Thanks! Zal ik in gedachte houden.
Servowire schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:44:
[...]
Prima dat je het zo doet denk ik, maar onthoud wel; Nu is het feitelijk geen stekkeraccu meer. De elektrische installatie is nu sowieso niet slagvast (ik zie 1,5mm2 zachte draad zonder PVC) enz.... Bij brand kun je niet meer zeggen "het is een consumentenproduct met een stekker".
Wil je niet. bangmaker, maar het zal ooit bij iemand misgaan. Ik heb van Unive een mail dat een CE gekeurd stekkerproduct gewoon verzekerd is.... maar zelf knutselen niet

Mja... ik snap helemaal wat je bedoelt. En die zachte kabel is inderdaad niet slagvast. Maar goed, ik verwacht daar in die hoek ook niet echt 'slag'
En ik heb er ook zeker meerdere keren over nagedacht wat ik zou doen.... Ik wil wel graag op 2500 W werken. Maar, ondanks dat er wel WCD's verkocht worden als zijnde geschikt voor langdurig >10A,de vraag blijft toch of je, met je product waarbij je wél een stekker gebruikt, beter verzekerd bent wanneer je 2500W met een stekker doet (terwijl 800W eigenlijk de norm is voor stekker-omvormers)

Maxwp schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:25:
[...]
Bedoel dat je hier toch vaker leest dat men adviseert deze vast te maken met 2500 watt
Of dat een gewone stekkerdoos voor continu 11 a 12 amp niet als veilig word gezien
Dus dacht ik ga de 2e op een eigen groep en vast bekabelden.
De opmerking dat hij stekker accu moet blijven ivm de verzekering had ik nog niet voorbij zien komen
Dan toch aar z'n blauwe camping stekker denk ik.
Servowire schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:37:
[...]
Is het beter? Ja wel. (mits netjes gedaan, eigen groep, geen verbruikers... het lijkt op de foto alsof je op de schuurgroep (met WCD's) een aansluiting hebt gemaakt).
Ik bedoel meer dat het niet helemaal volgens de regeltjes gemaakt is (netjes slagvast met PVC, 2,5mm2 of hoger, goede wago's, enz), en bij problemen... Naja vul maar in.
Ik kies er voor om gewoon stekker te gebruiken, zo is hij CE goedgekeurd en 800W is wat maximaal mag.
Don't shoot the messenger.
Nee, ik heb het niet bij de schuurgroep eraan geknoopt
Vanuit de bouw is er geen aparte 'schuurgroep', maar is de schuur aangesloten op een YMVK-AS kabel die in de woonkamer in een lasdoos aan de woonkamergroep zit 'geknoopt'
De Marstek zit nu op een eigen kabel die vanaf een eigen aardlekautomaat in de groepenkast direct op de wago's zit.
Maar idd, wat je zegd, als je het écht helemaal officieel zou willen houden, dan 'mag' je de 2500W optie van de marstek dus eigenlijk gewoon nooit gebruiken, niet met een WCD, niet met wago's.
Maxwp schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:40:
[...]
iedereen en die moeder maar vooral de handige technische ooms 🤪e.d. zullen bijvoorbeeld een nieuwe wandcontactdoos plaatsen op een eigen groep omdat dit bij 2500 watt onladen wordt aangeraden door de fabrikant en wie zegt of die goed word aangelegd waar jij bang bent voor die stekker erafhalen met wagos kan dat net zo goed met die nieuwe wcd aanleggen gebeuren🙂
Maar ok een fatsoenlijke wcd op eigen groep kan best 2500 continue aan.
Ps doe altijd huisjes om. Soepele ader heen.
Dit.... als je een WCD per ongeluk niet goed hebt aangesloten, heb je net zo goed een flinke overgangsweerstand en dus extra hitte, etc. te pakken met alle gevolgen van dien.
Maar goed, wellicht dat ik het toch wel een keer op een WCD aansluit (iemand nog tips voor een degelijke WCD die geschikt is voor >10A langere tijd?

) . Ik heb niet 'zo maar' de stekker van de bij de Marstek geleverde kabel af geknipt, maar daarvoor een andere aparte kabel gekocht
Overigens merk ik zeker dat, als de Marstek volle bak ontlaadt op 2500W, die 1,5mm2 kabel behoorlijk warm wordt. Echt wel 'handwarm', schat zo'n 38 graden.
Helaas ben ik geen BC01 - Schuko kabels tegen gekomen die 2,5mm2 zijn. En natuurlijk kan ik die ook zelf maken (met een losse BC01 connector) maar ja, ook dan is er weer kans op fouten maken.
Heb overigens genoeg adereindhulsjes, ook ongeïsoleerde

. Maar de hevel-wago's die ik heb gebruikt zijn natuurlijk gemaakt om ook bij gevlochten aders goed contact te garanderen.... en de wago's zelf zijn 20A rated.
[
Voor 4% gewijzigd door
eymey op 01-05-2025 21:38
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.