Tsja, die wifi..... Ik blijf het een slechte zaak vinden dat men, anno 2025, nog een stokoude WIFI chipset durft in te bouwen (wifi 3 geloof ik, iig op max. 54G). En dan ook nog met een vrij zwakke antenne (zelfs al is die 'extern'). Maar ja. Op mijn Unifi netwerk werkt het nu best goed, behalve dat ik afgelopen vrijdagavond merkte dat het WIFI bereik naar de Venus E toch ineens weg was. 2,4 Ghz radio wat sterker gezet en op een ander kanaal, nu weer goed. Een 'eigen' accesspoint vind ik eigenlijk een zwaktebod, ook ivm extra verbruik en zo. Maar ja, als het moet, dan moet het......
S2S schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:10:
[...]
Wat ik hier zie valt dat met 1 seconden Shelly best mee. Ga ik op de 10 seconden p1 poort, complete chaos eerder met kortstondige pieken van bijvoorbeeld 2400 watt. Of ze moeten dit nu in de software verbeterd hebben , ik zal hun p1 nog eens keer proberen nu ik 2 batterijen heb. Maar hoe sneller hoe beter, al reageert de Marstek sowieso pas na 5 seconden.
Maar als je deze interval aan zou kunnen passen , al denk ik dat het voor een relais of iets dergelijks niet echt fijn is om iedere seconde te schakelen. Slijtage etc ..
Ik zit nu, via de CT003, op 10 sconden via de P1 (dit omdat Shelly te grote afwijkingen meet en ik bij emulatie vanuit Home Assistant juist die 'chaos' houd).
Ik moet zeggen dat het helemaal niet tegenvalt. Ja, er zijn wel wat grotere pieken waarin de Venus E nog wat achter de feiten aan 'holt' op het moment dat er schommelingen in het verbruik zijn (vooral bij het wat meer pulserende verbruikspatroon tijdens het inductie-koken of gebruik van de Airfryer). Maar over de dag genomen zit ik qua import of export van het net ruim onder de 1 kWh (waarbij het zelfs net wat beter lijkt dan wanneer ik met de 50-70W onnauwkeurigheid van de Shelly werk ). Wel moeilijk te vergelijken, want er zijn dagen dat we 's avonds toch wat meer energie verbruiken en de Venus E dan voor het einde van de nacht (voor de zon op komt en de batterij weer gaat laden) op 11% zit

.
Dit is met Firmware 151 van de Venus en 114 van de CT003.
d3x schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:58:
[...]
zucht.. is hier al besproken dat er alternatieve forum op tweakers voor zijn...
de regel is heel duidelijk en meermaals terug te vinden. als je MT op 2500W zit moet hij op een eigen kring zitten zonder iets anders erbij...
Volgens mij ging het hier niet om het nogmaals herhalen van de regels en risico's rondom 800W versus 2500W, maar om het hypothetische geval dat 1 of andere grapjas een correct op 800W (op gedeelde groep) ingestelde Marstek overneemt via de Bluetooth-kwetsbaarheid, en hem dan doodleuk op 2500W gooit.
[
Voor 38% gewijzigd door
eymey op 19-05-2025 12:37
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk