Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
JeffreyGorissen schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:13:
Vandaag na het eerste van de 2 uren continue lade op 2500 W:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ongeveer even warm als het ontladen aan 2500 W (na 30 minuten), en iets warmere omgeving.

De meeting van ontladen na een vol uur op 2500 W moet nog komen.

Heb wel een langere (5m) bc01 kabel besteld. Hij moet nu met de Rug naar voren staan wegens de connector die rechts zit en de meterkast die links is. Dus de 2 meter kabel is iets te krap.

Verder wel een mooi resultaat behaald. 1 cent gemiddeld per afgenomen kWh. Daarintegen gemiddeld 27 cent per kWh voor de terug geleverde stroom.

[Afbeelding]
Wat super dat je zulke mooie warmtebeelden kan maken zeg! _O_ . Weet niet hoe duur deze was, maar de resolutie lijkt best hoog (wil ook ooit nog eens zo'n ding kopen, al is de 'businesscase' voor die paar keer dat ik 'm zou gebruiken vrij ongunstig).

Ook mooi dat je een foto van de WCD, stekker en kabels hebt gemaakt. Dit komt dan ook wel weer overeen met wat ik ongeveer op gevoel inschatte bij de kabel van de Marstek, maar ook de kabel die naar de groepenkast gaat. En dus ook wrs niet echt iets om me zorgen over te maken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:32:
[...]

Heb indentiek hetzelfde probleem, nergens waardes, heb ook geen idee hoe ik het moet oplossen.
De mqtt site van martsek lag er toch uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

DSSW schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:32:
[...]

Heb indentiek hetzelfde probleem, nergens waardes, heb ook geen idee hoe ik het moet oplossen.
Heb het gevonden:
(Ik ga er van uit dat je al werkende mosquitto hebt draaien)
Alle marstek Mqtt verwijderen

Relay addon installeren.
Configuratie. Inverted aanzetten. En dan onder advanced username en paswoord instellen. De rest leeg laten of standaard. (Ook de devices box)
Starten en in logboek kijken wat het Mac is van de batterij (en niet zoals ik de ct kopiëren)

Hm2mqtt installeren.
Enkel devicetype: HMG-50 en deviceId MAC van de batterij gebruiken gebruiken (die je in vorige stap hebt, niet de wifi Mac). De rest afblijven. Ook starten.

Dan kan je onder apparaten -> Mqtt je marstek zien staan. Normaal met alle vakken beschikbaar maar meeste onbekend. Na enkele minuten wordt dit wel ingevuld.

Zo werkte het bij mij :-)

[ Voor 4% gewijzigd door SadisticPanda op 02-05-2025 14:10 . Reden: typfoutje aangepast ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Dan toch ook nog even een vraagstuk dat níet gerelateerd is aan de bekabeling, wel of geen WCD, etc..... Maar echt het functioneren van de Marstek zelf.

Net als wat ik gisteravond bij een snelle test ook al constateerde, lijkt nu hetzelfde te gebeuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-OJSC3zaKT-vSwhV_s3YpW8XrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jah2B9OShiHQ41dtVHojMk1E.png?f=fotoalbum_large

Screenshot is een grafiek van de sensor in Home Assistant die ook doorgegeven wordt door de B2500 Shelly3proEM emulator. Maar de CT van mijn Shelly Pro EM-50 en de P1 lezer laten hetzelfde patroon zien....

De Marstek is behoorlijk "all over the place", bij het proberen om NOM te sturen. Het lijkt ook wel alsof ie vaak op zichzelf reageert en 'overschiet' de andere kant op.

Voor 17:45 was er voornamelijk nog teruglevering van de PV. Marstek stond hoofdzakelijk standby omdat hij al vol was en geen pieken op heeft hoeven vangen die niet door PV geleverd konden worden. Tussen 17:45 en 18:30 hebben we de airfryer en inductieplaat gebruikt. Aangezien zeker de airfryer steeds moduleert op basis van z'n thermostaat snap ik dat er pieken zijn omdat de Marstek tijd nodig heeft om te reageren. En tussen 19:10 en 19:30 heeft er nog een 30 graden wasje aan gestaan met een kort piekje van 1600W volgens z'n eigen energiemeter. Verder is het huisverbruik relatief laag schommelend tussen 250-300W.

Het is zelfs zo erg, dat met name de netto import op m'n energiemeter nog behoorlijk oploopt. 3,68 kWh om 20:00, 3,96 kWh nu.

Wifi in de schuur is volgens mij goed ( Unifi U6 Pro accesspoint in de woonkamer, waar de Marstek aan 'vast' wordt gehouden. Signaalwaarden vanuit het perspectief van het AP zijn perfect, en geen dropouts ).

Ik zit overigens nog op FW V1.48. Heb ook al feedback ingediend richting Marstek.

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 01-05-2025 23:07 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euripides
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 22:24
vandaag viel het me op dat de venus C en Venus E een ander standby gedrag vertonen.
Waar er voor de Venus E geen verbruik lijkt te zijn op basis van de HW plug data is dit voor de venus C constant een 6W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKVilHi0KusHVWAKl8Oo3iXH38k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zszuAJhfvtSzxjgA4o1UAzIB.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon iets dat me opviel niet dat ik me er meteen aan stoor ofzo :D

1x venus C (V151; 1 fase), 1x venus E (V151; 3 fases), HW P1, sagemcom T211 - updated 13MAY25

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:08
Vandaag de eerste dag dat de Marstek hier automatisch aan het werk is. (Zonder de ct003, die heb ik niet nodig omdat ik het met een geemuleerde Shelly heb kunnen fixen).
Ik ben heel tevreden!

Tijdens het koken (2 pitten inductie) heeft hij samen met de restjes zonne-energie om 18u het bijna voor elkaar gekregen om nul op de meter te realiseren. 2500w ontladen is veel, fijn dat dat kan.
En sindsdien zie ik een uurverbruik van ~40w (ofwel net levering, ofwel teruglevering). Dat is goed genoeg vind ik. Accu is nu ongeveer half leeg, met nog genoeg energie om de nacht door te komen.

Hiermee gaan we de hele zomer naar 0 op de meter, dat gaat lukken.

En dan de auto laden op negatieve prijzen en sporadisch wat zonne overschot? Ik vind het helemaal mooi d:)b

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!
eymey schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:58:
Dan toch ook nog even een vraagstuk dat níet gerelateerd is aan de bekabeling, wel of geen WCD, etc..... Maar echt het functioneren van de Marstek zelf.

Net als wat ik gisteravond bij een snelle test ook al constateerde, lijkt nu hetzelfde te gebeuren:

[Afbeelding]

Screenshot is een grafiek van de sensor in Home Assistant die ook doorgegeven wordt door de B2500 Shelly3proEM emulator. Maar de CT van mijn Shelly Pro EM-50 en de P1 lezer laten hetzelfde patroon zien....

De Marstek is behoorlijk "all over the place", bij het proberen om NOM te sturen. Het lijkt ook wel alsof ie vaak op zichzelf reageert en 'overschiet' de andere kant op.

Voor 17:45 was er voornamelijk nog teruglevering van de PV. Marstek stond hoofdzakelijk standby omdat hij al vol was en geen pieken op heeft hoeven vangen die niet door PV geleverd konden worden. Tussen 17:45 en 18:30 hebben we de airfryer en inductieplaat gebruikt. Aangezien zeker de airfryer steeds moduleert op basis van z'n thermostaat snap ik dat er pieken zijn omdat de Marstek tijd nodig heeft om te reageren. En tussen 19:10 en 19:30 heeft er nog een 30 graden wasje aan gestaan met een kort piekje van 1600W volgens z'n eigen energiemeter. Verder is het huisverbruik relatief laag schommelend tussen 250-300W.

Het is zelfs zo erg, dat met name de netto import op m'n energiemeter nog behoorlijk oploopt. 3,68 kWh om 20:00, 3,96 kWh nu.

Wifi in de schuur is volgens mij goed ( Unifi U6 Pro accesspoint in de woonkamer, waar de Marstek aan 'vast' wordt gehouden. Signaalwaarden vanuit het perspectief van het AP zijn perfect, en geen dropouts ).

Ik zit overigens nog op FW V1.48. Heb ook al feedback ingediend richting Marstek.
Hou er ook rekening mee dat omdat je aan het emuleren bent er wel een hoop stappen zitten tussen de waarde die gemeten wordt voordat hij door de Marstek ontvangen wordt.

Hoe snel is je P1 meter? Wat is de bron van je P1 data en hoe lang duurt het voordat dat verwerkt wordt? Is er nog een verwerkingstijd van Home Assistant? Volgens mij hadden mensen het over een update tijd van 5 seconde ergens in dit topic. Dan heb je nog de poll delay van de add on.

Na al deze tijd zal de Marstek inderdaad nog uit moeten zoeken van wat ik meet ik nu eigenlijk, meet ik nu ook mijn reactie of is de load veranderd. Ik weet niet hoe de Marstek dat regelt, maar zeker als de reactietijd niet altijd gelijk is, kan dat heel lastig zijn om te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

Niet om flauw te doen maar misschien de firmware release notes lezen... Dan lees.je dat de NOM overshoot verder is geoptimaliseerd... 148, vanaf 149 werkt NOM al weer beter...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

[Afbeelding]

Had ik ook voor op 147. Na update naar 151 stukken beter (gebruik wel ct).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@pascallj Mijn P1 meter is nog DSMR4, dus update slechts om de 10 seconden. Vandaar dat ik al een Shelly Pro EM-50 had aangeschaft. Alleen deze meet dus bij netto import steevast 50W te weinig. En bij netto export 50W te veel.

Vandaar dat ik ook met een emulator aan de slag ben gegaan. Als bron voor de emulator, gebruik ik een template sensor die realtime (elke 1 seconde) een "consumptie minus productie" uit de CT-waarden van mijn Enphase systeem leest. Deze is, behalve de update frequentie, spot-on met de P1. De template sensor levert altijd het wattage met 1 getal achter de punt/komma (netals de Shelly).

Ik ben er nu echter inmiddels achter, dat het rare zaag-gedrag toch lijkt te komen door de emulator. Als ik als CT mijn Shelly Pro EM-50 kies, dan gaat de Marstek heeeel stabiel (hooguit 10-20 w verschil) volgen wat hij denkt dat het huisverbruik is. Alleen dus 50W te weinig. Dus het eindresultaat is dan dat hij, vanuit de p1 gezien, "70w op de meter" aanhoudt.....

Nou weet ik niet waarom het gedrag met de emulator zo gek wordt. Ik heb niet het gevoel dat die nou heel veel trager update dan de EM-50. Als ik naar de logs van de emulator kijk, zie ik op dezelfde momenten als de 'echte' updates, ook de waarden naar de Marstek toe gaan.

Nou ja, vannacht maar draaien met die 50W verschil dan......

@SatScan Ik had idd nog geen firmware release notes gelezen. Ik heb ook nog geen nieuwe firmware ge-pushed gekregen. Wel al bij Marstek om een firmware update gevraagd.

@SadisticPanda Duidelijk. Ik houd hem voor nu maar op de EM-50..... Morgen verder :). Anders mss toch aan een Marstek CT002 zien te komen..... als die wel nauwkeuriger is tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Euripides schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:18:
vandaag viel het me op dat de venus C en Venus E een ander standby gedrag vertonen.
Waar er voor de Venus E geen verbruik lijkt te zijn op basis van de HW plug data is dit voor de venus C constant een 6W

[Afbeelding]

Ik weet het niet zeker maar ik dacht gezien te hebben dat er een verschil is in standby verbruik tussen een lege en een volle batterij.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:47:
@pascallj Mijn P1 meter is nog DSMR4, dus update slechts om de 10 seconden. Vandaar dat ik al een Shelly Pro EM-50 had aangeschaft. Alleen deze meet dus bij netto import steevast 50W te weinig. En bij netto export 50W te veel.

Vandaar dat ik ook met een emulator aan de slag ben gegaan. Als bron voor de emulator, gebruik ik een template sensor die realtime (elke 1 seconde) een "consumptie minus productie" uit de CT-waarden van mijn Enphase systeem leest. Deze is, behalve de update frequentie, spot-on met de P1. De template sensor levert altijd het wattage met 1 getal achter de punt/komma (netals de Shelly).

Ik ben er nu echter inmiddels achter, dat het rare zaag-gedrag toch lijkt te komen door de emulator. Als ik als CT mijn Shelly Pro EM-50 kies, dan gaat de Marstek heeeel stabiel (hooguit 10-20 w verschil) volgen wat hij denkt dat het huisverbruik is. Alleen dus 50W te weinig. Dus het eindresultaat is dan dat hij, vanuit de p1 gezien, "70w op de meter" aanhoudt.....

Nou weet ik niet waarom het gedrag met de emulator zo gek wordt. Ik heb niet het gevoel dat die nou heel veel trager update dan de EM-50. Als ik naar de logs van de emulator kijk, zie ik op dezelfde momenten als de 'echte' updates, ook de waarden naar de Marstek toe gaan.

Nou ja, vannacht maar draaien met die 50W verschil dan......

@SatScan Ik had idd nog geen firmware release notes gelezen. Ik heb ook nog geen nieuwe firmware ge-pushed gekregen. Wel al bij Marstek om een firmware update gevraagd.

@SadisticPanda Duidelijk. Ik houd hem voor nu maar op de EM-50..... Morgen verder :). Anders mss toch aan een Marstek CT002 zien te komen..... als die wel nauwkeuriger is tenminste.
Het is wel bijzonder dat de offset van de Shelly beide kanten op gelijk en hetzelfde is. Dat klinkt niet logisch. Je verwacht of een vaste offset, of een offset die schaalt met het verbruik en dus groter wordt naarmate het verbruik groter wordt. Dan zou er dus ergens ook een gek 100 W omslagpunt moeten zitten.

Ik zou even kijken op een moment met redelijk stabiel verbruik (bijvoorbeeld 's nachts of overdag met volle zon als de omvormer gelimiteerd is), wat nu je echte verbruik is op de P1 meter en dat vergelijken met al je andere meters.

Als het Enphase systeem daadwerkelijk CT klemmen gebruikt, dan zou het toch redelijk nauwkeurig moeten zijn. Maar als het de productie berekend, is dat vaak ook niet helemaal correct. Mijn SolarEdge rekent bijvoorbeeld zijn eigen omvormer verbruik niet mee, waardoor je ziet dat over de dag er ook tientallen Watts verschil ontstaan in berekende waarden.

Maar daarover gesproken, waarom je gebruik je een consumptie - productie als bron voor de b2500? Deze moet toch ook weten wanneer er productie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
pascallj schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 06:47:
[...]

Het is wel bijzonder dat de offset van de Shelly beide kanten op gelijk en hetzelfde is. Dat klinkt niet logisch. Je verwacht of een vaste offset, of een offset die schaalt met het verbruik en dus groter wordt naarmate het verbruik groter wordt. Dan zou er dus ergens ook een gek 100 W omslagpunt moeten zitten.

Ik zou even kijken op een moment met redelijk stabiel verbruik (bijvoorbeeld 's nachts of overdag met volle zon als de omvormer gelimiteerd is), wat nu je echte verbruik is op de P1 meter en dat vergelijken met al je andere meters.
Ja, ik vind het ook heel bizar. En heb al op veel verschillende momenten gekeken, zowel bij volle bak PV producite als 's avonds, en altijd met een rustig en stabiel huisverbruik. Het patroon blijft hetzelfde. Ook met een andere Shelly Pro EM-50 overigens, die ik een keer heb geprobeerd.
Als het Enphase systeem daadwerkelijk CT klemmen gebruikt, dan zou het toch redelijk nauwkeurig moeten zijn. Maar als het de productie berekend, is dat vaak ook niet helemaal correct. Mijn SolarEdge rekent bijvoorbeeld zijn eigen omvormer verbruik niet mee, waardoor je ziet dat over de dag er ook tientallen Watts verschil ontstaan in berekende waarden.

Maar daarover gesproken, waarom je gebruik je een consumptie - productie als bron voor de b2500? Deze moet toch ook weten wanneer er productie is?
Mijn Enphase systeem gebruikt daadwerkelijk CT klemmen ;). Eentje aan de 'production' kant en eentje aan de 'consumption with solar' kant. In dat laatste zit de clue van waarom ik consumptie minus productie doe.

De custom integratie in HA die ik voor Enphase gebruik, kan een aantal zaken 'realtime' (interval ongeveer 1s) uit de Enphase gateway trekken. Dat zijn met name de waardes van beide CT's. De gateway berekent zelf ook de import uit (en export naar) het net door de 'consumption with solar' te berrekenen met de productie, alleen doet dit om de 15s ofzo. In ieder geval, deze sensor toont vrijwel 'spot on' hetzelfde als mijn P1 (op elke 10 seconden dat die laatste een update geeft).

Overigens nog een update m.b.t. afgelopen nacht: Met de Shelly Pro EM-50 heeft de Marstek aardig netjes "70-90W op de meter" aaangehouden (dus met de offset die de Shely veroorzaakt). Volgens gewoonte heeft de vaatwasser ook 's nachts gedraaid, en ook die pieken heeft hij netjes opgevangen. Maar zit dus nog wel aan 700 Wh import, door die offset. Die kost me helaas dus wel kWh's over een hele dag gezien.

Ik kan mezelf natuurlijk ook afvragen of het zo erg is om gewoon de p1 te gebruiken en dan de 10s updates voor lief te nemen.....

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 02-05-2025 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tl0Y
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-09 14:05

[Afbeelding]

Dit heb ik ook met de B2500. Heb er gisterenavond als test de P1 meter van homewizard aan geplaatst en al die pieken en dalen zijn nu weg. Het overshooten zit hem dus vooral bij de emulatie van de shelly. Blijkbaar zijn niet alle p1 meters gelijk voor de marstek.

1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pascallj schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 06:47:
[...]

Misschien is het instellen van de offset iets voor binnenkort het wensenlijstje?
Dat jezelf een bepaalde correctie kunt aanbrengen in de MT app als je dit type van CT gebruikt.

m2c

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:28
Support is niet zo snel als een paar dagen terug. 2 dagen terug firmware voor de tweede aangevraagd, maar nog geen reactie. Anderen hem wel al eerder gehad? De eerste was binnen 8 uur geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:18

d3x

Bart Bever schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:33:
[...]

Dag Kurt,
sig aangepast...
Ik heb gisteren mijn 1e Marstek ontvangen en vannacht de firmware push aangevraagd maar nog niet gekregen. Ik begrijp wat je wil zeggen hierboven... Het zal voorlopig dan de HW worden op 1 Marstek accu en zien wat het wordt. Als deze niet ondersteund wordt bestel ik de CT002.
Bedankt voor de info!
als je maar 1 MT hebt gaan ze de v151 niet pushen dan blijven ze op 148 zelfs met een ct003 op v111.
enkel met duidelijke probleem cases of lang zagen willen ze dan nog wel eens een push doorvoeren.

ik heb meer dan een maand in die config gestaan en ook met de HW p1. nooit problemen gehad met een sagemkom Sx512

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Hebben ze bij mij wel gedaan.

Gezegd dat ik een sagecom xs212 had en dat die de fasen niet correct herkende(wat ook zo was met ori firmware) (detectieeerde prijs 3 fasen en 0 verbruik op de fasen. Som van de fasen was wel correct dus alles werkte wel)

Update gekregen op dag 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poolskie
  • Laatst online: 29-07 22:49
Gisteren heb ik voor het eerst een volledige dag kunnen monitoren met de Energie+ van HomeWizard in combinatie met de Marstek 5.12 + HWp1.

Ik draai nog op versie V148 en heb gisteren gevraagd of ze V151 kunnen klaarzetten.

Vooral in de ochtend en avond zie ik het vermogen wat schommelen tussen +50 en -50 W; mijn meter werkt met updates per seconde, en dat zie je ook terug bij de accu. Zodra de zonnepanelen nauwelijks meer leveren, beginnen de waarden te schommelen, wat duidelijk zichtbaar is in de fluctuaties in de HomeWizard-app maar op het totaal is dat te verwaarlozen.

Vanochtend stond het accuniveau nog op 48%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vOgCZobfkIv_FKEPd8tFqykWDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PLlZPMoVLXJHcgwDPQgdEeXB.png?f=fotoalbum_large

Marstek Venus 5.12kw V151 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Euripides schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:18:

[Afbeelding]

Gebruik de zoekfunctie in het topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Poolskie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:40:
Gisteren heb ik voor het eerst een volledige dag kunnen monitoren met de Energie+ van HomeWizard in combinatie met de Marstek 5.12 + HWp1.

Ik draai nog op versie V148 en heb gisteren gevraagd of ze V151 kunnen klaarzetten.

Vooral in de ochtend en avond zie ik het vermogen wat schommelen tussen +50 en -50 W; mijn meter werkt met updates per seconde, en dat zie je ook terug bij de accu. Zodra de zonnepanelen nauwelijks meer leveren, beginnen de waarden te schommelen, wat duidelijk zichtbaar is in de fluctuaties in de HomeWizard-app maar op het totaal is dat te verwaarlozen.

Vanochtend stond het accuniveau nog op 48%.

[Afbeelding]
Hoeveel stroom van de grid verbruikt?
NOM is een begrip geen NORM
Ik zie 0.1kw, klopt dat? is iets van 3 a 4 cent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poolskie
Hoeveel stroom van de grid verbruikt?
NOM is een begrip geen NORM
Ik zie 0.1kw, klopt dat? is iets van 3 a 4 cent?
klopt, totaal 0.1kw van het grid, dit is minimaal en ben er enorm tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:51
SatScan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Misschien is het instellen van de offset iets voor binnenkort het wensenlijstje?
Dat jezelf een bepaalde correctie kunt aanbrengen in de MT app als je dit type van CT gebruikt.

m2c
Dat zou ideaal zijn voor de BE gebruikers.
Een NOM zou dan een ook een COM (Capaciteitslimiet op de meter).
Bij zonnige periodes streef je naar NOM, bij minder zonnige periodes en net afname zorg je ervoor dat je niet boven de min CAPTAR uitkomt.
CAPTAR werkt wel anders maar het is een eerste insteek om verbruikspieken op te vangen voor BE gebruikers én meet offset op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

crazymster schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:18:
[...]

oke ik heb een poging gewaagd , hoop dat dit werkt :-)[YouTube: Marstek Gen 2 Fan noise]
dat geluid had ik ook van de v2 na het falen van de FW upgrade (van v148-v151) maar dat was ook zonder ook maar 1 lampje op de display nog beschikbaar. Een harde reboot heeft dat opgelost voor mij.

Als ik dit hoor bij gewone operationeel gebruik lijkt het mij eerder een storing van een temperatuur meter waarbij de fan dan natuurlijk op max gaat.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
  • Laatst online: 17-09 22:05
d3x schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:30:
[...]

als je maar 1 MT hebt gaan ze de v151 niet pushen dan blijven ze op 148 zelfs met een ct003 op v111.
enkel met duidelijke probleem cases of lang zagen willen ze dan nog wel eens een push doorvoeren.

ik heb meer dan een maand in die config gestaan en ook met de HW p1. nooit problemen gehad met een sagemkom Sx512
Dan zeg je toch gewoon dat er een tweede batterij aankomt. O-)

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-08 14:13
Iedereen gefiliciteerd met de nieuwe accu.

Zelf wacht ik nu bijna 3 maanden op een vervangende accu maar ze geven maar niet thuis!? Zijn er anderen waar dit zo beroerd gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Euripides
PNARI schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 05:47:
[...]

Ik weet het niet zeker maar ik dacht gezien te hebben dat er een verschil is in standby verbruik tussen een lege en een volle batterij.
Dat gaat hier in ieder geval niet op daar beide netjes vol zaten :)
De venus C heeft dit ook als ie leeg is of ergens tussenin zit qua lading
de venus E heeft ook als ie leeg is of ergens tussenin zit en niets doet geen standby verlies (volgens plug)

Potentieel marge op de meeting van de plug?
Potentieel iets met de kabel of het stopcontact?

ik weet het niet maar kan wel eens testen om kabels te wisselen, plugs te wisselen stopcontacten te switchen om te kijken of het de batterij is of iets buiten de batterij om natuurlijk.

Edit: topic search vermeld 0W tot 10W verliezen bij standby.
Guess i don't need to test anything maar ga ik waarschijnlijk toch nog doen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Euripides op 02-05-2025 10:03 ]

1x venus C (V151; 1 fase), 1x venus E (V151; 3 fases), HW P1, sagemcom T211 - updated 13MAY25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 12:15
vinom schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:20:
Support is niet zo snel als een paar dagen terug. 2 dagen terug firmware voor de tweede aangevraagd, maar nog geen reactie. Anderen hem wel al eerder gehad? De eerste was binnen 8 uur geregeld.
Eergisteren 3 vragen gesteld. Gisteren er ook 1. Nog geen antwoord. Hebben het nu vast ook drukker dan normaal ;)

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
[...]

Dat zou wel heel vreemd zijn, want naar aanleiding van mijn 'overshoot post' wordt hier gezegd dat die verbeterd is in o.a. 149 en 151. Maar dat zou dan dus ook betekenen dat je die ook niet verbeterd gaat krijgen als je maar 1 MT hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Losballos2005 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:26:
Iedereen gefiliciteerd met de nieuwe accu.

Zelf wacht ik nu bijna 3 maanden op een vervangende accu maar ze geven maar niet thuis!? Zijn er anderen waar dit zo beroerd gaat?
moet je helaas regelen tussen je leverancier en marstek.eu. kunnen wij helaas niet helpen. Blijven pushen en actief opvolgen.

doet me denken aan die zeer recente post hier met die Youtube, wij hebben er 500 in bulk aangekocht rechtstreeks en voorbij de EU distributie en daardoor geven we jullie een lagere prijs... ja tot er eens iets mis is metd at ding en de garantie miserie kan beginnen. goedkoop kan ook duurkoop worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Falkor73 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:40:
[...]

Eergisteren 3 vragen gesteld. Gisteren er ook 1. Nog geen antwoord. Hebben het nu vast ook drukker dan normaal ;)
kan je je al eens afvragen waarom je 3 +1 vragen open hebt. ik heb er nog geen 3 op de gehele levensduur van mijn systeem. waarvan 1 voor de upgrade omdat ik naar 2 systemen ben gegaan en een 2e omdat de DM XS512 niet in hun ct003 support lijst staat

er bestaat ook zo iets als lezen, uitzoeken en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

eymey schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:50:
[...]

Dat zou wel heel vreemd zijn, want naar aanleiding van mijn 'overshoot post' wordt hier gezegd dat die verbeterd is in o.a. 149 en 151. Maar dat zou dan dus ook betekenen dat je die ook niet verbeterd gaat krijgen als je maar 1 MT hebt?
ik zag in overshoot toch wel een verschil met HW p1 en ct003. beide op v148. de HW p1 gaf beter resultaat.
ik zie geen verschil met v151 maar ik draai nu natuurlijk met 2*MT met de verplichte ct003 en dan verwacht ik dat het eigenljik nog iets slechter is. Ik blijf die grafieken ook niet constant controleren, het werkt en je hebt nom binnen een bepaalde marge.

het is normaal dat er een delay op zit en een reactie, ik bekijk mijn overshoot op de HW p1 als eind resultaat die met splitter ook nog steeds actief is. Voor dit type sturing moet je op een bepaald moment zeggen: ok ik neem dat erbij als zijnde "good enough"

[ Voor 7% gewijzigd door d3x op 02-05-2025 10:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:12
Poolskie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:59:
[...]

klopt, totaal 0.1kw van het grid, dit is minimaal en ben er enorm tevreden mee.
Verbruik in de nacht van 0,1 kW
Hoe lang heeft dat geduurd?
Dan weten we het verbruik in kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Als de overshoot bijvoorbeeld een probleem is, wat zeker kan bij verschillende energiemeter configuraties, zal je die 151 en 114 ook wel krijgen. Ze hebben bij mij nog nooit gezegd die krijg je niet omdat... tot nu toe altijd de gevraagde updates gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poolskie
Verbruik in de nacht van 0,1 kW
Hoe lang heeft dat geduurd?
Dan weten we het verbruik in kWh
Dat komt vooral door het verbruik in de nacht en tijdens het laden, ik heb gedurende 10 uur een overschot gehad en vermoed dat het verbruik zich vooral in de overige 14 uur heeft voorgedaan (laden van de Marstek en stand-by nacht) – zie ook de bijgevoegde grafiek van de hoofdaansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z597d2wCx9DA8UCvK97CEaNTCOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kopqbYr8LNWh2jBLUk68satF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Poolskie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:27:
[...]

Dat komt vooral door het verbruik in de nacht en tijdens het laden, ik heb gedurende 10 uur een overschot gehad en vermoed dat het verbruik zich vooral in de overige 14 uur heeft voorgedaan (laden van de Marstek en stand-by nacht) – zie ook de bijgevoegde grafiek van de hoofdaansluiting.

[Afbeelding]
Sorry maar voor de duidelijkheid, je hebt dus niet 0,1 kW verbruik gehad maar 0,1 kWh en dat is stukken beter dan 10 uur 0,1kW wat dan was het verbruik 1kWh geweest.

Klinkt een beetje zeurderig maar het maakt wel een factor 10 verschil ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Dat ziet er keurig uit! Met een 0,1KWh grid verbruik!
Daar zal menig buur jaloers op zijn!

_/-\o_ :)F :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-09 12:16

bvs

Euripides schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:23:
[...]

voor zover ik weet is dit voor iedereen die onder fluvius valt.
Fluvius doet de dataverwerking en geeft dit door aan je energieleverancier.

Ik heb geen 100% garantie dat dit zo werkt maar op basis van:
  • De data die ik uit de P1 meter zie komen
  • De 5m intervallen die homewizard hiervan maakt
  • De 15m intervallen die fluvius zelf rapporteert
maak ik op dat dit zo werkt.

Additioneel werd dit bevestigd door mijn eindfactuur vorig jaar _/-\o_

ik kan het vooralsnog niet controleren want fluvius website loopt altijd nogal een beetje achter met de data dus eerste dag met de MT's moet daar nog in verschijnen O-)
De digitale meter heeft 4 meterstanden: afname piek, afname dal, injectie piek en injectie dal. Deze tellen enkel voorwaarts (voor zover ik weet, in België). Injectie zal de injectie meterstand verhogen, maar niet de afname meterstand terugdraaien. Je zou een keer de "ruwe" meterstanden moeten bestuderen. Grafiekjes kunnen makkelijk verkeerd geinterpreteerd worden.
Tenzij jouw energieleverancier aan de hand van de kwartiergegevens alsnog "saldeert per kwartier", maar dat betwijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:08
Falkor73 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:40:
[...]

Op 1 mei zijn veel bedrijven in de EU dicht ("dag van de arbeid" -> altijd vreemd gevonden waarom dan juist vrij te krijgen _/-\o_ )

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 13:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl-05ni1kzNTzIrW290_6PcvlCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGYcq9JIbohS2AkknYP0Fn5S.jpg?f=fotoalbum_large

ik keek gisterenavond naar mijn verbruik en zag tot mijn verbazing dat de batterij s-ávonds flink aan het terugleveren was. bijvoorbeeld om 22:00 teegn de 800watt. Hij was zeker niet de nul aan het houden was, wat als gevolg ook had dat ik er ook weer niet de nacht mee door kon komen. Het was zoals altijd ingesteld op auto en ik kreeg hem enkel van dat gedrag af door een aantal keer te wisselen tussen de modus handmatig en auto. Iemand vergelijkbare ervaringen? Of een verklaring?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matrover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 09:11
https://www.marstekenergy...clid=d0a8f7aqkq1s73b76n10

Wat meer info over de nieuwe producten, er worden 3 producten aangekondigd. De Venus D lijkt op een stabelbare variant op die van ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHzCaKTdqixEC1G2TSipLsQyBjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GgEhLwEMa1iBSQeUZTDuan9U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKUSIOu7vaMWG3Ay0_2Hxdl9Z5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/57tEW8jPwp3B5kZFy3hPS1ry.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoICrZHFxA-8M7E3yNykwC5kC5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gIz7T2UBdpdQleK1ZfMLGCAm.png?f=fotoalbum_large

Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!
matrover schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:56:

Wat meer info over de nieuwe producten, er worden 3 producten aangekondigd. De Venus D lijkt op een stabelbare variant op die van ons.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus zelfde functie als onze maar dan met solar
Want lees bidirectionle inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
d3x schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:01:
[...]

ik zag in overshoot toch wel een verschil met HW p1 en ct003. beide op v148. de HW p1 gaf beter resultaat.
ik zie geen verschil met v151 maar ik draai nu natuurlijk met 2*MT met de verplichte ct003 en dan verwacht ik dat het eigenljik nog iets slechter is. Ik blijf die grafieken ook niet constant controleren, het werkt en je hebt nom binnen een bepaalde marge.

het is normaal dat er een delay op zit en een reactie, ik bekijk mijn overshoot op de HW p1 als eind resultaat die met splitter ook nog steeds actief is. Voor dit type sturing moet je op een bepaald moment zeggen: ok ik neem dat erbij als zijnde "good enough"
Uiteraard is er een keer een moment van "good enough".

Maar 's nachts nog steeds 70-90 W uit het net importeren omdat mijn enige 'meter' waarop de Marstek enigzins stabiel z'n werk doet een offset van 50--70 Watt heeft, vind ik toch niet 'good enough' :)

Ik denk dat ik toch eens een goede P1 splitter ga aanschaffen en dan ook de CT003 in gebruik nemen, als ik de resultaten met de B2500 emulator niet stabiel krijg. Dan heb ik wel slechts elke 10 seconden een update, plus dan mogelijk een iets slechtere overshoot. Maar ik denk dat dat nog altijd beter is dan een constante ongunstige offset van 50-70 watt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 16:43
Ik overweeg om een Shelley Pro 3EM te laten installeren om stabiel gebruik te kunnen maken van de batterij. Zowel de HW P1 meter (werkte prima voor 5 weken, verbinding weg afgelopen week 's nachts, heb hem opnieuw kunnen koppelen maar blijft nu in "diagnose bezig" hangen en ziet alleen de waarde die de Venus geeft) als de CT03 meter (krijg ik gekoppeld, ziet van de 3 fasen alleen totaal - geen bezwaar - maar na configureren verbreekt deze de verbinding na een tijdje (CT logo niet meer groen) dus is onbetrouwbaar voor me) zijn niet stabiel.
1 Batterij: V149
CT003: V110
App: V 1.6.34 (iOS)

Ik heb dan iemand nodig om die Shelley in te bouwen in de meterkast want dat kan ik zelf niet (iemand in de buurt - Oost-Groningen - die dit zou willen doen?). Wat zouden de kosten daarvan ongeveer zijn? Ik vraag me ook af of er nog plek is in mijn meterkast om die Shelley in te bouwen. Kan iemand dat zo zien op mijn foto?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwPWKqGWYNal1inSqIyICd8HLuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QC9ktFIafC3xJcLLse3Lk73V.jpg?f=fotoalbum_large

Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:31:
[...]

Sorry maar voor de duidelijkheid, je hebt dus niet 0,1 kW verbruik gehad maar 0,1 kWh en dat is stukken beter dan 10 uur 0,1kW wat dan was het verbruik 1kWh geweest.

Klinkt een beetje zeurderig maar het maakt wel een factor 10 verschil ;)
Hier 120wh terug geleverd door de accu's vanaf einde zo'n gisteren avond tot dese morgen

En 170 watt verbruik kver die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

eymey schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:01:
[...]

Maar 's nachts nog steeds 70-90 W uit het net importeren omdat mijn enige 'meter' waarop de Marstek enigzins stabiel z'n werk doet een offset van 50--70 Watt heeft, vind ik toch niet 'good enough' :)

Ik denk dat ik toch eens een goede P1 splitter ga aanschaffen en dan ook de CT003 in gebruik nemen, als ik de resultaten met de B2500 emulator niet stabiel krijg. Dan heb ik wel slechts elke 10 seconden een update, plus dan mogelijk een iets slechtere overshoot. Maar ik denk dat dat nog altijd beter is dan een constante ongunstige offset van 50-70 watt :)
HW P1 splitter werkt perfect, ik heb wel de 5v voeding op de CT003 gezet als extra, op die splitter zit nu bij mij HW p1 en Ct003 actief.

[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 02-05-2025 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

@metam dat met die fasen had ik ook. Som van de fase klopte maar zag niet op welke fase(1 fase). Bij update naar 117, detecteerrd die wel juist.

En ja er is nog plaats om een Shelly in the bouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:09
matrover schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:56:

Blijkbaar wel geen pure retrofit omvormer die stapelbaar is. Al kan je men daar precies wel ook voor gebruiken (in tegenstelling tot de Jupiter).

Vrees ook wel dat de prijzen stuk duurder gaan zijn dan de Venus/Jupiter.

[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 02-05-2025 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
metam schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:04:
Ik overweeg om een Shelley Pro 3EM te laten installeren om stabiel gebruik te kunnen maken van de batterij. Zowel de HW P1 meter (werkte prima voor 5 weken, verbinding weg afgelopen week 's nachts, heb hem opnieuw kunnen koppelen maar blijft nu in "diagnose bezig" hangen en ziet alleen de waarde die de Venus geeft) als de CT03 meter (krijg ik gekoppeld, ziet van de 3 fasen alleen totaal - geen bezwaar - maar na configureren verbreekt deze de verbinding na een tijdje (CT logo niet meer groen) dus is onbetrouwbaar voor me) zijn niet stabiel.
1 Batterij: V149
App: V 1.6.34 (iOS)

Ik heb dan iemand nodig om die Shelley in te bouwen in de meterkast want dat kan ik zelf niet (iemand in de buurt - Oost-Groningen - die dit zou willen doen?). Wat zouden de kosten daarvan ongeveer zijn? Ik vraag me ook af of er nog plek is in mijn meterkast om die Shelley in te bouwen. Kan iemand dat zo zien op mijn foto?[Afbeelding]
Hoewel het niet je vraag is wil ik je wel wat mogelijke overwegingen meegeven...

Ik overweeg om een Shelley Pro 3EM te laten installeren om stabiel gebruik te kunnen maken van de batterij.

Als je in de toekomst meerdere batterijen slim wil gaan gebruiken kan dit een belemmering worden.

De CT03 meter (krijg ik gekoppeld, ziet van de 3 fasen alleen totaal - geen bezwaar - maar na configureren verbreekt deze de verbinding na een tijdje (CT logo niet meer groen) dus is onbetrouwbaar voor me) zijn niet stabiel.

De communicatie van je App is niet de communicatie tussen de CT003 en je batterij! Er zit in de communicatie met je app geen zogeheten 'heartbeat' ingebouwd...

Vraag om v114 en kijk bekijk het dan nog eens. Kijk over een periode van 24u hoe de CT003 zich gedraagt

Mocht je dan toch wegens een 'trage' energiemeter een andere CT willen overweeg de CT002!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euripides
bvs schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:42:
[...]

De digitale meter heeft 4 meterstanden: afname piek, afname dal, injectie piek en injectie dal. Deze tellen enkel voorwaarts (voor zover ik weet, in België). Injectie zal de injectie meterstand verhogen, maar niet de afname meterstand terugdraaien. Je zou een keer de "ruwe" meterstanden moeten bestuderen. Grafiekjes kunnen makkelijk verkeerd geinterpreteerd worden.
Tenzij jouw energieleverancier aan de hand van de kwartiergegevens alsnog "saldeert per kwartier", maar dat betwijfel ik.
je moet me echt niet geloven en ik kan sowieso niet oordelen over hoe het in nederland verloopt maar voor een belg (of eigenlijk vlaming) is dit op deze moment gewoon hoe het werkt.

Je hebt gelijk dat de de digitale meter deze vier standen heeft en nergens heb ik geclaimd dat deze zouden terugtellen.

Wat er wel gebeurt is dat er door de netbeheerder (Fluvius voor mij dus) een rekenkundig gemiddelde van deze meterstanden gemaakt wordt en de factuur wordt bepaald op dit rekenkundig gemiddelde en niet de ruwe data vanuit je meter.

Het is deze beslissing aan de kant van de netbeheerder die er voor zorgt dat je dus daadwerkelijk niet NOM op de seconde moet hebben en vooralsnog NOM op het kwartier goed genoeg is. Fluvius gaat je dit echt niet vertellen btw maar het werkt gewoon echt wel.

zoals ik ook al aangaf heb ik daadwerkelijk de ruwe data bekeken deze sluis ik namelijk sowieso al direct door naar app.energyid.eu/ en ik heb deze afgetoetst gehad tegen de officieel gerapporteerde kwartier data van mijn.fluvius.be.
Die waarden komen niet 100% overeen wat waarschijnlijk komt door een licht verschoven startpunt van averaging maar liggen zo dicht bij elkaar dat ik er wel overtuigd van ben dat het in België (aleja vlaanderen) op deze moment zo werkt.

Zouden ze dit anders kunnen doen? Natuurlijk, het is vandaag de dag enkel niet het geval en dus klopt het dat voor nu we hier in Vlaanderen in principe een terugdraaiende teller op kwartierniveau hebben (vond ik wel zo mooi beschreven van jou :D)

Again, ik kan niet zeggen of dit in NL al dan niet ook opgaat hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Euripides
eymey schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:01:
[...]

Misschien ook proberen om update naar V151 aan te vragen?

Als ik het goed heb draaide deze ook nog iets beter NOM voor degene waar dit eerder niet het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teof95
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-05 23:05
Hallo allemaal,

Sorry for writing in English. My Dutch is still in primitive stage. I have been reading the forum in the last 3 months when I bought my first Venus E battery 5 Kwh. I had it with home wizzard P1 and it worked just fine.
Last week I bought a new Venus E 5Kwh but since then I cannot make the batteries work together. They batteries constantly charging and discharging to each other. I have switched to the CT0003 with V110 firmware but the issue remains the same. I have tried to upgrade the firmware but app says that there is no update. I see here in the forum some people say to use the Shelly Pro 3EM and some are using the CT0002?

I have 2 batteries on single phase (I do not have 3 phase). Can someone help me to understand what would be the best solution to make it work?

Thank you in advance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
d3x schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:10:
[...]

HW P1 splitter werkt perfect, ik heb wel de 5v voeding op de CT003 gezet als extra, op die splitter zit nu bij mij HW p1 en Ct003 actief.
Ik heb voor ongeveer hetzelfde geldt de actieve P1-splitter van www.smart-stuff.nl besteld. :)

Hier komen dan een p1-dongle van dezelfde maker te hangen, de Tibber Pulse en de CT003
Euripides schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:30:
[...]

Misschien ook proberen om update naar V151 aan te vragen?

Als ik het goed heb draaide deze ook nog iets beter NOM voor degene waar dit eerder niet het geval was.
Yep, Ik sta al in de Feedback backlog van Marstek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Euripides
teof95 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:37:
Hallo allemaal,

Sorry for writing in English. My Dutch is still in primitive stage. I have been reading the forum in the last 3 months when I bought my first Venus E battery 5 Kwh. I had it with home wizzard P1 and it worked just fine.
Last week I bought a new Venus E 5Kwh but since then I cannot make the batteries work together. They batteries constantly charging and discharging to each other. I have switched to the CT0003 with V110 firmware but the issue remains the same. I have tried to upgrade the firmware but app says that there is no update. I see here in the forum some people say to use the Shelly Pro 3EM and some are using the CT0002?

I have 2 batteries on single phase (I do not have 3 phase). Can someone help me to understand what would be the best solution to make it work?

Thank you in advance
your current firmwares aren't capable to properly take advantage of two batteries.
you should request updates to V151 (batteries) and V114 i believe (do a search to check) for the CT003 via the support option in the app.

In the mean time you may want to define a manual scheme for one of those batteries. this will create a semi stable situation where the other battery can do it's work properly to keep your measurements around 0.

What i did for instance is
00:00 up to 07:00 - discharge at 150W (which is 50-100W below my normal usage in this window)
10:00 up to 16:00 - charge at 2000W (could be faster; could be slower, up to you to decide and should be based on your solar panel config and performance)
20:00 up to 23:59 - discharge at 300W (which is 100-300W below my normal usage in this window)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Kan dit beter geconfigureerd worden in HA dat iemand weet?
Ik wil eigenlijk gewoon mijn 2de batterij als batterij hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoQRUgxo7uUtZiEwHlYZtGXzJX4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2J4AQ4PYEwdqXPzsxexCu7Fi.png?f=user_large

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
teof95 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:37:
Hallo allemaal,

Thank you in advance
Just use Google translate, >:)

Sorry dat ik in het Engels schrijf. Mijn Nederlands is nog primitief. Ik heb de afgelopen 3 maanden het forum gelezen toen ik mijn eerste Venus E-accu van 5 kWh kocht. Ik had hem met Home Wizard P1 en het werkte prima.
Vorige week heb ik een nieuwe Venus E van 5 kWh gekocht, maar sindsdien kan ik de accu's niet meer met elkaar laten werken. De accu's laden en ontladen constant. Ik ben overgestapt op de CT0003 met V110-firmware, maar het probleem blijft hetzelfde. Ik heb geprobeerd de firmware te updaten, maar de app geeft aan dat er geen update is. Ik zie hier op het forum dat sommige mensen de Shelly Pro 3EM gebruiken en anderen de CT0002?

Ik heb 2 accu's op één fase (ik heb geen driefase). Kan iemand me helpen begrijpen wat de beste oplossing is om het te laten werken?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maarten69 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:42:
Kan dit beter geconfigureerd worden in HA dat iemand weet?
Ik wil eigenlijk gewoon mijn 2de batterij als batterij hebben:
[Afbeelding]
Je hebt je wasmachine de hele tijd onder spanning staan?.
12,6 watt stabdby verbruik voor grootste deel van de week niks te staan doen tikt uiteindelijk wel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teof95
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-05 23:05
Euripides schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:42:
[...]

your current firmwares aren't capable to properly take advantage of two batteries.
you should request updates to V151 (batteries) and V114 i believe (do a search to check) for the CT003 via the support option in the app.

In the mean time you may want to define a manual scheme for one of those batteries. this will create a semi stable situation where the other battery can do it's work properly to keep your measurements around 0.

What i did for instance is
00:00 up to 07:00 - discharge at 150W (which is 50-100W below my normal usage in this window)
10:00 up to 16:00 - charge at 2000W (could be faster; could be slower, up to you to decide and should be based on your solar panel config and performance)
20:00 up to 23:59 - discharge at 300W (which is 100-300W below my normal usage in this window)
Bedankt voor je reactie. Ik zal de update via de app aanvragen, maar weet je of de CT0002 of de Shelly EM beter werken? Is het de moeite waard om een ​​van die twee te installeren of alleen de CT0003 te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:08

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

SadisticPanda schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:53:
Hm2mqtt installeren.
Enkel devicetype: HWG-50 en deviceId MAC van de batterij gebruiken gebruiken (die je in vorige stap hebt, niet de wifi Mac). De rest afblijven. Ook starten.
Hier werkt hij nu ook, maar zie wel een typfout in je beschrijving ;)
HMG-50 moet het zijn ipv HWG-50. Kreeg een type onbekend error in de log.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:18
SadisticPanda schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:53:
[...]

Heb het gevonden:
(Ik ga er van uit dat je al werkende mosquitto hebt draaien)
Alle marstek Mqtt verwijderen

Relay addon installeren.
Configuratie. Inverted aanzetten. En dan onder advanced username en paswoord instellen. De rest leeg laten of standaard. (Ook de devices box)
Starten en in logboek kijken wat het Mac is van de batterij (en niet zoals ik de ct kopiëren)

Hm2mqtt installeren.
Enkel devicetype: HWG-50 en deviceId MAC van de batterij gebruiken gebruiken (die je in vorige stap hebt, niet de wifi Mac). De rest afblijven. Ook starten.

Dan kan je onder apparaten -> Mqtt je marstek zien staan. Normaal met alle vakken beschikbaar maar meeste onbekend. Na enkele minuten wordt dit wel ingevuld.

Zo werkte het bij mij :-)
Bij mij blijft alles op Unavailable staan. Heb het een paar keer opnieuw geconfigureerd.
Nu lijkt het erop dat Hame al de berichten versleuteld heeft waardoor Hame-relay niet meer werkt, maar het is mij niet duidelijk of dit ook voor de Venus het geval is.

https://github.com/tomquist/hame-relay/issues/26

Werkt Hame-Relay bij jou wel nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euripides
teof95 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik zal de update via de app aanvragen, maar weet je of de CT0002 of de Shelly EM beter werken? Is het de moeite waard om een ​​van die twee te installeren of alleen de CT0003 te updaten?
Kan ik je niet vertellen maar waarom iets nieuw kopen als het met een simpele update misschien al geregeld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Is dat 0,1 kWh op 24h??? Stop dan met zagen, dat is meer dan perfect,.👌

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Maxwp schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:01:
[...]
Je hebt je wasmachine de hele tijd onder spanning staan?
Nee, die is met een wasje bezig. Denk net even stilstaande trommel...

[ Voor 18% gewijzigd door Maarten69 op 02-05-2025 12:43 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Euripides
om een laatste keer terug te komen op dat standby verbruik:
lijkt erop dat (voor mij at least) dit gerelateerd is aan manueel vs auto mode

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZDiSL2OBqqURmX_zuZbH3cwZVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7AqzITSKbuu6xjVj6JlZ8NE.jpg?f=fotoalbum_large

MT2 staat standaard op manueel
MT5 staat standaard op auto

MT5 heeft deze ochtend even op manueel gestaan omdat ik even wat hiccups had met zijn connectie (was het dichtste accespoint kwijt precies en deed wat moeilijk; nu weer in orde). Tijdens dat deze op manual stond was het verbruik 7W (SOC approx 40%).
Nu deze terug op auto staat en vol zit is het weer perfect 0W

MT2 ook even op auto gezet en dan krijgen we het volgende

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzZp8NIpkFFwpu7D228QgpwEEvg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JAdwuihPbuHnK7ODlznBNddG.jpg?f=user_large

Dat had ik precies nog niet teruggevonden in mijn search dus bij deze :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We gaan ons toch niet druk maken over 5w hoop ik. Dat is over 24h : 120 wh, dus 0,12 kWh of 3 cent…

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euripides
DSSW schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:30:
We gaan ons toch niet druk maken over 5w hoop ik. Dat is over 24h : 120 wh, dus 0,12 kWh of 3 cent…
Absoluut niet hoor.
Zoals aangehaald in mijn initiele post hierover was het gewoon iets dat me opgevallen was als verschil tussen de twee units die ik heb.

Bij deze is er iets meer duidelijkheid wanneer je dit al dan niet ziet.

Verder boeit het me helemaal niet want dan zou ik héél wat zaken ook van de stroom moeten halen als ik van huis ga of naar bed ga en daar ga ik ook helemaal niet mee beginnen :P

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Sow, tv ophangbeugel werkt dus. 20 euro op bol.

Hier is de link voor de geintresseerden:

https://www.bol.com/be/nl...CrlJbw.4_7.8.ProductTitle

Afstandsblokje op zich niet nodig want beugel heeft toch genoeg steun. Wel stevig ding. Batterij hangt muurvast. Aanhangen op mijn eentje was wel wat heffen, zullen we morgen wel voelen in de rug. Ding weegt evenveel als mij. (Gelukkig nieuw model en kilo lichte🥵r).

Alle bijhorende bouten passen gewoon. Zit zelfs waterpasje bij :+ Enkel de pluggen(Fischer!), vond ik wat aan korte kant. Goed voor in beton of baksteen, maar aangezien het hier om snelbouw gaat, toch maar langer model gekozen die ik nog liggen had.

Afstand is alles bijeen komt de voorkant van de marstek ongeveer 25.5cm van de muur nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idz1TGFNWV2liMZ68oDyV6uKkhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRcJWyzNeBdo3ckTg36CUi1k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKZuvpKfJ2fCeAZf-RuxxDXBILU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Gb2OWaIVdJYHz3bM5rcFVhE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsr8pxVB97mVCBCIIzUVS875bSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDOKIpRP13x3VrP2xYgloFfr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpomLvSkuAqCHY_mqD7zalzvsMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMoivvZdeQxCWp4nHg3RYhPQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door SadisticPanda op 02-05-2025 14:17 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:09
Goed gevonden, heb je toevallig bol link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:07:
Goed gevonden, heb je toevallig bol link?
Heb post upgedated met de link, daarmee blijft alle info wat samen.

@Juicie , had typfoutje gemaakt. WAs aan het posten vanop gsm.

Type moete HMG-50 zijn en niet HWG-50.

[ Voor 19% gewijzigd door SadisticPanda op 02-05-2025 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:18
SadisticPanda schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:13:
[...]

@Juicie , had typfoutje gemaakt. WAs aan het posten vanop gsm.

Type moete HMG-50 zijn en niet HWG-50.
Die had ik inderdaad al gezien meer het werkt nog steeds niet. Ik ga maar even verder zoeken :) of toch maar via de modbus werken.

Update:

Ik heb het werkend O+ ik had zowel Hame-relay als hm2mqtt geconfigureerd met de 22 character lange Device ID. Maar Hame-relay moet dus de lange Device ID zijn en hm2mqtt de kortere MAC ID. Dat was mij niet helemaal duidelijk 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Juicie op 02-05-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skeletje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:00
Twee dagen later dan planning vanmorgen rond 09:00u dan eindelijk de batterij binnengekregen. Aansluiten van de spullen geen probleem maar de CT003 V107 krijgt geen waarden door van mijn slimme meter Kaifa MA304 e0079 SMR5.5. Flatliner.
Mijn SmartGateway P1 meter daarentegen doet het prima.
Maakt niet uit of ik de CT003 aansluit via de actieve Homewizard P1 splitter of rechtstreeks op de meter. En in beide gevallen met de meegeleverde voeding op de CT003.
Opvallende is dat aangesloten op de HW splitter de witte led bij betreffend HW splitter poortje geheel niet knippert. Lijkt dus totaal geen sprake van communicatie. Verder lijkt de CT003 wel gewoon goed te werken.
Via de ondersteuning in de app gevraagd of ik wellicht nieuwere CT003 firmware nodig heb/kan krijgen maar twijfel of dat gaat werken. Heb hier nl. een post van iemand voorbij zien komen waarbij deze combi wel gewoon werkt.
Al met al niet een geweldig begin.

Iets anders, mijn Ubiquity spullen vertellen mij dat de Marstek Venus op Wifi 3 (802.11g) praat, de CT003 op Wifi 4 (802.11n). Kan natuurlijk maar Wifi 3 i is niet meer van deze tijd wat mij betreft.

[ Voor 27% gewijzigd door skeletje op 02-05-2025 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 20:18
UPDATE voor de Belgen. (Fluvius)

Dag Tweakers, vandaag mijn Homewizard geinstalleerd, update gedaan en heel even bleef deze groen branden om vervolgens continue rood te blijven branden. -> contacteer netbeheerder/P1 poort data.

Ik dacht, kapotte poort want vorige maand na installatie van de DM heb ik gelijk het proces doorlopen van aanmelding, P1 te activeren en de premie aan te vragen via 'mijn Fluvius'.
Helpdesk gebeld en na enkele diagnoses via telefoon en het systeem hebben ze gezien dat mijn P1 poort terug rood stond en niet actief was...Zelf aangelogd en inderdaad, deze stond hier bij mij ook terug rood hoewel ik deze 100% zeker actief had, zelfs pagina's opgeslagen in mijn favorieten.

Soit, normaal gezien binnen de 3 dagen zou deze moeten geactiveerd worden.

Dus voor de Belgen, dubbelcheck deze instelling in 'mijn fluvius' aub.

Opmerking: de HW p1 doet helemaal niks, de CT003 krijgt wel degelijk gedurende enkele seconden data door waardoor je op t verkeerde been wordt gezet.

Update volgt..
Cheers!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:39
DePrutser schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:47:
[Afbeelding]

[...]

Inmiddels ontvangen en omgebouwd. Past helaas net niet. Moest even de drempel 3 nokjes iets inkorten. Nu past het.

Als je deze besteld dan zou het moeten passen zonder aanpassing.
Link:

https://www.reichelt.com/...CTYPE=private&LANGUAGE=nl
Heb die uit jouw linkje besteld maar die past dus niet helaas. Dan maar een rechte stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
skeletje schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:57:
Twee dagen later dan planning vanmorgen rond 09:00u dan eindelijk de batterij binnengekregen. Aansluiten van de spullen geen probleem maar de CT003 V107 krijgt geen waarden door van mijn slimme meter Kaifa MA304 e0079 SMR5.5. Flatliner.
Mijn SmartGateway P1 meter daarentegen doet het prima.
Maakt niet uit of ik de CT003 aansluit via de actieve Homewizard P1 splitter of rechtstreeks op de meter. En in beide gevallen met de meegeleverde voeding op de CT003.
Vreemd! Hier ook de Kaifa MA304 e0079 SMR5.5 .

Bij mij werkt de CT003 prima zonder externe voeding.
Ook de HW splitter heeft geen voeding en de HW P1 zelf ook niet.
Dus alles draait sinds het begin (twee weken geleden) probleemloos op voeding vanuit de Kaifa.

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 20:18
pms1 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Dus alles draait sinds het begin (twee weken geleden) probleemloos op voeding vanuit de Kaifa.
even inpikken.. Mijn HW p1 meter geeft ook niet thuis zonder extra voeding. Zie hierboven dat mijn p1 poort niet meer actief was. Geen idee of de HW binnne enkele dagen wel werkt zonder extra voeding.

Cheers!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skeletje
pms1 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:33:
[...]

Knippert het HW splitter poort ledje waar de CT003 op aangesloten is bij jou? Bij mij nl. niet en daar heb ik mijn bedenkingen bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:34
Euripides schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:55:
om een laatste keer terug te komen op dat standby verbruik:
lijkt erop dat (voor mij at least) dit gerelateerd is aan manueel vs auto mode

[Afbeelding]

MT2 staat standaard op manueel
MT5 staat standaard op auto

MT5 heeft deze ochtend even op manueel gestaan omdat ik even wat hiccups had met zijn connectie (was het dichtste accespoint kwijt precies en deed wat moeilijk; nu weer in orde). Tijdens dat deze op manual stond was het verbruik 7W (SOC approx 40%).
Nu deze terug op auto staat en vol zit is het weer perfect 0W

MT2 ook even op auto gezet en dan krijgen we het volgende

[Afbeelding]

Dat had ik precies nog niet teruggevonden in mijn search dus bij deze :p
Zie deze post

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:43
RF1000 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Heb die uit jouw linkje besteld maar die past dus niet helaas. Dan maar een rechte stekker.
Dat is ook een ander type stekker. Je moet een Betteri BC01 hebben.

Ik meen wel dat het stekkerdeel van de Betteri in de haakse behuizing van die stekker zou passen, waardoor je dus een haakse stekker kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Snap er helemaal niks meer van. Vandaag mijn 2e batterij van duramotion binnen gekregen.
Uitgepakt en inderdaad de versie 2 zonder muurbeugel. Heb hem gelijk in de schuur gezet en aangesloten. Werkt meteen. Gelijk op selfconsumptie gezet. En ja hoor. Firmware is v148 dus kon hem niet verbinden met mijn ct002. Die is al fw v118.
Dus p1 meter van HW genomen. En de update naar fw v151 gevraagd.

Ik dacht dat @SatScan zei dat je de update pas krijgt als je 2 batterijen hebt. De eerste batterij van smart-charged die al weken staat te wachten op vervanging stond uit. Al vaak geprobeert om hem weer aan te zetten, maar hij bleef dood.

Ik heb hem verwijderd uit de app en opnieuw toegevoegd (dit kad ik al tig x gedaan) En waarempel hij begint te werken. Ik snap er echt helemaal niks meer van.

Ik heb alle modussen nu geprobeert en hij werkt gewoon weer.

Heb voor beide batterijen fw v151 aangevraagd en als die binnen is gaan weer verder met testen.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houtje01 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:46:
Snap er helemaal niks meer van. Vandaag mijn 2e batterij van duramotion binnen gekregen.
Uitge-akt en inderdaad de versie 2 zonder muurbeugel. Heb hem gelijk in de schuur gezet en aangesloten. Werkt meteen. Gelijk op selfconsumptie gezet. En ja hoor. Firmware is v148 dus kon hem niet verbinden met mijn ct002. Die is al fw v118.
Dus p1 meter van HW genomen. En de update naar fw v151 gevraagd.

Ik dacht dat @SatScan zei dat je de update pas krijgt als je 2 batterijen hebt. De eerste batterij van smart-charged die al weken staat te wachten op vervanging staond uit. Al vaak geprobeert om hem weer aan te zetten, maar hij bleef dood.

Ik heb hem verwijderd uit de app en opnieuw toegevoegd (dit kad ik al tig x gedaan) En waarempel hij begint te werken. Ik snap er echt helemaal niks meer van.

Ik heb alle modussen nu geprobeert en hij werkt gewoon weer.

Heb voor beide batterijen fw v151 aangevraagd en als die binnen is gaan weer verder met testen.
Goed nieuws... 2de binnen en werkend schijnbaar.

Voor een juiste/slimme werking met 2 of meer batterijen is volgens MT v151 en voor CT003 114 nodig
Je kunt ten alle tijden de nieuwste firmware aanvragen ook met 1 batterij. Ze hebben bij mij nog nooit een update geweigerd om een of andere reden. Dus dat had je verkeerd begrepen _/-\o_

Succes, hier draaien ze saampjes *; als een terrasje zonnetje... :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
skeletje schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:46:
[...]

Knippert het HW splitter poort ledje waar de CT003 op aangesloten is bij jou? Bij mij nl. niet en daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Heb een video gemaakt:

Kaifa MA304 met HW splitter, Hw-P1, Marstek CT003 en Plugwise

Splitter van links naar rechts: Kaifa, HW-P1, CT003, Plugwise.

[ Voor 7% gewijzigd door pms1 op 02-05-2025 17:04 ]

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
SatScan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:50:
[...]

Goed nieuws... 2de binnen en werkend schijnbaar.

Voor een juiste/slimme werking met 2 of meer batterijen is volgens MT v151 en voor CT003 114 nodig
Je kunt ten alle tijden de nieuwste firmware aanvragen ook met 1 batterij. Ze hebben bij mij nog nooit een update geweigerd om een of andere reden. Dus dat had je verkeerd begrepen _/-\o_

Succes, hier draaien ze saampjes *; als een terrasje zonnetje... :9B
Ok dat heb ik dan verkeerd begrepen. Maar vreemde is nog steeds dat de eerste batterij wekenlang niet meer aan de praat te krijgen was, en nu ineens na weer een x verwijderen en installeren het ineens weer doet.

Rare jongens die Chinezen

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Telkens de CT003 gescand wordt pinkt het ledje op de splitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:43
[...]

Probeer eens een ander poortje. Ik had ook dat op sommige poorten het niet werkte, hij hoort wel te knipperen (zoals in de video).

Heb hier nu overigens de voeding van de CT003 aan de splitter gehangen, die nu de al bestaande P1 stick en de CT003 gewoon weet te voeden, voorlopig gaat het goed (al is het wel het eerste waar ik in duik als er problemen zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

TIP1 zie TS. Daar staat dat het uitmaakt hoe de volgorde in de P! splitter is voor een stabiele werking!
TIP2 gebruik altijd de externe voedingen en pas na een aantal weken goed functioneren kun je het proberen per apparaat zonder de externe voeding.
TIP3 Probeer dan ook of alles weer opstart als je de kabel in de P1 poort van de energiemeter even loskoppelt en weer aansluit. Opstarten kost nomaliter meer vermogen...

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@skeletje Maar jij had al gezegd dat de CT003 met voeding direct op de P1 ook al niet werkt toch? Dan zou ik eerst proberen dat op te lossen voordat je je gaat verdiepen in splitters en voeding etc.

En heb je al gekeken of client isolation niet aanstaat op dit netwerk? Dus geen gastnetwerk o.i.d. gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door pascallj op 02-05-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
Maakt het nog uit hoe en waar je de antenne van de CT003 plaatst? Mn batterij v151 op NOM krijgt hele vreemde waardes van de CT003 (v107). Volle bak zijn en dan ook nog eens 2000W ontladen. Gevolg; die 2 opgeteld worden teruggeleverd. Vreemd.

Tot vanochtend draaide eea probleemloos op mn HW P1 meter maar aangezien vandaag mn 2e geleverd is de CT003 er alvast tussen gezet.

(De 2e staat op manueel en is nu 100%)

(V151 en v114 zijn uiteraard aangevraagd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RF1000 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:07:
Maakt het nog uit hoe en waar je de antenne van de CT003 plaatst? Mn batterij v151 op NOM krijgt hele vreemde waardes van de CT003 (v107). Volle bak zijn en dan ook nog eens 2000W ontladen. Gevolg; die 2 opgeteld worden teruggeleverd. Vreemd.

Tot vanochtend draaide eea probleemloos op mn HW P1 meter maar aangezien vandaag mn 2e geleverd is de CT003 er alvast tussen gezet.

(De 2e staat op manueel en is nu 100%)

(V151 en v114 zijn uiteraard aangevraagd)
Ik vermoed dat dit ook gewoon wachten wordt op v114 voor de CT. In dit topic al genoeg gelezen dat v114 niet samenwerkt met iets anders dan v151, maar dat werkt misschien ook de andere kant op. En tot die tijd nog maar even bij de HW P1 blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
Kan ik wel naar de HW p1 schakelen en krijgt de niet gebruikte ct003 dan nog wel de update?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skeletje
pms1 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Heb een video gemaakt:

Kaifa MA304 met HW splitter, Hw-P1, Marstek CT003 en Plugwise

Splitter van links naar rechts: Kaifa, HW-P1, CT003, Plugwise.

[YouTube: Kaifa MA304 met HW splitter, Hw-P1, Marstek CT003 en Plugwise]
Onbegrijpelijjk. Voeding van de splitter en de CT003 af. CT003 vervolgens even los van de splitter, een paar minuten wachten, aansluiten en ook opnieuw toevoegen aan de app. Led poort van de CT003 op de splitter knippert nu ook! En ik zie data in de app. Eerste horde genomen. Volgende, koppelen aan de Venus lukt nog niet. Nu echter even geen tijd meer. Iedereen dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterG88
  • Laatst online: 23:08
SatScan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:20:
[...]

m2c
bruneelm schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:11:
[...]

Dat zou ideaal zijn voor de BE gebruikers.
Een NOM zou dan een ook een COM (Capaciteitslimiet op de meter).
Bij zonnige periodes streef je naar NOM, bij minder zonnige periodes en net afname zorg je ervoor dat je niet boven de min CAPTAR uitkomt.
CAPTAR werkt wel anders maar het is een eerste insteek om verbruikspieken op te vangen voor BE gebruikers én meet offset op te vangen.
Nog beter zou zijn dat je de offset zou kunnen beïnvloeden door SOC of zelfs timeframes.

bv als de SOC zou zakken onder een bepaalde grens, stel 20%, dat je wat zou willen reserveren om die pieken op te kunnen vangen => enkel piekshaving over te houden, maar tot op dat moment wel mooi NOM draaien.
En timeframe zou handig kunnen zijn om te anticiperen op de EV die aan het opladen is ...

[ Voor 14% gewijzigd door PeterG88 op 02-05-2025 17:27 ]

1 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:58

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

RF1000 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:31:
[...]

Je moet de binnenkant van de oude stekker gebruiken. Ik heb @SatScan de juiste stekker type doorgegeven en staat ergens hoop ik.

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Bart Bever schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:44:
[...]

even inpikken.. Mijn HW p1 meter geeft ook niet thuis zonder extra voeding. Zie hierboven dat mijn p1 poort niet meer actief was. Geen idee of de HW binnne enkele dagen wel werkt zonder extra voeding.

Cheers!
Actieve splitter, ct003 werkt, esphome p1 werkt.

Nieuwe hwp1, niks. Gewoon rode cirkel. Poort staat nog aan op mijn fluvius. Groen (anders zouden de andere ook niet werken).

Je kan op de meter zelf ook kijken of P1 aan staat. Staat driehoekje boven P1 zoals het aan staat

Hwp1 rechtsreeks in de meter helpt ook niet -_-/2e hw P1 van mijn ouders werkt ook niet. Gadver.

Wat een prutsding...

[ Voor 10% gewijzigd door SadisticPanda op 02-05-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
Kan je hem wel selecteren? Indien nee dan eerst alle HW componenten in je netwerk even uitzetten dan vind ie hem direct

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DePrutser schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:29:
[...]

Je moet de binnenkant van de oude stekker gebruiken. Ik heb @SatScan de juiste stekker type doorgegeven en staat ergens hoop ik.
Ja hoor pag. nr 3 van pinned berichten.. dat tweakers geen zin hebben om de TS en de pinned berichten even door te bladeren...

_/-\o_ 7(8)7 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skeletje
Na veel 5'en en 6'en de CT003 zover gekregen dat hij P1 waarden doorkrijgt. Vervolgens ook succesvol de CT003 met de batterij kunnen verbinden. Batterij staat trouwens op stand AUTO. Vervolgens gaat de batterij, terwijl mijn panelen op dat moment meer opleveren dan ik verbruik, ontladen met 800W. Sterker nog, terwijl het inmiddels donker is geworden, en mijn panelen niks meer doen, sta ik toch lekker terug te leveren. Nou ja, batterij is bijna leeg. Lijkt maar 1 stand te kennen voor ontladen, 800W. Stemt het totaal niet af op wat de CT003 op de som der fasen aan verbruik ziet.
Batterij: V148
CT003: V107
App: Meest recente uit de Android app store.
Vaste IP nummers.
Eigen Wifi netwerk op uitsluitend 2,4Ghz, en met eigen SSID.
Batterij en CT003 op hetzelfde (Ubiquity) access point.

Wat zie ik over het hoofd?
Moet ik vragen om nieuwe firmware?
Voor welke device? Of beide?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
skeletje schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:02:
Na veel 5'en en 6'en de CT003 zover gekregen dat hij P1 waarden doorkrijgt. Vervolgens ook succesvol de CT003 met de batterij kunnen verbinden. Batterij staat trouwens op stand AUTO. Vervolgens gaat de batterij, terwijl mijn panelen op dat moment meer opleveren dan ik verbruik, ontladen met 800W. Sterker nog, terwijl het inmiddels donker is geworden, en mijn panelen niks meer doen, sta ik toch lekker terug te leveren. Nou ja, batterij is bijna leeg. Lijkt maar 1 stand te kennen voor ontladen, 800W. Stemt het totaal niet af op wat de CT003 op de som der fasen aan verbruik ziet.
Batterij: V148
CT003: V107
App: Meest recente uit de Android app store.
Vaste IP nummers.
Eigen Wifi netwerk op 2,4Ghz.
Batterij en CT003 op zelfde (Ubiquity) access point.

Wat zie ik over het hoofd?
Moet ik vragen om nieuwe firmware?
Voor welke device? Of beide?
Hier sinds 28-4 MT ook met V148 + CT003 V107 probleemloos werkend. Ook met HW P1 geen enkel issue.
Toch vreemd dat er met dezelfde batterij + dezelfde FW zoveel verschillende ervaringen zijn.
Ik heb wel een afzonderlijk AP geïnstalleerd alleen voor de P1's + batterij.
AP P1 batterij Landis & Gyr staan nagenoeg naast elkaar.

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skeletje
macedpo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Hier sinds 28-4 MT ook met V148 + CT003 V107 probleemloos werkend. Ook met HW P1 geen enkel issue.
Toch vreemd dat er met dezelfde batterij + dezelfde FW zoveel verschillende ervaringen zijn.
Ik heb wel een afzonderlijk AP geïnstalleerd alleen voor de P1's + batterij.
Blijf de noodzaak tot een eigen access point een zwaktebod vinden. Geeft wel aan hoe volwassen dit Marstek product is. Maar een keer proberen kan natuurlijk geen kwaad. Slingert vast nog wel ergens wat rond in de familie. Ik ga je tip ter harte nemen. Dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skeletje schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:23:
[...]

Blijf de noodzaak tot een eigen access point een zwaktebod vinden. Geeft wel aan hoe volwassen dit Marstek product is. Maar een keer proberen kan natuurlijk geen kwaad. Slingert vast nog wel ergens wat rond in de familie. Ik ga je tip ter harte nemen. Dank je.
Jip
Hier ook niks dan gezeur met wifi

Sinds ik een eigen acccepoitn voor alleen de ct003 en accu heb wat ik zowat in martsteks ass steek wil hij het doen.
Ow ja en dan nog vind marstek dat de wifi weak is. .......
Vraag me af of de antenne wel aangesloten is

[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 02-05-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
skeletje schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:23:
[...]

Blijf de noodzaak tot een eigen access point een zwaktebod vinden.
Een haperend of slecht werkend WiFi netwerk kan je de MT niet kwalijk nemen...
Daarmee heb ik niet gezegd dat jouw WiFi netwerk niet in orde is.

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Pagina: 1 ... 139 ... 263 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.