie 2

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het zijn toch Charels daar bij Marstek.

Ze pushen mij vandaag de V114 voor de CT003 nadat ik al een paar weken vrij goed werk met V32 op de CT003.
Even getwijfeld, dan toch maar de V114 ingeladen…had ik dus niet moeten doen.

V114 werkt bij mij niet, meter Reading in de CT003 altijd 0, op de3 Marsteks ook alle metingen 0.
Heb dan maar tijdelijk de 3 batterijen gekoppeld op de HW P1 met 2 batterijen NoM op eigen fase en de 3de nom op het totaal van de 3 fasen…en via de feedback terug de V32 aangevraagd.
Pfffff

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

DSSW schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:11:
[...]

Dat lijkt mij de versie 2
Andere verpakking dan de mijne. (Ook zonder Beugel). Miss had ik V2 Alpha. Mousse is ook anders. Geen plaats in voorzien voor een Beugel. Bij mij was de plaats er maar zat er geen in

Nu bezig met nieuwe draad te tappen voor 1 wiel.
Gewichten verschillen ook. Eerste was 68 kilo, 2e 67 kilo en deze 64.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:19
Hier eentje geleverd in Januari. WiFi4 volgens Unify. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUNCTYaQ2i_M53Qes6xwYxC65Zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uyVbiDJibFRG9MmAwm6TOLc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:18:
Het zijn toch Charels daar bij Marstek.

Ze pushen mij vandaag de V114 voor de CT003 nadat ik al een paar weken vrij goed werk met V32 op de CT003.
Even getwijfeld, dan toch maar de V114 ingeladen…had ik dus niet moeten doen.

V114 werkt bij mij niet, meter Reading in de CT003 altijd 0, op de3 Marsteks ook alle metingen 0.
Heb dan maar tijdelijk de 3 batterijen gekoppeld op de HW P1 met 2 batterijen NoM op eigen fase en de 3de nom op het totaal van de 3 fasen…en via de feedback terug de V32 aangevraagd.
Pfffff
V32 ? Is dat een speciale versie ? Mijn vorige was V110 en heb nu upgrade naar V114 gedaan als voorbereiding op tweede batterij

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:26:
[...]

V32 ? Is dat een speciale versie ? Mijn vorige was V110 en heb nu upgrade naar V114 gedaan als voorbereiding op tweede batterij
Ze hebben mij 3 weken geleden dieV32 gepusht omdat de V114 die ik opgeladen had niet werkte, alle readings waren 0. Ze hebben dan na veel communicatie via de feedback die V32 gepusht. Met die V32 had ik direct alle readings en werkte het goed met de 3 MT's.

Ik dacht dat die V114 opnieuw gepusht werd omdat de vorige V114 bij mij misschien "corrupt" was, maar nee dus. Mijn DM (Segemcom XT211, niet in de lijst) heeft dus duidelijk problemen met de V114...en niet met de V32

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is er iemand het topic aan het stofzuigen @Proton_ ?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ronald.42 Ja, er was een inkoopactiediscussie doorheen geglipt. Niet doen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drevanhoof
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-05 23:38

drevanhoof

Tech geïnteresseerd

Vanmiddag is mijn Marstek Venus E 5kW geleverd. Uitpakken was gemakkelijk in mijn eentje te doen, dankzij de kleine pallet en het goede verpakkingsmateriaal. Stekker er in en in de app snel gevonden. Vervolgens was het wel erg lastig om mijn HW p1 meter te vinden. Eerst een van de Deco X20 mesh potjes vlak bij de Marstek gezet. Netwerk alleen op 2,4 GHz gezet. Op het accespoint alleen maar de MT en de HW p1 toegelaten, alsmede mijn telefoon. Nog steeds geen HW p1 in de app zichtbaar. Vervolgens heb ik alle andere Homewizard meters uitgeschakeld (Powersockets en watermeter) Toen werd plotseling de p1 meter zichtbaar in de app. Nu draait alles prima. De grafiek in Homewizard van de hoofdaansluiting blijft netjes in de buurt van de nul. Tot de batterij leeg is natuurlijk. Ik ben benieuwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNamXaeWD03qfwxPPqS1RB8ghBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEpIgFd0tLPpyxP3l32KDye6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door drevanhoof op 19-05-2025 20:55 ]

Dre

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DSSW schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:35:
[...]

Ze hebben mij 3 weken geleden dieV32 gepusht omdat de V114 die ik opgeladen had niet werkte, alle readings waren 0. Ze hebben dan na veel communicatie via de feedback die V32 gepusht. Met die V32 had ik direct alle readings en werkte het goed met de 3 MT's.

Ik dacht dat die V114 opnieuw gepusht werd omdat de vorige V114 bij mij misschien "corrupt" was, maar nee dus. Mijn DM (Segemcom XT211, niet in de lijst) heeft dus duidelijk problemen met de V114...en niet met de V32
Die digitale meter fabrikanten hebben er toch ook een zootje van gemaakt, vraag me af hoe die Synergrid goedgekeurd zijn geraakt.......😟

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
mtouw78 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:21:
Hier eentje geleverd in Januari. WiFi4 volgens Unify. [Afbeelding]
Blijft toch echt wel raar spul 8)7 . Gewoon zo maar wifi modules door elkaar gebruiken.

Nou ja, het werkt.... Hopelijk is dit met de accucellen niet zo'n zooitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:51
drevanhoof schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:54:
Vanmiddag is mijn Marstek Venus E 5kW geleverd. Uitpakken was gemakkelijk in mijn eentje te doen, dankzij de kleine pallet en het goede verpakkingsmateriaal. Stekker er in en in de app snel gevonden. Vervolgens was het wel erg lastig om mijn HW p1 meter te vinden. Eerst een van de Deco X20 mesh potjes vlak bij de Marstek gezet. Netwerk alleen op 2,4 GHz gezet. Op het accespoint alleen maar de MT en de HW p1 toegelaten, alsmede mijn telefoon. Nog steeds geen HW p1 in de app zichtbaar. Vervolgens heb ik alle andere Homewizard meters uitgeschakeld (Powersockets en watermeter) Toen werd plotseling de p1 meter zichtbaar in de app. Nu draait alles prima. De grafiek in Homewizard van de hoofdaansluiting blijft netjes in de buurt van de nul. Tot de batterij leeg is natuurlijk. Ik ben benieuwd.
[Afbeelding]
De mijne komt vrijdag toe, ben benieuwd! Heb je de Marstek middels een HW Energy Socket aangesloten zodat die zichtbaar is in de HW Energy app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MultiPass
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03:23

MultiPass

Ondertitel

Heb je voor die Marstek Venus E grafiek een slimme stekker er tussen gehangen?
Zoja, 1e of 2e (zwaardere) versie !?

Marstek Venus E 5,12Kwh, HW P1, zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totalen123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-05 23:15
Beste Tweakers,

Mijn Venus E batterij (versie 1) moet worden vervangen omdat deze deels defect is (halve capaciteit). Ik zal dan wel een MT versie 2 krijgen. Op afbeeldingen zie ik een kast met twee handvaten. Wel praktisch, maar niet fraai in mijn huiskamer.

Vraag is: Zijn deze handvaten al gemonteerd, kan je ze verwijderen, en hoe ziet dan de bovenkant er uit?

Venus E (V1) V151 + CT003 V114 + ISK5 + 2600 Wp solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
MultiPass schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:13:
[...]

De handvatten worden los meegeleverd en je kunt ze dus weglaten. Er zitten standaard rubberen dopjes in de schroefgaten. Je ziet dus een klein rubber dopje, naar mijn idee niet heel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totalen123
bommel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:05:
[...]

De handvatten worden los meegeleverd en je kunt ze dus weglaten. Er zitten standaard rubberen dopjes in de schroefgaten. Je ziet dus een klein rubber dopje, naar mijn idee niet heel storend.
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SadisticPanda schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:19:
[...]

Andere verpakking dan de mijne. (Ook zonder Beugel). Miss had ik V2 Alpha. Mousse is ook anders. Geen plaats in voorzien voor een Beugel. Bij mij was de plaats er maar zat er geen in

Nu bezig met nieuwe draad te tappen voor 1 wiel.
Gewichten verschillen ook. Eerste was 68 kilo, 2e 67 kilo en deze 64.
jesus

dus we hebben gen1 en dan gen2 alpha, beta etc :*)

dan komt straks gen 3 in q4 of q3 :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Kleine tip voor mensen die issues hebben voor de marstek met wifi te verbinden. Speciale characters vind die niet leuk.

Enfin ik vermoed dat het om het "\" gaat. Bij mijn ouders uur zitten klooien, omdat de marstek niet wou verbinden met hun netwerk. (Stond ook een , en een # teken in het paswoord, die kunnen het ook geweest zijn maar ik gok dat het om \ging.

Die eruit en hupla alles werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzile_24
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-05 19:48
Voor de belgen onder ons; waar hebben jullie de Marstek gekocht?
Is het betrouwbaar om deze via een Nederlandse webshop te bestellen? (qua garantie etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Duravolt. Valt nog af te wachten, hopelijk garantie nooit nodig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:49
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:47:
Duravolt. Valt nog af te wachten, hopelijk garantie nooit nodig :+
Same. Die hebben tenminste een legit magazijn die je kon bekijken via google maps en hebben nog andere activiteiten. Die stekker-batterij is gewoon 1 dude die dat doet van thuisuit (denk ik) en kan stoppen wanneer hij het wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drevanhoof

drevanhoof

Tech geïnteresseerd

Yargo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:11:
[...]

De mijne komt vrijdag toe, ben benieuwd! Heb je de Marstek middels een HW Energy Socket aangesloten zodat die zichtbaar is in de HW Energy app?
Ja, ik heb er een Energy Socket tussen zitten. Ik kan dan zien wat de Marstek levert of afneemt. Waar ik niet aan had gedacht maar wat nu opvalt is dat de grafiek "stroom gebruik" niet meer het totale stroomverbruik aan geeft als de Marstek stroom levert. Dat is achteraf gezien ook wel logisch.

Dre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drevanhoof

drevanhoof

Tech geïnteresseerd

MultiPass schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Ja, die zit er tussen. Ik denk eerste versie met een wat dikkere rand.

Dre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Maxwp schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:04:
[...]
1 woord
Wifi

Of 2 woorden

Goede wifi
Eigen accespoint
Goede wifi ja, eigen AP totaal niet nodig

@Xzile_24 een bij duravolt en 1 bij stekker-,batterij

Alletwee so far top service, zowel afhandeling als levering. (Nog geen support nodig gehad dus weinig over te zeggen)

[ Voor 29% gewijzigd door SadisticPanda op 20-05-2025 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xzile_24 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:40:
Is het betrouwbaar om deze via een Nederlandse webshop te bestellen? (qua garantie etc)
Bij Duravolt geen probleem en ook nog mooie korting met tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:49
drevanhoof schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:16:
[...]

Ja, ik heb er een Energy Socket tussen zitten. Ik kan dan zien wat de Marstek levert of afneemt. Waar ik niet aan had gedacht maar wat nu opvalt is dat de grafiek "stroom gebruik" niet meer het totale stroomverbruik aan geeft als de Marstek stroom levert. Dat is achteraf gezien ook wel logisch.
Ja, dat moet toch ook, anders weet je toch nooit je correcte afname?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
ardana123 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:10:
[...]

Same. Die hebben tenminste een legit magazijn die je kon bekijken via google maps en hebben nog andere activiteiten. Die stekker-batterij is gewoon 1 dude die dat doet van thuisuit (denk ik) en kan stoppen wanneer hij het wilt.
Dat is niet waar. Ik heb de Marstek bij stekker-batterij gekocht met de jaarwisseling en hem daar zelf opgehaald. Dit is ook gewoon een bedrijf met magazijn. Zij hadden zo te zien ook andere activiteiten in de duurzaamheids-sector.

2x MTVenus V151 5.12, CT003 V114 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Het lijkt erop dat met de ct003 en een 10 seconden meter het nu ook beter werkt dan in januari, beide batterijen hebben ongeveer evenveel afgegeven dan 1 batterij op de Shelly . Het lijkt lijkt er dus op dat de boel sneller stabiliseert na een hoge snelle belasting .

Maar meten is weten dus ik heb een hw p1 splitter besteld zodat ik met de home wizard p1 de boel weer kan monitoren.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Weet eigenlijk iemand of de Venus (E) kan samenwerken met een Jupiter (C) wanneer beide geïnstalleerd zijn op zelfde fase (monofase) en aan dezelfde P1 meter gekoppeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Beste, die info is niet correct, stekkerbatterij heeft wel degelijk een groot magazijn in Vriezenveen, ik heb er mijn derde Marstek persoonlijk afgehaald.

Je vertelt gewoon onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-05 18:40
Sinds ingebruikname van de Marstek Venus met de P1-meter (achter een Homewizard splitter) geeft mijn energieleverancier (Greenchoice) geen gegevens meer van verbruik en teruglevering. Verbruik in de app (en website) van Greenchoice is nul. Nu is dat op zich wel heel erg "nul op de meter" maar er zou sprake moeten zijn van aanzienlijke teruglevering door de 31 zonnepanelen (minstens 50kWh per dag), daar wijzigt de Marstek weinig aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XjDaG-iM4zLqvpxJRx2FZUvX-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFUVlRdVBeBO3uJevSd905RA.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die dit herkent? Zou de batterij eerst moeten worden aangemeld bij energieleveren.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 28-05 15:22
MarkBark schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:44:
Sinds ingebruikname van de Marstek Venus met de P1-meter (achter een Homewizard splitter) geeft mijn energieleverancier (Greenchoice) geen gegevens meer van verbruik en teruglevering. Verbruik in de app (en website) van Greenchoice is nul. Nu is dat op zich wel heel erg "nul op de meter" maar er zou sprake moeten zijn van aanzienlijke teruglevering door de 31 zonnepanelen (minstens 50kWh per dag), daar wijzigt de Marstek weinig aan.

[Afbeelding]

Iemand die dit herkent? Zou de batterij eerst moeten worden aangemeld bij energieleveren.nl?
Nee geen last van, ik heb ook Greenchoice en zie wel gewoon mijn verbruik.
Ligt wel 2 dagen achter, laatste dag is de 17e wat hij volledig laat zien.
Maar dat is denk ik normaal.

[ Voor 5% gewijzigd door JB70 op 20-05-2025 08:54 ]

Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v110 | Homey Pro | Home Assistent | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 15:09

[Afbeelding]

Probleem met de splitter? wissel de dongels eens om van poortje anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:51

[Afbeelding]

Denk dat het toeval is... Gewoonn een interfacefout bij GreenChoice, mist bij mij de data van 18 mei...(... ik moet mijn batterij nog krijgen)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

ArjoK schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:53:
[...]

Denk dat het toeval is... GreenChoice mist bij mij de data van 18 mei...(... ik moet mijn batterij nog krijgen)
Green Choice doet strategisch aan extra geld verdienen met die zogenaamde meter storingen 😉.. ik heb ze al wel eens gemaild hierover. Bij iedere klant 1 of 2 euro per maand weg toveren is ook opgeteld makkelijk geld verdienen.

[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 20-05-2025 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totalen123
Xzile_24 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:40:
De mijne gekocht bij Offgridpowerstation.
Heeft ook een website voor Belgie en winkelkeurmerk met score 9.5 (857).

[ Voor 5% gewijzigd door Totalen123 op 20-05-2025 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Laatst online: 11:51
S2S schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:55:
[...]

Green Choice doet strategisch aan extra geld verdienen met die zogenaamde meter storingen .. ik heb ze al wel eens gemaild hierover.
Dat geloof ik niet. jaarafrekeningen maakt gewoon gebruik van de uitgelezen standen van begin contractjaar, jaarwissel en einde contractjaar. Valt niet strategisch aan te verdienen...

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

ArjoK schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:59:
[...]

Dat geloof ik niet. jaarafrekeningen maakt gewoon gebruik van de uitgelezen standen van begin contractjaar, jaarwissel en einde contractjaar. Valt niet strategisch aan te verdienen...
Vast wel, in de omschrijving staat dat ze dan gaan schatten. Aangezien ze vast niet voor dat hele jaar gaan kijken wat de dynamische prijzen waren op die dagen die ze missen . Immers ze hebben de opgenomen en terug geleverde data niet binnen gekregen . (Als ze het netjes doen loopt een systeem dit allemaal na, de data is historisch beschikbaar) En zoals ik al zei er staat letterlijk in hun app dat ze bij een storing gaan schatten en corrigeren. Ze zullen er zelf vast niet armer op worden .

Beste is : ze het laten weten als er storing is, de boel een beetje scherp houden kan geen kwaad.

[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 20-05-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-05 18:40
ArjoK schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:53:
[...]

Denk dat het toeval is... Gewoonn een interfacefout bij GreenChoice, mist bij mij de data van 18 mei...(... ik moet mijn batterij nog krijgen)
Dank voor de info, dan is een storing bij Greenchoice een aannemelijke oorzaak. Zojuist melding daarvan gemaakt bij hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Laatst online: 29-05 20:53
Wie hebben hier de btw terug gevraagd (NL)?
Als ik het goed begrijp moet ik dus eerst opgaaf startende onderneming invullen en opsturen, hoe zit het daarna met btw aangifte zoals de belastingdienst omschrijft?
Want mijn zonnepanelen leveren ook terug, dus hoe maak ik onderscheid tussen wie wat teruglevert en wat ik daarop verdien?

Overigens is het idee NOM maar handelen is nodig voor de belastingteruggave, iedereen snapt het wel :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
[...]

Ik heb alleen ervaring met stekker-batterij en daar zowel contact gehad met Joey als Robbin, met support gelukkig geen ervaring (want alles werkt prima) maar verder alleen maar positief. Toen ik nav de nieuwe kortingsactie belde kreeg ik meteen de korting ook op de reeds geleverde batterij.

We hebben overigens nooit antwoord gekregen van Duravolt mbt omruilgarantie (of heb ik dat ergens gemist)?

[ Voor 7% gewijzigd door bommel op 20-05-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 19:41
Gisteren een mail gekregen van marstek-power.eu; de bestelde batterij wordt vrijdag geleverd. Ik hoop dat de wifi sterk genoeg is om tot in mijn schuurtje een betrouwbaar signaal te geven. Anders wordt dat project 2. Het idee van zo'n accu in huis blijf ik toch wat minder wenselijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Ik ben aan het kijken om de batterij toch in mijn houten garage te zetten. Helaas komt het voor, zeker als het regent de vochtigheid omhoog loopt. Zou dat een probleem opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Erik1805 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:36:
Ik ben aan het kijken om de batterij toch in mijn houten garage te zetten. Helaas komt het voor, zeker als het regent de vochtigheid omhoog loopt. Zou dat een probleem opleveren?
Volgens de specs mag deze zelfs buiten staan. Of dit verstandig is voor de levensduur is een andere vraag. Maar je hebt natuurlijk wel 10 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-05 23:14

mwk

SatScan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:38:
Korte update

Mag ik er voor een ieder op wijzen dat bijna alle metingen in de user interfase vertraagd zijn!
Weet dat bij de overzichten van HW spul er stappen van 5 seconden worden gebruikt.
Het 'echt real time' meten kun je het beste doen door in de CT van de MT app te kijken.
[...]

Enkele handvatten zijn;
- welk type energiemeter heb je? een 1, 5 of 10sec meter?
- bij 10sec energiemeter wijst de praktijk uit dat een CT002 effectiever werkt.
- voor een 1 en 5 sec energiemeter is een CT003 de simpelste oplossing
- instellen van drie-fasensom per batterij of per fase uit kan maken afhankelijk van je energieverbruikers.
- meten van resultaten het beste over een periode van tenminste 24u kan worden gedaan
Zijn er al praktijkervaringen met de CT002?
Ik zit met issue dat ik een 10s meter heb. De CT003 sturing ging daardoor steeds omschakelen van laden naar ontladen. Ik heb nu een CT001 maar die doet het slecht bij lage belasting. En sinds accu firmware 1.51 wil de accu niet meer koppelen aan deze meter.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:29

DinX

Motormuis

[...]

Klopt. Ik heb eerst een offerte gevraagd bij stekker-batterij. Maar als ik dan ging zoeken op maps, KvK enzo kwam ik enkel zaken tegen als werkkledijg, reclame,... Absoluut niks in de sector.

Dezelfde dag ook een offerte gevraagd bij Durtavolt/Duramotion en daar had ik meteen een beter gevoel voor (en nog een stuk goedkoper ook voor mijn 2 batterijen). Daar is het tenminste een bedrijf in de sector, meer dan 10 bestelwagens voor zonnepanelen op de oprit enzo.

Meteen besteld en de dag erop van België naar daar gereden. Heel erg groot magazijn, heel veel bedrijvigheid en supervriendelijke mensen. Stonden ook een hele hoop andere bestellingen van batterijen klaar. Ze hebben me netjes geholpen de batterijen in de pick-up te laden, overschrijven daar gedaan en klaar.

Ze leveren er ook nog een fatsoenlijke handleiding bij die ze zelf gemaakt hebben met een heel stappenplan, foto's,... Dikke aanrader

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ik ben aan het oriënteren voor een plug-in batterij voor een familielid.

Ik begrijp dat deze batterij kan laden op goedkope uren en dan NOM kan doen. Erg belangrijk want deze persoon heeft géén PV. Veel "zon opslaan" plug ins vallen dus direct af.

Maar kijkt de batterij niet vooruit voor strategisch ontladen?

Als in: morgen tussen 13:00 en 14:00 is de prijs min 30 cent dus ik ontlaad 's nachts alles en zorg dat ik leeg ben, ook als ik dan stroom verkoop ipv zelf gebruik.

Is dit iets dat nog in ontwikkeling is of wordt er echt op gestuurd dat dit product NOM doet en niet actief elektriciteit exporteert bij hoge EPEX prijzen?

Verder een waanzinnige prijs zeg met die Tweakers korting. Kan geen 5kWh batterij vinden die überhaupt in de buurt komt.

[ Voor 11% gewijzigd door ApexAlpha op 20-05-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:59
ApexAlpha schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:29:
Ik ben aan het oriënteren voor een plug-in batterij voor een familielid.

Ik begrijp dat deze batterij kan laden op goedkope uren en dan NOM kan doen. Erg belangrijk want deze persoon heeft géén PV. Veel "zon opslaan" plug ins vallen dus direct af.

Maar kijkt de batterij niet vooruit voor strategisch ontladen?

Als in: morgen tussen 13:00 en 14:00 is de prijs min 30 cent dus ik ontlaad 's nachts alles en zorg dat ik leeg ben, ook als ik dan stroom verkoop ipv zelf gebruik.

Is dit iets dat nog in ontwikkeling is of wordt er echt op gestuurd dat dit product NOM doet en niet actief elektriciteit exporteert bij hoge EPEX prijzen?

Verder een waanzinnige prijs zeg met die Tweakers korting. Kan geen 5kWh batterij vinden die überhaupt in de buurt komt.
Nope, zo slim is de AI regeling (nog) niet.
Dat is echter wel manueel op te lossen en je kunt vrij eenvoudig wisselen tussen de AI mode en Manual (zelf ingegeven ontlaadtijd en -wattage).

Het sturen op EPEX prijzen is nu nog alleen puur op laagste prijs 2 uur lang laden tot vol. In die tijdsperiode gaat hij ook niet NOM draaien, zelfs als de accu al vol is.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alleedan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:07
Gisteren mijn Marstek Venus E ontvangen ( van stekker-batterij.nl ) , aangesloten met de P1 van HW.
Is toch wel echt Plug & Play , werkte onmiddellijk zonder enige foutmelding .
Hopelijk blijft dit zo :)
Nu nog wachten op de homologatie van Synergrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Joarie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:42:
[...]

Nope, zo slim is de AI regeling (nog) niet.
Dat is echter wel manueel op te lossen en je kunt vrij eenvoudig wisselen tussen de AI mode en Manual (zelf ingegeven ontlaadtijd en -wattage).

Het sturen op EPEX prijzen is nu nog alleen puur op laagste prijs 2 uur lang laden tot vol. In die tijdsperiode gaat hij ook niet NOM draaien, zelfs als de accu al vol is.
Mhh, dat klinkt wel érg matig.

En dat zelf aansturen is leuk, maar aangezien dit voor een familielid is zoek ik meer dan een set-and-forget optie...

Op zich is dit 'algoritme' wel al goed voor 90% van de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
bommel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:15:
[...]

We hebben overigens nooit antwoord gekregen van Duravolt mbt omruilgarantie (of heb ik dat ergens gemist)?
Jawel... zie bericht van Duramotion op 16 mei om 13u50

BE 2 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E360 1P

Pagina: 1 ... 156 ... 169 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.