Het was toch wel even prutsen om MQTT aan de praat te krijgen met de Marstek, en dit te integreren in Home Assistant. Viel me toch op dat niet alle 'tutorials' volledig waren en daardoor ben je toch wat aan het prutsen...
- Hoe kom ik aan het deviceId?
- Moet je nou deviceId of MAC hebben?
- En wat is het devicetype?
Inmiddels heb ik het werkend*, dus bij deze een iets uitgebreidere uitleg hoe het allemaal moet.
Het zit dus als volgt:
- Installeer Hame-Relay via https://github.com/tomquist/hame-relay
Dit doe je bij instellingen -> add-ons -> add-on winkel -> 3 puntjes rechtsbovenin, repositories -> de github URL te plakken. Even wachten/F5 hierna.
-> Vervolgens klik je op hame-relay in de add-on winkel.
-> Ga naar het tabblad "configuratie"
-> Zet "Inverse Forwarding" vast aan. Daarna vul je eerst je Hame Username en Hame Password in (als deze niet zichtbaar zijn, zet de switch onderin beeld om), klik op opslaan en start de add-on.
-> Vervolgens ga je naar logboek, en zal je zien dat de add-on bij Hame jouw device info gaat pogen op te halen. Deze info is belangrijk en heb je later nodig.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| ------------------
Device 1:
Name: <naam die je hebt ingevuld in de app>
Device ID: 2039354e41xxxxxxxxxxxx
MAC: acd9xxxxxxxx
Type: HMG-50
Inverse Forwarding: true
------------------ |
-> Ga terug naar het tabblad "configuratie" en vul onder "devices" nu het volgende in:
YAML:
1
2
3
| - device_id: 2039354e41xxxxxxxxxxxx
mac: acd9xxxxxxxx
type: HMG-50 |
Waarbij je logischerwijs de device id en mac pakt die je zonet hebt opgezocht.
-> Herstart de add-on. Het is ook slim om de watchdog aan te zetten (dan start de boel opnieuw op als het zou crashen).
. - Installeer hm2mqtt via https://github.com/tomquist/hm2mqtt
Dit doe je bij instellingen -> add-ons -> add-on winkel -> 3 puntjes rechtsbovenin, repositories -> de github URL te plakken. Even wachten/F5 hierna.
-> Vervolgens klik je op hm2mqtt in de add-on winkel.
-> Ga naar het tabblad "configuratie"
-> Vul onder devices het volgende in:
YAML:
1
2
| - deviceType: HMG-50
deviceId: acd9xxxxxxxx |
(ja, het deviceId is hier opeens het macaddress
blijkbaar is het uniqe id voor cloudzaken het macaddress, en het unique id voor locale zaken het deviceId...)
-> Klik op opslaan en start de add-on. Het is ook slim om de watchdog aan te zetten hier.
Als je gebruik maakt van een non-standaard MQTT broker (zoals ik, klaarblijkelijk

) dan moet je in het geval van
https://github.com/home-a...ons/tree/master/mosquitto een Home Assistant user aanmaken. Bijvoorbeeld: "marstek-mqtt". Deze user hoeft alleen local rechten te hebben.
Vervolgens kan je in zowel hm2mqtt als hame-relay onder de "MQTT Broker URL" het volgende invullen: mqtt://marstek-mqtt:hiermoetjepassword@core-mosquitto:1883
Als dit allemaal goed staat, zou je in de logboeken van beide add-ons data moeten zien.
Hame_relay toont bij mij bijvoorbeeld dit:
code:
1
2
| Forwarded message from local to Hame: hame_energy/HMG-50/App/acd9xxxxxxxx/ctrl -> hame_energy/HMG-50/App/2039354e41xxxxxxxxxxxx /ctrl
Forwarded message from Hame to local: hame_energy/HMG-50/device/2039354e41xxxxxxxxxxxx /ctrl -> hame_energy/HMG-50/device/acd9xxxxxxxx/ctrl |
En hm2mqtt dit:
code:
1
2
| Published to hame_energy/HMG-50/availability/acd9xxxxxxxx: online
Published to hame_energy/HMG-50/device/acd9xxxxxxxx/data: {"deviceType":"HMG-50","deviceId":"acd9xxxxxxxx","timestamp":"2025-05-07T13:52:16.096Z","values":{"t... |
Hierna zal er een nieuw device op je dashboard beschikbaar komen met alle waardes van de Marstek
Helaas werkt de polling niet heel vlot (elke minuut, versnellen gaat helaas niet, dan loop je tegen ratelimits aan).
* Helaas werkt het aansturen van de Marstek (ik zou graag tussen auto en manual willen wisselen!) niet, maar ik weet ook niet of dat met MQTT mogelijk is..
[
Voor 4% gewijzigd door
Richh op 07-05-2025 16:32
]