Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazymster schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:53:
Batterij is aan het laden met 2500W , wat opvalt is dat de Fan veel meer herrie maakt dan de 1e generatie , ik heb feedback ingediend bij Marstek compleet met een filmpje van het geluid
Ok ik heb juist een andere ervaring
Gen 1 is vooral hoogtonig
Gen 2 is bij mij veel meer lager toon en voor mijn idee minder hard
Heb je dat filmpje hier om te beoordelen .?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazymster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:37
eatme schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Hoe is het geluid bij ontladen op 200 a 300W? Is de (nieuwe) accu dan helemaal stil of hoor je toch een fan of andere geluiden? Ik wil de MT op mijn zolder zetten en een kamer verder slaapt mijn zoon, dus het moet niet te rumoerig worden.
Tis alleen bij laden met 2500 watt , bij ontladen in mijn geval tot 800 watt hoor je nagenoeg niks

2 x Marstek Venus 5.12KW V151 CT003 V114

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crazymster
Maxwp schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:09:
[...]

Ok ik heb juist een andere ervaring
Gen 1 is vooral hoogtonig
Gen 2 is bij mij veel meer lager toon en voor mijn idee minder hard
Heb je dat filmpje hier om te beoordelen .?
Ja ik weet alleen niet hoe ik dat filmpje op tweakers kan delen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
crazymster schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Ja ik weet alleen niet hoe ik dat filmpje op tweakers kan delen ?
Je kunt hem uploaden op Youtube en dan de link hier delen?
(Is ook leuk omdat je dan kan zien hoeveel mensen die video kijken)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• crazymster
sjoerd74 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Je kunt hem uploaden op Youtube en dan de link hier delen?
(Is ook leuk omdat je dan kan zien hoeveel mensen die video kijken)
oke ik heb een poging gewaagd , hoop dat dit werkt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euripides
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 22:24
[...]

Hoe is het geluid bij ontladen op 200 a 300W? Is de (nieuwe) accu dan helemaal stil of hoor je toch een fan of andere geluiden? Ik wil de MT op mijn zolder zetten en een kamer verder slaapt mijn zoon, dus het moet niet te rumoerig worden.
onbestaand naar mijn ervaring.

ik heb tot nu toe enkel geluid gehoord:
  • als de batterij in standby staat (vol en nog steeds injectie)
  • --> zoemtoon, duidelijk aanwezig maar niet heel luid (ik hoor het in dezelfde ruimte maar zit er een muur tussen hoor ik het al niet meer.
  • als ze vollebak aan het laden is
  • --> Duidelijk gewoon de fan, minder hoorbaar voor mij als de zoemtoon

1x venus C (V151; 1 fase), 1x venus E (V151; 3 fases), HW P1, sagemcom T211 - updated 13MAY25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 12:15
SatScan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:01:
[...]

Goedemorgen,

Los van de al eerder gemelde mogelijke security hickups, welke verbeteringen zijn er nodig om de Firmware en Software volwassen te maken?

Ik lees graag.
Dank!
Zou wel graag willen dat ze bepaalde use cases zouden ondersteunen (zoals wel of geen elektrische auto, wel of geen zonnepanelen, wel of geen dynamisch contract) en daar dan mooie AI instellingen voor ontwikkelen (of mij zelf dat laten doen).

Zo heb ik vrij veel zonnepanelen en een dynamisch contract. In de zomer zou ik willen dat hij oplaadt op de goedkope momenten (dat zijn ook altijd de momenten dat ik zelf veel zon opwek) en dat hij dan gaat ontladen op de dure uren (in de avond, nadat de zon weg is) en zelf ook nadenkt hoeveel hij levert, zodat de accu ook weer zo ver mogelijk ontlaadt om de volgende dag dan weer vol te kunnen.

In de winter is het een heel ander verhaal en zou je willen dat hij echt wat meer gaat handelen, dus goedkoop laden en duur ontladen.

Misschien werkt de huidige AI een beetje zo, maar dat gevoel heb ik van niet.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazymster schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:18:
[...]

oke ik heb een poging gewaagd , hoop dat dit werkt :-)[YouTube: Marstek Gen 2 Fan noise]
Holy shit..... ja lijkt wel een stofzuiger of zo
Nee dit lijkt me niet goed.
Wist niet eens dat die zo kon blazen zeg pfff..

[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 01-05-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
daandv98 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:10:
Afgelopen dinsdag heb ik ook mijn Marstek Venus E 5kWh thuisbatterij ontvangen. :) Hij kwam op een pallet bezorgd. Bij het uitpakken viel het mij niet op, maar ik heb geen muurbeugel. Nou maakt dat voor mij niet uit, want ik zet hem in mijn houten schuurtje. De installatie was echt heel eenvoudig, alleen het MAC address dat weergeven word in de app is niet het daadwerkelijke MAC address. Aangezien mijn netwerk ook MAC address whitelisting heeft, had ik het juiste nodig. Dus een ander netwerk opgezet om die te achterhalen, daarna gewhitelist en met het juiste netwerk verbonden.

Wat mij opvalt - ik heb hem op zelfconsumptie staan - is dat hij vrij agressief corrigeert. Ik heb best veel pieken, iedere drie seconden krijg ik zo'n piek van 500 Watt, dan corrigeert de thuisbatterij met ~700 watt en zit ik weer in de minus. Ik moet zelf nog uitzoeken welke apparaten de pieken veroorzaken. Kan ook heel goed mijn warmtepomp zijn.

Dit was gisteravond:

[Afbeelding]
Dit heb ik ook. Heb hem daarom nu op een handmatige planning gezet. In de avond is stroomverbruik bij mij vaak redelijk stabiel en zou verwachten dat de accu niet op iedere 10 of 50 watt meer of minder uit of aan gaat. Maar blijkbaar is dit wel zo ontwikkeld? Ik heb hem nu zo ingesteld dat hij na zonsondergang ongeveer 450 watt levert (mijn verbruik in de avond) en na 11 uur 's avonds gaat hij naar de 350. Nadeel is dat je zo wel veel handwerk hebt...

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:21
jelleeelco schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Mss te laat, maar er loopt nu een actie bij SolarEdge dat je een gratis HomeHub omvormer krijgt (3 fase) als je minimaal twee accu's van 4.2Kwh koopt - dat scheelt je 1500euro waarmee de Solaredge accu qua prijs in de buurt komt van de marstek (marstek is wel goedkoper per kwh maar solaredge is een compleet werkend systeem, waarbij ook whole-home backup mogelijk is).

Ik heb aan mijn installateur gevraagd, die kwam (voor 3 accu's weliswaar) op 5k (3x 4.2Kwh accu, omvormer 8k - installatie van 250 kwam er nog bij). Ex BTW.... Ik doe het nog even niet omdat ik nog een vast contract heb tot april 2027 en dus de BTW niet kan terugvragen.
Interessant, heb je een linkje om het eens te bekijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 14:43
bommel schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Interessant, heb je een linkje om het eens te bekijken?
https://marketing.solaredge.com/nl/charged-up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazymster
Maxwp schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:26:
[...]

Holy shit..... ja lijkt wel een stofzuiger of zo
Nee dit lijkt me niet goed.
Wist niet eens dat die zo kon blazen zeg pfff..
Ja en nu is die bijna vol en en met 1100 watt aan het laden en dan is het geluid weg |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Falkor73 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Zou wel graag willen dat ze bepaalde use cases zouden ondersteunen (zoals wel of geen elektrische auto, wel of geen zonnepanelen, wel of geen dynamisch contract) en daar dan mooie AI instellingen voor ontwikkelen (of mij zelf dat laten doen).

Zo heb ik vrij veel zonnepanelen en een dynamisch contract. In de zomer zou ik willen dat hij oplaadt op de goedkope momenten (dat zijn ook altijd de momenten dat ik zelf veel zon opwek) en dat hij dan gaat ontladen op de dure uren (in de avond, nadat de zon weg is) en zelf ook nadenkt hoeveel hij levert, zodat de accu ook weer zo ver mogelijk ontlaadt om de volgende dag dan weer vol te kunnen.

In de winter is het een heel ander verhaal en zou je willen dat hij echt wat meer gaat handelen, dus goedkoop laden en duur ontladen.

Misschien werkt de huidige AI een beetje zo, maar dat gevoel heb ik van niet.
Yep zo is de roadmap van MT... nu na slim ondersteunen van meerdere batterijen zal AI verder worden ontwikkeld. Zoals ik al eerder aangaf zal ik binnenkort een lijst aanmaken om dit type van features uit te vragen en deze te delen met MT. Weet wel ik heb geen ander contact dan andere MT gebruikers. Maar zelf het heft een beetje in handen nemen voor zover dat kan is misschien de beste manier om een en ander voor elkaar te krijgen.

Als er een Tweaker is die goed overweg kan met Excel zou ik graag samen zo'n ideeën lijst willen ontwikkelen.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
Falkor73 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Dit heb ik ook. Heb hem daarom nu op een handmatige planning gezet. In de avond is stroomverbruik bij mij vaak redelijk stabiel en zou verwachten dat de accu niet op iedere 10 of 50 watt meer of minder uit of aan gaat. Maar blijkbaar is dit wel zo ontwikkeld? Ik heb hem nu zo ingesteld dat hij na zonsondergang ongeveer 450 watt levert (mijn verbruik in de avond) en na 11 uur 's avonds gaat hij naar de 350. Nadeel is dat je zo wel veel handwerk hebt...
Wat je zou kunnen doen:
Neem een apart access point waar je alleen de Marstek Venus op zet. Sluit deze aan op je router/modem.
Zet je Marstek op Auto.
Schakel de 230volt (bv. via HW contact) van dat access point uit op de momenten dat je niet wil terugleveren. Veel accespoints hebben ook een tijdschema zodat je kinderen de toegang tijdens bepaalde tijd ontzegt. Dat zou je ook kunnen configureren. Geen wifi is voor je Marstek pauzeren van zowel laden/ontladen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:08
eymey schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:07:
Hier wil hij zowel op de Shelly Pro EM-50 die op het IoT-wifi zit, als ook op de ShellyPro3EM emulator in HA op het gewone LAN-wifi, ook nog niets lezen.

Beide apparaten worden (op het respectievelijke LAN) wel gevonden, maar hij blijft staan op "Diagnose bezig". Ik zie wel dat de B2500 addon in HA netjes waardes naar de Marstek aan het sturen is......
Ik ben eruit, het werkt hier :)

Het probleem komt vermoedelijk doordat de default setups gebruik maken van een HomeWizard P1. Ik heb zelf de "DSMR Slimme Meter" plugin en gewoon een P1 naar USB kabel in mijn raspberry pi gedrukt.
Dit resulteerde in dat mijn B2500 emulator waardes in kWh deelde, in plaats van Wh. En dat klopt dus niet.

Logs van B2500 plugin voorheen, wat niet werkt:
code:
1
2
Sending response: {"id":0,"src":"device-1","dst":"unknown","result":
{"a_act_power":-0.01337,"b_act_power":0.001,"c_act_power":0.001,"total_act_power":-0.01337}}

Hetgene wat de B2500 plugin moet loggen en wel werkt:
code:
1
2
{"a_act_power":-13.37,"b_act_power":0.001,"c_act_power":0.001,"total_act_power":-13.27}}

De topicstart (cc @Chilion @SatScan ) had me daarin een beetje op het verkeerde been gezet:
TIP: zorg dat je de eenheden goed heb staan Kw ipv W
Dat moet dus juist W zijn! De gedeelde video laat het ook kort zien op 5:10.

Nou is de vervolgvraag natuurlijk: hoe bereik je dat dan in Home Assistant? Ik heb het als volgt gedaan:
  • Ga naar instellingen > apparaten en diensten > tabblad Helpers
  • Voeg een helper toe
  • Kies voor "template" en daarna "Template een sensor"
  • Vul in de statustemplate het volgende in (vervang de sensor.power_production en sensor.power_consumption door de sensornamen die bij jou van toepassing zijn):
    code:
    1

{{((states('sensor.power_production')|float(0)*-1)+states('sensor.power_consumption')|float(0))*1000}}

Hiermee heb je een netto energie-output in Watts (vandaar die *1000 op het einde) in 1 sensor.
  • Verzin een leuke naam en vul de meeteenheid etc op logische wijze in.
  • Ga naar de B2500 add-on, vul de leuke naam in als sensor waar hij z'n zaakjes op baseert.
  • Restart, valideer of de output nu beter is.
  • Open de Marstek app, doe een auto diagnosis en binnen enkele seconden werkt het :)
Hopelijk help ik hier wat mensen mee uit de brand :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:18

d3x

Ben ik de enige die na de android app upgrade naar 1.6.34 de earnings kwijt is? Sinds gisteren ochtend update doet hij geen berekening meer. De oude staan er nog wel.
jelleeelco schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Mss te laat, maar er loopt nu een actie bij SolarEdge dat je een gratis HomeHub omvormer krijgt (3 fase) als je minimaal twee accu's van 4.2Kwh koopt - dat scheelt je 1500euro waarmee de Solaredge accu qua prijs in de buurt komt van de marstek (marstek is wel goedkoper per kwh maar solaredge is een compleet werkend systeem, waarbij ook whole-home backup mogelijk is).

Ik heb aan mijn installateur gevraagd, die kwam (voor 3 accu's weliswaar) op 5k (3x 4.2Kwh accu, omvormer 8k - installatie van 250 kwam er nog bij). Ex BTW.... Ik doe het nog even niet omdat ik nog een vast contract heb tot april 2027 en dus de BTW niet kan terugvragen.
Kan je misschien beter posten op het deals forum of Zonne forum. Hier gaat het over de marstek.

[ Voor 9% gewijzigd door d3x op 01-05-2025 12:13 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Als ik ergens anders op een wifi-netwerk zit dan ziet de app de batterij niet, als ik 4G aanzet dan zie ik de batterij thuis wel. Ligt dit aan mijn android app?

Ik wil eens proberen de overvoltage te verminderen op een fase, deze schiet richting de middag naar V253 en de kans dat de omvormer uitgaat is dan steeds groter in deze periode.

Ik probeer een schema te maken met altijd ontladen en start laden vanaf 11.00 uur met 1200W tot een uur of 22.00 uur. Of kunnen de schema niet overlappen?

Mijn batterij was vanochtend tot 27% ontladen en was om 12.00 uur weer vol.

[ Voor 3% gewijzigd door Pos2007 op 01-05-2025 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Op 200-300w is er niks geluid. Komt pas als hij een tijdje boven de 2000w gaat

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
sjoerd74 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:51:
[...]

Wat je zou kunnen doen:
Neem een apart access point waar je alleen de Marstek Venus op zet. Sluit deze aan op je router/modem.
Zet je Marstek op Auto.
Schakel de 230volt (bv. via HW contact) van dat access point uit op de momenten dat je niet wil terugleveren. Veel accespoints hebben ook een tijdschema zodat je kinderen de toegang tijdens bepaalde tijd ontzegt. Dat zou je ook kunnen configureren. Geen wifi is voor je Marstek pauzeren van zowel laden/ontladen
Dit klinkt vrij ingewikkeld voor iets wat je dan ook via de HW contact rechtstreeks op de Marstek aangesloten kan regelen (daar de stroom vanaf halen). Maar het lost ook niet het punt op waar het over ging en dat is dat gepingpongd zoals te zien is in de tibber grafiek.

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:18

d3x

Pos2007 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:27:
Als ik ergens anders op een wifi-netwerk zit dan ziet de app de batterij niet, als ik 4G aanzet dan zie ik de batterij thuis wel. Ligt dit aan mijn android app?

Ik wil eens proberen de overvoltage te verminderen op een fase, deze schiet richting de middag naar V253 en de kans dat de omvormer uitgaat is dan steeds groter in deze periode.

Ik probeer een schema te maken met altijd ontladen en start laden vanaf 11.00 uur met 1200W tot een uur of 22.00 uur. Of kunnen de schema niet overlappen?

Ik denk dat het antwoord vrij simpel is. Je hebt gewoon veel te veel PV liggen tov je normale verbruik...

Ik heb 4KWp ongeveer liggen en 10k batterij nu en gemiddeld verbruik per dag van 10-12kw.
Ik heb dus 98tal maanden perfecte balans

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 13:57
SatScan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Yep zo is de roadmap van MT... nu na slim ondersteunen van meerdere batterijen zal AI verder worden ontwikkeld. Zoals ik al eerder aangaf zal ik binnenkort een lijst aanmaken om dit type van features uit te vragen en deze te delen met MT. Weet wel ik heb geen ander contact dan andere MT gebruikers. Maar zelf het heft een beetje in handen nemen voor zover dat kan is misschien de beste manier om een en ander voor elkaar te krijgen.

Als er een Tweaker is die goed overweg kan met Excel zou ik graag samen zo'n ideeën lijst willen ontwikkelen.
Wat een top upgrade zou zijn is gewoon een utp aansluiting.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Nee hoor, het ligt er vooral aan dat er 10 woningen achter ons zijn neergezet met 24 panelen per huis, sindsdien schakelt mijn omvormer uit op dagen met veel zon.

Ik probeer het tijdelijk op te lossen. Er worden binnenkort weer twintigtal woningen gebouwd en er komt een nieuwe wijkkast waardoor de problemen opgelost zouden moeten zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basvanderploeg
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-08 15:31
Hier is 'ie vanochtend ook bezorgd. Geen enkel probleem gehad tijdens het installeren (met standaard v148 firmware). Hij werkt samen met de HomeWizard P1-meter en begon na het koppelen meteen te laden.

Door middel van hame-relay + hm2mqtt simpel met Homey en Home Assistant weten te verbinden. De batterij werkt nu in beide dashboards zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZ804pLYNzFOghoo793EZGjbDpo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/frsmuIrC3Xi7ps83T8vaoCBx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2b5DhLxGFxzuJ182bUnTHxwGwg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kOyW5mvHcVTwhLspsfekHh0u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_-be8_-C9oG0MPKCEJThfIJzT0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/S15Kwy11I3rxlWWRLHwSJNy6.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 00:34
...
Ligt niet aan de android app, bij mij heeft de android app wel verbinding met de batterij als ik onderweg ben.
Het kan aan je wifi thuis liggen, of aan je internetprovider, of iets in de Hame cloud...??
Het is helaas erg onduidelijk hoe dat protocol is ingericht en onder welke condities het goed werkt.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
Met mijn basis kennis van elektriciteit zit ik nu met een situatie die ik niet helemaal snap. De accu is nu aan het laden met zijn maximum (stroomprijs is -2) en ook de auto is om 13.00 gaan laden. In de tibber app krijg ik nu een melding van een overbelasting en de Pulse (p1 meter Tibber geeft ook dik 12kWh aan). Alleen er wordt geen 12 kWh van het net gehaald. Opwek is rond de 5kWh van de zonnepanelen. De accu pakt iets van 2,5. Normaal gesproken gaat sowieso die opwek allemaal naar de auto en pakt ie dus iets van 5kWh van het net en staat dat ook zo in de app bij Pulse. Nu blijft ie op 12kWh staan. Wat zou dat kunnen zijn?

Niet meer relevant.

[ Voor 42% gewijzigd door Falkor73 op 01-05-2025 13:32 . Reden: Zonnepanelen gingen uit vanwege negatieve prijs en dat verklaarde alles. ]

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandv98
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-08 11:39
Euripides schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:16:
[...]

ik zie dit hier ook als er weer eens iets even bij aanspringt of de inductie kookplaat of microgolf aanstaan.
al bij al houd ie ook dan wel redelijk NOM aan maar er zal altijd een vertraging zijn.

De MTs reageren na een 5 a 6 seconden uit mijn ervaring (met 1s digitale meter en HW P1) dus tegen dat de batterij gereageerd heeft op een piek zit je bij die oscillaties alweer in een dalletje.
maakt echt niet uit en ga je er ook niet uitkrijgen gok ik zo even. Dit is gewoon de aard van het beestje zullen we maar zeggen.
Gelukkig lijk ik niet zo'n grote vertraging te hebben, bij mij reageert 'ie telkens één a twee seconden te laat. Maar door de constante pieken corrigeert hij telkens te veel waardoor ik weer teruglever aan het net. Dat is juist eigenlijk wat ik wil voorkomen aangezien in NL per 2027 de salderingsregeling afloopt. Al die "overcompensaties" zijn dan de verliezen omdat je tegen die tijd te weinig terugkrijgt voor de geleverde stroom. Maar misschien heb ik te hoge verwachtingen, want enige vertraging is natuurlijk logisch. Ik moet eigenlijk vooral zorgen dat die pieken in verbruik minder worden.

Even iets heel anders, maakt die van jou ook een constant sissend geluid (in standby mode)?

[ Voor 2% gewijzigd door daandv98 op 01-05-2025 13:33 . Reden: Video met sissend geluid toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falkor73 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:20:
Met mijn basis kennis van elektriciteit zit ik nu met een situatie die ik niet helemaal snap. De accu is nu aan het laden met zijn maximum (stroomprijs is -2) en ook de auto is om 13.00 gaan laden. In de tibber app krijg ik nu een melding van een overbelasting en de Pulse (p1 meter Tibber geeft ook dik 12kWh aan). Alleen er wordt geen 12 kWh van het net gehaald. Opwek is rond de 5kWh van de zonnepanelen. De accu pakt iets van 2,5. Normaal gesproken gaat sowieso die opwek allemaal naar de auto en pakt ie dus iets van 5kWh van het net en staat dat ook zo in de app bij Pulse. Nu blijft ie op 12kWh staan. Wat zou dat kunnen zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Al je data komt zo te zien bij de Pulse vandaan of is een afgeleide daarvan. Wat geeft je meter zelf bijvoorbeeld aan op het display? Als je meter zelf aangeeft dat er 12 kW (dus geen kWh) gebruikt wordt, zal dat wel echt zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:03
Stomme AI, precies de accu volgeladen hebben met eigen zonne-energie op het moment dat de stroomprijzen negatief zijn :+

Schrijf die maar op het lijstje voor verbeteringen/functionaliteiten van de AI @SatScan O-)

Een 2e accu lijkt net niet uit te kunnen, plus dat ik nog aanvullende kosten heb om stopcontact(en) en groepen te maken op de verschillende fases.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falkor73
pascallj schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:27:
[...]

Al je data komt zo te zien bij de Pulse vandaan of is een afgeleide daarvan. Wat geeft je meter zelf bijvoorbeeld aan op het display? Als je meter zelf aangeeft dat er 12 kW (dus geen kWh) gebruikt wordt, zal dat wel echt zo zijn.
Ik had over het hoofd gezien dat de zonnepanelen uitgezet werden vanwege de negatieve prijs en daardoor verdween die 5kWh dus en kwam alles van het net....

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daandv98 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:24:
[...]

Gelukkig lijk ik niet zo'n grote vertraging te hebben, bij mij reageert 'ie telkens één a twee seconden te laat. Maar door de constante pieken corrigeert hij telkens te veel waardoor ik weer teruglever aan het net. Dat is juist eigenlijk wat ik wil voorkomen aangezien in NL per 2027 de salderingsregeling afloopt. Al die "overcompensaties" zijn dan de verliezen omdat je tegen die tijd te weinig terugkrijgt voor de geleverde stroom. Maar misschien heb ik te hoge verwachtingen, want enige vertraging is natuurlijk logisch. Ik moet eigenlijk vooral zorgen dat die pieken in verbruik minder worden.

Even iets heel anders, maakt die van jou ook een constant sissend geluid (in standby mode)?

[Vimeo: Marstek Venus E (5kWh) geluid]
Ja hier ook al vind ik dit wel erg duidelijk hoorbaar
Jehebt v151 toch ? Of ja vanaf dacht v148 is dit probleem
Is gekomen na meerdere vragen van tweakers die klaagden over lagere efficiency bij lage vermogens.
De oudere firmware die ik had had hier helemaal geen last van.
Heb zelf liever terug naar het oude vind dat beetje beter op 50watf of xo verwaarloosbaar.
Liever geen sissen ed

[ Voor 15% gewijzigd door Maxwp op 01-05-2025 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
d3x schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:42:
[...]

Ik denk dat het antwoord vrij simpel is. Je hebt gewoon veel te veel PV liggen tov je normale verbruik...

Ik heb 4KWp ongeveer liggen en 10k batterij nu en gemiddeld verbruik per dag van 10-12kw.
Ik heb dus 98tal maanden perfecte balans
Je hebt nooit te veel altijd te weinig.
In decwinter lever je nog geen 10%. Hoe meer je hebt de beter
Kost ook bijna niks meer tegenwoordig z'n paneel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:39
Ik lees hier dat meerdere hun batterij aan/uit schakelen via een HW energy socket (bij bv het laden van hun auto). Voor mn gevoel is dat niet zo goed voor de omvormer als deze juist met 2500W staat te ontladen en dat rigoureus ineens wordt uitgeschakeld anders dan via zn eigen aan/uit knop.

Of heb ik het mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Euripides
[...]

En dat snap ik maar ik denk dat je hier niet echt op afgerekend gaat worden.
Ik woon zelf in België dus geen idee hoe het daar juist geregeld is maar hier telt de netbeheerder met kwartierdata. zolang de som over een kwartier dus 0 is betekent dat voor mijn energierekening dat ik niets te betalen heb dat kwartier en hoe ik aan die nul kom maakt niet uit.

Dat kan dus zijn:
  • 15m echt op 0W zitten (dat lukt wel als ik de hoofdzekering afzet i guess)
  • 5m 1500W afname en 10 minuten 750W injectie
  • eender welk ander scenario waarbij je op 0 uitkomt
Het is daarom dat ik ook zei "maakt het echt uit"
je moet de pieken niet willen uitvlakken (of in belgie toch niet) maar eerder je gemiddelde rond 0 krijgen op het tijdsinterval waarmee je netbeheerder (of energieleverancier) rekent.

Stel dat Fluvius in België dit ooit van 15m naar 5m brengt zal het ook nog wel ok zijn maar stel dat ze naar 15s intervallen gaan zou de huidige regeling voor mij ook niet volstaan.

Nu verwacht ik niet dat ze hier de eerste jaren mee gaan komen want ze krijgen hun infrastructuur voor digitale meter te delen met de energieleveranciers nu nog niet op orde maar zeg nooit nooit. ik ben er zelfs vrij zeker van dat er ooit wel een wijziging komt in het rapporteringsinterval (ze moeten ergens toch werk blijven vinden zeker 8)7 )
[...]

[Vimeo: Marstek Venus E (5kWh) geluid]
ja dat is het sissend (of zoemend) geluid dat ik zelf ook al vermeld heb inderdaad.
Vooral aanwezig in standby voor de Venus E, de Venus C heeft dit ook wel vlak nadat hij in standby is gegaan maar kom nu net thuis en deze maakt het geluid nu niet meer (Venus E was eerder vol en heeft het nog altijd wel).

1x venus C (V151; 1 fase), 1x venus E (V151; 3 fases), HW P1, sagemcom T211 - updated 13MAY25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euripides
RF1000 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:41:
Ik lees hier dat meerdere hun batterij aan/uit schakelen via een HW energy socket (bij bv het laden van hun auto). Voor mn gevoel is dat niet zo goed voor de omvormer als deze juist met 2500W staat te ontladen en dat rigoureus ineens wordt uitgeschakeld anders dan via zn eigen aan/uit knop.

Of heb ik het mis?
ik denk dat de mensen die vermelden dat ze schakelen ikv elektrische auto laden dit eerder deden door van auto naar manueel te gaan in de marstek app of door integraties met bijvoorbeeld home assistant en zelf aansturen via modbus maar ik kan mis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euripides
SatScan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Hangt er maar vanaf wat je wilt.
Ik kan er op zich aardig mee uit de voeten (maar wel weer net wat minder met google sheets).
Stuur gerust een PM met wat je jusit zou willen en dan wil ik een van de komende dagen wel even kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 00:34

Of heb ik het mis?
Klopt, dat is niet de beste manier, hier meer info over het schakelen van omvormers

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Euripides
Falkor73 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:35:
[...]

Dit klinkt vrij ingewikkeld voor iets wat je dan ook via de HW contact rechtstreeks op de Marstek aangesloten kan regelen (daar de stroom vanaf halen). Maar het lost ook niet het punt op waar het over ging en dat is dat gepingpongd zoals te zien is in de tibber grafiek.
mijn ervaring (maar n=1 so prove me wrong please) is dat het schakelen met behulp van de plug (indien langere tijd aka meerdere uren uit) er voor zorgt dat je de CT eerst opnieuw manueel moet verbinden dus nee dat is dan geen simpelere manier om dit bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Werkt hier ook niet. Deze melding zie ik verder op de website:

Server Upgrading
We are currently upgrading our system and the website will be temporarily unavailable during this period.
Thank you for your understanding and support!

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 00:08
basvanderploeg schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:14:
Door middel van hame-relay + hm2mqtt simpel met Homey en Home Assistant weten te verbinden. De batterij werkt nu in beide dashboards zonder problemen.
Heel tof :) ik zit hier ook naar te kijken. Het zou super zijn als ik de Marstek met MQTT volledig kan aansturen, zonder dat ik een Lilygo hoef aan te schaffen en met draadjes hoef te pielen.

Echter op https://github.com/tomquist/hm2mqtt staat het volgende:
i. For the B2500, you have two options: [...]
> Warning: Enabling MQTT on the device will disable the cloud connection.
ii. The Marstek Venus doesn't officially support MQTT. However, you can install the Hame Relay in Mode 2 to forward the Cloud MQTT data to your local MQTT broker.
Hoe werkt dit nou precies? Ik wil graag MQTT enablen zonder dat de app ermee ophoudt. Kan dat nou wel of niet?

En hoe heb jij MQTT enabled? Heb je support een bericht gestuurd of gebruik gemaakt van de tool?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-09 12:16

bvs

Euripides schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:50:
[...]
Ik woon zelf in België dus geen idee hoe het daar juist geregeld is maar hier telt de netbeheerder met kwartierdata. zolang de som over een kwartier dus 0 is betekent dat voor mijn energierekening dat ik niets te betalen heb dat kwartier en hoe ik aan die nul kom maakt niet uit.
Bij welke netbeheerder zit jij? Hier wordt verbruik binnen een kwartier gewoon aangerekend, ongeacht de injectie in datzelfde kwartier. Volgens jouw redenering heb je eigenlijk een terugdraaiende teller, maar dan op kwartierniveau.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvanderploeg
Richh schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:28:
[...]

Heel tof :) ik zit hier ook naar te kijken. Het zou super zijn als ik de Marstek met MQTT volledig kan aansturen, zonder dat ik een Lilygo hoef aan te schaffen en met draadjes hoef te pielen.

[...]

Hoe werkt dit nou precies? Ik wil graag MQTT enablen zonder dat de app ermee ophoudt. Kan dat nou wel of niet?

En hoe heb jij MQTT enabled? Heb je support een bericht gestuurd of gebruik gemaakt van de tool?
Het gaat eigenlijk precies zoals het daar staat. Je installeert Hame Relay via Mode 2:
https://github.com/tomqui...r-inverse_forwarding-true

Die add-on zorgt dat de MQTT berichten doorgezet worden, waardoor je ook gewoon de officiële app kan blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 14:43
d3x schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:11:
Ben ik de enige die na de android app upgrade naar 1.6.34 de earnings kwijt is? Sinds gisteren ochtend update doet hij geen berekening meer. De oude staan er nog wel.

[...]

Kan je misschien beter posten op het deals forum of Zonne forum. Hier gaat het over de marstek.
Snap ik..ik reageerde op iemand. Maar dank voor de correctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tl0Y
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-09 14:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSIKGItcD7YlVEH_lGx-r64g6u8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wqvPEek7591b2po2l7SwdFi.png?f=fotoalbum_large
In geel aageduid, de marstek met nom, in rood mijn zelf gemaakte batterij met nom. Ik denk dat er nog wat optimalisatie kan gebeuren voor de marstek.

1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 20:18
Zijn er sinds de levering gisteren al Marstek's die opgestart geraakt zijn?
(blijft in 'diagnose bezig', of ontlaad enkel aan het net in wil niet in 'auto' gaan)..

Iemand al een update gepushed gekregen sinds gisteren?

Hier nog niks en na het vele prutsen heb ik een HW p1 dongle besteld om te kijken of dit wel zou werken.
De mogelijkheden zijn beperkt met de feestdag :)

Cheers!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 16:05
Richh schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:51:
[...]

Ik ben eruit, het werkt hier :)

Het probleem komt vermoedelijk doordat de default setups gebruik maken van een HomeWizard P1. Ik heb zelf de "DSMR Slimme Meter" plugin en gewoon een P1 naar USB kabel in mijn raspberry pi gedrukt.
Dit resulteerde in dat mijn B2500 emulator waardes in kWh deelde, in plaats van Wh. En dat klopt dus niet.

Logs van B2500 plugin voorheen, wat niet werkt:
code:
1
2
{"a_act_power":-0.01337,"b_act_power":0.001,"c_act_power":0.001,"total_act_power":-0.01337}}

Hetgene wat de B2500 plugin moet loggen en wel werkt:
code:
1
2
{"a_act_power":-13.37,"b_act_power":0.001,"c_act_power":0.001,"total_act_power":-13.27}}

De topicstart (cc @Chilion @SatScan ) had me daarin een beetje op het verkeerde been gezet:

[...]

Dat moet dus juist W zijn! De gedeelde video laat het ook kort zien op 5:10.

Nou is de vervolgvraag natuurlijk: hoe bereik je dat dan in Home Assistant? Ik heb het als volgt gedaan:
  • Ga naar instellingen > apparaten en diensten > tabblad Helpers
  • Voeg een helper toe
  • Kies voor "template" en daarna "Template een sensor"
  • Vul in de statustemplate het volgende in (vervang de sensor.power_production en sensor.power_consumption door de sensornamen die bij jou van toepassing zijn):
    code:
    1

{{((states('sensor.power_production')|float(0)*-1)+states('sensor.power_consumption')|float(0))*1000}}

Hiermee heb je een netto energie-output in Watts (vandaar die *1000 op het einde) in 1 sensor.
  • Verzin een leuke naam en vul de meeteenheid etc op logische wijze in.
  • Ga naar de B2500 add-on, vul de leuke naam in als sensor waar hij z'n zaakjes op baseert.
  • Restart, valideer of de output nu beter is.
  • Open de Marstek app, doe een auto diagnosis en binnen enkele seconden werkt het :)
Hopelijk help ik hier wat mensen mee uit de brand :)
Hmmm, good catch! Nou wil wel het geval, dat de sensor die ik gebruik voor de B2500 emulator, juist al wel in Watt is. Ik dacht na de topicstart en een eerdere post hier dus ook dat dát juist fout was, maar was er nog niet aan toe gekomen het naar kW om te zetten ( niet met de h overigens, want je hebt het over huidig opgenomen/afgegeven vermogen ;) ). Maar mooi om te zien dat het dus inderdaad in Watt moet.

Ik heb de Venus E inmiddels in de schuur staan, op de plek waar ik hem wilde hebben. Met een via Amazon gekochte bc01 kabel waar ik de Schuko stekker vanaf heb geknipt, heb ik de batterij nu met wago's in een lasdoosje aan de eigen extra groep in de schuur gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1saW9Cwm2NDfGX4iW9LRzDHK0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0sDy0UQ1MbRtMQXQ2IkF2uM.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel management kan nog iets netter, maar in ieder geval is alles nu zo gemonteerd dat het niet los kan schieten, klemzadeltjes houden de kabels goed op hun plek.

De batterij was af-fabriek al tot 4,5 kWh gevuld. Toen ik de stroom erop zette zag ik dat de batterij even voor 2500 Watt ging laden, waarna er nog maar 200 Watt van m'n zonne-energie naar het net ging. Wel ging hij kort daarna zo maar op slechts 1400W laden, mogelijk omdat de cellen bijna vol zijn ?

Ben benieuwd of hij nu beter op B2500 input gaat reageren dan gisteravond (dat zullen we straks wel zien als we gaan airfryen en de invoeding van zon al wat minder wordt).

Volgende stap wordt integreren van de Marstek met Home Assistant. Er is een Lillygo onderweg, de connectortjes komen helaas wat later .Misschien dat ik in de tussentijd ook wel met de MQTT intercept integraties aan de slag ga :-)

Overigens, de Shelly Pro EM50 gebruik ik nu dus niet, maar heb CT B daarvan wel om de fasedraad van de batterij-groep heen gedaan. Kan het koppen dat, als de batterij zegt met 2500W te laden, de Shelly 2600W aan geeft? PF is wel netjes 1, dus ik weet niet of ik nu dezelfde afwijking van de Shelly te pakken heb als bij de CT die import en export van het hele huis meet.....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 16:04
basvanderploeg schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:44:
[...]

Het gaat eigenlijk precies zoals het daar staat. Je installeert Hame Relay via Mode 2:
https://github.com/tomqui...r-inverse_forwarding-true

Die add-on zorgt dat de MQTT berichten doorgezet worden, waardoor je ook gewoon de officiële app kan blijven gebruiken.
Persoonlijk vindt ik dit een zeer interessante informatie, wil het zeker blijven volgen en binnenkort in gaan verdiepen.

Als ik het goed begrijp kan je dus zonder additionele hardware de batterij uitlezen via de cloud van HAME.
Ik dacht dat HAME MQTT nog niet ondersteunde? Dat dit nog op de to do list stond van hun. Maar ik denk dat ik wat gemist heb in de vele berichten.

Is de modbus forum niet meer geschikt voor deze informatie?
Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Immers de modbus koppeling en dit zijn beide een mogelijkheid om in een andere applicatie b.v. homeassistant de batterijen te kunnen monitoren en sturen.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

eymey schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:27:
[...]

Hmmm, good catch! Nou wil wel het geval, dat de sensor die ik gebruik voor de B2500 emulator, juist al wel in Watt is. Ik dacht na de topicstart en een eerdere post hier dus ook dat dát juist fout was, maar was er nog niet aan toe gekomen het naar kW om te zetten ( niet met de h overigens, want je hebt het over huidig opgenomen/afgegeven vermogen ;) ). Maar mooi om te zien dat het dus inderdaad in Watt moet.

Ik heb de Venus E inmiddels in de schuur staan, op de plek waar ik hem wilde hebben. Met een via Amazon gekochte bc01 kabel waar ik de Schuko stekker vanaf heb geknipt, heb ik de batterij nu met wago's in een lasdoosje aan de eigen extra groep in de schuur gekoppeld.
Prima dat je het zo doet denk ik, maar onthoud wel; Nu is het feitelijk geen stekkeraccu meer. De elektrische installatie is nu sowieso niet slagvast (ik zie 1,5mm2 zachte draad zonder PVC) enz.... Bij brand kun je niet meer zeggen "het is een consumentenproduct met een stekker".

Wil je niet. bangmaker, maar het zal ooit bij iemand misgaan. Ik heb van Unive een mail dat een CE gekeurd stekkerproduct gewoon verzekerd is.... maar zelf knutselen niet :o

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Euripides schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Dat kan dus zijn:
  • 15m echt op 0W zitten (dat lukt wel als ik de hoofdzekering afzet i guess)
  • 5m 1500W afname en 10 minuten 750W injectie
  • eender welk ander scenario waarbij je op 0 uitkomt
Het is daarom dat ik ook zei "maakt het echt uit"
je moet de pieken niet willen uitvlakken (of in belgie toch niet) maar eerder je gemiddelde rond 0 krijgen op het tijdsinterval waarmee je netbeheerder (of energieleverancier) rekent.

Stel dat Fluvius in België dit ooit van 15m naar 5m brengt zal het ook nog wel ok zijn maar stel dat ze naar 15s intervallen gaan zou de huidige regeling voor mij ook niet volstaan. ).
Je moet het niet naar 0 krijgen, zorgen dat je onder de 2500w piek gemiddelde hebt is voldoende.

Als je minder hebt wordt, wordt 2500w genomen. Welk ik compleet belachelijk vind. Doe je moeite voor het net te ontlasten .

Daarmee dat ik denk dat veel mensen met de 800w toekomen. Mja, nu toch al van 8 tot zeker 20 opbrengst van zonnepanelen,

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_E_B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:05
eymey schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:27:
[...]

Volgende stap wordt integreren van de Marstek met Home Assistant. Er is een Lillygo onderweg, de connectortjes komen helaas wat later .Misschien dat ik in de tussentijd ook wel met de MQTT intercept integraties aan de slag ga :-)
Mocht je langer moeten wachten kan ik je wel een kabeltje opsturen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b03tz
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-08 09:20
DSSW schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:37:
[...]

Had dat probleem ook met de CT003, na herhaaldelijk melden in feedback hebben ze nieuwe firmware V32 voor CT003 gestuurd, die doet het wel.
Na alle updates werkt het eindelijk. Dit is de eerste keer sinds mijn eerste accu (maanden) dat ik een werkende CT003 heb. Werkt nu op beide accu's. Nu nog beide accu's op een andere fase krijgen, blijkbaar zitten mijn schuur en stopcontact vlak bij de meterkast (ondanks dat ze meeeeeeeeeeeeters uit elkaar zitten) op dezelfde fase. DOH! 8)7

BYD Tang Final Edition | 2x Marstek Venus 5.12KW | HW P1 | Homey Pro 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:00
Mijn Marstek zou gisteren geleverd worden maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. Het werd te laat op de avond en de chauffeur kreeg te maken met de rij- en rusttijden wet. Op geen enkele manier van op de hoogte gebracht.
Vanmorgen paar keer met de transporteur over gebeld. Zou vandaag rond 12:00u gebracht zijn. Not. Niet op de vrachtwagen gezet! Komt dan heel misschien vanmiddag nog maar men heeft moeite een chauffeur te vinden. Middels navragen kom je daar dan achter. Die zie ik vandaag dus waarschijnlijk nog niet.
En anders komt hij morgen voor 12:00u wordt beloofd. Zo niet, bellen.
Als straks de installatie een afspiegeling van de levering wordt hou ik mijn hart vast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Headshot_NL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Werkt hier ook niet. Deze melding zie ik verder op de website:

Server Upgrading
We are currently upgrading our system and the website will be temporarily unavailable during this period.
Thank you for your understanding and support!
Klopt krijg die melding ook al een week. Servers upgraden is blijkbaar complex daar een neemt wat tijd😂

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 17:08

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Kan je de app dan ook nog gewoon gebruiken? Dacht dat dat niet kon. Misschien ook een configureren dan als dat werkt :)

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Mijn ervaring tot nu toe is dat Hame Relay icm met HM2MQTT je de accu kan uitlezen in Home Assistant, en de app ook werkend blijft. Ik kan hem alleen niet via Home Assistant bedienen, dat moet nog via de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvanderploeg
JeffreyGorissen schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:52:
[...]

Kan je de app dan ook nog gewoon gebruiken? Dacht dat dat niet kon. Misschien ook een configureren dan als dat werkt :)
Ja, dat kan:

basvanderploeg in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richh schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:28:
[...]

[...]

Heb je de TS gelezen?

PS MQTT kun je (nog) niet enabelen... wordt opgepakt door MT na AI fine tuning

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 01-05-2025 19:11 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Klopt krijg die melding ook al een week. Servers upgraden is blijkbaar complex daar een neemt wat tijd😂
Security fixes... neem ik aan ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Of heb ik het mis?
Helemaal goed... dat is niet best voor de omvormer!

Heb je een EV gebruik dan zoiets als Home Assist om te schakelen. Ik doe dit al een paar maanden met mijn Wallbox ism Home Assist. Werkt uitstekend! Zodra Wallbox voldoende vermogen meet en gaat laden zet HA mijn batterijen in een andere werk modus en zodra Wallbox stop wordt de werkmodus van de batterijen weer teruggezet.

Hulp nodig? Laat maar weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skeletje schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:58:
Mijn Marstek zou gisteren geleverd worden maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. Het werd te laat op de avond en de chauffeur kreeg te maken met de rij- en rusttijden wet. Op geen enkele manier van op de hoogte gebracht.
Vanmorgen paar keer met de transporteur over gebeld. Zou vandaag rond 12:00u gebracht zijn. Not. Niet op de vrachtwagen gezet! Komt dan heel misschien vanmiddag nog maar men heeft moeite een chauffeur te vinden. Middels navragen kom je daar dan achter. Die zie ik vandaag dus waarschijnlijk nog niet.
Als straks de installatie een afspiegeling van de levering wordt hou ik mijn hart vast..
Zoals ik in mijn bericht van afgelopen vrijdag heb geschreven tav de levering 200 actie batterijen om bij problemen cq vragen tav de levering de leverancier te bellen!
Die laten het verzorgen door een derde partij maar zijn en blijven verantwoordelijk voor een correcte en juiste aflevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wifi
Je zit niet in hetzelfde netwerk,,, gebruik je soms het Wifi gastennetwerk? De apparaten worden schijnbaar niet gedeeld in je wifi netwerk als je ze niet kunt zien.

Overvoltage
Bij een 1 fase je omvormer op een andere fase zetten.
De schema's kunnen elkaar niet overlappen. Helaas is het niet mogelijk om in een schema de werk modus batterij te bepalen. Iets voor het wensenlijstje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
  • Laatst online: 17-09 22:05
Bart Bever schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:23:
@kurt1977 Vanavond werd de Venus geleverd. Aansluiten ging vlotjes maar de verbinding(en) vallen elke 2 minuten weg. Zowel de Accu als de CT003 zijn nooit langer dan 2 minuten 'groen' in de app.
Ik heb beiden nu in de berging gezet vlak naast de telenet modem en digitale dm.
Maakt het uit welke Gyr Landys DM je selecteerd bij de Ct003? Ik denk van niet want ik merk geen verschil.
Wij hebben dezelfde zie ik in je sig. Welke heb jij actief gezet als ik vragen mag?

De accu kwam op 80% aangeleverd en soms begint ze op de auto stand even te ontladen (verkopen volgens de melding) maar ook hier stopt ze met ontladen na +/- 30 sec.

Ik heb wel al de feedback gebruikt om te zien of de update push iets verandert. Aangeleverd met V148 (batt) en v107 (ct003)
Geen rode lampjes en alles lijkt normaal.. Hier een foto van hoe ze er nu (werkloos) bij staat.
[Afbeelding]
Dag Bart,

Ik maak gebruik van de CT002 en daar werkt het perfect mee.
De CT003 werkt niet met onze meters , en zeker niet met 2 batterijen, maar als je blijkbaar de meter "iskra am550-p1" selecteerd zou het moeten werken (door iemand gevonden hier op het forum) icm de CT003.
Ikzelf heb het nog niet getest.

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gezien de interesse voor de temperaturen van de batterij hier mijn meting voor vandaag.
Veranda 2500w en Berging 800w geschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HcejYoLXr9eT3zNqE_K14H4QYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WRBFM9PxsUrJ1C6fPo33cv9f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servowire schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:44:
[...]

Prima dat je het zo doet denk ik, maar onthoud wel; Nu is het feitelijk geen stekkeraccu meer. De elektrische installatie is nu sowieso niet slagvast (ik zie 1,5mm2 zachte draad zonder PVC) enz.... Bij brand kun je niet meer zeggen "het is een consumentenproduct met een stekker".

Wil je niet. bangmaker, maar het zal ooit bij iemand misgaan. Ik heb van Unive een mail dat een CE gekeurd stekkerproduct gewoon verzekerd is.... maar zelf knutselen niet :o
Uh ?
De accu word verkocht als op de stekker 800 watt en er word dacht in toch vermeld dat met 2500 watt het beter is een vaste aansluiting te maken dan een wcd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
kurt1977 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:11:
[...]

Dag Bart,

Ik maak gebruik van de CT002 en daar werkt het perfect mee.
De CT003 werkt niet met onze meters , en zeker niet met 2 batterijen, maar als je blijkbaar de meter "iskra am550-p1" selecteerd zou het moeten werken (door iemand gevonden hier op het forum) icm de CT003.
Ikzelf heb het nog niet getest.
Hey Kurt,
Bedankt voor je bericht.

Helaas werkt deze ook niet. Er komt wel data binnen maar ook deze blijft in 'diagnose' en haalt de accu niet uit 'stand-by'. Om de x minuten gaat de MT even in verkoopstand om dan terug stand-by te gaan.
Ik heb vanmorgen een homewizard p1 besteld, denkende dat dit de juiste oplossing was.
Zoniet zal het de ct002 worden..
Ik update zodra er nieuws is.

Groetjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:19:
[...]

Uh ?
De accu word verkocht als op de stekker 800 watt en er word dacht in toch vermeld dat met 2500 watt het beter is een vaste aansluiting te maken dan een wcd ?
Waar wordt dat vermeld en door wie?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skeletje schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:58:
jammer
Hier ook niet goed gegaan maar niet vermelden eerder
Zou einde van de middag worden dus ik denk ga ik deze ochtend nog even weg
Kwam er gelukkig niet van want stonden ze smorgens al voor de deur.
Werd gedropt voor de deur en wilde nog vragen of hij heel even over de drempel wilde tillen maar was als de gek snel weg.
Och ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:22:
[...]

Bedoel dat je hier toch vaker leest dat men adviseert deze vast te maken met 2500 watt
Of dat een gewone stekkerdoos voor continu 11 a 12 amp niet als veilig word gezien
Dus dacht ik ga de 2e op een eigen groep en vast bekabelden.
De opmerking dat hij stekker accu moet blijven ivm de verzekering had ik nog niet voorbij zien komen
Dan toch aar z'n blauwe camping stekker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tl0Y schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:03:
[Afbeelding]
In geel aageduid, de marstek met nom, in rood mijn zelf gemaakte batterij met nom. Ik denk dat er nog wat optimalisatie kan gebeuren voor de marstek.
Oke nog beter dan onderstaand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGrHOOB0BVFNUr4HkjsFNAQw1xE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Z2GPqYEH1HL4KohX5oVzKdBZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
Bart Bever schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:21:
[...]

Hey Kurt,
Bedankt voor je bericht.

Helaas werkt deze ook niet. Er komt wel data binnen maar ook deze blijft in 'diagnose' en haalt de accu niet uit 'stand-by'. Om de x minuten gaat de MT even in verkoopstand om dan terug stand-by te gaan.
Ik heb vanmorgen een homewizard p1 besteld, denkende dat dit de juiste oplossing was.

Groetjes!
Ik denkt dat het dan een CT002 zal worden die je in je plonkasse moet steken :P
Werkt perfect (let op dat die CT002 net iets breder is dan een normale 1 unit DIN-plon.
Ik merk op dat de CT002 snel reageerd en niet zo ver afwijkt van de HW P1, en zeker beter dan de Shelly.
De HW P1 werkt ook niet met 2 batterijen of heb je er maar 1 ? want dan werkt het wel goed met een HW P1
Je hebt toch de 151 en de 118 firmware, deze firmwares werkten wel met de CT003 en de digitale meter.
Voor de noorderburen , een plon is een zekering/groep :+

[ Voor 4% gewijzigd door kurt1977 op 01-05-2025 19:29 ]

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:15:
Gezien de interesse voor de temperaturen van de batterij hier mijn meting voor vandaag.
Veranda 2500w en Berging 800w geschakeld.

[Afbeelding]
Hier haal ik met ontladen toch 'internal' temperaturen van 63 graden, 60 op de mosfets, en 37 op de cellen. Dit met een ruimtetemperatuur van iets van 23/24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:29:
[...]

Hier haal ik met ontladen toch 'internal' temperaturen van 63 graden, 60 op de mosfets, en 37 op de cellen. Dit met een ruimtetemperatuur van iets van 23/24 graden.
Oke de batterijen zijn intern gemeten nog nooit boven de 50 graden geweest. Wel voldoende afstand (3.5cm van de wand en op de wieltje voor circulatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart Bever schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:21:
[...]

Hey Kurt,
Bedankt voor je bericht.

Groetjes!
Welke firmware? Staat niet in je signatuur... vraag om firmware update naar tenminste 149 of nog beter 151 en CT003 naar 114 of CT002 118

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
vinom schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:22:
Mijn ervaring tot nu toe is dat Hame Relay icm met HM2MQTT je de accu kan uitlezen in Home Assistant, en de app ook werkend blijft. Ik kan hem alleen niet via Home Assistant bedienen, dat moet nog via de app.
Kan je hem niet op man/nom mode zetten via de hame relay? Want dat wou ik wel doen, dan kan ik hem uitschakelen als ik ga laden met de auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Hier is 'ie vanochtend ook bezorgd. Geen enkel probleem gehad tijdens het installeren (met standaard v148 firmware). Hij werkt samen met de HomeWizard P1-meter en begon na het koppelen meteen te laden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik je inverse forwarding is true or false? Want ik krijg hier totaal geen gegevens binnen in HA. Alle velden on onbeschikbaar:-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
NoFate schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:40:
[...]

Kan je hem niet op man/nom mode zetten via de hame relay? Want dat wou ik wel doen, dan kan ik hem uitschakelen als ik ga laden met de auto...
Dat was ook mijn idee, maar heb het idee dat niet werkt. Ik moet daar nog verder induiken want de uitleg op Github is wat verwarrend vind ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3nX_bgSg27t8Fav_N0-DyWnaKs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XZjDpWYudLz7djzfkiWyBnX5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LHJiHAzBwaA0bc90ghahXKz9g8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1JGT6SSSUuEVbKXmggX2678E.png?f=fotoalbum_tile

@SadisticPanda Wat zeggen je logs van de Hame Relay en HM2MQTT?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:25:
[...]

Bedoel dat je hier toch vaker leest dat men adviseert deze vast te maken met 2500 watt
Of dat een gewone stekkerdoos voor continu 11 a 12 amp niet als veilig word gezien
De opmerking dat hij stekker accu moet blijven ivm de verzekering had ik nog niet voorbij zien komen
Dat is dus het punt.
Iedereen en zijn moeder verkondigd dat hier, maar dat is niet wat door de producent wordt aanbevolen.
Dus zodra jij het snoer gaat kapot knippen en het ding met wago's aansluit is dat niet wat er goedgekeurd is maar wordt het een eigen knutsel.
En als je dan ook nog zo handig bent om het soepele snoer niet goed in de wago te bevestigen en die wago en het doosje eromheen fikken uit...

Al denk ik dat de verzekering daar niet heel moeilijk over doet.
Een wasmachine in een natte ruimte wordt ook vaak voorzien van een trekschakelaar op hoogte waar het snoer waar de stekker van af is geknipt wordt aangesloten.

Het is wat een soort van grijs gebied.

Ikzelf zie in ieder geval niet de meerwaarde van het vast aansluiten.
Een goede wcd kan het prima aan.
En in geval van dat er wat met de accu gebeurd stel er komt wat van die magische rook uit dan is het stekker trekken en naar buiten rollen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

vinom schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:52:
[...]

Dat was ook mijn idee, maar heb het idee dat niet werkt. Ik moet daar nog verder induiken want de uitleg op Github is wat verwarrend vind ik.
[Afbeelding][Afbeelding]

@SadisticPanda Wat zeggen je logs van de Hame Relay en HM2MQTT?
Hame relay:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Configured devices: 2 total
------------------
Device 1:
  Name: MarstekVenusE
  Device ID: 2039354e413xxxxxxx
  MAC: 24215edxxxx
  Type: HMG-50
  Inverse Forwarding: true
------------------
Device 2:
  Name: CT003
  Device ID: 98a14axxxxxxx
  MAC: 98a14a8xxxxxx
  Type: HME-3
------------------
Subscribing to local broker topics:
hame_energy/HMG-50/App/2421xxxxxxxxx/ctrl
hame_energy/HME-3/App/98a14axxxxxx/ctrl
Subscribing to Hame broker topics:
hame_energy/HMG-50/device/2039354e4132500cxxxxxx/ctrl
hame_energy/HME-3/device/98a14xxxxxxxx/ctrl
Health server listening on port 8080
Connected to config broker
Subscribed to local broker topics
Connected to Hame broker
Subscribed to Hame broker topics
Skipping device message forwarding to Hame for HMG-50:2039354e41325xxxxxx:24215edxxxxx: no recent App message was forwarded

Hm2mqtt geeft een waslijst aan subscribing dingen mee, volgens mij zou die het doen als die Relay iets doorgeeft.

Haos met mosquitto broker addon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Laatst online: 11-09 19:24

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Inmiddels een dagje gedraaid, zoals verwacht zit je om de haverklap in de app te kijken.

Toch wat geks. Gisteravond rapporteerde de CT003 met dezelfde versie ook de fases en het stroomverbuik, nu niet meer. Hij stond ook op Kaifa 103 maar dat klopt niet, ik heb een Sagemcom T210-D. Eenmaal deze ingesteld hoopte ik resultaat te zien, maar nog steeds niets. Rebootje, geen succes. Opnieuw toegevoegd, nada.

Iemand een idee?

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
SadisticPanda schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:13:
[...]

Hame relay:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Configured devices: 2 total
------------------
Device 1:
  Name: MarstekVenusE
  Device ID: 2039354e413xxxxxxx
  MAC: 24215edxxxx
  Type: HMG-50
------------------
Device 2:
  Name: CT003
  Device ID: 98a14axxxxxxx
  MAC: 98a14a8xxxxxx
  Type: HME-3
------------------
Subscribing to local broker topics:
hame_energy/HMG-50/App/2421xxxxxxxxx/ctrl
hame_energy/HME-3/App/98a14axxxxxx/ctrl
Subscribing to Hame broker topics:
hame_energy/HMG-50/device/2039354e4132500cxxxxxx/ctrl
hame_energy/HME-3/device/98a14xxxxxxxx/ctrl
Health server listening on port 8080
Connected to config broker
Subscribed to local broker topics
Connected to Hame broker
Subscribed to Hame broker topics
Skipping device message forwarding to Hame for HMG-50:2039354e41325xxxxxx:24215edxxxxx: no recent App message was forwarded

Hm2mqtt geeft een waslijst aan subscribing dingen mee, volgens mij zou die het doen als die Relay iets doorgeeft.

Haos met mosquitto broker addon
Ik had dat de eerste keer ook. Daarna ben ik opnieuw begonnen. Dus in je MQTT de devices even weg knikkeren, add-on values van Hame Relay en HM2MQTT 'reset to default' zetten en opnieuw beginnen. In principe was het even username en password invullen in de Hame Relay, niks in de devices zelf gaan invullen en daarna in HM2MQTT wel de juiste gegevens invullen onder devices. Stuur maar een PM mocht het daarna nog niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euripides
bvs schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Bij welke netbeheerder zit jij? Hier wordt verbruik binnen een kwartier gewoon aangerekend, ongeacht de injectie in datzelfde kwartier. Volgens jouw redenering heb je eigenlijk een terugdraaiende teller, maar dan op kwartierniveau.
voor zover ik weet is dit voor iedereen die onder fluvius valt.
Fluvius doet de dataverwerking en geeft dit door aan je energieleverancier.

Ik heb geen 100% garantie dat dit zo werkt maar op basis van:
  • De data die ik uit de P1 meter zie komen
  • De 5m intervallen die homewizard hiervan maakt
  • De 15m intervallen die fluvius zelf rapporteert
maak ik op dat dit zo werkt.

Additioneel werd dit bevestigd door mijn eindfactuur vorig jaar _/-\o_

ik kan het vooralsnog niet controleren want fluvius website loopt altijd nogal een beetje achter met de data dus eerste dag met de MT's moet daar nog in verschijnen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
kurt1977 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:27:
[...]

Ik denkt dat het dan een CT002 zal worden die je in je plonkasse moet steken :P
Werkt perfect (let op dat die CT002 net iets breder is dan een normale 1 unit DIN-plon.
Ik merk op dat de CT002 snel reageerd en niet zo ver afwijkt van de HW P1, en zeker beter dan de Shelly.
De HW P1 werkt ook niet met 2 batterijen of heb je er maar 1 ? want dan werkt het wel goed met een HW P1
Je hebt toch de 151 en de 118 firmware, deze firmwares werkten wel met de CT003 en de digitale meter.
Voor de noorderburen , een plon is een zekering/groep :+
Dag Kurt,
sig aangepast...
Ik heb gisteren mijn 1e Marstek ontvangen en vannacht de firmware push aangevraagd maar nog niet gekregen. Ik begrijp wat je wil zeggen hierboven... Het zal voorlopig dan de HW worden op 1 Marstek accu en zien wat het wordt. Als deze niet ondersteund wordt bestel ik de CT002.
Bedankt voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Bever
SatScan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:35:
[...]

Welke firmware? Staat niet in je signatuur... vraag om firmware update naar tenminste 149 of nog beter 151 en CT003 naar 114 of CT002 118
Hallo!
Bedankt voor je berichtje. De Sig is aangepast, dat is er gisteren in alle enthousiasme niet meer van gekomen. Aanvraag voor de push is zoals je kan lezen gevraagd... Ik hoop dat of de push of de HW p1 kan zorgen dat ik opgestart geraak. De details komen later dan wel.

Groeten,
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooke
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-09 10:20
Ronald.42 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:10:
[...]

Dat is dus het punt.
Iedereen en zijn moeder verkondigd dat hier, maar dat is niet wat door de producent wordt aanbevolen.
Dus zodra jij het snoer gaat kapot knippen en het ding met wago's aansluit is dat niet wat er goedgekeurd is maar wordt het een eigen knutsel.
En als je dan ook nog zo handig bent om het soepele snoer niet goed in de wago te bevestigen en die wago en het doosje eromheen fikken uit...

Een wasmachine in een natte ruimte wordt ook vaak voorzien van een trekschakelaar op hoogte waar het snoer waar de stekker van af is geknipt wordt aangesloten.

En in geval van dat er wat met de accu gebeurd stel er komt wat van die magische rook uit dan is het stekker trekken en naar buiten rollen.
ter bevestiging.

Ik heb bijvoorbeeld mijn wagen 3jaar continu dagelijks 25/30KW aan 3.2KW/h geladen via stekker (de hele avond,nacht) , na al die tijd geen enkele vorm van slijtage gezien.( 'volle' kabels 2.5mm2 1fase op een zekering van 20amp(in belgie is dit toegestaan) .

Het hangt er maar vanaf hoe goed de aansluiting is ,
En idd van de verzekering kan ik bevestigen (nagevraagd) dat indien er een installatie niet meer origineel staat (wijzigingen die het gebruik van het apparaat wijzigen,(van mobiel naar vast) niet ok is voor de verzekering , maar er is een uitzondering(Belgie) indien men die installatie laat keuren als vaste batterij door een erkende instantie en deze goedgekeurd geraakt is het wel ok. Maar dan moet dit zowel door de keurder als door fluvius (netbeheerder) worden goedgekeurd waar fluvius de moeilijke is .
Dus indien de de firma van de batterij zegt dat dit kan met een stekker is er in principe niets aan de hand. en het is niet dat je continu 2500Wh er door laat lopen , dit is nooit meer dan 2h na elkaar dus geen enkel probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

[...]

Uh ?
Is het beter? Ja wel. (mits netjes gedaan, eigen groep, geen verbruikers... het lijkt op de foto alsof je op de schuurgroep (met WCD's) een aansluiting hebt gemaakt).

Ik bedoel meer dat het niet helemaal volgens de regeltjes gemaakt is (netjes slagvast met PVC, 2,5mm2 of hoger, goede wago's, enz), en bij problemen... Naja vul maar in.

Ik kies er voor om gewoon stekker te gebruiken, zo is hij CE goedgekeurd en 800W is wat maximaal mag.

Don't shoot the messenger.

[ Voor 11% gewijzigd door Servowire op 01-05-2025 20:51 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:10:
[...]

Dat is dus het punt.

iedereen en die moeder maar vooral de handige technische ooms 🤪e.d. zullen bijvoorbeeld een nieuwe wandcontactdoos plaatsen op een eigen groep omdat dit bij 2500 watt onladen wordt aangeraden door de fabrikant en wie zegt of die goed word aangelegd waar jij bang bent voor die stekker erafhalen met wagos kan dat net zo goed met die nieuwe wcd aanleggen gebeuren🙂
Maar ok een fatsoenlijke wcd op eigen groep kan best 2500 continue aan.

Ps doe altijd huisjes om. Soepele ader heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:40:
[...]
iedereen en die moeder maar vooral de handige technische ooms 🤪e.d. zullen bijvoorbeeld een nieuwe wandcontactdoos plaatsen op een eigen groep omdat dit bij 2500 watt onladen wordt aangeraden door de fabrikant en wie zegt of die goed word aangelegd waar jij bang bent voor die stekker erafhalen met wagos kan dat net zo goed met die nieuwe wcd aanleggen gebeuren🙂

Nou ik ben helemaal nergens bang voor.
Het valt en staat dus allemaal met hoe kundig één en ander wordt aangesloten. En of dat dan een wcd is of 2 kabels aan elkaar knopen.

Wat voor hulsjes? Geïsoleerde hulsjes kunnen soms te kort zijn om goed contact te maken in een wago.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 01-05-2025 20:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snuffelke
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:26
Misschien dat meerdere mensen dit kunnen testen die de LilyGo gebruiken.
Ik denk dat ze de data GND en de GND hebben omgewisseld.
Ik meet wel 5v tussen beide zwarte draden. (Let op dit is enkel voor de nieuwe units, heb er 2)

Ik heb het juist zo aangesloten, spanning blijft >5V en loopt al even zonder probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:33:
[...]

Oke de batterijen zijn intern gemeten nog nooit boven de 50 graden geweest. Wel voldoende afstand (3.5cm van de wand en op de wieltje voor circulatie
Bijzonder dat er zoveel verschil in zit. Die van de veranda (2500 W) gebruik je die ook dagelijks op 2500 W voor op- en ontladen?

Hier een overzicht van mijn temperaturen van vandaag. 1 keer laden met 2500 en 1 keer ontladen met 2500. Zolder is momenteel wel redelijk warm met dit weer. Staat zeker 15 cm van de muur en op wieltjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wB6HWAsekKWEV1n6e2bnx-XKL-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/36whFC9NZfwXVrRofiuA9RX7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurt1977
Bart Bever schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:33:
[...]

Dag Kurt,
sig aangepast...
Ik heb gisteren mijn 1e Marstek ontvangen en vannacht de firmware push aangevraagd maar nog niet gekregen. Ik begrijp wat je wil zeggen hierboven... Het zal voorlopig dan de HW worden op 1 Marstek accu en zien wat het wordt. Als deze niet ondersteund wordt bestel ik de CT002.
Bedankt voor de info!
als je die push krijgt naar 151 op je batterij en 114 naar je CT003 dan gaat het gewoon werken, en kan je de huidige digitale meter selecteren, er staat nog juist Beta bij maar werkt gewoon.
De HW P1 werkt ook gewoon met bovenstaande 151 firmware.

De HW P1 ziet er net iets netter uit dan de CT003.
Dus even geduld tot je de nieuwe firmware hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pascallj schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:15:
[...]

Bijzonder dat er zoveel verschil in zit. Die van de veranda (2500 W) gebruik je die ook dagelijks op 2500 W voor op- en ontladen?

Hier een overzicht van mijn temperaturen van vandaag. 1 keer laden met 2500 en 1 keer ontladen met 2500. Zolder is momenteel wel redelijk warm met dit weer. Staat zeker 15 cm van de muur en op wieltjes.

[Afbeelding]
Veranda is mijn eerste Batt, die staat in de berging van de veranda (wanden zonder isolatie) staat op 2500w laden en ontladen = aparter groep/kring/pion

Berging batt, is de nieuwe, staat in woonhuis berging en staat op 2500w laden en 800w ontladen = gebruikte groep/kring/pion

:)F :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SadisticPanda schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:42:
[...]

Gebruik je inverse forwarding is true or false? Want ik krijg hier totaal geen gegevens binnen in HA. Alle velden on onbeschikbaar:-(
Heb indentiek hetzelfde probleem, nergens waardes, heb ook geen idee hoe ik het moet oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Snuffelke schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:58:
Misschien dat meerdere mensen dit kunnen testen die de LilyGo gebruiken.
Ik denk dat ze de data GND en de GND hebben omgewisseld.
Ik meet wel 5v tussen beide zwarte draden. (Let op dit is enkel voor de nieuwe units, heb er 2)

Ik heb het juist zo aangesloten, spanning blijft >5V en loopt al even zonder probleem.
Ja hoor dat is de oplossing!!
Goed gevonden! Meten is weten!

Dank voor delen! Zal in TS dit vermelden!

Meld jij het ook even in het MT Modbus Topic! Dank

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 01-05-2025 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
M_E_B schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Mocht je langer moeten wachten kan ik je wel een kabeltje opsturen. :)
Thanks! Zal ik in gedachte houden.
Servowire schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:44:
[...]

Mja... ik snap helemaal wat je bedoelt. En die zachte kabel is inderdaad niet slagvast. Maar goed, ik verwacht daar in die hoek ook niet echt 'slag' ;)

En ik heb er ook zeker meerdere keren over nagedacht wat ik zou doen.... Ik wil wel graag op 2500 W werken. Maar, ondanks dat er wel WCD's verkocht worden als zijnde geschikt voor langdurig >10A,de vraag blijft toch of je, met je product waarbij je wél een stekker gebruikt, beter verzekerd bent wanneer je 2500W met een stekker doet (terwijl 800W eigenlijk de norm is voor stekker-omvormers) ;)
[...]

Uh ?
Ronald.42 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:22:
[...]

Maxwp schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:25:
[...]

Servowire schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:37:
[...]

Is het beter? Ja wel. (mits netjes gedaan, eigen groep, geen verbruikers... het lijkt op de foto alsof je op de schuurgroep (met WCD's) een aansluiting hebt gemaakt).

Ik bedoel meer dat het niet helemaal volgens de regeltjes gemaakt is (netjes slagvast met PVC, 2,5mm2 of hoger, goede wago's, enz), en bij problemen... Naja vul maar in.

Ik kies er voor om gewoon stekker te gebruiken, zo is hij CE goedgekeurd en 800W is wat maximaal mag.

Don't shoot the messenger.
Nee, ik heb het niet bij de schuurgroep eraan geknoopt ;)

Vanuit de bouw is er geen aparte 'schuurgroep', maar is de schuur aangesloten op een YMVK-AS kabel die in de woonkamer in een lasdoos aan de woonkamergroep zit 'geknoopt' :P

De Marstek zit nu op een eigen kabel die vanaf een eigen aardlekautomaat in de groepenkast direct op de wago's zit.

Maar idd, wat je zegd, als je het écht helemaal officieel zou willen houden, dan 'mag' je de 2500W optie van de marstek dus eigenlijk gewoon nooit gebruiken, niet met een WCD, niet met wago's.
Maxwp schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Dit.... als je een WCD per ongeluk niet goed hebt aangesloten, heb je net zo goed een flinke overgangsweerstand en dus extra hitte, etc. te pakken met alle gevolgen van dien.

Maar goed, wellicht dat ik het toch wel een keer op een WCD aansluit (iemand nog tips voor een degelijke WCD die geschikt is voor >10A langere tijd? :P ) . Ik heb niet 'zo maar' de stekker van de bij de Marstek geleverde kabel af geknipt, maar daarvoor een andere aparte kabel gekocht :)

Overigens merk ik zeker dat, als de Marstek volle bak ontlaadt op 2500W, die 1,5mm2 kabel behoorlijk warm wordt. Echt wel 'handwarm', schat zo'n 38 graden.

Helaas ben ik geen BC01 - Schuko kabels tegen gekomen die 2,5mm2 zijn. En natuurlijk kan ik die ook zelf maken (met een losse BC01 connector) maar ja, ook dan is er weer kans op fouten maken.

Heb overigens genoeg adereindhulsjes, ook ongeïsoleerde :). Maar de hevel-wago's die ik heb gebruikt zijn natuurlijk gemaakt om ook bij gevlochten aders goed contact te garanderen.... en de wago's zelf zijn 20A rated.

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 01-05-2025 21:38 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:09
Snap je probleem. Dacht ook zelf een 2,5mm² kabel te maken, maar dat is dan natuurlijk niet officieel. Nu elektrische vuurtjes hebben ook een 1,5mm² kabel en worden warm, maar je gebruikt ze natuurlijk alleen als je thuis bent, terwijl de Marstek vooral overdag zal laden terwijl ik op werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Avenger 2.0 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:50:
Snap je probleem. Dacht ook zelf een 2,5mm² kabel te maken, maar dat is dan natuurlijk niet officieel. Nu elektrische vuurtjes hebben ook een 1,5mm² kabel en worden warm, maar je gebruikt ze natuurlijk alleen als je thuis bent, terwijl de Marstek vooral overdag zal laden terwijl ik op werk ben.
Mja, die 1,5mm2 is dan natuurlijk ook vooral als "verbruiker". Het gekke is ook dat als de Marstek met 2500W oplaadt (dus stroom verbruikt), de kabel nauwelijks warm wordt. Maar als hij stroom levert wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:09
eymey schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:03:
[...]
Mja, die 1,5mm2 is dan natuurlijk ook vooral als "verbruiker". Het gekke is ook dat als de Marstek met 2500W oplaadt (dus stroom verbruikt), de kabel nauwelijks warm wordt. Maar als hij stroom levert wel.
Of is het de warmte van de inverter zelf die gewoon de kabel opwarmt ipv enkel de stroom erdoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 21:23
eymey schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:03:
[...]

De richting die de stroom gaat maakt niet uit. 2500w is 2500w.
De batterij wordt geleverd met een H07RN-F 3G1.5 kabel. Die heeft een bedrijfstemperatuur tot 60°C. Ism met de Marstek zal die kabel nooit zo warm worden. Ik draai nu 2 maanden op 2500w. Er is geen overdreven warmteontwikkeling. Het is vooral de lengte vd kabel die zorgt voor een hogere weerstand = meer warmte. Hiervoor is de bijgeleverde kabel ook te kort.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 17:08

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Vandaag na het eerste van de 2 uren continue lade op 2500 W:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TRNOJ1Oy63GCdQc8Rmbt2INps0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAERQNt9ik5AQ40ekRXHrhR9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gL9GE8ptZKkhBn8vBgSFe_xjxRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKY6EAEjAP2fbdEvRaJdoPY3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KffLz5-LN0LT0SsYDSAFvGqlAxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueqC0fkeregoXfITVMegGNhI.jpg?f=fotoalbum_large

Ongeveer even warm als het ontladen aan 2500 W (na 30 minuten), en iets warmere omgeving.

De meeting van ontladen na een vol uur op 2500 W moet nog komen.

Heb wel een langere (5m) bc01 kabel besteld. Hij moet nu met de Rug naar voren staan wegens de connector die rechts zit en de meterkast die links is. Dus de 2 meter kabel is iets te krap.

Verder wel een mooi resultaat behaald. 1 cent gemiddeld per afgenomen kWh. Daarintegen gemiddeld 27 cent per kWh voor de terug geleverde stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOOYa5Yv728Ge9fSuEOFtbVrerc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5zlsjXlQUKw69c37SLpnUa4u.png?f=fotoalbum_large

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Avenger 2.0 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Of is het de warmte van de inverter zelf die gewoon de kabel opwarmt ipv enkel de stroom erdoor?
Dat zou natuurlijk ook goed kunnen. Al zou ik dat boven de Marstek verwachten maar niet ernaast.

Aan de andere kant, in de schuur kan het ook al snel 35-40 graden worden. Nog lang niet de 55 graden bovengrens die Marstek opgeeft als 'ambient operating temperature', maar toch.

Pagina: 1 ... 138 ... 263 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.