Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15:02
Richh schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:56:
Het was toch wel even prutsen om MQTT aan de praat te krijgen met de Marstek, en dit te integreren in Home Assistant. Viel me toch op dat niet alle 'tutorials' volledig waren en daardoor ben je toch wat aan het prutsen...
  • Hoe kom ik aan het deviceId?
  • Moet je nou deviceId of MAC hebben?
  • En wat is het devicetype?
Inmiddels heb ik het werkend*, dus bij deze een iets uitgebreidere uitleg hoe het allemaal moet.

Het zit dus als volgt:
  1. Installeer Hame-Relay via https://github.com/tomquist/hame-relay
    Dit doe je bij instellingen -> add-ons -> add-on winkel -> 3 puntjes rechtsbovenin, repositories -> de github URL te plakken. Even wachten/F5 hierna.
    -> Vervolgens klik je op hame-relay in de add-on winkel.
    -> Ga naar het tabblad "configuratie"
    -> Zet "Inverse Forwarding" vast aan. Daarna vul je eerst je Hame Username en Hame Password in (als deze niet zichtbaar zijn, zet de switch onderin beeld om), klik op opslaan en start de add-on.
    -> Vervolgens ga je naar logboek, en zal je zien dat de add-on bij Hame jouw device info gaat pogen op te halen. Deze info is belangrijk en heb je later nodig.
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8

------------------
    Device 1:
      Name: <naam die je hebt ingevuld in de app>
      Device ID: 2039354e41xxxxxxxxxxxx 
      MAC: acd9xxxxxxxx
      Type: HMG-50
      Inverse Forwarding: true
    ------------------

-> Ga terug naar het tabblad "configuratie" en vul onder "devices" nu het volgende in:
    YAML:
    1
    2
    3

- device_id: 2039354e41xxxxxxxxxxxx 
      mac: acd9xxxxxxxx
      type: HMG-50

Waarbij je logischerwijs de device id en mac pakt die je zonet hebt opgezocht.
    -> Herstart de add-on. Het is ook slim om de watchdog aan te zetten (dan start de boel opnieuw op als het zou crashen).
    .
  2. Installeer hm2mqtt via https://github.com/tomquist/hm2mqtt
    Dit doe je bij instellingen -> add-ons -> add-on winkel -> 3 puntjes rechtsbovenin, repositories -> de github URL te plakken. Even wachten/F5 hierna.
    -> Vervolgens klik je op hm2mqtt in de add-on winkel.
    -> Ga naar het tabblad "configuratie"
    -> Vul onder devices het volgende in:
    YAML:
    1
    2

- deviceType: HMG-50
      deviceId: acd9xxxxxxxx

(ja, het deviceId is hier opeens het macaddress 8)7 blijkbaar is het uniqe id voor cloudzaken het macaddress, en het unique id voor locale zaken het deviceId...)
    -> Klik op opslaan en start de add-on. Het is ook slim om de watchdog aan te zetten hier.
Als je gebruik maakt van een non-standaard MQTT broker (zoals ik, klaarblijkelijk :D) dan moet je in het geval van https://github.com/home-a...ons/tree/master/mosquitto een Home Assistant user aanmaken. Bijvoorbeeld: "marstek-mqtt". Deze user hoeft alleen local rechten te hebben.
Vervolgens kan je in zowel hm2mqtt als hame-relay onder de "MQTT Broker URL" het volgende invullen: mqtt://marstek-mqtt:hiermoetjepassword@core-mosquitto:1883

Als dit allemaal goed staat, zou je in de logboeken van beide add-ons data moeten zien.
Hame_relay toont bij mij bijvoorbeeld dit:
code:
1
2
Forwarded message from local to Hame: hame_energy/HMG-50/App/acd9xxxxxxxx/ctrl -> hame_energy/HMG-50/App/2039354e41xxxxxxxxxxxx /ctrl
Forwarded message from Hame to local: hame_energy/HMG-50/device/2039354e41xxxxxxxxxxxx /ctrl -> hame_energy/HMG-50/device/acd9xxxxxxxx/ctrl

En hm2mqtt dit:
code:
1
2
Published to hame_energy/HMG-50/availability/acd9xxxxxxxx: online
Published to hame_energy/HMG-50/device/acd9xxxxxxxx/data: {"deviceType":"HMG-50","deviceId":"acd9xxxxxxxx","timestamp":"2025-05-07T13:52:16.096Z","values":{"t...

Hierna zal er een nieuw device op je dashboard beschikbaar komen met alle waardes van de Marstek :*)
Helaas werkt de polling niet heel vlot (elke minuut, versnellen gaat helaas niet, dan loop je tegen ratelimits aan).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

* Helaas werkt het aansturen van de Marstek (ik zou graag tussen auto en manual willen wisselen!) niet, maar ik weet ook niet of dat met MQTT mogelijk is..
@Richh , wat bedoel je juist met het volgende: "Vervolgens kan je in zowel hm2mqtt als hame-relay onder de "MQTT Broker URL" het volgende invullen: mqtt://marstek-mqtt:hiermoetjepassword@core-mosquitto:1883
Dit begrijp ik niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 16:30
dannyro schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:40:
[...]

@Richh , wat bedoel je juist met het volgende: "Vervolgens kan je in zowel hm2mqtt als hame-relay onder de "MQTT Broker URL" het volgende invullen: mqtt://marstek-mqtt:hiermoetjepassword@core-mosquitto:1883
Dit begrijp ik niet goed.
Dat geldt alleen als je een niet-standaard MQTT broker hebt. Als je standaard HA gebruikt kan je de velden leeg laten als het goed is, want dan doet home assistant het allemaal vanzelf.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
Richh schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:41:
[...]

Dat geldt alleen als je een niet-standaard MQTT broker hebt. Als je standaard HA gebruikt kan je de velden leeg laten als het goed is, want dan doet home assistant het allemaal vanzelf.
Ik werk met mosquitto broker. Sorry voor de vragen maar ben nog volop op ontdekking in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
dannyro schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Ik werk met mosquitto broker. Sorry voor de vragen maar ben nog volop op ontdekking in HA.
Welke? Als je de standaard van HA hebt hoef je niks te doen dus.
Als je iets customs hebt, dan kan je in het MQTT veld uitleggen hoe hij ermee moet communiceren. In de post wou ik laten zien hoe je dit doet met username en password.

Wat is precies hetgeen wat nu onduidelijk is / wat werkt er nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Richh schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:46:
[...]

Welke? Als je de standaard van HA hebt hoef je niks te doen dus.
Als je iets customs hebt, dan kan je in het MQTT veld uitleggen hoe hij ermee moet communiceren. In de post wou ik laten zien hoe je dit doet met username en password.

Wat is precies hetgeen wat nu onduidelijk is / wat werkt er nog niet?
Wel, devolgende zin: Vervolgens kan je in zowel hm2mqtt als hame-relay onder de "MQTT Broker URL" het volgende invullen: mqtt://marstek-mqtt:hiermoetjepassword@core-mosquitto:1883

Ik begrijp niet goed of ik dat ergens in mosquito broker moet invullen. De gebruikersnaam en paswoord dat ik heb aangemaakt in HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
dannyro schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:49:
[...]

Wel, devolgende zin: Vervolgens kan je in zowel hm2mqtt als hame-relay onder de "MQTT Broker URL" het volgende invullen: mqtt://marstek-mqtt:hiermoetjepassword@core-mosquitto:1883

Ik begrijp niet goed of ik dat ergens in mosquito broker moet invullen. De gebruikersnaam en paswoord dat ik heb aangemaakt in HA.
Ik heb het over het eerst configuratie veld in hm2mqtt en hame-relay :)

Bij mijn MQTT broker hoefde in zelf in ieder geval niks in te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyro
Richh schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:51:
[...]

Ik heb het over het eerst configuratie veld in hm2mqtt en hame-relay :)

Bij mijn MQTT broker hoefde in zelf in ieder geval niks in te stellen.
Ha, oke. Bedankt voor de verduidelijking. Dan zal het wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ribbe82
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:33
Vanwege mijn 4.2 slimme meter, heb ik een Shelly pro 3EM in de meterkast gebouwd.

Maar het lukt me maar niet om die te koppelen aan de Marstek...

Alle losse apparaatjes werken prima en zitten in hetzelfde netwerk (Shelly - Marstek - HWP1 dongel) en hebben prima wifi. De Shelly is zelfs bedraad.
Ik heb de handleiding gevolgd en RPC over UDP geconfigureerd, maar ik kan vanuit de Marstek geen contact krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BOsRJ1EZ8rc9x3BBc8lpub6ynE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34wXymWXayejWzW1wDRi3hw5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUJOEOT18lL49JM4rFANtdqcd8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oug47gDSiaPypSIfzbJVWGdD.jpg?f=fotoalbum_large

Al m'n hele netwerk omgegooid met andere switches, alles op 1 AP, etcetera..
Wifi wordt uitsluitend verzorgd door Deco-X50.

Heeft iemand nog een gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:37
ribbe82 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:15:
Vanwege mijn 4.2 slimme meter, heb ik een Shelly pro 3EM in de meterkast gebouwd.

Maar het lukt me maar niet om die te koppelen aan de Marstek...

Alle losse apparaatjes werken prima en zitten in hetzelfde netwerk (Shelly - Marstek - HWP1 dongel) en hebben prima wifi. De Shelly is zelfs bedraad.
Ik heb de handleiding gevolgd en RPC over UDP geconfigureerd, maar ik kan vanuit de Marstek geen contact krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al m'n hele netwerk omgegooid met andere switches, alles op 1 AP, etcetera..
Wifi wordt uitsluitend verzorgd door Deco-X50.

Heeft iemand nog een gouden tip?
Ik had een x60 en moest mijn subnetmasker wijzigen naar 255.255.255.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dannyro schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:56:
[...]

Ha, oke. Bedankt voor de verduidelijking. Dan zal het wel lukken.
Laat even weten of het jou wel lukt.
Ik heb het recept ook stap voor stap gedaan en het wilde niet werken
Kreeg wel dat hij inkogde op de hame site met mijn gegevens en heb de id en Mac gevonden maar er kwam daarna geen data binnen verder van hame ( buiten succesvolle login wat ik kon zien in de logs )

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:12
Ik overweeg sterk om een Marstek E (5,12Kwh) te kopen. Waarschijnlijk hoef ik niet te verklaren dat ik dit niet om het financiële voordeel doe, maar het lijkt mij interessant om te ontdekken of ik 0 op de meter kan krijgen van april-september en het niet helemaal 'geld in een bodemloze put' is.

Bij partij A zie ik hem te koop voor €1750 euro inclusief p1 dongel en bij partij B zie ik hem te koop voor €1599 inclusief p1.

Zijn er bepaalde alarmbellen waar ik rekening mee moet houden, bijvoorbeeld oude versies ofzo of een verkeerde batch? Of is het waarschijnlijk een bedrijf geweest die veel heeft ingekocht en ze goedkoper kan doorverkopen?

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:01
Chewmonkey schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:48:
Ik overweeg sterk om een Marstek E (5,12Kwh) te kopen. Waarschijnlijk hoef ik niet te verklaren dat ik dit niet om het financiële voordeel doe, maar het lijkt mij interessant om te ontdekken of ik 0 op de meter kan krijgen van april-september en het niet helemaal 'geld in een bodemloze put' is.

Bij partij A zie ik hem te koop voor €1750 euro inclusief p1 dongel en bij partij B zie ik hem te koop voor €1599 inclusief p1.

Zijn er bepaalde alarmbellen waar ik rekening mee moet houden, bijvoorbeeld oude versies ofzo of een verkeerde batch? Of is het waarschijnlijk een bedrijf geweest die veel heeft ingekocht en ze goedkoper kan doorverkopen?
Nog een optie voor je:1475 euro inclusief P1 dongel en gratis verzending bij duravolt.nl met kortingscode

Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Laatst online: 11:12
Nou, dat lijkt mij een no-brainer. Zonder voorkennis zou mij dit 'te goed om waar te zijn' geweest en had ik het hoogstwaarschijnlijk niet gedaan, haha.

Maar misschien had je mij even moeten verwijzen naar de kortingscode ofzo, want volgens mij mag dat niet in het topic zelf. Toch bedankt;)

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ribbe82
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:33
prakka schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:16:
[...]

Ik had een x60 en moest mijn subnetmasker wijzigen naar 255.255.255.0
Ah ja inderdaad dat was hier al voorbij gekomen, maar ik heb mijn x50 in Accespoint mode staan en zie in de deco app nergens iets over subnet instellingen.
Mijn glasvezel modem beheert alles en die staat qua subnet goed.

Denk dat er iets in mijn netwerk broadcasts tegenhoudt, maar ben er nog niet achter wat..

Van het modem gaat het direct naar een TP-link TL-sg108e managed switch. Die heb ik vanwege het IGMP snooping verhaal icm iTV box. Misschien toch de boel eens omprikken in een unmanaged switch ter test.

En morgen maar eens bij Stedin aankloppen of ze me een 5.x meter gunnen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Chewmonkey schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:30:
...mij even moeten verwijzen naar de kortingscode ofzo...
Hier

[ Voor 56% gewijzigd door Maarten69 op 18-05-2025 16:11 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Excuus als deze vraag al eerder behandeld is, maar ik kon hem niet terugvinden.

Ik heb 1 MT batterij sinds een week. Het werkt redelijk voor NoM, maar ik zie dat in de avond/nacht de batterij vaak blijft terugleveren, veel meer dan dat er op dat moment gevraagd. Het is niet een paar seconden, maar gedurende langere tijd. Gevolg is dat de accu 's ochtends helemaal leeg is, net op het moment dat ik de koffiemachine aanzet.

Ik heb de CT3 aangesloten via de HW P1 splitter (met voeding:-).

Iemand vergelijkbare ervaringen? Tips?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114; IthoDaalderop CoolCube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterG88
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:55
RGHW schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:07:

Ik heb 1 MT batterij sinds een week. Het werkt redelijk voor NoM, maar ik zie dat in de avond/nacht de batterij vaak blijft terugleveren, veel meer dan dat er op dat moment gevraagd. Het is niet een paar seconden, maar gedurende langere tijd. Gevolg is dat de accu 's ochtends helemaal leeg is, net op het moment dat ik de koffiemachine aanzet.

Welke versies van FW batterij en CT003?
Mogelijk de mindere combinatie van 1.51 en 107? Dan best via support upgrade voor CT003 vragen

1 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V107

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Nu online
PeterG88 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:27:
[...]

Welke versies van FW batterij en CT003?
Mogelijk de mindere combinatie van 1.51 en 107? Dan best via support upgrade voor CT003 vragen
Dank: Marstek 5.12kw v151, CT003 v114
(en ik heb het nu eindelijk ook in mijn handtekening gezet).

V114 dus, zou het daar aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-be
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-05 15:01

Ik heb hetzelfde gedrag gezien met een batterij waarvan de WiFi verbinding continu wegviel. Vreemd genoeg op een accesspoint in dezelfde ruimte, en weinig tot geen interferentie. Wel de hardware van de ISP. Sinds ik 'm (+ de CT) op een eigen UniFi AP gezet heb, draait ie als een zonnetje, ondanks dat de AP verder weg staat en de signaalsterke minder goed is.

Was duidelijk te zien dat het niet goed was trouwens: WiFi + CT led op de batterij gingen constant uit, terug aan voor 20s, terug uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:49
j-be schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:54:
[...]

Ik heb hetzelfde gedrag gezien met een batterij waarvan de WiFi verbinding continu wegviel. Vreemd genoeg op een accesspoint in dezelfde ruimte, en weinig tot geen interferentie. Wel de hardware van de ISP. Sinds ik 'm (+ de CT) op een eigen UniFi AP gezet heb, draait ie als een zonnetje, ondanks dat de AP verder weg staat en de signaalsterke minder goed is.

Was duidelijk te zien dat het niet goed was trouwens: WiFi + CT led op de batterij gingen constant uit, terug aan voor 20s, terug uit...
Exact dezelfde ervaring hier. Heeft een week goed gedraaid op het AP van de ISP, daarna de symptomen die je beschrijft. Nu beide Marstek devices een aantal dagen op wederom een eigen 2,4Ghz WiFi netwerk, en zelfde AP, maar dan op mijn Ubiquity netwerk. Deelt het AP wel met een reeds bestaand 2,4/5 Ghz netwerk. Ubiquity Unifi zegt voor mijn beide Marstek devices dat de verbinding excellent is. Fingers crossed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pms1
pascallj schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:20:
[...]

Zou mooi zijn, zal binnenkort even updaten en testen!
Helaas!

Vanavond een vriend op bezoek. Hij installeerde de Marstek App op zijn telefoon en kon met mijn 2e test account zowel de Venus-E als de CT003 zien/configureren.

Dus dit beveiligingsprobleem is nog niet opgelost in FirmwareV151

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pms1 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:04:
[...]

Helaas!

Vanavond een vriend op bezoek. Hij installeerde de Marstek App op zijn telefoon en kon met mijn 2e test account zowel de Venus-E als de CT003 zien/configureren.

Ja dat gaat veel te simpel
Ongelofelijk

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-05 21:23

DinX

Motormuis

Svs79 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:03:
[...]

3 op de Landys+Gyr E360-3P en CT003 werkt goed (3e dag aan het testen)
Mag ik vragen met welke instellingen je die aan het werk gekregen hebt? Ik krijg maar 2 mogelijke meters met de Landis+Gyr en geen van de 2 geven hier gegevens door.

Mijn HomeWizard Dongle werkt wel perfect...

[ Voor 6% gewijzigd door DinX op 18-05-2025 21:09 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Helaas!

Aub doorgeven in feedback van app.
Ik ga er vanuit dat je vriend niet op je wifi netwerk ingelogd was?
Blijven melden is het enige wat we kunnen doen op dit moment!

@Duramotion kan er van jullie uit hier nogmaals op gewezen worden? Dank!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Helaas!

Wat bedoel je met “ mijn 2e test account ? Had hij je testaccount username en paswoord daarvoor of enkel je testaccount username ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
PNARI schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:17:
[...]

Wat bedoel je met “ mijn 2e test account ? Had hij je testaccount username en paswoord daarvoor of enkel je testaccount username ?
Ik had een 2e Marstek account gemaakt om op een andere telefoon (zonder wifi) in te loggen op de Marstek App. (Je hebt een account nodig om verder te gaan in de app)_

Die vriend kon op zijn telefoon daarom makkelijk inloggen op de geinstalleerde Marstek app.
En dan kun je dus met Bluetooth mijn Marstek Venus en CT003 configureren.

Dus als iemand wil kan hij de Marstek app downloaden, account aanmaken, en dan in zijn buurt via de app icm bluetooth scannen of er een Marstek apparaat is, en vervolgens configureren.

Dit probleem is al langer bekend, maar ook op V151 is dat lek nog steeds niet gedicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JSTAL
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-05 23:08
pms1 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:36:
[...]

Dus als iemand wil kan hij de Marstek app downloaden, account aanmaken, en dan in zijn buurt via de app icm bluetooth scannen of er een Marstek apparaat is, en vervolgens configureren.

Dit probleem is al langer bekend, ....
Ja dat kan perfect en niet alleen met je batterij.

Installateur plaatste zonnepanelen in combinatie met 4 micro omvormers van Marstek.
de app werd op mijn telefoon geïnstalleerd zodat ik de consumptie kon opvolgen, echter als user had ik totaal geen rechten.
Dus maakte ik zelf een nieuw account aan en kon perfect de 4 omvormers installeren op mijn nieuwe account. Deze zijn wel uit het bestaande account verwijderd, maar zonder enige berichtgeving.
Voor mezelf OK dat het zo makkelijke kon en ik nu alle controle zelf heb, maar eigenlijk ZEER onrustwekkend dat je zomaar iemands installatie kan overnemen.....

Ik vermoed dat de gehele app zo lek als een zeef is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kreeg afgelopen week ineens een email van de netbeheerder of mijn info bij energieleveren wel klopte en of ik deze wilde controllere

Heb al 15 jaar solar en nooit deze vraag gehad
Maar heb recent mijn marstek aangemeld en ineens krijg ik dese email

Andere ook al gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:07
Kan iemand mij een snelle update geven over of 2 batterijen nu goed samen werken inmiddels? Ik begrijp van de TS dat het nu zou moeten werken met de juiste firmware voor batterij en CT003, kan iemand daar even korte samenvatting van geven hoe dat nu bij iedereen werkt?
Is dit een lucky shot of werkt het consequent bij de meeste wel lekker?

Ik heb er 2 besteld, gezien 3 teveel is voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-05 20:03
Eindelijk gelukt om de MT in het energie tabblad van Homey te krijgen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3X641dLjIky4uKDQoKIGajczOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2P5P1GxEfJ2c90WJKI1TAo4W.jpg?f=fotoalbum_large

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspro86
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-05 13:10
Wou er net één bestellen via duravolt.nl maar de code is blijkbaar verlopen.
Zijn er nog andere lopende acties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:15:
Ik kreeg afgelopen week ineens een email van de netbeheerder of mijn info bij energieleveren wel klopte en of ik deze wilde controllere

Andere ook al gehad ?
Ow bij de micro omvormers ook al ....

edit

wacht ik reageerde op iemand die het bleutooth lek had met de micro omvormers van marstek..

[ Voor 10% gewijzigd door Maxwp op 19-05-2025 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Laatst online: 21-05 14:19
DinX schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:07:
[...]

Mag ik vragen met welke instellingen je die aan het werk gekregen hebt? Ik krijg maar 2 mogelijke meters met de Landis+Gyr en geen van de 2 geven hier gegevens door.

Mijn HomeWizard Dongle werkt wel perfect...
selecteer in dat geval de iskra type: am550-p1 in geval van 2 batterijen werkt dit. Firmware batterijen v151 firmware v114 voor de ct003.
Heb gisteren nog getest de originele meter werkt helemaal niet - begint dan s nachts te laden en dergelijken. Voor mij is de ISKRA de enige digitale meter die wel werkt. Batterijversie is voor beiden v1.

[ Voor 18% gewijzigd door hermlek op 19-05-2025 04:02 ]

2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermlek
  • Laatst online: 21-05 14:19
jevin20 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:19:
Kan iemand mij een snelle update geven over of 2 batterijen nu goed samen werken inmiddels? Ik begrijp van de TS dat het nu zou moeten werken met de juiste firmware voor batterij en CT003, kan iemand daar even korte samenvatting van geven hoe dat nu bij iedereen werkt?

mijn 2 batterijen werken prima samen sinds firmware v151 en firmware v114 voor de ct003. Belangrijk is dat je een goede wifiverbinding hebt dat is essentieel. Sommige digitale meters zijn nog niet compatibel maar kan je soms oplossen door te experimenteren met andere types meter. Heb ik ook moeten doen.

2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:19
Ellroe32 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:35:
Eindelijk gelukt om de MT in het energie tabblad van Homey te krijgen.
Ziet er mooi uit :) Hoe heb je dat gedaan? Zelf een app geschreven? Komt die ook publiek beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Maxwp schreef op maandag 19 mei 2025 @ 00:30:
[...]

Ow bij de micro omvormers ook al ....

edit

wacht ik reageerde op iemand die het bleutooth lek had met de micro omvormers van marstek..
Blijkbaar, dan mag je verwachten dat het bij alle Marstek apparatuur zo is. Misschien met opzet gedaan om geen reset procedure te moeten ontwikkelen (en minder support te moeten geven). Enigste workaround is blijkbaar een apparaat (zoals huis tablet) continue verbonden te laten. Dan zou het netwerk niet meer zichtbaar zijn om toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 14:25

S2S

[...]

Helaas!

Je moet dan wel weten dat het Marsteks zijn en ook de juiste app downloaden . Ik zie ze hier zelf in het systeem Bluetooth overzicht niet als koppelbaar als ik scan . (Ze komen überhaupt niet te voor schijn) Of is dit op Android anders ?

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 19-05-2025 07:29 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Wel leuk, je zal je batterij op een gedeelde groep hebben en op 800w hebben staan volgende de regels.

Komt een of andere clown die op 2500w ontladen zetten. Genoeg om de boel af te fikken als er wat verkeerd in de andere stopcontacten steekt.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:46
Maxwp schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:15:

Andere ook al gehad ?
Ja ik heb ook een brief gehad. Daar stond in dat ik succesvol mijn installatie heb aangepast op energieleveren.nl. Maar ik had nog niks aangepast. Na het inloggen op de website stond daar nog gewoon mijn oude situatie met alleen mijn zonnepanelen.
Ik heb hem maar even aangepast, nu klopt het wel.
Waarschijnlijk zien ze dat ik/wij in de nacht geen stroom meer afnemen en misschien zelfs terugleveren.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:27:
[...]

Je moet dan wel weten dat het Marsteks zijn en ook de juiste app downloaden . Ik zie ze hier zelf in het systeem Bluetooth overzicht niet als koppelbaar als ik scan . (Ze komen überhaupt niet te voor schijn) Of is dit op Android anders ?
Marstek is denknik wel ee goedkoopste thuis accu die er is.
Zeker gezien de functies zoals backup stroom
Het is dan ook niet geheel ondenkbaar dat je buren z'n ding ook gaan kopen en ik een fenix wijk waar je zowat boven op elkaar woont kan de buur daarnaast hem zelfs nog zien.
Als die dan hun app openen om hum net aangeschafte marstek te installeren zullen verrast zijn
Wij zijn nu nog aan het begin maar binnen nu en 1 jaar zal dit toch wel anders zijn in aantallen tegen 2027

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

SadisticPanda schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:43:
Wel leuk, je zal je batterij op een gedeelde groep hebben en op 800w hebben staan volgende de regels.

Komt een of andere clown die op 2500w ontladen zetten. Genoeg om de boel af te fikken als er wat verkeerd in de andere stopcontacten steekt.
Zoals ik net zeg , ik zie ze niet koppelbaar .. ze komen op een andere telefoon ook niet zichtbaar als beschikbaar .. dus ik verwacht dat dit probleem ook erg klein is .. of is dit op Android of iets dergelijks anders ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

Maxwp schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:47:
[...]

Het is dan ook niet geheel ondenkbaar dat je buren z'n ding ook gaan kopen en ik een fenix wijk waar je zowat boven op elkaar woont kan de buur daarnaast hem zelfs nog zien.
Als die dan hun app openen om hum net aangeschafte marstek te installeren zullen verrast zijn
Wij zijn nu nog aan het begin maar binnen nu en 1 jaar zal dit toch wel anders zijn in aantallen tegen 2027
Geen idee, het zou mooi zijn als ze het oplossen , ik zie mijn buren de komende 5 jaar geen thuis accu nemen .. en dan moeten ze nog voor Marstek kiezen , dat ter zijde . Ze moeten dit natuurlijk wel oplossen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Headshot_NL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:46:
[...]

Ja ik heb ook een brief gehad. Daar stond in dat ik succesvol mijn installatie heb aangepast op energieleveren.nl. Maar ik had nog niks aangepast. Na het inloggen op de website stond daar nog gewoon mijn oude situatie met alleen mijn zonnepanelen.
Ik heb hem maar even aangepast, nu klopt het wel.
Waarschijnlijk zien ze dat ik/wij in de nacht geen stroom meer afnemen en misschien zelfs terugleveren.
Je hebt een fysieke brief gehad ? Ik gewoon een email.

Heb eens de zoek functies gebruikt in dit topic over terugleveren.nl
Kwam vermeldingen tegen vergeljkbaar met belgie met dat je energie leverancier moet weten welke thuis accu je hebt en dat deze in een lijst moet staan anders mag je hem helemaal niet aansluiten

Editt

Rfg type a

[ Voor 19% gewijzigd door Maxwp op 19-05-2025 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:49:
[...]

Geen idee, het zou mooi zijn als ze het oplossen , ik zie mijn buren de komende 5 jaar geen thuis accu nemen .. en dan moeten ze nog voor Marstek kiezen , dat ter zijde . Ze moeten dit natuurlijk wel oplossen .
Idd
Nou is het hier zo dat bijna elke huis wel solar heeft buren hadden al bij ons gevraagd wat wij deden toen ze een reclame folder in de bus kregen hierover van een bedrijf.
Ze gingen nu wachten tot 2027
Dus zie het hier wel gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Maxwp schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:50:
[...]
Je hebt een fysieke brief gehad ? Ik gewoon een email.
Ja een fysieke brief. Dit was hem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNYfm1eWi7v6aIAIjcerUGyukMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJtgU8Dopv5eiIGiskcdO2pe.jpg?f=fotoalbum_large

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Headshot_NL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:52:
[...]

Ja een fysieke brief. Dit was hem:
[Afbeelding]
Dan had ik het verkeerd gelezen dacht dat je de brief vooraf had gehad gezien je afvroeg hoe ze het wisten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Maxwp schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:55:
[...]

Dan had ik het verkeerd gelezen dacht dat je de brief vooraf had gehad gezien je afvroeg hoe ze het wisten ?
Oh nee, ze zullen het vrij snel zien als je tussen zonsondergang en zonopkomst niks afneemt en misschien zelfs wat aan het terugleveren bent. Daar ben ik vrij zeker van.
De Marstek heb ik de 28e hier aangesloten, dus de nacht van 28 op 29 april was de eerste nacht zonder afname. De brief geeft aan dat de wijziging op 30 april is gedaan. Best vlot op elkaar dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51
Jaspro86 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 00:20:
Wou er net één bestellen via duravolt.nl maar de code is blijkbaar verlopen.
Zijn er nog andere lopende acties?
Ik heb contact hierover gehad met duravolt vanmorgen, de kortingscode werkt nu weer. Zojuist ook de accu besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:13

d3x

jevin20 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:19:

Een beetje doorlezen had je ook al die bevestiging kunnen geven. De meeste hier draaien met meerdere MT.
daarom hebben we een xls om dit bij te houden en gebruikt iedereen hier signatures.

Of het goed werkt hangt tegenwoordig vooral af van je DM en je wifi en de 1-3 fase opstelling is ook anders.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Draai nu bij mijn ouders in BE digitale meter een marstek 5,12 en P1 van Homewizard.
Het belang van goede wifi is overigens enorm.
Bij instellen was alles ok, maar soms verloor de marstek wifi en dan deed het niets meer (wat goed is).

Wifi in orde gebracht en werkt nu al een 3 dagen goed. Enkel 's nachts stuurt hij toch nog een paar watt terug op het netwerk. Hebben andere hier ook last van? (Hij draait op automatisch btw)

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 19-05-2025 08:25 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Icekiller2k6 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:25:
Draai nu bij mijn ouders in BE digitale meter een marstek 5,12 en P1 van Homewizard.
Bij instellen was alles ok, maar soms verloor de marstek wifi en dan deed het niets meer (wat goed is).

Wifi in orde gebracht en werkt nu al een 3 dagen goed. Enkel 's nachts stuurt hij toch nog een paar watt terug op het netwerk. Hebben andere hier ook last van? (Hij draait op automatisch btw)
Dat is normaal. Je batterij reageert namelijk niet zo snel als je P1 meter van alle seconde. Voor echt 0 te draaien, zou de marstek elke seconde moeten wisselen van stroom afgave. Niet onmogelijk maar niet echt nuttig. Voor die paar Watt (ik zit hier totaal op iets van 0.25-0.35kwh verbruik van het net op een ganse dag, ik klaag niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SadisticPanda schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:43:

Goedemorgen,

Ik lees wel vaker dat affikken... Omdat ik een leek ben in deze kun je mij drie scenario's DM'n waarin dit reëel van toepassing kan zijn?

Ik kan ze zo niet bedenken als je verder wel alle voorschriften etc in acht heb genomen. Ik kom dan uit op heel veel toevalligheden die een rol moeten spelen.
Maar goed dat wil ik niet wegpoetsen daarom graag drie alledaagse voorbeelden waarin dit van toepassing kan zijn DM'n.

Elke dag een beetje wijzer!
Dank je wel.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Heb je'm ook al aangegeven bij Fluvius ? Of heb je'm beperkt tot 800W teruglevering ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SatScan schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:42:
[...]

Goedemorgen,

Ik lees wel vaker dat affikken... Omdat ik een leek ben in deze kun je mij drie scenario's DM'n waarin dit reëel van toepassing kan zijn?

Ik kan ze zo niet bedenken als je verder wel alle voorschriften etc in acht heb genomen. Ik kom dan uit op heel veel toevalligheden die een rol moeten spelen.
Maar goed dat wil ik niet wegpoetsen daarom graag drie alledaagse voorbeelden waarin dit van toepassing kan zijn DM'n.

Dank je wel.
Zou persoonlijk 4 eisen niet 3 . .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Nu online
@devastator83 staat op 800w, 2500 is niet echt van toepassing bij mijn ouders :).
Geen warmtepomp, elektrische verwarming..
De piek tot nu toe is de klassieke water doorloper (koffie), en dat is een piek van 1kw, maar 80% van het de keren schijnt gewoon de zon...

De marstek zit overigens wel op een aparte groep/zekering. waar 1 dubbel stopcontact opzit (een waterpomp en de marstek dus). Dus hij zou wel op 2500 kunnen. (De zekering en 2,5mm kabel waren ooit voorzien voor een elektrische boiler)

[ Voor 30% gewijzigd door Icekiller2k6 op 19-05-2025 08:59 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drevanhoof
  • Laatst online: 20-05 22:22

drevanhoof

Tech geïnteresseerd

Vandaag wordt mijn Marstek Venus E bezorgd. Ik heb tevens een p1 meter erbij besteld want ik betwijfel of het gaat werken met mijn Homewizard p1 meter. Ook een homewizard p1 splitter wordt vandaag geleverd. Ik ben benieuwd of het allemaal gaat werken want wat ik op dit forum allemaal gelezen heb heeft me wel enigszins ontmoedigd. Van de andere kant zie ik dat op dit forum wel snel hulp wordt geboden als er problemen zijn, dus dat geeft dat wel weer goede moed. Wordt vervolgd.

Dre

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Nu online
@drevanhoof als je maar 1 batterij hebt zou het gewoon moeten werken.. (heb ook de homewizard p1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

Maxwp schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:52:
[...]

Idd
Nou is het hier zo dat bijna elke huis wel solar heeft buren hadden al bij ons gevraagd wat wij deden toen ze een reclame folder in de bus kregen hierover van een bedrijf.
Ze gingen nu wachten tot 2027
Dus zie het hier wel gebeuren
Nu ik er zo over nadenk , kunnen ze dit best gemakkelijk oplossen , apparaten zijn gekoppeld aan je account. Door een check te doen op de database of deze apparaten al aan een account hangen en dan de nieuwe koppeling weigeren en de gebruiker in de app een melding geven .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:01:
[...]

Nu ik er zo over nadenk , kunnen ze dit best gemakkelijk oplossen , apparaten zijn gekoppeld aan je account. Door een check te doen op de database of deze apparaten al aan een account hangen en dan de nieuwe koppeling weigeren en de gebruiker in de app een melding geven .
Ja het is makkelijk zou je zeggen
Toch blijkbaar al maanden bekend bij hun maar er word niks mee gedaan
Of men kan het niet oplossen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:48
S2S schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:01:
[...]

Beter zou zijn op de pair modus enkel aan te zetten bij eerste uitlevering (wanneer de batterij nog niet gekoppeld is) en daarna enkel na inhouden van de power knop voor aantal seconden (bij geprek aan fysieke pair knop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
drevanhoof schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:58:
Vandaag wordt mijn Marstek Venus E bezorgd. Ik heb tevens een p1 meter erbij besteld want ik betwijfel of het gaat werken met mijn Homewizard p1 meter. Ook een homewizard p1 splitter wordt vandaag geleverd. Ik ben benieuwd of het allemaal gaat werken want wat ik op dit forum allemaal gelezen heb heeft me wel enigszins ontmoedigd. Van de andere kant zie ik dat op dit forum wel snel hulp wordt geboden als er problemen zijn, dus dat geeft dat wel weer goede moed. Wordt vervolgd.
1 woord
Wifi

Of 2 woorden

Goede wifi
Eigen accespoint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

bommel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:04:
[...]

Beter zou zijn op de pair modus enkel aan te zetten bij eerste uitlevering (wanneer de batterij nog niet gekoppeld is) en daarna enkel na inhouden van de power knop voor aantal seconden (bij geprek aan fysieke pair knop).
Zeker meerdere wegen naar Rome … maar laten ze eerst maar wat implementeren. 1 van beide is al een oplossing. Aan de andere kant , data zit al in de database, dus ik zou voor de snelle fix gaan en een paar database requests doen met een response .

[ Voor 16% gewijzigd door S2S op 19-05-2025 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
SatScan schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:42:
[...]

Goedemorgen,

Dank je wel.
Je reguliere apparaten kunnen 230*16A= 3680W gebruiken voordat je zekering klapt. Je bekabeling kan wat meer aan, maar dat houdt ook ergens op (laten we 5000W zeggen). Met een energieleverancier van 800W kan je reguliere apparatuur 3680W+800=4280W gebruiken voordat je zekering eruit vliegt (die ziet namelijk 4280-800W). Dat valt nog binnen je specs van je bekabeling, dus dat gaat wel goed. Maar met 2500W levering kan je reguliere apparatuur 3680W+2500W gebruiken voordat je zekering klapt. Dat is genoeg om je bekabeling goed warm te maken en met wat slechte aansluitingen kan je hiermee ook brand veroorzaken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
Headshot_NL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:57:
[...]

Oh nee, ze zullen het vrij snel zien als je tussen zonsondergang en zonopkomst niks afneemt en misschien zelfs wat aan het terugleveren bent. Daar ben ik vrij zeker van.
De Marstek heb ik de 28e hier aangesloten, dus de nacht van 28 op 29 april was de eerste nacht zonder afname. De brief geeft aan dat de wijziging op 30 april is gedaan. Best vlot op elkaar dus.
Hier sinds 15 april een Venus-E en voor de grap al de eerste dagen 's nachts extra teruggeleverd.
Liander heeft mij nog geen brief gestuurd. Heb wel in het begin een keer ingelogd bij energieleveren.nl, maar de Marstek was volgens mij geen optie die je kon kiezen (omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Heeft er iemand een foto en of afmetingen van een batterij opgehangen aan de wand? Ik wil beide aanstaande batterijen aan de muur hangen maar zie in de handleiding niet hoe diep die beugels zijn, in verband met de ruimte die aan de achterkant vrijgehouden zou moeten worden. Ik heb totaal maar 30cm diepte ivm een deur die anders niet (helemaal) open kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pms1 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Hier sinds 15 april een Venus-E en voor de grap al de eerste dagen 's nachts extra teruggeleverd.
Liander heeft mij nog geen brief gestuurd. Heb wel in het begin een keer ingelogd bij energieleveren.nl, maar de Marstek was volgens mij geen optie die je kon kiezen (omvormer)
Ja dat viel me ook al op
Is de marstek wel goedgekeurd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superduper1969
  • Laatst online: 21-05 14:55
Maxwp schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:47:
[...]

Als alles dan in de fik gaat herrijst het in iedergeval weer uit de as. >:)
Of bedoelde je Vinex wijk, dan heb je een probleem.....

[ Voor 4% gewijzigd door superduper1969 op 19-05-2025 09:39 ]

MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jevin20 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:22:
Heeft er iemand een foto en of afmetingen van een batterij opgehangen aan de wand? Ik wil beide aanstaande batterijen aan de muur hangen maar zie in de handleiding niet hoe diep die beugels zijn, in verband met de ruimte die aan de achterkant vrijgehouden zou moeten worden. Ik heb totaal maar 30cm diepte ivm een deur die anders niet (helemaal) open kan.
Met deze beugel kan je ze ophangen
https://www.bol.com/be/nl...CrlJbw.4_7.8.ProductTitle

Bij de batterij zit geen beugel meer. Met de beugel van bol is de totale diepte 22 cm.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
PNARI schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:41:
[...]

Bij de batterij zit geen beugel meer. Met de beugel van bol is de totale diepte 22 cm.
Hoezo zit die er niet meer bij? Dat staat wel op verschillende websites...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
jevin20 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:52:
[...]

In die nieuwe v2 zit deze er niet meer bij, zie onderstaande foto van Marstek website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMDtpC2LKn6FBzS7vGiYzt024J0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OGl6M4a85NQzVG3jEHOhxQH8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdK
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-05 11:08
Maxwp schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:04:
[...]
1 woord
Wifi

Of 2 woorden

Goede wifi
Eigen accespoint
wifi is idd wel een dingetje hoor. Mijn ct003 hangt naast de router. Mijn marstek staat in de schuur. Ik heb in de schuur een (wat oudere) TP repeater ingeplugd (TL-WA854RE). Op de app geven beide apparaten een prima wifi signaal. Maar toch lijkt onderling toch de connectie weg te vallen. En dan dus ook de NOM stand.

Ik heb het nu draaiend door de ct003 in de app te verwijderen, en daarna de Venus te laten zoeken naar een CT meter. De CT003 verschijnt gewoon en blijft vooralsnog stabiel.
Hiermee kon ik ook de auto stand selecteren en dit zorgde tegelijkertijd voor het verdwijnen van die referentie "Diagnose bezig..." (mijn andere probleem). Hij staat nu netjes op 3 fasen saldo, en NOM is netjes aan het draaien.

Deze week komt de 2e Venus. Eens kijken hoe ik die gekoppeld krijg.

1x Marstek 5,12 v151, CT003 v114, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 16:44
SadisticPanda schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:33:
[...]

Dat is normaal. Je batterij reageert namelijk niet zo snel als je P1 meter van alle seconde. Voor echt 0 te draaien, zou de marstek elke seconde moeten wisselen van stroom afgave. Niet onmogelijk maar niet echt nuttig. Voor die paar Watt (ik zit hier totaal op iets van 0.25-0.35kwh verbruik van het net op een ganse dag, ik klaag niet)
Met een communicatie per seconde hol je in feite achter de feiten aan. Je krijgt oude info, oorspronkelijk had je nog een S1 poort die veel snellere info gaf echter bij mijn DM is die poort niet meer aanwezig.
Microinverters houden niet heel erg van het schakelen tussen laden en ontladen denk ik gezien zendure nu een 1 min wachttijd gestopt heeft tussen dat switchen.
Ik heb (nog) geen thuisbatterij maar log al jaren met een DM en kom tot de vaststelling dat een warm theewater doorstromer 2,6kW aansluiting zuiniger is voor een kop oploskoffie dan een Senseo die 2 tassen warmt ook al heb je er maar 1 nodig. Echter met dat beperkte verbruik is het echt muggenziften of mierenneuken.

Wat voor BE (later ook NL) wel belangrijker kan zijn is dat de baseline (voor NOM) verschoven kan worden naar een andere waarde bv 2500W (gewenste capaciteitscomponent)

Is niet DE oplossing want die component van 2500 is eigenlijk een verbruik van 625Wh/15min waarbij een kort hoog verbruik misschien maar een lage kWh fotoprint heeft en niet gecorrigeerd moet worden maar dit laten we dan maar voor diegene die een HA hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
Avenger 2.0 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:53:
[...]

In die nieuwe v2 zit deze er niet meer bij, zie onderstaande foto van Marstek website:

[Afbeelding]
Oke thanks voor de info. Dat is jammer want ik had er op gerekend.
Heb net Duravolt gebeld en inderdaad dit is veranderd. Is nog niet aangepast op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevin20
PNARI schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:41:
[...]

Is er voldoende afstand tot de muur met deze beugel voor warmte afvoer? Sorry als dat een stomme vraag is, ik heb de batterij nog niet dus kan nog niet zien waar de koeling loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
bruneelm schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:56:
[...]

Met een communicatie per seconde hol je in feite achter de feiten aan. Je krijgt oude info, oorspronkelijk had je nog een S1 poort die veel snellere info gaf echter bij mijn DM is die poort niet meer aanwezig.
Hier nog een digitale meter met S1 poort, al vraag ik mij af of er iets compatibel bestaat om hiervan gebruik te maken. Hoogstwaarschijnlijk moet je zelf iets programmeren en dan liefst bedraad aan de batterij aansluiten. De vraag is ook hoe lang het duurt voordat de batterij reageert. Volgens mij is 1s van de P1 voor de meeste toepassingen wel voldoende.
Zou wel interessant zijn als er een logica was die je wat kon programmeren of aanpassen om overcompensatie te vermijden. Geen idee hoe hij omgaat met bv inductievuur of microgolfoven en of deze niet altijd te laat schakelt waardoor je veel opgeslagen energie eigenlijk gewoon het net instuurt dan. Een aanpassing van de parameters hiervoor om de gevoeligheid in te stellen zou wel wenselijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Avenger 2.0 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:03:
[...]

Hier nog een digitale meter met S1 poort, al vraag ik mij af of er iets compatibel bestaat om hiervan gebruik te maken. Hoogstwaarschijnlijk moet je zelf iets programmeren en dan liefst bedraad aan de batterij aansluiten. De vraag is ook hoe lang het duurt voordat de batterij reageert. Volgens mij is 1s van de P1 voor de meeste toepassingen wel voldoende.
Zou wel interessant zijn als er een logica was die je wat kon programmeren of aanpassen om overcompensatie te vermijden. Geen idee hoe hij omgaat met bv inductievuur of microgolfoven en of deze niet altijd te laat schakelt waardoor je veel opgeslagen energie eigenlijk gewoon het net instuurt dan. Een aanpassing van de parameters hiervoor om de gevoeligheid in te stellen zou wel wenselijk zijn.
Wat ik hier zie valt dat met 1 seconden Shelly best mee. Ga ik op de 10 seconden p1 poort, complete chaos eerder met kortstondige pieken van bijvoorbeeld 2400 watt. Of ze moeten dit nu in de software verbeterd hebben , ik zal hun p1 nog eens keer proberen nu ik 2 batterijen heb. Maar hoe sneller hoe beter, al reageert de Marstek sowieso pas na 5 seconden.

Maar als je deze interval aan zou kunnen passen , al denk ik dat het voor een relais of iets dergelijks niet echt fijn is om iedere seconde te schakelen. Slijtage etc ..

[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 19-05-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een paar watt, waar spreken we over in euro's ? Bekijk het overzicht 24u en oordeel dan of het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jevin20 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Je moet niet geloven wat op websites staat, enkel op dit forum heb je de laatste gebruikersinfo. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

ik denk dat je niet goed leest... ontmoedigend? er zijn hier de laatste maand zeker 200-400 installaties van een MT gedaan en je ziet amper een repsonse van problemen.

De meeste problemen komen van DM (shelly alternatief nodig met een 10sec meter) en wifi en dan heb je nog wat speciale 3fase gevallen.

De hw p1 werkt perfect met 1 MT

als je de splitter gaat gebruiken en de HW p1 + de ct003 zorg er dan voor dat de ct003 de extra 5v aansluiting gebruikt

[ Voor 8% gewijzigd door d3x op 19-05-2025 11:03 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jevin20 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:02:
[...]

Is er voldoende afstand tot de muur met deze beugel voor warmte afvoer? Sorry als dat een stomme vraag is, ik heb de batterij nog niet dus kan nog niet zien waar de koeling loopt.
Alles hangt af waar je batterij hangt, in de kelder, in de woonkamer of op zolder ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Je kan er ook altijd nog zo een radiator ventilator op plaatsen om luchttoevoer te forceren bij oplopende temperaruren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d3x

d3x

KabouterSuper schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:06:
[...]

Je reguliere apparaten kunnen 230*16A= 3680W gebruiken voordat je zekering klapt. Je bekabeling kan wat meer aan, maar dat houdt ook ergens op (laten we 5000W zeggen). Met een energieleverancier van 800W kan je reguliere apparatuur 3680W+800=4280W gebruiken voordat je zekering eruit vliegt (die ziet namelijk 4280-800W). Dat valt nog binnen je specs van je bekabeling, dus dat gaat wel goed. Maar met 2500W levering kan je reguliere apparatuur 3680W+2500W gebruiken voordat je zekering klapt. Dat is genoeg om je bekabeling goed warm te maken en met wat slechte aansluitingen kan je hiermee ook brand veroorzaken.
zucht.. is hier al besproken dat er alternatieve forum op tweakers voor zijn...

de regel is heel duidelijk en meermaals terug te vinden. als je MT op 2500W zit moet hij op een eigen kring zitten zonder iets anders erbij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:18
Bij mij werkt de Homewizard P1 meter prima. Hame geeft via feedback ook aan dat ik deze het beste kan gebruiken. De CT003 ligt nu in een la. Heb er ook veel gedoe mee gehad, maar dat kwam dus deels doordat ik (omdat het niet goed werkte) steeds afwisselend de CT003 en de HW P1 probeerde te koppelen. Hame gaf aan dat omdat ze eigenlijk hetzelfde soort product zijn ze elkaar in de weg zitten (beetje mijn interpretatie). Daarom de CT003 uit het stopcontact gehaald en weggehaald, en toen zag de HW P1 meter mijn drie fasen en werkte de autostand prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metam

Wat is je netto totaal verbruik/opwek vroeg in de ochtend voordat je panelen gaan opwekken? Over de nacht dus? Bij mij is mijn netto verbruik dan 0,1 kWh en de batterij zit nog voor 40% vol.
Hoeveel verbruik je uit de batterij voor middernacht? Als je in de avond vanaf 19:00 uur continue 800 watt nodig hebt dan gaat het snel natuurlijk.
Mijn panelen liggen op oost-zuid-west en ik heb tot diep in de avond nog opwek dus bij ons wordt de batterij pas vanaf redelijk laat 's avonds ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:25
jevin20 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:22:
Die beugels zijn maar een paar cm extra diepte tov toestel ... dus de 20cm van het toestel (dikte) + pak een cm of 2 extra ...
Dat gaat dus perfect gaan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:40

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

PNARI schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:50:
[...]

Een paar watt, waar spreken we over in euro's ? Bekijk het overzicht 24u en oordeel dan of het goed werkt.
En ga eens een maand draaien en vraag je verbruik gegevens op bij de energieleverancier en vergelijk dat met een jaar eerder. Al die data op HW en de Accu zijn andere tijdsloten dan je leverancier dat doet. Meters doen het 1x per kwartier (dacht ik)

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metam
RvdK schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:55:
[...]
Ik heb het nu draaiend door de ct003 in de app te verwijderen, en daarna de Venus te laten zoeken naar een CT meter. De CT003 verschijnt gewoon en blijft vooralsnog stabiel.
Hiermee kon ik ook de auto stand selecteren en dit zorgde tegelijkertijd voor het verdwijnen van die referentie "Diagnose bezig..." (mijn andere probleem). Hij staat nu netjes op 3 fasen saldo, en NOM is netjes aan het draaien.

Deze week komt de 2e Venus. Eens kijken hoe ik die gekoppeld krijg.
Dat klinkt interessant. Dus het verwijderen van de CT003 uit de app en hem dan toevoegen via de batterij maakt dat je geen langdurige "diagnose bezig" meer hebt en dat hij ook de fasen weergeeft? Dit heb ik nooit uitgeprobeerd toen ik bezig was met het koppelen van de CT003. Hij draait nu goed (op de HW P1 meter) en de CT003 ligt in een la, maar als ik in de toekomst er eens zin in heb dan ga ik dat nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:25
Avenger 2.0 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:53:
[...]

[Afbeelding]
hopelijk de wandmontage nog los te bekomen ... is net toch wat netter ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
vifra schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:52:
[...]

hopelijk de wandmontage nog los te bekomen ... is net toch wat netter ...
Staat er bij van niet. Gelukkig zijn er schroefgaten (bij deze versie tenminste) er nog, dus kan je met een TV beugel van bol ophangen. :+

Je kan altijd hier eens vragen of iemand zijn v1 beugel wil verkopen, maar zelfs die ga je moeten aanpassen, want anders past het nog niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Avenger 2.0 op 19-05-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
metam schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Dat klinkt interessant. Dus het verwijderen van de CT003 uit de app en hem dan toevoegen via de batterij maakt dat je geen langdurige "diagnose bezig" meer hebt en dat hij ook de fasen weergeeft? Dit heb ik nooit uitgeprobeerd toen ik bezig was met het koppelen van de CT003. Hij draait nu goed (op de HW P1 meter) en de CT003 ligt in een la, maar als ik in de toekomst er eens zin in heb dan ga ik dat nog eens proberen.
Als je in de toekomst naar 2 of meer Marsteks wil (zoals ik) dan ben je gebonden aan de CT003

1x Marstek 5,12 v151, CT003 v114, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGHW
  • Nu online
metam schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:13:
[...]

Wat is je netto totaal verbruik/opwek vroeg in de ochtend voordat je panelen gaan opwekken? Over de nacht dus? Bij mij is mijn netto verbruik dan 0,1 kWh en de batterij zit nog voor 40% vol.
Hoeveel verbruik je uit de batterij voor middernacht? Als je in de avond vanaf 19:00 uur continue 800 watt nodig hebt dan gaat het snel natuurlijk.
Mijn panelen liggen op oost-zuid-west en ik heb tot diep in de avond nog opwek dus bij ons wordt de batterij pas vanaf redelijk laat 's avonds ingezet.
Dank. Nee, het was substantieel veel meer, accu was in de loop van de nacht leeg, terwijl het sluipverbruik <200w is. Ik had ook een flinke teruglevering in de nacht.

Maar ik heb wellicht het euvel gevonden. Er was een verkeerde meter geconfigureerd. Dat heb ik gisteren aangepast en afgelopen nacht ging het goed.... Fingers crossed.

@j-be @PeterG88 dank voor jullie feedback eerder, wellicht was bovenstaande het issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:37
RvdK schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Als je in de toekomst naar 2 of meer Marsteks wil (zoals ik) dan ben je gebonden aan de CT003
Werkt eveneens perfect met een Shelly

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

@jevin20

SadisticPanda in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Met die beugel (omdat bij v er geen meer bijzit, is de voorkant op 25.5 van de muur. Batterij is dfacht ik 22.5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drevanhoof
  • Laatst online: 20-05 22:22

drevanhoof

Tech geïnteresseerd

[...]
1 woord
Wifi

Of 2 woorden

Goede wifi
Eigen accespoint
Ik heb een deco x20 mesh systeem ingesteld als accespoints. Het hoofd apparaat staat in de meterkast bij de meter en de batterij komt in de garage te staan. Hemelsbreed een meter of 5 van de meterkast. Dat zou toch moeten werken. We gaan het straks zien.

Dre

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:22
[...]
1 woord
Wifi

Of 2 woorden

Goede wifi
Eigen accespoint
Tsja, die wifi..... Ik blijf het een slechte zaak vinden dat men, anno 2025, nog een stokoude WIFI chipset durft in te bouwen (wifi 3 geloof ik, iig op max. 54G). En dan ook nog met een vrij zwakke antenne (zelfs al is die 'extern'). Maar ja. Op mijn Unifi netwerk werkt het nu best goed, behalve dat ik afgelopen vrijdagavond merkte dat het WIFI bereik naar de Venus E toch ineens weg was. 2,4 Ghz radio wat sterker gezet en op een ander kanaal, nu weer goed. Een 'eigen' accesspoint vind ik eigenlijk een zwaktebod, ook ivm extra verbruik en zo. Maar ja, als het moet, dan moet het......
S2S schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:10:
[...]

Wat ik hier zie valt dat met 1 seconden Shelly best mee. Ga ik op de 10 seconden p1 poort, complete chaos eerder met kortstondige pieken van bijvoorbeeld 2400 watt. Of ze moeten dit nu in de software verbeterd hebben , ik zal hun p1 nog eens keer proberen nu ik 2 batterijen heb. Maar hoe sneller hoe beter, al reageert de Marstek sowieso pas na 5 seconden.

Maar als je deze interval aan zou kunnen passen , al denk ik dat het voor een relais of iets dergelijks niet echt fijn is om iedere seconde te schakelen. Slijtage etc ..
Ik zit nu, via de CT003, op 10 sconden via de P1 (dit omdat Shelly te grote afwijkingen meet en ik bij emulatie vanuit Home Assistant juist die 'chaos' houd).

Ik moet zeggen dat het helemaal niet tegenvalt. Ja, er zijn wel wat grotere pieken waarin de Venus E nog wat achter de feiten aan 'holt' op het moment dat er schommelingen in het verbruik zijn (vooral bij het wat meer pulserende verbruikspatroon tijdens het inductie-koken of gebruik van de Airfryer). Maar over de dag genomen zit ik qua import of export van het net ruim onder de 1 kWh (waarbij het zelfs net wat beter lijkt dan wanneer ik met de 50-70W onnauwkeurigheid van de Shelly werk ). Wel moeilijk te vergelijken, want er zijn dagen dat we 's avonds toch wat meer energie verbruiken en de Venus E dan voor het einde van de nacht (voor de zon op komt en de batterij weer gaat laden) op 11% zit :P .

Dit is met Firmware 151 van de Venus en 114 van de CT003.
d3x schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:58:
[...]

zucht.. is hier al besproken dat er alternatieve forum op tweakers voor zijn...

de regel is heel duidelijk en meermaals terug te vinden. als je MT op 2500W zit moet hij op een eigen kring zitten zonder iets anders erbij...
Volgens mij ging het hier niet om het nogmaals herhalen van de regels en risico's rondom 800W versus 2500W, maar om het hypothetische geval dat 1 of andere grapjas een correct op 800W (op gedeelde groep) ingestelde Marstek overneemt via de Bluetooth-kwetsbaarheid, en hem dan doodleuk op 2500W gooit.

[ Voor 38% gewijzigd door eymey op 19-05-2025 12:37 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:40

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

eymey schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:27:
[...]

Tsja, die wifi..... Ik blijf het een slechte zaak vinden dat men, anno 2025, nog een stokoude WIFI chipset durft in te bouwen (wifi 3 geloof ik, iig op max. 54G). En dan ook nog met een vrij zwakke antenne (zelfs al is die 'extern'). Maar ja. Op mijn Unifi netwerk werkt het nu best goed, behalve dat ik afgelopen vrijdagavond merkte dat het WIFI bereik naar de Venus E toch ineens weg was. 2,4 Ghz radio wat sterker gezet en op een ander kanaal, nu weer goed. Een 'eigen' accesspoint vind ik eigenlijk een zwaktebod, ook ivm extra verbruik en zo. Maar ja, als het moet, dan moet het......

[...]

Ik zit nu, via de CT003, op 10 sconden via de P1 (dit omdat Shelly te grote afwijkingen meet en ik bij emulatie vanuit Home Assistant juist die 'chaos' houd).

Ik moet zeggen dat het helemaal niet tegenvalt. Ja, er zijn wel wat grotere pieken waarin de Venus E nog wat achter de feiten aan 'holt' op het moment dat er schommelingen in het verbruik zijn (vooral bij het wat meer pulserende verbruikspatroon tijdens het inductie-koken of gebruik van de Airfryer). Maar over de dag genomen zit ik qua import of export van het net ruim onder de 1 kWh (waarbij het zelfs net wat beter lijkt dan wanneer ik met de 50-70W onnauwkeurigheid van de Shelly werk ). Wel moeilijk te vergelijken, want er zijn dagen dat we 's avonds toch wat meer energie verbruiken en de Venus E dan voor het einde van de nacht (voor de zon op komt en de batterij weer gaat laden) op 11% zit :P .

Dit is met Firmware 151 van de Venus en 114 van de CT003.

[...]

Volgens mij ging het hier niet om het nogmaals herhalen van de regels en risico's rondom 800W versus 2500W, maar om het hypothetische geval dat 1 of andere grapjas een correct op 800W (op gedeelde groep) ingestelde Marstek overneemt via de Bluetooth-kwetsbaarheid, en hem dan doodleuk op 2500W gooit.
Het is geen computer. 2,4ghz is veel betrouwbaarder dan 5ghz. Plus er gaat haast geen data heen en weer. Lage latency en hoog zendvermogen zijn veel belangrijker dan wat jij aanhaalt.
Antenne van de venus is prima. Enige kritiek daarop is dat hij niet los kan zoals bij de ct003

Echte netwerk kritiek is dat er geen rj45 op de accu zit.

En mensen die hun wifi wat sterker zetten op een ander kanaal…………

Het is friet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:32
Dat was makkelijker dan gedacht.
Net (half uur geleden) mijn Marstek Venus ontvangen. Handvaten op, hondje om naar achtertuin en schuur te rijden, wieltjes erop, aansluiten..updaten..
Binnnen een half uur had ik hem draaien (met HW p1 meter, de ct003 blijft nog even in de doos).
Viel me echt me, hij is wel zwaar!

Kan je ook ergens de max charge aanzetten, door mijn panelen is ie nu met 2500w aan het laden..

[ Voor 13% gewijzigd door badnews.nl op 19-05-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
eymey schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:27:
[...]

Hier vanaf het begin (4 weken) geen enkel probleem met wifi.
Er is maar 1 wifi accesspoint dat via ethernetkabel op KPN Experiabox aangesloten is. Wifi-Kanaal kan niet wisselen en de Venus E en CT003 hebben vast ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdK
pms1 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Hier vanaf het begin (4 weken) geen enkel probleem met wifi.
Er is maar 1 wifi accesspoint dat via ethernetkabel op KPN Experiabox aangesloten is. Wifi-Kanaal kan niet wisselen en de Venus E en CT003 hebben vast ip adres.
Dat vaste kanaal, vaste ip adressen, en het eventueel opschroeven van de signaalsterkte heb ik nog niet eerder gedaan. Maar als dat de silver bullet is voor stabiliteit dan ga ik dat uitzoeken en toepassen. Dit kan allemaal ingesteld worden in de router neem ik aan ? Ik heb ook KPN experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
SadisticPanda schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:13:
@jevin20

SadisticPanda in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Met die beugel (omdat bij v er geen meer bijzit, is de voorkant op 25.5 van de muur. Batterij is dfacht ik 22.5)
Perfect, wat ik nodig had. Thanks!! En sorry, heb de pin gemist.
Pagina: 1 ... 155 ... 160 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.