Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:59
ApexAlpha schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:46:
[...]

Mhh, dat klinkt wel érg matig.

En dat zelf aansturen is leuk, maar aangezien dit voor een familielid is zoek ik meer dan een set-and-forget optie...

Op zich is dit 'algoritme' wel al goed voor 90% van de tijd.
Je ziet dat het prima werkt voor iemand die niet het onderste uit de kan wil halen. Ik merk zelf dat ik wel actief achter de knoppen zit om de schakelen tussen AI/zelfconsumptie/Manueel vanwege de veranderingen in weer (aantal zonuren) en de EPEX prijs. Er zijn nog te veel IF/THEN scenarios die niet in het AI model zitten :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:18

d3x

ApexAlpha schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:46:
[...]

Mhh, dat klinkt wel érg matig.

En dat zelf aansturen is leuk, maar aangezien dit voor een familielid is zoek ik meer dan een set-and-forget optie...

Op zich is dit 'algoritme' wel al goed voor 90% van de tijd.
enkel werken via aan en verkoop is centjes politiek... zolang de batterij deze prijs heeft (en dan is plug al heel wat goedkoper) brand je meer cycli dan eigenlijk het opbrengt.

weet niet of je BE of NL bent, kan wel een verschil zijn. doe ermee wat je wil, maar de MT kan het momenteel nog niet, de AI gaat 2 goedkoopste uren inladen.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28

DinX

Motormuis

Hier net maar eens een HomeWizard actieve splitter geplaatst maar mijn CT003 lijkt nog altijd niks binnen te krijgen... (de switch laat wel data zien).

Ik heb een Landis+Gyr E360-3P meter, jammer genoeg niet net dezelfde als op de foto in de app.
De HomeWizard krijgt wel vrolijk data binnen.

Ik zie hier echter in de comments wel mensen voorbij komen die die 3 fasen meter hebben waar het wel werkt :/ En de CT003 is wel echt nodig gezien ik 2 batterijen heb die bij momenten vechten met elkaar.

Maar een ticket ingeschoten via de app. Enig idee hoe lang het duurt eer je daar respons krijgt ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:39
d3x schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:04:
[...]
enkel werken via aan en verkoop is centjes politiek... zolang de batterij deze prijs heeft (en dan is plug al heel wat goedkoper) brand je meer cycli dan eigenlijk het opbrengt.

weet niet of je BE of NL bent, kan wel een verschil zijn. doe ermee wat je wil, maar de MT kan het momenteel nog niet, de AI gaat 2 goedkoopste uren inladen.
In BE is het een verloren zaak, dat gaat nooit rendabel zijn. Enkel interessant als je panelen hebt.
Waarom eigenlijk enkel een batterij installeren en ook geen plugin panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 19:00
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:09:
[...]

In BE is het een verloren zaak, dat gaat nooit rendabel zijn. Enkel interessant als je panelen hebt.
Waarom eigenlijk enkel een batterij installeren en ook geen plugin panelen?
In Nederland is de stroomprijs van april t/m september tussen 12:00 en 15:00 of praktisch 0 of negatief zelfs. Dit door het giga aantal zonnepanelen.

Door de hoeveel wind op de Noordzee krijg je dit fenomeen ook steeds vaker in de winter als het waait.

Door elke dag op de goedkoopste uren te laden en dan zoveel mogelijk daarop draaien kun je een redelijke besparing eruit halen. (En ook CO2 en netcongestie help je ermee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37
macedpo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:57:
[...]
Jawel... zie bericht van Duramotion op 16 mei om 13u50
Ah ik zie het nu, had ik idd gemist (soms ook zoveel berichten hier), top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 19:23

S2S

DinX schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:07:
Hier net maar eens een HomeWizard actieve splitter geplaatst maar mijn CT003 lijkt nog altijd niks binnen te krijgen... (de switch laat wel data zien).

Ik heb een Landis+Gyr E360-3P meter, jammer genoeg niet net dezelfde als op de foto in de app.

Ik zie hier echter in de comments wel mensen voorbij komen die die 3 fasen meter hebben waar het wel werkt :/ En de CT003 is wel echt nodig gezien ik 2 batterijen heb die bij momenten vechten met elkaar.

Maar een ticket ingeschoten via de app. Enig idee hoe lang het duurt eer je daar respons krijgt ?
Ik draai zelf een meter uit de lijst die hier werkt. (Mijn meter staat er niet tussen ) maar deze werkt wel. Als alle data maar door komt . Dus dat kan je nog even proberen .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

ApexAlpha schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:15:
[...]

In Nederland is de stroomprijs van april t/m september tussen 12:00 en 15:00 of praktisch 0 of negatief zelfs. Dit door het giga aantal zonnepanelen.

Door de hoeveel wind op de Noordzee krijg je dit fenomeen ook steeds vaker in de winter als het waait.

Door elke dag op de goedkoopste uren te laden en dan zoveel mogelijk daarop draaien kun je een redelijke besparing eruit halen. (En ook CO2 en netcongestie help je ermee)
taxen en belastingen betaal je sowieso op basis van je afname (ten minste in BE al met digi meter). Als je dan nog eens rekening neemt met het feit van de in-out van batterij en dus met rendement zit van 75% is dat zeer debateerbaar zou ik zeggen, ja er zijn magische uren, maar dat blijft niet zo, er komen garantie afschakel maatregelen.

de echte winst en terugverdienen is echt wel via PV, waar je upload afh van maand maar enkele cent is.

als voorbeeld mijn variabele prijs vorige maand was 8cent. ja met dynamisch contract waren er wat uren die in de minus gegaan zijn of laat on stellen bijna 0. van die 8 cent verlies je dus 25% rendement dus is het nog 6 cent.

neem daj je 4kwh hebt geladen per dag met gemiddeld 0 is dat 90-100eur per jaar, daar ga je geen ROI halen. Je kan meer ROI halen om dat in je EV te duwen.

[ Voor 15% gewijzigd door d3x op 20-05-2025 11:48 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:39

Misschien hetzelfde probleem als @DSSW, lees even zijn laatste bericht(en) terug voor meer info en vraag in feedback in app alvast V32 voor je CT003.

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
d3x schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:37:
[...]

taxen en belastingen betaal je sowieso op basis van je afname (ten minste in BE al met digi meter). Als je dan nog eens rekening neemt met het feit van de in-out van batterij en dus met rendement zit van 75% is dat zeer debateerbaar zou ik zeggen, ja er zijn magische uren, maar dat blijft niet zo, er komen garantie afschakel maatregelen.

de echte winst en terugverdienen is echt wel via PV, waar je upload afh van maand maar enkele cent is.
Die belasting is om 14:00 hetzelfde als om 20:00 in Nederland, dat maakt geen verschil.

Als ik vandaag kijk in NL: van 12:00 tot 15:00 prijs: 3 cent per kWh.

Avondprijs: ~20 cent, piekt op 23 cent.

Dat is ongeveer elke werkdag zo van april tot september, en in de weekenden is de prijs vaan negatief.

Klinkt mij een prima business case. Wellicht dat er nog een klein paneel bij kan maar hij heeft geen dak en enkel een klein balkon op het noorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

ApexAlpha schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Die belasting is om 14:00 hetzelfde als om 20:00 in Nederland, dat maakt geen verschil.

Als ik vandaag kijk in NL: van 12:00 tot 15:00 prijs: 3 cent per kWh.

Avondprijs: ~20 cent, piekt op 23 cent.

Dat is ongeveer elke werkdag zo van april tot september, en in de weekenden is de prijs vaan negatief.

Klinkt mij een prima business case. Wellicht dat er nog een klein paneel bij kan maar hij heeft geen dak en enkel een klein balkon op het noorden.
maar dat komt omdat je zelf dynmaisch tarief hebt, zoals vermeld, een variabel tarief kost momenteel 8 cent/mnd. Je gaat een device toevoegen omdat je in de miserie komt op de slechte uren, dan zit er probleem in je verbruik cyclus. dan moet je niet uitgaan van worst - best case, dan moet je kijken wat er als alternatief is. die ROI van die batterij haal je er niet uit. Een variabel gaat je overall minder kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door d3x op 20-05-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:37
ApexAlpha schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:15:
[...]

In België ook, maar je betaald voor elke kWh van het net ook netkosten, accijns en andere heffingen. Dat laatste is ongeveer 20cent/kWh. Dus de naaktestroomprijs moet al -20cent/kWh zijn om gratis stroom te hebben.

Reken dan ook nog dan zo'n Marstek batterij een 70% RTE heeft (gemeten met een externe meter) en dan is dat dynamisch handelen niet zo interessant meer.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
d3x schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:50:
[...]

maar dat komt omdat je zelf dynmaisch tarief hebt, zoals vermeld, een variabel tarief kost momenteel 8 cent/mnd. Je gaat een device toevoegen omdat je in de miserie komt op de slechte uren, dan zit er probleem in je verbruik cyclus. dan moet je niet uitgaan van worst - best case, dan moet je kijken wat er als alternatief is. die ROI van die batterij haal je er niet uit. Een variabel gaat je overall minder kosten.
Ja uiteraard is dit met een dynamisch tarief.

Verder spelen Co2 besparing en helpen bij netcongestie voor mij ook mee ipv 100% economisch, dan investeer ik wel €1200 in de S&P500.

Het "handelen" is ook niet super belangrijk maar zou toch jammer zijn als je de pieken van 80 cent in de winter bij afnemen en dalen van min 42 cent zoals vorig weekend niet kan meepakken.

[ Voor 11% gewijzigd door ApexAlpha op 20-05-2025 11:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeepertje
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 00:30
Sinds update van V108 naar 114 heb ik geen lezing meer op de CT003. Na 1 week communicatie via de app en 3x vragen eindelijk een andere versie gekregen.
Uploaden en NOM draaien 👌
Er is nu dus ook reeds een V115 voor de CT003 welke voor mijn Sagemcom de redding bleek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Kxsq2-vsCCzPTLfS-TZpveCh-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZMJfAw3KXevOUlKXOVXTGfuk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommel
Jeepertje schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:00:
Sinds update van V108 naar 114 heb ik geen lezing meer op de CT003. Na 1 week communicatie via de app en 3x vragen eindelijk een andere versie gekregen.
Er is nu dus ook reeds een V115 voor de CT003 welke voor mijn Sagemcom de redding bleek.
[Afbeelding]
Ik blijf het apart vinden dat je die updates moet aanvragen via support, dat is voor hun ook een boel werk. Waarom niet aanbieden als stable en ea versies die je zelf kunt kiezen uit de app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:16
bommel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:24:
[...]
Waarom niet aanbieden als stable en ea versies die je zelf kunt kiezen uit de app...
Stel hen de vraag eens via de app :P

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:06
ardana123 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:10:
[...]

Same. Die hebben tenminste een legit magazijn die je kon bekijken via google maps en hebben nog andere activiteiten. Die stekker-batterij is gewoon 1 dude die dat doet van thuisuit (denk ik) en kan stoppen wanneer hij het wilt.
Denken is niet weten hé ;) Als Vlaming heb ik er ook één bij stekker-batterij gekocht, prima communicatie, terugbetaling van het verschil wegens actie Duravolt. Stond ook op 3 dagen hier en de transporteur zijn vrachtwagen zat nog vol batterijen om uit te leveren in Belgïe. Stekker-Batterij is deel van Voltadel, toch geen nitwits naar wat ik eerst opgezocht heb. En neen, ik heb geen aandelen 8)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002

DinX

Motormuis

[Afbeelding]
Hoe heb je die v115 gekregen? Hier zegt hij dat hij de laatste heeft met v114

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeepertje
DinX schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:45:
[...]

Hoe heb je die v115 gekregen? Hier zegt hij dat hij de laatste heeft met v114
Via de app, na 1 week problemen en 3x gevraagd om een andere versie te uploaden...

[ Voor 5% gewijzigd door Jeepertje op 20-05-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:07

Ik heb dezelfde meter en verwacht eind deze week/begin volgende week de CT003 en batterij te ontvangen. Ik heb momenteel al een RJ12 splitter in de P1 poort zitten waar 1 uitgang naar m'n Home Assistant systeem loopt en de andere uitgang voor de CT003 gereserveerd is. Mocht ik het aan de praat krijgen laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
Tot wanneer loopt de DuraVolt actie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]
Welk type sagemcom heb jij?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepertje
DSSW schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:20:
[...]

Welk type sagemcom heb jij?
Mijn digitale meter is de Sagemcom XS212, welke niet in de lijst staat, maar met versie 107 en nu met 115 perfect werkt als ik de XS210 selecteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeepertje schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Mijn digitale meter is de Sagemcom XS212, welke niet in de lijst staat, maar met versie 107 en nu met 115 perfect werkt als ik de XS210 selecteer.
Ik heb de Sagemcom XT211 en die liep ook goed met de V107, niet meer met de V114, dan terug wel met de V32, dan pushen ze opnieuw de V114, dacht ze misschien deed ik iets mis met de download, terug de V114 geïnstalleerd, weer niks meer, nu gevraagd om de V32 terug te pushen, maar misschien is die V115 ook wel een oplossing voor mij...wie ziet het licht nog met de versies en bijhorende DM's?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DinX schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:21:
[...]

Klopt. Ik heb eerst een offerte gevraagd bij stekker-batterij. Maar als ik dan ging zoeken op maps, KvK enzo kwam ik enkel zaken tegen als werkkledijg, reclame,... Absoluut niks in de sector.

Dezelfde dag ook een offerte gevraagd bij Durtavolt/Duramotion en daar had ik meteen een beter gevoel voor (en nog een stuk goedkoper ook voor mijn 2 batterijen). Daar is het tenminste een bedrijf in de sector, meer dan 10 bestelwagens voor zonnepanelen op de oprit enzo.

Meteen besteld en de dag erop van België naar daar gereden. Heel erg groot magazijn, heel veel bedrijvigheid en supervriendelijke mensen. Stonden ook een hele hoop andere bestellingen van batterijen klaar. Ze hebben me netjes geholpen de batterijen in de pick-up te laden, overschrijven daar gedaan en klaar.

Ze leveren er ook nog een fatsoenlijke handleiding bij die ze zelf gemaakt hebben met een heel stappenplan, foto's,... Dikke aanrader
Beter maps leren gebruiken :+

Voltadel googelen en je zal een groot magazijn vinden in Vriezenveen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Jeepertje schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:22:
[...]

ik heb zelfde XS212 meter maar dan 1 fase
bij mij werkt die perfect op de CT003 als ik de s211 kies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 13:57
d3x schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Bij mij gaan de batterijen niet spontaan laden vanuit de ai stand op de goedkoopste uren van de dag. Ik heb dat speciaal getest. Overigens moet ik erbij zeggen dat dat ook vaak niet zinvol zou zijn. Maar voor mij is het nog immer een raadsel op basis van welk regels de ai nu eigenlijk werkt? Iemand?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
stil schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:29:
[...]

Bij mij gaan de batterijen niet spontaan laden vanuit de ai stand op de goedkoopste uren van de dag. Ik heb dat speciaal getest. Overigens moet ik erbij zeggen dat dat ook vaak niet zinvol zou zijn. Maar voor mij is het nog immer een raadsel op basis van welk regels de ai nu eigenlijk werkt? Iemand?
Vaag, dat zou toch de reden zijn van de stand Auto/AI? Je wil juist op de goedkoopste momenten laden lijkt mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Erik1805 op 20-05-2025 15:32 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB70
  • Laatst online: 15-09 11:09
Erik1805 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Vaag, dat zou toch de reden zijn van de stand Auto/AI? Je wil juist op de goedkoopste momenten laden lijkt mij.
Met zonnepanelen is het laden gratis als deze schijnt.
Als dan de stroom goedkoop is, wil je nog steeds niet laden vanuit het net, maar vanuit de zon.
Dus je wilt dat dan toch combineren.

Als je zonnepanelen hebt zie ik nut niet zo in van die AI stand.
Tenzij straks in de winter de stroom goedkoop is (door wind), of 's avonds.

Dan wil je toch een combinatie stand (zowel AI als AUTO) in de app gerealiseerd hebben.
Of zie ik dat verkeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door JB70 op 20-05-2025 16:01 ]

Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v116 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
stil schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:29:
[...]

Heb je een Tibber account token ingevoerd bij AI modus?
Heb het zelf nog niet getest, maar ik neem aan dat hij zo weet wanneer de dure en goedkope uren zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYIa8MEncI_E5sLavP8NVPiBtUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Jt4XzxeH0dbZLfW5Ar1PUCE.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:39
Zijn er anderen met een ZIV energiemeter (wij hebben Enexis)?
Het is er wel een van de nieuwste generatie, maar verder kan ik er helemaal niks over vinden op internet. Zal ik straks als ik de batterijen heb net zien dat het bij mij niet werkt met de CT003... :')
De Homewizard P1 meter werkt trouwens prima.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
jevin20 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:19:
Zijn er anderen met een ZIV energiemeter (wij hebben Enexis)?
Het is er wel een van de nieuwste generatie, maar verder kan ik er helemaal niks over vinden op internet. Zal ik straks als ik de batterijen heb net zien dat het bij mij niet werkt met de CT003... :')
De Homewizard P1 meter werkt trouwens prima.
Er zijn 3 Tweakers met een ZIV meter:
https://docs.google.com/s...3VvmdLb7YOP-AvZnc3o5ZeX5w

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-09 10:12
Ik wordt echt helemaal gek...

Ik heb sinds vandaag een Marstek Venus 5kW.
Ik heb de P1 meter van Marstek die zat er meteen bij.
Beide, de batterij en de P1 zitten op hetzelfde (2,5) netwerk.
Maar wat ik ook probeer ik krijg het niet voor elkaar om ze samen te koppelen.
Ik krijg contant deze melding. Wordt er helemaal lijp van.
Heeft iemand dit ook gehad?

Vast eerder gevraagd maar mijn hoofd staat er niet naar om alles te gaan lezen nu haha
Dat CT icoontje op de hoofdpagina wil maar niet groen worden.

Kan iemand mij op weg helpen? Of moet ik die P1 dongel van mastek maar naar het afvaldepot brengen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38LYgRIN6CJtFAERjFPcEvqGNRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEsey9ZLNi83ivQ968LsL8NH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3h1iqU0Ju5bpxuG0uxkvryKOik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKChcCAkIlw2miWf88OoOboC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• basvanderploeg
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-08 15:31
Ik heb m’n Homey-widget inmiddels wat verder uitgewerkt. Nu met verschillende animaties die realtime laten zien wat de batterij doet.

Aangezien er nog geen echte officiële Marstek API is kan ik deze lastig delen, maar wellicht om ik hem in de toekomst alsnog publiek uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 13:57
pms1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:06:
[...]

Heb je een Tibber account token ingevoerd bij AI modus?
Heb het zelf nog niet getest, maar ik neem aan dat hij zo weet wanneer de dure en goedkope uren zijn.

[Afbeelding]
Wat is het verschil met nordpol?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arjanski schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:02:

Vast eerder gevraagd maar mijn hoofd staat er niet naar om alles te gaan lezen nu haha

Kan iemand mij op weg helpen? Of moet ik die P1 dongel van mastek maar naar het afvaldepot brengen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je GPS en locatiemachtiging voor de Marstek app op staan en BT verbinding met de batterij?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
basvanderploeg schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:30:
Ik heb m’n Homey-widget inmiddels wat verder uitgewerkt. Nu met verschillende animaties die realtime laten zien wat de batterij doet.

Aangezien er nog geen echte officiële Marstek API is kan ik deze lastig delen, maar wellicht om ik hem in de toekomst alsnog publiek uitbrengen.
Prachtig! We hebben geduld, gewoon al blij dat er iemand mee bezig is :)
Hoe kom je aan de data? Via de netwerkverbinding en ongedocumenteerde methode of is dat via modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
PNARI schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:41:
[...]

Heb je GPS en locatiemachtiging voor de Marstek app op staan en BT verbinding met de batterij?
Beide Ja, dank voor de snelle reactie! Heb van alles geprobeerd. Stekker er uit, fabrieksinstelingen ( al lijkt er dan eigenlijk niet echt veel te gebeuren, ze blijven bij apparaten staan).

Ik was zo blij dat ie kwam nu misschien beetje spijt.. Ik dacht echt dit is een goede en leuke prijs ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
5 minuten installeren zeggen ze dan..

Hahahahahahah

Het is meer plug en pray.

Heb een technische (electronica) opleiding dus dat mag het probleem niet zijn.

Mot ik dan toch naar een HomeWizard P1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Moet ipv mot :D Het C1 Lampje op de batterij gaat ook niet branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MultiPass
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 14:24

MultiPass

Ondertitel

Arjanski schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:57:
5 minuten installeren zeggen ze dan..

Hahahahahahah
Het is meer plug en pray.
Heb een technische (electronica) opleiding dus dat mag het probleem niet zijn.
Mot ik dan toch naar een HomeWizard P1?
Ik heb er ook vandaag een Venus E binnengekregen.
Aan mijn kant hetzelfde geklooi, ICT’er hier, om de P1 van HW gekoppeld te krijgen.
(na een uurtje apenk(l)ooien is dat inmiddels wel gelukt)

Maar ik heb de MT nog niet zien laden of ontladen. Hij blijft in stand-by staan icm. zelf-consumptie.
Iemand nog een idee ?

Marstek Venus E 5,12Kwh, HW P1, zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:59
MultiPass schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:11:
[...]

Aan mijn kant hetzelfde geklooi, ICT’er hier, om de P1 van HW gekoppeld te krijgen.

Maar ik heb de MT nog niet zien laden of ontladen. Hij blijft in stand-by staan icm. zelf-consumptie.
Iemand nog een idee ?
Dat is meestal een wifi gerelateerd probleem.
Dan heeft hij onvoldoende ontvangst van de HW.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
MultiPass schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:11:
[...]

Iemand nog een idee ?
Vast van dezelfde leverancier :D Waar pas die korting was of nog is van 1475 euro)
Dus met een Home Wizard lukt het wel?
Mmmmmm
Ik zie ook alleen standbye staan, maar ja ik heb nog geen P1 koppeling. Is ook nieuw voor ons. Straks praten we helemaal mee met die ervaren tweakers hier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Mijn wifi zender zit 20 cm van de batterij vandaan en de P1 dongel een meter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Ik voel aan mijn grote teen dat de P1 dongel van Marstek op dit moment niet werkt (softwareversie??)
Dus heb maar een HW besteld.
Er staat dat ik hem moregen krijg. Zo "lang" wil ik nog wel wachten...

Ik ben een semi ict-er. Dus ja. Weet er heel veel van, laten we het zo zeggen :D

Maar vind wel minder, had vanavond al kunnen besparen!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjanski schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:37:
Ik voel aan mijn grote teen dat de P1 dongel van Marstek op dit moment niet werkt (softwareversie??)
Dus heb maar een HW besteld.
Er staat dat ik hem moregen krijg. Zo "lang" wil ik nog wel wachten...

Ik ben een semi ict-er. Dus ja. Weet er heel veel van, laten we het zo zeggen :D

Maar vind wel minder, had vanavond al kunnen besparen!! :D
Welke firmware op batterij en CT003?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HWp1 ct003 en shelly werken hier allemaal, eerst werkte er niks.
Volle bak wifi maakte ook niks uit.

Ik ben uiteindelijk naar een kleine travel router gegaan voor de MT en de ct welke ik wou gebruiken.
Sindsdien draait het hier feilloos.

Er zit een vorm van zwarte magie in de kpn router die niet samen wou werken met de MT.
Nochtans draait wel de hele rest van de wifi zaken prima op de kpn router inclusief tig hw plugs en dinrail meters en de hw p1.
Toch kon ik het met de MT via die router noet voor elkaar krijgen..

Dat zeg ik, zwarte magie... ik ben dan ook meer wtb dan ict ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MultiPass

MultiPass

Ondertitel

Arjanski schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:24:
[...]
Vast van dezelfde leverancier :D Waar pas die korting was of nog is van 1475 euro)
Dus met een Home Wizard lukt het wel?
Mmmmmm
Ik zie ook alleen standbye staan, maar ja ik heb nog geen P1 koppeling. Is ook nieuw voor ons. Straks praten we helemaal mee met die ervaren tweakers hier :D
Nee, van marstek.nl , maar wel met korting omdat ik hem ergens anders goedkoper zag O-)
( het is de versie zonder wandbeugels, met handgrepen bovenop )
Ja, inderdaad, met HW P1.

Ik heb een ticket ingeschoten vanuit de app. Maar eens kijken waar ze mee komen . . .
( en ik hoopte vanavond en vannacht al nom te kunnen gaan draaien . . . )

[ Voor 4% gewijzigd door MultiPass op 20-05-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:39:

Ik ben uiteindelijk naar een kleine travel router gegaan voor de MT en de ct welke ik wou gebruiken.

Er zit een vorm van zwarte magie in de kpn router die niet samen wou werken met de MT.
Nochtans draait wel de hele rest van de wifi zaken prima op de kpn router inclusief tig hw plugs en dinrail meters en de hw p1.

Identiek zelfde probleem hier in BE, 2 maanden geleden continu problemen toen alles op Telenet router hing, nochthans perfect signaal, telenet router stond amper 1,5m vvan de batterijen... CT die niet koppelde en geregeld uitviel.Op advies hier bij de tweakers apart APtje gekocht van TPLink, dat enkel gebruikt voor de batterijen, shelly, HW P1 en CT003, als je dan de juist firmware hebt V151 voor MT en V114 of V32 voor de CT003 (afhankelijk van type DM) dan draait het als een fluitje.Ook met de HW P1 en shelly geen enkele uitval meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
Iemand al in de app feedback gevraagd of ook de HW P1 compatibel gaat worden voor meerdere batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:44:
[...]

Identiek zelfde probleem hier in BE, 2 maanden geleden continu problementoen alles op Telenet router hing, nochthans perfect signaal, telenet router stond amper 1,5m vvan de batterijen... CT die niet koppelde en geregeld uitviel.Op advies hier bij de tweakers apart APtje gekocht van TPLink, dat enkel gebruikt voor de batterijen, shelly, HW P1 en CT003, als je dan de juist firmware hebt V151 voor MT en V114 of V32 voor de CT003 (afhankelijk van type DM) dan draait het als een fluitje.
Dat dus!
Ik heb ook nog in de instellingen van de kpn router zitten klooien maar ik heb daar gewoon te weinig verstand van, wat wat is en welke instellingen wat doen..

Ik heb de gl-ar300m router voor de MT en ct
Werkt perfect.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
DSSW schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:39:
[...]

Welke firmware op batterij en CT003?
De nieuwste, daar kwam de app meteen mee.

Batterij: V151

P1: V114

Al die namen ook, CT003, CT, P1, HW tecneuten (ben ik ook) zijn rare mensen. :D

Ik zie wel van alles voorbij komen van de Slimme meter bij die CT003 dus dat lijkt goed te zijn.

Alleen als ik naar configureren ga dan gaat het fout steeds.

Heb nu denk wel 50 keer op wilt u wachten > ok geklikt..

(sorry wordt soms een beetje melig van die techniek, dan ga ik wat grapjes maken anders wordt mijn hoofdje gek na de hele dag proberen, gaat nooit in 1 keer, terwijl ik van te voren dacht. Moet easypeasy zijn. Als je de reclames ziet... Ja en als je dat gezegd hebt...)

Dat is de goden verzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:48:
[...]

Dat dus!
Ik heb ook nog in de instellingen van de kpn router zitten klooien maar ik heb daar gewoon te weinig verstand van, wat wat is en welke instellingen wat doen..

Ik heb de gl-ar300m router voor de MT en ct
Werkt perfect.
Owww KPN modem... grrrrrr

Dat type wat jij aangeeft als ik zoek op internet zie ik een heel klein dingetje, is dat gewoon alleen een routertje? Een soort van wifi uitbreid kastje of heb ik dat mis?
Ik heb het nu met een extra wifit vlakbij de CT en de Batterij. Maar lukt dus niet ook.

Maar je hebt nog wel de KPN modem? V10? V10a? V12?

Misschien te vroeg met HW P1 betelling :D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Arjanski schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:57:
[...]

Dat type wat jij aangeeft als ik zoek op internet zie ik een heel klein dingetje, is dat gewoon alleen een routertje? Een soort van wifi uitbreid kastje of heb ik dat mis?
Ik heb het nu met een extra wifit vlakbij de CT en de Batterij. Maar lukt dus niet ook.

Is inderdaad maar een heel klein doosje, lan kabel naar de kpn modem voor internet en de rest via wifi.
Al heb ik de shelly ook met een lan kabel aan dat bakje hangen.
De afstand en de hoeveelheid muren tussen de Marsteks en de meterkast is wat te groot.
Ik had eerst 1 accu in de meterkast met dat bakje en toen werkte uiteindelijk alles wel prima.
Maar nu heb ik 3 accu's dus ze staan nu in de schuur met een eigen onderverdeler en twin utp plus dat kleine modem bakje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TNHKn-zLNLWaDLOoNhZRjL0I2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vU95GLZxtxRpK9MaR75fpuNv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZqXdg6aE2rYhlFwtH_etQYWGoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rEVZes6eCtljyi47fEGI1P2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUlLABbhwSiKM9uofo2DDa2JgyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFO3ClGPHKhM5j0q193PGQP3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald.42 op 20-05-2025 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Een heel interessante video met interview over de nieuwe Marstek Venus E v3 van intersolar (zet in engels):
YouTube: MARSTEK neue Balkonkraftwerk Speicher, Bidirektionale Wallbox, große...

- alles van batterij in huis gemaakt in hun 4 fabrieken
- 16kg minder dan voorganger
- aluminium ipv staal voor behuizing
- geïntegreerde handvaten aan zijkant
- lokale en cloud API
- dynamische tarieven kiezen
- twee RJ45 poorten, iets met LAN, Modbus en RS485 en omvormers integreren

En de Marstek Venus C is dus effectief "discontinued" :'(

De v2 voelt al oud aan als je die v3 upgrades ziet :+
Gaat daar echt wel in sneltempo bij Marstek.

[ Voor 38% gewijzigd door Avenger 2.0 op 20-05-2025 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arjanski schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:57:
[...]

Gewoon apart simpel routertje en het zal werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanski
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:15:
[...]

Is inderdaad maar een heel klein doosje, lan kabel naar de kpn modem voor internet en de rest via wifi.
De afstand en de hoeveelheid muren tussen de Marsteks en de meterkast is wat te groot.
Ik had eerst 1 accu in de meterkast met dat bakje en toen werkte uiteindelijk alles wel prima.
Maar nu heb ik 3 accu's dus ze staan nu in de schuur met een eigen onderverdeler en twin utp plus dat kleine modem bakje.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sow dat ziet er gaaf uit allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Klopt het nou dat je 2x een 2,5kW hebt en 1 5,2kW?
Dat is in de toekomst misschien ook een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Arjanski schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:27:
Klopt het nou dat je 2x een 2,5kW hebt en 1 5,2kW?
Dat is in de toekomst misschien ook een optie.
Nee is 3x 5,12.
De grootste is van de eerste batch de twee kleinere zijn een nieuwer model.
Ik heb verder in prestaties geen verschil kunnen ontdekken.
Alleen jammer dat ze niet identiek gebouwd zijn voor het zicht.
Aan de andere kant er staan inmiddels 6 fietsen en een grasmaaier voor en de led bar is voorzien van zwart plakband.
Dus tja ik zie het eigenlijk ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:31:
[...]

Nee is 3x 5,12.
De grootste is van de eerste batch de twee kleinere zijn een nieuwer model.
Ik heb verder in prestaties geen verschil kunnen ontdekken.
Alleen jammer dat ze niet identiek gebouwd zijn voor het zicht.
Aan de andere kant er staan inmiddels 6 fietsen en een grasmaaier voor en de led bar is voorzien van zwart plakband.
Dus tja ik zie het eigenlijk ook niet meer.
Hahaha Soms gaat het om de details he. :D lache

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:40
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:39:

Hier werkt het perfect en stabiel op een KPN 1 Gig glas aansluiting (box12) wel na plaatsing van een superwifi ontvanger.in de hal op de meterkast en binnen 2 meter van de accu.
Dus het kan wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4m0Fp3Z-B46BO85OBlw_gqvr1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZaAUfyxWbcZzGxEBXHPsksZ.jpg?f=fotoalbum_large

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Identiek zelfde probleem hier in BE, 2 maanden geleden continu problemen toen alles op Telenet router hing, nochthans perfect signaal, telenet router stond amper 1,5m vvan de batterijen... CT die niet koppelde en geregeld uitviel.Op advies hier bij de tweakers apart APtje gekocht van TPLink, dat enkel gebruikt voor de batterijen, shelly, HW P1 en CT003, als je dan de juist firmware hebt V151 voor MT en V114 of V32 voor de CT003 (afhankelijk van type DM) dan draait het als een fluitje.Ook met de HW P1 en shelly geen enkele uitval meer gehad.
Idem hier, na nieuwe router geinstalleerd te hebben en vaste ipadressen voor batterij en HWP1, Shelly 3 ProEm en CT003 regelt de batterij in nom naar verwachting. ´s Nachts zelfs met HWP1 en CT003 een paar Watt rond 0.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Janp1963 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Hier werkt het perfect en stabiel op een KPN 1 Gig glas aansluiting (box12) wel na plaatsing van een superwifi ontvanger.in de hal op de meterkast en binnen 2 meter van de accu.
Dus het kan wel.

[Afbeelding]
De Marstek en p1 hangen op die superwifi dat zal dan waarschijnlijk hetzelfde probleem oplossen als ik doe met die travel router.

Dan is het kosten baten.
De gl-ar300m koste 3 tientjes de superwifi is abo of kopen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjanski schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:28:
Mijn wifi zender zit 20 cm van de batterij vandaan en de P1 dongel een meter :D
Heb je 1 centrale router of heb je nog extra access point/ boosters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
r.reus schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:51:
Hallo Allemaal!
Samen met hulp van Github, is het gelukt om alle data via MQTT in HA te krijgen!
De clue was dat je 2 addons nodig hebt en een MQTT broker. Het is super simpel hieronder een kleine uitleg.
Hame Relay forwards remote data to your local MQTT Broker. Hm2mqtt then converts the storage data into a format HomeAssistant can read. So you first need to get Hame Relay up and running and then you can proceed with the installation of hm2mqtt.
1. Installeer broker: https://github.com/tomquist/hm2mqtt#prerequisites (je kan alles default laten, installeren en start)
2. installeer en configureer https://github.com/tomquist/hame-relay
3. installeer en configureer https://github.com/tomquist/hm2mqtt
klaar!
Het daadwerkelijk aansturen van de batterij heb ik nog niet getest want ik ben niet thuis, maar de functies zijn er al wel!
Mocht iemand vragen hebben, stuur gerust PM.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar zijn best leuke BMS voltage grafiekjes mee te maken. Altijd handig bij een (eventueele) garantie kwestie. ;)
https://snapshots.raintan...Kb8RVgjsXUJsr9MRylVmx9o8U

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:15:
[...]
...
Draai je met 3 batterijen icm de Shelly ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
De mijne komt morgen. Hoop dat de installatie vlekkeloos gaat 😅. Heb een Fritzbox met een aantal wifi extenders. Dus aan het signaal kan het niet liggen 😬

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janp1963
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:17:
[...]

De Marstek en p1 hangen op die superwifi dat zal dan waarschijnlijk hetzelfde probleem oplossen als ik doe met die travel router.

Dan is het kosten baten.
De gl-ar300m koste 3 tientjes de superwifi is abo of kopen toch?
Ja klopt die superwifi2 heb ik gekocht als aanbieding voor € 49,95 dus inderdaad iets duurder dan wat jij hebt.
Shelly draait ook prima op de superwifi maar ik gebruik de P1 beta. als CT

Rest van alle HW..... Kw meters en pluggen zitten op 2.4 Deco en extra wifi netwerk (2.4 Ghz) only van het KPN modem.

[ Voor 4% gewijzigd door Janp1963 op 20-05-2025 21:51 . Reden: Aanvulling ]

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:17:
[...]

Daar zijn best leuke BMS voltage grafiekjes mee te maken. Altijd handig bij een (eventueele) garantie kwestie. ;)
Ik zie de spanning per cel, cool. Is deze data dan beschikbaar voor Marstek systemen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjanski
Erik1805 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:26:
De mijne komt morgen. Hoop dat de installatie vlekkeloos gaat 😅. Heb een Fritzbox met een aantal wifi extenders. Dus aan het signaal kan het niet liggen 😬
Zeg dat nou niet... ik dacht ook. Kakken zonder douweh...
hahahaha
Ben wel nieuwsgierig of het jou wel in 1 keer lukt. Of het dus met een Fritzbox beter gaat bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
PNARI schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:17:
[...]

Heb je 1 centrale router of heb je nog extra access point/ boosters?
Centraal modem van KPN met 1 superwifi2 booster op hoofdnetwerk , rest van het domotica spul zit op 2.4 Ghz only Deco.

[ Voor 1% gewijzigd door Janp1963 op 20-05-2025 21:51 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@KabouterSuper
Ja klopt via Hame relay en hm2mqtt
Richh in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Ik heb de marstek venus E 5,12 kWh (modbus via Atom S3 met rs485 base / nodered en hm2mqtt)

Het past al niet meer op het scherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wyoW7FUgDVxRhI7v6dQIrcOZsQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVzPAltM1li65bYy0ehET14P.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Wat doen de meeste hier, op 2.4Ghz of 5Ghz wifi ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bommel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:19:
[...]

Draai je met 3 batterijen icm de Shelly ??
Ja inderdaad.

Accu 1 en 3 hebben een eigen fase toegewezen en accu 2 kijkt naar de som van de fasen.

En dat draait best wel prima.
De shelly had altijd al een afwijking tegen over de p1 van de hoofdmeter maar dat geeft me in de huidige opstelling een verbruik van 0,3kwh per etmaal dus dikke prima.
Verder reageren ze ook niet op elkaar.
Eigenlijk moet ik zeggen accu 2 reageert niet vervelend op 1 of 3.
Want 1 en 3 weten niet van het bestaan van 2.
Ik zie wel 2 soms wat sneller/meer reageren maar die past zich eigenlijk direct weer aan.
Dus geen pingpongen tussen de verschillende accu's.

Best tevreden momenteel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKHJzPzDjFjlG-OmwjmTSgc6YVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ihqkwXc8oYC7L1X2ybDdiav.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanski
Erik1805 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:34:
Wat doen de meeste hier, op 2.4Ghz of 5Ghz wifi ?
De app werkt alleen met 2,4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:35:
[...]

Ja inderdaad.

Accu 1 en 3 hebben een eigen fase toegewezen en accu 2 kijkt naar de som van de fasen.

De shelly had altijd al een afwijking tegen over de p1 van de hoofdmeter maar dat geeft me in de huidige opstelling een verbruik van 0,3kwh per etmaal dus dikke prima.
Ik zie wel 2 soms wat sneller/meer reageren maar die past zich eigenlijk direct weer aan.

Best tevreden momenteel.
[Afbeelding]
Dan heb je 3-fase omvormer denk ik? want anders gaat een van de batterijen nooit laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bommel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:41:
[...]

Dan heb je 3-fase omvormer denk ik? want anders gaat een van de batterijen nooit laden?
Nee ik heb geen driefasen omvormer.
Ik heb 5 enkel fase omvormers :P
Dan kun je nog eens wat schuiven mocht dat beter uitkomen.
Ik heb "helaas" ook een enkel fase warmtepomp die had ik nu liever op driefasen gehad.
Je kunt niet altijd 6 gooien denk ik dan maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTAL
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:58
[...]

Op advies hier bij de tweakers apart APtje gekocht van TPLink
kan je het model of type delen van de TpLink AP?

MT Venus 5.12KWh V154 _ CT003 - V117 / Youless LS120 / HW-P1 / Home Assistant / KNX system with Loxone & HA dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Die Marstek Mars II die in Q3 uit komt ziet er wel veelbelovend uit. Zeker met die 40kW EV DC charger. Benieuwd hoeveel verliezen je bespaart door rechtstreeks van DC panelen naar DC batterij en DC laden EV te gaan ipv alle AC conversies nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janp1963 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:31:
[...]

Centraal modem van KPN met 1 superwifi2 booster op hoofdnetwerk , rest van het domotica spul zit op 2.4 Ghz only Deco.
Kan je zien waar batterij en ct003 en smartphone connectie mee hebben ? Zouden best allen met zelfde router of booster verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
PNARI schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Kan je zien waar batterij en ct003 en smartphone connectie mee hebben ? Zouden best allen met zelfde router of booster verbonden zijn.
Ja zitten allemaal op de superwifi booster ( gebruik de CT003 niet) maar de P1 beta.
Accu,P1 beta en Shelly hebben een vast Ip adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JSTAL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Het is een TPLink Archer A5, dacht dat ik 35€ betaald heb. Gaat wel prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:59:
Die Marstek Mars II die in Q3 uit komt ziet er wel veelbelovend uit. Zeker met die 40kW EV DC charger. Benieuwd hoeveel verliezen je bespaart door rechtstreeks van DC panelen naar DC batterij en DC laden EV te gaan ipv alle AC conversies nu.
Ziet er vet uit maar denk dat je wel een heel dikke portefeuille zal moeten hebben :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7pvvUKyaDoxsw5xFgt2cWZ6-6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b7P0VST65Z4I2OXqiTzysGgO.png?f=fotoalbum_large

Vandaag wel een erg lekkere 'batterijdag', icm zonnepanelen en contract bij Tibber .

Marstek was aan einde van de nacht tot 35 ontladen, voor de zonnepanelen alweer wakker werden. Batterij alweer vroeg vol en verder flink terugleveren van PV (wel lage vergoeding in de middag). Vanwege avondvierdaagse vroeg gekookt, waarbij de batterij amper bij hoefde te springen. Vaatwasser ook vroeg aan, dus SoC nu om 22:30 nog 92%

Vandaag voor 2 cent stroom ingekocht en voor vind 4 euro teruggeleverd.

Ik had de batterij op 1 mei voor de eerste volle dag in bedrijf. En tot nu pas 31 kWh van het net ingekocht voor 5 euro

Het enige waar ik niet tevreden mee ben, is het fait dat ik er nog maar 1 heb :P (en ook niet heel erg ruimte voor meer)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:35:
[...]

Ja inderdaad.

Best tevreden momenteel.
[Afbeelding]
Je batterijen hebben wel zeer weinig "werk" tijdens de dag gezien je grote productie en zeer weinig afname. Dat is wel de reden dat je zo goed als niets uit net haalt.

Als de batterijen de ganse dag moeten laden en ontladen om pieken op te vangen dan wordt er wel wat meer uit het net gehaald en zie je ook wel wat meer schommelingen. Maar het blijft wel zeer goed werken. Ben nog altijd verbaasd over de resultaten die we allemaal halen met onze MT's
Hier hebben ze de ganse dag met z’n drieën hun werk gehad en nu mogen ze de nacht nog overbruggen 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nejG2U493w_7QGnQHXFnTKA8cqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/416YzhlAJDmmQQTLKIyTmglN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door DSSW op 20-05-2025 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
JSTAL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:51:
[...]

https://www.amazon.com.be..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Batterij + CT003 + HW P1 alleen op deze goedkope TP-link (AP) en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!
macedpo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:43:
[...]

https://www.amazon.com.be..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Batterij + CT003 + HW P1 alleen op deze goedkope TP-link (AP) en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Klopt 100%, is beste manier van werken, en de uwe is nog goedkoper :) ik was hem snel bij de Krefel gaan halen om de hoek omdat ik geen dag geduld had voor levering 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:32:
[...]

Ziet er vet uit maar denk dat je wel een heel dikke portefeuille zal moeten hebben :+
Ja niet alleen die Marstek batterij en DC lader, ook geld voor nieuwe panelen, een groter huis om alles op te leggen, een EV om mee te rijden... Zullen het voorlopig toch maar houden op de Venus E :+

Maar wel mooi om te zien wat mogelijk is en uiteindelijk wordt het wel betaalbaar voor de gewone mens.

[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 20-05-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
DSSW schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:37:
[...]

Je batterijen hebben wel zeer weinig "werk" tijdens de dag gezien je grote productie en zeer weinig afname. Dat is wel de reden dat je zo goed als niets uit net haalt.

Als de batterijen de ganse dag moeten laden en ontladen om pieken op te vangen dan wordt er wel wat meer uit het net gehaald en zie je ook wel wat meer schommelingen. Maar het blijft wel zeer goed werken. Ben nog altijd verbaasd over de resultaten die we allemaal halen met onze MT's
Hier hebben ze de ganse dag met z’n drieën hun werk gehad en nu mogen ze de nacht nog overbruggen 😉
[Afbeelding]
Ja, dat is bij mijn post over vandaag eigenlijk ook wel heel geval. Erg weinig werk voor de batterij.

Als er tegen het weekend mindere dagen aan komen (en dus ook minder zon aan het begin van de avond) nog eens kijken :).

Mei is wellicht ook wel echt een iets te 'makkelijke' maand, tot nu toe.

Evengoed geniet ik er wel van dat ik het net amper nodig heb (behalve om nog iets te vangen voor het PV overschot)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eymey schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:11:
[...]

Ja, dat is bij mijn post over vandaag eigenlijk ook wel heel geval. Erg weinig werk voor de batterij.

Als er tegen het weekend mindere dagen aan komen (en dus ook minder zon aan het begin van de avond) nog eens kijken :).

Mei is wellicht ook wel echt een iets te 'makkelijke' maand, tot nu toe.

Evengoed geniet ik er wel van dat ik het net amper nodig heb (behalve om nog iets te vangen voor het PV overschot)
Klopt, als ik maart, april en mei vergelijk met vorige jaar :
- eigen PV gebruik vorige jaar rond de 40%, nu boven de 70%
- zelfredzaamheid vorig jaar rond de 65% nu boven de 96%

Die Marsteks doen echt hun job. Hopen dat het zo blijft werken, en liefst minstens en jaar of 6 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

Ik heb toch eindelijk de knoop door gehakt en twee Marstek batterij-en besteld bij Duravolt :)

Nu zat ik te kijken of ik mijn tibber pulse P1 meter ook kan gebruiken ipv de CT003.

Op github kwam ik deze repo tegen: https://github.com/tomquist/b2500-meter

Iemand hier ervaring mee?

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Arjanski schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen speciale tekens in je wifi paswoord, deed die bij mij ook lastig op. voornamleijk \ en # denk ik.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BerryBoss schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:16:
🔋 Nieuwe stapelbare thuisbatterij gespot – iemand hier al ervaring mee?
Kwam laatst een opvallend nieuwe thuisbatterij tegen tijdens mijn zoektocht naar een modulair systeem. Wat me opviel:

Stapelbaar tot 20+ kWh

Ziet er echt strak uit (design meer zoals EcoFlow dan traditionele “grijze dozen”)

Werkt met 1-fase én 3-fase (hybride inverter)

Heeft meerdere modussen: zelfverbruik, netstroom opslaan, dynamisch laden/ontladen etc.

App lijkt uitgebreid, o.a. SOC, tijdschakelingen, laadstrategieën etc.

Volgens de datasheet is hij IP65 en indoor/outdoor geschikt.
Lijkt gebouwd voor Europese markt (230V AC output, CE etc.).

Heeft iemand deze toevallig al live getest of in gebruik genomen?
Ben benieuwd hoe hij zich verhoudt tot systemen als Marstek, Pylontech of BYD.

Zit namelijk te denken aan uitbreiding van mijn huidige setup met een slim en schaalbaar systeem.
Dit leek me eerlijk gezegd het eerste systeem dat echt modulair én plug & play lijkt te combineren.

Alle ervaring of feedback welkom 👇
Zou je een link of wat dan ook kunen delen zodat we kunnen zien waar het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MultiPass

MultiPass

Ondertitel

Vandaag mijn MT Venus E ontvangen en diverse pogingen gedaan om hem aan de gang te krijgen met de HW P1.
In de woonkamer gaat de “grid” led niet aan, en wordt er niet geladen of ontladen.
Als ik de MT naar de meterkast rol, en daar in een stopcontact steek, gaat de grid-led branden, en gaat hij ontladen.

Hooggeachte Tweakers : Waar kan dat door komen ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeepertje
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:17:
[...]

Wauw, dit vind ik de max!
Ik mis echt de grafieken van batterijpercentage en de cel voltages in de MT app.

Helaas heb ik niet de kennis dit zelf te programmeren, is echt chinees voor mij☺️
Is er een mogelijkheid om zoiets plug and play te maken voor leken zoals ik?

Zijn hier abonnementskosten aan?

Ik heb er in ieder geval interesse in!

BTW
Zie ik het goed dat bij 100% de cellen nog onder de 3,4V blijven? Lijkt me wat jammer, ideaal is de cellen net boven de 3,4V te balanceren.

[ Voor 12% gewijzigd door Jeepertje op 21-05-2025 05:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jespertje
Ik vind het wel byzonder dat deze data is opgeslagen bij een Marstek server en op te vragen is met een api call.
Weliswaar afgeschermd met afgeleide van inlognaam en ww, welke is aangemaakt voor de app.

Is geen abonnement voor nodig
Home assistant, influxdb en grafana, hame relay en hm2mqtt addon via hacs
Ik stuur zowiezo alle data uit home assistant naar influxdb

Het cel voltage lijkt even de max aan te tikken bij 100% soc.
Daarna zakt het voltage weer gedurende standby.
Dit is data van 2dgn maar ik zal het eens volgen.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2025 06:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 04:17
Ik heb de Marstek accu nu anderhalve dag staan en het valt mij op dat hij in de AI mode de nodige injecties doet (ook ‘s nachts) en in de ochtend te vroeg leeg is (blijft dan op de 11% “hangen”) terwijl dan de espressomachine automatisch start etc.

De AI mode lijkt mij iets dat zelflerend moet zijn maar heeft iemand enig idee hoe lang die leercurve is? Voor ik hem (wellicht te vroeg) om ga zetten naar zelfconsumptiemodus.

Ik heb overigens een dynamisch energiecontract bij Tibber. Heb de accu niet gekocht om te verdienen maar om de zelfconsumptie op te krikken.

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:37:
[...]

[Afbeelding]
Klopt gister was wel een makkie.
Ik heb even een drukkere dag terug gezocht.
Nog steeds veel opwek maar er is circa 8kwh door de accu's gegaan.
Tja en met al die pv... ze stonden vanmorgen 6 uur al te laden _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jeg1euu9D0ahDxO8JrRHMjz0Lsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K789dhiZIeZfXV4jrXkXzrxj.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens hebben de accu's dit jaar vanaf 10 januari al ruim 780 kwh binnen de deur gehouden.
En het zonverbruik dit jaar tot nu toe gaat al mooi in de richting van het hele jaar vorig jaar.

Hoe goed het allemaal werkt zal blijken tegen het einde van het jaar als de dagen weer korter worden en de warmtepomp weer aan mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remar65 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 06:21:
Ik heb de Marstek accu nu anderhalve dag staan en het valt mij op dat hij in de AI mode de nodige injecties doet (ook ‘s nachts) en in de ochtend te vroeg leeg is (blijft dan op de 11% “hangen”) terwijl dan de espressomachine automatisch start etc.

De AI mode lijkt mij iets dat zelflerend moet zijn maar heeft iemand enig idee hoe lang die leercurve is? Voor ik hem (wellicht te vroeg) om ga zetten naar zelfconsumptiemodus.

Ik heb overigens een dynamisch energiecontract bij Tibber. Heb de accu niet gekocht om te verdienen maar om de zelfconsumptie op te krikken.
Ai leert niets, laadt op de 2 goedkoopste uren van de dag op en regelt nom de rest van de dag.Moet je natuurlijk wel een dynamisch contract hebben ?

[ Voor 3% gewijzigd door PNARI op 21-05-2025 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:21
@PNARI : je zal vast een heel groot dak hebben, maar 9000kWp die in je onderschrift staat lijkt mij wel érg veel. ;)

Moet dat geen 5kWp + 4 kWp / 5000Wp + 4000Wp zijn?

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Pagina: 1 ... 157 ... 263 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.