Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Veel IoT apparatuur heeft moeite met WiFi als 2,4Ghz en 5Ghz onder dezelfde ssid beschikbaar zijn, daarom ook het beste een eigen IoT, 2,4 Only WiFi netwerk te hebben.Maxwp schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:26:
[...]
Jip
Hier ook niks dan gezeur met wifi
Sinds ik een eigen acccepoitn voor alleen de ct003 en accu heb wat ik zowat in martsteks ass steek wil hij het doen.
Ow ja en dan nog vind marstek dat de wifi weak is. .......
Vraag me af of de antenne wel aangesloten is
Specifiek bij Unifi is er ook nog de optie "Enhanced IoT Connectivity"
:strip_exif()/f/image/bqUZFUD2DY0hTGvgkRfSYyEH.png?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door bommel op 02-05-2025 23:12 ]
Net thuis van familie eventje en toch nog even tegen beter weten in de HW ingeplugd en jawel, groen licht en de P1 poort staat actief. Maar weerom geen actie vd accu. Terug naar de CT003 en zelfde verhaal... Maar.. Ik selecteer nu even de Landis+Gyr E350-SM55.0-P1 in plaats van de E360 die ik heb en jawel!SadisticPanda schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:17:
[...]
Actieve splitter, ct003 werkt, esphome p1 werkt.
Nieuwe hwp1, niks. Gewoon rode cirkel. Poort staat nog aan op mijn fluvius. Groen (anders zouden de andere ook niet werken).
Je kan op de meter zelf ook kijken of P1 aan staat. Staat driehoekje boven P1 zoals het aan staat
Hwp1 rechtsreeks in de meter helpt ook niet -_-/2e hw P1 van mijn ouders werkt ook niet. Gadver.
Wat een prutsding...
Alle data stroomt netjes binnen en de 'diagnose bezig' verandert in 'driefasensom A+B+C
Wat ik wel vreemd vind... Waarom noemt noemt jezelf bevoorraden van elektriciteit uit de accu 'verkoop-elektriciteit' ??

Even laten lopen vannacht en morgen nieuwe dag om te prutsen.
Komt wel goed maar dit verkopen als plug en play is wel heel moedig....
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Staat hier aangevinkt. Maakt zo op het eerste gezicht geen verschil.bommel schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:59:
[...]
[Afbeelding]
Afijn, gaan morgen zien wat het wordt. Batterij leeg dus kan er plat voor.
Heb ooit een TP-Link TL-WA830RE uitgeleend aan mijn zoon. Wellicht kan ik die weer losweken voor een test met een fysiek eigen "Marstek" netwerk.
Ik bedoel ik heb mijn accu vol maar ik zou het mooi vinden als hij bij voorbeeld tot 30% ontlaad tussen 19.00 en 22.00 s 'avonds zonder dat ik daar zelf steeds moet schakelen tussen manueel en auto of IA.
Die 30% lading die over blijft, vangt dan de nacht/ochtend uren weer op tot de zon weer schijnt.
raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)
:strip_exif()/f/image/jUbZ6SRnxADFJhjD9L1B8vxi.jpg?f=fotoalbum_large)
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Hier 2 homewizard alletwee rood signaal op mijn sagecom. Staat nochtans op hw site als supported, letterlijk met foto.Bart Bever schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:00:
[...]
Net thuis van familie eventje en toch nog even tegen beter weten in de HW ingeplugd en jawel, groen licht en de P1 poort staat actief. Maar weerom geen actie vd accu. Terug naar de CT003 en zelfde verhaal... Maar.. Ik selecteer nu even de Landis+Gyr E350-SM55.0-P1 in plaats van de E360 die ik heb en jawel!
Alle data stroomt netjes binnen en de 'diagnose bezig' verandert in 'driefasensom A+B+C
Wat ik wel vreemd vind... Waarom noemt noemt jezelf bevoorraden van elektriciteit uit de accu 'verkoop-elektriciteit' ??
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Even laten lopen vannacht en morgen nieuwe dag om te prutsen.
Komt wel goed maar dit verkopen als plug en play is wel heel moedig....
Support is ook hatelijk via die bot, Nuja van bit toch coupon gekregen voor 25 euro store tegoed en gratis verzending lol. Maandag wachten tot support terug is I guess.
Dat van die 3 fasen kan je oplossen door het te melden aan marstek. Krijg je nieuwe firmware en normaal ziet die dan 1 fase (bij de ct003 toch)¢
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Die is nu een dag of 3 aan het draaien en het valt mij op dat het rode Warn lampje regelmatig gaat branden. Ik hoor dan een klik en het lampje gaat dan een 10 seconden branden en reageert dan even niet. Dit gebeurd altijd als de accu vol is en stopt met laden en als deze na rust weer moet beginnen met ontladen.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Er staat firmware V148 op en APP V1.6.34
Verder moet ik wel zeggen dat het goed werkt. Het aansluiten ging ook gemakkelijk. De HW P1 werd gelijk gevonden. Ik heb net wat gesukkeld om BT te gebruiken, dit bleek te komen omdat mijn locatie op de gsm niet aanstond. Zodra dit aanstond was het eigenlijk zo gepiept.
Tijdens het ontladen voor NOM houd hij het totaal verbruik tussen de -7 en +7 met heel soms eens een uitschieter naar -25 wat volgens mij heel netjes is.
Het is in mijn ogen een goede keuze geweest om deze accu aan te schaffen i.p.v. de HW die ik eerder besteld had, en al zeker met die mooie korting die hier geregeld is.
Is mij nog niet gelukt dat werkend te krijgen. Hij leest alleen uit.NoFate schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:08:
Iemand die de hame-relay addon al geprobeerd heeft voor HA en kan vertellen of effectief het in/uitschakelen van de batterij werkt door deze bv op MAN te zetten of uit?
Via BT geen probleem, dan ziet die wifi ook. Maar anders niks
Hij verspringt dus wel. Duur alleen 10 minuten ofzo eer die Verspringt. Op gaat raar doen , geen gegevens maar 10 minuten later staat die inderdaad op manual. Btw the schakelaar verzetten van automatic naar manual doet niks. Maar als je de periodes inschakeld bovenaan doet het wel iets precies.
[ Voor 34% gewijzigd door SadisticPanda op 03-05-2025 09:33 ]
Zonde van mijn tijdbommel schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:59:
[...]
Veel IoT apparatuur heeft moeite met WiFi als 2,4Ghz en 5Ghz onder dezelfde ssid beschikbaar zijn, daarom ook het beste een eigen IoT, 2,4 Only WiFi netwerk te hebben.
[Afbeelding]
[ Voor 31% gewijzigd door DePrutser op 03-05-2025 10:32 ]
Het is friet!
Waar woon je precies?DePrutser schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:25:
[...]
Maar dat is met marstek niet het geval net als met veel iot apparatuur omdat ze alleen 2,4ghz praten. Dus die 5ghz zien ze niet. Dat vinkje doet dan ook andere dingen. Zoals prioriteren van iot pakketjes omdat die niet groot zijn maar time critical.
Nogmaals:
Meten is weten, gebruik een wifi scanner om te kijken of er geen channel overlap is en hoe goed de dekking is bij je eindgebruikers.
Goede wifi betekent niet: hij doet het prima op mijn telefoon.
Goede wifi is een goede RADIO dekking en geen channel overlap.
Hier zijn zoveel wifi channels actief dat dowat elle beschikaar kanaal 3x overlapped us
3 x reporters van buren due willekeurig wisselen de solar panelen van beide buren due wifi hebben de over en achter buren met boosters.
Het ziet hier zwart als ik de wifi scanner gebruik
Even om 151 vragen ivm warning led.hapieters schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:10:
Afgelopen woensdag is mijn accu netjes afgeleverd.
Die is nu een dag of 3 aan het draaien en het valt mij op dat het rode Warn lampje regelmatig gaat branden. Ik hoor dan een klik en het lampje gaat dan een 10 seconden branden en reageert dan even niet. Dit gebeurd altijd als de accu vol is en stopt met laden en als deze na rust weer moet beginnen met ontladen.
Verder moet ik wel zeggen dat het goed werkt. Het aansluiten ging ook gemakkelijk. De HW P1 werd gelijk gevonden. Ik heb net wat gesukkeld om BT te gebruiken, dit bleek te komen omdat mijn locatie op de gsm niet aanstond. Zodra dit aanstond was het eigenlijk zo gepiept.
Tijdens het ontladen voor NOM houd hij het totaal verbruik tussen de -7 en +7 met heel soms eens een uitschieter naar -25 wat volgens mij heel netjes is.
Het is in mijn ogen een goede keuze geweest om deze accu aan te schaffen i.p.v. de HW die ik eerder besteld had, en al zeker met die mooie korting die hier geregeld is.
Succes!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Krijg je dan een error ? Heb je het al gerapporteerd op GitHub?vinom schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:11:
[...]
Is mij nog niet gelukt dat werkend te krijgen. Hij leest alleen uit.
Zonde van mijn tijdMaxwp schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:38:
[...]
Waar woon je precies?
Hier zijn zoveel wifi channels actief dat dowat elle beschikaar kanaal 3x overlapped us
3 x reporters van buren due willekeurig wisselen de solar panelen van beide buren due wifi hebben de over en achter buren met boosters.
Het ziet hier zwart als ik de wifi scanner gebruik
[ Voor 24% gewijzigd door DePrutser op 03-05-2025 10:31 ]
Het is friet!
IoT spul verslikt zich ook nog wel eens in meerdere AP's met zelfde SSIDDePrutser schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:25:
[...]
Maar dat is met marstek niet het geval net als met veel iot apparatuur omdat ze alleen 2,4ghz praten. Dus die 5ghz zien ze niet. Dat vinkje doet dan ook andere dingen. Zoals prioriteren van iot pakketjes omdat die niet groot zijn maar time critical.
Nogmaals:
Meten is weten, gebruik een wifi scanner om te kijken of er geen channel overlap is en hoe goed de dekking is bij je eindgebruikers.
Die rode led had ik gisteren ook toen ik mijzelf had verzet om de splitter en p1+ct te fatsoeneren.SadisticPanda schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:09:
[...]
Hier 2 homewizard alletwee rood signaal op mijn sagecom. Staat nochtans op hw site als supported, letterlijk met foto.
Support is ook hatelijk via die bot, Nuja van bit toch coupon gekregen voor 25 euro store tegoed en gratis verzending lol. Maandag wachten tot support terug is I guess.
Dat van die 3 fasen kan je oplossen door het te melden aan marstek. Krijg je nieuwe firmware en normaal ziet die dan 1 fase (bij de ct003 toch)¢
Maar dat kwam omdat ik een andere adapter had gebruikt, met 2 usb aansluitingen, maar schijnbaar is die 5 volt die daaruit komt niet geschikt voor de p1. Nu de originele van ct gebruikt en meteen groen. Overigens enkel de ct op de stroom gezet en dat levert schijnbaar genoeg om p1 en splitter te laten werken.
Zonde van mijn tijdbommel schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:46:
[...]
IoT spul verslikt zich ook nog wel eens in meerdere AP's met zelfde SSID
[ Voor 40% gewijzigd door DePrutser op 03-05-2025 10:31 ]
Het is friet!
Als je hem ernaast zet dan is je channel overlap waar je over hebt ook geen probleem meer.DePrutser schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:43:
[...]
Waar ik woon doet er niet toe want ik heb dat probleem ook.
De oplossing is een acces point dicht bij je client neerzetten zodat de veldsterkte omhoog gaat en jouw signaal niet weggedrukt wordt door anderen.
Wil je dat niet of kan je dat niet dan is marstek niet een oplossing voor jou.
Geen enkel apparatuur in huis heeft merkbare last van die drukken wifi kanalen
Dus is het eerder een marstek probleem.
Zoals ik al schreef staat de wifi acce point er nu bijna naast en marstek vind op afstand nog dat het zwak is
Begin me af te vragen of die wifi antenne wel goed is aangesloten bij sommige
Goed mogelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door Maxwp op 03-05-2025 09:55 ]
https://www.reddit.com/r/...overroaming_work_between/DePrutser schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:51:
[...]
Nee. Dat was heel vroeger en bij mensen die meerdere ap’s van merken mixen.
Oplossing: Handover aanzetten. En iot spul vastzetten op een specifiek AP.
Maar dat is met de marstek niet het geval.
tp-link deco gebruikers hier met meerdere AP’s zullen het spul zo aan de praat krijgen.
Hmm hier ook adapter met 2 USB aansluitingen. Kan es vervangen. Maar dat verklaart nog altijd niet waarom die rechtstreeks in de P1 meter ook niet werkt. De ct003 is wel tevreden blijkbaar met die dual adapter.thepixel schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:50:
[...]
Die rode led had ik gisteren ook toen ik mijzelf had verzet om de splitter en p1+ct te fatsoeneren.
Maar dat kwam omdat ik een andere adapter had gebruikt, met 2 usb aansluitingen, maar schijnbaar is die 5 volt die daaruit komt niet geschikt voor de p1. Nu de originele van ct gebruikt en meteen groen. Overigens enkel de ct op de stroom gezet en dat levert schijnbaar genoeg om p1 en splitter te laten werken.
Het is enkel de P1 van hw. Heb nog Walter liggen van 2a, zal die es op die splitter hangen (die trouwens groen brand), het is enkel de hw P1 die rood brand

Een mooi moment om even de balans op te maken mbt de uitlevering van de actie batterijen.
Tot nu toe geen grote problemen met installeren.
Meeste problemen worden gemeld met firmware 148 en na een update werkt het goed.
De ondersteuning van meerdere batterijen met B151 en CT114/118 werkt goed.
'Onaangenaam' verrast door aanpassingen in de form-factor van de batterij. Goed om te merken dat ook op dat vlak MT niet stil zit maar zonder aankondig dit doorvoeren is niet professioneel.
Modbus aansluiting: Ground en Data Ground omgewisseld...
Mogelijke Wifi problemen is mijn inzien ook minder als je 151 en 114/118 gebruikt.
De meeste energiemeters worden ondertussen ondersteund.
De reactie in de feedback duurt soms iets langer, waarschijnlijk door steeds meer gebruikers ;-)
Fijn weekend!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Dat is eigenlijk altijd zo.bommel schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:46:
[...]
IoT spul verslikt zich ook nog wel eens in meerdere AP's met zelfde SSID
Je telefoon verbind met het sterkte wifi signaal en blijft daarmee verbonden ook al is er een sterkere voor handen nadat je door het huis loopt.
Pas als die zo zwak is dat hij wegvalt zal hij verbinden met de andere sterkere
Tenzij alles echte handovers en zo ondersteunen en dat is vaak niet het geval met de wat goedkopere standaard verkocht accespoints
Maar dat is met Marstek niet het geval net als met veel IoT apparatuur omdat ze alleen 2,4GHz praten. Dus die 5GHz zien ze niet.DePrutser schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:25:
[...]
Nogmaals:
Maar dan nog moet de liefde van 2 kanten komen.
Het AP kan wel wat willen wat de Marstek niet begrijpt.

Tweede batterij ging na update niet meer aan. Alle lampjes uit en de koelvin was aan het blazen. Eerst een tijdje gewacht. Toen maar een reset geprobeert. Dat lukte ook niet, hij reageerde er niet op. Heb toen de stekker er uitgetrokken en ben de hond gaan uitlaten. Na een tijdje de stekker er in gedaan en toen startte hij weer op.
Alleen de app blijft voor beide batterijen zeuren dat er een nieuwe fw is. Als ik dan kijk wil hij de v151 overschrijven met de v151. Ik klik dat steeds weg.
Instellen van de ct002 gaf ook problemen. Heb die toen ook maar verwijderd en een reset gegeven. Toen opnieuw geinstalleerd.
Batterijen staan nu prima samen te werken met fw v151 en ct002 met fw v118
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Niks van aantrekken, was een een halve kwh als je zoveel kwh kan recupereren met de batterijen. Zou er niet van wakker liggen. Je schakelt met 3 batterijen denk dat het logisch is dat je dan net iets meer uit het net haalt.Ronald.42 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:34:
Hier vinden alledrie de marsteks de wifi prima volle bak.
En het draait al vanaf maandag met zijn drieën zonder gezeik.
Enige nadeel dat ik ondervindt is dat mijn dagverbruik uit het net wat gestegen is ten opzichte van toen ik nog met één draaide.
Toen zat ik optimaal rond de 0.2kwh per etmaal en nu tussen 0.4 en 0.6 per etmaal.
Hoofdzakelijk te wijten aan één fase die eigenlijk te weinig doet om de Marstek wakker te houden.
Het verbruik is eigenlijk verdeeld over de drie fasen ook wel erg laag per marstek.
Mischien toch nog eens kijken voor een ct002 al zie ik die online niet meteen op voorraad.
Heb er verder ook geen haast mee maar ik denk toch dat met zijn drieën samenwerken wat beter is voor de rte.
Komt tijd komt raad, eerst andere prioriteiten.
Ik draai nu enkele dagen met 2 batterijen in auto (V151 en V32 op CT003) ben zeer tevreden, hieronder de data, het werkt dus. Als we zien waar we van komen 2 maanden geleden dan heeft Marstek zijn beloftes gehouden.
/f/image/13mhyq62fOf2A0FUA1eSiulp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fNYfIcX17CreTp0pBV4oG8y5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1B97lXEFX3l0niYbvh4IXwDo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0qlTGppVng7jic8P2BbGkmD1.png?f=fotoalbum_large)
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Gevalletje als de baas van huis is?
CT003: V107
App: Meest recente uit de Android app store.
Slimme meter: Kaifa MA304 E0079 SMR5.5
Vaste IP nummers.
Eigen Wifi netwerk op uitsluitend 2,4Ghz, en met eigen SSID.
Batterij en CT003 op hetzelfde access point.
Steeds een stapje verder met dat Marstek spul. En een stapje hoger in frustratielevel.
Kom er dankzij mijn SmartGateway P1 meter achter dat de CT003, ondanks de juiste slimme meter te hebben geselecteerd, slecht 1 fase uitleest, fase 1 (L1). Cijfers die ik zie komen exact overeen. Ziet de Smart Gateway 600W verbruik op L1, dan ziet de CT003 ook exact dat verbruik. Negeert L2 en L3. Gevolg, bij actieve teruglevering gaat de Venus of niet laden of zelf ook maar lekker ontladen. Bah.
Ja, ik heb op de Venus ingesteld naar de som der fasen te kijken en diagnoses uitgevoerd tot ik er bij neerviel. Maakt toch geen verschil als de CT003 maar 1 fase leest.
Komt op mij over dat die CT003 firmware niet 100 punten is wat betreft mijn meter. Bij support aangegeven, wellicht zetten we een nieuwere CT003 FW voor mij klaar. Intussen experimenteer ik weer verder...
Soms hebben ze wel eens rare kuren, maar dat is zoals met kinderen, gaat vanzelf weer over 😂capibaragup schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:34:
Ik heb 1 Marstek draaien. Ik zie de laatste nachten dat de Marstek diverse keren is gaan laden. Ik draai op auto, ct003. De afgelopen week was ik op vakantie en deed de Marstek zijn eigen ding door wat te gaan laden in de nacht. Nu ik terug ben draait die braaf op 0.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Niet alleen kinderen...DSSW schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:51:
[...]
Soms hebben ze wel eens rare kuren, maar dat is zoals met kinderen, gaat vanzelf weer over 😂

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215
Een recentere FW bijvoorbeeld de V151 zal dat oplossen, heb identiek zelfde probleem gehad, melden in de feedback en dat komt in orde.hapieters schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:10:
Afgelopen woensdag is mijn accu netjes afgeleverd.
Daarom en anders wat correctie tikjes met de knuppel doet wonderenDSSW schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:51:
[...]
Soms hebben ze wel eens rare kuren, maar dat is zoals met kinderen, gaat vanzelf weer over 😂
Als het vrij korte laadmomenten zijn van ca. 600W is dat normaal.capibaragup schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:34:
Ik heb 1 Marstek draaien. Ik zie de laatste nachten dat de Marstek diverse keren is gaan laden. Ik draai op auto, ct003. De afgelopen week was ik op vakantie en deed de Marstek zijn eigen ding door wat te gaan laden in de nacht. Nu ik terug ben draait die braaf op 0.
Dat is het BMS dat de SOC op 11% houdt.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Heb nog nooit gezien dat hij als hij eenmaal op 11% zit iets gaat laden.Hometek schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:06:
[...]
Als het vrij korte laadmomenten zijn van ca. 600W is dat normaal.
Dat is het BMS dat de SOC op 11% houdt.
Jij wel dus.?
Hier gewoon uren niks totdat er weer zon is
Zou ook niet goed zijn hij moet dagen op die 11% kunnen blijven anders loopt die wel erg snel leeg
[ Voor 12% gewijzigd door Maxwp op 03-05-2025 13:20 ]
Ik kan dit bevestigen. In januari toen er dagen geen zon was, laadde de batterij soms een paar min bij om de soc op niveau te houden.Maxwp schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:20:
[...]
Heb nog nooit gezien dat hij als hij eenmaal op 11% zit iets gaat laden.
Jij wel dus.?
Zou ook niet goed zijn hij moet dagen op die 11% kunnen blijven anders loopt die wel erg snel leeg
Alles netjes geinstalleerd maar melding update blijft zich ook hier herhalen. (gewoon weggeklikt)
Probleem van de fasen is weg. (Ik heb 1polige aansluiting) en ook mijn digitale meter kan ik nu gewoon selecteren en geeft correcte data weer.
Nu wachten op zon
Cheers!
Ok maar nu versie 151 nog niet kunnen proberen ?kdhoe schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:24:
[...]
Ik kan dit bevestigen. In januari toen er dagen geen zon was, laadde de batterij soms een paar min bij om de soc op niveau te houden.
Ik zag namelijk toen ook dat hij ij stamdnh ( zag dat via de modbus ) best wel veel stroom verbruikte dacht iets van 40 watt.
Nu is dat ~6 watt
Daar is wel wat veranderd.
Heb dat eergisteren gemeld via de feedback, nog geen antwoord op gekregen.
4WP-O 2WP-W | Mitsubishi E airco | Daikin airco | Marstek Venus-E v151 CT003 v114 1P | HA
Ja, ik heb het vaker gezien, hier een grafiek met een laadmoment midden in de nacht (groene piek rond 01:30)Maxwp schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:20:
[...]
Heb nog nooit gezien dat hij als hij eenmaal op 11% zit iets gaat laden.
Jij wel dus.?
/f/image/RDGnW8hSzn0hHaFL8SGKs2ng.png?f=fotoalbum_large)
Hangt denk ik samen met de SOC drift die ik zie, en die komt omdat mijn batterij niet vaak genoeg naar 100% laadt.
Als je batterij meerdere keren per week naar 100% laadt zul je dit vermoedelijk niet zien.
Ik ben voornemens een Venus 5.12Kwh aan te schaffen. Ik heb een 3 fase aansluiting en een 1 fase zonnepanelensysteem op fase 1 . Daarop zit ook de warmtepomp. Nu is mijn vraag dat als ik de batterij aansluit op L1 dan wil ik dat hij laad bij teruglevering en ontlaad bij veel verbruik op L1. Maar kan ik wel ergens instellen dat de P1 alleen naar L1 kijkt? Dus niet dat er op L2 of L3 veel verbruik is dat de batterij op L1 gaat ontladen . Ik kan dit nergens vinden of dat kan.
Ik hoor graag jullie inzichten.
We hebben allemaal wat geklooi gehad maar uiteindelijk komt het bij iedereen wel in orde 👍Bart Bever schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:27:
Hier vanmorgen ook V151(Accu) en V114 (CT003) aangekregen..
Alles netjes geinstalleerd maar melding update blijft zich ook hier herhalen. (gewoon weggeklikt)
Probleem van de fasen is weg. (Ik heb 1polige aansluiting) en ook mijn digitale meter kan ik nu gewoon selecteren en geeft correcte data weer.
Nu wachten op zon
Cheers!
Marstek op 1 van de 3 fasen aansluiten, op zich maakt het niet veel uit welke, en dan NOM instellen voor 3fasen totaal en hij zal max zon laden en ontladen als je iets verbruikt. Hij tracht de totale som van de 3 fasen op 0 te houden door te laden bij teveel zon of te ontladen bij te weinig zon. Werkt perfect.kolkhuis schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:39:
Goedemiddag.
Ik ben voornemens een Venus 5.12Kwh aan te schaffen. Ik heb een 3 fase aansluiting en een 1 fase zonnepanelensysteem op fase 1 . Daarop zit ook de warmtepomp. Nu is mijn vraag dat als ik de batterij aansluit op L1 dan wil ik dat hij laad bij teruglevering en ontlaad bij veel verbruik op L1. Maar kan ik wel ergens instellen dat de P1 alleen naar L1 kijkt? Dus niet dat er op L2 of L3 veel verbruik is dat de batterij op L1 gaat ontladen . Ik kan dit nergens vinden of dat kan.
Bij "aan" is de LED groen. Vervolgens wil ik de batterij uitschakelen en druk de knop net zolang (enkele tellen) in totdat de LED uit gaat. Echter na enkele tellen gaat de LED weer aan Huh...
Wie weet hoe je de batterij uitschakelt?
Venus E (V2) V153 + CT003 V117 + ISK5 + 2600 Wp solar
Je moet de knop volgens mij 5 seconden indrukken en dan loslaten, even later gaat hij uit. Als je vast blijft houden denk ik dat je hem ook weer aan zet.Totalen123 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:57:
Hierbij een vraag over de aan/uit knop.
Bij "aan" is de LED groen. Vervolgens wil ik de batterij uitschakelen en druk de knop net zolang (enkele tellen) in totdat de LED uit gaat. Echter na enkele tellen gaat de LED weer aan Huh...
met papier mache kun je alles maken!!
voor overig zie signature of de lijst gebruikers
2 MT 5,12 kWh geleverd op 28 april. Was vlot klaar met aansluiten en koppelen op de CT003.
Meteen via feedback firmware v151 gevraagd en de volgende dag geupdate zonder problemen.
De samenwerking ging wat beter, maar de CT003 draaide nog op v.107 wat eigenlijk naar 114 moet.
Een nieuwe verzoek hierom is nog altijd onbeantwoord gebleven.
Ik had voordat ik de MT's thuis had al 2 lilygo's besteld dus ben gisteren maar deze weg ingeslagen.
Van de cloud ben ik geen fan. Na wat onderzoek en lezen in het andere topic hier van @superduper1969 besloot ik het maar gewoon te proberen.
Dat ging vlot, zeker met de voorkennis die ik kreeg van de verkeerde modbus bekabeling (5V voeding).
Het werkte in één keer en na inpluggen was ik meteen 'online'.
Volgende stap was alles blokkeren van de MT's op router niveau.
Het leuke is dat de app nog wel gewoon werkt als ik dat zou willen, ook buitenshuis, want ik verbind al jaren via een wireguard VPN naar mijn thuisnetwerk.
Nu heb ik inmiddels de configuratie yaml al aangepast met snellere timings en leukere led status kleuren.
Ik moet alleen nog even nadenken over de aansturing (automation). Voorlopig zet ik er een op manual en andere op NOM en dat gaat goed.
Tevens goed op te weten dat je via deze modbus aansturing ook de 2500W laadvermogen kan beperken.
Ik heb het nu op 1200W gezet omdat ik nog werk via een WCD (zowel voor opladen als ontladen).
Twijfel je, niet doen. Het is simpel!
Ik heb de CT003 afgekoppeld en gebruik nu alleen mijn Shelly Pro 3EM (120A) via de HA b2500 emulator.
Mijn dashboard:
/f/image/XVJbdAvHQDvRIWlTQpSKdaO5.png?f=fotoalbum_large)
Dank allemaal hier voor kennisdeling!
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Geen modbus aangesloten?Totalen123 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:57:
Hierbij een vraag over de aan/uit knop.
@Maxwp, Ik heb de modbus aangesloten. Maakt dat een verschil?
Bedankt voor je reactie. ik zie dit soort grafieken. Omdat ik niet thuis was en de zon volop scheen is de batterij dagelijks op 100% geweest.Hometek schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:59:
[...]
Ja, ik heb het vaker gezien, hier een grafiek met een laadmoment midden in de nacht (groene piek rond 01:30)
[Afbeelding]
Hangt denk ik samen met de SOC drift die ik zie, en die komt omdat mijn batterij niet vaak genoeg naar 100% laadt.
Als je batterij meerdere keren per week naar 100% laadt zul je dit vermoedelijk niet zien.
:strip_exif()/f/image/sd3Ah4IziB5QPihYOx5oiqde.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door capibaragup op 03-05-2025 15:08 ]
En als de power van je grid is afgeweest en de spanning komt weer terug op het net, gaat de marstek dan ook weer automatisch aan? (indien je op vakantie bent)Totalen123 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:08:
@Maxwp. Bedankt voor de tip. Als de modbus aansluiting eraf is, gaat de batterij niet weer aan.
Vaste IP nummers.
Dit dus. Mijn Smart Gateway P1 meter zegt dat er ~2400 watt teruggeleverd wordt en dit maakt de combi Venus/CT003 daar van:
/f/image/ECgHLziS8ADjNrKLt1PlBWRw.png?f=fotoalbum_large)
Ziet teruglevering zo lijkt het als opnemen vanuit de grid waarop de Venus dan maar een extra 800w ontladen in de mix gooit.
Hele boel na terugzetten naar fabrieksinstellingen opnieuw geïnstalleerd, same thing.
Lijkt mis te gaan in de combinatie Kaifa meter en CT003.
Die meter zit er trouwens ook nog maar een week of wat in, vervangen ivm. het GPRS issue.
Marstek om hulp gevraagd.
Dit is perfect mogelijk al zal de batterij hierbij fase L2 en L3 geheel niet zien en er dus ook niets voor terugleveren.kolkhuis schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:39:
Goedemiddag.
Dat lijkt echter wat je wil en het kan dus ook.
je moet hiervoor de batterij dan aansluiten op fase 1 en instellen dat dit de enige fase is waar hij naar moet kijken.
1x venus C (V151; 1 fase), 1x venus E (V151; 3 fases), HW P1, sagemcom T211 - updated 13MAY25
Daar gaat idd iets niet goed. Blijkbaar 'denkt' het EMS af en toe onterecht dat er opwek is.capibaragup schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:06:
[...]
Bedankt voor je reactie. ik zie dit soort grafieken. Omdat ik niet thuis was en de zon volop scheen is de batterij dagelijks op 100% geweest.[Afbeelding]
Ik neem aan dat je geen andere batterijen hebt?
Welke firmware versies heb je voor Venus en CT003?
Als je in de app via aparatenbeheer CT003 opent, klopt dan het getoonde vermogen met het actuele vermogen op de digitale meter?
probeer gewoon eens wat andere DM die in de lijst staan, vergeet wel niet elke keer diagnose te doen.skeletje schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:48:
Batterij: V148 op Auto.
Vaste IP nummers.
Dit dus. Mijn Smart Gateway P1 meter zegt dat er ~2400 watt teruggeleverd wordt en dit maakt de combi Venus/CT003 daar van:
[Afbeelding]
Ziet teruglevering zo lijkt het als opnemen vanuit de grid waarop de Venus dan maar een extra 800w ontladen in de mix gooit.
Hele boel na terugzetten naar fabrieksinstellingen opnieuw geïnstalleerd, same thing.
Lijkt mis te gaan in de combinatie Kaifa meter en CT003.
Die meter zit er trouwens ook nog maar een week of wat in, vervangen ivm. het GPRS issue.
Marstek om hulp gevraagd.
Ik heb ook niet de juiste DM in de lijst; de XS212 staat er niet bij, een ander type wel zelfde merk gekozen en deze werkte. Die van MT support antwoord, ja neem dan die

vraag zeker een upgrade aan naar v151 en v111 die hebben een pak verbeteringen. Ik heb wel 1 maand stabiel gewerkt met jouw versies, maar mogelijks geeft je DM de problemen.
[ Voor 13% gewijzigd door d3x op 03-05-2025 16:44 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Alle meters in de lijst langs geweest. Geven bij total power vervolgens 0 (nul) of de ingres vanaf de grid. Niet een enkeling die rekening houdt met teruglevering. Dan heeft een diagnose m.i. geen zin. Ik ga die FW updates aanvragen. Dank je voor de tip.d3x schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:42:
[...]
probeer gewoon eens wat andere DM die in de lijst staan, vergeet wel niet elke keer diagnose te doen.
Ik heb ook niet de juiste DM in de lijst; de XS212 staat er niet bij, een ander type wel zelfde merk gekozen en deze werkte. Die van MT support antwoord, ja neem dan die.
vraag zeker een upgrade aan naar v151 en v111 die hebben een pak verbeteringen. Ik heb wel 1 maand stabiel gewerkt met jouw versies, maar mogelijks geeft je DM de problemen.
na elke meter selectie moet je dus exact de diagnose starten, dat is een van de acties steeds in de support volgorde.skeletje schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:27:
[...]
Alle meters in de lijst langs geweest. Geven bij total power vervolgens 0 (nul) of de ingres vanaf de grid. Niet een enkeling die rekening houdt met teruglevering. Dan heeft een diagnose m.i. geen zin. Ik ga die FW updates aanvragen. Dank je voor de tip.
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Toch vreemd dat jij met de zelfde slimme meter waar ik stabiel op draai problemen hebt!skeletje schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:27:
[...]
Alle meters in de lijst langs geweest. Geven bij total power vervolgens 0 (nul) of de ingres vanaf de grid. Niet een enkeling die rekening houdt met teruglevering. Dan heeft een diagnose m.i. geen zin. Ik ga die FW updates aanvragen. Dank je voor de tip.
Hier nog even mijn versies:
- Venus-E (slanke model) V148
- MST-C003 V111
- Kaifa MA304 SMS5.5-P1
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Jiprtlvandeven schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:37:
[...]
En als de power van je grid is afgeweest en de spanning komt weer terug op het net, gaat de marstek dan ook weer automatisch aan? (indien je op vakantie bent)
Nog mooier als ik d'r modbus niet aangesloten heb de accu uitzet en even later verplaats dus uit het stopcontact en ergens anders heen rol daar insteek gaatvhij vanzelf aan
Geen idee of daar mogelijk toch nog een periode aan zit dat hij het toch niet doet na x uur maar ij mijn geval ging hij weer aan na zeg 10 sec na weer insteken in het stopcontact
Modbus hele tijd niet aangesloten nog.
[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 03-05-2025 17:52 ]
Wanneer heb je fw151 aangevraagd?Houtje01 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:22:
Vandaag fw v151 binnen gekregen. Met wat horten en stoten geinstalleerd. Eerste batterij ging in 1 x goed.
Tweede batterij ging na update niet meer aan. Alle lampjes uit en de koelvin was aan het blazen. Eerst een tijdje gewacht. Toen maar een reset geprobeert. Dat lukte ook niet, hij reageerde er niet op. Heb toen de stekker er uitgetrokken en ben de hond gaan uitlaten. Na een tijdje de stekker er in gedaan en toen startte hij weer op.
Alleen de app blijft voor beide batterijen zeuren dat er een nieuwe fw is. Als ik dan kijk wil hij de v151 overschrijven met de v151. Ik klik dat steeds weg.
Instellen van de ct002 gaf ook problemen. Heb die toen ook maar verwijderd en een reset gegeven. Toen opnieuw geinstalleerd.
Batterijen staan nu prima samen te werken met fw v151 en ct002 met fw v118
Ik heb het 29 april al gevraagd, nog geen reactie.
Wat bedoel je, MQTT gaat via MT cloud (aanname) dus als je internet blokkeert werkt dat niet meer?Maarten69 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:03:
Mijn ervaring tot nu dan. (1 fase aansluiting).
...
Volgende stap was alles blokkeren van de MT's op router niveau.
Het leuke is dat de app nog wel gewoon werkt als ik dat zou willen, ook buitenshuis, want ik verbind al jaren via een wireguard VPN naar mijn thuisnetwerk.
Shelly Pro 3EM wordt toch rechtstreeks ondersteund, waarom gebruik je dan emulator?...
Ik heb de CT003 afgekoppeld en gebruik nu alleen mijn Shelly Pro 3EM (120A) via de HA b2500 emulator.
Ik de 30e en vanmorgen gekregen.. Ik zou in de app nog eens 'Blijf vraag stellen' klikken. Misschien kom je dan terug bovenaan de lijst..Rick- schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:12:
[...]
Wanneer heb je fw151 aangevraagd?
Hier 28 aangevraagd bij het ontvangen en in bedrijfstellen van de 2 extra accu's.Bart Bever schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:24:
[...]
Ik de 30e en vanmorgen gekregen.. Ik zou in de app nog eens 'Blijf vraag stellen' klikken. Misschien kom je dan terug bovenaan de lijst..
29 stond hij klaar en gelijk alledrie de accu's de update gegeven.
Het is wel eens wat hit and miss met die support, soms kun je dagelijks communiceren en soms hoor je aan aantal dagen niks.
Ik heb overigens ook geen flauw idee van de bezetting aldaar en de hoeveelheid support die gevraagd wordt.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Al meerdere keren gedaan, helaas nog geen effectBart Bever schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:24:
[...]
Ik de 30e en vanmorgen gekregen.. Ik zou in de app nog eens 'Blijf vraag stellen' klikken. Misschien kom je dan terug bovenaan de lijst..
Ik heb vrijdag de fw aangevraagd in de app op beide batterijen. Zaterdag ochtend vroeg nog een x en toen nog even naar bed. En toen stonden ze klaar. Ik zit nog wel te wachten op de v115 voor de ct003Rick- schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:12:
[...]
Wanneer heb je fw151 aangevraagd?
Ik heb de ct 002 al draaiend met de goede fw, maar kan geen kwaad om een backup te hebben.
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
[ Voor 13% gewijzigd door Satbird op 03-05-2025 21:49 ]
Yup, eergisteren ingesteld en samen met de AI functie lijk je een betere winstberekening te krijgen. Ook krijg je in de dagprijzen overzicht ook de werkelijke kWh prijzen te zien incl btw en kosten.Satbird schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:48:
in de marstek app is de mogelijkheid om Tibber te koppelen met de marstek, althans de api van Tibber wordt toegankelijk voor Marstek iemand al ervaring hiermee? ik zie de voorbode voor de handel functie
Het zou idd handelen mogelijk kunnen maken.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Als je het bij een Marstek gaat houden kun je prima uit de voeten met de Homewizard P1.Erik1805 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:45:
Ik overweg een marstek te kopen maar werkt deze met de Homwizard P1 dongel of alleen met die van marstek?
Met 1 batterij, ja. Als je meerdere batterijen koopt, zal je toch de CT003 moeten gebriuken.Erik1805 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:45:
Ik overweg een marstek te kopen maar werkt deze met de Homwizard P1 dongel of alleen met die van marstek?
Hier krij ik de P1 niet werken -_- rukding.
al dag mee aan het koefelen. Iemand met belgische xs212 en een P1? Geen idee wat ik verkeerd doe, altijd rode ring. CT003 en ESPHOME P1 meter werken wel gewoon
Ik heb een xs212 meter en een HW P1 meter. Werkt perfect, was gewoon plug & play. Mss is er gewoon iets mis met je P1 dongle.SadisticPanda schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:32:
[...]
al dag mee aan het koefelen. Iemand met belgische xs212 en een P1? Geen idee wat ik verkeerd doe, altijd rode ring. CT003 en ESPHOME P1 meter werken wel gewoon
In verband met drukte thuis (meivakantie

Van de andere 2 accu's is er een met het volgende gedrag:
Na inschakelen een klik en warn lampje aan.
Indien de stekker niet ingeplugd is, valt ie na een seconde of 15 weer uit.
Indien stekker wel ingeplugd is het mogelijk om de accu te vinden via Bluetooth en te koppelen aan Marstek account.
In de app wordt de state of charge roulerend op 80%, 100%, 0 of 9% getoond. Instellen op manual lukt, ik heb een schema ingesteld met alleen opladen met 800W tussen 0:00 en 23:59, maar er gebeurd niets. De warn led gaat in hetzelfde tempo als het rouleren van het percentage uit en aan.
Ik heb de accu al een keer naar factory defaults gezet en opnieuw de installatie doorlopen, helaas geen verschil. Ik heb proberen te zoeken in het topic en de handleiding nog een keer van voor naar achter doorgelezen, maar misschien is hier nog iemand die iets vergelijkbaars heeft gezien?
Ik kan wel uitlezen in de Energy app.
Ring wordt wel groen.
Ik zie nergens in App waar ik Tibber kan toevoegen. Waar zit dat verstopt? Heb Android app V1.6.34Satbird schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:48:
in de marstek app is de mogelijkheid om Tibber te koppelen met de marstek, althans de api van Tibber wordt toegankelijk voor Marstek iemand al ervaring hiermee? ik zie de voorbode voor de handel functie
Ik denk dat de app communiceert via bluetooth of lan (wifi). Als ik vliegtuigstand activeer werkt app nog.bommel schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:17:
Leuk dat je je ervaringen deelt!
[...]
Wat bedoel je, MQTT gaat via MT cloud (aanname) dus als je internet blokkeert werkt dat niet meer?
[...]
Shelly Pro 3EM wordt toch rechtstreeks ondersteund, waarom gebruik je dan emulator?
edit: Nu ik met Rethink DNS/Firewall de app echt blokkeer op mijn android, werkt het inderdaad niet via de app. Niet nodig ook, HA geeft alle info die ik wil en update nu binnen de seconde.
Ik gebuik de emulator omdat ik van plan ben om de data te manipuleren. (Halve last per battetrij verdelen)
[ Voor 16% gewijzigd door Maarten69 op 04-05-2025 08:41 ]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Bij mij als je ai mode opent.FritsLa schreef op zondag 4 mei 2025 @ 00:06:
[...]
Ik zie nergens in App waar ik Tibber kan toevoegen. Waar zit dat verstopt? Heb Android app V1.6.34
Ga je dan verder kun je er 2 kiezen
Ik zou even Manuel laden tot 100% en niet wachten op schemasjbvo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:53:
Afgelopen dinsdag zijn de 3 accu's geleverd. Direct de eerste op wielen gezet en aangesloten, die kreeg ik prima ingesteld. Deze accu draait tot ik modbus printjes heb op manual, elke middag met lage tarieven opladen en in de avond bij hoge tarieven weer ontladen.
In verband met drukte thuis (meivakantie) zijn de andere 2 (helaas) tot vandaag in de doos blijven staan.
Indien stekker wel ingeplugd is het mogelijk om de accu te vinden via Bluetooth en te koppelen aan Marstek account.
In de app wordt de state of charge roulerend op 80%, 100%, 0 of 9% getoond. Instellen op manual lukt, ik heb een schema ingesteld met alleen opladen met 800W tussen 0:00 en 23:59, maar er gebeurd niets. De warn led gaat in hetzelfde tempo als het rouleren van het percentage uit en aan.
Ik heb de accu al een keer naar factory defaults gezet en opnieuw de installatie doorlopen, helaas geen verschil. Ik heb proberen te zoeken in het topic en de handleiding nog een keer van voor naar achter doorgelezen, maar misschien is hier nog iemand die iets vergelijkbaars heeft gezien?
Hoe doe ik manual laden zonder een schema te gebruiken?Maxwp schreef op zondag 4 mei 2025 @ 00:28:
[...]
Ik zou even Manuel laden tot 100% en niet wachten op schemas
Top gelukt! Mooi dat de prijs nu inclusief alle kosten en BTW is!Maxwp schreef op zondag 4 mei 2025 @ 00:17:
[...]
Bij mij als je ai mode opent.
Ga je dan verder kun je er 2 kiezen
Nou een schema dat altijd draait ?jbvo schreef op zondag 4 mei 2025 @ 00:57:
[...]
Hoe doe ik manual laden zonder een schema te gebruiken?
Zet je hem op 100 watt of zo. Kan die rustig opladen of even wat hoger als hij echt leeg is
Aan het einde regelt hii vanzelf wel terug
[ Voor 25% gewijzigd door Maxwp op 04-05-2025 02:05 ]
Een schema van 0:00 tot 23:59 (en alle dagen) dus?Maxwp schreef op zondag 4 mei 2025 @ 02:03:
[...]
Nou een schema dat altijd draait ?
Zet je hem op 100 watt of zo. Kan die rustig opladen of even wat hoger als hij echt leeg is
Aan het einde regelt hii vanzelf wel terug
jbvo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:53:
[...]
ik heb een schema ingesteld met alleen opladen met 800W tussen 0:00 en 23:59, maar er gebeurd niets.
[...]
Je kan ook nog een beetje spelen met een tijd lang (paar uur) stroomloos zetten en opnieuw aansluiten in de hoop dat dat helpt. Alleen dan sluit het apparaat volledig af.jbvo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:53:
Afgelopen dinsdag zijn de 3 accu's geleverd. Direct de eerste op wielen gezet en aangesloten, die kreeg ik prima ingesteld. Deze accu draait tot ik modbus printjes heb op manual, elke middag met lage tarieven opladen en in de avond bij hoge tarieven weer ontladen.
In verband met drukte thuis (meivakantie) zijn de andere 2 (helaas) tot vandaag in de doos blijven staan.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Zolang er geen communicatie is tussen de martsek en de laadpaal zal deze daar niks mee gaan doen.corsat schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:06:
Een kort overzicht van mijn kant. Sinds dinsdag 29 april 2 stusk 5,12kW in gebruik, Het nom draaien gaat over het algemeen goed maar ik zie soms ook dat de ene batterij iets terug levert bijv 50 watt en de andere dan 50 watt gaat opladen. Met mijn thermische camera heb ik bij beiden een temperatuur van 40 graden gemeten, batterijen staan in de garage waar de temperatuur wel wat hoger is dan normaal omdat ze toch wel wat warmte genereren. Communicatie en wifi gaan goed. Het enigste issue dat ik heb is het laden van mijn plugin auto op 1 fase met 3,7kW, de batterijen moeten dan op handmatig op manuel gezet worden, getest met mijn alfen laadpaal op nom maar dat werkt niet want dan gebruikt hij alsnog af en toe de batterijen. Als hier nog een sw update voor komt dat je kan instellen dat je een plugin hebt en bij > 3,5kW de batterijen op manual moeten gaan zou het helemaal perfect zijn.
De marstek moet weten dat er een laadpaal is en dan even niet moet terug leveren ( dat is wat je wil toch ?)
Ik heb er 2, had er ook eentje gekocht voor mijn ouders. Dus die even getest en zelfde probleem.kdhoe schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:39:
[...]
Ik heb een xs212 meter en een HW P1 meter. Werkt perfect, was gewoon plug & play. Mss is er gewoon iets mis met je P1 dongle.
Ouders hebben zelfde meter mar natuurlijk staat die P1 poort nog niet open dus kan niet testen
Rode ring wil zeggen dat je hem niet geconfigureerd krijgt in de home wizard app. Splitter en P1 moeten aparte voeding hebben bij mij.SadisticPanda schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:32:
[...]
Met 1 batterij, ja. Als je meerdere batterijen koopt, zal je toch de CT003 moeten gebriuken.
Staat de local api van de p1 meter aan in de app van homewizard. Weet niet of dit uitmaakt.SadisticPanda schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:27:
[...]
Ik heb er 2, had er ook eentje gekocht voor mijn ouders. Dus die even getest en zelfde probleem.
Ouders hebben zelfde meter mar natuurlijk staat die P1 poort nog niet open dus kan niet testen
1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1
Volgens handleiding is dat rode ring geen data kan lezen van de P1 poort. Hij blijft rood, niet knipperen.DSSW schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:28:
[...]
Rode ring wil zeggen dat je hem niet geconfigureerd krijgt in de home wizard app. Splitter en P1 moeten aparte voeding hebben bij mij.
Splitter (gevoed) geeft data door, groen lichtje en de witte lichtjes knipperen gelijk).
Esphome en ct003 werken perfect.
De hwp1 rechtsreeks in de poort met voeding helpt ook nie. Ook rode ring (met beide P1 meters)
ik heb wel gemerkt met de splitter van homewizzard dat de plaats waar je de p1 meter inplugt van belang is ook is het noodzakelijk dat je de voeding van de ct003 inplugt in de homewizard splitter anders trekt die te weinig stroom om de p1 meters te voeden. Ik heb de verbinding met de digitale meter ingestoken in de 1 ste poort - de p1 meter van homewizard in de 2de poort en in de derde poort de ctoo3. Het lijkt onlogisch maar indien ingestoken in een andere poort of andere volgorde had tot gevolg dat de data niet doorkwam.SadisticPanda schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:32:
[...]
Volgens handleiding is dat rode ring geen data kan lezen van de P1 poort. Hij blijft rood, niet knipperen.
Splitter (gevoed) geeft data door, groen lichtje en de witte lichtjes knipperen gelijk).
De hwp1 rechtsreeks in de poort met voeding helpt ook nie. Ook rode ring (met beide P1 meters)
Test ook of de data kan gelezen worden in de app van homewizard. Zet ook de lokale api aan bij deze meter in de app van homewizard.
Voorwaarde voor het hele verhaal is natuurlijk dat je bij de netbeheerder uw p1 poort hebt laten opstellen want die staat normaal gezien niet zomaar open.
[ Voor 12% gewijzigd door hermlek op 04-05-2025 11:19 ]
2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Dank voor de bevestiging!hermlek schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:13:
[...]
ik heb wel gemerkt met de splitter van homewizzard dat de plaats waar je de p1 meter inplugt van belang is ook is het noodzakelijk dat je de voeding van de ct003 inplugt in de homewizard splitter anders trekt die te weinig stroom om de p1 meters te voeden. Ik heb de verbinding met de digitale meter ingestoken in de 1 ste poort - de p1 meter van homewizard in de 2de poort en in de derde poort de ctoo3. Het lijkt onlogisch maar indien ingestoken in een andere poort of andere volgorde had tot gevolg dat de data niet doorkwam.
Staat ook duidelijk in de TS... Dus voor een ieder met haperingen/problemen lees de TS en de Pinned berichten dan ben je op de hoogte van de voorwaarden voor een goede werking van één of meerdere batterijen.
Van wat ik hier terug lees zijn de antwoorden te vinden in de TS en de Pinned berichten.
P1 wellicht updaten? Draait hier op 5.1903 op een T211 meterSadisticPanda schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:32:
[...]
Volgens handleiding is dat rode ring geen data kan lezen van de P1 poort. Hij blijft rood, niet knipperen.
Wil gewoon een hwp1 toevoegen voor andere doeleinden.
Alles is gevoed. Splitter, hwp1 , ct003.
Ook rechtstreeks in poort geeft zelfde resultaat. Rode ring. (Met 2 verschillende P1 meters op laatste firmware 5.1903).
Plug en play...sure. dan waren de marsteks nog gebruiksvriendelijker :-) btw de leds op de splitter knipperen elke seconde alle vier wit.
![]() | ![]() |
[ Voor 53% gewijzigd door SadisticPanda op 04-05-2025 11:49 ]
Even bij de 'buren' testen of het daar wel werkt.. misschien gewoon een brak exemplaar.SadisticPanda schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:45:
Batterijen werken, dat is het probleem niet. P1 is geactiveerd want esphome en marstek werken gewoon.
Wil gewoon een hwp1 toevoegen voor andere doeleinden.
Alles is gevoed. Splitter, hwp1 , ct003.
Ook rechtstreeks in poort geeft zelfde resultaat. Rode ring. (Met 2 verschillende P1 meters op laatste firmware 5.1903).
Plug en play...sure. dan waren de marsteks nog gebruiksvriendelijker :-)
[Afbeelding] [Afbeelding]
PS andere voeding en p1 kabel proberen?
Kun je daar kopen voor (omgerekend) 1600 euro maar levertijd is dan eind augustus.
Lijkt wel HW thuisaccu.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oP0vMoEKEYhakdnKYlq85Nvk.jpg?f=user_large)
Jij draait MST-CT003 V111, ik V107.pms1 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:47:
[...]
Toch vreemd dat jij met de zelfde slimme meter waar ik stabiel op draai problemen hebt!
Hier nog even mijn versies:
- Venus-E (slanke model) V148
- MST-C003 V111
- Kaifa MA304 SMS5.5-P1
Belangrijk verschil daar ik problemen meen te hebben met het uitlezen van de slimme meter. Als in juist interpreteren wat daar aan data uit komt. Want data komt er wel.
Heb een update naar V111 aangevraagd. Idem batterij naar V151
Edit: zie nu dat er ook al een v115 voor de CT003 schijnt te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door skeletje op 04-05-2025 17:26 ]
Zou mooi zijn als dat werkt!skeletje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:52:
[...]
Jij draait MST-CT003 V111, ik V107.
Belangrijk verschil daar ik problemen meen te hebben met het uitlezen van de slimme meter. Als in juist interpreteren wat daar aan data uit komt. Want data komt er wel.
Het een update naar V111 aangevraagd. Idem batterij naar V151
Edit: zie nu dat er ook al een v115 voor de CT003 schijnt te zijn.
Ik ben het type die niet update zonder dat er voordelen zijn. Dus ik hou het bij mijn versies (zolang dat niet afgedwongen wordt)
Ik update normaal gesproken liever ook niet maar met al die security fixes en patches van tegenwoordig is het wel aan te raden. Maar goed, heeft niks met de Marstek te maken.pms1 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:06:
[...]
Zou mooi zijn als dat werkt!
Ik ben het type die niet update zonder dat er voordelen zijn. Dus ik hou het bij mijn versies (zolang dat niet afgedwongen wordt)
Intussen staat hier de accu met 2500W te laden terwijl mijn SmartGateway P1 lezer (die zeer accuraat blijkt) het over een teruglevering dankzij de zonnepanelen van -1000W heeft. Kan de stekker voorlopig beter uit de accu trekken want dit kost geld i.p.v. dat het oplevert.
Edit: Heeft ook vannacht een paar keer geladen zie ik nu
[ Voor 8% gewijzigd door skeletje op 04-05-2025 13:30 ]
Had je hem niet toevallig op AI modus staan want nu is het goedkoopste moment om te laden als je dynamisch tarief hebt. In dat opzicht werkt hij wel goed want de accu zou vandaag echt niet vol raken omdat er te weinig zonneopbrengst is.skeletje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:13:
[...]
Ik update normaal gesproken liever ook niet maar met al die security fixes en patches van tegenwoordig is het wel aan te raden. Maar goed, heeft niks met de Marstek te maken.
Intussen staat hier de accu met 2500W te laden terwijl mijn SmartGateway P1 lezer (die zeer accuraat blijkt) het over een teruglevering dankzij de zonnepanelen van -1000W heeft. Kan de stekker voorlopig beter uit de accu trekken want dit kost geld i.p.v. dat het oplevert.
Edit: Heeft ook vannacht een paar keer geladen zie ik nuStekker gaat eruit. Eerst die updates zien.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Klopt, dat is wat ik nodig heb. Kan via ha geregeld worden maar ik heb het liever via de app vande batterijen zelf.Maxwp schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:26:
[...]
Zolang er geen communicatie is tussen de martsek en de laadpaal zal deze daar niks mee gaan doen.
De marstek moet weten dat er een laadpaal is en dan even niet moet terug leveren ( dat is wat je wil toch ?)
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.