Acties:
  • +2 Henk 'm!
pascallj schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:50:
[...]

Maar daar ging het hier niet om.

Het ging erom dat er 1 kijkt naar de fase, en de andere naar de som (want het betreft hier geen Marstek meter). Toen heb ik gezegd dat gaat pingpongen en nu blijkt dat dit gedrag beperkt is tot een beperkte tijd. Dit had ik op zich ook wel verwacht, maar het is maar net hoeveel waarde je hecht aan het wegwerken van het overcorrigeren.

Dus prima dat dit even teruggekoppeld wordt. Alhoewel het geen perfecte oplossing is (want je kunt niet al je batterijen volledig benutten) kan het voor sommige mensen toch een mooie tussenoplossing zijn.
Klopt, maar ik dacht ik gebruik je bericht ook even om iets algemeen voor een ieder te melden zodat het beeld completer is. Het niet om jou bericht te ontkrachten of zoiets, dat ik niet mijn intentie. Daarom heb ik je bericht ook gepind!

PS bericht even aangepast, los van jou bericht.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:07
Gisteren ook V151 ontvangen voor de tweede accu. Ze werken nu inderdaad mooi samen en houden NOM behoorlijk goed vast. Om de zoveel tijd slaat de Quooker aan en die vinden ze moeilijk te counteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgfcJVbbFMxK7j0tCwZiz5ArPtc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TuX3y00daqlrQYP1E8Kjcqzc.png?f=fotoalbum_large

Zou het voor 's nachts overigens niet beter zijn voor de RTE om 1 accu te laten ontladen i.p.v. 2? Mijn nachtverbruik is zo'n constant 120 Watt, en dat wordt dan nog eens verdeeld tussen de twee accu's, maar dat komt de RTE wellicht niet ten goede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maxwp schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:43:
[...]

Maar als ik in de ct kijk in de app zie ik een lijn met waarde die elke 6 seconden veranderen en dab 6 seconden allemaal gelijk blijven vervolgens weer na 6 seconden wijzigen
Dat is niet echt real time te noemen
Ben ik de enige die daar geen elke seconden readout heb?
Heb dsrm 5 per sec p1 slimme meter
Wat je ziet als je dat ct bolletje in je app aanklikt is inderdaad een waarde die elke seconde of 5 veranderd.

Kijk ik echter met de NU functie van de HW dinrail meter dan zie je dat de accu wat anders doet dan er in dat ct bolletje gepresenteerd wordt.

Er zitten wel meer van dat soort afwijkingen in die accu app presentatie.
Zo zijn ze ook nog altijd niet in staat om het werkelijke vermogen dat wordt opgenomen of terug gelevert weer te geven.

De cijfers die in die app worden berekend zoals winst slaan dus ook nog steeds nergens op.
Want ze registreren niet eens goed hoeveel kwh je geladen en ontladen hebt.

Wat dat betreft is het gewoon nog bagger.
Maar voor de rest voldoet het hier prima en ben ik tevreden met wat ik aan rte haal volgens de HW dinrail meter.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• philco
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 30-08 10:01
Ik draai sinds een maand of 2 met versie v148 en een P1 van Homewizzard.
Tot nu toe draait alles perfect in de stand auto met NOM.
Kreeg echter vandaag (ongevraagd) een bericht dat er een update klaar staat.
Gezien de problemen met updates die ik hier lees ben ik wel wat bang om deze update uit te voeren.
Vraag mij af wat het beste zou zijn.
De oude versie laten staan of toch de nieuwe versie laten installeren.
Iemand die hiermee zijn ervaring kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:56

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Voordeel van Unifi is dat je apparaten kan toewijzen aan een AP. Die van mij zijn dus aan het AP in de meterkast toegewezen. De accu staat daar ook 2 meter vanaf.

Daarbij nog een apart iot wifi netwerk, dat alleen op 2.4ghz werkt met iot optimalisaties aan. Werkt perfect.
Dit kan met deco van tp-link ook.
Als je ze vast op een frequentie zet dan is die iot instelling in principe niet nodig. Zo druk zijn onze thuis netwerken niet. Maar het kan wel als je het wil.
Ik wil persoonlijk niet nog een extra wifi netwerk. Het werkt bij mij al tijden stabiel met deze instellingen.

Overigens sinds ik de twee accu’s heb aangesloten is het merkbaar bij Rattenfal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObXKOQwBY2_oTVfuDyFfX8IwLfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ic7qboQaWLx3b5mkiDn2RvhD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fv_cpbzy3xxUXNcpvpKs9vwQYCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iusYWufR9MsJEVKrzNfIr8Gx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door DePrutser op 07-05-2025 10:41 ]

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:52
philco schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:29:
Ik draai sinds een maand of 2 met versie v148 en een P1 van Homewizzard.
Tot nu toe draait alles perfect in de stand auto met NOM.
Kreeg echter vandaag (ongevraagd) een bericht dat er een update klaar staat.
Gezien de problemen met updates die ik hier lees ben ik wel wat bang om deze update uit te voeren.
Vraag mij af wat het beste zou zijn.
De oude versie laten staan of toch de nieuwe versie laten installeren.
Iemand die hiermee zijn ervaring kan delen?
Als het goed werkt gewoon met V148 verder doen. Er zitten in de nieuwere versies geen bijkomende functionaliteiten tenzij je meerdere batterijen hebt

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
  • Nu online
Ronald.42 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Wat je ziet als je dat ct bolletje in je app aanklikt is inderdaad een waarde die elke seconde of 5 veranderd.

Kijk ik echter met de NU functie van de HW dinrail meter dan zie je dat de accu wat anders doet dan er in dat ct bolletje gepresenteerd wordt.

Er zitten wel meer van dat soort afwijkingen in die accu app presentatie.
Zo zijn ze ook nog altijd niet in staat om het werkelijke vermogen dat wordt opgenomen of terug gelevert weer te geven.

De cijfers die in die app worden berekend zoals winst slaan dus ook nog steeds nergens op.
Want ze registreren niet eens goed hoeveel kwh je geladen en ontladen hebt.

Wat dat betreft is het gewoon nog bagger.
Maar voor de rest voldoet het hier prima en ben ik tevreden met wat ik aan rte haal volgens de HW dinrail meter.
Het is idd zo dat de waarden voor de fase in de CT grafiek in het batterij dashboard niet de actuele waarden zijn. (in het dashboard van de CT003 zelf zie je wel de actuele waarde uit de P1 poort).
Wat er volgens mij getoond wordt is een berekende waarde welke gebruikt wordt door de EMS (bij oudere FW versies zag je soms ook vreemde oscillaties die niets met de werkelijkheid te maken hadden, maar slechts een rekenkundig artefact)
De getoonde waarde voor laden/ontladen klopt volgens mij wel vrij aardig (gemeten met slimme stekker aan batterij)

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:48:
[...]

Als het goed werkt gewoon met V148 verder doen. Er zitten in de nieuwere versies geen bijkomende functionaliteiten tenzij je meerdere batterijen hebt
Behalve dat bij v148 toch wel eens de rode led wil aan gaan ? En ij vond persoonlijk het brommen van de omvormer meer duidelijk hoorbaar bij v148 dat is later wat verbeterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DePrutser schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Als je ze vast op een frequentie zet dan is die iot instelling in principe niet nodig. Zo druk zijn onze thuis netwerken niet. Maar het kan wel als je het wil.
Ik wil persoonlijk niet nog een extra wifi netwerk. Het werkt bij mij al tijden stabiel met deze instellingen.

Overigens sinds ik de twee accu’s heb aangesloten is het merkbaar bij Rattenfal.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wist niet dat die in Hamelen zaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maxwp schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:52:
[...]

Behalve dat bij v148 toch wel eens de rode led wil aan gaan ? En ij vond persoonlijk het brommen van de omvormer meer duidelijk hoorbaar bij v148 dat is later wat verbeterd
Ik draai vanaf het begin al op 148 en heb het in het begin 1 keer gehad maar daarna nooit meer. Mijn theorie is dat het met het balanceren van de cellen te maken heeft. Dat dat niet perfect lukt in het begin vanwege het lange stilstaan en dat dat daarna beter gaat en de LED niet meer aangaat.

Maar omdat veel mensen hier meteen willen upgraden naar 151 en ook beginnen op 148, dat het lijkt alsof deze dingen gerelateerd zijn, terwijl dat misschien niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:51:
[...]

Het is idd zo dat de waarden voor de fase in de CT grafiek in het batterij dashboard niet de actuele waarden zijn. (in het dashboard van de CT003 zelf zie je wel de actuele waarde uit de P1 poort).
Wat er volgens mij getoond word is een berekende waarde welke gebruikt wordt door de EMS (bij oudere FW versies zag je soms ook vreemde oscillaties die niets met de werkelijkheid te maken hadden, maar slechts een rekenkundig artefact)
De getoonde waarde voor laden/ontladen klopt volgens mij wel vrij aardig (gemeten met slimme stekker aan batterij)
Verhip ja hij zit er tegenwoordig dichterbij dan het wel geweest is.
Dan is dat al aardig verbeterd.
Daar zat anders wel een 200 watt verschil in bij volgas ontladen.

Ingesteld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jej3PE_aYm3MUNeDY5QK56CpqSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naiqjp71mL4glkC2pKbv8yll.jpg?f=fotoalbum_large

Getoond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc60eTR52AInBVUBRF2AntHlok0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmJJcnQNWdhFYOs9G6YPfszj.jpg?f=fotoalbum_large

Gemeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa4UT3P4vvec55uUt7ef8fY8m9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ri4JHbXuCuO6HiLFmpqgF6WA.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:40
twee zaken:
- Marstek Venus C/E gamma gaat uitbrieden met een D en een X ... zoel plug&play als proffessional install ...
- v151 geinstalleerd maar systeem blijft vragen dit opnieuw te installeren ... (screen zegt from 151.212.0.0 naar 151.212.0.0) ...

Ik ga er van uti dat hier ergens een loophole in zit ...

vindt het wel pover dat je nergens detail vindt wat er nieuw is in de firmwares ... behalve de "support multiple machines ... " en "improve operational stability" ...
Dat laatste wat wilt dat zeggen. Wat was verkeerd hiervoor en wat is dan de verbetering ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 20:04
vifra schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:09:
..
- v151 geinstalleerd maar systeem blijft vragen dit opnieuw te installeren ... (screen zegt from 151.212.0.0 naar 151.212.0.0) ...

...
Had ik ook. Uiteindelijk braaf nogmaals geinstalleerd en toen kon ik wel ineens wel m'n CT003 volledig koppelen. Bleef na de eerste update naar 151 hangen bij diagnose. Na de 2e update werd deze wel netjes doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinom schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:06:
Gisteren ook V151 ontvangen voor de tweede accu. Ze werken nu inderdaad mooi samen en houden NOM behoorlijk goed vast. Om de zoveel tijd slaat de Quooker aan en die vinden ze moeilijk te counteren.
[Afbeelding]

Zou het voor 's nachts overigens niet beter zijn voor de RTE om 1 accu te laten ontladen i.p.v. 2? Mijn nachtverbruik is zo'n constant 120 Watt, en dat wordt dan nog eens verdeeld tussen de twee accu's, maar dat komt de RTE wellicht niet ten goede.
Goeie, zet het in de lijst voor verbeteringen!

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82340888

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-08 18:49

d3x

JeffreyGorissen schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:24:
Vanochtend stond er een update klaar in de app. Ik had niets aangevraagd dus ik neem aan dat ze nu beginnen met de algemene uitrol vol de volgende baseline firmware. Nog niet gekeken welke, doe ik na het werk wel.

[Afbeelding]
kan je zeker doen, maar weet dat er al meerdere hier op het forum na een upgrade van 148 naar 151 een batterij hebben die na update niet meer reboot. alle lichten gaan uit en de fan gaat in hoog toeren.

voor een FW upgrade haal ik het systeem ook altijd uit auto en zet hem op manueel, dit om de SOC niet extra te belasten met acties.

als het falen van de fw upgrade voorkomt en na 5min nog steeds hetzelfde zet dan groen lampje uit achteraan, en trek de stekker uit, je zal na enkele minuten een click horen avn de soc. wacht 15-20min en steek de stekker terug in. het systeem zal normaal booten en alles werkt terug. zet dan terug in auto.

ik ben voor een upgrade van de ct003 eerst gegaan maar volgens support maakt de volgorde niks uit.

volgens mij als ik goed gelezen heb, iedereen die dit FW probleem gehad heeft is met een MT van de "nieuwe" batch, ook op mijn oude had ik dat probleem niet.

[ Voor 6% gewijzigd door d3x op 07-05-2025 11:47 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

vinom schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:06:
[Afbeelding]

ik heb al nachten gehad dat hij effectief teruglevert op 1 MT en soms de 2e erbij haalt en dit zelfs met 3-400W op 1 batterij, net als het opladen: 20w op beide en soms 100W op 1 en de andere idle, soms doet hij het met 1 en soms met 2. Er is momenteel ook geen vaste nr1 of nr2 het is wat variabel.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Nu online
Ronald.42 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:56:
[...]
Verhip ja hij zit er tegenwoordig dichterbij dan het wel geweest is.
Dan is dat al aardig verbeterd.
Daar zat anders wel een 200 watt verschil in bij volgas ontladen.
Ik heb 1 fase aansluiting, en sinds de app ook de individuele fasen toont zie ik af en toe dat het 'totaal' afwijkt van 'fase A'.
Kennelijk worden er waarden getoond uit verschillende stappen in een berekening.

Totaal en fase A (Venus grafiek staat uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woJ_qkBcBbwpTDg7oD9awBGUX7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cc5K68iPpX9vO7rmu3RCmmjN.jpg?f=fotoalbum_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vifra
RF1000 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:26:
[...]

Had ik ook. Uiteindelijk braaf nogmaals geinstalleerd en toen kon ik wel ineens wel m'n CT003 volledig koppelen. Bleef na de eerste update naar 151 hangen bij diagnose. Na de 2e update werd deze wel netjes doorlopen.
De 'good old did you reboot' helpdesk tip was degene die ik nog niet gedaan had.
Na reboot werkt alles top (in deze geen warning meer dat upgrde nodig is). Alles op laatste versie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vifra schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:16:
[...]

De 'good old did you reboot' helpdesk tip was degene die ik nog niet gedaan had.
Na reboot werkt alles top (in deze geen warning meer dat upgrde nodig is). Alles op laatste versie ...
Mds draait het op Windows ce 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitbullgio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 19:20
Vraagje heb juist de Marstek Venus 5,2 kwh binnen in samenwerking met HWp1 meter. Ik draai in automodus.
Nu heb ik een vraagje als de verbinding verbroken is met de p1 meter, dit gebeurd wel regelmatig en kan soms lang duren wat gebeurd er dan, blijft deze in de laatst gekende configuratie of gaat deze in standby modus?

Alvast bedankt voor de info

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:17
pitbullgio schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:16:
Vraagje heb juist de Marstek Venus 5,2 kwh binnen in samenwerking met HWp1 meter. Ik draai in automodus.
Nu heb ik een vraagje als de verbinding verbroken is met de p1 meter, dit gebeurd wel regelmatig en kan soms lang duren wat gebeurd er dan, blijft deze in de laatst gekende configuratie of gaat deze in standby modus?

standby, zonder data van de meter kan de Marstek niet auto draaien enkel maneel

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

pitbullgio schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:16:

degelijke wifi setup is essentieel voor een goede werking van het geheel, dit hebben we hier al meermaals aangehaald en besproken.

er zijn verschillende truukjes en hulp in de TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vifra
Deze marstek venus E in combinatie met een P1 meter (C003 van marstek) werkt zoals gewenst.
heb dit ingesteld op NOM en dat gaat vrij goed.

Mijn situatie:
- zonnepanelen 5.5 kW
- autoladen aan 4.2 (wanneer er zon is)
- thuis keuken alles elektrisch (invloed op ochtend / middag / avond gedrag)

Een voorbeeld van gisteren, deels bewolkt met wat opklaringen tussenin ...
- rond 8:30 tot 9:30 ochtendritueel (ontbijt enzo)
- rond 10 uur auto ingestoken om op te laden - tot 12 uur
- rond 15 uur nog eens ingestoken tot 16:30 uur
- avondeten rond 19 uurµ

en dan krijg ik hetvolgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sG96TlbjYtP3f9j3dQijV_F2vyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05SOcCdFNAvxGRPqyBvk9WXD.png?f=fotoalbum_large
Op een enkele piekje rood na (dus als de zonnepanelen en de batterij niet genoeg kunnen leveren ... ) draai ik dus bijna volledig op zonneenergie ... >90%

De batterij doet zijn werk om aan te vullen wanneer nodig en terug te geven wanneer nodig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p-hiiT1cyP-87iCp6cdgjddI7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7APiCpbComc9cytaxdd2juix.png?f=fotoalbum_large
(hier in totaal een 7 kWh discharge op de volledige dag ..; dus een kleine 1.5x de capaciteit.

[ Voor 6% gewijzigd door vifra op 07-05-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 16:07
DePrutser schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:32:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet jij toevallig met welke hostname de CT003 zich meld op het netwerk? Ik heb ook een Deco setup En w hem koppelen aan de dichtstbijzijnde deco.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:28
vinom schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:21:
[...]

Weet jij toevallig met welke hostname de CT003 zich meld op het netwerk? Ik heb ook een Deco setup En w hem koppelen aan de dichtstbijzijnde deco.
wlan0
En de Venus idem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspelr
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 23:43
Vandaag Marstek Venus binnen gekregen. Wieltjes alleen gemonteerd, ding is wel heavy. Daarna aangesloten en geconfigureerd met de app. Geen probleem. Vervolgens stond de update naar V151 klaar en deze geinstalleerd.
Modbus kabel aangesloten op de lilygo met data gnd als min. Werkte meteen. Via lilygo rs585 enabled en ben nu de batterij volledig aan het laden. Eerst met 2500W nu nog 95% en nog maar 1200W. Ziet er goed uit.

1 Marstek Venus V151, HwP1 5.1903. Home Assistant met Lilygo esphome, 3x25A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

is Marstek support hier aan het meelezen? :)

gisteren waren we nog volop in chat aan het zeggen dat die v151 nu toch al lang stabiel is en een algemene uitrol kan gebruiken, vandaag lezen we niet anders dat v151 algemeen gepushed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:06
caspelr schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:32:
Vandaag Marstek Venus binnen gekregen. Wieltjes alleen gemonteerd, ding is wel heavy. Daarna aangesloten en geconfigureerd met de app. Geen probleem. Vervolgens stond de update naar V151 klaar en deze geinstalleerd.
Modbus kabel aangesloten op de lilygo met data gnd als min. Werkte meteen. Via lilygo rs585 enabled en ben nu de batterij volledig aan het laden. Eerst met 2500W nu nog 95% en nog maar 1200W. Ziet er goed uit.
ook interesse in modbus, wat moet je nog kopen buiten de lilygo? moet je nog extra kabeltjes voorzien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
NoFate schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:58:
[...]

ook interesse in modbus, wat moet je nog kopen buiten de lilygo? moet je nog extra kabeltjes voorzien?
Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mijn grootste twijfels hierbij. Volgens mij is het sowieso niet correct dat een vast contract dat verloopt altijd onder oude voorwaarden gevolgd moet blijven worden. Dan zou je nooit van klanten op oude pakketten af kunnen komen.

En in het ergste geval kan dit volgens mij gewoon onder het kopje 'overmacht' weggezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:25:
[...]

Ik heb mijn grootste twijfels hierbij. Volgens mij is het sowieso niet correct dat een vast contract dat verloopt altijd onder oude voorwaarden gevolgd moet blijven worden. Dan zou je nooit van klanten op oude pakketten af kunnen komen.

En in het ergste geval kan dit volgens mij gewoon onder het kopje 'overmacht' weggezet worden.
Ze mogen wel het vast recht verhogen volgens mij en dat zullen ze dan ook gretig doen denk ik dys in de praktijk na 1 1 2027 zal het wel toch niks meer uitmaken

Lijkt me wel dat als he contract zeg 7 2027 pas afloopt je nog x maanden recht hebt op salderen?

Och ja voer voor ander topic denk ik

[ Voor 10% gewijzigd door Maxwp op 07-05-2025 15:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d3x

d3x

als ze in NL verder willen blijven gaan naar een electriciteitsnet dat volledig uit balans is zomer - winter dan moeten ze idd die toer opgaan. hoeveel lees je er hier niet die 10-15KWp liggen hebben en in de zomer 80-90KW opbrengen om in de winter amper 5KW te hebben maar er zelf wel die dag 30KW te verbruiken :)
De PV balans bij vele gebruikers/verbruikers is totaal zoek en totaal niet meer de originele doelstelling van alternatieve energie, saldering en terugdraai werken dat gewoon in de hand. dat noemt men ngraai economie. In BE hebben ze hetd an nog zotter gemaakt met GS certificaten tot zelfs 20jaar. 8)7

ik was ook jaar en dag tegen de BE DM maar uiteindelijk als je gezond verstand gebruikt is het logisch... natuurlijk wilden ze er in BE (vlaanderen) nog een schepje bovenop doen en magische capaciteits tarief 8)7

misschien ook een eigen forum starten hier: NL saldering, we hebben nu ook al een BE saga forum

[ Voor 14% gewijzigd door d3x op 08-05-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dodvip123 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:19:
[...]

standby, zonder data van de meter kan de Marstek niet auto draaien enkel maneel
Vraag update aan voor Batt en CT en het werkt zeer stabiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
d3x schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:28:
[...]

als ze in NL verder willen blijven gaan naar een electriciteitsnet dat volledig uit balans is zomer - winter dan moeten ze idd die toer opgaan. hoeveel lees je er hier niet die 10-15KWp liggen hebben en in de zomer 80-90KW opbrengen om in de winter amper 5KW te hebben maar er zelf wel die dag 30KW te verbruiken :)

ik was ook jaar en dag tegen de BE DM maar uiteindelijk als je gezond verstand gebruikt is het logisch... natuurlijk wilden ze er in BE (vlaanderen) nog een schepje bovenop doen en magische capaciteits tarief 8)7

misschien ook een eigen forum starten hier: NL saldering, we hebben nu ook al een BE saga forum
Misschien deze volgen?
De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 13:09
Het was toch wel even prutsen om MQTT aan de praat te krijgen met de Marstek, en dit te integreren in Home Assistant. Viel me toch op dat niet alle 'tutorials' volledig waren en daardoor ben je toch wat aan het prutsen...
  • Hoe kom ik aan het deviceId?
  • Moet je nou deviceId of MAC hebben?
  • En wat is het devicetype?
Inmiddels heb ik het werkend*, dus bij deze een iets uitgebreidere uitleg hoe het allemaal moet.

Het zit dus als volgt:
  1. Installeer Hame-Relay via https://github.com/tomquist/hame-relay
    Dit doe je bij instellingen -> add-ons -> add-on winkel -> 3 puntjes rechtsbovenin, repositories -> de github URL te plakken. Even wachten/F5 hierna.
    -> Vervolgens klik je op hame-relay in de add-on winkel.
    -> Ga naar het tabblad "configuratie"
    -> Zet "Inverse Forwarding" vast aan. Daarna vul je eerst je Hame Username en Hame Password in (als deze niet zichtbaar zijn, zet de switch onderin beeld om), klik op opslaan en start de add-on.
    -> Vervolgens ga je naar logboek, en zal je zien dat de add-on bij Hame jouw device info gaat pogen op te halen. Deze info is belangrijk en heb je later nodig.
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8

------------------
    Device 1:
      Name: <naam die je hebt ingevuld in de app>
      Device ID: 2039354e41xxxxxxxxxxxx 
      MAC: acd9xxxxxxxx
      Type: HMG-50
      Inverse Forwarding: true
    ------------------

-> Ga terug naar het tabblad "configuratie" en vul onder "devices" nu het volgende in:
    YAML:
    1
    2
    3

- device_id: 2039354e41xxxxxxxxxxxx 
      mac: acd9xxxxxxxx
      type: HMG-50

Waarbij je logischerwijs de device id en mac pakt die je zonet hebt opgezocht.
    -> Herstart de add-on. Het is ook slim om de watchdog aan te zetten (dan start de boel opnieuw op als het zou crashen).
    .
  2. Installeer hm2mqtt via https://github.com/tomquist/hm2mqtt
    Dit doe je bij instellingen -> add-ons -> add-on winkel -> 3 puntjes rechtsbovenin, repositories -> de github URL te plakken. Even wachten/F5 hierna.
    -> Vervolgens klik je op hm2mqtt in de add-on winkel.
    -> Ga naar het tabblad "configuratie"
    -> Vul onder devices het volgende in:
    YAML:
    1
    2

- deviceType: HMG-50
      deviceId: acd9xxxxxxxx

(ja, het deviceId is hier opeens het macaddress 8)7 blijkbaar is het uniqe id voor cloudzaken het macaddress, en het unique id voor locale zaken het deviceId...)
    -> Klik op opslaan en start de add-on. Het is ook slim om de watchdog aan te zetten hier.
Als je gebruik maakt van een non-standaard MQTT broker (zoals ik, klaarblijkelijk :D) dan moet je in het geval van https://github.com/home-a...ons/tree/master/mosquitto een Home Assistant user aanmaken. Bijvoorbeeld: "marstek-mqtt". Deze user hoeft alleen local rechten te hebben.
Vervolgens kan je in zowel hm2mqtt als hame-relay onder de "MQTT Broker URL" het volgende invullen: mqtt://marstek-mqtt:hiermoetjepassword@core-mosquitto:1883

Als dit allemaal goed staat, zou je in de logboeken van beide add-ons data moeten zien.
Hame_relay toont bij mij bijvoorbeeld dit:
code:
1
2
Forwarded message from local to Hame: hame_energy/HMG-50/App/acd9xxxxxxxx/ctrl -> hame_energy/HMG-50/App/2039354e41xxxxxxxxxxxx /ctrl
Forwarded message from Hame to local: hame_energy/HMG-50/device/2039354e41xxxxxxxxxxxx /ctrl -> hame_energy/HMG-50/device/acd9xxxxxxxx/ctrl

En hm2mqtt dit:
code:
1
2
Published to hame_energy/HMG-50/availability/acd9xxxxxxxx: online
Published to hame_energy/HMG-50/device/acd9xxxxxxxx/data: {"deviceType":"HMG-50","deviceId":"acd9xxxxxxxx","timestamp":"2025-05-07T13:52:16.096Z","values":{"t...

Hierna zal er een nieuw device op je dashboard beschikbaar komen met alle waardes van de Marstek :*)
Helaas werkt de polling niet heel vlot (elke minuut, versnellen gaat helaas niet, dan loop je tegen ratelimits aan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iA6osl-bfmq9gjtl2tmBLLWJrjA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UBav8akVeGbKg2OMgkNjpJoF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90EsbzfATikyqH16OUtdofI6yV4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JcbZP4AZeYzGrW7mkTkey7o1.jpg?f=user_large

* Helaas werkt het aansturen van de Marstek (ik zou graag tussen auto en manual willen wisselen!) niet, maar ik weet ook niet of dat met MQTT mogelijk is..

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 07-05-2025 16:32 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterG88
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:54
Hmm, vanmorgen tegen beter weten in de upgrade van FW148 naar 151, in de hoop dat het gezoem in standby toch wat zou beteren.
Upgrade ging zonder problemen, maar ik heb de indruk dat de samenwerking met v107 van de CT003 niet goed meer is (daar krijg ik nog geen melding van beschikbare upgrade).

Batterij gaat niet vol laden als er wel injectie is (+1000W injectie) en gaat maar traag omhoog. Als ik de CT-koppeling bekijk, wordt daar wel goed aangegeven dat er nog veel injectie is, maar daar reageert de batterij niet op. Dat ging toch veel beter onder v148 ...

Bericht gestuurd naar de support, hopelijk met een upgrade van de CT003 terug betere communicatie.

Update: in AI optimalisatie wordt er wel veel beter gereageerd, voorlopig ga ik hem daar op laten. Voorheen gewoon auto, en dat deed wat ik wou, NOM en gewoon laden vanuit de zonnepanelen.

[ Voor 12% gewijzigd door PeterG88 op 07-05-2025 17:11 ]

1 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterG88 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:28:
Hmm, vanmorgen tegen beter weten in de upgrade van FW148 naar 151, in de hoop dat het gezoem in standby toch wat zou beteren.
Upgrade ging zonder problemen, maar ik heb de indruk dat de samenwerking met v107 van de CT003 niet goed meer is (daar krijg ik nog geen melding van beschikbare upgrade).

Batterij gaat niet vol laden als er wel injectie is (+1000W injectie) en gaat maar traag omhoog. Als ik de CT-koppeling bekijk, wordt daar wel goed aangegeven dat er nog veel injectie is, maar daar reageert de batterij niet op. Dat ging toch veel beter onder v148 ...

Bericht gestuurd naar de support, hopelijk met een upgrade van de CT003 terug betere communicatie.
Oh dat is niet handig van ze! Hier was de consensus namelijk toch al wel dat v114 voor de CT003 verplicht was voor een goede werking met v151 van de batterij!

Hopen dat ze nu ook v114 als standaard gaan pushen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

vinom schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:21:
[...]

Wlan0 zie ik in mijn fritzbox

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:40
Na een week testen met een 2,56 Marstek (V146) met CT003 (V107) kan ik concluderen dat opladen en ontladen op “auto” goed werkt.
Als dat zo blijft dan ga ik een 2e aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pascallj schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:30:
[...]

Oh dat is niet handig van ze! Hier was de consensus namelijk toch al wel dat v114 voor de CT003 verplicht was voor een goede werking met v151 van de batterij!

Hopen dat ze nu ook v114 als standaard gaan pushen...
Ik zal er een berichtje aan wagen... wie weet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
  • Laatst online: 15:57
Yep, ze zijn nu v151 aan het uitrollen.
Ik had v149 en kreeg v151 aangeboden.
Billen bij elkaar en upgraden maar.
Ging prima.

Wel vreemd, de ct003 kreeg geen update en zit bij mij nog op v110. Redelijk oude toch?
Maar het werkt, dus prima.

Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v116 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdK
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-08 21:50
SatScan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:42:
[...]

Ik zal er een berichtje aan wagen... wie weet _/-\o_
Graag, ik kon vandaag wel naar v152 maar CT003 is nog steeds kansloos met mijn gekke v111 (die bijna niemand heeft zie ik in de excel), en mijn gekke Landys en Gyr E350 SMR 5.0 in een oud (ZMF)jasje.
Uiteraard heb ik zelf naar de V114 gevraagd in de feedback functie van de app

2x Marstek 5,12 v151, CT003 v117, Landis en Gyr E350 ZMF110CCtFs2 smr 5.0 3 fasen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
Maxwp schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:52:
[...]

Die rode led gaat bij V151 ook wel eens aan.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zo ondertussen het volgende bericht van MT ontvangen;;

We arrange the system push V151 automatically for all users *O*

Heb nu gevraagd om dit ook voor de CT's te doen v118 & v114.
Fingers crossed, morgenavond weten we het ;-)

:)F :)B

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 07-05-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:04:
[...]

Die rode led gaat bij V151 ook wel eens aan.
Nog niet gezien .
Onder welke omstandigheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

INVENTARISATIE

Heb jij verbeterpunten, Ideeën of Wensen om het Marstek Venus ECO systeem te verbeteren?
Schrijf die op in de lijst. Deze lijst zal volgende week aan Marstek worden aangeboden!

De invullijst vind je hier

INVENTARISATIE

[ Voor 16% gewijzigd door SatScan op 07-05-2025 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinux1
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 18:59
SatScan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:24:

INVENTARISATIE

Heb jij verbeterpunten, Ideeën of Wensen om het Marstek Venus ECO systeem te verbeteren?
Schrijf die op in de lijst. Deze lijst zal volgende week aan Marstek worden aangeboden!

INVENTARISATIE

Mag er ook voor de Marstek B2500D iets op het lijstje? Ik weet niet of het voor de Venus ook zo is maar de app geeft geen echte realtime data die elke paar seconden ververst, en dat is best handig om de actuele PV input te zien. Nu is het vaak naar beneden swipen om te refreshen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rinux1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:36:
[...]

Mag er ook voor de Marstek B2500D iets op het lijstje? Ik weet niet of het voor de Venus ook zo is maar de app geeft geen echte realtime data die elke paar seconden ververst, en dat is best handig om de actuele PV input te zien. Nu is het vaak naar beneden swipen om te refreshen.
No problem!
Erbij gezet, kun je nu ook selecteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvb73
  • Laatst online: 06-08 13:49
2 uur geleden de update van 148 naar 151 gedaan.

Dit ging met een tussen stap naar 149.x.

Die stap bleef na de update hangen met een zoemende ventilator.

Na 5 minuten wachten de stekker uit getrokken, af geduwd en dan 15 seconden ofzo gewacht tot de ventilator uitviel. Terug opgestart en hij had 149.

Dan naar 151 en die herstart ging zonder problemen.

Misschien bleef de herstart hangen omdat die al lang op stond want dat had ik bij unifi ap's ook soms dus eigenlijk eerst herstarten en dan updaten.

Veel verschil zie ik niet. Als ik de microgolf opzet op 900W (wat eigenlijk 1500W trekt) dan zakt de piek pas na 10 seconden ofzo. Er zit precies wat vertraging op ook al zie ik de P1 & de CT elke seconde updaten.

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
PeterG88 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:28:

Update: in AI optimalisatie wordt er wel veel beter gereageerd, voorlopig ga ik hem daar op laten. Voorheen gewoon auto, en dat deed wat ik wou, NOM en gewoon laden vanuit de zonnepanelen.
Ik heb net vandaag de CT003 voor het eerst aangesloten ( P1 splitter binnen ).

Bij mij zit die ook nog op 107 :o. Beter de Venus dus nog maar niet upgraden en op 148 blijven? Ik zie wel dat er hier ook een update voor de Venus klaar is gezet.....

[ Voor 51% gewijzigd door eymey op 07-05-2025 21:07 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterG88
  • Laatst online: 13:54
eymey schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:05:
[...]

Ik heb net vandaag de CT003 voor het eerst aangesloten ( P1 splitter binnen ).

Bij mij zit die zelf nog op 107 :o. Beter de Venus dus nog maar niet upgraden en op 148 blijven? Ik zie wel dat er een update voor de Venus klaar is gezet.....
ik zou inderdaad niet upgraden, zolang er geen upgrade voor de CT003 is.
zie mijn eerdere post vandaag; vandaag de upgrade gepusht gekregen voor de batterij 148 => 151, en werkt heel wat minder goed dan de combinatie 148 met 107 voor de CT003.
Blijkbaar wordt de upgrade naar (minimum) 114 nog niet vanuit gepusht, en is het wachten tot ze dit vanuit support dan doen...

1 x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeEnergy
  • Laatst online: 24-08 17:30
Wifi verbinding is zoals eerder al aangegeven nog niet perfect met de MT.
Ik heb een nieuwe groep aangelegd en daarom alles spanningsloos gemaakt.
Na het opstarten wordt 1 MT met sterk signaal verbonden met de router. Evenals de CT003 (staan beide vlak bij / in de meterkast).
De MT op zolder krijgt ook verbinding met de router en negeert het Wifi punt op zolder (hoogstwaarschijnlijk omdat het met vertraging opkomt). En dus heeft de MT op zolder een zeer slechte Wifi verbinding en functioneert niet of soms.
Terwijl enkele seconden later het Wifi punt op zolder zeer sterk beschikbaar is en dit wordt genegeerd.

Het opstarten geschiedt daarom verre van optimaal en moet verbeteren.
Zo kom je dus na een spanningsuitval niet goed opgestart en dat verwacht je wel bij een batterij systeem.

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 22:34

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@BeeEnergy Je hebt niet toevallig een wifi-systeem waarbij je AP's kunt forceren, zoals Unifi?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-08 23:27
Vraagje: Hoe zie ik wat mijn bruto verbruik is? Dus niet het verschil tussen levering en teruglevering, maar wat ik echt ge(ver)bruik in mijn woning.

Volgens mij is de som: (Levering + Zonopbrengst) - teruglevering

Om 18.00 uur geeft mijn homewizard aan:
Levering = 4,56kwh
Zonopbrengst = 9,44 kwh
Teruglevering = 2 kwh
Totaal verbruik = 4,56 + 9,44 - 2 = 12 kwh

Vervolgens ga ik mijn batterij ontladen in 2 uur tijd 4,56kwh

Om 20 uur (stel ik verbruikt even niets in die 2 uur)
Levering 4,56kwh
Teruglevering = 6,56 kwh
Zonopbrengst = 9,44 kwh
Totaal verbruik in de woning = 4,56 + 9,44 - 6,56 = 7,44 kwh

Afijn ..... ik zie dus dat mijn verbruik in de woning terugloopt. >> zo zie ik dit ook op mijn HW display :-(

Om mijn werkelijke verbruik dus te kunnen bepalen, moet ik dit doen: (Levering + Zonopbrengst) - (teruglevering + HW socket van de MT)? >> En kan je ook nog iets wijzigen in de HW app?

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeEnergy
  • Laatst online: 24-08 17:30
Thijsmans schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:00:
@BeeEnergy Je hebt niet toevallig een wifi-systeem waarbij je AP's kunt forceren, zoals Unifi?
Nee. Heb KPN Experia met 2 Access Points in huis en dat werkt voldoende. Alleen na powerdown, zie ik dat de MT op zolder aan het modem/router gekoppeld is. Andere apparatuur op zolder koppelt aan AP.

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Inmiddels twee dagen kunnen spelen met de batterijen. Heb er drie en ze staan allemaal op een tijdelijke plek om er wat ervaring mee op te doen. Gewoon ingeplugd, alledrie in een stopcontact op een andere fase. Vrij matige WAF, maar ik wil ze op zolder zetten, uit het zicht, op eigen groepen. Maar dat is nog even een projectje.

Eerste indruk is dat het echt plug & play is. Binnen 5 minuten heb je een batterij 'operationeel'.

Maar vervolgens werkt het dan niet echt. Zo connect hij lijkt het met een AP op het laagste channel. Bij mij met mijn slaapkamer AP op channel 1. Het kan geen toeval zijn dat ze daar allemaal mee connecten. Na alles met unifi network manager op het sterkste AP gezet te hebben heb ik geen verbindingsproblemen meer.

Vervolgens werkt 0 op de meter echt totaal niet met CT003. Hij laat sowieso niet de drie fasen los zien (oude firmware?), terwijl de meter wel ondersteund wordt.

Ze zijn zelfs met 4kW teruglevering vanuit de panelen nog doodleuk aan het ontladen. En ook nu als ik er twee uit zet en 1 op auto gaat hij doodleuk 800W ontladen (met een verbruik van ongeveer 500W). Zet ik er nog 1 bij op auto dan ontlaad die vrolijk mee (met 300W). Netto 600W teruglevering.

Heb nu maar een schema ingesteld, dat gaat prima. Alleen mis dan het opvangen van de pieken.

Komt ongetwijfeld door oude firmware van CT003, maar waarom is die dan niet gewoon beschikbaar? Waarom moet dat via een (overbelaste) support. Heb het dinsdag ochtend meteen gevraagd. Nog geen reactie.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 31-08 22:54
Devil schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:36:
Inmiddels twee dagen kunnen spelen met de batterijen. Heb er drie en ze staan allemaal op een tijdelijke plek om er wat ervaring mee op te doen. Gewoon ingeplugd, alledrie in een stopcontact op een andere fase. Vrij matige WAF, maar ik wil ze op zolder zetten, uit het zicht, op eigen groepen. Maar dat is nog even een projectje.

Eerste indruk is dat het echt plug & play is. Binnen 5 minuten heb je een batterij 'operationeel'.

Maar vervolgens werkt het dan niet echt. Zo connect hij lijkt het met een AP op het laagste channel. Bij mij met mijn slaapkamer AP op channel 1. Het kan geen toeval zijn dat ze daar allemaal mee connecten. Na alles met unifi network manager op het sterkste AP gezet te hebben heb ik geen verbindingsproblemen meer.

Vervolgens werkt 0 op de meter echt totaal niet met CT003. Hij laat sowieso niet de drie fasen los zien (oude firmware?), terwijl de meter wel ondersteund wordt.

Ze zijn zelfs met 4kW teruglevering vanuit de panelen nog doodleuk aan het ontladen. En ook nu als ik er twee uit zet en 1 op auto gaat hij doodleuk 800W ontladen (met een verbruik van ongeveer 500W). Zet ik er nog 1 bij op auto dan ontlaad die vrolijk mee (met 300W). Netto 600W teruglevering.

Heb nu maar een schema ingesteld, dat gaat prima. Alleen mis dan het opvangen van de pieken.

Komt ongetwijfeld door oude firmware van CT003, maar waarom is die dan niet gewoon beschikbaar? Waarom moet dat via een (overbelaste) support. Heb het dinsdag ochtend meteen gevraagd. Nog geen reactie.
Ik begrijp de verwondering want ik dacht hetzelfde..al heb ik maar 1 accu.
Maar nu de juiste software is gepusht vind ik het wel heel erg netjes werken voor het geld ik er aan betaald heb...Ik wacht op een kleine financiele meevaller om nummer 2 in huis te halen.

Post je bevindingen binnen een dikke week nog maar eens, komt goed! _/-\o_

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Bart Bever schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:41:
[...]

Ik begrijp de verwondering want ik dacht hetzelfde..al heb ik maar 1 accu.
Maar nu de juiste software is gepusht vind ik het wel heel erg netjes werken voor het geld ik er aan betaald heb...Ik wacht op een kleine financiele meevaller om nummer 2 in huis te halen.

Post je bevindingen binnen een dikke week nog maar eens, komt goed! _/-\o_
Oowja ik vind ze ook zeker het geld waard. En ik kom er wel uit. Alleen dit kun je op dit moment nog niet met goed fatsoen aan een 'normale' consument verkopen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devil schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:50:
[...]

Oowja ik vind ze ook zeker het geld waard. En ik kom er wel uit. Alleen dit kun je op dit moment nog niet met goed fatsoen aan een 'normale' consument verkopen.
Komt helemaal goed, V151 in de 3 batterijen en V114 of V32 in de CT003 en het draait als een molen 😉

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LKVBHD
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-08 20:39
Kan sinds eerder vandaag geen verbinding meer maken via wifi of 5g, accu en ct003 (v148 en v107) werken wel nog prima samen. Moet zeggen dat ik positief verrast ben over het p&p gehalte: ja, ct003 en Venus E verbinden niet met ziggo modem in meterkast (?) maar zelfs met “slecht” bereik van asus meshnetwerk gewoon NOM. Wil wel gewoon buiten BT-bereik in de app kunnen kijken maar dat kan aan de recente app-update liggen.

Krijg wel een update-melding voor de batterij maar laat het nog even voor wat het is nu het nog werkt, dan maar via de (110% verbaasd dat dit werkt) €1 AliExpress rj11 passieve splitter NOM uitlezen via domoticz

[ Voor 20% gewijzigd door LKVBHD op 08-05-2025 02:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08 19:40
Na langere tijd verschillende opties omtrent batterijen te hebben gevolgd, oa zelfbouw / HomeWizard, heb ik uiteindelijk gisteren een bestelling geplaatst voor de Marstek. Reden voor mij is uiteindelijk geweest dat voor €300 meer je een verdubbeling van de opslag hebt tov. HW, en ik de max. 800watt van de HW redelijk summier vond. Nu wachten op de levering.

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-08 09:38
Waar zijn ze op dit moment het beste te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sy017
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 28-06 16:49
Hallo,
Sinds gisteren upgrade naar V151 gedaan. Eerst werkt alles prima (NOM in combinatie met CT003). Maar wanneer ik een zware belasting activeer, en de accu ontlaadt om de meter op 0 te houden (tot daar alles ok), dan stopt de accu niet met ontladen wanneer die belasting wegvalt, en stuurt overtollige stroom op het net.
Met de vorige firmware werkte alles prima.
Hoe kan ik terugkeren naar de vorige versie ?
Iemand gelijkaardige problemen ?
Thanks

[ Voor 21% gewijzigd door sy017 op 08-05-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simply_jeroen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:24:
Zou even google dat verschil van dag op dag soms zelfs interdag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

gvb73 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:41:

Na 5 minuten wachten de stekker uit getrokken, af geduwd en dan 15 seconden ofzo gewacht tot de ventilator uitviel. Terug opgestart en hij had 149.

Misschien bleef de herstart hangen omdat die al lang op stond want dat had ik bij unifi ap's ook soms dus eigenlijk eerst herstarten en dan updaten.

Veel verschil zie ik niet. Als ik de microgolf opzet op 900W (wat eigenlijk 1500W trekt) dan zakt de piek pas na 10 seconden ofzo. Er zit precies wat vertraging op ook al zie ik de P1 & de CT elke seconde updaten.
ik kan enkel concluderen dat niet iedereen dit forum doorleest... ik heb dit al meermaals gemeld dat de FW151 dit gedrag van niet rebooten heeft en ook hoe je het kan oplossen.

maar goed dat je wederom de bevestiging geeft van de bug, kan je aub nog laten weten of je een v1 of v2 hebt (versie verschil refr de groepsaankoop en de afmetingen die anders zijn en nog wat andere dingen..) Er zijn momenteel 2 feedback van de bug dat deze voorkomt met de v2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

nee dank je ik ben een Belg en ik heb al een BE kastje naar de muur BE wetgeving forum O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:16
Maxwp schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:27:
[...]

Zou even google dat verschil van dag op dag soms zelfs interdag
Of even wachten op de volgende inkoopactie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

sy017 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:52:
Hallo,
Sinds gisteren upgrade naar V151 gedaan. Het eerste half uur werkt alles prima (NOM in combinatie met CT003). Maar dan begint de accu plots te ontladen zonder reden, en stuurt overtollige stroom op het net.
Thanks
vraag de CT003 v114 aan in support, zeg dat je auto problemen hebt (random laden - ontladen) sinds upgrade van v148 naar v151. Als je maar 1 MT hebt en je hebt een hw p1 liggen kan je die ook even als alternatief gebruiken, dat gaat ook normaal werken.

[ Voor 9% gewijzigd door d3x op 08-05-2025 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
d3x schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:36:
[...]

ik kan enkel concluderen dat niet iedereen dit forum doorleest... ik heb dit al meermaals gemeld dat de FW151 dit gedrag van niet rebooten heeft en ook hoe je het kan oplossen.

[...]
Kan je het ze kwalijk nemen? Als ik het niet zo mega interessant had gevonden, had ik dit ook niet allemaal doorgelezen. Er wordt hier zoveel gepost, het is bijna niet meer te volgen. Heel veel nuttig, maar ook zoveel ruis ("Vandaag werkt het prima en lekker veel zon"), dan lees je ook vanzelf minder aandachtig.
Hallo,
Sinds gisteren upgrade naar V151 gedaan. Eerst werkt alles prima (NOM in combinatie met CT003). Maar wanneer ik een zware belasting activeer, en de accu ontlaadt om de meter op 0 te houden (tot daar alles ok), dan stopt de accu niet met ontladen wanneer die belasting wegvalt, en stuurt overtollige stroom op het net.
Thanks
Om even context te geven bij vorige berichten: voor zover wij weten is een combinatie van v151 (batterij) en v114 (CT003) een gouden combinatie. Nu heeft Marstek wel 151 voor de batterij voor iedereen doorgestuurd, maar niet 114 (of een vergelijkbare (V32?)) voor de meter. Dit heeft al meerdere problemen veroorzaakt. Hopelijk sturen ze snel 114 voor de meter uit naar iedereen en lost dit alles op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Hallo,
Thanks
Zomder fw versie van je ct003 te noemen heeft deze post geen zin. Vraag even v114 voor je ct003 aan en alles gaat prima werken.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

LKVBHD schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 02:16:
Kan sinds eerder vandaag geen verbinding meer maken via wifi of 5g, accu en ct003 (v148 en v107) werken wel nog prima samen. Moet zeggen dat ik positief verrast ben over het p&p gehalte: ja, ct003 en Venus E verbinden niet met ziggo modem in meterkast (?) maar zelfs met “slecht” bereik van asus meshnetwerk gewoon NOM. Wil wel gewoon buiten BT-bereik in de app kunnen kijken maar dat kan aan de recente app-update liggen.

Krijg wel een update-melding voor de batterij maar laat het nog even voor wat het is nu het nog werkt, dan maar via de (110% verbaasd dat dit werkt) €1 AliExpress rj11 passieve splitter NOM uitlezen via domoticz
Dus je hebt problemen met je app connectie. Wil ook graag bt verbindingen maar je wil niet updaten omdanks dat de nieuwe firmware je problemen oplost?

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
[...]
Sorry dat ik leef maar ga jij 1000+ posts doorlopen om ergens een onliner terug te vinden?

Blijkbaar kan je mijn post van gisteren ook niet goed interpreteren.
Hoe kan 151 dat reboot probleem hebben als er nog niet eens een 152 is om naar up te graden?
Het was van 148 naar 149 en 148 zorgt dan voor de reboot.

Of het v1 of v2 is weet ik niet. Het is die met het stop contact onder de aansluit stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gvb73 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:11:
[...]

Sorry dat ik leef maar ga jij 1000+ posts doorlopen om ergens een onliner terug te vinden?

Blijkbaar kan je mijn post van gisteren ook niet goed interpreteren.
Hoe kan 151 dat reboot probleem hebben als er nog niet eens een 152 is om naar up te graden?
Het was van 148 naar 149 en 148 zorgt dan voor de reboot.

Of het v1 of v2 is weet ik niet. Het is die met het stop contact onder de aansluit stekker.
Je zou de TS en de pinned berichten (tip: begin bij de laatste) kunnen doorlezen dan ben je aardig op de hoogte van de ontwikkelingen...

Als dat niet zo is hoor ik graag hoe ik dat kan verbeteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:40:
[...]

Zal je nog lang kunnen wachten vrees ik.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:57
pascallj schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:57:
[...]
Kan je het ze kwalijk nemen? Als ik het niet zo mega interessant had gevonden, had ik dit ook niet allemaal doorgelezen. Er wordt hier zoveel gepost, het is bijna niet meer te volgen. Heel veel nuttig, maar ook zoveel ruis ("Vandaag werkt het prima en lekker veel zon"), dan lees je ook vanzelf minder aandachtig.
+1, Ik snap dat er mensen zijn die überhaupt niet lezen en dat dat irritant is.

Maar soms wordt er ook te makkelijk gezegd staat in het topic. Zeker als je nieuw bent en het topic niet steeds gevolgd hebt is het soms lastig dit soort info terug te vinden…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-08 16:40
Vandaag mijn 3 units geüpgraded van 148 naar 151. Bij de eerste 2 geen enkel probleem maar de derde wou inderdaad niet opstarten met 100% fan.

Unit uitgeschakeld, stekker verwijderd tot de fan uit ging. Terug ingeplugd en opgestart en alles OK.

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Mede Tweakers,

Er worden/zijn op dit moment zo'n 200 MT batterijen afgeleverd. Voor sommige onder ons de eerste batterij maar vele van ons de 2de of meer. Om een ieder goed te helpen vergt dat wat discipline van ons als tweakers. Voor de nieuwe gebruikers is het van belang om de TS goed door te nemen en de pinnend berichten te blijven volgen. Ik zal bij nieuwe informatie of workarounds deze berichten gelijk van een pin voorzien.

Het is van belang dat je de signatuur invult met de configuratie, firmware versie en welke energiemeter, dit help bij effectief beantwoorden als je een vraag stelt.

Wat heb ik nodig om 2 of meer baterijen 'slim' met elkaar te laten samenwerken?
Batt v151 - CT002 v118 - CT003 v114
Aan te vragen via Feedback optie in de App.
Batt v151 wordt naar een ieder automatisch geüpdatet, voor CT2/3 v118 en v114 heb ik hetzelfde verzoek ingediend bij MT

De firmware updaten:
BT locatie gegevens op je mobiel aanzetten
De mobiel voldoende is opgeladen
Zorg dat je mobiel niet in slaapstand gaat
Dat je binnen 5m afstand blijft
Dat het 5min kan duren voor het gehele proces is afgerond (incl reboot etc).

Voorwaarden om de MT installatie stabiel te laten werken
- dat je WiFi goed ingeregeld moet zijn en voldoende sterk signaal
- dat je energiemeter ondersteund moet worden, anders wisselend succes
- dat de 1sec energiemeters het beste werken
- CT002 - CT003 even tijd nodig heeft om te leren wat je verbruik/opwek is

Als het niet lukt om de (2de) batterij te koppelen.
- ga naar het eerste scherm in de app, apparatenbeheer
- verwijder alle apparaten (naar links swipen en verwijderen)
- sluit de app af
- trek bij alle apparaten de stekker los en wacht >10 minuten
- sluit eerst je batterij(en) weer aan en dan pas je CT
- start de app op en voeg de Venus(en) toe in apparatenbeheer.
- vul een naam in en de gegevens van de wifi
- selecteer de CT002 of CT003 en bevestig zonder een nieuwe naam in te vullen
- als het goed is wordt de CT002 of CT003 automatisch geconfigureerd en gekoppeld
- via aparatenbeheer kun je de naam van de CT002 of CT003 aanpassen (naar links swipen, bewerken, geen spaties in de naam!)

Je hebt hulp nodig, deze informatie helpt om effectief te kunnen helpen.
- werk je met 1 of drie fases?
- is de één of drie fasensom goed gedetecteerd?
- heb je de batterijen allemaal op dezelfde fase aangesloten?
- heb je de batterijen allemaal op verschillende fases aangesloten?
- in welke werkstand(en) staan de batterijen?
- werkt de NOM (anti-feed) optie?
- werken de batterijen slim met elkaar?
- worden de batterijen evenredig geladen?
- worden de batterijen evenredig ontladen?
- op welke stand staan de batterijen 800w of 2500w?
- welke CT/P1 meter gebruik je (en eventueel firmware versie)?

Help mijn batterij doet helemaal niets na aansluiten!
Zet de batterij uit en laat de batterij een uur aan de grid aangesloten.
Probeer na een uur normaals de batterij aan te zetten.
Knop 3 sec ingedrukt houden.
Bij geen resultaat, batterij van grid ontkoppelen dan >10min wachten en weer aansluiten op grid en aanzetten. Probeer dit eventueel nog een keer.
Mocht het onverhoopt dan nog steeds niet werken, neem contact op met de leverancier.

.
HIER graag je resultaat met meerdere batterijen invullen zodat andere dit kunnen raadplegen.
.
NIEUWE INVENTARISATIE

Even kijken wat de interesse is, gezien de vorige zeer snel gegaan is komt waarschijnlijk nog wel een kortingsactie aan. ;-)

Er vanuit gaande van:
- Zelfde prijs €1475 incl btw en verzending
- P1 meter CT003
- Korte levertermijn (voorraad)

Link naar interessepeiling:
https://docs.google.com/s...Vx7tdd9A/edit?usp=sharing

Link mag gedeeld worden buiten tweakers. We moeten wel proberen weer ruim boven de 100 uit te komen!

* Vul je SIGNATUUR met de gegevens van je gebruikte hardware en bijbehorende software versie. Dan kan er bij vragen gelijk gericht antwoord worden gegeven.

PS als je aan of opmerkingen heb op dit bericht graag via DM dan pas ik deze post aan!

[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 08-05-2025 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 20:56
Avenger 2.0 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:40:
[...]

DSSW schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:21:
[...]

Zal je nog lang kunnen wachten vrees ik.
Ik weet niet, er lezen duidelijk ander partijen mee... ;)
Is er interesse in een zelfde interessante kortingsactie?*

*gelijkaardige voorwaarden, korte levertijd

[ Voor 6% gewijzigd door vanpeers op 08-05-2025 09:40 ]

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vanpeers schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:39:
[...]

[...]

Ik weet niet, er lezen duidelijk ander partijen mee... ;)
Is er interesse in een zelfde interessante kortingsactie?*

*gelijkaardige voorwaarden, korte levertijd
We kunnen een nieuwe inventarisatielijst publiceren...
En daarna kijken wat mogelijk is...
Hoe meer bestellingen hoe meer korting... staffelen... *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zie 'm op dit moment al te koop voor € 1.350, dat is nota bene minder dan de inkoopactie van een paar weken terug. Waarom wachten? maar dat is ex BTW :+

Hier ook gisteravond via de feedback-optie gevraagd om de firmware-update te pushen (107 > 114). Niet eens uitleg gegeven, gewoon vriendelijk "could you please push the firmware update for c003? thank you!". Zojuist per mail bevestiging gekregen en de C003 geupdated. Ik heb nu ineens drie fasen in beeld :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thijsmans op 08-05-2025 09:46 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
gvb73 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:41:

[...]

maar goed dat je wederom de bevestiging geeft van de bug, kan je aub nog laten weten of je een v1 of v2 hebt (versie verschil refr de groepsaankoop en de afmetingen die anders zijn en nog wat andere dingen..) Er zijn momenteel 2 feedback van de bug dat deze voorkomt met de v2.
Ik kon me gisteravond toch niet inhouden en heb ook de stap genomen om mijn "v2" Marstek (van de inkoopactie) te upgraden. Ik weet dat de CT003 nog niet compatible is tot die ook een firmware update krijgt maar heb toch de Shelly (met offset) achter de hand :P

Ik kan bevestigen dat ook mijn v2 het "niet rebooten" gedrag had! Pushen van de update via Bluetooth ging soepel, app meldde dat de update klaar was. En toen begon het grote zweten, want ik was dus ook nog niet goed op de hoogte van de bug met upgraden.

Ventilator ging heel hard draaien, verder kon ik met de power knop nog in- en uitschakelen (wat overigens niet het draaien van de ventilator stopte) en verder geen sjoege meer. Wel ook nog Bluetooth.

Toen de reset procedure uit de TS netjes gevolgd. En goddank, hij kwam weer terug! _O_. Met V151

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

eymey schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:47:
[...]

[...]

Ik kon me gisteravond toch niet inhouden en heb ook de stap genomen om mijn "v2" Marstek (van de inkoopactie) te upgraden. Ik weet dat de CT003 nog niet compatible is tot die ook een firmware update krijgt maar heb toch de Shelly (met offset) achter de hand :P

Ik kan bevestigen dat ook mijn v2 het "niet rebooten" gedrag had! Pushen van de update via Bluetooth ging soepel, app meldde dat de update klaar was. En toen begon het grote zweten, want ik was dus ook nog niet goed op de hoogte van de bug met upgraden.

Ventilator ging heel hard draaien, verder kon ik met de power knop nog in- en uitschakelen (wat overigens niet het draaien van de ventilator stopte) en verder geen sjoege meer. Wel ook nog Bluetooth.

Toen de reset procedure uit de TS netjes gevolgd. En goddank, hij kwam weer terug! _O_. Met V151
Ik heb v1 en v2 met alle twee kan ik dit dan weer niet bevestigen. Bij mij ging alles als een zonnetje.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:39
r03n_d schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:09:
Na langere tijd verschillende opties omtrent batterijen te hebben gevolgd, oa zelfbouw / HomeWizard, heb ik uiteindelijk gisteren een bestelling geplaatst voor de Marstek. Reden voor mij is uiteindelijk geweest dat voor €300 meer je een verdubbeling van de opslag hebt tov. HW, en ik de max. 800watt van de HW redelijk summier vond. Nu wachten op de levering.
Een belangrijk voordeel is dat deze ook nog stroom kan leveren (met een verlenging snoer op het stopcontact van de batterij) als het electriciteitsnet plat ligt.

Kan je toch nog je telefoon opladen, vriezer veilig stellen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duramotion
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-08 14:30

Duramotion

Bedrijfsaccount Duramotion
Thijsmans schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:45:
Ik zie 'm op dit moment al te koop voor € 1.350, dat is nota bene minder dan de inkoopactie van een paar weken terug. Waarom wachten? maar dat is ex BTW :+

Hier ook gisteravond via de feedback-optie gevraagd om de firmware-update te pushen (107 > 114). Niet eens uitleg gegeven, gewoon vriendelijk "could you please push the firmware update for c003? thank you!". Zojuist per mail bevestiging gekregen en de C003 geupdated. Ik heb nu ineens drie fasen in beeld :)
Als de prijs 1350 excl btw is was de actie toch goedkoper.€1350 excl is €1633 incl btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:06
Al meer bekend over de V3 modellen? Ging dat vandaag niet bekend gemaakt worden op het event? :-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:03

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

antonboonstra schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:02:
[..]
De RTE is met 67,3% niet echt hoog, vermoedelijk door twee oorzaken:
  1. Het ontlaadvermogen in de nacht is laag, doordat ik maar 70W sluipverbruik heb wat oploopt tot ca 110W als koelkast of vriezer aanslaat.
  2. Het sluipverbruik van de Venus-E (6W) is hierin ook meegenomen, wat in een week neerkomt op 1 kWh. Zonder dit sluipverbruik zou de RTE ca 3% hoger liggen.
[Afbeelding]
Na bijna 3 weken gebruik van de Venus-E is de RTE iets gestegen en lijkt deze te stabiliseren rond de 71%. Gemeten met een aparte DIN rail kWh meter, dus alle accu-, conversie- en standby-verliezen meegenomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgoKLmA4tsVWUr9M_HKdS5Yd2zQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nqUAYKIRELK2mNzNy4WyA4Dp.png?f=user_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 20:56
Simply_jeroen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:24:
SatScan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:44:
[...]

We kunnen een nieuwe inventarisatielijst publiceren...
En daarna kijken wat mogelijk is...
Hoe meer bestellingen hoe meer korting... staffelen... *O*

Even kijken wat de interesse is, gezien de vorige zeer snel gegaan is komt waarschijnlijk nog wel een kortingsactie aan. ;-)

Er vanuit gaande van:
- Zelfde prijs €1475 incl btw en verzending
- P1 meter CT003
- Korte levertermijn (voorraad)

Link naar interessepeiling:
https://docs.google.com/s...Vx7tdd9A/edit?usp=sharing

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Duramotion schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:40:
Als de prijs 1350 excl btw is was de actie toch goedkoper.€1350 excl is €1633 incl btw
Daarom ook mijn correctie :) En ook al was 'ie er nu wél voor 1.350 euro inclusief BTW, dat was tijdens de actie niet het geval. Toen (en dus ook nu :)) was de actie een goede deal die ik met plezier heb gebruikt 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d3x

d3x

Thijsmans schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:12:
[...]

Daarom ook mijn correctie :) En ook al was 'ie er nu wél voor 1.350 euro inclusief BTW, dat was tijdens de actie niet het geval. Toen (en dus ook nu :)) was de actie een goede deal die ik met plezier heb gebruikt 8)
Sry maar je moet met die andere actie nu op het (meeste hebben de youtube wel gezien denk ik) wel meegaan in het proces dat het een bulkverkoop is van een produkt dat zij anders nooit verkopen (en die er dan ook nog eens prat op gaat dat hij verdelers bypassed).

Zodoende heb ik toch serieze vragen met verdere garantie en afhandeling. Het is nog altijd de verkoper en verdeler erachter als "1e" lijn support voor een vervang toestel. Het blijft nog steeds een electriciteitstoestel en tot nu toe hebben we weet van een 2-3tal DODE systemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02:50

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

SatScan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:24:

INVENTARISATIE

INVENTARISATIE

Heb de dubbele er een beetje uit proberen te zoeken, extra tabel gemaakt. Dubbele met zelfde cijfer aangeduid, nu zijn ze sorteerbaar. Best samen voegen tot 1 item.

Ook even een oproep om te lezen wat er al staat... er zijn heel veel dubbele inzendingen...

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:34:
[...]

Heb de dubbele er een beetje uit proberen te zoeken, extra tabel gemaakt. Dubbele met zelfde cijfer aangeduid, nu zijn ze sorteerbaar. Best samen voegen tot 1 item.

Ook even een oproep om te lezen wat er al staat... er zijn heel veel dubbele inzendingen...
Dank je wel!
Goed bezig, als je er handig in bent mag je het ook clusteren en een top 10 maken met de meeste gewilde features/verbeteringen. Dan stuur ik die begin volgende week door... kan ik later in de tijd de rest uitwerken en opsturen.

Ik kom een beetje krap in mijn tijd op dit moment! Deadlines... weekje vakantie etc....

PS even 2x door gekopieerd om te clusteren en een top10 te maken... als je nog iets anders nodig hebt stuur maar een DM

[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 08-05-2025 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel-64
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 17:47
Ben aandachtig volger van dit forum (en het zendure forum).
Heb nog geen batterij, maar die overweeg ik wel, vandaar mijn interesse en het volgen van het forum.
Complimenten voor de input van gebruikers, en de support die onderling gegeven wordt!!

Overzicht van SatScan is natuurlijk ook geweldig👍
“Kort”, overzichtelijke lijst, maar heel helder (en veel werk)

3850 Wp Zonnepanelen, Druk aan het kijken naar een PIB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvb73
JeffreyGorissen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:34:
[...]
Bedankt voor die lijst SatScan.

Volgens mij stond dit er nog niet in...

Ik heb mail/notificatie toegevoegd voor als een CT een tijd niet bereikbaar is.

Onlangs eens anderhalve dag zonder gezeten en dan doet de batterij niet veel buiten opladen :)

Ik heb alles nu op fixed ip gezet in de hoop dat de MT dan de P1 blijft vinden want het is niet duidelijk of die ook op mac adres scant om het ip up te daten als hij het laatste ip niet kan bereiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dodvip123
Hierbij even een beschrijving van een (vermoedelijk zeldzaam) issue waar ik tegenaan liep, situatie:
- 2 batterijen thuis met CT HW P1 thuis
- 1 batterij ouders met CT HW P1 ouders (ander adres)
De batterij ouders via hun Marstek account toegevoegd en die batterij direct Admin access gegeven aan mijn Marstek account zodat ik alles vanuit mijn account kon configureren en beheren. Ik had dus drie batterijen in mijn app weergave, alles geconfigureerd en in het begin alles in orde.

Nadien merkte ik dat de CT verbinding regelmatig wegviel bij batterij ouders. Slechte wifi dacht ik maar ruim binnen bereik van router en ook 60Mbps snelheid gemeten naast antenne batterij dus dat werd al snel uitgesloten. Ritje naar ouders (CT meter moet op zelfde wifi netwerk zitten om correct te configureren), CT terug verbonden, auto modus en het werkte weer. Meteen nadat ik dit had gedaan checkte ik in de app mijn batterijen thuis en zag ik dat die ook beiden de CT verbinding hadden verloren. Probeer ik de CT verbinding te herstellen vanuit de app bij mijn ouders, ging dit natuurlijk niet want verkeerde wifi netwerk.

Conclusie: volgens mij conflicteert het met meerdere HW P1 meters of batterijen op ander adres ingesteld via hetzelfde account.

Oplossing: batterij ouders verwijderd vanuit mijn account en thuis kon ik CT van batterijen thuis weer terug configureren. Voor het beheer van batterij ouders switch ik van account. Nu loopt alles prima en geen CT verbinding meer verbroken (tot nu toe). Het kan maar iemand verder helpen. @SatScan Misschien kan je dit toevoegen onder TS Kan ik met meerdere personen de Batterij uitlezen en besturen? dat Admin access niet aangeraden is om conflicten uit te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door dodvip123 op 08-05-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Thijsmans schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:45:

Hmmm, jij krijg dan wel sneller antwoord op de feedback optie dan ik. Heb gisteravond ook om een FW update van de CT003 gevraagt, maar nog geen antwoord gehad (of actie in de vorm van het pushen van een update).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

PNARI schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:48:
[...]

Ik heb 1 Marstek batterij die op v148 draaide (sinds installatie op 31 maart).
Draaide, want vanmorgen kreeg ik ineens v151.212 aangeboden via de app. Niet gevraagd, toch gekregen, zeg maar :)

Ik denk dat Marstek dus wel bezig is om iedereen naar de laatste versie toe te brengen.

Nog iets anders:
Na installatie van v151 startte de batterij niet vanzelf opnieuw op. Aangezien ik de update gestart had, maar daarna even wat anders moest doen (en vervolgens vergat dat die update gestart was) kwam ik er pas twee uur later achter dat de batterij niet meer aan het laden was en de overtollige stroom van mijn zonnepanelen dus het net op gepompt werd. Dat herstelde pas nadat ik de batterij helemaal uit had gezet, even van de stroom gehaald had en hem daarna weer aansloot.

Wel een dingetje om in de gaten te houden bij de volgende update.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodvip123
Pietervs schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:47:
[...]
Nog iets anders:
Na installatie van v151 startte de batterij niet vanzelf opnieuw op. [...] Dat herstelde pas nadat ik de batterij helemaal uit had gezet, even van de stroom gehaald had en hem daarna weer aansloot.
die ervaring deel je met anderen als je wat terugleest :) ook ik had dit met 1 batterij van 148 -> 151 en met de andere niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dodvip123 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:59:
Hierbij even een beschrijving van een (vermoedelijk zeldzaam) issue waar ik tegenaan liep, situatie:

1). Nadien merkte ik dat de CT verbinding regelmatig wegviel bij batterij ouders. Slechte wifi dacht ik maar ruim binnen bereik van router en ook 60Mbps snelheid gemeten naast antenne batterij dus dat werd al snel uitgesloten. Ritje naar ouders (CT meter moet op zelfde wifi netwerk zitten om correct te configureren), CT terug verbonden, auto modus en het werkte weer. Meteen nadat ik dit had gedaan checkte ik in de app mijn batterijen thuis en zag ik dat die ook beiden de CT verbinding hadden verloren. Probeer ik de CT verbinding te herstellen vanuit de app bij mijn ouders, ging dit natuurlijk niet want verkeerde wifi netwerk.
verbinding meer verbroken (tot nu toe).

2). Het kan maar iemand verder helpen. @SatScan Misschien kan je dit toevoegen onder TS Kan ik met meerdere personen de Batterij uitlezen en besturen? dat Admin access niet aangeraden is om conflicten uit te sluiten.
1). Kan het zijn dat je dan via de cloud naar de CT etc. kijkt en niet via een lokale verbinding met de batterij. Via de cloud heb ik ook regelmatig dat de CT niet groen wordt en traag is. Ze zijn nog nieuwe servers aan het inrichten heb ik begrepen. De keerzijde van een succes...

2). Als je concreet maakt wat ik in de TS erbij moet zetten dan doe ik dat! Nu begrijp ik het nog niet helemaal.

Alvast dank! Sharing = Caring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
SatScan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:45:
[...]
1). Kan het zijn dat je dan via de cloud naar de CT etc. kijkt en niet via een lokale verbinding met de batterij. Via de cloud heb ik ook regelmatig dat de CT niet groen wordt en traag is. Ze zijn nog nieuwe servers aan het inrichten heb ik begrepen. De keerzijde van een succes...
Nee, wat jij zegt heb ik ook wel eens - refresh lost dat meestal op. In de situatie hierboven echt CT verbinding verloren gegaan (zowel cloud als eigen netwerk), moest opnieuw instellen. Vermoed door conflict dat mijn twee batterijen ook met de HW P1 ouders wilde verbinden (en dat gaat natuurlijk niet) vandaar verloren verbinding.
2). Als je concreet maakt wat ik in de TS erbij moet zetten dan doe ik dat! Nu begrijp ik het nog niet helemaal.
Alvast dank! Sharing = Caring...
Nu staat er onder Kan ik met meerdere personen de Batterij uitlezen en besturen? het volgende:
Ja dat kan! HIER word uitgelegd hoe je dit kunt instellen.

Graag aanpassen naar:
Ja dat kan! HIER word uitgelegd hoe je dit kunt instellen. Let wel dit kan conflicten geven, zie hier.

[ Voor 5% gewijzigd door dodvip123 op 08-05-2025 13:54 ]

Pagina: 1 ... 143 ... 245 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.