Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:32:
Optimalisatie: is wel off topic maar heeft iemand al een electrische boiler vóór het doorstroom sanitaire warmwatercircuit van een gasketel geplaatst . Bedoeling is om met overschot van zonneenergie het water al voor te verwarmen. Kan de gasketel de uitgaande warmwatertemperatuur onder controle houden ?
Gas wat is dat dan??

Ik heb wel hier en daar eens een wpb voor een cv ketel geplaatst.
En dan heb je 2 opties de tapwaterstand aan laten of uit zetten.
In het eerste geval zal de ketel altijd starten en als de temperatuur bereikt is van het uitgaande water of ver terug regelen als die temperatuur hoger is dan de wpb of uitgaan als je de ketel onder de temp van de wpb zet.
Maar hoe dan ook zal hij starten omdat er nog koud water in het stuk tussen wpb en cv zit plus dat de ketel koud is.

Andere optie is de tapwaterstand uitzetten hetzij door een instelling op de ketel of door de flow switch te onderbreken middels een schakelaar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
NoFate schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:38:
[...]

Krijg je iets te zien van error ofzo in de addon log?
Ik zie geen errors in de add-on. Inmiddels een paar andere testen gedaan:

- Working mode aanpassen werkt niet
- Time periods, wanneer de aan/ uit toggle om wordt gezet van uit naar aan, dan veranderd de eerder ingevulde waarde van "time period 0 weekday" Dit wordt eerst 146 en na een paar seconde 14. Het wordt soms ook 2. Met als gevolg, als ik de toggle weer naar Aan zet, dat ik ook moet checken of de Weekdays goed staan. De Marstek reageert wel op deze commando's.
- Grid type, staat standaard op adaptive, kan in het dropdown wel Netherlands selecteren, maar dit wordt niet onthouden.
- "Auto switch working mode" toggle werkt niet. springt na een tijdje weer terug naar uit. Wat deze toggle doet is me nog niet duidelijk.
- "Main switch" als je die uitzet, dan gaan alle time periods toggles uit, maar na een paar seconde staat ze weer aan.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:21
Eastman schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:58:
[...]

Ik zie geen errors in de add-on. Inmiddels een paar andere testen gedaan:

- Working mode aanpassen werkt niet
- Time periods, wanneer de aan/ uit toggle om wordt gezet van uit naar aan, dan veranderd de eerder ingevulde waarde van "time period 0 weekday" Dit wordt eerst 146 en na een paar seconde 14. Het wordt soms ook 2. Met als gevolg, als ik de toggle weer naar Aan zet, dat ik ook moet checken of de Weekdays goed staan. De Marstek reageert wel op deze commando's.
- Grid type, staat standaard op adaptive, kan in het dropdown wel Netherlands selecteren, maar dit wordt niet onthouden.
- "Auto switch working mode" toggle werkt niet. springt na een tijdje weer terug naar uit. Wat deze toggle doet is me nog niet duidelijk.
- "Main switch" als je die uitzet, dan gaan alle time periods toggles uit, maar na een paar seconde staat ze weer aan.
Er is een issue op GitHub gemaakt, paste anders ook even je bevindingen, dan kan het snel worden opgelost, denk wel dat die developer vrij actief is

https://github.com/tomquist/hame-relay/issues/29

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neuron
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-09 13:09
skeletje schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:45:
Mijn CT003 kan naar het lijkt niet overweg met mijn slimme meter. Ziet wel data binnenkomen maar die cijfers stroken niet met de werkelijkheid. Nu heb ik voor de CT003 om nieuwe firmware gevraagd middels de feedback in de app. Wat is jullie ervaring, hoe lang duurt het normaal gesproken totdat Marstek het voor mijn device(s) vrijgeeft? Zit er met smart op te wachten.

Marstek Venus: V148 en op Auto (NOM).
Marstek CT003: V107.
Marstek App: Meest recente uit de Android app store.
Slimme meter: Kaifa MA304 E0079 SMR5.5.
Vaste IP nummers.
Volledig separaat Wifi netwerk op uitsluitend 2,4Ghz, en met uniek SSID.
Batterij en CT003 delen zelfde access point.
Zonnepanelen 5100 Wp.
3-fasen aansluiting.
114 met de 151 perfect hier al weken, 148 was een ramp

BE, Marstek 5,12kw v151, CT003 v114, SMA 5kw, boiler 150L

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:56:
[...]

Gas wat is dat dan??

Ik heb wel hier en daar eens een wpb voor een cv ketel geplaatst.
En dan heb je 2 opties de tapwaterstand aan laten of uit zetten.
In het eerste geval zal de ketel altijd starten en als de temperatuur bereikt is van het uitgaande water of ver terug regelen als die temperatuur hoger is dan de wpb of uitgaan als je de ketel onder de temp van de wpb zet.
Maar hoe dan ook zal hij starten omdat er nog koud water in het stuk tussen wpb en cv zit plus dat de ketel koud is.

Andere optie is de tapwaterstand uitzetten hetzij door een instelling op de ketel of door de flow switch te onderbreken middels een schakelaar.
Ben even het model kwijt maar hier kan je een inschakelen vertraging instellen voordat hij begint met leveren van warm water
Geen idee of dat met dese gedachten is of om te voorkomen dat bij elke perongeluk openen van de warm water kraan op een dag steeds de gas boiler aansporing
Maar goed hiervoor te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 23:24
SatScan schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Vraag je het in de Batterij feedback aan? Daar reageren ze bij mij vrij snel op! 1 á 2 dgn
Bij mij na 5 verzoeken sinds 29-4 nog niets. Dus lijkt of niet alles goed doorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-
PNARI schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:32:
Optimalisatie: is wel off topic maar heeft iemand al een electrische boiler vóór het doorstroom sanitaire warmwatercircuit van een gasketel geplaatst . Bedoeling is om met overschot van zonneenergie het water al voor te verwarmen. Kan de gasketel de uitgaande warmwatertemperatuur onder controle houden ?
Ik was het van plan, tussen zonneboiler en cv ketel. Alleen installatiekosten waren te hoog.
Nu via Ali express een elektrisch element gekocht, in de zonneboiler gedraaid, via HW plug schakelt op zonnestroomtaak. Wacht nog op een temperatuur schakelaar, zodat het uit gaat bij bijv 90 graden. Nu nog handmatig bewaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 12:30
Marstek Venus: V148 en op Auto (NOM).
Marstek CT003: V107.
Vaste IP nummers.
Zonnepanelen 5100 Wp.
3-fasen aansluiting.

Vannacht om 03:59 een mail van Marstek dat ze nieuwe firmware v151 voor mijn Venus gereleased hebben. Wordt geen melding in de mail gemaakt of ze dat ook voor mijn CT003 hebben gedaan maar gelukkig doet de app dat wel. Yes!
Moet nu werken maar zal proberen tussen de bedrijven door de updates door te voeren.
Benieuwd of NOM nu wel gaat werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rick- schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 06:12:
[...]

Ik was het van plan, tussen zonneboiler en cv ketel. Alleen installatiekosten waren te hoog.
Nu via Ali express een elektrisch element gekocht, in de zonneboiler gedraaid, via HW plug schakelt op zonnestroomtaak. Wacht nog op een temperatuur schakelaar, zodat het uit gaat bij bijv 90 graden. Nu nog handmatig bewaken.
pfff z'n element via alibaba... zou dat niet vertrouwen
Bedoel zijn rubbers wel goed en afdichtingen.
Hoe zit het met de veiligheid van stroom op je water te komen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik ga maar even voor de deur kijken, want mijn geplande ETA is afgelopen nacht 23:00 - 01:00 :+

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Svs79
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-08 18:20
Sinds gisteren 22u ineens alles offline (3 MT’s en de CT003) krijg ze verlopig ook niet aan de praat…

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 11:45
Eastman schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:39:
[...]

Ik probeer nu ook de Hame Relay en hm2mqtt in te stellen. Hoe ben je aan het Device ID gekomen? De pagina van hamedata is niet langer bereikbaar.
Inderdaad wat @Tl0Y schreef. Inlog-gegevens invullen en dan worden de apparaat gegeven automatisch ingevuld. Hame-relay is wel aan de trage kant, goed voor wat monitoring maar te traag om actief de batterij aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:59

d3x

Neuron schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:50:
[...]

114 met de 151 perfect hier al weken, 148 was een ramp
zo is ook je antwoord als je geen signature hebt of niet aangeeft wat je combo was van DM + fases + P1 + aantal MT of wat specifiek het probleem was ;). Ik heb 6 weken perfect resultaat met de v148, enkel een upgrade gedaan omdat ik naar 2*MT gegaan ben.

[ Voor 18% gewijzigd door d3x op 06-05-2025 09:03 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Rick- schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 06:07:
[...]

Bij mij na 5 verzoeken sinds 29-4 nog niets. Dus lijkt of niet alles goed doorkomt.
je zegt hetzelf... 5 verzoeken. Verwacht je dat support nog het bos door de bomen ziet als iedereen zo van die aantal vragen zit te spammen /persoon met zelfde verwachting? Misschien toch iets beter gekocht van een leverancier in de buurt met levering en service? Er is al aangegeven dat er geen 24/7 support is. De meeste antwoorden van updates komen binnen in de vroege ochtend uren. Mogelijks worden deze aanvragen doorgestuurd richting hoofdhuis support ergens in het oosten.

[ Voor 28% gewijzigd door d3x op 06-05-2025 08:37 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Svs79 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:47:
Sinds gisteren 22u ineens alles offline (3 MT’s en de CT003) krijg ze verlopig ook niet aan de praat…
en je verwacht nu hulp van tweakers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:00

_Z3

Devil schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:19:
Ik ga maar even voor de deur kijken, want mijn geplande ETA is afgelopen nacht 23:00 - 01:00 :+
Hij komt vandaag bij mij ook binnen, ziet er wel gek uit, update om 6-5-2025 7:55 dat de ETA 05/05/2025 23:00 - 01:00 is. :)

Overigens waren er na een weekje vakantie ruim 40 pagina's bijgekomen in dit draadje, was wat veel om allemaal door te lezen. :P

[ Voor 16% gewijzigd door _Z3 op 06-05-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

_Z3 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:15:
[...]

Hij komt vandaag bij mij ook binnen, ziet er wel gek uit, update om 6-5-2025 7:55 dat de ETA 05/05/2025 23:00 - 01:00 is. :)

Overigens waren er na een weekje vakantie ruim 40 pagina's bijgekomen in dit draadje, was wat veel om allemaal door te lezen. :P
en je werkt er vrolijk aan mee :) een technisch forum noemen ze dat tegenwoordig.

knip

[ Voor 43% gewijzigd door d3x op 06-05-2025 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MigratedBiscuit
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 19:21
MigratedBiscuit schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:43:
[...]

Hier ook nog geen reactie sinds 30/04 en een 2de aanvraag gisteren.
Deze ochtend dan toch een reactie gehad. De v151 zou klaarstaan. Ik kijk ernaar uit!

Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 3F Sagemcom T211

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
d3x schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:07:
[...]

zo is ook je antwoord als je geen signature hebt of niet aangeeft wat je combo was van DM + fases + P1 + aantal MT of wat specifiek het probleem was ;)
Niet goed geslapen ventje ?

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Goedemorgen,

Fijn dat de transporteur staat te dringen om de batterijen af te leveren... oOo
Na een hick-up werkt de firmware release server schijnbaar ook weer... of was het mijn vriendelijke berichtje... *;

Even serieus... we doen hier niet aan JIJ BAKKEN... er is al genoeg ellende ... laten wij het hier met zijn alle vriendelijker houden... een geintje jazeker maar jij bakken...NOT DONE.

:)F :)B

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
Maxwp schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:16:
[...]
pfff z'n element via alibaba... zou dat niet vertrouwen
Bedoel zijn rubbers wel goed en afdichtingen.
Hoe zit het met de veiligheid van stroom op je water te komen ?
Het is een simpel element.
De afdichting heb ik zelf gedaan met teflon tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MigratedBiscuit
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 19:21
MigratedBiscuit schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Deze ochtend dan toch een reactie gehad. De v151 zou klaarstaan. Ik kijk ernaar uit!
Zo de v151 staat erop, ging niet super vlot. Na een manuele reboot en even de stekker uit het stopcontact te halen is hij erdoor gekomen.

De WiFi even opnieuw moeten instellen en nadien de hw p1 opnieuw configureren en voila hij draait nu in de auto modus - NOM 🎉

Hij blijft enkel aangeven dat er nog een nieuwe versie aanwezig is maar dat negeer ik. Alles draait goed nu 😁

Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 3F Sagemcom T211

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 15:50
Ter info feedback die ik naar Marstek heb gestuurd ivm HW P1 meter voor diegene die dit ook willen aanvragen:
Hello

Two batteries with HW P1 does not work properly both on auto mode.
Example: battery 1 is charging on 2500W and battery 2 is discharging 400W when total power is -2100W.

I suggest the following adjustment in the app:
add Venus F: second battery in the graph when using two batteries
add Venus G: third battery in the graph when using three batteries
etc.

In the current version of the app the batteries don't see each other and try to compensate for the total power without looking what the other battery is doing.
They should look at the total at the same time and both compensate an equal amount of the total power.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooD_kI6YppuEMfzSJ1kd2jDOfiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qewc8AgwIVTy1eWZGjRaulYz.png?f=fotoalbum_large

Thanks in advance.
Gisteren trouwens ook CT verbinding verloren met beide batterijen omstreeks 20:00u, vermoed eigen wifi netwerk de schuldige zoals voorheen al meerdere keren is aangegeven. Manueel terug moeten toevoegen voor 1 batterij, de andere vond hem automatisch terug (denk ik). Weet iemand of dat zonder tussenkomst de CT verbinding hersteld wordt als de verbinding tijdelijk verloren is gegaan?

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dodvip123 Volgens mij is het normaal gedrag dat twee batterijen niet werken met HW P1. Alleen eigen meters worden ondersteund met meerdere batterijen. Desalniettemin kan je wel feedback insturen voor de vraag of het werkend gemaakt kan worden, maar de vraag is wie van de apparaten dan de baas is. Doet normaal de CT002/3 de berekeningen? Of communiceren de batterijen onderling? Alleen in het laatste geval zou het werkend gemaakt kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodvip123
pascallj schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:50:
@dodvip123 Volgens mij is het normaal gedrag dat twee batterijen niet werken met HW P1. Alleen eigen meters worden ondersteund met meerdere batterijen. Desalniettemin kan je wel feedback insturen voor de vraag of het werkend gemaakt kan worden, maar de vraag is wie van de apparaten dan de baas is. Doet normaal de CT002/3 de berekeningen? Of communiceren de batterijen onderling? Alleen in het laatste geval zou het werkend gemaakt kunnen worden.
Daar ben ik van op de hoogte, maar ik had via support expliciet gevraagd of de HW P1 twee of meer batterijen op auto ondersteunt met volgend antwoord:
Hello,

Yes, rest assured.
HW P1 supports this mode.

Best regards
Lotta
vandaar mijn reply van hierboven daaropvolgend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dodvip123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:01:
[...]

Daar ben ik van op de hoogte, maar ik had via support expliciet gevraagd of de HW P1 twee of meer batterijen op auto ondersteunt met volgend antwoord:

[...]

Goed om te weten. Hopelijk is dit echt zo of gaat het zo gemaakt worden. Zullen veel mensen hier blij van worden denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

dodvip123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:01:
[...]

[...]

Ondersteunen en volledig werken zijn 2 verschillende dingen ^^

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duramotion
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-09 16:37

Duramotion

Bedrijfsaccount Duramotion
SatScan schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:51:
[...]

Ik heb even een berichtje in de feedback van de batterij gedropt omdat ik meestal snel antwoord krijg.

@Duramotion

:)F :)B

PS helemaal mee eens dat het aanvragen van een firmware update niet nodig zou moeten zijn aangezien B v151 CT3 v114 stabiel draaien, ik lees geen problemen met deze versie
Dank je wel hiervoor!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skeletje
Marstek Venus: v151 (van v148) en op Auto.
Marstek CT003: v114 (van v107).
NOM status: aan, en werkt na firmware updates.
Vaste IP nummers.
Zonnepanelen 5100 Wp.
3-fasen aansluiting.

Yes!!! Vanmorgen de nieuwe firmware voor mijn devices vrijgegeven door Marstek. Daarop geattendeerd door middels mailtje van 04:00u(!) vannacht.
Venus en CT003 probleemloos kunnen updaten naar resp V151 en v114 (idd, de Venus blijft zeuren over nieuwe FW, is een bekend issue en kan ik prima negeren)
Vervolgens in eerste instantie een deceptie. CT003 geeft geen meter reading aan. Ding even stroomloos, niets. Ding opnieuw installeren, niets. !@#$%^
Helder moment, verandering van poort op de splitter.
Lo and behold, CT003 ziet data!
Snel naar de Venus en daar in het CT menu een diagnose.
Readings voor totaal, en per fase!!!
En even later staat de Venus keurig te (ont)laden afhankelijk wat er hier in huis gebeurt.
Helemaal happy nu maar de reis naar dat punt ging zeker niet voorspoedig.
Ik zal het ervaringen sheet aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skeletje schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:22:
Vaste IP nummers.
Zonnepanelen 5100 Wp.
3-fasen aansluiting.

Yes!!! Vanmorgen de nieuwe firmware voor mijn devices vrijgegeven door Marstek. Daarop geattendeerd door middels mailtje van 04:00u(!) vannacht.
Venus en CT003 probleemloos kunnen updaten naar resp V151 en v114 (idd, de Venus blijft zeuren over nieuwe FW, is een bekend issue en kan ik prima negeren)
Vervolgens in eerste instantie een deceptie. CT003 geeft geen meter reading aan. Ding even stroomloos, niets. Ding opnieuw installeren, niets. !@#$%^
En even later staat de Venus keurig te (ont)laden afhankelijk wat er hier in huis gebeurt.
Je merkt, uiteindelijk komt het allemaal goed. We hebben dat hier allemaal meegemaakt ( de meesten toch)😉

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

vandaag nog een support ticketje aangemaakt voor meerdere MT met v151 en de CT003 v114

als er 24/7 activiteit is laden /ontladen werkt alles zeer goed met 2 batterij in auto (NOM) op 1 fase, dit al sinds vorige week.

nu al 2 dagen dat er niet genoeg zon was en batterij niet genoeg geladen voor 24/7 dus alle 2 de batterij idle voor 6-8u. In de ochtend als er dus terug PV overschot is starten de batterijen niet terug met laden. CT003 geeft aan dat er overschot is (80-100W als voorbeeld) maar geen van beide MT start. oplossing momenteel: zet 1 van de 2 MT in manueel en dan direct terug in auto en de 2 MT beginnen terug netjes te werken zelfs maar met een overschot van PV van 10-20W. Lijkt mij toch nog ergens een sw bugje. TBC.

[ Voor 5% gewijzigd door d3x op 06-05-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
pascallj schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:04:
[...]

Goed om te weten. Hopelijk is dit echt zo of gaat het zo gemaakt worden. Zullen veel mensen hier blij van worden denk ik.
volgende reply zonet gekregen
Hello, Your three devices are currently in different operating modes. When using the automatic mode, the device first performs a line sequence check to determine which phase your device is connected to. The automatic mode will only work correctly after the check is successful. It seems that the check has failed in your device R. And your device is in the wrong current phase. You can refer to page 7 to the smart Meter FAQs https://cdn.shopify.com/s..._for_Smart_Meter-V1.6.pdf Self-consumption or AI mode don’t work or unstable When the auto mode doesn\'t work, try to auto diagnosis. Every time you reselect the meter, need the device to connect to the grid and set the auto mode and detect it. So it is not recommended to switch meters frequently.e.g. use CT003, but doesn’t work.CT->Click output power reference->Auto Diagnosis(10-30S). If your problem is still not solved, please contact us via Settings->user feedback.
Dit is op zich geen nieuwe info voor mij (three devices klopt half, is van mijn ouders op ander adres) maar ze zien dus wel dat de diagnose mislukt is voor 1 batterij (op fase 1) - maakte ook niet uit want stond op manueel. Nu opnieuw deze batterij CT diagnose laten uitvoeren en op auto gezet, na een paar seconden zegt hij correct fase A. Dit is op zich vreemd want verwacht dat hij automatisch de som pakt zoals bij mijn tweede batterij op fase 2. Ik ga deze setup even een dag testen (meeste verbruik is toch op fase 1 dus batterij 1 mag daar auto corrigeren en batterij 2 naar totaal kijken). Ik rapporteer morgen het resultaat.

Voor mijn gevoel moet deze setup werken. Batterij 1 werkt alleen op fase 1 en probeert daar nul na te streven. Als batterij 2 ontlaadt, gebeurt dit op fase 2 en dus gaat batterij 1 sowieso niet laden. Andere richting als batterij 1 ontlaadt wordt fase 1 NOM nagestreefd, en hopelijk gaan batterij 2 dan niet laden bij kortstondig overschot op fase 1.

[ Voor 9% gewijzigd door dodvip123 op 06-05-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

dodvip123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:43:
[...]

[...]

Dit is op zich geen nieuwe info voor mij (three devices klopt half, is van mijn ouders op ander adres) maar ze zien dus wel dat de diagnose mislukt is voor 1 batterij (op fase 1) - maakte ook niet uit want stond op manueel. Nu opnieuw deze batterij CT diagnose laten uitvoeren en op auto gezet, na een paar seconden zegt hij correct fase A. Dit is op zich vreemd want verwacht dat hij automatisch de som pakt zoals bij mijn tweede batterij op fase 2. Ik ga deze setup even een dag testen (meeste verbruik is toch op fase 1 dus batterij 1 mag daar auto corrigeren en batterij 2 naar totaal kijken). Ik rapporteer morgen het resultaat.
dat probleem had ik ook met een MT op auto en MT op manueel. ik kreeg identiek hetzelfde antwoord van support. Eender wat ik deed met CT003 en autodiagnose op de manuele gaf foute waardes. Als ik deze in auto zet en dan diagnose doe dan gaf hij wel de correcte waarden, dus er is wel degelijk een verschil in diagnose. Nu was er ook een update van v151 nodig en v114 om biede samen te laten werken. Ik zag het dus eerder een samenloop van omstandigheden (niet de correcte FW voor multi auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
skeletje schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:22:
Vaste IP nummers.
Zonnepanelen 5100 Wp.
3-fasen aansluiting.

Yes!!!
GEFELICITEERD!
Kun je nog delen op welke poort vd HW splitter je CT003 nu zit?
Bij mij zit hij op poort 2 van de HW-splitter, de HW P1 meter zit op poort 1.
(werkt goed bij mij)

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dodvip123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:43:
[...]

[...]

Voor mijn gevoel moet deze setup werken. Batterij 1 werkt alleen op fase 1 en probeert daar nul na te streven. Als batterij 2 ontlaadt, gebeurt dit op fase 2 en dus gaat batterij 1 sowieso niet laden. Andere richting als batterij 1 ontlaadt wordt fase 1 NOM nagestreefd, en hopelijk gaan batterij 2 dan niet laden bij kortstondig overschot op fase 1.
Maar wacht even, wat wil je nu bereiken? Want net had je het over totaal NOM dat dat niet goed samenwerkt, en nu over op de individuele fases? Lijkt mij een bijzonder scenario om 1 Nul Op Fase (NOF) te draaien en de ander Nul Op Meter.

Lijkt mij sterk dat als NOM met twee batterijen met de HW P1 al niet werkt, dat er dan wel logica voor 1 NOF en de andere NOM (nadat de andere NOF gedaan heeft) is geïmplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

pms1 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:56:
[...]

GEFELICITEERD!
(werkt goed bij mij)
poort 1 op de hw splitter is toch de ingest?

ik heb op de HomeWizard splitter op poort 1 de ingest, op poort 2 de HW p1 zitten en op poort 3 de CT003 (die extra 5v voeding heeft)

[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 06-05-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:26
SadisticPanda schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:07:
[...]
Ondersteunen en volledig werken zijn 2 verschillende dingen ^^
Precies dat, ik denk dat ze zowel shelly, hwp1 en de eigen meters ondersteunen en dat ze allemaal *zouden* moeten werken maar dat in de praktijk het op dit moment alleen voor de eigen meters goed werkt.

Maar goed nieuws dat ze de boodschap niet aanpassen, dus gewoon via feedback melden wanneer het niet goed werkt zodat het gefixed kan worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
pms1 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:56:
[...]

GEFELICITEERD!
(werkt goed bij mij)
Homewizard P1 splitter (incl. eigen voeding)
P1: slimme meter
P2: leeg
P3: CT003 (incl. eigen voeding)
P4: SmartGateway P1 meter (zonder eigen voeding)

En werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
pascallj schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Maar wacht even, wat wil je nu bereiken? Want net had je het over totaal NOM dat dat niet goed samenwerkt, en nu over op de individuele fases? Lijkt mij een bijzonder scenario om 1 Nul Op Fase (NOF) te draaien en de ander Nul Op Meter.

Lijkt mij sterk dat als NOM met twee batterijen met de HW P1 al niet werkt, dat er dan wel logica voor 1 NOF en de andere NOM (nadat de andere NOF gedaan heeft) is geïmplementeerd.
Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat beiden batterijen samenwerken op auto voor NOM met de HW P1 meter. Dit is getest ook door anderen en de ene laadt de andere batterij dan op of andersom in bepaalde situaties. Het werkt dus wel maar niet zoals het hoort (daarvoor heb je CT002/3 nodig). MAAR hun bericht zette me aan het denken omdat in mijn situatie op fase 1 de meeste verbruikers zitten is NOF ook een optie voor batterij 1 ALS batterij 2 NOM aanhoudt. Het hangt van de situatie af maar als dit werkt met de HW P1 ben ik tevreden en vind ik ook niet zo een bijzonder scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dodvip123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat beiden batterijen samenwerken op auto voor NOM met de HW P1 meter. Dit is getest ook door anderen en de ene laadt de andere batterij dan op of andersom in bepaalde situaties. Het werkt dus wel maar niet zoals het hoort (daarvoor heb je CT002/3 nodig). MAAR hun bericht zette me aan het denken omdat in mijn situatie op fase 1 de meeste verbruikers zitten is NOF ook een optie voor batterij 1 ALS batterij 2 NOM aanhoudt. Het hangt van de situatie af maar als dit werkt met de HW P1 ben ik tevreden en vind ik ook niet zo een bijzonder scenario.
Maar dan slaat het bericht "HW P1 supports this mode" dus niet op NOM met meerdere batterijen met HW P1. Oftewel het werkt gewoon niet. Tenzij je werkt interpreteert als 'het doet iets'.

Het zal mij benieuwen, maar laat gerust je bevindingen weten, alles helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
d3x schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:59:
[...]

poort 1 op de hw splitter is toch de ingest?

ik heb op de HomeWizard splitter op poort 1 de ingest, op poort 2 de HW p1 zitten en op poort 3 de CT003 (die extra 5v voeding heeft)
Klopt. Maar op de 1e plek beschikbaar voor je meters, van links naar rechts gezien, zit de Hw-P1

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-09 11:05
dodvip123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Je gaat die situaties ongetwijfeld opnieuw krijgen. Als op fase 1 een verbruiker plots stopt ga je even een overschoot krijgen omdat die batterij dan te veel aan het ontladen is en die overshoot zet zich uiteraard door op het algemene verbruik en die andere die op NoM draait gaat dat proberen oplossen door onmiddellijk te beginnen laden. Het omgekeerde kan je ook krijgen. Het hangt er in feite telkens maar van af welke batterij als eerste reageert en als je pech hebt begint weer eentje te laden terwijl de andere aan het ontladen is. Die batterijen weten immers niks van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
Babavers schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:39:
[...]

Je gaat die situaties ongetwijfeld opnieuw krijgen. Als op fase 1 een verbruiker plots stopt ga je even een overschoot krijgen omdat die batterij dan te veel aan het ontladen is en die overshoot zet zich uiteraard door op het algemene verbruik en die andere die op NoM draait gaat dat proberen oplossen door onmiddellijk te beginnen laden. Het omgekeerde kan je ook krijgen. Het hangt er in feite telkens maar van af welke batterij als eerste reageert en als je pech hebt begint weer eentje te laden terwijl de andere aan het ontladen is. Die batterijen weten immers niks van elkaar.
Die situaties zou je inderdaad kunnen krijgen, maar volgens mij kortstondig. Ach, we zullen het morgen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dodvip123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Die situaties zou je inderdaad kunnen krijgen, maar volgens mij kortstondig. Ach, we zullen het morgen weten.
Hey,

Ik ben wel nieuwsgierig waarom je de CT003 niet wil gebruiken icm de HW P1?

Zo heb ik het, met 2 batterijen, de CT003 voor de NOM (straks voor AI) op alle drie fases en de HW P1 om de leuke grafiekjes etc.
Voor de fine-tuning van laad en ontlaad vermogens gebruik ik 2x een lilygo op de modbus

Ben benieuwd!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
dodvip123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Ja en nee. Als zich dat voordoet regelt zich dat niet vanzelf weg tenzij er opnieuw een storing komt door een gebruiker die plots in- of uitschakelt waarbij het lot dan weer bepaalt welke batterij als eerste reageert. Is dat een 'storing' op fase 1 dan weet je dat beide kunnen reageren, is dat op fase 2 of 3 dan weet je dat enkel de tweede batterij zal reageren en dan is er één kans op 2 dat het nog erger wordt. Dit gaat echt niet goed werken. Bovendien ga je op bepaalde momenten oscilaties zien als ze tegen elkaar in beginnen op en af te pompen.
Ik voorspel weinig succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:26
Babavers schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Ja en nee. Als zich dat voordoet regelt zich dat niet vanzelf weg tenzij er opnieuw een storing komt door een gebruiker die plots in- of uitschakelt waarbij het lot dan weer bepaalt welke batterij als eerste reageert. Is dat een 'storing' op fase 1 dan weet je dat beide kunnen reageren, is dat op fase 2 of 3 dan weet je dat enkel de tweede batterij zal reageren en dan is er één kans op 2 dat het nog erger wordt. Dit gaat echt niet goed werken. Bovendien ga je op bepaalde momenten oscilaties zien als ze tegen elkaar in beginnen op en af te pompen.
Misschien is de logica simpelweg dat met 3 fase en batterij per fase, iedere batterij enkel naar de "eigen" fase kijkt en daarop reageert? Want anders zie ik niet hoe het goed kan werken als de batterijen niet met elkaar communiceren cq er een soort orchestrator of load balancer voor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bommel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:29:
[...]

Misschien is de logica simpelweg dat met 3 fase en batterij per fase, iedere batterij enkel naar de "eigen" fase kijkt en daarop reageert? Want anders zie ik niet hoe het goed kan werken als de batterijen niet met elkaar communiceren cq er een soort orchestrator of load balancer voor zit.
Dat is een modus die je kan kiezen inderdaad. Een andere modus is gewoon met alle batterijen totaal NOM. De theorie is, voor nu, dat de CT003 dan als orchestrator / load balancer werkt voor zover ik heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag brengen panelen opmerkelijk veel tot nu toe, lage buiten temperaturen en veel zon.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skeletje
PNARI schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:49:
Vandaag brengen panelen opmerkelijk veel tot nu toe, lage buiten temperaturen en veel zon.
In het noorden niet. Die lage temperaturen wel maar zon laat zich hier niet zien.
Vanmorgen bij moeten plussen vanuit de accu om de 0 (nul) te houden, dat werkt nu *O*
Accu zat nog vol van het laden 's-nachts...

[ Voor 20% gewijzigd door skeletje op 06-05-2025 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodvip123
SatScan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Hey,

Ik ben wel nieuwsgierig waarom je de CT003 niet wil gebruiken icm de HW P1?

Zo heb ik het, met 2 batterijen, de CT003 voor de NOM (straks voor AI) op alle drie fases en de HW P1 om de leuke grafiekjes etc.
Voor de fine-tuning van laad en ontlaad vermogens gebruik ik 2x een lilygo op de modbus

Ben benieuwd!
meer gedoe: splitter kopen, extra voeding voorzien (geen stopcontact in meterkast), minder plug en play, HW P1 volgens meerdere users accurater dan CT003 (waaronder mezelf), etc. Allemaal individueel geen redenen om het niet te doen, maar gezamenlijk stapelt het wel op. Nu dit is een persoonlijke keuze en ben me er van bewust dat de CT003 de ideale oplossing is. Daarbovenop ben ik ook eigenwijs en ben ik ervan overtuigd dat het gewoon moet werken met de HW P1 meter. Als bovenstaande niet werkt zoals ik hoop ga ik wel gewoon wat geld uitgeven en arbeid verrichten om te CT003 werkende te krijgen :P
PNARI schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:49:
hier ook al twee batterijen vol en 14 kwh teruggeleverd
Babavers schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:00:
[...]

batterij 1 kijkt alleen naar fase 1 dus moet volgens mij nooit fout zitten want batterij 2 zit op fase 2. Nogmaals we zullen het zien, ik gok 60% kans op succes.

[ Voor 34% gewijzigd door dodvip123 op 06-05-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt het vooralsnog goed te gaan.

MT1 kijkt naar fase 1
MT2 kijkt naar de som van de fasen
MT3 kijkt naar fase 3

Ik heb nog niks kunnen opmerken van het elkaar laden/ontladen omdat ze elkaars actie zien.

Verbruik zat nu op 0,3kwh sinds 00:00
Als dit zo mooi stabiel blijft dan heb ik dus 2 accu's voor de wp.
De ene op dezelfde fase en de andere die het totaal aanvult als de ene leeg is.
En zo als het nu lijkt iets minder netafname dan met elke accu op één fase.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:57:

MT1 kijkt naar fase 1
MT3 kijkt naar fase 3

Ik heb nog niks kunnen opmerken van het elkaar laden/ontladen omdat ze elkaars actie zien.

Wat is het verschil als je met drie accu's op NOM draait?
Het totaal blijft dan toch gelijk of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 10-09 20:00

MT1 kijkt naar fase 1
MT3 kijkt naar fase 3

Interessant dat dit werkt.
Volgens Marstek FAQ is het systeem in een 3 fase installatie voorlopig alleen geschikt om met 1 batterij per fase NOM te realiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBoI_DmthQzdfk3MBGiqs4W5C94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B8braTMDck0OuY0lz8xfdvuk.png?f=fotoalbum_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Voor de mensen die wifi problemen hebben:
Ik heb een redelijk uitgebreid Unifi systeem met vier AP's.
Zojuist de Marstek ontvangen en ik zie meteen dat de CT003 connect met het AP dat het laagste signaal heeft. De antenne hangt naast een AP en hij connect dus met het AP dat het verste weg is. Ik denk dat hier een hoop van de Wifi problemen die mensen hebben door veroorzaakt wordt. Ik zal het melden in de feedback, want dit lijkt een programmeer issue.

Ik heb hem 'hard' op de dichtstbijzijnde AP gelocked en de RSI is van -80 naar -53 dBm gegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Devil op 06-05-2025 13:20 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
SatScan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:05:
[...]
Het verschil is als een van de batterijen op de fasen 1 of 3 leeg, of vol, is de batterij op fase 2 het zal opvangen (in theorie althans...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Devil schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:16:
Zojuist de Marstek ontvangen en ik zie meteen dat de CT003 connect met het AP dat het laagste signaal heeft. De antenne hangt naast een AP en hij connect dus met het AP dat het verste weg is. Ik denk dat hier een hoop van de Wifi problemen die mensen hebben door veroorzaakt wordt. Ik zal het melden in de feedback, want dit lijkt een programmeer issue.
Blocken op het AP waar die geen verbinding mee moet maken?

Hier nieuwe dag, nieuw meter doorgestuurd gekregen van HW. Zelfde resultaat, rood :)

Maar voor iemand aan de lijn te krijgen of iemand te mailen....ho maar

@tisniwoar ik heb er jou gegevens eens naast mijn esphome meter gelegd.
Enige verschil wat ik kan zien is
bij jou SMR: 50 en bij mij SMR: 50221
DSMR ID: Fluvius 253972606_B en Bij mij FLU5\253972606_G

dus vermoedelijk een revisie probleem dat hij het niet kent. (P1 ontvang wel data, zie ik aan het lichte op the splitter, als er niks aanhangt of iets dat niets doet, knippert het niet)
Wss herkent hij die SMR versie niet 8)7. hoe krijgen we dat uitgelegd aan homewizard....?

[ Voor 24% gewijzigd door SadisticPanda op 06-05-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 15:30

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

Ik heb inmiddels ook de updates binnen; lijkt er wel op dat hij goed verbonden is met de CT003 maar hij update als ik op CT klik bij de batterij niet zo vaak als dat hij bij de CT zelf op die pagina doet (in de app).
Is dat bij iedereen zo?

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

RobinJB schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:23:
Ik heb inmiddels ook de updates binnen; lijkt er wel op dat hij goed verbonden is met de CT003 maar hij update als ik op CT klik bij de batterij niet zo vaak als dat hij bij de CT zelf op die pagina doet (in de app).
Is dat bij iedereen zo?
Refrest maar elke 10? seconden ofso via de app en wifi.

Zien dat je op bluetooth zit ook (icoontje rechtsbovenaan), dan gebeuren de updates continue en snel.

Wel op letten, batterij reageert zelf maar elke 5 seconden op een update

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:05:
[...]

Als accu 1 of 3 leeg is neemt accu 2 dat over.
Ik gebruik de shelly en dan is standaard NOM niet voorzien door Marstek.
Dus dan is het één accu per fase maar dan kan het dus zijn dat mijn wp accu 3 leeg heeft en dan van het net draait.
Als dit stabiel blijft dan heb ik ineens een accu extra voor de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Als accu 1 of 3 leeg is neemt accu 2 dat over.
Ik gebruik de shelly en dan is standaard NOM niet voorzien door Marstek.
Dus dan is het één accu per fase maar dan kan het dus zijn dat mijn wp accu 3 leeg heeft en dan van het net draait.
Als dit stabiel blijft dan heb ik ineens een accu extra voor de wp.
Deze situatie kan wel en zal zich in een stabiele situatie wel goed settelen, maar er zullen altijd momenten zijn waarop ze elkaar tegenwerken:

* Stel je hebt een 700 W verbruik op fase 1.
* Accu 2 wil het eerst reageren en zal dus op een andere fase 700 W terugleveren.
* Accu 1 weet dit niet en zal dus zelf ook 700 W gaan terugleveren op fase 1.
* Vervolgens denkt accu 2, oh wat gek, opeens 700 W teruglevering totaal, dan zal ik mijn 700 W teruglevering maar stoppen.

Reageert accu 1 eerst, heb je dit probleem niet. Maar er is dus wel een grote kans dat je geping-pong gaat krijgen van accu 2 als je een load hebt op de fases die zelfstandig ook worden geprobeerd op 0 te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
  • Laatst online: 04-09 15:28

Ik heb hem 'hard' op de dichtstbijzijnde AP gelocked en de RSI is van -80 naar -53 dBm gegaan.
Ja hier ook.
De Marstek zelf zat op de AP van zolder, terwijl er beneden eentje in de buurt hing.
Gelijk problemen van ontvangst tussen CT003 en Marstek zelf.
Nu laten verbinden met AP beneden heb ik weer volle bak ontvangst op de Marstek zelf, en dus ook een paar weken geen enkel probleem meer.

Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v116 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

dodvip123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:55:
[...]

meer gedoe: splitter kopen, extra voeding voorzien (geen stopcontact in meterkast), minder plug en play, HW P1 volgens meerdere users accurater dan CT003 (waaronder mezelf), etc. Allemaal individueel geen redenen om het niet te doen, maar gezamenlijk stapelt het wel op. Nu dit is een persoonlijke keuze en ben me er van bewust dat de CT003 de ideale oplossing is. Daarbovenop ben ik ook eigenwijs en ben ik ervan overtuigd dat het gewoon moet werken met de HW P1 meter. Als bovenstaande niet werkt zoals ik hoop ga ik wel gewoon wat geld uitgeven en arbeid verrichten om te CT003 werkende te krijgen :P
daarvoor bestaan er 5v DC din rail oplossingen.... keep it clean ;) ik heb er zo 2 maar dan wel ander merk.
https://www.amazon.com.be...nguage=en_GB&gad_source=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:33
SadisticPanda schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:20:
[...]

Blocken op het AP waar die geen verbinding mee moet maken?
Voordeel van Unifi is dat je apparaten kan toewijzen aan een AP. Die van mij zijn dus aan het AP in de meterkast toegewezen. De accu staat daar ook 2 meter vanaf.

Daarbij nog een apart iot wifi netwerk, dat alleen op 2.4ghz werkt met iot optimalisaties aan. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Deze situatie kan wel en zal zich in een stabiele situatie wel goed settelen, maar er zullen altijd momenten zijn waarop ze elkaar tegenwerken:

* Stel je hebt een 700 W verbruik op fase 1.
* Accu 2 wil het eerst reageren en zal dus op een andere fase 700 W terugleveren.
* Accu 1 weet dit niet en zal dus zelf ook 700 W gaan terugleveren op fase 1.
* Vervolgens denkt accu 2, oh wat gek, opeens 700 W teruglevering totaal, dan zal ik mijn 700 W teruglevering maar stoppen.

Reageert accu 1 eerst, heb je dit probleem niet. Maar er is dus wel een grote kans dat je geping-pong gaat krijgen van accu 2 als je een load hebt op de fases die zelfstandig ook worden geprobeerd op 0 te houden.
Het is allemaal stel stel.

Maar gisteravond heb ik niks raars gemerkt met de inductieplaat en die zit op 1 en 3 de oven zit op 2.
Toen gister de accu's het over moesten nemen van de pv panelen ging dat vlekkeloos.
En vanmorgen met opstarten van de pv en het omschakelen van ontladen naar laden wederom geen vuiltje aan de lucht.

Dus voor nu heb ik er nog wel vertrouwen in.

Maar het stuiteren dan wel ping pongen is idd mogelijk.
Dat had ik hier gister ook aangegeven mocht het experiment op dergelijke wijze in de soep lopen breek ik het weer af.
Maar het lijkt nog goed te gaan.
Accu 1 en accu 3 zien sowieso accu 2 niet.
Alleen accu 2 ziet de andere accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:14

MT1 kijkt naar fase 1
MT3 kijkt naar fase 3

....
Ik heb 2 batterijen op (helaas) dezelfde fase zitten. Eentje op een eigen groep en de andere op een gedeelde. De staan beide gekoppeld aan de CT003 die op Som van de fases staat ingesteld.

Hoe is de regeling dan? Lijkt willekeurig. Net stond MT2 met 75% van het terug geleverde vermogen te laden de rest naar de MT1. Nu is het andersom en gaat 100% naar MT1. Zien ze elkaar nou?

[ Voor 0% gewijzigd door RF1000 op 06-05-2025 14:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Update HW P1 -> 6.02 werkt ook niet ^^. We proberen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RF1000 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:37:
[...]

Ik heb 2 batterijen op (helaas) dezelfde fase zitten. Eentje op een eigen groep en de andere op een gedeelde. De staan beide gekoppeld aan de CT003 die op Som van de fases staat ingesteld.

Hoe is de regeling dan? Lijkt willekeurig. Net stond MT2 met 75% van het terig geleverde vermogen te laden de rest naar de MT1. Nu is het andersom en gaat 100% naar MT1. Zien ze elkaar nou?
Zolang ze niet beiden vragen om het volledige teruggeleverde vermogen, zien ze elkaar (dit zou namelijk wel gebeuren als ze niet van elkaars bestaan afwisten). Hoe de prioritering is, wie hoeveel vermogen gaat krijgen en wanneer, weet ik niet. Misschien kan je daar zelf een patroon in ontdekken? Gelijke SoC bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
Even iets anders, ervaart iemand ook onderstaand gedrag? ene batterij fluctueert tussen 0 en 0,6W en de andere niet (ofwel is de ene HW socket nauwkeuriger dan de andere - nog niet uitgesloten). Niet dat het uitmaakt maar het verschil tussen de twee viel me op in de 'Nu' weergave van HW app (1s refresh).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymz7IQHr43k9aOK3C5BYqZXDL5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OD6bq6TsmbQZCsJEbsRltnpa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hometek schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:17:
[...]

Het verschil is als een van de batterijen op de fasen 1 of 3 leeg, of vol, is de batterij op fase 2 het zal opvangen (in theorie althans...)
Oke, maar ik snap het nog niet ;-)
Ik heb hier twee batterijen op twee verschillende fases en elke batterij draait hier op 3drie-fasesom en staan beide op anti-feed(NOM)

Als ik drie batterijen zou hebben zou ik het zo drie keer doen... dan maakt het toch niet uit. Ik zie nu na een paar dagen dat de batterijen bijna gelijk op gaan met laden ontladen ondanks dat er er eentje 2500w en de andere op 800w staat.

Op deze manier laat ik het samenspan van batterijen eigenlijk functioneren als 1 batterij van 10,24KWh (3300w) daarbij komt nog dat ik verwacht dat de MT software mijn batterijen in conditie houden door slim te laden/ontladen. Daar heb ik nog geen aanwijzingen voor maar dit is pas de eerste firmware die dit ondersteund. Ik hoop dat de SW zo slim is/wordt dat bij geringe compensatie de 800w grotendeels wordt gebruikt de de andere batterij bij compensatie >800w

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Ik heb hier twee batterijen op twee verschillende fases en elke batterij draait hier op 3drie-fasesom en staan beide op anti-feed(NOM)

Als ik drie batterijen zou hebben zou ik het zo drie keer doen... dan maakt het toch niet uit. Ik zie nu na een paar dagen dat de batterijen bijna gelijk op gaan met laden ontladen ondanks dat er er eentje 2500w en de andere op 800w staat.

Op deze manier laat ik het samenspan van batterijen eigenlijk functioneren als 1 batterij van 10,24KWh (3300w) daarbij komt nog dat ik verwacht dat de MT software mijn batterijen in conditie houden door slim te laden/ontladen. Daar heb ik nog geen aanwijzingen voor maar dit is pas de eerste firmware die dit ondersteund. Ik hoop dat de SW zo slim is/wordt dat bij geringe compensatie de 800w grotendeels wordt gebruikt de de andere batterij bij compensatie >800w
Je hebt helemaal gelijk indien je de CT003 wil gebruiken. Het verschil is dat sommige mensen hier dit niet willen en dus zoeken naar een combinatie zodat het ook met andere meters redelijk werkt. Dan zal je inderdaad zo'n tussenoplossing moeten nemen die niet ideaal is.

Alhoewel ik het wel een creatief gevonden oplossing vind, dat moet ik toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Voordeel van Unifi is dat je apparaten kan toewijzen aan een AP. Die van mij zijn dus aan het AP in de meterkast toegewezen. De accu staat daar ook 2 meter vanaf.

Daarbij nog een apart iot wifi netwerk, dat alleen op 2.4ghz werkt met iot optimalisaties aan. Werkt perfect.
Welke "IoT optimalisaties" heb jij nog gedaan op jouw 2.4 ghz only IoT netwerk? :)

Heb hier overigens, vanwege nog wat meer uitproberen en experimenteren met B2500, de Marstek Venus nog op het gewone netwerk zitten (en de Shelly Pro EM-50 ook) en dat gaat eigenlijk ook helemaal prima, ondanks dat er ook 5 Ghz. op dit netwerk actief is onder hetzelfde SSID.

Maar als ik straks de P1 splitter binnen heb en de CT003 met 10s updates ook blijkt te bevallen, dan wil ik ze wel allemaal naar het IoT WIFI overzetten (lilygo met ESPHome houd ik dan wrs wel gewoon op het hoofdnetwerk )

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
SatScan schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Volgens de Marstek info is 2 batterijen beide op de som van 3 fasen niet de juiste manier ;)
Maar eigenlijk is dat in effect hetzelfde als 2 batterijen op 1 fase, en dat wordt wel officieel ondersteund door de FW.

Of dat met 3 batterijen echter ook kan is niet duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
pascallj schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:57:
[...]

Je hebt helemaal gelijk indien je de CT003 wil gebruiken. Het verschil is dat sommige mensen hier dit niet willen en dus zoeken naar een combinatie zodat het ook met andere meters redelijk werkt. Dan zal je inderdaad zo'n tussenoplossing moeten nemen die niet ideaal is.

Alhoewel ik het wel een creatief gevonden oplossing vind, dat moet ik toegeven.
Met niet willen heeft het niet zo veel te maken helaas.
Ik heb een 10 seconden meter en dan vond ik de regeling met pulserende gebruikers niet echt lekker werken.
Dan zag de accu soms nog zijn eigen teruglevering...
Dus ben ik toen overgestapt op de shelly pro 3em 63.
Na dat ik eerst de hwp1 de ct001 en de ct003 gebruikt heb.
En de shelly gaf hier het mooiste resultaat.

Nu heb ik er inmiddels 2 accu's bij en in eerste instantie had ik elke accu op een fase toegewezen.
Dat heeft een week zo gedraait en werkte verder ook prima.
Alleen ik ging van 0,2 naar 0,5 a 0,7 aan verbruik uit het net. (Nog steeds niks natuurlijk)

En gister onder het genot van een biertje dacht ik, goh als ik nu eens accu 2 naar de som van de fasen laat kijken want die heeft toch niet zoveel te doen.
Als dat dan een beetje leuk stabiel blijft zonder gekke stuiter acties dan heb ik meteen een accu extra voor de wp.

En het lijkt nog steeds netjes te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:33
eymey schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:07:
[...]

Welke "IoT optimalisaties" heb jij nog gedaan op jouw 2.4 ghz only IoT netwerk? :)

Heb hier overigens, vanwege nog wat meer uitproberen en experimenteren met B2500, de Marstek Venus nog op het gewone netwerk zitten (en de Shelly Pro EM-50 ook) en dat gaat eigenlijk ook helemaal prima, ondanks dat er ook 5 Ghz. op dit netwerk actief is onder hetzelfde SSID.

Maar als ik straks de P1 splitter binnen heb en de CT003 met 10s updates ook blijkt te bevallen, dan wil ik ze wel allemaal naar het IoT WIFI overzetten (lilygo met ESPHome houd ik dan wrs wel gewoon op het hoofdnetwerk )
Heb gewoon vinkje aangezet bij de Unifi settings voor dat netwerk :P

Volgens ChatGPT doet het dit:

Schakelt band steering uit: IoT-apparaten ondersteunen vaak alleen 2.4 GHz. Door band steering uit te zetten, wordt het apparaat niet "gedwongen" naar 5 GHz, wat problemen voorkomt.

Versoepelt beveiliging: Sommige oude IoT-apparaten kunnen problemen hebben met WPA3 of bepaalde WPA2-instellingen. De IoT-optimalisatie kan zorgen voor bredere compatibiliteit.

Verlengt beacon interval of verlaagt DTIM (voor energiebesparing van IoT-apparaten, zoals batterijsensoren).

Verlaagt de minimum data rate: Hierdoor kunnen apparaten met een slechter signaal toch verbonden blijven, wat handig is voor IoT-devices die verder van het access point staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:39:
[...]

Heb gewoon vinkje aangezet bij de Unifi settings voor dat netwerk :P

Volgens ChatGPT doet het dit:

Schakelt band steering uit: IoT-apparaten ondersteunen vaak alleen 2.4 GHz. Door band steering uit te zetten, wordt het apparaat niet "gedwongen" naar 5 GHz, wat problemen voorkomt.

Versoepelt beveiliging: Sommige oude IoT-apparaten kunnen problemen hebben met WPA3 of bepaalde WPA2-instellingen. De IoT-optimalisatie kan zorgen voor bredere compatibiliteit.

Verlengt beacon interval of verlaagt DTIM (voor energiebesparing van IoT-apparaten, zoals batterijsensoren).

Verlaagt de minimum data rate: Hierdoor kunnen apparaten met een slechter signaal toch verbonden blijven, wat handig is voor IoT-devices die verder van het access point staan.
Hmmm, bijzonder Op mijn controller versie .7.4.156 heb ik dat vinkje nog niet. Maar goed, meeste van de dingen die je noemt heb ik op zich zelf al wel ingesteld staan (waaronder alleen WPA2, helemaal geen 5 Ghz frequentie, etc. ) . Binnenkort m'n controller versie maar eens upgraden :)

Oh ja, en ook op het 'algemene' netwerk heb ik de Venus dus idd wel 'locked' aan het volgens mij dichtstbijzinde AP. Unifi 6 Pro, hangt aan het plafond van de woonkamer, Marstek 8 meter verderop in de schuur (met ook nog HR++ glas ertussen). Werkt prima :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 22:24
dodvip123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:49:
Even iets anders, ervaart iemand ook onderstaand gedrag? ene batterij fluctueert tussen 0 en 0,6W en de andere niet (ofwel is de ene HW socket nauwkeuriger dan de andere - nog niet uitgesloten). Niet dat het uitmaakt maar het verschil tussen de twee viel me op in de 'Nu' weergave van HW app (1s refresh).

[Afbeelding]
Als je de sockets omwisselt weet je of het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Als je de sockets omwisselt weet je of het daar aan ligt.
0,6w? De HW sockets meten toch niet achter de komma…zou trouwens belachelijk zijn, wat is nou 1 watt?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
DSSW schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:28:
[...]

0,6w? De HW sockets meten toch niet achter de komma…
Wel op de y-as in de HW grafieken... 0,5 - 1 - 1,5 - etc... of 0,2 - 0,4 - 0,6 etc...

[ Voor 5% gewijzigd door macedpo op 06-05-2025 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
macedpo schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Wel op de y-as in de HW grafieken... 0,5 - 1 - 1,5 - etc... of 0,2 - 0,4 - 0,6 etc...
Nog nooit gezien, vraag mij trouwens af of ze wel zo nauwkeurig kunnen meten met die sockets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
DSSW schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:06:
[...]

Nog nooit gezien, vraag mij trouwens af of ze wel zo nauwkeurig kunnen meten met die sockets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-utyPT3Tef_O42M4QkH8bJhC0Js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y4H8zX0rDD8nXgTuQHunU7Y2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik nog kan doen om de injectie te verminderen is een EV kopen en dagelijks 250km te gaan rijden 😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/incdLq9k4shCAQVm181nX3vQS4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Hy0xIP8bAOltlC7VBxOI7f8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU3sTfxJIwdO3Rz57yIeqUarpcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrDbeBogEvflStRlf34FJGjP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv7R1nfJWnfuupLHku9gwn356ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yzDj2JxkgigwUrCPkPPPfFb.jpg?f=fotoalbum_large

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hometek schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:12:
[...]

Volgens de Marstek info is 2 batterijen beide op de som van 3 fasen niet de juiste manier ;)
Maar eigenlijk is dat in effect hetzelfde als 2 batterijen op 1 fase, en dat wordt wel officieel ondersteund door de FW.

Of dat met 3 batterijen echter ook kan is niet duidelijk.
Oke, ik denk dat ze bij de helpdesk dan nog niet helemaal wakker zijn.
Dat was bij <151 inderdaad de oplossing maar met 151 en CT114/118 is dat volgens mijn ervaring niet meer nodig.
Na een paar dagen draaien de batterijen mooi synchroon ondanks de 800 en 2500w instelling.

Na een hele dag op en aan ... heb ik nu een 0,53kwh van de grid verbruikt. Daar komt bijna niets meer bij nu koken etc achter de rug is. Dat is 19:00u <30w verbruik en 51min meer dan >30w.

Kom daar maar eens mee aan bij de buren ;-)

PS bij 2x 2500w ontgrendeling zal het grid verbruik nog minder zijn!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnQ_x1CLJ1HoTLagiKZWksWIGbQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sOwBRDIKSeyRsYaD4QoxLvJG.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 06-05-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
Vandaag ook voor nieuwe batterij FW151 ontvangen (was 148).
Daardoor kon ik gelijk de CT003 (v114) koppelen. Was met 148 niet mogelijk.
Nu 2 batterijen op v151 en lijkt goed te werken met 0 op de meter.
1 batterij op 2500w ontladen en andere nog op 800w (tot ik eigen automaat heb aangesloten).

Net getest met ff waterkoker 2000w aan te zetten. Lijkt dat 1 batterij iets eerder reageert en 2e batterij binnen een sec bij trekt om 0 op de meter te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9Smx0wVNztuFEsGwgpm-ex3aSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BwFPN5uryq4d97DOB8dBSJmB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rick- schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:38:
Vandaag ook voor nieuwe batterij FW151 ontvangen (was 148).
Daardoor kon ik gelijk de CT003 (v114) koppelen. Was met 148 niet mogelijk.
Nu 2 batterijen op v151 en lijkt goed te werken met 0 op de meter.
1 batterij op 2500w ontladen en andere nog op 800w (tot ik eigen automaat heb aangesloten).

Net getest met ff waterkoker 2000w aan te zetten. Lijkt dat 1 batterij iets eerder reageert en 2e batterij binnen een sec bij trekt om 0 op de meter te halen.

[Afbeelding]
Binnen 1 seconde ? Maar de andere was nog sneller?
Hier zie ik en zo lees ik ook van andere toch zeker 5 a 6 seconden voordat er wat gebeurd.
Bij jou in 1 seconde al 0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:49:
[...]

Hier zie ik en zo lees ik ook van andere toch zeker 5 a 6 seconden voordat er wat gebeurd.
Ik zie die 5 a 6 seconden toch eigenlijk ook niet hier.
In onderstaande grafieken past omtrend 40 seconden.
Je ziet de accu's toch continu regelen in minder dan die 5 a 6 seconden.
De netafname schommelt dan tussen de 5 en 20 watt in deze zelfde tijd.

Ik heb overigens de accu 2 nog niet kunnen betrappen op het laden of ontladen ten gevolge van de acties van accu 1 en 3.
Ik zie wel nu en dan accu 2 gelijktijdig reageren met accu 1 maar valt dan snel terug naar wat nodig is om het totaal 0 te houden.
Ik ga het even een week aanzien maar als het niet anders wordt dan hoe het nu werkt laat ik het mooi zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeMN2ZZjMtZiYEfrIygPETDjrhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RpO0LqbwApIQjQFwppKnIap.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skeletje
[...]

Duidt er op dat er aan de Venus kant mogelijk sprake is van een soort van scheduling. Een loop in het programma met daarin 5 seconden wachttijd. Bij het aanzetten van een grote afnemer kan het dan gebeuren dat er kort na de start van de loop een laad/ontlaad aanpassing geschiedt, of na uiterlijk 5 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 12:15
SatScan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:19:
[...]

Dank voor de bevestiging!

Staat ook duidelijk in de TS... Dus voor een ieder met haperingen/problemen lees de TS en de Pinned berichten dan ben je op de hoogte van de voorwaarden voor een goede werking van één of meerdere batterijen.

Van wat ik hier terug lees zijn de antwoorden te vinden in de TS en de Pinned berichten.
Wel bijzonder dat wanneer ik de zoekfunctie gebruik om dit issue te vinden, die berichten dan niet vind. Ik heb inmiddels wel een paar uur door die TS en Pinned berichten gebladerd, maar het antwoord waarom de P1 meter in de Marstek app geen fase waardes geeft, ben ik niet tegengekomen,

Ik vind ook dat je zeker eerst je best moet doen om antwoorden te zoeken, maar met inmiddels wel 10 pagina’s aan TS berichten, is het echt geen doen vind ik.

En tegelijk veel dank voor alle informatie die er inmiddels is. Vraag over P1 meter heb ik inmiddels toch aan Marstek voorgelegd (om update te pushen).

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
[...]

Niet in 1 sec op 0.
Ik bedoel dat eerst batterij 1 reageert en na een seconde de 2e batterij. Maar samen niet in een seconde op “0” daar zit wel paar sec tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-09 21:37
Rick- schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 06:12:
[...]

Er zitten doorgaans 2 regelaars/beveiligingen in de aansturing. Een thermostaat kan defect raken / blijven kleven / oid waardoor het opwarmen doorgaat. Vandaar dat er naast de regelthermostaat ook nog een maximaalthermostaat / clixon / oid gemonteerd wordt.

Nb: bij onze houtgestookte CV ketel is het zelfs verplicht om 3 beveiligingen te monteren om zo veel mogelijk te voorkomen dat 1 van de 3 beveiligingen ook daadwerkelijk wordt aangesproken (=overdrukventiel welke bij temp. >100 Gr. C. voor serieuze stoomvorming/expantie kan zorgen)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
bommel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:29:
[...]

Inderdaad. Maar als je op elke fase een aparte batterij hebt, dan moet je al zeker zijn dat de belasting op elke fase vergelijkbaar is of je zit voor je het weet met een lege batterij en andere die nog heel goed gevuld zijn. Dat is dus ook niet ideaal. Het beste is een centrale sturing/regeling en je batterijen van daaruit aansturen via de RS485 verbinding. Ik heb zelf zoiets gebouwd vanuit Home Assistant en NodeRed. Maar dan ben je dus aan het programmeren en veel tijd aan het verprutsen. Iets voor de hobyist... Er is trouwens een ander forum waar je heel veel kan oprapen om zoiets te bouwen als je geïnteresseerd zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-09 14:14

Dat verklaart voor mij het verschil in werking van de CT003 en de HW P1 meter.
Ik had vorige week issues (HW P1 meter was om half drie 's nachts gestopt gegevens door te geven, dus batterij kon niet meer op auto werken). Daarna de CT003 geprobeerd die steeds heel snel z'n contact verloor. Ik heb een mesh netwerk met tot aan zolder een aantal wifi punten (meest bedraad). Als de CT003 gaat verbinden met de verst weggelegen dan zou dat het steeds weer verbreken van de wifi verbinding verklaren.

Feedback gestuurd en Hame gaf aan dat de beide meters eigenlijk hetzelfde werken (en daaruit concludeerde ik dat ze elkaar ook kunnen beïnvloeden wellicht). Ik heb daarna de CT003 helemaal ontkoppeld (uit de P1 splitter en van de stroom af) en toen lukte het ineens weer om de HW P1 meter te koppelen. Hij draait nu alweer een paar dagen op auto prima.

Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 18:31

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Vanochtend stond er een update klaar in de app. Ik had niets aangevraagd dus ik neem aan dat ze nu beginnen met de algemene uitrol vol de volgende baseline firmware. Nog niet gekeken welke, doe ik na het werk wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3mlULR2OI5_bGaMcY-38Gid3ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b5LaaYm9ZypSnq71b2JUKUxV.png?f=fotoalbum_large

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvb73
  • Laatst online: 06-08 13:49
ik kreeg vorige week 151 voorgeschoteld maar na de problemen van sommigen hier (vastlopen batterij controller) heb ik het nog niet geinstalleerd.

Dus waarschijnlijk rollen ze die nu uit.

Ik zit nog op 148 wat perfect werkt.

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dodvip123
Falkor73 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Wel bijzonder dat wanneer ik de zoekfunctie gebruik om dit issue te vinden, die berichten dan niet vind. Ik heb inmiddels wel een paar uur door die TS en Pinned berichten gebladerd, maar het antwoord waarom de P1 meter in de Marstek app geen fase waardes geeft, ben ik niet tegengekomen,

Ik vind ook dat je zeker eerst je best moet doen om antwoorden te zoeken, maar met inmiddels wel 10 pagina’s aan TS berichten, is het echt geen doen vind ik.

En tegelijk veel dank voor alle informatie die er inmiddels is. Vraag over P1 meter heb ik inmiddels toch aan Marstek voorgelegd (om update te pushen).
updaten naar FW 151 heeft dit opgelost voor mij, kan je aanvragen via de app en dan feedback.
dodvip123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:55:
[...]

batterij 1 kijkt alleen naar fase 1 dus moet volgens mij nooit fout zitten want batterij 2 zit op fase 2. Nogmaals we zullen het zien, ik gok 60% kans op succes.
het lijkt te werken met de HW P1 zoals ik dacht:
- batterij 1 auto op fase 1
- batterij 2 auto op som alle fasen

de overcorrectie van batterij 2 op fase 1 is snel opgelost (binnen 6s is ongeveer reactietijd batterij) omdat batterij 1 alleen fase 1 bekijkt - dus wanneer batterij 2 ziet fase 1 is 0 dan stopt batterij 2 met corrigeren van fase 1 - zou mooier zijn als wij kunnen kiezen welke batterij eerst kan/mag reageren. Zie dus geen gepingpong of laden / ontladen van elkaar. grafiek van afgelopen dag en vandaag tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvj1JRRsKiTCM-ilKtOc8M9nmt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o9BR45zYwJCBwhpHiMnHqM5N.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyrT0h4kx8xtsB8Ccp7U7UQqELE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/flBvpIW9otsaaiwGizDppM8W.png?f=fotoalbum_large

@SatScan misschien pinnen voor mensen die ook de HW P1 willen gebruiken op auto met meerdere batterijen. Ideaal is de oplossing niet want geen gedeelde load zoals met de CT003, maar dit is al zeer mooi en voor mij voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door dodvip123 op 07-05-2025 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Falkor73 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Is dit wat je zoekt?

V&A uit TS

Ik zie in de app alleen bij 1 fase stroomwaarde staan en bij de andere fases niet, is mijn P1 meter defect?

Vanaf V1.48 kun je dit wel zien! Nee, je P1 meter werkt zoals het hoort! Wat niet wordt getoond zijn de verschillende waarden van fases in de app, die worden namelijk gelijk opgeteld. En dan wordt dat gebruikt om NOM te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:24:
Vanochtend stond er een update klaar in de app. Ik had niets aangevraagd dus ik neem aan dat ze nu beginnen met de algemene uitrol vol de volgende baseline firmware. Nog niet gekeken welke, doe ik na het werk wel.

[Afbeelding]
Weet niet of het heeft geholpen maar ik heb gevraagd om B151 en CT114/118 als standaard uit te rollen nu er hiermee geen problem zijn gemeld. Wie weet lezen ze ondertussen mee... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeffreyGorissen schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:24:

[Afbeelding]
Ik kan dit bevestigen. Ook nog nooit om updates gevraagd en ook hier staat 148 -> 151 klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Korte update

Mag ik er voor een ieder op wijzen dat bijna alle metingen in de user interfase vertraagd zijn!
Weet dat bij de overzichten van HW spul er stappen van 5 seconden worden gebruikt.
Het 'echt real time' meten kun je het beste doen door in de CT van de MT app te kijken.
Als we dat als 'meet norm' aanhouden dan blijven we peren met peren vergelijken ...
De ververs snelheid in het CT overzicht is afhankelijk van het type energiemeter (1,5 of 10sec)

En vooral kijk naar effecten per 24u en niet per uur/minuut of nog korter!
En Nul op de Meter is een BEGRIP. Het is geen afgesproken norm of zoiets!

Hoe je uiteindelijke energieverbruik zal zijn is per situatie anders en van zeer veel factoren afhankelijk.

Enkele handvatten zijn;
- welk type energiemeter heb je? een 1, 5 of 10sec meter?
- bij 10sec energiemeter wijst de praktijk uit dat een CT002 effectiever werkt.
- voor een 1 en 5 sec energiemeter is een CT003 de simpelste oplossing
- instellen van drie-fasensom per batterij of per fase uit kan maken afhankelijk van je energieverbruikers.
- meten van resultaten het beste over een periode van tenminste 24u kan worden gedaan

[ Voor 26% gewijzigd door SatScan op 07-05-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Mag ik er voor een ieder op wijzen dat bijna alle metingen in de user interfase vertraagd zijn!
Weet dat bij de overzichten van HW spul er stappen van 5 seconden worden gebruikt.
Het 'echt real time' meten kun je het beste doen door in de CT van de MT app te kijken.
Als we dat als 'meet norm' aanhouden dan blijven we peren met peren vergelijken ...

Hoe je uiteindelijke energieverbruik zal zijn is per situatie anders en van zeer veel factoren afhankelijk.

Enkele handvatten zijn;

- instellen van drie-fasensom per batterij of per fase uit kan maken afhankelijk van je energieverbruikers.
- meten van resultaten het beste over een periode van tenminste 24u kan worden gedaan
Maar als ik in de ct kijk in de app zie ik een lijn met waarde die elke 6 seconden veranderen en dab 6 seconden allemaal gelijk blijven vervolgens weer na 6 seconden wijzigen
Dat is niet echt real time te noemen
Ben ik de enige die daar geen elke seconden readout heb?
Heb dsrm 5 per sec p1 slimme meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Enkele handvatten zijn;

Maar daar ging het hier niet om.

Het ging erom dat er 1 kijkt naar de fase, en de andere naar de som (want het betreft hier geen Marstek meter). Toen heb ik gezegd dat gaat pingpongen en nu blijkt dat dit gedrag beperkt is tot een beperkte tijd. Dit had ik op zich ook wel verwacht, maar het is maar net hoeveel waarde je hecht aan het wegwerken van het overcorrigeren.

Dus prima dat dit even teruggekoppeld wordt. Alhoewel het geen perfecte oplossing is (want je kunt niet al je batterijen volledig benutten) kan het voor sommige mensen toch een mooie tussenoplossing zijn.
Pagina: 1 ... 142 ... 255 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.